ORDIN
Nr. 185 din 25 martie 2005
pentru aprobarea Normelor privind procedura de lucru a comisiilor de conciliere
ale organizatiilor de imbunatatiri funciare si ale federatiilor de organizatii
de imbunatatiri funciare
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII
RURALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 4 aprilie 2005
Avand in vedere prevederile art. 37 alin. (3) din Normele metodologice de
aplicare a Legii imbunatatirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 1.897/2004,
vazand Referatul de aprobare nr. 101.535 din 14 martie 2005 al Directiei
fond funciar si imbunatatiri funciare privind procedura de lucru a comisiilor
de conciliere ale organizatiilor de imbunatatiri funciare si ale federatiilor
de organizatii de imbunatatiri funciare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind procedura de lucru a comisiilor de conciliere ale
organizatiilor de imbunatatiri funciare si ale federatiilor de organizatii de
imbunatatiri funciare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Oficiul de reglementare al organizatiilor de imbunatatiri funciare si
Directia consolidarea proprietatii, reforma structurilor de exploatare si
conservarea solurilor din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, organizatiile de imbunatatiri funciare si federatiile de
organizatii de imbunatatiri funciare vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
ANEXA 1
NORME
privind procedura de lucru a comisiilor de conciliere ale organizatiilor de
imbunatatiri funciare si ale federatiilor de organizatii de imbunatatiri
funciare
I. Dispozitii generale
1. Prezentele norme au fost elaborate in conformitate cu prevederile art.
19 si 20 din Legea imbunatatirilor funciare nr. 138/2004, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 37 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a
Legii imbunatatirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 1.897/2004.
2. Prezentele norme stabilesc modul si procedura de examinare si
solutionare a neintelegerilor patrimoniale in legatura cu activitatea
organizatiilor de imbunatatiri funciare, denumite in continuare organizatii, si
a federatiilor de organizatii de imbunatatiri funciare, denumite in continuare
federatii.
3. Scopul prezentelor norme este de a crea mecanismul de aparare de catre
organizatii si federatii a drepturilor membrilor lor si de solutionare a
neintelegerilor patrimoniale in legatura cu activitatea organizatiilor sau a
federatiilor.
4.1. In sensul prezentelor norme, termenii utilizati au urmatoarele
intelesuri:
- neintelegeri patrimoniale - pretentii evaluabile in bani de natura celor
prevazute la art. 19 din Legea nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare, asupra
carora partile nu au putut conveni pe cale amiabila;
- persoana care a cauzat prejudiciul - persoana chemata de reclamant in
fata comisiei de conciliere pentru a raspunde de prejudiciul cauzat;
- persoana prejudiciata - membru al unei organizatii sau al unei federatii,
care a suportat un prejudiciu de natura celor prevazute la art. 19 din Legea
nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare;
- prejudiciu - pierdere materiala suferita de un membru al unei organizatii
sau al unei federatii.
4.2. Ceilalti termeni din prezentele norme au intelesul atribuit prin
definitiile prevazute in Legea nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare, si in
Normele metodologice de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare nr. 138/2004,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.897/2004.
II. Competenta de solutionare a neintelegerilor patrimoniale
5. Comisiile de conciliere a neintelegerilor patrimoniale in legatura cu
activitatea organizatiilor sunt organe colegiale care se intrunesc la cererea
membrilor organizatiilor si solutioneaza neintelegerile patrimoniale dintre
membrii organizatiei, dintre organizatie si membrii sai, precum si dintre
membrii organizatiei si functionarii acesteia.
6.1. Comisiile de conciliere solutioneaza neintelegerile patrimoniale
prevazute la art. 19 din Legea nr. 138/2004, cu modificarile ulterioare.
6.2. Comisiile de conciliere nu pot cerceta si adopta decizii de
solutionare a neintelegerilor patrimoniale dintre organizatie si salariatii
acesteia si a litigiilor privind valorificarea drepturilor personale
nepatrimoniale si a aspectelor penale ale neintelegerilor patrimoniale. Pentru
solutionarea acestora persoana prejudiciata se va adresa instantelor
judecatoresti competente.
7. Pentru pregatirea sustinerii cauzelor inaintate comisiei de conciliere,
membrii organizatiei pot solicita consiliului de administratie al organizatiei
informatii privind activitatea acestei organizatii, cu exceptia acelora care,
potrivit legii, au caracter confidential.
III. Procedura depunerii cererilor
8.1. Potrivit art. 20 din Legea nr. 138/2004, orice membru al organizatiei,
care a suportat un prejudiciu de natura celor prevazute la pct. 6.1, se poate
adresa presedintelui comisiei de conciliere cu o cerere.
8.2. La depunerea cererii, persoana prejudiciata trebuie sa prezinte dovezi
ca a efectuat demersuri de incheiere a unei tranzactii. In cazul in care
obiectul cererii persoanei prejudiciate depaseste competenta comisiei de
conciliere, aceasta va fi indrumata sa se adreseze instantei judecatoresti
competente.
8.3. Daca cererea se adreseaza consiliului de administratie, comisiei de
cenzori sau directorului organizatiei, acestia vor expedia cererea
presedintelui comisiei de conciliere.
9.1. Cererea se semneaza de persoana prejudiciata si contine numele si prenumele
ori denumirea persoanei prejudiciate si domiciliul sau sediul acesteia.
Cererile depuse fara mentionarea datelor de identificare ale persoanei
prejudiciate nu se vor examina de catre comisia de conciliere.
9.2. Cererea va mai contine informatii privind obiectul neintelegerii,
pretentiile persoanei prejudiciate, temeiul acestora, drepturile sau interesele
lezate si dovezile pe care se intemeiaza. La cerere se vor anexa copii ale
documentelor care sa dovedeasca temeinicia acesteia.
9.3. Modelul cererii de solutionare a neintelegerilor patrimoniale de catre
comisiile de conciliere este prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta
din prezentele norme.
10. Cererile sunt inregistrate intr-un registru al organizatiei, al carui
model este prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentele
norme.
11. Cererile care nu sunt de competenta comisiilor de conciliere nu vor fi
examinate, despre acest fapt fiind informata persoana prejudiciata. In aceasta
situatie cererea se expediaza organului competent in termen de 5 zile de la
data inregistrarii, fapt despre care este informata persoana prejudiciata.
IV. Examinarea si solutionarea cererilor
12. Cererile se examineaza in termen de 14 zile de la data depunerii. In
cazul in care este necesara o examinare suplimentara, persoana prejudiciata
este instiintata despre aceasta in termen de 5 zile de la data depunerii
cererii si, dupa caz, i se pot cere noi probe. In cazuri deosebite, termenul de
examinare poate fi prelungit de catre presedintele comisiei de conciliere cu
cel mult 5 zile, fapt despre care este informata persoana prejudiciata.
13. Dupa inregistrarea cererii, presedintele comisiei, printr-o rezolutie
scrisa, transmite cererea spre examinare si solutionare comisiei de conciliere,
care efectueaza examinarea prealabila si solicita consiliului de administratie
al organizatiei punerea la dispozitie a dovezilor scrise necesare.
14. Comisia de conciliere examineaza cererea si stabileste competenta ei de
solutionare a neintelegerii, temeiul cererii persoanei prejudiciate si al
solutiilor propuse de aceasta. Dupa examinarea neintelegerii, comisia de
conciliere intocmeste proiectul deciziei de admitere sau de respingere a
cererii.
15. Scrisoarea de raspuns prin care se comunica decizia de solutionare a
neintelegerii se semneaza de presedintele comisiei de conciliere.
16. Neintelegerile se solutioneaza de comisia de conciliere in sedinta
publica, cu participarea partilor, personal sau prin reprezentant. In cadrul sedintelor
partile pot da explicatii, pot prezenta probe sau pot propune solutii de
solutionare a neintelegerii. In cazul in care problemele examinate au caracter
confidential, presedintele comisiei de conciliere, la cererea partilor sau din
oficiu, poate stabili ca sedinta sa fie inchisa.
17. Presedintele comisiei de conciliere stabileste data, ora si locul
sedintei. Partile sunt informate in scris, cu cel putin 3 zile inainte de data
tinerii sedintei, cu privire la ordinea de zi a sedintei.
18. Pentru examinarea si solutionarea neintelegerii, comisia de conciliere
poate sa ceara partilor informatii, extrase din documente, inclusiv cu caracter
confidential, explicatii scrise sau orale cu privire la faptele savarsite si
solutiile propuse de persoana prejudiciata, cu privire la temeiurile legale ale
cererii, poate sa organizeze sedinta cu participarea partilor sau a
reprezentantilor acestora, a persoanelor raspunzatoare si altor parti
interesate, sa propuna partilor solutionarea amiabila a neintelegerii.
19. In scopul solutionarii neintelegerii, presedintele comisiei de
conciliere poate solicita comisiei de cenzori efectuarea unui control al
activitatii organizatiei. Comisia de cenzori va prezenta presedintelui comisiei
de conciliere concluziile controlului efectuat.
20.1. Comisia de conciliere examineaza cererile in termenul stabilit de
lege. Daca se constata ca aspectele din cerere asupra carora comisia de
conciliere urmeaza sa se pronunte sunt intemeiate, aceasta va lua masuri, in
limitele competentelor sale, pentru satisfacerea pretentiilor legitime ale
persoanei prejudiciate.
20.2. In acest caz comisia de conciliere, prin decizia de solutionare a
neintelegerii, va cere persoanei care a cauzat prejudiciul:
a) sa restabileasca drepturile incalcate ale persoanei prejudiciate si sa
ii acopere, in conditiile legii, prejudiciul cauzat;
b) sa ia masurile necesare punerii in executare a deciziei adoptate de
comisia de conciliere;
c) sa ia masurile sau sa faca sa inceteze acele masuri care contravin
legislatiei in vigoare sau intelegerii anterioare a partilor.
21. Rezultatul examinarii neintelegerii si decizia luata de catre comisia
de conciliere se aduc la cunostinta persoanei prejudiciate, in scris. Decizia
va avea la baza probatoriul examinat si va preciza temeiul legal al acesteia.
22. Daca se constata ca cererea persoanei prejudiciate nu este intemeiata,
iar actiunile persoanei care a cauzat prejudiciul nu aduc atingere unui drept
patrimonial al persoanei prejudiciate, comisia de conciliere emite o decizie
motivata de respingere a cererii.
23. In cazul in care pentru solutionarea neintelegerii este necesara
efectuarea unui control ori a unei expertize tehnice sau financiar-contabile,
partile au dreptul, cu acordul comisiei de conciliere, sa ceara pe cont propriu
efectuarea unei expertize.
V. Executarea, contestarea si masurile de indeplinire a deciziilor comisiei
de conciliere
24. Decizia comisiei de conciliere de solutionare a neintelegerii se
transmite persoanei prejudiciate si persoanei care a cauzat prejudiciul.
25. Persoana prejudiciata care considera ca prin decizia comisiei de
conciliere dreptul sau nu a fost restabilit se poate adresa instantei
judecatoresti competente in termen de 30 de zile de la comunicare.
26. Decizia comisiei de conciliere este definitiva si obligatorie pentru
parti, efectele acesteia putand fi suspendate sau anulate numai printr-o alta
decizie sau prin hotararea instantei judecatoresti competente.
27. In cazul in care persoana care a cauzat prejudiciul nu executa intocmai
si in termenul prevazut dispozitiile deciziei comisiei de conciliere,
organizatia va aplica sanctiunile prevazute de statut, pana la excluderea din
organizatie.
28. Partile care detin probe noi pot adresa comisiei de conciliere cereri
pe baza acestora. Cererile adresate comisiei de conciliere care nu se refera la
probe noi nu se supun examinarii, fapt despre care va fi instiintata in scris
persoana prejudiciata.
VI. Dispozitii finale
29. Dispozitiile prezentelor norme se aplica corespunzator si federatiilor,
pentru solutionarea neintelegerilor patrimoniale dintre organizatiile membre
ale federatiei, dintre federatie si organizatiile membre ale sale, precum si
dintre organizatiile membre ale federatiei si functionarii acesteia.
30. Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si sunt obligatorii pentru toate organizatiile
si federatiile constituite legal.
ANEXA 1
la norme
Domnule presedinte
Subsemnatul/Subscrisa ....................................................
..............................................................................
(numele si prenumele membrului/denumirea organizatiei de imbunatatiri
funciare)
.............................................................................,
domiciliat/cu sediul in .....................................................,
CNP/CUI ..............., inregistrat/inregistrata sub nr. .................. in
calitate de persoana prejudiciata, formulez prezenta cerere de solutionare a
neintelegerilor, prin care va rog sa chemati in fata comisiei de conciliere
persoana care a cauzat prejudiciul
..............................................................................
..............................................................................
(membru al conducerii/salariat al organizatiei de imbunatatiri funciare)
Prin prezenta cerere supun solutionarii urmatoarele neintelegeri
patrimoniale:
.............................................................................,
.............................................................................,
.............................................................................,
.............................................................................,
.............................................................................,
(cauza depunerii cererii, drepturile sau interesele lezate, temeiul
cererii, faptele si actiunile reclamate)
Evaluez prejudiciul suferit de mine la suma de
..............................................................................
..............................................................................
(pretentiile fata de persoana care a cauzat prejudiciul)
Anexez la prezenta urmatoarele documente:
.............................................................................,
.............................................................................,
.............................................................................,
.............................................................................,
Semnatura solicitantului
........................
Data ..................
Domnului presedinte al comisiei de conciliere a organizatiei de
imbunatatiri funciare
..........................................................................
ANEXA 2
la norme
Organizatia de imbunatatiri funciare ...................
Sediul .................................................
REGISTRUL
cererilor de solutionare a neintelegerilor patrimoniale
Semnificatia coloanei O din tabelul de mai jos este urmatoarea:
O - Obiectul cererii de solutionare a neintelegerilor
______________________________________________________________________________
|Nr. | Data |Solicitantul | O |Data | Solutia comisiei | Comunicarea
catre|
|crt.| |(persoana | |trimiterii| de conciliere | solicitant
|
| | |prejudiciata)| |cererii
la|__________________|__________________|
| | | | |comisia de| Data | Modul de | Data |Scrisoarea
|
| | | | |conciliere| | rezolvare | |nr.
|
| | | | | | | (pe scurt)| |
|
|____|______|_____________|___|__________|______|___________|______|___________|
| | | | | | | | |
|
|____|______|_____________|___|__________|______|___________|______|___________|
| | | | | | | | |
|
|____|______|_____________|___|__________|______|___________|______|___________|
| | | | | | | | |
|
|____|______|_____________|___|__________|______|___________|______|___________|