ORDIN Nr. 183
din 2 februarie 2010
privind constituirea si
atributiile Comisiei fiscale centrale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 12 februarie 2010
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale art. 6 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
ARTICOLUL 1
Scopul înfiinţării comisiei
Pentru aplicarea unitară a prevederilor Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a actelor normative care reglementau taxa pe valoarea
adăugată, impozitul pe profit, accizele, impunerea unor venituri
realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente,
impozitul pe venit, înainte de intrarea în vigoare a Codului fiscal, se
constituie Comisia fiscală centrală la nivelul Ministerului
Finanţelor Publice, denumită în continuare comisie.
ARTICOLUL 2
Atribuţiile comisiei
Comisia emite decizii pentru:
a) problemele de natură fiscală, prin
coroborarea legislaţiei din domeniu cu legislaţia conexă,
după caz, pentru care se impune o soluţionare unitară în vederea
eliminării interpretărilor diferite în aplicarea legislaţiei;
b) problemele ce privesc conflictele de
competenţă ivite între organele fiscale care nu sunt subordonate unui
organ ierarhic comun.
ARTICOLUL 3
Sesizarea comisiei
(1) Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice selectează problematica care este de
competenţa comisiei şi o propun spre dezbatere, în vederea
adoptării unor soluţii unitare, înaintând propunerea Secretariatului
tehnic al comisiei.
(2) Documentaţia necesară sesizării
comisiei se înaintează de către direcţiile de specialitate din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice, respectiv de Comisia de proceduri
fiscale Secretariatului tehnic, care este organizat în cadrul Direcţiei de
politici şi legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal.
ARTICOLUL 4
Funcţionarea comisiei
(1) Comisia funcţionează în prezenţa
tuturor membrilor acesteia şi are componenţa prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Membrii comisiei au
drept de vot. In cazul absenţei unuia dintre membrii comisiei, la
lucrările acesteia va participa persoana desemnată în scris de
acesta.
(2) Comisia este coordonată de secretarul de stat
care răspunde de politică şi legislaţie fiscală, în
calitate de preşedinte.
(3) In cazul absenţei preşedintelui
comisiei, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către un alt membru
al comisiei, denumit în continuare preşedinte de
şedinţă. Desemnarea preşedintelui de
şedinţă se face în scris de către preşedintele
comisiei.
(4) Pentru respectarea condiţiilor cu privire la
vot, prevăzute la art. 5, persoana desemnată ca preşedinte de
şedinţă va nominaliza în scris o altă persoană care
să exercite drepturile derivate din calitatea sa de membru.
(5) In cazul în care comisia este sesizată în
legătură cu soluţionarea unor conflicte de competenţă
ce privesc bugetele locale, Secretariatul tehnic va invita membrii
desemnaţi de Asociaţia Comunelor din România, Asociaţia
Oraşelor din România, Asociaţia Municipiilor din România, Uniunea
Naţională a Consiliilor Judeţene din România sau de Ministerul
Administraţiei şi Internelor să participe la lucrările
comisiei, după caz, în funcţie de problematica înscrisă pe
ordinea de zi.
(6) Preşedintele comisiei va solicita desemnarea
de către autorităţile prevăzute la alin. (5) a câte unei
persoane care va fi invitată să participe la şedinţele
comisiei, în cazul în care se dezbat problemele prevăzute la art. 2 lit.
b).
ARTICOLUL 5
Şedinţele comisiei
(1) Comisia se întruneşte ori de câte ori este
nevoie, după cum urmează:
a) comisia se poate întruni şi poate adopta
decizii numai în prezenţa tuturor membrilor acesteia, în condiţiile
prevăzute la art. 4;
b) în cazul soluţionării unor conflicte de
competenţă ce privesc bugetele locale, comisia se poate întruni
şi poate adopta decizii în prezenţa tuturor membrilor acesteia,
inclusiv a reprezentanţilor desemnaţi potrivit art. 4 alin. (5).
(2) Modalitatea de vot în cadrul comisiei este votul
deschis. Prin excepţie, preşedintele comisiei poate decide în anumite
cazuri adoptarea deciziilor prin vot secret.
(3) Deciziile se adoptă cu votul a cel puţin
jumătate plus unu din numărul membrilor comisiei.
(4) In caz de paritate de voturi, votul
preşedintelui comisiei este decisiv.
(5) La lucrările comisiei pot participa în
calitate de invitaţi permanenţi 2 consultanţi fiscali
desemnaţi de Camera Consultanţilor Fiscali, care nu au drept de vot.
In calitate de participanţi fără drept de vot pot fi
invitaţi la şedinţe de către preşedintele comisiei
şi alţi specialişti din cadrul direcţiilor de specialitate
ale Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală.
(6) Comisia analizează notele de prezentare,
precum şi documentaţia anexată şi adoptă, prin
decizii, soluţii unitare de aplicare a prevederilor legale sau, după
caz, respinge soluţiile propuse, motivând decizia luată.
(7) Deciziile astfel adoptate se aprobă prin ordin
al ministrului finanţelor publice, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(8) In situaţia în care comisia, în urma analizei
punctelor supuse dezbaterii, constată că problematica nu se
încadrează în dispoziţiile art. 2, poate lua următoarele
măsuri:
a) emiterea unei decizii cu caracter consultativ prin
care se soluţionează anumite probleme punctuale aflate în
competenţa mai multor direcţii de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, atunci când direcţiile de specialitate au
puncte de vedere contradictorii;
b) restituirea problematicii cu care a fost
învestită, atunci când constată că aceasta intră în
competenţa exclusivă a unei direcţii de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(9) Deciziile emise potrivit alin. (8) lit. a) nu se
aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice şi nu se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 6
Organizarea Secretariatului tehnic
In cadrul Direcţiei de politici şi
legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal se organizează la
nivel de compartiment Secretariatul tehnic al comisiei.
ARTICOLUL 7
Atribuţiile Secretariatului tehnic
(1) Secretariatul tehnic al comisiei va
ţine un registru, în care se vor înregistra cronologic toate
solicitările de înscriere pe ordinea de zi a comisiei a temelor propuse de
direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, respectiv ale Comisiei de proceduri fiscale.
(2) Secretariatul tehnic verifică respectarea
procedurii de sesizare a comisiei cu privire la competenţa sesizării
şi existenţa opiniilor divergente.
(3) După înregistrarea solicitărilor,
Secretariatul tehnic al comisiei întocmeşte pentru fiecare temă
propusă o notă de prezentare, care are la bază notele de
fundamentare elaborate de direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice. Nota de prezentare trebuie să
conţină cel puţin următoarele elemente, fără a se
limita la acestea:
a) fundamentarea în fapt şi de drept a
problematicii cu care este sesizată comisia;
b) prezentarea opiniilor divergente care au
determinat sesizarea comisiei;
c) soluţiile propuse de direcţiile de
specialitate aflate în divergenţă.
Nota de prezentare va cuprinde, după caz,
menţiuni cu privire la jurisprudenţa relevantă referitoare la
problematica în discuţie.
(4) Pe baza propunerilor primite se întocmeşte
ordinea de zi. Inscrierea punctelor pe ordinea de zi se face în funcţie de
vechimea solicitărilor, grupate pe categorii de impozite.
(5) Ordinea de zi a comisiei, la care se anexează
notele de prezentare, se înaintează de către Secretariatul tehnic
preşedintelui comisiei şi se supune aprobării acestuia.
(6) Comisia dezbate punctele aflate pe ordinea de zi,
cu respectarea succesiunii prevăzute la alin. (4) teza a II-a. Prin
excepţie, membrii comisiei pot vota în condiţiile art. 5 alin. (2)
dezbaterea anumitor puncte înscrise pe ordinea de zi cu prioritate.
(7) Separat de registrul prevăzut la alin. (1),
Secretariatul tehnic va ţine şi un registru pentru deciziile
comisiei, în care se vor consemna:
a) data şedinţei;
b) participanţii (nominal);
c) ordinea de zi;
d) modul de votare a deciziei, fără
nominalizarea votului exprimat de fiecare membru al comisiei;
e) numărul atribuit deciziei.
(8) Cu cel puţin 3 zile înaintea
şedinţei, Secretariatul tehnic distribuie membrilor comisiei şi
invitaţilor nota de prezentare a problemelor supuse dezbaterii şi
soluţiile propuse, sub semnătura membrilor comisiei.
(9) Procesul-verbal al şedinţei comisiei se
redactează prin grija Secretariatului tehnic şi va consemna
îndeplinirea formalităţilor de convocare, data şi locul
şedinţei, dezbaterile în rezumat, precum şi hotărârile
luate, urmând a fi semnat de către toţi membrii comisiei sau de
persoanele desemnate ca înlocuitori ai acestora, participanţi la
dezbateri.
(10) In termen de 3 zile de la data şedinţei,
Secretariatul tehnic redactează decizia, care va conţine numai
soluţiile aprobate de comisie, şi proiectul de ordin, pe care îl va
înainta spre aprobare ministrului finanţelor publice.
(11) Prin grija Secretariatului tehnic şi a
membrilor, decizia comisiei se aprobă prin ordin al ministrului
finanţelor publice şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
ARTICOLUL 8
Conflicte de competenţă
(1) In cazul în care o anumită problematică
presupune atât emiterea unei decizii de aplicare unitară a
legislaţiei fiscale, cât şi emiterea unei decizii de aplicare
unitară a legislaţiei privind procedura fiscală şi au fost
sesizate atât comisia, cât şi Comisia de proceduri fiscale, cea din
urmă va suspenda procedura de emitere a unei decizii până la momentul
emiterii deciziei de către comisie. Prin excepţie, în funcţie de
caracteristicile impuse de fiecare problematică, comisia poate solicita
Comisiei de proceduri fiscale să emită o decizie de aplicare
unitară a legislaţiei privind procedura fiscală anterior celei
emise de comisie.
(2) In cazul în care Comisia de proceduri fiscale a
emis o decizie de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura
fiscală anterior emiterii unei decizii de către comisie, iar decizia
a fost deja aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, care a fost publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, se va proceda la medierea între cele două
comisii.
(3) Medierea între cele două comisii se va
realiza prin convocarea unei şedinţe reunite a celor două
comisii. Şedinţele comisiilor reunite vor fi conduse de
preşedintele comisiei.
(4) După mediere, în cazul în care comisiile reunite
vor adopta o soluţie comună, comisia va emite o decizie conform celor
votate, iar Comisia de proceduri fiscale va emite la rândul său o decizie
de amendare a deciziei adoptate iniţial.
(5) In cazul în care în urma medierii nu se ajunge la o
soluţie comună, comisia va prezenta ministrului finanţelor
publice cele două soluţii, iar acesta va decide asupra formei finale.
ARTICOLUL 9
Regulamentul de organizare şi funcţionare
al comisiei
Modul de desfăşurare a lucrărilor
comisiei se stabileşte prin regulamentul de organizare şi
funcţionare al acesteia.
ARTICOLUL 10
Efectele deciziilor
(1) Deciziile de aplicare unitară ale comisiei nu
au impact asupra actelor administrative fiscale rămase definitive şi
irevocabile în sistemul căilor de atac.
(2) Soluţiile unitare adoptate prin decizii ale
comisiei şi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice
sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a actului normativ avut în
vedere la soluţionarea fiecărei speţe.
ARTICOLUL 11
Abrogări
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.
1.318/2008 privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale
centrale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 7
mai 2008.
ARTICOLUL 12
Publicare
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
COMPONENŢA
Comisiei fiscale centrale
Nr. crt.
|
Functia şi domeniul
|
Statutul în Comisia fiscală
centrală
|
1
|
Secretar de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi
legislaţiei fiscale
|
Preşedinte
|
2
|
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală
|
Vicepreşedinte
|
3
|
Vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pe probleme de inspecţie fiscală
|
membru
|
4
|
Secretar general la Ministerul Finanţelor Publice
|
membru
|
5
|
Director general al Direcţiei generale juridice din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice
|
membru
|
6
|
Director al Direcţiei legislaţie impozite directe din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice
|
membru
|
7
|
Director al Direcţiei legislaţie în domeniul TVA din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice
|
membru
|
8
|
Director al Direcţiei legislaţie în domeniul accizelor
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
|
membru
|
9
|
Director al Direcţiei de politici şi legislaţie în
domeniile vamal şi nefiscal din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice
|
membru
|
10
|
Director al Direcţiei legislaţie Cod procedură
fiscală
|
membru
|
11
|
Director al Direcţiei de legislaţie şi
reglementări contabile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
|
membru
|
12
|
Director general al Direcţiei generale de proceduri pentru
administrarea veniturilor din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală
|
membru
|
13
|
Director al Direcţiei generale de soluţionare a
contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală
|
membru
|
14
|
Director al Direcţiei generale de planificare
strategică şi monitorizare a realizării creanţelor
bugetare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
|
membru
|
15
|
Director al Direcţiei generale coordonare inspecţie
fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală
|
membru
|
16
|
Director al Direcţiei generale juridice din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
|
membru
|
17
|
Director al Direcţiei generale de metodologii fiscale
şi asistenţă a contribuabililor din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală
|
membru
|
18*
|
Reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România
|
membru
|
19*
|
Reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din România
|
membru
|
20*
|
Reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din România
|
membru
|
21*
|
Reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor
Judeţene din România
|
membru
|
22*
|
Reprezentant al Ministerului Administraţiei şi
Internelor
|
membru
|
* Numai în cazul în care se dezbat problemele
prevăzute la art. 4 alin. (5) din ordin. Invitaţia va fi
transmisă numai acelor membri ai comisiei a căror activitate are
legătură cu problematica ce urmează a fi analizată în
cadrul unei şedinţe a comisiei.