ORDIN
Nr. 1746 din 8 decembrie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea executiei bugetare a
anului 2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 891 din 13 decembrie 2003
In temeiul prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 56
alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, ale art. 33
alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si ale art. 12
alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea executiei bugetare a
anului 2003, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile care au atributii in executia bugetara din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si unitatile lor subordonate vor lua masuri
pentru ducerea la indeplinire a dispozitiilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind incheierea executiei bugetare a anului 2003
In scopul incheierii in bune conditii a executiei bugetare a anului 2003,
institutiile publice si agentii economici, indiferent de forma de proprietate,
au obligatia sa efectueze operatiunile care privesc veniturile si cheltuielile
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor
speciale, bugetelor locale si bugetelor proprii ale institutiilor publice pe
anul 2003, in conformitate cu prezentele norme metodologice si cu programul
prevazut in anexa nr. 1.
CAP. 1
Incasarea veniturilor bugetare
1.1. - (1) Impozitele, taxele, contributiile si celelalte obligatii
bugetare datorate de catre platitorii de impozite, cu termene de plata scadente
in perioada 25 decembrie - 31 decembrie 2003, vor fi achitate de catre acestia,
dupa caz, pe baza de ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT), in
zilele de 29, 30 sau 31 decembrie 2003, declarate zile bancare.
(2) Avand in vedere ca, in conformitate cu Hotararea Guvernului nr.
1.300/2003 pentru aprobarea compensarii timpului de munca aferent zilelor
stabilite ca zile libere din perioada 29 - 31 decembrie 2003, unitatile
Trezoreriei Statului nu lucreaza in zilele de 29, 30 si 31 decembrie 2003,
documentele privind platile dispuse de catre persoanele juridice si fizice din
conturi bancare in relatia cu Trezoreria Statului in aceste zile se vor deconta
de catre banci in termenele prevazute de dispozitiile legale in vigoare si se
vor inregistra de catre Banca Nationala a Romaniei intr-un cont tranzitoriu de
decontari cu Trezoreria Statului, urmand a fi evidentiate in extrasul contului
curent general al Trezoreriei Statului din data de 5 ianuarie 2004. Contul
tranzitoriu de decontari cu Trezoreria Statului deschis la Banca Nationala a
Romaniei va fi inchis la data de 5 ianuarie 2004, dupa transferul sumelor in
contul curent general al Trezoreriei Statului.
(3) Contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj si la bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate achitate inainte de
data de 24 decembrie 2003 se vireaza de catre persoanele juridice si fizice in
conturile 30.04 "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de
somaj" si, respectiv, 30.15 "Disponibil al Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate", iar cele achitate in zilele de 29, 30 si
31 decembrie 2003 se vireaza in conturile de venituri bugetare prevazute in
anexele nr. 1, 3 sau 4, pct. I si III, la Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 1.644/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor sectiunii a 5-a din cap. I din Ordonanta Guvernului nr. 86/2003
privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala, referitoare la
activitatile de declarare si colectare a creantelor bugetare reprezentand
contributii sociale.
(4) In zilele de 29, 30 si 31 decembrie 2003, stabilite ca zile libere
pentru institutiile publice, nu pot fi achitate impozite, taxe, contributii sau
alte venituri bugetare in numerar, de catre contribuabili, la unitatile
Trezoreriei Statului.
1.2. Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. va stabili in cursul
lunii decembrie 2003 programul unitatilor din subordine, astfel incat
persoanele fizice sa aiba posibilitatea sa isi achite obligatiile catre bugetul
de stat, bugetele locale sau catre alte bugete, potrivit conventiilor incheiate
in acest scop cu unitatile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice, cu
autoritatile administratiei publice locale sau cu alte institutii publice, dupa
caz.
1.3. Institutiile publice care incaseaza in conturi de disponibilitati
venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, au obligatia sa
vireze veniturile respective la capitolele si subcapitolele de venituri ale
bugetelor carora acestea se cuvin, pana la data de 23 decembrie 2003.
1.4. Sumele incasate in numerar de catre institutiile publice sau de catre
agentii fiscali, reprezentand venituri bugetare sau venituri proprii ale
bugetelor institutiilor publice, vor fi depuse cu "Foaie de
varsamant-chitanta" in conturile de venituri ale bugetelor carora acestea
se cuvin, pana la data de 24 decembrie 2003 inclusiv.
1.5. Eventualele sume in numerar incasate in data de 24 decembrie 2003 de
unitatile Trezoreriei Statului care nu functioneaza cu casierii-tezaur se depun
la finele zilei la unitatea bancara la care acestea isi au deschis contul de
disponibil, in genti de numerar, sau la cea mai apropiata unitate a Trezoreriei
Statului cu tezaur din judet, dupa caz, si se inregistreaza in contul 13
"Casa tranzitorie".
1.6. - (1) Veniturile bugetare incasate in numerar de catre unitatile
vamale in perioada 25 decembrie 2003 - 4 ianuarie 2004 se depun la unitatile
Trezoreriei Statului, astfel:
- la data de 31 decembrie 2003, sumele incasate in perioada 25 - 30
decembrie 2003, in genti sau saci sigilati, pe baza de proces-verbal de
predare-primire;
- la data de 5 ianuarie 2004, sumele incasate in perioada 31 decembrie 2003
- 4 ianuarie 2004, pe baza de foi de varsamant-chitanta intocmite distinct
pentru ziua de 31 decembrie 2003 si, respectiv, pentru perioada 1 - 4 ianuarie
2004.
(2) La data de 5 ianuarie 2004 gentile sau sacii depusi in data de 31
decembrie 2003 se desigileaza in prezenta depunatorului, iar numerarul se
depune la casieria Trezoreriei Statului, pe baza de foi de varsamant-chitanta.
(3) Sumele depuse in numerar pentru perioada 25 - 30 decembrie 2003 si
pentru ziua de 31 decembrie 2003 se inregistreaza ca venituri bugetare ale
anului 2003, cu data de 31 decembrie 2003, iar sumele depuse pentru perioada 1
- 4 ianuarie 2004 se inregistreaza ca venituri bugetare ale anului 2004, cu
data de 5 ianuarie 2004.
(4) Eventualele venituri proprii incasate in numerar de catre institutiile
publice care isi desfasoara activitatea in zilele de 29, 30 si 31 decembrie
2003 se depun in conturile corespunzatoare de disponibilitati, deschise la
unitatile Trezoreriei Statului, in data de 5 ianuarie 2004.
CAP. 2
Incheierea executiei bugetare la institutiile publice
2.1. Ordonatorii de credite bugetare si conducatorii compartimentelor
financiar-contabile ale institutiilor publice raspund pentru asigurarea
incheierii tuturor operatiunilor financiare privind incasarile si platile
aferente exercitiului bugetar al anului 2003, la termenele si in conditiile
prevazute de reglementarile in vigoare, cu incadrarea in angajamentele legale
incheiate si in prezentele norme metodologice, si vor lua masuri pentru:
a) utilizarea creditelor bugetare aprobate, pana la finele anului 2003, in
limita prevederilor si destinatiilor din bugetele de venituri si cheltuieli si
a creditelor bugetare deschise si repartizate, numai pentru cheltuieli
angajate, lichidate si ordonantate la plata in conditiile legii;
b) repartizarea si retragerea creditelor bugetare la termenele stabilite in
prezentele norme metodologice si aprobarea virarilor de credite bugetare numai
in cazuri bine justificate, inainte de angajarea cheltuielilor si cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
c) acordarea sumelor reprezentand plati in avans, precum si recuperarea sau
justificarea acestora in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
264/2003 privind stabilirea actiunilor si categoriilor de cheltuieli,
criteriilor, procedurilor si limitelor pentru efectuarea de plati in avans din
fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) luarea masurilor necesare pentru lichidarea, pana la finele anului, a
imobilizarilor de fonduri in debitori, clienti si alte creante si
reconstituirea cu sumele recuperate a platilor de casa efectuate. Eventualele
sume care nu pot fi recuperate pana la finele anului se vireaza in anul 2004 ca
venituri la bugetele din care institutiile publice sunt finantate, la
subcapitolul "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti";
e) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea, repartizarea
sau retragerea de credite bugetare, precum si a incasarilor si platilor
inregistrate in extrasele de cont emise de unitatile Trezoreriei Statului si
luarea masurilor ce se impun pentru comunicarea si corectarea in urmatoarea zi
lucratoare a eventualelor sume inregistrate eronat, in vederea asigurarii
concordantei datelor din contabilitatea proprie cu cele din contabilitatea
unitatilor Trezoreriei Statului.
2.2. - (1) Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat
vor deschide, repartiza si, in cazuri justificate, vor retrage credite bugetare
institutiilor din subordine, pana cel mai tarziu la data de 17 decembrie 2003
inclusiv, asigurandu-se astfel timpul necesar efectuarii cheltuielilor pana la
finele anului.
(2) Dupa data de 17 decembrie 2003 pot fi deschise credite bugetare numai
pentru operatiuni privind serviciul datoriei publice sau pentru alte actiuni
urgente finantate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului sau
din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, pe baza de hotarari ale
Guvernului aprobate ulterior acestei date.
(3) Creditele bugetare neutilizate pana la data de 31 decembrie 2003 sunt
anulate de drept, conform prevederilor art. 61 alin. (3) din Legea nr. 500/2002
privind finantele publice si ale art. 56 alin. (3) din Legea nr. 189/1998
privind finantele publice locale.
2.3. - (1) Avansurile acordate de catre institutiile publice pentru
realizarea unor actiuni si categorii de cheltuieli finantate din fonduri
publice, conform Hotararii Guvernului nr. 264/2003, modificata prin Hotararea
Guvernului nr. 851/2003, nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate
si servicii prestate, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate
pana la data de 24 decembrie 2003 de catre institutiile publice respective, in
conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupa caz, din care
acestea au fost acordate, in scopul reconstituirii platilor de casa.
(2) In cazul in care recuperarea avansului acordat este programata a se
efectua in anul 2004, potrivit dispozitiilor legale, beneficiarul contractual
va prezenta, pana la finele anului 2003, un deviz justificativ al cheltuielilor
efectuate, prin care confirma utilizarea conform destinatiilor legale a
avansului acordat. De asemenea, pentru avansurile primite in cadrul unor
contracte multianuale, beneficiarul contractual va prezenta, pana la finele
anului 2003, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirma
utilizarea integrala si potrivit destinatiilor legale a avansului acordat.
(3) Recuperarea avansurilor acordate din imprumuturi externe si din fonduri
de la bugetul de stat sau din bugetul local, dupa caz, se efectueaza potrivit
prevederilor din contractele incheiate, in conditiile acordurilor de imprumut
incheiate cu organismele financiare internationale.
(4) Pentru realizarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare si in programele-nucleu de cercetare, recuperarea sumelor reprezentand
plati in avans se face in conformitate cu prevederile art. 65 din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata si modificata prin Legea nr. 324/2002, si, respectiv, ale
art. 16 alin. (2) din Normele metodologice privind contractarea, finantarea,
monitorizarea si evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 137/2003.
(5) Avansurile acordate pentru realizarea programelor, proiectelor si
actiunilor finantate integral din imprumuturi externe contractate, potrivit
legii, de la organisme financiare internationale sau din fonduri externe
nerambursabile se justifica potrivit prevederilor din acordurile de imprumut
convenite de partile contractante sau din memorandumurile de finantare, dupa
caz.
2.4. Sumele de mandat primite de institutiile publice de la alte institutii
publice sau de la agenti economici vor fi lichidate pana cel mai tarziu la data
de 22 decembrie 2003 inclusiv, iar sumele ramase neutilizate vor fi restituite
unitatilor de la care au fost primite. In contul "Sume de mandat si sume
in depozit" pot fi mentinute sume la finele anului 2003 numai pentru cazurile
prevazute in anexa nr. 2.
2.5. Sumele incasate in contul 50.32 "Disponibil din sume colectate
pentru bugetul de stat" pana la data de 23 decembrie 2003 inclusiv vor fi
virate in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetului de stat pe data de
23 decembrie 2003. Eventualele sume incasate in contul 50.32 "Disponibil
din sume colectate pentru bugetul de stat", in data de 24 decembrie 2003,
se vireaza in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetului de stat pe
data de 5 ianuarie 2004 si reprezinta venituri ale anului 2004.
2.6. - (1) Institutiile publice, indiferent de subordonare si de
modalitatea de finantare, vor efectua pana la data de 23 decembrie 2003 plata
drepturilor salariale aferente lunii decembrie 2003, cu termene scadente de
plata pana la data de 4 ianuarie 2004 inclusiv, in limita prevederilor
bugetelor aprobate pe anul 2003 si a creditelor bugetare deschise si
repartizate cu aceasta destinatie sau a disponibilitatilor de fonduri, dupa
caz.
(2) O data cu ridicarea numerarului sau cu virarea salariilor pe card, dupa
caz, institutiile publice vor prezenta si ordinele de plata pentru achitarea
impozitelor si contributiilor datorate potrivit legii.
(3) Unitatile Trezoreriei Statului, la propunerea institutiilor publice, vor
stabili graficele de esalonare a salariilor pentru luna decembrie 2003 si vor
asigura, impreuna cu unitatile Bancii Nationale a Romaniei, sumele in numerar
necesare achitarii drepturilor salariale.
(4) Drepturile salariale aferente anului 2003 neplatite pana la finele
anului se achita in anul urmator din fondurile prevazute cu aceasta destinatie
in bugetele aprobate pe anul 2004.
2.7. - (1) In scopul efectuarii in bune conditii a cheltuielilor bugetare,
ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetului Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate pot prezenta Ministerului
Finantelor Publice cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente
lunii ianuarie 2004 in zilele de 22 si 23 decembrie 2003.
(2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevazute la alin. (1),
care nu au aprobat pana la finele anului 2003 bugetele proprii de venituri si
cheltuieli, precum si bugetele ordonatorilor de credite subordonati, pot
deschide si repartiza credite bugetare aferente lunii ianuarie 2004 numai
pentru cheltuieli de natura drepturilor salariale, drepturi cu caracter social,
rambursari de credite, plati de dobanzi si comisioane la credite, contributii
si cotizatii la organisme internationale, cofinantarea programelor finantate
din fonduri externe care impun aceasta, precum si cheltuieli pentru plata
facturilor la energia termica, energia electrica si gaze naturale.
2.8. - (1) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale, precum si institutiile subordonate
acestora au obligatia de a analiza componenta sumelor aflate in soldul
conturilor 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale
ministerelor si institutiilor subordonate" si 50.02 "Disponibil din
fonduri cu destinatie speciala ale institutiilor publice de subordonare
locala", deschise la unitatile Trezoreriei Statului, avandu-se in vedere
ca in aceste conturi pot ramane la finele anului numai sume aferente fondurilor
de stimulare a personalului, constituite in conditiile legii, precum si sume
pentru care reportarea in anul urmator este prevazuta de legislatia in vigoare.
Pana la data de 23 decembrie 2003 institutiile publice vor prezenta unitatilor
Trezoreriei Statului la care au deschise conturile 50.01 "Disponibil din
fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si institutiilor
subordonate" si 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala
ale institutiilor publice de subordonare locala", dupa caz, componenta
sumelor aflate in sold si temeiul legal in baza caruia acestea se pot reporta
in anul urmator.
(2) In situatia in care in conturile prevazute la alin. (1) au fost
incasate sume de la bugetul de stat, bugetele locale sau de la alte bugete,
care au ramas neutilizate, acestea se restituie pana la data de 22 decembrie
2003 in conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupa caz, din
care au fost incasate, daca legea nu prevede altfel.
(3) Eventualele sume incasate in conturile 50.01 "Disponibil din
fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si institutiilor
subordonate" si 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala
ale institutiilor publice de subordonare locala" in baza unor acte normative
in vigoare, pentru care nu se prevede reportarea, precum si cele care nu se
reporteaza din oficiu, ramase dupa efectuarea operatiunilor de restituire
prevazute la alin. (2), vor fi virate de catre institutiile publice respective,
dupa caz, in conturile 20.22.01.30 "Incasari din alte surse" pentru
bugetul de stat si, respectiv, 21.22.02.30 "Incasari din alte surse"
pentru bugetele locale, pana la data de 24 decembrie 2003.
2.9. - (1) Se reporteaza din oficiu disponibilitatile institutiilor publice
provenite din contravaloarea in lei a ajutoarelor externe, fondurile
nerambursabile externe pentru finantarea unor obiective, precum si
disponibilitatile din fondurile publice destinate cofinantarii contributiei
financiare a Comunitatii Europene ramase la finele exercitiului bugetar al
anului 2003, in conturile structurilor de implementare.
(2) Donatiile si sponsorizarile ramase neutilizate la finele anului se
reporteaza in anul urmator conform prevederilor Ordinului ministrului
finantelor publice nr. 1.661 bis/2003.
2.10. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul national
pentru dezvoltare regionala" si 50.73 "Disponibil din fondul pentru
dezvoltare regionala", ramase la finele anului 2003, se reporteaza in anul
urmator.
2.11. Institutiile publice fara personalitate juridica au obligatia de a
vira pana la data de 22 decembrie 2003 in conturile institutiilor publice cu
personalitate juridica ierarhic superioare sumele aflate in soldul conturilor
50.14 "Disponibil pentru finantarea unitatilor Ministerului Apararii
Nationale", 50.15 "Disponibil al institutiilor publice fara
personalitate juridica de subordonare centrala sau locala", 50.25
"Disponibil al institutiilor publice ale administratiei publice centrale
finantate integral din venituri proprii", 50.28 "Disponibil al
institutiilor publice ale administratiei publice locale finantate integral din
venituri proprii", 50.09 "Disponibil al institutiilor publice
subventionate din bugetul de stat", 50.10 "Disponibil al
institutiilor publice subventionate din bugetul local" si 50.46
"Disponibil pentru finantarea activitatii de baza a institutiilor de
invatamant superior", dupa caz.
2.12. Institutiile publice, indiferent de subordonare si de modalitatea de
finantare, au obligatia de a depune pana la data de 24 decembrie 2003 sumele in
numerar aflate in casieria proprie in conturile corespunzatoare de venituri
bugetare sau de disponibilitati, dupa caz, deschise la unitatile Trezoreriei
Statului.
2.13. - (1) Institutiile publice vor lua masurile necesare pentru
restituirea pana la data de 22 decembrie 2003, in conturile din care au fost
acordate, a acreditivelor in lei deschise pentru procurari de bunuri, ramase
neutilizate pana la finele anului 2003. Cu sumele restituite vor fi
reconstituite platile de casa la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la
care acestea au fost constituite.
(2) Acreditivele in valuta, deschise de catre institutiile publice pentru
decontarea importurilor in curs de derulare si comisioanele in valuta aferente
acestora, se mentin in continuare, pana la lichidarea contractelor incheiate.
Sumele in valuta ramase nefolosite dupa terminarea contractelor se vireaza la
rezerva valutara a statului in termen de 5 zile de la incheierea importurilor,
iar contravaloarea in lei se restituie la bugetele din care acestea s-au
constituit, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti".
2.14. - (1) Valuta procurata de catre institutiile publice finantate
integral sau partial de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetele fondurilor speciale si bugetele locale pentru efectuarea de
cheltuieli, ramasa neutilizata la finele anului, se schimba in lei pana la data
de 22 decembrie 2003 prin unitatile bancare prin care aceasta a fost
achizitionata, iar cu contravaloarea in lei se reconstituie platile de casa, la
subdiviziunile corespunzatoare de cheltuieli.
(2) Pana la acelasi termen institutiile publice mentionate mai sus vor ceda
la rezerva valutara a statului sumele reprezentand venituri bugetare incasate
in valuta, iar contravaloarea in lei a sumelor respective se vireaza in
conturile bugetelor carora se cuvin, deschise la unitatile Trezoreriei
Statului.
(3) Institutiile publice prevazute la alin. (1) pot pastra la finele anului
in conturile deschise la unitati bancare numai valuta procurata in scopul
rambursarii la extern a ratelor la imprumuturi externe guvernamentale si platii
dobanzilor sau comisioanelor aferente acestora, cu termene scadente pana la
data de 15 ianuarie 2004, sumele aferente acreditivelor deschise pentru
importuri in curs de derulare, prevazute la pct. 2.13 alin. (2), precum si
donatiile sau sponsorizarile primite in valuta din care se efectueaza plati in
valuta, conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.661
bis/2003.
2.15. Institutiile publice si activitatile finantate integral din venituri
proprii pot pastra la finele anului in conturi deschise la banci comerciale
valuta incasata din donatii si sponsorizari, din contravaloarea bunurilor
livrate, serviciilor prestate sau lucrarilor executate, potrivit prevederilor
pct. 9.5.4 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobata cu modificari prin Legea nr.
201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.235/2003,
precum si valuta cumparata pentru achitarea obligatiilor de plata in valuta, cu
termene scadente pana la data de 15 ianuarie 2004.
2.16. Garantiile in valuta depuse la unitatile vamale, aflate in conturi
deschise la banci comerciale, se reporteaza in anul urmator pentru a fi
utilizate in scopul pentru care au fost constituite.
2.17. - (1) Disponibilitatile in valuta procurate din credite bugetare,
ramase la finele anului 2003 in conturile reprezentantelor diplomatice si
comerciale ale Romaniei din strainatate, se reporteaza in anul urmator si se
regularizeaza cu bugetul de stat, de catre Ministerul Afacerilor Externe si de
catre celelalte ministere care finanteaza cheltuieli de aceasta natura, astfel:
- in termen de 45 de zile, pentru reprezentantele din Europa;
- in termen de 60 de zile, pentru reprezentantele din celelalte continente.
Contravaloarea in lei a sumelor in valuta existente la data de 31 decembrie
2003, calculata la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a
Romaniei pentru data efectuarii operatiunii de regularizare, se vireaza de
catre Ministerul Afacerilor Externe si de catre celelalte ministere, din
creditele bugetare aprobate pentru anul 2004, in contul 20.22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
(2) Taxele consulare incasate in valuta pentru serviciile prestate in
strainatate, ramase la finele anului 2003 in conturile misiunilor diplomatice
si oficiilor consulare, se vireaza pana la data de 15 ianuarie 2004 in contul
de valuta deschis pe seama Ministerului Afacerilor Externe la banca comerciala.
In termen de 5 zile lucratoare de la incasare, Ministerul Afacerilor Externe va
dispune cedarea la rezerva valutara a statului a taxelor consulare, iar
echivalentul in lei al acestora se vireaza la bugetul de stat in contul
20.21.01.04 "Taxe consulare".
(3) Reprezentantele diplomatice si comerciale ale Romaniei din strainatate
aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata
salariilor, incasarea sumelor de la debitori, plata obligatiilor pentru
achizitii de bunuri si servicii.
2.18. Disponibilitatile institutiilor publice finantate integral din
venituri proprii, precum si disponibilitatile rezultate din executia bugetelor
activitatilor finantate integral din venituri proprii, ramase la finele anului
2003 in soldul conturilor 50.25 "Disponibil al institutiilor publice ale
administratiei publice centrale finantate integral din venituri proprii",
50.28 "Disponibil al institutiilor publice ale administratiei publice locale
finantate integral din venituri proprii", 50.03 "Disponibil din
venituri proprii ale ministerelor si institutiilor de subordonare
centrala" si 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale
institutiilor de subordonare locala", dupa caz, se reporteaza in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
Consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot hotari, in conditiile art. 39 alin. (3) din Legea nr.
189/1998, preluarea la bugetul local, in contul 21.21.02.12 "Varsaminte din
disponibilitatile institutiilor publice si activitatilor autofinantate", a
sumelor ramase la finele anului 2003 in soldul conturilor 50.28
"Disponibil al institutiilor publice ale administratiei publice locale
finantate integral din venituri proprii" sau 50.04 "Disponibil din
venituri extrabugetare ale institutiilor de subordonare locala", deschise
pe seama institutiilor si serviciilor publice subordonate.
2.19. Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice
finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele
locale, dupa caz, ramase dupa rezervarea in conturile prevazute in Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.661 bis/2003 a donatiilor si
sponsorizarilor neutilizate la finele anului 2003, se regularizeaza la finele
anului 2003 cu bugetele respective, in limita sumelor primite de la aceste
bugete, dupa cum urmeaza:
- subventiile care au fost acordate direct de catre ordonatorii principali
de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat,
bugetelor fondurilor speciale se restituie in conturile acestora, din care
sumele respective au fost incasate, deschise la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti. Operatiunea de virare se
efectueaza pana la data de 22 decembrie 2003;
- subventiile care au fost acordate de catre ordonatorii secundari de
credite se restituie in conturile acestora deschise la unitatile Trezoreriei Statului,
pana la data de 23 decembrie 2003.
In aceleasi termene se vireaza si sumele catre bugetele locale, in cazul in
care subventiile au fost alocate de la aceste bugete.
Disponibilitatile ramase in contul institutiilor publice finantate din venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale dupa
efectuarea operatiunii de regularizare se reporteaza in anul urmator cu aceeasi
destinatie.
2.20. Sumele ramase neutilizate in contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala", determinate ca diferenta intre
sumele primite cu destinatie speciala de la bugetul de stat si bugetele locale,
de catre institutiile sanitare publice, si platile de casa efectuate pe
destinatiile pentru care acestea au fost alocate, se regularizeaza pana la data
de 22 decembrie 2003 cu bugetele din care au fost primite.
Dupa efectuarea operatiunilor de regularizare cu bugetele din care au fost
incasate sumele primite cu destinatie speciala, contul 50.47 "Disponibil
din alocatii bugetare cu destinatie speciala", deschis pe seama
institutiilor sanitare publice, nu va prezenta sold.
2.21. Directiile sanitar-veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, care
au incasat sume de la bugetul de stat in contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala" pentru finantarea Programului de
supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale, de prevenire a
transmiterii de boli de la animale la om si de protectie a mediului sau pentru
alte programe, vor vira pana la data de 22 decembrie 2003 sumele ramase
neutilizate in contul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului
deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti, din care sumele respective au fost incasate.
La finele anului 2003 contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare
cu destinatie speciala", deschis pe seama directiilor sanitar-veterinare
judetene si a municipiului Bucuresti, nu va prezenta sold.
2.22. Soldul contului 50.41 "Disponibil din venituri proprii din
activitatea sanitara conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
150/2002" se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
2.23. Institutiile de invatamant superior de stat aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, finantate in conditiile
Legii nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
reporteaza in anul urmator disponibilitatile ramase in conturile 50.46
"Disponibil pentru finantarea activitatii de baza a institutiilor de
invatamant superior" si, respectiv, 50.47 "Disponibil din alocatii
bugetare cu destinatie speciala", reprezentand sume alocate de la bugetul
de stat pentru burse, alte forme de protectie sociala si pentru realizarea unor
obiective de investitii.
Celelalte alocatii de la bugetul de stat ramase neutilizate la finele
anului 2003 in soldul contului 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu
destinatie speciala" se restituie de fiecare institutie de invatamant
superior, pana cel mai tarziu la 15 ianuarie 2004, la bugetul de stat pe anul
2004, in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti" deschis la Directia trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti.
Institutiile de invatamant superior vor publica, potrivit legii,
indicatorii sintetici ai executiei bugetare anuale, potrivit modelului prevazut
in anexa nr. 4.
2.24. Disponibilitatile aflate in conturile Agentiei Nationale a Taberelor
si Turismului Scolar din Romania si ale unitatilor din subordinea acesteia,
ramase neutilizate la finele anului 2003, se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 86/1999.
2.25. Institutiile publice de cultura restituie, pana la data de 22
decembrie 2003, alocatiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, dupa caz, aferente obligatiilor ori programelor minimale stabilite prin
contracte si nerealizate, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 9/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 86/1996.
Cu sumele restituite ordonatorii principali si secundari de credite, dupa
caz, vor reconstitui platile de casa pe anul 2003 in conturile din care au fost
acordate alocatiile respective.
2.26. Structurile sportive de drept privat fara scop lucrativ si Comitetul
Olimpic Roman au obligatia sa restituie sumele ramase neutilizate din
transferurile primite de la bugetul de stat, prin virarea acestor sume in
contul Agentiei Nationale pentru Sport, deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti, din care sumele respective au
fost incasate. Aceasta operatiune se efectueaza pana la data de 22 decembrie
2003.
Sumele de restituit se stabilesc ca diferente intre transferurile primite
si totalul platilor de casa efectuate pentru finantarea programelor sportive de
utilitate publica, potrivit contractelor privind finantarea programelor
sportive aprobate pe anul 2003, incheiate in conformitate cu prevederile art.
69 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000.
2.27. - (1) Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului intocmeste si depune la Ministerul Finantelor Publice "Contul de
executie a veniturilor incasate din privatizare si din dividende si a
cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie
2003", potrivit modelului prezentat in anexa nr. 3, pana la data de 15
februarie 2004.
(2) Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie si
celelalte institutii implicate in procesul de privatizare, care incaseaza
venituri din vanzarea actiunilor emise de societatile comerciale si din
dividende, precum si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare
intocmesc si anexeaza contul de executie al veniturilor si cheltuielilor
efectuate ca anexa la situatiile financiare intocmite la finele anului 2003.
CAP. 3
Regularizari financiare cu bugetul de stat si bugetele locale de catre
regiile autonome, societatile sau companiile nationale si societatile
comerciale
3.1. - (1) Regiile autonome, societatile sau companiile nationale si
societatile comerciale care au beneficiat in anul 2003 de subventii sau
transferuri de la bugetul de stat ori de la bugetele locale, dupa caz, au
obligatia de a verifica, pe baza deconturilor definitive, daca alocatiile
bugetare primite sunt justificate si in cazul in care se constata ca s-au
primit sume in plus acestea vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor locale
pe anul 2004, dupa caz, in conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri
din finantarea bugetara a anilor precedenti", pentru bugetul de stat, si,
respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a
anilor precedenti", pentru bugetele locale, pana la data de 31 ianuarie
2004, daca legea nu prevede altfel.
(2) Regiile autonome, societatile comerciale, serviciile publice de interes
local si agentii economici care au beneficiat de subventii pentru acoperirea
diferentelor de pret si tarif pentru energia termica livrata populatiei,
acordate in avans in temeiul art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 162/1999, aprobata si modificata prin Legea nr. 328/2002,
restituie la bugetul local eventualele sume incasate in plus, determinate pe
baza deconturilor justificative pe luna decembrie 2003, pana la data de 15
ianuarie 2004, in conditiile legii. Sumele incasate in plus se restituie in
contul de venituri al bugetului local 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri
din finantarea bugetara a anilor precedenti".
In termen de 3 zile lucratoare de la incasarea sumelor in contul
21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti", ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor
restitui sumele respective la bugetul de stat in contul 20.22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti".
(3) Ordonatorii principali de credite din bugetele carora s-au acordat in
anul 2003 alocatii de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, precum
si organele de control abilitate de lege au obligatia sa verifice pana la data
de 31 ianuarie 2004, pe baza deconturilor anuale definitive, daca subventiile
sau transferurile acordate regiilor autonome, societatilor sau companiilor nationale
si societatilor comerciale sunt justificate si sa dispuna acestora restituirea
eventualelor sume incasate in plus, in conturile de venituri bugetare prevazute
la alin. (1), in termen de doua zile lucratoare de la constatare.
3.2. - (1) Agentii economici inregistrati la organele fiscale ca platitori
de taxa pe valoarea adaugata, care au primit in anul 2003 alocatii de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, destinate realizarii
obiectivelor proprii de investitii, isi exercita dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferente bunurilor si serviciilor achizitionate, in
conditiile legii. Sumele deduse in anul 2003 si rambursate in conditiile legii
de catre organele fiscale se inregistreaza ca reconstituiri de plati in conturile
de cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupa caz, deschise la unitatile
Trezoreriei Statului, si se utilizeaza numai pentru platile aferente aceluiasi
obiectiv de investitii, pana la finele anului 2003.
(2) Sumele deduse reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
si serviciilor achizitionate in luna decembrie 2003, pentru investitii proprii
finantate din sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, si care se
ramburseaza de catre organele fiscale in anul 2004, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata rambursata de organele fiscale in anul 2004 pentru perioadele
anterioare lunii decembrie 2003, se vireaza de catre agentii economici
respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in conturile
20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" si, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 3 zile lucratoare
de la incasare.
3.3. Regiile autonome si societatile comerciale sau companiile nationale
carora li s-au preluat credite neperformante pentru investitii in baza Legii
nr. 7/1992 au obligatia sa ramburseze creditele respective din resursele
financiare destinate finantarii investitiilor ramase disponibile la finele
anului 2003.
Rambursarea sumelor cuvenite statului se efectueaza in contul 50.18
"Disponibil din sumele incasate din reactivarea si rambursarea
obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992", deschis la
unitatile Trezoreriei Statului ale municipiilor resedinta de judet, pe seama
Ministerului Finantelor Publice.
Bancile comerciale in a caror evidenta sunt inregistrate credite
neperformante, precum si organele de control ale Ministerului Finantelor
Publice vor verifica la fiecare agent economic, in termen de 20 de zile de la
data incheierii si depunerii bilantului contabil pe anul 2003, posibilitatile
de reactivare a debitelor prin identificarea si preluarea unor noi surse
disponibile in contul creditelor neperformante.
CAP. 4
Incheierea executiei bugetelor locale
4.1. Primariile sectoarelor municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru
virarea, pana la data de 23 decembrie 2003, a soldului contului 27
"Venituri incasate pentru bugetul Capitalei" in contul de venituri al
bugetului propriu al municipiului Bucuresti deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti. Operatiunea se efectueaza pe
baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT), in care pe verso se
inscriu sursele de venituri.
4.1.1. In scopul cuprinderii in executia bugetului propriu al municipiului
Bucuresti pe anul 2003 a veniturilor bugetare incasate in contul 27
"Venituri incasate pentru bugetul Capitalei", in zilele de 23 si 24
decembrie 2003 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti vor inchide
acest cont cu data de 31 decembrie 2003, prin creditul contului 63
"Decontari privind executia bugetului Capitalei". Pentru aceasta
operatiune, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti vor transmite
Directiei trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti un
exemplar din nota contabila, impreuna cu Situatia veniturilor incasate in
contul 27 "Venituri incasate pentru bugetul Capitalei", in zilele de
23 si 24 decembrie 2003, cu desfasurare pe capitole si subcapitole de venituri,
care va fi semnata de persoanele autorizate ale primariilor de sector si
avizata de catre unitatile Trezoreriei Statului.
4.1.2. Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor
municipiului Bucuresti si a situatiilor anexate, inregistreaza cu data de 31
decembrie 2003 in executia bugetului propriu al municipiului Bucuresti
veniturile respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului
local" (pe subdiviziunile clasificatiei bugetare) sau 28 "Venituri cu
destinatie speciala ale bugetului local", dupa caz, (pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare), prin debitul contului 63 "Decontari privind
executia bugetului Capitalei".
4.1.3. Pana la data de 6 ianuarie 2004 trezoreriile sectoarelor
municipiului Bucuresti vireaza cu ordin de plata pentru Trezoreria Statului
(OPHT) soldul contului 63 "Decontari privind executia bugetului
Capitalei" in contul deschis la BNR - SMB, pe seama Directiei trezorerie
si contabilitate publica a municipiului Bucuresti. La primirea sumelor Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti crediteaza contul
63 "Decontari privind executia bugetului Capitalei" prin debitul
contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Nationala a
Romaniei".
4.2. Institutiile publice care au incasat in anul 2003 sume din bugetul
propriu al judetului sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, in contul 50.26
"Disponibil din bugetul consiliului judetean/Consiliului General al
Municipiului Bucuresti" vor restitui cu ordin de plata pentru Trezoreria
Statului (OPHT) sumele ramase disponibile la finele anului in conturile din
care acestea au fost primite, pana la data de 23 decembrie 2003.
4.3. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, care au primit
in cursul anului 2003 subventii de la bugetul de stat sau de la alte bugete,
restituie pana la data de 22 decembrie 2003 sumele ramase neutilizate la finele
anului, in conturile ordonatorilor principali de credite ai bugetelor din care
acestea au fost incasate.
Sumele care se restituie se determina ca diferenta intre subventiile
primite, inregistrate la subcapitolele de venituri: 37.02.02 "Subventii
primite de bugetele locale pentru retehnologizarea centralelor termice si electrice
de termoficare", 37.02.03 "Subventii primite de bugetele locale
pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe", 37.02.05
"Subventii primite de bugetele locale pentru finantarea studiilor de
fezabilitate aferente proiectelor Sapard", 37.02.07 "Subventii
primite de bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic",
37.02.08 "Subventii primite de bugetele locale pentru drumuri judetene,
comunale si pentru strazile care se vor amenaja in perimetrele destinate
constructiilor de cvartale de locuinte noi in localitati rurale si
urbane", 37.02.09 "Subventii primite de bugetele locale pentru
finantarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap", 37.02.11
"Subventii primite de bugetele locale pentru finantarea elaborarii si/sau
actualizarii planurilor urbanistice generale si a regulamentelor locale de
urbanism", 37.02.12 "Subventii primite de bugetele locale pentru
aeroporturi de interes local" si 39.02.02 "Subventii primite de la
bugetul asigurarilor pentru somaj pentru finantarea programelor pentru ocuparea
temporara a fortei de munca", si platile de casa efectuate din acestea.
In acest scop, unitatile administrativ-teritoriale prezinta unitatilor
Trezoreriei Statului la care au conturile deschise ordine de plata pentru
Trezoreria Statului (OPHT), intocmite distinct pentru restituirea catre bugetul
de stat sau catre celelalte bugete a fiecarui tip de subventie primita, la care
se anexeaza contul de executie a cheltuielilor efectuate din subventiile
primite in anul 2003, pe baza caruia are loc operatiunea de regularizare.
4.4. Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor
locale alocate pentru: protectie sociala privind asigurarea ajutorului pentru
incalzirea locuintei, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 5/2003, aprobata prin Legea nr. 245/2003, si pentru ajutorul social acordat
potrivit Legii nr. 416/2001, precum si pentru sustinerea sistemului de
protectie a persoanelor cu handicap; finantarea institutiilor de cultura si
plata contributiilor pentru personalul neclerical angajat in unitatile de cult
din tara si pentru sustinerea sistemului de protectie a copilului, incasate de
bugetele locale in anul 2003 peste nivelul platilor de casa efectuate, potrivit
legii, se restituie la bugetul de stat in contul 20.07.01.02 "Sume
defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", pe
baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT), pana la data de 24
decembrie 2003.
La ordinul de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT) autoritatile
administratiei publice locale anexeaza contul de executie al cheltuielilor
efectuate potrivit legii din sume defalcate din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale pe anul 2003.
4.5. In cazul in care operatiunile de regularizare prevazute la pct. 4.3 si
4.4 determina gol temporar de casa al bugetului local, unitatile Trezoreriei
Statului, pe baza ordinelor de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT),
intocmite de catre autoritatile administratiei publice locale, vor rezerva suma
corespunzatoare golului de casa astfel creat in creditul contului 84.98.02.17
"Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de
casa", debitand corespunzator contul 84.98.02.04 "Disponibil din
fondul de rulment propriu al unitatilor administrativ-teritoriale".
4.6. - (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru
subventionarea energiei termice livrate populatiei vor fi alocate integral
bugetelor locale, la nivelul la care acestea au fost aprobate prin hotarare a
consiliului judetean, in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a) si alin.
(2) ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare. Eventualele economii inregistrate la
sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru subventionarea energiei
termice livrate populatiei, ca urmare a aplicarii prevederilor art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 84/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza
pentru asigurarea ajutoarelor pentru incalzirea locuintei acordate populatiei
sau pentru retehnologizarea instalatiilor pentru producerea si/sau distributia
energiei termice.
(2) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru institutiile de
invatamant preuniversitar de stat, crese si centre judetene si locale de
consultanta agricola, incasate in bugetele locale in anul 2003 peste nivelul
platilor de casa efectuate potrivit legii din acestea, se restituie la bugetul
de stat in contul 20.13.01.04 "Sume defalcate din taxa pe valoarea
adaugata pentru institutiile de invatamant preuniversitar de stat, crese,
centre judetene si locale de consultanta agricola", din care aceste sume
au fost incasate, pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT),
pana la data de 24 decembrie 2003. La ordinul de plata pentru Trezoreria
Statului (OPHT) autoritatile administratiei publice locale vor anexa contul de
executie al cheltuielilor suportate potrivit legii din sumele defalcate din
taxa pe valoarea adaugata pe anul 2003.
4.7 Eventualele cote defalcate din impozitul pe venit care, dupa intrarea
in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 81/2003 pentru
modificarea unor reglementari privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea
locuintei si asigurarea fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei
termice si gazelor naturale pentru populatie, precum si unele masuri pentru
intarirea disciplinei financiare, nu au fost alocate la bugetele locale ca urmare
a neachitarii obligatiilor catre furnizorii de energie termica livrata
populatiei, in conditiile legii, pana la data de 24 decembrie 2003, se rezerva
de catre unitatile Trezoreriei Statului in contul 50.02.07 "Disponibil cu
destinatie speciala din cote defalcate din impozitul pe venit care urmeaza a fi
alocate bugetelor locale", codificat cu codul fiscal al unitatii
administrativ-teritoriale.
Operatiunea de rezervare se efectueaza pe baza de nota contabila, potrivit
urmatoarei operatiuni contabile:
20.07.01.01 "Cote defalcate din = 50.02.07 "Disponibil
impozitul pe venit" cu destinatie speciala din cote
defalcate
din impozitul pe venit care urmeaza a fi
alocate bugetelor locale"
Virarea in contul bugetelor locale a cotelor defalcate din impozitul pe
venit, rezervate in contul 50.02.07 "Disponibil cu destinatie speciala din
cote defalcate din impozitul pe venit care urmeaza a fi alocate bugetelor locale",
se efectueaza numai cu conditia prezentarii de catre unitatile
administrativ-teritoriale a ordinelor de plata pentru Trezoreria Statului
(OPHT) prin care acestea isi achita obligatiile de plata catre furnizorii de
energie termica.
4.8. Pana la data de 22 decembrie 2003 consiliile judetene vor repartiza
sumele ramase neutilizate in soldul contului 30.24 "Disponibil din cote
defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", pe
baza criteriilor aprobate prin lege, pentru bugetele locale sau pentru bugetul
propriu, dupa caz.
La finele anului 2003, in soldul contului 30.24 "Disponibil din cote
defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" pot
ramane numai eventualele cote defalcate din impozitul pe venit care, dupa
intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
81/2003, nu au fost alocate bugetelor locale ca urmare a neachitarii de catre
acestea a obligatiilor catre furnizorii de energie termica livrata populatiei,
in conditiile legii.
4.9. Dupa efectuarea operatiunilor de regularizare prevazute la pct. 4.2 -
4.8, autoritatile administratiei publice locale, impreuna cu unitatile
Trezoreriei Statului vor stabili rezultatul executiei bugetelor locale la
finele anului, potrivit urmatorului mecanism:
4.9.1. Stabilirea rezultatului executiei curente a bugetului local (pe baza
veniturilor si cheltuielilor curente)
4.9.1.1. In situatia in care veniturile curente sunt mai mari decat
cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Reintregirea fondului de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta in cursul anului
2003 pentru finantarea unor investitii de competenta autoritatilor
administratiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale
in interesul colectivitatii si pentru acoperirea golurilor de casa ale
bugetului local. Operatiunea se efectueaza de ordonatorii principali de credite
ai bugetelor locale, pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT),
si se inregistreaza in contabilitatea unitatilor Trezoreriei Statului astfel:
- pentru sumele utilizate in scopul finantarii unor investitii de
competenta autoritatilor administratiei publice locale sau pentru dezvoltarea
serviciilor publice locale in interesul colectivitatii:
84.98.02.19 "Disponibil din = 84.98.02.04 "Disponibil din
fondul de rulment destinat fondul de rulment propriu al unitatii
finantarii unor investitii sau administrativ-teritoriale"
pentru dezvoltarea serviciilor
publice locale"
- pentru sumele utilizate pentru acoperirea golurilor de casa ale bugetului
local:
84.98.02.17 "Disponibil din = 84.98.02.04 "Disponibil din
fondul de rulment destinat fondul de rulment propriu al unitatii
acoperirii golului temporar administrativ-teritoriale"
de casa"
b) Inchiderea de catre unitatile Trezoreriei Statului a conturilor de
venituri curente si cheltuieli curente ale bugetului local, prin contul de
excedent:
21 "Venituri curente ale = 82.98.02.01 "Excedent"
bugetului local" (analitice pe
subdiviziunile clasificatiei
bugetare)
82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli curente ale
bugetului
local" (analitice pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare)
c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exercitiul curent al
bugetului local pentru rambursarea imprumuturilor restante, a dobanzilor si
comisioanelor aferente acestora.
Operatiunea se efectueaza de ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale, pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT), pana la
data de 23 decembrie 2003, in limita soldului creditor al contului 82.98.02.01 "Excedent",
si se evidentiaza de catre unitatile Trezoreriei Statului astfel:
82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al
trezoreriei"
d) Excedentul din exercitiul curent al bugetului local ramas dupa
efectuarea operatiunii mentionate la lit. c) se utilizeaza pentru constituirea
fondului de rulment propriu, scop in care ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale vor vira suma respectiva din contul 82.98.02.01
"Excedent" in contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment
propriu al unitatii administrativ-teritoriale".
4.9.1.2. In situatia in care veniturile curente sunt mai mici decat
cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Inchiderea conturilor de venituri curente si cheltuieli curente ale
bugetului local, prin contul de deficit:
21 "Venituri curente ale = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
din fondul
bugetului local" (analitice pe de rulment propriu al unitatilor
subdiviziunile clasificatiei administrativ-teritoriale"
bugetare)
82.99.02.02 "Deficit acoperit = 24 "Cheltuieli curente ale
bugetului
din fondul de rulment propriu local" (analitice pe subdiviziunile
al unitatilor clasificatiei bugetare)
administrativ-teritoriale"
b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate
din fondul de rulment pe baza de hotarari ale consiliilor locale, consiliilor
judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru
finantarea unor investitii din competenta autoritatilor administratiei publice
locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale in interesul
colectivitatii.
Operatiunea se efectueaza de ordonatorii principali de credite pe baza de
ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT), intocmit la nivelul sumelor
efectiv utilizate, in limita soldului creditor al contului 84.98.02.19
"Disponibil din fondul de rulment destinat finantarii unor investitii sau
pentru dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:
84.98.02.19 "Disponibil din = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
din fondul
fondul de rulment destinat de rulment propriu al unitatilor
finantarii unor investitii sau administrativ-teritoriale"
pentru dezvoltarea serviciilor
publice locale"
NOTA:
In cazul in care prin hotarari ale consiliilor locale au fost repartizate
sume din fondul de rulment pentru finantarea unor investitii, care nu s-au
utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligatia ca
pana la data de 24 decembrie 2003 sa restituie sumele neutilizate la fondul de
rulment propriu al unitatilor administrativ-teritoriale.
La finele anului 2003 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold.
c) Deficitul rezultat din executia curenta a bugetului local, la nivelul
stabilit dupa efectuarea operatiunilor de la lit. a) si b), se acopera
definitiv din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale, scop in care se procedeaza astfel:
c. 1) pana la data de 9 ianuarie 2004 consiliile locale, judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia de a aproba
acoperirea definitiva din fondul de rulment a deficitului bugetului propriu pe
anul 2003;
c. 2) pe baza hotararii consiliilor locale, judetene si a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale
respective intocmesc ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT) pentru
acoperirea definitiva a deficitului bugetului local din fondul de rulment,
astfel:
- suma utilizata temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor
de casa inregistrate in cursul anului 2003, reflectata la finele anului in
soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment
destinat acoperirii golului temporar de casa", se vireaza in contul
82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale", diminuandu-se astfel deficitul;
- diferenta dintre deficitul curent total inregistrat de bugetul local
[determinat la lit. a) si b)] si suma acoperita din contul 84.98.02.17
"Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de
casa" se vireaza din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de
rulment propriu al unitatii administrativ-teritoriale" in contul
82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale".
Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la lit. c.2) contul 84.98.02.17
"Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de
casa" si contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment
propriu al unitatilor administrativ-teritoriale" nu mai prezinta sold.
4.9.1.3. Disponibilitatile fondului de rulment rezultate dupa efectuarea
operatiunilor prevazute la pct. 4.9.1.1 si 4.9.1.2, dupa caz, se transfera de
catre unitatile Trezoreriei Statului, pe baza de nota contabila, din contul
84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitatii
administrativ-teritoriale" in contul 50.39 "Disponibil din fondul de
rulment constituit la nivelul unitatii administrativ-teritoriale".
4.9.2. Stabilirea rezultatului executiei veniturilor si cheltuielilor cu
destinatie speciala:
In conformitate cu prevederile art. 76 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale, disponibilitatile la
data de 31 decembrie 2003 din veniturile cu destinatie speciala se vireaza in
contul fondului de rulment constituit la nivelul fiecarei unitati
administrativ-teritoriale.
In vederea aplicarii in bune conditii a acestor prevederi legale, urmeaza a
se proceda astfel:
4.9.2.1. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie
speciala se efectueaza de unitatile Trezoreriei Statului, distinct, intre
fiecare subcapitol de venit si subcapitol de cheltuiala cu destinatie speciala
aferenta acestuia, prin debitul/creditul conturilor 83.98.02 "Disponibil
din venituri cu destinatie speciala" (analitice conform clasificatiei
bugetare), potrivit urmatoarelor inregistrari contabile:
a) inchiderea conturilor de venituri cu destinatie speciala:
28 "Venituri cu destinatie = 83.98.02 "Disponibil din
venituri cu
speciala ale bugetului local" destinatie speciala" (analitice
conform
(analitice pe fiecare clasificatiei bugetare)
subcapitol de venit)
b) inchiderea conturilor de cheltuieli cu destinatie speciala:
83.98.02 "Disponibil din = 26 "Cheltuieli cu destinatie
speciala
venituri cu destinatie ale bugetului local" (analitice pe
speciala" (analitice conform fiecare subcapitol de cheltuiala)
clasificatiei bugetare)
4.9.2.2. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale care au
gestionat in cursul anului fonduri externe nerambursabile prin conturile de venituri
si cheltuieli cu destinatie speciala vor vira cu ordin de plata pentru
Trezoreria Statului (OPHT) disponibilitatile ramase neutilizate la finele
anului din fondurile externe nerambursabile respective, din contul 83.98.02
"Disponibil din venituri cu destinatie speciala - analiticul prin care au
fost inchise veniturile si cheltuielile aferente" in contul 50.77
"Disponibil din fonduri externe nerambursabile primite de unitatile
administrativ-teritoriale si institutiile sau serviciile publice din subordinea
acestora". La ordinul de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT) va fi
anexat contul de executie al fondurilor externe nerambursabile la finele anului
2003, din care sa rezulte modul de determinare a sumei transferate.
Sumele transferate in contul 50.77 "Disponibil din fonduri externe
nerambursabile primite de unitatile administrativ-teritoriale si institutiile
sau serviciile publice din subordinea acestora" se reporteaza in anul
urmator si se utilizeaza pe destinatiile pentru care acestea au fost acordate.
4.9.2.3. Donatiile si sponsorizarile primite de unitatile
administrativ-teritoriale, ramase neutilizate la finele anului 2003, se
transfera pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT) din
contul 83.98.02.14 "Disponibil din venituri cu destinatie speciala"
in contul 50.07 "Disponibil din donatii si sponsorizari ramase neutilizate
la finele anului".
4.9.2.4. Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la pct. 4.9.2.1. -
4.9.2.3, sumele inregistrate in soldul contului 83.98.02 "Disponibil din
venituri cu destinatie speciala" (analitice conform clasificatiei
bugetare) se transfera de catre unitatile Trezoreriei Statului, cu nota
contabila, in creditul contului 50.39 "Disponibil din fondul de rulment
constituit la nivelul unitatii administrativ-teritoriale".
4.10. Disponibilitatile fondului de tezaur constituit la nivelul
consiliilor judetene si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti se
vireaza pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT) din contul
50.08 "Disponibil din fondul de tezaur al judetului" in contul 50.39
"Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unitatii
administrativ-teritoriale".
4.11. Operatiunile de incheiere a executiei bugetelor locale, prevazute la
pct. 4.9 - 4.10, se efectueaza in primele 5 zile lucratoare ale lunii ianuarie
2004, cu data de 31 decembrie 2003.
CAP. 5
Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
5.1. Operatiunile de incheiere a executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat se efectueaza astfel:
5.1.1. In cazul in care la nivelul unitatilor Trezoreriei Statului din
cadrul administratiilor finantelor publice ale oraselor si municipiilor (altele
decat cele resedinta de judet) a functionat contul 25 "Cheltuielile
bugetului asigurarilor sociale de stat", unitatile pe seama carora acesta
a fost deschis transfera pana la data de 22 decembrie 2003 platile de casa
inregistrate in acest cont, cu ordin de plata pentru Trezoreria Statului
(OPHT), in contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de
stat" deschis pe seama casei judetene de pensii. La ordinul de plata
pentru Trezoreria Statului (OPHT) se anexeaza contul de executie bugetara pe
subdiviziunile clasificatiei bugetului asigurarilor sociale de stat, pe baza
caruia se vor inregistra platile de casa in contabilitatea casei judetene de
pensii.
5.1.2. - (1) La data de 24 decembrie 2003 casele judetene de pensii si Casa
de Pensii a Municipiului Bucuresti vireaza pe baza de ordin de plata pentru
Trezoreria Statului (OPHT) sumele reprezentand cota de 0,5% prevazuta de lege
pentru asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale aferenta lunii
decembrie 2003, din conturile de venituri ale bugetului asigurarilor sociale de
stat in care aceste sume au fost incasate in contul 30.01 "Disponibil al
Fondului initial pentru functionarea sistemului de asigurare pentru accidente
de munca si boli profesionale", care se deschide pe numele acestora la
trezoreriile municipiilor resedinta de judet, la trezoreriile sectoarelor municipiului
Bucuresti si, respectiv, la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Pana la data de 6 ianuarie 2004 casele judetene de pensii si Casa de
Pensii a Municipiului Bucuresti vireaza sumele cuvenite Fondului initial pentru
functionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale, din contul in care acestea au fost colectate potrivit
precizarilor de la alin. (1) in contul 30.01 "Disponibil al Fondului
initial pentru functionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale", deschis pe numele Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei la Directia trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti.
5.1.3. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului
asigurarilor sociale de stat.
Unitatile Trezoreriei Statului din municipiile resedinta de judet,
trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti si Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti, dupa efectuarea operatiunilor
prevazute la pct. 5.1.2 incheie in contabilitatea proprie executia bugetului
asigurarilor sociale de stat la data de 31 decembrie 2003, reflectata in
conturile 22 "Veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat" si
25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat".
Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului asigurarilor
sociale de stat se efectueaza prin debitul/creditul contului 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat", dupa
caz, care se deschide pe seama caselor judetene de pensii, Casei de Pensii a
Municipiului Bucuresti, Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale, dupa caz, si se codifica astfel: simbol cont sintetic 81; cod capitol
98.04 pentru excedent si, respectiv, 99.04 pentru deficit.
Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului asigurarilor
sociale de stat, deschise pe numele Oficiului Muncii la Trezoreria Sectorului
1, se efectueaza prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat", dupa caz, deschis pe numele Casei
de Pensii a Municipiului Bucuresti la aceeasi unitate a Trezoreriei Statului.
a) Inchiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurarilor sociale de
stat:
22 "Veniturile bugetului = 81 "Excedent/Deficit al
bugetului
asigurarilor sociale de stat" asigurarilor sociale de stat"
b) Inchiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurarilor sociale
de stat:
81 "Excedent/Deficit al = 25 "Cheltuielile bugetului
bugetului asigurarilor sociale asigurarilor sociale de stat"
de stat"
Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale
de stat" deschis pe seama unitatilor mentionate mai sus ramane la finele
anului 2003 in contabilitatea unitatilor Trezoreriei Statului la care acestea
au conturile deschise.
Pentru operatiunile inregistrate in contul 81 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat" unitatile Trezoreriei Statului
elibereaza caselor judetene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti
si Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale extrase de
cont, impreuna cu documentele justificative.
5.1.4. Transferarea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat pe anul 2003 in contul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale.
5.1.4.1. Pana la data de 9 ianuarie 2004 Casa de Pensii a Municipiului
Bucuresti isi transfera rezultatul executiei bugetului asigurarilor sociale de
stat pe anul 2003 in contul propriu deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti, prin virarea/incasarea in/din
contul respectiv a tuturor soldurilor conturilor 81 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat" pe care le are deschise la
sectoarele municipiului Bucuresti.
5.1.4.2. Pana la data de 12 ianuarie 2004 casele judetene de pensii si Casa
de Pensii a Municipiului Bucuresti transfera rezultatul executiei bugetului
asigurarilor sociale de stat inregistrat la finele anului 2003 in contul
81.0000 "Excedent/Deficit curent al bugetului asigurarilor sociale de stat
pe anul 2003" deschis pe numele Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi
de Asigurari Sociale la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti, astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se vireaza in contul Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurari sociale, cu ordin de plata pentru
trezoreria statului (OPHT);
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se preia cu dispozitie de incasare din
contul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
5.1.4.3. La data de 15 ianuarie 2004 Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale transfera soldul contului 81.0000
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2003" in/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului asigurarilor
sociale de stat".
5.2. Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
centralizeaza in perioada 5 - 9 ianuarie 2004 soldul executiei de casa a
bugetului asigurarilor sociale de stat, inregistrat la unitatile Trezoreriei
Statului, iar in cazul in care se inregistreaza excedent, acesta se
regularizeaza cu bugetul de stat in limita subventiilor primite in anul 2003 de
la bugetul de stat. Operatiunea se efectueaza de catre Casa Nationala de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu ordin de plata pentru Trezoreria
Statului (OPHT), prin virarea sumei corespunzatoare din contul 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat" in
contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetul asigurarilor
sociale de stat" care functioneaza la Directia trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti.
CAP. 6
Incheierea executiei fondurilor speciale
6.1. - (1) Disponibilitatile aflate in soldul conturilor 50.27
"Disponibil din fondul de somaj pentru efectuarea de cheltuieli" si
30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de somaj" se
vireaza pana la data de 22 decembrie 2003 de catre agentiile teritoriale pentru
ocuparea fortei de munca si centrele regionale de formare profesionala a
adultilor in contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului
de somaj" deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti pe seama Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca.
(2) La data de 24 decembrie 2003 Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei
de Munca vireaza excedentul bugetului asigurarilor pentru somaj din contul
30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de somaj" in
contul 86.98.06 "Excedent al bugetului asigurarilor pentru somaj".
(3) Eventualele sume incasate de catre agentiile teritoriale pentru
ocuparea fortei de munca si centrele regionale de formare profesionala a
adultilor in contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului
de somaj", in perioada 23 - 24 decembrie 2003, se vireaza de catre acestea
pana la data de 6 ianuarie 2004 in contul 86.98.06 "Excedent al bugetului
asigurarilor pentru somaj" deschis pe seama Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti. La finele anului 2003, sumele incasate in perioada 23 -
24 decembrie 2003 se inregistreaza in contabilitatea proprie de catre agentiile
teritoriale pentru ocuparea fortei de munca si centrele regionale de formare
profesionala a adultilor in contul carora au fost incasate si se raporteaza in
contul de executie care se prezinta Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei
de Munca pentru a fi cuprinse in contul anual de executie al bugetului
asigurarilor sociale pentru somaj pe anul 2003.
(4) Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la alin. (1) si (2) conturile
50.27 "Disponibil din fondul de somaj pentru efectuarea de
cheltuieli" si 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului
de somaj" isi inceteaza functionarea.
6.2. - (1) Disponibilitatile aflate in soldul conturilor 50.24
"Disponibil din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate
pentru efectuarea de cheltuieli" si 30.15 "Disponibil al Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate", deschise pe seama caselor
de asigurari sociale de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, Casei
Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti, se vireaza de catre acestea,
la data de 22 decembrie 2003, in contul 30.15 "Disponibil al Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate" deschis pe seama Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate la Directia trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti, conform prevederilor art. 59 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002.
(2) Pana la aceeasi data se vireaza in contul 50.49 "Disponibil din
fondul de rezerva constituit conform Legii nr. 145/1997", deschis la
Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti pe seama
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si sumele cuvenite fondului de
rezerva.
(3) La data de 24 decembrie 2003 Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
vireaza excedentul bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate din contul 30.15 "Disponibil al Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate" in contul 87.98.16 "Excedent al
bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate".
(4) Eventualele sume incasate in perioada 23 - 24 decembrie 2003 in contul
30.15 "Disponibil al Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate", de catre casele de asigurari sociale de sanatate judetene si a
municipiului Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Casa Asigurarilor de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti,
se vireaza pana la data de 6 ianuarie 2004 in contul 87.98.16 "Excedent al
bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate" deschis
pe seama Casei Nationale de Asigurari de Sanatate la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
(5) La finele anului 2003 sumele incasate in perioada 23 - 24 decembrie
2003 se inregistreaza in contabilitatea proprie de catre casele de asigurari de
sanatate in contul carora au fost incasate si se raporteaza in contul de
executie care se prezinta Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pentru a fi
cuprinse in contul anual de executie al bugetului Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, pe anul 2003.
CAP. 7
Dispozitii finale
7.1. Unitatile Trezoreriei Statului vor elibera institutiilor publice cu
conturi deschise la acestea extrase de cont cu operatiunile efectuate pana la
data de 24 decembrie 2003 inclusiv si vor solicita acestora confirmarea scrisa
a concordantei soldurilor conturilor de credite bugetare deschise si
repartizate, de cheltuieli bugetare si de disponibilitati cu cele din evidenta
proprie, pana la data de 12 ianuarie 2004. In cazul in care nu se respecta
acest termen, unitatile Trezoreriei Statului nu vor efectua plati din conturile
institutiilor respective.
Unitatile Trezoreriei Statului la care institutiile publice au deschise
conturile vor verifica si viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de
disponibilitati, precum si pe cele privind platile de casa raportate in
situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2003.
7.2. Soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la banca pentru
efectuarea de plati in numerar", deschis la unitatile bancare, se vireaza
de catre unitatile Trezoreriei Statului in contul curent general al Trezoreriei
Statului deschis la sucursalele Bancii Nationale a Romaniei, la data de 23
decembrie 2003.
7.3. Institutiile publice au obligatia ca in primele 5 zile lucratoare ale
lunii ianuarie a anului 2004 sa confirme unitatilor Trezoreriei Statului la
care au conturile deschise soldurile conturilor de credite bugetare deschise si
repartizate, de cheltuieli bugetare si de disponibilitati. Eventualele
diferente intre soldurile conturilor din contabilitatea institutiilor publice
si cea a unitatilor Trezoreriei Statului vor fi clarificate operativ, fiind
interzisa incheierea executiei bugetare la finele anului 2003 cu diferente.
7.4. Institutiile publice au obligatia de a prezenta unitatilor Trezoreriei
Statului la care au conturile deschise bilanturile contabile incheiate la data
de 31 decembrie 2003 si conturile de executie bugetara pe anul 2003, pentru
obtinerea vizei privind exactitatea platilor de casa efectuate din bugetul de
stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele locale, precum si a
soldurilor conturilor de disponibilitati, dupa caz, care trebuie sa coincida cu
cele din conturile corespunzatoare deschise la unitatile Trezoreriei Statului.
Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza datele din
bilanturile contabile anuale si conturile de executie bugetara pe anul 2003
primite de la institutiile publice din subordine numai daca acestea sunt vizate
de unitatile Trezoreriei Statului. In cazul in care din centralizarea datelor
se constata existenta unor facturi neachitate la scadenta pentru bunuri si
servicii achizitionate, ordonatorii principali de credite vor dispune, prin
compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a
dispozitiilor legale in vigoare la incheierea contractelor respective, avand
obligatia de a prezenta in raportul la bilantul contabil masurile luate.
7.5. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, in cazul in
care nu are caracter de infractiune, se sanctioneaza cu amenda
contraventionala, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care se aplica de
organele abilitate in acest scop.
7.6. Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
PROGRAM CALENDARISTIC
pentru derularea prin unitatile Trezoreriei Statului a principalelor operatiuni
de incheiere a exercitiului bugetar pe anul 2003
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea operatiunilor Data limita pentru
crt. efectuarea
operatiunilor
________________________________________________________________________________
I. Operatiuni in numerar
1. Ridicarea sumelor in numerar din conturile esalonat pana la
data
institutiilor publice deschise la Trezoreria de 23 decembrie 2003
Statului pentru plata salariilor si a altor
drepturi de personal
2. Ridicarea de sume in numerar din conturile esalonat pana la
data
institutiilor publice pentru plati de volum redus de 23 decembrie 2003
si urgente, necesare bunei functionari a acestora
3. Depunerea in conturile deschise la trezoreriile 24 decembrie 2003
statului a soldurilor aflate in casieriile
institutiilor publice
4. Depunerea incasarilor in numerar ale unitatilor
vamale:
- din perioada 25 - 30 decembrie 2003 31 decembrie 2003
- din perioada 31 decembrie 2003 - 4 ianuarie 2004 5 ianuarie 2004
II. Operatiuni de incasari si plati prin virament
1. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor 22 decembrie 2003
prin care institutiile publice dispun plati catre ora 10,00
beneficiari cu conturi deschise la unitati ale
Trezoreriei Statului din alte judete, inclusiv pentru
plati intre trezorerii ale sectoarelor
municipiului Bucuresti
2. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor 22 decembrie 2003
prin care agentii economici dispun plati catre ora 10,00
beneficiari cu conturi deschise la unitati ale
Trezoreriei Statului din alte judete sau la
trezorerii diferite ale municipiului Bucuresti
3. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor 23 decembrie 2003
prin care institutiile publice sau agentii economici ora 10,00
dispun plati catre beneficiari cu conturi deschise la
aceeasi unitate a Trezoreriei Statului sau la unitati
ale Trezoreriei Statului din cadrul aceluiasi judet
4. Prezentarea de catre institutiile publice sau agentii 24 decembrie 2003
economici a documentelor de virare a veniturilor ora 12,00
bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii si
alte venituri, care se achita la unitatea
trezoreriei statului la care isi au contul deschis
sau la unitati ale Trezoreriei Statului din cadrul
aceluiasi judet
5. Prezentarea de catre agentii economici la unitatile - pana la data de
Trezoreriei Statului a documentelor de transferare a 23 decembrie 2003,
disponibilitatilor in conturi deschise la banci ora 14,00 (pentru
plati de mare
valoare)
- pana la data de
23 decembrie 2003,
ora 10,00 (pentru
plati de mica
valoare)
III. Deschiderea, repartizarea si retragerea
creditelor bugetare
1. Ordonatorii principali 17 decembrie 2003
2. Ordonatorii secundari 19 decembrie 2003
3. Retragerile de credite bugetare 17 decembrie 2003
4. Virarea in conturile institutiilor ierarhic 22 decembrie 2003
superioare a disponibilitatilor ramase in conturile ora 10,00
institutiilor publice fara personalitate juridica
5. Lichidarea si decontarea operatiunilor de mandat 22 decembrie 2003
ora 10,00
6. Recuperarea echivalentului in lei al sumelor in 22 decembrie 2003
valuta procurate din credite bugetare pentru
procurarea valutei ramase disponibile
7. Cedarea la rezerva valutara a statului a sumelor in 22 decembrie 2003
valuta incasate, reprezentand venituri bugetare, si
virarea contravalorii acestora la bugetele carora se
cuvin
8. Restituirea de catre institutiile publice a 22 - 23 decembrie
subventiilor si transferurilor primite de la bugetul 2003
de stat
IV. Incheierea executiei bugetelor locale
1. Regularizarea subventiilor primite de bugetele locale 22 decembrie 2003
de la bugetul de stat si de la alte bugete ora 10,00
2. Stabilirea si repartizarea excedentelor bugetelor in primele 5 zile
locale si acoperirea eventualelor deficite ale lucratoare din
acestora anul 2004
3. Defalcarea sumelor existente in contul 30.24 22 decembrie 2003
"Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetelor locale" la bugetele
locale sau bugetul propriu, dupa caz
V. Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat
1. Stabilirea de catre unitatile de trezorerie si in primele 3 zile
contabilitate publica a rezultatului executiei lucratoare din
bugetului asigurarilor sociale de stat anul 2004
2. Regularizarea de catre Casa Nationala de Pensii si 9 ianuarie 2004
Alte Drepturi de Asigurari Sociale a transferurilor
primite de la bugetul de stat
3. Virarea/incasarea de catre casele teritoriale de 12 ianuarie 2004
pensii a rezultatului executiei bugetului
asigurarilor sociale de stat in contul Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale
VI. Incheierea executiei fondurilor speciale
1. Virarea disponibilitatilor aflate in conturile 22 decembrie 2003
fondurilor speciale ale institutiilor publice in ora 10,00
contul corespunzator al fondului special deschis pe
seama ordonatorului principal de credite
2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale 22 decembrie 2003
pentru efectuarea de cheltuieli ora 10,00
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
la normele metodologice
LISTA
cuprinzand operatiunile pentru care unele institutii publice pot pastra sume la
finele anului 2003 in contul 50.05 "Sume de mandat si sume in
depozit" deschis la Trezoreria Statului
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea operatiunilor Institutiile care
crt. efectueaza
operatiunile
________________________________________________________________________________
1. Garantiile vamale, inclusiv ale drepturilor vamale - unitatile
vamale
achitate in avans, precum si sumele consemnate de
persoanele fizice la unitatile vamale
________________________________________________________________________________
2. Cotizatii pentru sport, retinute de la personalul - unitatile
militar si civil, contributii ale cadrelor pentru hrana militare din
si actiuni social-culturale, sponsorizari si donatii sistemul de
in lei aparare
nationala,
ordine publica si
siguranta
nationala
________________________________________________________________________________
3. Drepturi banesti ale persoanelor lipsite de libertate, - penitenciare
pastrate de penitenciare
________________________________________________________________________________
4. Drepturi de personal, burse si pensii, ordonantate dar - institutii
neridicate in cursul anului de catre persoanele publice
beneficiare
________________________________________________________________________________
5. Sume depuse in numerar de angajati, reprezentand - ordonatorii
contributia pentru asigurari sociale de stat si bugetul principali de
asigurarilor pentru somaj pentru personalul aflat in credite
misiune permanenta in strainatate
________________________________________________________________________________
6. Garantii depuse de agentii economici la institutiile - institutii
publice pentru participarea la licitatii, inclusiv taxa publice
de participare si contravaloarea caietelor de sarcini
________________________________________________________________________________
7. Operatiuni de mandat efectuate din sumele puse la - institutii
dispozitie de catre agentii economici, care nu pot fi publice
restituite pana la finele anului
________________________________________________________________________________
8. Donatii si sponsorizari primite de institutiile publice - institutii
in luna decembrie 2003 cu care nu s-au mai putut majora publice
bugetele de venituri si cheltuieli si nu au mai putut
fi utilizate in anul 2003
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la normele metodologice
AUTORITATEA PENTRU PRIVATIZARE
SI ADMINISTRAREA PARTICIPATIILOR STATULUI
CONTUL DE EXECUTIE
a veniturilor incasate din privatizare si din dividende si a cheltuielilor
efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2003
_____________________________________________________________________________
Denumirea indicatorilor Cod indicator Prevederi Realizari
definitive
_____________________________________________________________________________
I. Venituri
_____________________________________________________________________________
(cu desfasurare pe surse de venituri)
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
II. Cheltuieli*)
_____________________________________________________________________________
(cu desfasurare pe destinatii)
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
-
_____________________________________________________________________________
III. Sold la 31 decembrie 2003
_____________________________________________________________________________
Conducatorul institutiei, Conducatorul compartimentului
............................ financiar-contabil,
...............................
------------
*) Sumele virate in contul Ministerului Finantelor Publice vor fi raportate
distinct.
ANEXA 4
la normele metodologice
Institutia de invatamant superior ...........................
INDICATORI SINTETICI
ai executiei bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2003
________________________________________________________________________________
1. Venituri totale milioane
lei
din care:
- venituri incasate pe baza de contract institutional si contract
complementar, incheiate cu Ministerul Educatiei, Cercetarii
si Tineretului milioane
lei
2. Cheltuieli totale milioane
lei
din care:
a) cheltuieli curente milioane
lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane
lei
b) cheltuieli de capital milioane
lei
3. Ponderea sumelor incasate din contractele incheiate cu
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului in venituri
totale
4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decat cele
provenite pe baza de contract incheiat cu Ministerul Educatiei,
Cercetarii si Tineretului %
5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru mii
activitatea de baza/numarul de studenti lei/student
echivalenti echivalent
________________________________________________________________________________