ORDIN Nr. 1710
din 1 noiembrie 2007
privind aprobarea
documentatiei necesare in vederea instituirii regimului de arie naturala
protejata de interes national
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 815 din 29 noiembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 8 alin. (4) şi ale art. 11
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi
faunei sălbatice,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normativul de conţinut al
documentaţiei necesare în vederea instituirii regimului de arie naturală
protejată de interes naţional, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
ANEXĂ
NORMATIVUL DE CONŢINUT
al documentaţiei necesare în vederea instituirii
regimului de arie naturală protejată de interes naţional
Propunerile pentru desemnarea unor noi arii naturale
protejate de interes naţional se vor face ţinându-se cont de următorul normativ
de conţinut al documentaţiei.
A. Criterii de
selecţie care stau la baza desemnării unor arii naturale protejate
Criteriile care se au în vedere în procesul de selecţie
a unor zone pentru a deveni arii naturale protejate sunt:
1. Importanţa pentru mediu. In cadrul acestui criteriu trebuie să fie făcută o descriere a
caracteristicilor naturale ale terenului (folosinţa actuală), din care să
rezulte importanţa conservării acestui teren la nivel naţional (de ce este
nevoie ca acest teren să fie conservat la nivel naţional). De asemenea, trebuie
luate în considerare importanţa speciilor de plante şi animale sălbatice,
precum şi populaţiile care există în interiorul sitului. Alături de acestea pot
fi luate în considerare şi alte servicii de mediu generate de zona respectivă,
cum sunt: sursă de apă, frumuseţea peisajului, fixarea de carbon, prevenirea
eroziunii solului şi altele. In cadrul acestui criteriu există 3 categorii de
zone care pot fi declarate arii naturale protejate:
- zonele care au valoare
intrinsecă datorită beneficiilor de mediu produse de către resursele naturale
în interiorul limitelor lor. Aceste zone pot să conţină specii sau
ecosisteme-cheie, să ofere protecţie pentru surse de apă etc;
- zonele care sunt menţinute în starea lor naturală şi
care au o localizare strategică pentru un coridor ecologic sau pentru alt sit,
chiar dacă beneficiile ecologice din interiorul limitelor lor nu sunt foarte
importante. Acestea sunt importante pentru reţeaua de arii naturale protejate
datorită rolului lor de conectivitate între siturile-cheie ale reţelei
naţionale de arii naturale protejat, ca un concept de protecţie integrată. De
exemplu, speciile de floră şi faună din aceste terenuri nu sunt unice şi nici
nu necesită o protecţie deosebită în raport cu alte arii naturale protejate, totuşi conservarea lor este esenţială în
vederea menţinerii conectivităţii unor coridoare ecologice sau a integrităţii
ecosistemelor din interiorul unei arii naturale protejate;
- zonele care au fost degradate anterior, dar sunt valoroase pentru localizarea lor, cum sunt zonele din
vecinătatea ariilor naturale protejate mai mari sau a coridoarelor ecologice şi
care au potenţial de reconstrucţie ecologică, de exemplu Lunca Dunării.
De asemenea, în funcţie de importanţa sau rolul
acţiunilor de protejare se disting:
- zone identificate pentru a proteja calităţi
naturale deosebite, cu absenţa intervenţiei antropice;
- zone cu rol în protejarea unor zone de semnificaţie
naţională şi internaţională naturale şi pitoreşti;
- zone care conţin mostre
reprezentative de regiuni naturale mari, în care habitatele sunt importante din
punct de vedere peisagistic, recreaţional etc;
- zone cu rol în conservarea habitatului unor specii
importante;
- areale care au rolul de a conserva zone având cel puţin două treimi în stare naturală.
2. Localizarea. Aşa cum s-a indicat în primul criteriu, sunt preferate zonele
localizate în arealele prioritare pentru conservare la nivel naţional. Astfel,
este de dorit ca propunerile să aibă în vedere acele zone care sunt la limita
sau în apropierea ariilor naturale protejate sau acelea care sunt localizate în
coridoarele ecologice. De asemenea, sunt preferate acele zone care au fost
desemnate ca situri Natura 2000 sau care au alte desemnări internaţionale
(rezervaţii ale biosferei, situri Ramsar, situri ale patrimoniului universal,
geoparcuri, IBAs etc).
3. Mărimea sitului. Este de dorit ca
ariile naturale protejate să aibă o mărime minimă, care să poată asigura
protecţia zonei propuse;
totuşi trebuie evitat riscul de a lăsa în afară zone mici, dar importante
pentru conservare. Din acest motiv, mărimea sitului nu este un criteriu
relevant care să demonstreze importanţa zonei pentru mediu. Din punct de vedere
al mărimii sitului se pot distinge:
- arii naturale cu suprafaţă
mare, cuprinse între câteva zeci şi câteva sute de hectare; în cadrul acestor
categorii de arii protejate pot fi cuprinse parcurile naţionale, parcurile
naturale, rezervaţiile naturale etc;
- arii naturale cu o suprafaţă medie, între câteva
hectare şi câteva zeci de hectare; din această categorie pot fi amintite
rezervaţiile ştiinţifice, rezervaţiile naturale etc;
- arii naturale cu suprafaţă mică, având o mărime de
cel mult câteva hectare; aceste areale sunt reprezentate în special de
monumente ale naturii, dar şi de rezervaţii de mici dimensiuni, cu precădere
rezervaţii cu caracter speologic, geologic etc.
4. Forma de
proprietate. Aceasta are o semnificaţie deosebită
în selecţia şi administrarea zonelor protejate. Deşi cele mai multe din
suprafeţele din ariile protejate se află în proprietate publică, nu sunt
excluse nici suprafeţele proprietate privată sau mixtă, acestea oferind mai
multe surse financiare sau răspunzând unor cerinţe proprii diferitelor
perimetre.
5. Obiectivele de
conservare. Cel care face propunerea unei noi arii
naturale protejate trebuie să stabilească/să specifice clar scopul/obiectivul
pentru care aria naturală protejată este propusă şi de ce această propunere
este relevantă pentru priorităţile sistemului naţional de arii naturale protejate.
Care sunt speciile sau ecosistemele pentru care se doreşte protejarea acestei
zone? Care sunt obiectivele? Trebuie să precizeze dacă importanţa pentru mediu
a zonei propuse coincide cu obiectivele de conservare propuse de iniţiator sau
cu cele ale proprietarului ori administratorului terenului. De exemplu, dacă o
zonă este importantă pentru populaţia de urşi, unul din obiectivele de
conservare trebuie să fie protecţia populaţiei şi a habitatului acesteia. Dacă
aceste obiective concură cu obiectivele de conservare ale sistemului naţional
de arii naturale protejate, atunci zona poate fi declarată arie naturală
protejată. Scopul pentru care se creează aria naturală protejată va avea în
vedere:
- protecţia, în care principalul obiectiv al
protejării este conservarea habitatului şi a speciilor existente aici şi în
care singura activitate permisă este cea de cercetare;
- protecţia şi utilizarea durabilă, în conformitate cu
fiecare categorie de management al ariei naturale protejate, în care alături de
protecţie sunt admise şi anumite activităţi, cum ar fi activităţile turistice
(ecoturism), alte activităţi economice tradiţionale desfăşurate de comunităţile
locale din interiorul ariilor protejate (de exemplu, păşunat, exploatare
forestieră etc).
6. Managementul
viitor. Acesta trebuie să reprezinte o descriere
detaliată a activităţilor care se vor desfăşura în interiorul sitului în
viitor. De asemenea, trebuie inclusă o descriere a măsurilor de management care
urmează să fie luate în concordanţă cu obiectivele ariei naturale protejate.
După modul de conservare a biodiversităţii, ariile naturale protejate se
clasifică în:
- arii naturale protejate în cadrul cărora nu sunt
necesare intervenţii manageriale;
- arii naturale protejate în cadrul cărora sunt necesare intervenţii active din partea autorităţii
de management (de exemplu, pentru reconstrucţia ecologică a unor zone).
Nivelul la care se exercită managementul determină
clasificarea zonelor protejate în:
- zone în care managementul este al autorităţii cu cea mai înaltă competenţă având jurisdicţie la
nivel naţional (de exemplu, un minister);
- areale în care managementul se exercită la nivel
naţional, aparţinând guvernului naţional sau altui nivel guvernamental (de
exemplu, o agenţie guvernamentală);
- perimetre în care managementul aparţine unor
organizaţii nonprofit, regii autonome, corporaţii sau organisme private;
- teritorii cu un management mixt aparţinând unui
mozaic de proprietari publici şi privaţi, existând o varietate de regimuri de administrare.
7. Nivelul de
desemnare. In această categorie pot fi cuprinse:
- arii naturale protejate desemnate la nivel local prin
acte normative ale autorităţilor publice locale (nu fac obiectul acestui act
normativ);
- arii naturale protejate desemnate
la nivel naţional, care pot forma reţeaua de arii naturale protejate a unei
ţări (rezervaţii ştiinţifice, parcuri naţionale, monumente ale naturii,
rezervaţii naturale, parcuri naturale);
- arii naturale protejate desemnate la nivel
internaţional de către organisme abilitate în acest sens: rezervaţii ale
biosferei, situri ale patrimoniului mondial, zone umede de importanţă
internaţională - situri Ramsar, geoparcuri, situri Natura 2000 (nu fac obiectul
acestui act normativ).
8. Destinaţia pentru turism. Din acest punct de vedere se disting:
- arii naturale protejate în care turismul este
interzis sau reglementat în mod strict (cum este cazul rezervaţiilor
ştiinţifice);
- areale în care accesul publicului se face printr-un
control riguros (zone de protecţie strictă, zone de
protecţie integrală, peşteri, zone sălbatice etc);
- zone în care turismul reprezintă o activitate
curentă (parcuri naturale).
Faţă de cele prezentate, în teoria şi practica de
specialitate se întâlnesc şi alte modalităţi de structurare a ariilor
protejate, determinate de nevoile de gestiune a resurselor sau de legislaţia
specifică fiecărei ţări. Acestea atestă diversitatea zonelor, pe de o parte, şi
interesul de care ele s-au bucurat, pe de altă parte.
B. Cerinţe pe care trebuie să le îndeplinească un sit pentru a fi
desemnat ca arie naturală protejată
In procesul de selecţie a unor areale, pentru ca
acestea să fie protejate, se stabilesc o serie de cerinţe, condiţii pe care
trebuie să le îndeplinească zonele, şi anume:
- Arealul biogeoqrafic:
• existenţa unor specii deflora şi faună,
caracteristici naturale rare sau reprezentative etc. pentru o „regiune"
biogeografică (de exemplu, o pădure de stejar în zona de câmpie);
• existenţa unor elemente de unicat sau a unor
trăsături geologice/naturale extraordinare.
- Calităţile ecologice:
• procese ecologice sau sisteme de susţinere a vieţii;
• integritatea sau gradul în care arealul cuprinde un
întreg ecosistem, de sine stătător sau în asociaţie cu alte arii protejate,
capabil să asigure menţinerea habitatelor/speciilor pe termen lung;
• diversitatea habitatelor;
• prezenţa unor habitate pentru specii rare,
vulnerabile sau aflate în pericol;
• prezenţa unor areale „pepiniere" sau de
reproducere (de exemplu, locuri de cuibărit etc);
• prezenţa unor areale de
hrănire, înmulţire sau odihnă;
• existenţa unui habitat rar sau unic pentru o anumită
specie;
• gradul diversităţii genetice în interiorul speciilor.
- Autenticitatea,
respectiv măsura în care arealul a fost conservat sau nu a fost subiectul
schimbărilor provocate de om.
- Importanţa economică, respectiv contribuţia economică potenţială a sitului datorată
protecţiei acestuia (de exemplu, protecţia unui areal pentru recreere,
existenţă, utilizarea sa în beneficiul comunităţii locale, aprecierea de către
turişti sau alte categorii de
persoane ori a unui refugiu pentru cuibărit, areal sau sursă pentru specii
importante din punct de vedere economic).
- Importanţa socială se regăseşte prin faptul că există sau reprezintă o valoare
potenţială pentru comunităţile locale, naţionale sau internaţionale, deoarece
are calităţi recreaţionale, istorice, de patrimoniu, tradiţionale, estetice şi
educaţionale semnificative.
- Importanţa ştiinţifică este dată de valoarea pentru cercetare şi monitorizare.
- Importanţă naţională sau
internaţională:
• existenţa unei desemnări naţionale sau
internaţionale;
• potenţial pentru a fi inclus într-un sistem naţional
sau internaţional.
- Posibilitate de realizare din punct de vedere
practic:
• gradul de izolare faţă de
influenţele distructive din afară;
• acceptabilitate socială şi politică, gradul de
sprijin din partea comunităţii;
• accesibilitate pentru educaţie, turism şi recreere;
• compatibilitate cu utilizatorii existenţi, în
particular cu localnicii;
• uşurinţa aplicării măsurilor
de management sau compatibilitatea cu regimuri de management existente.
- Dualitate sau replică, ce rezidă în faptul că zonele protejate, în particular atunci
când sunt mici, pot fi subiectul unor influenţe devastatoare distructive,
deopotrivă din partea omului sau a naturii, de exemplu prin păşunatul intensiv
într-o zonă montană cu specii de floră rare. Prin urmare, este de dorit ca
acolo să se creeze un areal protejat mai mare, prezervând astfel mai multe
habitate, nu numai un simplu tip de ecosistem major,
într-un sistem reprezentativ.
C. Criterii de selecţie a siturilor în funcţie de categoria de
management
Selecţia ariilor naturale protejate de interes naţional
în funcţie de categoria de management se face în mod diferenţiat, pornindu-se
de la obiectivele specifice fiecărei categorii în parte. Astfel, criteriile
pentru selecţia ariilor naturale protejate în funcţie de categoria de
management propusă de Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii (UICN) sunt:
- Rezervaţii
ştiinţifice (categoria I UICN):
• arealul trebuie să fie suficient de mare pentru a
asigura integritatea ecosistemelor sale şi pentru a realiza obiectivele de
management pentru care este protejat;
• arealul trebuie să fie în mod semnificativ ferit de
intervenţia directă a omului şi capabil să rămână aşa;
• conservarea biodiversităţii acestui areal trebuie să
fie realizată prin protecţie, fără să necesite intervenţii manageriale asupra
sa sau asupra peisajului (cum este în cazul categoriei IV).
- Parcuri naţionale
(categoria a II-a UICN):
• arealul trebuie să conţină mostre reprezentative de
regiuni naturale mari, trăsături sau peisaje, în care speciile de plante şi
animale, habitatele şi siturile geomorfologice sunt importante din punct de
vedere spiritual, peisagistic, educaţional, recreaţional şi turistic;
• arealul trebuie să fie suficient de mare pentru a
conţine unul sau mai multe ecosisteme intacte, nealterate material de ocuparea
şi exploatarea curentă umană.
- Monumente ale naturii (categoria a III-a UICN):
• arealul trebuie să conţină una sau mai multe
trăsături de importanţă semnificativă (trăsăturile naturale potrivite includ
cascade spectaculoase, peşteri, cratere, locuri fosilifere, dune de nisip şi
trăsături marine, împreună cu fauna sau flora unică ori reprezentativă;
trăsăturile culturale asociate pot include picturi rupestre, faleze înalte
fortificate, situri arheologice sau situri naturale care prezintă o importanţă
deosebită pentru comunitatea locală);
• arealul trebuie să fie suficient de mare pentru protejarea
integrităţii trăsăturilor şi legăturilor cu zonele imediat înconjurătoare.
- Rezervaţii naturale
(categoria a IV-a UICN):
• arealul trebuie să joace un rol important în
protecţia naturii şi supravieţuirea speciilor (de exemplu, zone de cuibărit, zone
umede, guri de vărsare a unor râuri, păşuni, păduri, albii de râuri, tinoave,
chei, habitat al unor specii protejate etc);
• arealul trebuie să fie acolo unde protecţia
habitatului este esenţială pentru prosperitatea florei de importanţă naţională
sau locală ori pentru fauna locală sau migratoare;
• conservarea acestor habitate şi specii poate depinde
de intervenţia activă prin măsuri de management pentru a asigura menţinerea
habitatelor şi/sau în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau
comunităţi biotice;
• mărimea acestui areal poate depinde de suprafaţa
necesară speciilor pentru a fi protejate şi poate varia de la dimensiuni
relativ mici la dimensiuni foarte mari.
- Parcuri naturale (categoria a V-a UICN):
• arealul trebuie să posede peisaje (ecosisteme) de o
calitate pitorească deosebită, cu diverse habitate asociate, faună şi floră,
împreună cu manifestări unice sau tradiţionale ale modului de utilizare a
terenului şi comunităţi sociale locale care au dovedit de-a lungul timpului
creativitate în ceea ce priveşte realizarea aşezărilor umane,
datinile/obiceiurile locale, mijloacele de existenţă şi credinţele.
D. Studiul de fundamentare ştiinţifică necesar în vederea instituirii
regimului de arie naturală protejată trebuie să conţină:
Studiul de fundamentare ştiinţifică în vederea
instituirii regimului de arie naturală protejată trebuie să fie structurat
ţinând cont de următoarele aspecte:
1. Numele ariei protejate (de preferat, preluat din toponimia locală sau adaptat după aceasta).
2. Categoria propusă pentru aria naturală protejată
(conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind
regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei
şi faunei sălbatice).
3. Obiectivul ariei protejate (succint, scopul pentru
care se propune conservarea ariei).
4. Localizarea:
4.1. coordonatele geografice şi coordonatele Stereo
1970 ale centrului ariei, iar la ariile relativ întinse, şi ale limitelor, pe
direcţia punctelor cardinale sau în punctele de inflexiune;
4.2. încadrare/acoperire în sistem UTM (caroiaj 10x10
km, 50 x 50 km);
4.3. descrierea narativă a limitelor ariilor (se vor
lua în considerare repere identificabile în teren, fie naturale, fie realizate
de om; în cazul bazinelor acvatice, se va trasa o linie imaginară paralelă cu
malul, la circa 20 m de acesta, la cota maximă a apei);
4.4. situaţia cadastrală. Regimul de proprietate al
terenurilor (se vor evita pe cât posibil arii aflate în proprietate particulară);
4.5. suprafaţa;
4.6. localitatea, judeţul;
4.7. unitatea fizico-geografică;
4.8. căile de acces.
5. Caracterizarea ariei protejate:
5.1. descrierea aspectului general al ariei;
5.2. structura geologică (se va detalia în cazul
rezervaţiilor geologice);
5.3. sol (pedologie);
5.4. ape (hidrologie);
5.5. climat local;
5.6. flora şi vegetaţia:
• speciile de plante pentru care se propune înfiinţarea
ariei protejate;
• specii rare şi periclitate, conform Listei Roşii.
Specii/subspecii/varietăţi endemice. Specii cu importanţă fitogeografică.
Specii ocrotite prin convenţii internaţionale sau prin legislaţia naţională.
Specii de interes comunitar;
• asociaţii vegetale. Ecosisteme/habitate naturale (cu
sublinierea celor prioritare sau de interes comunitar). Tipuri de habitate
listate în anexele la Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 57/2007;
• ecosisteme antropogene;
• modificări/evoluţii/alterări recente ale
ecosistemelor locale;
5.7. fauna:
• specii de animale pentru a căror ocrotire se propune instituirea ariei protejate (prezentare pe grupe de
animale);
• specii rare, vulnerabile, periclitate.
Specii/subspecii endemice (Se vor marca.) Specii ocrotite prin convenţii
internaţionale sau prin legislaţia naţională. Specii de interes comunitar;
• la păsări se vor diferenţia speciile clocitoare de
cele neclocitoare;
• la mamifere şi păsări se vor include date asupra
efectivelor speciilor.
NOTĂ:
Se vor aborda/dezvolta acele paragrafe care corespund cu
profilul ariei propuse spre protejare.
6. Zonarea internă (opţional). Propunerea unei/unor
zone de protecţie strictă şi/sau de protecţie integrală pe cuprinsul ariei
protejate, argumentată. Pentru rezervaţii ştiinţifice este nevoie de
documentaţii separate.
7. Starea ariei, presiune antropică, amenajări şi/sau construcţii existente şi proiectate (în plus,
situaţia din zona înconjurătoare; existenţa unor obiective care ar putea avea
influenţe negative asupra ariei).
8. Măsuri minimale propuse în vederea conservării
ariei.
ANEXE
a) Hartă generală (a ţării, a judeţului) cu marcarea
locaţiei ariei.
b) Hartă topografică/geomorfologică, la o scară
convenabilă, în funcţie de întinderea ariei (de exemplu, 1:5.000, 1:25.000).
Limitele vor fi realizate în sistem GIS proiecţie Stereographic 1970. Marcarea
zonării interne, dacă se propune o asemenea zonare. Se vor anexa temele
(shape-urile) limitelor sau ale altor repere ale ariei naturale protejate, în
format digital, ca vectori cu referinţă geografică în format electronic.
c) Harta amenajamentelor silvice
(la arii situate integral sau parţial în fond forestier), plus lista unităţilor
de producţie/ amenajistice incluse în aria propusă.
d) Categoriile de folosinţă ale terenurilor, cu
evidenţierea tipului de proprietate al acestora (opţional, hartă după modelul
Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură, cu evidenţierea
proprietarilor).
e) Hartă geobotanică [distribuţia
fitocenozelor/asociaţiilor identificate (în cazul unor suprafeţe restrânse) sau
a alianţelor de vegetaţie (la suprafeţe mari)] - opţional.
f) Hartă cu localizarea speciilor-ţintă (plante,
animale) - opţional.
g) Alte hărţi specifice (de exemplu, geologică,
pedologică, hidrografică etc.) - opţional.
h) Fotografii de ansamblu şi de detaliu - opţional.
i) Date de identificare a celui care propune (instituţia - colectivul care a întocmit documentaţia -
coordonator - date de contact).
j) Punctul de vedere şi/sau avizul
autorităţii/autorităţilor publice locale. Punctul de vedere al direcţiei
silvice, al direcţiei agricole, al societăţilor comerciale implicate sau al
proprietarilor şi/sau al administratorilor terenurilor, după caz.
k) Avizul Academiei Române - Comisia pentru Ocrotirea
Monumentelor Naturii
l) Data. Semnătura. Parafa
(pentru documentaţii transmise de instituţii sau alte persoane juridice).
E. Formular standard pentru caracterizarea ariei
naturale protejate
ROMÂNIA
MINISTERUL MEDIULUI Şl DEZVOLTĂRII DURABILE
Direcţia protecţia naturii, biodiversitate,
biosecuritate
FORMULAR STANDARD
pentru caracterizarea ariilor naturale protejate
1. Denumirea ariei naturale protejate:
2. Codul ariei naturale protejate1
3. Incadrarea teritorial-administrativă
Judeţul/judeţele
|
|
Localitatea/localităţile pe al căror teritoriu administrativ se
află aria
|
|
1) Va fi atribuit de
autoritatea publică centrală care răspunde de ariile
naturale protejate.
4. Categoria şi tipul ariei naturale protejate (marcaţi
cu x)
|
Categoria
|
Caracteristici tipologice
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
R
|
P
|
B
|
b
|
z
|
g
|
s
|
p
|
f
|
m
|
u
|
pj
|
SPA
|
SCI
|
Aria protejată
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Include:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Este inclusă în:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transfrontalieră cu:
|
|
5. Suprafaţa/lungimea
Suprafaţa (ha)
|
|
Lungimea (m)
|
|
6. Altitudinea
7. Statutul legislativ (actul de declarare)
Tipul actului
|
Lege
|
JMC
|
HCM
|
HG
|
OM
|
OG
|
CJ
|
CL
|
Altele
|
Nr.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Localizarea geografică
8.1.
|
|
|
|
|
|
|
Coordonate geografice
|
|
N
|
S
|
E
|
V
|
Central
|
Latitudine
|
|
|
|
|
|
Longitudine
|
|
|
|
|
|
8.2
|
|
|
|
|
|
|
Indicativul hărţilor topografice
|
1:25.000
|
|
|
|
|
|
1:5.000
|
|
|
|
|
|
Altă scară
|
|
|
|
|
|
8.3.
|
|
|
Delimitare descriptivă2)
|
Limita
|
Descrierea
|
|
N
|
|
|
NE
|
|
|
E
|
|
|
SE
|
|
|
S
|
|
|
SV
|
|
|
V
|
|
|
NV
|
|
9. Căile de acces (marcaţi cu x)
Detaliere:
Localităţi apropiate:
|
2) Se va face o
descriere narativă a limitelor, având ca model descrierea din actele normative
adoptate anterior (de exemplu, Hotărârea Guvernului nr. 230/2003 privind
delimitarea rezervaţiilor biosferei, parcurilor naţionale şi parcurilor
naturale şi constituirea administraţiilor acestora, cu modificările ulterioare,
Hotărârea Guvernului nr. 2.151/2004 privind instituirea regimului de arie
naturală protejată pentru noi zone etc).
10. Incadrarea în Regiunea Biogeografică Europeană
(conform regiunilor biogeografice europene existente în ţara noastră):
Alpină
Continentală
Panonică
Stepică
Pontică
11. Incadrarea în Euroregiunea României (conform
Strategiei naţionale pentru conservarea biodiversităţii)
Nr.
|
Euroregiunea
|
|
1.
|
Carpaţii Orientali
|
|
2.
|
Carpaţii Meridionali
|
|
3.
|
Munţii Banatului
|
|
4.
|
Munţii Apuseni
|
|
5.
|
Podişul Transilvaniei
|
|
6.
|
Subcarpaţii Getici
|
|
7.
|
Subcarpaţii de Curbură
|
|
8.
|
Podişul Sucevei
|
|
9.
|
Dealurile Banatului
|
|
10.
|
Dealurile Crişanei
|
|
11.
|
Câmpia Someşului
|
|
Nr.
|
Euroregiunea
|
|
12.
|
Câmpia Banatului şi Crişurilor
|
|
13.
|
Câmpia Moldovei
|
|
14.
|
Podişul Central al Moldovei
|
|
15.
|
Podişul Getic
|
|
16.
|
Câmpia Găvanu-Burdea
|
|
17.
|
Silvostepa Câmpiei Române
|
|
18.
|
Stepa Câmpiei Române
|
|
19.
|
Podişul Dobrogei
|
|
20.
|
Lunca inundabilă a Dunării
|
|
21.
|
Delta Dunării
|
|
22.
|
Marea Neagră
|
|
12. Localizarea biogeografica
13. Criterii de identificare a habitatelor (marcaţi cu
x)
13.1
|
|
|
Vegetaţie
|
|
Alpină
|
|
Subalpină
|
|
Pădure
|
|
Pajişti
|
|
Păşuni
|
|
Fâneţe
|
|
Stâncării
|
|
Dune
|
|
Săraturi
|
|
Stepă
|
|
Zone umede
|
|
Mlaştini/turbării
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13.2
|
|
|
Geomorfologice
|
|
Munte
|
|
Platou
|
|
Piemont
|
|
Podiş
|
|
Deal
|
|
Câmpie
|
|
Terasă
|
|
Luncă
|
|
Râu
|
|
Lac
|
|
Baltă
|
|
Litoral
|
|
Mare
|
|
Izvor
|
|
Căldare glaciară
|
|
Chei
|
|
Defileu
|
|
Peşteră
|
|
Relief carstic exogen
|
|
Dune de nisip
|
|
Stâncării
|
|
13.3
|
|
|
Geologice
|
|
Domeniul cristalin
|
|
Domeniul sedimentar
|
|
Domeniul eruptiv
|
|
Izvor termal
|
|
Izvor mineralizat
|
|
Emanaţii de gaze şi noroi
|
|
Alte aspecte postvulcanice
|
|
Fereastră geologică
|
|
Petec de acoperire
|
|
Olistolite
|
|
Aflorimente
|
|
Depozit fosilifer
|
|
Aspecte mineralogice rare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Principalele tipuri de habitate din aria naturală
protejată (marcaţi cu x)
Tipuri majore
|
|
Suprafaţa (ha)
|
%
|
Habitate de coastă
|
|
|
|
Dune de nisip continentale sau maritime
|
|
|
|
Habitate de apă dulce/zone umede
|
|
|
|
Mlaştini/turbării
|
|
|
|
Formaţiuni ierboase/pajişti şi arbuşti/tufişuri
|
|
|
|
Păduri
|
|
|
|
Stâncării
|
|
|
|
Peşteri
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
15. Caracterizarea generală a ariei naturale protejate (descriptiv)
I. BIOTOPUL
a) Aspecte geologice/geomorfologice
b) Aspecte pedologice
c) Aspecte hidrologice
d) Aspecte climatologice
II. BIOCENOZA
a) Vegetaţia
b) Fauna
16. Specii protejate
Grup major
|
Nr. specii
|
Lista speciilor protejate*)
|
**)
|
Mamifere
|
|
|
|
Păsări
|
|
|
|
Reptile
|
|
|
|
Amfibieni
|
|
|
|
Peşti
|
|
|
|
Nevertebrate
|
|
|
|
Plante
|
|
|
|
Pentru fiecare specie se vor menţiona:
*) (în paranteză) convenţiile internaţionale sub a
căror protecţie se găseşte:
Bdv - Convenţia de la Rio de Janeiro (Legea nr. 58/1994)
Ber - Convenţia de la Berna (Legea nr. 13/1993)
Bon - Convenţia de la Bonn (Legea nr. 13/1998)
C - Convenţia CITES (Legea nr. 69/1994)
DH - Directiva Habitate 92/43/CEE
DP - Directiva Păsări 79/409/CEE
**) pentru fiecare specie se va
menţiona categoria de vulnerabilitate:
v -vulnerabile
p - periclitate
r - rare
e -endemice.
17. Specii endemice de plante (marcaţi cu x)
Nr.
|
Denumirea ştiinţifică
|
Denumirea populară
|
Starea populaţiei
|
Favorabilă
|
Nefavorabilă
|
Ca areal
|
Ca efective
|
In declin ca areal
|
In declin ca efective
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
18. Specii endemice de faună (marcaţi cu x)
Nr.
|
Denumirea ştiinţifică
|
Denumirea populară
|
Starea populaţiei
|
Favorabilă
|
Nefavorabilă
|
Ca areal
|
Ca efective
|
In declin ca areal
|
In declin ca efective
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
19. a) Activităţi care se desfăşoară în perimetrul
ariei naturale protejate (marcaţi cu x)
Nr. crt.
|
Activităţi
|
Existente
|
Tradiţionale
|
Permise
|
Caracterul impactului negativ asupra
ariei naturale protejate
|
Permanent
|
Periodic
|
Sporadic
|
Nu este cazul
|
1.
|
Păşunat
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Agricultură
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Tratamente agrochimice
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Apicultură
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Folosinţe de apă
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
Irigare
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Desecări
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
Piscicultura
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
Pescuit
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
|
Amenajări hidrotehnice
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
|
Prelucrarea lemnului
|
|
|
|
|
|
|
|
12.
|
Amenajări turistice
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
Amenajări balneoclimaterice
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
Inundări
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
Reţele electrice
|
|
|
|
|
|
|
|
16.
|
Cariere/balastiere
|
|
|
|
|
|
|
|
17.
|
Exploatări forestiere (defrişări, igienizări etc.)
|
|
|
|
|
|
|
|
18.
|
Exploatări hidrocarburi
|
|
|
|
|
|
|
|
19.
|
Exploatări miniere metalifere
|
|
|
|
|
|
|
|
20.
|
Exploatări miniere nemetalifere
|
|
|
|
|
|
|
|
21.
|
Amenajări comerciale
|
|
|
|
|
|
|
|
22.
|
Vânătoare
|
|
|
|
|
|
|
|
23.
|
Braconaj (de diferite tipuri)
|
|
|
|
|
|
|
|
24.
|
Colectări de material biologic
|
|
|
|
|
|
|
|
25.
|
Căi de transport şi circulaţie
|
|
|
|
|
|
|
|
26.
|
Amenajări industriale
|
|
|
|
|
|
|
|
27.
|
Urbanizare
|
|
|
|
|
|
|
|
28.
|
Turism
|
|
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. b) Activităţi care se desfăşoară în afara perimetrului
ariei naturale protejate şi care exercită un impact negativ asupra acesteia
(marcaţi cu x)
Nr.
|
Sursa care cauzează impactul
|
Poluantul
|
Tipul de influenţă (poluare)
|
Caracterul impactului
|
Atmosferică
|
Ape
|
Soluri
|
Sonoră
|
Radioactivă
|
Permanent
|
Accidental
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Aspecte de deteriorare (marcaţi cu x)
Deteriorarea
|
Caracterizarea deteriorării
|
Cauza
|
|
Stadiul
|
Dinamica
|
Naturală
|
Antropică
|
Incipient
|
Avansat
|
Degradat
|
Staţionară
|
Evoluţia
|
Continuă
|
Periodică
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Regimul terenurilor (marcaţi cu x)
Situaţia cadastrală
|
Forma de proprietate
|
Categoria de folosinţă
|
Nr. parcelei
|
Suprafaţa (ha)
|
Lungimea (m)
|
DPN
|
DPJ
|
DPL
|
PJ
|
PF
|
Mixt
|
Pd
|
Ps
|
F
|
Lv
|
Vi
|
Ar
|
Np
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Administrarea ariei naturale protejate (marcaţi cu x)
22.1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Administrator
|
APM
|
Inst. st.
|
Regii
|
ONG
|
S.C.
|
S.A.
|
AT
|
Persoane fizice
|
Proprietarul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22.2
|
|
|
|
|
|
|
Calitatea de administrator este stabilită prin:
|
Lege
|
HG
|
OM
|
CJ
|
CL
|
|
|
|
|
|
22.3
|
|
|
|
Plan de management
|
Există şi se aplică
|
|
Există, dar nu se aplică
|
|
Nu există
|
|
22.4
|
|
|
|
|
Permanent
|
Periodic şi specificat când
|
Supraveghere
|
|
|
Pază
|
|
|
22.5
|
|
|
|
|
Controlul
|
|
Planificat
|
Neplanificat
|
MMDD
|
|
|
Academia Română
|
|
|
GNM
|
|
|
APM
|
|
|
Alte organe
|
|
|
22.6
|
|
Amenajări/dotări
|
Existente
|
Necesare
|
Observaţii
|
Imprejmuire
|
|
|
|
Panouri de avertizare/atenţionare
|
|
|
|
Panouri explicative
|
|
|
|
Panouri pentru orientare (hărţi)
|
|
|
|
Clădiri administrative
|
|
|
|
Staţiuni ştiinţifice
|
|
|
|
Centre de vizitare/informare
|
|
|
|
Clădiri pentru pază/supraveghere
|
|
|
|
Amenajări pentru observare/supraveghere
|
|
|
|
Bariere
|
|
|
|
Puncte de intrare
|
|
|
|
Poteci/drumuri pentru vizitare
|
|
|
|
Trasee turistice marcate
|
|
|
|
Locuri de campare
|
|
|
|
Amenajări pentru colectarea deşeurilor
|
|
|
|
Vetre de foc
|
|
|
|
Altele
|
Delimitare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Bibliografia şi
documentaţia existentă referitoare la aria naturală protejată
24. Datele instituţiei care completează formularul
Denumirea instituţiei
|
|
Adresa
|
|
Tel/Fax/E-mail
|
|
Persoana care completează formularul
|
|
Data
|
|
25. Anexe grafice
25.1. Harta ariei naturale
protejate (la o scară convenabilă)
25.2. Harta cu aspecte administrative, la o scară
convenabilă
25.3. Harta vegetaţiei, la o scară convenabilă
25.4. Harta silvică, cu evidenţierea unităţilor
amenajistice (dacă este cazul)
25.5. Harta zonării interne (dacă este cazul)
25.6. Harta apelor de suprafaţă, la o scară
convenabilă
25.7. Fotografii
F. Modul de
transmitere a documentaţiei
Documentaţia se depune la autoritatea publică centrală
care răspunde de ariile naturale protejate, în vederea promovării acesteia prin
actul normativ specific. Documentaţia se va depune în două exemplare (atât pe
hârtie, cât şi pe suport electronic - CD, DVD etc). Formatul electronic va
conţine toate informaţiile furnizate pe hârtie, inclusiv hărţile. Pentru
documentaţiile transmise anterior intrării în vigoare a prezentului ordin nu se
aplică prevederile acestuia.