ORDIN
Nr. 169 din 31 ianuarie 2003
pentru aprobarea: Sistemului privind certificarea conformitatii navelor care
arboreaza pavilionul roman cu regulile si reglementarile tehnice aplicabile;
Criteriilor minime pe care trebuie sa le indeplineasca o societate de
clasificare in vederea delegarii de catre Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a competentelor privind emiterea certificatelor
statutare navelor care arboreaza pavilionul roman; Listei societatilor de clasificare
care indeplinesc criteriile minime stabilite de Uniunea Europeana si ale caror
reguli de clasificare sunt recunoscute de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 26 februarie 2003
In temeiul dispozitiilor art. 2^2, 10^1 si 10^2 din Ordonanta Guvernului
nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 412/2002, precum si ale art. 4 lit. J din Regulamentul de
organizare si functionare al Autoritatii Navale Romane, cuprins in anexa nr. 1
la Hotararea Guvernului nr. 1.133/2002 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Navale Romane,
in baza prevederilor art. 2 pct. 5 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993, prevederile Directivei Consiliului nr.
94/57/CE din 22 noiembrie 1994 referitoare la regulile si standardele comune
pentru organizatiile de inspectie si supraveghere tehnica a navelor si pentru
activitatile relevante ale administratiilor maritime, astfel cum a fost
amendata prin Directiva Comisiei nr. 97/58/CE din 26 septembrie 1997 si prin
Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2001/105/CE din 19
decembrie 2001, precum si prevederile Deciziei Comisiei nr. 2002/221/CE din 14
martie 2002 care amendeaza Decizia nr. 96/587/CE referitoare la publicarea
listei organizatiilor recunoscute care au fost notificate de catre statele
membre in concordanta cu prevederile Directivei Consiliului nr. 94/57/CE,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Sistemul privind certificarea conformitatii navelor care
arboreaza pavilionul roman cu regulile si reglementarile tehnice aplicabile,
cuprins in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba Criteriile minime pe care trebuie sa le indeplineasca o societate
de clasificare in vederea delegarii de catre Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a competentelor privind emiterea certificatelor
statutare navelor care arboreaza pavilionul roman, cuprinse in anexa nr. 2.
Art. 3
Se aproba Lista societatilor de clasificare care indeplinesc criteriile
minime stabilite de Uniunea Europeana si ale caror reguli de clasificare sunt
recunoscute de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
cuprinsa in anexa nr. 3.
Art. 4
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 5
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitii contrare
isi inceteaza aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
SISTEMUL
privind certificarea conformitatii navelor care arboreaza pavilionul roman cu
regulile si reglementarile tehnice aplicabile
Art. 1
Prezenta anexa stabileste sistemul privind certificarea conformitatii
navelor care arboreaza pavilionul roman, precum si a masinilor, instalatiilor,
echipamentelor si materialelor pentru acestea cu normele tehnice nationale si
cu prevederile conventiilor internationale.
Art. 2
In intelesul prezentului ordin, termenii utilizati se definesc dupa cum
urmeaza:
a) Autoritatea Navala Romana - organ tehnic de specialitate din subordinea
Ministerului caruia i-au fost delegate competentele pentru ducerea la indeplinire
a obligatiile ce revin Guvernului ca parte la conventiile internationale;
b) certificat de clasa - documentul emis de o societate de clasificare prin
care se atesta ca structura corpului, masinile si instalatiile navei,
corespunzatoare tipului si destinatiei acesteia, precum si zonei de navigatie,
sunt in conformitate cu regulile si reglementarile elaborate si publicate de
respectiva societate;
c) certificate statutare - documentele emise de Autoritatea Navala Romana
sau de o organizatie recunoscuta, prin care se atesta conformitatea navei,
precum si a instalatiilor si echipamentelor acesteia cu prevederile
conventiilor internationale;
d) conventii internationale sunt: Conventia internationala din 1974 privind
siguranta vietii omenesti pe mare (SOLAS), Conventia internationala din 1966
asupra liniilor de incarcare (LL), Conventia internationala din 1973/1978
pentru prevenirea poluarii de catre nave (MARPOL), impreuna cu protocoalele si
amendamentele la acestea, precum si cu codurile la care respectivele conventii
fac trimitere;
e) inspectie si supraveghere tehnica - inspectia si supravegherea tehnica
ce se realizeaza obligatoriu, in conformitate cu prevederile conventiilor
internationale si/sau cu regulile si normele tehnice nationale elaborate de
Autoritatea Navala Romana si aprobate de Minister privind siguranta
constructiva a navelor, siguranta persoanelor si a marfurilor de la bordul
navelor, precum si prevenirea poluarii mediului;
f) Minister - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
g) nava care arboreaza pavilionul roman - o nava care a primit dreptul de
arborare a pavilionului roman in conformitate cu reglementarile in vigoare;
h) nava fluviala - o nava avand constructia, echiparea si certificarea
necesare spre a fi apta tehnic pentru a naviga in siguranta pe caile navigabile
interioare, potrivit serviciului pe care il realizeaza si caracteristicilor
zonei de navigatie, in conformitate cu reglementarile nationale aplicabile,
elaborate de Autoritatea Navala Romana si aprobate de Minister;
i) nava maritima pentru navigatie in apele nationale navigabile ale
Romaniei - o nava avand constructia, echiparea si certificarea necesare spre a
fi apta tehnic pentru a naviga in siguranta in apele nationale navigabile ale
Romaniei sau pentru a efectua voiajuri internationale ocazionale, potrivit
serviciului pe care il realizeaza si caracteristicilor zonei de navigatie, in
conformitate cu reglementarile nationale aplicabile, elaborate de Autoritatea
Navala Romana si aprobate de Minister, si/sau in conformitate cu acordurile
bilaterale aplicabile;
j) nava maritima pentru voiaj international - o nava avand constructia,
echiparea si certificarea necesare spre a fi apta tehnic pentru a efectua in
siguranta voiajuri internationale, potrivit serviciului pe care il realizeaza
si caracteristicilor zonei de navigatie, in conformitate cu prevederile
conventiilor internationale;
k) organizatie recunoscuta - o societate de clasificare careia Ministerul
ii deleaga, cu conditia respectarii criteriilor minime stabilite de legislatia
Uniunii Europene si prevazute in anexa nr. 2, competentele privind emiterea
certificatelor statutare, inspectia si supravegherea tehnica conform
conventiilor internationale;
l) voiaj international - un voiaj efectuat de o nava intre doua porturi
situate in state diferite.
Art. 3
(1) Navele maritime pentru voiajuri internationale care arboreaza
pavilionul roman vor corespunde din punct de vedere tehnic cerintelor ce le
sunt aplicabile din conventiile internationale.
(2) Constructia, reconstructia, modernizarea si repararea navelor prevazute
la alin. (1), precum si masinile, instalatiile, echipamentele si materialele
pentru acestea trebuie sa se realizeze numai in baza unor documentatii tehnice
prin care sa se asigure conformitatea cu cerintele aplicabile din conventiile
internationale.
(3) Documentatiile tehnice mentionate la alin. (2) vor face obiectul
examinarii si avizarii Directiei de certificare tehnica si inmatriculari nave
din cadrul Autoritatii Navale Romane.
Art. 4
(1) Pentru indeplinirea standardelor de siguranta constructiva si prevenire
a poluarii, prevazute in conventiile internationale, navele maritime pentru
voiajuri internationale care arboreaza pavilionul roman trebuie sa corespunda
regulilor si reglementarilor uneia dintre societatile de clasificare prevazute
in anexa nr. 3.
(2) Conformitatea cu regulile si reglementarile de constructie si
clasificare mentionate la alin. (1) se atesta prin certificatul de clasa al
societatii de clasificare ale carei reguli sunt aplicate.
Art. 5
(1) Certificatele statutare pentru navele maritime pentru voiajuri
internationale care arboreaza pavilionul roman se emit de Autoritatea Navala
Romana.
(2) Competentele ce revin Autoritatii Navale Romane privind efectuarea
inspectiilor si supravegherii tehnice obligatorii si certificarii prevazute de
conventiile internationale pot fi delegate, partial sau total, unor organizatii
recunoscute.
Art. 6
(1) Delegarea competentelor prevazute la art. 5 alin. (2) se face in baza
unui protocol de recunoastere (conform recomandarilor Organizatiei Maritime
Internationale) incheiat de Minister cu o societate de clasificare.
(2) Pentru a fi recunoscuta societatea de clasificare trebuie sa prezinte
Ministerului o solicitare oficiala scrisa, insotita de documentatiile necesare
cu informatii complete si evidente privind satisfacerea criteriilor minime de
recunoastere prevazute in anexa nr. 2.
(3) Dupa analiza documentatiilor mentionate la alin. (2) Ministerul va
informa societatea de clasificare solicitanta asupra conditiilor de perfectare
si semnare a protocolului de recunoastere.
(4) Pe perioada derularii protocolului de recunoastere Autoritatea Navala
Romana va monitoriza activitatea organizatiei recunoscute si va aproba emiterea
de catre aceasta organizatie a certificatelor de scutire.
(5) Daca pe perioada derularii protocolului de recunoastere organizatia
recunoscuta cu care s-a semnat protocolul a emis certificate statutare unor
nave, la care ulterior se constata in mod repetat deficiente majore care au ca
rezultat retinerea repetata a respectivelor nave, Ministerul, la propunerea
Autoritatii Navale Romane, poate anula protocolul de recunoastere.
Art. 7
Ministerul va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista
organizatiilor recunoscute.
Art. 8
(1) Certificatele de clasa emise de Registrul Naval Roman sunt valabile
pana la data expirarii lor, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2003, cand le
inceteaza valabilitatea.
(2) Pentru certificatele de clasa emise de Registrul Naval Roman, care
expira inainte de 31 decembrie 2003, nu se mai acorda prelungiri.
(3) Proprietarii, armatorii sau operatorii de nave vor lua masurile care se
impun ca la data expirarii valabilitatii certificatelor de clasa sa se
conformeze prevederilor art. 4.
Art. 9
(1) Navele maritime pentru navigatie in apele nationale navigabile ale
Romaniei, care arboreaza pavilionul roman, vor corespunde regulilor si normelor
tehnice de constructie si echipare aplicabile, elaborate de Autoritatea Navala
Romana si aprobate de Minister.
(2) Constructia, reconstructia, modernizarea si repararea navelor, precum
si masinile, instalatiile, echipamentele si materialele pentru acestea trebuie
sa se realizeze numai in baza unor documentatii tehnice prin care sa se asigure
conformitatea cu regulile si normele mentionate la alin. (1).
(3) Documentatiile tehnice mentionate la alin. (2) vor face obiectul
examinarii si avizarii Directiei de certificare tehnica si inmatriculari nave
din cadrul Autoritatii Navale Romane, care va efectua prin inspectoratele sale
tehnice teritoriale inspectiile si supravegherea tehnica obligatorie in vederea
certificarii conformitatii cu regulile si normele mentionate la alin. (1).
(4) Atestarea faptului ca structura corpului, masinile si instalatiile
navelor maritime pentru navigatie in apele nationale navigabile sunt adecvate
tipului, serviciului si zonei de navigatie, conform normelor tehnice
aplicabile, se va face prin emiterea, confirmarea anuala si reinnoirea la
intervale de 5 ani de catre Autoritatea Navala Romana a Certificatului de
siguranta a constructiei si echipamentelor navei, in baza inspectiilor tehnice
stabilite prin regulile si normele mentionate la alin. (1).
Art. 10
(1) Navele fluviale care arboreaza pavilionul roman vor corespunde
regulilor si normelor tehnice de constructie si echipare aplicabile, elaborate
de Autoritatea Navala Romana si aprobate de Minister.
(2) Constructia, reconstructia, modernizarea si repararea navelor, precum
si masinile, instalatiile, echipamentele si materialele pentru acestea trebuie
sa se realizeze numai in baza unor documentatii tehnice prin care sa se asigure
conformitatea cu regulile si normele mentionate la alin. (1).
(3) Documentatiile tehnice mentionate la alin. (2) vor face obiectul
examinarii si avizarii Directiei de certificare tehnica si inmatriculari nave
din cadrul Autoritatii Navale Romane, care va efectua prin inspectoratele sale
tehnice teritoriale inspectiile si supravegherea tehnica obligatorie in vederea
certificarii conformitatii cu regulile si normele mentionate la alin. (1).
(4) Atestarea faptului ca structura corpului, masinile si instalatiile
navelor fluviale sunt adecvate tipului, serviciului si zonei de navigatie,
conform normelor tehnice aplicabile, se va face prin emiterea, confirmarea
anuala si reinnoirea la intervale de 5 ani de catre Autoritatea Navala Romana a
Certificatului tehnic de navigatie interioara, in baza inspectiilor tehnice
stabilite prin regulile si normele mentionate la alin. (1).
ANEXA 2
CRITERII MINIME
pe care trebuie sa le indeplineasca o societate de clasificare in vederea
delegarii de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
a competentelor privind emiterea certificatelor statutare navelor care
arboreaza pavilionul roman
ARTICOL UNIC
Pentru a fi recunoscuta, o societate de clasificare trebuie sa
indeplineasca urmatoarele criterii minime generale si specifice:
I. criterii minime generale:
1. sa demonstreze pe baza de documente ca are o experienta vasta privind
evaluarea proiectarii si constructiei navelor comerciale;
2. sa fi acordat clasa sa la cel putin 1.000 de nave maritime, fiecare cu
un tonaj brut mai mare de 100 si care impreuna au un tonaj brut de cel putin 5
milioane;
3. sa aiba suficient personal tehnic angajat proportional cu numarul de
nave clasificate, dar nu mai putin de 100 de inspectori proprii;
4. sa aiba un set cuprinzator de reguli si reglementari pentru proiectarea,
constructia si supravegherea tehnica periodica a navelor comerciale, publicat,
actualizat si imbunatatit continuu, in baza unor programe de cercetare si
dezvoltare;
5. sa aiba un registru propriu cu navele carora le-a acordat clasa, pe care
il publica anual sau il difuzeaza intr-o forma electronica, ambele accesibile
publicului;
6. sa nu fie controlata de armatori ori constructori de nave sau de orice
alta parte care are interese comerciale in constructia, echiparea, repararea
sau operarea navelor. Veniturile sale nu trebuie sa provina in principal de la
o singura societate comerciala. Societatea de clasificare nu trebuie sa emita
certificate statutare pentru navele la care are calitatea de armator sau
operator ori pentru navele cu ai caror armatori sau operatori are relatii de
afaceri personale ori familiale. Aceasta incompatibilitate este valabila si
pentru inspectorii angajati in cadrul societatii de clasificare;
7. sa-si desfasoare activitatea in conformitate cu prevederile anexei la
Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale A.789(19) privind activitatile
de supraveghere si certificare specifice ale unei organizatii recunoscute care
actioneaza in numele administratiei;
II. criterii minime specifice:
1. sa dispuna de:
a) un numar suficient de personal care sa asigure activitatile tehnice,
manageriale, administrative si de cercetare proportional cu sarcinile
societatii de clasificare, cu numarul de nave carora le-a acordat clasa si care
sa asigure totodata dezvoltarea si mentinerea la un nivel ridicat a regulilor
si reglementarilor sale;
b) o reprezentare corespunzatoare in toata lumea prin personalul tehnic
propriu sau prin personalul tehnic al altor organizatii recunoscute;
2. sa isi desfasoare activitatea in baza unui cod etic;
3. conducerea si administrarea societatii de clasificare sa asigure
confidentialitatea informatiilor cerute de autoritatile romane;
4. sa puna la dispozitia autoritatilor romane si a altor parti interesate
informatii relevante;
5. conducerea are definite si cuprinse intr-un document politica si
obiectivele sale, precum si angajamentul sau pentru asigurarea calitatii si
pentru ca politica sa sa fie inteleasa, implementata si mentinuta la toate
nivelurile in cadrul societatii de clasificare. Politica sa trebuie sa vizeze
atingerea scopurilor si indicatorilor privind siguranta si prevenirea poluarii;
6. sa aiba un sistem intern efectiv de asigurare a calitatii, care a fost
dezvoltat, implementat si este mentinut in conformitate cu capitolele
aplicabile din standardele internationale recunoscute privind calitatea, precum
si in conformitate cu standardele EN 45004 si EN 29001, asa cum au fost preluate
in cerintele Asociatiei Internationale a Societatilor de Clasificare (IACS)
privind schema de certificare a sistemului calitatii.
Sistemul de asigurare a calitatii trebuie sa asigure in special ca:
a) regulile si reglementarile sunt stabilite si mentinute sistematic;
b) regulile si reglementarile satisfac un sistem intern de evaluare
permanenta a calitatii serviciilor societatii de clasificare privind punerea in
aplicare a acestora;
c) sunt satisfacute cerintele privind emiterea certificatelor statutare
pentru care i-au fost delegate competentele si ca are un sistem propriu de
asigurare a calitatii serviciilor prin care se asigura conformitatea cu
prevederile conventiilor internationale;
d) responsabilitatile si competentele persoanelor a caror activitate poate
influenta calitatea serviciilor furnizate de societatea de clasificare, precum
si relatiile dintre aceste persoane sunt definite pe baza unor documente
corespunzatoare;
e) toate activitatile desfasurate in cadrul societatii de clasificare sunt
controlabile;
f) exista un sistem de supervizare prin care se monitorizeaza actiunile si
munca inspectorilor, precum si ale personalului tehnic si administrativ angajat
in cadrul societatii de clasificare;
g) activitatile pentru indeplinirea cerintelor privind emiterea
certificatelor statutare pentru care i-au fost delegate competentele se
efectueaza de catre inspectorii proprii sau cu inspectori ai altor organizatii
recunoscute; acesti inspectori trebuie sa aiba cunostinte vaste privind tipul
de nava la care urmeaza sa emita certificatele statutare, precum si despre
supravegherea si cerintele referitoare pentru emiterea acestor certificate;
h) este implementat un sistem privind calificarea si actualizarea
permanenta a cunostintelor inspectorilor;
i) pastrarea inregistrarilor prin care se poate demonstra ca serviciile au
fost furnizate de societatea de clasificare cu respectarea standardelor
aplicabile si a procedurilor din sistemul intern de asigurare a calitatii;
j) exista un sistem de audit intern documentat si planificat in vederea
mentinerii calitatii in toate compartimentele societatii de clasificare;
k) activitatile de supraveghere tehnica si inspectii cerute de Sistemul
armonizat de supraveghere si certificare pentru care societatea de clasificare
este autorizata se realizeaza in conformitate cu prevederile anexei si
apendicelui la Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale A.746(18) privind
liniile directoare pentru supravegherea in conformitate cu Sistemul armonizat
de supraveghere si certificare;
l) sunt stabilite linii clare si directe de responsabilitati si control
intre sediul central si sediile regionale ale societatii de clasificare si
intre societate si inspectorii sai;
7. trebuie sa demonstreze capacitatea:
a) de a dezvolta si de a actualiza un set complet si adecvat de reguli si
reglementari proprii privind structura corpului, masinile, instalatiile de
masini, echipamentul electric, precum si de control al navelor, care sa fie la
acelasi nivel cu standardele tehnice recunoscute international pe baza carora
se elibereaza certificatele de siguranta conform Conventiei SOLAS si cele
referitoare la navele de pasageri, in ceea ce priveste siguranta structurii
navei si a sistemului principal de masini, precum si certificatele de bord
liber, in ceea ce priveste rezistenta navei;
b) de a efectua inspectiile si supravegherea tehnica prevazute de
conventiile internationale in vederea emiterii certificatelor statutare,
inclusiv toate mijloacele de evaluare, cu un personal calificat si experimentat
de a aplica si mentine un sistem de management al sigurantei atat pentru
activitatea de la uscat, cat si pentru activitatea de la bordul navelor care se
supun certificarii, in conformitate cu anexa la Rezolutia Organizatiei Maritime
Internationale A.788(19) privind liniile directoare pentru implementarea
Codului international privind managementul sigurantei de catre administratii;
8. sistemul de calitate al societatii de clasificare este certificat de un
corp independent de auditori recunoscuti de catre administratia statului in
care isi are sediul central;
9. sa permita participarea la dezvoltarea regulilor si/sau reglementarilor
sale a reprezentantilor autoritatilor competente din Romania.
ANEXA 3
LISTA
societatilor de clasificare care indeplinesc criteriile minime stabilite de
Uniunea Europeana si ale caror reguli de clasificare sunt recunoscute de
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
American Bureau of Shipping (ABS)
Bureau Veritas (BV)
China Classification Society (CCS)
Det Norske Veritas (DNV)
Germanischer Lloyd (GL)
Korean Register of Shipping (KR)
Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nippon Kaiji Kyokai (NK)
Registro Italiano Navale (RINA)
Russian Maritime Register of Shipping (RS)