ORDIN Nr. 162
din 25 februarie 2008
privind modificarea
Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 559/2006
pentru aprobarea caracteristicilor tehnice si a modalitatilor de eliberare si
utilizare ale cardului european de asigurari sociale de sanatate si pentru aprobarea
modelului certificatului provizoriu de inlocuire a cardului european de
asigurari sociale de sanatate, precum si a instructiunilor de completare si a
modalitatilor de eliberare si utilizare ale acestuia
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 3 martie 2008
Având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei
juridic şi contencios şi al Serviciului relaţii internaţionale din cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. VII271/143 din 25 februarie 2008,
în temeiul prevederilor art.
281 alin. (2), ale art. 320-329 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17
alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Articol unic. - Ordinul
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 559/2006 pentru
aprobarea caracteristicilor tehnice şi a modalităţilor de eliberare şi
utilizare ale cardului european de asigurări sociale de sănătate şi pentru
aprobarea modelului certificatului provizoriu de înlocuire a cardului european
de asigurări sociale de sănătate, precum şi a instrucţiunilor de completare şi
a modalităţilor de eliberare şi utilizare ale acestuia, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 992 din 12 decembrie 2006, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 2.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.3. Casa de asigurări de sănătate verifică calitatea
de asigurat a persoanei solicitante, urmând a elibera cardul acesteia, în
situaţia în care cererea sa este aprobată."
2. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 2.4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.4. Cardul se eliberează în termen de 7 zile
lucrătoare de la data înregistrării cererii în sistemul informatic unic
naţional care gestionează aplicarea regulamentelor Uniunii Europene, denumită
în continuare UE, privind
drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară într-un stat membru al UE
sau al Spaţiului Economic European, denumit în continuarea SEE."
3. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 2.6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.6. Cardul deschide dreptul titularului la servicii
medicale care devin necesare pe perioada deplasării într-un stat membru al UE
sau al SEE."
4. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 2.7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.7. Serviciile medicale acordate nu trebuie să
depăşească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul şederii
temporare în statul membru al UE sau al SEE."
5. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 2.8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.8. Serviciile medicale se acordă în conformitate cu
legislaţia statului membru al UE sau al SEE în care se deplasează titularul
cardului."
6. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 2.10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.10. In situaţia în care persoana care a obţinut un
card nu îndeplineşte toate condiţiile în baza cărora s-a eliberat cardul pe
toată perioada de valabilitate a acestuia (inclusiv plata contribuţiei de
asigurări sociale de sănătate) şi în această perioadă beneficiază de servicii
medicale în cadrul unei deplasări într-un stat membru al UE sau al SEE,
persoana în cauză va suporta contravaloarea acestor servicii. In această
situaţie, casa de asigurări de sănătate emitentă a cardului va rambursa
contravaloarea acestor servicii instituţiei din statul membru care a acordat
serviciile şi ulterior va recupera contravaloarea acestora de la persoana în
cauză."
7. Anexa la
caracteristicile tehnice „Cerere tip pentru eliberarea cardului european de
asigurări sociale de sănătate" se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ANEXĂ la caracteristicile tehnice
CERERE-TIP
pentru eliberarea cardului european de asigurări
sociale de sănătate
Către Casa de Asigurări de Sănătate...............................
Adresa
..........................................................................
Data...............................................................................
Stimate domnule/Stimată doamnă preşedinte - director general,
Prin prezenta formulez o cerere, conform titlului IX din Legea nr. 95/2005 privind reforma în domeniul sănătăţii, prin
care solicit să îmi fie eliberat cardul european de asigurări sociale de
sănătate la adresa mai jos menţionată.
Prezenta cerere reprezintă în acelaşi timp şi o
declaraţie pe propria răspundere prin care certific faptul că nu intenţionez să
utilizez cardul european de asigurări sociale de sănătate pentru deplasări care
au ca scop beneficierea de tratament medical. De asemenea, în situaţia în care
beneficiez de servicii medicale în baza cardului european de asigurări sociale
de sănătate în perioada în care nu mai îndeplinesc toate condiţiile în baza
cărora s-a eliberat cardul (inclusiv plata contribuţiei de asigurări sociale de
sănătate), mă oblig să suport în totalitate contravaloarea serviciilor medicale
decontate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
şi rambursate instituţiei din statul membru al Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European unde au fost acordate aceste servicii medicale.
..........................................................................
(numele şi prenumele)
Numele şi prenumele persoanei
..........................
Adresa
..............................................................
CNP
...............................................................
Telefon...............................................................
Fax
..................................................................
Interval orar1) ....................................................
1) Se va trece
intervalul orar în care persoana estimează că va fi prezentă la adresa indicată
pentru a primi cardul european de asigurări sociale de sănătate."
8. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.1. Certificatul provizoriu de înlocuire a cardului
european de asigurări sociale de sănătate, denumit în continuare certificat, se eliberează de
casa de asigurări de sănătate în următoarele situaţii:
a) în cazul în care persoana asigurată se află în
şedere temporară într-un stat membru al UE sau al SEE şi nu poate prezenta
cardul deoarece nu l-a solicitat la plecare, l-a pierdut, i-a fost furat sau
cardul nu este recunoscut de furnizorul de servicii medicale unde este
prezentat sau în orice altă situaţie similară. In această situaţie certificatul
poate fi solicitat de:
1. instituţia locului de şedere temporară (prin
formularul E107) din statul membru al UE sau al SEE pe teritoriul căruia
persoana asigurată are nevoie de asistenţă medicală ce a devenit necesară în
timpul deplasării sale;
2. persoana care se află pe teritoriul unui stat membru
al UE sau al SEE şi are nevoie de asistenţa medicală ce a devenit necesară pe timpul deplasării sale. In acest caz
certificatul se solicită prin intermediul unei cereri scrise adresate casei de
asigurări de sănătate unde este luată în evidenţă persoana asigurată. Cererea
se poate transmite prin poştă, fax sau e-mail;
b) în situaţia în care circumstanţe excepţionale
împiedică casa de asigurări de sănătate să pună cardul la dispoziţia persoanei
asigurate;
c) dacă există situaţii de urgenţă care ar face
necesară eliberarea cardului în mai puţin de 7 zile lucrătoare."
9. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.2.1. Pentru situaţiile prevăzute la pct. 3.1 lit. a)
şi c), certificatul se eliberează în termen de 24 de ore de la data
înregistrării cererii la casa de asigurări de sănătate la care este luată în
evidenţă persoana asigurată. Certificatul se transmite în regim de urgenţă de
casa de asigurări de sănătate emitentă, în România sau în statul membru al UE
sau al SEE, la adresa indicată de persoana asigurată, prin poştă, fax sau
e-mail.
3.2.2. Pentru situaţiile prevăzute la pct. 3.1 lit. b),
certificatul se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data
înregistrării cererii la casa de asigurări de sănătate la care este luată în
evidenţă persoana asigurată. Certificatul se poate elibera persoanei
solicitante sau poate fi transmis acesteia prin poştă.
3.2.3. In situaţiile prevăzute la pct. 3.1 lit. a),
data de la care începe perioada de valabilitate a certificatului poate fi
stabilită si anterior datei de emitere a certificatului, dar nu cu mai mult de
3 luni.
3.2.4. In toate situaţiile, certificatul se eliberează
numai prin sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea
regulamentelor UE privind drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară
într-un stat membru al UE sau al SEE."
10. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.3. Pentru eliberarea certificatului se realizează
aceleaşi verificări ca la eliberarea cardului."
11. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.5. Certificatul deschide dreptul titularului la
servicii medicale care devin necesare în perioada deplasării într-un stat
membru al UE sau al SEE în aceleaşi condiţii ca şi cardul."
12. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.6. Serviciile medicale acordate nu trebuie să
depăşească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul şederii
temporare în statul membru al UE sau al SEE."
13. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.7. Serviciile medicale se acordă în conformitate cu
legislaţia statului membru al UE sau al SEE în care se deplasează titularul
certificatului."
14. La anexa nr. 2 capitolul
III, punctul 3.9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.9. In situaţia în care persoana care a obţinut un
certificat nu îndeplineşte toate condiţiile în baza cărora s-a eliberat
certificatul pe toată perioada de valabilitate a acestuia (inclusiv plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate) şi beneficiază de servicii
medicale în această perioadă în cadrul unei deplasări într-un stat membru al UE
sau al SEE, contravaloarea acestor servicii va fi suportată de persoana în
cauză. In această situaţie, casa de asigurări de sănătate emitentă a
certificatului va rambursa contravaloarea acestor servicii medicale instituţiei
din statul membru care a acordat serviciile medicale şi ulterior va recupera
contravaloarea acestora de la persoana în cauză."
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea