ORDIN
Nr. 1552 din 24 noiembrie 2004
pentru aprobarea Regulilor de buna practica farmaceutica
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1166 din 9 decembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 47 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia
de farmacie si aparatura medicala nr. OB 13.671/2004,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulile de buna practica farmaceutica, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Art. 3
Directia generala farmaceutica, inspectia de farmacie si aparatura medicala
si Colegiul Farmacistilor din Romania vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul sanatatii,
Ion Bazac,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULI DE BUNA PRACTICA FARMACEUTICA
Prezentele reguli de buna practica farmaceutica sunt aplicabile in farmacia
cu circuit deschis (comunitara) si farmacia cu circuit inchis (de spital).
Aceste reguli, elaborate prin adaptare la conditiile Romaniei, au fost
intocmite pe baza:
- Regulilor de buna practica farmaceutica, intocmite de Grupul farmaceutic
al Comisiei Europene/1996, elaborate, la randul lor, prin adaptarea Ghidului
Federatiei Internationale Farmaceutice pentru tarile din Europa, in special
pentru tarile membre U.E.;
- Ghidului Organizatiei Mondiale a Sanatatii/1996 privind Regulile de buna
practica farmaceutica in farmacia comunitara si de spital.
In egala masura au fost luate in considerare prevederile cuprinse in
legislatia din Romania care, de-a lungul timpului, a reglementat domeniul
farmaceutic, precum si experienta indelungata a profesionistilor din Romania.
1. Principii fundamentale ale Regulilor de buna practica farmaceutica
Practica farmaceutica are drept scop prepararea si eliberarea
medicamentelor, oferirea altor produse si servicii pentru ingrijirea sanatatii,
sprijinirea persoanelor si a societatii in ansamblu pentru a le utiliza cat mai
judicios in vederea obtinerii efectului terapeutic maxim si a evitarii
efectelor secundare.
In exercitarea profesiunii lor toti farmacistii trebuie sa asigure servicii
farmaceutice de inalta calitate. Un serviciu farmaceutic complet inseamna
implicarea activa a farmacistului in activitatile de promovare a sanatatii si
de prevenire a imbolnavirilor.
In acelasi timp, toti farmacistii practicieni au obligatia profesionala si
morala de a se asigura ca serviciile pe care le furnizeaza fiecarui pacient
sunt de calitate adecvata. Respectarea Regulilor de buna practica farmaceutica
reprezinta un mijloc de a indeplini aceasta obligatie.
Farmacistul trebuie sa fie constient de responsabilitatea pe care o are,
alaturi de ceilalti profesionisti din sanatate si de pacient, in obtinerea
rezultatului unui tratament.
2. Cerintele Regulilor de buna practica farmaceutica
2.1. Regulile de buna practica farmaceutica impun urmatoarele:
- farmacistul trebuie sa-si indrepte intreaga atentie atat spre binele
bolnavului, oricare ar fi cadrul in care acesta este tratat, cat si al
populatiei in general;
- activitatea farmaceutica trebuie sa fie focalizata pe eliberarea
medicamentelor si a altor produse pentru sanatate, cu o informare si consiliere
adecvate pentru pacient si o urmarire atenta a efectelor utilizarii acestora;
- o parte integranta a rolului profesional al farmacistului este de a
milita pentru o prescriere rationala si economica, precum si pentru promovarea
utilizarii corespunzatoare a medicamentelor;
- fiecare act al exercitarii profesiunii trebuie sa aiba un obiectiv pertinent
pentru bolnav, sa fie clar definit, transmis in mod eficace tuturor partilor
implicate si acceptat de catre acestea.
2.2. Pentru indeplinirea acestor cerinte:
- este necesara incurajarea unei relatii permanente cu ceilalti
profesionisti din sanatate, in special cu medicii. Aceasta relatie trebuie sa
fie considerata ca un parteneriat terapeutic ce implica o incredere mutuala in
orice are legatura cu tratamentul medicamentos;
- intre farmacisti trebuie sa existe relatii de colegialitate si nu de
concurenta, fiecare trebuind sa incerce prin orice mijloace etice sa
imbunatateasca serviciul farmaceutic;
- farmacistul trebuie sa isi exercite profesia intr-un spirit cu un
caracter profesional predominant fata de cel comercial;
- in farmaciile in care lucreaza un grup de farmacisti, farmacistul-sef va
trebui sa-si asume o parte din sarcinile privind definirea, evaluarea si
imbunatatirea calitatii serviciului farmaceutic;
- farmacistul trebuie sa contribuie la toate nivelurile la promovarea unei
politici in favoarea utilizarii rationale a medicamentelor;
- relatiile farmaciei cu organismele platitoare pentru serviciile prestate
trebuie sa fie, de asemenea, bazate pe incredere mutuala, lasandu-i
farmacistului suficienta libertate de decizie, astfel incat sa nu fie ingradita
in nici un fel libera exercitare a profesiei;
- farmacistul trebuie sa fie la curent cu informatia farmaceutica esentiala
si, cu asentimentul pacientului, cu informatia terapeutica a fiecarei persoane
care beneficiaza de serviciile sale; cunoasterea acestor informatii este mult
mai usoara daca pacientul alege sa se adreseze aceleiasi farmacii pentru toate
nevoile sale farmaceutice;
- farmacistul are nevoie de o informare independenta, completa, obiectiva
si actuala asupra terapeuticii si medicamentelor aflate in circulatie;
- in diversele moduri de exercitare a profesiei, farmacistii trebuie sa
considere ca au responsabilitatea personala de a-si actualiza si autoevalua
competenta profesionala pe toata durata activitatii lor profesionale;
- curriculele de formare initiala si continua a farmacistilor trebuie sa
trateze intr-o maniera potrivita aspectele actuale ale exercitarii profesiei de
farmacist si ale schimbarilor ei previzibile;
- toti farmacistii trebuie sa se conformeze Regulilor de buna practica
farmaceutica.
3. Principalele domenii la care se refera Regulile de buna practica
farmaceutica
3.1. Reguli de buna practica privind informarea pacientului
3.2. Reguli de buna practica privind organizarea spatiului si dotarea
farmaciei
3.3. Reguli de buna practica privind farmacistul si personalul farmaciei
3.4. Reguli de buna practica privind eliberarea medicamentelor pe baza
prescriptiei medicale, a celorlalte medicamente si produse de sanatate
3.5. Reguli de buna practica privind incurajarea utilizarii rationale a
medicamentelor
3.1. Reguli de buna practica privind informarea pacientului
Informarea pacientilor are o importanta deosebita pentru o utilizare
adecvata a medicamentelor. O informare inexacta sau o intelegere gresita a unor
aspecte poate conduce la un esec al tratamentului si, in consecinta, la o
crestere a costurilor pentru sanatate.
Informarea pacientilor trebuie sa respecte libera lor decizie, sa conduca
la ameliorarea starii lor de sanatate si la optimizarea rezultatului
tratamentului aplicat.
O informare corecta ii va permite pacientului sa ia decizii juste asupra
tratamentului medicamentos, facilitand o comunicare efectiva intre pacient si
farmacist sau alti profesionisti din sanatate, ajutandu-l si incurajandu-l
pentru o utilizare eficace a medicamentului.
Pacientul trebuie sa aiba acces si la alte informatii utile pentru nevoile
personale legate de starea sa de sanatate.
Informatia trebuie formulata si prezentata potrivit gradului de intelegere
al fiecarui pacient si, de asemenea, trebuie prezentate intr-un mod echilibrat
beneficiile si riscurile medicamentelor.
Informarea trebuie sa fie simpla si usor de inteles.
Farmacistii, ca si ceilalti profesionisti din sanatate, trebuie sa faca
eforturi continue pentru a-i convinge pe pacienti cat este de important sa
citeasca informatiile despre medicamentul pe care il vor lua si pentru a-i
incuraja sa puna toate intrebarile utile in legatura cu acesta. Farmacistul
trebuie sa fie intotdeauna disponibil sa ii ajute cu sfatul lui referitor la
tot ceea ce trebuie sa faca pacientii pornind de la informatia data.
Farmacistii trebuie sa ii sfatuiasca pe pacienti sa isi intocmeasca si sa
pastreze o lista completa a tuturor medicamentelor pe care le utilizeaza
(prescrise sau prin automedicatie), pe care sa o puna la dispozitie medicului
curant, dar si farmacistului.
3.2. Reguli de buna practica privind organizarea spatiului si dotarea
farmaciei
3.2.1. Reguli generale
Localul farmaciei cu circuit deschis (comunitara) trebuie sa fie amplasat
pe strazi accesibile, la parterul cladirilor si sa aiba toate dotarile
necesare, astfel incat sa se asigure accesibilitatea tuturor pacientilor potentiali,
inclusiv a persoanelor in varsta, cu copii sau cu handicap.
Localul farmaciei cu circuit inchis trebuie sa fie amplasat in spatii
adecvate, evitandu-se situarea lui in vecinatatea sectiilor sau spatiilor care
pot contamina sau influenta negativ calitatea medicamentului. Amplasarea
farmaciei se va face astfel incat sa existe o cale directa de acces pentru o
buna aprovizionare cu medicamente.
Farmaciile trebuie sa aiba aspectul exterior corespunzator specificului lor
de activitate, pentru a fi usor identificate si recunoscute.
Farmacia si in special farmaciile care asigura serviciul de noapte trebuie
sa dispuna de un sistem de securitate care sa protejeze atat medicamentele, cat
si personalul.
Este necesar ca in fiecare farmacie sa se stabileasca reguli in materie de
curatenie, igiena si de ventilatie.
Atmosfera de lucru din farmacie trebuie sa fie calma, sa inspire incredere
si sa permita o comunicare cat mai buna cu pacientul.
Organizarea spatiului si dotarea cu mobilier a farmaciei se vor face astfel
incat sa se asigure desfasurarea rationala a activitatii, tinandu-se seama de
destinatia fiecarei incaperi, de legaturile functionale dintre ele si de
conditiile impuse de specificul si de volumul activitatii.
Spatiul destinat activitatii de preparare trebuie sa fie suficient, iar
peretii, pardoseala, dulapurile vor fi acoperite cu materiale usor lavabile.
In organizarea spatiului se va acorda o atentie speciala oficinei in care
are acces publicul.
Avandu-se in vedere ca fiecare pacient are dreptul de a discuta in
particular cu farmacistul in incinta farmaciei, se va amenaja un spatiu de
confidentialitate destinat acestui scop. Spatiul va fi astfel organizat incat
sa permita desfasurarea unei discutii confidentiale, fara riscul de a fi
intrerupta sau ascultata de terti. Aceasta incapere va fi amenajata, daca este
posibil, separat de oficina.
Conditiile de iluminare, temperatura si de umiditate de care dispune
farmacia trebuie sa raspunda cerintelor de conservare impuse pentru medicamente
sau celelalte produse eliberate din farmacie, substante farmaceutice sau
ambalaje farmaceutice; aceste conditii vor fi monitorizate periodic.
Toate produsele trebuie sa fie depozitate in ambalaje originale. In cazuri
particulare, cand pentru anumite produse se impune transferarea acestora in
alte recipiente, acestea trebuie etichetate corect si complet si trebuie luate
toate masurile pentru a impiedica contaminarea lor.
In farmacie se vor asigura ordine si curatenie desavarsite, stabilindu-se
reguli si responsabili privind asigurarea igienei si ventilatiei
corespunzatoare.
3.2.2. Dotarea farmaciei
Dotarea cu echipamente si ustensile a farmaciei trebuie sa fie
corespunzatoare tipurilor de produse preparate si eliberate de aceasta.
Farmacia trebuie sa dispuna de echipamente adecvate pentru produsele a
caror depozitare necesita conditii particulare de temperatura, umiditate etc.
Echipamentele trebuie sa fie bine intretinute si sa faca periodic obiectul
unei validari;
Balantele, vesela si celelalte echipamente utilizate la preparare, precum
si toate documentele oficiale trebuie sa fie conforme cu cerintele in vigoare.
3.3 Reguli de buna practica privind farmacistul si personalul farmaciei
3.3.1. Responsabilitati
Fiecare farmacie este condusa de un farmacist-sef care raspunde de
activitatea farmaciei in ansamblul sau.
Fiecare membru al personalului farmaciei trebuie sa aiba o fisa a postului
in care vor fi clar definite atributiile si responsabilitatile, in functie de
pregatirea profesionala.
Codul de etica elaborat de Colegiul Farmacistilor din Romania va fi
respectat de toti farmacistii.
3.3.2. Competenta farmacistului
Farmacistul trebuie sa fie la curent cu noutatile in domeniul stiintific si
al legislatiei in vigoare, sa isi mentina un nivel al competentei profesionale
corespunzator indeplinirii sarcinilor profesionale cu eficienta.
Formarea continua a farmacistilor trebuie sa constituie o obligatie
profesionala; aceasta formare va cuprinde participarea la cursuri, seminarii,
congrese si la alte manifestari stiintifice, reuniuni profesionale, invatamant
la distanta, precum si informarea prin lecturarea revistelor, ziarelor sau a
altor materiale stiintifice.
Activitatile profesionale sau de formare utile si semnificative pentru
cariera farmacistului trebuie sa fie cuprinse in curriculum vitae, ce va fi
actualizat permanent.
3.3.3. Personalul farmaciei
Farmacistul trebuie sa se asigure ca personalul din subordine are o pregatire
corespunzatoare sarcinilor care ii sunt incredintate.
Farmacistul trebuie sa coordoneze, sa verifice si sa evalueze fiecare
sarcina incredintata personalului din subordine.
La nivelul farmaciei se vor elabora norme care sa stabileasca, atunci cand
este cazul, modul in care farmacistul trebuie sa intervina.
Tinuta farmacistului trebuie sa fie demna, impecabila, decenta, sa inspire
pacientului profesionalism, siguranta, incredere.
O atentie deosebita se va acorda echipamentului de lucru in farmacie
(halat). Acesta va fi de culoare alba.
Personalul farmaciei va purta in mod obligatoriu un ecuson pe care vor fi
vizibile numele, functia si gradul profesional.
Pentru asigurarea unei inalte calitati a activitatii profesionale, farmacia
trebuie sa dispuna de un numar adecvat de farmacisti, in functie de volumul
activitatii si de programul de functionare.
Responsabilitatile unei persoane nu trebuie extinse intr-atat incat sa
prezinte riscuri pentru calitatea serviciilor.
3.3.4. Proceduri de autoevaluare a activitatilor profesionale si asigurarea
calitatii acestora
La nivelul farmaciei se vor stabili norme de calitate care nu numai sa
permita o autoevaluare a calitatii activitatii profesionale, dar sa constituie
si o baza pentru o evaluare (audit) externa.
Este recomandabil ca farmacistii sa urmeze stagii de instruire privind
realizarea auditului in farmacie si sa utilizeze cunostintele primite pentru a
proceda la autoevaluarea activitatilor lor profesionale.
Farmacistii trebuie sa participe la evaluari (audituri) externe adecvate.
3.4. Reguli de buna practica privind eliberarea medicamentelor pe baza de
prescriptie medicala
3.4.1. Primirea prescriptiei medicale si verificarea autenticitatii
continutului sau
Fiecare farmacie trebuie sa aiba o procedura bine definita pentru
activitatea de primire a prescriptiilor medicale.
In cadrul acestei proceduri vor fi prevazute resursele umane si materiale
necesare pentru a se asigura ca prescriptiile medicale sunt eliberate cu
eficienta si in securitate si, daca este necesar, intr-o colaborare eficienta
si permanenta cu pacientul.
O procedura adecvata trebuie sa permita farmacistului:
- sa identifice pacientul, medicul care o prescrie, organismul emitent,
organismul platitor;
- sa verifice autenticitatea prescriptiei medicale;
- in cazul in care prescriptia medicala nu poate fi onorata, sa ajute
pacientul sa rezolve problema in cauza;
- sa identifice medicamentul, sa verifice forma farmaceutica, concentratia,
dozele, posologia, modul de prezentare, calea de administrare si durata
tratamentului.
3.4.2. Evaluarea prescriptiei medicale de catre farmacist Farmacistul
trebuie sa utilizeze toata experienta sa profesionala pentru evaluarea
prescriptiei medicale in ceea ce priveste:
- toate aspectele terapeutice (farmaceutice si farmacologice);
- adaptarea sa la persoana in cauza;
- contraindicatiile si interactiunile medicamentelor continute;
- unele aspecte sociale, de reglementare si, de asemenea, unele aspecte
economice.
Dupa efectuarea acestui control, farmacistul trebuie sa stabileasca o
legatura cu medicul care a emis prescriptia medicala, pentru orice problema
ivita.
Aceasta analiza poate fi facuta de farmacist prin utilizarea urmatoarelor
mijloace de informare:
- intrebari lamuritoare adresate pacientului sau persoanei care se ocupa de
el;
- intrebari adresate medicului in caz de nelamuriri sau ori de cate ori
este nevoie de informatii suplimentare;
- utilizarea materialelor, manualelor stiintifice existente in biblioteca
farmaciei, a reglementarilor in vigoare etc.;
- informatii provenind de la centrele de farmacovigilenta, autoritatile
competente sau de la producatorii de medicamente.
Este de dorit ca fiecare farmacie sa dezvolte o baza de date pentru fiecare
pacient, mentionandu-se medicamentele luate; este de preferat ca aceasta baza
de date sa fie pastrata si pe suport magnetic.
Bazele de date trebuie sa fie pastrate cu acordul prealabil si explicit al
pacientului, pentru toti pacientii sau numai pentru anumite categorii bine
determinate.
Farmacistul trebuie insa sa asigure un sistem care sa garanteze
confidentialitatea datelor individuale ale pacientilor.
3.4.3. Pregatirea si eliberarea medicamentelor prescrise:
In cazurile in care substitutia este permisa sau cand exista acceptul
medicului pentru ca un medicament alternativ sa fie eliberat, farmacistul isi
va utiliza toata competenta profesionala pentru a selectiona medicamentele
similare celor prescrise, intelegandu-se prin aceasta aceeasi compozitie
calitativa si cantitativa in principii active, aceeasi forma farmaceutica,
aceeasi concentratie si daca bioechivalenta este demonstrata prin studii
corespunzatoare.
In consecinta, farmacistul trebuie sa dispuna de o informare precisa si
pertinenta asupra calitatii si bioechivalentei medicamentelor.
Inainte de a efectua o substitutie, daca sunt indeplinite prevederile
prevazute anterior, farmacistul va informa pacientul.
Este recomandabil ca intre medici si farmacisti sa se incheie protocoale
prin intermediul carora sa se poata transmite informatii utile de la farmacisti
la medici.
In cazuri de urgenta, cand farmacistul nu are in stoc medicamentul prescris
si estimeaza ca este in interesul pacientului sa ii elibereze un medicament
alternativ, iar medicul care l-a prescris nu poate fi contactat inainte de
eliberare, atunci farmacistul il va informa pe medic cat mai rapid posibil
asupra actiunii pe care a intreprins-o si asupra ratiunilor potrivit carora a
actionat astfel.
3.4.4. Surse de aprovizionare cu medicamente si cu alte produse de sanatate
Toate aspectele legate de aprovizionarea farmaciei cu medicamente,
substante farmaceutice si cu materiale de ambalaj sunt in responsabilitatea
farmacistului.
Farmacistul trebuie sa isi cunoasca furnizorii si sa ii aleaga utilizand
diverse criterii de calitate, in acord cu Regulile de buna practica de
distributie angro.
3.4.5. Prepararea si asigurarea calitatii medicamentelor magistrale si
oficinale
Fiecare farmacie trebuie sa dispuna de echipamente adecvate pentru
prepararea prescriptiilor magistrale si a medicamentelor oficinale (galenice).
Prepararea medicamentelor la nivelul farmaciei va respecta urmatoarele
conditii:
- metoda de preparare aleasa trebuie sa fie bine documentata;
- sa se respecte regulile de buna practica de preparare;
- sa se elaboreze proceduri in vederea asigurarii calitatii, sigurantei si
eficacitatii produsului;
- sa se stabileasca, pentru fiecare produs preparat, o durata de
conservare.
3.4.6. Conditiile de eliberare a medicamentelor catre pacienti
La eliberarea medicamentelor, farmacistul trebuie sa utilizeze toate
cunostintele in domeniu asupra stabilitatii (fizico-chimice si microbiologice)
a preparatelor astfel incat sa fie garantata conservarea acestora pe toata
durata stabilita. Se vor verifica data de expirare si integritatea ambalajelor.
Farmacistul trebuie sa garanteze calitatea medicamentelor la data
eliberarii lor din farmacie.
3.4.7. Consilierea pacientului sau a reprezentantului sau
Consilierea pacientului sau a reprezentantului sau are ca scop asigurarea
ca acesta primeste si intelege o informatie scrisa si orala suficienta pentru
obtinerea beneficiului maxim al tratamentului prescris.
Farmacistul, in calitatea sa de membru al echipei de profesionisti in
sanatate, trebuie sa depuna toate eforturile pentru a se asigura ca informatia
furnizata pacientilor corespunde cu cea data de alti profesionisti din
sanatate, implicati in ingrijirea pacientului.
Farmacistul va da toate informatiile necesare pentru o utilizare sigura,
corecta si eficace a medicamentului, intr-o forma potrivita necesitatilor
fiecarui pacient.
In afara comunicarii orale, informatia sau sfatul farmacistului poate fi si
sub forma scrisa sau prin intermediul altor mijloace adecvate.
Contraindicatiile, interactiunile medicamentoase, eventualele efecte
secundare, mentionate in prospectul de informare a pacientului, trebuie repetate
si accentuate, daca va fi necesar pentru pacient, inainte de eliberarea
medicamentului.
Farmacistul trebuie sa se asigure ca pacientul sau persoana in grija caruia
se afla este in totalitate edificata asupra urmatoarelor aspecte: actiunea
medicamentului, modul de administrare (cum, cand si cat), durata tratamentului,
eventualele efecte nedorite, interactiuni si precautii de respectat.
3.4.8. Urmarirea tratamentului prescris
Farmacistii trebuie indemnati sa participe alaturi de medici la evaluarea
unui tratament aplicat unui pacient sau unui grup de pacienti prin incheierea
in acest scop a unui protocol intre medic si farmacist. In aceste cazuri,
acordul pacientilor este esential atat in ceea ce priveste metoda folosita, cat
si in ceea ce priveste pastrarea confidentialitatii.
Daca pe durata tratamentului sunt inregistrate efecte adverse, acestea se
declara fie de medic, fie de farmacist, prin completarea unui formular pus la
dispozitie de Agentia Nationala a Medicamentului, numai in cadrul activitatii
nationale de farmacovigilenta.
3.4.9. Inregistrarea activitatilor profesionale
Farmacistul trebuie sa pastreze evidentele activitatii desfasurate astfel
incat sa se poata efectua orice verificare ulterioara.
Este necesar sa se pastreze la zi toate prescriptiile de medicamente
psihotrope, stupefiante sau alte medicamente, in conformitate cu reglementarile
in vigoare privind aceste categorii de medicamente.
In orice moment, la nivelul farmaciei trebuie sa se poata identifica sursa
de provenienta a oricarui medicament.
Toate atentionarile cu privire la un medicament sau la legislatia
farmaceutica, transmise de autoritatile competente din Romania, trebuie
inregistrate si puse in aplicare imediat sau, dupa caz, la termenul precizat.
La nivelul fiecarei farmacii trebuie sa existe o modalitate de inregistrare
si, dupa caz, de rezolvare a reclamatiilor primite asupra serviciilor
farmaceutice pe care le asigura.
3.5. Reguli de buna practica privind incurajarea utilizarii rationale a
medicamentelor
Farmacistii trebuie incurajati sa participe la nivel local sau national la
cercetarea privind utilizarea rationala a medicamentelor si a studiilor
farmaco-epidemiologice.
Farmacistii trebuie sa aiba acces la surse de informatii de referinta
asupra medicamentelor atat din punct de vedere terapeutic, cat si al calitatii
farmaceutice. Ei trebuie sa aiba acces, atat la nivel local, national, cat si
international, la surse de informatii care sa le permita utilizarea sigura si
rapida a informatiilor de care au nevoie in activitatea lor.
Farmacistii trebuie, pe de o parte, sa constituie o sursa de informare
independenta asupra prescrierii si utilizarii rationale a medicamentelor si, pe
de alta parte, sa ia parte activa la programele de formare destinate altor
profesionisti din sanatate.
3.5.1. Documentarea in domeniul cercetarii si al exercitarii profesiei
Farmacistii au, printre alte responsabilitati profesionale, si pe acelea de
a participa la cercetarea terapeutica si de a se documenta asupra experientelor
si activitatilor legate de exercitarea profesiei lor.
Farmacistii trebuie incurajati sa colaboreze la punerea in practica a
programelor de cercetare asupra exercitarii actului farmaceutic, asupra
terapeuticii rationale, a utilizarii medicamentelor, a studiilor in
farmacoepidemiologie si farmacoeconomie in economie sanitara.
Asemenea programe vor trebui puse in practica in cooperare cu alti
profesionisti din sanatate, din universitati sau din alte organisme private ori
publice, care participa la cercetare sau isi ofera serviciile in sanatatea
publica.
Farmacistii trebuie sa faca parte din echipa de profesionisti in sanatate
implicati in studiile clinice asupra medicamentelor.
3.5.2. Automedicatia
Automedicatia este permisa numai in cazul medicamentelor care se pot
elibera si fara prescriptie medicala (OTC).
3.5.2.1. Protocoale de automedicatie
Pentru fiecare problema de sanatate care poate fi tratata de pacientul
insusi, la eliberarea medicamentelor ar trebui stabilite protocoale pentru
farmacist in ceea ce priveste procedura de urmat in farmacie.
Personalul format adecvat poate primi delegare in limita competentelor sale
pentru a da sfaturi in ceea ce priveste automedicatia, daca protocolul precizeaza
cand trebuie ca acest personal sa se adreseze farmacistului.
3.5.2.2. Evaluarea adecvata a nevoilor
Cand este solicitat un sfat sau un medicament OTC, farmacistul trebuie sa
fie sigur ca primeste suficiente informatii pentru evaluarea problemei
sanatatii individuale si specifice a pacientului, cum ar fi: natura si durata
simptomelor, actiunile deja intreprinse, medicamentele care au fost eventual
utilizate etc.
Farmacistul ar trebui sa determine daca simptomele pot fi asociate cu o problema
grava de sanatate. In acest caz trebuie sa trimita pacientul la medic pentru un
aviz medical imediat. Daca este o problema minora, va da sfaturile adecvate si
nu va dispune eliberarea medicamentului decat daca este necesar.
3.5.2.3. Eliberarea unui medicament OTC
Farmacistul se va baza pe experienta sa in selectionarea medicamentelor
OTC, in functie de calitatea acestora, inocuitatea lor si avantajele
formularilor eficiente.
Cand elibereaza un medicament OTC, farmacistul trebuie sa faca tot
posibilul ca pacientul sau persoana care se ocupa de pacient sa nu aiba nici un
dubiu asupra:
- actiunii medicamentului;
- modului de administrare (cum si cat);
- duratei tratamentului;
- efectelor secundare, contraindicatiilor si eventualelor interactiuni.
Farmacistul trebuie sa evalueze eficacitatea produsului eliberat in
cooperare cu pacientul si sa il sfatuiasca sa consulte un medic daca simptomele
persista.
Referinte bibliografice:
1. Bonnes Pratiques de Pharmacie en Europe - Groupement Pharmaceutique de
l'Union Europeenne, 1996, www.ordre.pharmacien./fr./jaune/index3.htm
2. Good Pharmacy Practice (GPP) in Community and Hospital Pharmacy Setting,
World Health Organization, 1996, WHO/PHARM/DAP 96.1
3. Good Pharmacy Practice (GPP) in Developing Countries - Recommendation
for Step-wise Implementation, International Pharmaceutical Federation, 1997,
www.fip.org./pdf/GPP 97 in format PDF
4. Legea nr. 305/2004 privind exercitarea profesiei de farmacist, precum si
organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania
5. Ordinul ministrului sanatatii nr. 56/1974 privind aprobarea Normelor
generale de organizare si functionare a unitatilor sanitare, norme tehnice in
unele domenii ale asistentei medicale, Editura Medicala, Bucuresti, 1974
6. Sorin Leucuta redactor coordonator, Farmacistul, furnizor de servicii
de sanatate, Editura Medicala Universitara "Iuliu Hatieganu", Cluj
Napoca, 2003
7. Iuliana Popovici, D. Lupuliasa Tehnologie farmaceutica, vol. I,
Editura Polirom, editia a II a.