ORDIN Nr. 1518
din 15 decembrie 2008
pentru publicarea acceptarii
Standardelor si criteriilor aplicabile constructiei bordajului vrachierelor cu
simplu bordaj, adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia
MSC. 168(79) a Comitetului Securitatii Maritime din 9 decembrie 2004
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 10 din 7 ianuarie 2009
Având în vedere prevederile art. 10 din Ordinul
ministrului transporturilor nr. 282/2007 privind acceptarea unor amendamente la
anexa la Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe
mare, amendată, şi la apendicele anexei la Protocolul din 1988 privind
Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. b) şi d) din
Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile
interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 2 pct. 18 şi art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se publică Standardele şi criteriile
aplicabile construcţiei bordajului vrachierelor cu simplu bordaj, adoptate de
Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC. 168(79) a Comitetului
Securităţii Maritime din 9 decembrie 2004, standarde şi criterii intrate în
vigoare pentru România la data de 1 iulie 2006, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pentru navele maritime care arborează
pavilionul român şi cărora li se aplică standardele şi criteriile prevăzute în
anexă, dimensionarea structurilor de bordaj, precum şi caracteristicile lor, menţionate la
secţiunea 2.1, respectiv la secţiunile 4.4 şi 4.5 din anexa nr. 1 la anexa la
prezentul ordin, trebuie să corespundă prevederilor normelor tehnice aprobate
de Ministerul Transporturilor sau prevederilor reglementărilor tehnice
elaborate şi publicate de organizaţiile recunoscute în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
Art. 3. - Autoritatea Navală Română va lua măsurile
necesare pentru punerea în aplicare a prezentului
ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXĂ
REZOLUŢIA MSC.1 68(79)
(adoptată la 9 decembrie 2004)
Standarde şi criterii aplicabile construcţiei
bordajului vrachierelor cu simplu bordaj
Comitetul Securităţii Maritime,
amintind art. 28(b) din Convenţia privind crearea
Organizaţiei Maritime Internaţionale, referitor la funcţiile comitetului,
amintind, de asemenea, cap. XII din Convenţia SOLAS cu
privire la măsurile suplimentare de siguranţă pentru vrachiere, pe care
Conferinţa SOLAS din 1997 le-a adoptat în scopul îmbunătăţirii siguranţei
navelor care transportă mărfuri solide în vrac,
amintind şi faptul că, recunoscând necesitatea
îmbunătăţirii pe viitor a siguranţei vrachierelor în ceea ce priveşte proiectarea,
construcţia, echiparea şi exploatarea lor, s-au examinat rezultatele
diferitelor studii oficiale de evaluare (FSA) cu privire la siguranţa
vrachierelor,
recunoscând că interzicerea încărcării alternative în
magazii a mărfurilor grele în situaţia de încărcare completă a vrachierelor cu
simplu bordaj care nu respectă cerinţele constructive corespunzătoare de
rezistenţă a bordajului ar contribui la îmbunătăţirea siguranţei acestor nave
prin reducerea forţelor tăietoare şi momentelor încovoietoare,
notând Rezoluţia MSC.170(79), prin care s-a adoptat,
printre altele, cap. XII revizuit din Convenţia SOLAS 1974, în mod special
regula XII/14 „Restricţii privind navigaţia cu oricare dintre magazii
goale", unde se face referire la standardele şi criteriile obligatorii pe
care trebuie să le respecte un vrachier pentru a evita restricţiile mai sus
menţionate,
cunoscând faptul că Asociaţia Internaţională a
Societăţilor de Clasificare (IACS) a difuzat următoarele cerinţe unificate
relevante:
S12 Rev.2.1 - Structura bordajului la vrachierele cu
simplu bordaj; şi
S31 - Criterii aplicabile la reînnoirea coastelor
bordajului vrachierelor cu simplu bordaj care nu sunt construite în
conformitate cu Cerinţele unificate UR S12 Rev.1 sau
versiunile ulterioare revizuite,
luând în considerare faptul că cerinţele unificate IACS
mai sus menţionate includ standardele şi criteriile necesare pentru a stabili
dacă regula XII/14 din Convenţia SOLAS trebuie să se aplice unui anumit
vrachier şi, deci, trebuie să formeze baza pentru aceste standarde şi criterii,
luând în considerare recomandarea făcută de
Subcomitetul pentru proiectarea şi echiparea navei la cea de-a 77-a sesiune a
sa:
1. adoptă, în scopul aplicării regulii XII/14 din
Convenţia SOLAS:
1. Standardele aplicabile construcţiei bordajului
vrachierelor cu simplu bordaj, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta rezoluţie;
şi
2. Criteriile aplicabile la reînnoirea coastelor de
bordaj şi bracheţilordin bordajul vrachierelor cu simplu bordaj care nu sunt
construite în conformitate cu Standardele aplicabile construcţiei bordajului
vrachierelor cu simplu bordaj, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta rezoluţie;
2. invită guvernele contractante la Convenţia SOLAS să
noteze că standardele şi criteriile de reînnoire prevăzute în anexe vor avea
efect la 1 iulie 2006 ca urmare a intrării în vigoare a cap. XII revizuit din
Convenţia SOLAS;
3. solicită secretarului general să transmită tuturor
guvernelor contractante la Convenţia SOLAS copii certificate ale prezentei
rezoluţii şi ale textului standardelor şi criteriilor de reînnoire prevăzute în
anexe;
4. solicită în plus secretarului general să transmită
copii certificate ale acestei rezoluţii şi ale textului standardelor şi
criteriilor de reînnoire prevăzute în anexe tuturor membrilor Organizaţiei care
nu sunt guverne contractante la Convenţia SOLAS.
ANEXA Nr. 1 la Rezoluţia MSC. 168(79)
STANDARDE
aplicabile construcţiei bordajului vrachierelor cu
simplu bordaj
1. Domeniul de aplicare
In scopul regulii XII/14 din Convenţia SOLAS,
prezentele cerinţe definesc standardele minime cerute, aplicabile structurilor
de bordaj situate în zona de marfă a vrachierelor cu simplu bordaj cu lungimea
mai mare sau egală cu 150 m, care transportă mărfuri solide în vrac cu
densitatea mai mare sau egală cu 1.780 kg/m3, pentru ca acestea să nu fie supuse restricţiilor atunci când
navighează cu orice magazie goală.
2. Dimensionarea structurilor de bordaj
2.1. Grosimea învelişului de bordaj exterior, modulul
de rezistenţă şi aria de forfecare a coastelor de bordaj trebuie să fie
determinate conform criteriilor unei societăţi de clasificare care este
recunoscută de Administraţie în conformitate cu prevederile regulii XI-1/1 din
Convenţia SOLAS sau conform cu standardele naţionale aplicabile ale Administraţiei,
care asigură un nivel echivalent de siguranţă.
2.2. Dimensionarea coastelor din magazie de pe bordaj
situate în imediata apropiere a peretelui de coliziune trebuie să fie majorată
pentru a preveni apariţia deformării excesive a bordajului exterior. Ca
alternativă, trebuie prevăzute structuri de susţinere care menţin continuitatea
stringherilor picului prova situaţi în magazia cea mai din prova.
3. Grosimea minimă a
inimilor coastelor
Grosimea minimă a inimilor
coastelor din zona de marfă nu trebuie să fie mai mică decât tw,min, în mm, dată de:
tw, min = C (7,0 + 0.03L),
unde:
C = 1,15 pentru inimile coastelor din dreptul magaziei
situate cel mai în prova;
1 pentru inimile coastelor din dreptul altor magazii
L = distanţa, în m, la linia de plutire de încărcare de
vară de la extremitatea prova a etravei până la extremitatea pupa a etamboului
de cârmă sau centrul axului cârmei, în cazul în care nu există etambou de
cârmă. L nu trebuie să fie mai mic de 96% şi nici mai mare de 97% din lungimea
maximă pe linia de plutire de încărcare de vară, dar nu este necesar să fie
luată mai mare de 200 m.
4. Bracheţi inferiori şi
superiori
4.1. Grosimea bracheţilor inferiori ai coastei nu va fi
mai mică decât tw
şi tw,min + 2 mm, unde tw este grosimea adoptată a inimii coastei de bordaj. Grosimea
brachetului superior al coastei nu trebuie să fie mai mică decât cea mai mare
valoare dintre tw si
tw,min.
4.2 Modulul de rezistenţă SM al coastei şi brachetului
sau brachetului integrat şi învelişul exterior aferent, în locurile indicate în
figura 1, nu trebuie să fie mai mic decât dublul modulului de rezistenţă SMF prevăzut pentru deschiderea în
planul diametral al coastei.
4.3. Dimensiunile bracheţilor inferiori şi superiori
nu trebuie să fie mai mici decât cele indicate în figura 2.
4.4. Continuitatea structurală a îmbinărilor de capăt
inferioare şi superioare ale coastelor de bordaj trebuie să fie asigurată la
tancurile de gurnă şi tancurile de bordaj prin bracheţi de îmbinare, aşa cum se
arată în figura 3. Aceşti bracheţi trebuie să fie întăriţi, astfel încât să se
prevină încovoierea, conform criteriilor unei societăţi de clasificare care
este recunoscută de către Administraţie în conformitate cu prevederile regulii
XI-1/1 din convenţia SOLAS sau conform cu standardele naţionale aplicabile ale
Administraţiei, care asigură un nivel echivalent de siguranţă.
4.5. Modulele de rezistenţă ale longitudinalelor
bordajului şi longitudinalele peretelui înclinat, care susţin bracheţii de
îmbinare, trebuie să fie calculate cu deschiderea luată între coastele
transversale, conform cerinţelor unei societăţi de clasificare care este
recunoscută de către Administraţie în baza prevederilor regulii XI-1/1 din
Convenţia SOLAS sau conform cu standardele naţionale aplicabile ale Administraţiei,
care asigură un nivel echivalent de siguranţă. Dacă se adoptă alte soluţii,
după cum consideră Administraţia sau o societate de clasificare recunoscută,
modulele de rezistenţă ale longitudinalelor de bordaj şi longitudinalelor
peretelui înclinat trebuie să fie calculate conform criteriilor aplicabile în
scopul susţinerii eficiente a bracheţilor.
5. Secţiuni ale coastelor de
bordaj
5.1. Coastele trebuie să fie confecţionate din profile
simetrice cu bracheţi inferiori şi superiori integraţi şi trebuie să fie
montate cu extremitatea inferioară teşită.
5.2. Platbanda coastei de bordaj trebuie să fie
rotunjită (şi nu îndoită) în punctul de îmbinare la bracheţii de capăt. Raza de
curbură nu trebuie să fie mai mică decât r, în mm, dată de formula:

unde bf şi tf
sunt lăţimea platbenzii şi grosimea bracheţilor, în mm. Capătul platbenzii
trebuie să fie teşit.
5.3. La navele cu lungimea mai mică de 190 m, coastele
din oţel obişnuit pot fi asimetrice şi prevăzute cu bracheţi separaţi.
Platbanda sau brachetul trebuie să fie teşită/teşit la ambele capete. Bracheţii
trebuie să fie montaţi cu extremitatea inferioară teşită.
5.4. Media grosimii inimii coastelor nu trebuie să
depăşească următoarele valori:
1. 60 k0,5 pentru
coaste simetrice cu flanşă;
2. 50 k0,5 pentru
coaste asimetrice cu flanşă,
unde:
k = 1 pentru oţel obişnuit pentru construcţia corpului;
k = 0,78 pentru oţel cu limita de curgere de 315 N/mm2; şi
k = 0,72 pentru oţel cu limita de curgere de 355 N/mm2.
Coastele cu flanşă nu trebuie să depăşească de 10 k0,5 ori grosimea netă a flanşei.
6. Bracheţi de îmbinare
In dreptul magaziei situate cel mai în prova, coastele
de bordaj cu secţiune asimetrică trebuie să fie prevăzute cu bracheţi de
îmbinare la fiecare două coaste, aşa cum se indică în figura 4.
7. Imbinări de sudură la
coastele şi bracheţii de capăt
7.1. Sudura bilaterală continuă trebuie să fie
utilizată pentru îmbinările coastelor şi bracheţilor la învelişul de bordaj şi
tablele tancului de gurnă şi tancului superior de bordaj, precum şi pentru
îmbinarea inimii cu platbenzile.
7.2. In acest sens, grosimea sudurii trebuie să fie
egală cu (a se vedea figura 1):
1. 0,44 t în zona „a";
2. 0,4 t în zona „b",
unde t este cea mai subţire grosime dintre grosimile
celor două elemente îmbinate.
7.3. In cazul în care forma corpului este astfel încât
să nu permită efectuarea unei suduri de colţ eficiente, se poate cere
pregătirea marginii inimii coastei şi a brachetului, în scopul asigurării
aceleiaşi eficiente ca şi îmbinarea sudurii mai sus menţionate.
8. Grosimea minimă netă a
tablelor învelişului de bordaj Grosimea tablelor
învelişului de bordaj situate între tancul de
gurnă şi tancul de bordaj nu trebuie să fie mai mică
decât tp,min, în
mm,'dată prin formula:



Figura 4
Bracheţi de fixare prevăzuţi în dreptul magaziei
situate cel mai în prova

ANEXA Nr. 2 la Rezoluţia MSC. 168(79)
CRITERII
aplicabile la reînnoirea coastelor de bordaj şi
bracheţilor din bordajul vrachierelor cu simplu bordaj care nu
sunt construite în conformitate cu Standardele aplicabile construcţiei
bordajului vrachierelor cu simplu bordaj
1. Domeniul de aplicare şi definiţii
In scopul regulii XII/14 din Convenţia SOLAS, aceste
cerinţe se aplică coastelor de bordaj şi bracheţilor din magaziile de marfă de
la vrachierele cu simplu corp care nu au fost construite în conformitate cu
anexa nr. 1, dar trebuie să atingă un nivel echivalent de siguranţă pentru a nu
fi supuse restricţiilor atunci când navighează cu orice magazie goală.
Aceste cerinţe definesc criteriile de reînnoire a
oţelului şi alte măsuri care trebuie să fie luate pentru inimile şi flanşele
coastelor de bordaj şi bracheţilor, conform paragrafului 2.
Măsurile pentru întărirea coastelor de bordaj sunt, de
asemenea, definite la secţiunea 2.3.
O analiză a metodei elementelor finite o altă analiză
numerică ori metodă de calcul direct nu se poate utiliza ca alternativă la
conformitatea cu cerinţele din această anexă, cu excepţia cazurilor
amenajărilor neobişnuite de construcţie din bordaj sau a coastelor pentru care
cerinţele din această anexă nu se pot aplica în mod direct.
Evaluarea conformităţii cu aceste cerinţe va fi
efectuată înainte de data la care nava împlineşte vârsta de 10 ani şi la
fiecare inspecţie intermediară şi de reînnoire ulterioară.
1.1. Nave cu întărituri pentru gheaţă
1.1.1. In cazul în care vrachierele sunt întărite în
vederea obţinerii simbolului de clasă pentru navigaţia prin gheaţă, coastele
lor intermediare nu trebuie să fie luate în considerare
atunci când se examinează conformitatea cu
prevederile prezentei anexe.
1.1.2. Grosimea luată în considerare pentru
reînnoirea structurii cerută suplimentar pentru obţinerea simbolului de clasă
pentru navigaţia prin gheaţă trebuie să se bazeze pe regulile unei societăţi de
clasificare.
1.1.3. In cazul în care se cere retragerea simbolului
de clasă pentru navigaţia prin gheaţă, structura suplimentară pentru
întăriturile contra gheţii, cu excepţia bracheţilor de rigidizare (a se vedea
2.1.2.1 .b şi 2.3), nu se ia în considerare în ceea ce priveşte respectarea
prevederilor prezentei anexe.
2. Măsuri de reînnoire sau
alte măsuri
2.1. Criterii de reînnoire sau alte măsuri
2.1.1. Simboluri utilizate la secţiunea 2.1
tM = grosimea aşa
cum s-a măsurat, în mm
tREN = grosimea la
care este necesară reînnoirea (2.1.2)
tREN, d/t - criterii
de grosime pe care se bazează raportul d/t (2.1.2.1)
tREN, s -
criterii de grosime pe care se bazează rezistenţa (2.1.2.2)
tCOAT - 0,75 ts12
ts12 = grosimea, în
mm, aşa cum s-a cerut în anexa nr. 1 paragraful 3 pentru inimile coastelor şi
paragraful 4 pentru bracheţii superiori şi inferiori
tAB = grosimea în momentul construirii, în mm
tc = a se vedea tabelul 1 de mai jos
Tabelul 1 - valori ale tc, în mm
Lungimea navei, L, în m
|
Magazii, altele decât magazia nr. 1
|
Magazia nr. 1
|
Deschidere şi bracheti superiori
|
Bracheti superiori
|
Deschidere şi bracheti superiori
|
Bracheti superiori
|
=<100
|
2
|
2,5
|
2
|
3
|
150
|
2
|
3
|
3
|
3,5
|
>=200
|
2
|
3
|
3
|
4
|
Notă: Pentru lungimile intermediare de navă, tc se obţine prin interpolare
liniară între valorile de mai sus.
|
2.1.2. Criterii pentru inimi
(forfecare şi alte verificări)
Inimile coastelor şi bracheţii de bordaj trebuie să fie
reînnoiţi atunci când grosimea măsurată (tM) este mai mică sau egală cu grosimea (tREN) aşa cum
s-a definit mai jos:
tREN este cea mai
mare dintre următoarele valori:
1. tCOAT - tc 2. 0,75 tAB
3. tREN, d/t
4. tREN, s (dacă se cere la 2.1.2.2)
2.1.2.1. Criterii de grosime bazate pe raportul
d/t
Sub rezerva lit. b) şi c) de mai jos, tREN, d/t este dat de următoarea
ecuaţie:
tREN, d/t -
(înălţimea inimii în mm)/R
unde:
R = pentru coaste:
65 k0,5 pentru coaste de bordaj simetrice;
55 k0,5 pentru coaste de bordaj asimetrice;
pentru bracheti inferiori [a se vedea lit. a) de mai
jos]:
87 k0,5 pentru coaste de bordaj simetrice;
73 k0,5 pentru coaste de bordaj asimetrice;
k = 1 pentru oţel obişnuit de construcţie;
k = 0,78 pentru oţel cu limita de curgere de 315 N/mm2; şi
k = 0,72 pentru oţel cu limita de curgere de 355 N/mm2.
In niciun caz valoarea lui tREN, d/t pentru bracheţii inferiori integraţi nu se va lua mai mică decât tREN, d/t pentru coastele pe care le
susţin.
a) Bracheti inferiori
La calculul înălţimii inimii bracheţilor inferiori
trebuie să se aplice următoarele:
1. înălţimea inimii brachetului inferior poate fi
măsurată de la intersecţia peretelui înclinat al tancului de gurnă şi învelişul
bordajului, perpendicular pe platbanda brachetului inferior (a se vedea figura
3);
2. dacă sunt prevăzute nervuri de rigidizare pe
brachetul inferior, înălţimea inimii poate fi luată ca distanţa dintre
învelişul bordajului şi nervură, între nervuri sau între nervura situată cel
mai în afară şi platbanda bracheţilor, luându-se valoarea cea mai mare dintre
acestea.
b) Bracheti de rigidizare ca soluţie alternativă
Dacă tM este mai mic decât tREN, d/t
din secţiunea b) a coastelor de bordaj (a se vedea figura 2), bracheti de
rigidizare conform 2.3 se pot monta ca alternativă la cerinţele privind
raportul dintre înălţimea inimii şi grosimea coastelor de bordaj, caz în care tREN, d/t poate să
nu fie luat în calcul la determinarea lui tREN conform 2.1.2.
c) Coastele situate imediat în spatele peretelui de
coliziune In cazul coastelor de bordaj situate imediat în spatele peretelui de coliziune, a căror dimensionare este majorată pentru
ca momentul lor de inerţie să fie astfel încât să permită evitarea
flexibilităţii nedorite a învelişului de bordaj, atunci când grosimea de
construcţie a inimii lor tAB este mai mare decât 1,65 tREN, s, grosimea tREN,
d/t poate fi luată ca egală cu valoarea tREN, d/t obţinută din următoarea
ecuaţie:

în care tREN, s este
obţinut de la 3.3.
2.1.2.2. Criterii
de grosime bazate pe verificarea rezistenţei la forfecare
Dacă tM din partea inferioară a coastelor de bordaj, aşa cum s-a definit în figura 1, este mai mic sau egal cu tC0AT, atunci
tren, s trebuie să fie determinat conform
3.3.
2.1.2.3. Grosimea
inimilor reînnoite ale coastelor de bordaj şi bracheţilor inferiori
In cazul în care se cere reînnoirea oţelului, grosimea
inimilor reînnoite nu trebuie să fie mai mică decât cea mai mare dintre
următoarele valori: tAB, 1,2 tC0AT sau 1.2 tREN
2.1.2.4. Criterii
pentru alte măsuri
In cazul în care tREN < tM
=< tCOAT, măsurile care trebuie luate constau
în următoarele:
1. sablarea sau o măsură
echivalentă şi acoperirea de protecţie (a se vedea 2.2);
2. montarea bracheţilor de rigidizare (a se vedea 2.3),
atunci când situaţia de mai sus se produce pentru oricare dintre zonele
coastelor de bordaj A, B, C şi D indicate în figura 1; şi
3. întreţinerea acoperirii de
protecţie în starea „ca nouă" (şi anume fără urme de degradare sau
rugină), urmărită la inspecţia de reînnoire şi cea intermediară.
Se poate renunţa la măsurile de mai sus dacă elementele
de construcţie nu indică vreo reducere a grosimii în raport cu grosimea de
construcţie şi dacă acoperirea de protecţie este în stare „ca nouă" (şi
anume fără urme de degradare sau rugină).
2.1.3. Criterii aplicabile
coastelor şi bracheţilor (verificarea rezistenţei la încovoiere)
In cazul în care lungimea sau
înălţimea brachetului inferior nu respectă cerinţele din anexa nr. 1, trebuie
efectuată o verificare a rezistenţei la încovoiere în conformitate cu 3.4, iar
reînnoirea sau întărirea coastelor şi/sau bracheţilor trebuie efectuată conform
aceloraşi cerinţe.
2.2. Măsurătorile de
grosime, reînnoirea tablei, sablarea şi acoperirea de protecţie
Pentru reînnoirea tablei, sablarea şi acoperirea de
protecţie, sunt definite patru zone -A, B, C şi D, aşa cum se indică în figura
1.
Măsurătorile reprezentative de grosime trebuie luate
pentru fiecare zonă si trebuie să fie evaluate în raport cu criteriile de la
2.1.
In cazul bracheţilor integraţi, dacă criteriile de la
2.1 nu sunt îndeplinite pentru zona A sau B, reînnoirea tablei, sablarea şi
acoperirea de protecţie, după caz, trebuie să fie efectuate pentru ambele zone
Aşi B.
In cazul bracheţilor separaţi, dacă criteriile de la
2.1 nu sunt îndeplinite pentru zona A sau B, reînnoirea tablei, sablarea şi acoperirea de protecţie trebuie să fie
efectuate pentru fiecare dintre aceste zone, după caz.
In cazul în care reînnoirea tablei se cere pentru zona
C conform 2.1, aceasta trebuie să se efectueze pentru ambele zone B şi C. Dacă
sablarea şi acoperirea de protecţie se cer pentru zona C conform 2.1, acestea
trebuie să se efectueze pentru zonele B, C şi D.
In cazul în care reînnoirea tablei se cere pentru zona
D conform 2.1, aceasta se va efectua numai la această zonă. Dacă se cere
efectuarea sablării şi acoperirii de protecţie pentru zona D conform 2.1,
aceasta trebuie să se efectueze pentru ambele zone C şi D.
O atenţie deosebită poate fi acordată zonelor reînnoite
anterior sau reacoperite, dacă Administraţia sau o societate de clasificare
care este recunoscută de Administraţie în conformitate cu prevederile regulii
XI-1/1 din Convenţia SOLAS a constatat că acestea sunt într-o stare „ca
noi" (şi anume fără urme de degradare sau rugină).
Dacă se decide aplicarea unei reînnoiri, pe baza
criteriilor de reînnoire a grosimii conform prevederilor de la 2.1, trebuie ca,
în general, această măsură să fie luată conform prevederilor Organizaţiei.
In cazul în care, conform cerinţelor de la 2.1, un
număr limitat de coaste de bordaj şi bracheti necesită o reacoperire de protecţie
pe o parte din lungimea lor, se aplică următoarele criterii:
1. Partea ce urmează să fie acoperită include:
- inima şi platbanda coastelor de bordaj şi
bracheţilor;
- suprafaţa învelişului de bordaj, în magazie, tablele
tancului de gurnă şi ale tancului de bordaj, după caz, pe o lăţime care nu va
fi mai mică de 100 mm, măsurată de la inima coastei de bordaj.
2. Trebuie să se aplice o acoperire epoxidică de
protecţie. In toate cazurile, toate suprafeţele ce vor fi acoperite trebuie să fie sablate înaintea aplicării
acoperirii.
2.3. Măsuri de întărire
Măsurile de întărire constau în bracheti de rigidizare,
amplasaţi în partea inferioară şi la mijlocul deschiderii coastelor de bordaj
(a se vedea figura 4). Bracheti de rigidizare pot fi amplasaţi la fiecare două
coaste, dar bracheţii inferiori şi bracheţii de la mijlocul deschiderii trebuie
să fie amplasaţi în linie între perechile alternative de coaste.
Grosimea bracheţilor de rigidizare nu trebuie să fie
mai mică decât grosimea de construcţie a inimilor coastelor de bordaj la care
acestea se prind.
Sudura bilaterală continuă
trebuie să fie practicată la îmbinările bracheţilor de rigidizare de coastele
de bordaj şi de învelişul de bordaj.
2.4. Grosimea cusăturii
sudate
In cazul reînnoirii tablei, îmbinările sudate trebuie
să corespundă paragrafului 7 din anexa nr. 1.
2.5. Piting şi striuri
Dacă intensitatea pitingului este mai mare de 15% din
suprafaţă (a se vedea figura 5), trebuie efectuată o măsurătoare de grosime
pentru verificarea coroziunii pitingului.
Grosimea minimă acceptabilă rămasă în zonele cu piting
sau striuri este egală cu:
1. 75% din grosimea de construcţie, pentru piting sau
striuri în inimile şi flanşele coastelor şi bracheţilor; şi
2. 70% din grosimea de construcţie, pentru piting sau
striuri la învelişul de bordaj, tablele tancului de gurnă şi tancului de bordaj
îmbinate la coasta de bordaj, pe o lăţime de până la 30 mm măsurată de la
fiecare faţă a sa.
3. Criterii pentru
verificarea rezistenţei
In general, sarcinile trebuie să fie calculate şi
verificările de rezistenţă trebuie efectuate pentru coastele din fiecare
magazie situată în pupa, mijlocul şi prova navei. Dimensiunile cerute pentru
coaste din poziţii intermediare trebuie să fie determinate prin interpolare
liniară între rezultatele obţinute pentru coastele de mai sus.
Dacă dimensiunile coastelor de bordaj variază în cadrul
unei magazii, dimensiunile cerute trebuie de asemenea să fie calculate pentru
coasta de mijloc de la fiecare grup de coaste care are aceleaşi dimensiuni.
Dimensiunile cerute pentru coastele din poziţii intermediare trebuie să fie
obţinute prin interpolare liniară între rezultatele obţinute pentru coastele
calculate.
3.1. Model de sarcini
3.1.1. Forţe
Forţele Pfr,a şi Pfr,b, în kN, de care trebuie să se ţină seama la verificarea
rezistenţei în secţiunile a) şi b) ale coastelor de bordaj [specificate în
figura 2; în cazul bracheţilor inferiori separaţi, secţiunea b) se situează la
partea superioară a brachetului inferior], sunt date de următoarele formule:

unde:
Ps = forţa
presiunii apei calme, în kN
dacă extremitatea superioară a deschiderii h a coastei de bordaj
(a se vedea figura 1) se află sub linia de plutire de încărcare
dacă extremitatea superioară a deschiderii h a coastei de bordaj
(a se vedea figura 1) se află deasupra liniei de plutire de încărcare
P1 = forţa
presiunii valului, în kN. la valurile din prova

P2 = forţa
presiunii valului, în kN. la valurile de travers

h, hB = deschiderea
coastei de bordaj şi lungimea brachetului inferior. în m, definite în figurile
1 şi respectiv 2
h = distanţa, în m, între extremitatea inferioară
a deschiderii h a coastei de bordaj (a se vedea figura 1) şi linia de plutire
de încărcare
s = distanţa dintre coaste,
în m
Ps,u,Ps,l = presiunea
apei calme, în kN/m2 , la extremitatea superioară şi inferioară a deschiderii h a coastei de bordaj (a se vedea
figura 1)
P1,u,P1,l =
presiunea valului, în kN/m2, aşa cum
se defineşte la 3.1.2.1. sub extremitatea superioară şi inferioară a
deschiderii h a coastei de bordaj
p2,u,p2,L = presiunea
valului, în kN/m2. aşa cum se
defineşte la 3.1.2.2. sub extremitatea superioară şi inferioară a
deschiderii h a coastei de bordaj
3.1.2. Presiunea valului
3.1.2.1. Presiunea valului p1
1. Presiunea valului p1, în kN/m2,
la linia de plutire şi sub aceasta este dată de:

2. Presiunea valului p1, în kN/m2, deasupra liniei de plutire este dată de:

3.1.2.2. Presiunea valului p2
1. Presiunea valului p2, în kN/m2, la linia de plutire şi sub aceasta este dată de:

2. Presiunea valului p2, în kN/m2, deasupra liniei de plutire este dată de:

unde:
P1wI = P1
presiunea valului mării la linia de plutire
p2wI = P2
presiunea valului mării la linia de plutire
L = distanţa, în m, la linia de plutire de încărcare de
vară de la extremitatea prova a etravei până la extremitatea pupa a etamboului
de cârmă sau centrul axului cârmei, în cazul în care nu există etambou de
cârmă. L nu trebuie să fie mai mică de 96% şi nici mai mare de 97% din lungimea
maximă pe linia de plutire de încărcare de vară.
B = cea mai mare lăţime teoretică de construcţie, în m
Cb = coeficientul
bloc de construcţie la pescajul d corespunzător liniei de plutire de încărcare
de vară, bazat pe lungimea L şi lăţimea teoretică de construcţie B, dar nu va fi mai mic de 0,6:
CB = deplasamentul teoretic (nr1)
la pescajul d
LBd
T = pescajul maxim de construcţie, în m
C = coeficient

k = 1,2 pentru navele fără chilă de ruliu
= 1 pentru navele cu chilă de ruliu
kr = raza de giraţie la ruliu. Dacă valoarea reală a lui kr nu este disponibilă,
= 0,39 B pentru navele a căror masă este uniform
repartizată în secţiunea transversală (de exemplu, încărcătură alternativă de mărfuri grele sau
încărcătură omogenă de mărfuri uşoare)
= 0,25 B pentru navele cu
distribuţie neuniformă a masei în secţiunea transversală (de exemplu,
repartizare omogenă de mărfuri grele)
GM = 0,12 B dacă valoarea reală a GM nu este
disponibilă
z = distanţa verticală, în m, măsurată de la linia de
bază la punctul de încărcare
ks = CB + 0,83_ la
extremitatea pupa a lungimii L
vCB
= CB
între 0,2L şi 0.6L. măsurată de la extremitatea pupa a lungimii L
= CB + 1,33_la extremitatea prova a lungimii L
CB
Intre punctele specificate mai sus, ks trebuie să varieze în mod liniar
kf = 0,8 C
3.2. Tensiuni admisibile
Tensiunile normale si de forfecare admisibile a
si a, în N/mm2, la coastele de bordaj sunt date de:

unde σ f este limita superioară minimă de
curgere, în N/mm , a materialului.
3.3. Verificarea rezistenţei
de forfecare
Dacă tM din partea inferioară a coastelor de bordaj, aşa cum s-a definit
în figura 1, este mai mic sau egal cu tCOAT. verificarea rezistenţei la forfecare trebuie să fie efectuată
conform următoarelor.
Grosimea tREN s, în mm, este valoarea maximă între grosimea tREN, Sa şi grosimea tREN Sb, obţinută din verificarea
rezistenţei de forfecare în secţiunile a) şi b) (a se vedea figura 2 şi 3.1),
dată de următoarele formule, dar fără a depăşi 0,75 ts12:

unde:
ks = coeficientul de
distribuţie a forţei de forfecare; trebuie să fie luat egal cu 0,6 Pfr,a, Pfr,b = forţele de presiune definite la 3.1.1
da, db =
înălţimea brachetului şi înălţimea coastei întărite, în mm, în secţiunile a) şi
b) (a se vedea figura 2); în cazul bracheţilor separaţi (neintegraţi), db trebuie să fie luat ca înălţimea
minimă a inimii din care se scad posibilele decupări în zigzag
φ = unghiul dintre coasta
întărită şi învelişul de bordaj
τa = tensiunea admisibilă la forfecare. în
N/mm2, definită la
3.2,
3.4. Verificarea rezistenţei
la încovoiere
Dacă lungimea sau înălţimea brachetului inferior nu
corespunde cerinţelor din anexa nr. 1, modulul de rezistenţă real, în cm3, al bracheţilor şi coastelor de
bordaj în secţiunile a) şi b) nu trebuie să fie mai mic de:
1. în secţiunea a):

unde:
Pfr,a = forta
datorată presiunii definite la 3.1.1
h = deschiderea coastei de bordaj, în m, definită în
figura 1
σa = tensiunea normală admisibilă, în N/mm2, definită la 3.2
ma , mb =
coeficienţi ai momentului încovoietor definiţi în tabelul 2
Modulul de rezistenţă real al bracheţilor şi coastelor
de bordaj trebuie să fie calculat pe o axă paralelă la fâşia adiţională, pe
baza grosimilor măsurate. Pentru calcule preliminare, pot fi utilizate alte
valori de grosime, cu condiţia ca acestea să nu fie mai mici de:
1. tren, pentru grosimea inimii;
2. grosimea minimă admisă conform criteriilor de
reînnoire pentru platbenzi şi fâşia adiţională ale unei societăţi de
clasificare care este recunoscută de Administraţie în baza prevederilor regulii
XI-1/1 din Convenţia SOLAS sau conform standardelor naţionale ale
Administraţiei, care asigură un nivel echivalent de siguranţă.
Lăţimea fâşiei adiţionale este egală cu distanţa dintre
coaste, măsurată de-a lungul învelişului la mijlocul deschiderii h.
Dacă modulele de rezistenţă reale în secţiunile a) şi b)
sunt mai mici decât valorile Za şi Zb,
coastele şi bracheţii trebuie să fie reînnoiţi sau întăriţi pentru a obţine
module de rezistenţă reale care să nu fie mai mici decât 1,2 Za şi, respectiv, 1,2 Zb.
In acest caz, reînnoirea sau întăririle platbenzii trebuie
să se extindă la partea inferioară a coastelor de bordaj, aşa cum s-a definit
în figura 1.
Tabelul 2 - Coeficienţii momentului încovoietor ma şi mb
|
ma
|
mb
|
hB = 0,08 h
|
hB = 0,1 h
|
hB = 0,125 h
|
Magaziile goale ale navelor autorizate să opereze în condiţii de
încărcare neomogene
|
10
|
17
|
19
|
22
|
Alte cazuri
|
12
|
20
|
22
|
26
|
Nota 1: Situaţie de încărcare
neomogenă înseamnă o situaţie de încărcare în care raportul dintre cel mai
mare şi cel mai mic coeficient de umplere, calculat pentru fiecare magazie de
marfă, depăşeşte 1,2, această valoare trebuind să fie corectată în funcţie de
densităţile diferite ale mărfurilor.
Nota 2: Pentru valori intermediare ale
lungimii brachetului hB, coeficientul mb este obţinut prin interpolare liniară între valorile din tabel.
|
Figura 1 - Partea inferioară a coastelor de borgaj

Figura 3 - Definirea înălţimii brachetului inferior
întărit

Figura 5 - Diagrame cu
intensitatea piting-ului (intensitate de la 5% până la 25 %)
