ORDIN Nr. 1503
din 5 octombrie 2007
pentru modificarea
Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si
art. 144 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 2.222/2006
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 697 din 16 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările ulterioare,
în baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. a)-i), ale
art. 143 alin. (2) şi (3) şi ale art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.222/2006
privind aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea
adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art.
143 alin. (2) şi art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 din 29
decembrie 2006, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa
la prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată
pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din Codul
fiscal
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prin prezentele instrucţiuni se
reglementează modul de justificare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată cu
drept de deducere prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin.
(2) şi art. 1441 din Codul fiscal.
(2) Justificarea scutirilor prevăzute la art. 143 alin.
(1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din Codul fiscal se face, de regulă, în
momentul în care este emisă o factură pentru operaţiunea în cauză. Totuşi,
pentru acele operaţiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici
să fie în posesia documentelor de justificare a scutirii în momentul emiterii
facturii, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxă se va
face în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a fost
emisă factura. Dacă factura nu este emisă în termenul prevăzut de lege,
termenul de 90 de zile menţionat anterior va începe din data la care a
intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză.
(3) In sensul prezentelor instrucţiuni:
a) prin contract se
înţelege şi comanda urmată de executarea acesteia;
b) transportator este orice
persoană impozabilă care realizează servicii de transport cu mijloace de
transport proprii sau închiriate;
c) casă de expediţie este orice persoană impozabilă care acţionează în nume propriu,
contractând servicii de transport cu un transportator, pe care apoi le
refacturează beneficiarului transportului. Serviciile casei de expediţie sunt
servicii de transport;
d) prin furnizor se înţelege
orice persoană impozabilă care realizează o livrare de bunuri în sensul art.
128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, respectiv producătorul bunurilor
sau proprietarul bunurilor ori comisionarul care acţionează în nume propriu,
dar în contul comitentului;
e) sunt considerate livrări
de bunuriîn sensul art. 143 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal bunurile transportate din România în
afara Comunităţii Europene, denumită în continuare Comunitate, chiar şi în
lipsa unei tranzacţii comerciale;
f) în scopul aplicării prezentelor instrucţiuni,
livrările de bunuri care sunt transportate în afara Comunităţii, chiar şi cele
prevăzute la lit. e), sunt numite exporturi, iar furnizorul menţionat la lit. d) este denumit exportator.
(4) In cazul în care nu sunt prezentate documentele de
justificare a scutirii la data efectuării controlului, organele de inspecţie
fiscală au dreptul de a suspenda inspecţia fiscală până la data prezentării
acestora.
(5) Suspendarea inspecţiei fiscale nu poate depăşi
termenul prevăzut la alin. (2) şi se va face cu respectarea prevederilor legale
în vigoare.
(6) Dacă inspecţia fiscală a fost deja efectuată şi,
ulterior expirării termenului prevăzut la alin. (2), fără să depăşească
termenul legal de prescripţie, persoana impozabilă intră în posesia
documentelor de justificare a scutirii de taxă, poate solicita organelor
fiscale competente reverificarea perioadei respective, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 2. - (1) Sunt scutite de taxa pe valoarea
adăugată, în conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Comunităţii de
furnizor sau de altă persoană în contul său. Prin persoană care expediază
sau transportă bunuri în afara Comunităţii în contul furnizorului se înţelege orice persoană care face
transportul. Scutirea se aplică numai în situaţia în care, potrivit
prevederilor contractuale dintre furnizor şi cumpărător, transportul bunurilor
în afara Comunităţii este în sarcina furnizorului, care poate face transportul
cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator ori la o casă de
expediţie.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal se justifică de exportator cu următoarele documente:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal sau, dacă transportul
bunurilor nu presupune o tranzacţie, documentele solicitate de autoritatea
vamală pentru întocmirea declaraţiei vamale de export;
b) unul dintre următoarele documente:
b1) declaraţia vamală de
export, certificată de biroul vamal de ieşire din Spaţiul comunitar, şi/sau,
după caz, să fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b2) documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de
ieşire din Spaţiul comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de
vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b3) confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar, transmisă de biroul vamal;
c) documentul de transport care atestă că bunurile
părăsesc Comunitatea şi, după caz, orice alt document care atestă realizarea
efectivă a exportului, cum ar fi: comanda de cumpărare, de vânzare sau contractul,
documentele de asigurare.
Art. 3. - (1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe
valoarea adăugată livrările de bunuri expediate în afara Comunităţii de către
cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul
său. Astfel de livrări au loc în cadrul unor contracte prin care persoana
obligată să transporte bunurile în afara Comunităţii este cumpărătorul
nestabilit în Comunitate sau altă persoană în contul său.
(2) Scutirea de taxă pe valoarea adăugată prevăzută la
alin. (1) se justifică de furnizorul care realizează livrarea, cu documentele
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b).
(3) In cazul în care livrarea de bunuri se referă la
bunuri cumpărate în România de călători nestabiliţi în Comunitate, care sunt
transportate în bagajul personal al călătorului, scutirea de taxă pe valoarea
adăugată se aplică potrivit procedurilor şi condiţiilor stabilite prin ordin
distinct al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 4. - (1) Sunt scutite de taxă, potrivit
prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prestările de
servicii, altele decât cele prevăzute la art. 1441 din Codul fiscal, legate direct de exportul de bunuri sau de
bunuri plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată prevăzut la
art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal sau în unul dintre
regimurile vamale suspensive, prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7
din Codul fiscal.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport, se justifică de
transportator sau de casa de expediţie, cu următoarele documente:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal sau, după caz, documentul
specific de transport, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 155 alin.
(5) din Codul fiscal;
b) contractul încheiat cu exportatorul, cu titularul
regimului suspensiv sau cu casa de expediţie;
c) documentele specifice de transport sau, după caz,
copii de pe aceste documente, în funcţie de tipul transportului, prevăzute la
alin. (4);
d) documentele din care să
rezulte că bunurile transportate au fost exportate sau sunt plasate în unul
dintre regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul
fiscal, conform prevederilor alin. (4).
(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal pentru transportul bunurilor plasate în regimurile
prevăzute la art. 144 alin. (1) din Codul fiscal se acordă şi în cazul în care
transportul îndeplineşte condiţiile unui transport intracomunitar, astfel cum
este definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul
fiscal.
(4) Se consideră documente
specifice de transport, în funcţie de tipul
transportului:
a) în cazul transportului auto: copie de pe carnetul TIR
sau de pe documentul de tranzit comunitar T, în cazul unui transport intracomunitar, documentul de transport internaţional;
b) în cazul transportului feroviar: scrisoarea de
trăsură, documentul de transport internaţional pe căile ferate, care să poarte
ştampila staţiei de expediţie, documentul de transmitere a vagonului la calea
ferată vecină, care să confirme ieşirea mărfii din ţară;
c) în cazul transportului multimodal cale
ferată-naval: scrisoarea de trăsură şi foaia de conosament;
d) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural, pentru care se aplică prevederile
art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal: documentul emis de transportator,
cuprinzând date referitoare la bunurile transportate.
(5) Scutirea de taxă pentru transporturile prevăzute
la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se aplică şi în cazul
transporturilor combinate, pe baza documentelor specifice fiecărui tip de
transport care intră în componenţa transportului combinat.
(6) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal pentru serviciile accesorii transportului legat direct
de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor în regim de antrepozit de taxă
pe valoarea adăugată, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul
fiscal, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevăzute la art. 144
alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, se justifică pe baza următoarelor
documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul prestării de
servicii, care poate fi exportatorul, sau cu beneficiarul ori titularul
regimurilor menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal,
transportatorul sau casa de expediţie;
b) factura sau alte documente specifice;
c) documentele din care să rezulte că bunurile au fost
exportate sau au fost plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea
adăugată, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, sau
în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevăzute la art. 144 alin. (1)
lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal.
(7) Scutirile prevăzute la alin. (6) se acordă inclusiv
serviciilor accesorii unui transport intracomunitar de bunuri, astfel cum este
definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, aferent bunurilor
plasate în regimurile prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(8) Scutirea de taxă prevăzută
la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal pentru alte prestări de servicii
legate direct de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor în regim de
antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 8 din Codul fiscal, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive,
prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, se justifică
pe baza următoarelor documente:
a) în cazul bunurilor care sunt expediate sau
transportate în afara Comunităţii, contractul încheiat
cu transportatorul ori cu casa de expediţie sau cu exportatorul ori
cumpărătorul;
b) în cazul bunurilor plasate în regimurile menţionate
la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, contractul încheiat cu
titularul regimului vamal suspensiv, cu transportatorul sau cu casa de
expediţie;
c) factura, care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
d) documentele din care să rezulte că prestările de
servicii efectuate sunt legate direct de exportul de bunuri sau de bunuri
plasate în regimul de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată sau în unul
dintre regimurile vamale suspensive, menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 1-7 din Codul fiscal.
Art. 5. - (1) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143
alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, pentru prestările de servicii de transport,
direct legate de importul de bunuri, dacă valoarea acestora este inclusă în
baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, în
funcţie de tipul transportului, se justifică de transportator sau de casele de
expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din străinătate, copie de pe carnetul TIR şi, după
caz, de pe documentul de tranzit comunitar T, orice document din care să
rezulte că transportul bunurilor a avut punctul de plecare într-un teritoriu
terţ, sau copie de pe acesta, în cazul caselor de expediţie;
b) în cazul transportului prin
conducte, altele decât cele prin care se transportă gazul natural care sunt
prevăzute la art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul, documentul emis de transportator, cuprinzând date
referitoare la bunurile transportate şi, după caz, copie de pe documentul de
tranzit comunitar T;
c) în cazul transporturilor fluviale, maritime,
aeriene, precum şi în cazul transporturilor combinate, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din afara Comunităţii, documentul specific de
transport, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, după caz,
copie de pe documentul de tranzit comunitar T;
d) în cazul transportului feroviar, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul sau comenzile acestora, scrisoarea de trăsură sau
copia acesteia, pentru casele de expediţie, documentul de transport
internaţional pe căile ferate, care să poarte ştampila staţiei de expediţie,
sau copia acestuia, pentru casele de expediţie, documentul de transmitere a
vagonului la calea ferată vecină, care să confirme intrarea mărfii din ţara
pentru transportator şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar
T;
e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale care
se continuă cu transportul pe cale ferată până la primul loc de destinaţie,
care figurează pe documentul de transport care însoţeşte bunurile la intrarea
în ţară, cu următoarele documente: pentru partea de transport maritim sau
fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar pentru partea de transport
intern efectuat pe căile ferate, cu contractul încheiat cu persoana care
angajează transportul sau comanda acesteia, în care să fie specificat locul de
destinaţie al mărfurilor importate, scrisoarea de trăsură din care să rezulte
că bunurile transportate provin din import şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar T.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. d) din Codul fiscal, pentru prestările de servicii accesorii transportului
şi alte prestări de servicii, direct legate de importul de bunuri, dacă
valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate
potrivit art. 139 din Codul fiscal, se justifică de prestator cu următoarele
documente: contractul încheiat cu transportatorul sau cu casa de expediţie ori
cu importatorul sau cu furnizorul bunurilor, documentele prezentate din care să
rezulte că prestările de servicii respective sunt accesorii transportului
bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri.
Art. 6. - (1) Sunt scutite de taxă potrivit
prevederilor art. 143 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, prestările de
servicii asupra bunurilor mobile achiziţionate sau importate, plasate în regim
de perfecţionare activă, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 5 din
Codul fiscal, şi transportate în afara Comunităţii de către prestatorul
serviciilor sau de către client, dacă acesta nu este stabilit în România, ori
de altă persoană în numele oricăruia dintre aceştia.
(2) Persoana impozabilă care realizează lucrări
asupra bunurilor mobile corporale plasate în regim de perfecţionare activă şi
care realizează expedierea sau transportul produselor compensatoare în afara
Comunităţii justifică scutirea de taxă pe baza următoarelor documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul;
b) autorizaţia pentru perfecţionare activă;
c) factura pentru prestarea de servicii;
d) unul dintre următoarele documente:
d1) declaraţia vamală de export sau reexport,
certificată de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz,
să fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
d2) documentul de însoţire la
export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
d3) confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
Comunitar, transmisă de biroul vamal; sau
d4) dacă regimul de perfecţionare activă este închis
prin alt regim vamal suspensiv, se va prezenta declaraţia vamală de plasare a
bunurilor în alt regim vamal suspensiv.
(3) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în
autorizaţia pentru perfecţionare activă şi care efectuează prestări de servicii
constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestări
de servicii legate direct de bunuri plasate în regim de perfecţionare activă,
justifică scutirea de taxă cu următoarele documente:
a) contractul încheiat cu titularul autorizaţiei pentru
operaţiunile de perfecţionare activă sau cu beneficiarul produselor
compensatoare;
b) copie de pe autorizaţia pentru operaţiunile de
perfecţionare activă din care să rezulte că respectiva persoană este înscrisă
în această autorizaţie ca persoana care concură la realizarea produselor
compensatoare;
c) factura pentru prestarea de servicii efectuată.
(4) Se interzice facturarea bunurilor date spre
prelucrare de către titularul operaţiunii de perfecţionare activă sau de
persoana căreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activă către
unităţile care realizează prelucrarea acestora. Bunurile respective se predau
spre prelucrare pe baza avizului de însoţire a mărfii. Unităţile care
realizează prelucrarea predau bunurile titularului operaţiunii de perfecţionare
activă sau persoanei căreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activă,
pe baza avizului de însoţire a mărfii şi a facturii pentru contravaloarea
prestaţiei efectuate.
(5) Scutirea de taxă pentru
serviciile de transport, precum şi pentru prestările de servicii accesorii
transportului de bunuri plasate în regim de perfecţionare activă, prevăzut la
art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, în afara Comunităţii, se
justifică pe baza documentelor prevăzute la art. 4.
Art. 7. - (1) Partea din transportul internaţional de
persoane pentru care se aplică scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal este transportul pentru care locul prestării se
consideră a fi în România, potrivit art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul
fiscal.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, pentru transportul internaţional de persoane cu
mijloace auto, se justifică cu următoarele documente:
a) licenţa de transport;
b) caietul de sarcini al licenţei de traseu, după caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care să
rezulte data de ieşire/intrare din/în ţară, vizate, după caz, de organul vamal.
In lipsa vizei organului vamal, pentru transporturile internaţionale din
teritorii necomunitare spre România şi din România spre teritorii necomunitare,
se va accepta o declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al
transportatorului sau a casei de expediţie;
d) diagrama biletelor de
călătorie sau, după caz, facturile fiscale, în cazul curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vândute, în
situaţia în care vânzarea biletelor se face prin intermediari.
(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal pentru transportul internaţional aerian, fluvial,
maritim, feroviar, de persoane şi justificarea scutirii de taxă se fac de către
transportatori cu:
a) documentele specifice de transport din care să
rezulte traseul transportului, data de ieşire/intrare din/în ţară, după caz;
b) factura, în situaţia în care biletele de călătorie
au fost vândute prin intermediari;
c) borderoul/diagrama biletelor de călătorie vândute
sau, după caz, facturile, în cazul curselor ocazionale.
Art. 8. - (1) Conform art. 143
alin. (1) lit. h) din Codul fiscal sunt scutite de taxă, în cazul navelor
destinate navigaţiei maritime, utilizate pentru transportul internaţional de
persoane şi/sau de bunuri, pentru pescuit sau altă activitate economică sau
pentru salvare ori asistenţă pe mare, următoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea,
navlosirea, leasingul şi închirierea de nave, precum şi livrarea, leasingul,
închirierea, repararea şi întreţinerea de echipamente încorporate sau utilizate
pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi
utilizate pe nave, cu excepţia navelor folosite pentru pescuitul de coastă, dar
inclusiv pentru nave de război ce părăsesc ţara şi se îndreaptă spre porturi
străine, unde vor fi ancorate;
3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute
la pct. 1 sau la art. 1441 din Codul fiscal, efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încărcătura acestora.
(2) In sensul art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 2 din
Codul fiscal, prin provizii se înţelege
bunurile necesare aprovizionării navelor.
(3) Justificarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată
se realizează pe baza documentelor care atestă că livrările de bunuri şi
prestările de servicii sunt destinate scopurilor prevăzute de lege. Scutirea nu
se acordă pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii destinate
construirii navelor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal.
Livrările de bunuri destinate construirii navelor prevăzute la art. 143 alin.
(1) lit. h) din Codul fiscal sau pentru orice alt tip de nave pot fi scutite de
taxă pe valoarea adăugata conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din
Codul fiscal, dacă livrarea respectivă se încadrează într-o măsură de
simplificare prevăzută în Instrucţiunile de aplicare a măsurilor de
simplificare cu privire la transferuri şi achiziţii intracomunitare asimilate,
prevăzute la art. 128 alin. (10) şi art. 1301 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 2.221/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.045 din 29
decembrie 2006, în ceea ce priveşte operaţiunile pluripartite din Comunitate,
legate de lucrări asupra bunurilor mobile corporale.
(4) Referirile la transportul internaţional din
cuprinsul art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal includ şi transportul
intracomunitar. Scutirea prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 3) din
Codul fiscal nu include scutirea pentru transportul intracomunitar de bunuri,
altele decât cele care se referă la transportul bunurilor care se află în unul
dintre regimurile prevăzute la art. 144 din Codul fiscal şi care sunt scutite
de taxă, dar includ, printre altele, scutirea de taxă pentru serviciile
accesorii transportului intracomunitar de bunuri efectuat cu navele prevăzute
la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal.
Art. 9. - (1) Conform art. 143 alin. (1) lit. i) din
Codul fiscal sunt scutite de taxă, în cazul aeronavelor utilizate de companiile
aeriene în principal pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de
mărfuri efectuate cu plată, următoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea,
navlosirea, leasingul şi închirierea aeronavelor, precum şi livrarea,
leasingul, închirierea, repararea şi întreţinerea echipamentelor încorporate
sau utilizate pe aceste aeronave;
2. livrarea de carburanţi şi
provizii destinate a fi utilizate pe aeronave;
3. prestarea de servicii, altele decât cele prevăzute
la pct. 1 de mai sus sau la art. 1441 din Codul fiscal, efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor
şi/sau pentru încărcătura acestora.
(2) în sensul art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 2 din
Codul fiscal, prin provizii se înţelege
bunurile necesare aprovizionării aeronavelor.
(3) Justificarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată
se realizează pe baza documentelor care atestă că livrările de bunuri şi
prestările de servicii sunt destinate scopurilor prevăzute de lege. Scutirea nu
se acordă pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii destinate
construirii aeronavelor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul
fiscal. Livrările de bunuri destinate construirii aeronavelor prevăzute la art.
143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal sau pentru orice alt tip de aeronave pot
fi scutite de taxă pe valoarea adăugată conform prevederilor art. 143 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal, dacă livrarea respectivă se încadrează într-o măsură
de simplificare prevăzută în Instrucţiunile de aplicare a măsurilor de
simplificare cu privire la transferuri
şi achiziţii intracomunitare asimilate, prevăzute la art. 128 alin. (10) şi
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 2.221/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.045 din 29 decembrie 2006, în ceea ce priveşte operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate
de lucrări asupra bunurilor mobile corporale.
(4) Referirile la transportul internaţional din
cuprinsul art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal includ şi transportul
intracomunitar. Scutirea prevăzută la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 3 din
Codul fiscal nu include scutirea pentru transportul intracomunitar de bunuri,
altele decât cele care se referă la transportul bunurilor care se află în unul
dintre regimurile prevăzute la art. 144 din Codul fiscal şi care sunt scutite
de taxă, dar includ, printre altele, scutirea de taxă pentru serviciile
accesorii transportului intracomunitar de bunuri efectuat cu aeronave.
Art. 10. - (1) Scutirea de taxă pentru livrările
intracomunitare de bunuri prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul
fiscal, cu excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceleiaşi litere, se justifică pe
baza următoarelor documente:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal şi în care să fie menţionat
codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit cumpărătorului în alt stat
membru;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru şi, după caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vânzare/cumpărare, documentele de asigurare.
(2) In cazul livrărilor intracomunitare de mijloace de
transport noi către un cumpărător care nu comunică furnizorului un cod valabil
de înregistrare în scopuri de TVA, prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. b) din
Codul fiscal, scutirea de taxă se justifică prin:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal sau, dacă furnizorul nu este o
persoană impozabilă, prin contractul de vânzare/cumpărare;
b) documentul care atestă că
bunurile au fost transportate din România în alt stat membru sau, după caz,
prin dovada înmatriculării mijlocului de transport nou în statul membru de
destinaţie.
(3) In cazul livrărilor intracomunitare de produse
accizabile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu
excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceleiaşi litere, către o persoană impozabilă
sau către o persoană juridică neimpozabilă care nu îi comunică furnizorului un
cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul în care transportul de
bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) şi (5) sau art. 16 din Directiva
Consiliului 92/12/CEE din 25 februarie 1992 privind regimul general al
produselor supuse accizelor şi deţinerea, circulaţia şi controlul acestor
produse, scutirea de taxă se justifică prin:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, mai puţin codul de
înregistrare în scopuri de TVA al cumpărătorului în alt stat membru;
b) documentul care atestă că
bunurile au fost transportate din România în alt stat membru şi, după caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda
de vânzare/cumpărare, documentele asigurare.
(4) In cazul livrărilor intracomunitare asimilate de
bunuri prevăzute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, respectiv
transferurile de bunuri, scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (2) lit.
d) din Codul fiscal se justifică, cu excepţiile prevăzute la acelaşi alineat,
pe baza următoarelor documente:
a) autofactura prevăzută la
art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, în care să fie menţionat codul de
înregistrare în scopuri de TVA atribuit în alt stat membru, al persoanei care
realizează transferul din România;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru.
Art. 11. - (1) Conform art. 1441 din Codul fiscal sunt scutite de taxă serviciile prestate de
intermediarii care acţionează în numele şi în contul altei persoane, în cazul
în care aceste servicii sunt prestate în legătură cu operaţiunile scutite
prevăzute la art. 143 şi 144 din Codul fiscal, cu excepţia operaţiunilor
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. f) şi la art. 143 alin. (2) din Codul
fiscal.
(2) Serviciile intermediarilor trebuie să
îndeplinească condiţiile prevăzute la pct. 6 alin.
(2)-(4) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
(3) Justificarea scutirii de taxă se realizează pe baza
facturii de comision şi a documentelor care atestă că serviciile sunt prestate
în legătură cu operaţiunile scutite menţionate la alin.
(1).
CAPITOLUL II
Dispoziţii tranzitorii
Art. 12. - (1) Pentru exportul sau livrările
intracomunitare realizate prin comisionari care acţionează în nume propriu, dar
în contul unui comitent din ţară, scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
livrările realizate de comitent către comisionar până la data de 31 decembrie
2006 rămâne definitivă, dacă bunurile vor fi transportate de către comisionar
din România în afara Comunităţii sau în alt stat membru, după data de 1
ianuarie 2007 inclusiv. Scutirea pentru livrările realizate de comitent către
comisionar se justifică astfel:
a) în cazul în care bunurile sunt exportate de către
comisionar, cu următoarele documente:
1. contractul încheiat cu comisionarul, din care să
rezulte cantităţile de bunuri, precum şi data la care trebuie efectuat
exportul;
2. unul dintre următoarele documente, în copie:
2.1. declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală, sau
2.2. documentul de însoţire la export (EAD),
certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să
fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală, sau
2.3. confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar, transmisă de biroul vamal;
3. copie de pe lista-anexă la declaraţia vamală sau
la documentul de însoţire la export, în care comisionarul a înscris denumirea
comitentului;
4. factura emisă de comitent către comisionar pentru
livrări realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv;
b) în cazul în care bunurile sunt livrate
intracomunitar de către comisionar, cu următoarele documente:
1. contractul încheiat cu comisionarul, din care să
rezulte cantităţile de bunuri, precum şi data la care trebuia efectuat
exportul, care a devenit livrare intracomunitară, dacă bunurile sunt
transportate într-un stat membru după 1 ianuarie 2007;
2. copie de pe documentele prevăzute la art. 10, emise
de comisionar;
3. factura emisă de comitent către comisionar, pentru
livrări realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(2) Pentru exportul sau livrările intracomunitare
realizate prin comisionari care acţionează în nume propriu, dar în contul unui comitent din ţară, livrările de bunuri
realizate după data de 1 ianuarie 2007 de către comitenţi către comisionari nu
beneficiază de scutirea de taxă, acordată în regim tranzitoriu potrivit alin.
(1).
Art. 13. - (1) In situaţia în care beneficiarul
stabilit în străinătate, în vederea obţinerii unui produs final, a contractat
livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii, constând în prelucrări sau
expertize asupra bunurilor mobile corporale, cu fiecare unitate care concură la
realizarea produsului final, scutirile de taxă pe valoarea adăugată pentru
livrările de bunuri şi prestările de servicii realizate până la data de 31
decembrie 2006 inclusiv rămân definitive şi se aplică de fiecare unitate
potrivit prevederilor prezentului articol, dacă produsul final este exportat
sau livrat intracomunitar după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Exportul bunurilor sau livrarea intracomunitară de
bunuri, după caz, poate fi efectuat/efectuată de oricare dintre unităţile care
au participat la realizarea produsului final, precum şi de către un intermediar.
(3) Unităţile care au efectuat livrări de bunuri care
sunt încorporate în produsul final, inclusiv ambalajele, până la data de 31
decembrie 2006 justifică scutirea cu următoarele documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din
care să rezulte cantităţile de bunuri şi unităţile la care se face predarea
acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului sau, după caz, a
livrării intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, unul
dintre următoarele documente, în copie:
b.1) declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b.2) documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b.3) confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar transmisă de biroul vamal;
c) documentele prevăzute la art. 10, dacă bunurile
sunt livrate intracomunitar după data aderării;
d) factura emisă către beneficiarul extern pentru
livrări de bunuri realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(4) Unităţile care au efectuat prestări de servicii
care concură la realizarea produsului final justifică scutirea de taxă pentru
serviciile realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu partenerul extern, din care
să rezulte prestările de servicii efectuate şi termenul pentru efectuarea
exportului sau, după caz, a livrării intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, cu unul
dintre următoarele documente, în copie:
b.1) declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b.2) documentul de însoţire la export (EAD), certificat
de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie
certificat liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b.3) confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar transmisă de biroul vamal;
c) documentele prevăzute la art. 10, în cazul în care
produsul final este livrat intracomunitar;
d) factura emisă către beneficiarul extern pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
Art. 14. - (1) Scutirea de taxă pentru prestările de
servicii asupra bunurilor plasate în regim de perfecţionare activă, inclusiv în cazul bunurilor de origine
comunitară, precum şi pentru livrările de bunuri contractate cu beneficiarul
stabilit în străinătate de către alte unităţi decât titularul autorizaţiei de
perfecţionare activă şi care sunt încorporate în produsele compensatoare,
realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, rămâne definitivă dacă
produsele compensatoare sunt exportate sau sunt plasate în alt regim vamal
suspensiv ori sunt transportate în alt stat membru din Comunitate după data de
1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Unităţile care au contractat cu beneficiarul
stabilit în străinătate livrări de bunuri care sunt încorporate în produsele
compensatoare şi care au fost livrate până la data de 31 decembrie 2006
inclusiv justifică scutirea de taxă pe valoarea adăugată cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu
beneficiarul extern, din care să rezulte cantităţile de bunuri şi unităţile la
care se face predarea acestora, precum şi termenul pentru justificarea
exportului sau a plasării în alt regim vamal suspensiv;
b) în cazul în care produsele compensatoare sunt exportate, unul dintre următoarele documente, în copie:
b.1) declaraţia vamală de export, certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul Comunitar şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală; sau
b.2) documentul de însoţire la
export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar
şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea
vamală; sau
b.3) confirmarea electronică a părăsirii teritoriului
comunitar transmisă de biroul vamal;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate în
alt stat membru din Comunitate, se va prezenta copie de pe declaraţia vamală de
tranzit;
d) factura emisă către beneficiarul extern.
(3) Titularii autorizaţiilor de perfecţionare activă
care realizează exportul sau reexportul produselor compensatoare ori care
transportă produsele compensatoare în alt stat membru al Comunităţii sau le
plasează în alt regim vamal suspensiv, după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv,
vor proceda astfel:
a) dacă produsele compensatoare
sunt exportate sau reexportate, vor justifica scutirea de taxă pe valoarea
adăugată pentru serviciile realizate înainte şi după data aderării pe baza
documentelor prevăzute la art. 6 alin. (2);
b) dacă produsele compensatoare sunt plasate în alt
regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxă pentru serviciile
realizate înainte şi după data aderării pe baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamală de plasare în alt regim vamal
suspensiv;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate
într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxă pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe
baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamală de tranzit în alt stat membru al
Comunităţii al produselor compensatoare.
(4) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în
autorizaţia pentru perfecţionare activă şi care efectuează prestări de servicii
constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestări
de servicii legate direct de bunuri plasate în regim de perfecţionarea activă,
dacă produsele compensatoare sunt exportate sau reexportate ori transportate în alt stat membru al
Comunităţii sau sunt plasate în alt regim vamal suspensiv, după data de 1
ianuarie 2007 inclusiv, vor proceda astfel:
a) dacă produsele compensatoare sunt exportate sau
reexportate, vor justifica scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
serviciile realizate înainte şi după data aderării pe baza documentelor
prevăzute la art. 6 alin. (3);
b) dacă produsele compensatoare sunt plasate în alt
regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxă pentru serviciile
realizate înainte şi după data aderării pe baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul
din străinătate sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activă;
2. copia de pe autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaraţia vamală de plasare în alt
regim vamal suspensiv al produselor compensatoare;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate
într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxă pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe
baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu
beneficiarul din străinătate sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare
activă;
2. copia de pe autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaraţia vamală de tranzit în alt stat
membru al Comunităţii al produselor compensatoare.
(5) Incheierea regimului de perfecţionare activă cu
suspendarea drepturilor de import a mărfurilor de origine comunitară plasate în
acest regim pe teritoriul României înainte de aderare şi care sunt transportate
după aderare în alt stat membru se efectuează potrivit legislaţiei vamale în
vigoare, inclusiv dacă produsele compensatoare încorporează şi bunuri de
origine comunitară provenind din România sau care au fost transportate din alt
stat membru în România după data aderării. Aceste produse compensatoare sunt
numite în continuare produse compensatoare mixte. Persoanele impozabile care realizează prelucrarea bunurilor aflate
în acest regim vor menţiona în registrul bunurilor primite numai bunurile de
origine comunitară provenind din România sau care au fost transportate din alt
stat membru în România după data aderării, iar la data încheierii regimului
vamal vor descărca registrul bunurilor primite pe baza documentelor vamale.
Transportul produselor compensatoare mixte în alt stat membru nu va fi
considerat o livrare intracomunitară de bunuri sau un transfer, respectiv o
operaţiune asimilată livrării intracomunitare de bunuri, fiind supus unei
operaţiuni vamale, respectiv tranzit în alt stat membru, pentru care se întocmeşte
documentul T1 sau TIR şi fişa de informaţii INF 1, potrivit legislaţiei vamale.
(6) Prevederile alin. (5) se aplică şi pentru bunurile
de origine necomunitară plasate în România înainte de data aderării în regimul
de perfecţionare activă cu suspendarea drepturilor de import şi care sunt
transportate după aderare în alt stat membru.
(7) In situaţiile prevăzute la alin. (5) şi (6),
transportul produselor compensatoare mixte din România în alt stat membru,
realizat de proprietarul acestora, este scutit de taxă în conformitate cu
prevederile art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, indiferent dacă are
loc sau nu o livrare în sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal.