ORDIN Nr. 1489
din 3 noiembrie 2006
pentru aprobarea Codului de
etica si deontologie a personalului din Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta si din structurile subordonate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 918 din 13 noiembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 9
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul
administraţiei şi internelor emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Codul de etică şi deontologie a
personalului din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din
structurile subordonate, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă şi
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti
vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
ANEXĂ
CODUL DE ETICĂ ŞI DEONTOLOGIE
a personalului din Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă si din structurile
subordonate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Codul de etică şi deontologie a personalului
din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile
subordonate, denumit în continuare cod, reglementează conduita în relaţiile de serviciu ale personalului
respectiv şi stabileşte principiile generale care statuează activitatea
profesională din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din
structurile subordonate.
Art. 2. - In îndeplinirea atribuţiilor specifice,
personalul din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din
structurile subordonate, denumit în continuare personal,
beneficiază, conform legii, de protecţia
instituţiei din care face parte, aceasta fiind obligată să îi furnizeze, în
orice împrejurare şi în mod oportun, sprijin adecvat, în condiţiile legii.
Art. 3. - In exercitarea atribuţiilor funcţionale
personalul cooperează şi se bucură de sprijinul autorităţii publice, în
conformitate cu normele legale în vigoare.
Art. 4. - Respectarea principiilor
şi regulilor din prezentul cod reprezintă o îndatorire de onoare a personalului.
CAPITOLUL II
Obiective
Art. 5. - Prin implementarea prezentului cod se
urmăreşte:
a) creşterea prestigiului Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă şi al structurilor subordonate, prin eliminarea
actelor de corupţie;
b) informarea publicului cu privire la conduita
profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din partea personalului în
exercitarea atribuţiilor de serviciu;
c) prevenirea abaterilor de la
normele de conduită;
d) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc
între cetăţeni şi personal, pe de o parte, şi între cetăţeni şi autorităţile
administraţiei publice, pe de altă parte;
e) asigurarea unui grad sporit de transparenţă a
activităţilor aflate în sarcina personalului;
f) acceptarea cu demnitate şi în deplină cunoştinţă
de cauză a privaţiunilor specifice funcţiei îndeplinite, precum şi a
situaţiilor de risc, uneori extrem, cu care se confruntă pe timpul îndeplinirii
misiunilor specifice;
g) informarea personalului cu privire la drepturile
şi obligaţiile pe care le are pe timpul exercitării atribuţiilor de serviciu.
CAPITOLUL III
Principii generale
Art. 6. - (1) Principiile care guvernează etica şi
deontologia profesională a personalului sunt următoarele:
a) legalitatea - orice
acţiune întreprinsă în conformitate cu cerinţele funcţiei trebuie efectuată în
spiritul şi litera legii;
b) prioritatea interesului public - în îndeplinirea atribuţiilor funcţionale personalul are îndatorirea de a considera întotdeauna interesul public mai
presus de interesul personal;
c) asigurarea egalităţii
de tratament - personalul are îndatorirea de a
aplica acelaşi regim juridic în situaţii identice sau similare;
d) nediscriminarea - neadmiterea
de discriminări pe criterii de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă
religioasă sau de orice altă natură;
e) profesionalismul - personalul
are obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu responsabilitate,
competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate;
f) imparţialitatea şi
independenţa - personalul este obligat să aibă o
atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în
exercitarea atribuţiilor funcţionale;
g) loialitatea - apărarea
prestigiului instituţiei şi al colectivului în care îşi desfăşoară activitatea
şi ocrotirea interesului public prin orice mijloace legale, inclusiv judiciare;
h) integritatea morală - personalului îi este interzis să solicite sau să accepte, direct
ori indirect, pentru el sau pentru alţii, vreun avantaj ori beneficiu în
considerarea atribuţiilor funcţionale pe care le exercită sau să abuzeze în
vreun fel de acestea;
i) cinstea şi corectitudinea
- în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu
personalul trebuie să fie de bună-credinţă;
j) deschiderea şi
transparenţa - activităţile desfăşurate de
personal în exercitarea atribuţiilor sale funcţionale sunt publice şi pot fi
supuse monitorizării cetăţenilor;
k) continuitatea şi
gradualitatea - asigurarea
unor controale periodice ale situaţiilor de risc şi aplicarea unor măsuri din
ce în ce mai severe în cazul menţinerii riscului peste nivelele acceptabile;
l) confidenţialitatea - obligaţia de a păstra secretul privind informaţiile care nu sunt de
interes public obţinute în cursul desfăşurării activităţii.
(2) Orice persoană fizică sau juridică este
îndreptăţită să pretindă personalului respectarea acestor reguli de conduită în
raporturile sale de serviciu cu aceasta.
CAPITOLUL IV
Reguli de conduită
Art. 7. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu
personalul este obligat:
a) să se conformeze dispoziţiilor legale referitoare
la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, inclusiv celor ce privesc
interzicerea şi/sau restrângerea exercitării unor
drepturi;
b) să fie loial faţă de instituţia în care lucrează
şi să apere în orice situaţie prestigiul acesteia;
c) să nu solicite şi/sau să nu accepte, în mod direct
sau indirect, bani, cadouri, favoruri, servicii sau alte avantaje ce îi sunt
destinate personal, familiei, părinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care
are relaţii de serviciu şi să respingă ferm orice promisiune care ar putea
influenţa imparţialitatea şi corectitudinea în luarea unor decizii ori ar putea
determina efectuarea unei operaţiuni necuvenite în favoarea ofertantului;
d) să nu se prevaleze de informaţii şi date la care
are acces datorită serviciului, pentru a desfăşura, el însuşi sau prin
intermediul altor persoane cărora le sunt aduse la cunoştinţă respectivele
informaţii, activităţi de natură a genera obţinerea unor venituri sau foloase
necuvenite ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane;
e) să nu realizeze acte şi fapte susceptibile de a
produce efecte juridice sau de a genera orice alte consecinţe care ar afecta
interesul instituţiei;
f) să nu permită utilizarea numelui ori a imaginii
proprii, precum şi a instituţiei în care este încadrat, în acţiuni publicitare,
directe sau mascate, pentru promovarea unei activităţi comerciale;
g) să promoveze o imagine corectă a ţării şi a
instituţiei pe care o reprezintă, în cadrul organizaţiilor internaţionale,
instituţiilor de învăţământ, conferinţelor, seminariilor şi al altor activităţi
cu caracter internaţional;
h) să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de
protocol, să nu încalce legile şi obiceiurile ţării gazdă şi să nu exprime
opinii personale defăimătoare privind aspectele naţionale sau disputele internaţionale, în cazul deplasărilor în
străinătate;
i) să nu desfăşoare activităţi
ce generează ori ar putea genera conflict de interese sau care intră în
contradicţie cu responsabilităţile oficiale;
j) să fie imparţial şi să respecte principiul
nediscriminării pe criterii de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă
religioasă sau altele asemenea;
k) să comunice în timp util şefilor ierarhici şi autorităţilor
în drept orice încălcare a legii de care a luat cunoştinţă în timpul sau în
legătură cu serviciul;
l) să nu primească direct
cereri sau petiţii a căror rezolvare intră ori ar putea să intre în competenţa
sa, să nu discute direct cu petenţii, cu excepţia cazului în care i s-au
stabilit în mod oficial asemenea atribuţii, şi să nu intervină pentru
influenţarea soluţionării acestor cereri;
m) să susţină cu demnitate şi competenţă drepturile şi
interesele legitime ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, ale
structurilor din subordinea sa, precum şi ale personalului acestora, cu
respectarea confidenţialităţii, în întreaga sa activitate; aceasta nu trebuie
interpretată ca o derogare de la obligaţia legală de a furniza informaţii de
interes public, în condiţiile legii;
n) să asigure folosirea timpului de lucru, fondurilor
financiare şi a bunurilor publice exclusiv pentru desfăşurarea în mod eficient
a activităţilor aferente funcţiei, să ocrotească patrimoniul instituţiei şi să
evite producerea oricărui prejudiciu acestuia;
o) pe timpul îndeplinirii misiunilor specifice, să
acorde o atenţie deosebită protecţiei unor categorii speciale sau vulnerabile
ale populaţiei, cum ar fi: copiii, femeile, bătrânii, persoanele cu
dizabilităţi;
p) să poarte, după caz, însemnele distinctive, uniforma
şi, respectiv, echipamentul prevăzut de lege pentru a fi protejat şi recunoscut
cu uşurinţă pe timpul misiunilor şi să-şi decline întotdeauna identitatea
atunci când intră în contact cu alte persoane în legătură cu îndeplinirea
îndatoririlor profesionale;
q) în îndeplinirea unor misiuni în cooperare cu alte
structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, să aibă în vedere
respectarea, după caz, şi a regulilor de conduită specifice respectivelor structuri;
r) să respingă cu fermitate şi neechivoc tentativele de
corupere sau de influenţare, exercitate de terţe persoane asupra sa, în scopul
de a nu-şi îndeplini atribuţiile de serviciu în strictă conformitate cu
prevederile legale, cel în cauză având obligaţia să-şi informeze de îndată
şeful ierarhic despre asemenea tentative.
Art. 8. - Personalul are obligaţia de a nu aduce
atingere onoarei, reputaţiei şi demnităţii colegilor şi persoanelor cu care
intră în legătură în exercitarea funcţiei publice, prin:
a) întrebuinţarea unor expresii şi gesturi jignitoare;
b) dezvăluirea unor aspecte ale vieţii private;
c) formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase.
Art. 9. - In îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu personalul care
lucrează direct cu publicul sau care desfăşoară activităţi de prevenire a
situaţiilor de urgenţă, suplimentar faţă de obligaţiile prevăzute la art. 7,
are următoarele obligaţii:
a) să respecte cu stricteţe
reglementările tehnice în domeniu, acţionând numai în conformitate cu
prevederile actelor normative specifice în vigoare;
b) să asigure transparenţa privind activităţile
desfăşurate, pentru a câştiga şi menţine încrederea societăţii civile în
instituţia pe care o reprezintă;
c) să nu se lase influenţat de factorii responsabili
şi alte persoane din obiectivul controlat, pentru asigurarea obiectivitătii şi
eficienţei constatărilor şi a măsurilor pe care le presupune activitatea de control;
d) să informeze ierarhic comanda inspecţiei, înainte
de a accepta o sarcină, despre orice relaţie pe care o are cu persoane din
obiectivul unde urmează să efectueze controlul sau despre orice activităţi
desfăşurate ce ar putea pune la îndoială independenţa sa de apreciere şi de
acţiune;
e) să nu accepte controlarea niciunei unităţi dacă a
fost implicat în calitate de consultant, verificator, expert sau în altă
calitate similară la proiectare, instruire, organizare ori la alte activităţi
desfăşurate în cadrul acesteia;
f) să nu divulge date şi informaţii cu privire la
acţiunile sau rezultatele controalelor proprii ori ale colegilor de serviciu,
conţinutul documentelor ori al informaţiilor de care ia cunoştinţă în cadrul
activităţii sale profesionale şi să nu le folosească în scop personal;
g) să prezinte cu toată obiectivitatea, onestitatea
şi echitatea cele constatate pe timpul activităţilor specifice şi să insiste,
folosind numai argumente ştiinţifice şi legale, pentru înlăturarea urgentă a
unor stări neconforme cu legea ori care pun în pericol mediul înconjurător,
viaţa cetăţenilor şi proprietatea persoanelor fizice şi juridice.
Art. 10. - Personalul trebuie să adopte o atitudine
imparţială şi justificată pentru rezolvarea clară şi eficientă a problemelor
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, prin promovarea unor soluţii
similare sau identice raportate la aceeaşi categorie de situaţii de fapt.
Art. 11. - Personalul trebuie să dovedească stăpânire
de sine, capacitate de comunicare, abilităţi de gestionare a situaţiilor
conflictuale, dezvoltându-şi prin sistemul de formare continuă puterea de
înţelegere a problemelor sociale, culturale şi educaţionale specifice
colectivităţii în care îşi exercită profesia, precum şi, după caz, capacităţi
manageriale.
Art. 12. - Personalul trebuie să aibă o ţinută
vestimentară adecvată, decentă şi corectă.
Art. 13. - (1) Personalul trebuie să aibă un
comportament ferm, fără a etala un aer de superioritate, duritate, aroganţă sau
atitudine autoritară.
(2) Personalul are obligaţia de a respecta libertatea
opiniilor şi de a nu se lăsa influenţat de considerente personale sau de
popularitate.
(3) In exprimarea opiniilor personalul trebuie să
evite generarea de conflicte cauzate de schimbul de păreri.
Art. 14. - Personalul răspunde
pentru acţiunile, inacţiunile şi omisiunile sale, în condiţiile legii.
Art. 15. - Personalul care deţine o funcţie de
conducere răspunde pentru dispoziţiile date subordonaţilor în temeiul
autorităţii pe care o exercită potrivit prevederilor
legale.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 16. - Funcţionarii publici şi personalul
contractual din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din
structurile subordonate sunt obligaţi să respecte prevederile prezentului cod,
coroborate cu cele ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită a
funcţionarilor publici sau, după caz, ale Legii nr. 477/2004 privind Codul de
conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice.
Art. 17. - Prevederile prezentului cod se completează, după caz, cu alte prevederi aplicabile cuprinse
în regulamentele militare, ordinele şi dispoziţiile specifice în vigoare.
Art. 18. - Incălcarea dispoziţiilor prezentului cod
atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 19. - Şefii structurilor din Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă şi ai celor subordonate vor lua măsurile necesare
pentru cunoaşterea şi aplicarea prevederilor prezentului cod de către întregul
personal al acestora.