ORDIN Nr. 1417
din 8 iunie 2006
privind accesul la Registrul
national al persoanelor juridice fara scop patrimonial
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 578 din 4 iulie 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 75 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu
modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Justiţiei, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Registrul naţional al persoanelor
juridice fără scop patrimonial, denumit în continuare Registru naţional, este public.
(2) Orice persoană are acces, fără a fi ţinută să
justifice existenţa unui interes, la toate datele cuprinse în Registrul
naţional.
Art. 2. - (1) Datele cuprinse în Registrul naţional se
publică pe pagina de Internet a Ministerului Justiţiei în momentul în care sunt
întrunite condiţiile tehnice necesare.
(2) Sistemul informatic va permite ca înregistrările să poată fi găsite şi sistematizate, având drept
criteriu oricare dintre câmpurile din Registrul naţional, punând la dispoziţie
posibilităţi de căutare cu ajutorul unor expresii logice.
(3) Consultarea datelor cuprinse în Registrul
naţional, disponibile pe pagina de Internet a Ministerului Justiţiei, este
gratuită.
Art. 3. - (1) Direcţia de specialitate are obligaţia să
comunice date de pe înregistrările efectuate în Registrul naţional sau să
elibereze, la cerere:
a) copii certificate sau
necertificate de pe înregistrările efectuate în Registrul naţional;
b) copii certificate sau necertificate de pe
înscrisurile doveditoare ale înregistrărilor;
c) copii certificate sau necertificate de pe
extrasele rapoartelor de activitate şi ale bilanţurilor anuale transmise de
asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile recunoscute ca fiind de utilitate
publică;
d) dovada privind disponibilitatea denumirii unei
asociaţii, fundaţii sau federaţii.
(2) Copiile eliberate trebuie să fie lizibile şi să
înfăţişeze în mod exact datele solicitate.
Art. 4. - Nu pot fi comunicate răspunsuri care să
implice evaluări ale datelor cuprinse în Registrul naţional sau interpretări în
legătură cu inexistenţa unor date.
Art. 5. - Cererea se adresează direcţiei de
specialitate şi poate fi depusă personal la sediul Ministerului Justiţiei sau
transmisă prin corespondenţă ori e-mail.
Art. 6. - (1) Cererile se soluţionează în termen de cel
mult 30 de zile de la data înregistrării, cu excepţia cererii de eliberare a
dovezii privind disponibilitatea denumirii unei asociaţii, fundaţii sau
federaţii, care se soluţionează în termen de 3 zile de la data înregistrării.
(2) In mod excepţional, în situaţiile în care
împrejurări obiective determină depăşirea termenului de răspuns, Ministerul
Justiţiei va comunica de îndată solicitantului întârzierea şi cauzele acesteia,
luând în acelaşi timp toate măsurile rezonabile pentru ca întârzierea transmiterii
răspunsului să fie cât mai redusă.
Art. 7. - Comunicarea de date de pe înregistrările
existente în Registrul naţional este gratuită.
Art. 8. - (1) Eliberarea de copii certificate de pe
înregistrările efectuate în Registrul naţional, de pe înscrisurile doveditoare
şi de pe extrasele rapoartelor de activitate şi ale bilanţurilor anuale
transmise de asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile recunoscute ca fiind de
utilitate publică, precum şi eliberarea dovezii privind disponibilitatea
denumirii unei asociaţii, fundaţii sau federaţii se fac cu plata tarifelor
prevăzute în prezentul ordin.
(2) Tariful se datorează
anticipat. Odată cu depunerea cererii solicitantul va face dovada că a achitat
tariful.
Art. 9. - Tarifele se achită în numerar sau prin virament
în contul bugetului de stat nr. 20360150 „Alte venituri", astfel:
- de către persoanele fizice, la orice unitate a
Trezoreriei Statului, indiferent de domiciliu;
- de către persoanele juridice, la unitatea
Trezoreriei Statului în a cărei rază teritorială îşi au sediul fiscal.
Art. 10. - (1) Pentru eliberarea înscrisurilor prevăzute la art. 3 alin. (1) se stabilesc următoarele
tarife:
a) eliberarea unei copii certificate cu privire la una
dintre menţiunile din Registrul naţional - 1,5 lei;
b) eliberarea unei copii certificate de pe unul dintre
înscrisurile doveditoare - 2,5 lei;
c) eliberarea unei copii certificate de pe extrasul
raportului de activitate ori al bilanţului anual al asociaţiilor, fundaţiilor
sau federaţiilor recunoscute ca fiind de utilitate publică - 3 lei;
d) eliberarea dovezii privind disponibilitatea şi rezervarea ori prelungirea rezervării unei denumiri - 5
lei.
(2) In cazul în care se solicită o copie certificată cu
privire la două sau mai multe menţiuni ori de pe două sau mai multe înscrisuri
doveditoare, extrase de pe rapoartele de activitate sau de pe bilanţurile
anuale ori dovada disponibilităţii mai multor denumiri, cererea se tarifează
corespunzător numărului de menţiuni ori de înscrisuri solicitate, respectiv
numărului de denumiri verificate.
Art. 11. - In cazul în care se solicită eliberarea de
copii certificate cu privire la două sau mai multe persoane juridice fără scop
patrimonial, sub formă sistematizată după oricare dintre criteriile cuprinse în
formularul de înscriere, se va plăti tariful de 15 lei pentru fiecare criteriu
în funcţie de care se solicită sistematizarea.
Art. 12. - (1) Eliberarea de copii necertificate de pe
înregistrările efectuate în Registrul naţional, de pe înscrisurile doveditoare
şi de pe extrasele rapoartelor de activitate şi ale bilanţurilor anuale
transmise de asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile recunoscute ca fiind de
utilitate publică se face după achitarea de către persoana solicitantă a
contravalorii serviciilor de copiere, în condiţiile Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public.
(2) Datele din Registrul naţional pot fi comunicate
prin redare sau arhivare pe suport de stocare a informaţiilor, solicitantul
urmând a suporta numai contravaloarea suportului de stocare a informaţiilor.
Art. 13. - Tarifele plătite nu se restituie în cazul în
care datele solicitate nu se găsesc în evidenţa Registrului naţional.
Art. 14. - Tarifele prevăzute în prezentul ordin pot fi
actualizate prin ordin al ministrului justiţiei, în funcţie de rata inflaţiei.
Art. 15. - Sumele de bani realizate din încasarea
tarifelor constituie venituri la bugetul de stat.
Art. 16. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării lui.
Art. 17. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.076/C din 15 mai 2000
privind aprobarea tarifelor pentru accesul la Registrul naţional al persoanelor
juridice fără scop patrimonial, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 222 din 19 mai 2000, art. 52 - 57 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor
şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor
juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr.
954/B/C din 26 aprilie 2000, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 16 mai
2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 18. - Prezentul ordin va fi dus la îndeplinire de
Direcţia pentru relaţii cu publicul şi evidenţa O.N.G. şi Direcţia exploatarea
tehnologiei informaţiei din Ministerul Justiţiei.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei