ORDIN Nr. 137
din 23 ianuarie 2009
privind aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile in cadrul axelor prioritare
Accesibilitate, Mediu si Dezvoltare Economica si Sociala, pentru proiecte
finantate in cadrul primului apel de proiecte pentru Programul de Cooperare
Transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 73 din 6 februarie 2009
Având în vedere prevederile art. 7 şi 13 din
Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare
a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999, ale art. 56 din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii
generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social
European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999, art. 49-53 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.828/2006 stabilind
regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 în
care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi pentru
implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi
al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi prevederile
Deciziei Comisiei Europene nr. 6.331/2007 privind aprobarea Programului
Operaţional de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013,
în temeiul art. 10 alin. (5)
din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, cu modificările şi
completările ulterioare, al art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 6, 8,
al art. 19 alin. (2) şi al art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei şi
ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - In cadrul primului apel de proiecte pentru
Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013 sunt
eligibile numai acele activităţi din cadrul axelor prioritare Accesibilitate,
Mediu, Dezvoltare Economică şi Socială care nu presupun investiţii, ci doar
activităţi ca: strategiile, studiile, seminariile, schimburile de experienţă
care să stea la baza creării şi consolidării unor parteneriate viabile,
concretizate în proiecte posibil de finanţat ulterior din program.
Art. 2. - Prin prezentul ordin sunt reglementate
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul axelor prioritare Accesibilitate, Mediu şi Dezvoltare Economică şi
Socială, pentru proiecte finanţate în cadrul primului apel de proiecte, lansat
în anul 2008, pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria
2007-2013, denumit în continuare Programul.
Art. 3. - (1) Cheltuielile efectuate în condiţiile
stabilite pentru axele prioritare menţionate la art. 1 sunt considerate
eligibile de la data intrării în vigoare a contractului-cadru de finanţare
semnat între Autoritatea de management şi Partenerul
lider de proiect.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
cheltuielile pentru pregătirea proiectelor sunt eligibile de la data de 18
decembrie 2007 inclusiv (data aprobării Programului prin Decizia Comisiei
Europene nr. 6.331/2007), în limita a maximum 10% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile aferente proiectul finanţat.
Art. 4. - (1) Cheltuielile de pregătire a proiectelor
sunt considerate cheltuielile privind:
a) întâlniri între partenerii proiectului, în scopul
dezvoltării proiectului:
1. cheltuieli de transport;
2. cheltuieli pentru cazare (în conformitate cu
plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice);
3. cheltuieli pentru traducerea în timpul
întâlnirilor (interpretariat);
4. cheltuieli pentru diurnă
(în conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă
instituţiilor publice);
5. servicii de catering (în conformitate cu
plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice);
b) consultanţă, studii, asistenţă tehnică şi
traducerea documentelor:
1. cheltuieli cu consultanţa pentru pregătirea
proiectelor, în măsura în care valoarea maximă cumulată a acestor cheltuieli nu
depăşeşte 1% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului
finanţat, dar nu mai mult de 10.000 euro;
2. cheltuieli pentru traducerea documentelor;
c) taxe:
1. TVA aferentă cheltuielilor de pregătire ale
proiectului, cu condiţia să nu fie recuperabilă din alte surse;
2. cheltuieli cu alte taxe (taxe notariale, taxe de
transport, taxe de eliberare a unor documente).
(2) Cheltuielile de pregătire nu pot fi declarate
ulterior de către un beneficiar ca fiind cheltuieli de implementare (efectuate
de la data intrării în vigoare a contractului-cadru de finanţare).
Art. 5. - (1) Sunt considerate
eligibile cheltuielile de personal, inclusiv contribuţiile salariale, suportate
de angajat şi angajator, pentru personalul angajat de către organizaţiile
partenere în proiect, cu atribuţii în procesul de gestionare a proiectului,
conform fişelor de prezenţă/fişelor de post, astfel cum sunt descrise în
cererea de finanţare.
(2) Salariile ce pot fi decontate în cadrul
proiectelor sunt aferente numai personalului încadrat cu contract individual de
muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu fracţiune de normă ori cu
normă întreagă de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare a
proiectului, şi nu pot depăşi nivelul practicat în organizaţia respectivă.
(3) Pentru personalul care este implicat parţial în
gestionarea proiectului se vor deconta doar cheltuielile efectuate pentru
timpul efectiv lucrat în cadrul proiectului, conform fişelor de
prezenţă/fişelor de post.
(4) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
(5) Cheltuielile de personal, inclusiv contribuţiile
salariale suportate de către angajat şi angajator, nu sunt eligibile în cazul
funcţionarilor publici care derulează activităţi în implementarea proiectului,
conform legislaţiei în vigoare.
Art. 6. - Cheltuielile efectuate de personalul cu
atribuţii în implementarea proiectelor, cu ocazia deplasărilor, pentru
transport, cazare, diurnă sunt considerate eligibile dacă se justifică
efectuarea acestora pentru derularea implementării proiectului şi sunt în
conformitate cu plafoanele prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă
instituţiilor publice.
Art. 7. - Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
prestarea de servicii necesare implementării proiectelor sunt următoarele:
1. cheltuielile pentru consultanţă financiară,
contabilă, fiscală şi juridică, cheltuielile pentru expertiza tehnică, precum
şi cele legate de managementul proiectului, doar dacă sunt direct legate de
operaţiunea finanţată şi sunt necesare pentru implementarea
acesteia;
2. cheltuielile pentru efectuarea de studii, în
concordanţă cu obiectivele proiectului supus finanţării;
3. cheltuieli pentru pregătirea documentaţiei de
atribuire şi pentru managementul derulării procedurilor de achiziţii publice,
conform legislaţiei în vigoare;
4. cheltuielile privind achiziţionarea serviciilor de
audit independent, necesare implementării proiectelor, în funcţie de
complexitatea proiectului, fără a depăşi 10% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanţat şi doar în cazul în care
auditul independent este solicitat de Autoritatea de management;
5. cheltuieli pentru traducere;
6. cheltuieli de organizare pentru evenimente, reuniuni,
întâlniri de lucru, sesiuni de instruire;
7. cheltuieli pentru achiziţia
de servicii informatice şi de comunicaţii, actualizarea şi dezvoltarea
aplicaţiilor informatice şi a paginilor web;
8. cheltuielile de informare şi publicitate: panouri
publicitare, postere, broşuri, pliante, reclame media, materiale promoţionale,
conferinţe de presă, conform Manualului de identitate vizuală a Programului şi
prevederilor acordului de parteneriat încheiat între Partenerul lider de
proiect şi ceilalţi parteneri şi între Partenerul lider de proiect şi
Autoritatea de management.
Art. 8. - (1) In categoria cheltuielilor eligibile
pentru achiziţia de active fixe corporale strict necesare implementării
proiectului se includ: cheltuieli pentru achiziţionarea de echipamente IT,
aparatură birotică, mobilier, echipamente şi periferice de calcul, echipamente
de aer condiţionat şi orice alte echipamente specifice necesare.
(2) In categoria cheltuielilor eligibile pentru
achiziţia de active fixe necorporale strict necesare implementării proiectului
se includ cheltuielile pentru achiziţia de aplicaţii informatice, brevete,
licenţe, software.
(3) Toate echipamentele trebuie să îndeplinească
condiţiile cerute prin proiect şi trebuie să fie în conformitate cu principiul
eficienţei economice.
Art. 9. - (1) In categoria cheltuielilor generale de administraţie se includ: cheltuielile efectuate pentru închirierea
sediului; plata utilităţilor: energie termică, energie electrică, apă,
canalizare, salubritate, gaze naturale, pază, telefon, fax, servicii poştale,
curierat rapid şi internet, consumabile şi rechizite; cheltuielile efectuate
pentru achiziţionarea materialelor şi serviciilor de întreţinere a sediului.
(2) Cheltuielile generale de administraţie sunt
eligibile dacă sunt îndeplinite anumite condiţii:
a) valoarea totală a acestor cheltuieli nu poate depăşi
5% din valoarea totală eligibilă a proiectului;
b) respectă metoda de calcul pro-rata pentru determinarea
cheltuielilor de administraţie direct generate de proiect, conform indicaţiilor
Autorităţii de management;
c) alocarea cheltuielilor generale de administraţie trebuie să fie transparentă şi plauzibilă;
calculul cheltuielilor generale de administraţie trebuie să fie bine documentat
şi revizuit periodic, trebuie să provină din proiect sau să aibă o corelaţie
clară cu scopul proiectului. Ratele costurilor trebuie să fie bazate pe
cheltuieli deja plătite, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât
şi în contabilitate.
Art. 10. - (1) Sunt eligibile comisioanele bancare
pentru tranzacţiile financiare transnaţionale.
(2) Sunt eligibile cheltuielile
cu comisioanele bancare la deschiderea şi administrarea conturilor separate
necesare pe perioada implementării proiectului.
(3) Taxele notariale strict necesare pentru depunerea
cererii de finanţare şi implementarea proiectului sunt eligibile.
(4) Taxele de participare la
diverse evenimente (sesiuni de pregătire, conferinţe, seminarii) sunt
eligibile, cu condiţia ca evenimentele respective să fie necesare implementării
proiectului.
(5) Taxele de transport (taxa de drum, taxa de bac, taxa
de pod) sunt eligibile cu condiţia ca acestea să fie
strict necesare implementării proiectului.
(6) TVA este eligibilă dacă:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace;
b) este identificată clar în propunerea de proiect.
(7) Excepţie de la prevederile alin. (6) constituie TVA
aferentă cheltuielilor generale de administraţie, calculate pe bază de pro-rata, pentru acei beneficiari care
desfăşoară atât operaţiuni cu drept de deducere, cât şi operaţiuni fără drept
de deducere.
Art. 11. - Prezentul ordin se aplică şi proiectelor
strategice pentru care sunt eligibile numai acele activităţi din cadrul axelor
prioritare Accesibilitate, Mediu, Dezvoltare Economică şi Socială care nu
presupun investiţii, ci doar activităţi ca: strategiile, studiile, seminariile,
schimburile de experienţă.
Art. 12. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea