ORDIN Nr. 1343
din 6 noiembrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a comisiei de monitorizare si
competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 970 din 5 decembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 668 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, văzând Referatul de
aprobare al Secretariatului de Stat pentru Relaţia cu Parlamentul şi
Sindicatele nr. E.N./6.282 din 6 noiembrie 2006,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a comisiei de monitorizare şi competenţă profesională pentru
cazurile de malpraxis, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Comisia de monitorizare şi competenţă
profesională pentru cazurile de malpraxis va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a comisiei de
monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis
CAPITOLUL I
Componenţa comisiei
Art. 1. - Comisia de monitorizare şi competenţă
profesională pentru cazurile de malpraxis, denumită în continuare comisie, se constituie în conformitate
cu dispoziţiile art. 668 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările ulterioare.
Art. 2. - Comisia funcţionează la nivelul autorităţilor
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 3. - Comisia este alcătuită din 13 membri, după
cum urmează:
a) 2 reprezentanţi ai autorităţilor de sănătate
publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, dintre care unul este,
obligatoriu, directorul adjunct al autorităţii de sănătate publică respective,
numiţi prin decizie a conducătorului acestor instituţii;
b) 2 reprezentanţi ai casei
judeţene de asigurări de sănătate sau a municipiului Bucureşti, după caz,
numiţi prin decizie a preşedintelui-director general al casei respective;
c) 2 reprezentanţi ai colegiului judeţean al
medicilor, numiţi prin decizie a preşedintelui instituţiei respective;
d) 2 reprezentanţi ai colegiului judeţean al medicilor
dentişti, numiţi prin decizie a preşedintelui instituţiei respective;
e) 2 reprezentanţi ai colegiului judeţean al
farmaciştilor, numiţi prin decizie a preşedintelui instituţiei respective;
f) 2 reprezentanţi ai ordinului judeţean al
asistenţilor şi moaşelor din România, numiţi prin decizie a preşedintelui
instituţiei respective;
g) un expert medico-legal, numit prin decizie a
conducătorului instituţiei din care face parte.
Art. 4. - Durata mandatului de membru al comisiei este
de 4 ani, fiecare membru al comisiei putând fi reînvestit, la propunerea
instituţiei din care face parte.
Art. 5. - (1) In cazul imposibilităţii definitive de
exercitare a mandatului de către unul dintre membri, instituţia care l-a numit
va desemna înlocuitorul acestuia pentru durata restantă a mandatului.
(2) Se consideră imposibilitate definitivă de
exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilizare cu o
durată de 90 de zile consecutive.
Art. 6. - Membrii comisiei trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie cetăţeni români cu domiciliul în România;
b) să aibă o bună reputaţie şi pregătire
profesională;
c) să aibă cel puţin 5 ani vechime în domeniul său de
activitate;
d) să nu fi săvârşit în exercitarea profesiei un act
de malpraxis stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
e) să nu aibă cazier judiciar.
Art. 7. - Calitatea de membru al comisiei încetează în
următoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin revocare de către instituţia/organismul
profesional care l-a desemnat;
d) prin înlocuire, în condiţiile art. 5.
CAPITOLUL II
Incompatibilităţi
Art. 8. - (1) Fiecare membru al comisiei este obligat să declare dacă are vreo legătură directă sau indirectă, familială, personală, profesională ori
financiară, cu vreuna dintre persoanele fizice sau juridice implicate în cazul
supus cercetării.
(2) Dacă vreun membru al comisiei se află în una
dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), acesta completează o declaraţie de
abţinere pentru conflict de interese în cauză şi nu poate participa la
şedinţele comisiei ocazionate de cercetarea cazului respectiv.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică în mod
corespunzător şi expertului sau grupului de experţi desemnat.
CAPITOLUL III
Conducerea comisiei
Art. 9. - (1) Comisia este condusă de directorul
adjunct al autorităţii de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, care are calitatea de preşedinte al acesteia.
(2) Membrii comisiei îşi desemnează, prin vot, 2 vicepreşedinţi
care asigură împreună cu preşedintele conducerea activităţii comisiei.
(3) Preşedintele este reprezentantul de drept al
comisiei.
(4) In cazul imposibilităţii temporare de exercitare
a prerogativelor preşedintelui, reprezentarea comisiei revine unuia dintre
vicepreşedinţii acesteia, desemnat de preşedinte.
(5) Dacă atât preşedintele, cât şi vicepreşedinţii se
află în imposibilitate de exercitare a prerogativelor, reprezentarea comisiei
va fi asigurată de decanul de vârstă dintre ceilalţi membri ai comisiei.
CAPITOLUL IV
Atribuţiile comisiei
Art. 10. - Comisia are următoarele atribuţii
principale:
a) desemnează, prin tragere la sorţi, din lista
judeţeană a experţilor, un grup de experţi sau un expert, în funcţie de
complexitatea cazului, însărcinat cu efectuarea unui raport asupra cazului;
b) repartizează dosarele cuprinzând documentaţia
cazurilor cercetate experţilor desemnaţi, spre analiză şi evaluare, în vederea
efectuării raportului asupra cazurilor respective;
c) dacă dosarul nu conţine toate documentele necesare
în vederea elucidării cazului expertizat, solicită instituţiilor abilitate,
precum şi persoanei care a sesizat comisia prezentarea de documente şi de
informaţii suplimentare referitoare la cazul respectiv;
d) primeşte de la experţii desemnaţi, în termenul
legal, rapoartele cazurilor expertizate;
e) pune la dispoziţia părţilor interesate, la
solicitarea scrisă a acestora, o copie a raportului experţilor şi a
documentelor medicale care au stat la baza acestuia;
f) verifică, înainte de a da curs sesizării,
calitatea persoanei care a sesizat comisia, pe baza următoarelor documente:
- actul de identitate al persoanei care a făcut
sesizarea, atunci când această persoană este aceeaşi cu persoana considerată
victima cazului de malpraxis invocat;
- documentul din care rezultă dreptul de reprezentare
al persoanei care se consideră victima unui act de malpraxis, atunci când
sesizarea este adresată prin reprezentantul legal al acesteia;
- documente legale din care reiese calitatea de
succesor al persoanei decedate ca urmare a unui act de malpraxis imputabil unei
activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament;
g) emite dispoziţii privind prezentarea de documente,
situaţii, informaţii şi audieri solicitate şi considerate necesare de către
experţii desemnaţi, pe parcursul cercetării cazului supus expertizării;
h) stabileşte, prin decizie adoptată în maximum 3 luni
de la data sesizării, dacă în cauză a fost sau nu o situaţie de malpraxis;
i) comunică decizia, în termen de 5 zile calendaristice
de la data adoptării, tuturor persoanelor implicate, inclusiv asigurătorului;
j) întocmeşte un raport anual detaliat pe care îl
prezintă Ministerului Sănătăţii Publice până la data de 1 februarie a anului
următor celui pentru care se întocmeşte acest raport;
k) ţine evidenţa tuturor sesizărilor adresate comisiei
şi monitorizează cazurile de malpraxis stabilite prin deciziile adoptate;
l) răspunde de respectarea
reglementărilor în vigoare cu privire la asigurarea confidenţialităţii asupra
tuturor informaţiilor care au legătură cu cazurile deduse judecăţii;
m) alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V
Activitatea comisiei
Art. 11. - Comisia se întruneşte în şedinţă la
solicitarea preşedintelui, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data
înregistrării sesizării adresate acesteia.
Art. 12. - Şedinţele comisiei sunt conduse de către
preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către cei îndreptăţiţi potrivit
dispoziţiilor prezentului regulament.
Art. 13. - (1) Cvorumul necesar pentru a lua hotărâri
valide este de cel puţin trei pătrimi din numărul membrilor comisiei, iar
hotărârile se adoptă cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor
prezenţi.
(2) In caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui
sau, în absenţa acestuia, cel al înlocuitorului de drept care conduce şedinţa
comisiei este decisiv.
(3) In situaţia în care nu este întrunit cvorumul
necesar prevăzut la alin. (1), şedinţa se amână pentru 7 zile calendaristice.
(4) Hotărârea adoptată este obligatorie pentru toţi
membrii comisiei, membrii care au votat împotrivă şi cei absenţi putându-şi
consemna opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective.
(5) Membrii comisiei îşi
exercită mandatul potrivit legii. Ei răspund pentru activitatea lor în mod
solidar, cu excepţia situaţiei în care au votat împotriva unei hotărâri şi au
consemnat opinia separată în procesul-verbal.
Art. 14. - Comisia are ştampilă proprie, iar actele
acesteia sunt semnate numai de preşedinte.
Art. 15. - Sediul comisiei este la autoritatea de
sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 16. - (1) Cheltuielile ocazionate de prezenţa la
lucrări a membrilor comisiei se suportă de fiecare instituţie care are
reprezentanţi desemnaţi, aceştia fiind consideraţi în deplasare în interes de
serviciu.
(2) Celelalte cheltuieli de funcţionare, respectiv
pentru rechizite, poştă etc, se suportă de autoritatea de sănătate publică în
care îşi are sediul comisia.
Art. 17. - Pentru fiecare şedinţă a comisiei se
întocmeşte câte un proces-verbal care este semnat de către toţi membrii
prezenţi ai comisiei.
Art. 18. - (1) După primirea sesizării, comisia
verifică dacă autorul acesteia are calitatea prevăzută de lege, pe baza
documentelor menţionate la art. 10 lit. f).
(2) Dacă în urma analizei documentelor menţionate la
art. 10 lit. f) se constată că sesizarea nu a fost făcută de către persoanele
îndreptăţite, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, comisia respinge
sesizarea ca fiind nefondată şi clasează cazul, comunicând persoanei care a
făcut sesizarea decizia adopată.
(3) In cazul în care comisia constată împlinirea
termenului de prescripţie prevăzut la art. 677 din Legea nr. 95/2006, cu
modificările ulterioare, comisia clasează cazul.
Art. 19. - După primirea raportului asupra cazului,
întocmit de expertul sau grupul de experţi desemnat, comisia analizează
documentul înaintat şi stabileşte, prin decizie, în termen de maximum 5 zile
lucrătoare de la data primirii lui, dacă în cauză a fost sau nu un caz de
malpraxis.
Art. 20. - Decizia se comunică tuturor persoanelor
implicate, inclusiv asigurătorului, în termen de 5 zile calendaristice.
Art. 21. - (1) Comisia ţine o evidenţă strictă a
sesizărilor primite, a documentaţiei aferente fiecărui caz expertizat, a
proceselor-verbale întocmite în cadrul şedinţelor comisiei, a deciziilor luate,
precum şi a altor documente depuse la comisie sau emise de aceasta.
(2) Documentele menţionate la alin. (1) se arhivează
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 22. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor legale,
comisia adoptă hotărâri şi emite decizii, sub semnătura preşedintelui, cu
respectarea dispoziţiilor prezentului regulament.
CAPITOLUL VI
Confidenţialitatea informaţiilor
Art. 23. - Intreaga procedură de stabilire a cazurilor
de malpraxis, până în momentul sesizării instanţei, este confidenţială.
Art. 24. - Incălcarea confidenţialităţii de către
membrii comisiei sau experţii desemnaţi de aceasta atrage sancţiuni
profesionale şi administrative, conform dispoziţiilor legale.
CAPITOLUL VII
Modul de sesizare a comisiei
Art. 25. - Comisia poate fi sesizată de:
a) persoana sau, după caz, reprezentantul legal al
acesteia, care se consideră victima unui act de malpraxis săvârşit în
exercitarea unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament;
b) succesorii persoanei decedate ca urmare a unui act
de malpraxis imputabil unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament.
Art. 26. - (1) Persoanele
menţionate la art. 25 înaintează comisiei o sesizare scrisă care trebuie să
cuprindă, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele date:
a) numele şi prenumele persoanei care face sesizarea;
b) calitatea persoanei care face sesizarea, în sensul prevăzut la art. 25;
c) numele şi prenumele persoanei care se consideră
victima unui caz de malpraxis (dacă este diferită de persoana care face
sesizarea);
d) numele şi prenumele autorului actului de malpraxis
sesizat, săvârşit în exercitarea unei activităţi de prevenţie, diagnostic şi
tratament;
e) data efectuării actului de malpraxis sesizat;
f) descrierea faptei şi a împrejurărilor acesteia;
g) prejudiciul produs victimei actului de malpraxis
sesizat.
Art. 27. - La sesizarea întocmită cu respectarea
cerinţelor menţionate la alin. (1), persoanele îndreptăţite să sesizeze comisia
cu privire la un act de malpraxis sunt obligate să anexeze următoarele
documente:
a) copii ale documentelor medicale în susţinerea
afirmaţiilor cuprinse în sesizarea adresată comisiei;
b) copii ale documentelor legale din care să rezulte
calitatea persoanei care a sesizat comisia.
Art. 28. - Sesizările adresate comisiei, care nu
respectă dispoziţiile legale şi ale prezentului regulament, sunt respinse ca
fiind nefondate si se clasează cazul, comunicându-i-se persoanei care a făcut
sesizarea decizia adoptată, în termen de 5 zile calendaristice de la data
adoptării acesteia.
CAPITOLUL VIII
Experţii
Art. 29. - Comisia desemnează, prin tragere la sorţi,
din lista judeţeană a experţilor, un grup de experţi sau un expert, în funcţie
de complexitatea cazului, însărcinat cu efectuarea unui raport asupra cazului.
Art. 30. - Experţii prevăzuţi la art. 29 au acces la
toate documentele medicale aferente cazului, a căror cercetare o consideră
necesară, şi au dreptul de a audia şi de a înregistra depoziţiile tuturor
persoanelor implicate.
Art. 31. - Experţii întocmesc, în termen de 30 de zile,
un raport asupra cazului, pe care îl înaintează comisiei.
Art. 32. - (1) Experţii desemnaţi pentru cercetarea
cazului sunt obligaţi să păstreze confidenţialitatea asupra tuturor
informaţiilor care au legătură cu cazul respectiv, în condiţiile legii.
(2) Incălcarea confidenţialităţii de către experţii
desemnaţi atrage sancţiuni profesionale şi administrative, conform
dispoziţiilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IX
Deciziile comisiei
Art. 33. - Comisia adoptă o decizie asupra cazului, în
maximum 3 luni de la data sesizării.
Art. 34. - Comisia stabileşte, prin decizie, dacă în
cauză a fost sau nu o situaţie de malpraxis, având în vedere, obligatoriu, cel
puţin următoarele criterii:
a) existenţa unei fapte produse în exercitarea unei
activităţi de prevenţie, diagnostic şi tratament;
b) fapta să fie cauzatoare de prejudiciu patrimonial
sau moral;
c) vinovăţia făptuitorului;
d) raportul de cauzalitate dintre faptă şi prejudiciu.
Art. 35. - Decizia se comunică tuturor persoanelor
implicate, inclusiv asigurătorului, în termen de 5 zile calendaristice, prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Art. 36. - In cazul în care asigurătorul sau oricare
dintre părţile implicate nu este de acord cu decizia comisiei, o poate contesta
la instanţa de judecată competentă, în termen de 15 zile de la data comunicării
deciziei.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 37. - In termen de 5 zile calendaristice de la
data intrării în vigoare a prezentului regulament, instituţiile implicate sunt
obligate să îşi desemneze reprezentanţii în vederea constituirii comisiilor de
monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis, la
nivelul autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.