ORDIN Nr. 1311
din 25 aprilie 2008
pentru aprobarea Procedurii
de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata intocmite de
debitori privind obligatiile fiscale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 2 mai 2008
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4)-(7) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Procedura de îndreptare a
erorilor materiale din documentele de plată întocmite de debitori privind
obligaţiile fiscale, prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Pentru efectuarea procedurii prevăzute la alin.
(1) se aprobă formularele ale căror modele sunt cuprinse în anexele nr. 2 şi 3.
(3) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene, Direcţia Generală a Finanţelor Publice a
Municipiului Bucureşti şi
organele fiscale subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.089/2006 pentru aprobarea
Procedurii de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de
debitori privind obligaţiile fiscale, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 din
29 decembrie 2006, se abrogă.
Art. 4.- Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
PROCEDURĂ
de îndreptare a erorilor materiale din documentele
de plată întocmite de debitori privind obligaţiile fiscale
1.1. Indreptarea erorilor materiale din documentele de
plată întocmite de debitori se va face pe baza unei cereri depuse la organul
fiscal competent, potrivit legii, conform prevederilor art. 114 alin. (6) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
1.2. Prezenta procedură de îndreptare a erorilor
materiale din documentele de plată întocmite de contribuabil se aplică în
următoarele situaţii:
a) plata obligaţiilor fiscale s-a efectuat în alt cont
bugetar decât cel corespunzător ori utilizând un cod fiscal eronat;
b) în contul bugetar, inclusiv
în contul unic, au fost achitate şi alte obligaţii fiscale decât cele prevăzute
a se achita în contul respectiv;
2. Prin prezenta procedură se vor îndrepta erorile
materiale privind plăţile efectuate în conturi bugetare administrate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
3.1. Cererea trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) datele de identificare ale debitorului;
b) indicarea erorii ce urmează a fi îndreptată;
c) modul în care va fi reconsiderată această plată;
d) numărul şi data documentelor prin care s-au
stabilit ori s-au individualizat sumele de plată (titlurile de creanţă) pentru
care se solicită corectarea erorii materiale din documentul de plată;
e) numărul şi data documentului prin care s-a efectuat
plata iniţială;
f) suma totală achitată prin documentul de plată
iniţial;
g) data plăţii.
3.2. La cerere vor fi ataşate: o copie a ordinului de
plată, o copie a extrasului de cont, copii de pe titlurile de creanţă şi orice
alte documente ce atestă eroarea produsă.
3.3. Organul fiscal va verifica în evidenţele fiscale
existenţa erorilor semnalate de contribuabili, îndeplinirea condiţiilor
prevăzute la pct.1.2 şi a celor de creditare a contului bugetar şi de debitare
a contului plătitorului, urmând a se întocmi un referat cu propuneri de
soluţionare a cererii debitorului, respectiv de îndreptare a erorilor din
documentul de plată. Referatul va fi aprobat de către conducătorul organului
fiscal competent în administrarea contribuabilului, potrivit legii.
4.1. După aprobarea referatului prevăzut la pct. 3.3,
organul fiscal competent va întocmi nota privind corecţia erorilor materiale
din documentele de plată întocmite de debitori prin care s-au achitat obligaţii
fiscale, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, în 3 exemplare. Nota
privind corecţia erorilor materiale din documentele de plată întocmite de
debitori prin care s-au achitat obligaţii fiscale se aprobă de conducătorul
unităţii fiscale.
4.2. Nota privind corecţia erorilor materiale din
documentele de plată întocmite de debitori prin care s-au achitat obligaţii
fiscale se transmite unităţii de trezorerie şi contabilitate publică, în
vederea operării corecţiei în conturile bugetare corespunzătoare.
4.3. Unitatea de trezorerie şi contabilitate publică
efectuează stornarea plăţii eronate şi înregistrarea sumei în conturile
bugetare corespunzătore cu data plăţii indicată în anexa nr. 2, înscrie pe cele
3 exemplare ale notei prevăzute la pct. 4.1 data la care s-a efectuat această
operaţiune şi reţine un exemplar, restituind organului fiscal competent două
exemplare.
4.4. După soluţionarea cererii contribuabilului,
organul fiscal competent va transmite acestuia un exemplar al notei privind
corecţia erorilor materiale din documentele de plată întocmite de debitori prin
care s-au achitat obligaţii fiscale.
4.5. Prin excepţie de la prevederile pct. 1.2, în
cazul erorilor materiale constând în virarea eronată a obligaţiilor de plată la
altă unitate de trezorerie şi contabilitate publică decât cea la care trebuie
achitată suma, cererea prevăzută la pct. 3.1 se depune la organul fiscal în a
cărui rază s-a efectuat plata eronată. In această situaţie, prin derogare de la
prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea şi
completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, unitatea de trezorerie şi contabilitate publică la care s-a
efectuat plata eronată va completa, la rubrica „Data plăţii" din ordinul
de plată pentru Trezoreria Statului prin care se efectuează transferul sumei la
unitatea trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent, în scopul
îndreptării erorii, data plăţii înscrisă în anexa nr. 2. Organul fiscal la care
s-a efectuat plata eronată va transmite o copie a cererii depuse de debitor,
inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent în administrarea
debitorului, procedând la întocmirea referatului cu propuneri de soluţionare a
cererii debitorului.
4.6. După efectuarea operaţiunii de corecţie în
evidenţa analitică pe plătitori, organul fiscal competent va comunica debitorului,
în cel mai scurt termen, modul de soluţionare a cererii de îndreptare a
erorilor materiale din documentele de plată.
5. Cererea debitorului de îndreptare a erorilor
materiale din documentele de plată se va soluţiona în termen de 45 de zile de
la înregistrarea acesteia, conform prevederilor art. 70 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
6.1. Modificarea sau desfiinţarea actelor
administrative fiscale ca urmare a îndreptărilor erorilor materiale din
documentul de plată se va face potrivit dispoziţiilor art. 47 şi 48 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, coroborate cu dispoziţiile pct. 46.1 din Normele metodologice de
aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004.
6.2. In scopul anulării
distribuirii sumelor achitate în contul unic, aferente unui ordin de plată,
organele fiscale vor transmite unităţilor Trezoreriei Statului nota privind
anularea operaţiunilor de distribuire şi de stingere a sumelor plătite în
contul unic, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3. Nota privind anularea
operaţiunilor de distribuire şi de stingere a sumelor plătite în contul unic se
întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar se păstrează la unitatea
Trezoreriei Statului, iar un exemplar rămâne la organul fiscal.
6.3. Pe baza documentului prevăzut la pct. 6.2,
unităţile Trezoreriei Statului vor reconstitui integral suma înscrisă în
ordinul de plată iniţial, în contul din care s-a realizat distribuirea, prin
stornarea operaţiunii de distribuire a acestuia.
6.4. In cazul în care suma înscrisă în documentul de
plată care face obiectul îndreptării erorilor materiale a fost transferată din
contul 55.02 „Disponibil al bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor
speciale, în curs de distribuire" în contul 22.47.03.02 „Venituri ale
bugetului asigurărilor sociale de stat - contribuţii către bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate încasate în contul unic, în curs de
distribuire", unităţile Trezoreriei Statului, în baza notei privind
operaţiunile de distribuire şi de stingere a sumelor plătite în contul unic,
vor proceda la reconstituirea integrală a sumei în contul 55.02 „Disponibil al
bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, în curs de
distribuire", prin stornarea operaţiunii de transfer.
6.5. Operaţiunile de la pct. 6.3 şi 6.4 se efectuează
în sistem informatic.
6.6. Sumele reconstituite potrivit prevederilor pct.
6.3 şi 6.4, rămase în conturile unice după îndreptarea erorilor materiale, se
distribuie în conturile corespunzătoare de venituri bugetare, în condiţiile
legii.
7. Organul fiscal competent va arhiva la dosarul fiscal
următoarele documente:
a) cererea debitorului de îndreptare a erorilor
materiale din documentele de plată;
b) documentaţia care a stat la baza efectuării acestei
operaţiuni;
c) copiile fişelor debitorului
din evidenţa analitică pe plătitori, afectate de operaţiunea de corecţie;
d) referatul aprobat de şeful organului fiscal;
e) nota privind corecţia erorilor din documentele de
plată, avizată de unitatea de trezorerie şi contabilitate publică;
f) nota privind anularea operaţiunilor de distribuire
şi de stingere a sumelor plătite în contul unic.
ANEXA Nr. 2
MINISTERUL ECONOMIEI Şl FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
D.G.F.P. .............................../A.F.P........................................
Str..............................nr........,
localitatea..................................
Aprobat/Data.........................
Conducătorul unităţii fiscale,
.............................................
Semnătura
.............................................
L.S.
NOTĂ
privind corecţia erorilor materiale din documentele
de plată întocmite de debitori prin care s-au achitat obligaţii fiscale
In temeiul prevederilor art. 114 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, se corectează erorile din documentele
de plată efectuate de către:
- numele şi prenumele/denumirea debitorului ...............................................................................................................................................................
- domiciliul fiscal
........................................................................................................................................................................ ...............................
- codul de identificare fiscală*)
........................................................................................................................................................................ ..........
Corecţia s-a efectuat:
- în baza Cererii debitorului
nr............................din data de ..................................
I. Contul bugetar din care se
corectează erorile constatate în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului
prin care s-au achitat obligaţii fiscale:
Denumirea contului
bugetar din care se
stornează
|
Simbolul contului bugetar
|
Documentul din care rezultă că suma a fost plătită
|
Data efectuării plăţii**)
|
Codul fiscal al beneficiarului,
conform
documentului de plată iniţial
|
Suma
-lei-
|
|
|
|
|
|
|
II. Obligaţiile fiscale care se
sting prin corecţie:
Denumirea obligaţiei stinse prin
corecţie
|
Simbolul contului bugetar
corespunzător
|
Documentul prin care s-a stabilit
sau s-a individualizat suma de plată
|
Data efectuării plăţii**)
|
Codul fiscal al beneficiarului în
urma corecţiei
|
Suma
- lei -
|
|
|
|
|
|
|
Impotriva prezentului înscris cel interesat poate formula contestaţie la organul de soluţionare competent, în
conformitate cu prevederile art. 205 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termenul prevăzut
de art. 207 al aceluiaşi act normativ.
Şeful
compartimentului, Întocmit/Data........................
Semnătura........................
Inspector,
.............................................
Unitatea Trezoreriei Statului
..........................................................
Inregistrat operaţiunile aprobate la pct. I şi II din Nota de corecţie nr.............din data
de.............................................
Conducătorul unităţii
Trezoreriei Statului,
.......................................
Data........................
Şeful compartimentului,
........................................
|
M.F.P. - A.N.A.F. cod 14.13.41.99.21
*) Se va completa codul numeric personal, numărul de
identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de
înregistrare, după caz.
**) Reprezintă data plăţii iniţiale.
(verso)
1. Denumire: Notă privind corecţia erorilor din
documentele de plată
2. Cod: 14.13.41.99.21
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire:
se tipăreşte pe o singură faţă, în blocuri de 100 de file.
5. Se difuzează: gratuit.
6. Se utilizează: în baza art. 114 alin. (4)-(7) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Se întocmeşte: - în 3 exemplare;
- de organul fiscal competent.
8. Circulă: - un exemplar la organul fiscal cu atribuţii de evidenţă pe plătitori;
- un exemplar la unitatea de trezorerie şi contabilitate
publică care a efectuat corecţia erorilor din documentele de plată;
- un exemplar la contribuabil.
9. Se arhivează: un exemplar la dosarul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 3
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
D.G.F.P.
....................................../A.F.P.................................
Str....................................nr.....,
localitatea...............................
NOTĂ
privind anularea operaţiunilor de distribuire şi de
stingere a sumelor plătite în contul unic
Nr............./data...................
In scopul operării Notei privind corecţia erorilor
materiale din documentele de plată întocmite de debitori prin care s-au achitat obligaţii fiscale
nr................din data de..................., anexată prezentei, se
anulează operaţiunea de distribuire şi de stingere a sumei de...........................lei, virată cu
Ordinul de plată nr.........................din data de.....................de
către debitorul:
- numele şi prenumele/denumirea
debitorului......................................
- domiciliul
fiscal...............................................................................
- codul de identificare
fiscală.............................................................
Fişierul conţinând operaţiunea de distribuire a sumei
de.....................a fost transmis unităţii Trezoreriei Statului la data de........................ .
Şeful
compartimentului, Întocmit/Data............................
Semnătura........................... Inspector,
................................................
(numele şi prenumele)
Semnătura.................................