ORDIN Nr. 129
din 23 mai 2007
pentru aprobarea Normei
privind controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului
intracomunitar cu anumite animale vii si produse de origine animala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 8 august 2007
Văzând Referatul comun de aprobare nr. 17.605 din 15
mai 2007 şi nr. 278.300 din 6 iulie 2007, întocmit de Direcţia generală
sanitară veterinară din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor şi de Direcţia politici de piaţă în sectorul
zootehnic din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (1) lit. e) şi al art. 7 alin.
(7) din Hotărârea Guvernului nr. 385/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
având în vedere prevederile Ordinului ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 790/2005 privind delimitarea
competenţelor instituţiilor şi organizaţiilor implicate în transpunerea şi
implementarea legislaţiei comunitare din domeniul zootehnic cuprinse în
acquis-ul veterinar,
în temeiul prevederilor Legii zootehniei nr. 72/2002,
cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.223/1996 privind
reorganizarea activităţii de coordonare şi dezvoltare a patrimoniului genetic
naţional din zootehnie, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma privind controalele
veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului intracomunitar cu anumite
animale vii şi produse de origine animală, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor, institutele veterinare centrale, direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia
Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie, vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr.
580/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind controalele
veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului României
cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele
animale vii şi produse de origine animală, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 250 din 11 aprilie 2003.
Art. 4. - Prezentul ordin transpune Directiva
Consiliului 90/425/CEE privind controalele veterinare şi zootehnice aplicabile
comerţului intracomunitar cu anumite animale vii şi produse în vederea
realizării pieţei interne, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L 224 din 18 august 1990, p. 29, astfel cum a fost
modificată ultima dată prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului
2002/33/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr.
L 315 din 19 noiembrie 2002, p. 14.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Radu Roatiş Cheţan
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remeş
ANEXĂ
NORMĂ
privind controalele veterinare şi zootehnice
aplicabile comerţului intracomunitar cu anumite
animale vii şi produse de origine animală
Art. 1. - (1) Controalele veterinare care se efectuează
asupra animalelor vii şi produselor de origine animală cuprinse în legislaţia
veterinară menţionată în anexa nr. 1 sau cele incluse în anexa nr. 2 şi care
sunt destinate comerţului nu se mai efectuează la frontieră, ci în conformitate
cu prevederile prezentei norme, fără a se aduce atingere prevederilor art. 7.
(2) Controalele documentelor zootehnice se aplică
conform regulilor de control stabilite de prezenta normă.
(3) Prezenta normă nu se aplică controalelor
veterinare pentru mişcarea animalelor de companie însoţite de şi sub
responsabilitatea unei persoane fizice, între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene, atunci când aceste mişcări nu sunt destinate unei tranzacţii comerciale.
Art. 2. - In înţelesul prezentei norme, următorii
termeni se definesc astfel:
a) control sanitar veterinar - orice control fizic şi/sau procedură administrativă care se aplică
animalelor sau produselor de origine animală la care se face referire în art. 1
şi care sunt destinate protecţiei directe sau indirecte a sănătăţii publice ori
a animalelor;
b) control zootehnic - orice
control fizic şi/sau procedură administrativă care se aplică animalelor la care
se face referire în actele normative menţionate la cap. II din anexa nr. 1 şi care sunt destinate,
direct sau indirect, ameliorării raselor;
c) comerţ - schimbul de animale vii şi produse de origine animală între statele
membre ale Uniunii Europene, în înţelesul art. 23 alin. (2) din Tratatul de
instituire a Comunităţii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. C 325 din 24 decembrie 2002;
d) exploataţie - exploataţia de animale, astfel cum este definită la lit. A pct. I subpct. 1 din anexa nr. 1 la Norma
sanitară veterinară privind procedura de înregistrare şi autorizare
sanitar-veterinară a unităţilor şi a mijloacelor de transport din domeniul
sănătăţii şi al bunăstării animalelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
62/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 22 martie 2007, şi în care
animalele menţionate în anexele nr. 1 şi 2 sunt deţinute sau crescute în mod
obişnuit, cu excepţia ecvideelor pentru care se aplică definiţia prevăzută la
art. 2 lit. a) din Norma sanitară veterinară privind condiţiile de sănătate a
animalelor ce guvernează mişcarea ecvideelor şi importul lor din ţări terţe,
aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 30/2006, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 213
din 8 martie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, ce transpune în
legislaţia naţională Directiva Consiliului 90/426/CEE;
e) centru sau organizaţie -
orice unitate care produce, depozitează,
prelucrează sau manipulează produsele la care se referă art. 1;
f) autoritate competentă - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor, competentă să efectueze controale veterinare, şi Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi
Reproducţie în Zootehnie, competentă să efectueze controale zootehnice, sau
orice autoritate căreia acestea i-au delegat competenţa respectivă;
g) medic veterinar oficial - medicul veterinar astfel cum este definit de Ordonanţa Guvernului
nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
h) control fizic - un
control al animalului, inclusiv o eventuală prelevare de probe şi testare de
laborator, şi, atunci când este cazul, controale suplimentare în timpul
carantinei;
i) inspecţie - examinarea unităţilor, animalelor şi alimentelor, a prelucrării
acestora, a întreprinderilor din sectorul alimentar, a sistemelor de gestionare
şi de producţie ale acestora, inclusiv a documentelor, a testelor privind
produsul finit şi a practicilor de nutriţie a animalelor, precum şi a originii
şi destinaţiei intrărilor şi ieşirilor, pentru a verifica dacă sunt în
conformitate cu cerinţele legale în toate cazurile;
j) centre de colectare - locaţii precum exploataţii, centre de colectare şi târguri de
animale, în care ecvideele domestice sau animalele domestice din speciile
bovine, ovine, caprine sau suine, care provin din diverse exploataţii, sunt
grupate în vederea constituirii loturilor, conform
Regulamentului Consiliului nr. 1/2005/CE;
k) târg de animale vii- loc
împrejmuit autorizat, prevăzut cu dezinfector rutier şi o singură cale de
acces, dotat cu spaţii amenajate pentru adăpostirea animalelor aduse pentru comercializare;
l) regiune - parte a
teritoriului României care este supusă inspecţiei autorităţilor competente şi
include ca formă administrativă judeţul;
m) comerciant - orice
persoană fizică sau juridică ce cumpără şi vinde, direct ori indirect, animale
sau produse de origine animală, în scop comercial.
CAPITOLUL I
Controale la origine
Art. 3. - (1) Fac obiectul comerţului numai animalele
şi produsele de origine animală menţionate la art. 1, care îndeplinesc
următoarele condiţii:
a) respectă cerinţele legislaţiei prevăzute în anexa
nr. 1, pentru animalele şi produsele de origine animală la care se face
referire în această anexă, şi cerinţele de sănătate animală din statul membru
de destinaţie, pentru animalele şi produsele de origine animală menţionate în anexa nr. 2;
b) provin din exploataţii, centre sau organizaţii care
sunt supuse controalelor veterinare oficiale periodice, în conformitate cu
alin. (3);
c) sunt identificate în conformitate cu cerinţele
regulilor comunitare şi sunt înregistrate indicându-se exploataţia, centrul sau
organizaţia de origine ori de tranzit;
d) atunci când sunt transportate, acestea trebuie să
fie însoţite de certificate de sănătate şi/sau de orice alte documente
prevăzute în legislaţia naţională transpusă, menţionată în anexa nr. 1, iar
pentru alte animale şi produse de origine animală, de regulile statului membru
de destinaţie. Aceste certificate sau documente emise de către medicul
veterinar oficial responsabil pentru exploataţia, centrul sau organizaţia de
origine trebuie să însoţească animalul/animalele şi produsele de origine
animală până la destinaţia acestuia/acestora. Certificatele sau documentele
solicitate de legislaţia zootehnică menţionată în cap. II
din anexa nr. 1, emise de autoritatea competentă,
trebuie să însoţească animalul/animalele şi produsele de origine animală până
la destinaţia acestuia/acestora;
e) animalele susceptibile sau produsele animalelor
susceptibile nu trebuie să provină:
(i) din exploataţii, centre sau organizaţii, zone ori
regiuni care sunt supuse restricţiilor stabilite în conformitate cu regulile
comunitare, atunci când este cazul, pentru animalele respective sau produsele
provenite de la animalele respective, datorită unei suspiciuni, unui focar sau
existenţei unei boli la care se referă anexa nr. 3 sau datorită aplicării
măsurilor de protecţie;
(ii) dintr-o exploataţie, centru, organizaţie, zonă sau
regiune care este supusă restricţiilor oficiale datorită unei suspiciuni, unui
focar sau existenţei unei alte boli decât cele la care se referă anexa nr. 3
sau din cauza aplicării măsurilor de protecţie;
(iii) dintr-o exploataţie care nu oferă garanţiile ce
pot fi solicitate de statul membru de destinaţie, pentru alte boli decât cele
menţionate în anexa nr. 3, în cazul în care acestea sunt destinate
exploataţiilor, centrelor sau organizaţiilor situate în statele membre care au
obţinut garanţii în conformitate cu procedura comunitară sau într-un stat
recunoscut ca fiind liber de o anumită boală conform legislaţiei comunitare;
(iv) dintr-o exploataţie,
centru sau organizaţie şi, când este cazul, dintr-o parte a teritoriului care
nu oferă garanţiile suplimentare prevăzute în conformitate cu procedura
comunitară, în cazul în care acestea sunt destinate unui stat membru sau unei
părţi a teritoriului acestuia care a beneficiat de aceste garanţii. Autoritatea
competentă a României, ca ţară de origine, trebuie să se asigure, înaintea
emiterii certificatului de sănătate sau a documentului de însoţire, că
exploataţiile, centrele sau organizaţiile respectă cerinţele prevăzute la lit.
e);
f) atunci când operaţiunea de transport implică mai
multe locuri de destinaţie, animalele şi produsele de origine animală trebuie
grupate împreună în tot atâtea loturi câte locuri de destinaţie sunt. Fiecare
lot trebuie să fie însoţit de certificatele şi/sau documentele la care se
referă lit. d);
g) în cazul în care animalele şi produsele de origine
animală reglementate de legislaţia prevăzută în anexa nr. 1 şi care respectă
regulile comunitare sunt destinate exportului către o ţară terţă prin
teritoriul altui stat membru, operaţiunea de transport trebuie să rămână sub
supraveghere vamală până la punctul de ieşire de pe teritoriul Comunităţii
Europene, în conformitate cu procedura comunitară, cu excepţia situaţiilor
speciale, când trebuie să fie autorizată de autoritatea competentă în scopul
asigurării bunăstării animalelor. In cazul animalelor şi produselor de origine
animală care nu respectă regulile comunitare sau în cazul animalelor şi
produselor de origine animală la care se referă anexa nr. 2, tranzitul poate
avea loc numai dacă acesta a fost autorizat de autoritatea competentă a statului
membru de tranzit.
(2) Autoritatea competentă dispune ca:
a) animalele şi produsele de origine animală la care se
referă art. 1, care ar putea fi tăiate în baza unui program naţional de
eradicare a bolilor care nu sunt menţionate în anexa nr. 3, să nu fie expediate
către teritoriul altui stat membru;
b) animalele şi produsele de origine animală la care se
face referire în anexa nr. 1 sau în anexa nr. 2 să nu facă obiectul comerţului
cu alt stat membru dacă acestea nu pot fi comercializate pe propriul teritoriu
din motive de sănătate publică sau animală justificate de art. 30 din Tratatul
de instituire a Comunităţii Europene.
(3) Fără a se aduce atingere
sarcinilor de control atribuite medicului veterinar oficial în baza legislaţiei
comunitare, autoritatea competentă trebuie să efectueze controale în
exploataţii, târguri de animale şi centre de colectare autorizate, centre sau
organizaţii, pentru a se asigura că animalele şi produsele de origine animală
destinate comerţului respectă cerinţele comunitare şi, în special, îndeplinesc
condiţiile stabilite la alin. (1) lit. c) şi d) cu privire la identificare. In
cazul în care există suspiciuni în ceea ce priveşte nerespectarea cerinţelor
comunitare, autoritatea competentă efectuează controalele necesare, iar dacă
suspiciunea se confirmă, ia măsuri corespunzătoare care pot include izolarea
exploataţiei, a centrului sau a organizaţiei respective.
Art. 4. - (1) Autoritatea competentă a României, ca
stat membru de expediere, ia măsurile necesare pentru a se asigura că:
a) deţinătorii de animale şi produse de origine
animală menţionate la art. 1 respectă cerinţele de sănătate şi zootehnice
naţionale sau comunitare prevăzute de prezenta normă, în toate etapele de
producţie şi comercializare;
b) animalele şi produsele de origine animală la care se
referă anexa nr. 1 sunt supuse controlului sanitar veterinar, cu excepţia unei
derogări specifice prevăzute de regulile comunitare;
c) animalele sunt transportate în mijloace de
transport corespunzătoare care respectă normele de igienă.
(2) Autoritatea competentă a României, ca stat membru
de origine, care a emis certificatul sau documentul care însoţeşte animalele
sau produsele de origine animală de la locul de origine, informează, în ziua în
care acestea sunt emise şi prin intermediul sistemului TRACES, autoritatea
competentă centrală a statului membru de destinaţie şi autoritatea competentă
de la locul de destinaţie.
(3) Autoritatea competentă a României, ca stat membru
de expediere, trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru a sancţiona,
conform prevederilor legale în domeniu, orice încălcare a legislaţiei
veterinare şi zootehnice de către persoane fizice sau juridice, atunci când se
constată că regulile comunitare au fost încălcate şi, în special, atunci când
se constată că documentele sau mărcile de identificare nu corespund statusului
animalelor ori exploataţiilor de origine sau caracteristicilor reale ale
produselor de origine animală.
CAPITOLUL II
Controale la destinaţie
Art. 5. - (1) Autoritatea competentă a României, ca
stat membru de destinaţie, implementează următoarele măsuri de inspecţie:
a) la locurile de destinaţie a animalelor şi
produselor de origine animală stabileşte, prin intermediul controalelor
sanitare veterinare efectuate prin sondaj, fără discriminare, dacă au fost
respectate cerinţele art. 3; în acelaşi timp, aceasta poate preleva probe;
b) poate efectua controale în timpul transportului animalelor şi produselor de origine animală pe
teritoriul său, atunci când autoritatea competentă a statului membru de tranzit
sau a României deţine informaţii care conduc la suspiciunea unei nereguli;
c) atunci când animalele la care se referă art. 1 şi care provin dintr-un alt stat membru sunt
destinate:
(i) unui târg de animale sau unui centru de colectare
autorizat, astfel cum este definit de regulile comunitare, operatorul din acele
locuri este responsabil pentru admiterea animalelor care
nu îndeplinesc cerinţele art. 3 alin. (1). Autoritatea competentă verifică dacă
animalele respectă cerinţele menţionate, prin intermediul controlului
certificatelor sau al documentelor care însoţesc animalele;
(ii) unui abator care se află sub supravegherea unui
medic veterinar oficial care trebuie să se asigure, în special pe baza
certificatului sau a documentului de însoţire, că sunt tăiate numai animale
care îndeplinesc cerinţele art. 3 alin. (1). Operatorul abatorului este
responsabil pentru tăierea animalelor care nu îndeplinesc cerinţele art. 3
alin. (1) lit. c) şi d);
(iii) unui comerciant înregistrat care divizează
loturile de transport sau unei unităţi care nu este supusă unei supravegheri
permanente, un astfel de comerciant sau o astfel de unitate este considerată de
autoritatea competentă drept destinatarul animalelor şi se aplică condiţiile
stabilite la lit. d);
(iv) exploataţiilor, inclusiv centrelor sau
organizaţiilor, unde lotul de transport este parţial descărcat pe durata
transportului, fiecare animal sau grup de animale trebuie să fie însoţit, în
conformitate cu art. 3, de originalul certificatului de sănătate sau al
documentului de însoţire până când ajunge la destinatarul menţionat în acestea;
d) destinatarii menţionaţi la lit. c) pct. (iii) şi
(iv) au obligaţia să verifice, înainte ca lotul de transport să fie divizat sau comercializat ulterior, prezenţa mărcilor
de identificare, a certificatelor sau documentelor la care se referă art. 3
alin. (1) lit. c) şi d), să notifice autorităţii competente orice neregulă sau
abatere şi, în acest ultim caz, să izoleze animalele respective până la luarea
unei decizii în privinţa acestora de către autoritatea competentă;
e) garanţiile care trebuie să fie furnizate de către
destinatarii menţionaţi la lit. c) pct. (iii) şi (iv) trebuie să fie
specificate într-un protocol încheiat cu autoritatea competentă, ce trebuie să
fie semnat în momentul înregistrării prealabile prevăzute la art. 12.
Autoritatea competentă trebuie să efectueze controale randomizate pentru a
verifica conformitatea cu aceste garanţii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în acelaşi mod şi
destinatarilor produselor de origine animală la care se referă art. 1.
(3) Toţi destinatarii menţionaţi în certificatul sau
în documentul prevăzut în art. 3 alin. (1) lit. d) sunt obligaţi:
a) la cererea autorităţii competente a României, ca
stat membru de destinaţie, şi pentru realizarea controalelor menţionate la
alin. (1), să raporteze în avans sosirea animalelor şi produselor de origine
animală dintr-un alt stat membru şi, în special, natura lotului de transport şi
data anticipată a sosirii. Limita de timp pentru notificare nu trebuie să fie,
în general, mai mare de 24 de ore, deşi, în circumstanţe excepţionale, statele
membre ale Uniunii Europene pot solicita ca notificarea să se facă cu două zile
înainte. Această notificare nu este solicitată pentru caii înregistraţi care
sunt însoţiţi de un document de identificare prevăzut de Normele privind
organizarea stud-book-ului, certificarea originii şi comerţul cu ecvidee de
rasă pură, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 464/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 715 din 21 august 2006, ce transpun
directivele Consiliului 90/427/CEE, 90/428/CEE si
deciziile Comisiei 92/216/CEE, 92/353/CEE, 92/354/CEE, 93/623/CEE, 96/78/CE,
96/79/CE şi 2004/158/CE;
b) să păstreze, pentru o perioadă de cel puţin 6 luni,
certificatele sau documentele menţionate la art. 3, pentru a le prezenta
autorităţii competente, dacă aceasta din urmă le solicită.
Art. 6. - (1) Atunci când regulile comunitare solicită
ca animalele să fie puse în carantină, aceasta are loc în mod obişnuit în
exploataţia de destinaţie.
(2) Poate fi utilizată o unitate de carantină dacă
aceasta se justifică din punct de vedere sanitar veterinar. Această unitate de
carantină trebuie să fie considerată ca loc de destinaţie a lotului de
transport. Autoritatea competentă a României notifică Comisiei Europene
motivele aplicării unei astfel de măsuri.
(3) Obligaţiile referitoare la carantină şi localizarea
acesteia din urmă trebuie să fie specificate conform cerinţelor veterinare la
care se referă art. 3 alin. (1) lit. a).
Art. 7. - (1) Pe parcursul controalelor efectuate de
autoritatea competentă la locurile unde animalele şi
produsele de origine animală menţionate în anexa nr. 1, provenite dintr-o ţară
terţă, intră pe teritoriul României, în porturi, aeroporturi, posturi de
inspecţie la frontieră, se iau următoarele măsuri pentru:
a) verificarea certificatelor
şi a documentelor care însoţesc animalele şi produsele de origine animală;
b) respectarea regulilor de control stabilite în art.
5 pentru animalele şi produsele de origine animală;
c) respectarea regulilor stabilite de Norma sanitară
veterinară care stabileşte principiile ce reglementează organizarea
controalelor veterinare privind produsele ce intră în Comunitatea Europeană din
ţări terţe, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 206/2006, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 752 din 4 septembrie 2006, ce transpune în legislaţia naţională
Directiva Consiliului 97/78/CE pentru produsele de origine animală provenite
din ţări terţe;
d) respectarea regulilor
stabilite de Norma sanitară veterinară privind stabilirea principiilor care
reglementează organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intră
în Comunitatea Europeană din ţări terţe, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
243/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 900 din 6 noiembrie 2006, ce transpune în
legislaţia naţională Directiva Consiliului 91/496/CEE pentru animalele
provenite din ţări terţe.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), toate
animalele şi produsele de origine animală transportate cu mijloace de transport
ce asigură o legătură permanentă şi directă între două puncte geografice din
Comunitatea Europeană trebuie să fie supuse regulilor de control prevăzute în
art. 5 din Directiva Consiliului 90/425/CE, transpusă în legislaţia naţională
prin prezenta normă.
Art. 8. - (1) Dacă în timpul unui control efectuat la
locul de destinaţie a lotului sau în timpul transportului autoritatea
competentă constată:
a) prezenţa agenţilor care produc una dintre bolile la
care se referă Norma sanitară veterinară privind notificarea bolilor
animalelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 77/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 788 din 30 august 2005, ce transpune în legislaţia naţională
Directiva Consiliului 82/894/CEE, cu modificările şi completările ulterioare, o
zoonoză, o boală sau orice altă cauză similară ce poate constitui un risc major
pentru animale şi oameni, sau că produsele de origine animală provin dintr-o
regiune contaminată de o boală epizootică, aceasta trebuie să dispună ca
animalul sau transportul de animale să fie pus în carantină în cea mai
apropiată unitate de carantină sau să fie tăiat şi/sau distrus. Costurile
aferente măsurilor menţionate anterior sunt suportate de către expeditor sau de
către reprezentantul său ori de persoana responsabilă pentru produsele de
origine animală sau animalele respective. Autoritatea competentă a României, ca
stat membru de destinaţie, notifică, în scris, prin mijloace corespunzătoare,
autorităţilor competente ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene şi
Comisiei Europene constatările făcute, deciziile luate şi motivele acestor
decizii. Se pot aplica măsurile de protecţie prevăzute în art. 10;
b) că, fără a se aduce atingere prevederilor lit. a),
animalele şi produsele de origine animală nu îndeplinesc cerinţele stabilite de
legislaţia naţională care transpune prevederi comunitare sau de reglementările
naţionale referitoare la sănătatea animalelor ori, în cazul în care România
obţine garanţii în conformitate cu procedura comunitară, autoritatea competentă
a României poate, în cazul în care condiţiile de sănătate publică sau animală
permit acest lucru, să dea expeditorului sau reprezentantului său posibilitatea
de a alege între:
(i) menţinerea animalelor şi a produselor de origine
animală sub supraveghere în cazul prezenţei reziduurilor, până la confirmarea
respectării regulilor comunitare, şi, în cazul nerespectării acestor reguli,
aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţia comunitară;
(ii) tăierea animalelor sau distrugerea produselor de origine animală;
(iii) returnarea animalului sau a lotului de transport,
cu autorizarea autorităţii competente a statului membru de expediere şi
notificarea anterioară a statului/statelor membru/membre de tranzit.
(2) Dacă se constată că documentele sau certificatele
conţin nereguli, proprietarului sau reprezentantului său i se va acorda o
perioadă de graţie înaintea recurgerii la aplicarea acestor măsuri.
Art. 9. - (1) In situaţiile prevăzute la art. 8,
autoritatea competentă a României, ca stat membru de destinaţie, trebuie să
contacteze fără întârziere autoritatea competentă a statului membru de
expediere. In situaţia în care România este stat membru de expediere,
autoritatea competentă a României trebuie să ia toate măsurile necesare şi să
notifice autorităţii competente a statului membru de destinaţie natura
controalelor efectuate, deciziile luate şi motivele pentru astfel de decizii.
(2) Dacă autoritatea competentă a României, ca stat
membru de destinaţie, consideră că astfel de măsuri sunt inadecvate, aceasta
împreună cu autoritatea competentă a statului membru de expediere trebuie să
caute modalităţi şi mijloace de remediere a situaţiei; dacă este cazul, aceasta
poate efectua o inspecţie la faţa locului. In situaţia în care România este
stat membru de expediere, autoritatea competentă a României trebuie să
colaboreze cu autoritatea competentă a statului membru de destinaţie în
identificarea mijloacelor de remediere a situaţiei.
(3) Atunci când controalele prevăzute la art. 8 indică
nereguli repetate, autoritatea competentă a României, ca stat membru de
destinaţie, trebuie să informeze Comisia Europeană şi autorităţile competente ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene.
(4) Până la concluziile Comisiei Europene,
autoritatea competentă a României, ca stat membru de expediere, trebuie, la
cererea statului membru de destinaţie, să intensifice controalele asupra
animalelor şi produselor de origine animală care provin din exploataţia,
centrul, organizaţia, târgul de animale, centrul de colectare autorizate sau
din regiunea respectivă şi, dacă există motive serioase de risc pentru
sănătatea publică sau a animalelor, să suspende eliberarea oricăror certificate
sau documente de mişcare.
(5) Autoritatea competentă a României, ca stat membru
de destinaţie, intensifică controalele asupra animalelor care provin din
aceeaşi exploataţie, centru, organizaţie, târg de animale sau centru de colectare autorizate ori regiune.
(6) Deciziile autorităţii competente pot fi contestate
potrivit legii în vigoare, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (9).
(7) Deciziile luate de autoritatea competentă a
României, ca stat membru de destinaţie, şi motivaţiile pentru astfel de decizii
trebuie să fie notificate expeditorului sau reprezentantului său şi autorităţii
competente a statului membru de expediere.
(8) Dacă expeditorul ori reprezentantul său solicită
acest lucru, îi vor fi transmise în scris deciziile şi motivele menţionate,
împreună cu detalii privind drepturile de contestaţie de care dispune în baza
legislaţiei în vigoare în România, ca stat membru de destinaţie, procedura şi
limitele de timp aplicabile.
(9) In eventualitatea unei
neînţelegeri, cele două părţi implicate au posibilitatea, dacă vor cădea de
acord, ca, în decurs de maximum o lună, să supună această neînţelegere
evaluării unui expert al cărui nume figurează pe o listă a experţilor
comunitari întocmită de Comisia Europeană. Costul consultării expertului este
suportat de Comunitatea Europeană.
(10) Experţii respectivi îşi dau avizul în decurs de
maximum 72 de ore sau după primirea rezultatelor oricăror analize. Părţile
respectă avizul expertului cu privire la legislaţia veterinară comunitară.
(11) Costurile de returnare a lotului de transport, de
deţinere sau izolare a animalelor ori, dacă este cazul, de tăiere sau
distrugere a acestora trebuie să fie suportate de expeditor, de reprezentantul
său ori de persoana responsabilă pentru animalele sau produsele de origine
animală.
CAPITOLUL III
Prevederi comune
Art. 10. - (1) Autoritatea competentă a României
trebuie să notifice imediat celorlalte state membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene orice focar de boală de
pe teritoriul său, pe lângă focarele de boală menţionate în norma sanitară
veterinară aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 77/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, ce transpune în legislaţia naţională Directiva
Consiliului 82/894/CEE, zoonozele, bolile sau alte cauze similare care pot
constitui un risc serios pentru sănătatea publică sau a animalelor.
(2) Autoritatea competentă a României, ca stat membru
de expediere, aplică imediat măsurile de control şi de protecţie prevăzute de
regulile comunitare, în special determinarea zonelor-tampon prevăzute de
regulile respective, sau adoptă orice altă măsură pe care o consideră
corespunzătoare.
(3) Autoritatea competentă a României, ca stat membru
de destinaţie sau de tranzit, care în cursul unui control prevăzut la art. 5 a
stabilit existenţa uneia dintre bolile sau cauzele la care se referă alin. (1),
dispune, dacă este necesar, măsurile de precauţie prevăzute de regulile comunitare, inclusiv carantinarea animalelor.
(4) Până la luarea măsurilor de către Comisia
Europeană, autoritatea competentă a României, ca stat membru de destinaţie,
poate lua, dacă există motive serioase de risc pentru sănătatea publică sau a
animalelor, măsuri de protecţie interimare cu privire la exploataţiile,
centrele sau organizaţiile respective ori, în cazul unei boli epizootice, cu
privire la zona-tampon prevăzută de regulile comunitare.
(5) Măsurile luate de autoritatea competentă a
României trebuie să fie notificate fără întârziere Comisiei Europene şi
celorlalte state membre ale Uniunii Europene.
(6) La solicitarea autorităţii competente a României
sau la iniţiativa Comisiei Europene, unul sau mai mulţi reprezentanţi ai
Comisiei Europene se pot deplasa în România pentru a examina, în colaborare cu
autorităţile competente, măsurile care au fost luate şi emit un aviz cu privire
la măsurile respective.
Art. 11. -Autoritatea competentă a României desemnează
departamentele veterinare responsabile de efectuarea controalelor veterinare şi
de colaborarea cu departamentele de control ale celorlalte state membre ale
Uniunii Europene.
Art. 12. - (1) Toţi comercianţii implicaţi în comerţul
intracomunitar cu animale şi/sau cu produse de origine animală la care se face
referire în art. 1 sunt obligaţi:
a) să se înregistreze în prealabil într-un registru
oficial, la cererea autorităţii competente;
b) să păstreze un registru unde sunt înscrise
livrările, iar pentru destinatarii la care se referă art. 5 alin. (1) lit. c)
pct. (iii), destinaţia ulterioară a animalelor şi produselor de origine
animală.
(2) Registrul menţionat trebuie să fie păstrat pe o
perioadă de 3 ani, astfel încât să poată fi prezentat autorităţii competente,
la cererea acesteia.
Art. 13. - (1) Oficialii
departamentelor veterinare şi, după caz, în colaborare cu oficialii altor
departamente din instituţii cu atribuţii în acest scop sunt autorizaţi:
a) să efectueze inspecţii ale exploataţiilor,
instalaţiilor, mijloacelor de transport şi procedeelor utilizate pentru
marcarea şi identificarea animalelor;
b) să verifice, în cazul produselor de origine animală
la care se referă anexa nr. 1, dacă personalul respectă cerinţele stabilite de
aceasta;
c) să recolteze probe de la:
(i) animalele ţinute în vederea vânzării,
comercializării sau a transportului;
(ii) produsele de origine animală ţinute în vederea stocării sau vânzării, comercializării
sau a transportului;
d) să examineze materialul documentar sau de prelucrare
a datelor util pentru controalele efectuate ca urmare a măsurilor luate în
baza prevederilor prezentei norme.
(2) Autoritatea competentă trebuie să solicite
exploataţiilor, centrelor sau organizaţiilor care sunt controlate colaborarea
necesară pentru îndeplinirea sarcinilor menţionate anterior.
CAPITOLUL IV
Prevederi tranzitorii şi finale
Art. 14. - (1) Până la adoptarea regulilor comunitare
şi fără a se aduce atingere menţinerii reglementărilor naţionale stabilite
pentru identificarea loturilor, comerţul cu animalele şi produsele de origine
animală menţionate în anexa nr. 2 este supus regulilor de control stabilite de
prezenta normă, în special celor menţionate la art. 3 alin. (1) lit. a).
(2) Autoritatea competentă a României trebuie să
comunice Comisiei Europene şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene
condiţiile şi procedurile aplicabile comerţului cu animalele si produsele de
origine animală care sunt prevăzute la alin. (1).
(3) Regulile de control prevăzute pentru animalele şi
produsele de origine animală la care se referă anexa nr. 1 trebuie să fie
extinse şi la animalele şi produsele de origine animală care nu sunt încă
incluse în această anexă, atunci când sunt adoptate regulile comunitare
armonizate ce reglementează comerţul acestora.
Art. 15. -Autoritatea competentă a României trebuie să
trimită Comisiei Europene informaţiile relevante privind controalele efectuate
conform prezentei norme, utilizând un model armonizat.
Art. 16. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor informează Comisia Europeană cu privire la actele
normative şi prevederile administrative necesare pentru implementarea prezentei
norme.
Art. 17. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
CAPITOLUL I
Legislaţie veterinară
SECŢIUNEA 1
1. Norma sanitară veterinară
privind problemele de sănătate a animalelor ce afectează comerţul
intracomunitar cu animale din speciile bovine şi suine, aprobată prin Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 61/2006, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 289 şi 289 bis din 30
martie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, ce transpune în
legislaţia naţională Directiva Consiliului 64/432/CEE
2. Norma sanitară veterinară care stabileşte cerinţele
de sănătate a animalelor aplicabile comerţului intracomunitar şi importului de
material seminal provenit de la animale domestice din specia bovine, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor nr. 205/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 756 din 5
septembrie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului
88/407/CEE.
3. Norma sanitară veterinară privind condiţiile de
sănătate a animalelor, care reglementează comerţul intracomunitar şi importul
din ţări terţe de embrioni proveniţi de la animale domestice din specia bovine,
aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor nr. 134/2006, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 617 şi
617 bis din 18 iulie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva
Consiliului 89/556/CEE
4. Norma sanitară veterinară privind condiţiile de sănătate
a animalelor ce guvernează mişcarea ecvideelor şi importul lor din ţări terţe,
aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 30/2006, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 213 din 8 martie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, ce transpune în
legislaţia naţională Directiva Consiliului 90/426/CEE
5. Norma sanitară veterinară care stabileşte cerinţele
de sănătate a animalelor, aplicabile comerţului intracomunitar şi importului de
material seminal provenit de la animale domestice din specia porcine, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor nr. 217/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 869 din 24
octombrie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului
90/429/CEE
6. Norma sanitară veterinară privind condiţiile de
sănătate a animalelor, care reglementează comerţul intracomunitar şi importul
din ţări terţe de păsări şi ouă de incubaţie, aprobată prin Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 144/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 641 şi 641 bis din 25 iulie 2006, ce
transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 90/539/CEE
7. Regulamentul Parlamentului European şi al
Consiliului nr. 1.774/2002 ce stabileşte reguli de sănătate cu privire la
subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman, publicat în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L273din10 octombrie 2002, p. 1
8. Norma sanitară veterinară privind condiţiile de
sănătate a animalelor, care reglementează punerea pe piaţă a animalelor şi a
produselor de acvacultura, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 82/2006,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 399 din 9 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului
91/67/CEE
9. Norma sanitară veterinară privind condiţiile de
sănătate a animalelor ce reglementează comerţul intracomunitar cu ovine şi
caprine, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
290/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 şi 56 bis din 24 ianuarie 2007, ce transpune în legislaţia
naţională Directiva Consiliului 91/628/CEE
10. Regulamentul Consiliului nr. 1/2005/CE privind
protecţia animalelor în timpul transportului şi al operaţiunilor conexe şi care
modifică directivele 64/432/CEE, 93/119/CE şi Regulamentul nr. 1.255/97/CE,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 3 din 5 ianuarie
2005, p. 1
SECŢIUNEA a 2-a
1. Norma sanitară veterinară ce stabileşte condiţiile
de sănătate a animalelor care reglementează comerţul şi importul de animale,
material seminal, ovule şi embrioni care nu se supun cerinţelor de sănătate a
animalelor stabilite de legislaţia în domeniu, la care se referă anexa nr. 1 la
Norma sanitară veterinară
referitoare la controalele veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului
României cu statele membre cu unele animale vii şi produse de origine animală,
aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr.
580/2002, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 128/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.100 din 6 decembrie
2005, ce transpune în legislaţia naţională Directiva
Consiliului 92/65/CEE
2. Pentru agenţi patogeni: prevederile Normei sanitare
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor care stabileşte cerinţele de
sănătate a animalelor şi de sănătate publică care reglementează comerţul şi
importul în Comunitatea Europeană de produse care nu sunt supuse cerinţelor
stabilite de regulile comunitare specifice la care se referă cap. I din anexa nr. 1 la Norma sanitară
veterinară privind controalele veterinare pentru comerţul dintre România şi
statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere şi de origine
animală, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi
pădurilor nr. 21/2003, iar în ceea ce priveşte agenţii patogeni, Norma sanitară
veterinară privind controalele veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului
României cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii şi produse
de origine animală, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentaţiei şi pădurilor nr. 580/2002, aprobată prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
245/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 15 noiembrie 2006, ce
transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 92/118/CEE
CAPITOLUL II
Legislaţie zootehnică
1. Norma cu privire la animalele de reproducţie de
rasă pură din specia bovine, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 17/2006, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 146 şi
146 bis din 15 februarie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva
Consiliului 77/504/CEE
2. Norma privind animalele de reproducţie din specia
porcine, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 13/2006, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 146 şi 146 bis din
15 februarie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului
88/661/CEE
3. Norma cu privire la animalele de reproducţie de
rasă pură din speciile ovine şi caprine, aprobată prin Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 20/2006, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 şi 146 bis din 15 februarie 2006, ce transpune în legislaţia
naţională Directiva Consiliului 89/361/CEE
4. Norme privind organizarea stud-bookului,
certificarea originii şi comerţul cu ecvidee de rasă pură, aprobate prin
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 464/2006,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 21 august 2006, ce transpun în legislaţia naţională
directivele Consiliului 90/427/CEE, 90/428/CEEsi deciziile Comisiei 92/216/CEE,
92/353/CEE, 92/354/CEE, 93/623/CEE, 96/78/CE, 96/79/CE şi 2004/158/CE
5. Norme de apreciere a bovinelor
de reproducţie, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 19/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 146 şi 146 bis
din 15 februarie 2006, ce transpun în legislaţia naţională deciziile Comisiei 84/247/CEE, 84/419/CEE, 86/404/CEE, 88/124/CEE,
96/80/CE si Directiva Consiliului 87/328/CEE
6. Norme de apreciere a ovinelor şi caprinelor de
reproducţie, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 22/2006, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 146 şi 146 bis din
15 februarie 2006, ce transpun în legislaţia naţională deciziile Comisiei
90/254/CEE, 90/255/CEE, 90/257/CEE şi 90/258/CEE
7. Norme de apreciere a porcinelor de reproducţie,
aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale
nr. 15/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 şi 146 bis din 15 februarie
2006, ce transpun în legislaţia naţională directivele Consiliului 90/118/CEE si
90/119/CEEsi deciziile Comisiei 89/501/CEE, 89/502/CEE, 89/503/CEE, 89/504/CEE,
89/505/CEE şi 89/506/CEE
8. Directiva Consiliului 91/174/CEE privind cerinţele
zootehnice şi genealogice pentru comercializarea animalelor de rasă pură,
transpusă în legislaţia naţională prin ordinele ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale nr. 13/2006, 17/2006 si 20/2006.
ANEXA Nr. 2 la normă
ANIMALE ŞI PRODUSE DE ORIGINE ANIMALĂ
care nu fac obiectul armonizării, dar sunt supuse
comercializării şi fac obiectul controalelor prevăzute în prezenta normă
CAPITOLUL I
Legislaţie veterinară care reglementează
prevederi referitoare la alte animale vii care nu sunt menţionate în cap. I din anexa nr. 1 la normă.
CAPITOLUL II
Legislaţie veterinară care reglementează
prevederi referitoare la materialul seminal, ovulele şi embrionii care nu sunt
menţionaţi în cap. I din anexa
nr. 1 la normă.
ANEXA Nr. 3 la normă
LISTA
bolilor sau a bolilor epizootice care fac obiectul
măsurilor de urgenţă obligatorii, cu restricţii teritoriale la nivel de state membre, regiuni sau zone
1. Febra aftoasă (FA)
2. Pesta porcină clasică (PPC)
3. Pesta porcină africană (PPA)
4. Boala veziculoasă a porcului (BVP)
5. Influenţa aviară
6. Boala Newcastle (BN)
7. Pesta bovină
8. Pesta rumegătoarelor mici (PRM)
9. Stomatita veziculoasă (SV)
10. Boala limbii albastre
11. Pesta ecvină (PE)
12. Encefalomielita virală ecvină
13. Boala Teschen
14. Variola ovină şi caprină
15. Dermatoza nodulară contagioasă
16. Febra Văii de Rift
17. Pleuropneumonia contagioasă bovină