Ordinul Nr.1254 din 16.03.2018pentru aprobarea Instrumentului de monitorizare privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020 ACT EMIS DE: Ministerul Muncii si Justitiei Sociale ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 23 martie 2018
Având în vedere:– prevederile art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 655/2016 pentru aprobarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020 şi a Planului operaţional privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020; – Referatul de aprobare al Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi nr. 7.176 din data de 29 mai 2017,în temeiul art. 17 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul muncii şi justiţiei sociale emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Instrumentul de monitorizare privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2(1) Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi va monitoriza implementarea tuturor măsurilor prevăzute în Planul operaţional privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020.(2) Pentru implementarea măsurilor prevăzute în responsabilitatea altor instituţii şi urmărirea realizării indicatorilor de rezultat stabiliţi, Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi colaborează cu instituţiile implicate şi acordă sprijin tehnic. (3) Anual, începând cu anul 2017, Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi elaborează graficul de monitorizare pentru anul următor, aprobat prin decizie a preşedintelui publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii şi justiţiei sociale, Lia-Olguţa Vasilescu ANEXĂInstrumentul de monitorizare privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020 Articolul 1Scopul activităţii de monitorizare este identificarea, analiza şi proiectarea intervenţiilor privind posibile decalaje faţă de indicatorii de rezultat stabiliţi pentru măsurile prevăzute în Planul operaţional privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020. Articolul 2(1) Instrumentul de monitorizare privind implementarea Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020 reprezintă ansamblul tehnicilor de lucru utilizate pentru urmărirea atingerii indicatorilor de rezultat aferenţi fiecărei măsuri din cele opt direcţii strategice de acţiune.(2) Pachetul de lucru utilizat în cadrul activităţii de monitorizare cuprinde cel puţin următoarele: a)chestionar; b)fişă de monitorizare; c)instrucţiuni metodologice; d)raport de monitorizare. (3) Chestionarul este instrumentul utilizat pentru colectarea de date despre stadiul implementării unei măsuri.(4) Fişa de monitorizare este adaptată în funcţie de specificul indicatorilor dezagregaţi pe diferite criterii (cantitative, calitative, de discriminare etc.), pornind de la valorile de referinţă, acolo unde acestea sunt cunoscute.(5) Instrucţiunile metodologice cuprind informaţii referitoare la proceduri de aplicare a tehnicilor de lucru, calitatea respondenţilor, durata procesului de monitorizare şi alte elemente considerate necesare pentru a obţine informaţii corecte.(6) Raportul de monitorizare conţine cel puţin: informaţii privind gradul de implementare a Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020, prin referire la indicatorii de rezultat, obiectivul general şi obiectivele specifice prevăzute, recomandări şi propuneri. Articolul 3(1) Activitatea de monitorizare cuprinde 4 etape: pregătirea, colectarea datelor, analiza rezultatelor şi elaborarea raportului.(2) Etapa de pregătire cuprinde elaborarea chestionarului, adaptarea fişei de monitorizare la specificul măsurii, elaborarea instrucţiunilor metodologice necesare, documentarea cu privire la acţiunile anterioare. (3) Colectarea datelor se realizează prin completarea fişei de monitorizare, pe baza chestionarelor completate.(4) Analiza rezultatelor presupune prelucrarea tuturor datelor, în comparaţie cu indicatorii de rezultat, obiectivul general şi obiectivele specifice prevăzute.(5) Anual, Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi va elabora un raport privind stadiul implementării Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020 care va fi făcut public în al doilea trimestru al anului următor pentru anul precedent, fără a se depăşi luna martie a anului următor celui pentru care se realizează monitorizarea anuală.(6) În toate etapele activităţii de monitorizare, instituţiile responsabile pentru implementarea măsurilor cuprinse în Planul operaţional al Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020 vor consulta îndeaproape şi vor implica în mod activ persoanele cu dizabilităţi şi organizaţiile care le reprezintă. Articolul 4Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi utilizează informaţiile cuprinse în raportul de monitorizare pentru a stabili măsuri de remediere a decalajelor constatate şi pentru a elabora raportul anual privind stadiul implementării Strategiei naţionale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilităţi" 2016-2020. Articolul 5Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. I: Accesibilitate urmăreşte obiectivul general: „Promovarea accesibilităţii în toate domeniile vieţii pentru asigurarea exercitării de către persoanele cu dizabilităţi a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2017
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
4.1. Elaborarea Planului naţional de accesibilitate (PNAc) cu scopul de a asigura accesul şi participarea persoanelor cu dizabilităţi şi a copiilor cu dizabilităţi, în condiţii de egalitate cu ceilalţi, la toate domeniile vieţii |
Plan naţional de accesibilitate (PNAc) |
b)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi a procedurilor de control cu privire la accesul la mediul fizic |
Cadru legislativ revizuit Standarde minime şi instrucţiuni privind accesul la mediul fizic Sistem de achiziţii publice incluziv Proceduri şi instrumente de evaluare şi monitorizare elaborate |
2.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi a procedurilor de control cu privire la accesul la sistemul de transport public |
Cadru legislativ revizuit Standarde minime şi instrucţiuni privind accesul la sistemul de transport Sistem de achiziţii publice incluziv Proceduri şi instrumente de evaluare şi monitorizare elaborate |
2.5. Creşterea gradului de conştientizare şi sensibilizare privind importanţa accesibilităţii pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii tuturor membrilor societăţii |
Număr de campanii organizate Număr de entităţi publice şi private informate |
3.1. Îmbunătăţirea cadrului legal şi de reglementare privind asigurarea accesului la servicii de informare, comunicaţii şi de altă natură, inclusiv servicii electronice şi de urgenţă |
Cadru legislativ revizuit Sistem de achiziţii publice incluziv Standarde tehnice şi ghiduri elaborate |
3.2. Introducerea cunoştinţelor despre accesibilitate şi „design universal" în sistemul de formare iniţială şi continuă a reprezentanţilor autorităţilor publice locale (APL), precum şi a profesioniştilor şi a personalului din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor |
Număr de programe de formare în domeniul accesibilităţii aprobate Număr de reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale formaţi Număr de studenţi/profesionişti din domeniul tehnologiilor şi sistemelor informatice şi de comunicaţii/personal APL formaţi |
3.5. Creşterea gradului de conştientizare şi sensibilizare privind importanţa accesibilităţii pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii tuturor membrilor societăţii |
Număr de campanii organizate Număr de entităţi publice şi private informate |
c)Măsuri aferente perioadei 2017-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.3. Promovarea cercetării în domeniul accesibilităţii mediului fizic, precum şi în domeniul proiectării şi realizării bunurilor, serviciilor, echipamentelor şi facilităţilor conexe concepute pe baza „designului universal" |
Număr de teme de cercetare Plan-cadru de accesibilitate a mediului fizic pentru oraş Plan-cadru de accesibilitate a mediului fizic pentru municipiu |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.4. Implicarea activă a persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv a copiilor cu dizabilităţi, prin organizaţiile care îi reprezintă, în dezvoltarea şi implementarea politicilor, legislaţiei şi programelor privind asigurarea accesului la mediul fizic |
Număr de organizaţii ale persoanelor cu dizabilităţi consultate |
1.5. Creşterea gradului de conştientizare şi sensibilizare privind importanţa accesibilităţii pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii tuturor membrilor societăţii |
Număr de campanii publice organizate Număr de entităţi publice şi private informate |
2.3. Promovarea cercetării în domeniul accesibilităţii sistemului de transport, precum şi în domeniul proiectării şi realizării bunurilor, serviciilor, echipamentelor şi facilităţilor conexe concepute pe baza „designului universal" |
Număr de teme de cercetare Plan-cadru de accesibilitate a transportului public pentru oraş Plan-cadru de accesibilitate a transportului public pentru municipiu Număr de teme de cercetare aplicate în domeniu |
2.4. Implicarea activă a persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv a copiilor cu dizabilităţi, prin organizaţiile care îi reprezintă, în dezvoltarea şi implementarea politicilor, legislaţiei şi programelor privind asigurarea accesului la sistemul de transport public |
Număr de organizaţii ale persoanelor cu dizabilităţi consultate |
3.3. Dezvoltarea cercetării în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor accesibile pentru a răspunde cerinţelor variate ale persoanelor cu dizabilităţi la costuri minime |
Număr de teme de cercetare Număr de teme de cercetare aplicate în domeniu Serviciul de urgenţă adaptat |
3.4. Implicarea activă a persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv a copiilor cu dizabilităţi, prin organizaţiile care îi reprezintă, în dezvoltarea şi implementarea politicilor, legislaţiei şi programelor în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor |
Număr de organizaţii ale persoanelor cu dizabilităţi consultate |
d)Măsuri aferente perioadei 2018-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.2. Introducerea cunoştinţelor despre accesibilitate şi „design universal" în sistemul de formare iniţială şi continuă a reprezentanţilor APL, precum şi a profesioniştilor şi a personalului din domeniul transportului public |
Număr de programe de formare în domeniul accesibilităţii aprobate Număr de reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale formaţi Număr de studenţi/profesionişti/personal din domeniu formaţi |
2.2. Introducerea cunoştinţelor despre accesibilitate şi „design universal" în sistemul de formare iniţială şi continuă a reprezentanţilor APL, precum şi a profesioniştilor şi a personalului din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor |
Număr de programe de formare în domeniul accesibilităţii aprobate Număr de reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale formaţi Număr de studenţi/profesionişti din domeniul tehnologiilor şi sistemelor informatice şi de comunicaţii/personal APL formaţi |
4.2. Monitorizarea gradului de îndeplinire a indicatorilor PNAc |
Proceduri şi instrumente de monitorizare a implementării PNAc Rapoarte publice de evaluare cantitativă şi calitativă |
Articolul 6Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. II: Participare urmăreşte obiectivul general: „Asigurarea participării depline a persoanelor cu dizabilităţi în toate domeniile vieţii" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2017
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.4. Analiza privind tipurile de servicii de sprijin necesare pentru exercitarea capacităţii juridice |
Raport de analiză |
7.2. Identificarea nevoilor specifice ale persoanelor cu dizabilităţi |
Raport de analiză privind nevoile identificate |
8.1. Elaborarea Planului naţional de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi (PNDPD) prin analiza şi evaluarea nevoilor şi resurselor existente şi prin consultarea cu toţi factorii implicaţi |
Planul naţional de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi (PNDPD) diseminat Planul judeţean de dezinstituţionalizare a persoanelor cu dizabilităţi avizat de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi (ANPD) şi aprobat prin hotărâre a consiliului judeţean |
b)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Consultarea permanentă a organizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi şi implicarea persoanelor cu dizabilităţi în toate procesele de luare a deciziilor |
Număr de protocoale încheiate între organismele guvernamentale şi organizaţiile persoanelor cu dizabilităţi Număr de consultări ale organizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi Număr de consultări a persoanelor cu dizabilităţi |
1.2. Realizarea de sesiuni de instruire şi alte tipuri de programe de informare pentru dezvoltarea de competenţe sociale şi civile ale personalului care interacţionează sau este implicat în asistenţa şi protecţia persoanelor cu dizabilităţi, în sensul încurajării participării persoanelor cu dizabilităţi la viaţa socială |
Numărul personalului instruit/format |
1.3. Realizarea de formări ale personalului din cadrul organizaţiilor neguvernamentale şi a persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a membrilor familiilor lor, cu privire la încurajarea participării persoanelor cu dizabilităţi la viaţa socială |
Număr de persoane formate |
1.4. Realizarea de campanii publice de conştientizare prin care se încurajează percepţiile pozitive cu privire la persoanele cu dizabilităţi şi receptivitatea faţă de drepturile acestora, precum şi cu privire la contribuţiile valoroase pe care persoanele cu dizabilităţi le pot aduce la bunăstarea generală |
Număr de campanii de conştientizare Număr de materiale de promovare |
2.3. Analiza anuală a situaţiei persoanelor cu dizabilităţi puse sub interdicţie |
Raport de analiză |
3.1. Analiza privind tipurile de servicii de sprijin necesare pentru acces efectiv la actul de justiţie |
Raport de analiză |
4.1. Elaborarea şi implementarea unor programe şi proceduri unitare privind exercitarea dreptului de vot de către persoanele cu dizabilităţi |
Set de programe şi proceduri aprobate Protocol Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) - ANPD Raport public de activitate |
4.2. Realizarea de campanii de informare privind exercitarea dreptului de vot de către persoanele cu dizabilităţi |
Număr de campanii realizate Protocol AEP - ANPD Raport public de activitate |
4.3. Stabilirea şi implementarea standardelor de acces al persoanelor cu dizabilităţi la secţiile de votare |
Set de standarde aprobate Număr de secţii de votare în care au fost implementate standardele de acces Protocol AEP - ANPD Raport public de activitate |
5.1. Furnizare de asistenţă tehnică în domeniul asigurării accesibilităţii informaţiilor prin: ghiduri, standarde, instrucţiuni şi alte forme |
Număr de ghiduri/standarde/instrucţiuni/an |
5.2. Realizarea de activităţi de promovare a resurselor existente pentru utilizarea limbajului mimico-gestual, a limbajului specific surdocecităţii, scrierii Braille, comunicării augmentative şi a tehnologiilor şi dispozitivelor de acces |
Număr de activităţi de promovare/an |
5.3. Realizarea de formare a personalului implicat în activităţile de informare |
Numărul personalului format/an |
5.4. Încurajarea instituţiilor publice, a mediului economic şi a societăţii civile pentru adoptarea de modalităţi de furnizare a informaţiilor de interes general în formate accesibile |
Modele de bună practică |
5.5. Îmbunătăţirea mecanismelor de primire şi soluţionare a petiţiilor |
Raport de analiză Numărul personalului informat/format Număr de ghiduri elaborate Raport anual de monitorizare privind evidenţierea activităţii de primire şi soluţionare a petiţiilor persoanelor cu dizabilităţi în raportarea anuală a instituţiilor publice |
5.6. Creşterea acţiunilor de control privind asigurarea furnizării informaţiilor destinate publicului larg în formate accesibile |
Număr de campanii de control/an Număr de entităţi controlate |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
6.1. Dezvoltarea serviciilor de sprijin pentru exercitarea deplină şi efectivă de către persoanele cu dizabilităţi a dreptului la alegere, libertate individuală, control al vieţii personale şi pentru îndeplinirea responsabilităţilor ce le revin în creşterea copiilor lor |
Număr de servicii de sprijin dezvoltate |
7.3. Dezvoltarea, inclusiv diversificarea serviciilor de sprijin pentru facilitarea incluziunii sociale |
Număr de servicii de sprijin dezvoltate Număr de servicii de sprijin diversificate |
7.4. Dezvoltarea capacităţii instituţionale la nivel central şi local pentru a răspunde nevoilor specifice ale persoanelor cu dizabilităţi |
Număr de specialişti angajaţi în serviciile publice destinate persoanelor cu dizabilităţi Numărul personalului format Standarde revizuite |
7.5. Asigurarea numărului de angajaţi necesar în serviciile destinate persoanelor cu dizabilităţi din comunitate |
Număr de specialişti angajaţi în serviciile publice destinate persoanelor cu dizabilităţi |
7.6. Realizarea de formare iniţială şi continuă a personalului din serviciile dezvoltate în comunitate |
Număr de personal format |
7.7. Dezvoltarea serviciilor de sprijin pentru a asigura abilitarea şi reabilitarea, precum şi integrarea în comunitate şi în toate aspectele societăţii, disponibile în comunitatea în care trăiesc |
Persoane cu dizabilităţi care beneficiază de servicii de sprijin Număr de forme de sprijin pentru a asigura abilitarea şi reabilitarea reglementate Număr de servicii de sprijin create Număr de persoane cu dizabilităţi care beneficiază de servicii de sprijin şi de informare în privinţa utilizării echipamentelor şi tehnologiilor care vizează abilitarea şi reabilitarea |
7.8. Prevenirea instituţionalizării şi susţinerea dezinstituţionalizării prin înfiinţarea şi/sau diversificarea tipurilor de servicii sociale acordate care să răspundă nevoilor specifice ale persoanelor cu dizabilităţi |
Număr de strategii de dezvoltare locală în care sunt incluse măsuri dedicate investiţiilor în infrastructura socială, cu prioritate în zonele sărace/marginalizate (de exemplu, localităţi cu număr redus de servicii alternative: centre de zi, respiro, servicii de suport etc.) Număr de strategii de dezvoltare locală în care sunt incluse servicii destinate persoanelor cu dizabilităţi, cu prioritate în zonele sărace/marginalizate (de exemplu, localităţi cu număr redus de servicii alternative: centre de zi, respiro, servicii de suport etc.) Număr de servicii de sprijin în comunitate dezvoltate. Proceduri de lucru operaţionale Standarde de calitate/ocupaţionale noi/revizuite Număr de servicii primare şi de sprijin în mediul rural Număr de centre respiro Număr de centre de criză Standardul de management de caz elaborat |
7.9. Conştientizarea şi sensibilizarea opiniei publice pentru combaterea stereotipurilor negative şi încurajarea participării depline a persoanelor cu dizabilităţi la viaţa în comunitate |
Număr de campanii de conştientizare şi sensibilizare a opiniei publice Număr de materiale publicitare (pliante, fluturaşi, manuale etc.) |
8.2. Dezinstituţionalizarea persoanelor cu dizabilităţi din centrele rezidenţiale de tip vechi, în etape, concomitent cu dezvoltarea de servicii în comunitate |
Număr de proiecte aprobate Număr de persoane formate Număr de servicii dezvoltate în comunitate |
9.1. Asigurarea condiţiilor de acces al persoanelor cu dizabilităţi la activităţi de educaţie nonformală, culturale, sportive, de timp liber şi recreative |
Seturi de materiale de informare adaptate Bune practici diseminate Număr de evenimente media pe tema dizabilităţii realizate Număr de programe adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilităţi |
9.2. Organizarea la nivel local, judeţean şi naţional de activităţi de educaţie nonformală, culturale, sportive, de timp liber şi recreative care implică participarea persoanelor cu dizabilităţi alături de ceilalţi, în condiţii de egalitate, precum conferinţe, festivaluri, proiecte, concursuri |
Număr de activităţi realizate |
9.3. Promovarea voluntariatului în vederea participării persoanelor cu dizabilităţi la activităţi educaţionale, culturale, sportive |
Număr de activităţi de voluntariat dezvoltate |
10.2. Facilitarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la mijloace, dispozitive de mobilitate, tehnologii de asistare şi forme active de asistenţă şi de intermediere de calitate la costuri accesibile |
Set de reglementări pentru distribuţia mijloacelor, dispozitivelor de sprijin şi de asistare Set de reglementări şi proceduri pentru furnizarea de formare pentru dezvoltarea abilităţilor de mobilitate a persoanelor cu dizabilităţi şi a personalului |
c)Măsuri aferente perioadei 2017-2019
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
10.1. Integrarea conceptului de mobilitate personală în toate politicile, programele, serviciile naţionale şi cele din comunitate destinate persoanelor cu dizabilităţi |
Set de definiţii şi reglementări ale conceptului, serviciilor şi ocupaţiilor Standarde tehnice şi ghiduri privind modul de obţinere şi de compensare a echipamentelor, tehnologiilor asistive şi de acces elaborate Set de reglementări şi ghiduri pentru implicarea activă a persoanelor cu dizabilităţi în luarea deciziilor care le privesc în mod direct |
d)Măsuri aferente perioadei 2018-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
7.1. Realizarea analizelor de impact privind implementarea directivelor şi tratatelor europene, în ceea ce priveşte deplina integrare şi participare a persoanelor cu dizabilităţi la viaţa socială şi îmbunătăţirea cadrului legislativ, după caz |
Raport de analiză Cadru legislativ armonizat |
10.3. Stimularea cercetării şi dezvoltării în industria echipamentelor, tehnologiilor asistive şi de acces |
Structură de cercetare în domeniu Sistem de colectare de informaţii relevante pentru identificarea şi eliminarea barierelor de mobilitate personală Proiecte de cercetare aplicate în industria echipamentelor, tehnologiilor asistive şi de acces |
e)Măsuri aferente perioadei 2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.5. Crearea de servicii de sprijin pentru asigurarea exercitării capacităţii juridice |
Număr de servicii create |
3.2. Diversificarea serviciilor de sprijin pentru a asigura persoanelor cu dizabilităţi accesul efectiv la actul de justiţie |
Număr de servicii de sprijin create |
Articolul 7Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. III: Egalitate urmăreşte obiectivul general: „Eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii pentru persoanele cu dizabilităţi" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ şi a practicilor existente care constituie discriminare împotriva persoanelor cu dizabilităţi |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
1.3. Realizarea de campanii de sensibilizare a societăţii privind necesitatea prevenirii şi combaterii discriminării pe criteriul dizabilităţii |
Număr de campanii de sensibilizare a societăţii |
1.4. Formarea personalului cu privire la discriminarea pe criteriul dizabilităţii |
Număr de personal format |
2.2. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ pentru a asigura atât revizuirea periodică a măsurilor de punere sub interdicţie judecătorească, cât şi accesul persoanelor cu dizabilităţi la proceduri de control jurisdicţional pentru a contesta tutela sau modul în care aceasta este administrată |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
2.3. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ, pentru recunoaşterea şi exercitarea de către persoanele cu dizabilităţi a capacităţii juridice, asigurând totodată protecţia adecvată şi eficientă pentru prevenirea abuzurilor, respectând drepturile, voinţa şi preferinţele persoanei |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.4. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ referitor la asigurarea dreptului persoanelor cu dizabilităţi de a deţine sau moşteni proprietăţi, de a-şi gestiona propriile venituri şi a avea acces la împrumuturi bancare, ipoteci şi alte forme de credit |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
2.5. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ referitor la asigurarea accesului efectiv la actul de justiţie al persoanelor cu dizabilităţi, ca participanţi direcţi şi indirecţi, inclusiv ca martori |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
2.6. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ referitor la exercitarea de către persoanele cu dizabilităţi a dreptului de a vota prin vot secret |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
2.7. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ referitor la asigurarea dreptului la viaţă privată |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
2.8. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ referitor la protejarea confidenţialităţii informaţiilor referitoare la datele personale, medicale, educaţionale şi de reabilitare ale persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv în domeniul securităţii în muncă |
Raport de analiză Modificări elaborate şi aprobate |
2.9. Realizarea de campanii publice de conştientizare prin care se încurajează receptivitatea faţă de drepturile persoanelor cu dizabilităţi, precum şi cu privire la contribuţiile valoroase pe care persoanele cu dizabilităţi le pot aduce la bunăstarea generală |
Număr de campanii de conştientizare realizate |
2.10. Realizarea de sesiuni de instruire şi alte tipuri de programe de informare pentru dezvoltarea de competenţe sociale şi civile ale personalului care interacţionează sau este implicat în asistenţa şi protecţia persoanelor cu dizabilităţi cu privire la drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului pentru persoanele cu dizabilităţi |
Numărul personalului instruit/format |
2.11. Desfăşurarea de instruiri şi/sau alte forme de pregătire profesională şi de transfer de informaţii cu privire la prevederile Convenţiei, preponderent pentru practicienii din cadrul sistemului judiciar şi al celui penitenciar: judecători, procurori, avocaţi, poliţişti şi lucrători din penitenciare |
Numărul personalului instruit |
2.12. Formarea personalului din cadrul organizaţiilor neguvernamentale şi a persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a membrilor familiilor lor, cu privire la drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului pentru persoanele cu dizabilităţi |
Numărul personalului format/an Număr de familii formate |
3.2. Asigurarea de sprijin pentru reabilitarea şi reintegrarea socială a persoanelor cu dizabilităţi, victime ale exploatării, violenţei sau abuzului, torturii, tratamentelor sau pedepselor crude, inumane sau degradante şi traficului de persoane |
Număr de servicii de sprijin dezvoltate |
3.3. Realizarea de campanii de informare şi sensibilizare împotriva actelor de violenţă, exploatare, neglijare şi abuz, precum şi împotriva relelor tratamente, a torturii şi a tratamentelor sau pedepselor crude, inumane şi degradante şi a traficului de persoane |
Număr de campanii realizate |
3.4. Formarea personalului implicat în lucrul cu persoanele cu dizabilităţi în scopul protejării acestora împotriva actelor de violenţă, exploatare, neglijare şi abuz, precum şi împotriva relelor tratamente, torturii şi a tratamentelor sau pedepselor crude, inumane şi degradante şi a traficului de persoane |
Număr de personal format |
3.5. Monitorizarea actelor de violenţă, exploatare, neglijare şi abuz, precum şi a relelor tratamente, torturii sau pedepselor crude, inumane şi degradante, a traficului de persoane împotriva persoanelor cu dizabilităţi |
Raport de monitorizare anual |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
4.1. Dezvoltarea serviciilor, a canalelor de comunicare şi a măsurilor logistice pentru protecţia şi securitatea persoanelor cu dizabilităţi în situaţii de risc, urgenţe umanitare şi dezastre naturale |
Proceduri eficiente Număr de servicii de sprijin Număr de personal format Număr de localităţi în care a fost diseminată informaţia Procentul de acoperire la nivel naţional |
5.1. Elaborarea procedurilor şi instrumentelor de monitorizare de către fiecare instituţie responsabilă |
Proceduri şi instrumente de monitorizare Rapoarte publice Număr de consultări realizate |
5.2. Elaborarea de rapoarte privind respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale pentru persoanele cu dizabilităţi |
Rapoarte publice anuale |
b)Măsuri aferente perioade 2017
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
3.1. Analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ, a procedurilor şi practicilor din punct de vedere al identificării formelor de violenţă, exploatare, neglijare şi abuz, precum şi împotriva relelor tratamente, torturii şi a tratamentelor sau pedepselor crude, inumane şi degradante şi a traficului de persoane referitoare la persoanele cu dizabilităţi |
Raport de analiză Proceduri modificate |
Articolul 8Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. IV: Ocuparea forţei de muncă urmăreşte obiectivul general: „Asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la un mediu de lucru deschis, incluziv şi accesibil, atât în sectorul public, cât şi în cel privat, concomitent cu asigurarea accesului lor efectiv la servicii de sprijin pentru creşterea ocupării pe piaţa muncii" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Îmbunătăţirea cadrului procedural administrativ, pe baza analizei acestuia, din punctul de vedere al identificării şi eliminării barierelor din domeniul ocupării în muncă a persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv privind condiţiile de recrutare, plasare, angajare şi menţinere în muncă, progresul în carieră, condiţiile de sănătate şi securitate la locul de muncă |
Raport de analiză Cadru procedural administrativ revizuit |
1.2. Realizarea unor programe de informare, inclusiv în formate adaptate, privind drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului pentru persoanele cu dizabilităţi, cu accent pe dreptul la muncă şi la servicii de sprijin, în egalitate cu ceilalţi |
Programe de informare Număr de persoane informate |
1.3. Realizarea unor pachete de informaţii de bază, a unor programe de informare şi formare privind „adaptarea rezonabilă" şi „design universal" în domeniul ocupării în muncă |
Pachete de informaţii Programe de informare în formate adaptate (Braille, suport audio, limbaj uşor de citit) Număr de persoane informate/formate |
1.4. Furnizarea de servicii de sprijin pentru integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilităţi în sistem integrat cu servicii educaţionale, de sănătate şi altele, în vederea dezvoltării personale şi a tranziţiei de la servicii rezidenţiale către servicii comunitare |
Bază de date servicii de sprijin. Numărul de standarde noi/revizuite pentru ocupaţiile implicate în serviciile de sprijin Număr de servicii integrate înfiinţate |
1.5. Realizarea de activităţi de formare, calificare, consiliere şi alte forme de pregătire a personalului care lucrează în servicii sociale, de ocupare şi de sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi |
Numărul personalului format, pe tipuri de formare Persoane care şi-au îmbunătăţit nivelul de calificare |
1.6. Monitorizarea angajării persoanelor cu dizabilităţi în sectorul public |
Proceduri şi instrumente de monitorizare Rapoarte anuale |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.7. Intensificarea colaborării între autorităţile locale cu atribuţii în vederea identificării soluţiilor eficiente de dezvoltare şi susţinere a serviciilor auxiliare pentru activităţile independente ale persoanelor cu dizabilităţi, de tip asigurări, service, transport, asistenţă juridică şi altele |
Acorduri de colaborare Număr de parteneriate |
1.9. Realizarea de analize de impact privind sistemul de cotă, de cercetări privind incidenţa adaptărilor rezonabile, costurile sau calitatea acestora, alte analize privind situaţia unităţilor protejate autorizate şi/sau a persoanelor cu dizabilităţi în ceea ce priveşte ocuparea forţei de muncă |
Analize de impact Număr de cercetări |
2.1. Îmbunătăţirea sistemului de evaluare a abilităţilor şi opţiunilor persoanelor cu dizabilităţi din punct de vedere instituţional şi al procedurilor de lucru în aria vocaţională şi profesională, în baza analizei de sistem şi de impact |
Raport de analiză Componentă instituţională funcţională Proceduri şi instrumente operaţionale |
2.2. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi administrativ care reglementează potrivirea dintre nivelul de educaţie şi pregătire a persoanelor cu dizabilităţi cu cerinţele de pe piaţa muncii, din punctul de vedere al identificării şi eliminării barierelor de acces |
Raport de analiză Cadru legislativ revizuit |
2.3. Încurajarea dezvoltării de programe vocaţionale, ateliere protejate şi a altor alternative de pregătire pentru muncă şi viaţă independentă, precum şi a serviciilor auxiliare necesare |
Număr de programe vocaţionale/ateliere protejate/alte alternative de pregătire pentru muncă şi viaţă independentă/servicii auxiliare Standarde realizate/revizuite Număr de iniţiative locale |
2.4. Formarea personalului din structurile de evaluare vocaţională şi orientare profesională, a personalului care activează în domeniul pregătirii pentru muncă şi viaţă independentă, încurajarea schimburilor de experienţă şi bune practici |
Număr de persoane formate Persoane care şi-au îmbunătăţit nivelul de calificare |
2.5. Realizarea de programe de informare şi formare pentru familii, reprezentanţi sau alţi aparţinători legali, în vederea diminuării formelor de hiperprotecţie a persoanelor cu dizabilităţi |
Număr de pachete de informare Număr de persoane informate Număr de persoane formate |
2.6. Participarea persoanelor cu dizabilităţi la programe şi acţiuni de informare, consiliere, dezvoltare personală, cursuri de formare, programe de tip „A doua şansă" şi alte forme de creştere a nivelului de educaţie şi de formare profesională |
Număr de persoane cu dizabilităţi participante Număr de programe Număr de persoane care au finalizat programe de formare profesională Număr de persoane participante la programe de formare profesională |
2.7. Asigurarea de servicii comunitare de sprijin, integrate şi de calitate pentru persoanele cu dizabilităţi în domeniul ocupării, care să includă servicii de tip consiliere şi evaluare vocaţională, sprijin pentru integrarea în muncă şi altele, în cadrul centrelor de zi |
Baza de date servicii de sprijin Număr de standarde noi/revizuite pentru ocupaţiile implicate în serviciile de sprijin Număr de servicii integrate înfiinţate |
2.8. Furnizarea de servicii integrate de sprijin în vederea tranziţiei de la servicii de îngrijire rezidenţiale către servicii în comunitate |
Număr de persoane cu dizabilităţi care beneficiază de servicii după părăsirea instituţiilor de tip rezidenţial |
2.9. Formarea personalului din serviciile dezvoltate în vederea dezinstituţionalizării şi prevenirii instituţionalizării |
Număr de persoane formate, pe tipuri de formare |
3.1. Realizarea de campanii de promovare şi informare privind calificările, meritele şi abilităţile persoanelor cu dizabilităţi şi contribuţia acestora pe piaţa muncii |
Campanii realizate |
3.2. Promovarea alternativelor de ocupare, a formelor de economie socială, a bunelor practici în domeniul ocupării, a oportunităţilor de dezvoltare de activităţi independente |
Bază de date Campanii realizate Număr de iniţiative de dezvoltare de activităţi independente |
3.3. Consultarea persoanelor cu dizabilităţi, a organizaţiilor neguvernamentale ale acestora, a angajatorilor şi a altor organisme implicate în domeniul ocupării în muncă |
Bază de date Număr de consultări Număr de persoane cu dizabilităţi participante Număr de proiecte comune |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
3.4. Consolidarea cooperării cu organizaţiile internaţionale de profil |
Număr de parteneriate funcţionale Număr de proiecte comune implementate Număr de beneficiari proiecte comune |
4.1. Elaborarea Planului naţional de pregătire pentru muncă şi viaţă independentă (PNPMVI), pentru perioada 2016-2020 4.2. Monitorizarea implementării PNPMVI |
PNPMVI elaborat Proceduri şi instrumente de monitorizare PNPMVI Rapoarte anuale Număr de persoane cu dizabilităţi angajate |
b)Măsuri aferente perioadei 2018-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.8. Dezvoltarea de măsuri de sprijin (de orice natură: fiscale, economice, de know-how etc.) destinate angajatorilor, pentru ca aceştia să poată pune la dispoziţia persoanelor cu dizabilităţi tehnologii asistive adaptate locului de muncă/accesibilizarea locului de muncă/adaptarea utilajelor/liniilor tehnologice la necesităţile persoanelor cu dizabilităţi |
Măsuri de sprijin dezvoltate Tehnologii asistive adaptate locului de muncă Locuri de muncă accesibilizate Utilaje/linii tehnologice adaptate la necesităţile persoanelor cu dizabilităţi |
Articolul 9Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. V: Educaţie şi formare profesională urmăreşte obiectivul general: „Promovarea educaţiei şi formării profesionale favorabile incluziunii la toate nivelurile şi a învăţării de-a lungul vieţii pentru persoanele cu dizabilităţi" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2018
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.2. Implicarea persoanelor cu dizabilităţi şi a familiilor acestora ca parteneri egali în procesul de dezvoltare adecvată a ofertei de educaţie şi formare oferită de către comunitate |
Creşterea numărului de persoane cu dizabilităţi şi de familii ale acestora implicate |
b)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.2. Asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la învăţământul obligatoriu, în forme şi contexte adaptate, bazat pe principiile educaţiei incluzive, în comunităţile în care trăiesc |
Numărul de elevi cu dizabilităţi şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă în comunităţile de domiciliu/unităţi de învăţământ special Număr de unităţi şcolare incluzive |
1.3. Asigurarea unor servicii de sprijin individualizat la nivelul unităţilor de învăţământ de masă şi special, suficiente şi de calitate |
Numărul serviciilor de sprijin individualizat Numărul serviciilor create anual |
1.4. Adaptarea mediului fizic al unităţilor de învăţământ şi al altor spaţii cu rol educativ, pentru asigurarea accesului persoanelor cu diferite tipuri de dizabilitate |
Număr de şcoli adaptate |
1.5. Facilitarea transportului persoanelor cu dizabilităţi la şcoală sau la alte spaţii de educaţie şi formare |
Număr de persoane cu dizabilităţi beneficiare |
1.7. Promovarea conceptului de coach, shadow, pentru adolescentul şi tânărul cu dizabilităţi prin informarea personalului din educaţie cu privire la necesitatea şi rolul acestora în procesul de educaţie |
Număr de informări/număr de cadre didactice |
2.1. Dezvoltarea şi diversificarea mijloacelor didactice, a auxiliarelor de învăţare adaptate, de tip caiete de lucru, texte cu scrierea Braille, mijloace de comunicare augmentativă, texte mărite ori simplificate, tehnologii electronice asistive de învăţare, softuri educaţionale speciale şi altele |
Numărul de elevi care beneficiază de activităţi, proceduri şi tehnici complementare de facilitare a învăţării, faţă de anul anterior |
3.4. Elaborarea/revizuirea curriculumului pentru învăţământul special şi special integrat preuniversitar |
Număr de programe şcolare elaborate/revizuite |
4.1. Derularea de campanii de promovare a dreptului persoanelor cu dizabilităţi la educaţie şi formare de calitate, în condiţii de egalitate cu ceilalţi |
Număr de campanii de promovare a dreptului persoanelor cu dizabilităţi la educaţie |
c)Măsuri aferente perioadei 2017
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ pentru realizarea unui sistem educaţional şi de formare profesională incluziv, în toate formele şi nivelurile de studiu, şi armonizarea conceptelor din educaţie la Convenţia ONU cu privire la drepturile persoanelor cu dizabilităţi şi clasificarea internaţională a funcţionării, dizabilităţii şi sănătăţii |
Cadru legislativ revizuit |
1.8. Elaborarea unor proceduri unitare de monitorizare a accesului la educaţie şi formare a persoanelor cu dizabilităţi |
Număr de seturi de proceduri aprobat |
3.5. Introducerea în grila de evaluare/monitorizare a activităţii cadrelor didactice a unor indicatori referitori la aplicarea principiilor educaţiei incluzive în activitatea didactică |
Grilă de evaluare a activităţii cadrelor didactice revizuită |
d)Măsuri aferente perioadei 2017-2019
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.9. Elaborarea unei metodologii interministeriale de evaluare, monitorizare şi intervenţie timpurie integrată pentru copiii şi tinerii cu dizabilităţi |
Metodologie de evaluare şi intervenţie timpurie aprobată |
e)Măsuri aferente perioadei 2018
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.6. Introducerea obligativităţii accesului persoanei de însoţire şi/sau a persoanelor care au rol de coach, shadow, ş.a.m.d. în unităţile de învăţământ, inclusiv cele universitare |
Cadru administrativ, procedural, aprobat |
Articolul 10Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. VI: Protecţie socială urmăreşte obiectivul general: „Promovarea şi protecţia dreptului persoanelor cu dizabilităţi la un standard adecvat de viaţă pentru îmbunătăţirea continuă a calităţii vieţii lor" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2017
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.5. Îmbunătăţirea sistemului de planificare şi monitorizare a serviciilor de asistenţă sociale şi de sprijin destinate persoanelor cu dizabilităţi |
Strategii de dezvoltare locală care cuprind planificarea şi monitorizarea serviciilor Proceduri de planificare şi monitorizare operaţionale |
b)Măsuri aferente perioadei 2016-2019
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.1. Abordarea echitabilă şi unitară a nevoilor de sprijin şi asistenţă ale persoanelor, independent de cauzele şi momentul apariţiei dizabilităţii |
Sistem unitar de evaluare şi încadrare pentru adulţii cu dizabilităţi |
4.2. Încurajarea voluntariatului şi promovarea exemplelor de bună practică pentru susţinerea creşterii calităţii vieţii persoanelor cu dizabilităţi şi incluziune socială |
Număr de servicii sociale care susţin activităţi de voluntariat. Număr de activităţi de voluntariat dezvoltate Număr de parteneriate de voluntariat cu instituţii şi ONG-uri Bune practici identificate |
c)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.3. Dezvoltarea capacităţii administrative a ANPD pentru coordonarea metodologică a implementării Strategiei şi asigurării de sprijin în vederea elaborării şi monitorizării implementării strategiilor locale în domeniu, precum şi realizarea de instruiri ale personalului implicat |
Proceduri şi instrumente de monitorizare operaţionale Număr de persoane instruite |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.4. Elaborarea şi implementarea standardului de management de caz |
Standardul de management de caz elaborat |
1.5. Îmbunătăţirea sistemului naţional de evaluare a persoanelor cu dizabilităţi din perspectiva centrării pe nevoile individuale şi acordării de sprijin personalizat |
Raport de analiză. Sistem de evaluare revizuit |
1.6. Îmbunătăţirea calităţii serviciilor furnizate persoanelor cu dizabilităţi în instituţiile de asistenţă socială |
Standarde revizuite Număr de acţiuni de control Număr de persoane formate |
2.2. Simplificarea procedurilor necesare în vederea accesării beneficiilor de protecţie socială |
Aplicaţii standardizate Personal format |
2.3. Înfiinţarea şi monitorizarea echipelor mobile pentru intervenţia în comunitate pentru persoanele cu dizabilităţi nedeplasabile |
Număr de echipe mobile Număr de intervenţii în comunitate Procentul de acoperire la nivel naţional |
2.4. Asigurarea intervenţiei în situaţiile de criză cu care se pot confrunta persoanele cu dizabilităţi |
Standard de calitate pentru centrele respiro şi centrele de criză Număr de persoane cu dizabilităţi care beneficiază de servicii de intervenţie în situaţii de criză |
2.7. Dezvoltarea serviciilor de îngrijire de lungă durată |
Număr de beneficiari Număr de servicii dezvoltate |
3.1. Dezvoltarea/înfiinţarea de servicii care acordă în sistem integrat: servicii de sănătate, educaţie, locuire şi de sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi |
Modelul de serviciu comunitar integrat definit Standarde de calitate elaborate Servicii integrate înfiinţate |
4.1. Promovarea dreptului egal al tuturor persoanelor cu dizabilităţi la îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de viaţă, precum şi la un standard adecvat de viaţă |
Număr de acţiuni de conştientizare a comunităţilor |
4.3. Dezvoltarea dialogului şi parteneriatului între toţi factorii implicaţi în procesul de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi în vederea conştientizării şi sensibilizării pentru combaterea stereotipurilor negative şi pentru susţinerea creşterii calităţii vieţii persoanelor cu dizabilităţi |
Număr de protocoale de colaborare operaţionale Număr de acţiuni realizate Număr de parteneriate semnate |
d)Măsuri aferente perioadei 2017-2018
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Definirea conceptului de „standard adecvat de viaţă", analiza şi modificarea sau completarea, după caz, a cadrului legislativ, prin referire la standardul adecvat de viaţă pentru persoanele cu dizabilităţi |
Cadru legislativ revizuit |
2.6. Îmbunătăţirea cadrului legislativ pentru asigurarea accesului la servicii adecvate şi accesibile ca preţ, la dispozitive şi alte tipuri de asistenţă pentru nevoile dizabilităţii |
Cadru legislativ revizuit |
e)Măsuri aferente perioadei 2017-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.2. Orientarea beneficiilor de asistenţă socială acordate pentru acoperirea costurilor directe ale dizabilităţii, complementar asigurării standardului adecvat de viaţă pentru persoanele cu dizabilităţi |
Cadru legislativ revizuit |
f)Măsuri aferente perioadei 2018-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
3.2. Contractarea serviciilor din cadrul sistemului integrat de servicii către furnizori privaţi în condiţii de eficienţă şi cu respectarea standardelor în vigoare |
Contracte încheiate cu furnizori privaţi pentru acordarea serviciilor din cadrul sistemului integrat de servicii în sistem integrat |
Articolul 11Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. VII Sănătate urmăreşte obiectivul general: „Asigurarea accesului echitabil al persoanelor cu dizabilităţi la servicii şi facilităţi de sănătate de calitate, care acordă atenţie problemelor specifice de gen, la un cost rezonabil şi cât mai aproape posibil de comunităţile în care acestea trăiesc" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.2. Dezvoltarea şi diversificarea tipurilor de servicii de sănătate, inclusiv a serviciilor de reabilitare medicală şi a serviciilor conexe acestora, cu accent pe asistenţa ambulatorie, în alternative flexibile, cât mai aproape de comunitate şi în sistem integrat cu celelalte servicii precum şi cu o distribuţie adecvată în plan geografic |
Număr de furnizori de servicii de reabilitare medicală în sistem ambulatoriu, aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări, şi distribuţia geografică a acestora Număr de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu şi distribuţia geografică a acestora Număr de servicii de asistenţă cu echipe mobile în comunităţi şi distribuţia geografică a acestora Număr anual de consultaţii de reabilitare medicală acordate persoanelor cu dizabilităţi, pe zone geografice Număr anual de zile de tratament care se acordă în bazele de tratament pentru persoanele cu dizabilităţi, pe zone geografice Număr de persoane cu dizabilităţi care au avut un consult de medicină dentară în ultimele 12 luni, pe zone geografice |
1.3. Definirea şi dezvoltarea de servicii/centre comunitare integrate în vederea abordării personalizate a persoanei cu dizabilităţi |
Număr de servicii/centre comunitare integrate Număr de persoane cu dizabilităţi beneficiare |
b)Măsuri aferente perioadei 2017
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.1. Îmbunătăţirea cadrului legislativ, acolo unde este cazul, în vederea asigurării accesului persoanelor cu dizabilităţi la serviciile de sănătate necesare inclusiv în scopul refacerii stării de sănătate |
Modificări şi completări ale cadrului legislativ elaborate pe baza unui raport de analiză |
c)Măsuri aferente perioadei 2017-2018
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
3.6. Furnizarea de evidenţe privind starea de sănătate, nevoia de servicii de sănătate ale persoanelor cu dizabilităţi şi gradul de răspuns al sistemului de sănătate |
Raport de analiză Formular de evaluare a gradului de satisfacţie al pacienţilor, adaptat |
d)Măsuri aferente perioadei 2017-2020
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
1.4. Asigurarea accesului fetelor şi femeilor cu dizabilităţi, în condiţii de egalitate, la informaţii şi tratamente privind sănătatea reproducerii, planificare familială, educaţie sexuală, pe baza consimţământului liber exprimat |
Număr de fete şi femei cu dizabilităţi care au fost informate şi/sau care au beneficiat de mijloace şi tratamente privind sănătatea reproducerii, planificare familială |
1.6. Implementarea conceptului de adaptare rezonabilă în serviciile de sănătate cu caracter general şi în programele naţionale de sănătate, în termeni de echipamente şi infrastructură, comunicaţional şi informaţional |
Număr de servicii adaptate Număr de pachete de informaţii adaptate |
1.7. Dezvoltarea de mecanisme de asigurare a calităţii serviciilor de sănătate generale şi specifice pentru persoanele cu dizabilităţi |
Ghiduri de practică medicală revizuite Set de indicatori relevanţi pentru măsurarea calităţii serviciilor de sănătate furnizate persoanelor cu dizabilităţi |
2.1. Dezvoltarea şi implementarea de măsuri, iniţiative şi servicii directe privind sănătatea mintală |
Mecanisme şi instrumente de identificare timpurie dezvoltate Număr de beneficiari de servicii Program naţional de sănătate mintală şi profilaxie în patologia psihiatrică |
2.2. Depistarea precoce, prin examene de screening standardizate ale nou-născuţilor, a acelor boli care pot conduce la dizabilitate |
Număr de examene de screening standardizate pentru nou-născuţi Număr de beneficiari/examen de screening Procedură de monitorizare Servicii de prevenţie precoce incluse în pachetul de bază de servicii medicale sau în programe naţionale de sănătate |
Măsuri |
Indicatori de rezultat |
2.3. Elaborarea unei proceduri privind monitorizarea copiilor cu scor APGAR mic în vederea identificării timpurii a problemelor de dezvoltare |
Număr de copii monitorizaţi |
3.5. Realizarea unei comunicări adecvate în cadrul serviciilor medicale, în relaţie cu persoanele cu dizabilităţi şi familiile acestora, inclusiv în ceea ce priveşte anunţul afectării/deficienţei |
Pachet de informaţii dezvoltat Număr de specialişti formaţi |
4.1. Creşterea nivelului de informare privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi în materie de sănătate şi de abilitare şi reabilitare |
Număr de profesionişti din sistemul de sănătate informaţi Campanie de conştientizare |
e)Măsuri aferente perioadei 2018
Măsuri |
Indicatori |
3.3. Elaborarea curriculei privind educaţia părinţilor şi profesioniştilor în ceea ce priveşte sexualitatea şi comportamentul adolescenţilor cu dizabilităţi |
Curricula aprobată |
3.4. Introducerea conceptului de asistenţă cu echipe mobile în comunităţi pentru persoanele cu dizabilităţi în legislaţie |
Cadru legislativ revizuit |
f)Măsuri aferente perioadei 2018-2020
Măsuri |
Indicatori |
1.5. Includerea în serviciile de sănătate cu caracter general şi în programele naţionale de sănătate a unor intervenţii specifice şi strategii de abordare pentru persoanele cu dizabilităţi |
Creşterea gradului de satisfacţie a persoanelor cu dizabilităţi faţă de serviciile medicale |
1.8. Dezvoltarea de mecanisme operaţionale de semnalare a nevoilor şi a abaterilor de la respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi în serviciile de sănătate |
Număr de furnizori de servicii medicale cu sistem de semnalare Protocoale de semnalare formalizate |
1.9. Dezvoltarea de măsuri de sprijin/stimulare a activităţilor de concepere, proiectare, producţie a protezelor pentru persoanele cu dizabilităţi şi de distribuire gratuită total/parţial a acestora |
Măsuri de sprijin dezvoltate |
3.1. Formarea iniţială şi continuă a tuturor profesioniştilor din domeniul sănătăţii privind respectarea drepturilor, demnităţii, autonomiei şi specificităţii nevoilor persoanelor cu dizabilităţi |
Pachet de informaţii dezvoltat Număr de profesionişti formaţi |
3.2. Creşterea abilităţilor profesioniştilor în consilierea părinţilor, reprezentanţilor legali ai copilului, familiei persoanei cu dizabilităţi imediat după anunţul afectării/deficienţei |
Număr de părinţi consiliaţi |
g)Măsuri aferente perioadei 2019
Măsuri |
Indicatori |
2.4. Adaptarea locurilor de muncă în vederea scăderii riscului generării de dizabilităţi în cursul vieţii profesionale |
Ghiduri privind măsurile de protecţia şi securitatea în muncă pe domenii de activitate Mecanism de control funcţional |
Articolul 12Activitatea de monitorizare a atingerii indicatorilor de rezultat pe direcţia strategică de acţiune nr. VIII Statistici şi colectarea datelor urmăreşte obiectivul general: „Fundamentarea de politici pentru persoanele cu dizabilităţi pe baza evidenţelor statistice şi de cercetare colectate din toate domeniile de activitate" şi vizează următoarele măsuri aferente obiectivelor specifice: a)Măsuri aferente perioadei 2016-2017
Măsuri |
Indicatori |
3.2. Formarea personalului care reprezintă punct de contact în cadrul ministerelor pentru a facilita comunicarea şi implementarea măsurilor aferente în diferite sectoare şi la diferite niveluri |
Număr de personal format |
b)Măsuri aferente perioadei 2016-2019
Măsuri |
Indicatori |
1.3. Elaborarea de modificări legislative şi proceduri administrative necesare armonizării informaţiilor cantitative şi calitative culese, pentru a asigura confidenţialitatea şi respectarea anonimităţii persoanei cu dizabilităţi |
Instrumente şi metodologii de lucru digitale armonizate pentru toate domeniile |
1.4. Îmbunătăţirea capacităţii statistice a ANPD şi serviciilor autorităţilor publice locale, în special în ceea ce priveşte identificarea barierelor, dar şi a accesului la beneficii şi la servicii de calitate, în strânsă legătura cu digitalizarea operaţiilor pentru cetăţeni |
Procese digitalizate Baze de date disponibile la nivel naţional |
c)Măsuri aferente perioadei 2017
Măsuri |
Indicatori |
1.5. Diversificarea criteriilor de dezagregare a datelor în raport cu identificarea barierelor cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi în exercitarea drepturilor lor |
Criterii de dezagregare aprobate |
d)Măsuri aferente perioadei 2017-2020
Măsuri |
Indicatori |
2.2. Publicarea buletinului statistic în domeniul dizabilităţii |
Arhiva site ANPD completă şi la zi |
e)Măsuri aferente perioadei 2018
Măsuri |
Indicatori |
1.2. Culegerea, prelucrarea şi valorificarea de date din sistemele relevante, eliminarea similitudinilor, suprapunerilor, lipsurilor şi neconcordanţelor privind evidenţele culese |
Baze de date interoperabile şi corelate |
2.1. Elaborarea de proceduri privind participarea şi consultarea persoanelor cu dizabilităţi, a familiilor acestora, a reprezentanţilor sau a organizaţiilor lor privind colectarea de date |
Procedura aprobată |
2.3. Publicarea buletinelor statistice în domeniile proprii de responsabilitate, conţinând informaţii privind dizabilitatea din perspectiva Convenţiei ONU |
Arhiva site-uri completă şi la zi |
f)Măsuri aferente perioadei 2019
Măsuri |
Indicatori |
1.1. Promovarea serviciilor informatizate oferite de către administraţia publică şi optimizarea proceselor instituţionale, astfel încât să contribuie semnificativ la simplificarea procedurilor pentru persoanele cu dizabilităţi, dar şi la interoperabilitatea bazelor de date |
Servicii informatizate Baze de date interoperabile |
|