ORDIN Nr. 1216
din 6 octombrie 2008
privind aprobarea
Normativului tehnic pentru evaluarea starii de siguranta in exploatare a
echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor
- NTLH-050
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 24 octombrie 2008
Având în vedere prevederile art. 4 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor,
republicată, ale Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii,
cu modificările ulterioare,
luând în considerare Referatul Direcţiei amenajarea
bazinelor hidrografice nr. 138.370 din 11 iulie 2008,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile, cu completările ulterioare,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normativul tehnic pentru evaluarea
stării de siguranţă în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale
evacuatorilor de ape mari ai barajelor - NTLH-050, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia amenajarea bazinelor hidrografice
din cadrul Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile va urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
ANEXĂ
NORMATIV TEHNIC
privind evaluarea
stării de siguranţă în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor- NTLH-050
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Evaluarea stării de
siguranţă în exploatare a echipamentelor
hidroelectromecanice, denumite în continuare EHEM, ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor - stavile, vane, clapete
etc. - constituie o expertiză tehnică de specialitate care face parte
integrantă din expertiza privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a
barajelor şi lacurilor de acumulare sau a barajelor şi digurilor care
realizează depozite de deşeuri industriale, denumite în continuare baraje. Acestea se supun regulilor
generale stabilite prin Metodologia privind evaluarea stării de siguranţă în
exploatare a barajelor şi lacurilor de acumulare - NTLH-022 şi prin Metodologia
privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi digurilor
care realizează depozite de deşeuri industriale - NTLH-023, aprobate prin
Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului şi al ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi locuinţei nr. 116/289/2002. Prin excepţie, pentru
barajele cu autorizaţie de funcţionare în condiţii de siguranţă în baza
expertizei tehnice corespunzătoare, expertiza echipamentelor
hidroelectromecanice se poate face şi independent, dacă observaţiile în
exploatare asupra EHEM ridică suspiciuni, cu condiţia însuşirii acesteia de
către expertul pentru evaluarea siguranţei barajului.
Art. 2. - Se supun prevederilor prezentului normativ
tehnic EHEM care echipează evacuatorii de ape mari ai
barajelor şi au o capacitate
nominală de evacuare mai mare decât 10% din debitul capabil de calcul al
tuturor evacuatorilor de ape mari ai barajului, stabilit în funcţie de clasa de
importanţă, potrivit prevederilor STAS 4273-87, sau de categoria de importanţă
a barajului, potrivit Metodologiei privind stabilirea categoriilor de
importanţă a barajelor - NTLH-021, aprobată prin Ordinul ministrului apelor şi
protecţiei mediului şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi
locuinţei nr. 115/288/2002.
Art. 3. - Evaluarea stării de siguranţă în exploatare a
EHEM se realizează în condiţiile prevăzute de prezentul normativ tehnic de
către experţi pentru evaluarea siguranţei în exploatare a EHEM, pentru baraje
încadrate în categoriile de importanţă A şi B, sau specialişti avizaţi pentru
evaluarea siguranţei în exploatare a EHEM, pentru baraje încadrate în
categoriile de importanţă C şi D, denumiţi în continuare experţi EHEM. Experţii
EHEM vor fi certificaţi sau avizaţi în mod similar cu experţii pentru baraje,
conform precizărilor din cap. II.
CAPITOLUL II
Certificarea şi avizarea experţilor pentru evaluarea
stării de
siguranţă în exploatare a EHEM ale barajelor
Art. 4. - (1) Evaluarea siguranţei în exploatare a
EHEM, denumită în continuare evaluarea siguranţei EHEM, se realizează de
experţi EHEM constituiţi în corpul experţilor EHEM.
(2) Corpul experţilor EHEM este constituit din maximum
25 de experţi, care vor fi certificaţi sau avizaţi, după caz, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea
şi certificarea corpului de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în
exploatare a EHEM care fac parte din barajele încadrate în categoriile de
importanţă A şi B şi, respectiv, cu Regulamentul privind organizarea şi
avizarea corpului de specialişti pentru evaluarea stării de siguranţă în
exploatare a EHEM care fac parte din barajele încadrate în categoriile de
importanţă C şi D, care se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale din domeniul apelor.
CAPITOLUL III
Etapele evaluării siguranţei în exploatare a EHEM
Art. 5. - (1) Prin conţinut şi mod de abordare,
evaluarea siguranţei EHEM cuprinde două etape ale evaluării siguranţei
barajului:
a) etapa I, preliminară, se
realizează pe baza datelor existente şi a inspecţiei tehnice a echipamentelor,
care poate să prevadă un program de investigaţii suplimentare, strict necesare
pentru caracterizarea stării tehnice şi a condiţiilor de exploatare;
b) etapa a II-a, finală, pe baza etapei I şi a rezultatelor investigaţiilor suplimentare,
care propune lucrările şi măsurile necesare aducerii EHEM la nivelul de
siguranţă conform cerinţelor şi reglementărilor în vigoare şi exigenţelor
formulate de expertul pentru baraj, precum şi concluziile pentru condiţiile de
exploatare în perioada următoare.
(2) Dacă în etapa I se constată că nu sunt necesare investigaţii suplimentare, aceasta
poate fi declarată ca etapă finală.
Art. 6. - Fiecare etapă se încheie prin întocmirea unui
raport de evaluare a siguranţei EHEM. Acesta împreună cu toate documentele care
au stat la baza întocmirii lui se predau expertului pentru baraj. După avizare
expertul pentru baraj îl introduce în documentele expertizei. In cazul în care
se consideră necesar, expertul pentru baraj poate solicita expertului EHEM completări
sau reevaluări la raportul de evaluare.
CAPITOLUL IV
Conţinutul documentaţiei privind evaluarea siguranţei EHEM
Art. 7. - (1) Documentaţia privind evaluarea siguranţei
EHEM cuprinde următoarele elemente, structurate pe
capitole:
a) prevederi metodologice generale;
b) datele de bază privind EHEM;
c) Raportul de sinteză asupra comportării în timp a
EHEM;
d) Referatul de inspecţie tehnică a EHEM;
e) analiza metodelor de defectare, a efectelor şi a
criticităţii lor (metoda AMDEC);
f) Raportul de evaluare preliminară a siguranţei EHEM;
g) Raportul de evaluare finală a siguranţei EHEM;
h) propuneri pentru condiţiile de exploatare în
perioada următoare.
(2) Dacă expertiza asupra EHEM se face împreună cu
expertiza pentru baraj, conţinutul documentelor prevăzute la alin. (1) lit.
b)-d), f) şi g) se introduce sub formă de capitole distincte în documentele
similare pentru expertiza barajului.
SECŢIUNEA 1
Datele de bază
privind EHEM
Art. 8. - Documentaţia privitoare la datele de bază ce
caracterizează EHEM se întocmeşte pe baza datelor existente în momentul
declanşării expertizei şi va cuprinde:
a) descrierea detaliată a echipamentelor, componentele
principale, inclusiv planuri, desene, schiţe etc;
b) caracteristicile tehnice şi funcţionale ale
echipamentelor, în mod detaliat;
c) scurta istorie a EHEM, respectiv datele
calendaristice şi eventual realizatorii, pentru: proiectare, montaj, punere în
funcţiune, evenimente grave, reparaţii capitale (RK), reabilitări sau
modificări, înlocuirea unor componente importante etc;
d) informaţii asupra calculelor de rezistenţă şi
stabilitate: ipoteze, caracteristici ale materialelor, încărcări normate
utilizate, coeficienţi de siguranţă de calcul şi verificare, recalculare la
RKsau modificarea reglementărilor tehnice etc;
e) instalaţii şi aparate de măsurare şi control al
parametrilor funcţionării în exploatare a EHEM: descriere, fiabilitate, date
furnizate pe perioade;
f) specificaţii tehnice şi de montaj: date
calendaristice, controlul calităţii, documente de control şi recepţie etc;
g) evenimente deosebite în timpul execuţiei,
montajului şi exploatării, solicitări maxime înregistrate;
h) sinteza consemnărilor din jurnalul evenimentelor şi
din documentele de constatare ale organelor de control de orice categorie,
privitoare la execuţia, recepţia şi funcţionarea EHEM; evaluări anterioare ale
siguranţei;
i) extras cu prevederile regulamentului de exploatare,
precum şi sintezele rezultatelor urmăririi comportării în timp a construcţiei
privitoare la EHEM şi conexiunile acestora cu alte componente ale barajului şi
amenajării hidrotehnice.
SECŢIUNEA a 2-a
Raportul de sinteză asupra comportării în timp a EHEM
Art. 9. - Raportul de sinteză asupra comportării în
timp a EHEM se întocmeşte pe baza:
a) măsurătorilor la aparate de
măsură şi control, dacă acestea există;
b) observaţiilor personalului de exploatare, consemnate
în jurnalul evenimentelor;
c) investigaţiilor sistematice periodice.
Art. 10. - Principala modalitate pentru obţinerea
informaţiilor privind comportarea în exploatare a EHEM o constituie sinteza
rezultatelor consemnate în rapoartele tehnice ale activităţilor de investigaţii
periodice, organizate de către deţinătorul barajului, şi anume: investigaţii
curente (IC), investigaţii
profilactice (IP) şi
investigaţii de specialitate (IS).
10.1. IC se efectuează de către personalul de
exploatare, conform programului de exploatare aprobat (frecvenţă cel puţin
lunară), au caracter operativ şi trebuie să asigure:
a) cunoaşterea modului de răspuns al echipamentelor
principale şi al aparaturii de control - comandă la comenzile de manevrare sau
de indicare - semnalizare;
b) verificarea condiţiilor de etanşeitate;
c) verificarea modului de funcţionare a instalaţiilor
de prevenire a îngheţului pe timpul perioadelor cu
temperaturi negative;
d) determinarea unor deformaţii observabile ale
structurii echipamentelor sau ale sistemelor de acţionare a acestora.
10.2. IP se efectuează de către personalul de
întreţinere, conform programului de mentenanţă aprobat, dar cel puţin anual,
atât pe timpul efectuării operaţiilor de întreţinere profilactice şi/sau
reglare a elementelor de control, cât şi după fiecare viitură care a impus
manevrarea EHEM. Acestea trebuie să furnizeze informaţii relative la:
a) verificarea şi reglarea
aparaturii de control - comandă şi de indicare - semnalizare;
b) stabilirea gradului de uzură a componentelor cu
mişcare continuă;
c) stabilirea limitelor de manevrabilitate a
echipamentelor;
d) verificarea şi reglarea sistemelor de etanşeitate;
e) verificarea şi reglarea instalaţiilor de prevenire a
îngheţului;
f) cuantificarea unor deformaţii ale structurii
echipamentelor sau ale sistemelor de acţionare a acestora.
10.3. IS se efectuează, de regulă, cu ocazia şi
frecvenţa expertizelor barajului, dar pot fi efectuate şi independent de
acestea, în situaţii excepţionale, cum ar fi după apariţia unor fenomene care
au condus la depăşirea solicitărilor de calcul sau care au pus în pericol
funcţionarea ori siguranţa echipamentului respectiv. Rezultatele
investigaţiilor speciale realizate în situaţii excepţionale se cuprind în
Raportul de sinteză asupra comportării în timp a EHEM.
10.4. In Raportul de sinteză asupra comportării în
timp a EHEM se vor consemna informaţii privitoare la:
a) schema de organizare a
activităţii de urmărire a comportării EHEM în exploatare, responsabilităţile
compartimentelor şi persoanelor cu anumite funcţii, pregătirea profesională a
personalului de exploatare şi supraveghere;
b) frecvenţa observaţiilor, măsurătorilor şi
investigaţiilor asupra EHEM'(IC şi IP);
c) solicitările EHEM în cursul perioadei de exploatare
analizate;
d) infiltraţii şi etanşări imperfecte, cu specificaţia
cantitativă;
e) evenimente deosebite şi măsuri adoptate.
SECŢIUNEA a 3-a
Referatul de inspecţie tehnică a EHEM
Art. 11. - Inspecţia tehnică a EHEM constituie o
investigaţie de specialitate însoţită de probe de manevră şi se realizează de
către personal specializat, sub conducerea expertului EHEM, care va fi asistat
de o echipă formată, la cererea sa, din personalul deţinătorului barajului,
dotat cu aparatura corespunzătoare.
Art. 12. - Expertiza EHEM, respectiv investigaţiile de
specialitate, se planifică din timp, înainte de inspecţia tehnică pentru baraj
şi în afara perioadelor în care sunt probabile viituri importante, cu obţinerea
de către deţinătorul barajului a tuturor aprobărilor necesare pentru scoaterea
temporară din funcţiune şi efectuarea de manevre de probă succesive la diferite
EHEM, cu sau fără lansarea batardourilor, inclusiv pentru condiţiile hidraulice
din aval.
Art. 13. - Investigaţiile se fac asupra tuturor
ansamblurilor, subansamblurilor şi elementelor EHEM, în primă etapă prin metode
calitative, respectiv vizual, tactil sau auditiv, cu metode simple, urmărind
apariţia unor fenomene nedorite - deformaţii, deplasări sau jocuri, uzură,
coroziune superficială şi profundă, starea contactelor electrice, a cablurilor,
a motoarelor, a instalaţiilor de automatizare etc. Pentru elementele suspecte
de defecţiuni se utilizează, într-o etapă ulterioară, investigaţii cantitative
efectuate prin măsurători micrometrice, cu ultrasunete, gammagrafie etc, în
funcţie de situaţie. Se va acorda o atenţie deosebită investigării acelor
elemente care, în caz de defectare, pot provoca blocarea sau incapacitatea de
manevră a EHEM. Rezultatele acestor investigaţii vor fi consemnate ca atare,
conform procedurilor de exploatare.
Art. 14. - (1) Manevrele de probă pentru fiecare EHEM
se realizează în condiţiile prevăzute în instrucţiunile de exploatare. Dacă
expertul EHEM solicită condiţii speciale, solicitarea se va face în scris, sub
semnătură.
(2) Manevrele de probă constau în:
a) comanda de pornire, voită sau automată, la atingerea
unui parametru prestabilit;
b) comanda de oprire, voită sau automată, la atingerea unui parametru prestabilit;
c) probele de funcţionare în sarcină, pe toată cursa
sau pe o parte din cursă, a echipamentului respectiv.
(3) In cursul manevrelor de probă se va urmări şi
consemna orice fel de comportament anormal: vibraţii, blocări tranzitorii,
deplasări inegale ale extremităţilor stavilelor sau clapetelor, infiltraţii şi
pierderi de apă, zgomote, declanşarea protecţiilor electrice la pornire etc.
Art. 15. - Se supun probelor complete de funcţionare
grupurile electrogene de siguranţă, inclusiv înregistrarea timpului de atingere
a puterii nominale de la darea comenzii de pornire şi până la cuplarea în
sistemul de alimentare cu energie al EHEM.
Art. 16. - Se vor consemna incidentele, accidentele sau
avariile anterioare prin descrierea acestora, tipul de
intervenţii şi specificarea observaţiilor asupra eficienţei şi durabilităţii
remedierilor efectuate.
Art. 17. - Se va consemna situaţia materialelor,
pieselor de schimb şi mijloacelor din dotarea permanentă - accese, scule şi
unelte, mijloace de ridicare etc. - pentru realizarea operativă a
intervenţiilor în caz de defectare în perioade critice, cum ar fi, spre
exemplu, perioadele de viituri.
Art. 18. - Referatul de inspecţie tehnică a EHEM se va
încheia cu concluzii şi recomandări privitoare la:
a) stabilirea indicatorului de stare (S) a elementelor
sau subansamblurilor fiecărui EHEM în tabelul nr. 1 - AMDEC, conform grilei de
cotare din tabelul nr. 5, dacă expertiza impune aplicarea metodei AMDEC;
b) studii necesare în etapa a II-a, dacă este cazul,
pentru completarea informaţiilor privind starea EHEM şi finalizarea expertizei;
c) remedieri urgente necesare pentru continuarea
exploatării;
d) revizuirea programului de observaţii, investigaţii
şi măsurători din cadrul IC şi IP.
SECŢIUNEA a 4-a
Analiza metodelor de defectare, a efectelor şi a
criticităţii lor (metoda AMDEC)
Art. 19. - Evaluarea siguranţei EHEM prin metoda AMDEC
se face în mod obligatoriu pentru barajele încadrate în categoriile de
importanţă A şi B. In mod justificat, ea se poate aplica şi pentru barajele
încadrate în categoriile de importanţă C şi D.
Art. 20. - (1) Metoda AMDEC poate fi definită ca o
metodă inductivă, potrivită pentru sisteme hidroelectromecanice de tipul
stavilelor şi vanelor, statuată prin norme recunoscute oficial în cadrul
Uniunii Europene. AMDEC este o tehnică de analiză care are ca obiectiv
evaluarea şi garantarea fiabilităţii, a mentenabilităţii, a disponibilităţii şi
a securităţii echipamentelor tehnice prin prevenirea defectării. In faza de exploatare
se aplică varianta sa operaţională.
(2) Metoda descrisă în prezentul normativ constituie o
modificare şi adaptare a metodei AMDEC la studiul evaluării siguranţei EHEM
asociate barajelor.
(3) Aplicarea metodei AMDEC se face pentru fiecare EHEM
în parte şi implică parcurgerea succesivă a următoarelor etape:
a) definirea sistemului ce trebuie analizat (EHEM);
b) identificarea modurilor posibile şi imaginabile de
defectare;
c) analiza cauzelor defectărilor;
d) analiza efectelor defectărilor;
e) analiza posibilităţilor de
compensare a efectelor;
f) evaluarea riscului asociat fiecărui mod de
defectare (criticitate);
g) propunerea remedierilor şi a măsurilor de prevenire
a defectării.
Art. 21. - Din motive practice, cele 7 etape logice
prevăzute la art. 20 se grupează în 4 etape practice, având în total 21 de
operaţii, şi anume:
Etapa I - Iniţierea
1. Definirea sistemului de studiat
2. Definirea fazelor de funcţionare
3. Definirea obiectivelor analizei
4. Constituirea grupului de lucru
5. Stabilirea planului de
acţiune
6. Punerea la punct a suportului studiului
Etapa a II-a - Descompunerea funcţională
7. Decuparea sistemului
8. Identificarea funcţiilor subansamblurilor
9. Identificarea funcţiilor elementelor
Etapa a III-a - Analiza AMDEC
Faza a III-a a) -Analiza mecanismelor (modurilor) de
defectare
10. Identificarea modurilor de defectare
11. Cercetarea cauzelor
12. Cercetarea efectelor
13. Recenzarea modurilor de defectare
Faza a III-a b) - Evaluarea criticităţii
14. Estimarea timpilor de intervenţie
15. Evaluarea criteriilor de cotare
16. Calculul criticităţii (riscului asociat fiecărui
mod de defectare)
Faza a III-a c) - Propuneri de acţiuni corective
17. Analiza acţiunilor corective
18. Calculul noii criticităţii
Etapa a IV-a - Sinteza
19. Ierarhizarea defectelor
20. Lista elementelor (situaţiilor) critice
21. Lista recomandărilor
Etapa I - Iniţierea
Art. 22. - (1) Definirea sistemului de studiat, pentru
care se aplică AMDEC, implică cunoaşterea şi sistematizarea tuturor datelor ce
definesc structura sistemului conform documentaţiilor tehnice sau observaţiilor
şi releveelor. Pentru echipamente relativ noi există, de regulă, documentaţii
tehnice şi cartea construcţiei. Pentru echipamente mai vechi sau/şi pentru care
informaţia documentară este sumară sau lipseşte, definirea sistemului necesită
observaţii, măsurători şi relevee.
(2) Din datele sistematizate în această operaţiune
trebuie să rezulte: subansamblurile şi elementele sistemului supus analizei,
performanţele şi funcţiile acestora, interconexiunile dintre elemente, nivelul
şi natura redundanţelor, durata operaţiunilor din funcţionarea sistemului,
intervalele dintre probele, observaţiile şi controalele periodice, metodele
aplicate pentru probe şi controale, activităţile de intervenţie corectivă,
importanţa sistemului în ansamblul amenajării, date asupra personalului de
deservire (număr, permanenţă, nivel de instruire), limitele tehnice ale
sistemului, domeniul de intervenţie posibil, abordabil.
Art. 23. - Definirea fazelor de funcţionare implică
cunoaşterea şi sistematizarea proceselor de pornire/oprire a sistemului sau ale
fazelor de operare, modul de funcţionare, circuitele de comandă şi mentenanţă.
Este necesar să se precizeze: toate modurile de funcţionare a sistemului:
normal, cu alimentare proprie de energie, manual etc, variaţiile admise de configuraţii şi parametri, poziţia
sistemului şi componentelor sale critice în diferite faze de funcţionare. Prin
acestea trebuie să se stabilească performanţele minime admise şi cerinţele
minime de siguranţă pentru modul de funcţionare normal.
Art. 24. - Definirea obiectivelor analizei implică
verificarea şi ameliorarea siguranţei în funcţionare a EHEM ale evacuatorilor
de ape mari, în sensul aducerii în limite acceptabile a probabilităţilor de
indisponibilitate a fiecărui subansamblu şi element al sistemului. Limitele
acceptabile ale probabilităţilor de indisponibilitate sunt stabilite separat
prin analiza probabilităţii de depăşire a debitului capabil al evacuatorului
şi, respectiv, a probabilităţii de rupere a barajului
prin deversare.
Art. 25. - (1) Constituirea grupului de lucru
interdisciplinar, format din 3-5 persoane, în funcţie de importanţa şi
complexitatea sistemului analizat, este necesară pentru acoperirea domeniilor
de specialitate specifice fiecărui echipament tehnic.
(2) Grupul de lucru trebuie să cuprindă:
a) un responsabil de studiu, cu putere şi capacitate
de decizie; este preferabil ca acesta să fie chiar expertul însărcinat cu
evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajului care are asociate EHEM respective sau expertul EHEM;
b) o persoană familiarizată cu aplicarea metodei AMDEC;
c) specialişti în domeniile specifice EHEM: ingineri de
profil mecanic, electric, electronist, automatist etc.
(3) In cazul în care o persoană întruneşte cunoştinţe
temeinice în mai multe dintre domeniile menţionate la alin. (2) şi îşi asumă
răspunderea pentru expertiză, numărul membrilor poate fi restrâns şi până la
unul singur.
Art. 26. - Stabilirea planului de acţiune al grupului
de lucru se face în funcţie de termenele contractuale ale studiului, de
posibilităţile de procurare a informaţiilor strict necesare şi suficiente, de
posibilităţile de vizitare şi investigare a EHEM pe teren, de eventuale determinări
şi măsurători cantitative asupra unor caracteristici ale materialelor
sistemului care pot fi anticipate după o primă documentare, de constrângeri
personale ale membrilor grupului etc.
Art. 27. - (1) Suportul studiului se constituie într-un
dosar AMDEC, în care sunt cuprinse instrumentele de analiză,
elaborate pe baza datelor din literatura de specialitate şi adaptate cazului
particular analizat. In principiu, dosarul trebuie să cuprindă:
a) grilele şi metodele de cotare a criticităţii, ce se
utilizează în operaţiile 15 şi 16 prevăzute la art. 21;
b) limita admisibilă a criticităţii;
c) tabloul cu datele studiului, completat în cursul
etapei a III-a;
d) foile de sinteză, întocmite la finalul studiului -
în etapa a IV-a.
(2) Modelele documentelor menţionate vor fi prezentate
în tratarea etapei a III-a.
Etapa a II-a - Descompunerea funcţională
Art. 28. - Descompunerea funcţională a sistemului EHEM
constituie etapa principală a analizei AMDEC şi are ca scop principal
cunoaşterea foarte bună a funcţiilor echipamentelor hidroelectromecanice şi a
componentelor sale, spre a putea analiza riscurile unor disfuncţii. Analiza
AMDEC se combină în cadrul acestei etape cu analiza funcţională. Dacă este
posibil, descompunerea funcţională trebuie realizată de către proiectantul
sistemului sau de un colectiv de specialitate care cunoaşte bine EHEM
respective, fiind validată şi însuşită de echipa de lucru. Se recomandă ca
pentru EHEM mai vechi, la care documentaţia existentă este sumară sau absentă,
descompunerea funcţională să fie făcută chiar de grupul de lucru. De asemenea, se recomandă ca
operaţiunea de descompunere să se materializeze în reprezentări grafice
sintetice şi intuitive: decuparea în blocuri funcţionale, scheme funcţionale,
scheme de flux etc.
Art. 29. - Decuparea sistemului EHEM în blocuri
funcţionale este structurată, de regulă, sub o schemă arborescentă, mergând cu detalierea până la un nivel,
pe de o parte, considerat necesar pentru acurateţea studiului şi, pe de altă
parte, permis de datele şi informaţiile disponibile sau/şi accesibile. Un
exemplu de asemenea schemă este reprezentat în figura 1.
Figura 1*). Schema arborescentă a unui sistem EHEM
prin decupare în blocuri
Art. 30. - (1) Identificarea funcţiilor
subansamblurilor constă în determinarea funcţiilor de serviciu, principale şi
reactive.
(2) Funcţiile principale corespund serviciilor
asigurate de produs pentru a răspunde necesităţilor utilizatorului.
(3) Funcţiile reactive sunt reacţiile, rezistenţele sau
adaptările subansamblurilor la elementele mediului exterior din vecinătate, cu
care acestea sunt în interacţiune: alte elemente materiale, operatori, condiţii
ambientale, surse de energie etc. Identificarea lor se face prin inventarierea
mediilor înconjurătoare, iar descrierea lor prin caracteristici tehnice sau
performanţe.
(4) Fiecare mediu de vecinătate
trebuie precizat prin caracteristicile sale. Funcţiile de serviciu şi funcţiile
tehnice ale subansamblurilor pot fi reprezentate pe scheme şi/sau grafice.
(5) Identificarea funcţiilor de serviciu este necesară
ca etapă intermediară pentru identificarea cât mai completă şi mai uşoară a
modurilor de defectare şi a cauzelor acestora, punând întrebarea: „Ce anume
poate împiedica realizarea funcţiei?"
Art. 31. - (1) Identificarea funcţiilor elementelor
este necesară ca etapă intermediară, pentru identificarea cât mai completă şi
mai uşoară a modurilor şi cauzelor de defectare.
(2) Funcţia unui element reprezintă rolul pe care
acesta îl îndeplineşte în cadrul unui subansamblu astfel încât să asigure buna
funcţionare a acestuia.
(3) De regulă, într-un tabel
AMDEC se indică toate funcţiile subansamblului sau ale elementului. Se
recomandă ca exprimarea sau formularea funcţiilor să se facă printr-un verb la
infinitiv, urmat de unul sau mai multe complemente, de exemplu: „a prelua un efort", „a etanşa",
„a transmite o sarcină", „a ghida o piesă", „a centra un
element", „a amortiza vibraţii", „a detecta o mişcare" etc.
Etapa a III-a - Analiza AMDEC
Art. 32.-Analiza AMDEC constă în identificarea
disfuncţiilor potenţiale sau a celor deja constatate, pe echipamentul analizat
sau pe echipamente similare, punerea în evidenţă a elementelor critice şi
propunerea unor acţiuni corective care să amelioreze până la limite acceptabile
siguranţa în exploatare. Etapa a III-a se conduce element cu element, la
nivelul de aprofundare propus şi constituie partea esenţială a studiului.
Suportul de lucru al etapei a III-a îl constituie tabelul AMDEC, prezentat în
tabelul nr. 1, a cărui completare implică studiul succesiv al elementelor
sistemului şi, respectiv, parcurgerea fazelor a III-a a), a III-a b) şi a III-a
c). In continuare, pentru fiecare combinaţie cauză - efect se procedează la
evaluarea criticităţii C [faza a III-a b)] şi la analiza acţiunilor corective
[faza a III-a c)].
Faza a III-a a) -Analiza mecanismelor (modurilor) de
defectare
Art. 33. - (1) Un mod de
defectare este o manifestare fizică concretă la nivelul unui element
caracterizat prin una dintre următoarele disfuncţii:
a) pierderea neaşteptată a unei funcţii;
b) absenţa funcţiei în cazul unei solicitări;
c) degradarea progresivă a unei funcţii (alterarea
performanţelor);
d) apariţia intempestivă a funcţiei.
*) Figura 1 este reprodusă în facsimil.
(2) Modul de defectare se poate propaga de la un
element la altul sau poate evolua în timp. Fiecărei funcţii i se pot asocia mai
multe feluri (moduri) de defectare.
(3) Identificarea modurilor de defectare posibile se
face printr-un studiu calitativ asupra modurilor şi situaţiilor care ar putea să conducă la neasigurarea
funcţiilor EHEM. Pe cât posibil, identificarea trebuie să fie exhaustivă pentru
fiecare fază distinctă de funcţionare şi pentru fiecare nivel ales de detaliere
a sistemului.
Tabelul nr. 1
Metoda AMDEC - EHEM (se scrie denumirea de identificare)
Amenajarea şi deţinătorul EHEM
analizat
|
ANALIZA MODURILOR DE DEFECTARE, A CAUZELOR, A EFECTELOR ŞI
CRITICITĂŢII LOR
|
AMDEC operaţiona
|
Sistemul/Subsistemul supus analizei
|
Faza de funcţionare
|
Datele analizei
|
Pag./nr.
|
Elementul decupat
|
Funcţia
|
Mod de defectare
|
Cauză
|
Efect
|
Detectare
|
TI
|
Criticitatea (riscul)
|
Acţiunea
corectivă
|
F
|
G
|
N
|
S
|
C
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Se indică simbolul şi denumirea elementului decupat, la cel mai
mic nivel selectat.
|
Se indică toate funcţiile tehnice şi de serviciu (inclusiv de
securitate).
|
Pentru funcţiile considerate importante din punctul de vedere al
obiectului analizei (care împiedică manevra de deschidere)
|
Cauzele primare posibile sau imaginabile ale fiecărui mod de
defectare relevant
|
Pentru cauzele primare identificate, luate succesiv:
- se indică succesiv efectele cele mai grave şi defectările
cele mai probabile;
- se estimează TI pentru eventuala mentenanţă corectivă;
- se evaluează nivelurile de frecvenţă F, gravitate G,
nondetectare N, stare S şi criticitate C a combinaţiilor
„cauză-mod-efect".
Se repetă procedura pentru toate cauzele primare posibile.
|
|
|
|
Se repetă procedura pentru toate modurile de defectare identificate.
|
|
|
Se repetă procedura pentru toate funcţiile relevante din punctul
de vedere al analizei.
|
|
Se repetă procedura pentru toate elementele decupate, de la
nivelul cel mai mic la nivelul sistemului în ansamblu.
|
Art. 34. - (1) Cercetarea cauzelor posibile de defectare
se face pentru fiecare mod de defectare identificat.
(2) Cauza este o împrejurare, un eveniment iniţiator
sau un lanţ de evenimente, aflată/aflat la originea unui mod de defectare,
provenind din proiectarea, construcţia, exploatarea sau întreţinerea şi
repararea curentă a elementului studiat, a subansamblurilorsau a sistemului
EHEM. Cauza poate fi internă sau externă elementului.
(3) Un mod de defectare poate avea mai multe cauze,
iar o cauză poate fi la originea mai multor moduri diferite de defectare.
Exemple de cauze: subdimensionare, defect intern de material, montare defectuoasă,
exploatare neconformă cu instrucţiunile, uzura naturală sau prematură, şoc,
suprasarcină, oboseală etc.
(4) In tabelul AMDEC se notează numai cauzele primare
de defectare a elementelor situate înainte de elementul studiat. Recomandări
pentru identificarea cât mai completă a cauzelor şi modurilor de defectare se
găsesc în literatura de specialitate. Extrase din aceasta sunt prezentate în
anexa nr. 1.
Art. 35. - (1) Cercetarea
efectelor asupra sistemului EHEM sau asupra utilizatorilor acestuia se face
pentru fiecare combinaţie „cauză - mod de defectare".
(2) Efectele sunt consecinţe ale defectelor asupra
funcţionării EHEM, disponibilităţii EHEM, calităţii serviciului (de exemplu, viteza de manevră),
costului lucrărilor de întreţinere şi reparaţii, securităţii personalului de
exploatare sau asupra mediului. Un mod de defectare poate produce, simultan sau
succesiv, mai multe efecte. Mai multe moduri de defectare pot avea acelaşi
efect. Efectele pot fi cumulate sau eşalonate.
(3) In tabelul AMDEC se consemnează numai efectele cele
mai grave, în funcţie de obiectivele studiului.
(4) Obiectivele studiului vizează depistarea
eventualelor stări de indisponibilitate a stavilelor la efectuarea oricărei
manevre de deschidere a câmpului de evacuare.
Art. 36. - Recenzarea modurilor de defectare constă din
recapitularea modurilor posibile de defectare pentru fiecare combinaţie „cauză
- mod de defectare". In tabelul AMDEC se consemnează numai modurile de
defectare perfect verosimile sau/şi întâlnite în practica de exploatare.
Faza a III-a b) - Evaluarea criticităţii (riscului
de defectare)
Art. 37. - (1) Evaluarea
criticităţii defectelor pentru fiecare element constituie aspectul cantitativ
al analizei şi se face în funcţie de celelalte criterii de cotaţie independente
(figura 2).
(2) Evaluarea criticităţii se referă la situaţia reală
a EHEM în momentul analizei, constatată prin inspecţie, documentare şi eventual
determinări şi măsurători in situ. Odată cu evaluarea criticităţii se evaluează şi timpul de
intervenţie TI.
Figura 2*). Principiul evaluării criticităţii
Art. 38.- (1) Estimarea timpilor de intervenţie se
referă la estimarea duratei mentenanţei corective pentru fiecare combinaţie
„cauză - mod - efect", astfel încât remedierea să se poată face înainte de
apariţia vârfului viiturii, când EHEM este din nou disponibil.
(2) Estimarea timpilor de intervenţie depinde nu numai
de defect, ci şi de dotarea, eficienţa şi de disponibilitatea imediată a
echipelor de mentenanţă. Noţiunea de timp de intervenţie (TI) este utilă pentru cotarea în
continuare a nivelului de gravitate.
(3) In general TI se determină prin însumarea timpului
de diagnosticare, a timpului de reparare şi a timpului de repunere în
funcţiune. In funcţie de situaţie se mai pot adăuga timpii de aprovizionare cu
piese de schimb sau materiale şi timpii de mobilizare a unor echipe de
intervenţie speciale, care nu se află în mod obişnuit la amenajarea hidrotehnică unde funcţionează EHEM.
(4) Având în vedere natura analizei de tip AMDEC, se
urmăreşte TI care se limitează la minute sau cel mult la 1-2 ore, dacă
hidrograful de viitură are creştere lentă sau există avertizare, prognoză sau
instrucţiuni de pregolire a lacului.
Art. 39. - Criteriile de criticitate F, G, N şi S,
precum şi timpul de intervenţie TI se consemnează în tabelul AMDEC prin nivelul
lor, apreciat de grupul de lucru pe baza datelor din tabelele nr. 2-5.
Art. 40. - Cotarea frecvenţei F se face conform grilei
din tabelul nr. 2, prin apreciere, pe baza datelor din literatura de
specialitate, a experienţei experţilor şi a datelor statistice obţinute la
echipamente identice sau similare de la amenajarea analizată sau de la
amenajări similare.
Tabelul nr. 2
Grila de cotare
pentru frecvenţa F
Probabilitatea (frecvenţa)
defectărilor
|
Nivel de frecvenţă F (cotare)
|
Definire
|
Defectări improbabile rare
|
1
|
Fenomene puţin verosimile sau verosimile, foarte rare,
improbabile pe durata de viaţă a EHEM
|
Defectări probabile rare
|
2
|
Fenomene ce pot apărea aproximativ o dată pe durata de viaţă a
EHEM
|
Defectări puţin frecvente
|
3
|
Fenomene ce pot apărea rar (de 2-5 ori) pe durata de viaţă a EHEM
|
Defectări frecvente
|
5
|
Apar cel puţin o dată pe an (sau o dată la cca. 10-15 manevre succesive)
|
Defectări foarte frecvente
|
5
|
Apar cel puţin o dată pe lună (sau peste o dată la 10 manevre
succesive)
|
Art. 41. - Cotarea gravităţii consecinţelor G se face
conform grilei din tabelul nr. 3, prin apreciere, pe baza datelor din
literatura de specialitate, a experienţei experţilor şi a datelor obţinute la echipamente identice sau
similare de la amenajarea analizată sau de la amenajări similare.
Tabelul nr. 3
Grila de cotare pentru gravitatea consecinţelor G
Nivel de gravitate G
|
Cotare
|
Definire
|
Gravitate neglijabilă
|
1
|
Consecinţe neglijabile:
- nu împiedică manevra de deschidere;
- se remediază fără indisponibilizarea echipamentului, în timp
T<TI.
|
*) Figura 2 este reprodusă în facsimil.
Nivel de gravitate G
|
Cotare
|
Definire
|
Gravitate minoră
|
2
|
Consecinţe minore:
- poate împiedica manevra normală pe timp foarte scurt (T<TI);
- se remediază în timp T<TI, fără intervenţii în exteriorul
spaţiilor protejate şi curent accesibile sau se poate executa manevra
manuală.
|
Gravitate serioasă
|
3
|
Consecinţe serioase:
- poate împiedica manevra pe timp practic nelimitat (T>10 TI);
- se remediază în timpi mai mari decât 2-4 TI, cu intervenţii de
reparare şi deblocare în exterior (aer liber), dar în zone accesibile la ape
mari;
- manevra se poate executa aproape sigur
prin acţionare manuală sau prin tragere cu macara-portal ori cu alt utilaj
permanent de acţionare a EHEM.
|
Gravitate majoră
|
4
|
Consecinţe majore:
- poate împiedica manevra EHEM pe timp nelimitat;
- nu se poate remedia în timpul trecerii unei viituri;
- manevra nu se poate executa prin acţionare manuală sau prin
tragere cu macara-portal;
- manevra nu se poate executa în timpul trecerii unei viituri,
dar există deschidere suplimentară de rezervă sau există evacuator fuzibil.
|
Gravitate catastrofică
|
5
|
Consecinţe catastrofice:
- poate împiedica manevra EHEM pe timp nelimitat;
- defecţiunea se poate remedia numai în timp relativ îndelungat
(după trecerea viiturii), numai cu lansarea batardourilor, şi nu există
posibilitatea de acţionare manuală şi nici deschidere suplimentară de rezervă
sau evacuator fuzibil.
|
Art. 42. - Cotarea nivelului de probabilitate pentru
nondetectarea anticipată a defecţiunilor N se face conform grilei din tabelul
nr. 4, prin apreciere, pe baza datelor din literatura de specialitate, a
experienţei experţilor şi a datelor statistice obţinute la echipamente identice
sau similare de la amenajarea analizată sau de la amenajări similare.
Art. 43. - Cotarea stării actuale S a fiecărui element
sau subansamblu se face pe baza celor constatate în timpul efectuării
inspecţiei de specialitate, în cadrul inspecţiei efectuate pe teren, potrivit
grilei prevăzute în tabelul nr. 5. Constatările se referă la observarea şi
depistarea prin examinare sau în cursul manevrelor de probă: deformaţii,
fisuri, coroziune, uzură, pierderi de ulei, vibraţii, zgomote etc.
Tabelul nr. 4
Grila de cotare a nivelului N de probabilitate pentru
nondetectare
Nivelul N de probabilitate pentru
nondetectare
|
Cotare
|
Definire
|
Detectare sigură
|
1
|
Defecţiuni sigur detectabile:
- detectare datorată evidenţei;
- semn premergător evident datorită degradării;
- dispozitiv automat de detectare (alarmă).
|
Detectare probabilă
|
2
|
Defect detectabil cu probabilitate mare:
- semn premergător al defectului uşor de detectat, printr-o
acţiune curentă de
verificare a operatorului (control periodic sau inspecţie zilnică
- săptămânală).
|
Detectare posibilă
|
3
|
Defect detectabil cu probabilitate redusă:
- semn premergător al defectului detectabil, dar care necesită o
acţiune specială curentă de verificare a operatorului (control amănunţit
periodic ori inspecţie cel puţin lunară).
|
Detectare improbabilă
|
4
|
Defect dificil de detectat:
- semn premergător al defectului dificil de detectat, care
necesită o acţiune specială neobişnuită de verificare cu mijloace complexe (demontarea subansamblelor,
gammagrafiere etc.)
|
Detectare imposibilă
|
5
|
Defect nedetectabil:
- nu există semne premergătoare defectării.
|
Art. 44. - Evaluarea criteriilor de cotare are drept
scop evaluarea nivelului atins prin criteriile de
frecvenţă F, gravitate G, probabilitate de nondetectare N şi stare actuală S
pentru fiecare combinaţie „cauză - mod - efect". Evaluarea nivelurilor se
face utilizând grilele de cotare din tabelele nr. 2-5 prin apreciere, pe baza cunoştinţelor
membrilor grupului de lucru asupra disfunctionalitatilor, consultând băncile de
date, istoricul avariilor, schimburi de experienţă, literatură tehnică de
specialitate etc. Explicaţii privind criteriile de cotare utilizate sunt
prezentate în art. 45-48.
Tabelul nr. 5
Grila de cotare pentru starea actuală S
Starea elementului sau
subansamblului
|
Nivel stare S (cotare)
|
Definire
|
Foarte bună
|
1
|
Nu se constată defecţiuni.
|
Bună
|
2
|
Se constată defecţiuni minore şi locale, care afectează elemente
a căror cedare (rupere) nu conduce la indisponibilitatea de manevră a EHEM pe
perioada acoperită de expertiză (autorizaţia de funcţionare).
|
Satisfăcătoare (acceptabilă în starea existentă)
|
3
|
Se constată defecţiuni care afectează elemente a căror cedare
(rupere) nu conduce la indisponibilitatea de manevră a EHEM, cu condiţia
executării unor acţiuni corective (reparaţii, înlocuiri) într-un interval de
timp mai mic decât TI.
|
Nesatisfăcătoare (inacceptabilă fără corecţii)
|
4
|
Se constată defecţiuni la elemente sau subansambluri a căror
cedare (rupere) poate conduce la indisponibilitatea de manevră a EHEM;
continuarea exploatării barajului se poate face numai după acţiuni corective
de eliminare a defecţiunilor în timp T»TI, constatată printr-o nouă inspecţie
de specialitate (expertiză).
|
Proastă, necorectabilă
|
5
|
Se constată defecţiuni grave, necorectabile prin acţiuni de
mentenanţă; continuarea exploatării barajului se poate face numai după RKsau
înlocuirea EHEM.
|
Art. 45. - (1) Probabilitatea de apariţie a defectelor
sau „indicele de frecvenţă" este probabilitatea de apariţie a unui mod de
defectare ca urmare a unei cauze particulare, dublet „mod - cauză", luând
în considerare acţiunile de prevenire aplicate sau avute în vedere în momentul
efectuării studiului.
(2) Exprimarea cantitativă se
face, de regulă, prin raportul „număr de cazuri probabile/timp". Nivelul
sau indicele de frecvenţă F se determină cu ajutorul grilei din tabelul nr. 2.
Art. 46. - (1) Gravitatea defectelor este direct legată
de efecte şi ia în considerare acţiunile de reducere a efectelor. Aceasta este
luată în considerare la momentul întocmirii studiului.
(2) Exprimarea gravităţii se poate referi la diferite
aspecte, cum ar fi: depăşirea capacităţii evacuatorului, deversarea peste baraj
cu efecte mergând până la ruperea acestuia, degradarea materială a EHEM,
costuri de reparaţii şi mentenanţă, securitatea operatorilor, efecte asupra
mediului înconjurător etc. Nivelul sau indicele de gravitate G se determină cu
ajutorul grilei din tabelul nr. 3.
Art. 47. - (1) Probabilitatea
de nondetectare a defectelor se referă la nedetectarea în timp util a cauzelor
posibile ale unui mod de defectare, înainte ca acestea să se manifeste şi
suficient de timpuriu pentru a le putea elimina, înainte de situaţia de
necesitate de manevră, care poate apărea, practic, oricând.
(2) Probabilitatea de nondetectare depinde, pe de o
parte, de natura defectului, respectiv de posibilitatea de observare precoce a
unei anomalii semnificative şi, pe de altă parte, de acţiunile de detectare
practicate, cum ar fi observaţii, inspecţii, măsurători, sau avute în vedere în
momentul analizei. Nivelul sau indicele de nondetectare N se determină cu
ajutorul grilei din tabelul nr. 4.
Art. 48. - Starea reală a EHEM în momentul întocmirii
studiului este aprecierea asupra unor fenomene sau defecţiuni constatate cu
ocazia inspecţiei tehnice speciale asociate expertizei. Nivelul său S se
determină cu ajutorul grilei din tabelul nr. 5.
Art. 49. - (1) Criticitatea unui defect potenţial al
EHEM C se asociază unei combinaţii „cauză - mod - efect" şi înglobează
criteriile de frecvenţă, gravitate, probabilitate de nondetectare şi stare
reală a EHEM. Valoarea sa se calculează ca produs al criteriilor:
C=FGNS pentru fiecare element sau subansamblu al
acestuia.
(2) Dacă mai multe EHEM ale unui baraj sunt identice,
valorile F, G şi N vor fi, de asemenea, identice, dar valorile S pot fi diferite,
ca urmare a constatărilor diferite făcute cu ocazia inspecţiei.
(3) Valorile F, G, N şi S aferente unui element trebuie
să fie logic compatibile.
(4) Criticitatea unui ansamblu EHEM - stavilă, clapetă,
vană etc. - este egală cu cea mai mare dintre criticităţile oricăruia dintre
elementele sau subansamblurile sale, respectiv cel mai mare risc de defectare.
Un exemplu de completare a unui fragment din tabelul AMDEC, pentru o stavilă
segment acţionată cu cabluri, fără posibilităţi de acţionare manuală, este
prezentat în tabelul din anexa nr. 2.
Art. 50. - Ierarhizarea provizorie a defectelor după
valoarea criticităţii, în ordine descrescătoare, se face pentru fiecare
echipament hidroelectromecanic (stavilă, clapetă, vană etc), precum şi pentru
ansamblul EHEM ale barajului supus expertizei şi permite stabilirea ordinii de
analiză şi realizare a acţiunilor corective.
Faza a III-a c) - Propuneri de acţiuni corective
Art. 51. -Această fază constă din elaborarea de
propuneri de acţiuni în scopul micşorării criticităţii. Acţiunile trebuie să se
justifice din punct de vedere economic în comparaţie cu alte remedii posibile,
oricare ar fi acestea, până la demolarea şi abandonarea amenajării.
Art. 52. - (1) Analiza acţiunilor corective se face
pentru fiecare combinaţie „cauză - mod - efect". Acţiunile corective sunt
mijloacele, dispozitivele, procedurile sau documentele care conduc la
diminuarea valorii unuia sau mai multor niveluri - frecvenţă, gravitate,
nondetectare, stare - şi, în consecinţă, la reducerea criticităţii. Aceste
acţiuni pot fi: de prevenire a defectelor, de detectare preventivă a acestora
sau de reducere a efectelor.
(2) Analiza acţiunilor corective poate fi făcută în
diferite moduri, în funcţie de obiectivele concrete ale studiului într-un caz
dat. Astfel, pot fi avute în vedere numai defectele critice sau toate
defectele, în mod sistematic, ori defectele peste un anumit nivel de criticitate.
Art. 53. - Calculul noii criticităţi se face după
propunerea şi analiza acţiunilor corective, permiţând aprecierea impactului
acestora şi decizia asupra oportunităţii lor. Echipa de lucru trebuie să
aprecieze dacă mărimea avantajelor potenţiale aduse de micşorarea criticităţii
defectelor acoperă costul acţiunilor corective. In cazul special al stăvilarelor cu diguri de pământ,
practic orice acţiune corectivă este oportună şi rentabilă. Este necesar să se
ţină seama că aplicarea unor măsuri corective poate aduce noi disfuncţii, care
trebuie analizate într-o nouă etapă, prin reluarea parţială a analizei AMDEC.
Rezultatul este materializat într-un tabel nou AMDEC, similar cu cel descris la
art. 49 alin. (1) şi tabelul nr. 1 sau tabelul din anexa nr. 2.
Etapa a IV-a - Sinteza
Art. 54. - (1) Sinteza constă în efectuarea bilanţului
studiului şi în furnizarea elementelor pentru evaluarea gradului de siguranţă,
pentru definirea şi precizarea măsurilor necesare şi pentru luarea deciziei
privind admisibilitatea exploatării amenajării analizate, în condiţii de risc
acceptabil.
(2) Sinteza se face pentru fiecare echipament
hidroelectromecanic în parte - stavilă, clapetă, vană etc. -, precum şi pentru
ansamblul EHEM ale unui baraj.
Art. 55. - (1) Ierarhizarea defectelor ia în considerare factorii care intră în componenţa
criticitătii, după aplicarea măsurilor corective.
(2) Ierarhizarea poate utiliza diferite metode formale.
Cea mai simplă este ierarhizarea în ordine descrescătoare a valorilor C ale
criticitătii. De asemenea, poate fi utilizată şi metoda deciziei
multicriteriale. Rezultatele pot fi reprezentate în diferite forme grafice
sugestive, cum ar fi histograme, grafice etc.
(3) Operaţiunea de ierarhizare permite echipei de lucru
şi, în special, decidenţilor care analizează şi aprobă studiul să aprofundeze
problematica şi să asimileze rezultatele aplicării metodei AMDEC,
facilitându-se şi îmbunătăţindu-se astfel procesul decizional.
Art. 56. - (1) In mod teoretic, valorile C ale
criticitătii pot să varieze între 1, care reprezintă situaţia optimă, ideală,
şi valoarea maximă 5-5-5-5 = 625, care reprezintă o situaţie catastrofală,
existând 53.128 de combinaţii intermediare. In mod practic, datorită unor
incompatibilităţi logice, valoarea maximă şi numărul de combinaţii vor fi mai
mici, dar cu valori apropiate.
(2) Dacă echipa de lucru stabileşte un criteriu de
criticitate special pentru un anumit caz EHEM (Clim), defectele se clasifică în critice şi noncritice, după cum C > Clim, respectiv C < Clim. Uneori,
defectele pot fi considerate critice dacă gravitatea
este importantă, de exemplu, G >= 4, fapt ce poate împiedica manevra pe timp
nelimitat. Decizia trebuie luată de echipa de lucru, în funcţie de situaţia
particulară a fiecărui caz analizat.
Art. 57. - In mod orientativ,
în funcţie de valoarea C a criticitătii, se indică, în tabelul nr. 6, domeniile
de siguranţă EHEM, tipul de măsuri corective corespunzătoare şi coeficientul de
indisponibilitate p al unui EHEM. Acestea constituie elementul principal în
calculul debitului capabil al unui evacuator echipat cu
mai multe EHEM diferite.
Tabelul nr. 6
Domeniul de criticitate - valori C
limită
|
Nivelul de siguranţă al EHEM
|
Acţiuni (măsuri) corective generale
|
Coeficientul de indisponibilitate p
al EHEM (orientativ)
|
1 +5
|
Foarte bun
|
Mentenantă normală
|
0,0001
|
5-40, dar G=<3 şi S=<3
|
Bun
|
Mentenantă normală
|
0,001
|
40÷ 150, dar G=<4şi S=<4
|
Satisfăcător
|
Reparaţii periodice, program pe baza inspecţiilor
profilactice anuale
|
0,01
|
150÷350, dar G<5 şi S<5
|
Nesatisfăcător
|
Reparaţii pe bază de proiect, cu întreruperea temporară a
exploatării
|
0,1
|
> 350 sau G=5 ori S=5
|
Inadmisibil
|
Oprirea exploatării până la RK sau înlocuire
|
<0,1
|
Art. 58. - Lista elementelor (situaţiilor) critice
permite recenzarea şi recapitularea ordonată a punctelor slabe ale EHEM şi a
elementelor critice ale acestora. Ea permite luarea unor decizii de ameliorare
pe termen lung a proiectării, reabilitării, reparării şi mentenanţei
echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor.
Art. 59. - Lista recomandărilor sau a acţiunilor
propuse permite recenzarea în vederea ierarhizării după ordinea de prioritate a
acestora. Această listă se introduce în capitolul de recomandări al expertizei
pentru evaluarea siguranţei în exploatare a barajului. In consecinţă, vor fi
întocmite, în vederea aprobării şi finanţării, programe de acţiune şi proiecte
vizând ameliorarea condiţiilor de exploatare în siguranţă a barajelor.
SECŢIUNEA a 5-a
Raportul de evaluare preliminară a siguranţei
EHEM
Art. 60. - (1) Raportul de
evaluare preliminară a siguranţei EHEM se întocmeşte de către expertul EHEM,
potrivit prevederilor NTLH-022 adaptate la EHEM, la care se vor adăuga
concluziile analizei AMDEC.
(2) Dacă raportul preliminar pentru EHEM relevă faptul
că nu mai sunt necesare informaţii suplimentare, atunci acesta devine raport
final şi este valabil 2 ani de la încheierea expertizei preliminare pentru
baraj, putând fi inclus în raportul de expertiză finală pentru baraj.
SECŢIUNEA a 6-a
Raportul de evaluare finală a siguranţei EHEM
Art. 61. - Raportul de evaluare finală a siguranţei
EHEM se întocmeşte de către expertul EHEM şi constituie parte a raportului de
evaluare finală a siguranţei barajului prevăzut la art. 14 din NTLH-022.
Raportul se întocmeşte pe baza raportului de evaluare preliminară, completat şi
modificat conform rezultatelor investigaţiilor suplimentare pentru EHEM,
inclusiv refacerea analizei AMDEC, dacă este cazul.
SECŢIUNEA a 7-a
Propuneri pentru condiţiile de exploatare în
perioada următoare
Art. 62. - Propunerile privind condiţiile şi măsurile
de continuare a exploatării EHEM se fac pe baza analizei AMDEC şi a opiniilor
experţilor EHEM şi constituie un capitol separat din propunerile de continuare
ale raportului de evaluare finală a siguranţei barajului, prevăzut la art. 14
din NTLH-022.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 63. - (1) Răspunderea privind respectarea
exigenţelor de performanţă referitoare la siguranţa EHEM revine expertului EHEM
certificat/avizat. Acesta răspunde personal, în condiţiile legii, pentru soluţiile şi/sau
recomandările făcute, inclusiv pentru consecinţele aplicării acestora.
(2) Aplicarea soluţiilor şi/sau recomandărilor
expertului EHEM certificat/avizat este în sarcina beneficiarului expertizei
(deţinătorul cu orice titlu al barajului), care răspunde, conform legii, de
siguranţa barajelor, lucrărilor hidrotehnice şi echipamentelor aferente
acestora.
Art. 64. - Angajarea expertului EHEM se face de către
beneficiarul expertizei (deţinătorul cu orice titlu al barajului), în
condiţiile legii, cu consultarea expertului principal pentru evaluarea
siguranţei în exploatare a barajului.
Art. 65. - Documentaţia de evaluare a siguranţei în
exploatare a barajului, împreună cu documentaţia de evaluare a siguranţei EHEM,
se înaintează pentru analiză şi avizare în condiţiile prevăzute la art. 17 din
NTLH-022.
Art. 66. - La avizarea documentaţiei de evaluare a
siguranţei în exploatare a barajului participă şi expertul pentru evaluarea
siguranţei echipamentelor hidroelectromecanice, posibil şi persoane de
specialitate din echipa de lucru a acestuia.
Art. 67. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul normativ.
ANEXA Nr. 1 la normativ
Lista cauzelor principale de defectare sau
incapacitate de manevră a stavilelor
Raportul general la cel de al
XX-lea Congres Internaţional al Marilor Baraje (Beijing, 2000) reţine
următoarele cauze principale de defectare sau incapacitate de manevră a
stavilelor (cu numerotaţia din raportul original):
2.5.2.2. Degradări datorate îmbătrânirii:
• iregularitatea întreţinerii;
• deteriorarea oţelului şi a altor materiale;
• coroziunea părţilor mobile;
• coroziunea cablurilor şi lanţurilor de acţionare
(coroziune interioară a cablurilor superficial gresate, miez inox SUA);
• coroziunea lagărelor; frecări
mari (f> 0,6), solicitări uriaşe, rulmenţi;
• ruperea pieselor la cilindrii de acţionare hidraulică
(pierderi ulei, coroziune).
2.5.2.3. Solicitări excepţionale:
• viituri foarte mari (peste cele de calcul);
• ruperi de tije, articulaţii din cauza flotorilor şi
gheţii;
• blocarea batardourilor;
• întreruperea alimentării cu energie electrică;
• acces imposibil (distrus, întrerupt).
2.5.2.4. Reglementări (numeroase reguli de concepţie
şi exploatare, norme şi regulamente):
• revizuirea capacităţii de
evacuare a tuturor barajelor;
• înlocuirea batardourilor de lemn cu batardouri
metalice sau vane gonflabile;
• alimentarea cu energie din 2-3 surse independente
până la bornele motorului;
• analiza efectelor plutitorilor şi lemnelor imersate,
măsuri;
• lăţimea minimă a deschiderilor (funcţie de situaţie);
• garantarea accesului la orice zonă, în orice moment
şi în orice condiţii;
• eliminarea manevrelor manuale;
• două posturi de comandă pentru fiecare stavilă;
• programe de inspecţie, probe şi întreţinere;
• inspecţia nişelor şi pragurilor (depuneri,
coroziune). Raportul face o sinteză a cauzelor de defectare şi/sau indisponibilitate.
Dintre acestea, se pot enumera (cu numerotaţia din
raportul original):
Cauze externe:
• îmbătrânire;
• coroziune, cavitaţie;
• încrustare, îngheţ, obiecte străine, tasări;
• nerespectarea condiţiilor de exploatare, manevre
greşite;
• setare incorectă a aparatelor de manevră finale;
• insuficientă ungere a tuturor dispozitivelor care
necesită aceasta;
• insuficientă întreţinere a lanţurilor (cablurilor,
tijelor);
• netratarea contra coroziunii (inclusiv internă, sub
straturi acoperitoare de vopsea sau vaselină).
Cauze interne:
a) proces de proiectare defectuos;
b) construcţie incorectă;
c) erori de construcţie;
d) folosire de materiale improprii (cu defecte);
e) greşeli la echipare şi montaj;
f) dificultăţi sau lipsa posibilităţilor de ungere.
a) Proces de proiectare defectuos - 10 cauze, dintre
care:
• posibilitatea infiltraţiilor de apă în instalaţii;
• posibilitatea influenţării
funcţionării stavilelor prin dilatarea sau mişcarea părţii de construcţie;
• aerarea imperfectă a jetului/lamei
deversant/deversante.
b) Construcţie incorectă - 20 din cauze, dintre care:
• realizarea ghidajelor la stavilele cu alunecare;
• construcţia pragurilor inferioare (neetanşeitate,
încălzire);
• construcţia clapetelor cu reacţii dinamice nedorite;
• imposibilitatea ungerii lagărelor stavilelor sau
clapetelor în timpul manevrelor (mişcării);
• defectarea sistemului electric de alimentare cu
energie.
c) Erori de construcţie - 32 de cauze, dintre care:
• crearea de goluri (porozitate) în construcţie, care
permit accesul apei, conduc la coroziune şi gelivitate;
• proiectarea defectuoasă a elementelor de etanşare
(abraziune şi distrugerea lor);
• defecte la etanşarea cutiilor de viteze ale
mecanismelor stavilei;
• ocuparea comutatorilor poziţionali cu funcţii
(operaţii) imperfecte;
• subdimensionarea şuruburilor şi buloanelor de
prindere a consolelor;
• subdimensionarea construcţiei clapetei, care poate
conduce la deformaţii mari după încărcare.
d) Alegere improprie a materialelor pentru elementele
de etanşare - 3 cazuri.
e) Greşeli la echipare şi montaj - 11 cauze, dintre
care:
• defecte la etanşarea stavilei;
• ancorarea (prinderea)
insuficientă a pieselor metalice de partea de construcţie;
• defectarea cablului de alimentare cu energie a
motorului diferitelor mecanisme;
• ruperea transmisiei în cutia de viteze.
f) Dificultăţi sau lipsa posibilităţilor de ungere - 8
cazuri, toate referitoare la inaccesibilitatea în anumite zone şi locuri şi/sau
în anumite condiţii.
ANEXA Nr. 2 la normativ
Metoda AMDEC (adaptată) - Stavilă segment nr. 3,
acţionată cu cabluri
Amenajarea şi deţinătorul
|
ANALIZA MODURILOR DE DEFECTARE, A
CAUZELOR, A EFECTELOR ŞI CRITICITATII LOR
|
AMDEC
|
|
Sistemul/Subsistemul supus analizei
|
Faza de funcţionare
|
Datele analizei
|
Pag./nr.
|
Elementul decupat
|
Funcţia
|
Mod de defectare
|
Cauză
|
Efect
|
Detectare
|
TI
|
Criticitatea (riscul)
|
Acţiunea corectivă
|
F
|
G
|
N
|
S
|
C
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
A. Subansamblul
de acţionare motor-reductor
|
Motor
|
furnizare putere
|
lipsă energie electrică
|
rupere LEA
|
lipsă putere, nefuncţionare
|
imposibil
|
3
|
3
|
4
|
4
|
1
|
48
|
dublare LEA+grup electrogen
|
|
|
ardere bobinaj
|
suprasarcină
|
nefuncţionare
|
imposibil
|
2
|
2
|
4
|
4
|
1
|
32
|
motor rezervă
|
Cuplaj
|
transmite cuplul de rotaţie
|
rupere
|
oboseală material
|
nefuncţionare
|
control de specialitate
|
4
|
2
|
4
|
2
|
1
|
16
|
cuplaj de rezervă
|
Reductor
|
schimbă viteza şi forţa
|
gripare
|
ungere insuficientă
|
blocare stavilă
|
control ulei + ungere
|
>10
|
2
|
6
|
2
|
2
|
48
|
Verificare periodică
ulei
|
Tambur
|
asigură înfăşurarea cablului
|
deformare
|
Suprasarcină + defect material
|
funcţionare dificilă
|
imposibil
|
>10
|
1
|
3
|
4
|
1
|
12
|
-
|
Lagărele tamburului
|
susţine şi permite rotirea tamburului
|
încălzire excesivă
|
ungere insuficientă
|
funcţionare lentă
|
AMC
|
1
|
3
|
2
|
2
|
1
|
12
|
-
|
Arborele tamburului
|
asigură mişcarea sincronă a tamburului
|
rupere
|
oboseală material
|
nefuncţionare instalaţie
|
control de specialitate
|
>10
|
1
|
6
|
2
|
1
|
12
|
-
|
B. Subansamblul cabluri şi elemente
de conducere a acestora
|
Cablurile
|
ridică stavila
|
rupere
|
oboseală material
|
nefuncţionare
|
control de
specialitate
|
6
|
2
|
6
|
2
|
2
|
48
|
|
|
|
blocare stavilă
|
deformaţii structură
|
nefuncţionare
|
probe de ridicare
|
>10
|
3
|
6
|
1
|
2
|
36
|
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
..
|
..
|
..
|
..
|
..
|
…..
|