
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 101.559/DM din 18.02.2020 al Direcţiei generale evaluare impact şi controlul poluării,în baza art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 12 alin. (2) şi (3) şi art. 33 alin. (2) din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi al prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 57 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 6 pct. IV.60 şi al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,ministrul mediului, apelor şi pădurilor emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă condiţiile de elaborare a studiilor de mediu şi criteriile de atestare a persoanelor fizice şi juridice, prevăzute în anexa nr 1. Articolul 2Se constituie Comisia de atestare care funcţionează în cadrul asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului, recunoscută la nivel naţional, şi se aprobă componenţa şi regulamentul privind organizarea şi funcţionarea acesteia, prevăzute în anexa nr. 2, denumită în continuare Comisia de atestare. Articolul 3Se aprobă cerinţele necesare pentru desemnarea asociaţiilor profesionale din domeniul protecţiei mediului, prevăzute în anexa nr. 3. Articolul 4Se aprobă domeniile de atestare, prevăzute în anexa nr. 4. Articolul 5Se aprobă modelul certificatului de atestare, prevăzut în anexa nr. 5. Articolul 6În înţelesul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a)asociaţie profesională din domeniul protecţiei mediului - asociaţia înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii şi care are în statut prevederea explicită de „asociaţie profesională în domeniul protecţiei mediului"; b)atestare - procesul de evaluare a competenţelor profesionale ale persoanelor fizice şi juridice în vederea obţinerii certificatului de atestare; c)certificat de atestare - documentul doveditor al atestării în conformitate cu prevederile prezentului ordin, acordat de Comisia de atestare, cu valabilitate stabilită; d)Comisia de atestare - comisia care funcţionează în cadrul asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului; e)domenii de atestare - sectoare economice care, conform legii, sunt reglementate din punctul de vedere al protecţiei mediului pe baza studiilor de mediu; f)experţi atestaţi - persoane fizice sau juridice care au obţinut un certificat de atestare în baza prezentului ordin; g)registrul experţilor atestaţi - lista care cuprinde experţii atestaţi, publicată pe pagina de internet a asociaţiei profesionale în domeniul protecţiei mediului care a emis certificate de atestare în conformitate cu prevederile prezentului ordin, precum şi pe pagina de internet a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului; h)studii de mediu - studiile care, conform legii, trebuie realizate de experţi atestaţi. Acestea sunt: raportul de mediu (RM), raportul privind impactul asupra mediului (RIM), bilanţul de mediu (BM), raportul de amplasament/raportul privind situaţia de referinţă (RA/RSR), raportul de securitate (RS) şi studiul de evaluare adecvată (EA). Articolul 7
(1) Până la operaţionalizarea Comisiei de atestare prevăzute la art. 2 şi desemnarea de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului prevăzute la art. 3, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului înscrie într-o listă constituită în acest sens persoanele fizice şi juridice care elaborează studii de mediu - raportul de mediu (RM), raportul privind impactul asupra mediului (RIM), bilanţul de mediu (BM), raportul de amplasament (RA)/raportul privind situaţia de referinţă (RSR), raportul de securitate (RS) şi studiul de evaluare adecvată (EA).
(2) Activitatea de înscriere a persoanelor fizice şi juridice se realizează pe o perioadă de cel mult 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
(3) Persoanele fizice şi juridice care intenţionează să elaboreze studii de mediu şi cele care doresc să continue această activitate, inclusiv persoanele fizice şi juridice care deţin certificate de înregistrare emise conform Ordinului ministrului mediului nr. 1.026/2009 privind aprobarea condiţiilor de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilanţului de mediu, raportului de amplasament, raportului de securitate şi studiului de evaluare adecvată transmit o solicitare de înscriere în care se menţionează tipurile de studii de mediu. Solicitarea este însoţită de CV din care să rezulte experienţa şi pregătirea profesională a solicitantului. Persoanele juridice transmit CV-urile fiecărui membru al echipei de specialişti angajaţi permanent sau contractual în cadrul persoanei juridice.
(4) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor verifică solicitarea şi emite un certificat de înscriere prin care confirmă tipul studiului/studiilor de mediu pentru care a fost decisă înscrierea în lista experţilor care elaborează studii de mediu.
(5) Perioada de valabilitate a certificatului de înscriere este de un an de la data înscrierii în lista experţilor care elaborează studii de mediu, dar nu poate depăşi perioada prevăzută la alin. (2).
(6) Certificatul de înscriere se semnează de către secretarul de stat din cadrul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului care coordonează direcţia cu atribuţii în domeniul evaluare impact şi controlul poluării.
(7) Modelul certificatului de înscriere este prevăzut în anexa nr. 6.
(8) Lista experţilor pentru care s-au emis certificate de înscriere în conformitate cu prevederile alin. (4) este de interes public şi se afişează pe pagina web a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
(9) Pentru solicitările transmise de persoanele fizice şi juridice în conformitate cu cerinţele alin. (2), Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor nu percepe tarife. Articolul 8Persoanele fizice şi juridice rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau în Spaţiul Economic European şi care desfăşoară activităţi de elaborare a studiilor de mediu sunt recunoscute de autorităţile competente pentru protecţia mediului din România, în conformitate cu prevederile art. 8 din anexa nr. 1 la prezentul ordin. Articolul 9Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 10 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,Costel AlexeBucureşti, 20 mai 2020.Nr. 1.134.ANEXA Nr. 1CONDIŢIILE de elaborare a studiilor de mediu şi criteriile de atestare a persoanelor fizice şi juridice Articolul 1
(1) Raportul de mediu (denumit în continuare RM), raportul privind impactul asupra mediului (denumit în continuare RIM), bilanţul de mediu (denumit în continuare BM), raportul de amplasament (denumit în continuare RA)/raportul privind situaţia de referinţă (denumit în continuare RSR), raportul de securitate (denumit în continuare RS), studiul de evaluare adecvată (denumit în continuare EA) sunt denumite studii de mediu.
(2) Studiile/Documentaţiile solicitate în baza legislaţiei în vigoare din domeniile evaluării şi gestionării calităţii aerului, evaluării şi gestionării zgomotului ambient, schimbărilor climatice, precum şi cele privind monitorizarea biodiversităţii şi/a altor factori de mediu reprezintă de asemenea studii de mediu.
(3) Studiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se elaborează de către persoane fizice şi juridice care au obţinut un certificat de atestare valabil.
(4) Conţinutul-cadru al studiilor prevăzute la alin. (1) este cel stabilit prin legislaţia specifică privind evaluarea de mediu, evaluarea impactului asupra mediului, realizarea bilanţurilor de mediu, prevenirea şi controlul integrat al poluării rezultate din activităţi industriale/emisii industriale, controlul accidentelor în care sunt implicate substanţe periculoase şi evaluarea adecvată.
(5) Conţinutul-cadru al studiului din domeniul schimbărilor climatice este cel recomandat de Comisia Europeană în documentul „Non-paper Guidelines for Project Managers: Making vulnerable investments climate resilient"1, iar celelalte studii prevăzute la alin. (2) se realizează conform metodelor şi/sau metodologiilor prevăzute de Legea nr. 121/2019 privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiant şi de Hotărârea Guvernului nr. 257/2015 privind aprobarea Metodologiei de elaborare a planurilor de calitate a aerului, a planurilor de acţiune pe termen scurt şi a planurilor de menţinere a calităţii aerului şi/sau la solicitarea motivată a autorităţilor competente pentru protecţia mediului în cadrul procedurilor de reglementare.1 https://circabc.europa.eu/ui/group/26370f9e-245c-4c09-8a75-68655a74875b/library/535afd8c-e8ef-4f44-afaf-cd98751d50eb/details
(6) Persoanele fizice şi juridice atestate au obligaţia să elaboreze numai studiile de mediu pentru care au fost atestate, cu respectarea dispoziţiilor legale, precum şi a metodologiilor şi/sau conţinutului-cadru prevăzut în legislaţia specifică şi/sau în deciziile Comisiei Europene, după caz. Articolul 2
(1) Atestarea persoanelor fizice şi juridice are drept scop asigurarea premiselor pentru îndeplinirea cerinţelor tehnice, calitative şi de integralitate solicitate de autoritatea competentă pentru protecţia mediului în cadrul procedurilor de emitere a actelor de reglementare.
(2) Persoanele fizice şi juridice se atestă, conform hotărârilor Comisiei de atestare, pe oricâte tipuri de studii de mediu dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) şi în oricâte domenii de atestare dintre cele prevăzute în anexa nr. 4 la ordin, corespunzător cu experienţa şi competenţa profesională dovedită în cadrul examinării, conform prevederilor art. 12. Articolul 3
(1) În vederea elaborării studiilor de mediu, persoanele fizice pot fi atestate pentru două niveluri de atestare, nivel asistent şi nivel principal.
(2) Persoanele fizice atestate pentru nivelul asistent sunt persoanele care nu au mai desfăşurat activitatea de elaborare a studiilor de mediu sau persoanele care au experienţă de până la 2 ani în această activitate, demonstrată prin documentaţia depusă, şi se vor numi „experţi atestaţi - nivel asistent".
(3) Persoanele fizice atestate pentru nivelul principal sunt persoanele cu experienţă mai mare de 2 ani, demonstrată prin documentaţia depusă, şi se vor numi „experţi atestaţi - nivel principal".
(4) Persoanele fizice care au desfăşurat activitatea de analiză a studiilor de mediu pe o perioadă de cel puţin 5 ani în cadrul exercitării profesiei pot solicita atestarea pentru nivelul principal, în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
(5) Valabilitatea certificatelor de atestare este de 1 an pentru „experţi atestaţi - nivel asistent" şi de 3 ani pentru „experţi atestaţi - nivel principal".
(6) Persoanele fizice autorizate şi atestate pe nivel principal, în conformitate cu prevederile prezentului ordin, pot fi coordonatori ai unei echipe de experţi atestaţi/specialişti în elaborarea unor capitole/subcapitole în care elaborează studiul/studiile de mediu. Articolul 4
(1) Persoanele fizice care solicită atestarea îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii şi criterii:a)să aibă studii universitare de licenţă şi master (studii de lungă durată de 4 sau 5 ani); b)să facă dovada pregătirii profesionale continue în legătură cu activitatea de elaborare a studiilor de mediu (participare la cursuri, seminare, conferinţe etc.); c)să nu se afle în situaţie de conflict de interese pe durata elaborării studiilor de mediu demonstrată prin declaraţie pe propria răspundere.
(2) Persoanele fizice care au condamnări penale definitive pentru fapte de corupţie sau care au legătură cu exercitarea calităţii lor de elaboratori de studii de mediu/experţi atestaţi nu pot solicita atestarea în conformitate cu prevederile prezentului ordin, până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti de reabilitare sau până la intervenţia reabilitării de drept. Articolul 5
(1) Atestarea persoanelor juridice care pot elabora studii de mediu este condiţionată de angajarea pe perioadă nedeterminată şi/sau cu contract de colaborare a cel puţin unei/unor persoane fizice atestate în condiţiile prezentului ordin.
(2) Certificatul de atestare pentru persoana juridică se emite pentru tipurile de studii şi domeniile pentru care sunt atestate persoanele fizice declarate.
(3) La atestarea persoanei juridice care îndeplineşte condiţia prevăzută la alin. (1), certificatul de atestare se emite fără examinare, cu achitarea tarifului aferent. Articolul 6
(1) În vederea elaborării studiilor de mediu, persoanele juridice pot fi atestate pentru nivelul de atestare asistent, respectiv principal.
(2) Atestarea persoanelor juridice se face numai colectiv, prin emiterea unui singur certificat de atestare al cărui titular este persoana juridică. În certificatul de atestare se înscriu denumirea persoanei juridice, tipul/tipurile de studii de mediu, domeniile acordate prevăzute în anexa nr. 4 la ordin şi nivelul/nivelurile de atestare, după caz.
(3) Prin angajarea pe perioadă determinată/nedeterminată a unor persoane fizice atestate pe tipuri de studii de mediu diferite de cele pentru care s-a obţinut un certificat de atestare iniţial, persoanele juridice pot solicita extinderea atestării.
(4) Certificatul de atestare pentru un anume tip de studii este valabil doar pe durata în care persoana juridică are în structura de personal experţii atestaţi corespunzător.
(5) În cazul în care au loc modificări în componenţa echipei de experţi atestaţi angajaţi permanent/colaboratori, persoana juridică este obligată să notifice acest aspect Comisiei de atestare.
(6) În condiţiile prevăzute la alin. (5), certificatul de atestare îşi păstrează valabilitatea pentru nivelul de competenţă emis până la următoarea şedinţă de atestare, cu condiţia prezentării dovezii de angajare a unui nou expert cu acelaşi domeniu şi nivel de atestare. Articolul 7
(1) Persoanele juridice care solicită atestarea îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii şi criterii:a)să fie constituite şi să funcţioneze în condiţiile legii; b)să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 5 alin. (1); c)să facă dovada pregătirii profesionale continue în domeniu pentru echipa de specialişti declarată (participare la cursuri, seminare, conferinţe etc.); d)să nu se afle în situaţie de conflict de interese pe durata elaborării studiilor de mediu, demonstrată prin declaraţie pe propria răspundere.
(2) Persoanele juridice care au în componenţă persoane fizice atestate, inclusiv administrator, care au suferit condamnări penale definitive pentru fapte de corupţie sau care au legătură cu exercitarea calităţii lor de elaboratori de studii de mediu nu pot solicita atestarea în conformitate cu prevederile prezentului ordin, până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti de reabilitare sau până la intervenţia reabilitării de drept. Articolul 8
(1) Persoanele fizice şi juridice rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau în Spaţiul Economic European care intenţionează să elaboreze studiile de mediu prevăzute la art. 1 pe teritoriul României îndeplinesc următoarele condiţii:a)sunt cetăţeni/au sediul într-un stat membru al Uniunii Europene sau în Spaţiul Economic European; b)au dreptul de a elabora studiile de mediu în conformitate cu reglementările unui stat membru al Uniunii Europene şi fac dovada acestui drept prin prezentarea unor documente emise în acest sens.
(2) Persoanele fizice şi juridice prevăzute la alin. (1) notifică intenţia de a elabora studii de mediu pe teritoriul României la autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului. Notificarea este însoţită de documentele doveditoare îndeplinirii condiţiilor de la alin. (1), care se înaintează traduse în limba română de un traducător autorizat.
(3) Verificarea legalităţii documentelor depuse în vederea atestării se realizează cu celeritate de către direcţia cu atribuţii în domeniul evaluare impact din cadrul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, care transmite solicitarea către autorităţile competente din statul membru al Uniunii Europene (UE) sau Spaţiului Economic European în cauză, prin intermediul sistemului IMI (Sistemul de informare în cadrul pieţei interne), în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare.
(4) După primirea răspunsului din partea autorităţilor statului membru al Uniunii Europene sau din statul din Spaţiul Economic European în cauză, acesta este transmis către Comisia de atestare, în scopul stabilirii competenţelor persoanei fizice sau juridice care doreşte să elaboreze studii de mediu pe teritoriul României.
(5) Comisia de atestare informează în scris autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi persoana fizică sau juridică cu privire la competenţele stabilite şi înscrierea acestora într-o listă a persoanelor fizice şi juridice rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene care desfăşoară activităţi de elaborare a studiilor pentru protecţia mediului pe teritoriul României.
(6) Lista prevăzută la alin. (5) este un document public şi se afişează pe pagina web a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi a asociaţiei profesionale. Articolul 9
(1) În vederea obţinerii certificatului de atestare, solicitanţii au obligaţia de a depune la sediul asociaţiei sau electronic următoarele:A. Persoanele fizice*): *) Documentele depuse în copie sunt certificate pentru conformitate prin semnătură de către persoana fizică solicitantă. a)cerere de atestare, cu specificarea tipurilor de studii şi a domeniilor solicitate; b)diploma de licenţă sau echivalentă, precum şi diplome ale titlurilor ştiinţifice, după caz, în copie; c)curriculum vitae care cuprinde informaţii privind pregătirea, experienţa relevantă pentru tipurile de studii de mediu şi domeniile solicitate; d)lista studiilor de mediu elaborate, lucrate în colaborare sau analizate, din care să rezulte experienţa corespunzătoare domeniului şi tipului de studiu/studii pentru care se solicită atestarea, împreună cu recomandări din partea beneficiarilor referitoare la lucrările menţionate; e)asociaţiile profesionale în care este înscrisă persoana fizică, dacă este cazul; f)dovada pregătirii profesionale continue în domeniu (participare la cursuri, seminare, conferinţe etc.); g)certificatul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pentru persoanele fizice autorizate (PFA), după caz; h)confirmare din partea angajatorului că persoana fizică este angajată permanent sau că are contract de colaborare pe perioadă determinată, în cazul persoanelor fizice care nu sunt persoane fizice autorizate; i)dovada achitării tarifului aferent; j)cazier judiciar în original aflat în perioada de valabilitate a acestuia.B. Persoanele juridice*): *) Documentele depuse în copie sunt certificate pentru conformitate cu originalul prin semnătură şi ştampilă de către reprezentantul legal al persoanei juridice. a)cerere de atestare, cu specificarea tipurilor de studii şi a domeniilor solicitate; b)diploma de licenţă sau echivalentă, precum şi diplome ale titlurilor ştiinţifice, după caz, în copie, pentru fiecare membru al echipei de specialişti angajaţi permanent sau contractual din cadrul persoanei juridice; c)documente care atestă personalitatea juridică a solicitantului:
|
(i) |
statutul ori hotărârea de înfiinţare a persoanei juridice; |
|
(ii) |
certificatul de înregistrare fiscală emis de organul fiscal teritorial; |
d)curriculum vitae care cuprinde informaţii privind pregătirea, experienţa relevantă pentru domeniile de atestare solicitate, pentru fiecare membru al echipei de specialişti angajaţi permanent sau contractual din cadrul persoanei juridice; e)lista studiilor de mediu realizate care fundamentează solicitarea atestării, împreună cu recomandări din partea beneficiarilor referitoare la lucrările menţionate; f)documente care să certifice faptul că s-au încheiat unul dintre următoarele acte cu persoana juridică:
|
(i) |
contract individual de muncă, încheiat pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată de cel puţin 3 ani, înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă, sau contract de colaborare cu persoana fizică sau persoana fizică autorizată, înregistrat la organele fiscale teritoriale, pe perioadă nedeterminată ori pe perioadă determinată de cel puţin 3 ani, cu respectarea confidenţialităţii anumitor prevederi contractuale; |
|
(ii) |
extras din Registrul general de evidenţă a salariaţilor din România - REVISAL din care să rezulte calitatea de angajat „activ"; |
g)asociaţiile profesionale în care este înscrisă persoana juridică, după caz; h)documente doveditoare ale pregătirii profesionale continue în domeniu ale personalului angajat declarat (participare la cursuri, seminare, conferinţe etc.); i)situaţia privind dotarea cu softuri, baze de date specializate, echipamente, în vederea desfăşurării activităţii pentru care se solicită atestarea, după caz; j)copii ale certificatului de atestare pentru persoanele fizice declarate; k)dovada achitării tarifului aferent.
(2) Formularele necesare atestării persoanelor fizice şi juridice se elaborează de Comisia de atestare şi se publică pe pagina web a asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului în cadrul căreia funcţionează. Articolul 10
(1) După primirea documentaţiei prevăzute la art. 9, secretariatul Comisiei de atestare verifică documentaţiile de solicitare a atestării şi completează o fişă de evaluare pentru fiecare dosar de atestare cu informaţii privind existenţa documentelor necesare şi îndeplinirea de către persoanele fizice şi juridice a condiţiilor şi criteriilor specifice prevăzute de prezentul ordin.
(2) Lista persoanelor fizice şi juridice care îndeplinesc condiţiile şi criteriile specifice de atestare se publică pe pagina web a asociaţiei profesionale din domeniului protecţiei mediului în cadrul căreia funcţionează Comisia de atestare. Articolul 11
(1) Examinarea persoanei fizice se realizează conform planului de examinare şi sistemului de punctare stabilit de comisie. Planul de examinare şi sistemul de punctare se stabilesc şi se afişează pe pagina web a asociaţiei profesionale în cadrul căreia funcţionează Comisia de atestare, cu 30 de zile înainte de data organizării primei şedinţe de atestare.
(2) Planul de examinare prevăzut prin prezentul ordin constă într-un test-grilă susţinut on-line stabilit pe baza legislaţiei de mediu în vigoare şi un interviu în timpul căruia solicitantul prezintă experienţa profesională relevantă pentru obţinerea certificatului de atestare.
(3) Pentru simplificarea procedurii şi reducerea efortului persoanelor fizice care solicită atestarea, asociaţia profesională desemnată pune la dispoziţia candidaţilor o platformă electronică care să asigure evaluarea on-line a cunoştinţelor referitoare la prevederile legale necesare obţinerii certificatului de atestare. Rezultatele evaluării on-line se publică pe pagina web a asociaţiei profesionale.
(4) Comisia de atestare stabileşte examinarea candidaţilor care au întrunit punctajul şi au trecut de etapa evaluării on- line, în cadrul unui interviu.
(5) Programarea interviului şi rezultatele acestei examinări se aduc la cunoştinţa publicului prin afişare pe pagina web a asociaţiei profesionale. În urma analizării documentelor prezentate de persoana fizică/juridică şi a examinării, comisia decide tipurile de studii şi domeniile pentru care se emite certificatul de atestare.
(6) Rezultatul examinării - admis/respins, tipurile de studii şi domeniile se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
(7) Lista cu candidaţii admişi/respinşi se afişează pe pagina web a asociaţiei, în termen de 48 de ore de la întrunirea comisiei.
(8) Comisia emite un certificat personalizat, având ca element de siguranţă timbrul sec, iar modelul certificatului de atestare este prevăzut în anexa nr. 5 la ordin.
(9) Registrul experţilor atestaţi cuprinde informaţii referitoare la aceştia (nume, prenume, adresa, cod fiscal), tipul studiilor de mediu şi domeniile pentru care este emis certificatul de atestare, valabilitatea certificatelor de atestare, precum şi menţiunile privind calitatea studiilor de mediu notificate Comisiei de atestare de către autorităţile competente pentru protecţia mediului, organizaţiile nonguvernamentale, mediul academic etc.
(10) Registrul experţilor atestaţi include şi înscrierea informaţiilor privind suspendarea sau anularea certificatelor de atestare şi se actualizează după fiecare şedinţă a Comisiei de atestare.
(11) În cazul în care persoana fizică sau persoana juridică este nemulţumită de decizia Comisiei de atestare, în termen de 10 zile calendaristice de la comunicarea rezultatelor, aceasta poate formula o contestaţie pe care o adresează Comisiei de etică şi arbitraj, care funcţionează în cadrul asociaţiei profesionale.
(12) După analizarea contestaţiei, Comisia de etică şi arbitraj, în termen de 30 de zile de la primirea acesteia, formulează recomandări care fundamentează hotărârea Comisiei de atestare.
(13) Decizia finală de atestare/respingere a atestării revine Comisiei de atestare şi poate fi contestată în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(14) Cu 30 de zile calendaristice înainte de expirarea valabilităţii certificatului, persoana fizică sau juridică atestată notifică Comisia de atestare pentru obţinerea unui nou certificat în conformitate cu prevederile prezentului ordin. Articolul 12Persoanele fizice şi juridice cărora li s-a emis un certificat de atestare şi care sunt înscrise în Registrul experţilor atestaţi sunt responsabile de calitatea şi obiectivitatea informaţiilor furnizate în studiile de mediu realizate care stau la baza emiterii actelor de reglementare. Articolul 13
(1) Tarifele pentru obţinerea certificatului de atestare pentru persoane fizice şi juridice se stabilesc de către asociaţia profesională prin regulament intern şi se afişează spre informare pe pagina proprie de web.
(2) Asociaţia profesională asigură, în condiţiile legii, susţinerea financiară şi spaţiul pentru desfăşurarea activităţii Comisiei de atestare.
(3) Cheltuielile pentru funcţionarea Comisiei de atestare, editarea certificatelor de atestare, remuneraţia membrilor comisiei/invitaţilor/observatorilor, remuneraţia secretariatului Comisiei de atestare sunt în responsabilitatea asociaţiei profesionale desemnate. Articolul 14Suspendarea sau anularea, după caz, a certificatului de atestare se dispune prin hotărâre a preşedintelui Comisiei de atestare, în urma analizei din cadrul unei şedinţe şi/sau cu consultarea sau la recomandarea Comisiei de etică, pe baza informaţiilor primite din partea autorităţilor de mediu, a organizaţiilor nonguvernamentale, a mediului academic ori ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive. Articolul 15
(1) Certificatul de atestare al persoanei fizice sau juridice se suspendă în următoarele cazuri:a)când persoana fizică sau juridică certifică/semnează, respectiv realizează studii de mediu fără să respecte metodologiile, reglementările şi normele tehnice în vigoare. Perioada suspendării este de 6 luni; b)când persoana fizică sau juridică nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) sau art. 6 alin. (1). Perioada suspendării durează până când persoana fizică sau juridică face dovada îndeplinirii condiţiilor menţionate, prin transmiterea documentelor necesare la Comisia de atestare; c)în cazul existenţei unui conflict de interese între beneficiarul studiului/studiilor de mediu şi persoana fizică sau juridică atestată, care ar putea influenţa obiectivitatea studiilor elaborate.
(2) La primirea informaţiilor prevăzute la alin. (1), Comisia de atestare notifică persoanele în cauză şi le invită la o audiere de clarificare, înaintea luării deciziei de suspendare a certificatului de atestare.
(3) Suspendarea certificatului de atestare poate fi contestată în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (12) şi (14). Articolul 16
(1) Certificatul de atestare al persoanei fizice sau juridice se anulează în următoarele cazuri:a)când autorităţile de mediu solicită trei completări succesive/consecutive ale aceluiaşi studiu de mediu pentru nerespectarea cerinţelor legislaţiei specifice sau pentru studiile de mediu care nu respectă solicitările autorităţilor competente de mediu formulate în cadrul procedurilor de reglementare; b)când elaborarea studiilor de mediu s-a făcut în afara domeniului/tipului de studiu acordat prin certificatul de atestare; c)când persoana fizică atestată a realizat pentru aceeaşi activitate/instalaţie atât proiectul sau etape din proiect, cât şi studiul/studiile de mediu; d)când expertul atestat se regăseşte în conflict de interese generat de implementarea activităţii/instalaţiei proiectului sau a unor etape ale acestuia, având interese patrimoniale sau de orice altă natură cu titularul de plan/proiect, în afara celor tehnice şi comerciale aşa cum este prevăzut legal; e)în cazurile în care au fost produse cu intenţie concluzii eronate de către persoana fizică sau juridică atestată, conducând la emiterea unor acte de reglementare care nu ar fi trebuit emise; f)când împotriva persoanei atestate s-a emis o hotărâre judecătorească definitivă pentru corupţie sau pentru fapte care au legătură cu exercitarea calităţii de expert atestat, până la împlinirea termenului de reabilitare.
(2) Situaţia persoanelor fizice cărora li s-a anulat certificatul de atestare se afişează pe pagina web a asociaţiei profesionale emitente a certificatului în termen de 30 de zile de la luarea deciziei de anulare de către Comisia de atestare.
(3) Deciziile Comisiei de atestare privind suspendarea sau anularea pot fi contestate în instanţă în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA Nr. 2CONSTITUIREA, COMPONENŢA ŞI REGULAMENTUL privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de atestare Articolul 1
(1) Se înfiinţează Comisia de atestare care funcţionează în cadrul asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului, recunoscută la nivel naţional şi desemnată de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor ca entitate publică de atestare.
(2) Comisia de atestare se constituie din 5 specialişti cu expertiză recunoscută în domeniul protecţiei mediului şi care să nu fi fost condamnaţi definitiv pentru fapte penale, selectaţi de asociaţia profesională din domeniul protecţiei mediului pentru fiecare sesiune de evaluare, în funcţie de solicitările specifice existente.
(3) În funcţie de domeniile de atestare şi de tipul de studii de mediu pentru care se solicită atestarea, în cadrul Comisiei de atestare pot fi cooptaţi şi specialişti din diferite sectoare tehnice, din alte instituţii/autorităţi cu răspunderi specifice domeniului solicitat sau din mediul academic, independenţi de asociaţia profesională din domeniul protecţiei mediului recunoscută la nivel naţional şi desemnată.
(4) Specialiştii prevăzuţi la alin. (3) sprijină Comisia de atestare în analizarea cererilor de atestare şi luarea deciziei.
(5) Comisia de atestare este condusă de un preşedinte ajutat de un vicepreşedinte, desemnaţi de asociaţia profesională din domeniul protecţiei mediului.
(6) Lista membrilor Comisiei de atestare se publică pe pagina web a asociaţiei profesionale înaintea fiecărei şedinţe.
(7) În subordinea Comisiei de atestare funcţionează secretariatul acesteia care este asigurat de 3 persoane desemnate de asociaţia profesională din domeniul protecţiei mediului.
(8) În urma derulării procesului de evaluare a candidaţilor şi luând în considerare îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor solicitate pentru atestare, Comisia de atestare hotărăşte eliberarea unui certificat de atestare.
(9) În situaţia neîndeplinirii condiţiilor şi criteriilor de atestare, Comisia de atestare aduce la cunoştinţa candidaţilor, prin afişare pe pagina sa web, lista candidaţilor respinşi, precum şi motivaţia respingerii.
(10) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului desemnează fiecare cinci reprezentanţi, iar Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă desemnează doi reprezentanţi din direcţiile de specialitate, cu atribuţii în domeniile în care se face solicitarea.
(11) Reprezentanţii desemnaţi de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă participă la şedinţele Comisiei în calitate de observatori. Articolul 2Comisia de atestare se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar în funcţie de numărul solicitărilor primite. Articolul 3
(1) Comisia de atestare stabileşte domeniile de atestare pentru care se acordă atestarea şi tipurile de studii.
(2) Hotărârile Comisiei de atestare se adoptă prin vot cu majoritate simplă. Pentru luarea hotărârii este obligatorie prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din membri.
(3) Dezbaterile şi deciziile Comisiei se consemnează în registrul de procese-verbale special constituit, se înregistrează în format electronic şi se arhivează.
(4) Comisia de atestare invită la dezbatere reprezentanţii Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi ai Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi poate invita specialişti, astfel cum sunt definiţi la art. 1 alin. (3). Observatorii şi specialiştii nu au drept de vot. Observatorii intervin ori de câte ori sesizează abateri de la prevederile ordinului, de la prevederi ale legislaţiei de protecţia mediului în vigoare, precum şi în ceea ce priveşte procesul de atestare.
(5) Comisia de atestare asigură funcţionarea corectă, eficientă şi promptă a procesului de atestare în baza Planului de examinare şi a sistemului de punctare prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. d) din anexa nr. 3 la ordin.
(6) Comisia ia hotărâri cu privire la:a)admiterea ori respingerea cererilor de atestare a persoanelor fizice sau juridice, în funcţie de îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor prevăzute în ordin; b)suspendarea şi/sau anularea certificatului de atestare.
(7) Comisia de atestare răspunde la orice solicitare de informare/informaţii care îi este adresată de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
(8) Comisia de atestare stabileşte formulare specifice şi modul de transmitere a documentelor de solicitare a atestării şi le afişează pe pagina web a asociaţiei profesionale desemnate de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
(9) Şedinţele Comisiei de atestare nu sunt publice. Articolul 4
(1) Preşedintele Comisiei de atestare are următoarele atribuţii:a)emite hotărâri cu privire la activitatea de atestare; b)coordonează activitatea Comisiei de atestare şi a secretariatului acesteia; c)aprobă programarea şedinţelor Comisiei de atestare; d)conduce lucrările şedinţelor Comisiei de atestare; e)semnează certificatele de atestare şi corespondenţa Comisiei de atestare; f)reprezintă Comisia de atestare în relaţia cu entităţi/instituţii publice sau în orice alte situaţii.
(2) Vicepreşedintele Comisiei de atestare îndeplineşte atribuţiile preşedintelui în lipsa acestuia. Articolul 5Atribuţiile secretariatului Comisiei de atestare sunt următoarele: a)planifică şi organizează, împreună cu preşedintele, activitatea Comisiei de atestare, stabilind datele de întrunire a acesteia; b)primeşte documentaţiile de solicitare a atestării transmise/depuse de persoanele fizice şi juridice şi păstrează evidenţa acestora; c)verifică documentaţiile de solicitare a atestării depuse şi completează o fişă de evaluare pentru fiecare dosar de atestare cu informaţii privind existenţa documentelor necesare şi îndeplinirea de către persoanele fizice şi juridice a condiţiilor şi criteriilor specifice prevăzute de prezentul ordin în vederea atestării; d)asigură convocarea membrilor Comisiei de atestare şi a persoanelor fizice programate pentru examinare, respectiv a reprezentanţilor persoanelor juridice, după caz; e)pregăteşte materialele necesare şi pune la dispoziţia membrilor Comisiei de atestare documentele ce fac obiectul întrunirilor (pe suport hârtie sau electronic, după caz) în vederea deliberării; f)participă la şedinţele Comisiei de atestare şi la examinarea solicitanţilor; g)întocmeşte şi păstrează procesele-verbale de şedinţă ale Comisiei de atestare; h)redactează certificate de atestare şi le prezintă spre semnare preşedintelui Comisiei de atestare şi aplică elementul de siguranţă certificatului, respectiv timbrul sec; i)redactează documentele Comisiei de atestare; j)ţine evidenţa certificatelor de atestare şi a celorlalte documente emise de Comisia de atestare; k)constituie baza de date a persoanelor fizice şi juridice care au obţinut certificat de atestare, în care înscrie datele de identificare a acestora, inclusiv informaţii cu privire la specialiştii atestaţi angajaţi, suspendarea/retragerea certificatelor de atestare şi actualizează ori de câte ori este nevoie informaţiile respective; l)păstrează şi aplică timbrul sec al Comisiei de atestare; m)constituie Registrul experţilor atestaţi al cărui conţinut este de interes public, îl afişează pe pagina proprie web şi asigură actualizarea acestuia; n)păstrează şi arhivează documentele depuse de solicitanţi, precum şi documentele aferente reuniunilor Comisiei de atestare; o)îndeplineşte orice alte sarcini stabilite în cadrul şedinţelor dispuse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către vicepreşedinte. Articolul 6În cazul în care persoana fizică sau persoana juridică este nemulţumită de decizia Comisiei de atestare, în termen de 10 zile calendaristice de la comunicarea rezultatelor, aceasta poate formula o contestaţie pe care o adresează Comisiei de etică şi arbitraj, care funcţionează în cadrul asociaţiei profesionale. Articolul 7
(1) Comisia de etică şi arbitraj este organizată la nivelul asociaţiei profesionale în domeniul protecţiei mediului recunoscute la nivel naţional şi desemnate de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi are drept scop analizarea contestaţiilor formulate cu privire la procesul de atestare.
(2) Comisia de etică şi arbitraj, în funcţie de aspectele analizate, are în componenţă cel puţin un reprezentant din mediul universitar cu specializare „ecologie şi protecţia mediului sau ingineria mediului".
(3) Comisia de etică şi arbitraj funcţionează în baza unui regulament elaborat de asociaţia profesională în domeniul protecţiei mediului recunoscută la nivel naţional şi are în responsabilitate verificarea respectării codului de etică de către toţi membrii asociaţiei, inclusiv în ceea ce priveşte activitatea secretariatului şi a Comisiei de atestare.
(4) Comisia de etică şi arbitraj verifică deontologia profesională a experţilor atestaţi pe durata activităţii acestora.
(5) În toate cazurile în care este solicitată, Comisia de etică şi arbitraj emite recomandări care fundamentează deciziile Comisiei de atestare.
(6) În cazul în care persoana care s-a adresat Comisiei de etică şi arbitraj nu este mulţumită de soluţionarea contestaţiei depuse, poate formula plângere la instanţa judecătorească competentă, potrivit legii. ANEXA Nr. 3CERINŢELE NECESARE pentru desemnarea asociaţiilor profesionale din domeniul protecţiei mediului Articolul 1Asociaţia profesională în domeniul protecţiei mediului în cadrul căreia funcţionează Comisia de atestare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulative: a)să fie de utilitate publică; b)să facă dovada deţinerii unui certificat ISO 14000 sau echivalent; c)să aibă activitate neîntreruptă, cel puţin în ultimii 3 ani; d)să activeze la nivel naţional; e)să aibă acorduri de colaborare/cooperare cu alte organizaţii de profil, instituţii publice, instituţii de învăţământ etc.; f)să deţină patrimoniu, logistică, membri şi personal angajat; g)să dovedească realizarea obiectivelor statutare şi/sau să prezinte scrisori de susţinere şi/sau recomandare din partea unor instituţii sau organizaţii care activează în domeniul protecţiei mediului; h)să dovedească că există membri ai asociaţiei care au experienţă în elaborarea/analiza studiilor de mediu. Articolul 2
(1) Asociaţiile profesionale care pot face dovada respectării condiţiilor prevăzute la art. 1 solicită Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor desemnarea ca asociaţie în cadrul căreia poate funcţiona Comisia de atestare.
(2) Solicitarea de desemnare se depune la sediul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi este însoţită de următoarele: a)un raport din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 1; b)regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de atestare; c)componenţa Comisiei de atestare, CV-urile membrilor propuşi şi declaraţia referitoare la conflictul de interese, dacă este cazul (calitatea de membru în Comisia de atestare este incompatibilă cu cea de expert atestat); d)planul de examinare, inclusiv sistemul de punctare; e)codul de etică, regulamentul de organizare şi funcţionare, componenţa nominală a Comisiei de etică şi CV-urile membrilor acesteia, precum şi declaraţia referitoare la conflictul de interese, dacă este cazul (calitatea de membru în Comisia de etică este incompatibilă cu cea de expert atestat); f)copia cărţii de identitate, pentru membrii propuşi a face parte din Comisia de atestare; g)cazierul judiciar în original, aflat în perioada de valabilitate; h)copie conformă cu originalul a diplomei de licenţă care atestă studiile specialiştilor propuşi în componenţa Comisiei de atestare, menţionată în CV-urile depuse; i)platforma electronică, funcţională şi testată, pentru evaluarea on-line a cunoştinţelor persoanelor fizice şi juridice referitoare la prevederile legale, necesare obţinerii certificatului de atestare.
(3) Documentele prevăzute la alin. (2) lit. c)-e) se publică pe pagina web a autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea solicitării de desemnare. Publicul poate formula comentarii şi propuneri în termen de 5 zile lucrătoare de la afişare. Articolul 3
(1) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, prin direcţia cu atribuţii în domeniul evaluare impact, analizează conţinutul documentaţiei, solicită informaţii suplimentare sau completări, după caz, şi propune desemnarea asociaţiei profesionale ca asociaţie profesională în cadrul căreia poate funcţiona Comisia de atestare.
(2) În luarea deciziei, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului analizează propunerile şi comentariile primite ca urmare a punerii la dispoziţia publicului a documentelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c)-e) şi calificarea membrilor comisiei de atestare, obiectivitatea, claritatea şi complexitatea planului de examinare propus de asociaţia profesională solicitantă. Articolul 4
(1) Desemnarea asociaţiei se face prin decizia secretarului de stat din cadrul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului care coordonează direcţia cu atribuţii în domeniul evaluare impact şi se comunică solicitantului în termen de 3 zile lucrătoare de la semnarea deciziei.
(2) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor publică pe pagina web lista asociaţiilor profesionale din domeniul protecţiei mediului care îndeplinesc condiţiile pentru înfiinţarea şi funcţionarea Comisiei de atestare, în termen de 3 zile lucrătoare de la semnarea deciziei de desemnare.
(3) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor desemnează, în termen de 30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a ordinului, reprezentanţi ai direcţiilor de specialitate cu atribuţii în implementarea legislaţiei naţionale din domeniul protecţiei mediului ai structurii proprii şi reprezentanţi ai direcţiilor de specialitate nominalizaţi de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, în calitate de observatori ai procesului de atestare, şi comunică asociaţiei profesionale numele şi datele de contact ale acestora. ANEXA Nr. 4 DOMENII DE ATESTARE 1. Agricultură, silvicultură şi acvacultură 2. Industria extractivă 3. Industria energetică 4. Energia nucleară 5. Producerea şi prelucrarea metalelor 6. Industria mineralelor 7. Industria chimică 8. Industria alimentară 9. Industria textilă, a pielăriei, a lemnului şi hârtiei 10. Industria cauciucului: fabricarea şi tratarea produselor pe bază de elastomeri 11. Infrastructura a)de transport (aerian, rutier, feroviar, naval - inclusiv porturi); b)gestionarea deşeurilor; c)gospodărirea apelor12. Turism şi agrement 13. Alte domenii a)telecomunicaţii; b)domeniile în care se dezvoltă proiectele enumerate la pct. 11 din anexa nr. 2 la Legea nr. 292/2018 ANEXA Nr. 5 Model certificat de atestare ANTET ASOCIAŢIE ........ ........ .......... Certificare ISO ........ ............... COMISIA DE ATESTARE A PERSOANELOR FIZICE ŞI JURIDICE CARE ELABOREAZĂ STUDII DE MEDIU CERTIFICAT DE ATESTARE pentru elaborarea studiilor de mediu - RM, RIM, BM, RA, RSR, RS, EA - Cod numeric: (Se va înscrie numărul de cod atribuit solicitantului, în baza de date privind atestarea.) În conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.134/2020 privind aprobarea condiţiilor de elaborare a studiilor de mediu, a criteriilor de atestare a persoanelor fizice şi juridice şi a componenţei şi Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei de atestare, în baza Deciziei nr. ........../............ privind desemnarea Asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului ........ ................ ................ ................ ..........., emisă de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, (Se înscrie numele asociaţiei.) se atestă ........ ................ ................ ................ ............, cu domiciliul în: ........ ................ ................ ........, (Se va înscrie numele persoanei fizice/persoanei juridice.) (Se înscriu coordonatele persoanei fizice.) CNP ........ ........ .............., cu sediul în: ........ ................ ................ ........ ............., codul fiscal nr. ..........., (Se înscriu coordonatele persoanei juridice.) înregistrată în Registrul comerţului la nr. ........ ................ ca ........ ................ ................ ................ ........... (Se va înscrie nivelul de atestare pentru persoana fizică şi persoana juridică.) pentru efectuarea următoarelor studii de mediu, în domeniile de atestare acordate de Comisia de atestare conform Procesului-verbal nr. ......... din data de ........ ...........: RM RIM BM RSR RA RS EA
Emis la data de: Valabil până la data de: cu respectarea condiţiilor înscrise pe verso Preşedintele Comisiei de atestare, ........ ................ ........ ......... verso - Certificat de atestare - • Prezentul certificat de atestare poate fi utilizat numai de titular. • Cu 30 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate, titularul are obligaţia de a solicita emiterea unui nou certificat de atestare. • Prezentul certificat de atestare este valabil pentru persoanele juridice numai în condiţiile existenţei personalului declarat în formularul de cerere de atestare, pe întreaga perioadă a valabilităţii lui. În situaţia în care intervin modificări în lista echipei de specialişti declarată, în termen de 30 de zile persoana juridică notifică Comisia de atestare pentru o nouă evaluare. În caz contrar certificatul de atestare îşi pierde valabilitatea. (Prezenta condiţie se înscrie numai pe certificatele de atestare emise pentru persoana juridică.) • Echipa de specialişti declarată este formată din: (nume, prenume expert atestat pe nivel asistent/principal pentru tipurile de studii .............. în domeniu/domeniile ............). • După caz, se va înscrie pe versoul certificatului de atestare structura (de exemplu, cercetare, compartiment elaborare studii de mediu etc.) din care face parte echipa de specialişti (pentru evitarea conflictului de interese şi incompatibilitate). • Responsabilitatea pentru corectitudinea celor înscrise în RM/RIM/BM/RSR/RA/RS/EA revine în exclusivitate persoanei fizice/juridice atestat/atestate. • Prezentul certificat îşi pierde valabilitatea în condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare. ANEXA Nr. 6 MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ŞI PĂDURILOR CERTIFICAT DE ÎNSCRIERE În conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.134/2020 privind aprobarea condiţiilor de elaborare a studiilor de mediu, a criteriilor de atestare a persoanelor fizice şi juridice şi a componenţei şi Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei de atestare, în urma analizei documentelor depuse de: ........ ................ ................ ................ ................ ............., (Se va înscrie numele persoanei fizice/persoanei juridice solicitante.) cu domiciliul în: ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. (Se vor înscrie datele de identificare şi adresa completă ale persoanei fizice.) sau cu sediul în: ........ ................ ................ ................, codul fiscal nr. ........ ..........., înregistrată în registrul (Se înscriu coordonatele persoanei juridice.) comerţului la nr. ........ ........ .............., este înscris în Lista experţilor care elaborează studii de mediu la poziţia ................ pentru: RM |_| RIM | | BM | | RA |_|/RSR |_| RS |_| EA |_| Emis la data de ................ Valabil ........ ............ până la data de ........ ........ .......... Secretar de stat, ........ ................ ................ ................ ..............