Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1100 din 3 iulie 2007

privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare al Comisiei pentru acreditarea persoanelor fizice si juridice ca verificatori de mediu, aprobat prin Ordinul ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 1.201/2006

ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 565 din 16 august 2007



In temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile,

ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite prezentul ordin

Art. I. - Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei pentru acreditarea persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.201/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Litera i) a articolului 8 se abrogă.

2. După articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 81, cu următorul cuprins:

„Art. 81. - Procedura de acreditare a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament."

3.  După articolul 13 se introduce anexa la regulament, prevăzută în anexa la prezentul ordin.

Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,

Silviu Stoica,

secretar de stat

ANEXA (Anexă la regulament)

PROCEDURA  DE  ACREDITARE

a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu

CAPITOLUL I

Prevederi generale

SECŢIUNEA 1

Obiectivul procedurii de acreditare si organismul competent

Art. 1. - Scopul prezentei proceduri este de a stabili principiile şi criteriile pentru evaluarea persoanelor fizice şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu, potrivit prevederilor anexei V la Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 761/2001/CE din 19 martie 2001, care permite participarea voluntară a organizaţiilor la schema comunitară de management şi audit de mediu (EMAS), publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L114 din 24 aprilie 2001, denumit în continuare Regulamentul european EMAS.

Art. 2. - Organismul naţional competent pentru aplicarea prezentei proceduri este Comisia pentru acreditarea persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu şi de supraveghere a activităţii acestora, denumită în continuare Comisia de acreditare, constituită conform prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de organizare şi coordonare a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi completările ulterioare.

SECŢIUNEA a 2-a

Principiile si criteriile pentru evaluarea persoanelor fizice şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu

Art. 3. - (1) Prezenta procedură se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu şi care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 5.2 din anexa V la Regulamentul european EMAS şi cerinţele minime de competenţă prevăzute în anexa nr. 1.

(2)  Persoanele juridice trebuie să fie organisme acreditate pentru certificarea sistemelor de management de mediu.

(3) Persoanele fizice trebuie să fie recunoscute de către un organism acreditat pentru certificarea sistemelor de management de mediu.

Art. 4. - (1) Comisia de acreditare decide prin vot acordarea acreditării ca verificator de mediu, în baza:

a)   evaluării documentelor de susţinere a solicitării de acreditare a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu, denumită în continuare solicitare de acreditare;

b)  punctajului obţinut în etapa de precalificare, calculat conform sistemului de punctaj prevăzut în anexa nr. 2, şi a rezultatelor obţinute de solicitant în urma susţinerii interviului.

(2) In procesul de luare a deciziei de acordare a acreditării ca verificator de mediu, Comisia de acreditare se bazează pe respectarea principiului imparţialităţii în luarea deciziilor şi pe acordarea acreditării conform nivelului dovedit de competenţă a solicitantului.

Art. 5. - Domeniul de acreditare a verificatorilor de mediu este definit în conformitate cu clasificarea activităţilor economice conform Codului activităţilor economice naţionale (CAEN) şi este stabilit în funcţie de competenţa verificatorului de mediu, corelată cu amploarea şi complexitatea domeniului de activitate pentru care se solicită acreditarea.

Art. 6. - (1) In procesul de evaluare, Comisia de acreditare ia în considerare nivelul dovedit de competenţă a persoanelor fizice şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu cu privire la: pregătirea profesională, experienţa în domeniul de acreditare solicitat, cunoştinţele demonstrate în practică, instruirea şi experienţa în domeniul protecţiei mediului şi al auditului de mediu, cunoaşterea adecvată a procedurilor de audit, cunoştinţe şi abilităţi referitoare la tehnici şi metode din domeniul managementului de mediu, evaluarea performanţei de mediu, abilităţile de comunicare interpersonale, abilităţile de audit.

(2) Cunoştinţele şi abilităţile de înţelegere a metodelor privind evaluarea performanţei de mediu a organizaţiilor trebuie să acopere:

a) terminologia în domeniul mediului;

b) principiile de management de mediu şi aplicarea acestora;

c) instrumentele managementului de mediu şi aplicarea lor;

d) ştiinţe şi tehnologii de mediu;

e)   abilitatea de a înţelege modul în care măsurile de prevenire, reducere şi de control al poluării utilizate de organizaţie tratează aspectele de mediu semnificative ale organizaţiei;

f) legislaţia în domeniul protecţiei mediului.

Art. 7. - (1) In certificatul de acreditare se înscriu următoarele:

a) numele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice;

b) adresa/adresa sediului;

c)  domeniile de acreditare a persoanei fizice/persoanei juridice;

d) data eliberării/expirării certificatului de acreditare.

(2) Certificatul de acreditare se semnează de către preşedintele Comisiei de acreditare.

(3)  Certificatul de acreditare este valabil 3 ani de la data emiterii.

CAPITOLUL II

Etapele acordării acreditării persoanelor fizice şi juridice ca verificator de mediu

SECŢIUNEA 1

Depunerea si conţinutul documentelor de susţinere a solicitării de acreditare

Art. 8. - (1) Solicitarea de acreditare trebuie să conţină cererea de acreditare ca verificator de mediu, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 3, precum şi următoarele documente de susţinere a solicitării de acreditare:

a)  formularul privind instruirea şi experienţa în domeniul protecţiei mediului şi al auditului de mediu, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 4;

b) copie a actului de identitate;

c)  copii ale actelor doveditoare privind statutul persoanei juridice solicitante (certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului, care să conţină şi codul unic de înregistrare, certificatul constatator, actul constitutiv, organigrama);

d)   acte doveditoare privind statutul de angajat, pentru membrii colectivului de lucru al persoanei juridice solicitante (copie a cărţii/contractului de muncă sau  contractului de colaborare);

e)  copii ale diplomelor de studii care atestă pregătirea profesională;

f)  copii ale certificatelor/actelor doveditoare care atestă absolvirea cursurilor de instruire/programelor de formare profesională urmate în domeniul protecţiei mediului, respectiv al auditului de mediu, precum şi apartenenţa la organisme profesionale în domeniul protecţiei mediului, respectiv al auditului de mediu;

g) documente care să dovedească experienţa în domeniul auditului (dovada auditului), precum şi în domeniul protecţiei mediului;

h) declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa V la Regulamentul european EMAS;

i) dovada achitării tarifului pentru acreditarea/extinderea domeniului de acreditare/reînnoire a acreditării ca verificator de mediu, conform anexei nr. 5.

(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se înaintează Secretariatului tehnic al Comisiei de acreditare, constituit în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în 3 exemplare pe suport hârtie şi pe suport electronic.

Art. 9. - (1) In termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării de acreditare, Secretariatul tehnic verifică îndeplinirea condiţiilor minime necesare de studii, instruire şi experienţă profesională, pentru a stabili dacă solicitanţii se pot precalifica sau nu pentru domeniul de acreditare solicitat.

(2) Secretariatul tehnic analizează documentele specificate la art. 8 alin. (1) şi verifică dacă sunt îndeplinite următoarele cerinţe:

a) toate secţiunile relevante din cererea privind solicitarea de acreditare sunt completate corect;

b) au fost depuse toate documentele de susţinere a solicitării de acreditare;

c) toate cerinţele minime necesare de studii, instruire şi experienţă profesională, menţionate în anexa nr. 1, sunt îndeplinite.

Art. 10. - Dacă cerinţele prevăzute la art. 9 alin. (2) sunt îndeplinite, Secretariatul tehnic realizează, în termen de 5 zile, următoarele:

a) înregistrează cererea de acreditare ca verificator de mediu în baza de date, precum şi într-un registru special constituit şi atribuie solicitantului un număr de înregistrare;

b) comunică în scris Comisiei de acreditare şi solicitantului începerea procedurii de acreditare;

c) contactează preşedintele Comisiei de acreditare în vederea stabilirii datei de întrunire a Comisiei de acreditare. Termenul de întrunire a Comisiei de acreditare nu trebuie să depăşească 30 de zile de la data înştiinţării cu privire la începerea procedurii de acreditare.

Art. 11. - (1) Dacă cerinţele prevăzute la art. 9 alin. (2) nu sunt îndeplinite, Secretariatul tehnic realizează, în termen de 5 zile, după caz, următoarele:

a)  comunică în scris solicitantului respingerea motivată a solicitării, concomitent cu returnarea documentelor depuse;

b)  cere în scris solicitantului completări la documentele depuse.

(2) Solicitantul are obligaţia să transmită completările la documentele depuse, în termen de 15 zile de la data înştiinţării. Nerespectarea termenului şi/sau transmiterea incompletă şi/sau incorectă a documentelor solicitate atrag respingerea solicitării şi returnarea documentaţiei depuse.

(3) In cazul respectării prevederilor alin. (2), se aplică prevederile art. 10.

SECŢIUNEA a 2-a

Evaluarea solicitării de acreditare

Art. 12. - Inceperea procedurii de acreditare, denumită etapa de precalificare, constă în analiza detaliată efectuată de către Comisia de acreditare a tuturor documentelor cuprinse în solicitarea de acreditare, care au trecut de analiza preliminară efectuată de Secretariatul tehnic.

Art. 13. - (1) Documentele de susţinere a solicitării de acreditare trebuie să fie complete şi corect întocmite de către solicitant şi să prezinte Comisiei de acreditare toate informaţiile necesare pentru luarea deciziei în cadrul etapei de precalificare.

(2) Dacă în etapa de precalificare se constată că:

a)   există neclarităţi privind informaţiile furnizate prin documentele de susţinere a solicitării de acreditare, Comisia de acreditare, prin Secretariatul tehnic, solicită informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective;

b) este necesară consultarea experţilor colaboratori, care să sprijine Comisia de acreditare în procesul de acreditare, Comisia de acreditare amână luarea deciziei privind precalificarea. In acest caz, întrunirea Comisiei de acreditare se reprogramează în termen de 15 zile, timp în care realizează consultarea cu experţii colaboratori;

c)   solicitantul nu îndeplineşte toate cerinţele pentru precalificare, Comisia de acreditare, prin Secretariatul tehnic, procedează la respingerea solicitării de acreditare;

d) documentele de susţinere a solicitării de acreditare sunt complete şi corect întocmite de către solicitant şi prezintă toate informaţiile necesare precalificării, Comisia de acreditare, împreună cu Secretariatul tehnic, stabileşte opţiunile pentru datele de susţinere a interviurilor.

(3) Comisia de acreditare fixează un termen de 15 zile de la data înştiinţării pentru primirea informaţiilor suplimentare prevăzute la alin. (2) lit. a). In acest caz, întrunirea Comisiei de acreditare se reprogramează în termen de 10 zile de la termenul de primire a informaţiilor solicitate.

(4)  Secretariatul tehnic înştiinţează în scris solicitantul în legătură cu decizia şi motivele luării deciziei în etapa de precalificare. In caz favorabil, comunică solicitantului datele de susţinere a interviurilor, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.

SECŢIUNEA a 3-a

Susţinerea interviului

Art. 14. - (1) După promovarea etapei de precalificare, solicitantul susţine un interviu al cărui conţinut are la bază testarea nivelului de competenţă privind:

a)  cunoaşterea legislaţiei europene şi naţionale privind schema comunitară de ecomanagement şi audit EMAS;

b)   cunoaşterea şi înţelegerea cerinţelor legislative, de reglementare şi administrative relevante pentru domeniul de activitate pentru care se solicită acreditarea ca verificator de mediu;

c) cunoaşterea şi înţelegerea aspectelor de mediu/aspectelor tehnice relevante de mediu pentru domeniul de activitate pentru care se solicită acreditarea ca verificator de mediu;

d)   cunoaşterea şi înţelegerea funcţionării generale a sistemelor de management de mediu, a cerinţelor şi metodologiei de audit de mediu, a standardelor relevante şi a verificării informaţiilor incluse în declaraţia de mediu;

e) abilităţile de comunicare interpersonale şi abilităţile de audit.

(2) Testarea nivelului de competenţă al solicitantului în cadrul interviului se realizează printr-un chestionar elaborat de Comisia de acreditare. Punctajul maxim este de 100 de puncte, iar pentru promovarea interviului este necesară obţinerea a minimum 75 de puncte.

SECŢIUNEA a 4-a

Respingerea solicitării de acreditare

Art. 15. - (1) Comisia de acreditare decide respingerea solicitării de acreditare ca verificator de mediu, în următoarele cazuri:

a)  transmiterea incompletă şi/sau incorectă a informaţiilor suplimentare solicitate la art. 13 alin. (2) lit. a) sau nerespectarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (3), din etapa de precalificare;

b) solicitantul nu a promovat interviul.

(2)  Secretariatul tehnic informează în scris solicitantul, în termen de două zile lucrătoare de la data susţinerii interviului, despre motivele respingerii solicitării de acreditare, odată cu returnarea documentelor depuse.

(3) In cazul respingerii solicitării de acreditare, solicitantul poate depune o nouă solicitare de acreditare ca verificator de mediu.

SECŢIUNEA a 5-a

Acordarea acreditării ca verificator de mediu

Art. 16. - (1) Dacă în urma parcurgerii etapei de precalificare, precum şi în urma susţinerii interviului se constată că solicitantul îndeplineşte toate cerinţele pentru obţinerea acreditării, se decide acordarea acreditării ca verificator de mediu, prin votul majorităţii membrilor Comisiei de acreditare.

(2) In termen de două zile lucrătoare de la luarea deciziei de acordare a acreditării ca verificator de mediu, Secretariatul tehnic realizează următoarele:

a)  întocmeşte certificatul de acreditare şi îl înaintează preşedintelui Comisiei de acreditare spre semnare;

b)  informează solicitantul despre eliberarea certificatului de acreditare ca verificator de mediu;

c)    include verificatorul de mediu acreditat în Lista verificatorilor de mediu.

CAPITOLUL III

Suspendarea şi anularea acreditării

Art. 17. - (1) Prin votul majorităţii membrilor săi, Comisia de acreditare decide suspendarea sau anularea, după caz, a certificatului de acreditare ca verificator de mediu, în situaţia în care:

a)  Secretariatul tehnic înştiinţează Comisia de acreditare despre sesizările motivate, primite de la agenţiile teritoriale pentru protecţia mediului, de la comisariatele teritoriale ale Gărzii Naţionale de Mediu, în a căror rază de competenţă se află organizaţia, de la organizaţiile implicate sau alte părţi interesate, prin care se demonstrează că activităţile verificatorului de mediu nu s-au realizat într-o manieră corespunzătoare, conform atribuţiilor verificatorilor de mediu specificate la pct. 5.4 şi 5.5 din anexa V la Regulamentul european EMAS;

b) Secretariatul tehnic înştiinţează Comisia de acreditare cu privire la primirea unei declaraţii de retragere a acreditării, semnată de verificatorul de mediu, prin care se solicită anularea certificatului de acreditare;

c) în urma activităţilor de supraveghere a activităţii verificatorului de mediu, desfăşurate de Comisia de acreditare, se constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă care să garanteze că organizaţia îndeplineşte cerinţele necesare obţinerii sau menţinerii înregistrării EMAS.

(2)  Secretariatul tehnic informează în scris verificatorul de mediu despre începerea motivată a procedurii de suspendare sau de anulare a acreditării.

(3) Comisia de acreditare se întruneşte în termen de 15 zile de la data primirii informaţiilor prevăzute la alin. (1), în vederea analizării lor. In funcţie de natura şi de amploarea nerespectării condiţiilor legale necesare menţinerii acreditării ca verificator de mediu, Comisia de acreditare suspendă sau anulează certificatul de acreditare.

Art. 18. - (1) Suspendarea certificatului de acreditare se realizează pe o perioadă de timp determinată, dar nu mai mare de 6 luni.

(2)  Verificatorul de mediu trebuie să facă dovada luării acţiunilor corective şi să solicite, în scris, Comisiei de acreditare ridicarea suspendării certificatului de acreditare, dar nu mai târziu decât termenul limită pentru care s-a dispus suspendarea.

(3) Comisia de acreditare poate să solicite punctul de vedere al părţilor interesate care au sesizat sau au constatat neconformităţile care au condus la suspendarea certificatului de acreditare şi, în urma analizării documentelor de susţinere a solicitării de ridicare a suspendării, să decidă în consecinţă.

Art. 19. - La data expirării termenului limită pentru care s-a decis suspendarea, Comisia de acreditare decide, cu votul majorităţii membrilor săi, anularea acreditării, dacă titularul în cauză nu a înlăturat neconformităţile.

Art. 20. - Secretariatul tehnic informează verificatorul de mediu în cauză, în scris, în termen de 5 zile de la luarea deciziei de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare, despre motivele şi dovezile pe baza cărora s-a luat decizia.

Art. 21. - Titularul căruia i s-a anulat acreditarea ca verificator de mediu poate să solicite o nouă acreditare în condiţiile respectării cerinţelor legale necesare obţinerii acreditării.

CAPITOLUL IV

Reînnoirea acreditării şi extinderea domeniului de acreditare

Art. 22. - (1) Procedura de reînnoire a acreditării presupune parcurgerea procedurii de acreditare iniţială.

(2)  Solicitarea de reînnoire a acreditării se depune cu cel puţin 60 de zile înainte de data expirării certificatului de acreditare existent.

(3) In cazul în care Comisia de acreditare decide reînnoirea acreditării, Secretariatul tehnic emite un nou certificat de acreditare, valabil 3 ani de la data emiterii.

Art. 23. - (1) Solicitarea altor domenii de acreditare, prin extinderea acreditării, implică reluarea procedurii de acreditare de la etapa iniţială.

(2)  Extinderea domeniului de acreditare pentru persoanele fizice şi juridice este limitată de competenţa necesară pentru executarea verificărilor în domeniile solicitate.

(3)  Persoana juridică trebuie să aibă în colectivul de lucru specialişti cu calificarea şi experienţa corespunzătoare domeniilor pentru care se solicită extinderea domeniului de acreditare.

(4) Valabilitatea certificatului de acreditare emis iniţial rămâne neschimbată în cazul extinderii domeniului de acreditare.

CAPITOLUL V

Soluţionarea contestaţiilor

Art. 24. - (1) Impotriva deciziei Comisiei de acreditare privind respingerea solicitării de acreditare, împotriva deciziei de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare solicitantul/verificatorul de mediu în cauză poate să depună contestaţie.

(2)  Contestaţia se motivează în scris şi se înaintează Secretariatului tehnic în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei.

(3) Comisia de acreditare se întruneşte în vederea analizării contestaţiei în termen de 10 zile de la depunerea acesteia.

(4)  In urma analizării contestaţiei, Comisia de acreditare decide, cu votul majorităţii membrilor săi, admiterea sau respingerea acesteia.

Art. 25. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la data luării deciziei, Secretariatul tehnic informează Contestatarul, în scris, asupra deciziei motivate de admitere sau de respingere a contestaţiei.

(2)  In cazul admiterii contestaţiei, Comisia de acreditare dispune, după caz, acordarea acreditării, anularea suspendării, respectiv revocarea deciziei de anulare a certificatului de acreditare.

(3)  Impotriva deciziei de respingere a contestaţiei Contestatarul poate depune o contestaţie finală adresată Comisiei pentru contestaţii.

Art. 26. - (1) Comisia pentru contestaţii se constituie la nivelul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi este alcătuită din 3 membri, independenţi de Comisia de acreditare.

(2)  Componenţa nominală a Comisiei pentru contestaţii se aprobă prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.

(3)  Deciziile Comisiei pentru contestaţii se iau prin votul unanim al membrilor săi.

Art. 27. - (1) In cazul în care Comisia pentru contestaţii este de acord cu decizia Comisiei de acreditare, contestaţia se consideră respinsă. Secretariatul tehnic informează Contestatarul, în termen de 5 zile lucrătoare, asupra respingerii definitive a contestaţiei.

(2) In cazul în care Comisia pentru contestaţii admite contestaţia, această decizie este finală şi obligatorie pentru toate părţile implicate.

CAPITOLUL VI

Supravegherea verificatorilor de mediu acreditaţi. Supravegherea verificatorilor de mediu acreditaţi în alte state membre care desfăşoară activităţi de verificare pe teritoriul României

SECŢIUNEA 1

Supravegherea verificatorilor de mediu acreditaţi

Art. 28. - (1) Comisia de acreditare asigură respectarea continuă a cerinţelor de acreditare a verificatorilor de mediu.

(2) Comisia de acreditare instituie modalităţi de supraveghere a verificatorilor de mediu acreditaţi pentru a monitoriza calitatea verificărilor efectuate de către aceştia, la intervale regulate, care nu trebuie să depăşească 24 de luni.

Art. 29. -In vederea derulării modalităţilor de supraveghere, verificatorul de mediu acreditat are obligaţia să informeze Comisia de acreditare cu privire la:

a) orice schimbare care ar putea influenţa respectarea cerinţelor de acreditare sau domeniul de acreditare;

b) începerea activităţilor de verificare în cadrul organizaţiei, date privind organizaţia verificată, precum şi perioada de desfăşurare a verificării.

Art. 30. - Verificatorul de mediu transmite Secretariatului tehnic, în termen de 10 zile de la începerea activităţilor de verificare, în copie, următoarele documente:

a) proiectul de declaraţie de mediu întocmit de organizaţie;

b)    raportul privind rezultatul analizei preliminare a documentelor prezentate de către organizaţie, a modului de realizare a auditului, situaţia implementării sistemului de management de mediu;

c)   neconformităţile identificate în respectarea de către organizaţie a cerinţelor legale;

d)  programul privind frecvenţa verificărilor, stabilit în urma consultării cu organizaţia;

e) declaraţia reprezentantului legal al organizaţiei pentru care se desfăşoară verificarea privind acordul ca activitatea verificatorului de mediu să fie supravegheată de către Comisia de acreditare.

Art. 31. - (1) Modalităţile de supraveghere constau în:

a) analiza documentelor prevăzute la art. 30;

b) analiza prin sondaj a rapoartelor de verificare întocmite de către verificator;

c) verificări din punct de vedere al respectării reglementărilor de mediu, realizate la nivelul organizaţiilor, prin reprezentanţi ai agenţiilor teritoriale pentru protecţia mediului şi ai comisariatelor teritoriale ale Gărzii Naţionale de Mediu, la solicitarea Comisiei de acreditare. Reprezentanţii agenţiilor teritoriale pentru protecţia mediului şi ai comisariatelor teritoriale ale Gărzii Naţionale de Mediu întocmesc un raport privind rezultatul supravegherii verificatorului de mediu, denumit raport de supraveghere, pe care îl transmit pe suport de hârtie şi pe suport electronic Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare;

d)  elaborarea şi transmiterea la nivelul organizaţiilor de chestionare cu privire la activitatea de verificare desfăşurată de verificatorul de mediu;

e)  urmărirea respectării programului de verificare planificat în urma consultării cu organizaţia;

f) solicitarea prin sondaj a actelor doveditoare privind statutul de angajat permanent, pentru membrii colectivului de lucru al persoanei juridice acreditate ca verificator de mediu, şi a actelor doveditoare privind statutul persoanei juridice acreditate ca verificator de mediu (certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului, care să conţină şi codul unic de înregistrare, certificatul constatator, actul constitutiv, organigrama).

(2) Modalităţile de supraveghere depind de complexitatea informaţiilor primite conform alin. (1) şi de rezultatul altor supravegheri ulterioare desfăşurate asupra verificatorului de mediu.

Art. 32. - (1) Dacă în urma activităţilor de supraveghere se constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă care să garanteze desfăşurarea activităţilor sale într-un mod obiectiv şi imparţial, astfel încât organizaţia să îndeplinească cerinţele necesare obţinerii sau menţinerii înregistrării EMAS, Comisia de acreditare înaintează raportul de supraveghere:

a) Comitetului Consultativ EMAS;

b) verificatorului de mediu în cauză.

(2) In urma rezultatelor activităţii de supraveghere şi a consultării cu Comitetul Consultativ EMAS, Comisia de acreditare poate iniţia procedura de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare a verificatorului de mediu în cauză.

SECŢIUNEA a 2-a

Supravegherea verificatorilor de mediu acreditaţi în alte state membre care desfăşoară activităţi de verificare pe teritoriul României

Art. 33. - (1) Verificatorii de mediu din alte state membre care desfăşoară activităţi de verificare în cadrul organizaţiilor de pe teritoriul României trebuie să notifice, în scris, Secretariatului tehnic, cu cel puţin 4 săptămâni înainte, intenţia lor de realizare a activităţilor de verificare pe care urmează să le desfăşoare în cadrul organizaţiilor de pe teritoriul României.

(2) Notificarea trebuie să fie însoţită de următoarele documente:

a)  formularul completat al cărui model este prezentat în anexa nr. 6;

b) declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa V la Regulamentul european EMAS;

c) dovada achitării tarifului pentru supravegherea activităţii ca verificator de mediu, conform anexei nr. 5.

Art. 34. - (1) Prima supraveghere a verificatorului de mediu poate include prezenţa, pe durata desfăşurării activităţii de verificare efectuate de către verificatorul de mediu, a reprezentanţilor agenţiei teritoriale pentru protecţia mediului şi ai comisariatului teritorial al Gărzii Naţionale de Mediu, în a căror rază de competenţă se află organizaţia.

(2)   Reprezentanţii agenţiei teritoriale pentru protecţia mediului şi cei ai comisariatului teritorial al Gărzii Naţionale de Mediu urmăresc:

a) corectitudinea realizării activităţii de verificare desfăşurate de verificatorul de mediu, din punct de vedere al respectării de către organizaţie a reglementărilor de mediu;

b)  cunoaşterea de către verificatorul de mediu a legislaţiei din domeniul protecţiei mediului;

c)  modul de soluţionare a problemelor legate de translaţie, dacă este cazul.

(3)   Reprezentanţii agenţiei teritoriale pentru protecţia mediului şi ai comisariatului teritorial al Gărzii Naţionale de Mediu întocmesc un raport privind rezultatul supravegherii verificatorului de mediu, denumit raport de supraveghere, pe care îl transmit pe suport hârtie şi pe suport electronic Secretariatului tehnic al Comisiei de acreditare.

(4) Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare înştiinţează Comisia de acreditare cu privire la raportul prevăzut la alin. (3).

Art. 35. - (1) Dacă Comisia de acreditare constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă care să garanteze desfăşurarea activităţilor sale într-un mod obiectiv şi imparţial, astfel încât organizaţia să îndeplinească cerinţele necesare obţinerii sau menţinerii înregistrării EMAS, aceasta înaintează o copie a raportului de supraveghere:

a) verificatorului de mediu în cauză şi organismului care i-a acordat acreditarea;

b) Comitetului Consultativ EMAS.

(2) In urma rezultatelor activităţii de supraveghere şi a consultării cu Comitetul Consultativ EMAS, Comisia de acreditare transmite raportul de supraveghere spre analiză şi rezoluţie finală Forumului Organismelor de Acreditare de la nivel european.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 36. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta procedură.

ANEXA Nr. 1 la procedură

CERINŢE

minime de studii, instruire şi experienţă profesională necesare solicitantului pentru obţinerea acreditării ca verificator de mediu Verificatori de mediu - persoane fizice şi persoane juridice

Nivel de competenţă solicitat

Instruire de specialitate*)

Experienţă profesională*)

Verificator de mediu

Pregătire profesională de specialitate (mimim studii superioare)

Experienţă în domeniul de acreditare solicitat (minim 5 ani)

Instruire privind metode şi tehnici de audit (curs de auditor de terţă parte recunoscut la nivel european/internaţional - minim 40 de ore de instruire)

Experienţă în auditul sistemelor de management de mediu (3 audituri complete efectuate cu clienţi diferiţi în ultimii 3 ani pentru un total de cel puţin 15 zile de experienţă în audit)

Instruire în domeniul protecţiei mediului (minim 40 de ore de instruire efectuate în ultimii 3 ani)

Experienţă în domeniul  protecţiei mediului (minim 3 ani)

*) NOTĂ:

a) Solicitantul - persoană fizică şi juridică - trebuie să prezinte actele doveditoare respectării cerinţelor minime necesare pentru studii, instruire şi experienţă profesională pentru obţinerea acreditării ca verificator de mediu.

b) In cazul solicitantului persoană juridică, fiecare membru al colectivului de lucru, pentru domeniul de acreditare solicitat, trebuie să respecte cerinţele minime necesare pentru studii, instruire şi experienţă profesională pentru obţinerea acreditării ca verificator de mediu.

ANEXA Nr. 2 la procedură

SISTEM DE PUNCTAJ

Aspect

Verificator de mediu

Persoane fizice

Persoane juridice

Calificări profesionale în acord cu domeniul de acreditare solicitat sau domenii conexe acestuia:

Diplomă universitară

40

40

Masterat

20

20

Doctorat

30

30

Participarea la cursuri de instruire efectuate în ultimii 3 ani (în domeniul auditului, protecţiei mediului)*):

Curs de 5-7 zile

10

10

Curs de 8-14 zile

15

15

Curs cu durata de minimum 15 zile

20

20

Experienţă în auditul sistemelor de management de mediu/verificare EMAS**):

Realizarea de audituri pentru evaluarea SMM conform ISO 14001/verificări EMAS

60

60

Experienţă în activităţi relevante din domeniul protecţiei mediului

20

20

Apartenenţa la organisme profesionale în domeniul protecţiei mediului, respectiv al auditului de mediu

5

5

*) Punctajul se multiplică cu numărul de cursuri efectuate.

**) Punctajul se multiplică cu numărul de audituri efectuate (se acordă 20 de puncte pentru fiecare audit efectuat; minimul necesar de puncte este de 60, aferente celor 3 audituri complete).

Punctajul  minim necesar pentru etapa de precalificare în vederea obţinerii acreditării/extinderii domeniului de acreditare/reînnoirii acreditării ca verificator de mediu

Punctaj minim - persoane fizice şi juridice*)

Verificator de mediu

130 de puncte

*) Persoanele juridice trebuie să întrunească punctajul minim de 130 de puncte pentru fiecare membru al colectivului de lucru.

ANEXA Nr. 3 la procedură

A. Cerere de acreditare/de extindere a domeniului de acreditare/de reînnoire a acreditării ca verificator de mediu adresată Comisiei de acreditare

- model -

Nr. de înregistrare ANPM:

Data:

PERSOANE FIZICE

Date personale privind persoana fizică

Locul de muncă

Titlul (dl, dna)

Instituţia

Numele

Ocupaţia/Funcţia

Prenumele

Data şi locul naşterii

Adresa de domiciliu

Adresa sediului

Seria şi numărul actului de identitate

Localitate

Localitate

Judeţ

Judeţ

Cod poştal

Cod poştal

Telefon/fax

Telefon/fax

E-mail

E-mail

Atestare/certificare/acreditare anterioară*)

|_| Sistem de management al calităţii

|_| Sistem de management de mediu

|_| Altele

*) Se anexează o copie a certificatului/documentului doveditor.

Nivelul de competenţă solicitat

Acreditare

Extinderea domeniului de acreditare

Reînnoirea acreditării

Domenii de acreditare

(se completează codul CAEN

şi denumirea domeniului de acreditare)

Bifaţi

Bifaţi

Bifaţi

Existent

Solicitat

Verificator de mediu

Prin prezenta solicit obţinerea acreditării/extinderea domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu, conform prevederilor prezentei proceduri, şi declar pe propria răspundere că îmi asum răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor furnizate în vederea evaluării şi demarării procedurii de acreditare.

Intocmit la data

Numele şi semnătura solicitantului

B. Cerere de acreditare/de extindere a domeniului de acreditare/de reînnoire a acreditării ca verificator de mediu adresată Comisiei de acreditare

- model -

Nr. înregistrare

Data:

Nr. de înregistrare ANPM:

Data:

PERSOANE JURIDICE

Date privind persoana juridică

Persoana de contact

Denumirea

Numele

Nr. de înregistrare la registrul comerţului

Ocupaţia/Funcţia

Nr. de înregistrare CCIR

Compartimentul

Adresa sediului

Telefon

Fax

Localitate

E-mail

Judeţ

Cod poştal

Colectivul de lucru*)

Telefon

Număr total de membri:

Fax

E-mail

Reprezentant legal

Atestare/certificare/acreditare anterioară**)

|_| Sistem de management al calităţii

|_| Sistem de management de mediu

|_| Altele

*) Se anexează lista cu membrii colectivului de lucru.

**) Se anexează copii ale certificatului/documentului doveditor pentru fiecare membru al colectivului de lucru.

Nivelul de competenţă solicitat

Acreditare

Extinderea domeniului de acreditare

Reînnoirea acreditării

Domenii de acreditare

(se completează codul CAEN

şi denumirea domeniului de acreditare)

Bifaţi

Bifaţi

Bifaţi

Existent

Solicitat

Verificator de mediu

Prin prezenta solicit obţinerea acreditării/extinderea domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu, conform prevederilor prezentei proceduri, şi declar pe propria răspundere că îmi asum răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor furnizate în vederea evaluării şi demarării procedurii de acreditare.

Intocmit la data

Numele şi semnătura solicitantului (reprezentantului legal)

ANEXA Nr. 4 la procedură

FORMULAR .

privind instruirea şi experienţa în domeniul protecţiei mediului şi al auditului de mediu

- model -

1. Pregătirea profesională

Nr crt

Nivelul de clasificare a formei de învăţământ (studii superioare, studii postuniversitare - maşter, doctorat etc.)

Numele şi tipul instituţiei de învăţământ

Perioada

(de la - până la)

Diploma obţinută (nr. .../din data)

Specializare

2. Cursuri de instruire/Programe de formare profesională urmate în domeniul auditului de mediu şi protecţiei mediului

Nr crt.

Numele şi tipul instituţiei/ organizaţiei profesionale prin care s-a realizat formarea profesională

Titlul cursului

Perioada

(de la - până la)

Tematica abordată

Document doveditor de absolvire

(nr. .../din data)

3. Apartenenţa la organisme profesionale în domeniul protecţiei mediului, respectiv al auditului de mediu

Nr crt.

Denumirea organismului profesional

Statutul în cadrul organismului

Descrierea sumară a activităţii desfăşurate în cadrul organismului

Documentul doveditor al apartenenţei la organisme profesionale  (nr. .../din data)

4. Prezentarea experienţei în domeniul de acreditare solicitat

Nr crt.

Numele şi adresa angajatorului

Perioada angajării

Tipul activităţii sau sectorul de activitate

Cod CAEN

Funcţia sau postul ocupat

Principalele activităţi

şi responsabilităţi

5. Experienţa relevantă în auditul sistemelor de management de mediu

Nr crt.

Participare la audituri de mediu, conform EN ISO 14001 (denumirea organizaţiei auditate)

Durata pregătirii

auditului înainte şi după/la faţa locului

(nr. zile)

Domeniul de activitate auditat

Cod CAEN

Nr. membri în echipă

Descrierea lucrărilor efectuate

6. Experienţa relevantă în domeniul protecţiei mediului

ANEXA Nr. 5 la procedură

TARIFE

pentru acreditarea/extinderea domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu

Scopul lucrării sau al serviciului care se prestează

Tipul lucrării sau al serviciului care se prestează

Cuantumul în lei al tarifelor care se încasează*)

Persoane juridice

(membri în colectivul de lucru)

Persoane fizice

>25

11-25

5-10

<5

0

1

2

3

4

5

6

1. Indeplinirea atribuţiilor de secretariat tehnic al Comisiei de acreditare a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu

Verificarea şi analiza preliminară a documentelor depuse

în vederea solicitării

acreditării/reînnoirii

acreditării

1.400

1.100

800

500

200

în vederea extinderii domeniilor de acreditare

1.300

1.000

700

400

100

2. Analiza

documentelor în cadrul Comisiei de acreditare a verificatorilor de mediu

Analiza detaliată a documentelor depuse

în vederea solicitării

acreditării/reînnoirii

acreditării

3.000

2.500

2.000

1.500

500

în vederea extinderii domeniilor de acreditare

2.500

2.000

1.500

1.000

500

3. Susţinerea interviului

în vederea solicitării

acreditării/reînnoirii

acreditării

2.000

1.500

1.000

500

300

în vederea extinderii domeniilor de acreditare

1.000

700

500

300

100

4. Supravegherea activităţii verificatorului de mediu

500

*) a) Tariful pentru îndeplinirea atribuţiilor de secretariat tehnic al Comisiei de acreditare şi tariful pentru supravegherea activităţii verificatorului de mediu se achită la depunerea documentelor în contul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.

b) Dacă solicitantul a trecut de analiza preliminară efectuată de Secretariatul tehnic, tariful pentru analiza documentelor în cadrul Comisiei de acreditare şi pentru susţinerea interviului se achită în contul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului înainte de începerea etapei de precalificare.

ANEXA Nr. 6 la procedură

FORMULAR DE NOTIFICARE

A. Date privind verificatorul de mediu*)

Nume

Adresa

Strada, numărul

Localitate

Judeţ

Cod poştal

Ţara

Telefon/fax

E-mail

Verificator de mediu

|_| Individual (persoană fizică)

|_| Organizaţie (persoană juridică)

Alte atestări/certificări/acreditări

|_| Sistem de management al calităţii

|_| Sistem de management de mediu

|_| Altele

Certificat de acreditare ca verificator de mediu (nr................./din data)

*) Se anexează copii ale certificatului/documentului doveditor pentru fiecare membru al colectivului de lucru.

B. Detalii privind acreditarea ca verificator de mediu

Organismul naţional de acreditare (Denumire, adresă, date de contact)

Domeniile de acreditare ca verificator de mediu (lista conform codului CAEN)

Restricţii

C. Componenţa nominală şi competenţa membrilor colectivului de lucru

a) Componenţa nominală

Nr. crt.

Numele şi prenumele membrilor colectivului de lucru

b) Competenţa în domeniul EMAS*)

Numele şi prenumele........................................................

Pregătirea profesională.....................................................

Cursuri de instruire/Programe de formare profesională urmate în domeniul protecţiei mediului.......................................................................................

Prezentarea experienţei de muncă........................................................................................................................................................................ ......

Experienţa relevantă în domeniul protecţiei mediului/auditului sistemelor de management de mediu................................................................................

*) Se completează pentru fiecare verificator de mediu care participă la verificarea şi validarea informaţiilor.

D. Informaţii privind organizaţia pentru care se desfăşoară activităţi de verificare şi validare în calitate de verificator de mediu*)

1. Date privind organizaţia

Denumire

Nr. de înregistrare la registrul comerţului

Adresa sediului

Strada, numărul

Localitate

Judeţ

Cod poştal

Telefon/Fax

Adresa de e-mail

Persoană de contact

Responsabil declaraţie de mediu (nume, date de contact)

Reprezentant legal

Codul CAEN al activităţilor

Categoria de activităţi care cade sub incidenţa legislaţiei privind prevenirea şi controlul integrat al poluării (se va marca corespunzător)

DA

NU

Situaţia reglementării din punct de vedere al protecţiei mediului

Tipul actului

Numărul actului

Număr de angajaţi

IMM (se va marca corespunzător)

DA

NU

2. Descrierea organizaţiei

Descrierea activităţii organizaţiei/amplasamentului pentru care se solicită verificarea si validarea informaţiilor

Organigrama organizaţiei

Planul de situaţie al amplasamentului

Subcontractori

Alte certificate obţinute

|_| Sistem de management al calităţii

|_|Sistem de management de mediu

|_| Altele

Perioada de desfăşurare a verificării (programul de verificare)

*) Se completează pentru fiecare amplasament în parte.

E. Măsuri privind aspectele legale şi de translaţie

Competenţa privind cunoaşterea legislaţiei naţionale din domeniul protecţiei mediului şi altă legislaţie relevantă

Competenţa privind translaţia

Prin prezenta declar pe propria răspundere că îmi asum răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor furnizate.

Intocmit la data

Numele şi semnătura verificatorului de mediu

(reprezentantului legal)


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1100/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1100 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1100/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu