ORDIN Nr. 1100
din 3 iulie 2007
privind modificarea si
completarea Regulamentului de organizare si functionare al Comisiei pentru
acreditarea persoanelor fizice si juridice ca verificatori de mediu, aprobat
prin Ordinul ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 1.201/2006
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 16 august 2007
In temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului si
Dezvoltării Durabile,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite prezentul ordin
Art. I. - Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei pentru
acreditarea persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu, aprobat
prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.201/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Litera i) a
articolului 8 se abrogă.
2. După articolul 8 se introduce un nou articol,
articolul 81, cu următorul cuprins:
„Art. 81. -
Procedura de acreditare a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de
mediu este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
regulament."
3. După articolul 13
se introduce anexa la regulament, prevăzută în
anexa la prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
ANEXA (Anexă la regulament)
PROCEDURA DE ACREDITARE
a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu
CAPITOLUL I
Prevederi generale
SECŢIUNEA 1
Obiectivul procedurii de acreditare si organismul
competent
Art. 1. - Scopul prezentei proceduri este de a stabili
principiile şi criteriile pentru evaluarea persoanelor fizice şi juridice care
solicită acreditarea ca verificatori de mediu, potrivit prevederilor anexei V la Regulamentul Parlamentului European şi
al Consiliului nr. 761/2001/CE din 19 martie 2001, care permite participarea
voluntară a organizaţiilor la schema comunitară de management şi audit de mediu
(EMAS), publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L114 din 24
aprilie 2001, denumit în continuare Regulamentul
european EMAS.
Art. 2. - Organismul naţional competent pentru
aplicarea prezentei proceduri este Comisia pentru acreditarea persoanelor
fizice şi juridice ca verificatori de mediu şi de supraveghere a activităţii
acestora, denumită în continuare Comisia de
acreditare, constituită conform prevederilor art.
11 alin. (3) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi
mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de organizare şi coordonare
a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării
voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi completările
ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a
Principiile si criteriile pentru evaluarea
persoanelor fizice şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de
mediu
Art. 3. - (1) Prezenta procedură se aplică tuturor
persoanelor fizice şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de
mediu şi care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 5.2 din anexa V la Regulamentul european EMAS şi cerinţele
minime de competenţă prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Persoanele juridice trebuie să fie organisme
acreditate pentru certificarea sistemelor de management
de mediu.
(3) Persoanele fizice trebuie să fie recunoscute de
către un organism acreditat pentru certificarea sistemelor de management de
mediu.
Art. 4. - (1) Comisia de acreditare decide prin vot
acordarea acreditării ca verificator de mediu, în
baza:
a) evaluării documentelor de susţinere a solicitării
de acreditare a persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu,
denumită în continuare solicitare de acreditare;
b) punctajului obţinut în etapa de precalificare,
calculat conform sistemului de punctaj prevăzut în anexa nr. 2, şi a
rezultatelor obţinute de solicitant în urma susţinerii interviului.
(2) In procesul de luare a deciziei de acordare a
acreditării ca verificator de mediu, Comisia de acreditare se bazează pe
respectarea principiului imparţialităţii în luarea deciziilor şi pe acordarea
acreditării conform nivelului dovedit de competenţă a solicitantului.
Art. 5. - Domeniul de acreditare a verificatorilor de
mediu este definit în conformitate cu clasificarea
activităţilor economice conform Codului activităţilor economice naţionale
(CAEN) şi este stabilit în funcţie de competenţa verificatorului de mediu,
corelată cu amploarea şi complexitatea domeniului de activitate pentru care se
solicită acreditarea.
Art. 6. - (1) In procesul de evaluare, Comisia de
acreditare ia în considerare nivelul dovedit de competenţă a persoanelor fizice
şi juridice care solicită acreditarea ca verificatori de mediu cu privire la:
pregătirea profesională, experienţa în domeniul de acreditare solicitat,
cunoştinţele demonstrate în practică, instruirea şi experienţa în domeniul
protecţiei mediului şi al auditului de mediu, cunoaşterea adecvată a
procedurilor de audit, cunoştinţe şi abilităţi referitoare la tehnici şi metode
din domeniul managementului de mediu, evaluarea performanţei de mediu,
abilităţile de comunicare interpersonale, abilităţile de audit.
(2) Cunoştinţele şi abilităţile de înţelegere a
metodelor privind evaluarea performanţei de mediu a organizaţiilor trebuie să
acopere:
a) terminologia în domeniul mediului;
b) principiile de management de mediu şi aplicarea
acestora;
c) instrumentele managementului de mediu şi aplicarea
lor;
d) ştiinţe şi tehnologii de mediu;
e) abilitatea de a înţelege modul în care măsurile de
prevenire, reducere şi de control al poluării utilizate de organizaţie tratează
aspectele de mediu semnificative ale organizaţiei;
f) legislaţia în domeniul protecţiei mediului.
Art. 7. - (1) In certificatul de acreditare se înscriu
următoarele:
a) numele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice;
b) adresa/adresa sediului;
c) domeniile de acreditare a persoanei fizice/persoanei
juridice;
d) data eliberării/expirării certificatului de
acreditare.
(2) Certificatul de acreditare se semnează de către
preşedintele Comisiei de acreditare.
(3) Certificatul de acreditare este valabil 3 ani de la
data emiterii.
CAPITOLUL II
Etapele acordării acreditării persoanelor fizice şi
juridice ca verificator de mediu
SECŢIUNEA 1
Depunerea si conţinutul documentelor de susţinere
a solicitării de acreditare
Art. 8. - (1) Solicitarea de acreditare trebuie să
conţină cererea de acreditare ca verificator de mediu, conform modelelor
prevăzute în anexa nr. 3, precum şi următoarele documente de susţinere a
solicitării de acreditare:
a) formularul privind instruirea şi experienţa în
domeniul protecţiei mediului şi al auditului de mediu, întocmit conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4;
b) copie a actului de identitate;
c) copii ale actelor doveditoare privind statutul persoanei juridice solicitante (certificatul de înregistrare
eliberat de oficiul registrului comerţului, care să conţină şi codul unic de
înregistrare, certificatul constatator, actul constitutiv, organigrama);
d) acte doveditoare privind statutul de angajat,
pentru membrii colectivului de lucru al persoanei juridice solicitante (copie a cărţii/contractului de muncă sau contractului de
colaborare);
e) copii ale diplomelor de studii care atestă
pregătirea profesională;
f) copii ale certificatelor/actelor
doveditoare care atestă absolvirea cursurilor de instruire/programelor de formare
profesională urmate în domeniul protecţiei mediului, respectiv al auditului de
mediu, precum şi apartenenţa la organisme profesionale în domeniul protecţiei
mediului, respectiv al auditului de mediu;
g) documente care să dovedească experienţa în domeniul
auditului (dovada auditului), precum şi în domeniul protecţiei mediului;
h) declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte
cerinţele prevăzute în anexa V la Regulamentul european
EMAS;
i) dovada achitării tarifului pentru
acreditarea/extinderea domeniului de acreditare/reînnoire a acreditării ca
verificator de mediu, conform anexei nr. 5.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se înaintează
Secretariatului tehnic al Comisiei de acreditare, constituit în cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului, în 3 exemplare pe suport hârtie şi pe
suport electronic.
Art. 9. - (1) In termen de 20 de zile lucrătoare de la
data primirii solicitării de acreditare, Secretariatul tehnic verifică
îndeplinirea condiţiilor minime necesare de studii, instruire şi experienţă
profesională, pentru a stabili dacă solicitanţii se pot precalifica sau nu
pentru domeniul de acreditare solicitat.
(2) Secretariatul tehnic analizează documentele
specificate la art. 8 alin. (1) şi verifică dacă sunt îndeplinite următoarele
cerinţe:
a) toate secţiunile relevante din cererea privind
solicitarea de acreditare sunt completate corect;
b) au fost depuse toate documentele de susţinere a
solicitării de acreditare;
c) toate cerinţele minime necesare de studii, instruire
şi experienţă profesională, menţionate în anexa nr. 1, sunt îndeplinite.
Art. 10. - Dacă cerinţele prevăzute la art. 9 alin. (2)
sunt îndeplinite, Secretariatul tehnic realizează, în termen de 5 zile,
următoarele:
a) înregistrează cererea de acreditare ca verificator de
mediu în baza de date, precum şi într-un registru special constituit şi
atribuie solicitantului un număr de înregistrare;
b) comunică în scris Comisiei de acreditare şi solicitantului începerea procedurii de acreditare;
c) contactează preşedintele Comisiei de acreditare în
vederea stabilirii datei de întrunire a Comisiei de acreditare. Termenul de
întrunire a Comisiei de acreditare nu trebuie să depăşească 30 de zile de la
data înştiinţării cu privire la începerea procedurii de acreditare.
Art. 11. - (1) Dacă cerinţele prevăzute la art. 9 alin.
(2) nu sunt îndeplinite, Secretariatul tehnic realizează, în termen de 5 zile,
după caz, următoarele:
a) comunică în scris solicitantului respingerea
motivată a solicitării, concomitent cu returnarea documentelor depuse;
b) cere în scris solicitantului completări la
documentele depuse.
(2) Solicitantul are obligaţia să transmită
completările la documentele depuse, în termen de 15 zile de la data
înştiinţării. Nerespectarea termenului şi/sau transmiterea incompletă şi/sau
incorectă a documentelor solicitate atrag respingerea solicitării şi returnarea
documentaţiei depuse.
(3) In cazul respectării prevederilor alin. (2), se
aplică prevederile art. 10.
SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea solicitării de acreditare
Art. 12. - Inceperea procedurii de acreditare, denumită
etapa de precalificare, constă în analiza detaliată efectuată de către Comisia
de acreditare a tuturor documentelor cuprinse în solicitarea de acreditare,
care au trecut de analiza preliminară efectuată de Secretariatul tehnic.
Art. 13. - (1) Documentele de susţinere a solicitării
de acreditare trebuie să fie complete şi corect întocmite de către solicitant
şi să prezinte Comisiei de acreditare toate informaţiile necesare pentru luarea
deciziei în cadrul etapei de precalificare.
(2) Dacă în etapa de precalificare se constată că:
a) există neclarităţi privind informaţiile furnizate
prin documentele de susţinere a solicitării de acreditare, Comisia de
acreditare, prin Secretariatul tehnic, solicită informaţii suplimentare asupra
secţiunilor respective;
b) este necesară consultarea experţilor colaboratori,
care să sprijine Comisia de acreditare în procesul de acreditare, Comisia de
acreditare amână luarea deciziei privind precalificarea. In acest caz,
întrunirea Comisiei de acreditare se reprogramează în termen de 15 zile, timp
în care realizează consultarea cu experţii colaboratori;
c) solicitantul nu îndeplineşte toate cerinţele
pentru precalificare, Comisia de acreditare, prin Secretariatul tehnic,
procedează la respingerea solicitării de acreditare;
d) documentele de susţinere a solicitării de acreditare
sunt complete şi corect întocmite de către solicitant şi prezintă toate
informaţiile necesare precalificării, Comisia de acreditare, împreună cu
Secretariatul tehnic, stabileşte opţiunile pentru datele de susţinere a
interviurilor.
(3) Comisia de acreditare fixează un termen de 15 zile
de la data înştiinţării pentru primirea informaţiilor suplimentare prevăzute la
alin. (2) lit. a). In acest caz, întrunirea Comisiei de acreditare se
reprogramează în termen de 10 zile de la termenul de primire a informaţiilor
solicitate.
(4) Secretariatul tehnic înştiinţează în scris
solicitantul în legătură cu decizia şi motivele luării deciziei în etapa de
precalificare. In caz favorabil, comunică solicitantului datele de susţinere a
interviurilor, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
SECŢIUNEA a 3-a
Susţinerea interviului
Art. 14. - (1) După promovarea etapei de precalificare,
solicitantul susţine un interviu al cărui conţinut are la bază testarea
nivelului de competenţă privind:
a) cunoaşterea legislaţiei europene şi naţionale
privind schema comunitară de ecomanagement şi audit EMAS;
b) cunoaşterea şi înţelegerea
cerinţelor legislative, de reglementare şi administrative relevante pentru
domeniul de activitate pentru care se solicită acreditarea ca verificator de
mediu;
c) cunoaşterea şi înţelegerea aspectelor de
mediu/aspectelor tehnice relevante de mediu pentru domeniul de activitate
pentru care se solicită acreditarea ca verificator de mediu;
d) cunoaşterea şi înţelegerea funcţionării generale a
sistemelor de management de mediu, a cerinţelor şi metodologiei de audit de
mediu, a standardelor relevante şi a verificării informaţiilor incluse în
declaraţia de mediu;
e) abilităţile de comunicare interpersonale şi
abilităţile de audit.
(2) Testarea nivelului de competenţă al solicitantului
în cadrul interviului se realizează printr-un chestionar elaborat de Comisia de
acreditare. Punctajul maxim este de 100 de puncte, iar pentru promovarea
interviului este necesară obţinerea a minimum 75 de puncte.
SECŢIUNEA a 4-a
Respingerea solicitării de acreditare
Art. 15. - (1) Comisia de acreditare decide respingerea solicitării de acreditare ca verificator de mediu, în
următoarele cazuri:
a) transmiterea incompletă şi/sau incorectă a
informaţiilor suplimentare solicitate la art. 13 alin. (2) lit. a) sau
nerespectarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (3),
din etapa de precalificare;
b) solicitantul nu a promovat interviul.
(2) Secretariatul tehnic informează în scris
solicitantul, în termen de două zile lucrătoare de la data susţinerii
interviului, despre motivele respingerii solicitării de acreditare, odată cu
returnarea documentelor depuse.
(3) In cazul respingerii solicitării de acreditare,
solicitantul poate depune o nouă solicitare de acreditare ca verificator de
mediu.
SECŢIUNEA a 5-a
Acordarea acreditării ca verificator de mediu
Art. 16. - (1) Dacă în urma
parcurgerii etapei de precalificare, precum şi în urma susţinerii interviului
se constată că solicitantul îndeplineşte toate cerinţele pentru obţinerea
acreditării, se decide acordarea acreditării ca verificator de mediu, prin
votul majorităţii membrilor Comisiei de acreditare.
(2) In termen de două zile lucrătoare de la luarea
deciziei de acordare a acreditării ca verificator de mediu, Secretariatul
tehnic realizează următoarele:
a) întocmeşte certificatul de acreditare şi îl
înaintează preşedintelui Comisiei de acreditare spre
semnare;
b) informează solicitantul despre eliberarea
certificatului de acreditare ca verificator de mediu;
c) include verificatorul de mediu acreditat în Lista
verificatorilor de mediu.
CAPITOLUL III
Suspendarea şi
anularea acreditării
Art. 17. - (1) Prin votul majorităţii membrilor săi,
Comisia de acreditare decide suspendarea sau anularea, după caz, a
certificatului de acreditare ca verificator de mediu, în situaţia în care:
a) Secretariatul tehnic înştiinţează Comisia de
acreditare despre sesizările motivate, primite de la agenţiile teritoriale
pentru protecţia mediului, de la comisariatele teritoriale ale Gărzii Naţionale
de Mediu, în a căror rază de competenţă se află organizaţia, de la
organizaţiile implicate sau alte părţi interesate, prin care se demonstrează că
activităţile verificatorului de mediu nu s-au realizat într-o manieră
corespunzătoare, conform atribuţiilor verificatorilor de mediu specificate la
pct. 5.4 şi 5.5 din anexa V la Regulamentul european
EMAS;
b) Secretariatul tehnic înştiinţează Comisia de
acreditare cu privire la primirea unei declaraţii de retragere a acreditării,
semnată de verificatorul de mediu, prin care se solicită anularea
certificatului de acreditare;
c) în urma activităţilor de supraveghere a activităţii
verificatorului de mediu, desfăşurate de Comisia de acreditare, se constată că
activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă
care să garanteze că organizaţia îndeplineşte cerinţele necesare obţinerii sau
menţinerii înregistrării EMAS.
(2) Secretariatul tehnic informează în scris
verificatorul de mediu despre începerea motivată a procedurii de suspendare sau
de anulare a acreditării.
(3) Comisia de acreditare se întruneşte în termen de 15
zile de la data primirii informaţiilor prevăzute la alin. (1), în vederea
analizării lor. In funcţie de natura şi de amploarea nerespectării condiţiilor
legale necesare menţinerii acreditării ca verificator de mediu, Comisia de
acreditare suspendă sau anulează certificatul de
acreditare.
Art. 18. - (1) Suspendarea certificatului de acreditare
se realizează pe o perioadă de timp determinată, dar nu mai mare de 6 luni.
(2) Verificatorul de mediu trebuie să facă dovada
luării acţiunilor corective şi să solicite, în scris, Comisiei de acreditare
ridicarea suspendării certificatului de acreditare, dar nu mai târziu decât
termenul limită pentru care s-a dispus suspendarea.
(3) Comisia de acreditare poate să solicite punctul de
vedere al părţilor interesate care au sesizat sau au constatat neconformităţile
care au condus la suspendarea certificatului de acreditare şi, în urma
analizării documentelor de susţinere a solicitării de ridicare a suspendării,
să decidă în consecinţă.
Art. 19. - La data expirării termenului limită pentru
care s-a decis suspendarea, Comisia de acreditare decide, cu votul majorităţii
membrilor săi, anularea acreditării, dacă titularul în cauză nu a înlăturat
neconformităţile.
Art. 20. - Secretariatul tehnic informează
verificatorul de mediu în cauză, în scris, în termen de 5 zile de la luarea
deciziei de suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare, despre
motivele şi dovezile pe baza cărora s-a luat decizia.
Art. 21. - Titularul căruia i s-a anulat acreditarea ca
verificator de mediu poate să solicite o nouă acreditare în condiţiile
respectării cerinţelor legale necesare obţinerii acreditării.
CAPITOLUL IV
Reînnoirea acreditării şi extinderea domeniului de acreditare
Art. 22. - (1) Procedura de reînnoire a acreditării
presupune parcurgerea procedurii de acreditare iniţială.
(2) Solicitarea de reînnoire a acreditării se depune
cu cel puţin 60 de zile înainte de data expirării certificatului de acreditare
existent.
(3) In cazul în care Comisia de acreditare decide
reînnoirea acreditării, Secretariatul tehnic emite un
nou certificat de acreditare, valabil 3 ani de la data emiterii.
Art. 23. - (1) Solicitarea altor domenii de acreditare,
prin extinderea acreditării, implică reluarea procedurii de acreditare de la
etapa iniţială.
(2) Extinderea domeniului de
acreditare pentru persoanele fizice şi juridice este limitată de competenţa
necesară pentru executarea verificărilor în domeniile solicitate.
(3) Persoana juridică trebuie să aibă în colectivul de
lucru specialişti cu calificarea şi experienţa corespunzătoare domeniilor pentru
care se solicită extinderea domeniului de acreditare.
(4) Valabilitatea certificatului de acreditare emis
iniţial rămâne neschimbată în cazul extinderii domeniului de acreditare.
CAPITOLUL V
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 24. - (1) Impotriva deciziei Comisiei de
acreditare privind respingerea solicitării de acreditare, împotriva deciziei de
suspendare sau de anulare a certificatului de acreditare
solicitantul/verificatorul de mediu în cauză poate să depună contestaţie.
(2) Contestaţia se motivează în scris şi se înaintează
Secretariatului tehnic în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei.
(3) Comisia de acreditare se întruneşte în vederea
analizării contestaţiei în termen de 10 zile de la depunerea acesteia.
(4) In urma analizării contestaţiei, Comisia de
acreditare decide, cu votul majorităţii membrilor săi, admiterea sau
respingerea acesteia.
Art. 25. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
data luării deciziei, Secretariatul tehnic informează Contestatarul, în scris,
asupra deciziei motivate de admitere sau de respingere a contestaţiei.
(2) In cazul admiterii contestaţiei, Comisia de
acreditare dispune, după caz, acordarea acreditării, anularea suspendării,
respectiv revocarea deciziei de anulare a certificatului
de acreditare.
(3) Impotriva deciziei de respingere a contestaţiei
Contestatarul poate depune o contestaţie finală adresată Comisiei pentru
contestaţii.
Art. 26. - (1) Comisia pentru contestaţii se constituie
la nivelul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi este
alcătuită din 3 membri, independenţi de Comisia de acreditare.
(2) Componenţa nominală a Comisiei pentru contestaţii
se aprobă prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.
(3) Deciziile Comisiei pentru contestaţii se iau prin
votul unanim al membrilor săi.
Art. 27. - (1) In cazul în care Comisia pentru
contestaţii este de acord cu decizia Comisiei de acreditare, contestaţia se
consideră respinsă. Secretariatul tehnic informează Contestatarul, în termen de
5 zile lucrătoare, asupra respingerii definitive a contestaţiei.
(2) In cazul în care Comisia pentru contestaţii admite
contestaţia, această decizie este finală şi obligatorie pentru toate părţile
implicate.
CAPITOLUL VI
Supravegherea verificatorilor de mediu acreditaţi. Supravegherea verificatorilor de
mediu acreditaţi în alte state membre care desfăşoară activităţi de verificare pe teritoriul României
SECŢIUNEA 1
Supravegherea verificatorilor de mediu acreditaţi
Art. 28. - (1) Comisia de acreditare asigură
respectarea continuă a cerinţelor de acreditare a verificatorilor de mediu.
(2) Comisia de acreditare instituie modalităţi de
supraveghere a verificatorilor de mediu acreditaţi pentru a monitoriza
calitatea verificărilor efectuate de către aceştia, la intervale regulate, care
nu trebuie să depăşească 24 de luni.
Art. 29. -In vederea derulării modalităţilor de
supraveghere, verificatorul de mediu acreditat are obligaţia să informeze
Comisia de acreditare cu privire la:
a) orice schimbare care ar putea influenţa respectarea
cerinţelor de acreditare sau domeniul de acreditare;
b) începerea activităţilor de verificare în cadrul
organizaţiei, date privind organizaţia verificată, precum şi perioada de
desfăşurare a verificării.
Art. 30. - Verificatorul de mediu transmite
Secretariatului tehnic, în termen de 10 zile de la începerea activităţilor de
verificare, în copie, următoarele documente:
a) proiectul de declaraţie de mediu întocmit de
organizaţie;
b) raportul privind rezultatul analizei preliminare a
documentelor prezentate de către organizaţie, a modului de realizare a
auditului, situaţia implementării sistemului de management de mediu;
c) neconformităţile identificate în respectarea de
către organizaţie a cerinţelor legale;
d) programul privind frecvenţa verificărilor, stabilit
în urma consultării cu organizaţia;
e) declaraţia reprezentantului legal al organizaţiei
pentru care se desfăşoară verificarea privind acordul ca activitatea
verificatorului de mediu să fie supravegheată de către Comisia de acreditare.
Art. 31. - (1) Modalităţile de supraveghere constau în:
a) analiza documentelor prevăzute la art. 30;
b) analiza prin sondaj a rapoartelor de verificare întocmite de către verificator;
c) verificări din punct de vedere al respectării
reglementărilor de mediu, realizate la nivelul organizaţiilor, prin
reprezentanţi ai agenţiilor teritoriale pentru protecţia mediului şi ai
comisariatelor teritoriale ale Gărzii Naţionale de Mediu, la solicitarea
Comisiei de acreditare. Reprezentanţii agenţiilor teritoriale pentru protecţia
mediului şi ai comisariatelor teritoriale ale Gărzii Naţionale de Mediu
întocmesc un raport privind rezultatul supravegherii verificatorului de mediu,
denumit raport de supraveghere, pe care îl transmit pe suport de hârtie şi pe
suport electronic Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare;
d) elaborarea şi transmiterea la nivelul
organizaţiilor de chestionare cu privire la activitatea de verificare
desfăşurată de verificatorul de mediu;
e) urmărirea respectării programului de verificare
planificat în urma consultării cu organizaţia;
f) solicitarea prin sondaj a actelor doveditoare privind
statutul de angajat permanent, pentru membrii colectivului
de lucru al persoanei juridice acreditate ca verificator de mediu, şi a actelor
doveditoare privind statutul persoanei juridice acreditate ca verificator de
mediu (certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului,
care să conţină şi codul unic de înregistrare, certificatul constatator, actul
constitutiv, organigrama).
(2) Modalităţile de supraveghere depind de
complexitatea informaţiilor primite conform alin. (1) şi de rezultatul altor
supravegheri ulterioare desfăşurate asupra
verificatorului de mediu.
Art. 32. - (1) Dacă în urma activităţilor de supraveghere
se constată că activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o
manieră suficientă care să garanteze desfăşurarea activităţilor sale într-un
mod obiectiv şi imparţial, astfel încât organizaţia să îndeplinească cerinţele
necesare obţinerii sau menţinerii înregistrării EMAS, Comisia de acreditare
înaintează raportul de supraveghere:
a) Comitetului Consultativ EMAS;
b) verificatorului de mediu în cauză.
(2) In urma rezultatelor
activităţii de supraveghere şi a consultării cu Comitetul Consultativ EMAS,
Comisia de acreditare poate iniţia procedura de suspendare sau de anulare a
certificatului de acreditare a verificatorului de mediu în cauză.
SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea
verificatorilor de mediu acreditaţi în alte state membre care desfăşoară activităţi de verificare pe teritoriul României
Art. 33. - (1) Verificatorii de mediu din alte state
membre care desfăşoară activităţi de verificare în cadrul organizaţiilor de pe
teritoriul României trebuie să notifice, în scris, Secretariatului tehnic, cu
cel puţin 4 săptămâni înainte, intenţia lor de realizare a activităţilor de
verificare pe care urmează să le desfăşoare în cadrul organizaţiilor de pe
teritoriul României.
(2) Notificarea trebuie să fie însoţită de următoarele
documente:
a) formularul completat al cărui model este prezentat
în anexa nr. 6;
b) declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte
cerinţele prevăzute în anexa V la Regulamentul european
EMAS;
c) dovada achitării tarifului
pentru supravegherea activităţii ca verificator de mediu, conform anexei nr. 5.
Art. 34. - (1) Prima supraveghere a verificatorului de
mediu poate include prezenţa, pe durata desfăşurării activităţii de verificare
efectuate de către verificatorul de mediu, a reprezentanţilor agenţiei
teritoriale pentru protecţia mediului şi ai comisariatului teritorial al Gărzii
Naţionale de Mediu, în a căror rază de competenţă se află organizaţia.
(2) Reprezentanţii agenţiei teritoriale pentru
protecţia mediului şi cei ai comisariatului teritorial al Gărzii Naţionale de Mediu
urmăresc:
a) corectitudinea realizării activităţii de verificare
desfăşurate de verificatorul de mediu, din punct de vedere al respectării de
către organizaţie a reglementărilor de mediu;
b) cunoaşterea de către verificatorul de mediu a
legislaţiei din domeniul protecţiei mediului;
c) modul de soluţionare a problemelor legate de
translaţie, dacă este cazul.
(3) Reprezentanţii agenţiei teritoriale pentru
protecţia mediului şi ai comisariatului teritorial al Gărzii Naţionale de Mediu
întocmesc un raport privind rezultatul supravegherii verificatorului de mediu,
denumit raport de supraveghere, pe care îl transmit pe suport hârtie şi pe
suport electronic Secretariatului tehnic al Comisiei de
acreditare.
(4) Secretariatul tehnic al Comisiei de acreditare
înştiinţează Comisia de acreditare cu privire la raportul prevăzut la alin.
(3).
Art. 35. - (1) Dacă Comisia de acreditare constată că
activitatea verificatorului de mediu nu s-a realizat într-o manieră suficientă
care să garanteze desfăşurarea activităţilor sale într-un mod obiectiv şi
imparţial, astfel încât organizaţia să îndeplinească cerinţele necesare
obţinerii sau menţinerii înregistrării EMAS, aceasta înaintează o copie a raportului de supraveghere:
a) verificatorului de mediu în cauză şi organismului
care i-a acordat acreditarea;
b) Comitetului Consultativ EMAS.
(2) In urma rezultatelor activităţii de supraveghere şi
a consultării cu Comitetul Consultativ EMAS, Comisia de acreditare transmite
raportul de supraveghere spre analiză şi rezoluţie finală Forumului
Organismelor de Acreditare de la nivel european.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 36. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezenta procedură.
ANEXA Nr. 1 la
procedură
CERINŢE
minime de studii, instruire şi experienţă
profesională necesare solicitantului pentru obţinerea acreditării ca verificator de mediu Verificatori de mediu - persoane
fizice şi persoane juridice
Nivel de competenţă solicitat
|
Instruire de specialitate*)
|
Experienţă profesională*)
|
Verificator de mediu
|
Pregătire profesională de specialitate (mimim studii superioare)
|
Experienţă în domeniul de acreditare solicitat (minim 5 ani)
|
Instruire privind metode şi tehnici de audit (curs de auditor de
terţă parte recunoscut la nivel european/internaţional - minim 40 de ore de
instruire)
|
Experienţă în auditul sistemelor de management de mediu (3
audituri complete efectuate cu clienţi diferiţi în ultimii 3 ani pentru un
total de cel puţin 15 zile de experienţă în audit)
|
Instruire în domeniul protecţiei mediului (minim 40 de ore de
instruire efectuate în ultimii 3 ani)
|
Experienţă în domeniul protecţiei mediului (minim 3 ani)
|
*) NOTĂ:
a) Solicitantul - persoană fizică şi juridică - trebuie
să prezinte actele doveditoare respectării cerinţelor minime necesare pentru
studii, instruire şi experienţă profesională pentru obţinerea acreditării ca
verificator de mediu.
b) In cazul solicitantului persoană juridică, fiecare
membru al colectivului de lucru, pentru domeniul de acreditare solicitat,
trebuie să respecte cerinţele minime necesare pentru studii, instruire şi
experienţă profesională pentru obţinerea acreditării ca verificator de mediu.
ANEXA Nr. 2 la procedură
SISTEM DE PUNCTAJ
Aspect
|
Verificator de mediu
|
|
Persoane fizice
|
Persoane juridice
|
Calificări profesionale în acord cu domeniul de acreditare
solicitat sau domenii conexe acestuia:
|
|
|
Diplomă universitară
|
40
|
40
|
Masterat
|
20
|
20
|
Doctorat
|
30
|
30
|
Participarea la cursuri de instruire efectuate în ultimii 3 ani (în domeniul auditului, protecţiei
mediului)*):
|
|
|
Curs de 5-7 zile
|
10
|
10
|
Curs de 8-14 zile
|
15
|
15
|
Curs cu durata de minimum 15 zile
|
20
|
20
|
Experienţă în auditul sistemelor de management de
mediu/verificare EMAS**):
|
|
|
Realizarea de audituri pentru evaluarea
SMM conform ISO 14001/verificări EMAS
|
60
|
60
|
Experienţă în activităţi relevante din domeniul protecţiei
mediului
|
20
|
20
|
Apartenenţa la organisme profesionale în domeniul protecţiei
mediului, respectiv al auditului de mediu
|
5
|
5
|
*) Punctajul se multiplică cu
numărul de cursuri efectuate.
**) Punctajul se multiplică cu numărul de audituri
efectuate (se acordă 20 de puncte pentru fiecare audit efectuat; minimul
necesar de puncte este de 60, aferente celor 3 audituri complete).
Punctajul minim necesar pentru
etapa de precalificare în vederea obţinerii acreditării/extinderii domeniului
de acreditare/reînnoirii acreditării ca verificator de mediu
Punctaj minim - persoane fizice şi juridice*)
Verificator de mediu
|
130 de puncte
|
*) Persoanele juridice trebuie
să întrunească punctajul minim de 130 de puncte pentru fiecare membru al
colectivului de lucru.
ANEXA Nr. 3 la procedură
A. Cerere de acreditare/de extindere a domeniului de
acreditare/de reînnoire a acreditării ca
verificator de mediu adresată Comisiei de acreditare
- model -
Nr. de înregistrare ANPM:
Data:
PERSOANE FIZICE
Date personale privind persoana fizică
|
Locul de muncă
|
Titlul (dl, dna)
|
Instituţia
|
Numele
|
Ocupaţia/Funcţia
|
Prenumele
|
|
Data şi locul naşterii
|
|
Adresa de domiciliu
|
Adresa sediului
|
Seria şi numărul actului de identitate
|
|
Localitate
|
Localitate
|
Judeţ
|
Judeţ
|
Cod poştal
|
Cod poştal
|
Telefon/fax
|
Telefon/fax
|
E-mail
|
E-mail
|
Atestare/certificare/acreditare anterioară*)
|_| Sistem de management al calităţii
|_| Sistem de management de mediu
|_| Altele
|
*) Se anexează o copie a certificatului/documentului
doveditor.
Nivelul de competenţă solicitat
|
Acreditare
|
Extinderea domeniului de acreditare
|
Reînnoirea acreditării
|
Domenii de acreditare
(se completează codul CAEN
şi denumirea domeniului de
acreditare)
|
Bifaţi
|
Bifaţi
|
Bifaţi
|
Existent
|
Solicitat
|
Verificator de mediu
|
|
|
|
|
|
|
|
Prin prezenta solicit obţinerea acreditării/extinderea
domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu,
conform prevederilor prezentei proceduri, şi declar pe propria răspundere că
îmi asum răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi
informaţiilor furnizate în vederea evaluării şi demarării procedurii de
acreditare.
Intocmit la data
|
|
Numele şi semnătura solicitantului
|
|
B. Cerere de acreditare/de extindere a domeniului de
acreditare/de reînnoire a acreditării ca verificator de mediu adresată Comisiei
de acreditare
- model -
Nr. înregistrare
Data:
Nr. de înregistrare ANPM:
Data:
PERSOANE JURIDICE
Date privind persoana juridică
|
Persoana de contact
|
Denumirea
|
Numele
|
Nr. de înregistrare la registrul comerţului
|
Ocupaţia/Funcţia
|
Nr. de înregistrare CCIR
|
Compartimentul
|
Adresa sediului
|
Telefon
|
|
Fax
|
Localitate
|
E-mail
|
Judeţ
|
|
Cod poştal
|
Colectivul de lucru*)
|
Telefon
|
Număr total de membri:
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Reprezentant legal
|
|
Atestare/certificare/acreditare anterioară**)
|_| Sistem de management al calităţii
|_| Sistem de management de mediu
|_| Altele
|
*) Se anexează lista cu membrii colectivului de lucru.
**) Se anexează copii ale certificatului/documentului
doveditor pentru fiecare membru al colectivului de lucru.
Nivelul de competenţă solicitat
|
Acreditare
|
Extinderea domeniului de acreditare
|
Reînnoirea acreditării
|
Domenii de acreditare
(se completează codul CAEN
şi denumirea domeniului de
acreditare)
|
Bifaţi
|
Bifaţi
|
Bifaţi
|
Existent
|
Solicitat
|
Verificator de mediu
|
|
|
|
|
|
|
|
Prin prezenta solicit obţinerea acreditării/extinderea
domeniului de acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu,
conform prevederilor prezentei proceduri, şi declar pe propria răspundere că
îmi asum răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi
informaţiilor furnizate în vederea evaluării şi demarării procedurii de
acreditare.
Intocmit la data
|
|
Numele şi semnătura solicitantului (reprezentantului legal)
|
|
ANEXA Nr. 4 la procedură
FORMULAR .
privind instruirea şi experienţa în domeniul
protecţiei mediului şi al auditului de mediu
- model -
1. Pregătirea profesională
Nr crt
|
Nivelul de clasificare a formei de învăţământ (studii superioare, studii postuniversitare - maşter,
doctorat etc.)
|
Numele şi tipul instituţiei de
învăţământ
|
Perioada
(de la - până la)
|
Diploma obţinută (nr. .../din data)
|
Specializare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Cursuri de
instruire/Programe de formare profesională urmate în domeniul auditului de
mediu şi protecţiei mediului
Nr crt.
|
Numele şi tipul instituţiei/ organizaţiei profesionale prin care s-a realizat formarea profesională
|
Titlul cursului
|
Perioada
(de la - până la)
|
Tematica abordată
|
Document doveditor de absolvire
(nr. .../din data)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Apartenenţa la organisme profesionale în domeniul
protecţiei mediului, respectiv al auditului de mediu
Nr crt.
|
Denumirea organismului profesional
|
Statutul în cadrul organismului
|
Descrierea sumară a activităţii
desfăşurate în cadrul organismului
|
Documentul doveditor al
apartenenţei la organisme profesionale (nr.
.../din data)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Prezentarea experienţei în domeniul de acreditare
solicitat
Nr crt.
|
Numele şi adresa angajatorului
|
Perioada angajării
|
Tipul activităţii sau sectorul de
activitate
|
Cod CAEN
|
Funcţia sau postul ocupat
|
Principalele activităţi
şi responsabilităţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Experienţa relevantă în auditul sistemelor de
management de mediu
Nr crt.
|
Participare la audituri de mediu, conform EN ISO 14001 (denumirea organizaţiei auditate)
|
Durata pregătirii
auditului înainte şi după/la faţa locului
(nr. zile)
|
Domeniul de activitate auditat
|
Cod CAEN
|
Nr. membri în echipă
|
Descrierea lucrărilor efectuate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Experienţa relevantă în domeniul protecţiei
mediului
ANEXA Nr. 5 la procedură
TARIFE
pentru acreditarea/extinderea domeniului de
acreditare/reînnoirea acreditării ca verificator de mediu
Scopul lucrării sau al serviciului
care se prestează
|
Tipul lucrării sau al serviciului
care se prestează
|
Cuantumul în lei al tarifelor care
se încasează*)
|
Persoane juridice
(membri în colectivul de lucru)
|
Persoane fizice
|
>25
|
11-25
|
5-10
|
<5
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1. Indeplinirea atribuţiilor de
secretariat tehnic al Comisiei de acreditare a persoanelor fizice şi juridice
ca verificatori de mediu
|
Verificarea şi analiza preliminară a documentelor depuse
|
în vederea solicitării
acreditării/reînnoirii
acreditării
|
1.400
|
1.100
|
800
|
500
|
200
|
în vederea extinderii domeniilor de acreditare
|
1.300
|
1.000
|
700
|
400
|
100
|
2. Analiza
documentelor în cadrul Comisiei de acreditare a verificatorilor de
mediu
|
Analiza detaliată a documentelor depuse
|
în vederea solicitării
acreditării/reînnoirii
acreditării
|
3.000
|
2.500
|
2.000
|
1.500
|
500
|
în vederea extinderii domeniilor de acreditare
|
2.500
|
2.000
|
1.500
|
1.000
|
500
|
3. Susţinerea interviului
|
în vederea solicitării
acreditării/reînnoirii
acreditării
|
2.000
|
1.500
|
1.000
|
500
|
300
|
în vederea extinderii domeniilor de acreditare
|
1.000
|
700
|
500
|
300
|
100
|
4. Supravegherea activităţii verificatorului de mediu
|
500
|
*) a) Tariful pentru îndeplinirea atribuţiilor de
secretariat tehnic al Comisiei de acreditare şi tariful pentru supravegherea
activităţii verificatorului de mediu se achită la depunerea documentelor în
contul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
b) Dacă solicitantul a trecut de analiza preliminară
efectuată de Secretariatul tehnic, tariful pentru analiza documentelor în
cadrul Comisiei de acreditare şi pentru susţinerea interviului se achită în
contul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului înainte de
începerea etapei de precalificare.
ANEXA Nr. 6 la procedură
FORMULAR DE NOTIFICARE
A. Date privind verificatorul de mediu*)
Nume
|
|
Adresa
|
Strada, numărul
|
|
Localitate
|
|
Judeţ
|
|
Cod poştal
|
|
Ţara
|
|
Telefon/fax
|
|
E-mail
|
|
Verificator de mediu
|
|_| Individual (persoană fizică)
|
|_| Organizaţie (persoană juridică)
|
Alte atestări/certificări/acreditări
|
|_| Sistem de management al calităţii
|
|_| Sistem de management de mediu
|
|_| Altele
|
Certificat de acreditare ca verificator de mediu
(nr................./din data)
|
|
*) Se anexează copii ale certificatului/documentului
doveditor pentru fiecare membru al colectivului de lucru.
B. Detalii privind acreditarea ca verificator de
mediu
Organismul naţional de acreditare (Denumire, adresă, date de
contact)
|
|
Domeniile de acreditare ca verificator de mediu (lista conform
codului CAEN)
|
|
Restricţii
|
|
C. Componenţa
nominală şi competenţa membrilor colectivului de
lucru
a) Componenţa nominală
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele membrilor
colectivului de lucru
|
|
|
|
|
b) Competenţa în domeniul EMAS*)
Numele şi
prenumele........................................................
Pregătirea profesională.....................................................
Cursuri de instruire/Programe de formare profesională
urmate în domeniul protecţiei
mediului.......................................................................................
Prezentarea experienţei de
muncă........................................................................................................................................................................ ......
Experienţa relevantă în domeniul protecţiei
mediului/auditului sistemelor de management de
mediu................................................................................
*) Se completează pentru fiecare verificator de mediu
care participă la verificarea şi validarea informaţiilor.
D. Informaţii privind organizaţia pentru care se
desfăşoară activităţi de verificare şi validare în calitate de verificator de
mediu*)
1. Date privind organizaţia
|
Denumire
|
|
Nr. de înregistrare la registrul comerţului
|
|
Adresa sediului
|
Strada, numărul
|
|
Localitate
|
|
Judeţ
|
|
Cod poştal
|
|
Telefon/Fax
|
|
|
Adresa de e-mail
|
|
|
Persoană de contact
Responsabil declaraţie de mediu (nume, date de contact)
|
|
|
Reprezentant legal
|
|
|
Codul CAEN al activităţilor
|
|
|
Categoria de activităţi care cade sub incidenţa legislaţiei
privind prevenirea şi controlul integrat al poluării (se va marca
corespunzător)
|
DA
|
NU
|
Situaţia reglementării din punct de vedere al protecţiei mediului
|
Tipul actului
|
Numărul actului
|
Număr de angajaţi
|
|
IMM (se va marca corespunzător)
|
DA
|
NU
|
2. Descrierea organizaţiei
|
Descrierea activităţii organizaţiei/amplasamentului pentru care
se solicită verificarea si validarea informaţiilor
|
|
Organigrama organizaţiei
|
|
Planul de situaţie al amplasamentului
|
|
Subcontractori
|
|
Alte certificate obţinute
|
|_| Sistem de management al calităţii
|_|Sistem de management de mediu
|_| Altele
|
Perioada de desfăşurare a verificării (programul de verificare)
|
|
|
|
|
|
|
*) Se completează pentru fiecare amplasament în parte.
E. Măsuri privind
aspectele legale şi de translaţie
Competenţa privind cunoaşterea legislaţiei naţionale din domeniul
protecţiei mediului şi altă legislaţie relevantă
|
|
Competenţa privind translaţia
|
|
Prin prezenta declar pe propria răspundere că îmi asum
răspunderea pentru corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor
furnizate.
Intocmit la data
|
|
Numele şi semnătura verificatorului de
mediu
(reprezentantului legal)
|
|