ORDIN Nr. 11
din 9 ianuarie 2008
privind elaborarea
Metodologiei de evaluare a proiectelor si criteriilor pe baza carora se
efectueaza selectia proiectelor in domeniul protectiei, integrarii si
incluziunii sociale a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 15 ianuarie 2008
Având în vedere prevederile Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, şi
ale Hotărârii Guvernului nr. 1.175/2005 privind aprobarea Strategiei naţionale
pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap
în perioada 2006-2013,
ţinând seama de prevederile Legii nr. 350/2005 privind
regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru
activităţi nonprofit de interes general şi ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de evaluare a
proiectelor şi criteriile pe baza cărora se efectuează selecţia proiectelor în
domeniul protecţiei, integrării şi incluziunii sociale a persoanelor cu handicap,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de
specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXĂ
METODOLOGIE
de evaluare a proiectelor şi criteriile pe baza cărora se efectuează selecţia proiectelor în
domeniul protecţiei, integrării
si incluziunii sociale a persoanelor cu handicap
CAPITOLUL I
Metodologia de evaluare a proiectelor în domeniul protecţiei, integrării şi incluziunii sociale a persoanelor cu handicap
Art. 1. - Proiectele finanţate de Autoritatea Naţională
pentru Persoanele cu Handicap, denumită în continuare Autoritate, din
creditele bugetare prevăzute cu această destinaţie vor respecta obiectivele
Planului de acţiune privind implementarea Strategiei naţionale pentru
protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în
perioada 2006-2013.
Art. 2. - Propunerile de
proiecte depuse în vederea finanţării pot fi realizate în nume propriu sau în
parteneriat.
Art. 3. - Propunerile de proiecte se depun la sediul
Autorităţii din Bucureşti, Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1, în termenul
prevăzut în anunţul de participare ce va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea a VI-a, cu respectarea cerinţelor din documentaţia pentru
elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect.
Art. 4. - (1) Evaluarea propunerilor de proiecte se va
realiza de către o comisie formată la nivelul Autorităţii, ai cărei membri vor
fi desemnaţi prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(2) Preşedintele Autorităţii poate solicita altor instituţii
cu competenţe în domeniul asistenţei sociale desemnarea unui reprezentant,
membru în cadrul comisiei de evaluare.
Art. 5. - (1) Atribuirea contractelor de finanţare
nerambursabilă se face exclusiv pe baza selecţiei publice de proiecte.
(2) Procedura de selecţie publică de proiecte cuprinde
următoarele etape:
a) publicarea programului anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile;
b) publicarea anunţului de participare;
c) înscrierea candidaţilor;
d) transmiterea documentaţiei;
e) prezentarea propunerilor de proiecte;
f) verificarea eligibilităţii, înregistrării şi a
îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară;
g) evaluarea propunerilor de proiecte;
h) comunicarea rezultatelor;
i) încheierea contractului sau contractelor de
finanţare nerambursabilă;
j) publicarea anunţului de atribuire a contractului sau
contractelor de finanţare nerambursabilă.
Art. 6. - Propunerile de proiecte depuse vor fi
evaluate de comisie în termen de cel mult 30 de zile de la expirarea datei
limită de depunere stabilite prin anunţul de participare.
Art. 7. - Comunicarea rezultatului evaluării se va face public prin afişarea pe site-ul Autorităţii a
raportului comisiei de evaluare a proiectelor, raport care va include sumele
contractate, organizaţiile şi denumirea proiectelor selectate în vederea
finanţării.
Art. 8. - (1) Atribuirea finanţării
proiectelor aprobate se realizează în baza unui contract de finanţare
nerambursabilă încheiat între Autoritate şi solicitant şi semnat în termen de
10 zile de la data comunicării rezultatului evaluării.
(2) Semnarea contractului de finanţare nerambursabilă
este condiţionată de raportul favorabil al Autorităţii, în urma vizitei de
precontractare efectuate în acest scop.
Art. 9. - (1) Contribuţia minimă a solicitantului la
realizarea proiectului este de 10% din valoarea finanţării nerambursabile
solicitate de la Autoritate şi poate fi parţial sau integral în natură.
(2) Existenţa unor surse de finanţare, altele decât
cele ale Autorităţii şi ale solicitantului, îl obligă pe solicitant la
menţionarea explicită a acestora, a destinaţiei fondurilor şi a cuantumului
resurselor atrase.
Art. 10. - (1) Finanţarea nerambursabilă se efectuează
pe bază de decont justificativ. Decontarea se face pe măsura efectuării cheltuielilor
de către beneficiar.
(2) Plata finală de 10% se face după îndeplinirea de
către beneficiarul finanţării a tuturor obiectivelor prevăzute în proiect,
prezentarea raportului final de activitate, a raportului financiar final,
dovada folosirii aportului angajat prin contractul de finanţare nerambursabilă
şi finalizarea procesului de monitorizare de către Autoritate.
(3) Fondurile obţinute prin finanţarea nerambursabilă
se vor utiliza cu respectarea legislaţiei române în vigoare privind achiziţiile
publice.
Art. 11. - Monitorizarea implementării şi controlul
utilizării fondurilor alocate pentru fiecare proiect din cadrul finanţării
nerambursabile în domeniul protecţiei, integrării şi incluziunii sociale a
persoanelor cu handicap se asigură de către Autoritate.
Art. 12. - Finanţarea nerambursabilă acordată pentru
derularea proiectelor se sistează în cazul în care Autoritatea constată că
sumele alocate nu au fost utilizate conform clauzelor prevăzute în contractele
de finanţare nerambursabilă încheiate.
CAPITOLUL II
Criteriile pe baza cărora se efectuează selecţia
proiectelor în
domeniul protecţiei, integrării şi incluziunii sociale a persoanelor cu handicap
Art. 13. - Autoritatea finanţează proiecte în domeniul
protecţiei, integrării şi incluziunii sociale a persoanelor cu handicap,
proiecte care se încadrează în următoarele programe:
A. Programul de creştere a capacităţii instituţionale
şi administrative
Activităţi eligibile:
- crearea de servicii sociale alternative rezidenţiale
de tip familial, locuinţe protejate.
B. Programul de creştere a gradului de ocupare a
forţei de muncă pentru persoanele cu handicap
Activităţi eligibile:
- dezvoltarea serviciilor sociale de încadrare în muncă
a persoanelor cu handicap, unitate protejată, atelier protejat.
C. Programul de suport familial Activităţi eligibile:
1. dezvoltarea serviciilor
sociale la nivel comunitar de tip centre de zi, centre de tip
respiro/centre de criză, corespunzătoare
nevoilor individuale ale persoanelor cu handicap;
2. înfiinţarea şi/sau dezvoltarea de centre de servicii
de recuperare neuromotorie şi locomotorie de tip ambulatoriu.
Art. 14. - Criterii de eligibilitate pentru
solicitanţi:
- organizaţii neguvernamentale-ONG de tipul asociaţii,
fundaţii, federaţii, furnizori de servicii sociale acreditaţi în condiţiile
legii;
- Autoritatea, în nume propriu,
pentru proiecte proprii. Art. 15. - (1) Persoanele juridice prevăzute la art.
14, care solicită finanţare nerambursabilă pentru proiecte, trebuie să
îndeplinească următoarele criterii de eligibilitate:
a) să fie persoane juridice
române de drept public sau privat, constituite potrivit legii;
b) să aibă calitatea de furnizori de servicii sociale,
acreditaţi în condiţiile legii;
c) să dispună de resurse materiale şi umane necesare
derulării proiectelor pe care le propun;
d) să fie responsabile direct pentru pregătirea şi
managementul proiectului, nu să acţioneze ca intermediar;
e) să aibă deschis un cont bancar special pentru
finanţarea nerambursabilă provenită din bugetul de stat pentru proiect;
f) să nu aibă conturile bancare blocate în urma unei
hotărâri judecătoreşti;
g) să nu se facă vinovate de declaraţii inexacte, cu
rea-credinţă, cu privire la informaţiile solicitate în vederea selectării şi
finanţării proiectelor;
h) să nu fi încălcat prevederile unui contract de
finanţare nerambursabilă încheiat cu Autoritatea în anul precedent cererii de
finanţare;
i) să asigure funcţionarea serviciului social
nou-înfiinţat timp de 3 ani de la finalizarea implementării proiectului;
j) să asigure funcţionarea serviciului social
nou-înfiinţat timp de 5 ani de la finalizarea implementării proiectului, în
cazul construcţiilor;
k) partenerii aplicantului trebuie să respecte
prevederile lit. a), f), g) şi h).
(2) Nu sunt eligibili solicitanţii prevăzuţi la alin.
(1), care:
a) nu prezintă documentaţia completă şi întocmită
potrivit criteriilor stabilite în acest sens prin ordin al preşedintelui
Autorităţii;
b) au conturi bancare blocate în urma unei hotărâri
judecătoreşti;
c) se fac vinovaţi de declaraţii inexacte cu privire
la informaţiile solicitate în vederea finanţării;
d) nu au respectat prevederile unui contract de
finanţare nerambursabilă încheiat cu Autoritatea în anul precedent cererii de
finanţare;
e) nu îndeplinesc cerinţele prevăzute în documentaţia
pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect, specifică finanţării
nerambursabile;
f) se află în situaţiile prevăzute la art. 21 din
Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri
publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general.