Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1072 din 19 decembrie 2003

privind aprobarea organizarii Monitoringului suport national integrat de supraveghere, control si decizii pentru reducerea aportului de poluanti proveniti din surse agricole in apele subterane si de suprafata si pentru aprobarea Programului de supraveghere si control corespunzator si a procedurilor si instructiunilor de evaluare a datelor de monitorizare a poluantilor proveniti din surse agricole in apele de suprafata si in apele subterane

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 71 din 28 ianuarie 2004


SmartCity3


    In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) si ale art. 9 din Planul de actiune pentru protectia apelor impotriva poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 964/2000,
    in conformitate cu prevederile art. 110 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, cu modificarile ulterioare,

    ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    (1) Se aproba organizarea, in cadrul structurilor Sistemului national de monitoring integrat al apelor, gestionat de Administratia Nationala "Apele Romane", a Monitoringului suport national integrat de supraveghere, control si decizii pentru reducerea aportului de poluanti proveniti din surse agricole in apele subterane si de suprafata, denumit in continuare monitoring.
    (2) Activitatile specifice ale institutiei care gestioneaza monitoringul si sediul centrului focal sunt prevazute in anexa nr. 1.
    Art. 2
    Se aproba Programul de supraveghere si control corespunzator si procedurile si instructiunile de evaluare a datelor de monitorizare a poluantilor proveniti din surse agricole in apele de suprafata si in apele subterane, prevazute in anexa nr. 2.
    Art. 3
    In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Administratia Nationala "Apele Romane" va identifica si va stabili sectiunile de monitorizare necesare, inclusiv noile sectiuni, necesarul de materiale si logistica pentru laboratoare si reteaua informatica, si va realiza estimarea costurilor si cheltuielilor necesare investitiilor.
    Art. 4
    In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, utilizandu-se si Metodologia de modernizare si dezvoltare a Sistemului national de monitoring integrat al apelor, Administratia Nationala "Apele Romane" va organiza si va dezvolta centrul focal specific apelor, reteaua nationala de monitoring a poluantilor proveniti din surse agricole si reteaua informatica respectiva.
    Art. 5
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 6
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

            Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
                                 Ilie Sarbu

    ANEXA 1

________________________________________________________________________________
Denumirea           Institutia care   Activitati specifice            Sediul
                    gestioneaza                                       centrului
                    sediul                                            focal
________________________________________________________________________________
    0                    1                      2                         3
________________________________________________________________________________
Monitoring suport   Administratia   - Supravegherea si monitorizarea  Bucuresti,
national integrat   Nationala         concentratiei azotatilor si a   str. Edgar
de supraveghere,    "Apele Romane"    altor compusi ai azotului (cu   Quinet
control si decizii  Bucuresti,        exceptia azotului molecular)    nr. 6,
pentru reducerea    str. Edgar        din apele dulci si apele        sectorul 1
aportului de        Quinet nr. 6,     subterane (acvifere), precum
poluanti proveniti  sectorul 1        si a altor poluanti din surse
din surse agricole  Directiile de     agricole, in sectiuni de
in apele subterane  apa bazinale      control reprezentative pentru
si de suprafata                       sursele difuze si punctiforme
                                      din agricultura
                                    - Stabilirea sectiunilor
                                      reprezentative de prelevare si
                                      frecventa de monitorizare
                                    - Realizarea retelei de
                                      monitoring
                                    - Evaluarea, prelucrarea si
                                      interpretarea datelor obtinute
                                    - Identificarea apelor afectate
                                      de poluare din surse agricole,
                                      intocmirea cadastrului si a
                                      hartilor cu aceste ape
                                    - Transmiterea datelor catre
                                      monitoringul pentru sol si
                                      schimbul permanent de date cu
                                      acesta, in cadrul sistemului
                                      national integrat
                                    - Identificarea si controlul
                                      surselor poluatoare
                                    - Participarea la procesul
                                      decizional de reducere a
                                      poluarii si eliminare a
                                      surselor poluatoare
                                    - Raportarea catre ministerul
                                      si organismele de resort
________________________________________________________________________________

    ANEXA 2

    Dezvoltarea sistemului de monitorizare si control al apelor de suprafata si al apelor subterane, in concordanta cu cerintele planului de actiune pentru protectia apelor impotriva poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 964/2000

                                 PROGRAM
de supraveghere si control corespunzator si proceduri si instructiuni de evaluare a datelor de monitorizare a poluantilor proveniti din surse agricole in apele de suprafata si in apele subterane

    1. Realizarea unui sistem de monitorizare si control al resurselor de apa in conformitate cu cerintele planului de actiune

    1.1. Elemente privind sistemul de monitorizare existent pentru poluarea apelor de suprafata si subterane
    Ca rezultat al extinderii gradului de poluare a apelor s-a acordat o atentie deosebita dezvoltarii activitatii de monitoring.
    Monitoringul factorului de mediu, apa, este definit in general ca un ansamblu de masuratori, observatii, evaluari si raportari standardizate, la un moment dat, ale tendintelor de distributie spatio-temporala a poluantilor evacuati, uneori in cantitati semnificative, in apele de suprafata si in apele subterane.
    Rolul activitatii de monitorizare a apelor de suprafata si subterane consta in:
    - semnalizarea detectiei poluarilor incipiente a apelor;
    - controlul si verificarea eficientei strategiilor de protectie;
    - evaluarea tendintelor de evolutie a calitatii apelor;
    - evaluarea impactului asupra mediului.
    Obiectul programelor nationale de monitorizare a apelor il constituie evaluarea si controlul calitatii acestora.
    Datele de monitoring pot servi la stabilirea conditiilor initiale, a concentratiilor finale de poluanti, dar de cele mai multe ori nu pot fi utilizate la identificarea etapelor si proceselor ce au loc in timpul poluarii. Imbunatatirea flexibilitatii programelor de monitoring implica aditionarea unor activitati de cercetare orientate spre caracterizarea proceselor.
    1.1.1. Monitorizarea poluarii apelor de suprafata
    La apele de suprafata (rauri, lacuri, ape tranzitorii, ape costiere) se defineste o stare ecologica care se clasifica astfel: foarte buna, moderata, satisfacatoare si nesatisfacatoare.
    Evaluarea starii chimice a apelor de suprafata se bazeaza pe incadrarea spatio-temporala in standarde de calitate, in baza unui program de monitoring.
    Evaluarea starii ecologice a apelor de suprafata are in vedere elementele biologice, elementele hidromorfologice si elementele fizico-chimice ale apei.
    Fiecare program de monitorizare include masuratori de baza, iar daca este necesar se efectueaza si masuratori suplimentare.
    Monitoringul starii ecologice si chimice a apelor de suprafata tine seama de urmatoarele elemente:
    - Selectionarea sectiunilor de monitorizare, la nivelul fiecarui curs de apa si al lacurilor, se considera a fi:
        - sursele punctiforme de poluare;
        - sursele difuze de poluare;
        - tronsoanele neafectate de presiunea antropica (conditii de referinta);
        - sectiunile transfrontaliere;
        - sectiunile de descarcare in apele teritoriale;
        - punctele reprezentative pentru caracterizarea ecotipurilor, care sunt afectate de presiunea antropica, semnificative in evidentierea variabilitatii spatiale a acestei presiuni;
        - alte puncte aditionale necesare asigurarii unei evaluari de ansamblu a starii de calitate a apei de suprafata pentru fiecare bazin hidrografic.
    - Identificarea parametrilor pentru monitorizare presupune:
        - inventarierea parametrilor suport ce indica nivelul presiunii antropice, pornindu-se de la inventarul surselor de poluare;
        - investigarea parametrilor suport in cazul cand calitatea biologica nu atinge o stare buna;
        - conditiile de referinta la toti parametrii suport pentru a fi siguri ca acestia nu sunt supusi unei presiuni antropice semnificative.
    In general, parametrii monitorizati sunt:
        - parametrii biologici: compozitia si abundenta florei acvatice si a faunei bentice de nevertebrate, compozitia si abundenta faunei piscicole;
        - elementele fizico-chimice: regim termic, oxigenare, continut de saruri (salinitate), conditii nutrienti, stare de acidifiere si poluanti specifici (substante prioritare/prioritar periculoase si alti poluanti specifici surselor punctiforme si difuze de poluare, relevanti din punct de vedere al cantitatilor evacuate);
        - elementele hidromorfologice (regim hidrologic, continuitatea raului, elemente morfologice).
    - Frecventa de monitorizare - in functie de tipul parametrilor supravegheati, frecventa minima de monitorizare este cuprinsa intre:
        - 1 - 3 ani - pentru parametri biologici;
        - 3 luni - pentru majoritatea elementelor fizico-chimice, exceptie facand substantele prioritare la care frecventa minima de monitorizare este lunara;
        - de la o luna la 6 ani - pentru elemente hidromorfologice, exceptie facand parametrii hidrologici la care monitorizarea este continua.
    Trebuie stabilite valorile minime ale intervalelor de supraveghere in functie de tipul parametrilor.
    Nivelul de confidenta si cel de precizie atinse prin sistemul de monitoring trebuie statuate in Planul de management la nivel de bazin hidrografic.
    1.1.2. Monitorizarea poluarii apelor subterane
    Scopul conceptual al monitorizarii apelor subterane este urmarirea in timp a distributiei, ariei de intindere a poluantilor si a concentratiilor acestora in subteran.
    La apele subterane se urmareste pentru monitorizare, alaturi de starea chimica, si starea cantitativa.

    1.2. Dezvoltarea unui sistem de monitorizare si control al calitatii apelor de suprafata si a apelor subterane din punct de vedere al poluarii cu azotati datorita activitatilor agricole
    Activitatile agricole reprezinta surse difuze semnificative de poluare cu azotati a apelor de suprafata si a apelor subterane.
    Terenurile agricole, in special cele amplasate in panta, sporesc riscurile de scurgeri prin siroire, o data cu precipitatiile, a fertilizantilor si transferul lor rapid spre apele de suprafata sau subterane.
    Apele subterane sunt cele mai expuse riscului de poluare cu nitrati de provenienta agricola mai ales acolo unde subsolul este absent sau subtire, compus din pietris sau calcar fisurat.
    Fenomenele de poluare difuza sunt foarte complexe, tinand seama de distributia spatiala a acestora si de multitudinea de factori care le dirijeaza.
    1.2.1. Factorii care intervin in mecanismele de poluare cu azotati din surse agricole
    Factorii principali care intervin in mecanismele de poluare cu azotati din surse agricole sunt:
    - structura si textura solurilor, care influenteaza viteza de infiltrare a apei in soluri (soluri permeabile nisipoase, soluri impermeabile argiloase, soluri aluviale etc.);
    - panta parcelei - terenurile in panta sporesc riscurile de scurgeri prin siroire a fertilizantilor si transferul lor rapid spre apele de suprafata;
    - distanta parcelei de teren in raport cu reteaua hidrografica;
    - regimul precipitatiilor - ploaia mobilizeaza formele de azot prin siroire sau infiltratie; acest factor este conditionat de:
        - intensitatea ploii care influenteaza fractia de apa pe care solul nu o poate absorbi prin infiltratie si care antreneaza cu ea, prin siroire, azotul organic sau mineral spre apele de suprafata; intensitatea ploii depinde de caracteristicile hidrodinamice ale solului si de durata ploii;
        - repartitia ploii in timp este un factor important de luat in considerare alaturi de ciclul agronomic al diferitelor culturi;
    - regimul termic in perioada iernii (ierni blande si reci sau ierni umede si uscate), care influenteaza viteza de mineralizare a azotului organic din sol;
    - natura si invelisul solului, care influenteaza capacitatea vegetatiei de a extrage azotul (soluri goale, necultivate, soluri cultivate, soluri acoperite de pasuni de mai mult de 6 luni, soluri acoperite cu culturi speciale, vita de vie, pomi fructiferi, zarzavaturi, culturi horticole, culturi de sera). Solurile goale, necultivate pe timpul iernii, constituie un factor de risc pentru poluarea cu azotati;
    - practici de irigare, prin care aportul in exces al apei evacuate in afara sistemului radicular antreneaza formele de azot, la traversarea solului, fie spre apele de suprafata, prin siroire, fie spre apele subterane, prin infiltrare. Suprairigarea este indusa primavara, atunci cand solurile beneficiaza de o parte din umiditatea achizitionata in timpul iernii; ca urmare creste riscul poluarii, caci fertilizatorii sunt folositi partial de vegetatie.

    In tabelul urmator sunt prezentati factorii care induc sensibilitate la transferul fertilizantilor in circuitul apei:

________________________________________________________________________________
Factor            Risc         Fenomen de luat in considerare   Observatii
________________________________________________________________________________
Permeabilitatea   Infiltratie  Acest factor se refera la        Sunt substraturi
substratului                   sensibilitatea substratului      permeabile
                               geologic fata de infiltratia     si substraturi
                               apelor in profunzime spre        impermeabile
                               straturile acvifere.
________________________________________________________________________________
Extinderea        Infiltratie  Cunoasterea extinderii maselor
maselor de                     de ape valorificate integral
ape subterane                  in tratamentele mai importante
                               ale terenurilor situate in
                               siguranta de aceasta sursa.
________________________________________________________________________________
Entitati          Infiltratie  Identificarea entitatilor         Formatii
geologice                      geologice permite luarea in       extinse.
                               seama a infiltratiei in apele     Formatii mai
                               subterane profunde poluate pe     putin extinse
                               calea scurgerii la aparitia
                               surselor.
________________________________________________________________________________
Grosimea          Infiltratie  Acest factor informeaza asupra   Formatii groase.
formatiunilor                  sensibilitatii la infiltrare     Formatii mai
de acoperire                   si deci asupra potentialului     putin groase
                               de transfer spre masele de apa
                               acvifere.
________________________________________________________________________________
Textura de        Infiltratie  Cunoasterea texturii de          Noroioasa
suprafata         si siroire   suprafata tine seama de          Argiloasa
                               comportamentul solurilor in      Nisipoasa
                               cazul scurgerilor prin siroire   Echilibrata
                               (soluri umede) sau al
                               infiltratiei (soluri nisipoase).
________________________________________________________________________________
Ocuparea          Infiltratie  Ocuparea solului este o          Ocuparea
solului           si siroire   descriere care asociaza          solurilor
                               terenului o utilizare si o       descrisa de 10
                               lista a fertilizantilor          statii obtinute
                               utilizati. Ocuparea solului      prin
                               permite astfel localizarea       fotointerpretare
                               surselor de poluare difuza.
________________________________________________________________________________
Panta solurilor   Scurgeri     Efectul inclinarii terenului     Mai mica de 1% .
                  prin         asupra scurgerilor prin siroire  Intre 1% si 5% .
                  siroire                                       Intre 6% si
                                                                10% . Intre
                                                                11% si 20% .
                                                                Mai mult de 20%
________________________________________________________________________________
Indepartarea      Scurgeri     Reteaua de talveg este           Mai putin de
de reteaua de     prin         calculata incepand cu modelul    100 m
talveg            siroire      numeric al terenului. Luarea in  Mai mult de
                               seama a proximitatii imediate a  100 m
                               acestei retele (distanta
                               inferioara fata de 100 m)
                               identifica terenurile asociate
                               ca potential de risc similar cu
                               scurgerile prin siroire difuza
                               foarte slabe.
________________________________________________________________________________
Diferentierea    Scurgeri      Diferentierea texturala este     Prezenta sau
texturala        prin          utilizata pentru identificarea   absenta acestui
                 siroire       solurilor care prezinta o        fenomen
                               ruptura de permeabilitate.
                               Aceasta discontinuitate
                               verticala a texturii provoaca o
                               circulatie suborizontala
                               planseului orizontal permeabil.
                               Acest fenomen se traduce prin
                               siroire hipodermica care
                               provoaca transferul
                               fertilizantilor prezenti pe sol
                               spre apele de suprafata.
________________________________________________________________________________
Hidromorfologia  Scurgeri      Hidromorfologia este asimilata   Sol sanatos
solurilor        prin          pentru a lua in seama solurile   Sol mediu
                 siroire       a caror saturatie este rapida    hidromorf
                               in perioada ploilor prelungite.  Sol hidromorf
                               Aceste soluri se caracterizeaza
                               prin siroiri de suprafata ca
                               urmare a refuzului infiltrarii
                               induse de saturatia rezervei
                               utile.
________________________________________________________________________________
Orientarea       Scurgeri      Orientarea lucrarilor solului    Perpendiculara
lucrarilor       prin          (araturi si insamantari) sau a   cu panta
solurilor si a   siroire       randurilor (in cazul culturilor  Paralela cu
randurilor                     perene) in raport cu panta       panta
                               influenteaza modalitatea de      In unghi de
                               concentrare a siroirii.          45 grade fata de
                                                                panta
________________________________________________________________________________

    Se impune, in concordanta cu cerintele Planului de actiune pentru protectia apelor impotriva poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 964/2000 (denumit in continuare Plan de actiune), infiintarea si dezvoltarea unui sistem suport national de monitoring integrat de supraveghere, control si decizii pentru reducerea aportului de poluanti provenit din surse agricole, format din doua subsisteme interactive pentru apa si sol.
    Monitoringul suport national integrat de supraveghere, control si decizii pentru reducerea aportului de poluanti provenit din surse agricole in apele subterane si de suprafata va fi parte integranta din Sistemul national de monitoring integrat al apelor, sistem gestionat de Administratia Nationala "Apele Romane", prin componentele bazinale de gospodarire a apelor.
    Obiectivele acestui subsistem constau in:
    - supravegherea si monitorizarea concentratiei azotatilor si a altor compusi ai azotului (cu exceptia azotului molecular) din apele dulci si apele subterane (acvifere), precum si a altor poluanti din surse agricole, in sectiuni de control reprezentative pentru sursele difuze si punctiforme din agricultura;
    - stabilirea sectiunilor reprezentative de prelevare si frecventa de monitorizare;
    - realizarea retelei de monitoring;
    - evaluarea, prelucrarea si interpretarea datelor obtinute;
    - identificarea apelor afectate de poluare din surse agricole, intocmirea cadastrului si a hartilor cu aceste ape;
    - transmiterea datelor catre monitoringul pentru sol si schimbul permanent de date cu acesta, in cadrul sistemului national integrat;
    - identificarea si controlul surselor poluatoare;
    - participarea la procesul decizional de reducere a poluarii si eliminare a surselor poluatoare;
    - raportarea catre ministerul si organismele de resort.
    Monitoringul pentru apa va avea un centru focal legat prin reteaua informatica de sistemele locale de supraveghere si monitorizare din intreaga tara.
    Datele de monitoring trebuie sa asigure un set suficient de informatii referitoare la poluarea cu nitrati a resurselor de apa, cu stabilirea sectiunilor de monitorizare si metodele analitice utilizate la determinarea concentratiilor de azotati si alti poluanti.
    Programul de monitoring al calitatii apelor de suprafata si subterane in ceea ce priveste concentratiile de azotati proveniti din surse agricole va fi definitivat de Administratia Nationala "Apele Romane" si trebuie implementat in cadrul Sistemului national de monitoring integrat al apelor, la nivel de bazine hidrografice.
    Reteaua de monitorizare existenta trebuie sa fie completata cu noi sectiuni de prelevare in zonele unde se constata tendinta depasirii concentratiei de azotati din surse agricole (pe baza datelor privind cadastrul apelor afectate de nitrati din surse agricole, a datelor privind cartografierea modului de distributie a culturilor si a fermelor zootehnice si a datelor furnizate de monitoringul national pentru monitorizarea solului).
    In figura nr. 1 sunt prezentate etapele necesare in planificarea si executarea unui monitoring al calitatii apelor de suprafata si subterane din punct de vedere al continutului de azotati din surse agricole.

    Figura nr. 1*)

    *) Figura nr. 1 este reprodusa in facsimil.

  _____________       _____________________________________    _______________
 | PLANIFICARE |     |             EXECUTIE                |  |   RAPORTARE   |
 |_____________|     |_____________________________________|  |_______________|
   Definire           Identificarea  --------> Selectare  <--   Achizitia de
   obiective          surselor                 sectiuni de   |  date analitice
     |  ^             agricole                 prelevare     |       |
     |  |             (culturi, ferme     ---> pentru surse  |       |
     |  |             zootehnice)        |  -> difuze din    |       v
     v  |                                | |   agricultura   |  Gestionarea
 Desemnarea           Date de mediu      | |       |         |  datelor
 unitatilor           (regim pluvial,    | |       |         |       |
 bazinale             regim climatic, ---  |       v         |       |
 din subordine si     topografie sol,      |   Studiu pilot  |       v
 interconectate       debite sezoniere)    |       |         |  Verificarea
 (ICPA, OSPA si                            |       |         |  datelor
 unitati din                               |       v         |       |
 subordinea MS).                           |   Strategie de  |       |
     |                                     |   prelevare:    |       v
     |                Date privind --------    stabilirea    |  Analiza si
     |                cartarea apelor          frecventei de |  interpretare
     |                afectate de              prelevare,    |  date (evaluare
     v                poluarea cu              metode        |  statistica,
 Desemnare la nivel   nitrati din              analitice,    |  tabele, harti,
 de bazin             surse agricole           dimensiuni    |  diagrame)
 hidrografic de                                probe,        |       |
 retele de                                     preparare     |       |
 supraveghere si                               probe (A.N.   |       v
 control a concentratiei                       <<Apele       |  Stocarea datelor
 de azotati (din surse                         Romane>>)     |  pe suport
 agricole difuze)                                 |          |  magnetic sau
 din apele de                                     |          |  electronic
 suprafata si                                     v          |       |
 subterane in cadrul                           Colectare     |       |
 Sistemului National                           probe si      |       v
 (A.N. <<Apele Romane>>)                       analize       |  Formarea bazei
           ^  |                                laboratoare   |  de date
           |  |                                teritoriale   |       |
           |  |                                ale A.N.      |       |
           |  |                                <<Apele       |       v
           |  |                                Romane>>      |  Transmiterea
           |  |                                              |  datelor
           |  |               Ajustari                       |       |
           |  |______________________________________________|       |
           |_________________________________________________________|

    Figura nr. 1
    Etape in planificarea si executarea monitoringului calitatii apelor de suprafata si subterane din punct de vedere al continutului de nitrati

    1.2.2. Monitorizarea apelor de suprafata din punct de vedere al continutului de azotati proveniti din surse agricole
    Programul de monitoring al calitatii apelor de suprafata in ceea ce priveste concentratiile de azotati proveniti din surse agricole difuze va fi adoptat pentru evaluari la nivel regional si uzual pentru evaluari la nivel local.
    Concentratiile de azotati pot fi masurate pe perioade lungi de timp, in vederea caracterizarii calitatii apelor din punct de vedere al continutului de azotati ca o functie de loc (arie) si timp.
    Pe aceasta cale se asigura si posibilitatea evaluarii efectelor masurilor de reglementare.

    Elemente necesare elaborarii sistemului de monitorizare
    Pentru dezvoltarea unui sistem de monitorizare a calitatii apelor de suprafata poluate cu azotati proveniti din surse agricole este necesar sa se realizeze urmatoarele obiective:
    - stabilirea (definitivarea) retelei de monitorizare pe bazin hidrografic - se refera la selectionarea sectiunilor de supraveghere a calitatii apelor dulci de suprafata, in special a celor care sunt destinate potabilizarii;
    - stabilirea protocolului de prelevare a probelor;
    - stabilirea protocolului analitic;
    - limita de cuantificare;
    - evaluarea statistica a rezultatelor analitice.
    In vederea stabilirii celor mai reprezentative puncte (statii) de supraveghere (pentru prelevarea de probe de apa) este necesar sa se cunoasca:
    - sursele agricole de poluare difuza;
    - importanta lor relativa in evaluarea riscului de poluare cu nitrati;
    - incidenta globala a altor surse de poluare cu azotati.
    Sursele agricole cu risc de poluare difuza cu nitrati sunt reprezentate de:
    - practicile agricole ale solurilor;
    - complexurile de crestere a animalelor.
    In fiecare bazin hidrografic aceste activitati agricole sunt foarte diversificate. Astfel, in cazul culturilor se disting mai multe tipuri:
    - cereale paioase: grau, orz, ovaz, secara, sorg;
    - porumb;
    - sfecla de zahar;
    - cartofi;
    - legume;
    - oleaginoase (floarea-soarelui, rapita);
    - culturi permanente;
    - culturi speciale in aer liber: vita de vie, pomi fructiferi;
    - culturi de sera;
    - culturi tehnice: in, canepa, bumbac;
    - culturi furajere: trifoi etc.
    Pe langa acestea sunt considerate surse difuze si suprafetele de sol permanent inierbate (pasunile si fanetele).
    De asemenea, in ceea ce priveste cresterea animalelor exista diferente in privinta distributiei acestora pe suprafata bazinelor hidrografice. Exista exploatatii agricole de dimensiuni foarte mici la nivel de gospodarii individuale, dar si ferme mari si mijlocii.
    Fiecare dintre aceste surse agricole are o pondere diferita in ceea ce priveste contributia la poluarea cu nitrati a apelor de suprafata, prin fenomene de siroire.
    Pentru selectarea sectiunilor de control se va lua in considerare urmatoarea metodologie:
    - in cazul activitatii agricole "culturi":
        - se va realiza inventarierea tuturor tipurilor de culturi practicate in judetele din cadrul fiecarui bazin hidrografic;
        - se va calcula suprafata ocupata de fiecare tip de cultura in raport cu suprafata fiecarui judet (%);
        - se vor selecta tipurile de culturi dupa indexul de azot (cantitatea de azot indepartata din sol dupa fiecare tip de cultura). Pentru culturile agricole continue de lunga durata (culturi pe asolamente) este necesar sa se ia in considerare doar ultimul tip de cultura pentru estimarea indexului de azot si istoria campului pe mai mult de 1 an. Indexul de azot pentru fiecare tip de cultura serveste la evaluarea proportiei de azot aplicate corespunzator;
        - se vor selecta tipurile de culturi in ordinea descrescatoare a raportului si dupa indexul de azot si se vor da note fiecarui tip de cultura. Notele date culturilor care sunt tratate cu fertilizatori se pot da si dupa confruntarea prin anchete pe teren cu calendarul tratamentelor si cu perioadele de timp in care ploile sunt favorabile pentru aparitia siroirilor (aceste perioade se definesc prin analize statistice asupra duratei si intensitatii episoadelor pluviale).
    In cazul activitatii agricole de "crestere a animalelor":
    - se vor inventaria fermele existente pe suprafata judetelor strabatute de fiecare bazin hidrografic;
    - se vor delimita aceste ferme dupa numarul de capete, ferme mici, mari si mijlocii, pe categorii de animale:
        - porci: < 10.000 de capete; > 100.000 de capete; 10.000 - 100.000 de capete;
        - bovine: < 50 de capete; > 1.000 de capete; 50 - 1.000 de capete;
        - ovine: 200 de capete; 10.000 de capete; 3.000 - 5.000 de capete;
        - pasari: < 100.000 de capete; > 1.000.000 de capete; > 100.000 de capete;
    - se va stabili cantitatea de dejectii evacuata de la fiecare ferma;
    - se va evalua continutul in azot al dejectiilor pe categorie de animale;
    - se vor selecta fermele in ordinea descrescatoare a continutului de azot al dejectiilor, raportat la numarul de animale;
    - se va urmari modul de distributie al acestor ferme fata de bazinul hidrografic respectiv.
    Datele respective vor fi furnizate de Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului si unitatile din subordine, pe baza recensamantului agricol si horticol; Institutul de Cercetare pentru Pedologie si Agrochimie (I.C.P.A.) realizeaza cartari agrochimice si harti cu situatia nutrientilor din solurile utilizate ca terenuri agricole si a zonelor identificate ca fiind vulnerabile sau potential vulnerabile.
    Prin marcarea pe harta unui bazin hidrografic a distributiei suprafetelor de sol ocupate de culturi si a celor ocupate de ferme zootehnice (inclusiv structurile de stocare a dejectiilor animaliere solide, semilichide si lichide) se pot urmari, din amonte spre aval, zonele in care predomina aceste surse de poluare difuza cu azotati si se poate aprecia corect pozitionarea statiilor de monitorizare a continutului de azotati din apele de suprafata.
    La aprecierea pozitionarii acestor statii trebuie luata in considerare si situatia referitoare la identificarea tronsoanelor de emisari afectate de poluarea cu nitrati din surse agricole sau posibil a fi afectate in viitor.
    Prelevarile consecutive, la intervale regulate, din acelasi punct de prelevare trebuie sa dea un grad de confidenta a valorilor obtinute cuprinse intre 90 - 95% .
    Frecventa de monitorizare a continutului de azotati (proveniti din surse agricole) trebuie stabilita de Administratia Nationala "Apele Romane" pe baza datelor ce pot fi furnizate de MAPAM si ICPA si unitatile teritoriale din coordonare (OJSPA - oficii judetene de studii pedologice si agrochimice) cu privire la:
    - perioada sau perioadele de tratare a culturilor;
    - perioada de spalare a fertilizantilor (a azotului organic continut) din sol (de obicei sfarsitul toamnei - inceputul primaverii).
    Aceste date trebuie corelate cu date privind regimul pluvial care pot fi furnizate de Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele Romane".
    Protocolul de prelevare a probelor de apa trebuie realizat de Administratia Nationala "Apele Romane"; se vor respecta instructiunile de prelevare prevazute in stasurile in vigoare: STAS 8900/1-1971, privind determinarea azotatilor din ape de suprafata si ape uzate.
    Protocolul analitic trebuie realizat de Administratia Nationala "Apele Romane" si unitatile subordonate; se vor respecta instructiunile de determinare a azotatilor conform metodelor standard de masurare, care pot fi supuse reactualizarii, in functie de progresele in domeniu si de aparitia de noi metode standard de analiza si masurare; actualmente concentratia de azotati se va determina conform metodei standard (metoda spectrofotometrica sau fotocolorimetrica), prevazuta in STAS 8900/1-1971, SR ISO 7890/1, 2, 3-2000, STAS 12299-1991.
    Limita de cuantificare a continutului de azotati din apele de suprafata, conform cerintelor din Planul de actiune, este cea prevazuta in standardele in vigoare pentru clasa a II-a de calitate, fiind stabilita o valoare de 3 mg N-NO3 -/l.
    Pentru apele de suprafata utilizate sau destinate potabilizarii se va aplica valoarea limita prevazuta in Normele de calitate pe care trebuie sa le indeplineasca apele de suprafata utilizate pentru potabilizare, NTPA-013 (cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 100/2002), care reglementeaza ca valoare recomandata pentru continutul de azotati al apelor de categoria A1 - 25 mg NO3-/dm^3, iar ca valoare maxim admisibila - 50 mg NO3-/ dm^3.
    Evaluarea statistica a rezultatelor analitice se bazeaza pe incadrarea in standardele de calitate amintite, in baza programului de monitorizare.
    Conform Normelor NTPA-013 se considera ca o apa de suprafata indeplineste conditiile pentru potabilizare, daca probele prelevate la intervale regulate de timp, din acelasi punct de control utilizat si pentru captarea apei de baut, arata ca ea corespunde calitativ, in cazul in care:
    - la 95% din numarul de probe prelevate continutul de azotati respecta valorile prevazute pentru limita maxim admisibila - 50 mg/l;
    - la 90% din numarul de probe prelevate continutul de azotati respecta valorile recomandate - 25 mg/l.
    La calculul acestor procentaje nu vor fi luate in considerare valorile mai ridicate decat cele prevazute ca valori limita in cazul producerii viiturilor, dezastrelor naturale sau conditiilor meteorologice anormale.
    Cele 5 - 10% din probele care nu se conformeaza pot fi luate in seama daca:
    - calitatea apei din aceste probe nu se abate cu mai mult de 50% de la valorile stabilite (calitatea apei nu va prezenta pericol pentru sanatatea publica);
    - valoarea concentratiei de azotati la probele prelevate consecutiv, din acelasi punct, la intervale determinate statistic, se incadreaza in valorile stabilite in prezentul program.
    1.2.3. Monitorizarea apelor subterane din punct de vedere al continutului de azotati proveniti din surse agricole
    Deoarece aproximativ 50% din populatia urbana si 95% din gospodariile rurale depind de apa subterana pentru alimentarea cu apa potabila, este important sa se tina seama de caracteristicile de baza ale acestei resurse.
    Apa subterana constituie o resursa valoroasa de apa si din acest motiv sunt necesare informatii detaliate (complete si precise) pentru evaluarea starii ei actuale.
    Apa subterana este nu numai o resursa, ci si o caracteristica importanta a mediului natural, caracterizata de transport de poluanti de la suprafata.
    Perioada medie de raspuns, la intrarile de poluanti de la suprafata, al forajelor de alimentare cu apa subterana de mare adancime este de ordinul deceniilor. Raspunsul lent, datorat vitezei scazute a miscarii apei, arata ca analiza poluantilor din puturile de alimentare cu apa de adancime este un indicator slab al starii de deteriorare a calitatii apei din sistemul apei subterane luat ca un intreg.
    De multe ori apele subterane se alimenteaza prin infiltratie din bazinul hidrografic de la suprafata, dar si din bazinele hidrografice vecine, situatie frecvent intalnita la masivele de carst, in care apa circula in fisurile rocilor si poate sa apara sub forma de izvoare la departari mari.
    Straturile de apa subterana fiind alimentate aproape integral de precipitatiile atmosferice, fie direct, fie prin intermediul raurilor si al lacurilor, debitul si nivelurile acestora sunt variabile in timp, in functie de cantitatea de precipitatii, cu o intarziere care se datoreaza timpului de infiltratie si duratei de circulatie a apei prin pamant pana la locul considerat al sursei.
    Deoarece viteza de miscare a apei subterane este mica (m/zi sau mai putin), intarzierea in producerea maximelor si minimelor de debit si de nivel, fata de perioadele corespunzatoare de precipitatii abundente, respectiv de seceta, este de ordinul saptamanilor sau chiar al lunilor.
    Monitorizarea calitatii apei subterane fiind un proces complex necesita stabilirea de programe de monitorizare pe termen lung sau scurt.

    Elemente necesare elaborarii sistemului de monitorizare
    Pentru dezvoltarea unui sistem de monitorizare a calitatii apelor subterane poluate cu azotati proveniti din surse agricole este necesar sa se realizeze aceleasi obiective ca si cele pentru apele de suprafata:
    - stabilirea retelei de monitorizare pe bazin hidrografic; se refera la selectionarea statiilor de supraveghere a calitatii apelor subterane;
    - frecventa de monitorizare;
    - stabilirea protocolului de prelevare a probelor;
    - stabilirea protocolului analitic;
    - limita de cuantificare;
    - evaluarea statistica a rezultatelor analitice.
    In vederea stabilirii celor mai reprezentative statii de supraveghere (foraje de observatii) este necesar sa se cunoasca:
    - sursele agricole de poluare difuza;
    - importanta lor relativa in evaluarea riscului de poluare cu nitrati;
    - incidenta globala a altor surse de poluare cu azotati;
    - corpuri de ape subterane afectate de poluarea cu azotati proveniti din surse agricole si a celor susceptibile de a fi afectate de aceasta poluare (in functie de evolutia in timp a parametrului urmarit in forajele de alimentare care fac parte din reteaua de monitorizare existenta - retea care se refera la calitatea acestor ape din punctul de vedere al tuturor parametrilor fizico-chimici ce reflecta starea chimica a apelor subterane).
    Se recomanda utilizarea aceleiasi metodologii de stabilire a amplasarii forajelor de observatii ca cea descrisa pentru stabilirea punctelor de supraveghere pentru apele de suprafata.
    Proiectarea retelelor de monitorizare pentru apele subterane este extrem de importanta, deoarece trebuie obtinut maximum de informatii cu privire la extinderea poluarii cu azotati in apele subterane, care constituie de cele mai multe ori singura sursa de apa potabila (de exemplu, in zonele rurale).
    Amplasarea si proiectarea forajelor de observatie trebuie sa fie adecvate in functie de:
    - scopul pentru care este utilizat forajul (masurarea nivelurilor de apa, colectarea probelor de apa);
    - adancimea care trebuie atinsa; coloana filtranta a unui foraj trebuie sa fie indeajuns de lunga pentru a intersecta zona saturata peste intervalul de fluctuatii anuale ale nivelului apei; diametrul interior cel mai potrivit este in general cuprins intre 51,8 mm si 102 mm.
    O coloana filtranta mai lunga are o mai mare probabilitate de intersectie a penei de poluare cu azotati; la forajele de observatie cu scopuri multiple (de exemplu, detectarea lichidelor in faza neacvifera, colectarea probelor de apa din stratul superior al acviferului); lungimea coloanei filtrante poate varia de la 6 m la un minimum de 1,5 m; forajele cu diametre mai mici de 25 mm - 51,8 mm (piezometre), instalate de obicei in acvifere, au coloana filtranta foarte scurta, punctul de masura fiind la baza forajului si nu la nivelul suprafetei apei.
    Pentru evaluarea extinderii poluarii cu nitrati, forajul trebuie sa deschida perfect toata partea saturata a acviferului freatic cu coloana filtranta.
    Dupa ce s-a stabilit locul forajului de observatie si acesta a fost executat, se pot preleva probe de la diferite adancimi.
    La stabilirea retelei de monitorizare a calitatii apelor subterane trebuie luat in considerare si continutul azotatilor din apele freatice, amplasate pana la adancimea de 30 m (apa din fantanile particulare), care constituie sursa de apa pentru majoritatea localitatilor rurale.
    Obiectivele primare ale unei retele de foraje de observatie sunt:
    1. asigurarea accesului pentru masurarea nivelurilor apei subterane sau a suprafetei piezoelectrice a acviferului;
    2. prelevarea probelor de apa subterana.
    Forajele de observatie furnizeaza, de asemenea, date hidrogeologice si ajuta la determinarea proprietatilor hidraulice ale formatiunii in care se produce poluarea cu azotati (Marino si Luthin, 1982).
    Frecventa de monitorizare a continutului de azotati (proveniti din surse agricole) din apele subterane trebuie stabilita pe baza acelorasi date ca si cele pentru apele de suprafata. Se va realiza de catre Administratia Nationala "Apele Romane" si directiile de apa bazinale.
    Protocolul de prelevare a probelor de ape subterane trebuie sa respecte instructiunile de prelevare prevazute in stasurile in vigoare: SR ISO 7890/3-2000, privind determinarea continutului de azotati din apa bruta si apa potabila. Se va realiza de catre Administratia Nationala "Apele Romane" si directiile de apa bazinale.
    Protocolul analitic trebuie sa respecte instructiunile de determinare a azotatilor conform metodelor standard de masurare, care pot fi supuse reactualizarii, in functie de progresele in domeniu si de aparitia de noi metode standard de analiza si masurare; actualmente concentratia de azotati se va determina conform metodei standard (metoda spectrometrica cu acid sulfosalicilic) prevazuta in SR ISO 7890/3-2000. Se va realiza de catre Administratia Nationala "Apele Romane" si directiile de apa bazinale.
    Limita de cuantificare a continutului de azotati din apele subterane, conform cerintelor din Planul de actiune, este cea prevazuta in normativele in vigoare.
    Evaluarea statistica a rezultatelor analitice se bazeaza pe incadrarea in standardele de calitate amintite, in baza programului de monitorizare realizat de Administratia Nationala "Apele Romane". Se pot utiliza cerinte similare cu cele prevazute in Normele NTPA-013, conform Hotararii Guvernului nr. 100/2002.
    Pentru protectia apelor subterane fata de impacturile negative ale activitatilor agricole este necesar sa se prevada in cadrul protocoalelor de reglementare un sistem cuprinzator de monitorizare a solului si a apei subterane.
    Poluarea cu azotati a apelor subterane datorita activitatilor agricole necesita, pe langa controlul calitatii apei subterane, si informatii asupra proprietatilor solului.
    Solul a fost caracterizat la o adancime maxima de 2 m, dar interesul crescut pentru caracteristicile solului s-a extins la adancimi mai mari de 2 m.
    Limita cea mai scazuta a solului cu roca dura sau cu materia pamantoasa este teoretic delimitata de animale, radacini sau alte amprente de activitate biologica. Astfel limita cea mai de jos a solului este in mod normal limita activitatii biologice, care in general coincide cu adancimea obisnuita a radacinilor plantelor perene. Daca totusi exista activitate biologica sau alte procese pedogenetice care se extind la mai mult de 200 cm, limita cea mai de jos a solului se stabileste arbitrar la 200 cm.
    Conditiile de sol, drenajul si permeabilitatea sunt strans legate de productivitatea recoltelor performante, constituindu-se ca factori determinanti.
    Cand apar infiltratii dupa o ploaie sau dupa irigatii, zona de sol cedeaza o parte de substante minerale (azotati) in apa de infiltratie si astfel apar numeroase efecte importante ca rezultat al scurgerii apei in substrat. Aceste efecte sunt transmise in primul rand in zona saturata a solului, cunoscuta sub numele de "acvifer".
    Principiile de baza ale caracteristicilor solului si ale apei subterane sunt direct legate de procesul de curgere a apei si de transferul de substanta/energie.
    Pana nu demult accentul major al monitorizarii a fost pus pe prelevarea de probe de apa subterana, ignorand tehnicile de monitorizare a zonelor vadoase pentru detectarea din timp a deplasarii poluantilor (de exemplu, azotati).
    Monitorizarea zonei vadoase (nesaturata) alaturi de monitorizarea zonei saturate (zonei acvifere subterane) este necesara pentru:
    - evaluarea transportului de fertilizatori aplicati culturilor agricole;
    - caracterizarea extinderii spatiale a poluarii ce rezulta din folosinta istorica a terenului in zona de interes.

    Monitorizarea zonelor saturate (acvifere subterane)
    Straturile de apa subterana fiind alimentate aproape integral de precipitatiile atmosferice, fie direct, fie prin intermediul raurilor si al lacurilor, debitul si nivelurile acestora sunt variabile in timp, in functie de cantitatea de precipitatii, cu o intarziere care se datoreaza timpului de infiltratie si duratei de circulatie a apei prin pamant pana la locul considerat al sursei.
    Deoarece viteza de miscare a apei subterane este mica (m/zi sau mai putin), intarzierea in producerea maximelor si minimelor de debit si de nivel, fata de perioadele corespunzatoare de precipitatii abundente, respectiv de seceta, este de ordinul saptamanilor sau chiar al lunilor.
    Cand se produce poluare punctiforma, impurificatorii patrund in sistemul de curgere al apei subterane si sunt purtati in aval (miscare de advectie), formand o pana de poluare; forma penei este influentata de alti factori, incluzand doua tipuri de dispersie hidraulica: amestecul mecanic si difuzia moleculara.
    Densitatea substantelor poluante in raport cu apa, precum si natura hidraulica a acviferului (omogenitatea, izotropia, grosimea) vor determina penetrarea pe verticala a penei, deoarece aceasta se deplaseaza in aval.
    In functie de caracteristicile fizice si biochimice ale materialului saturat, dispersia poate fi de o magnitudine chiar mai mare decat miscarea longitudinala (advectie) in acvifer. Insa cel mai adesea amestecul mecanic cuplat cu fluxul advectiv creeaza pene de forma eliptica.
    Cu cat aria totala acoperita de pana este mai mare, cu atat impurificatorii devin mai diluati.
    Pentru a determina dimensiunile unei pene, forajele de observatie pot fi instalate temporar in acvifer, pentru a preleva probe de apa. O analiza a nivelurilor relative de apa sau a suprafetei piezoelectrice in foraje va arata directia fluxului apei subterane.
    Poluarea difuza care sta la baza incarcarii cu azotati a apelor nu este generata de un singur eveniment sau actiune, prin urmare se produce consecvent o intindere larga a impurificatorilor in straturile acvifere.
    Frecvent, monitorizarea apei subterane are doua obiective principale: evaluarea extinderii si/sau evolutia contaminarii apei subterane de la o sursa cunoscuta si monitorizarea unei surse potentiale a poluarii apei subterane (Showalter, 1985).
    Monitorizarea continua este ceruta in timpul unui program de actiuni de remediere, pentru a evalua progresul sau succesul in decontaminarea solului ori a apelor subterane in zona.
    Proiectarea adecvata a sistemului de monitoring pentru stabilirea concentratiilor azotatilor are drept scop evaluarea si managementul de risc pentru producerea unei astfel de poluari si imbunatatirea calitatii resurselor de apa afectate de poluarea cu nitrati.
    Proiectarea unui sistem de monitoring in sprijinul evaluarii poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole se va realiza la nivel de bazin hidrografic.
    Eforturile de monitorizare implica in general o gama diversa de scari spatiale si temporale, depinzand de utilizarea datelor rezultate privind calitatea solului si a apei subterane. Scara spatiala de monitorizare dicteaza in general rezolutia temporara de prelevare.
    Astfel, supravegherea la scara regionala (bazine hidrografice) implica monitorizarea pe termen lung (ani) a schimbarilor sezoniere, spre deosebire de caracterizarea specifica zonei, detaliata, a unitatilor spatiale mici (campuri), care pot necesita diagrame de prelevare zilnice sau chiar orare.

    2. Program de supraveghere si control, proceduri si instructiuni

    Programul de supraveghere si control al calitatii apelor de suprafata si subterane, din punct de vedere al continutului de azotati, proveniti din surse agricole, se poate realiza pe baza dezvoltarii unei retele de monitorizare reprezentative pentru apele afectate de o astfel de poluare.
    Specificarile tehnice si metodele normalizate de analiza si de supraveghere cuprinse intr-un astfel de program vor fi stabilite de Administratia Nationala "Apele Romane".

    2.1. Program de supraveghere si control al poluarii apelor de suprafata cu nitrati proveniti din surse agricole
    Realizarea unui program de supraveghere si control al calitatii apelor de suprafata afectate de poluarea cu azotati proveniti din surse agricole impune:

    2.1.1. Date privind caracteristicile mediului:
    2.1.1.1. Distanta fata de terenurile agricole, de locurile de depozitare a gunoiului de grajd provenit de la ferme zootehnice
    2.1.1.2. Numarul septelului (ferme mici individuale, ferme mari - complexuri zootehnice)
    2.1.1.3. Clima si vremea (variatii de temperatura, regim de precipitatii etc.)
    2.1.1.4. Caracteristicile fizice (topografie, distante etc.)
    2.1.1.5. Debitele sezoniere
    2.1.1.6. Prezenta si localizarea altor surse de poluare in zona in care se efectueaza prelevari
    2.1.1.7. Datele anterioare privind caracteristicile fizice si poluarea cu azotati.

    2.1.2. Date privind caracteristicile surselor sau a locului de prelevare:
    2.1.2.1. Localizarea surselor difuze reprezentative care incarca apele cu azotati
    2.1.2.2. Productia vegetala, capacitatea de depozitare a dejectiilor animaliere
    2.1.2.3. Localizarea altor surse (procese industriale tipice care incarca apele cu azotati)
    2.1.2.4. Selectarea punctelor de supraveghere sa fie reprezentativa pentru sursele difuze care prezinta risc de poluare cu azotati (depozitele de dejectii animaliere sau terenurile agricole cultivate)
    2.1.2.5. Sectiunile de supraveghere sa fie stabile, cunoscandu-se perioada de aplicare a ingrasamintelor chimice sau organice, iar posibilitatea de modificare a graficului de introducere de noi substante chimice in perioadele de studiu sa fie redusa.

    2.1.3. Stabilirea densitatii spatio-temporale a prelevarilor:
    2.1.3.1. Selectarea duratei, frecventei si perioadei de prelevare (zi, luna, sezon, an): se propune ca in perioadele fara precipitatii si in perioadele in care nu se aplica tratamente culturilor sa se faca prelevari lunare la rauri si trimestriale la lacuri; prelevarile pot fi mai dese in perioadele cu precipitatii si in perioada tratamentelor la culturi.
    2.1.3.2. Alegerea tipului de probe: prelevarea de probe instantanee
    2.1.3.3. Colectarea datelor de mediu pentru stabilirea influentei sezonului si vremii asupra reprezentativitatii probei
    2.1.3.4. Localizarea sectiunilor de prelevare: selectionare, localizare GIS, distanta fata de sursele agricole.

    2.1.4. Caracteristicile probei:
    2.1.4.1. Caracteristicile fizice si organoleptice: pH, temperatura, culoare, miros.

    2.1.5. Stabilirea tehnicilor de prelevare: conform standardelor in vigoare.

    2.1.6. Stabilirea tehnicilor analitice: conform standardelor in vigoare (STAS 8900/1-1971, SR ISO 7890/1,2,3-2000, STAS 12299-1991).

    2.1.7. Controlul de calitate, asigurarea calitatii si raportari: conform referentialului de acreditare a laboratoarelor.

    2.2. Program de supraveghere si control al poluarii apelor subterane cu nitrati proveniti din surse agricole
    Supravegherea la scara regionala a apelor subterane (de exemplu, bazine hidrografice) implica monitorizarea pe termen lung (ani) a schimbarilor sezoniere, spre deosebire de caracterizarea specifica zonei, detaliata, a unitatilor spatiale mici (de exemplu, campuri), care pot necesita diagrame de prelevare zilnice sau chiar orare.
    Etapele necesare pentru realizarea unui program de supraveghere si control al calitatii apelor subterane afectate de poluarea cu azotati proveniti din surse agricole sunt:

    2.2.1. Date privind caracteristicile de mediu:
    2.2.1.1. Distributia terenurilor agricole, a locurilor de depozitare a gunoiului de grajd provenit de la ferme zootehnice fata de pozitionarea forajelor de observatie si de alimentare cu apa
    2.2.1.2. Clima si vremea (variatii de temperatura, regim de precipitatii etc.)
    2.2.1.3. Caracteristicile fizice (topografie, distante etc.)
    2.2.1.4. Debitele sezoniere
    2.2.1.5. Prezenta si localizarea altor surse de poluare in zona in care se efectueaza prelevari
    2.2.1.6. Datele anterioare privind caracteristicile fizice si poluarea cu azotati.

    2.2.2. Caracteristicile surselor sau ale locului de prelevare:
    2.2.2.1. Localizarea surselor difuze reprezentative care incarca apele cu azotati
    2.2.2.2. Productie vegetala, capacitatea de depozitare a dejectiilor animaliere
    2.2.2.3. Localizarea altor surse (procese industriale tipice care incarca apele cu azotati)
    2.2.2.4. Amplasarea forajelor de supraveghere sa fie reprezentativa pentru sursele difuze care prezinta risc de poluare cu azotati prin infiltratii (depozitele de dejectii animaliere sau terenurile agricole cultivate)
    2.2.2.5. Locurile de amplasare a forajelor de supraveghere sa fie stabile, cunoscandu-se perioada de aplicare a ingrasamintelor chimice sau organice, iar posibilitatea de modificare a graficului de introducere a noi substante chimice in perioadele de studiu sa fie redusa
    2.2.2.6. Prelevarea de probe de ape subterane la intervale regulate.

    2.2.3. Stabilirea densitatii spatio-temporale a prelevarilor:
    2.2.3.1. Frecventa de prelevare: de doua ori pe an
    2.2.3.2. Alegerea tipului de probe: prelevarea de probe instantanee, dupa realizarea programului de pompari stabilit
    2.2.3.3. Colectarea datelor de mediu pentru stabilirea influentei sezonului si vremii asupra reprezentativitatii probei
    2.2.3.4. Localizarea si realizarea forajelor de prelevare: selectionare, localizare GIS, distanta fata de sursele agricole; se recomanda monitorizarea forajelor de mare adancime si a forajelor situate la mai putin de 30 m (fantani).

    2.2.4. Furnizarea de date privind caracteristicile probei: caracteristici fizice si organoleptice: pH, temperatura, culoare, miros.

    2.2.5. Stabilirea tehnicilor de prelevare: conform standardelor in vigoare.

    2.2.6. Stabilirea tehnicilor analitice: conform standardelor in vigoare (STAS 8900/1-1971, SR ISO 7890/1, 2, 3-2000, STAS 12299-1991).

    2.2.7. Controlul de calitate, asigurarea calitatii si raportari: conform referentialului de acreditare a laboratoarelor.

    2.3. Programul de control al calitatii apelor de suprafata si a apelor subterane, afectate de poluarea cu azotati din surse agricole, in sectiunile de prelevare reprezentative pentru aceasta poluare, se va realiza de catre factorii abilitati: Administratia Nationala "Apele Romane" si unitatile subordonate implicate in implementarea Directivei 91/676), astfel:
    - o data la 4 ani - in sectiunile in care exista depasiri ale valorilor limita reglementate si ori de cate ori este necesar;
    - o data la 8 ani - in sectiunile in care rezultatele controalelor precedente sunt bune (adica se situeaza sub valoarea limita reglementata) si nici o alta activitate antropica nu este posibil sa intervina asupra cresterii continutului de azotati.
    Programul de control consta in controalele efectuate pentru evaluarea amplorii poluarii cu azotati a apelor de suprafata si subterane. Controalele vor fi efectuate pentru fiecare punct de supraveghere anual pe o perioada de 4 ani.
    Frecventa controalelor este conditionata de un nivel acceptabil de confidenta si de precizie a rezultatelor; prelevarile consecutive, la intervale regulate, din acelasi punct de prelevare trebuie sa dea un grad de confidenta a valorilor obtinute cuprins intre 90 - 95% .
    Daca controalele releva depasiri constante ale valorilor reglementate se vor stabili programe de masuri pentru remediere.

    3. Proceduri, metodologii si instructiuni de evaluare a datelor de monitorizare

    Achizitia de date analitice si procesarea lor sunt componente principale ale sistemului de monitorizare a calitatii apelor de suprafata si subterane.
    Scopul final al achizitiei de date analitice privind aceste categorii de ape este stocarea tuturor informatiilor monitorizate intr-o baza de date permanenta care va permite gasirea si analiza ulterioara a datelor.
    Procedurile pentru achizitia de date sunt:
    - achizitia manuala a datelor si stocarea lor digitala intr-un computer;
    - sisteme on-line, care faciliteaza intrarea continua a datelor intr-un sistem de computere. Transmiterea automata a datelor utilizeaza senzori pentru monitorizarea concentratiei de azotati, precipitatii etc.
    Cea mai comuna procedura este achizitia manuala cu stocarea datelor pe un suport magnetic sau electronic. Aceasta procedura depinde insa de disponibilitatea resurselor umane, deoarece se pot produce numeroase erori la transferarea datelor brute sau grafice in sistemele digitale; cu toate acestea, simplitatea procedurii si existenta posibilitatii de a se face copii pe hard o fac interesanta, meritand a fi luata in considerare.
    Sistemele on-line elimina necesarul observatiilor umane si reducerea numeroaselor vizite la forajele de observatie indepartate. Monitorizarea automata poate fi valoroasa in situatii speciale, precum studiul intensiv al variabilitatii temporale a continutului de azotati intr-un foraj de alimentare.
    Erorile asociate cu sistemele on-line sunt, in mod normal, limitate la defectiuni de transmitere datorita acumulatorilor, defectiuni ale senzorilor etc.
    Colectarea datelor in mod continuu este posibila doar daca sistemele au fost proiectate cu grija, au fost selectate cu grija echipamentele si s-a acordat o atentie meticuloasa intretinerii si recalibrarii lor.
    Pentru apele subterane este indicata monitorizarea automata in zonele izolate, unde prelevarea de probe este dificila.
    Achizitia de date cuprinde mai multe proceduri ca: transmiterea si stocarea datelor, gestionarea, analiza si iesirea acestora.
    Gestionarea, stocarea si salvarea datelor trebuie sa fie parte integranta a proiectarii initiale a sistemelor de monitorizare.
    Parametrul monitorizat trebuie inclus in definirea unei structuri de baza de date, care sa permita stocarea, salvarea, reinnoirea si iesirea informatiilor existente.
    Gestionarea datelor cuprinde 3 activitati majore:
    - verificarea si editarea datelor din teren;
    - stocarea datelor salvate;
    - iesirea datelor care includ analiza si interpretarea acestor date.
    Informatiile salvate pot fi reprezentative sub forma de harti sau diagrame, utilizand soft-ul corespunzator sau manual.
    Va fi utilizat un sistem mai complex - Sistemul informational geografic [Geographical Information Systems (GIS)].
    Bazele de date derivate din statiile de monitorizare din teren sunt inevitabil supuse intrarilor eronate sau pierderilor de informatii cand senzori individuali functioneaza fara calibrare.
    Toate datele colectate la diferite momente, utilizand diferite metode de masura, prelevare si analiza, trebuie sa fie verificate inainte de a fi stocate in baza de date.
    De aceea inainte de a incepe stocarea datelor trebuie efectuati mai multi pasi:
    - definirea structurii bazei de date;
    - salvarea si iesirea din baza de date;
    - analiza si interpretarea bazei de date.
    Definirea structurii bazei de date trebuie sa includa forma de editare ceruta: tabele, harti, grafice, analiza statistica, compatibilitatea datelor cu utilizarile ulterioare etc.
    Salvarea si iesirea din baza de date: datele trebuie sa fie prezentate intr-un format usor de inteles si aplicat. Reprezentarea numerica poate include analiza statistica a datelor si reprezentarile grafice. De obicei o serie de harti poate prezenta geologia descrisa, caracteristicile acvifere, calitatea apei subterane, utilizarea terenului, sursele de poluare si localizarea, utilizarea forajelor existente. Iesirea datelor este realizata in mod normal pe diferite dispozitive hardware ale computerului (imprimanta, ecran).
    Analiza si interpretarea bazei de date implica un proces distinct si separat de convertire a datelor salvate din baza de date intr-o forma corespunzatoare, gata pentru a fi procesate.
    Pentru a facilita sinteza unei game largi de date multidisciplinare se utilizeaza doua tehnici: trasarea pe o harta a vulnerabilitatii acvifere si utilizarea GIS.
    GIS a fost creat pentru colectarea, stocarea, gestionarea si procesarea informatiilor spatiale; in general este un mijloc de a rezolva problemele de management al utilizarii terenului. Un exemplu in domeniul hidrologic este proiectul CORINE WATER promovat de sistemul de operare; acesta permite intrarea, gestionarea, elaborarea, analiza si iesirea datelor.
    Definirea bazei de date in sistem GIS:
    - Intrarea datelor se refera la procedura utilizata pentru stocarea informatiilor geografice intr-un format digital. Informatiile care trebuie introduse sunt mai intai filtrate si verificate pentru a evita datele eronate.
    - Iesirea datelor se refera la salvarea datelor sub forma de tabele, harti sau grafice, care se pot realiza prin imprimare, pe ecran, plotter etc.
    - Gestionarea informatiilor spatiale se realizeaza prin proceduri de salvare a bazei de date.
    - Utilizarea functiilor analitice. Informatiile stocate in baza de date sunt colectate si procesate pentru obtinerea de noi informatii care furnizeaza un raspuns intrebarilor operatorilor (de exemplu, realizarea unei harti finale a concentratiei de azotati intr-un acvifer).
    Datele stocate intr-un sistem GIS pot fi spatiale, cand se descrie localizarea punctelor, liniilor, poligoanelor si suprafetelor (de exemplu, limite litologice), sau nespatiale, cand descrierea se refera la caracteristicile unor elemente (de exemplu, conductivitatea hidraulica a acviferului).
    Deoarece poate fi dificila interpretarea tabelelor cu date chimice ale apelor de suprafata si subterane, pot fi utilizate mai multe proceduri pentru facilitarea acestor interpretari. Cele mai utilizate sunt calcularea relatiei hidrochimice si reprezentarea grafica a analizei statistice a valorilor absolute.
    Necesitatea de software si modeling:
    Pe piata sunt disponibile mai multe pachete software pentru calcularea si prezentarea datelor, precum GEOEAS (US-EPA), UNDTCD, care pot fi usor instalate pe computer.
    Relatia hidrochimica stabileste raportul dintre diferiti ioni si concentratia lor; reprezentarea grafica este utila cand se compara analizele si pentru sublinierea similitudinilor si diferentelor dintre diferitele tipuri de apa, in timp ce analiza statistica calculeaza datele prelevate.
    Principalele tipuri de reprezentare a datelor sunt:
    - harti care prezinta izoliniile variabilelor de stare (niveluri de apa, concentratia de substanta dizolvata etc.) la orice data dorita, in orice parte a regiunii;
    - grafice care reprezinta variatia variabilelor de stare in cursul oricarei locatii sau al oricarei perioade de timp dorite.
    Deoarece datele de baza utilizate in determinarea calitatii apei sunt obtinute prin analize chimice ale probelor de apa, primul pas in interpretarea datelor trebuie sa includa verificarea analizelor chimice ale probelor de apa, verificarea acuratetei datelor.
    Datele din analizele chimice pot fi grupate si evaluate statistic utilizandu-se diferite tehnici pentru comprimarea volumelor mari de date sau pentru analiza distributiei in timp si in spatiu. Prezentarea grafica a analizelor ajuta la prezentarea relatiei chimice in diferite tipuri de apa, surse probabile de substante dizolvate, un regim real al calitatii apei si evaluarea resurselor de apa.
    Referindu-se la poluarea agricola, obiectivul primar il reprezinta monitorizarea schimbarilor concentratiilor impurificatorilor in timp si reprezentarea lor sub forma unui hidrograf, un grafic care arata schimbarile intr-o anumita perioada de timp a unor proprietati ale apei. Schimbarile in calitatea apelor subterane sunt relativ lente; se pot produce unele schimbari pe termen lung si pe termen scurt. Cand sunt prezentate schimbari pe termen lung, aceasta indica un proces de poluare. Uneori este importanta utilizarea diagramelor care arata diferentele calitatii apei de-a lungul unei sectiuni transversale in adancime a unui acvifer.
    O procedura utila de studiere a calitatii apei la o anumita data este prezentarea pe o harta a distributiei spatiale sau la suprafata a unei ori a unor anumite spatii de minerale, a raportului dintre ioni sau a parametrilor fizico-chimici.
    Metoda comuna de stabilire a frecventei de prelevare se bazeaza pe criteriul statistic si pe variabilitatea datelor, a concentratiilor de masurat si a schimbarilor de detectat. Dupa ce au fost colectate suficiente date pentru evaluarea variabilitatii, frecventa de prelevare este ajustata ca sa o reflecte in mod corespunzator.
    Statisticile sunt legate de analiza datelor de prelevare, iar probabilitatea este legata de masurarea sansei sau a probabilitatii derivate din datele de prelevare.
    Analiza statistica a datelor incepe cu tratarea datelor hidrologice brute prin prelevarea de date si studiul erorilor de observare.
    Pentru datele cu valori anormale sau extreme (probabil datorita erorilor de masura sau problemelor de poluare) se utilizeaza tehnici de distributie libera, tehnici statistice neparametrice; acestea se pot aplica la proiectarea retelei de monitorizare, pentru a evalua corect concentratia tipica a azotatilor intr-o zona sau proportia sectiunilor ori a forajelor care au depasiri ale limitelor standard existente.
    Analiza variabilitatii
    In prelevarea datelor, probele trebuie sa fie pur aleatorii si cat se poate de reprezentative pentru parametrul masurat.
    Dependenta de timp este cauza majora a hazardului impur al datelor. De exemplu, doua date succesive ale nivelului piezometric au in mod normal un grad mare de dependenta.
    Dependenta spatiala este cauzata de datele colectate din punctele de prelevare plasate in apropiere unul de altul, producand date similare sau practic identice.
    In general exista zone in care valorile tind sa fie ridicate sau scazute. Aceasta structura spatiala poate fi studiata printr-un model probabilistic care raspunde pentru iregularitati locale si presupune ca toate fenomenele aleatorii se datoreaza "erorilor sau zgomotului" si unei structuri fundamentale care reflecta caracteristicile generale ale fenomenului.
    Cele doua metode de estimare a gradului de variabilitate spatiala a unei variabile sunt functia de autocorelare si variograma. Ambele functii descriu modelul spatial al unei variabile in functie de observatiile la diferite distante de separare. Hartile de contur sunt realizate prin folosirea unei metode medii de deplasare a incarcarii, utilizata pentru interpolarea valorilor de la un set de date de prelevare pe o grila de puncte pentru conturare.
    Utilizarea tehnicilor de "kriging" si "cekriging" in sistemele de monitorizare a mediului (ASCE, 1990), pentru masurarea erorii de estimare, este relevanta referitor la definirea retelei de monitorizare.
    Graficele se pot utiliza pentru compararea analizelor sau accentuarea diferentelor ori similitudinilor. Cele mai utile tehnici sunt: graficele cu bare, diagramele circulare, hidrografe de calitate a apei, harti si profile de calitate a apei.
    Hartile de calitate a apei constituie o procedura utila pentru distributia spatiala a concentratiei de azotati din ape la o anumita data.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1072/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1072 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu