ORDIN Nr. 104
din 22 aprilie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursurilor pentru
ocuparea posturilor vacante/temporar vacante corespunzatoare functiilor
contractuale din Ministerul Administratiei si Internelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 28 aprilie 2010
Având în vedere prevederile art. 30 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 7 alin. (1) din anexa nr. I la Legea-cadru nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea
şi desfăşurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor
vacante/temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale din
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea
concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante/temporar vacante
corespunzătoare funcţiilor contractuale din Ministerul
Administraţiei si Internelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Angajarea personalului în structurile
Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI,
pe posturi vacante/temporar vacante corespunzătoare funcţiilor
contractuale se face prin concurs sau examen, după caz, în urma
cărora candidaţii declaraţi „admis" încheie, în
condiţiile legii, contracte individuale de muncă.
(2) In funcţie de sursa de recrutare -
internă sau externă - la concurs pot participa persoane din MAI sau,
după caz, din afara acestuia, dacă îndeplinesc condiţiile
generale şi condiţiile specifice, stabilite potrivit prezentului
regulament.
(3) In situaţia în care la concurs nu se înscriu
mai mulţi candidaţi pentru postul vacant/temporar vacant,
selecţionarea în vederea ocupării acestuia se realizează prin
examen.
Art. 2. - (1) Concursurile pentru ocuparea posturilor
vacante/temporar vacante prevăzute la art. 1 alin. (1) se organizează
de către structurile MAI ai căror conducători au calitatea de
ordonatori de credite, denumite în continuare unităţi
organizatoare, atât pentru posturile prevăzute în statele de
organizare/de funcţii proprii, cât şi pentru cele prevăzute în
statele de organizare/de funcţii ale structurilor aflate în
subordinea/finanţarea acestora.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
pentru posturile vacante/temporar vacante aflate în statele de
organizare/funcţii ale structurilor aparatului central al MAI şi ale celor
subordonate acestuia aflate în finanţarea ordonatorului principal de
credite, competenţa de organizare a concursurilor/examenelor pentru
ocuparea respectivelor posturi revine, potrivit competenţelor,
conducătorilor acestora sau, după caz, secretarilor de stat,
prevederile prezentului regulament aplicându-se în mod corespunzător.
Art. 3. - (1) Anunţurile privind posturile pentru
care se organizează concurs se aduc la cunoştinţa publicului
prin afişarea la sediul unităţii organizatoare şi prin
publicarea pe pagina de internet a acesteia sau, dacă aceasta nu
există ori nu este operaţională, pe pagina de internet a MAI
şi în presa scrisă, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte
de data desfăşurării concursului, prin grija compartimentelor de
resurse umane din/care deservesc unitatea organizatoare.
(2) Anunţul prevăzut la alin. (1)
conţine următoarele elemente:
a) denumirea postului pentru care se organizează
concursul şi principalele cerinţe ale acestuia, stabilite potrivit
prevederilor din fişa postului;
b) condiţiile de participare la concurs;
c) documentele solicitate candidaţilor pentru
constituirea dosarului propriu de recrutare, data-limită până la care
se pot depune acestea şi compartimentul care gestionează problematica
specifică concursului, cu precizarea datelor de contact, precum şi a
celorlalte date necesare desfăşurării concursului;
d) bibliografia şi tematica concursului;
e) locul, data şi ora desfăşurării
concursului, precum şi proba/probele de concurs.
(3) In situaţia în care anunţul se publică
în presa scrisă, acesta conţine doar elementele prevăzute la
alin. (2) lit. a), data-limită până la care se pot depune actele
pentru dosarul de concurs şi datele de contact ale compartimentului care
gestionează organizarea concursului.
(4) Sumele necesare publicării anunţurilor în
presă sunt asigurate de compartimentele financiare ale
unităţilor organizatoare.
CAPITOLUL II
Condiţii generale şi condiţii
specifice pentru ocuparea posturilor vacante/ temporar vacante
corespunzătoare funcţiilor contractuale din MAI
SECŢIUNEA 1
Condiţii generale
Art. 4. - (1) In vederea participării la concurs,
candidaţii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii generale:
a) să aibă cetăţenia română
sau cetăţenia unui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului
Economic European;
b) să nu aibă antecedente penale, cu
excepţia cazului în care a intervenit reabilitarea;
c) să îndeplinească condiţiile de studii
corespunzătoare postului;
d) să îndeplinească condiţiile minime de
vechime în muncă/în specialitate corespunzătoare postului;
e) să aibă o stare de sănătate
corespunzătoare exercitării funcţiei, certificată conform
legii;
f) să aibă capacitate deplină de
exerciţiu;
g) să nu fi desfăşurat activitate de
poliţie politică, astfel cum este definită prin lege - numai
pentru funcţiile de conducere.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit.
a), în anumite domenii de activitate, conducerea unităţii
organizatoare, cu aprobarea ministrului administraţiei şi internelor,
poate decide, de la caz la caz, în funcţie de necesitate, angajarea unor
specialişti, cetăţeni ai altor state decât cele membre ale
Uniunii Europene.
Art. 5. - (1) In vederea participării la concursul
pentru ocuparea unei funcţii, pentru care se prevăd condiţii
referitoare la studii, fiecare candidat trebuie să fie:
a) absolvent cu certificat de capacitate/de absolvire a
învăţământului de 8 ani, în cazul funcţiilor pentru care
sunt necesare studii generale;
b) absolvent cu diplomă de bacalaureat al unei
instituţii de învăţământ de nivel liceal, conform legii, în
cazul funcţiilor pentru care sunt necesare studii medii;
c) absolvent cu diplomă a unei instituţii de
învăţământ postliceal, în cazul funcţiilor prevăzute
cu studii postliceale, respectiv cu diplomă de
licenţă/diplomă a unei instituţii de
învăţământ superior, acreditată/autorizată, conform
legii, în cazul funcţiilor pentru care sunt necesare studii superioare.
(2) Persoanele care participă la concursul
organizat pentru ocuparea funcţiilor de conducere, cu excepţia
funcţiilor de şef birou, trebuie să fi absolvit, suplimentar
faţă de prevederile alin. (1), şi, cel puţin, un program de
masterat sau studii postuniversitare în specializări corespunzătoare
cerinţelor postului.
Art. 6. - (1) Condiţiile de vechime necesare
candidaţilor pentru participarea la concurs sunt următoarele:
a) condiţiile minime de vechime în specialitatea
studiilor necesare participării la concursul organizat pentru ocuparea
funcţiilor contractuale pentru care sunt necesare studii superioare se
stabilesc astfel:
1. 6 luni pentru ocuparea funcţiilor contractuale
de gradul profesional II;
2. 3 ani şi 6 luni pentru ocuparea funcţiilor
contractuale de gradul profesional I;
3. 6 ani şi 6 luni pentru ocuparea funcţiilor
contractuale de gradul profesional IA;
b) condiţiile minime de vechime în muncă
necesare participării la concursul organizat pentru ocuparea
funcţiilor contractuale pentru care sunt necesare studii medii se
stabilesc astfel:
1. 6 luni pentru ocuparea funcţiilor contractuale
de treapta profesională II;
2. 3 ani şi 6 luni pentru ocuparea funcţiilor
contractuale de treapta profesională I;
3. 6 ani şi 6 luni pentru ocuparea funcţiilor
contractuale de treapta profesională IA.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
conducătorul unităţii organizatoare poate stabili, în cazul
funcţiilor comune din sectorul bugetar, condiţii minime de vechime în
muncă, prin corelare cu prevederile art. 8 alin. (3) din anexa nr. I la
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit
din fonduri publice.
Art. 7. - Pentru ocuparea funcţiilor contractuale
de conducere, candidaţii înscrişi la concurs trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii de vechime în specialitate:
1. şef birou - 1 an;
2. şef serviciu - 2 ani;
3. director adjunct - 3 ani;
4. director - 3 ani;
5. director general adjunct - 3 ani;
6. director general - 3 ani;
7. şef departament - 5 ani.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii specifice
Art. 8. - (1) Condiţiile specifice pentru ocuparea
unui post vacant/temporarvacant corespunzător unei funcţii
contractuale se stabilesc de către conducătorii unităţilor
organizatoare, potrivit domeniului specific de activitate şi pe baza
cerinţelor stabilite în fişa postului scos la concurs.
(2) Stabilirea condiţiilor specifice se
realizează cu respectarea principiilor egalităţii de şanse,
nediscriminării şi competenţei profesionale.
(3) Pentru ocuparea funcţiilor de conducere se pot
stabili suplimentar condiţii specifice care să ateste calitatea de
bun organizator şi conducător de lucrări sau
activităţi, experienţa în domeniu şi capacitatea de a lua
decizii.
Art. 9. - Pentru posturile vacante/temporar vacante a
căror ocupare este condiţionată de respectarea anumitor criterii
stabilite prin legi speciale, candidatul trebuie să îndeplinească
condiţiile de studii necesare stabilite potrivit legii şi fişei
postului.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea
concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante/temporar vacante
corespunzătoare funcţiilor contractuale din MAI
Art. 10. -In scopul organizării şi
desfăşurării concursurilor pentru ocuparea posturilor
vacante/temporar vacante, la nivelul unităţilor organizatoare se
constituie comisii de concurs şi comisii de soluţionare a
contestaţiilor, ale căror componenţă numerică,
atribuţii şi competenţe sunt stabilite în Metodologia privind
organizarea şi desfăşurarea concursurilor/examenelor pentru
ocuparea posturilor vacante/temporar vacante corespunzătoare
funcţiilor contractuale din MAI, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 11. - (1) In vederea participării la concurs,
fiecare candidat are obligaţia de a depune, în termenul comunicat prin
anunţul de concurs, actele necesare pentru constituirea dosarului propriu
de recrutare.
(2) La concursurile pentru ocuparea posturilor
vacante/temporar vacante pot participa numai candidaţii ale căror
dosare proprii de recrutare sunt complete şi corect întocmite.
(3) Pentru fiecare concurs de ocupare a posturilor
vacante/temporar vacante unitatea organizatoare întocmeşte un dosar de
concurs.
(4) Dosarele de concurs se păstrează timp de
2 ani la compartimentul de resurse umane din/care deserveşte unitatea
organizatoare, iar apoi se arhivează, în condiţiile legii.
(5) Conţinutul dosarului propriu de recrutare,
precum şi cel al dosarului de concurs sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 12. - (1) Concursurile pentru ocuparea posturilor
vacante/temporar vacante constau în administrarea, după caz, a uneia
dintre următoarele probe:
a) test scris, pentru verificarea
cunoştinţelor necesare îndeplinirii atribuţiilor postului;
b) interviu pe subiecte profesionale.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în
funcţie de specificul atribuţiilor postului, concursul poate consta,
după caz, exclusiv în administrarea unei probe practice de evaluare a
aptitudinilor, cu relevanţă directă pentru performanţa pe post
ori în administrarea unei astfel de probe înainte de cea stabilită
potrivit alin. (1).
(3) Proba/probele de concurs
prevăzută/prevăzute la alin. (1) şi (2) se
desfăşoară în limba română.
Art. 13. - (1) Aprecierea rezultatelor finale ale
probei/probelor de concurs se face cu note de la 1 la 10.
(2) Nota de promovare a probei/probelor de concurs este
minimum 7,00. Candidaţii care au promovat proba sunt declaraţi
„admis", iar cei care nu au promovat sunt declaraţi „respins".
(3) In situaţia în care, potrivit prevederilor
art. 12 alin. (2), concursul constă în administrarea unei probe practice
anterioare celei stabilite potrivit art. 12 alin. (1), la cea de a doua
probă se prezintă numai candidaţii declaraţi „admis"
la proba practică.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (3),
nota finală reprezintă media aritmetică a notelor obţinute
la fiecare dintre probele concursului.
(5) Este declarat „admis" la concurs candidatul
care a fost declarat „admis", după caz, la fiecare dintre probele
concursului şi a obţinut nota finală cea mai mare.
Candidaţii care au promovat proba/probele de concurs, însă nu au
obţinut nota finală cea mai mare, precum şi cei care nu au
promovat proba/probele de concurs sunt declaraţi „respins" la concurs.
(6) In situaţia în care mai mulţi candidaţi
au aceeaşi notă finală, iar concursul a constat în administrarea
unei singure probe, este declarat „admis" la concurs candidatul care are
cea mai mare medie la licenţă, în cazul posturilor prevăzute cu
studii superioare, la examenul de absolvire a şcolii postliceale, în cazul
posturilor prevăzute cu studii postliceale, la bacalaureat, în cazul
posturilor prevăzute cu studii medii, ori, după caz, candidatul care
are cea mai mare medie aritmetică a mediilor generale obţinute în
ciclul gimnazial de pregătire, în cazul posturilor prevăzute cu
studii generale. In cazul posturilor pentru care nu sunt prevăzute
condiţii de studii, în situaţia în care mai mulţi candidaţi
au aceeaşi notă finală, iar concursul a constat în administrarea
unei singure probe, departajarea candidaţilor se realizează în urma
readministrării probei.
(7) In cazul în care concursul a constat şi în
administrarea unei probe practice, în condiţiile art. 12 alin. (2),
şi mai mulţi candidaţi au aceeaşi notă finală,
departajarea se realizează în funcţie de nota obţinută la
proba practică, iar dacă şi în această situaţie se
constată egalitate, pentru departajarea acestora se procedează
potrivit prevederilor alin. (6).
(8) Desfăşurarea probelor de concurs se
planifică în zilele lucrătoare, la un interval de minimum 48 de ore,
dar nu mai mult de 72 de ore între ele.
Art. 14. - (1) Candidatul declarat „admis" la
concurs se prezintă la post în termen de maximum 15 zile calendaristice de
la data afişării rezultatului concursului.
(2) In cazul neprezentării la post a candidatului
declarat „admis" la concurs, la termenul stabilit, conducătorul
unităţii organizatoare comunică în scris persoanei care a
promovat proba/probele de concurs, declarată „respins" la concurs,
care are nota finală imediat inferioară candidatului declarat
„admis" la concurs, posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv. In
această situaţie termenul de prezentare la post este de maximum 15
zile calendaristice de la data comunicării.
(3) Dacă nu există un alt candidat care
să poată ocupa postul pentru care a fost organizat concursul în
condiţiile prevăzute la alin. (2), se procedează la organizarea
unui nou concurs, cu respectarea normelor stabilite în prezentul regulament.
(4) Candidaţii declaraţi „respins" la
concurs nu pot ocupa, în baza notei finale obţinute la respectivul
concurs, alte posturi vacante în unitatea organizatoare sau în alte
unităţi ale MAI.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în
urma formulării unei cereri scrise şi temeinic motivate, candidatul
declarat „admis" la concurs se poate prezenta la post în termen de maximum
31 de zile calendaristice, în cazul unor situaţii determinate de
prevederile legale aplicabile.
Art. 15. - (1) Pentru verificarea suplimentară a
aptitudinilor cu relevanţă pentru îndeplinirea atribuţiilor
postului, candidatul declarat „admis" la concurs este încadrat, în
condiţiile legii, cu o perioadă de probă de 30 de zile
calendaristice în cazul funcţiilor de execuţie, respectiv 90 de zile
calendaristice pentru funcţiile de conducere.
(2) Decizia cu privire la verificarea suplimentară
a aptitudinilor cu relevanţă pentru îndeplinirea atribuţiilor
postului prin încadrarea posturilor vacante/temporar vacante cu perioadă
de probă se adoptă anterior declanşării procedurilor
specifice de concurs şi se aduce la cunoştinţa candidaţilor
prin anunţul de concurs.
(3) La debutul în profesie, absolvenţii
instituţiilor de învăţământ se încadrează, potrivit
legii, pe baza unei perioade de stagiu de 6 luni.
(4) Regimul juridic al perioadelor de probă, respectiv
stagiu, prevăzute la alin. (1) şi (3), precum şi statutul
profesional al persoanelor încadrate cu astfel de perioade sunt cele
reglementate de prevederile legale aplicabile categoriei profesionale a
personalului contractual.
Art. 16. - (1) La concursurile pentru ocuparea
funcţiilor de conducere vacante/temporar vacante prin promovarea din
rândul specialiştilor încadraţi pe funcţii de execuţie se
pot avea în vedere şi următoarele elemente de apreciere:
a) rezultatele obţinute de candidaţi în
activitatea desfăşurată până la data concursului;
b) calităţile de organizator şi
conducător al unor lucrări sau activităţi;
c) capacitatea de a lua decizii.
(2) Candidatul declarat „admis" la concursul
prevăzut la alin. (1) este încadrat, în condiţiile prezentului
regulament, pe o perioadă de probă de 90 de zile.
(3) Dacă la sfârşitul perioadei de probă
prevăzute la alin. (2) persoana respectivă s-a dovedit
corespunzătoare, aceasta este definitivată de la data începerii
perioadei de probă. In cazul în care, în perioada de probă, persoana
nu a dovedit că poate face faţă sarcinilor ce îi revin în
funcţia de conducere respectivă, aceasta este trecută în
funcţia de execuţie avută anterior sau în alta echivalentă.
(4) Promovarea în funcţiile de conducere de
director general, director, respectiv de director general adjunct, director
adjunct şi asimilate acestora se face prin concurs din rândul
specialiştilor care se încadrează în gradul profesional IA, I sau II,
cu respectarea condiţiilor de vechime prevăzute la art. 7.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 17. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
METODOLOGIE
privind organizarea şi desfăşurarea
concursurilor/examenelor pentru ocuparea posturilor vacante/ temporar vacante
corespunzătoare funcţiilor contractuale din MAI
SECŢIUNEA 1
Constituirea şi atribuţiile comisiei de
concurs şi ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor
Art. 1. - Prezenta metodologie reglementează
organizarea şi desfăşurarea concursurilor/examenelor pentru
ocuparea posturilor vacante/temporar vacante corespunzătoare
funcţiilor contractuale din MAI.
Art. 2. - (1) In vederea organizării şi
desfăşurării concursurilor/examenelor prevăzute la art. 1,
în cadrul unităţilor organizatoare se constituie comisii de concurs
şi comisii de soluţionare a contestaţiilor, denumite în
continuare comisii.
(2) Componenţa nominală a comisiilor, precum
şi desemnarea secretarului/secretarilor acestora se stabilesc prin
dispoziţie a conducătorului unităţii organizatoare, cu cel
mult 20 de zile lucrătoare, dar nu mai puţin de 15 zile
lucrătoare înainte de data desfăşurării
concursului/examenului.
(3) Pentru posturile din competenţa conducerii MAI
componenţa comisiilor se aprobă, potrivit normelor de
competenţă, la propunerea Direcţiei generale resurse umane.
Art. 3. - (1) Comisiile de concurs se alcătuiesc
din persoane care au funcţia cel puţin egală cu cea
prevăzută pentru postul scos la concurs, care prezintă
autoritate morală şi profesională, nu se află sub efectul
unei sancţiuni disciplinare conform legii şi care nu au calitatea de
soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv
cu oricare dintre candidaţi.
(2) Cel puţin unul dintre membrii fiecărei
comisii trebuie să aibă studiile de specialitate cerute pentru
ocuparea postului scos la concurs.
(3) Calitatea de membru în comisia de concurs este
incompatibilă cu aceea de membru în comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
Art. 4. - (1) Comisiile de concurs se compun dintr-un
număr impar de persoane, astfel:
a) preşedinte - şeful
structurii/compartimentului în care se află postul vacant pentru care se
organizează concurs;
b) 2 membri.
(2) In cazul în care în unitatea organizatoare nu
există specialişti în domeniul de activitate al postului vacant,
pentru asigurarea respectării condiţiilor prevăzute la art. 3
alin. (2), din comisie pot face parte specialişti de la alte
unităţi ale MAI sau din afara acestuia. Acestora, în situaţia în
care fac parte din comisiile de concurs, nu li se aplică prevederile art.
3 alin. (1) referitoare la nivelul funcţiei.
(3) Secretarul comisiei este numit din personalul
compartimentului de resurse umane din/care deserveşte unitatea
organizatoare. Secretarul comisiei de concurs poate fi şi secretarul
comisiei de soluţionare a contestaţiilor. Acesta nu are calitatea de
membru în comisii.
Art. 5. - Comisia de concurs are următoarele
atribuţii:
a) verifică corectitudinea întocmirii dosarelor
proprii de recrutare ale candidaţilor şi îndeplinirea
condiţiilor de participare la concurs;
b) stabileşte bibliografia şi, după caz,
tematica de concurs;
c) stabileşte proba/probele de concurs cu cel
puţin 15 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării
concursului;
d) elaborează subiectele/temele şi baremele
de corectare/apreciere şi notare pentru testul scris şi proba
practică, respectiv planul de interviu şi baremele de apreciere
pentru interviu, cu cel mult 24 de ore înainte de susţinerea fiecărei
probe, având în vedere cerinţele înscrise în fişa postului scos la
concurs, folosind, dacă este cazul, şi propuneri ale unor
specialişti în domeniul de activitate al postului pentru care se
organizează concurs;
e) asigură îndeplinirea condiţiilor pentru
desfăşurarea optimă a concursului/examenului - spaţii
corespunzătoare, papetărie, birotică şi alte elemente de
logistică necesare, precum şi respectarea procedurilor cu privire la
repartizarea pe săli, multiplicarea subiectelor, supravegherea
candidaţilor, afişarea grilelor de răspuns la ieşirea din
sală şi prezenţa ultimilor 2 candidaţi la corectarea
subiectelor-grilă etc;
f) efectuează instructajul candidaţilor cu
privire la modul general de desfăşurare a concursului/examenului,
precum şi înaintea fiecărei probe - numărul de subiecte, durata
alocată probei, criteriile de departajare, data şi locul
afişării rezultatelor, modalitatea de depunere a eventualelor
contestaţii, situaţiile care atrag eliminarea din concurs/examen,
alte precizări necesare desfăşurării în bune condiţii
a concursului/examenului;
g) corectează/apreciază şi notează
lucrările/proba practică/răspunsurile candidaţilor şi,
dacă este cazul, dispune măsuri corespunzătoare în baza
procesului-verbal de soluţionare a contestaţiilor;
h) semnează procesul-verbal care conţine
concluziile concursului/examenului, întocmit de secretarul comisiei, şi îl
prezintă conducătorului unităţii organizatoare,
însoţit de tabelul cu rezultatele obţinute de candidaţi, în
vederea încheierii contractului individual de muncă/numirii în postul
vacant;
i) păstrează în deplină securitate
documentele şi asigură confidenţialitatea datelor si
informaţiilor referitoare la conţinutul subiectelor, al grilelor de
corectare, ghidului de interviu şi lucrărilor candidaţilor;
j) stabileşte graficul de desfăşurare a
concursului/examenului.
Art. 6. - (1) Comisiile de soluţionare a
contestaţiilor sunt formate dintr-un preşedinte şi 2 membri.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
are următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile
candidaţilor cu privire la notarea/aprecierea probei/probelor
concursului/examenului, depuse în termen de maximum 24 de ore de la
afişarea rezultatului;
b) transmite, prin secretarul comisiei, rezultatele
analizei contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor în termen
de maximum 48 de ore de la depunerea contestaţiei;
c) transmite comisiei de concurs, prin secretarul
comisiei, procesul-verbal prevăzut la art. 8 lit. b).
(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
ia în considerare exclusiv contestaţiile cu privire la notarea/aprecierea
propriilor rezultate obţinute de candidat la proba de concurs/examen.
Art. 7. - Secretarul comisiei de concurs are
următoarele atribuţii:
a) gestionează păstrarea dosarelor proprii de
recrutare ale candidaţilor şi prezentarea acestora comisiei de
concurs;
b) constituie şi gestionează dosarul de
concurs;
c) întocmeşte şi afişează înainte
de data susţinerii primei probe/probei concursului lista candidaţilor
care nu pot participa la concurs din cauza faptului că nu au dosarele
proprii de recrutare corect şi/sau complet întocmite şi/sau nu
îndeplinesc condiţiile de participare la concurs;
d) întocmeşte procesul-verbal cu rezultatele
concursului/ examenului;
e) afişează graficul de desfăşurare
a concursului/examenului, rezultatele concursului/examenului şi baremele,
precum şi toate celelalte informaţii necesare bunei
desfăşurări a concursului/ examenului.
Art. 8. - Secretarul comisiei de soluţionare a
contestaţiilor are următoarele atribuţii:
a) primeşte de la secretariatul unităţii
organizatoare contestaţiile depuse în termenul stabilit de 24 de ore de la
afişarea rezultatului;
b) întocmeşte procesul-verbal care conţine
hotărârea comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
c) prezintă preşedintelui comisiei de concurs
procesul-verbal cu privire la modul de soluţionare a contestaţiilor,
împreună cu contestaţiile.
SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea subiectelor
Art. 9. - Comisia de concurs elaborează subiectele
şi baremele de corectare/apreciere şi notare, ţinând cont de
următoarele cerinţe:
a) să fie formulate clar, precis şi în
strictă concordanţă cu tematica şi bibliografia
afişată;
b) să poată fi rezolvate în timpul alocat
probei respective;
c) să aibă un grad de dificultate care
să permită abordarea şi soluţionarea acestora.
Art. 10. -Testul scris constă în redactarea unei
lucrări şi/sau rezolvarea unor teste-grilă.
Art. 11. - Interviul pe subiecte profesionale poate
aborda în proporţie de maximum 20% şi alte elemente relevante
privitoare la activitatea, rezultatele obţinute în muncă, comportamentul
în situaţii-limită ale candidatului şi proiecte profesionale de
viitor în situaţia în care va ocupa postul pentru care candidează.
Art. 12. - (1) Proba practică se proiectează
astfel încât să se aprecieze cât mai corect potenţialul de utilizare
în context profesional a acelor abilităţi personale care sunt
indispensabile realizării atribuţiilor postului.
(2) In funcţie de atribuţiile postului scos
la concurs, proba practică poate consta, între altele, în demonstrarea
abilităţilor de lucru cu computerul personal ori de utilizare a unor
programe informatice, de dactilografiere ori stenodactilografiere,
translaţie la cască, intervenţie într-o situaţie standard,
coordonare a unei echipe, sinteză a unui text, descriere a unei situaţii
standard observate.
Art. 13. - (1) Pentru fiecare subiect se
elaborează grila de corectare/apreciere şi notare.
(2) Baremele, respectiv grilele de apreciere se
afişează prin grija secretarului comisiei de concurs imediat
după încheierea probei.
Art. 14. - Testele scrise se corectează şi se
notează. Interviul şi proba practică de evaluare a aptitudinilor
se apreciază şi se notează.
Art. 15. - Durata fiecărei probe se
stabileşte de comisia de concurs/examen în funcţie de gradul de
dificultate şi de complexitate al subiectelor, fără a
depăşi limita maximă de 3 ore.
Art. 16. - Divulgarea subiectelor, a grilelor de
corectare, a ghidului de interviu, în întregime sau părţi componente
ale acestora, atrage pentru cei vinovaţi, după caz, măsuri
penale, administrative sau disciplinare, stabilite conform prevederilor legale
în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a
Desfăşurarea concursului/examenului
Art. 17. - (1) Sălile, precum şi celelalte
locaţii destinate susţinerii probelor sunt adaptate
activităţilor legate de concurs/examen prin:
a) dotarea corespunzătoare;
b) înlăturarea oricăror materiale care ar
putea influenţa candidaţii în elaborarea lucrărilor.
(2) In săli au acces numai candidaţii,
după verificarea identităţii acestora, precum şi membrii
comisiei şi secretarul acesteia.
Art. 18. - (1) Lucrările se sigilează,
înainte de comunicarea subiectelor, de către candidaţi în
prezenţa preşedintelui comisiei, după care se aplică
ştampila unităţii organizatoare.
(2) Din momentul comunicării subiectelor niciun
candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu mai poate
părăsi sala decât dacă predă lucrarea şi semnează
de predarea acesteia. Candidaţii pot părăsi sala şi în
situaţii de urgenţă, caz în care aceştia sunt însoţiţi
de unul dintre membrii comisiei de concurs.
SECŢIUNEA a 4-a
Corectarea şi notarea testelor scrise
Art. 19. - (1) Testele scrise de verificare a
cunoştinţelor se corectează şi se notează,
independent, de fiecare membru al comisiei cu note de la 1 la 10,
respectându-se baremele de corectare şi notare. Un punct se acordă
din oficiu.
(2) Fiecare corector înregistrează în borderouri
punctajele şi notele acordate pentru lucrări.
Art. 20. - (1) Testul-grilă se corectează pe
loc, în sala în care s-a desfăşurat concursul/examenul, în momentul
depunerii fiecărei lucrări.
(2) La corectarea testului-grilă asistă
candidatul şi membrii comisiei. La corectarea lucrărilor ultimilor 2
candidaţi asistă ultimii 2 candidaţi ale căror lucrări
au fost deja corectate, în situaţia în care la concurs participă un
număr suficient de candidaţi pentru asigurarea acestei măsuri,
în caz contrar aceasta aplicându-se în mod proporţional.
Art. 21. - (1) După încheierea acţiunii de
corectare şi notare, borderourile semnate şi lucrările corectate
sunt predate preşedintelui comisiei de concurs.
(2) După ce preşedintele comisiei
verifică să nu fie diferenţe mai mari de un punct între notele
acordate, notele obţinute se trec pe fiecare lucrare în parte de
către fiecare corector.
(3) Nota finală se calculează ca medie
aritmetică între notele acordate de corectori, cu două zecimale,
fără rotunjire, şi se trece pe lucrare de către
preşedintele comisiei, care semnează alături de corectori.
Art. 22. - (1) In cazul în care între notele acordate
unei lucrări există o diferenţă mai mare de un punct,
preşedintele comisiei recorectează lucrarea. Recorectarea se face în
prezenţa membrilor comisiei care au acordat iniţial notele.
(2) Nota dată la recorectare este nota finală
şi se trece pe lucrare sub semnătura preşedintelui comisiei de
concurs.
(3) Situaţiile care necesită recorectare sunt
consemnate într-un proces-verbal, întocmit de secretar şi semnat de
membrii comisiei.
Art. 23. - (1) După ce toate lucrările au
fost corectate, acestea se desigilează de secretarul comisiei în
prezenţa membrilor şi a preşedintelui comisiei de concurs.
(2) Secretarul comisiei întocmeşte un tabel cu
numele candidaţilor şi notele obţinute de aceştia.
(3) Preşedintele comisiei de concurs verifică
corectitudinea transcrierii notelor finale de pe lucrări în tabel.
(4) Eventualele corecturi de transcriere a notelor
finale în tabel se fac numai cu cerneală sau pastă roşie de
către preşedintele comisiei, care semnează şi
ştampilează în dreptul acestora.
(5) Rezultatele fiecărei probe se comunică
prin afişare, care, după caz, are loc înaintea
desfăşurării următoarei probe.
SECŢIUNEA a 5-a
Aprecierea şi notarea interviurilor şi
a probelor practice de evaluare a aptitudinilor
Art. 24. - (1) In cadrul interviului fiecare membru al
comisiei de concurs adresează întrebări candidatului, fără
a depăşi tematica afişată.
(2) Pentru fiecare întrebare se elaborează o
grilă de interpretare, care este afişată la finalizarea
interviului cu ultimul candidat înscris la concurs.
(3) Interviul se înregistrează sau, în cazul în
care nu sunt disponibilităţi tehnice în acest sens, se transcrie
întocmai de către secretarul comisiei.
(4) Pentru posturile care presupun o comunicare
frecventă într-o limbă străină, o parte a interviului sau
acesta în integralitate se poate susţine în limba respectivă.
Art. 25. - (1) Notele se acordă independent de
către fiecare membru al comisiei de concurs şi se trec în borderou.
(2) La borderou se anexează motivarea, pe scurt, a
mediei finale acordate, cu semnătura preşedintelui şi a
membrilor comisiei de concurs.
(3) Nota finală se calculează ca medie
aritmetică între notele acordate de membrii comisiei, cu două
zecimale, fără rotunjire.
Art. 26. - Pentru fiecare probă practică se
întocmeşte o grilă de apreciere, ce conţine toate elementele
necesare în vederea aprecierii independente - baremul, timpul de realizare a
sarcinii, viteza de reacţie, numărul de greşeli şi
greşelile apreciate ca fiind foarte grave etc. - şi care este
afişată la finalul încheierii probei de către ultimul candidat.
SECŢIUNEA a 6-a
Stabilirea şi comunicarea rezultatelor
Art. 27. - (1) Secretarul comisiei de concurs
întocmeşte tabelul nominal cu rezultatele obţinute, în ordinea
descrescătoare a notelor finale.
(2) Tabelul se afişează la sediul
unităţii organizatoare, fiind semnat de preşedintele comisiei de
concurs şi de secretarul acesteia.
Art. 28. - După rezolvarea contestaţiilor se
întocmeşte tabelul cu clasificarea finală a candidaţilor în
ordinea descrescătoare a notelor finale. In dreptul fiecărui candidat
se scrie nota finală obţinută şi menţiunea:
„admis", „respins", „neprezentat", „eliminat din concurs/
examen", după caz.
SECŢIUNEA a 7-a
Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor
Art. 29. - (1) Eventualele contestaţii cu privire
la rezultatul probelor de concurs/examen se depun la secretariatul unităţii
organizatoare în termen de 24 de ore de la afişare, în ziua
prevăzută de graficul de desfăşurare a
concursului/examenului, şi se soluţionează conform
dispoziţiilor prezentei secţiuni.
(2) La expirarea termenului de depunere a
contestaţiilor, secretariatul unităţii organizatoare predă
secretarului comisiei de soluţionare a contestaţiilor, în vederea
soluţionării, contestaţiile depuse.
(3) Candidaţii pot contesta numai notele la
propriile lucrări.
(4) Rezultatele obţinute la probele practice nu
pot fi contestate.
(5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
are obligaţia de a soluţiona contestaţiile în termen de 24 de
ore de la expirarea termenului de depunere a acestora.
Art. 30. - (1) Nota acordată iniţial se
modifică, prin creştere sau prin descreştere, dacă între
aceasta şi nota acordată de comisia de soluţionare a
contestaţiilor se constată o diferenţă de cel puţin
0,50 puncte, până la nota 9,50. Dacă diferenţa dintre cele
două note este mai mică de 0,50 puncte, nota iniţială
rămâne neschimbată, pentru notele de până la 9,50. Pentru
lucrările corectate cu note de cel puţin 9,50 se acordă nota de
la recorectare.
(2) Nota acordată după contestaţii
rămâne definitivă.
Art. 31. - (1) Hotărârile comisiei de
soluţionare a contestaţiilor se consemnează într-un
proces-verbal, întocmit de secretarul comisiei şi semnat de
preşedintele şi membrii acesteia.
(2) Rezultatele la contestaţii se comunică
candidaţilor prin afişare la sediul unităţii organizatoare.
Art. 32. - După cel puţin 30 de zile
calendaristice de la data afişării rezultatelor concursului, dar nu
mai târziu de 60 de zile calendaristice, unitatea organizatoare restituie, pe
bază de semnătură, la cererea candidatului declarat „respins"
la concurs, documentele depuse de acesta la dosarul propriu de recrutare,
prevăzute la pct. 1 lit. b), d), g) şi j) din anexa nr. 2 la
regulament.
ANEXA Nr. 2 la regulament
Conţinutul dosarului propriu de recrutare al
candidaţilor şi al dosarului de concurs pentru ocuparea posturilor vacante/temporar
vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale din MAI
SECŢIUNEA 1
Dosarul propriu de recrutare al candidaţilor
1. Dosarul propriu de recrutare în vederea
participării la concursul pentru ocuparea postului vacant/temporar vacant
conţine următoarele documente:
a) cererea de înscriere şi CV;
b) copii legalizate ale documentelor care atestă
nivelul şi specializarea studiilor impuse de cerinţele postului
şi copii ale foilor matricole anexe care, în prezenţa exemplarelor
originale ale acestora, sunt certificate pentru conformitate cu originalul, la
depunere, de către secretarul comisiei de concurs; după certificare,
exemplarele originale se restituie candidatului;
c) copii ale actului de identitate, certificatului de
naştere al candidatului, certificatului de căsătorie, precum
şi, după caz, ale hotărârilor judecătoreşti privind
starea civilă, care, în prezenţa exemplarelor originale ale acestora,
sunt certificate pentru conformitate cu originalul, la depunere, de către
secretarul comisiei de concurs; după certificare exemplarele originale se
restituie candidatului;
d) copia carnetului de muncă sau, după caz,
adeverinţa care să ateste activitatea desfăşurată,
vechimea în muncă, în meserie şi/sau în specialitate;
e) tabelul nominal cu rudele candidatului (soţ,
soţie, rudă sau afin până la gradul II inclusiv);
f) certificatul de cazier judiciar;
g) recomandare de la ultimul loc de muncă sau de
la instituţia de învăţământ, pentru absolvenţii care
se angajează prima dată. Recomandarea trebuie să cuprindă,
în mod obligatoriu, caracterizarea profilului profesional şi moral al
persoanei;
h) 3 fotografii tip carte de identitate;
i) două fotografii color 9x12 cm;
j) fişa medicală-tip de încadrare în MAI;
k) certificatul de examinare psihologică;
l) după caz, declaraţia pe propria
răspundere prevăzută la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 293/2008;
m) declaraţia de confirmare a cunoaşterii
şi acceptării condiţiilor de recrutare.
2. Candidaţii care au altă
cetăţenie decât cea română fac dovada îndeplinirii
condiţiilor de participare la concurs/examen prin documente originale
însoţite de traducerile autorizate în limba română.
SECŢIUNEA a 2-a
Dosarul de concurs
3. Dosarul de concurs este întocmit de compartimentul
de resurse umane din/care deserveşte unitatea organizatoare şi
conţine următoarele documente:
a) documentul prin care au fost constituite comisiile;
b) copia anunţului postat pe pagina de internet
sau, după caz, publicat în presă, precum şi a celui postat la
sediul unităţii organizatoare;
c) graficul desfăşurării
concursului/examenului;
d) cererile de participare la concurs ale
candidaţilor;
e) lucrările scrise ale candidaţilor şi
înregistrarea/transcrierea interviului pe subiecte profesionale;
f) procesele-verbale ale comisiei de concurs şi
comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
g) procesul-verbal de consemnare a modului de
desfăşurare a concursului/examenului şi a rezultatelor
obţinute de candidaţi;
h) borderourile şi alte documente specifice
concursului/ examenului;
i) contestaţiile, acolo unde este cazul, precum
şi modalitatea de soluţionare a acestora.
4. Borderourile şi documentele menţionate la pct.
3 lit. h) se întocmesc avându-se în vedere următoarele modele:
A. Model de borderou pentru consemnarea notelor
acordate
Concurs pentru ocuparea postului..................
Borderou pentru consemnarea notelor acordate
Tipul probei.............
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
candidatului
|
Note pentru fiecare subiect
|
Nota finală*)
|
Observaţii
|
S1
|
S2
|
S3
|
S4
|
S5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Nota finală se calculează ca medie
aritmetică a notelor acordate pentru fiecare subiect. La administrarea
testelor tip grilă nu se consemnează nota obţinută la
fiecare subiect, ci numai nota finală.
Numele şi prenumele
evaluatorului....................
Data...................Semnătura..............................
B. Model de tabel cu rezultatele obţinute la
concurs/examen
Tabel cu rezultatele obţinute la
concursul/examenul pentru ocuparea postului de................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
candidatului
|
Nota la proba 1
|
Nota la proba 2
|
Nota finală*)
|
Observaţii**)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Nota finală se calculează ca medie
aritmetică a notelor acordate la probele de concurs.
**) Se trec următoarele menţiuni:
„Admis", „Respins", „Neprezentat", „Eliminat din
concurs/examen", după caz.
Preşedinte...................................
Secretar.......................................
Data..............................................