ORDIN Nr. 1026
din 27 iulie 2009
privind aprobarea
conditiilor de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul
asupra mediului, bilantului de mediu, raportului de amplasament, raportului de
securitate si studiului de evaluare adecvata
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 562 din 12 august 2009
In baza prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 57/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului,
ministrul mediului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Raportul de mediu (denumit în continuare RM),
raportul privind impactul asupra mediului (denumit în continuare RIM), bilanţul
de mediu (denumit în continuare BM), raportul de amplasament (denumit în
continuare RA), raportul de securitate (denumit în continuare RS) şi
studiul de evaluare adecvată (denumit în continuare EA), denumite
generic studii pentru protecţia mediului, se elaborează de către
persoane fizice şi juridice, denumite în continuare elaboratori, înscrise
în Registrul naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia mediului,
denumit în continuare Registru.
Art. 2. - Conţinutul-cadru al studiilor prevăzute la
art. 1 este cel stabilit prin legislaţia specifică privind evaluarea de mediu,
evaluarea impactului asupra mediului, realizarea bilanţurilor de mediu,
prevenirea şi controlul integrat al poluării, controlul accidentelor în care
sunt implicate substanţe periculoase şi evaluarea adecvată.
Art. 3. - (1) Registrul se realizează de către
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
(2) Persoanele fizice care solicită înscrierea în
Registru trebuie să prezinte următoarele documente/informaţii:
a) formularul de solicitare, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 1;
b) diploma de licenţă sau echivalentă în domeniile
protecţia mediului, geologie, geografie, biologie, chimie, inginerie chimică,
pedologie, geodezie, hidrotehnică, petrol şi gaze, ingineria mediului,
inginerie civilă, silvicultură, ingineria materialelor, mine, fizică, ingineria
instalaţiilor, inginerie energetică, inginerie mecanică, inginerie electrică,
ecologie, ştiinţe agricole, ingineria mediului sau alte specialităţi care au
legătură cu acestea;
c) un curriculum vitae care cuprinde informaţii
privind pregătirea, experienţa relevantă pentru tipurile de studii pentru
protecţia mediului solicitate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
d) dovada achitării tarifului în cuantum de 1.500 lei.
(3) Persoanele juridice care solicită înscrierea în
Registru trebuie să prezinte la Ministerul Mediului următoarele documente:
a) formularul de solicitare, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 2;
b) documentele prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c)
pentru fiecare membru din colectivul de specialişti ai persoanei juridice
solicitante;
c) dovada achitării tarifului în cuantum de 3.000 lei.
Art. 4. - (1) Decizia privind includerea în Registru se
ia de către Comisia de înregistrare, denumită în continuare Comisie, formată
din 9 membri, numiţi prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului dintre persoane independente care nu sunt implicate
în niciun fel în realizarea studiilor pentru protecţia mediului.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1) poate fi contestată
în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 5. - (1) Comisia este formată din:
a) secretarul de stat din cadrul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului care coordonează Departamentul pentru
protecţia mediului - preşedinte;
b) preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului - vicepreşedinte;
c) directorul Direcţiei controlul poluării şi evaluare
impact din cadrul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului -
membru;
d) directorul Direcţiei protecţia naturii din cadrul
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului - membru;
e) şeful Serviciului evaluare impact din cadrul
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului - membru;
f) 3 reprezentanţi din cadrul Agenţiei Naţionale
pentru Protecţia Mediului;
g) un reprezentant al autorităţii publice centrale
pentru administraţie şi interne - Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă -
membru.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Comisiei cuprinde modul de funcţionare al acesteia şi este elaborat de către
Secretariatul Comisiei.
(3) Regulamentul prevăzut la alin. (4) se aprobă la
prima şedinţă a Comisiei prin decizie a preşedintelui Comisiei.
(4) Secretariatul Comisiei este asigurat de către 5
funcţionari publici ai autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(5) Secretariatul Comisiei primeşte şi verifică
documentele depuse/informaţiile furnizate de persoanele fizice şi juridice
pentru includerea în Registru şi le înaintează pe cele complete Comisiei.
Art. 6. - Comisia are următoarele atribuţii:
a) evaluează cererile pentru includerea în Registru;
b) intervievează persoanele fizice şi juridice
solicitante/elaboratorii;
c) decide includerea în Registru a elaboratorilor luând
în considerare calificările necesare şi experienţa relevantă în elaborarea
studiilor privind protecţia mediului, pe baza criteriilor prevăzute în anexa
nr. 5 ;
d) confirmă înregistrarea în Registru prin emiterea
unui certificat de înregistrare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4;
e) evaluează cererile pentru reînnoirea certificatelor
de înregistrare;
f) decide retragerea certificatului de înregistrare în
situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (1).
Art. 7. - Certificatul de înregistrare trebuie să
cuprindă:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) data emiterii şi perioada de valabilitate;
c) tipul studiilor pentru care s-a obţinut
certificatul.
Art. 8. - (1) Certificatul de înregistrare este valabil
5 ani de la data emiterii şi poate fi reînnoit dacă nu se modifică condiţiile
de emitere. Solicitarea de reînnoire trebuie făcută cu cel puţin 3 luni
înaintea expirării certificatului de înregistrare.
(2) Tariful pentru reînnoirea certificatelor de
înregistrare este de 1.000 lei.
(3) Persoanele fizice care nu au mai desfăşurat
activitatea de elaborare a studiilor prevăzute la art. 1 şi îndeplinesc
condiţiile necesare prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b) pot obţine un
certificat de înregistrare temporar, pe o perioada de un an.
(4) Persoanele juridice care nu au mai desfăşurat
activitatea de elaborare a studiilor prevăzute la art. 1 prin niciunul dintre
membrii colectivului de specialişti şi îndeplinesc condiţiile necesare
prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b) pot obţine un certificat de înregistrare
temporar, pe o perioadă de un an.
(5) In situaţia în care în perioada prevăzută la alin.
(3) şi (4) nu se realizează niciun studiu, certificatul temporar poate fi
reînnoit, la cerere, pentru încă un an, cu plata unui tarif de 500 lei.
(6) Tariful pentru emiterea certificatului prevăzut la alin.
(3) este de 500 lei şi pentru cel prevăzut la alin. (4) este de 1.000 lei.
(7) La finalizarea perioadei prevăzute la alin. (3) şi
(4), în vederea obţinerii unui certificat de înregistrare, titularul
certificatului temporar depune un formular de solicitare însoţit de un raport
care să conţină lista studiilor pentru protecţia mediului elaborate şi
prezentarea experienţei relevante dobândite.
Art. 9. - (1) Certificatul de înregistrare poate fi
retras dacă deţinătorul acestuia:
a) a obţinut certificatul de înregistrare pe baza unor
informaţii neconforme cu realitatea şi/sau pe baza unor documente care conţin
asemenea informaţii;
b) a realizat cel puţin 10 studii pentru protecţia
mediului care au fost respinse de către autorităţile competente pentru protecţia
mediului.
(2) Autorităţile publice pentru protecţia mediului au
obligaţia de a notifica Comisiei orice respingere a studiilor pentru protecţia
mediului prevăzute la art. 1.
Art. 10. - (1) Elaboratorii înscrişi în Registru
trebuie să îndeplinească următoarele:
a) să nu furnizeze informaţii neconforme cu realitatea
atât în procedura de înregistrare, cât şi în studiile elaborate;
b) să nu fi fost condamnaţi definitiv pentru săvârşirea
cu intenţie a unei infracţiuni de serviciu şi/sau în legătură cu serviciul,
respectiv a unei infracţiuni de mediu;
c) să anunţe Comisia despre orice modificări ale
datelor/informaţiilor care au stat la baza deciziei de înscriere în Registru.
(2) Persoanele fizice sau juridice rezidente într-un
alt stat membru al Uniunii Europene care intenţionează să desfăşoare
activitatea de elaborare a studiilor pentru protecţia mediului prevăzute la
art. 1 trebuie să facă dovada îndeplinirii următoarelor condiţii la depunerea
studiilor la autorităţile pentru protecţia mediului:
a) sunt cetăţeni/au sediul într-un stat membru al
Uniunii Europene;
b) au dreptul de a elabora studiile pentru protecţia
mediului în conformitate cu reglementările unui stat membru al Uniunii Europene
şi fac dovada acestui drept prin prezentarea unui document emis în acest sens.
Art. 11. - Elaboratorii înscrişi în Registru sunt
responsabili de calitatea şi obiectivitatea informaţiilor furnizate în studiile
pentru protecţia mediului realizate.
Art. 12. - (1) Registrul cuprinde informaţii
referitoare la elaboratorii înscrişi, tipul studiilor pentru protecţia mediului
prevăzute la art. 1 pentru care au competenţa de elaborare, valabilitatea
certificatelor de înregistrare, precum şi menţiunile privind respingerile
studiilor pentru protecţia mediului, notificate Comisiei de către autorităţile
pentru protecţia mediului.
(2) Registrul este de interes public şi se publică pe
paginile de internet ale autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului
şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
Art. 13. - (1) Persoanele fizice şi juridice care deţin
certificate emise conform Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor
şi mediului nr. 978/2003 privind Regulamentul de atestare a persoanelor fizice
şi juridice care elaborează studii de evaluare a impactului asupra mediului şi
bilanţuri de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, pot continua să
elaboreze EIM şi BM, în măsura competenţei lor, definite în acel ordin, până la
expirarea valabilităţii certificatului.
(2) Certificatele emise conform Ordinului ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 978/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, nu se supun reînnoirii.
Art. 14. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 15. - La intrarea în vigoare a prezentului ordin
se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr.
978/2003 privind Regulamentul de atestare a persoanelor fizice şi juridice care
elaborează studii de evaluare a impactului asupra mediului şi bilanţuri de
mediu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 5
ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 16. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului,
Nicolae Nemirschi
ANEXA Nr. 1
FORMULAR DE SOLICITARE
pentru înscrierea persoanelor fizice în Registrul
naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia mediului
Subsemnatul
(a),........................................, cu domiciliul
în........................................, str................... nr.......,
bl......., sc........, et......., ap........Judeţul/sectorul...............,
CNP........................., având actul de
identitate.........seria.......nr............., eliberat
de...............................la data de.................................,
solicit înscrierea în Registrul naţional al elaboratorilor de studii pentru
protecţia mediului ca elaborator de:(se bifează tipul de studiu )
....................................................................................................................................
RM |_|
RIM |_|
BM |_|
RA |_|
RS |_|
EA |_|
Anexez următoarele
documente:................................................................................................................................................................
Data......................................
Numele, prenumele şi semnătura persoanei
fizice........................................................................................................................................
ANEXA Nr. 2
FORMULAR DE SOLICITARE
pentru înscrierea persoanelor juridice în Registrul
naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia mediului
Subsemnatul (a), .........................................................................,
CNP............................., având actul de
identitate................seria.........nr................................,
eliberat de................................................ la data
de................................................, în calitate de reprezentant
legal al......................, cu sediul în
localitatea..................................,
str......................nr............, bl..........., sc.........., et........,
ap.........., judeţul/sectorul................................, înmatriculată
la oficiul registrul comerţului sub nr. J...../........./........., cod
fiscal...................., cod CAEN............................., solicit
înscrierea în Registrul naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia
mediului ca elaborator de: (se bifează tipul de studiu
).................................................................
RM |_|
RIM |_|
BM |_|
RA |_|
RS |_|
EA |_|
Anexez următoarele
documente:................................................................................................................................................................
Data..........................
Numele, prenumele şi semnătura reprezentantului
persoanei
juridice............................................................................................................
L.S.
ANEXA Nr. 3
Model de curriculum vitae
CURRICULUM VITAE
Informaţii personale
Nume/Prenume Adresă(e)
|
|
Telefon (oane)
Fax(uri)
E-mail(uri)
Naţionalitate(tăţi)
Data naşterii
Experienţa profesională
|
Mobil:
|
Perioada
|
Menţionaţi separat fiecare experienţă
profesională relevantă, începând cu cea mai recentă dintre acestea.
|
Funcţia sau postul ocupat
Activităţi şi responsabilităţi principale
Numele şi adresa angajatorului
Tipul activităţii sau sectorul de activitate
Educaţie şi formare
|
|
Perioada
Calificarea/diploma obţinută
Disciplinele principale studiate/ competenţe
profesionale dobândite
|
Menţionaţi separat fiecare formă de învăţământ şi
program de formare profesională absolvite, începând cu cel mai recent.
|
Numele şi tipul instituţiei de
învăţământ/furnizorului de formare
Nivelul în clasificarea naţională sau internaţională
|
|
Experienţa relevantă pentru tipurile de studii
pentru protecţia mediului solicitate
|
|
Competenţe şi aptitudini tehnice
|
Descrieţi aceste competenţe şi indicaţi contextul în
care au fost dobândite.
|
Informaţii suplimentare
|
Includeţi aici orice alte informaţii utile, care nu
au fost menţionate anterior, de exemplu: persoane de contact, referinţe etc.
|
Anexe
|
Enumeraţi documentele anexate CV-ului.
|
ANEXA Nr. 4
MINISTERUL MEDIULUI
CERTIFICAT DE ÎNREGISTRARE
In conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Ordinului ministrului mediului nr. 1.026/2009 privind aprobarea
condiţiilor de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul
asupra mediului, bilanţului de mediu, raportului de amplasament, raportului de
securitate şi studiului de evaluare adecvată,
în urma analizei documentelor şi informaţiilor depuse
de:.............................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
(Se va
înscrie numele persoanei fizice/persoanei juridice solicitante.)
cu domiciliul
în:........................................................................................................................................................................ ............sau
(Se vor
înscrie datele de identificare şi adresa completă ale persoanei fizice.)
cu sediul
în:........................................................................................................................................................................ ....................,
(Se înscriu coordonatele persoanei juridice.)
codul fiscal
nr.....................................................................................,
înregistrată în registrul comerţului la
nr............................................
este înscris în Registrul naţional al
elaboratorilor de studii pentru protecţia mediului la
poziţia................pentru:
RM |_|
RIM |_|
BM |_|
RA |_|
RS |_|
EA |_|
Emis la data de................
Valabil.....................până la data
de....................................................................
Preşedintele Comisiei de înregistrare,
.........................................................
ANEXA Nr. 5
CRITERII
care stau la baza evaluării de către Comisia de
înregistrare pentru înscrierea în Registrul naţional al elaboratorilor de
studii pentru protecţia mediului
I. Experienţa relevantă pentru elaborarea
raportului de mediu (RM):
a) absolvent/absolvenţi de studii superioare
universitare cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile protecţia
mediului, geologie, geografie, ecologie, biologie, chimie, inginerie chimică,
pedologie, geodezie, hidrotehnică, petrol şi gaze, ingineria mediului,
inginerie civilă, silvicultură, ingineria materialelor, mine, fizică, ingineria
instalaţiilor, inginerie energetică, inginerie mecanică, inginerie electrică
sau alte specialităţi care au legătură cu acestea;
b) experienţă în analizarea, elaborarea sau
participarea în calitate de colaborator la elaborarea unui număr de minimum 4
RM.
II. Experienţă
relevantă pentru elaborarea raportului privind impactul asupra mediului (RIM):
a) absolvent/absolvenţi de studii superioare
universitare cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile protecţia
mediului, geologie, geografie, ecologie, biologie, chimie, inginerie chimică,
pedologie, geodezie, hidrotehnică, petrol şi gaze, ingineria mediului, inginerie
civilă, silvicultură, ingineria materialelor, mine, fizică, ingineria
instalaţiilor, inginerie energetică, inginerie mecanică, inginerie electrică
sau alte specialităţi care au legătură cu acestea;
b) experienţă în analizarea, elaborarea sau
participarea în calitate de colaborator la elaborarea unui număr de 6 RIM.
III. Experienţă
relevantă pentru elaborarea bilanţului de mediu (BM):
a) absolvent/absolvenţi de studii superioare
universitare cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile protecţia mediului,
geologie, geografie, ecologie, biologie, chimie, inginerie chimică, pedologie,
geodezie, hidrotehnică, petrol şi gaze, ingineria mediului, inginerie civilă,
silvicultură, ingineria materialelor, mine, fizică, ingineria instalaţiilor,
inginerie energetică, inginerie mecanică, inginerie electrică sau alte
specialităţi care au legătură cu acestea;
b) experienţă în analizarea, elaborarea sau
participarea în calitate de colaborator la elaborarea unui număr de minimum 6
BM.
IV. Experienţă
relevantă pentru elaborarea raportului de amplasament (RA):
a) absolvent/absolvenţi de studii superioare
universitare cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile protecţia
mediului, geologie, geografie, ecologie, biologie, chimie, inginerie chimică,
pedologie, geodezie, hidrotehnică, petrol şi gaze, ingineria mediului,
inginerie civilă, silvicultură, ingineria materialelor, mine, fizică, ingineria
instalaţiilor, inginerie energetică, inginerie mecanică, inginerie electrică
sau alte specialităţi care au legătură cu acestea;
b) experienţă în analizarea, elaborarea sau
participarea în calitate de colaborator la elaborarea rapoartelor de mediu,
rapoartelor privind impactul asupra mediului, bilanţurilor de mediu,
rapoartelor de amplasament sau altor lucrări relevante în domeniul protecţiei
mediului.
V. Experienţă
relevantă pentru elaborarea raportului de securitate (RS):
a) absolvent /absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ
superior cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile inginerie, chimie,
mediu sau orice specialitate relevantă pentru domeniul controlului asupra
pericolelor de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase;
b) au acumulat experienţă de cel puţin 5 ani în unul
sau mai multe dintre domeniile: petrochimie/rafinarea petrolului, industria
chimică, industria energetică, GPL producţie, îmbuteliere, distribuţie şi
depozitare; depozitare combustibili, producţie, distribuţie şi depozitare
explozivi; producţie şi depozitare pesticide, biocide şi fungicide; producerea
şi depozitarea îngrăşămintelor chimice; producerea şi prelucrarea metalelor;
industria mineralelor şi a materialelor de construcţii; industria alimentară;
industria textilă, a pielăriei, a lemnului şi hârtiei; depozitare, tratament şi
eliminare deşeuri; proiectare tehnologică, studii de fezabilitate, siguranţă în
exploatare, proiectarea şi construcţia instalaţiilor; managementul situaţiilor
de urgenţă determinate de accidente industriale; managementul
riscului, inspecţia amplasamentelor industriale; elaborarea/verificarea
politicilor de prevenire a accidentelor majore/raportului de
securitate/planului de urgenţă; orice specialitate relevantă pentru domeniul
controlului asupra pericolelor de accidente majore în care sunt implicate
substanţe periculoase;
c) doctorat/masterat/cursuri postuniversitare în
domeniul chimiei, fizicii, ingineriei, protecţiei mediului sau alte domenii
relevante sau participare la cursuri de instruire având tematici privind
controlul asupra pericolelor de accidente majore în care sunt implicate
substanţe periculoase;
d) apartenenţa la organisme profesionale;
e) elaborarea şi/sau implementarea sistemului de
management al securităţii;
f) dotarea cu softuri şi baze de date specializate în
domeniile analizei de risc şi evaluării efectelor accidentelor industriale în
care sunt implicate substanţe periculoase;
g) elaborarea/evaluarea raportului de
securitate/politicilor de prevenire a accidentelor majore/planului de urgenţă.
VI. Experienţă
relevantă pentru elaborarea studiului de evaluare adecvată (EA):
a) absolvent/absolvenţi de studii superioare
universitare cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile: biologie,
ecologie, silvicultură, geografie, ştiinţe agricole, ingineria mediului;
b) minimum un an experienţă în analizarea, elaborarea
sau participarea în calitate de colaborator la elaborarea studiilor de
biodiversitate.