INSTRUCTIUNI din 4 aprilie 1997
cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament
anticoncurential, prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996,
si in cazurile de concentrare economica*)
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 57 din 4 aprilie 1997
*) Instructiunile au fost aprobate de Plenul Consiliului Concurentei si
puse in aplicare prin Ordinul nr. 34/1997, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 49 din 21 martie 1997.
1. Introducere
Scopul prezentelor instructiuni este de a aduce clarificari de ordin
procedural si practic, necesare aplicarii art. 8, 15 si 16 din Legea
concurentei nr. 21/1996, denumita in continuare lege.
Principiile de baza in acest domeniu sunt stipulate la cap. VII -
Dispozitii comune si finale - art. 67, 68 si 69 din lege.
Prezentele instructiuni sunt intocmite in baza art. 28 alin (3) din lege.
2. Cifra de afaceri ca reflectare a activitatii
2.1. Conceptul de cifra de afaceri (Q)
Conform art. 99 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr.
82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, cifra de afaceri se
calculeaza prin insumarea veniturilor rezultate din livrarile de bunuri,
executarea de lucrari si prestarile de servicii si alte venituri din
exploatare, mai putin rabaturile, remizele si alte reduceri acordate
clientilor.
Din punct de vedere contabil, cifra de afaceri se regaseste in "Contul
de profit si pierderi", anexa nr. 20 la bilantul contabil.
Asa cum este definita in art. 67 alin. (1) din lege, cifra de afaceri se
refera in mod explicit la veniturile rezultate din vanzarea produselor si/sau
prestarea serviciilor realizate de un agent economic intr-o perioada data, din
care se scad sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale si valoarea
contabilizata a exporturilor.
In consecinta, aceasta cifra de afaceri este corectata fata de cifra de
afaceri contabila.
2.2. Cifra de afaceri ajustata (QA)
In acceptiunea legii, cifra de afaceri care se utilizeaza pentru compararea
cu pragurile valorice stabilite la art. 8 si 15 se obtine prin corectarea
cifrei de afaceri (Q), prevazuta in bilantul contabil, cu anumite sume si se
calculeaza prin urmatoarea formula:
QA = Q - (F+E),
in care:
QA = cifra de afaceri ajustata;
Q = cifra de afaceri din bilantul contabil;
F = sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale;
E = valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin
intermediar ori mandatar.
a) Sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale (F) - accizele
inregistrate ca obligatie de plata, inscrise in ultimul bilant contabil anual
aprobat, existent la data notificarii.
b) Valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar
(E) pe baza de declaratii vamale de export, in ultimul an financiar, cuprinse
in bilantul contabil anual, intocmit la data notificarii operatiunii.
Prevederile de mai sus se refera la activitati obisnuite, urmand a trata
cazurile particulare in capitole separate.
3. Adaptarea regulilor de calculare a cifrei de afaceri la diferitele
tipuri de operatiuni
3.1. Regula generala; exceptia
In conformitate cu prevederile art. 67 alin. (1) din lege, cifra de afaceri,
calculata in vederea compararii cu pragurile valorice stabilite prin art. 8 si
15 din lege, reprezinta suma veniturilor realizate de agentii economici
implicati din vanzarile de produse si/sau din prestarile de servicii realizate
in cursul ultimului exercitiu financiar.
Principiul de baza este ca, pentru fiecare agent economic implicat, se va
lua in considerare cifra de afaceri pe ultimul an financiar anterior datei
tranzactiei.
Consiliul Concurentei se bazeaza pe cifrele inscrise in bilanturile
contabile, din care se calculeaza cifra de afaceri, si nu va lua in considerare
evidente contabile provizorii decat in imprejurari exceptionale.
Astfel, in cazul in care o concentrare economica are loc in prima parte a
anului, cand bilanturile contabile nu sunt disponibile, cifrele care se iau in
considerare sunt cele din balanta de verificare la data de 31 decembrie a
anului anterior si documentele care au stat la baza intocmirii ei.
Daca pana la expirarea termenului pe care Consiliul Concurentei il are
pentru analiza apare bilantul contabil, acesta va fi luat in considerare.
Daca bilantul contabil se publica dupa ce Consiliul Concurentei a incheiat
analiza si a luat o decizie, iar datele din bilant difera semnificativ de cele
din balanta de verificare, Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a
reveni asupra deciziei si de a reanaliza cazul.
Ca o exceptie de la principiul de baza, pentru a justifica achizitionarile
sau dezmembrarile ulterioare datei ultimelor bilanturi aprobate, intotdeauna
trebuie facute adaptarile de rigoare, pentru a fi identificate adevaratele
resurse care se concentreaza. Astfel, daca agentul economic implicat
desfiinteaza o filiala sau inchide o fabrica la orice data inainte de semnarea
acordului final, data care determina concentrarea economica, sau, daca astfel
de desfiintari sau inchideri sunt o preconditie pentru realizarea operatiunii,
cifra de afaceri realizata de respectiva filiala sau fabrica trebuie scazuta
din cifra de afaceri a agentului economic implicat si care este prezentata in
ultimul bilant contabil aprobat.
Cifra de afaceri realizata din active al caror control este achizitionat de
agentul economic implicat, ulterior incheierii celui mai recent bilant contabil
aprobat, trebuie adaugat.
Alti factori, cum ar fi scaderea cererii de produse sau o incetinire a
procesului de productie in perioada anterioara tranzactiei, care pot afecta
temporar cifra de afaceri, nu vor fi luati in seama la calcularea cifrei de
afaceri, nici o ajustare de bilant neputandu-se face pentru a introduce
influenta acestor factori.
3.2. Achizitionarea de parti ale agentilor economici
In aplicarea prevederilor art. 67 alin. (2) din lege, se va avea in vedere
ca, in cazul operatiunilor de concentrare economica care constau in
achizitionarea de parti constituite sau nu ca entitati separate ale unuia sau
mai multor agenti economici, va fi luata in considerare, in ceea ce priveste pe
vanzator sau pe vanzatori, numai cifra de afaceri aferenta partilor care fac
obiectul tranzactiei.
Cand acest lucru nu este posibil de determinat, deoarece activitatea sau
specificul partilor care fac obiectul tranzactiei nu permite acest lucru, se va
lua in considerare o cifra de afaceri calculata pe baza ponderii patrimoniului
partilor respective in totalul patrimoniului.
3.3. Operatiuni esalonate in timp
Uneori, anumite tranzactii succesive sunt doar pasi distincti intr-o
strategie mai larga a acelorasi parti la concentrarea economica.
Luarea in considerare a fiecarei tranzactii in parte, chiar numai pentru
determinarea atingerii pragurilor valorice, ar insemna ignorarea realitatilor
economice. Cu toate ca unele dintre aceste operatiuni esalonate pot fi
infaptuite pentru a indeplini mai bine necesitatile partilor implicate, nu este
exclus ca alte asemenea operatiuni sa fie esalonate in vederea sustragerii de
la controlul concentrarii economice realizate.
Aceste situatii sunt reglementate la art. 67 alin. (3) din lege, care
prevede ca, daca in cursul unei perioade de 2 ani, doua sau mai multe
tranzactii, in intelesul art. 11 alin. (2) si al art. 67 alin. (2) din lege, au
loc intre aceleasi persoane fizice si/sau juridice, ele sunt considerate ca o
singura operatiune de concentrare economica, realizata la data ultimei tranzactii.
Practic, prevederile acestui text se aplica astfel:
Daca agentul economic A cumpara o filiala a agentului economic B, care
reprezinta 50% din activitatea totala a lui B si un an mai tarziu
achizitioneaza si cealalta filiala (restul de 50% din agentul economic B),
ambele tranzactii vor fi considerate ca una singura. Presupunand ca prin
achizitionarea fiecareia dintre cele doua filiale ale lui B se atinge o cifra
de afaceri cumulata care nu depaseste 10 miliarde lei, prima tranzactie, conform
art. 15 din lege, nu trebuie notificata. Totusi, deoarece a doua operatiune are
loc in perioada de 2 ani prevazuta la art. 67 alin. (3), ambele operatiuni vor
fi notificate ca o singura tranzactie, atunci cand are loc cea de-a doua
tranzactie. Importanta acestei prevederi consta in faptul ca tranzactia
precedenta, in termen de 2 ani, devine notificabila impreuna cu tranzactia cea
mai recenta, de indata ce pragul valoric este atins cumulativ prin cele doua
tranzactii, respectiv prin tranzactiile anterioare, cumulate in decurs de 2 ani
de la data primei tranzactii intre aceleasi parti.
3.4. Cifra de afaceri a grupurilor
In cazul in care un agent economic care este implicat, in baza art. 5 alin.
(1) sau (6) din lege, in recurgerea la comportamente susceptibile a fi
calificate drept practici anticoncurentiale, sau care, in baza art. 16 din
lege, este implicat intr-o concentrare economica, face parte dintr-un grup de
agenti economici, in conformitate cu art. 69 din lege, pentru cifra sa de
afaceri se va lua in considerare cifra de afaceri cumulata a agentilor
economici participanti la acel grup, deci a intregului grup, in vederea
stabilirii daca pragurile valorice prevazute de lege sunt sau nu atinse.
Pentru definirea grupului, se va stabili daca agentul economic, ca parte a
grupului, are dreptul sa conduca afacerile agentilor economici din cadrul
grupului, si care dintre agentii economici care au anumite legaturi directe sau
indirecte cu agentul economic implicat au dreptul sau pot sa conduca afacerile
agentului economic direct implicat, deci care pot fi considerati ca parte a
grupului din care face parte agentul economic implicat.
Fara a aduce atingere prevederilor art. 67 alin. (2) din lege, care se
refera la achizitionarea de parti dintr-un agent economic, pentru a constata
daca pragurile valorice prevazute de lege sunt sau nu atinse, cifra de afaceri
totala va fi calculata prin adaugarea cifrelor de afaceri ale componentilor
grupului, dupa cum urmeaza:
a) agentul economic direct implicat;
b) agentii economici la care agentul economic implicat, in mod direct sau
indirect, indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
- detine mai mult de jumatate din capitalul social sau din active;
- are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot;
- are puterea de a numi mai mult de jumatate din numarul membrilor
comitetului de supraveghere, ai consiliului de administratie sau ai altor
organe legale care ii reprezinta pe agentii economici;
- are dreptul sa conduca afacerile agentilor economici respectivi;
c) agentii economici care detin la agentul economic implicat drepturile sau
puterile enumerate la lit. b);
d) agentii economici la care un agent economic dintre cei mentionati la
lit. c) detine drepturile sau puterile enumerate la lit. b);
e) agentii economici (societatile in comun) la care doi sau mai multi
agenti economici dintre cei mentionati la lit. a), b) si c) detin in comun
drepturile sau puterile enumerate la lit. b).
In cazul apartenentei la un grup, la cifra de afaceri a agentului economic
direct implicat in operatiune [lit. a)] va trebui sa se adauge, dupa caz:
- cifra de afaceri a filialelor sale [lit. b)];
- cifra de afaceri a companiilor-mama (de origine) [lit. c)];
- cifra de afaceri a altor filiale ale companiilor-mama [lit. d)],
si
- cifra de afaceri a altor agenti economici (societati in comun),
controlati de doi sau mai multi agenti economici apartinand grupului [lit. e)].
Un exemplu grafic pentru un agent economic implicat si pentru grupul
acestuia se prezinta astfel:
a = agentul economic implicat;
b = filialele agentului economic implicat;
b1, b2 = filialele apartinand unei filiale a agentului economic implicat;
c = companiile-mama ale agentului economic implicat;
c1 = companiile-mama care detin una dintre companiile-mama ale
agentului economic implicat;
d = alta filiala a uneia dintre companiile-mama ale agentului economic
implicat;
e = agenti economici (societati in comun), controlati de doi sau mai
multi agenti economici apartinand grupului.
NOTA:
Literele folosite in exemplul grafic corespund literelor folosite la
numerotarea paragrafelor care enumera componentii grupului luati in considerare
la calculul cifrei de afaceri.
______ ______
| c1 | | c1 |
------ ------
50% |_________| 50%
|
__|__ _____ 100% _____
| c | | c |-------| d |
----- ----- -----
50% | | 50%
|___________|
__|__ 100% _____ 50%
| |------| b |-----| _____
_____ 50% | | ----- |---| e |
| b |-----| a | 51% _____ 50% | -----
----- | |------| b |-----|
| | | -----
| -----
_____|_____
100%| | 100%
__|___ ___|__
| b1 | | b2 |
------ ------
In legatura cu exemplul grafic de mai sus, se fac urmatoarele precizari:
3.4.1. Cand conditiile pentru pct. b, privind controlul de catre agentul
economic implicat, sunt indeplinite, va fi luata in considerare intreaga cifra
de afaceri a filialei sau a filialelor in cauza, indiferent de ponderea
actiunilor detinute de agentul economic care exercita controlul 50%, 51 % sau
100% . In exemplul dat va fi inclusa intreaga cifra de afaceri a celor trei
filiale b ale agentului economic implicat.
3.4.2. In cazul in care doi sau mai multi agenti economici controleaza in
comun agentul economic implicat, cifra de afaceri a acestora va trebui inclusa.
In exemplul dat, cele doua companii-mama c ale agentului economic implicat a
vor trebui luate in considerare la calcularea cifrei de afaceri impreuna cu
companiile-mama ale acestora c1.
3.4.3. In cazul in care oricare dintre agentii economici identificati ca
apartinand grupului controleaza la randul lor alti agenti economici, acestia
din urma vor trebui, de asemenea, inclusi in calcul. In exemplul dat, una
dintre filialele b ale agentului economic implicat a are, la randul ei,
propriile filiale b1 si b2, iar una dintre companiile-mama c are o filiala d.
3.4.4. Cifra de afaceri interna din cadrul grupului, respectiv vanzarile
intre agentii economici din cadrul grupului, nu se ia in calculul cifrei de
afaceri a agentului economic implicat care face parte din grupul respectiv.
3.5. Calculul cifrei de afaceri atunci cand doi sau mai multi agenti
economici implicati exercita controlul in comun asupra unui alt agent economic
(societate in comun)
In cazul in care doi sau mai multi agenti economici implicati intr-o
concentrare economica exercita controlul in comun asupra unui alt agent
economic, la calculul cifrei de afaceri a agentilor economici implicati nu se
va lua in considerare nici cifra de afaceri aferenta vanzarilor de produse
si/sau prestarilor de servicii efectuate intre societatea in comun si fiecare
dintre agentii economici implicati si nici cifra de afaceri cifra de afaceri
aferenta vanzarilor de produse si/sau prestarilor de servicii efectuate intre
societatea in comun si oricare alt agent economic legat cu oricare dintre
societatile-mama, prin control.
Scopul acestei reguli este de a evita inregistrarea dubla a cifrei de
afaceri a agentilor economici implicati.
In ceea ce priveste cifra de afaceri rezultata din vanzarile de produse si
prestarile de servicii efectuate intre societatea in comun si oricare agent
economic tert, aceasta va fi repartizata in mod egal intre agentii economici
implicati care controleaza societatea in comun.
De exemplu: agentii economici A si B infiinteaza societatea in comun C si,
concomitent, exercita controlul asupra unui alt agent economic D, A detinand
60% si B detinand 40% din capitalul lui D.
La infiintarea noii societati in comun C, la calcularea cifrei de afaceri a
agentilor economici implicati, A si B, cifra de afaceri a agentului economic D cu
partile terte este atribuita agentilor economici A si B in mod egal.
Exemple de calcul al cifrei de afaceri pentru societati in comun
- Crearea unei societati in comun
In cazul in care doi sau mai multi agenti economici creeaza o societate in
comun care constituie o concentrare economica, cifra de afaceri cumulata se
calculeaza pentru agentii economici implicati, respectiv se insumeaza cifrele
de afaceri ale companiilor-mama care infiinteaza societatea in comun.
- In cazul unei societati in comun existente
Exemplul se refera la calculul cifrei de afaceri in cazul existentei
societatii in comun C intre agentii economici A si B (companii-mama ale lui C),
implicati intr-o operatiune de concentrare economica.
Cifra de afaceri se prezinta astfel:
- pentru agentii economici A si B
- milioane lei -
-------------------------------------------------------------
Cifra de afaceri Agentul economic Agentul economic
A B
-------------------------------------------------------------
Venitul total
realizat din vanzari 10.000 2.000
-------------------------------------------------------------
- pentru societatea in comun C
TOTAL (milioane lei)
Venitul total realizat din vanzari
de societatea in comun C, 100
din care:
- cu agentul economic A 20
- cu agentul economic B 10
- cu alti agenti economici 70
--------------------------------------------------------------
Consideratii asupra societatii in comun:
- societatea in comun C este controlata de agentii economici A si B
implicati in operatiune, indiferent daca exista alt agent economic tert care
participa la societatea in comun;
- contul de profit si pierderi al societatii in comun C nu este consolidat
(cumulat) cu cele ale agentilor economici A si B;
- cifra de afaceri realizata de societatea in comun C din operatiunile cu
agentii economici A si B nu va fi luata in calcul;
- cifra de afaceri a societatii in comun C, realizata din operatiunile cu
agentii economici terti (70 milioane lei), va fi repartizata in mod egal intre
agentii economici A si B, indiferent de ponderea individuala in detinerea
societatii in comun C, revenind fiecaruia cate 35 milioane lei.
Calculul cifrei de afaceri:
- cifra de afaceri a agentului economic A este 10.000 milioane lei plus 50%
din cifra de afaceri a societatii in comun cu tertii (35 milioane lei), deci
10.035 milioane lei;
- cifra de afaceri a agentului economic B este 2.000 milioane lei plus 50%
din cifra de afaceri a societatii in comun C cu tertii (35 milioane lei), deci
2.035 milioane lei;
- cifra de afaceri totala, cumulata, a agentilor economici implicati, A si
B, este de 12.070 milioane lei.
Concluzie:
Depasind pragul de 10 miliarde lei prevazut pentru concentrari economice,
operatiunea din exemplul dat intra sub incidenta art. 16 din lege si trebuie sa
fie notificata si supusa controlului Consiliului Concurentei.
3.6. Grupuri existente in momentul tranzactiei
Art. 69 din lege si pct. 3.4. din prezentele instructiuni se refera doar la
grupul existent, din care face parte deja fiecare agent economic implicat in
operatiune, si nu la noua structura creata ca rezultat al concentrarii
economice.
De exemplu: daca agentii economici A si B, impreuna cu filialele lor care
formeaza grupul A, respectiv grupul B, hotarasc sa fuzioneze, sunt considerati
agenti economici implicati, A si B, si nu noua entitate rezultata din
fuzionare, cifra de afaceri a fiecaruia dintre cele doua grupuri urmand sa fie
calculata independent si apoi insumata.
4. Alocarea geografica a cifrei de afaceri
4.1. Cifra de afaceri pe piata romaneasca va include produsele vandute si
serviciile prestate agentilor economici si consumatorilor de pe piata Romaniei.
Prin urmare, concentrarile economice vor intra sub jurisdictia Consiliului
Concurentei chiar si in cazul unei operatiuni internationale de concentrare
economica, daca aceasta realizeaza o cifra de afaceri mondiala care depaseste
pragul de 10 miliarde lei stabilit la art. 15 din lege, indiferent de forma
(filiale, agentii etc.) pe piata romaneasca.
4.2. Referirea la produse vandute si servicii prestate nu este facuta cu
intentia marcarii unei diferentieri intre produse si servicii, prin
atentionarea ca vanzarea, in cazul produselor, poate fi localizata, iar pentru
servicii, locul in care sunt prestate poate fi diferit de locul in care au fost
vandute.
In ambele cazuri, atat pentru produse, cat si pentru servicii, cifra de
afaceri va fi atribuita ariei geografice in care isi au resedinta clientii,
deoarece aceasta este locul in care, in majoritatea cazurilor, se incheie
afacerile si, respectiv, se manifesta concurenta dintre furnizori.
5. Calculul cifrei de afaceri pentru institutiile de credit, alte
institutii financiare, precum si pentru societatile de asigurare
5.1. Definitii
Data fiind natura specifica a activitatilor bancare si de asigurare, art.
68 din lege cuprinde prevederi distincte pentru calcularea cifrei de afaceri in
aceste sectoare.
In scopul calcularii cifrei de afaceri, in aplicarea legii se definesc
urmatorii termeni:
- societatile bancare si institutiile de credit - persoane juridice al
caror obiect principal de activitate il constituie atragerea de fonduri de la
persoane juridice si fizice, sub forma de depozite sau instrumente negociabile,
platibile la vedere sau la termen, precum si acordarea de credite;
- institutiile sau societatile financiare - agenti (diferiti de societatile
bancare si de credit) a caror activitate principala consta in desfasurarea
uneia sau mai multora dintre urmatoarele activitati;
- operatiuni de leasing (inchirieri de utilaje, echipamente, instalatii);
- garantarea creditelor;
- comercializarea in nume propriu sau in numele clientilor pe piata interna
a efectelor de comert;
- pastrarea si administrarea titlurilor de valoare;
- efectuarea de schimburi valutare (case de schimb valutar);
- participarea la emisiuni de actiuni de catre agenti economici si
prestarea de servicii in legatura cu acestea (SVM);
- comercializarea de actiuni in nume propriu sau in numele clientilor pe
piata secundara de capital.
De asemenea, societatile de administrare a fondurilor deschise de
investitii, societatile de investitii financiare, societatile cu capital de
risc, societatile de forfaiting si societatile financiare cu profit extins,
precum si altele asemenea care desfasoara una sau mai multe dintre activitatile
enumerate mai sus sunt incluse in aceasta categorie.
5.2. Calculul cifrei de afaceri
Pentru societatile bancare, institutiile de credit si societatile si
institutiile financiare, cifra de afaceri este inlocuita prin a zecea parte din
valoarea bilanturilor [art. 68 lit. a) din lege].
De exemplu: presupunem fuzionarea propusa intre societatile bancare A si B.
Bilant contabil consolidat:
- milioane lei -
-------------------------------------------------------------
Active Societatea Societatea
bancara bancara
A B
-------------------------------------------------------------
Imprumuturi si avansuri
catre institutii de credit 20.000 1.000
Credite si avansuri
catre clienti 80.000 4.000
Alte active 20.000 1.000
-------------------------------------------------------------
Total active: 120.000 6.000
-------------------------------------------------------------
Cifra de afaceri
(1/10 din total active) 12.000 600
Cifra de afaceri combinata A + B = 12.600 milioane lei.
Depasindu-se pragul valoric de 10 miliarde lei stabilit de lege pentru
concentrarile economice, operatiunea trebuie notificata si se supune
controlului Consiliului Concurentei.
Conceptul credite/imprumuturi si avansuri trebuie interpretat, in vederea
calcularii cifrei de afaceri pentru unele institutii financiare care nu acorda
imprumuturi si avansuri, stricto sensu, sau creditele nu sunt reprezentative
pentru activitatea lor in sens mai larg, incluzand orice fel de activitate care
poate fi asimilata unei forme de activitate de credit.
De exemplu: faptul ca o institutie financiara are in portofoliu garantii si
alte titluri de valoare este asimilat, in scopul aplicarii reglementarii
concentrarilor economice, cu activitatea de acordare de credite, titlurile de
valoare detinute fiind considerate ca imprumuturi si avansuri.
5.2.1. Cifra de afaceri pentru companiile de leasing (inchiriere)
Printr-o inchiriere operationala, proprietatea nu este transferata
chiriasului la sfarsitul perioadei de inchiriere, iar costul intretinerii,
repararii si asigurarii echipamentului inchiriat este inclus in chirie.
Intrucat activitatile de inchiriere operationala nu au functia de
creditare, nu sunt considerate ca apartinand unei institutii financiare si,
prin urmare, agentilor economici in cauza li se aplica regulile generale pentru
calcularea cifrei de afaceri, respectiv vanzarea produselor si/sau prestarea
serviciilor.
Spre deosebire de inchirierile operationale, inchirierile cu vanzare sunt
facute pe o perioada mai lunga si proprietatea este transferata chiriasului la
sfarsitul perioadei de inchiriere, prin optiunea de cumparare inclusa in
contractul de inchiriere.
Prin urmare, inchirierea financiara functioneaza ca un imprumut de la cel
care inchiriaza, dand posibilitatea chiriasului sa cumpere bunul respectiv.
O companie de inchiriere financiara este deci o institutie financiara a
carei cifra de afaceri trebuie calculata in aplicarea reglementarii
concentrarilor economice, prin aplicarea regulii "o zecime din valoarea
bilantului contabil".
5.2.2. Cifra de afaceri pentru societatile de administrare a fondurilor
In cazul unei societati de administrare a fondurilor, activele relevante
care se vor lua in considerare la calcularea cifrei de afaceri prin regula
"o zecime din valoarea acestora", sunt numai activele apartinand
societatii, nu si activele administrate in numele clientilor (depunatorilor).
Activele administrate nu apartin societatii de administrare a fondurilor, ele
sunt tinute in custodie si de aceea sunt inregistrate in afara bilantului
contabil (nu sunt incluse in valoarea activelor totale ale societatii de
administrare a fondurilor) sau sunt inregistrate in conturi financiare complet
separate.
Totusi comisionul obtinut din administrarea fondurilor trebuie adaugat ca
atare la cifra de afaceri a societatii de administrare a fondurilor.
Din acest motiv, cifra de afaceri a unei societati de administrare a
fondurilor, care administreaza si active proprii si active apartinand
clientilor, va fi calculata astfel:
- active proprii x 1/10 = x;
- comision realizat din administrarea activelor clientilor = y
- cifra de afaceri totala = x + y.
5.3. Societati de asigurare
5.3.1. Primele brute de asigurare emise
Conceptul de prime brute de asigurare emise, destinat comensurarii cifrei
de afaceri a societatilor de asigurare, reprezinta:
a) la societatile de asigurare - totalul sumelor primite sau de primit din
primele aferente contractelor de asigurare incheiate in timpul unui an
financiar, daca asiguratorul are raspunderi pentru aceste contracte in acest
an;
b) la societatile de reasigurare - totalul sumelor primite sau de primit
din primele aferente contractelor de reasigurare (primele de reasigurare
incasate de la reasigurati) in timpul unui an financiar, daca reasiguratorul
are raspunderi pentru aceste contracte in acest an;
c) la societatile de asigurare-reasigurare - totalul sumelor mentionate la
lit. a) si b).
Primele cedate sau de cedat in reasigurare, adica totalul sumelor platite
de societatea de asigurare catre reasiguratori, sunt incluse deja in primele de
asigurare emise (incasate sau de incasat de la asigurat).
Conform prevederilor art. 68 lit. b) din lege, cifra de afaceri ajustata
(QA) pentru societatile de asigurare se determina dupa urmatoarea formula:
QA = Q - T,
in care:
Q = valoarea primelor brute emise, primite sau de primit;
T = obligatiile ce decurg din prevederile art. 60 si 61 din Legea nr.
136/1995 (fondul de protejare a asiguratilor si fondul de protectie a
victimelor strazii).
Oriunde este utilizat cuvantul prima sau prime (de exemplu: prime brute,
prime nete, prime de reasigurare etc.), acest termen se refera nu numai la
noile contracte de asigurare incheiate pe parcursul anului financiar luat in
considerare, ci si la primele aferente contractelor incheiate in anii
anteriori, care raman valabile pe parcursul perioadei luate in considerare.
5.3.2. Investitiile societatilor de asigurare
In vederea constituirii rezervelor necesare care sa permita rambursarea
drepturilor pretinse de asigurati, societatile de asigurare, in calitate de
investitori institutionali, detin in mod normal un portofoliu imens pentru
investitii in actiuni, titluri de valoare, terenuri si imobile, precum si in
alte bunuri care furnizeaza un venit anual ce nu este considerat ca cifra de afaceri
pentru companiile de asigurare.
Din punct de vedere al reglementarii concentrarilor economice, trebuie
facuta distinctie intre investitiile pur financiare, in care companiile de
asigurare nu sunt implicate in conducerea agentilor economici la care au fost
facute investitiile, si investitiile care au condus la achizitionarea
pachetului de control la un anumit agent economic - acestea permitand companiei
de asigurare sa exercite o influenta decisiva in conducerea activitatii
agentului economic respectiv. In aceste cazuri se aplica regula generala pentru
calcularea cifrei de afaceri. In cazul achizitionarii controlului, pentru a
aprecia daca prin respectiva operatiune de concentrare economica se ating
pragurile valorice prevazute in lege, la cifra de afaceri a societatii de
asigurare in cauza se adauga si cifra de afaceri a filialei sau agentului
economic achizitionat.
5.4. Alocarea geografica a cifrei de afaceri a institutiilor de credit,
societatilor bancare si de asigurare
In principiu, aceasta alocare se face pe baza locului de resedinta a
beneficiarilor de credite si de avansuri pentru institutiile de credit, alte
institutii financiare si a locului de resedinta a clientilor care platesc
primele de asigurare pentru societatile de reasigurare.
O problema speciala pe care o ridica institutiile financiare este alocarea
imprumuturilor si, in particular, volumele mari, frecvente, ale imprumuturilor
pe termen foarte scurt (overnight), cand clientul nu este o filiala ca atare,
ci o sucursala sau o filiala dintr o alta tara. Intrucat sucursala sau filiala
careia ii este acordat imprumutul este cel mai probabil sa fie locul in care
imprumutul va fi folosit, este rational ca imprumutul sa fie alocat geografic
numai sucursalei sau filialei respective, si nu locului in care isi are sediul
societatea bancara de care apartine sucursala sau filiala imprumutata.