E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

INSTRUCTIUNI din 4 aprilie 1997

INSTRUCTIUNI    din  4 aprilie 1997

cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica*)

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI


SmartCity3

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 57 din  4 aprilie 1997

    *) Instructiunile au fost aprobate de Plenul Consiliului Concurentei si puse in aplicare prin Ordinul nr. 34/1997, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 21 martie 1997.

    1. Introducere
    Scopul prezentelor instructiuni este de a aduce clarificari de ordin procedural si practic, necesare aplicarii art. 8, 15 si 16 din Legea concurentei nr. 21/1996, denumita in continuare lege.
    Principiile de baza in acest domeniu sunt stipulate la cap. VII - Dispozitii comune si finale - art. 67, 68 si 69 din lege.
    Prezentele instructiuni sunt intocmite in baza art. 28 alin (3) din lege.
    2. Cifra de afaceri ca reflectare a activitatii
    2.1. Conceptul de cifra de afaceri (Q)
    Conform art. 99 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, cifra de afaceri se calculeaza prin insumarea veniturilor rezultate din livrarile de bunuri, executarea de lucrari si prestarile de servicii si alte venituri din exploatare, mai putin rabaturile, remizele si alte reduceri acordate clientilor.
    Din punct de vedere contabil, cifra de afaceri se regaseste in "Contul de profit si pierderi", anexa nr. 20 la bilantul contabil.
    Asa cum este definita in art. 67 alin. (1) din lege, cifra de afaceri se refera in mod explicit la veniturile rezultate din vanzarea produselor si/sau prestarea serviciilor realizate de un agent economic intr-o perioada data, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale si valoarea contabilizata a exporturilor.
    In consecinta, aceasta cifra de afaceri este corectata fata de cifra de afaceri contabila.
    2.2. Cifra de afaceri ajustata (QA)
    In acceptiunea legii, cifra de afaceri care se utilizeaza pentru compararea cu pragurile valorice stabilite la art. 8 si 15 se obtine prin corectarea cifrei de afaceri (Q), prevazuta in bilantul contabil, cu anumite sume si se calculeaza prin urmatoarea formula:
    QA = Q - (F+E),
    in care:
    QA = cifra de afaceri ajustata;
    Q  = cifra de afaceri din bilantul contabil;
    F  = sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale;
    E  = valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin intermediar ori mandatar.
    a) Sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale (F) - accizele inregistrate ca obligatie de plata, inscrise in ultimul bilant contabil anual aprobat, existent la data notificarii.
    b) Valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar (E) pe baza de declaratii vamale de export, in ultimul an financiar, cuprinse in bilantul contabil anual, intocmit la data notificarii operatiunii.
    Prevederile de mai sus se refera la activitati obisnuite, urmand a trata cazurile particulare in capitole separate.
    3. Adaptarea regulilor de calculare a cifrei de afaceri la diferitele tipuri de operatiuni
    3.1. Regula generala; exceptia
    In conformitate cu prevederile art. 67 alin. (1) din lege, cifra de afaceri, calculata in vederea compararii cu pragurile valorice stabilite prin art. 8 si 15 din lege, reprezinta suma veniturilor realizate de agentii economici implicati din vanzarile de produse si/sau din prestarile de servicii realizate in cursul ultimului exercitiu financiar.
    Principiul de baza este ca, pentru fiecare agent economic implicat, se va lua in considerare cifra de afaceri pe ultimul an financiar anterior datei tranzactiei.
    Consiliul Concurentei se bazeaza pe cifrele inscrise in bilanturile contabile, din care se calculeaza cifra de afaceri, si nu va lua in considerare evidente contabile provizorii decat in imprejurari exceptionale.
    Astfel, in cazul in care o concentrare economica are loc in prima parte a anului, cand bilanturile contabile nu sunt disponibile, cifrele care se iau in considerare sunt cele din balanta de verificare la data de 31 decembrie a anului anterior si documentele care au stat la baza intocmirii ei.
    Daca pana la expirarea termenului pe care Consiliul Concurentei il are pentru analiza apare bilantul contabil, acesta va fi luat in considerare.
    Daca bilantul contabil se publica dupa ce Consiliul Concurentei a incheiat analiza si a luat o decizie, iar datele din bilant difera semnificativ de cele din balanta de verificare, Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a reveni asupra deciziei si de a reanaliza cazul.
    Ca o exceptie de la principiul de baza, pentru a justifica achizitionarile sau dezmembrarile ulterioare datei ultimelor bilanturi aprobate, intotdeauna trebuie facute adaptarile de rigoare, pentru a fi identificate adevaratele resurse care se concentreaza. Astfel, daca agentul economic implicat desfiinteaza o filiala sau inchide o fabrica la orice data inainte de semnarea acordului final, data care determina concentrarea economica, sau, daca astfel de desfiintari sau inchideri sunt o preconditie pentru realizarea operatiunii, cifra de afaceri realizata de respectiva filiala sau fabrica trebuie scazuta din cifra de afaceri a agentului economic implicat si care este prezentata in ultimul bilant contabil aprobat.
    Cifra de afaceri realizata din active al caror control este achizitionat de agentul economic implicat, ulterior incheierii celui mai recent bilant contabil aprobat, trebuie adaugat.
    Alti factori, cum ar fi scaderea cererii de produse sau o incetinire a procesului de productie in perioada anterioara tranzactiei, care pot afecta temporar cifra de afaceri, nu vor fi luati in seama la calcularea cifrei de afaceri, nici o ajustare de bilant neputandu-se face pentru a introduce influenta acestor factori.
    3.2. Achizitionarea de parti ale agentilor economici
    In aplicarea prevederilor art. 67 alin. (2) din lege, se va avea in vedere ca, in cazul operatiunilor de concentrare economica care constau in achizitionarea de parti constituite sau nu ca entitati separate ale unuia sau mai multor agenti economici, va fi luata in considerare, in ceea ce priveste pe vanzator sau pe vanzatori, numai cifra de afaceri aferenta partilor care fac obiectul tranzactiei.
    Cand acest lucru nu este posibil de determinat, deoarece activitatea sau specificul partilor care fac obiectul tranzactiei nu permite acest lucru, se va lua in considerare o cifra de afaceri calculata pe baza ponderii patrimoniului partilor respective in totalul patrimoniului.
    3.3. Operatiuni esalonate in timp
    Uneori, anumite tranzactii succesive sunt doar pasi distincti intr-o strategie mai larga a acelorasi parti la concentrarea economica.
    Luarea in considerare a fiecarei tranzactii in parte, chiar numai pentru determinarea atingerii pragurilor valorice, ar insemna ignorarea realitatilor economice. Cu toate ca unele dintre aceste operatiuni esalonate pot fi infaptuite pentru a indeplini mai bine necesitatile partilor implicate, nu este exclus ca alte asemenea operatiuni sa fie esalonate in vederea sustragerii de la controlul concentrarii economice realizate.
    Aceste situatii sunt reglementate la art. 67 alin. (3) din lege, care prevede ca, daca in cursul unei perioade de 2 ani, doua sau mai multe tranzactii, in intelesul art. 11 alin. (2) si al art. 67 alin. (2) din lege, au loc intre aceleasi persoane fizice si/sau juridice, ele sunt considerate ca o singura operatiune de concentrare economica, realizata la data ultimei tranzactii.
    Practic, prevederile acestui text se aplica astfel:
    Daca agentul economic A cumpara o filiala a agentului economic B, care reprezinta 50% din activitatea totala a lui B si un an mai tarziu achizitioneaza si cealalta filiala (restul de 50% din agentul economic B), ambele tranzactii vor fi considerate ca una singura. Presupunand ca prin achizitionarea fiecareia dintre cele doua filiale ale lui B se atinge o cifra de afaceri cumulata care nu depaseste 10 miliarde lei, prima tranzactie, conform art. 15 din lege, nu trebuie notificata. Totusi, deoarece a doua operatiune are loc in perioada de 2 ani prevazuta la art. 67 alin. (3), ambele operatiuni vor fi notificate ca o singura tranzactie, atunci cand are loc cea de-a doua tranzactie. Importanta acestei prevederi consta in faptul ca tranzactia precedenta, in termen de 2 ani, devine notificabila impreuna cu tranzactia cea mai recenta, de indata ce pragul valoric este atins cumulativ prin cele doua tranzactii, respectiv prin tranzactiile anterioare, cumulate in decurs de 2 ani de la data primei tranzactii intre aceleasi parti.
    3.4. Cifra de afaceri a grupurilor
    In cazul in care un agent economic care este implicat, in baza art. 5 alin. (1) sau (6) din lege, in recurgerea la comportamente susceptibile a fi calificate drept practici anticoncurentiale, sau care, in baza art. 16 din lege, este implicat intr-o concentrare economica, face parte dintr-un grup de agenti economici, in conformitate cu art. 69 din lege, pentru cifra sa de afaceri se va lua in considerare cifra de afaceri cumulata a agentilor economici participanti la acel grup, deci a intregului grup, in vederea stabilirii daca pragurile valorice prevazute de lege sunt sau nu atinse.
    Pentru definirea grupului, se va stabili daca agentul economic, ca parte a grupului, are dreptul sa conduca afacerile agentilor economici din cadrul grupului, si care dintre agentii economici care au anumite legaturi directe sau indirecte cu agentul  economic implicat au dreptul sau pot sa conduca afacerile agentului economic direct implicat, deci care pot fi considerati ca parte a grupului din care face parte agentul economic implicat.
    Fara a aduce atingere prevederilor art. 67 alin. (2) din lege, care se refera la achizitionarea de parti dintr-un agent economic, pentru a constata daca pragurile valorice prevazute de lege sunt sau nu atinse, cifra de afaceri totala va fi calculata prin adaugarea cifrelor de afaceri ale componentilor grupului, dupa cum urmeaza:
    a) agentul economic direct implicat;
    b) agentii economici la care agentul economic implicat, in mod direct sau indirect, indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
    - detine mai mult de jumatate din capitalul social sau din active;
    - are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot;
    - are puterea de a numi mai mult de jumatate din numarul membrilor comitetului de supraveghere, ai consiliului de administratie sau ai altor organe legale care ii reprezinta pe agentii economici;
    - are dreptul sa conduca afacerile agentilor economici respectivi;
    c) agentii economici care detin la agentul economic implicat drepturile sau puterile enumerate la lit. b);
    d) agentii economici la care un agent economic dintre cei mentionati la lit. c) detine drepturile sau puterile enumerate la lit. b);
    e) agentii economici (societatile in comun) la care doi sau mai multi agenti economici dintre cei mentionati la lit. a), b) si c) detin in comun drepturile sau puterile enumerate la lit. b).
    In cazul apartenentei la un grup, la cifra de afaceri a agentului economic direct implicat in operatiune [lit. a)] va trebui sa se adauge, dupa caz:
    - cifra de afaceri a filialelor sale [lit. b)];
    - cifra de afaceri a companiilor-mama (de origine) [lit. c)];
    - cifra de afaceri a altor filiale ale companiilor-mama [lit. d)],
    si
    - cifra de afaceri a altor agenti economici (societati in comun), controlati de doi sau mai multi agenti economici apartinand grupului [lit. e)].
    Un exemplu grafic pentru un agent economic implicat si pentru grupul acestuia se prezinta astfel:
    a      = agentul economic implicat;
    b      = filialele agentului economic implicat;
    b1, b2 = filialele apartinand unei filiale a agentului economic implicat;
    c      = companiile-mama ale agentului economic implicat;
    c1     = companiile-mama care detin una dintre companiile-mama ale agentului economic implicat;
    d      = alta filiala a uneia dintre companiile-mama ale agentului economic implicat;
    e      = agenti economici (societati in comun), controlati de doi sau mai multi agenti economici apartinand grupului.
    NOTA:
    Literele folosite in exemplul grafic corespund literelor folosite la numerotarea paragrafelor care enumera componentii grupului luati in considerare la calculul cifrei de afaceri.

            ______    ______
            | c1 |    | c1 |
            ------    ------
          50% |_________| 50%
                   |
                 __|__       _____ 100%  _____
                 | c |       | c |-------| d |
                 -----       -----       -----
               50% |           | 50%
                   |___________|
                       __|__ 100% _____ 50%
                       |   |------| b |-----|   _____
             _____ 50% |   |      -----     |---| e |
             | b |-----| a |  51% _____ 50% |   -----
             -----     |   |------| b |-----|
               |       |   |      -----
               |       -----
          _____|_____
     100%|           | 100%
       __|___     ___|__
       | b1 |     | b2 |
       ------     ------

    In legatura cu exemplul grafic de mai sus, se fac urmatoarele precizari:
    3.4.1. Cand conditiile pentru pct. b, privind controlul de catre agentul economic implicat, sunt indeplinite, va fi luata in considerare intreaga cifra de afaceri a filialei sau a filialelor in cauza, indiferent de ponderea actiunilor detinute de agentul economic care exercita controlul 50%, 51 % sau 100% . In exemplul dat va fi inclusa intreaga cifra de afaceri a celor trei filiale b ale agentului economic implicat.
    3.4.2. In cazul in care doi sau mai multi agenti economici controleaza in comun agentul economic implicat, cifra de afaceri a acestora va trebui inclusa. In exemplul dat, cele doua companii-mama c ale agentului economic implicat a vor trebui luate in considerare la calcularea cifrei de afaceri impreuna cu companiile-mama ale acestora c1.
    3.4.3. In cazul in care oricare dintre agentii economici identificati ca apartinand grupului controleaza la randul lor alti agenti economici, acestia din urma vor trebui, de asemenea, inclusi in calcul. In exemplul dat, una dintre filialele b ale agentului economic implicat a are, la randul ei, propriile filiale b1 si b2, iar una dintre companiile-mama c are o filiala d.
    3.4.4. Cifra de afaceri interna din cadrul grupului, respectiv vanzarile intre agentii economici din cadrul grupului, nu se ia in calculul cifrei de afaceri a agentului economic implicat care face parte din grupul respectiv.
    3.5. Calculul cifrei de afaceri atunci cand doi sau mai multi agenti economici implicati exercita controlul in comun asupra unui alt agent economic (societate in comun)
    In cazul in care doi sau mai multi agenti economici implicati intr-o concentrare economica exercita controlul in comun asupra unui alt agent economic, la calculul cifrei de afaceri a agentilor economici implicati nu se va lua in considerare nici cifra de afaceri aferenta vanzarilor de produse si/sau prestarilor de servicii efectuate intre societatea in comun si fiecare dintre agentii economici implicati si nici cifra de afaceri cifra de afaceri aferenta vanzarilor de produse si/sau prestarilor de servicii efectuate intre societatea in comun si oricare alt agent economic legat cu oricare dintre societatile-mama, prin control.
    Scopul acestei reguli este de a evita inregistrarea dubla a cifrei de afaceri a agentilor economici implicati.
    In ceea ce priveste cifra de afaceri rezultata din vanzarile de produse si prestarile de servicii efectuate intre societatea in comun si oricare agent economic tert, aceasta va fi repartizata in mod egal intre agentii economici implicati care controleaza societatea in comun.
    De exemplu: agentii economici A si B infiinteaza societatea in comun C si, concomitent, exercita controlul asupra unui alt agent economic D, A detinand 60% si B detinand 40% din capitalul lui D.
    La infiintarea noii societati in comun C, la calcularea cifrei de afaceri a agentilor economici implicati, A si B, cifra de afaceri a agentului economic D cu partile terte este atribuita agentilor economici A si B in mod egal.
    Exemple de calcul al cifrei de afaceri pentru societati in comun
    - Crearea unei societati in comun
    In cazul in care doi sau mai multi agenti economici creeaza o societate in comun care constituie o concentrare economica, cifra de afaceri cumulata se calculeaza pentru agentii economici implicati, respectiv se insumeaza cifrele de afaceri ale companiilor-mama care infiinteaza societatea in comun.
    - In cazul unei societati in comun existente
    Exemplul se refera la calculul cifrei de afaceri in cazul existentei societatii in comun C intre agentii economici A si B (companii-mama ale lui C), implicati intr-o operatiune de concentrare economica.
    Cifra de afaceri se prezinta astfel:
    - pentru agentii economici A si B
                                          - milioane lei -
-------------------------------------------------------------
    Cifra de afaceri     Agentul economic   Agentul economic
                                A                  B
-------------------------------------------------------------
Venitul total
realizat din vanzari         10.000              2.000
-------------------------------------------------------------
    - pentru societatea in comun C
                                         TOTAL (milioane lei)
    Venitul total realizat din vanzari
    de societatea in comun C,                   100
    din care:
    - cu agentul economic A                      20
    - cu agentul economic B                      10
    - cu alti agenti economici                   70
--------------------------------------------------------------
    Consideratii asupra societatii in comun:
    - societatea in comun C este controlata de agentii economici A si B implicati in operatiune, indiferent daca exista alt agent economic tert care participa la societatea in comun;
    - contul de profit si pierderi al societatii in comun C nu este consolidat (cumulat) cu cele ale agentilor economici A si B;
    - cifra de afaceri realizata de societatea in comun C din operatiunile cu agentii economici A si B nu va fi luata in calcul;
    - cifra de afaceri a societatii in comun C, realizata din operatiunile cu agentii economici terti (70 milioane lei), va fi repartizata in mod egal intre agentii economici A si B, indiferent de ponderea individuala in detinerea societatii in comun C, revenind fiecaruia cate 35 milioane lei.
    Calculul cifrei de afaceri:
    - cifra de afaceri a agentului economic A este 10.000 milioane lei plus 50% din cifra de afaceri a societatii in comun cu tertii (35 milioane lei), deci 10.035 milioane lei;
    - cifra de afaceri a agentului economic B este 2.000 milioane lei plus 50% din cifra de afaceri a societatii in comun C cu tertii (35 milioane lei), deci 2.035 milioane lei;
    - cifra de afaceri totala, cumulata, a agentilor economici implicati, A si B, este de 12.070 milioane lei.
    Concluzie:
    Depasind pragul de 10 miliarde lei prevazut pentru concentrari economice, operatiunea din exemplul dat intra sub incidenta art. 16 din lege si trebuie sa fie notificata si supusa controlului Consiliului Concurentei.
    3.6. Grupuri existente in momentul tranzactiei
    Art. 69 din lege si pct. 3.4. din prezentele instructiuni se refera doar la grupul existent, din care face parte deja fiecare agent economic implicat in operatiune, si nu la noua structura creata ca rezultat al concentrarii economice.
    De exemplu: daca agentii economici A si B, impreuna cu filialele lor care formeaza grupul A, respectiv grupul B, hotarasc sa fuzioneze, sunt considerati agenti economici implicati, A si B, si nu noua entitate rezultata din fuzionare, cifra de afaceri a fiecaruia dintre cele doua grupuri urmand sa fie calculata independent si apoi insumata.
    4. Alocarea geografica a cifrei de afaceri
    4.1. Cifra de afaceri pe piata romaneasca va include produsele vandute si serviciile prestate agentilor economici si consumatorilor de pe piata Romaniei.
    Prin urmare, concentrarile economice vor intra sub jurisdictia Consiliului Concurentei chiar si in cazul unei operatiuni internationale de concentrare economica, daca aceasta realizeaza o cifra de afaceri mondiala care depaseste pragul de 10 miliarde lei stabilit la art. 15 din lege, indiferent de forma (filiale, agentii etc.) pe piata romaneasca.
    4.2. Referirea la produse vandute si servicii prestate nu este facuta cu intentia marcarii unei diferentieri intre produse si servicii, prin atentionarea ca vanzarea, in cazul produselor, poate fi localizata, iar pentru servicii, locul in care sunt prestate poate fi diferit de locul in care au fost vandute.
    In ambele cazuri, atat pentru produse, cat si pentru servicii, cifra de afaceri va fi atribuita ariei geografice in care isi au resedinta clientii, deoarece aceasta este locul in care, in majoritatea cazurilor, se incheie afacerile si, respectiv, se manifesta concurenta dintre furnizori.
    5. Calculul cifrei de afaceri pentru institutiile de credit, alte institutii financiare, precum si pentru societatile de asigurare
    5.1. Definitii
    Data fiind natura specifica a activitatilor bancare si de asigurare, art. 68 din lege cuprinde prevederi distincte pentru calcularea cifrei de afaceri in aceste sectoare.
    In scopul calcularii cifrei de afaceri, in aplicarea legii se definesc urmatorii termeni:
    - societatile bancare si institutiile de credit - persoane juridice al caror obiect principal de activitate il constituie atragerea de fonduri de la persoane juridice si fizice, sub forma de depozite sau instrumente negociabile, platibile la vedere sau la termen, precum si acordarea de credite;
    - institutiile sau societatile financiare - agenti (diferiti de societatile bancare si de credit) a caror activitate principala consta in desfasurarea uneia sau mai multora dintre urmatoarele activitati;
    - operatiuni de leasing (inchirieri de utilaje, echipamente, instalatii);
    - garantarea creditelor;
    - comercializarea in nume propriu sau in numele clientilor pe piata interna a efectelor de comert;
    - pastrarea si administrarea titlurilor de valoare;
    - efectuarea de schimburi valutare (case de schimb valutar);
    - participarea la emisiuni de actiuni de catre agenti economici si prestarea de servicii in legatura cu acestea (SVM);
    - comercializarea de actiuni in nume propriu sau in numele clientilor pe piata secundara de capital.
    De asemenea, societatile de administrare a fondurilor deschise de investitii, societatile de investitii financiare, societatile cu capital de risc, societatile de forfaiting si societatile financiare cu profit extins, precum si altele asemenea care desfasoara una sau mai multe dintre activitatile enumerate mai sus sunt incluse in aceasta categorie.
    5.2. Calculul cifrei de afaceri
    Pentru societatile bancare, institutiile de credit si societatile si institutiile financiare, cifra de afaceri este inlocuita prin a zecea parte din valoarea bilanturilor [art. 68 lit. a) din lege].
    De exemplu: presupunem fuzionarea propusa intre societatile bancare A si B.
    Bilant contabil consolidat:
                                        - milioane lei -
-------------------------------------------------------------
          Active                Societatea        Societatea
                                 bancara           bancara
                                    A                 B
-------------------------------------------------------------
    Imprumuturi si avansuri
    catre institutii de credit    20.000            1.000
    Credite si avansuri
    catre clienti                 80.000            4.000
    Alte active                   20.000            1.000
-------------------------------------------------------------
    Total active: 120.000            6.000
-------------------------------------------------------------
    Cifra de afaceri
    (1/10 din total active)       12.000              600
    Cifra de afaceri combinata A + B = 12.600 milioane lei.
    Depasindu-se pragul valoric de 10 miliarde lei stabilit de lege pentru concentrarile economice, operatiunea trebuie notificata si se supune controlului Consiliului Concurentei.
    Conceptul credite/imprumuturi si avansuri trebuie interpretat, in vederea calcularii cifrei de afaceri pentru unele institutii financiare care nu acorda imprumuturi si avansuri, stricto sensu, sau creditele nu sunt reprezentative pentru activitatea lor in sens mai larg, incluzand orice fel de activitate care poate fi asimilata unei forme de activitate de credit.
    De exemplu: faptul ca o institutie financiara are in portofoliu garantii si alte titluri de valoare este asimilat, in scopul aplicarii reglementarii concentrarilor economice, cu activitatea de acordare de credite, titlurile de valoare detinute fiind considerate ca imprumuturi si avansuri.
    5.2.1. Cifra de afaceri pentru companiile de leasing (inchiriere)
    Printr-o inchiriere operationala, proprietatea nu este transferata chiriasului la sfarsitul perioadei de inchiriere, iar costul intretinerii, repararii si asigurarii echipamentului inchiriat este inclus in chirie.
    Intrucat activitatile de inchiriere operationala nu au functia de creditare, nu sunt considerate ca apartinand unei institutii financiare si, prin urmare, agentilor economici in cauza li se aplica regulile generale pentru calcularea cifrei de afaceri, respectiv vanzarea produselor si/sau prestarea serviciilor.
    Spre deosebire de inchirierile operationale, inchirierile cu vanzare sunt facute pe o perioada mai lunga si proprietatea este transferata chiriasului la sfarsitul perioadei de inchiriere, prin optiunea de cumparare inclusa in contractul de inchiriere.
    Prin urmare, inchirierea financiara functioneaza ca un imprumut de la cel care inchiriaza, dand posibilitatea chiriasului sa cumpere bunul respectiv.
    O companie de inchiriere financiara este deci o institutie financiara a carei cifra de afaceri trebuie calculata in aplicarea reglementarii concentrarilor economice, prin aplicarea regulii "o zecime din valoarea bilantului contabil".
    5.2.2. Cifra de afaceri pentru societatile de administrare a fondurilor
    In cazul unei societati de administrare a fondurilor, activele relevante care se vor lua in considerare la calcularea cifrei de afaceri prin regula "o zecime din valoarea acestora", sunt numai activele apartinand societatii, nu si activele administrate in numele clientilor (depunatorilor). Activele administrate nu apartin societatii de administrare a fondurilor, ele sunt tinute in custodie si de aceea sunt inregistrate in afara bilantului contabil (nu sunt incluse in valoarea activelor totale ale societatii de administrare a fondurilor) sau sunt inregistrate in conturi financiare complet separate.
    Totusi comisionul obtinut din administrarea fondurilor trebuie adaugat ca atare la cifra de afaceri a societatii de administrare a fondurilor.
    Din acest motiv, cifra de afaceri a unei societati de administrare a fondurilor, care administreaza si active proprii si active apartinand clientilor, va fi calculata astfel:
    - active proprii x 1/10 = x;
    - comision realizat din administrarea activelor clientilor = y
    - cifra de afaceri totala = x + y.
    5.3. Societati de asigurare
    5.3.1. Primele brute de asigurare emise
    Conceptul de prime brute de asigurare emise, destinat comensurarii cifrei de afaceri a societatilor de asigurare, reprezinta:
    a) la societatile de asigurare - totalul sumelor primite sau de primit din primele aferente contractelor de asigurare incheiate in timpul unui an financiar, daca asiguratorul are raspunderi pentru aceste contracte in acest an;
    b) la societatile de reasigurare - totalul sumelor primite sau de primit din primele aferente contractelor de reasigurare (primele de reasigurare incasate de la reasigurati) in timpul unui an financiar, daca reasiguratorul are raspunderi pentru aceste contracte in acest an;
    c) la societatile de asigurare-reasigurare - totalul sumelor mentionate la lit. a) si b).
    Primele cedate sau de cedat in reasigurare, adica totalul sumelor platite de societatea de asigurare catre reasiguratori, sunt incluse deja in primele de asigurare emise (incasate sau de incasat de la asigurat).
    Conform prevederilor art. 68 lit. b) din lege, cifra de afaceri ajustata (QA) pentru societatile de asigurare se determina dupa urmatoarea formula:
    QA = Q - T,
    in care:
    Q = valoarea primelor brute emise, primite sau de primit;
    T = obligatiile ce decurg din prevederile art. 60 si 61 din Legea nr. 136/1995 (fondul de protejare a asiguratilor si fondul de protectie a victimelor strazii).
    Oriunde este utilizat cuvantul prima sau prime (de exemplu: prime brute, prime nete, prime de reasigurare etc.), acest termen se refera nu numai la noile contracte de asigurare incheiate pe parcursul anului financiar luat in considerare, ci si la primele aferente contractelor incheiate in anii anteriori, care raman valabile pe parcursul perioadei luate in considerare.
    5.3.2. Investitiile societatilor de asigurare
    In vederea constituirii rezervelor necesare care sa permita rambursarea drepturilor pretinse de asigurati, societatile de asigurare, in calitate de investitori institutionali, detin in mod normal un portofoliu imens pentru investitii in actiuni, titluri de valoare, terenuri si imobile, precum si in alte bunuri care furnizeaza un venit anual ce nu este considerat ca cifra de afaceri pentru companiile de asigurare.
    Din punct de vedere al reglementarii concentrarilor economice, trebuie facuta distinctie intre investitiile pur financiare, in care companiile de asigurare nu sunt implicate in conducerea agentilor economici la care au fost facute investitiile, si investitiile care au condus la achizitionarea pachetului de control la un anumit agent economic - acestea permitand companiei de asigurare sa exercite o influenta decisiva in conducerea activitatii agentului economic respectiv. In aceste cazuri se aplica regula generala pentru calcularea cifrei de afaceri. In cazul achizitionarii controlului, pentru a aprecia daca prin respectiva operatiune de concentrare economica se ating pragurile valorice prevazute in lege, la cifra de afaceri a societatii de asigurare in cauza se adauga si cifra de afaceri a filialei sau agentului economic achizitionat.
    5.4. Alocarea geografica a cifrei de afaceri a institutiilor de credit, societatilor bancare si de asigurare
    In principiu, aceasta alocare se face pe baza locului de resedinta a beneficiarilor de credite si de avansuri   pentru institutiile de credit, alte institutii financiare   si a locului de resedinta a clientilor care platesc primele de asigurare   pentru societatile de reasigurare.
    O problema speciala pe care o ridica institutiile financiare este alocarea imprumuturilor si, in particular, volumele mari, frecvente, ale imprumuturilor pe termen foarte scurt (overnight), cand clientul nu este o filiala ca atare, ci o sucursala sau o filiala dintr o alta tara. Intrucat sucursala sau filiala careia ii este acordat imprumutul este cel mai probabil sa fie locul in care imprumutul va fi folosit, este rational ca imprumutul sa fie alocat geografic numai sucursalei sau filialei respective, si nu locului in care isi are sediul societatea bancara de care apartine sucursala sau filiala imprumutata.



SmartCity5

COMENTARII la Instrucţiuni 0/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Instrucţiuni 0 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu