ORDIN Nr. 100
din 27 aprilie 2006
privind aprobarea
Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii personalului de
specialitate, angajat al directiei sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in unitatile de
prelucrare, procesare, depozitare, transport si valorificare a produselor si
subproduselor de origine nonanimala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 390 din 5 mai 2006
Având în vedere prevederile art. 10 lit. b) şi ale art. 19 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi
completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile art.
221 din Legea nr. 150/2004 privind
siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia, văzând Referatul de aprobare al Direcţiei
generale siguranţa alimentelor nr. 40.456 din 5 aprilie 2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile pentru organizarea
şi desfăşurarea activităţii personalului de specialitate, angajat al direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în unităţile de
prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor
şi subproduselor de origine nonanimală,prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare
în termen de 90 de zile de la data publicării.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Ion Agafiţei
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii
personalului de specialitate, angajat al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare,
transport şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul
organizatoric în care, în conformitate cu prevederile legislaţiei sanitare
veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare, personalul de
specialitate îşi desfăşoară activitatea de asistenţă, inspecţie şi control
pentru siguranţa alimentelor în unităţile care prelucrează, procesează,
depozitează şi valorifică produse de origine nonanimala.
Art. 2. - In sensul prezentelor instrucţiuni,
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) personal de specialitate - inspectori ai Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor împuterniciţi şi angajaţi în condiţiile legii, cu
contract individual de muncă pe perioadă determinată, care îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează şi valorifică produse de
origine nonanimala;
b) asistenţă pentru
siguranţa alimentelor - activitatea de
supraveghere pe care o asigură personalul de specialitate în unităţile
prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele
instrucţiuni;
c) inspecţie şi control
pentru siguranţa alimentelor - totalitatea
investigaţiilor efectuate de personalul de specialitate la produsele de origine
nonanimala în timpul obţinerii, prelucrării, depozitării şi valorificării lor,
precum şi la alte produse şi materii prime supuse controlului pentru siguranţa
alimentelor;
d) unităţi - unităţile care prelucrează, procesează, depozitează şi valorifică
produse de origine nonanimala, stabilite în anexa nr. 1;
e) tarife - valoarea
operaţiunilor, stabilită în echivalent euro, care se realizează în exercitarea
activităţii de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa alimentelor în
unităţi şi care se virează lunar de către acestea în contul direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la cursul oficial al
zilei în care se efectuează plata.
Art. 3. - Unităţile în care personalul de specialitate
îşi desfăşoară activitatea de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa
alimentelor sunt cuprinse în anexa nr. 2 care face parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
Art. 4. - Tarifele pentru activitatea de asistenţă,
inspecţie şi control pentru siguranţa alimentelor sunt prevăzute în anexa nr.
2.
Art. 5. - Funcţionarea
unităţilor prevăzute la art. 2 se va face cu asigurarea asistenţei, inspecţiei
şi controlului pentru siguranţa alimentelor, în condiţiile legii.
Art. 6. - Asistenţa, inspecţia şi controlul pentru
siguranţa alimentelor se asigură pe baza unui contract încheiat în acest scop
între direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, şi unitate.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA 1
Obligaţiile direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
Art. 7. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, identifică
unităţile în care este necesară asigurarea asistenţei, a inspecţiei şi a
controlului pentru siguranţa alimentelor.
Art. 8. - Direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, înscrie
într-un registru special unităţile nominalizate, cu toate datele de
identificare.
Art. 9. - (1) Direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, stabileşte numărul de personal de specialitate necesar
fiecărei unităţi, în funcţie de specificul activităţii acesteia, de capacitatea
de producţie, de fluxul tehnologic şi de sistemul de organizare.
(2) Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, desemnează prin
decizie a directorului executiv persoana responsabilă din cadrul direcţiei în a
cărei subordine directă se desfăşoară activitatea de asistenţă, inspecţie şi
control pentru siguranţa alimentelor. Persoana desemnată vizează documentul
justificativ întocmit de administratorul unităţii şi îl depune la direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, împreună cu raportul de activitate lunar.
Art. 10. - (1) Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, încheie, în
condiţiile legii, un contract cu unităţile identificate şi înregistrate, pentru
plata activităţii de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa
alimentelor, asigură personalul specializat necesar şi încasează lunar sumele
reprezentând contravaloarea activităţii desfăşurate, calculată în baza
tarifelor prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Sumele rezultate, virate de către unităţi în
contul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, sunt evidenţiate distinct în contabilitate
şi constituie pentru acestea fonduri extrabugetare care se utilizează conform
legii.
(3) In limita sumelor încasate, potrivit prevederilor
prezentelor instrucţiuni, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pot angaja pe
perioadă determinată personal de specialitate şi auxiliar, inclusiv pentru
laboratorul din cadrul direcţiei.
(4) In funcţie de capacitatea şi de specificul
activităţii unităţii, prezenţa permanentă a personalului specializat în
unităţile prevăzute la art. 2 se dispune prin decizie de către directorul
executiv al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 11. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, angajează
personal specializat, în condiţiile legii, în baza unui contract individual de
muncă încheiat pe perioadă determinată.
Art. 12. - In primele 3 zile lucrătoare ale lunii
curente direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, înaintează unităţilor documentele de plată
pentru activitatea depusă în luna precedentă; sumele se stabilesc pe baza
documentului justificativ întocmit şi semnat de persoana specializată angajată
să desfăşoare activităţi de asistenţă, inspecţie şi control în unitatea respectivă
şi de reprezentantul legal al unităţii şi vizat de persoana responsabilă cu
coordonarea activităţii sale, în a cărei subordine directă îşi desfăşoară
activitatea persoana specializată angajată.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile unităţilor
Art. 13. - Unităţile, persoanele fizice şi/sau juridice
trebuie să încheie cu direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, contracte pentru asigurarea şi finanţarea
asistenţei, inspecţiei şi controlului pentru siguranţa alimentelor.
Art. 14. - In interesul desfăşurării corespunzătoare a
activităţii unităţii, al prevenirii perioadelor neproductive, precum şi pentru
asigurarea numărului necesar de personal specializat şi pentru diminuarea
costurilor ocazionate de inspecţia şi de controlul oficial, unităţile
înaintează direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, săptămânal, programul de
activitate pentru săptămâna următoare.
Art. 15. - Pentru buna desfăşurare şi exercitare a
activităţii de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa alimentelor, în
conformitate cu prevederile legale, unităţile asigură permanent condiţii optime
pe întregul flux tehnologic, inclusiv vestiare, birouri, facilităţi pentru
păstrarea sigiliilor şi documentelor de specialitate în condiţii de securitate,
echipament de lucru şi de protecţie, materiale de igienizare, ustensile de
lucru, personal ajutător şi altele asemenea.
Art. 16. - (1) Unităţile în care se asigură personal
specializat pentru desfăşurarea activităţii de asistenţă, inspecţie şi control
pentru siguranţa alimentelor virează în contul direcţiei sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
sumele calculate de aceasta pentru activitatea de asistenţă, inspecţie şi
control pentru siguranţa alimentelor desfăşurată de personalul specializat
angajat, în luna precedentă, în termen de 3 zile de la data primirii
documentelor de plată.
(2) In ultima zi a lunii administratorul unităţii
asistate întocmeşte şi înaintează persoanei responsabile cu coordonarea
activităţilor de asistenţă, inspecţie şi control, spre avizare, documentul
justificativ care cuprinde sumele calculate conform tarifului legal pentru
activitatea de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa alimentelor
desfăşurată de personalul specializat angajat în unitate, pentru luna expirată,
şi care constituie actul oficial în baza căruia direcţia sanitar-veterinară şi
pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
întocmeşte formalităţile de plată.
SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţiile personalului specializat angajat
Art. 17. - Personalul
specializat angajat este subordonat tehnic şi administrativ direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, prin persoana responsabilă cu coordonarea activităţilor
de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa alimentelor şi are, în
principal, următoarele obligaţii:
a) desfăşurarea activităţii conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale
dispoziţiilor, instrucţiunilor şi oricăror alte reglementări legale;
b) respectarea prevederilor contractului încheiat cu
direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti;
c) întocmirea şi înaintarea la direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, prin persoana responsabilă cu coordonarea activităţilor
de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa alimentelor, la termenele
şi în condiţiile stabilite de aceasta, a situaţiilor şi documentelor
solicitate, precum şi a celor prevăzute de reglementările în vigoare;
d) păstrarea confidenţialităţii activităţii
desfăşurate în unitate, în raport cu alte persoane fizice şi juridice.
Art. 18. - Personalul specializat poartă întreaga
răspundere pentru activitatea prestată, pentru deciziile stabilite, precum şi
pentru documentele şi situaţiile întocmite.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 19. - Refuzul unităţii de a încheia cu direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a
municipiul Bucureşti, contractul pentru asigurarea şi finanţarea asistenţei,
inspecţiei şi controlului pentru siguranţa alimentelor sau neplata la timp a
sumelor stabilite conform prezentelor instrucţiuni, precum şi neasigurarea
condiţiilor necesare desfăşurării optime a activităţilor specifice conduc la
retragerea personalului specializat angajat din unitate şi la pierderea
dreptului de funcţionare a acesteia până la intrarea în legalitate.
Art. 20. - (1) In cazul în care unitatea nu virează
direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, suma de bani necesară pentru plata
personalului specializat angajat, direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor acţionează unitatea în instanţă pentru obligarea la plata sumelor datorate.
(2) Până la soluţionarea litigiului în instanţă
unitatea nu mai beneficiază de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa
alimentelor, motiv pentru care îşi pierde dreptul de funcţionare.
ANEXA Nr. 1
la instrucţiuni
UNITĂŢILE
în care se asigură personal specializat pentru
desfăşurarea activităţii de asistenţă, inspecţie şi control pentru siguranţa
alimentelor
1. Unităţi de fabricare a produselor de morărit,
amidon şi produselor din amidon - cod CAEN 1561, 1562
2. Unităţi de fabricare a pâinii şi produselor
proaspete de patiserie - cod CAEN 1581
3. Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor,
macaroanelor, tăiţeilor, cuşcuşului şi altor produse similare - cod CAEN 1582,
1585
4. Unităţi de fabricare a uleiurilor şi grăsimilor
brute şi rafinate - cod CAEN 1541, 1542
5. Unităţi de fabricare a margarinei şi produselor
comestibile similare - cod CAEN 1543
6. Unităţi de prelucrare şi conservare a legumelor şi
fructelor - cod CAEN 1531, 1533
7. Unităţi de fabricare a
sucurilor din legume şi fructe - cod CAEN 1532
8. Unităţi de fabricare a zahărului şi produselor
zaharoase - cod CAEN 1583, 1584
9. Unităţi de fabricare a berii şi malţului - cod CAEN
1596, 1597
10. Unităţi de fabricare a vinurilor - cod CAEN 1593, 1594, 1595
11. Unităţi de producţie a apelor minerale şi a
băuturilor nealcoolice - cod CAEN 1598
12. Unităţi de fabricare a altor produse alimentare -
cod CAEN 1586, 1587, 1588, 1589
13. Depozite/antrepozite frigorifice şi/sau depozite
alimentare pentru produse alimentare de origine nonanimală - cod CAEN 6312
14. Unităţi de comercializare angro pentru produse
alimentare de origine nonanimală - cod CAEN 513
ANEXA Nr. 2
la instrucţiuni
TARIFELE
pentru activitatea de asistenţă, inspecţie şi
control pentru siguranţa alimentelor în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi
valorificare a
produselor şi subproduselor de origine nonanimală
Nr. crt.
|
Tipul de unitate
|
Tariful
|
1.
|
Unităţi de fabricare a produselor de morărit, amidon şi
produselor din amidon
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
2.
|
Unităţi de fabricare a pâinii şi produselor proaspete de
patiserie
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
3.
|
Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor, macaroanelor,
tăiţeilor, cuşcuşului şi altor produse similare
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
4.
|
Unităţi de fabricare a uleiurilor şi grăsimilor brute şi rafinate
|
0,6 euro/hl produs finit
|
5.
|
Unităţi de fabricare a margarinei şi produselor comestibile similare
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
6.
|
Unităţi de prelucrare şi conservare a legumelor şi fructelor
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
7.
|
Unităţi de fabricare a sucurilor din legume şi fructe
|
0,6 euro/hl produs finit
|
8.
|
Unităţi de fabricare a zahărului şi produselor
zaharoase
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
9.
|
Unităţi de fabricare a berii şi malţului
|
0,03 euro/hl produs finit
|
10.
|
Unităţi de fabricare a vinurilor
|
0,3 euro/hl produs finit
|
11.
|
Unităţi de producţie a apelor minerale şi a băuturilor
nealcoolice
|
0,03 euro/hl produs finit
|
12.
|
Unităţi de fabricare a altor produse alimentare
|
0,6 euro/tonă produs finit
|
13.
|
Depozite/antrepozite frigorifice şi/sau depozite alimentare
pentru produse alimentare de origine nonanimală
|
0,3 euro/tonă produs depozitat
|
14.
|
Unităţi de comercializare angro pentru produse alimentare de
origine nonanimală
|
0,3 euro/tonă produs comercializat
|
NOTĂ:
Tariful pentru unităţile cuprinse în anexa nr. 1 nu
poate fi mai mic de 50 euro/lună şi nu poate depăşi 5.000 euro/lună.