ORDIN Nr. 85
din 23 martie 2007
privind aprobarea
Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control oficial
in unitatile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si
comercializare a produselor si subproduselor de origine nonanimala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 239 din 6 aprilie 2007
Văzand
Referatul de aprobare nr. 35.473 din 2 martie 2007 al Direcţiei generale
siguranţa alimentelor,
avand în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinand cont de prevederile
Regulamentului Parlamentului European şi Consiliului
nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea
conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi furajelor, sănătăţii şi
bunăstării animale,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărarea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile pentru organizarea
şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor
şi subproduselor de origine nonanimală, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 100/2006 privind aprobarea Instrucţiunilor
pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii personalului de specialitate,
angajat al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor
de origine nonanimală, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 5 mai 2006, cu
modificările ulterioare.
Art. 5. - (1) Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Prezentul ordin se aplică pană la data de 31 decembrie 2007.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Laszlo Csutak Nagy
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de
control oficial în unităţile de prelucrare, procesare,depozitare, transport,
valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine
nonanimală
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul
organizatoric în care inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor îşi desfăşoară activitatea de control oficial în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală.
Art. 2. - In sensul prezentelor instrucţiuni,
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) control oficial - orice
formă de control pe care îl efectuază autoritatea competentă ori Comisia
Europeană împreună cu statele membre ale Uniunii Europene, pentru verificarea
conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor;
b) inspectorii Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor - personal de specialitate angajat al Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor în condiţiile legii, cu atribuţii de control oficial conform fişei
postului;
c) unităţi - unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă,
valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală;
d) unităţi integrate - unităţile care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod
CAEN) integrate în aceeaşi locaţie;
e) agent economic din
industria alimentară - orice persoană fizică sau
juridică ce prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală;
f) cheltuieli - valoarea
operaţiunilor efectuate în cadrul activităţii de control oficial pentru
siguranţa alimentelor, stabilite în baza prevederilor legale;
g) plata aferentă activităţii
de control oficial - cuantumul rezultat prin înmulţirea timpului aferent pentru efectuarea controlului
oficial cu tariful stabilit pe oră;
h) documente justificative - reprezintă actele oficiale în baza cărora direcţia
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
întocmeşte formalităţile de plată şi sunt reprezentate de procese-verbale de
constatare, fişe de control, însoţite, dacă este cazul, de procese-verbale de
prelevare probe, procese-verbale de reţinere oficială, procese-verbale de
confiscare, cerere de analiză, precum şi de alte documente care cuprind
acţiunile întreprinse ca urmare a desfăşurării activităţii de control oficial
în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică
şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală, inclusiv
buletine de analiză ca urmare a determinărilor de către laboratoare
specializate.
Art. 3. - Tariful aferent activităţii de control
oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport,
valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine
nonanimală se calculează de către inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, prin aplicarea tarifului prevăzut în
anexa nr. 2 la timpul stabilit potrivit anexei nr. 1.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA I
Obligaţiile inspectorilor Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
Art. 4. - Inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să deţină baza de date
corespunzătoare şi să identifice unităţile care prelucrează, procesează,
depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine
nonanimală, arondate în vederea asigurării activităţii de control oficial
pentru siguranţa alimentelor.
Art. 5. - Activitatea de control oficial la unităţile
care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează
produse şi subproduse de origine nonanimală se realizează de către inspectorii
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în
conformitate cu prevederile fişei postului, ale procedurii prevăzute în anexa
nr. 3, precum şi ale altor dispoziţii şi instrucţiuni primite de la autoritatea
centrală.
Art. 6. - Ca urmare a controlului oficial realizat în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează,
valorifică şi comercializează produse şi subproduse de origine nonanimală,
inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
elaborează documente justificative privind controalele
oficiale pe care le-au efectuat.
Art. 7. - Inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor au obligaţia să păstreze
confidenţialitatea activităţii de control oficial desfăşurate în unităţi care
prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi
subproduse de origine nonanimală, în raport cu alte persoane fizice sau
juridice, pentru a nu afecta concurenţa de piaţă, potrivit prevederilor legale
în vigoare.
SECŢIUNEA a II-a
Obligaţiile direcţiilor sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
Art. 8. - In cel mult 5 zile lucrătoare de la
efectuarea controlului oficial, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, trimit
agenţilor economici din industria alimentară documentele de plată pentru
activitatea desfăşurată, precum şi o copie a documentelor justificative privind
controlul oficial efectuat.
Art. 9. - (1) Direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, încasează tariful aferent activităţii de control
oficial.
(2) Tariful aferent activităţii de control oficial
stabilit pe baza documentelor justificative este virat de unităţi în contul
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, şi suma rezultată este evidenţiată distinct
în contabilitate, constituind pentru acestea fonduri extrabugetare care se
utilizează conform legii, pentru acoperirea costurilor controalelor oficiale.
(3) Costurile aferente analizelor de laborator
efectuate potrivit Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei
alimentelor pentru anul 2007, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 299/2006, se
suportă din bugetul alocat Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor.
SECŢIUNEA a III-a
Obligaţiile agenţilor economici din industria
alimentară
Art. 10. - (1) Agenţii
economici din industria alimentară virează în contul direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, suma corespunzătoare cheltuielilor calculate pentru
activitatea de control oficial desfăşurată de inspectorii Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în termen de 20 de zile
lucrătoare de la data primirii documentelor de plată.
(2) Incadrarea în categoriile
de producţie prevăzute în anexa nr. 1 se face prin declaraţia pe propria
răspundere prevăzută în anexa nr. 4, depusă la direcţia sanitar-veterinară şi
pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentului ordin.
Art. 11. - Agenţii economici din industria alimentară
sunt obligaţi să asigure trasabilitatea produselor de la materiile prime la
produsul finit.
Art. 12. - Agenţii economici din industria alimentară
sunt obligaţi să deţină proceduri interne de retragere a produselor alimentare
neconforme.
Art. 13. - Agenţii economici din industria alimentară
asigură condiţii optime pentru ca inspectorii Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor să îşi poată desfăşura şi exercita
activitatea de control oficial în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 14. - (1) In cazul în care agenţii economici din
industria alimentară îşi desfăşoară activitatea în mai multe judeţe prin
unităţi fără personalitate juridică şi cu acelaşi cod CAEN, plata aferentă
controlului oficial se face de către entitatea juridică, conform categoriei de
încadrare din anexa nr. 1.
(2) Dacă unitatea de prelucrare, procesare,
depozitare sau valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală
deţine puncte de lucru, fără personalitate juridică distinctă, în mai multe
judeţe, dar a căror activitate se încadrează în aceeaşi clasă CAEN, şi dacă
suma calculată pentru controlul oficial depăşeşte valoarea de 2.000 euro/lună,
suma care trebuie plătită pentru fiecare punct de lucru se calculează luandu-se în considerare ponderea fiecărui
punct de lucru în activitatea totală, astfel încat per total unitate să nu depăşească valoarea maximă de 2.000
euro/lună.
(3) Plata se va face proporţional cu activitatea
desfăşurată în fiecare judeţ, consemnată în declaraţia pe propria răspundere
prevăzută în anexa nr. 4.
(4) Agentul economic din industria alimentară care
desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi
locaţie va fi tarifat o singură dată pentru categoria cu tariful cel mai mare.
(5) Pentru unităţile aflate în primul an de
activitate, sumele pentru activitatea specifică de control oficial se
calculează în baza documentului justificativ întocmit conform producţiei
curente din luna precedentă.
Art. 15. - Neplata în termenul prevăzut la art. 10 a
sumelor calculate pentru activitatea de control oficial atrage perceperea unor penalităţi de 0,25% la
suma de plată restantă, pentru fiecare zi de întarziere, de la data la care obligaţia de plată a sumei a devenit
scadentă pană la achitarea
integrală a sumei, inclusiv ziua plăţii.
Art. 16. - Neplata sumelor restante calculate pentru
activitatea de control oficial atrage acţionarea în
instanţă a agentului economic din industria alimentară pentru obligarea la
plata sumelor datorate.
Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
ANEXA Nr. 1
la instrucţiuni
TIMPUL
pentru controlul oficial
în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi
comercializare a
produselor şi subproduselor de origine nonanimală
Tip unitate (agent economic)
|
Categorie
|
Producţie
|
Timp pentru controlul oficial
(h)
|
Unităţi de fabricare a painii, produselor de panificaţie si patiserie
|
A
|
<1 800 (t/an)
|
1
|
B
|
1 800-4 500 (t/an)
|
2,5
|
C
|
4 500-9 000 (t/an)
|
4
|
D
|
>9 000 (t/an)
|
6
|
Unităţi de morărit
|
A
|
<1 800 (t/an)
|
1
|
B
|
1 800-4 500 (t/an)
|
1,5
|
C
|
4 500-9 000 (t/an)
|
2
|
D
|
>9 000 (t/an)
|
3
|
Unităţi de fabricare a băuturilor răcoritoare
|
A
|
<20 000 (t/an)
|
1,5
|
B
|
20 000-50 000 (t/an)
|
3
|
C
|
50 000-100 000 (t/an)
|
4
|
D
|
>100 000 (t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a vinurilor**)
|
A
|
<7 000 (hl/an)
|
3
|
B
|
7 000-10 000 (hl/an)
|
4
|
C
|
10 000-15 000 (hl/an)
|
6
|
D
|
>15 000 (hl/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a uleiurilor, grăsimilor fine si rafinate,
margarinei si a produselor comestibile similare
|
A
|
<12 500 (t/an)
|
1,5
|
B
|
12 500-25 000 (t/an)
|
2
|
C
|
25 000-50 000 (t/an)
|
3
|
D
|
>50 000 (t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a produselor din
cacao, ciocolatei si a produselor zaharoase
|
A
|
<1 000 (t/an)
|
3
|
B
|
1 000-5 000 (t/an)
|
4
|
C
|
5 000-10 000 (t/an)
|
6
|
D
|
>10 000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a berii
|
A
|
3 000-400 000 (hl/an)
|
3
|
B
|
400 000-800 000 (hl/an)
|
4
|
C
|
800 000-1 600 000 (hl/an)
|
6
|
D
|
>1 600 000 (hl/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a maltului
|
A
|
<4 000 (t/an)
|
3
|
B
|
4 000-11 000 (t/an)
|
4
|
C
|
11 000-16 000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 16 000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de prelucrare si conservare a fructelor si legumelor*)
|
A
|
<200 (t/an)
|
2
|
B
|
200-500 (t/an)
|
4
|
C
|
500-750 (t/an)
|
6
|
D
|
>750 (t/an)
|
8
|
Depozite seminţe de consum***)
|
A
|
<50 000 (t/an)
|
2
|
B
|
50 000-150 000 (t/an)
|
4
|
C
|
150 000-300 000 (t/an)
|
6
|
D
|
>300 000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de producere a apelor minerale (carbogazoasă si plată)
îmbuteliate la sursă
|
A
|
<20 000 (t/an)
|
1
|
B
|
20 000-50 000 (t/an)
|
2
|
C
|
50 000-100 000 (t/an)
|
3
|
D
|
>100 000 (t/an)
|
3
|
*) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă într-un
control preoperaţional în lunile fără activitate şi într-un control pe lună în
lunile cu activitate.
**) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control
preoperaţional şi un control în perioada de vinificaţie.
***) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control
oficial preoperaţional şi două controale în perioada de constituire a
stocurilor.
Pentru restul unităţilor controlul oficial se
efectuează lunar.
Tip unitate (agent economic)
|
Timp pentru controlul oficial (h)
|
Miniberării (capacitate de producţie <3.000 hl/an)
|
1
|
Unităţi de prelucrare a cartofilor si conservare a produselor din
cartofi
|
4
|
Unităţi de fabricare a macaroanelor, ţăiţeilor, cuşcuş-ului şi a
altor produse făinoase similare
|
2
|
Unităţi de prelucrare a ceaiului si a
cafelei
|
4
|
Unităţi de fabricare a condimentelor
|
3
|
Unităţi de fabricare a altor produse alimentare
|
6
|
Unităţi de fabricare a cidrului si a vinului din fructe*)
|
6
|
Unităţi de fabricare a altor băuturi obţinute prin fermentare*)
|
6
|
Supermarket/hipermarket
|
8
|
Unităţi de îmbuteliere si ambalare a produselor de origine
nonanimală
|
2
|
Unităţi de fabricare a sucurilor de fructe si legume*)
|
8
|
Unităţi de fabricare a amidonului si a produselor din amidon
|
5
|
Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor si a altor
produse similare
|
2
|
Unităţi de fabricare a zahărului*)
|
8
|
Depozite de produse alimentare de origine nonanimală
|
4
|
Depozite de comercializare angro
|
6
|
*) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă într-un
control preoperaţional în lunile fără activitate şi într-un control pe lună în
lunile cu activitate.
Pentru restul unităţilor controlul oficial se
efectuează lunar.
ANEXA nr. 2 la
instrucţiuni
TARIFELE
pentru cheltuielile de personal care desfăşoară
activitatea de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare,
depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi
subproduselor de origine nonanimală
Nr. crt.
|
Etapele aferente realizării unui
control oficial în domeniul alimentar
|
Cheltuieli pentru
salariu/persoană/h
(lei)
|
Cheltuieli necesare
perfecţionării/persoană/h
(lei)
|
Total cheltuieli/h (lei)
|
1.
|
Pregătirea controlului, studierea facilităţilor şi documentaţiei
deţinute de agenţii economici din industria alimentară, astfel încat personalul să fie capabil să îşi
îndeplinească atribuţiile în mod adecvat
|
15,6
|
0,6
|
16,2
|
2.
|
Realizarea controlului
|
15,6
|
0,6
|
16,2
|
3.
|
Analiza activităţii de control şi stabilirea concluziilor
|
15,6
|
0,6
|
16,2
|
|
TOTAL:
|
46,8
|
1,8
|
48,6
|
ANEXA Nr. 3
la instrucţiuni
PROCEDURA
privind efectuarea
controlului oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare,
transport şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimală
I. Generalităţi
Controalele oficiale se efectuează fără o avertizare
prealabilă.
Controalele oficiale se
efectuează pentru toate etapele de prelucrare, procesare, depozitare,
transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de
origine nonanimală sau selectiv, pentru una ori mai multe dintre etapele
menţionate anterior, pentru care se consideră a fi cel mai necesar să fie
supuse activităţii de inspecţie şi control.
Controalele oficiale se efectuează pentru produsele
alimentare provenind din schimbul intracomunitar şi importul din ţări terţe,
precum şi pentru cele destinate exportului.
Inspectorul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti este însoţit de către un reprezentant al societăţii
sau de o persoană abilitată care să răspundă întrebărilor inspectorului şi care
să fie prezentă pe tot parcursul inspecţiei şi controlului.
II. Scop
Controalele oficiale se realizează pentru a se verifica
conformitatea cu reguli ce au drept scop:
a) prevenirea, eliminarea sau reducerea riscurilor pană la niveluri acceptabile pentru sănătatea publică, fie direct,
fie prin intermediul condiţiilor de mediu;
b) garantarea de practici corecte în ceea ce priveşte
comerţul cu alimente şi protejarea intereselor consumatorilor.
Controalele oficiale asigură suportul informativ pentru
realizarea evaluării riscului în domeniul siguranţei alimentelor.
III. Definiţii
In înţelesul prezentei proceduri, următorii termeni se
definesc astfel:
a) verificare - controlul,
prin examinarea şi prin luarea în considerare a evidenţelor, sub raportul
îndeplinirii cerinţelor specificate;
b) inspecţie - examinarea oricărui aspect privind alimentele, pentru a se verifica
faptul că astfel de aspecte sunt conforme cu cerinţele legislaţiei în domeniul
alimentelor;
c) monitorizare - realizarea
de observaţii sau măsuri planificate secvenţial, cu scopul de a obţine o
evaluare generală a nivelului de conformitate cu legislaţia în domeniul
alimentelor;
d) supraveghere - o
examinare, cu caracter preventiv, a activităţii uneia sau mai multor
întreprinderi cu activitate în domeniul alimentar, a agenţilor economici cu
activitate în domeniul alimentar ori a activităţilor acestora;
e) neconformitate - neconcordanţa
cu legislaţia în domeniul alimentelor;
f) prelevare de probe
pentru analiză - recoltarea de probe de alimente sau de orice alte substanţe reprezentative pentru producerea,
prelucrarea şi distribuţia alimentelor, cu scopul de a se verifica prin analiză
conformitatea cu legislaţia în domeniul alimentelor;
g) reţinere oficială - procedura prin care Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor dispune ca alimentele să nu
fie deplasate ori falsificate pană la luarea unei decizii cu privire la destinaţia acestora.
Aceasta include depozitarea de către agenţii economici din industria
alimentară, în conformitate cu instrucţiunile Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
h) trasabilitate - posibilitatea
identificării şi urmăririi, pe parcursul tuturor etapelor de producţie,
procesare şi distribuţie, a unui aliment, a hranei pentru animale, a unui
animal destinat pentru producţia de alimente sau a unei substanţe care urmează
ori care poate fi încorporată într-un aliment sau în hrana pentru animale;
i) producţia - totalitatea produselor obţinute din prelucrarea, procesarea,
depozitarea, transportul, valorificarea şi comercializarea produselor de
origine nonanimală.
IV. Etapele
controlului oficial
Controalele oficiale se efectuează utilizandu-se una sau mai multe dintre metodele
de control, cum ar fi: inspecţia, monitorizarea, supravegherea, verificarea,
prelevarea de probe şi analiza.
A. Inspecţia
In cadrul activităţii de inspecţie se verifică
următoarele:
1. Condiţiile generale de funcţionare a unităţii:
a) profilul unităţii;
b) amplasarea unităţii;
c) construcţia;
d) împrejmuirea unităţii;
e) căile de acces în unitate;
f) platforma de gunoi menajer.
2. Depozitele de materii prime, materiale auxiliare,
produse finite, ambalaje, etichete:
a) igiena spaţiilor de depozitare;
b) sistemul de ventilare (funcţionalitate
şi eficienţă) şi modul de înregistrare şi control al temperaturii şi
umidităţii;
c) capacitatea depozitelor şi dotarea acestora pentru
asigurarea condiţiilor optime de păstrare, cu respectarea condiţiilor de
compatibilitate;
d) modul de depozitare a
materiilor prime şi de rulare a stocurilor;
e) salubritatea ambalajelor;
f) prelevarea de probe pentru determinarea de
contaminanţi şi reziduuri de pesticide în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
g) documentele de însoţire a produselor finite
(declaraţie/certificate de conformitate) şi documentele care să ateste
condiţiile privind siguranţa alimentară;
h) modul de ambalare a produselor finite;
i) modul de depozitare şi marcare a substanţelor
chimice cu risc potenţial de contaminare.
3. Spaţiile de producţie:
a) proiectare, amplasare, construcţie şi
dimensionare;
b) existenţa vestiarelor corespunzătoare;
c) aprovizionare cu apă potabilă, caldă şi rece;
d) spaţii separate pentru spălarea materiei prime,
unde este căzui;
e) sistem adecvat de colectare a reziduurilor lichide,
solide;
f) sursă de agent termic;
g) instalaţii, utilaje şi echipamente de lucru.
4. Amenajarea fluxului tehnologic:
a) asigurarea circuitelor funcţionale pentru
desfăşurarea fluxului tehnologic fără intersectări între fazele salubre şi cele
insalubre;
b) controlul întreţinerii şi dotării cu dispozitive şi
utilaje de lucru specifice profilului (cernătoare, separatoare, magneţi, site,
tăvăluguri etc);
c) sistemul de ventilaţie;
d) aparatura de măsură şi control;
e) procedurile operaţionale standard de sanitatie
(SSOP);
f) implementarea şi funcţionarea sistemului de
management al siguranţei alimentelor bazat pe principiile HACCP;
g) verificarea sistemului de alimentare cu apă rece şi
caldă, controlul potabilităţii apei.
5. Spaţiile destinate depozitării detergenţilor şi
dezinfectanţilor
6. Spaţiile destinate curăţării instalaţiilor,
utilajelor şi echipamentelor de lucru
7. Anexele (vestiare, grupuri sanitare etc.)
8. Mijloacele de transport, spaţiul
necesar spălării şi dezinfectiei mijloacelor de transport, condiţiile de
transport şi modul cum se face recepţia materiei prime şi a materiilor
auxiliare
9. Laboratoarele proprii:
a) asigurarea spaţiului/compartimentare;
b) analize conform metodelor standardizate;
c) asigurarea aparaturii şi a reactivilor;
d) calificarea şi competenţa personalului;
e) întreţinerea aparaturii, verificare, calibrare;
f) evidenţa şi monitorizarea parametrilor controlaţi.
10. Evacuarea deşeurilor:
a) sistemul de precolectare
şi colectare a deşeurilor;
b) existenţa spaţiului pentru depozitarea
recipientelor pentru colectarea deşeurilor (ghene) şi racordarea acestora la
reţeaua centrală de apă-canal;
c) existenţa contractului cu o firmă de salubrizare.
11. Aplicarea ghidurilor de
bune practici sau aplicarea normelor pentru siguranţa alimentelor
12. Aplicarea programelor preliminare
13. Stabilirea punctelor critice de control
14. Monitorizarea punctelor critice de control.
B. Prelevare de probe şi
analiză
Se vor realiza:
a) prelevarea de teste de sanitatie;
b) recoltarea de alte probe, ori de cate ori există suspiciuni sau atunci cand sunt depistate neconformităţi, pentru produsele alimentare de
origine nonanimală (contaminanţi, reziduuri de pesticide etc.) pentru care sunt
prevăzute limite maxime admise în legislaţia din domeniul alimentelor; prelevarea se realizează de
către inspectori ai Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor, conform metodelor prevăzute de lege, iar în cazul în
care acestea nu sunt prevăzute, conform procedurilor emise de autoritatea
centrală;
c) întocmirea procesului-verbal de prelevare de probe
şi a cererii de analiză;
d) trimiterea către laboratoare specializate a
probelor prelevate, însoţite de documentele de mai sus.
Lotul din care s-au prelevat probe este reţinut şi
conservat calitativ pană la
obţinerea buletinului de analize, dar nu mai mult de 30 de zile.
C. Inspecţia stării de
igienă a personalului
Se verifică:
a) echipamentul de protecţie al personalului (halat,
bonetă, mănuşi, şorţuri, încălţăminte de protecţie etc);
b) igiena personală.
D. Controlul documentelor
Se verifică existenţa:
a) programelor de igienizare a unităţii;
b) documentelor pentru monitorizarea şi controlul
punctelor critice (PC) si a punctelor critice de
control (PCC);
c) programelor pentru instruirea personalului în
domeniul siguranţei alimentelor;
d) documentelor care să ateste provenienţa produselor
depozitate;
e) documentelor pentru înregistrarea temperaturii, după caz;
f) programului acţiunilor de dezinfecţie, dezinsecţie
şi deratizare (DDD) şi eficienţa acestora;
g) buletinelor de analiză pentru materiile prime;
h) buletinelor de analiză pentru produsele finite;
i) buletinelor de analiză pentru apă potabilă;
j) buletinelor de analiză pentru teste de sanitaţie;
k) dosarului cu autorizaţii şi avize;
l) documentelor care să ateste
trasabilitatea produselor;
m) controlului potabilităţii apei.
E. Examinarea sistemelor de verificare
Se controlează documentele care să ateste verificarea
aparatelor de măsură şi control (AMC-urile), buletinele metrologice,
monitorizarea şi înregistrarea parametrilor tehnologici.
V. Documente elaborate la finalizarea controlului
oficial
După realizarea activităţii de supraveghere, inspecţie
şi control, inspectorul
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
completează fişa de control, procesul-verbal de constatare, precum şi celelalte
documente necesare aplicării de măsuri în caz de neconform itate.
VI. Măsuri, sancţiuni
In funcţie de situaţia existentă la faţa locului şi de
rezultatele analizelor de laborator, se aplică măsurile corespunzătoare, în
conformitate cu Hotărarea
Guvernului privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele
sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor nr. 984/2005, cu
modificările ulterioare, şi cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 301/2006 privind
aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind
procedurile de înregistrare a activităţilor de vanzare directă de produse primare, a activităţilor de vanzare cu amănuntul şi a activităţilor de
fabricare a alimentelor, cu modificările ulterioare.
Astfel, pot fi dispuse:
a) aplicarea de sancţiuni;
b) confiscarea în vederea distrugerii produselor
improprii consumului uman;
c) reţinerea oficială;
d) propunere de suspendare, închiderea unităţii.
In situaţia în care, în urma activităţilor de
supraveghere, inspecţie şi control, se constată că agenţii economici din
industria alimentară încalcă în mod flagrant alte prevederi legale legate de
producţia, depozitarea, transportul sau comercializarea alimentelor şi
furajelor care nu ţin de legislaţia privind siguranţa alimentelor şi furajelor,
autoritatea va notifica autorităţile de competenţa cărora ţine săvarşirea respectivelor fapte.
ANEXA Nr. 4 la instrucţiuni
AUTORITATEA NAŢIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ ŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR
Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor
................................................................................
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Nr................... din .......................
Pentru unitatea denumită:
..............................................................., adresa
unităţii: ....................................
proprietar ........................................., din localitatea ...................................,
str................................ nr........................, sectorul
....,codul ........................., judeţul
....................., telefon ..................., e-mail
....................., pentru obiectivul ...............................,în
care se desfăşoară următoarele activităţi:
1............................... (cod CAEN
.......................... );
2............................... (cod CAEN
.......................... );
3............................... (cod CAEN
.......................... ).
Declar pe propria răspundere că în cadrul activităţilor
mai sus menţionate producţia realizată, conform prevederilor Ordinului
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare si pentru Siguranţa
Alimentelor nr. ..., este următoarea:
1.............................. (cod CAEN
........................... );
2.............................. (cod CAEN
........................... );
3.............................. (cod CAEN
........................... ).
Reprezentantul legal al unităţii,
................................................................
(semnătura, ştampila oficială a unităţii)