Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 10 din 3 februarie 2011

pentru aprobarea Instructiunii nr. 2/2011 privind auditarea sistemelor informatice utilizate de entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare

ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 118 din 16 februarie 2011



In conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi art. 7 alin. (3) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, în şedinţa din data de 2 februarie 2011, a hotărât emiterea următorului ordin:

Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunea nr. 2/2011 privind auditarea sistemelor informatice utilizate de entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Instrucţiunea prevăzută la art. 1 intră în vigoare la data publicării acesteia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicată şi în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).

Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,

Gabriela Anghelache

ANEXĂ

INSTRUCŢIUNEA   Nr. 2/2011

privind auditarea sistemelor informatice utilizate de entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta instrucţiune stabileşte cerinţele minime obligatorii de auditare a sistemelor informatice utilizate de entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare C.N.V.M.

Art. 2. - (1) Termenii, abrevierile şi expresiile utilizate în prezenta instrucţiune au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) In înţelesul prezentei instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

1. audit al sistemului informatic - activitatea de colectare şi evaluare a unor probe pentru a determina dacă sistemul informatic este securizat, menţine integritatea datelor prelucrate şi stocate, permite atingerea obiectivelor strategice ale entităţii şi utilizarea eficientă a resurselor informaţionale;

2. auditor IT- persoana fizică care deţine un certificat CISA (Certified Information Systems Auditor) eliberat de către ISACA şi care este înscrisă în Registrul public al C.N.V.M.;

3.   angajaţi-cheie - persoane care au autoritatea şi responsabilitatea de a planifica, conduce şi controla activităţile entităţii, în mod direct sau indirect, incluzând oricare director (executiv sau altfel) al entităţii;

4.  atac etic - test al reţelei informatice realizat printr-o simulare a unui atac real asupra reţelelor, sistemelor şi aplicaţiilor informatice utilizate de entitatea auditată;

5.   certificarea sistemului de management al securităţii informaţiei - certificarea implementării unui sistem de management al securităţii informaţiei în conformitate cu cerinţele standardului SR EN ISO 27001:2005;

6.  date - orice reprezentare a unor fapte, informaţii sau concepte într-o formă care poate fi prelucrată printr-un sistem informatic, incluzându-se şi orice program informatic care poate determina realizarea unei funcţii similare de către un sistem informatic;

7.  declaraţie de aplicabilitate - declaraţie care defineşte politica de securitate a sistemului informatic al entităţii şi care va reflecta procesul de evaluare a riscurilor pe care entitatea şi Ie-a asumat;

8. EA MLA - acord între membrii EA (Cooperare europeană pentru acreditare) pentru a recunoaşte echivalenţa şi încrederea acestor certificate de acreditare, inspecţiile, certificatele de calibrare şi rapoartele de testare în cadrul Europei;

9.  hardware - ansamblul elementelor fizice şi tehnice cu ajutorul cărora datele se pot culege, verifica, prelucra, transmite, afişa şi stoca, inclusiv suporturile de memorare (dispozitivele de stocare) a datelor, precum şi echipamentele de calculator auxiliare;

10.  SR EN ISO/IEC 27001:2005 - standard care stabileşte cerinţele pentru un sistem de management al securităţii informaţiei. Ajută la identificarea, managementul şi minimizarea ameninţărilor care afectează de obicei informaţia;

11.   ISACA (Asociaţia de Audit şi Control al Sistemelor lnformatice//A7formaf/OA7 Systems Audit and Control Association) - organizaţie profesională internaţională care grupează şi certifică specialişti în domeniul auditului sistemelor informaţionale şi care are ca scop asigurarea guvernantei, controlului, securităţii sistemului informatic, precum şi a auditului profesional;

12. prelucrare automată a datelor- proces prin care datele dintr-un sistem informatic sunt prelucrate prin intermediul unui program informatic;

13.  program informatic - ansamblu de instrucţiuni care poate fi executat de un sistem informatic în vederea obţinerii unui rezultat determinat;

14.  raport de audit - instrumentul prin care se comunică scopul auditării, obiectivele urmărite, normele/standardele aplicate, perioada acoperită, natura, întinderea, procedurile, constatările şi concluziile auditului, precum şi orice rezervă pe care auditorul ITo are asupra sistemului informatic auditat;

15.  resurse informaţionale - totalitatea informaţiilor şi a documentelor, conform cerinţelor stabilite de legislaţia în domeniu;

16.  sistem informatic - orice dispozitiv sau ansamblu de dispozitive interconectate sau aflate în relaţie funcţională, dintre care unul sau mai multe asigură prelucrarea automată a datelor, cu ajutorul unui program informatic;

17.   standard de audit ISACA - cerinţă ISACA pentru organizarea, desfăşurarea şi raportarea auditului sistemului informatic;

18.  software - toată gama de produse program, care cuprinde cel puţin următoarele elemente: sisteme de operare, drivere şi programe;

19.  set de măsuri de siguranţă - totalitatea măsurilor tehnice şi operaţionale care sunt luate de către o entitate pentru utilizarea în condiţii de siguranţă a sistemului informatic;

20. SMSI (sistem de management al securităţii informaţiei) - sistem de management bazat pe o abordare a riscurilor la care organizaţia este expusă, care are scopul de a stabili, implementa, opera, monitoriza, revizui, menţine şi îmbunătăţi securitatea informaţiei.

Art. 3. - (1) Prezenta instrucţiune se aplică următoarelor categorii de entităţi autorizate, reglementate şi supravegheate de C.N.V.M., denumite în continuare entităţi:

a) organisme de plasament colectiv care se autoadministrează;

b)   depozitari centrali, case de compensare/contrapărţi centrale;

c)  societăţi de servicii de investiţii financiare (S.S.I.F.) încadrate la art. 7 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv sucursale ale firmelor de investiţii din alte state membre;

d)  S.S.I.F. încadrate la art. 7 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv sucursale ale firmelor de investiţii din alte state membre;

e) traderi;

f) societăţi de administrare a investiţiilor, inclusiv sucursale ale societăţilor de administrare a investiţiilor din alte state membre;

g) fondul de compensare a investitorilor; h) operatori de piaţă/operatori de sistem;

i) alte entităţi nominalizate de C.N.V.M. prin acte normative.

(2) In cazul instituţiilor de credit autorizate de Banca Naţională a României care prestează servicii de investiţii financiare pe piaţa de capital sunt aplicabile atât reglementările emise de aceasta în domeniul auditării sistemelor informatice, cât şi prevederile cap. VI din prezenta instrucţiune.

CAPITOLUL II

Obligaţiile entităţilor

Art. 4. - (1) Entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligaţia să elaboreze un set de măsuri de siguranţă, în concordanţă cu legislaţia în domeniu, ce va include cel puţin următoarele elemente:

A. măsuri organizatorice:

1. definirea politicii de securitate;

2. definirea obiectivelor de securitate;

3. desemnarea responsabilului cu securitatea informaţiei;

4. desemnarea în cadrul entităţii a personalului responsabil cu:

a) intervenţia în caz de incidente;

b) mentenanţa aplicaţiilor informatice şi a echipamentelor;

c) recuperarea datelor în caz de dezastre;

d) formularea propunerilor privind modificarea regulamentelor interioare şi a procedurilor de lucru astfel încât să se asigure îndeplinirea obiectivelor de securitate;

B.  politica de securitate:

1. sistemele informatice care oferă intermediarilor şi clienţilor lor accesul la pieţe trebuie să fie amplasate în spaţii special amenajate, care să asigure integritatea, securitatea şi disponibilitatea lor în orice moment;

2. operatorii sistemelor informatice trebuie să aibă disponibil personal tehnic calificat care să opereze şi să supravegheze aceste sisteme;

3.  locaţia acestor sisteme informatice trebuie să asigure redundanţa:

a) circuitelor de alimentare cu curent electric;

b) reţelelor de conectare la pieţe;

c) hardware-ului suport pe care aplicaţiile rulează;

d) bazelor de date aferente folosite pentru stocarea datelor;

C.  manual de securitate:

1.  în structura sa, manualul de securitate va cuprinde cel puţin capitolele:

a) prezentarea entităţii;

b) prezentarea infrastructurii hardware şi software;

c) politica de securitate;

d) obiectivele de securitate;

e) managementul infrastructurilor hardware şi software;

f) managementul resurselor umane alocate;

g) comunicarea şi controlul accesului în sistemul informatic; h) managementul incidentelor;

i) managementul riscului şi recuperarea datelor în caz de dezastru;

j) continuitatea afacerii;

k) înregistrări şi controlul înregistrărilor;

2. toate documentele referitoare la procedurile de sistem vor face parte integrantă din manualul de securitate;

D. proceduri generale de sistem;

E. plan de combatere a riscurilor. Riscurile care se vor lua în considerare în elaborarea planului sunt din următoarele categorii:

1. încălcarea legilor, reglementărilor şi contractelor;

2. daune fizice;

3. împiedicarea realizării sarcinilor la parametrii de performanţă;

4. efect negativ asupra relaţiilor cu terţii, indiferent dacă aceştia sunt clienţi sau alte persoane cu care entitatea interacţionează;

5. consecinţe financiare;

F. declaraţie de aplicabilitate.

(2) Entităţile prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a asigura permanent instruirea personalului angajat, inclusiv a angajaţilor-cheie, în vederea cunoaşterii obligaţiilor ce decurg din setul de măsuri prevăzut la alin. (1).

Art. 5. - (1) Sistemele informatice utilizate de entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele cerinţe:

1. cerinţe referitoare la respectarea reglementărilor pieţei de capital:

a) să asigure integritatea, confidenţialitatea, securitatea, disponibilitatea datelor în orice circumstanţe, precum şi prelucrarea acestora în conformitate cu reglementările pieţei de capital, luând în considerare posibilitatea actualizării acestora, în funcţie de modificările intervenite în legislaţia pieţei de capital. Sistemele informatice care oferă intermediarilor şi clienţilor lor accesul la pieţe trebuie să asigure cel puţin:

1. integritatea şi securitatea datelor trimise la şi recepţionate de la piaţă în sisteme de baze de date care funcţionează în regim de redundanţă şi care să poată fi certificate în orice moment;

2. securitatea şi integritatea datelor procesate prin folosirea unei scheme de encriptare, atât asupra datelor trimise către pieţe, cât şi asupra datelor recepţionate de la pieţe;

3.  jurnalizarea în timp real a informaţiei despre ordinele plasate pe piaţă, a stării acestor ordine, respectiv a modificărilor care se aduc acestor ordine în decursul existenţei lor de către clienţii ce utilizează aceste sisteme informatice;

b) să asigure respectarea condiţiilor tehnice şi operaţionale aferente utilizării conturilor globale, efectuării operaţiunilor de împrumut de valori mobiliare şi de constituire a garanţiilor asociate acestora prevăzute de reglementările C.N.V.M.;

c) să asigure posibilitatea imprimării documentelor pe format hârtie clare, inteligibile şi complete reprezentând rapoartele precizate în reglementările emise de C.N.V.M.;

d) să asigure respectarea conţinutului de informaţii prevăzut în formularele de raportare corespunzătoare entităţilor, aşa cum sunt prevăzute în legislaţia pieţei de capital, precum şi alte raportări solicitate prin reglementările pieţei de capital;

e) să asigure în orice moment reconstituirea rapoartelor şi informaţiilor supuse verificării. Utilizatorii acestor sisteme informatice trebuie să asigure păstrarea datelor înregistrate şi jurnalizate de către sistemele de tranzacţionare şi back-office într-un sistem de tip bază de date de stocare pentru o perioada de timp în conformitate cu legislaţia aplicabilă în vigoare. Acest sistem de păstrare a datelor trebuie să asigure posibilitatea ca aceste date să poată fi transmise sau puse la dispoziţia C.N.V.M. la cerere;

f)  să asigure elemente de identificare a datelor supuse prelucrării şi verificării. Sistemele informatice trebuie să asigure identificarea exactă a timpului la care înregistrările au fost efectuate şi identificarea utilizatorilor sistemului la acel moment;

g) să asigure confidenţialitatea şi protecţia informaţiilor şi a programelor prin parole, coduri de identificare pentru accesul la informaţii, precum şi realizarea de copii de siguranţă pentru programe şi informaţii deţinute;

h) să asigure la sediul entităţii, pe o perioadă nedeterminată, manuale de utilizare complete şi actualizate ale programelor informaţionale utilizate;

i) să asigure verificarea prin teste de control a programelor informatice utilizate.

Entităţile, ca utilizatori ai sistemelor informatice, trebuie să procedeze regulat la testarea funcţionalităţilor noi introduse pentru îndeplinirea cerinţelor pieţelor. Aceasta practică trebuie să fie formalizată prin alcătuirea de planuri de testare;

j) să asigure arhivarea pe suport digital extern a informaţiilor, a datelor introduse, a situaţiilor financiare sau a altor documente, cu posibilitatea de reintegrare în sistem a datelor arhivate;

k) să asigure respectarea oricăror altor cerinţe care rezultă din dispoziţiile legale în vigoare, aplicabile în funcţie de obiectul de activitate al entităţii;

2. cerinţe generale privind programele informatice utilizate în activitatea financiară şi contabilă, cuprinse în cap. G şi H din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu completările ulterioare.

(2)  Măsurile tehnice aplicate de entităţi pentru îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1) trebuie să fie în concordanţă cu progresul tehnologic în domeniu.

(3) In procesul de supraveghere, C.N.V.M. poate solicita în scris entităţii auditate orice informaţii sau documente relevante, aceasta având obligaţia de a se conforma.

(4)  C.N.V.M. asigură confidenţialitatea informaţiilor primite, în conformitate cu prevederile legislaţiei pieţei de capital, cu excepţiile prevăzute de lege.

CAPITOLUL III

Auditarea sistemului informatic

Art. 6. - (1) Entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) au obligaţia de a audita sistemul informatic utilizat. Sistemul informatic al entităţii va fi auditat de un auditor IT.

(2) Auditarea se efectuează în baza unui contract încheiat între auditorul IT şi entitatea care a solicitat auditarea.

(3)  In situaţia în care auditul sistemului informatic este efectuat de o echipă formată din mai mulţi auditori, aceştia răspund solidar pentru asigurarea derulării procesului de audit în conformitate cu legislaţia în domeniu.

(4)  Auditorii IT sunt răspunzători pentru conformarea cu cerinţele necesare efectuării auditului sistemului informatic.

CAPITOLUL IV

Obligaţiile auditorilor IT

Art. 7. - (1) Auditorii ITcare auditează sistemele informatice utilizate de entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) au obligaţia de a se înscrie în Registrul public al C.N.V.M.

(2)  In vederea înscrierii în Registrul public al C.N.V.M., auditorul IT trebuie să depună la C.N.V.M. o cerere care să cuprindă următoarele informaţii şi documente anexate, după caz:

a) numele şi prenumele complete şi orice alt nume folosit;

b) locul şi data naşterii;

c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia, pentru persoanele străine;

d) seria şi numărul documentului de identitate;

e) data eliberării documentului de identitate şi emitentul;

f)  domiciliul stabil/reşedinţa (adresa completă - stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, cod poştal, după caz);

g) cetăţenia/naţionalitatea şi ţara de origine;

h) adresa unde îşi desfăşoară activitatea;

i) telefon/fax, e-mail, adresa paginii de internet, după caz;

j) certificatul de membru ISACAÎn copie legalizată, precum şi dovada de membru activ emisă de către ISACA;

k) curriculum vitae, datat şi semnat, cu prezentarea experienţei profesionale;

l) certificatul de auditor al sistemelor informatice (CISA - Certified Information Systems Auditor) în copie legalizată, precum şi dovada faptului că certificarea este activă;

m) contract de asigurare de răspundere profesională de minimum 100.000 euro, în copie;

n) certificate de cazier judiciar şi fiscal, în original sau copie legalizată, aflate în interiorul termenului de valabilitate;

o) dovada achitării tarifului de înscriere în Registrul public al C.N.V.M., în copie.

(3) Radierea din Registrul public al C.N.V.M. a auditorilor IT se realizează în următoarele condiţii, după caz:

a) la cerere;

b) la decesul auditorului IT;

c) din alte cauze prevăzute de lege.

Art. 8. - (1) Auditorul IT are obligaţia de a întocmi la încheierea auditării prevăzute la art. 6 un raport de audit care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:

1. titlul raportului şi denumirea entităţii auditate (beneficiarul raportului);

2. datele de identificare ale auditorului IT (cel puţin numele, numărul certificatului CISA, telefon, fax, e-mail şi adresa unde îşi desfăşoară activitatea);

3. semnătura auditorului;

4.   destinatarii raportului şi restricţiile privind distribuţia raportului;

5.  locul auditării;

6. data raportului;

7.  perioada acoperită de audit;

8. descrierea ariei auditului, incluzând şi:

a) descrierea entităţii auditate;

b) descrierea sistemelor auditate;

c) măsurile organizatorice: politicile aplicabile şi procedurile implementate;

d) identificarea aplicaţiilor utilizate şi persoanele implicate;

e)  componentele sistemelor informatice utilizate: aplicaţie/server/sistem de operare/detalii configurare/locaţie/ administrare;

f)  analiza riscurilor implicate de activitate, a posibilelor vulnerabilităţi ale sistemului informatic auditat şi a măsurilor de reducere a riscurilor asociate (controale);

g)  descrierea modului prin care s-a efectuat atacul etic şi rezultatul obţinut;

9. opinia detaliată a auditorului privind îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 4 şi 5. (Pentru fiecare cerinţă, cu menţiunea: DA/NU, precum şi motivaţia);

10. afirmaţia de conformitate (opinia pozitivă), de conformare parţială/totală referitoare la obiectivele auditate, indicând punctele care trebuie îmbunătăţite (opinia cu rezerve/calificată), sau de neîndeplinire a obiectivelor auditate (opinia negativă);

11. anexă distinctă conţinând constatările, riscurile asociate, recomandările pentru acţiuni corective şi răspunsul managementului entităţii auditate (pentru fiecare constatare din raport). Anexa va fi semnată de un reprezentant al conducerii executive a entităţii auditate;

12. declaraţia auditorului că auditul a fost efectuat în conformitate cu standardele de audit ISACA;

13. declaraţie a auditorului pe propria răspundere, sub semnătură olografă, că nu se află în relaţii cu entitatea auditată sau cu angajaţii-cheie ori cu conducerea entităţii, care ar putea să îi afecteze independenţa sau obiectivitatea;

14.  măsurile corective recomandate;

15.  răspunsul managementului cu privire la măsurile corective recomandate, inclusiv termenul de aplicare;

16. data următorului audit;

17. alte observaţii.

(2) Raportul prevăzut la alin. (1) va fi întocmit în conformitate cu standardele ISACA-S2 şi S7 sau cu standardul ISAE 3000 şi ghidul ISACA-G20 pentru verificări de tip audit.

Art. 9. -Auditorul IT va notifica la C.N.V.M., în regim de urgenţă, fără să vină în contradicţie cu dispoziţiile din Codul privind conduita etică, profesională şi cu Standardele de audit ISACA, orice fapt sau act în legătură cu sistemul informatic utilizat de entitate şi care:

a) constituie o încălcare semnificativă a actelor normative ce reglementează condiţiile de autorizare şi funcţionare a entităţii auditate;

b) este de natură să afecteze continuitatea activităţii entităţii reglementate auditate;

c)   poate conduce la o opinie de audit cu rezerve, la imposibilitatea exprimării unei opinii profesionale sau la o opinie negativă.

Art. 10. -Auditorul IT , la solicitarea scrisă a C.N.V.M., are obligaţia:

a) să prezinte C.N.V.M. orice raport sau document ce a fost adus la cunoştinţa entităţii auditate;

b) să prezinte C.N.V.M. o declaraţie care să indice motivele de încetare a contractului de audit, indiferent de natura acestora;

c) să prezinte C.N.V.M. orice alte informaţii sau documente solicitate.

CAPITOLUL V

Cerinţe de raportare

Art. 11. - (1) Entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) au obligaţia auditării sistemului informatic cel puţin anual.

(2) Raportul de audit menţionat la art. 8 va fi transmis către C.N.V.M. în termen de 90 de zile de la încheierea perioadei de auditare a sistemului informatic şi va cuprinde cel puţin informaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) pct. 1-7, pct. 8 lit. a)- d), pct. 9, 10, 12-17 şi art. 8 alin. (2).

(3) Pentru entităţile'prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. i), C.N.V.M. va hotărî prin act individual termenul de întocmire a raportului de audit şi, după caz, obţinerea certificării SMSI.

(4)  Raportul de audit prevăzut la alin. (2) se transmite la C.N.V.M. de către entitatea auditată. Entitatea auditată, prin reprezentantul legal, depune odată cu raportul o declaraţie pe propria răspundere prin care confirmă faptul că a remediat situaţiile vulnerabile evidenţiate în sistemul informatic utilizat, având în vedere recomandarea făcută de auditorul IT, după caz, şi inclusă în raportul de audit.

(5) In cazul în care la nivelul entităţii se adoptă hotărârea unor schimbări majore în structura sistemelor informatice, cum ar fi:

a) schimbarea integrală a unor aplicaţii informatice folosite în contabilitatea entităţii;

b) schimbarea procedurilor sau a fluxurilor de prelucrare a datelor contabile;

c) schimbarea procedurilor de arhivare şi/sau de restaurare a datelor contabile;

d) schimbarea unuia dintre serverele care rulează aplicaţiile de contabilitate, se va realiza, în termen de 60 de zile, un raport de audit al sistemelor informatice care va cuprinde o analiză a impactului şi a riscurilor induse de schimbările care se introduc. Raportul de audit va fi transmis la C.N.V.M. în termen de 5 zile de la finalizare.

(6)  Rapoartele de audit prevăzute în prezenta instrucţiune vor fi semnate şi stampilate de către persoanele autorizate în acest sens şi se vor depune la C.N.V.M. într-un exemplar original în format hârtie, precum şi în format electronic.

CAPITOLUL VI

Certificarea SMSI

Art. 12. - (1) Entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b), d)-h) şi alin. (2) au obligaţia să obţină certificarea SMSI (în baza implementării standardelor SR EN ISO/IEC 27001:2005) emisă de o organizaţie naţională sau internaţională acreditată de un semnatar al acordului EA MLA.

(2) Componenta de audit a procesului de certificare SMSI se va realiza de către un ISMS Lead Auditor.

(3) Entităţile prevăzute la alin. (1) au obligaţia să îşi revizuiască anual SMSI obţinut.

(4) Entităţile prevăzute la alin. (1) au obligaţia să îşi reînnoiască certificatul SMSI obţinut după fiecare perioadă de 3 ani.

(5)  Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) se aplică şi în cazul sistemelor de tranzacţionare administrate de un operator de piaţă/operator de sistem.

Art. 13. - (1) Entităţile prevăzute la art. 12 alin. (1) au obligaţia de a depune la C.N.V.M. cel puţin următoarele documente:

a) certificatul SMSI, în copie legalizată;

b)  datele de identificare ale organismului de certificare acreditat [adresa completă, codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru organismele internaţionale; număr de telefon, fax, e-mail, persoane de contact];

c)  datele de identificare ale organismului care a acreditat organismul de certificare (adresa completă, codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru organismele internaţionale; număr de telefon, fax, e-mail, persoane de contact);

d) domeniul acreditat;

e) dovada revizuirii SMSI, după caz;

f) dovada reînnoirii certificării SMSI, după caz.

(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se depun la C.N.V.M. în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii certificatului SMSI.

(3) In cazul revizuirii sau reînnoirii certificatului SMSI entităţile prevăzute la art. 12 alin. (1) vor depune la C.N.V.M. documentele prevăzute la alin. (1) în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor relevante.

CAPITOLUL VII

Sancţiuni

Art. 14. - Nerespectarea prevederilor prezentei instrucţiuni de către entităţile prevăzute la art. 3 se sancţionează în conformitate cu prevederile titlului X „Răspunderi şi sancţiuni" din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 15. -In cazul constatării unor deficienţe semnificative în activitatea profesională desfăşurată de auditorul IT în legătură cu auditarea sistemelor informatice ale unei entităţi, C.N.V.M. va sesiza organele competente, respectiv ISACA, în vederea adoptării unor măsuri corective şi, după caz, disciplinare corespunzătoare, potrivit reglementărilor în vigoare.

CAPITOLUL VIII

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 16. - (1) Pentru anul 2011, entităţile prevăzute la art. 3 pot opta pentru obţinerea certificării SMSI conform prevederilor cap. VI sau pentru auditarea sistemelor informatice conform cap. II-V.

(2) In termen de maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei instrucţiuni, entităţile prevăzute la art. 3 au obligaţia de a transmite la C.N.V.M. o declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal referitoare la modul de exercitare a opţiunii prevăzute la alin. (1).

(3)  Entităţile prevăzute la art. 3 care aplică prevederile cap. II-V au obligaţia transmiterii la C.N.V.M. a primului raport de audit în termen de 9 luni de la intrarea în vigoare a prezentei instrucţiuni.

(4)  Entităţile prevăzute la art. 3 care aplică prevederile cap. VI au obligaţia transmiterii la C.N.V.M. a documentelor prevăzute la art. 13 în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei instrucţiuni.

Art. 17. - Obligaţia prevăzută la art. 12 se aplică începând cu 1 ianuarie 2012.

Art. 18. - Instrucţiunea şi ordinul de aprobare se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în Buletinul C.N.V.M. şi pe pagina de internet a C.N.V.M.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 10/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 10 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 10/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu