E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 10 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 11 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 12 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 53 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 54 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 55 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 56 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 57 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 58 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 59 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 60 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 61 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 62 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 64 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 65 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 66 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 67 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 68 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 69 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 70 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 70 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 71 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 73 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 73 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 74 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 75 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 75 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 76 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 77 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 80 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 83 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 84 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 85 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 86 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 6 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 88 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 13 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 14 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 15 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 89 din actul Legea 137 1995
Articolul 5 din actul OUG 91 2002 modifica Legea 137 1995
Articolul 6 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 1 din actul Legea 137 1995
Articolul 6 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 2 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 10 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 2 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 3 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 4 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 5 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 2 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 16 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 17 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 17 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 18 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 19 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 20 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 21 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 22 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 23 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 23 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 24 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 25 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 26 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 27 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 28 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 29 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 30 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 31 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 abrogă articolul 32 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 33 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 34 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 35 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 37 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 40 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 42 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 43 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 47 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 50 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 52 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 6 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 7 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 adauga dupa articolul 7 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 8 din actul Legea 137 1995
Articolul 1 din actul OUG 91 2002 modifica articolul 9 din actul Legea 137 1995
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 91 din 20 iunie 2002

pentru modificarea si completarea Legii protectiei mediului nr. 137/1995

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 465 din 28 iunie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    Art. 1
    Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 2
    In sensul prezentei legi, termenii specifici utilizati sunt definiti in anexa care face parte integranta din prezenta lege."
    2. La articolul 3, dupa litera a) se introduce litera a^1) cu urmatorul cuprins:
    "a^1) principiul prevenirii, reducerii si controlului integrat al poluarii prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activitatile care pot produce poluari semnificative;"
    3. La articolul 3, literele g) si i) vor avea urmatorul cuprins:
    "g) utilizarea durabila a resurselor naturale;
    ...........................................................................
    i) participarea publicului la luarea deciziilor privind mediul;"
    4. La articolul 4, litera b) va avea urmatorul cuprins:
    "b) obligativitatea evaluarii impactului asupra mediului in faza initiala a proiectelor cu impact semnificativ asupra mediului;"
    5. La articolul 4, dupa litera b) se introduce litera b^1) cu urmatorul cuprins:
    "b^1) obligativitatea efectuarii unei evaluari de mediu inaintea aprobarii anumitor planuri si programe;"
    6. La articolul 4, litera f) va avea urmatorul cuprins:
    "f) propunerea de acte normative armonizate cu reglementarile europene si internationale in domeniu;"
    7. La articolul 4, dupa litera f) se introduc literele f^1) si f^2) cu urmatorul cuprins:
    "f^1) introducerea si urmarirea realizarii programelor pentru conformare;
    f^2) recunoasterea produselor cu impact redus asupra mediului, prin acordarea etichetei ecologice;"
    8. La articolul 5, litera a) va avea urmatorul cuprins:
    "a) accesul la informatia privind mediul, cu respectarea conditiilor de confidentialitate prevazute de legislatia in vigoare;"
    9. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 6
    Protectia mediului constituie obligatia si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si a tuturor persoanelor fizice si juridice.
    Autoritatile administratiei publice centrale si locale prevad in bugetele proprii programe de protectia mediului si raporteaza anual autoritatii publice centrale pentru protectia mediului realizarea acestora."
    10. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 7
    Coordonarea si controlul activitatii de protectie a mediului revin autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului, precum si institutiilor abilitate prin prezenta lege, pentru domeniile lor de responsabilitate."
    11. Dupa capitolul I se introduce capitolul I^1 cu urmatorul cuprins:
    "CAP. 1^1
    Evaluarea de mediu pentru anumite planuri si programe

    Art. 7^1
    Evaluarea de mediu are ca scop integrarea obiectivelor si cerintelor de protectie a mediului in pregatirea si adoptarea anumitor planuri si programe care pot avea efecte semnificative asupra mediului.
    Art. 7^2
    Fac obiectul evaluarii de mediu anumite planuri si programe conform definitiei prevazute in anexa.
    Domeniile specifice avute in vedere pentru evaluarea de mediu a anumitor planuri si programe sunt: amenajarea teritoriului si urbanism, utilizarea terenurilor, agricultura, silvicultura, piscicultura, transportul, energia, industria, inclusiv activitatea de extractie a substantelor minerale utile, gospodarirea deseurilor, gospodarirea apelor, telecomunicatiile, turismul.
    Raportul de mediu, care cuprinde si rezultatul evaluarii de mediu pentru planurile si programele prevazute la alin. 1 si 2, se anexeaza la planul sau la programul inaintat spre aprobare la nivel national, regional sau local.
    Autoritatile competente emit aviz de mediu pentru planuri si programe, ca urmare a efectuarii evaluarii de mediu si a analizarii raportului de mediu pentru anumite planuri si programe. Avizul de mediu pentru planuri si programe are aceeasi perioada de valabilitate ca si planul sau programul pentru care a fost emis, in cazul in care nu intervin modificari ale respectivului plan sau program.
    Procedura de evaluare de mediu, structura raportului de mediu si conditiile de emitere a avizului de mediu pentru planuri si programe, inclusiv cele cu efecte transfrontiera, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
    Aprobarea planurilor si programelor prevazute la alin. 2 la orice nivel ierarhic este conditionata de existenta avizului de mediu pentru respectivul plan sau program.
    Art. 7^3
    Evaluarea de mediu pentru domeniile prevazute la art. 7^2 alin. 2 nu se efectueaza pentru planurile si programele financiare sau bugetare, precum si pentru cele al caror unic scop este apararea nationala sau protectia civila.
    Art. 7^4
    Autoritatile competente pentru emiterea avizului de mediu pentru planuri si programe sunt autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului."
    12. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 8
    Autoritatile publice pentru protectia mediului conduc procedura de autorizare si emit, dupa caz, avize, acorduri si autorizatii de mediu, conform prevederilor prezentei sectiuni.
    Solicitarea si obtinerea avizului de mediu sunt obligatorii in cazul in care titularii de activitati urmeaza sa deruleze sau sa fie supusi unei proceduri de: vanzare a pachetului majoritar de actiuni, vanzare de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmata de lichidare, lichidare, conform legii.
    Solicitarea si obtinerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru proiecte publice sau private de investitii noi ori de modificare a celor existente, aferente activitatilor cu impact asupra mediului.
    Pentru obtinerea acordului de mediu proiectele publice sau private care pot avea impact semnificativ asupra mediului, prin natura, dimensiunea sau localizarea lor, sunt supuse, conform deciziei autoritatii competente pentru protectia mediului, evaluarii impactului asupra mediului. Procedura-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, inclusiv pentru proiecte cu impact transfrontiera, si lista proiectelor publice sau private supuse procedurii se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    Solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu sunt obligatorii atat pentru desfasurarea activitatilor existente, cat si la inceperea activitatilor noi, pentru care s-a obtinut acord de mediu.
    Pentru obtinerea autorizatiei de mediu activitatile existente care nu sunt conforme cu normele si reglementarile de mediu in vigoare sunt supuse, conform deciziei autoritatii competente pentru protectia mediului, unui bilant de mediu; bilantul de mediu se solicita, conform deciziei autoritatii competente pentru protectia mediului, inclusiv in cazul derularii procedurilor prevazute la alin. 2. Procedura de realizare a bilantului de mediu se stabileste prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
    Instalatiile noi si cele existente folosite in anumite categorii de activitati industriale se supun procedurii de autorizare in vederea obtinerii acordului/autorizatiei integrate de mediu, cu luarea in considerare a celor mai bune tehnici disponibile, fara antrenarea unor costuri excesive. Lista acestor activitati si conditiile generale ale autorizarii integrate de mediu se stabilesc prin lege.
    Autorizarea proiectelor si activitatilor in perimetrul ariilor naturale protejate si in vecinatatea acestora se face conform reglementarilor specifice in vigoare.
    Acordul de mediu se elibereaza in paralel cu celelalte acte de reglementare emise de autoritatile competente, potrivit legii.
    Autorizatia de mediu se elibereaza dupa obtinerea celorlalte avize, acorduri, autorizatii, dupa caz, ale autoritatilor competente, potrivit legii."
    13. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 9
    Autoritatea competenta pentru protectia mediului emite, revizuieste si actualizeaza, dupa caz, avizul, acordul, respectiv autorizatia de mediu.
    Avizul, acordul si/sau autorizatia de mediu se elibereaza numai daca proiectele, respectiv programele pentru conformare privind activitatile existente prevad eliminarea consecintelor negative asupra mediului, in raport cu prevederile aplicabile din normele tehnice si reglementarile in vigoare.
    Valabilitatea avizului de mediu este de 2 ani de la data emiterii, in cazul in care nu intervin modificari ale conditiilor in care a fost emis sau a folosit scopului pentru care a fost emis.
    Acordul de mediu este valabil pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, dar isi pierde valabilitatea daca lucrarile de investitii pentru care a fost eliberat nu incep in maximum 2 ani de la data emiterii. Autoritatile competente pentru protectia mediului controleaza respectarea conditiilor impuse in acordul de mediu.
    Valabilitatea autorizatiilor de mediu este de cel mult 5 ani.
    14. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 10
    Avizul, acordul si autorizatia de mediu se revizuiesc daca apar elemente noi cu impact asupra mediului, necunoscute la data emiterii. In acest caz se poate cere si refacerea evaluarii impactului asupra mediului sau a bilantului de mediu.
    Acordul si autorizatia de mediu se suspenda pentru nerespectarea prevederilor acestora sau ale programelor pentru conformare, dupa o somatie prealabila, cu termen; suspendarea se mentine pana la eliminarea cauzelor, dar nu mai mult de 6 luni. Autoritatea competenta pentru protectia mediului dispune, dupa expirarea termenului de suspendare, oprirea executiei proiectului sau incetarea activitatii atunci cand nu s-au indeplinit conditiile stabilite in somatie. Dispozitiile de suspendare, precum si cele de incetare a proiectului sau activitatii sunt executorii.
    Pentru activitatile existente care nu intrunesc conditiile de autorizare autoritatea competenta pentru protectia mediului dispune efectuarea bilantului de mediu in termen de maximum un an de la data constatarii neindeplinirii acestor conditii si negociaza cu titularul activitatii programul pentru conformare, pe baza concluziilor si recomandarilor din bilantul de mediu."
    15. Dupa articolul 10 se introduce articolul 10^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 10^1
    Litigiile generate de eliberarea, revizuirea sau de suspendarea avizului, acordului ori a autorizatiei de mediu se solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare."
    16. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 11
    Autoritatile publice pentru protectia mediului aplica proceduri diferentiate, dupa caz, de emitere a avizului, acordului sau a autorizatiei de mediu, in functie de impactul asupra mediului al proiectelor si activitatilor supuse procedurii de autorizare. Procedurile diferentiate si competentele de emitere a avizelor, acordurilor si a autorizatiilor de mediu, inclusiv procedura de participare a publicului, se stabilesc prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
    Titularul activitatii are obligatia de a informa autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului cu privire la rezultatele automonitorizarii emisiilor de poluanti reglementati, precum si cu privire la accidente sau pericole de accidente, ca urmare a emiterii autorizatiei de mediu. Informatiile sunt luate in evidenta de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului intr-un registru public si comunicate autoritatii publice centrale pentru protectia mediului in vederea intocmirii registrului public national.
    Pentru proiectele propuse pe teritoriul Romaniei, care pot avea efecte semnificative pe teritoriul altor tari, se aplica prevederile Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontiera, adoptata la Espoo la 25 februarie 1991, ratificata prin Legea nr. 22/2001."
    17. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 12
    Autoritatea competenta pentru protectia mediului, impreuna cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, dupa caz, asigura posibilitatea informarii si participarii publicului la deciziile privind activitati specifice, in conformitate cu prevederile Conventiei privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie in probleme de mediu, semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata prin Legea nr. 86/2000.
    Accesul la justitie al publicului se realizeaza potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
    Obligatia mediatizarii proiectelor si activitatilor pentru care se solicita aviz, acord, respectiv autorizatie de mediu, pe baza evaluarii impactului asupra mediului, revine titularului, sub indrumarea autoritatilor pentru protectia mediului. Consultarea publicului este obligatorie in cazul eliberarii acordurilor si autorizatiilor de mediu.
    Sunt exceptate de la prevederile alin. 3 proiectele si activitatile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, precum si activitatile comerciale sau industriale, a caror mediatizare se face potrivit reglementarilor specifice referitoare la respectarea caracterului de confidentialitate.
    Evaluarea impactului asupra mediului si bilantul de mediu se realizeaza prin unitati specializate, persoane fizice sau juridice independente de titularul proiectului sau al activitatii si atestate de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al conducatorului acesteia; cheltuielile pentru elaborarea lucrarilor din cadrul evaluarii sau bilantului de mediu sunt suportate de titularul proiectului sau al activitatii.
    Raspunderea pentru realitatea informatiilor furnizate privind actiunea propusa revine titularului proiectului sau al activitatii, iar raspunderea pentru corectitudinea lucrarilor realizate potrivit prevederilor alin. 5 revine autorului acestora."
    18. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 13
    Autoritatile publice pentru protectia mediului incaseaza sumele provenite din taxele pentru emiterea avizelor, acordurilor si a autorizatiilor de mediu.
    Taxele prevazute la alin. 1 se fac venit la bugetul de stat, cu exceptia taxelor incasate prin birourile unice la emiterea acordului/autorizatiei de mediu pentru activitatile cu impact redus, conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 293/2002.
    Cuantumul taxelor se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului."
    19. Alineatul 3 al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
    "Sumele incasate din tarife se utilizeaza de autoritatile publice pentru protectia mediului pentru finantarea unor cheltuieli materiale, inclusiv costul abonamentelor telefonice, expertize tehnice, dotari si investitii specifice. Acestea se evidentiaza intr-un cont distinct si se gestioneaza in regim extrabugetar."
    20. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 15
    La modificarea sau incetarea activitatilor cu impact asupra mediului, precum si la schimbarea titularului unei activitati, inclusiv prin proceduri de vanzari de actiuni, vanzari de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmata de lichidare, lichidare, in conditiile legii, este obligatorie efectuarea bilantului de mediu de catre titularul activitatii, in scopul stabilirii obligatiilor si costurilor privind refacerea calitatii mediului in zona de impact a activitatilor desfasurate pe amplasament.
    Pe baza bilantului de mediu si a propunerii de program pentru conformare, prezentate de titularul activitatii, autoritatea competenta pentru protectia mediului emite avizul de mediu, in vederea asumarii responsabilitatilor privind protectia mediului.
    In termen de 60 de zile de la data semnarii/emiterii documentului care atesta incheierea uneia dintre procedurile mentionate la alin. 1 partile implicate transmit in scris autoritatii competente pentru protectia mediului responsabilitatile asumate privind protectia mediului."
    21. Titlul sectiunii a 2-a a capitolului II va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a 2-a
    Regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase"
    22. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 16
    Activitatile privind fabricarea, introducerea pe piata, utilizarea, depozitarea temporara sau definitiva, transportul intern, eliminarea, manipularea, precum si introducerea si scoaterea din tara a substantelor si preparatelor chimice periculoase sunt supuse unui regim special de gestionare."
    23. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 17
    Activitatile prevazute la art. 16 sunt permise numai in baza acordului si/sau a autorizatiei de mediu."
    24. Dupa articolul 17 se introduc articolele 17^1, 17^2, 17^3, si 17^4 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 17^1
    In vederea obtinerii acordului si/sau a autorizatiei de mediu pentru activitatile prevazute la art. 16 solicitantul trebuie sa prezinte fisa tehnica de securitate si alte informatii pe care autoritatea publica pentru protectia mediului le considera necesare, conform legislatiei specifice in domeniul substantelor si preparatelor chimice periculoase.
    Art. 17^2
    Procedura specifica pentru obtinerea acordului si/sau a autorizatiei de mediu pentru activitatile prevazute la art. 16 se elaboreaza prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
    Art. 17^3
    Transportul international si tranzitul substantelor si preparatelor chimice periculoase se realizeaza in conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor privind transportul international al marfurilor periculoase, la care Romania este parte.
    Art. 17^4
    Importul si exportul substantelor si preparatelor chimice periculoase restrictionate sau interzise la utilizare de catre anumite state sau de catre Romania se realizeaza in conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte."
    25. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 18
    Autoritatea publica centrala si autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului, precum si alte autoritati publice abilitate prin lege, dupa caz, supravegheaza si controleaza respectarea reglementarilor privind substantele si preparatele chimice periculoase."
    26. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 19
    Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa ia masuri de prevenire si limitare a impactului substantelor si preparatelor chimice periculoase asupra sanatatii populatiei si mediului si sa anunte autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului despre orice activitate neconforma cu reglementarile legale."
    27. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 20
    Autoritatea vamala permite importul, exportul si tranzitul substantelor si preparatelor chimice periculoase, in conformitate cu prevederile legale in vigoare."
    28. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 21
    Persoanele fizice si juridice care gestioneaza substante si preparate chimice periculoase au urmatoarele obligatii:
    a) sa solicite si sa obtina acordul si/sau autorizatia de mediu si sa aplice reglementarile legale privind substantele si preparatele chimice periculoase;
    b) sa tina evidenta stricta - cantitate, caracteristici, mijloace de asigurare - a substantelor si preparatelor chimice periculoase, inclusiv a recipientelor si ambalajelor acestora, care intra in sfera lor de activitate, si sa furnizeze informatiile si datele cerute de autoritatile competente pentru protectia mediului;
    c) sa elimine in totalitate si in conditii de siguranta pentru sanatatea populatiei si pentru mediu substantele si preparatele chimice periculoase care au devenit deseuri si sunt reglementate in conformitate cu legislatia specifica;
    d) sa asigure prin sisteme proprii supravegherea mediului, in conformitate cu prevederile cuprinse in autorizatia de mediu, sa identifice si sa previna riscurile pe care substantele si preparatele chimice periculoase le pot reprezenta asupra sanatatii populatiei si mediului, sa tina evidenta rezultatelor actiunilor de supraveghere si sa anunte iminenta producerii unor descarcari neprevazute sau a accidentelor autoritatilor competente pentru protectia mediului si de aparare civila;
    e) sa nu produca si sa nu importe pentru introducerea pe piata, sub nici un motiv, substante si preparate chimice periculoase pentru sanatatea populatiei si pentru mediu, a caror utilizare este interzisa prin lege;
    f) sa inlocuiasca, acolo unde tehnic este posibil, substantele si preparatele chimice periculoase cu substante si preparate chimice mai putin periculoase sau nepericuloase."
    29. Dupa articolul 21 se introduce sectiunea 2^1 cu urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a 2^1-a
    Regimul deseurilor si al deseurilor periculoase"
    30. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 22
    Gestionarea deseurilor se efectueaza in conditii de protectie a sanatatii populatiei si a mediului si se supune prevederilor prezentei legi, precum si legislatiei specifice in vigoare."
    31. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 23
    Introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor de orice natura, in scopul eliminarii acestora, este interzisa.
    Introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor, in scopul valorificarii, se face in baza reglementarilor specifice in domeniu, cu aprobarea Guvernului; valorificarea deseurilor se realizeaza in instalatii, procese sau activitati autorizate de autoritatile publice competente.
    Tranzitul si exportul de deseuri de orice natura se pot realiza in conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania este parte si cu reglementarile specifice in domeniu."
    32. Dupa articolul 23 se introduce articolul 23^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 23^1
    Transportul intern al deseurilor periculoase se face in conformitate cu prevederile legale privind transportul marfurilor periculoase.
    Transportul international al deseurilor periculoase se face in conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale privind transportul peste frontiera al deseurilor periculoase si transportul international al marfurilor periculoase."
    33. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 24
    Controlul gestionarii deseurilor revine autoritatilor publice pentru protectia mediului si celorlalte autoritati competente, potrivit legii."
    34. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 25
    Autoritatile administratiei publice locale, persoanele fizice si juridice care au in profilul lor activitati de gestionare a deseurilor au atributii si obligatii in conformitate cu prevederile legale specifice din domeniul gestionarii deseurilor."
    35. Titlul sectiunii a 3-a va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a 3-a
    Regimul ingrasamintelor chimice si al produselor de uz fitosanitar"
    36. Alineatul 1 al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
    "Ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar se produc numai prin tehnologii si biotehnologii autorizate, potrivit prevederilor legale."
    37. La articolul 27, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
    "a) sa reglementeze regimul ingrasamintelor chimice si al produselor de uz fitosanitar;
    ...........................................................................
    c) sa actualizeze anual lista cu ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar omologate, permise a se utiliza in tara."
    38. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 28
    Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, impreuna cu autoritatile publice centrale pentru agricultura, silvicultura, sanatate sau serviciile descentralizate ale acestora, dupa caz, supravegheaza si controleaza punerea in aplicare a reglementarilor privind ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar."
    39. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29
    Persoanele juridice care produc, comercializeaza si/sau utilizeaza ingrasaminte chimice si produse de uz fitosanitar au urmatoarele obligatii:
    a) sa solicite si sa obtina avizul de mediu pentru omologarea produselor de uz fitosanitar, in vederea producerii, comercializarii si utilizarii acestora in agricultura;
    b) sa livreze, sa manipuleze, sa transporte si sa comercializeze ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar ambalate cu inscriptii de identificare, avertizare, prescriptii de siguranta si folosire, in conditii in care sa nu provoace contaminarea mijloacelor de transport si a mediului;
    c) sa depoziteze ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar numai ambalate si in locuri protejate;
    d) sa nu foloseasca ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar in zonele sau pe suprafetele unde sunt instituite masuri speciale de protectie;
    e) sa administreze produse de uz fitosanitar cu mijloace aviatice numai cu avizul inspectoratelor pentru protectia mediului, directiilor sanitare si al comisiilor judetene de baza melifera si stuparit pastoral, potrivit reglementarilor in vigoare, dupa o prealabila instiintare prin mass-media;
    f) sa aplice, in perioada infloririi plantelor a caror polenizare se face prin insecte, numai acele tratamente cu produse de uz fitosanitar care sunt selective fata de insectele polenizatoare;
    g) sa nu foloseasca momeli periculoase, cu exceptia cazurilor special autorizate.
    Obligatiile prevazute la alin. 1 lit. b) - g) revin si persoanelor fizice."
    40. Titlul sectiunii a 4-a va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a 4-a
    Regimul activitatilor nucleare"
    41. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30
    Activitatile in domeniul nuclear se desfasoara conform legislatiei specifice in domeniu, precum si cu respectarea dispozitiilor prezentei legi."
    42. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 31
    Acordul de mediu pentru o practica sau o activitate din domeniul nuclear se elibereaza inainte de eliberarea autorizatiei de catre autoritatea competenta de autorizare, reglementare si control in domeniul nuclear, conform legislatiei in vigoare; autorizatia de mediu se elibereaza dupa eliberarea autorizatiei de catre autoritatea competenta de autorizare, reglementare si control in domeniul nuclear.
    Pentru instalatiile cu risc nuclear major - centrale nuclearoelectrice, reactoare de cercetare, uzine de fabricare a combustibilului nuclear si depozite finale de combustibil nuclear ars - acordul si autorizatia de mediu se emit de Guvern."
    43. Articolul 32 se abroga.
    44. La articolul 33, litera b) va avea urmatorul cuprins:
    "b) supravegheaza, controleaza si dispune luarea masurilor ce se impun in domeniul activitatilor nucleare, pentru respectarea prevederilor legale privind protectia mediului;"
    45. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 34
    Persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati in domeniul nuclear au urmatoarele obligatii:
    a) sa evalueze, direct sau prin forurile organizate, riscul potential, sa efectueze bilantul de mediu pentru activitatile existente si sa ceara autorizatie de mediu;
    b) sa aplice procedurile si sa prevada echipamentele pentru activitatile noi, care sa permita realizarea nivelului rational cel mai scazut al dozelor si riscurilor asupra populatiei si mediului, si sa ceara acord si autorizatie de mediu;
    c) sa aplice, prin sisteme proprii, programe de supraveghere a contaminarii radioactive a mediului, care sa asigure respectarea conditiilor de eliminare a substantelor radioactive prevazute in autorizatie si a mentinerii dozelor in limitele admise;
    d) sa mentina in stare de functionare capacitatea de monitorizare a mediului local, pentru a depista orice contaminare radioactiva semnificativa care ar rezulta dintr-o eliminare accidentala de substante radioactive;
    e) sa raporteze prompt autoritatii competente orice crestere semnificativa a contaminarii mediului si daca aceasta se datoreaza sau nu activitatii desfasurate;
    f) sa verifice continuu exactitatea presupunerilor facute prin evaluarile probabilistice privind consecintele radiologice ale eliberarilor radioactive."
    46. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 35
    Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, impreuna cu autoritatile publice centrale de specialitate care gestioneaza resursele naturale, elaboreaza reglementari tehnice, dupa caz, privind masurile de protectie a ecosistemelor, de conservare si utilizare durabila a componentelor diversitatii biologice si pentru asigurarea sanatatii umane.
    Regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice se supun prevederilor prezentei legi, precum si legislatiei specifice in vigoare.
    La proiectarea lucrarilor care pot modifica cadrul natural al unei zone este obligatorie procedura de evaluare a impactului asupra acesteia, urmata de avansarea solutiilor tehnice de mentinere a zonelor de habitat natural, de conservare a functiilor ecosistemelor si de ocrotire a organismelor vegetale si animale, inclusiv a celor migratoare, cu respectarea alternativei si a conditiilor impuse prin acordul si/sau autorizatia de mediu, precum si monitorizarea proprie pana la indeplinirea acestora.
    Suprafetele terestre si acvatice supuse unei regim de conservare ca habitate naturale sau pentru refacere ecologica sunt gestionate de detinatorii legali numai in cazul in care acestia se angajeaza sa aplice masurile de conservare stabilite de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
    Detinatorii cu orice titlu, care aplica aceste masuri, sunt scutiti de impozit; detinatorii particulari vor fi compensati in raport cu valoarea lucrarilor de refacere intreprinse.
    Introducerea pe teritoriul tarii, cu exceptia cazurilor prevazute de legislatia in vigoare, de culturi de microorganisme, plante si animale vii din flora si fauna salbatica, fara acordul eliberat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului cu consultarea Academiei Romane si, dupa caz, a autoritatii centrale pentru sanatate, este interzisa.
    Activitatile de recoltare, capturare si/sau de achizitie si comercializare pe piata interna a plantelor si animalelor din flora si fauna salbatica, terestra si acvatica, sau a unor parti ori produse ale acestora, in stare vie, proaspata ori semiprelucrata, se pot organiza si desfasura numai de persoane fizice sau juridice autorizate de autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului.
    Pentru exportul speciilor de plante si animale din flora si fauna salbatica este necesar acordul de mediu eliberat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului."
    47. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 37
    Activitatile de gestionare si protectie a resurselor de apa si a ecosistemelor acvatice se supun prevederilor prezentei legi, precum si legislatiei specifice in vigoare."
    48. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 40
    Persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii:
    a) sa execute toate lucrarile de refacere a resurselor naturale, de asigurare a migrarii faunei acvatice si de ameliorare a calitatii apei, prevazute cu termen in acordul, respectiv in autorizatia de mediu, si sa monitorizeze zona de impact;
    b) sa se doteze, in cazul detinerii de nave, platforme plutitoare sau de foraje marine, cu instalatii de stocare sau de tratare a deseurilor, instalatii de epurare a apelor uzate si racorduri de descarcare a acestora in instalatii de mal sau plutitoare;
    c) sa amenajeze porturile cu instalatii de colectare, prelucrare, reciclare sau neutralizare a deseurilor petroliere, menajere sau de alta natura, stocate pe navele fluviale si maritime, si sa constituie echipe de interventie in caz de poluare accidentala a apelor si a zonelor de coasta;
    d) sa nu evacueze ape uzate de pe nave sau platforme plutitoare direct in apele naturale si sa nu arunce de pe acestea nici un fel de deseuri."
    49. La articolul 42, literele c) si d) vor avea urmatorul cuprins:
    "c) gestionarea resursei de aer in sensul asigurarii sanatatii umane;
    d) modernizarea si perfectionarea sistemului national de evaluare si gestionare integrata a calitatii aerului."
    50. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 43
    Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu consultarea autoritatilor competente, elaboreaza normele tehnice si regulamentele de aplicare privind:
    a) calitatea aerului in functie de factorii poluanti din atmosfera;
    b) emisiile de poluanti atmosferici pentru surse fixe si mobile, precum si conditiile de restrictie sau de interdictie pentru utilizare, inclusiv pentru substantele care afecteaza stratul de ozon;
    c) calitatea combustibililor si carburantilor, precum si reglementarile privind introducerea pe piata si transportul acestora;
    d) pragul fonic si reglementari pentru limitarea zgomotelor;
    e) supravegherea calitatii aerului, proceduri de prelevare si analiza, amplasarea punctelor si instrumentelor pentru probare si analiza, frecventa masuratorilor si altele;
    f) identificarea, supravegherea si controlul agentilor economici a caror activitate este generatoare de risc potential si/sau de poluare atmosferica;
    g) sistemul de notificare rapida, in caz de poluare acuta a atmosferei cu efecte transfrontiera, a autoritatilor desemnate cu aplicarea Conventiei privind efectele transfrontiera ale accidentelor industriale."
    51. Partea introductiva a articolului 47 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 47
    Persoanele juridice au urmatoarele obligatii in domeniu:"
    52. La articolul 50, litera a) va avea urmatorul cuprins:
    "a) sa elaboreze reglementari privind sistemele de agricultura, tehnologiile de cultura a plantelor si de crestere a animalelor, pasunatul, regenerarea padurilor, recoltarea, colectarea si transportul lemnului si norme privind calitatea solurilor, in scopul mentinerii si ameliorarii acestora, eliminarii consecintelor negative asupra ecosistemelor terestre si acvatice si al asigurarii conservarii functiilor specifice, biodiversitatii si habitatelor naturale, si sa le comunice autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;"
    53. La articolul 50 se introduce litera e) cu urmatorul cuprins:
    "e) sa armonizeze reglementarile existente in domeniul forestier, cinegetic, piscicol si al pajistilor, in sensul protejarii patrimoniului natural al retelei nationale de arii naturale protejate."
    54. La articolul 52, litera c) va avea urmatorul cuprins:
    "c) sa nu arda miristile, stuful, tufarisurile sau vegetatia ierboasa fara acceptul autoritatii competente pentru protectia mediului si fara informarea in prealabil a serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgenta;"
    55. La articolul 52 se introduce litera d) cu urmatorul cuprins:
    "d) sa asigure luarea masurilor de salubrizare a terenurilor neocupate productiv sau functional, in special a celor situate de-a lungul cailor de comunicatie rutiere, feroviare si de navigatie."
    56. La articolul 53, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 53
    Detinatorii, cu orice titlu, si administratorii padurilor, vegetatiei forestiere si ai pajistilor au urmatoarele obligatii:"
    57. La articolul 53, dupa litera h) se introduc literele h^1) si h^2) cu urmatorul cuprins:
    "h^1) sa exploateze pajistile, in limitele bonitatii, cu numarul si speciile de animale si in perioada stabilita, in baza studiilor de specialitate si a prevederilor specifice;
    h^2) sa protejeze patrimoniul forestier, cinegetic, piscicol si al pajistilor din cadrul ariilor naturale protejate, in termenii stabiliti prin planurile de management si regulamentele specifice."
    58. La articolul 54, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
    "a) sa solicite si sa obtina acord si/sau autorizatie de mediu, potrivit legii, si sa respecte prevederile acestora;
    b) sa refaca terenurile afectate, sa asigure incadrarea lor in peisajul zonei si sa le aduca la parametrii productivi si ecologici naturali sau la un nou ecosistem functional, constituind in acest scop fondul de garantie necesar conform prevederilor legale, si sa monitorizeze zona."
    59. Articolele 55, 56, 57, 58, 59 si 60 se abroga.
    60. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 61
    In procesul de dezvoltare social-economica a localitatilor este obligatorie respectarea principiilor si a dispozitiilor prezentei legi. Pentru asigurarea unui mediu de viata sanatos autoritatile administratiei publice locale, precum si, dupa caz, persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii:
    a) sa imbunatateasca microclimatul urban, prin amenajarea si intretinerea izvoarelor si a luciilor de apa din interiorul localitatilor si din zonele limitrofe acestora, sa infrumuseteze si sa protejeze peisajul, sa mentina curatenia stradala;
    b) sa respecte prevederile din planurile de urbanism si amenajarea teritoriului privind amplasarea obiectivelor industriale, a cailor si mijloacelor de transport, a retelelor de canalizare, a statiilor de epurare, a depozitelor de deseuri menajere, stradale si industriale si a altor obiective si activitati, fara a prejudicia ambientul, spatiile de odihna, tratament si recreare, salubritatea, starea de sanatate si de confort a populatiei;
    c) sa informeze publicul privind riscurile generate de functionarea sau existenta obiectivelor cu risc pentru mediu si sanatatea populatiei;
    d) sa respecte regimul de protectie speciala a localitatilor balneoclimaterice, a zonelor de interes turistic si de agrement, a monumentelor istorice, a ariilor protejate si a monumentelor naturii. Sunt interzise amplasarea de obiective si desfasurarea unor activitati cu efecte daunatoare in perimetrul si in zonele de protectie a acestora;
    e) sa adopte elementele arhitecturale adecvate, sa optimizeze densitatea de locuire, concomitent cu mentinerea, intretinerea si dezvoltarea spatiilor verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori si a perdelelor de protectie stradala, a amenajamentelor peisagistice cu functie ecologica, estetica si recreativa;
    f) sa reglementeze, inclusiv prin interzicerea, temporara sau permanenta, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau a desfasurarii unor activitati generatoare de disconfort pentru populatie in anumite zone ale localitatilor cu predominanta spatiilor de locuit, zone destinate tratamentului, odihnei, recreerii si agrementului;
    g) sa adopte masuri obligatorii, pentru toate persoanele fizice si juridice, cu privire la intretinerea si infrumusetarea cladirilor, a curtilor si imprejurimilor acestora, a spatiilor verzi din curti si dintre cladiri, a arborilor si arbustilor decorativi;
    h) sa initieze pe plan local proiecte de amenajare a grupurilor igienico-sanitare si de intretinere si dezvoltare a canalizarii stradale."
    61. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 62
    La elaborarea planurilor de urbanism si amenajarea teritoriului se respecta prevederile prezentei legi si se prevad in mod obligatoriu masuri de mentinere si ameliorare a fondului peisagistic natural si antropic al fiecarei zone si localitati, conditii de refacere peisagistica si ecologica a zonelor deteriorate si masuri de dezvoltare a spatiilor verzi, masuri de protectie sanitara a captarilor de apa potabila si lucrari de aparare impotriva inundatiilor."
    62. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 64
    Autoritatile publice pentru protectia mediului si autoritatile administratiei publice locale, in colaborare cu autoritatile locale de sanatate publica, participa, conform competentelor, la dezbaterea publica privind programele de dezvoltare urbanistica si gospodarie comunala."
    63. La articolul 65, literele a), b), c), d), e), g), n), o), p) si s) vor avea urmatorul cuprins, iar dupa litera t) se introduce litera u):
    a) reactualizeaza periodic strategia protectiei mediului, cu respectarea principiilor si elementelor strategice prevazute in prezenta lege;
    b) elaboreaza recomandarile si actioneaza pentru integrarea politicilor de mediu in strategiile si politicile sectoriale, coreleaza planificarea de mediu cu cea de amenajare a teritoriului si urbanism si impune masuri de reconstructie ecologica;
    c) creeaza sistemul de informare propriu si stabileste conditiile si termenii care sa permita accesul liber la informatii si participarea publicului la deciziile privind mediul;
    d) initiaza proiecte de legi, norme tehnice, reglementari si proceduri; avizeaza normele si reglementarile privitoare la activitati cu impact asupra mediului, elaborate de alte autoritati; controleaza aplicarea acestora;
    e) organizeaza sistemul national de monitorizare integrata de fond si de impact pentru toti factorii de mediu, sistemul de inspectie privind mediul, coordoneaza activitatea acestora si asigura informarea autoritatii centrale pentru sanatate privind rezultatele monitorizarii contaminarii radioactive a mediului;
    ...........................................................................
    g) numeste comisii de experti, cand este cazul, pentru analiza evaluarii impactului asupra mediului si a bilantului de mediu; autorizeaza laboratoarele pentru controlul calitatii mediului;
    ...........................................................................
    n) asista celelalte autoritati publice si celelalte persoane juridice, in scopul diminuarii efectelor negative ale activitatilor economice asupra mediului, si incurajeaza introducerea tehnicilor si tehnologiilor adecvate pentru mediu;
    o) pune la dispozitie publicului datele centralizate privind starea mediului, programele si politica de protectie a mediului;
    p) se consulta periodic cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile pentru stabilirea strategiei protectiei mediului si luarea deciziilor in cazuri care pot afecta mediul;
    ...........................................................................
    s) realizeaza activitatea de supraveghere a mediului prin intermediul Garzii de mediu, corp de control ecologic cu statut specific;
    ...........................................................................
    u) colaboreaza cu autoritatile publice de protectie civila pentru elaborarea planurilor operative si pentru executarea in comun a interventiilor in caz de poluari sau accidente ecologice."
    64. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 66
    Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului indeplinesc la nivel local atributiile si raspunderile autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, prevazute la art. 65 lit. b), c), d), h), i), j), m), o), p), r), s), t) si u), si intocmesc rapoarte cu privire la activitatile desfasurate pe perioada anului financiar si la aplicarea programelor de mediu, pe care le publica in presa locala. In perimetrul Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunarii>> autoritatea publica teritoriala pentru protectia mediului este reprezentata de Administratia Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunarii>>."
    65. La articolul 67, litera b) va avea urmatorul cuprins:
    "b) numeste inspectorii-sefi, comisarii-sefi si imputerniceste comisarii la nivel teritorial, potrivit legislatiei in vigoare."
    66. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 68
    In exercitarea atributiilor ce le revin inspectorii-sefi, comisarii-sefi si comisarii Garzii de mediu au acces, in conditiile legii, oricand si in orice incinta unde se desfasoara o activitate generatoare de impact negativ asupra mediului.
    Persoana fizica sau juridica prejudiciata ca urmare a exercitarii atributiilor de inspectie poate depune plangere la instanta judecatoreasca competenta, in termen de 15 zile de la data constatarii prejudiciului.
    Cuantumul compensatiei pentru eventualele daune produse se stabileste prin acordul partilor si, in lipsa acordului dintre parti, de catre instanta judecatoreasca competenta, pe baza unei expertize tehnice.
    In obiectivele, incintele si zonele militare personalul prevazut la alin. 1 are acces numai in cazul producerii unui accident de mediu major, in prezenta organelor specializate din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale."
    67. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 69
    Autoritatile administratiei publice centrale si locale sunt obligate:
    1. sa elaboreze programe proprii de protectie a mediului si sa integreze obiectivele si cerintele de mediu in pregatirea, elaborarea planurilor de protectie si interventie in caz de poluari si accidente ecologice si in adoptarea unor programe de profil, comunicand autoritatii competente pentru protectia mediului toate informatiile solicitate conform art. 67 lit. a);
    2. sa asigure pregatirea si transmiterea catre autoritatile competente pentru protectia mediului a informatiilor si documentatiei necesare obtinerii avizului de mediu pentru planurile si programele pentru care este necesara evaluarea de mediu."
    68. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 70
    Autoritatile administratiei publice centrale au urmatoarele obligatii:
    a) sa elaboreze politica si strategia aplicabile in propriul domeniu de activitate in conformitate cu principiile prezentei legi;
    b) sa asigure integrarea politicilor de mediu in politicile specifice;
    c) sa elaboreze planuri si programe sectoriale, cu respectarea prevederilor prezentei legi;
    d) sa asigure in structura lor organizatorica compartimente cu atributii in domeniul protectiei mediului, incadrate cu personal de specialitate;
    e) sa dezvolte, cu sprijinul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, programe de restructurare, in acord cu strategia pentru protectia mediului si politica de mediu, si sa asiste unitatile aflate in coordonarea, in subordinea sau sub autoritatea lor, la punerea in aplicare a acestor programe;
    f) sa elaboreze normele si reglementarile specifice domeniului de activitate pe linia protectiei mediului si sa le inainteze pentru avizare autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
    g) sa semnaleze masura in care unele prevederi pot impiedica vreo autoritate sa actioneze eficient pentru protectia mediului si totodata sa arate progresul facut prin aplicarea prezentei legi."
    69. Dupa articolul 70 se introduce articolul 70^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 70^1
    Autoritatea publica centrala pentru dezvoltare si prognoza are urmatoarele atributii si responsabilitati:
    a) elaboreaza politicile de dezvoltare pe baza principiilor dezvoltarii durabile, cu luarea in considerare a posibilelor efecte asupra mediului;
    b) integreaza in politica proprie masuri si actiuni de refacere a zonelor afectate si masuri de prevenire a producerii dezastrelor;
    c) elaboreaza Planul national de dezvoltare regionala si celelalte planuri si programe, in concordanta cu principiile si cu prevederile prezentei legi."
    70. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 71
    Autoritatea publica centrala pentru sanatate are urmatoarele atributii si raspunderi:
    a) organizeaza si coordoneaza activitatea de monitorizare a starii de sanatate a populatiei in relatie cu factorii de risc din mediu;
    b) supravegheaza si controleaza calitatea apei potabile si de imbaiere, precum si calitatea produselor alimentare;
    c) elaboreaza, in colaborare cu autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, reglementari privind calitatea si igiena mediului si asigura controlul aplicarii acestora;
    d) colaboreaza cu autoritatea publica centrala pentru protectia mediului in managementul calitatii mediului in relatie cu starea de sanatate a populatiei;
    e) colaboreaza cu celelalte ministere cu retea sanitara proprie pentru cunoasterea exacta a starii de sanatate a populatiei si pentru respectarea normelor de igiena a mediului din domeniul lor de activitate;
    f) colaboreaza la nivel central si local in asigurarea accesului publicului la informatia de sanatate in relatie cu mediul."
    71. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 73
    Autoritatea publica centrala pentru educatie si cercetare asigura:
    a) adaptarea planurilor si programelor de invatamant la toate nivelurile, in scopul insusirii notiunilor si principiilor de protectia mediului, pentru constientizarea, instruirea si formarea in acest domeniu;
    b) promovarea tematicilor de studii si programe de cercetare care raspund prioritatilor stabilite de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului;
    c) elaborarea programelor educationale in scopul formarii unui comportament responsabil fata de mediu."
    72. Dupa articolul 73 se introduc articolele 73^1 si 73^2 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 73^1
    Autoritatea publica centrala pentru industrie si resurse are urmatoarele atributii:
    a) elaboreaza si aplica la nivel national strategia de exploatare a resurselor naturale neregenerabile, in concordanta cu principiile dezvoltarii durabile si cu prevederile prezentei legi;
    b) colaboreaza la elaborarea si promovarea cadrului legislativ care asigura aplicarea principiului prevenirii si controlului integrat al poluarii pentru anumite instalatii industriale;
    c) colaboreaza la elaborarea mecanismelor financiare pentru stimularea utilizarii celor mai bune tehnici disponibile la instalatiile supuse autorizarii integrate de mediu;
    d) elaboreaza politica in domeniul reciclarii materialelor.
    Art. 73^2
    Autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri are urmatoarele atributii si raspunderi:
    a) asigura protectia si conservarea solurilor si mentinerea patrimoniului funciar in conformitate cu standardele de calitate;
    b) initiaza actul normativ care aproba volumul anual de taieri de masa lemnoasa, pe baza avizului de mediu eliberat de autoritatea competenta de mediu dupa aplicarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului."
    73. Articolul 74 se abroga.
    74. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 75
    Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si locuinte are urmatoarele atributii si raspunderi:
    a) dezvolta planuri si programe care materializeaza politica nationala de amenajare a teritoriului si localitatilor, cu respectarea principiilor protectiei si conservarii mediului stabilite prin prezenta lege;
    b) integreaza in planurile de amenajare a teritoriului si de urbanism prevederile strategiei pentru protectia mediului, ale planurilor si programelor de gestionare a mediului;
    c) elaboreaza si aplica programe pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a transportului combinat, cu respectarea prevederilor prezentei legi privind evaluarea impactului asupra mediului;
    d) asigura, pe baza normelor avizate de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, controlul gazelor de esapament, intensitatii zgomotelor si vibratiilor produse de autovehicule si transportul de marfuri;
    e) elaboreaza si dezvolta planuri de actiune si programe privind imbunatatirea calitatii si protectiei mediului pentru toate modurile de transport."
    75. Dupa articolul 75 se introduce articolul 75^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 75^1
    Ministerul de Interne are urmatoarele atributii si raspunderi:
    a) realizeaza activitatea de protectie a mediului prin structuri proprii care desfasoara actiuni de control, indrumare si coordonare, in scopul pastrarii si mentinerii echilibrului ecologic in domeniile sale de responsabilitate;
    b) elaboreaza norme si instructiuni specifice, in concordanta cu respectarea principiilor prezentei legi, pentru domeniile sale de activitate;
    c) supravegheaza respectarea de catre personalul aflat in subordine a normelor de protectie a mediului pentru activitatile proprii;
    d) aplica sanctiuni pentru incalcarea de catre personalul Ministerului de Interne a legislatiei de protectie a mediului in domeniul sau de activitate;
    e) sprijina reprezentantii autoritatilor publice pentru protectia mediului in exercitarea controlului transporturilor de materiale, pe baza normelor avizate de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului;
    f) conduce actiunile de prevenire, protectie si interventie in caz de accidente ecologice si poluari majore, prin Comandamentul Protectiei Civile."
    76. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 76
    Autoritatea publica centrala pentru turism urmareste protejarea patrimoniului natural, inclusiv prin masuri impuse unitatilor care desfasoara activitati in acest domeniu, si incurajeaza aplicarea principiilor ecoturismului."
    77. La articolul 77 se introduce litera f) cu urmatorul cuprins:
    "f) asigura, prin serviciile publice si agentii economici responsabili, luarea masurilor de salubrizare stradala, de intretinere si gospodarire a spatiilor verzi, a pietelor si a parcurilor publice."
    78. La articolul 80, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
    "a) solicita si obtin avizul, acordul si/sau autorizatia de mediu potrivit prevederilor prezentei legi;
    b) asista persoanele imputernicite cu activitati de inspectie, punandu-le la dispozitie evidenta masuratorilor proprii si toate celelalte documente relevante, si le faciliteaza controlul activitatilor ai caror titulari sunt si prelevarea de probe; asigura accesul persoanelor imputernicite la instalatiile tehnologice generatoare de impact asupra mediului, la echipamentele si instalatiile de depoluare a mediului, precum si in spatiile sau in zonele potential generatoare de impact asupra mediului;"
    79. La articolul 80, dupa litera b) se introduce litera b^1) cu urmatorul cuprins:
    "b^1) realizeaza masurile impuse anterior de persoanele imputernicite cu inspectia;"
    80. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 83
    Constituie contraventii incalcarea urmatoarelor prevederi din lege:
    a) obligatia persoanelor fizice si juridice de solicitare si obtinere a avizului, acordului si autorizatiei de mediu, mentionate la art. 8 alin. 2, 3, 5, 7, art. 17, art. 21, alin. 1 lit. a), art. 29 lit. a), art. 34 lit. a) si b), art. 54. lit. a) si la art. 80 lit. a);
    b) obligatia efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, conform prevederilor art. 8 alin. 4;
    c) obligatia efectuarii bilantului de mediu, conform prevederilor art. 8 alin. 6, art. 10 alin. 3 si ale art. 15 alin. 1;
    d) obligatia persoanelor fizice si juridice referitoare la mediatizarea proiectelor si activitatilor pentru care se solicita aviz, acord sau autorizatie mentionate la art. 12 alin. 3;
    e) obligatiile persoanelor fizice si juridice de realizare a sistemelor proprii de supraveghere si de raportare, la care fac referire art. 11 alin. 2, art. 21 lit. b) si d), art. 34 lit. c) si d), art. 47 lit. b) si art. 80 lit. e);
    f) obligatiile proprietarilor si detinatorilor legali de teren, mentionate la art. 45 si la art. 52 lit. a) - d);
    g) obligatiile detinatorilor, cu orice titlu, ai padurilor, ai vegetatiei forestiere si ai pajistilor, referitoare la exploatarea resurselor padurii, fondului cinegetic si piscicol, in limitele potentialului de regenerare, a pajistilor, in limitele bonitatii, precum si de protectie a patrimoniului forestier, cinegetic, piscicol si al pajistilor din cadrul ariilor naturale protejate, prevazute la art. 53 lit. a), c), d), h), h^1), h^2) si i);
    h) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale, precum si ale persoanelor fizice si juridice, dupa caz, prevazute la art. 61 lit. g) si la art. 63;
    i) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale privind: supravegherea aplicarii prevederilor din planurile de urbanism si amenajarea teritoriului; supravegherea agentilor economici din subordine pentru prevenirea eliminarii accidentale de poluanti sau depozitarii necontrolate de deseuri si dezvoltarea sistemelor de colectare a deseurilor refolosibile; asigurarea serviciilor cu specialisti in ecologie urbana si protectia mediului, mentionate la art. 61 lit. a), c), e) si f), art. 63 alin. 1 si la art. 77 lit. a), b), d) si f);
    j) obligatiile autoritatilor publice centrale si locale, mentionate la art. 9 alin. 2, art. 46, art. 69 pct. 2, art. 70^1, 71, 72, 73, 73^1, 73^2, 75, 75^1, 76, 78 si 79;
    k) obligatia agentilor economici care desfasoara activitati generatoare de risc major, prevazuta la art. 81 alin. 2;
    l) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale privind respectarea prevederilor din planurile de urbanism cu privire la amplasarea obiectivelor industriale, a cailor si mijloacelor de transport, a retelelor de canalizare, a statiilor de epurare, a depozitelor de deseuri menajere, stradale si industriale si a altor obiective si activitati, fara a prejudicia salubritatea, ambientul, spatiile de odihna, tratament si recreere, starea de sanatate si de confort a populatiei, mentionate la art. 61 lit. b) si h);
    m) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale, mentionate la art. 62;
    n) obligatiile persoanelor fizice si juridice de a furniza si utiliza informatii corecte pentru elaborarea evaluarilor impactului asupra mediului si a bilanturilor de mediu, prevazute la art. 12 alin. 6;
    o) obligatia persoanelor juridice de a asigura masuri si dotari speciale pentru izolarea si protectia fonica a surselor generatoare de zgomot si vibratii, prevazute la art. 47 lit. e);
    p) obligatiile persoanelor fizice si juridice, prevazute la art. 15 alin. 3, art. 29 alin. 1 lit. c) si alin. 2, art. 35 alin. 2, 3, 5, 7 si 8 si la art. 54 lit. b);
    q) obligatiile persoanelor juridice, prevazute la art. 40 lit. a), b) si c);
    r) obligatiile persoanelor fizice si juridice de a se conforma dispozitiilor autoritatilor pentru protectia mediului, prevazute la art. 47 lit. d), art. 80 lit. b) si b^1);
    s) obligatiile persoanelor fizice si juridice de respectare a normelor si performantelor tehnologice, mentionate la art. 26 alin. 1, art. 34 lit. b) si la art. 47 lit. c);
    t) obligatiile persoanelor fizice si juridice privind respectarea reglementarilor privind ingrasamintele chimice, produsele de uz fitosanitar si orice alte substante chimice, utilizarea de surse de radiatii ionizante, privind protectia atmosferei si a apelor, exploatarea rationala a resurselor naturale, precum si nerespectarea regimurilor speciale de protectie, prevazute la art. 29 alin. 1 lit. b), d), f) si alin. 2, art. 34 lit. f), art. 47 lit. a) si la art. 53 lit. b);
    u) obligatiile persoanelor fizice si juridice privind refacerea cadrului natural si/sau conservarea naturii, conform celor prevazute la art. 53 lit. f) si g), art. 54 lit. b) si la art. 80 lit. d) si h).
    Contraventiile mentionate la alin. 1 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice si de la 25.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la lit. a) - h);
    b) cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice si de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la lit. i) - q);
    c) cu amenda de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei pentru persoane fizice si de la 75.000.000 lei la 225.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la lit. r) - u).
    Cuantumul amenzilor contraventionale se reactualizeaza prin hotarare a Guvernului."
    81. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 84
    Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la art. 83 se fac de personalul imputernicit din cadrul autoritatilor publice centrale si teritoriale pentru protectia mediului, precum si din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, de catre ofiterii de politie si de personalul Ministerului Apararii Nationale, imputernicit in domeniile sale de activitate conform atributiilor stabilite prin lege.
    Prezenta lege se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor."
    82. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 85
    Constituie infractiuni urmatoarele fapte, daca au fost de natura sa puna in pericol viata ori sanatatea umana, animala sau vegetala:
    a) defrisarea vegetatiei lemnoase din afara fondului forestier, situata pe terenuri cu pante foarte mari sau la limita superioara de altitudine a vegetatiei forestiere, cu incalcarea prevederilor art. 53 lit. e);
    b) provocarea de poluare accidentala datorita nesupravegherii executarii lucrarilor noi, functionarii instalatiilor, echipamentelor tehnologice si de tratare si neutralizare, mentionate in prevederile acordului si/sau autorizatiei de mediu, cu incalcarea prevederilor art. 80 lit. e);
    c) provocarea de poluare prin evacuarea, cu stiinta, in apa, in atmosfera sau pe sol a unor deseuri sau substante periculoase, cu nerespectarea prevederilor art. 80 lit. i);
    d) nerespectarea restrictiilor sau interdictiilor stabilite pentru protectia apei si a atmosferei, potrivit prevederilor art. 40 lit. a) - d) si ale art. 47 lit. a) - d);
    e) folosirea de momeli periculoase si de mijloace electrice pentru omorarea animalelor salbatice si a pestilor in scopul consumului sau al comercializarii, cu incalcarea prevederilor art. 29 alin. 1 lit. g) si alin. 2;
    f) producerea de zgomote peste limitele admise, daca prin aceasta se pune in pericol grav sanatatea umana, cu nerespectarea prevederilor art. 47 lit. e);
    g) nerespectarea restrictiilor si a interdictiilor la vanat si pescuit ale unor specii protejate sau oprite temporar prin lege si in zonele cu regim de protectie integrala, potrivit prevederilor art. 53 lit. h), h^1) si h^2);
    h) continuarea activitatii dupa suspendarea acordului sau autorizatiei de mediu, cu incalcarea prevederilor art. 10 alin. 2;
    i) nesupravegherea si neasigurarea depozitelor de deseuri si substante periculoase, precum si nerespectarea obligatiei de depozitare a ingrasamintelor chimice si produselor de uz fitosanitar numai ambalate si in locuri protejate, potrivit art. 29 alin. 1 lit. c) si alin. 2;
    j) prezentarea in lucrarile privind evaluarea impactului asupra mediului a unor concluzii si informatii false, cu incalcarea prevederilor art. 12 alin. 6;
    k) introducerea in tara a unor deseuri sau substante periculoase in scopul depozitarii si/sau distrugerii, cu nerespectarea prevederilor art. 17, art. 21 lit. e) si ale art. 23;
    l) introducerea pe piata a unor substante si preparate chimice periculoase fara respectarea legislatiei specifice in domeniu, cu incalcarea prevederilor art. 16 - 18;
    m) transportul sau tranzitul de produse de uz fitosanitar, substante sau deseuri periculoase fara autorizatie, potrivit prevederilor art. 16, 17, 18 si ale art. 23^1;
    n) omisiunea de a raporta prompt despre orice accident major, cu incalcarea prevederilor art. 21 lit. d) si ale art. 80 lit. f);
    o) producerea, livrarea si utilizarea ingrasamintelor chimice si a produselor de uz fitosanitar neautorizate, cu nerespectarea prevederilor art. 26;
    p) nerespectarea interdictiilor in legatura cu utilizarea pe terenuri agricole de produse de uz fitosanitar sau ingrasaminte chimice, potrivit prevederilor art. 29 alin. 1 lit. d) - f) si alin. 2;
    q) provocarea datorita nesupravegherii surselor de radiatii ionizante a contaminarii mediului si/sau a expunerii populatiei la radiatii ionizante, omisiunea de a raporta prompt cresterea peste limitele admise a contaminarii mediului, aplicarea necorespunzatoare sau neluarea masurilor de interventie in caz de accident nuclear, cu incalcarea prevederilor art. 34 lit. c) - e);
    r) descarcarea apelor uzate si a deseurilor de pe nave sau platforme plutitoare direct in apele naturale sau provocarea, cu stiinta, de poluare prin evacuarea sau scufundarea in apele naturale, direct sau de pe nave ori platforme plutitoare, a unor substante sau deseuri periculoase, cu incalcarea prevederilor art. 40 lit. d);
    s) ascunderea unor date sau difuzarea de catre functionarii publici de informatii false in legatura cu calitatea mediului si sanatatea umana, cu incalcarea prevederilor art. 69;
    t) continuarea activitatii dupa dispunerea incetarii acesteia, cu incalcarea prevederilor art. 80 lit. c);
    u) luarea masurilor de eliminare totala a substantelor si preparatelor chimice periculoase care au devenit deseuri, cu nerespectarea prevederilor art. 21 lit. c);
    v) refuzul interventiei in cazul poluarii accidentale a apelor si a zonelor de coasta, potrivit prevederilor art. 40 lit. c);
    x) controlul, la introducerea si scoaterea din tara a substantelor si preparatelor chimice periculoase, pe baza reglementarilor autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si a celor privind transportul international al marfurilor periculoase, introducerea in tara a culturilor de microorganisme, plante si animale vii din flora si fauna salbatica fara acordul eliberat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu incalcarea prevederilor art. 20 si ale art. 35 alin. 6.
    Infractiunile mentionate la alin. 1 se pedepsesc dupa cum urmeaza:
    a) cu inchisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amenda de la 40.000.000 lei la 60.000.000 lei, daca faptele savarsite au fost de natura sa puna in pericol viata ori sanatatea umana, animala sau vegetala, pentru cele prevazute la lit. a) - d);
    b) cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru cele prevazute la lit. e) - j);
    c) cu inchisoare de la 1 la 5 ani pentru cele prevazute la lit. k) - t);
    d) cu inchisoare de la 2 la 7 ani pentru cele prevazute la lit. u) - x).
    Daca infractiunile pedepsite conform alin. 2 lit. c) si d) au pus in pericol sanatatea sau integritatea corporala a unui numar mare de persoane, au avut vreuna dintre urmarile prevazute in art. 182 din Codul penal ori au cauzat o paguba materiala importanta, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi, iar in cazul in care s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane ori pagube importante economiei nationale, pedeapsa este inchisoarea de la 7 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
    Tentativa se pedepseste."
    83. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 86
    Constatarea si cercetarea infractiunilor se fac din oficiu de catre organele de urmarire penala, conform competentelor legale.
    Descoperirea, in exercitarea atributiilor prevazute de lege, de catre personalul imputernicit din cadrul autoritatilor competente pentru protectia mediului, a savarsirii oricareia dintre infractiunile prevazute la art. 85 se aduce de indata la cunostinta organului de urmarire penala competent, potrivit legii de procedura penala."
    84. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 6
    Dispozitii finale"
    85. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 88
    In sensul prezentei legi autoritatea publica centrala pentru protectia mediului este Ministerul Apelor si Protectiei Mediului."
    86. Articolul 89 se abroga.
    Art. 2
    Se aproba prin hotarare a Guvernului:
    a) prevederile cuprinse la art. 7^2 alin. 5, in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
    b) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 4, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
    c) prevederile cuprinse la art. 13 alin. 3, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
    Art. 3
    Se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului:
    a) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 6, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
    b) prevederile cuprinse la art. 11 alin. 1, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
    c) prevederile cuprinse la art. 12 alin. 5, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
    d) prevederile cuprinse la art. 17^2, in termen de 1 an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
    Art. 4
    Procedurile de autorizare aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta continua potrivit dispozitiilor legale continute in Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000 si in procedurile de autorizare emise in aplicarea acesteia, pana la aprobarea acestora potrivit art. II lit. b) si art. III lit. b).
    Art. 5
    In cuprinsul Legii protectiei mediului nr. 137/1995 se inlocuiesc urmatoarele sintagme:
    - agentii teritoriale pentru protectia mediului, cu autoritati publice teritoriale pentru protectia mediului;
    - proprietarul, cu titularul proiectului/activitatii;
    - pesticide, cu produse de uz fitosanitar.
    Art. 6
    Anexa nr. I la Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, se inlocuieste cu anexa la prezenta ordonanta de urgenta, iar anexa nr. II la aceeasi lege se abroga.
    Art. 7
    Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea ei de catre Parlamentul Romaniei, dandu-se articolelor o noua numerotare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul apelor si protectiei mediului,
                         Petru Lificiu

                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

                         Ministrul administratiei publice,
                         Octav Cozmanca

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                             DEFINITIILE
    unor termeni specifici utilizati in prezenta lege

    - acord de mediu - decizia autoritatii competente pentru protectia mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul. Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat in scris, prin care se stabilesc conditiile de realizare a proiectului, din punct de vedere al protectiei mediului;
    - acord integrat de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului, conform dispozitiilor legale in vigoare, care acorda dreptul de a stabili conditiile de realizare a unei activitati inca din etapa de proiectare, care sa asigure ca instalatia corespunde cerintelor legislatiei in vigoare. Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe instalatii ori parti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament;
    - anumite planuri si programe - planurile si programele, inclusiv cele cofinantate de Comunitatea Europeana, precum si modificarile acestora, care se supun adoptarii de catre autoritatile publice la nivel national, regional sau local ori care sunt pregatite de aceste autoritati in vederea adoptarii de Parlament sau de Guvern printr-o procedura legislativa si care sunt impuse prin prevederi legislative, de reglementare sau administrative;
    - arie naturala protejata - zona terestra, acvatica si/sau subterana, cu perimetru legal stabilit si avand un regim special de ocrotire si conservare, in care exista specii de plante si animale salbatice, elemente si formatiuni biogeografice, peisagistice, geologice, paleontologice, speologice sau de alta natura, cu valoare ecologica, stiintifica sau culturala deosebita;
    - atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzand si stratul protector de ozon;
    - autorizare - parcurgerea etapelor procedurale avand drept scop obtinerea avizului, acordul si/sau a autorizatiei de mediu;
    - autorizatie de mediu - act tehnico-juridic eliberat in scris de autoritatile competente pentru protectia mediului, prin care sunt stabilite conditiile si/sau parametrii de functionare a unei activitati existente sau pentru punerea in functiune a unei activitati noi pentru care anterior a fost emis acord de mediu;
    - autorizatie integrata de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritatile competente, conform dispozitiilor legale in vigoare, care da dreptul de a exploata in totalitate sau in parte o instalatie, in anumite conditii care sa asigure ca instalatia corespunde cerintelor privind prevenirea si controlul integrat al poluarii. Autorizatia poate fi eliberata pentru una sau mai multe instalatii sau parti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament si care sunt exploatate de acelasi titular;
    - autorizatie pentru activitatea nucleara - act tehnico-juridic prin care autoritatea competenta de reglementare in domeniul nuclear autorizeaza titularul activitatii sa amplaseze, sa proiecteze, sa achizitioneze, sa fabrice, sa produca, sa construiasca, sa transporte, sa importe, sa exporte, sa puna in functiune, sa posede, sa foloseasca, sa opereze, sa transfere, sa dezafecteze si sa dispuna de orice sursa de radiatii ionizante, instalatii nucleare sau amenajari pentru gospodarirea deseurilor radioactive;
    - autoritate competenta pentru protectia mediului - autoritatea publica centrala pentru protectia mediului sau, dupa caz, autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului;
    - autoritati publice teritoriale pentru protectia mediului - inspectoratele pentru protectia mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
    - avize de mediu emise de autoritatea competenta pentru protectia mediului:
      - avizul de mediu pentru planuri si programe - act tehnico-juridic eliberat in scris de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care confirma integrarea aspectelor privind protectia mediului in planul sau programul supus adoptarii;
      - avizul de mediu pentru stabilirea obligatiilor de mediu - act tehnico-juridic eliberat in scris de autoritatea competenta pentru protectia mediului, prin care sunt stabilite obligatiile de mediu, ca prevederi ale unui program pentru conformare, in vederea asumarii acestora de catre partile implicate, in urmatoarele situatii: schimbarea titularului unei activitati cu impact asupra mediului si/sau modificarea ori incetarea unor astfel de activitati, inclusiv pentru vanzare de actiuni, vanzari de active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmata de inchidere, lichidare in conditiile legii. Documentul este emis in scopul cunoasterii impactului asupra mediului de catre partile implicate in tranzactie si asumarii responsabilitatilor privind protectia mediului;
      - avizul de mediu pentru produse de uz fitosanitar - act tehnico-juridic eliberat in scris de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, necesar in procedura de omologare a produselor de uz fitosanitar;
    - bilant de mediu - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice atestate conform legii, care contine elementele analizei tehnice prin care se obtin informatii asupra cauzelor si consecintelor efectelor negative cumulate, anterioare, prezente si anticipate, in scopul cuantificarii impactului de mediu efectiv de pe un amplasament; in cazul in care bilantul de mediu identifica un impact semnificativ, acesta va fi completat cu un studiu de evaluare a riscului;
    - biodiversitate - diversitatea dintre organismele vii provenite din ecosistemele acvatice si terestre, precum si dintre complexele ecologice din care acestea fac parte; cuprinde diversitatea din interiorul speciilor, dintre specii si intre ecosisteme;
    - biotehnologie - aplicatie tehnologica in care se utilizeaza sisteme biologice, organisme vii, componentele sau derivatele acestora, pentru realizarea ori modificarea de produse sau procedee cu folosinta specifica;
    - cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai avansat si eficient inregistrat in dezvoltarea unei activitati si a modurilor de exploatare, care demonstreaza posibilitatea practica de a constitui referinta pentru stabilirea valorilor limita de emisie in scopul prevenirii, iar in cazul in care acest fapt nu este posibil, pentru reducerea globala a emisiilor si a impactului asupra mediului in intregul sau;
    - deteriorarea mediului - alterarea caracteristicilor fizico-chimice si structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversitatii sau productivitatii biologice a ecosistemelor naturale si antropizate, afectarea mediului natural cu efecte asupra calitatii vietii, cauzate, in principal, de poluarea apei, atmosferei si solului, supraexploatarea resurselor, gospodarirea si valorificarea lor deficitara, ca si prin amenajarea necorespunzatoare a teritoriului;
    - deseuri - orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite de legislatia specifica privind regimul deseurilor, pe care detinatorul il arunca, are intentia sau are obligatia de a-l arunca;
    - deseuri periculoase - deseurile incadrate generic, conform legislatiei specifice privind regimul deseurilor, in aceste tipuri sau categorii de deseuri si care au cel putin un constituent sau o proprietate care face ca acestea sa fie periculoase;
    - dezvoltare durabila - dezvoltarea care corespunde necesitatilor prezentului, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a le satisface pe ale lor;
    - echilibru ecologic - ansamblul starilor si interrelatiilor dintre elementele componente ale unui sistem ecologic, care asigura mentinerea structurii, functionarea si dinamica ideala a acestuia;
    - ecosistem - complex dinamic de comunitati de plante, animale si microorganisme si mediul lor lipsit de viata, care interactioneaza intr-o unitate functionala;
    - ecoturism - turism in zonele naturale relativ neatinse, practicat astfel incat sa nu aduca daune mediului si sa contribuie direct la protectia si gospodarirea permanenta a zonelor respective;
    - efluent - orice forma de deversare in mediu, emisie punctuala sau difuza, inclusiv prin scurgere, jeturi, injectie, inoculare, depozitare, vidanjare sau vaporizare;
    - eliminare - orice operatiune efectuata asupra deseurilor, conform definitiei prevazute in Legea nr. 426/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor;
    - emisie - evacuarea directa sau indirecta, din surse punctuale sau difuze ale instalatiei, de substante, vibratii, caldura ori de zgomot in aer, apa sau sol;
    - eticheta ecologica - un simbol grafic si/sau un scurt text descriptiv aplicat pe ambalaj, intr-o brosura sau alt document informativ, care insoteste produsul si care ofera informatii despre cel putin unul si cel mult 3 tipuri de impact asupra mediului;
    - evaluare de mediu - elaborarea raportului de mediu, consultarea publicului si a autoritatilor competente implicate in implementarea anumitor planuri si programe, luarea in considerare a raportului de mediu si a rezultatelor acestor consultari in procesul decizional si asigurarea informarii asupra deciziei luate, conform legislatiei in vigoare;
    - evaluarea impactului asupra mediului - proces menit sa identifice, sa descrie si sa stabileasca, in functie de fiecare caz si in conformitate cu legislatia in vigoare, efectele directe si indirecte, sinergice, cumulative, principale si secundare ale unui proiect asupra sanatatii oamenilor si mediului; evaluarea impactului asupra mediului face parte din procedura de autorizare;
    - habitat - locul sau tipul de loc in care un organism sau o populatie exista in mod natural;
    - impact asupra mediului - efecte asupra mediului ca urmare a desfasurarii unei activitati antropice;
    - impact semnificativ asupra mediului - efecte asupra mediului, determinate ca fiind importante prin aplicarea criteriilor referitoare la dimensiunea, amplasarea si caracteristicile proiectului sau referitoare la caracteristicile anumitor planuri si programe, avandu-se in vedere calitatea preconizata a factorilor de mediu;
    - informatia de mediu - informatia definita in Conventia privind accesul la informatii, participarea publicului la luarea deciziilor si accesul la justitie in probleme de mediu semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata prin Legea nr. 86/2000;
    - instalatie - orice unitate tehnica stationara, precum si orice alta activitate direct legata, sub aspect tehnic, cu activitatile unitatii stationare aflate pe acelasi amplasament, care poate produce emisii si efecte asupra mediului;
    - mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul, subsolul, aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale in interactiune, cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale, calitatea vietii si conditiile care pot influenta bunastarea si sanatatea omului;
    - modificari semnificative - schimbari in functionarea unei instalatii sau in modul de desfasurare a unei activitati care, dupa opinia autoritatii competente pentru protectia mediului, poate avea un impact negativ semnificativ asupra oamenilor si mediului;
    - monitorizarea mediului - supravegherea, prognozarea, avertizarea si interventia in vederea evaluarii sistematice a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu, in scopul cunoasterii starii de calitate si a semnificatiei ecologice a acestora, a evolutiei si implicatiilor sociale ale schimbarilor produse, urmate de masuri care se impun;
    - monument al naturii - specii de plante si animale rare sau periclitate, arbori izolati, formatiuni si structuri geologice de interes stiintific sau peisagistic;
    - poluare - introducerea directa sau indirecta, ca rezultat al unei activitati desfasurate de om, de substante, de vibratii, de caldura si/sau de zgomot in aer, in apa ori in sol, care pot aduce prejudicii sanatatii umane sau calitatii mediului, care pot dauna bunurilor materiale ori pot cauza o deteriorare sau o impiedicare a utilizarii mediului in scop recreativ sau in alte scopuri legitime;
    - poluant - orice substanta solida, lichida, gazoasa sau sub forma de vapori ori de energie (radiatie electromagnetica, ionizanta, termica, fonica sau vibratii) care, introdusa in mediu, modifica echilibrul constituentilor acestuia si al organismelor vii si aduce daune bunurilor materiale;
    - prejudiciu - efect cuantificabil in cost al daunelor asupra sanatatii oamenilor, bunurilor sau mediului, provocat de poluanti, activitati daunatoare, accidente ecologice sau fenomene naturale periculoase;
    - program pentru conformare - plan de masuri cuprinzand etape care trebuie parcurse in intervale precizate prin prevederile autorizatiei de mediu de catre titularul activitatii, sub controlul autoritatii competente pentru protectia mediului, in scopul respectarii reglementarilor privind protectia mediului;
    - proiect - executia lucrarilor de constructii sau alte instalatii ori amenajari, alte interventii asupra cadrului natural si peisajului, inclusiv cele care implica extragerea resurselor minerale;
    - public - una sau mai multe persoane fizice sau juridice si, in concordanta cu legislatia ori cu practica nationala, asociatiile, organizatiile sau grupurile acestora;
    - raport de mediu - parte a documentatiei anumitor planuri sau programe, care identifica, descrie si evalueaza efectele posibile asupra mediului ale aplicarii acestora si alternativele sale rationale, luand in considerare obiectivele si aria geografica aferenta;
    - resurse naturale - totalitatea elementelor naturale ale mediului ce pot fi folosite in activitatea umana: resurse neregenerabile - minerale si combustibili fosili, regenerabile - apa, aer, sol, flora, fauna salbatica, si permanente - energie solara, eoliana, geotermala si a valurilor;
    - risc ecologic potential - probabilitatea producerii unor efecte negative asupra mediului, care pot fi determinate pe baza unui studiu de evaluare a riscului;
    - sistem de management de mediu - componenta a sistemului de management general, care include structura organizatorica, activitatile de planificare, responsabilitatile, practicile, procedurile, procesele si resursele pentru elaborarea, aplicarea, realizarea, analizarea si mentinerea politicii de mediu;
    - studiu de evaluare a impactului asupra mediului - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice atestate conform legii, prin care se identifica cauzele si efectele negative asupra mediului ale unor proiecte cu impact semnificativ in cadrul procesului de evaluare a impactului asupra mediului;
    - studiu de evaluare a riscului - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice atestate conform legii, prin care se realizeaza analiza probabilitatii si gravitatii principalelor componente ale impactului asupra mediului si se stabileste necesitatea masurilor de prevenire, interventie si/sau remediere. Studiul de evaluare a riscului face parte din evaluarea impactului asupra mediului;
    - substanta - orice element chimic si orice compus al acestuia, cu exceptia substantelor radioactive si a organismelor modificate genetic, in intelesul legislatiei aflate in vigoare;
    - substante periculoase - orice substanta sau preparat clasificat ca periculos de legislatia specifica in domeniul substantelor si preparatelor chimice;
    - sursa de radiatii ionizante - entitate fizica, naturala, fabricata sau utilizata ca element al unei activitati care poate genera expuneri la radiatii, prin emitere de radiatii ionizante sau eliberare de substante radioactive;
    - titularul proiectului - solicitantul autorizarii pentru un anumit proiect sau autoritatea publica ce initiaza un proiect; titularul de proiect poate fi atat persoana fizica, cat si juridica;
    - titularul activitatii - persoana fizica sau juridica raspunzatoare legal pentru desfasurarea unei activitati, prin drepturi de proprietate, concesiune sau alta forma de imputernicire legala asupra dreptului de folosinta a amplasamentului si/sau instalatiilor supuse procedurii de autorizare;
      utilizare durabila   folosirea resurselor naturale intr un mod si o rata care sa nu conduca la declinul pe termen lung al acestora, mentinand potentialul lor in acord cu necesitatile si aspiratiile generatiilor prezente si viitoare;
      zone umede   intinderi de balti, mlastini, turbarii, de ape naturale sau artificiale, permanente sau temporare, unde apa este statatoare sau curgatoare, dulce, salmastra sau sarata, inclusiv intinderi de apa marina a caror adancime la reflux nu depaseste 6 m.



SmartCity5

COMENTARII la OUG 91/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 91 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu