ORDONANTA
URGENTA Nr. 85 din 8 noiembrie 2006
privind stabilirea
modalitatilor de evaluare a pagubelor produse vegetatiei forestiere din paduri
si din afara acestora
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 926 din 15 noiembrie 2006
Asigurarea gestionării durabile a pădurilor şi
dezvoltarea unei silviculturi multifuncţionale pe termen lung, care
îndeplineşte nevoile societăţii, sunt premise care stau la baza Planului de
acţiune forestier al Uniunii Europene (2007- 2011). Intre obiectivele acestui
plan sunt şi cele privind îmbunătăţirea competitivităţii sectorului forestier
şi creşterea utilizării durabile a serviciilor şi produselor forestiere,
respectiv menţinerea şi sporirea funcţiilor de protecţie a pădurilor. In
condiţiile concrete ale României se înregistrează, în mod constant, tăieri
ilegale de arbori care afectează îndeplinirea obiectivelor sus-menţionate,
acestea efectuându-se în contradicţie cu principiul utilizării durabile. In
scopul prevenirii şi combaterii tăierilor ilegale, se realizează anual, în
toate pădurile, controalele de fond în cantoanele silvice, indiferent de forma
de proprietate asupra pădurii. Cu ocazia acestor controale se constată pagube
care, dacă sunt evaluate în condiţiile prevăzute de Legea nr. 81/1993 privind
determinarea despăgubirilor în cazul unor pagube produse fondului forestier,
vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier situate pe terenurile
proprietate publică şi privată şi economiei vânatului, cu modificările
ulterioare, ar obliga personalul care asigură paza pădurii să le suporte
integral sau în parte, nefiind reglementată o limitare a răspunderii acestui
personal pentru situaţiile bine justificate. In plus, valorile despăgubirilor
calculate în condiţiile legislaţiei existente nu sunt în concordanţă cu
posibilităţile financiare ale acestui personal. In aceste condiţii, există
riscul ca pentru o mare parte din suprafaţa de pădure a ţării să nu mai poată
fi asigurată paza, componentă esenţială a gestionării durabile a pădurilor şi
care concură la realizarea obiectivelor din Planul de acţiune forestier al
Uniunii Europene (2007-2011). Intrucât începând cu luna septembrie se desfăşoară
controalele de fond de toamnă în cantoanele silvice, este necesară adoptarea
unui proiect de act normativ care să reglementeze această situaţie
extraordinară.
In temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
paguba în vegetaţia forestieră din păduri sau în vegetaţia forestieră din afara
pădurii, denumită în continuare pagubă, constă în modificarea
aspectului, a integrităţii fizice şi/sau a caracteristicilor fiziologice ale
arborelui/arborilor ori ale arboretului/plantaţiei/regenerării naturale, după
caz, rezultată prin tăierea, degradarea, distrugerea, scoaterea din rădăcini a
arborilor, puieţilor sau lăstarilor, urmate ori nu de însuşirea acestora, în
condiţii ilegale.
Art. 2. - (1) Evaluarea pagubelor se realizează în mod
unitar, indiferent de:
a) natura proprietăţii;
b) proprietar;
c) modul în care acestea au fost produse.
(2) Evaluarea pagubelor se diferenţiază în funcţie de
producerea lor prin afectarea:
a) arborilor;
b) puieţilor sau lăstarilor;
c) pomilor de Crăciun.
(3) Valoarea despăgubirilor pentru pagubele prevăzute
în prezenta ordonanţă de urgenţă se stabileşte prin înmulţirea factorului
„k" specific, prevăzut în anexele nr. 1-3, cu valoarea medie a unui metru
cub de masă lemnoasă pe picior, stabilită în conformitate cu prevederile art.
25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic şi
administrarea fondului forestier naţional, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) In cazul producerii de pagube în vegetaţia
forestieră din păduri sau în vegetaţia forestieră din afara pădurilor, altele
decât cele prevăzute la alin. (2) lit. a)-c), după caz, acestea se evaluează
prin expertiză extrajudiciară sau judiciară, după caz.
Art. 3. - (1) Valoarea unitară a pagubei pentru cazul
prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. a) se determină conform prevederilor art. 2
alin. (3), folosindu-se valoarea factorului „k" prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Valoarea factorului „k" se foloseşte
corespunzător categoriei de diametre în care se încadrează diametrul determinat
pentru arborele afectat/prejudiciat/tăiat şi pentru specia sau grupa de specii
a acestuia.
(3) Pe terenurile orizontale, diametrul arborelui
afectat/prejudiciat/tăiat se determină în plan orizontal, la o înălţime faţă de
nivelul solului nu mai mare de 30 cm.
(4) Pe terenurile
înclinate, diametrul arborelui afectat/prejudiciat/tăiat se determină în
conformitate cu prevederile alin. (3), în partea din amonte.
(5) In cazul arborilor tăiaţi, care nu se mai găsesc
lângă cioată, diametrul acestora se determină prin măsurarea efectivă a
cioatei, dacă aceasta nu depăşeşte înălţimea de 30 de cm, sau prin măsurarea diametrului acesteia la înălţimea de
30 de cm faţă de nivelul solului, în conformitate cu prevederile alin. (3) sau
(4), după caz.
(6) In cazul în care forma secţiunii arborelui sau a
cioatei nu este circulară, diametrul se determină conform prevederilor alin.
(3), (4) şi (5), ca medie a două diametre determinate pentru cercul înscris în
conturul secţiunii cioatei sau arborelui, după caz, tangent interior în cel
puţin 3 puncte.
Art. 4. - (1) Valoarea unitară a pagubei pentru cazul
prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. b) se determină conform prevederilor art. 2
alin. (3), folosindu-se valoarea factorului „k" prevăzută în anexa nr. 2,
corespunzătoare speciei.
(2) Valoarea unitară a pagubei
prevăzută la alin. (1) se stabileşte luându-se în calcul un puiet/lăstar/m3.
Art. 5. - (1) Valoarea unitară a pagubei pentru cazul
prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. c) se determină conform prevederilor art. 2
alin. (3), folosindu-se valoarea factorului „k" prevăzută în anexa nr. 3.
(2) Constituie pagubă, dacă aceasta se produce prin
afectarea pomilor de Crăciun potrivit prevederilor art. 1, astfel:
a) pe tot cursul anului, în culturile speciale care
au destinaţia pomi de Crăciun;
b) în perioada 1 noiembrie -
31 decembrie, în arborete în compoziţia cărora se găsesc specii de răşinoase.
Art. 6. - (1) Personalul cu atribuţii de pază a
pădurilor răspunde patrimonial, în conformitate cu prevederile cap. III al
titlului XI din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
pagubele produse pe suprafeţele de pădure pe care le are în pază, constatate şi
evaluate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Răspunderea persoanelor cu atribuţii de pază a
pădurilor care fac dovada că şi-au îndeplinit cu diligentă şi cu bună-credinţă
obligaţiile de serviciu şi au luat măsurile necesare pentru evitarea producerii
pagubelor poate fi limitată în următoarele situaţii:
a) din aceeaşi pădure se constată că se
distrug/însuşesc ilegal, în mod constant, arbori, puieţi, lăstari sau pomi de
Crăciun, după caz;
b) trupurile de pădure care fac obiectul pazei de
către aceeaşi persoană sunt dispersate;
c) pădurile au accesibilitate ridicată.
(3) Dispoziţiile alin. (2) se aplică de persoana
juridică angajatoare a persoanei cu atribuţii de pază a pădurilor, cu
respectarea metodologiei privind limitarea răspunderii patrimoniale a
personalului de pază a pădurilor, elaborată cu consultarea reprezentanţilor
proprietarilor de păduri, ai administratorilor de păduri, indiferent de forma
de proprietate a acesteia, şi aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale care răspunde de silvicultură.
(4) Sumele reprezentând contravaloarea pagubelor stabilite în condiţiile alin. (2) şi (3) nu pot fi mai mici decât valoarea
pagubei efective calculată prin aplicarea preţului mediu al masei lemnoase pe
picior stabilit, în conformitate cu prevederile legii, prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Art. 7. - (1) Constatarea şi evaluarea pagubelor care
angajează răspunderea patrimonială în conformitate cu prevederile art. 6 alin.
(1) se fac de către:
a) personalul din cadrul structurilor care asigură
administrarea/serviciile silvice/paza pentru pădurea sau vegetaţia forestieră
din afara pădurilor, după caz, care are competenţe în acest sens acordate prin
regulamentul de organizare şi funcţionare propriu;
b) personalul cu atribuţii de control care reprezintă
autoritatea statului în domeniul controlului regimului
silvic.
(2) Constatarea şi evaluarea pagubelor produse prin
săvârşirea de infracţiuni sau de contravenţii se fac de personalul silvic
împuternicit în condiţiile legii să constate faptele prin care s-au săvârşit
infracţiuni sau contravenţii silvice.
Art. 8. - (1) Contravaloarea pagubelor evaluate în
condiţiile art. 7 se încasează după cum urmează:
a) de către persoana juridică care realizează paza
pădurii, dacă paza nu este asigurată printr-un ocol silvic;
b) de către ocolul silvic care asigură administrarea
sau serviciile silvice, dacă acesta asigură şi paza pădurii.
(2) Sumele încasate cu titlu de despăgubiri în
conformitate cu prevederile alin. (1) au următoarele destinaţii:
a) se fac integral venit la
fondul de conservare şi regenerare a pădurilor, constituit în conformitate cu prevederile
art. 63 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 81 din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, în cazul despăgubirilor pentru
pagubele produse pădurilor proprietate publică a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, după caz;
b) se fac venit în cuantum de 50% la fondul de
conservare şi regenerare a pădurilor, constituit în conformitate cu prevederile
art. 81 din
Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru pădurile proprietate privată; restul de 50% se acordă
proprietarului pădurii în care s-a produs paguba, dacă acesta are asigurate
serviciile silvice/administrarea pădurii în condiţiile legii.
(3) Obligaţia distribuirii sumelor încasate ca
despăgubiri în conformitate cu prevederile alin. (2) revine persoanelor
prevăzute la alin. (1).
(4) In situaţia în care se constată, de către
personalul silvic cu atribuţii de control din cadrul autorităţii publice
centrale care răspunde de silvicultură, pagube în păduri sau în vegetaţia
forestieră pentru care nu este asigurată/nu sunt asigurate administrarea/serviciile
silvice în condiţiile legii, sumele care se determină ca despăgubiri se fac
venit la fondul de ameliorare a fondului funciar, constituit în conformitate cu
prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi se virează ocolului silvic cu care proprietarul
încheie ulterior contract de administrare/servicii silvice.
(5) Contravaloarea pagubelor constatate potrivit alin. (4) se determină în condiţiile art. 3, 4 sau 5, după caz, şi
se suportă în cuantum de 50% de către proprietarii pădurilor private care nu
asigură administrarea pădurii/serviciile silvice şi în cuantum de 100% de către
unităţile administrativ-teritoriale care nu asigură administrarea
pădurii/serviciile silvice.
(6) In situaţia prevăzută la alin. (5), proprietarul
nu este exonerat de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de lege referitoare la
asigurarea administrării/serviciilor silvice printr-un ocol silvic.
(7) Proprietarii pădurilor nemulţumiţi de cuantumul
despăgubirilor acordate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se pot
adresa instanţelor judecătoreşti competente, potrivit legii.
Art. 9. - (1) In cazul recuperării, în condiţiile
legii, de materiale lemnoase obţinute prin producerea de pagube, răspunderea
patrimonială este limitată la diferenţa dintre valoarea pagubelor stabilită în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă şi valoarea încasată
prin comercializarea materialelor lemnoase recuperate.
(2) Sumele care se încasează în condiţiile alin. (1)
au fiecare dintre ele destinaţiile prevăzute la art. 8 alin. (2).
(3) Dacă valoarea încasată prin comercializarea masei
lemnoase recuperate este egală sau mai mare decât contravaloarea pagubelor
evaluate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, aceasta are destinaţiile
prevăzute la art. 8 alin. (2).
Art. 10. - (1) Nerespectarea obligaţiei prevăzute la
art. 8 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei şi obligarea contravenientului de a distribui sumele
încasate ca despăgubiri, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit.
a) şi b).
(2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către personalul silvic cu
atribuţii de control din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură şi din cadrul unităţilor din subordinea acesteia.
(3) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11. - Anexele nr. 1-3*) fac parte integrantă din
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 12. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea nr. 81/1993 privind determinarea
despăgubirilor în cazul unor pagube produse fondului forestier, vegetaţiei
forestiere din afara fondului forestier situate pe terenurile proprietate
publică şi privată şi economiei vânatului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 275
din 29 noiembrie 1993, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexele nr. 1 -3 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
Valoarea factorului "k"* pentru prejudiciile
înregistrate la arbori, pe specii sau grupe de specii
Nr. crt
|
Categoria de diametre [cm]
|
Valoarea factorului „k"* pe
specii sau grupe de specii, pentru categoria de diametre de:
|
Răşinoase
|
Cvercinee,paltin, frasin,
cireş,sorb
|
Alte foioase
|
0.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1.
|
2.1-4.0
|
0.035
|
0.018
|
0.070
|
0.036
|
0.035
|
0.018
|
2.
|
4.1-8.0
|
0.070
|
0.036
|
0.105
|
0.054
|
0.035
|
0.018
|
3.
|
8.1-12.0
|
0.105
|
0.054
|
0.175
|
0.090
|
0.035
|
0.018
|
4.
|
12.1-16.0
|
0.140
|
0.072
|
0.227
|
0.117
|
0.105
|
0.054
|
5.
|
16.1-20.0
|
0.210
|
0.108
|
0.297
|
0.153
|
0.140
|
0.072
|
6.
|
20.1-24.0
|
0.227
|
0.117
|
0.402
|
0.207
|
0.175
|
0.090
|
7.
|
24.1-28.0
|
0.402
|
0.207
|
0.735
|
0.378
|
0.280
|
0.144
|
8.
|
28.1-32.0
|
0.682
|
0.351
|
1.015
|
0.522
|
0.525
|
0.270
|
9.
|
32.1-36.0
|
1.015
|
0.522
|
2.082
|
1.071
|
0.892
|
0.459
|
10.
|
36.1-40.0
|
1.435
|
0.738
|
3.237
|
1.665
|
1.400
|
0.720
|
11.
|
40.1-44.0
|
1.837
|
0.945
|
4.322
|
2.223
|
1.872
|
0.963
|
12.
|
44.1-48.0
|
2.362
|
1.215
|
5.600
|
2.880
|
2.397
|
1.233
|
13.
|
48.1-52.0
|
3.220
|
1.656
|
7.507
|
3.861
|
3.220
|
1.656
|
14.
|
52.1-56.0
|
3.920
|
2.016
|
9.380
|
4.824
|
4.340
|
2.232
|
15.
|
56.1-60.0
|
4.655
|
2.394
|
11.935
|
6.138
|
5.775
|
2.970
|
16.
|
60.1-64.0
|
5.740
|
2.952
|
15.260
|
7.848
|
7.630
|
3.924
|
17.
|
64.1-68.0
|
6.545
|
3.366
|
17.745
|
9.126
|
9.362
|
4.815
|
18.
|
68.1-72.0
|
7.227
|
3.717
|
20.475
|
10.530
|
11.200
|
5.760
|
19.
|
72.1-76.0
|
8.190
|
4.212
|
24.517
|
12.609
|
13.702
|
7.047
|
20.
|
76.1-80.0
|
8.872
|
4.563
|
27.877
|
14.337
|
15.592
|
8.019
|
21.
|
80,1-84.0
|
9.450
|
4.860
|
30.975
|
15.930
|
17.587
|
9.045
|
22.
|
84,1-88.0
|
9.590
|
4.932
|
33.075
|
17.010
|
19.600
|
10.080
|
23.
|
88,1-92.0
|
9.800
|
5.040
|
35.175
|
18.090
|
22.312
|
11.475
|
24.
|
92,1-96.0
|
10.010
|
5.148
|
38.850
|
19.980
|
25.725
|
13.230
|
25.
|
96,1-100.0
|
10.202
|
5.247
|
43.015
|
22.122
|
29.137
|
14.985
|
26.
|
>100
|
10.325
|
5.310
|
44.887
|
23.085
|
32.725
|
16.830
|
* Valorile din coloanele 2,4 şi 6 se aplică pentru
calculul prejudiciului când nu se acordă limitarea răspunderii.
Valorile din coloanele 3,5 şi 7 sunt cele până la care
poate scădea valoarea factorului „k" prin aplicarea limitării răspunderii
care se stabileşte prin ordinul conducătorului autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură.
ANEXA Nr. 2
Valoarea factorului "k"* pentru prejudiciile
înregistrate la puieţi sau lăstari, pe specii sau grupe de specii
Nr. crt
|
Prejudiciu înregistrat la:
|
Valoarea factorului "k"*
pentru specia sau grupa de specii
|
Răşinoase
|
Cvercinee,paltin, frasin,
cireş,sorb
|
Alte foioase
|
0.
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
1
|
Puieti
|
0.017
|
0.009
|
0.017
|
0.009
|
0.017
|
0.009
|
2
|
Lăstari
|
0.008
|
0.004
|
0.017
|
0.009
|
0.017
|
0.009
|
* Valorile din coloanele 2,4 şi 6 se aplică pentru
calculul prejudiciului când nu se acordă limitarea răspunderii
Valorile din coloanele 3,5 şi 7 sunt cele până la care
poate scădea valoarea factorului „k" prin aplicarea limitării răspunderii
care se stabileşte prin ordinul conducătorului autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură
ANEXA Nr. 3
Valoarea factorului "k"* pentru prejudiciile
înregistrate la pomi de Crăciun, pe specii sau grupe de specii
Nr. crt
|
Prejudiciu înregistrat la:
|
Valoarea factorului "k"*
pentru specia sau grupa de specii
|
Brad
|
Molid
|
Alte răşinoase
|
0.
|
1.
|
2.
|
3.
|
4. 5.
|
6.
|
7.
|
1
|
Pomi de Crăciun
|
6.125
|
3.150
|
5.600 2.880
|
5.750
|
2.700
|
* Valorile din coloanele 2,4 şi 6 se aplică pentru
calculul prejudiciului când nu se acordă limitarea răspunderii.
Valorile din coloanele 3,5 şi 7 sunt cele până la care
poate scădea valoarea factorului „k" prin aplicarea limitării răspunderii
care se stabileşte prin ordinul conducătorului autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură.