ORDONANTA DE URGENTA Nr. 76 din 30 septembrie 2004
pentru ratificarea Protocolului aditional la Scrisoarea de intelegere privind
controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Bucuresti la 17 septembrie 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 936 din 13 octombrie 2004
Avand in vedere necesitatea adoptarii masurilor legale necesare pentru
intrarea in vigoare in termen de 20 de zile de la semnarea Protocolului
aditional la Scrisoarea de intelegere privind controlul drogurilor si aplicarea
legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001 intre Guvernul Romaniei si Guvernul
Statelor Unite ale Americii, semnat la Bucuresti la 17 septembrie 2004, element
care vizeaza interesul public si constituie situatie extraordinara,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Protocolul aditional la Scrisoarea de intelegere privind
controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Bucuresti la 17 septembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
PROTOCOL ADITIONAL
la Scrisoarea de intelegere privind controlul drogurilor si aplicarea legii,
semnata la 3 iulie 2001 intre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii
I. DISPOZITII GENERALE
Guvernul Romaniei (GR) si Guvernul Statelor Unite ale Americii (GSU),
denumite in continuare parti, convin sa modifice Scrisoarea de intelegere intre
GR si GSU, semnata la 3 iulie 2001, denumita in continuare intelegere, si sa
sustina doua proiecte in derulare si doua noi proiecte de aplicare a legii in
conditiile stipulate in intelegere, asa cum va fi modificata aceasta prin
prezentul protocol aditional.
GSU va furniza un fond de 3.075.000 USD, constand in asistenta suplimentara
in beneficiul GR pentru proiectele descrise mai jos. Din aceasta suma totala
GSU va furniza aproximativ 2.375.000 USD, reprezentand costul actiunilor de
pregatire suplimentara si asistenta tehnica, aceasta asistenta fiind
contractata prin alte agentii ale GSU in beneficiul GR, in conformitate cu
termenii si conditiile intelegerii, asa cum a fost modificata prin prezentul
protocol aditional. GSU va mentine disponibila suma ramasa, in valoare de
700.000 USD, aceasta urmand a fi angajata in beneficiul GR in conformitate cu
termenii si conditiile intelegerii, asa cum a fost modificata prin prezentul
protocol aditional.
Fondurile furnizate prin prezentul protocol aditional vor sustine 4
proiecte destinate sa asiste:
1. GR, prin punerea la dispozitie a unui consilier juridic rezident, in procesul
de reforma a sistemului sau de justitie penala si pentru combaterea coruptiei
functionarilor guvernamentali;
2. Inspectoratul General al Politiei sa isi dezvolte structura de
investigare a criminalitatii cibernetice si capacitatea de executare a operatiunilor
antidrog;
3. GR, prin punerea la dispozitie a unui consilier pe probleme de aplicare
a legii, in crearea de grupuri de lucru comune cu ofiteri de politie si
procurori;
4. GR sa mareasca gradul de profesionalizare al academiilor si centrelor de
pregatire ale Politiei si structurilor de aplicare a legii.
Descrierea completa a proiectelor si scopurile acestora sunt cuprinse in
sectiunea a II-a. Toate celelalte obligatii, termeni si conditii nemodificate,
specificate in intelegere, vor ramane aplicabile, in vigoare si cu efecte
depline.
Asigurarea asistentei financiare nerambursabile de catre GSU dupa
incheierea anului fiscal in curs este conditionata de progresul satisfacator in
realizarea obiectivelor proiectului si de disponibilitatea fondurilor aprobate
si alocate anual de catre Congresul Statelor Unite al Americii, precum si de
aprobarea Biroului Afacerilor Internationale in domeniul combaterii drogurilor
si aplicarii legii (INL) din cadrul Departamentului de Stat al Statelor Unite
ale Americii.
II. DESCRIEREA PROIECTULUI
Durata planificata a acestor proiecte este de 2 ani.
1. Proiectul privind consilierul juridic rezident
Descrierea proiectului
In 2004 - 2005 activitatea consilierului juridic rezident se va axa pe
urmatoarele:
1. asistenta acordata GR pentru cresterea eficientei Parchetului National
Anticoruptie (PNA) in urmarirea in justitie a actelor de coruptie la toate
nivelurile;
2. asistenta acordata GR pentru a dezvolta capacitatea necesara in vederea
anchetarii si urmaririi in justitie a noilor tipuri de infractiuni, cum ar fi
traficul de fiinte umane si spalarea de bani;
3. asistenta acordata GR in procesul de reforma a curtilor de apel;
4. asistenta acordata GR in crearea unui program pentru victimele care au
si calitatea de martor in cazurile de trafic de fiinte umane;
5. legat de programul pentru victimele care au si calitatea de martor,
asistenta acordata GR in dezvoltarea capacitatii de a primi si a transmite
marturia victimei in cazurile de trafic de fiinte umane prin intermediul unui
sistem de videoconferinta amplasat in curtile de apel din tara;
6. asistenta acordata curtilor de apel, prin intermediul Consiliului
Superior al Magistraturii, in implementarea noii legislatii menite sa mareasca
gradul de autonomie al curtilor de apel si profesionalismul judecatorilor.
Obiective/Evaluarea performantei:
1. asistenta acordata autoritatilor romane in combaterea eficienta a crimei
organizate. Sprijin acordat GR in implementarea legislatiei anticoruptie/GR
implementeaza legislatia anticoruptie;
2. asistenta pentru politie si procurori, axata pe dezvoltarea capacitatii
necesare de a ancheta si a urmari in justitie noile tipuri de infractiuni, cum
ar fi traficul de fiinte umane si spalarea de bani/GR are o capacitate marita
de a ancheta si urmari in justitie noile tipuri de infractiuni. Numarul de
arestari si de dosare penale creste;
3. asistenta continua in procesul de reforma a curtilor de apel/Numarul de
cauze continua sa scada si numarul de dosare procesate creste;
4. cresterea capacitatii operationale si manageriale a PNA de a investiga
si a urmari in justitie in mod eficient actele de coruptie la nivel inalt/PNA
investigheaza si solutioneaza eficient un numar sporit de cazuri de coruptie la
nivel inalt. Numarul de cazuri nesolutionate se micsoreaza;
5. asistenta acordata magistratilor romani pentru consolidarea autonomiei,
cu mentinerea responsabilitatii si standardului de profesionalism/Magistratii
adopta norme standard de etica profesionala;
6. asistenta acordata GR in crearea unui program pentru victimele care au
si calitatea de martor/GR creeaza, implementeaza si participa la finantarea
unui program pentru victimele-martori, program care include si crearea unui
fond adecvat de sprijin si a unui sistem tip videoconferinta, menite sa usureze
presiunile de ordin logistic asupra victimelor vulnerabile.
2. Proiectul de continuare a asistentei in domeniul criminalitatii
cibernetice si drogurilor
Descrierea proiectului:
"Proiectul de continuare a asistentei" va asigura in continuare
asistenta pentru cresterea capacitatii GR de a identifica, investiga si urmari
in justitie infractionalitatea cibernetica si traficul de droguri. Proiectul va
beneficia de expertiza specialistilor americani din domeniul aplicarii legii,
care vor instrui in continuare serviciile de combatere a criminalitatii
cibernetice si antidrog din Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR). In
cadrul acestui proiect se vor furniza Politiei Romane, de asemenea, echipamente
si materiale suplimentare, incluzand si serviciile judetene si centrele zonale.
Proiectul va pune accentul pe cresterea performantei serviciilor de
criminalitate cibernetica si antidrog si imbunatatirea coordonarii, cooperarii,
comunicarii interne, precum si cu agentiile de aplicare a legii din Statele
Unite ale Americii. In mod concret, in cadrul proiectului se vor sustine
sesiuni de instruire pe tehnici de recuperare a probelor din sistemele
informatice, fraude informatice si penetrarea retelelor de calculatoare,
operatiuni sub acoperire pe droguri si analiza informatiilor, spalare de bani
si investigarea infractiunilor financiare. Sesiunile de instruire vor aborda
metodele de lucru in grupuri comune de ofiteri de politie si procurori si vor
include si reprezentanti imputerniciti sa propuna amendarea legislatiei in
vigoare, astfel incat sa se discute si posibile schimbari legislative.
Ca o ultima mentiune, prin acest proiect se vor oferi echipamentele necesare
pentru completarea si aducerea la standarde a echipamentelor oferite anterior
in cadrul acestui proiect si aflate deja in exploatare.
Obiective/Evaluarea performantei:
1. dezvoltarea cunostintelor de specialitate ale ofiterilor de politie, procurorilor
si reprezentantilor imputerniciti sa propuna amendarea legislatiei in vigoare
in domeniul criminalitatii cibernetice si traficului de droguri, incluzand si
tehnici de investigare moderne, cum ar fi grupurile de lucru. Cresterea
capacitatii de a recupera informatii din retele de calculatoare si calculatoare
confiscate./Politistii romani dovedesc stapanirea unor tehnici si cunostinte
moderne in anchetarea infractiunilor din domeniul criminalitatii informatice si
traficului de droguri, recuperarea datelor din sistemele informatice si
utilizarea grupurilor de lucru comune. Cresterea numarului de anchete in cazuri
privind criminalitatea cibernetica si traficul de droguri conduce la un numar
mai mare de dosare penale;
2. promovarea schimbului eficient si rapid de informatii dintre
departamentele cu atributii in aplicarea legii si incurajarea utilizarii
calculatoarelor in desfasurarea investigatiilor/Informatiile sunt transmise
intr-o maniera mai eficienta si intr-un timp mai scurt, astfel incat se faciliteaza
cresterea numarului de anchete si de dosare penale. Politistii romani devin mai
eficienti in utilizarea calculatoarelor si sunt mai pregatiti sa faca fata
metodelor sofisticate ale infractorilor;
3. strangerea relatiilor de cooperare dintre institutiile cu atributii in
aplicarea legii din Romania si Statele Unite ale Americii in domeniile
criminalitatii cibernetice si traficului de droguri/Raportul de operatiuni al
institutiilor de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii mentioneaza strangerea
relatiilor de cooperare. Numarul de investigatii desfasurate impreuna creste;
4. asistenta acordata GR in dezvoltarea si implementarea unei legislatii
eficiente (Programul privind consilierul juridic rezident va participa la
realizarea acestui deziderat)/Includerea reprezentantilor imputerniciti sa
propuna amendarea legislatiei in vigoare in aceste sesiuni de instruire asigura
punctul de plecare pentru imbunatatirea prevederilor legale.
3. Proiectul privind consilierul pe probleme de aplicare a legii
Descrierea proiectului:
Acest proiect va oferi GR asistenta pentru imbunatatirea capacitatii de
investigare a cazurilor complexe si de diseminare a tehnicilor de investigare
moderne in toate regiunile din tara. In cadrul proiectului, un expert american
va preda tehnici de investigare a cazurilor complexe, va oferi consultanta
pentru cresterea productivitatii si coordonarii anchetelor si va preda
metodologia de formare si de lucru in echipe compuse din ofiteri de politie,
procurori si magistrati. Expertul va face uz de toate informatiile disponibile
pentru a coordona printr-un efort unitar al GSU modernizarea institutiilor de
invatamant destinate politiei si procurorilor, incluzand programul in
desfasurare de creare a unui centru de pregatire pentru procurori. Atunci cand
este necesar, reprezentanti imputerniciti sa propuna amendarea legislatiei in
vigoare vor fi inclusi in activitatile programului pentru a mari sansele de
adoptare a schimbarilor legislative dorite. Proiectul va incorpora si donarea
de echipamente intr-o cantitate redusa pentru completarea obiectivelor
specifice ale proiectului.
Obiective/Evaluarea performantei:
1. imbunatatirea cunostintelor de specialitate ale ofiterilor de politie si
procurorilor in domeniul investigarii cazurilor complexe, incluzand si tehnici
de investigare moderne/Se ofera instruire, asistenta tehnica si consultanta;
2. popularizarea beneficiilor pe care le aduce conceptul de grup de
lucru/Principiile grupurilor de lucru vor fi integrate in pregatirea tuturor
viitorilor politisti si procurori; se asigura interactiunea cu grupuri de lucru
functionale;
3. cresterea frecventei folosirii practicilor moderne de investigare,
educationale si democratice in academii si centre de pregatire, incluzand
implementarea legislatiei in domeniu/Programa de studiu este evaluata si
modificata; tehnicile moderne de instruire sunt aplicate; legislatia
complineste obiectivele proiectului;
4. asigurarea unei mai bune colaborari intre institutiile cu atributii in
aplicarea legii din Romania si Statele Unite ale Americii/Raportul de
operatiuni al institutiilor de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii
mentioneaza un schimb mai eficient de informatii, mai multe operatiuni comune
si un numar mai mare de arestari.
4. Proiectul de asistenta al institutiilor de invatamant
Descrierea proiectului:
Proiectul de asistenta al institutiilor de invatamant pentru cadrele din
domeniul aplicarii legii va creste nivelul de profesionalism al acestora si
astfel va oferi posibilitatea proaspetilor absolventi sa abordeze mai bine o
gama larga de aspecte cu care se vor confrunta la inceput de cariera. Proiectul
va utiliza experti din agentiile americane de aplicare a legii si de la
Departamentul Justitiei al Statelor Unite ale Americii, DOJ/ICITAP, care vor
evalua capacitatea institutionala actuala si vor dezvolta mai departe
abilitatile si tehnicile de predare ale profesorilor, care, la randul lor, vor
dezvolta si vor prezenta sesiuni de instruire eficiente, inzestrand studentii
cu abilitatea de a-si indeplini sarcinile dupa principiile unei societati
democratice. In mod concret, proiectul va consta in evaluarea programei de
invatamant de catre experti si in alcatuirea unei programe care include tehnici
moderne aplicabile in munca de politie, metode de predare care maresc si
dezvolta capacitatea profesorilor prin materiale didactice si tehnici de
instruire a instructorilor, precum si in imbunatatirea infrastructurii,
incluzand donarea de echipamente si materiale de instruire in scopul
modernizarii institutiilor de invatamant.
Obiective/Evaluarea performantei:
1. imbunatatirea programei de invatamant/Cadetii sunt instruiti in concepte
si metode actuale de combatere a coruptiei in randurile politiei, de combatere
a unei game largi de infractiuni din Romania, incluzand tipurile noi de
infractiuni, si sunt pregatiti sa aplice tehnici moderne in munca de politie
imediat dupa absolvire;
2. suplimentarea cunostintelor in domeniul predarii tehnicilor si metodelor
moderne in munca de politie si dezvoltarea capacitatii de instruire a
instructorilor/Profesorii sunt familiarizati cu si aplica metode de predare
moderne si au capacitatea de a transfera cunostintele prin metoda de instruire
a instructorilor;
3. donarea de echipamente si de materiale didactice pentru imbunatatirea
infrastructurii institutiilor de invatamant/Echipamentele si materialele de
instruire sunt donate si utilizate eficient;
4. informarea generala la nivel de institutie asupra organizatiilor
criminale ostile, tehnicilor de lupta impotriva proliferarii armelor de
distrugere in masa, criminalitatii informatice si traficului de
droguri/Procesul de predare in institutiile de invatamant si performantele
politiei reflecta o intelegere profunda a fenomenelor si cunostintelor
avansate, contribuind astfel la o lupta mai eficienta impotriva retelelor
criminale si la un numar mai mare de arestari si capturi de droguri;
5. asigurarea unei mai bune colaborari intre institutiile de invatamant in
domeniul aplicarii legii din Romania si Statele Unite ale Americii/Raportul de
operatiuni al institutiilor de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii
mentioneaza ca a crescut nivelul de cooperare. Numarul de investigatii comune a
crescut.
III. VERIFICAREA REZULTATELOR OBTINUTE
Metodele de verificare a rezultatelor obtinute in cadrul acestui proiect
includ observarea de catre personalul partilor si studierea statisticilor
oficiale.
Partile cad de acord sa evalueze impreuna statisticile oficiale ale GR
referitoare la numarul de arestari, incalcari ale legii privind regimul
drogurilor si numarul de persoane impotriva carora s-a inceput urmarirea penala
pentru a stabili cifre comparative si a determina daca asistenta acordata de
GSU da sau nu da rezultatele scontate de la an la an. Chestionarele completate
de beneficiarii sesiunilor de pregatire vor fi, de asemenea, folosite la
evaluarea rezultatelor proiectului.
IV. INTRAREA IN VIGOARE SI INCETAREA VALABILITATII
Prezentul protocol aditional va intra in vigoare la data primirii de catre
GSU a notificarii scrise prin care GR informeaza despre indeplinirea procedurii
legale interne necesare pentru intrarea sa in vigoare, daca aceasta notificare
este primita in termen de 20 de zile de la semnarea acestuia. Oricare dintre
parti poate denunta prezentul protocol aditional prin notificarea prealabila a
unei astfel de intentii, transmisa celeilalte parti cu 90 de zile inaintea
datei avute in vedere pentru incetarea valabilitatii acestuia. Incetarea
valabilitatii prezentului protocol aditional va anula orice obligatii asumate
de parti privind contributiile in temeiul acestuia, cu exceptia platilor pentru
angajamente facute cu terti inaintea datei notificarii intentiei de denuntare a
acestuia.
Semnat la Bucuresti, la 17 septembrie 2004, in doua exemplare originale,
fiecare in limbile romana si engleza, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul Romaniei,
Marian Florian Saniuta,
ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor
Pentru Guvernul Statelor Unite ale Americii,
Jack Dyer Crouch II,
ambasador