ORDONANTA
URGENTA Nr. 75 din 30 iunie 2010
privind modificarea si
completarea Legii concurentei nr. 21/1996
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 459 din 6 iulie 2010
Având în vedere că, potrivit prevederilor art. 5 din
Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind
punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la articolele 81 şi 82
din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei,
alături de autorităţile de concurenţă ale statelor membre, a devenit competent
să aplice prevederile art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene, în cazuri individuale,
luând în considerare faptul că în temeiul regulamentului
anterior menţionat Consiliul Concurenţei a dobândit obligaţii a căror
nerespectare poate conduce la declanşarea de către Comisia Europeană a
procedurii privind o eventuală neîndeplinire a acestora de către România, în
calitatea sa de stat membru, dar şi drepturi esenţiale în ceea ce priveşte
competenţa de a aplica prevederile europene incidente în materie de concurenţă,
în scopul creării cadrului procedural necesar pentru a
da eficienţă drepturilor pe care autoritatea naţională de concurenţă le are în
virtutea reglementărilor europene, în ceea ce priveşte practicile
anticoncurentiale de dimensiune comunitară, care pot afecta comerţul dintre
statele membre,
luând în considerare că pentru a putea fi aplicate
eficient la nivel naţional prevederile art. 101 şi 102 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, atât din punctul de vedere al deciziilor pe care
autoritatea naţională de concurenţă are competenţa, în temeiul Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 1/2003, să le adopte, cât şi din punctul de vedere al
obligaţiilor de cooperare pe care Consiliul Concurenţei le are în raporturile
cu Comisia Europeană şi celelalte autorităţi de concurenţă din statele membre,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă a căror reglementare
nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 742 din 16 august 2005, cu modificările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) Dispoziţiile prezentei legi se aplică
actelor şi faptelor care restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa,
săvârşite de:
a) întreprinderi sau asociaţii de întreprinderi -
persoane fizice sau juridice - de cetăţenie, respectiv de naţionalitate română
sau străină, denumite în continuare întreprinderi;
b) autorităţile şi instituţiile administraţiei publice
centrale sau locale, în măsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin
reglementările adoptate, intervin în operaţiuni de piaţă, influenţând direct
sau indirect concurenţa, cu excepţia situaţiilor când asemenea măsuri sunt
luate în aplicarea altor legi sau pentru apărarea unui interes public major.
(2) Prin întreprindere se înţelege orice
entitate angajată într-o activitate economică, adică o activitate constând în
oferirea de bunuri sau de servicii pe o piaţă dată, independent de statutul său
juridic şi de modul de finanţare.
(3) Când întreprinderile, definite potrivit
prevederilor alin. (1) lit. a), participă la o grupare realizată pe cale
convenţională prin acord, înţelegere, pact, protocol, contract şi altele
asemenea, fie ea explicită, publică ori ocultă, secretă, dar fără personalitate
juridică şi indiferent de formă - antantă, coaliţie, grup, bloc, federaţie şi
altele asemenea - pentru actele şi faptele prevăzute la alin. (1), săvârşite în
cadrul participării la o asemenea grupare, dispoziţiile prezentei legi se
aplică fiecărei întreprinderi, ţinându-se seama de principiul
proporţionalităţii.
(4) Dispoziţiile prezentei legi se aplică actelor şi
faptelor prevăzute la alin. (1), când sunt săvârşite pe teritoriul României,
precum şi celor săvârşite în afara teritoriului ţării, atunci când produc
efecte pe teritoriul României."
2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 3. - (1) Administrarea prezentei legi şi punerea
ei în aplicare sunt încredinţate Consiliului Concurenţei, ca autoritate
naţională în domeniul concurenţei. Consiliul Concurenţei este autoritate
administrativă autonomă, învestită în acest scop, în condiţiile, modalităţile
şi limitele stabilite prin dispoziţiile prezentei legi.
(2) Consiliul Concurenţei aplică dispoziţiile art. 101
şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, potrivit
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie
2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la
articolele 81 şi 82 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare,
denumit în continuare Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003, în
cazurile în care actele sau faptele întreprinderilor sau asociaţiilor de
întreprinderi pot afecta comerţul dintre statele membre ale Uniunii
Europene."
3. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 5. - (1) Sunt interzise orice înţelegeri între
întreprinderi, orice decizii ale asociaţiilor de întreprinderi şi orice
practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect împiedicarea,
restrângerea sau denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a
acesteia, în special cele care:
a) stabilesc, direct sau indirect, preţuri de cumpărare
ori de vânzare sau orice alte condiţii de tranzacţionare;
b) limitează sau controlează producţia,
comercializarea, dezvoltarea tehnică sau investiţiile;
c) împart pieţele sau sursele de aprovizionare;
d) aplică, în raporturile cu partenerii comerciali,
condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând în acest fel unora dintre
ei un dezavantaj concurenţial;
e) condiţionează încheierea contractelor de acceptarea
de către parteneri a unor prestaţii suplimentare care, prin natura lor sau în
conformitate cu uzanţele comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor
contracte;
f) constau în participarea, în mod concertat, cu oferte
trucate la licitaţii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) elimină de pe piaţă alţi concurenţi, limitează sau
împiedică accesul pe piaţă şi libertatea exercitării concurenţei de către alte
întreprinderi, precum şi înţelegerile de a nu cumpăra de la sau de a nu vinde
către anumite întreprinderi fără o justificare rezonabilă.
(2) Interdicţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică
înţelegerilor sau categoriilor de înţelegeri între întreprinderi, deciziilor
sau categoriilor de decizii ale asociaţiilor de întreprinderi, practicilor
concertate sau categoriilor de practici concertate, atunci când acestea
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) contribuie la îmbunătăţirea producţiei sau
distribuţiei de mărfuri ori la promovarea progresului tehnic sau economic,
asigurând, în acelaşi timp, consumatorilor un avantaj corespunzător celui
realizat de părţile la respectiva înţelegere, decizie ori practică concertată;
b) nu impun întreprinderilor în cauză restricţii care
nu sunt indispensabile pentru atingerea acestor obiective;
c) nu oferă întreprinderilor posibilitatea de a elimina
concurenţa de pe o parte substanţială a pieţei produselor în cauză.
(3) Categoriile de înţelegeri, decizii şi practici
concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2), precum şi
condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii sunt cele stabilite în
regulamentele Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene cu privire
la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea
Uniunii Europene anumitor categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de
întreprinderi sau practici concertate, denumite regulamente de exceptare pe
categorii, care se aplică în mod corespunzător.
(4) Inţelegerile, deciziile şi practicile concertate
prevăzute la alin. (1), care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2) sau
se încadrează în categoriile prevăzute la alin. (3), sunt considerate legale,
fără a fi necesară notificarea acestora de către părţi şi emiterea unei decizii
de către Consiliul Concurenţei.
(5) Sarcina probei unei încălcări a prevederilor alin.
(1) revine Consiliului Concurenţei. Intreprinderii sau asociaţiei de
întreprinderi care invocă beneficiul prevederilor alin. (2) sau (3) îi revine
sarcina de a dovedi că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de aceste
alineate.
(6) Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplică
prevederile alin. (1) înţelegerilor, deciziilor sau practicilor concertate, în
măsura în care acestea pot afecta comerţul între statele membre, acesta aplică,
de asemenea, prevederile art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene."
4. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 6. - (1) Este interzisă folosirea în mod abuziv
de către una sau mai multe întreprinderi a unei poziţii dominante deţinute pe
piaţa românească sau pe o parte substanţială a acesteia. Aceste practici
abuzive pot consta în special în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a unor
preţuri inechitabile de vânzare ori de cumpărare sau a altor condiţii
inechitabile de tranzacţionare şi refuzul de a trata cu anumiţi furnizori ori
beneficiari;
b) limitarea producţiei, comercializării sau
dezvoltării tehnologice în dezavantajul consumatorilor;
c) aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a
unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocând, în acest fel, unora
dintre ei un dezavantaj concurenţial;
d) condiţionarea încheierii contractelor de acceptarea
de către parteneri a unor prestaţii suplimentare care, prin natura lor sau în
conformitate cu uzanţele comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor
contracte;
e) practicarea unor preţuri excesive sau practicarea
unor preţuri de ruinare, în scopul înlăturării concurenţilor, ori vânzarea la
export sub costul de producţie, cu acoperirea diferenţelor prin impunerea unor
preţuri majorate consumatorilor interni;
f) exploatarea stării de dependenţă în care se găseşte
o altă întreprindere faţă de o asemenea întreprindere sau întreprinderi şi care
nu dispune de o soluţie alternativă în condiţii echivalente, precum şi ruperea
relaţiilor contractuale pentru singurul motiv că partenerul refuză să se supună
unor condiţii comerciale nejustificate.
(2) Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplică
prevederile alin. (1), în măsura în care folosirea în mod abuziv a poziţiei
dominante poate afecta comerţul dintre statele membre, acesta aplică, de
asemenea, prevederile art. 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene.
(3) Se prezumă, până la proba contrară, că una sau mai
multe întreprinderi nu se află în poziţie dominantă, în situaţia în care cota
sau cotele cumulate pe piaţa relevantă, înregistrate în perioada supusă
analizei, nu depăşesc 40%."
5. Articolul 7 se abrogă.
6. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 8. - (1) Prevederile art. 5 alin. (1) nu se
aplică în următoarele situaţii:
a) în cazul în care cota de piaţă cumulată deţinută de
părţile la o înţelegere nu depăşeşte 10% pe niciuna dintre pieţele relevante
afectate de înţelegere, atunci când aceasta este încheiată între întreprinderi
care sunt concurenţi, existenţi sau potenţiali, pe una dintre aceste pieţe;
b) în cazul în care cota de piaţă deţinută de fiecare
dintre părţile la o înţelegere nu depăşeşte 15% pe niciuna dintre pieţele
relevante afectate de înţelegere, atunci când aceasta este încheiată între
întreprinderi care nu sunt concurenţi, existenţi sau potenţiali, pe niciuna
dintre aceste pieţe;
c) în cazul în care este dificil să se stabilească dacă
este vorba de o înţelegere între concurenţi sau între neconcurenţi, se aplică
pragul de 10%, potrivit prevederilor alin. (1) lit. a).
(2) Atunci când pe o piaţă relevantă concurenţa este
restrânsă de efectul cumulativ al unor înţelegeri de vânzare de bunuri sau de
servicii încheiate cu diferiţi furnizori sau distribuitori, pragurile prevăzute
la alin. (1) sunt reduse la 5%, atât pentru înţelegerile încheiate între
concurenţi, cât şi pentru cele încheiate între neconcurenţi.
(3) Inţelegerile nu restrâng concurenţa în cazul în
care cotele de piaţă nu depăşesc pragurile de 10%, 15%, respectiv 5%, prevăzute
la alin. (1) şi (2), cu mai mult de două puncte procentuale în cursul a 2 ani
calendaristici succesivi.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică
înţelegerilor care, în mod direct sau indirect, izolat sau în combinaţie cu
alţi factori aflaţi sub controlul părţilor, au ca obiect:
a) fixarea preţurilor de vânzare a produselor către
terţi;
b) limitarea producţiei sau a vânzărilor;
c) împărţirea pieţelor sau a clienţilor.
(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplică şi în cazul
deciziilor asociaţiilor de întreprinderi şi practicilor concertate."
7. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - (1) Sunt interzise orice acţiuni sau inacţiuni
ale autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale,
care restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa, precum:
a) limitarea libertăţii comerţului sau autonomiei
întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementărilor legale;
b) stabilirea de condiţii discriminatorii pentru
activitatea întreprinderilor.
(2) In cazul în care autorităţile sau instituţiile
administraţiei publice centrale sau locale nu se conformează, în termenul
stabilit, măsurilor dispuse prin decizie de către Consiliul Concurenţei în
scopul restabilirii mediului concurenţial, acesta poate introduce acţiune în
contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti, solicitând instanţei,
după caz, anularea, în tot sau în parte, a actului care a condus la restrângerea,
împiedicarea sau denaturarea concurenţei, obligarea autorităţii sau instituţiei
în cauză să emită un act administrativ sau să efectueze o anumită operaţiune
administrativă.
(3) Consiliul Concurenţei se poate adresa instanţei în
condiţiile alin. (2), în termen de 6 luni de la data expirării perioadei
prevăzute în decizie, perioada în care autoritatea sau instituţia
administraţiei publice centrale sau locale avea obligaţia să se conformeze
măsurilor necesare restabilirii mediului concurenţial normal."
8. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Se realizează o concentrare în cazul în
care modificarea de durată a controlului rezultă în urma:
a) fuzionării a două sau mai multe întreprinderi
independente anterior sau părţi ale unor întreprinderi; sau
b) dobândirii, de către una sau mai multe persoane care
controlează deja cel puţin o întreprindere ori de către una sau mai multe
întreprinderi, fie prin achiziţionarea de valori mobiliare sau de active, fie
prin contract ori prin orice alte mijloace, a controlului direct sau indirect
asupra uneia ori mai multor întreprinderi sau părţi ale acestora.
(2) Crearea unei societăţi în comun care îndeplineşte
în mod durabil toate funcţiile unei entităţi economice autonome constituie o
concentrare potrivit prevederilor alin. (1) lit. b).
(3) In măsura în care crearea unei societăţi în comun,
reprezentând o concentrare potrivit prevederilor alin. (1), are ca obiect sau
efect coordonarea comportamentului concurenţial al întreprinderilor rămase
independente, o astfel de coordonare este evaluată în conformitate cu
criteriile prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (3), precum şi cu cele ale art. 101
alin. (1) şi (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pentru a
se stabili dacă operaţiunea este sau nu compatibilă cu un mediu concurenţial
normal.
(4) La realizarea evaluării prevăzute la alin. (3),
Consiliul Concurenţei ia în considerare, în special, următoarele criterii:
a) dacă două sau mai multe societăţi-mamă reţin, într-o
măsură semnificativă, activităţile de pe aceeaşi piaţă ca şi societatea în
comun ori de pe o piaţă situată în amonte sau în aval faţă de cea a societăţii
în comun ori pe o piaţă vecină aflată în strânsă legătură cu această piaţă;
b) dacă prin coordonarea care reprezintă consecinţa
directă a creării societăţii în comun, întreprinderile implicate au
posibilitatea de a elimina concurenţa pentru o parte semnificativă a produselor
sau a serviciilor în cauză.
(5) Potrivit prevederilor prezentei legi, controlul
decurge din drepturi, contracte sau orice alte elemente care, fiecare în parte
ori luate împreună şi ţinând seama de circumstanţele de fapt sau de drept,
conferă posibilitatea de a exercita o influenţă determinantă asupra unei
întreprinderi, în special prin:
a) drepturi de proprietate sau de folosinţă asupra
totalităţii ori a unei părţi din activele unei întreprinderi;
b) drepturi sau contracte care conferă o influenţă
determinantă asupra structurii întreprinderii, votului sau deciziilor organelor
de conducere ale unei întreprinderi.
(6) Controlul prevăzut la alin. (1)-(5) este dobândit
de către persoana sau persoanele ori de către întreprinderile care:
a) sunt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale
contractelor prevăzute la alin. (5);
b) nu sunt titulare ale drepturilor ori beneficiare ale
contractelor prevăzute la alin. (5), dar au puterea de a exercita influenţa
determinantă conferită de acestea."
9. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. II. - Nu constituie operaţiuni de concentrare economică
situaţiile în care:
a) controlul este dobândit şi exercitat de către un
lichidator desemnat prin hotărâre judecătorească sau de către o altă persoană
mandatată de autoritatea publică pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare
de plăţi, redresare, concordat, lichidare judiciară, urmărire silită sau altă
procedură similară;
b) instituţiile de credit sau alte instituţii
financiare ori societăţile de asigurări ale căror activităţi obişnuite includ
tranzacţionarea şi negocierea de valori mobiliare în contul lor sau în contul
altora deţin temporar valori mobiliare ale unei întreprinderi pe care le-au
dobândit în vederea revânzării, cu condiţia ca acestea să nu îşi exercite
drepturile de vot conferite de valorile mobiliare în cauză pentru a determina comportamentul
concurenţial al întreprinderii în cauză sau cu condiţia să îşi exercite aceste
drepturi de vot numai pentru pregătirea cesionării integrale sau parţiale a
întreprinderii în cauză sau a activelor acesteia ori a cesionării valorilor
mobiliare în cauză şi ca cesiunea să aibă loc în termen de un an de la data
achiziţiei; Consiliul Concurenţei poate prelungi acest termen, la cerere, în
cazul în care respectivele instituţii sau societăţi pot dovedi că cesionarea nu
a fost posibilă, în condiţii rezonabile, în termenul stabilit;
c) controlul, potrivit prevederilor art. 10 alin. (1)
lit. b), este dobândit de o întreprindere al cărei obiect unic de activitate
este de a achiziţiona participaţii la alte întreprinderi, de a gestiona şi
valorifica respectivele participaţii, fără a se implica direct sau indirect în
gestionarea întreprinderilor în cauză, aceasta fără a aduce însă atingere
drepturilor pe care întreprinderea le deţine în calitate de acţionar, cu
condiţia ca drepturile de vot legate de participatiile deţinute să fie
exercitate, în special în ceea ce priveşte numirea membrilor organelor de
conducere şi supraveghere ale întreprinderilor la care deţine participatiile,
doar pentru a menţine valoarea integrală a investiţiilor în cauză şi nu pentru
a determina, direct sau indirect, comportamentul concurenţial al acelor
întreprinderi;
d) întreprinderile, inclusiv cele care fac parte din
grupuri economice, realizează operaţiuni de restructurare sau reorganizare a
propriilor activităţi."
10. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - Sunt interzise concentrările economice care
ar ridica obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa
românească sau pe o parte substanţială a acesteia, în special ca urmare a
creării sau consolidării unei poziţii dominante."
11. Articolul 13 se abrogă.
12. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 14. - Prevederile prezentului capitol se aplică
operaţiunilor de concentrare economică, atunci când cifra de afaceri cumulată a
întreprinderilor implicate în operaţiune depăşeşte echivalentul în lei a
10.000.000 euro şi când cel puţin două dintre întreprinderile implicate au
realizat pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifră de afaceri mai mare
decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro. Echivalentul în lei se calculează
la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României valabil pentru
ultima zi a exerciţiului financiar din anul anterior realizării
operaţiunii."
13. Articolul 15 se modificaşi va avea următorul
cuprins:
„Art. 15. - (1) Concentrările economice care depăşesc
pragurile valorice prevăzute la art. 14 trebuie notificate Consiliului
Concurenţei înainte de punerea în aplicare şi după încheierea acordului, după
anunţarea ofertei publice sau după preluarea pachetului de control.
(2) Notificarea poate fi efectuată şi în cazurile în
care întreprinderile implicate demonstrează Consiliului Concurenţei intenţia de
bună-credinţă de a încheia un acord sau, în cazul unei oferte publice, şi-au
anunţat public intenţia de a face o astfel de ofertă, cu condiţia ca acordul
sau oferta planificată să aibă ca rezultat o concentrare care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 14.
(3) Potrivit prevederilor prezentei legi, termenul
„concentrare economică notificată" include, de asemenea, concentrările
planificate, notificate potrivit prevederilor alin. (2).
(4) Concentrările economice care se realizează prin
fuziunea a două sau mai multor întreprinderi trebuie notificate de către
fiecare dintre părţile implicate; în celelalte cazuri, notificarea trebuie să
fie înaintată de către persoana, întreprinderea sau întreprinderile care
dobândesc controlul asupra uneia sau mai multor întreprinderi ori asupra unor
părţi ale acestora.
(5) Criteriile de evaluare a compatibilităţii
concentrărilor economice cu un mediu concurenţial normal, procedura de
notificare, de acordare a derogării, termenele, documentele şi informaţiile de
prezentat, comunicările şi prezentarea de observaţii de către întreprinderile
interesate se stabilesc prin regulamente şi instrucţiuni adoptate de Consiliul
Concurenţei.
(6) Este interzisă punerea în aplicare a unei
operaţiuni de concentrare economică înainte de notificare şi înainte de a fi
declarată compatibilă cu un mediu concurenţial normal, printr-o decizie
adoptată de Consiliul Concurenţei, potrivit prevederilor art. 46.
(7) Prevederile alin. (6) nu împiedică punerea în
aplicare a unei oferte publice sau a unei serii de tranzacţii cu valori
mobiliare, inclusiv cu valori mobiliare convertibile în alte tipuri de valori
mobiliare, acceptate în vederea tranzacţionării pe o piaţă de tipul bursei de
valori, prin care se dobândeşte controlul potrivit prevederilor art. 10 de la
vânzători diferiţi, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) concentrarea să fie notificată fără întârziere
Consiliului Concurenţei, potrivit prevederilor alin. (1);
b) cel care dobândeşte controlul să nu exercite
drepturile de vot aferente valorilor mobiliare în cauză sau să facă acest lucru
numai pentru a menţine valoarea integrală a investiţiei sale în temeiul unei
derogări acordate de Consiliul Concurenţei, potrivit prevederilor alin. (8).
(8) Consiliul Concurenţei poate acorda, la cerere, o
derogare de la regula instituită la alin. (6). Cererea de acordare a derogării
trebuie să fie motivată. In decizia pe care o va emite Consiliul Concurenţei va
ţine cont de efectele suspendării concentrării economice asupra uneia sau mai
multora dintre întreprinderile implicate în operaţiune sau asupra unor terţi şi
de ameninţarea reprezentată de concentrare asupra concurenţei. Această derogare
poate fi acordată sub rezerva îndeplinirii unor condiţii şi obligaţii destinate
asigurării unei concurenţe efective. O derogare poate fi acordată oricând, atât
anterior, cât şi ulterior notificării.
(9) Validitatea oricărei operaţiuni de concentrare
economică, inclusiv a celor realizate cu încălcarea prevederilor alin. (6), va
depinde de analiza şi decizia pe care Consiliul Concurenţei o va lua cu privire
la operaţiune, potrivit prevederilor art. 46 alin. (2), (4) şi (5)."
14. După articolul 17 se introduce un nou articol,
articolul 171, cu următorul cuprins:
„Art. 171 - In caz de vacanţă a
funcţiei de preşedinte al Consiliului Concurenţei, pentru una dintre situaţiile
prevăzute la art. 17 alin. (8) lit. b)-f), până la desemnarea şi numirea, în
condiţiile legii, a unui nou preşedinte, pentru durata rămasă din mandat,
interimatul va fi asigurat de acel membru al Plenului, care are cea mai mare
vechime în funcţia de vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei."
15. La articolul 19, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In situaţia în care până la expirarea duratei
mandatului unui membru al Plenului Consiliului Concurenţei, în condiţiile art.
17 alin. (8) lit. a), nu este numit un succesor, membrul Plenului al cărui
mandat expiră îşi va continua activitatea până la depunerea jurământului de
către cel desemnat pentru mandatul următor."
16. La articolul 20, alineatele (1), (4) şi (6) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Consiliul Concurenţei îşi desfăşoară
activitatea, deliberează şi ia decizii în plen şi în comisii. Plenul
Consiliului Concurenţei se întruneşte valabil în prezenţa a cel puţin 5 dintre
membrii săi, iar hotărârile se adoptă cu votul majorităţii membrilor Plenului.
Comisia se întruneşte valabil în prezenţa celor 3 membri, hotărârile fiind
adoptate cu majoritatea voturilor membrilor.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenţei
examinează în plen:
a) rapoartele de investigaţie, cu eventualele obiecţii
formulate la acestea, şi decide asupra măsurilor de luat;
b) autorizarea concentrărilor economice;
c) punctele de vedere, recomandările şi avizele
formulate în realizarea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege;
d) proiectele de reglementări propuse spre adoptare;
e) raportul anual prevăzut la art. 31 alin. (1),
raportul anual privind ajutoarele de stat, precum şi orice alte rapoarte
privind concurenţa şi ajutoarele de stat;
..................................................................................................
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurenţei în
plen, potrivit prevederilor alin. (4), se semnează de către preşedinte, în
numele Consiliului Concurenţei."
17. La articolul 22, după alineatul (3) se introduce
un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Activitatea desfăşurată în cadrul Consiliului
Concurenţei de către inspectorii de concurenţă cu studii superioare juridice
constituie vechime în specialitate juridică şi este asimilată vechimii în munca
juridică desfăşurată de consilierul juridic, potrivit prevederilor art. 7 din
Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier
juridic, cu completările ulterioare. Se consideră, de asemenea, vechime în
specialitate economică, respectiv altă specialitate şi perioada în care
inspectorii de concurenţă de specialitate economică sau de altă specialitate
îşi desfăşoară activitatea în cadrul Consiliului Concurenţei."
18. La articolul 25, după alineatul (3) se introduc
trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu următorul cuprins:
„(4) Consiliul Concurenţei va suporta, în limita
fondurilor bugetare aprobate cu această destinaţie, sumele necesare asigurării
asistenţei juridice pentru membrii Plenului, inspectorii de concurenţă şi
celelalte categorii de personal, în legătură cu faptele săvârşite de aceştia în
exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu, atunci când au
calitatea de învinuit ori inculpat.
(5) Sumele acordate de Consiliul Concurenţei membrilor
Plenului, inspectorilor de concurenţă sau altor angajaţi pentru asigurarea
asistenţei juridice vor fi restituite de către aceştia, în cazul în care
printr-o hotărâre judecătorească definitivă s-a stabilit vinovăţia acestora ori
că fapta a fost săvârşită în afara exercitării atribuţiilor de serviciu
prevăzute de lege.
(6) Procedura şi condiţiile în care sumele necesare
asigurării asistenţei juridice sunt suportate de Consiliul Concurenţei vor fi
reglementate prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei."
19. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 26. - (1) Consiliul Concurenţei are următoarele
atribuţii:
a) efectuează investigaţiile privind aplicarea
prevederilor art. 5, 6, 9, 15 şi art. 46 alin. (3) din prezenta lege, precum şi
a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene;
b) ia deciziile prevăzute de lege pentru cazurile de
încălcare a dispoziţiilor art. 5, 6, 9 şi 15 din prezenta lege, precum şi a
prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene, constatate în urma investigaţiilor efectuate de către inspectorii de
concurenţă;
c) acceptă angajamente şi impune măsuri interimare, în
condiţiile prevăzute de lege;
d) ia deciziile prevăzute de lege pentru cazurile de
concentrări economice;
e) retrage, prin decizie, beneficiul exceptării pentru
înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi sau practicile concertate
cărora li se aplică prevederile unuia dintre regulamentele europene de
exceptare pe categorii, potrivit prevederilor art. 29 alin. (2) din
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003;
f) asigură aplicarea efectivă a deciziilor proprii,
inclusiv monitorizarea măsurilor dispuse şi a efectelor concentrărilor
economice autorizate condiţionat prin decizii;
g) efectuează, din proprie iniţiativă, investigaţii
privind un anumit sector economic sau un anumit tip de acord în diferite
sectoare, atunci când rigiditatea preţurilor sau alte împrejurări sugerează
posibilitatea restrângerii sau denaturării concurenţei pe piaţă. Consiliul
Concurenţei poate publica un raport cu privire la rezultatele investigaţiei
privind anumite sectoare ale economiei sau anumite acorduri în diferite
sectoare şi invită părţile interesate să formuleze observaţii;
h) sesizează Guvernul asupra existenţei unei situaţii
de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevăzute la art. 4 alin. (2) şi
(3), şi propune acestuia adoptarea măsurilor necesare pentru remedierea
disfuncţionalităţilor constatate;
i) sesizează instanţele judecătoreşti asupra cazurilor
în care acestea sunt competente;
j) urmăreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor
acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
k) sesizează Guvernului cazurile de imixtiune a
organelor administraţiei publice centrale şi locale în aplicarea prezentei
legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte
normative care pot avea impact anticoncurenţial şi propune modificarea actelor
normative care au un asemenea efect;
m) face recomandări Guvernului şi organelor
administraţiei publice locale pentru adoptarea de măsuri care să faciliteze
dezvoltarea pieţei şi a concurenţei;
n) propune Guvernului sau organelor administraţiei
publice locale luarea de măsuri disciplinare împotriva personalului din
subordinea acestora, în cazul în care acesta nu respectă dispoziţiile
obligatorii ale Consiliului Concurenţei;
o) realizează studii şi întocmeşte rapoarte privind
domeniul său de activitate şi furnizează Guvernului, publicului şi
organizaţiilor internaţionale specializate informaţii privind această activitate;
p) reprezintă România şi promovează schimbul de
informaţii şi de experienţă în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile
internaţionale de profil; ca autoritate naţională de concurenţă, Consiliul
Concurenţei este responsabil de relaţia cu instituţiile Uniunii Europene,
potrivit prevederilor relevante din legislaţia europeană, şi cooperează cu alte
autorităţi de concurenţă;
r) stabileşte şi aprobă misiunea, strategia generală şi
programele de activitate ale autorităţii de concurenţă;
s) ia orice alte decizii în îndeplinirea atribuţiilor
ce decurg din prezenta lege;
ş) asigură aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului
de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
(2) In vederea exercitării atribuţiilor prevăzute la
alin. (1) lit. a) şi g), Consiliul Concurenţei poate realiza examinări
preliminare, în cadrul cărora are dreptul să solicite informaţiile şi
documentele necesare, potrivit prevederilor art. 35 alin. (2).
(3) Consiliul Concurenţei, în calitate de autoritate
naţională de concurenţă, are toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2003, precum şi cele prevăzute de
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 22 ianuarie 2004
privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi. Instanţele
naţionale au toate drepturile si obligaţiile prevăzute de Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 1/2003."
20. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 27. - (1) Consiliul Concurenţei adoptă
regulamente şi instrucţiuni, emite ordine, ia decizii şi formulează avize, face
recomandări şi elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurenţei adoptă regulamente, în
aplicarea prevederilor prezentei legi, în special cele care privesc:
a) organizarea, funcţionarea şi procedura;
b) concentrările economice;
c) practicile anticoncurenţiale;
d) constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de
prezenta lege;
e) tarifele pentru notificări, de acces la documentaţie
şi eliberare de copii sau extrase;
f) inspectorii de concurenţă;
g) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurenţei adoptă instrucţiuni, în
aplicarea prevederilor prezentei legi, în special cele care privesc:
a) analiza concentrărilor economice;
b) analiza practicilor anticoncurenţiale;
c) măsurile interimare şi angajamentele;
d) calcularea cifrei de afaceri prevăzute de prezenta
lege;
e) definirea pieţei relevante în scopul stabilirii părţii
substanţiale de piaţă;
f) plata taxelor şi a tarifelor stabilite prin prezenta
lege şi prin regulamente.
(4) Consiliul Concurenţei emite ordine prin care pune
în aplicare, suspendă sau abrogă reglementările adoptate în plen, dispune
efectuarea de investigaţii, ordonă inspecţii, ia măsuri privind gestiunea
internă şi personalul din subordine, precum şi orice alte măsuri necesare
îndeplinirii strategiei şi misiunii autorităţii de concurenţă.
(5) Deciziile Consiliului Concurenţei sunt acte
administrative unilaterale cu caracter individual prin care se constată
încălcarea prevederilor prezentei legi şi se aplică sancţiunile
corespunzătoare, se dispun măsurile necesare restabilirii mediului
concurenţial, se acordă accesul la informaţii confidenţiale, se soluţionează
plângerile formulate în baza dispoziţiilor prezentei legi, precum şi cererile
şi notificările privind concentrările economice.
(6) Avizele sunt formulate, recomandările şi
propunerile sunt făcute, punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt
elaborate şi comunicate, după caz, publicate, potrivit dispoziţiilor prezentei
legi."
21. La articolul 28, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Reglementările Consiliului Concurenţei pot fi
atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în condiţiile
Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările şi
completările ulterioare."
22. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 29. - Consiliul Concurenţei va comunica punctul
său de vedere asupra oricărui aspect în domeniul politicii concurenţiale, la
cererea:
a) Preşedinţiei şi Guvernului României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor şi deputaţilor;
c) autorităţilor şi instituţiilor administraţiei
publice centrale şi locale;
d) organizaţiilor profesionale şi patronale în măsura
în care acestea au atribuţii legale de reglementare a domeniilor în care
activează;
e) organizaţiilor pentru protecţia consumatorilor;
f) instanţelor judecătoreşti şi parchetelor."
23. La articolul 30, alineatul (4) se abrogă.
24. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 32. - (1) Prin prezenta lege se instituie
următoarea taxă: taxa de autorizare a concentrărilor economice, care se
plăteşte în cazul emiterii unei decizii de autorizare potrivit prevederilor
art. 46 alin. (2) şi alin. (4) lit. b) şi c).
(2) Taxa de autorizare a concentrării economice se
stabileşte la o cotă de 0,04% din cifrele de afaceri totale realizate pe
teritoriul României de către întreprinderile implicate în concentrarea
economică autorizată, fără a depăşi echivalentul în lei al sumei de 100,000
euro. Taxa de autorizare se calculează pe baza cifrei de afaceri pentru
exerciţiul financiar precedent deciziei de autorizare a concentrării economice,
determinată potrivit reglementărilor Consiliului Concurenţei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevăzute la alin.
(1) se varsă la bugetul de stat în termen şi conform procedurilor stabilite de
reglementările fiscale."
25. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 33. - (1) Descoperirea şi investigarea
încălcărilor prevederilor prezentei legi, precum şi a prevederilor art. 101 şi
102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene incumbă Consiliului
Concurenţei care acţionează prin inspectorii de concurenţă.
(2) In cazul infracţiunii prevăzute la art. 60 alin.
(1) din prezenta lege, personalul desemnat în condiţiile alin. (1) va putea
efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedură
penală."
26. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 34. - Consiliul Concurenţei, potrivit
atribuţiilor sale, dispune efectuarea de investigaţii, dacă există suficient
temei de fapt şi de drept:
a) din oficiu;
b) la plângerea unei persoane fizice sau juridice
afectate în mod real şi direct prin încălcarea prevederilor art. 5, 6, 9 şi 15
din prezenta lege, precum şi a art. 101 şi 102 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene."
27. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 35. - (1) In vederea analizării plângerilor
formulate potrivit art. 34 lit. b) şi a notificărilor privind concentrările
economice, precum şi în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 26 alin.
(1), inspectorii de concurenţă, indicând temeiul legal, scopul, termenele,
precum şi sancţiunile prevăzute, după caz, la art. 50 lit. a) şi b), art. 501
alin. (1) lit. a) şi alin. (2) şi art. 54 alin. (1) lit. e), pot
solicita informaţiile şi documentele care le sunt necesare:
a) întreprinderilor şi asociaţiilor de întreprinderi;
b) autorităţilor şi instituţiilor administraţiei
publice centrale şi locale.
(2) In realizarea procedurii de examinare preliminară,
necesară în vederea exercitării din oficiu a atribuţiilor prevăzute la art. 26
alin. (1) lit. a) şi g), inspectorii de concurenţă, indicând temeiul legal,
scopul, termenele, precum şi sancţiunile prevăzute la art. 50 lit. c) sau, după
caz, la art. 501 alin. (1) lit. b), pot solicita întreprinderilor şi
asociaţiilor de întreprinderi, precum şi autorităţilor şi instituţiilor
administraţiei publice centrale şi locale orice informaţii şi documente
necesare.
(3) In scopul aplicării prevederilor art. 101 şi 102
din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, documentele şi informaţiile
prevăzute la alin. (1) şi (2) pot fi solicitate de Consiliul Concurenţei, la
cererea Comisiei Europene şi a autorităţilor de concurenţă din statele membre
ale Uniunii Europene.
(4) Inspectorii de concurenţă, primind acces la
documentele, datele şi informaţiile prevăzute la alin. (1), (2) şi (3), sunt
ţinuţi la respectarea strictă a caracterului de secret de stat sau secret de
serviciu atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii.
(5) Informaţiile colectate potrivit prevederilor alin.
(1)-(3), art. 351 şi 36 pot fi folosite doar pentru scopul în care au
fost obţinute."
28. După articolul 35 se introduce un nou articol,
articolul 351, cu următorul cuprins:
„Art. 351. -In scopul îndeplinirii
atribuţiilor legale, Consiliul Concurenţei poate să intervieveze orice persoană
fizică sau juridică, care consimte să fie intervievată, în scopul obţinerii de
informaţii privind obiectul investigaţiei."
29. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 36. - (1) Pentru investigarea încălcării
prevederilor prezentei legi, inspectorii de concurenţă sunt abilitaţi cu puteri
de inspecţie, cu excepţia inspectorilor debutanţi, şi au următoarele puteri de
inspecţie:
a) să intre în spaţiile, terenurile sau mijloacele de
transport pe care întreprinderile ori asociaţiile de întreprinderi le deţin legal;
b) să examineze orice documente, registre, acte
financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe legate de activitatea
întreprinderii sau asociaţiilor de întreprinderi, indiferent de locul în care
sunt depozitate şi de suportul fizic sau electronic pe care sunt păstrate;
c) să ceară oricărui reprezentant sau membru al
personalului întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi explicaţii cu
privire la faptele sau documentele legate de obiectul şi scopul inspecţiei şi
să consemneze sau să înregistreze răspunsurile acestora;
d) să ridice sau să obţină în orice formă copii ori
extrase din orice documente, registre, actefinanciar-contabile şi comerciale
sau din alte evidenţe legate de activitatea întreprinderii sau asociaţiei de
întreprinderi;
e) să sigileze orice amplasament destinat activităţilor
întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi şi orice documente, registre,
acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe legate de activitatea
întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi, pe durata şi în măsura necesară
inspecţiei.
(2) Inspectorii de concurenţă cu puteri de inspecţie
vor proceda la actele prevăzute la alin. (1) numai dacă există indicii că pot
fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru
îndeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat într-un
proces-verbal de constatare şi inventariere.
(3) Inspectorii de concurenţă cu puteri de inspecţie
pot face inspecţii inopinate şi pot solicita orice fel de informaţii sau
justificări legate de îndeplinirea misiunii, atât la faţa locului, cât şi la
convocare la sediul Consiliului Concurenţei.
(4) Inspectorii de concurenţă sunt abilitaţi cu puteri
de inspecţie prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei; o copie
certificată a acestui ordin este înmânată întreprinderii sau asociaţiei de
întreprinderi supuse investigaţiei.
(5) Consiliul Concurenţei desfăşoară inspecţii la
solicitarea Comisiei Europene sau a unei alte autorităţi de concurenţă a unui
stat membru, potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul Consiliului (CE)
nr. 1/2003 şi ale art. 12 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 139/2004, în
baza ordinului de inspecţie emis de preşedintele Consiliului Concurenţei.
(6) Ordinul de inspecţie va indica obiectul şi scopul
inspecţiei, stabileşte data la care începe şi arată sancţiunile prevăzute la
art. 50 şi 54, precum şi dreptul de a ataca ordinul la Curtea de Apel
Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, în termen de 15 zile de
la comunicare, prin derogare de la Legea nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare. Hotărârea Curţii de apel este supusă recursului, care
se declară în termen de 5 zile de la comunicare. Instanţele vor soluţiona cauza
de urgenţă şi cu precădere.
(7) La solicitarea Consiliului Concurenţei, în ipoteza
în care poate exista o opoziţie la desfăşurarea inspecţiei, organele de poliţie
sunt obligate să însoţească şi să asigure sprijinul necesar echipelor de
inspecţie, în exercitarea puterilor de inspecţie.
(8) Comunicările dintre întreprinderea sau asociaţia de
întreprinderi investigate şi avocatul acestora, realizate în cadrul şi în
scopul exclusiv al exercitării dreptului la apărare al întreprinderii,
respectiv după deschiderea procedurii administrative în baza prezentei legi sau
anterior deschiderii procedurii administrative, cu condiţia ca aceste
comunicări să aibă legătură cu obiectul procedurii, nu pot fi ridicate sau
folosite ca probă, în cursul procedurilor desfăşurate de Consiliul Concurenţei.
Nu pot fi ridicate sau folosite ca probă documentele pregătitoare întocmite de
întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate în scopul exclusiv al
exercitării dreptului la apărare, chiar dacă nu au fost trimise avocatului sau
nu au fost create cu scopul de a fi trimise fizic unui avocat.
(9) Atunci când întreprinderile nu dovedesc caracterul
protejat al unei comunicări, pentru ca aceasta să cadă sub incidenţa alin. (8),
inspectorii de concurenţă care desfăşoară inspecţia vor sigila şi vor ridica
comunicarea în cauză, în dublu exemplar.
(10) Preşedintele Consiliului Concurenţei va decide, de
urgenţă, pe baza probelor şi argumentelor prezentate. In condiţiile în care
preşedintele Consiliului Concurenţei decide să respingă caracterul protejat al
comunicării, desigilarea documentului poate avea loc doar după expirarea
termenului în care decizia poate fi contestată, potrivit prevederilor alin.
(11) sau, în cazul în care decizia este contestată, după ce hotărârea instanţei
devine definitivă şi irevocabilă.
(11) Decizia preşedintelui Consiliului Concurenţei cu
privire la caracterul protejat al comunicării poate fi atacată în contencios
administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 15 zile de la
comunicare, prin derogare de la Legea nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare. Hotărârea Curţii de apel este supusă recursului, care
se declară în termen de 5 zile de la comunicare. Instanţele vor soluţiona cauza
de urgenţă şi cu precădere.
(12) Exercitarea puterilor de inspecţie se face în
conformitate cu regulamentul privind organizarea, funcţionarea şi procedura
Consiliului Concurenţei."
30. Articolul 38 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 38. - (1) Inspectorii de concurenţă pot proceda
la inspecţii, potrivit prevederilor art. 37, doar în baza unui ordin emis de
către preşedintele Consiliului Concurenţei şi cu autorizarea judiciară dată
prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un
judecător delegat de acesta. O copie certificată a ordinului de inspecţie şi a
autorizaţiei judiciare se comunică obligatoriu persoanei supuse inspecţiei
înainte de începerea acesteia.
(2) Cererea de autorizare se judecă în camera de
consiliu, fără citarea părţilor. Judecătorul se pronunţă asupra cererii de
autorizare în termen de cel mult 48 de ore de la data înregistrării cererii.
Incheierea se motivează şi se comunică Consiliului Concurenţei în termen de cel
mult 48 de ore de la pronunţare.
(3) In cazul în care inspecţia trebuie desfăşurată
simultan în mai multe spaţii dintre cele prevăzute la art. 37, Consiliul
Concurenţei va introduce o singură cerere, instanţa pronunţându-se printr-o
încheiere în care se vor indica spaţiile în care urmează să se desfăşoare
inspecţia.
(4) Cererea de autorizare trebuie să cuprindă toate
informaţiile de natură să justifice inspecţia, iar judecătorul sesizat este
ţinut să verifice dacă cererea este întemeiată.
(5) Oricare ar fi împrejurările, inspecţia se
desfăşoară între orele 8,00 şi 18,00 şi trebuie efectuată în prezenţa persoanei
la care se efectuează inspecţia sau a reprezentantului său. Inspecţia poate
continua şi după ora 18,00 numai cu acordul persoanei la care se efectuează
inspecţia sau a reprezentantului său.
(6) Inventarele şi punerile de sigilii se fac conform
dispoziţiilor Codului de procedură penală.
(7) Incheierea prevăzută la alin. (1) poate fi atacată
cu recurs la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 48 de ore.
Termenul de recurs pentru Consiliul Concurenţei curge de la momentul
comunicării încheierii, potrivit prevederilor alin. (2). In ceea ce priveşte
persoana supusă inspecţiei, termenul de recurs curge de la momentul comunicării
încheierii, potrivit prevederilor alin. (1). Recursul nu este suspensiv de
executare.
(8) Preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau
judecătorul delegat de acesta are competenţa să emită autorizaţia judiciară,
prevăzută la art. 21 alin. (3) din Regulamentul Consiliului (CE) nr.
1/2003."
31. Articolul 39 se abrogă.
32. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 40. - (1) La primirea unei plângeri privind o
practică anticoncurenţială, Consiliul Concurenţei examinează dacă aceasta
prezintă suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica dispunerea
pornirii unei investigaţii.
(2) Dacă plângerea nu prezintă suficiente temeiuri
pentru a justifica pornirea unei investigaţii, Consiliul Concurenţei o
respinge, comunicând autorului decizia, în scris, cu precizarea motivelor, în
termen de 60 de zile de la data la care acestuia i se confirmă faptul că
plângerea este completă şi îndeplineşte toate condiţiile, stabilite potrivit
prevederilor alin. (4). Respingerea unei plângeri se face prin decizia Comisiei
Consiliului Concurenţei care coordonează compartimentul de specialitate
implicat în analiză, după ce i s-a dat posibilitatea autorului plângerii să îşi
prezinte punctul de vedere faţă de motivele pentru care autoritatea de
concurenţă intenţionează să respingă plângerea.
(3) Decizia de respingere a plângerii poate fi atacată
la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(4) Consiliul Concurenţei va stabili, prin regulament,
condiţiile pe care o solicitare ce i-a fost adresată trebuie să le
îndeplinească pentru a putea fi calificată ca plângere, precum şi procedura
aplicabilă soluţionării acesteia.
(5) In cazul în care plângerea înaintată nu cade sub
incidenţa prezentei legi, Consiliul Concurenţei va răspunde, în scris, în
termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii."
33. Articolul 42 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 42. - (1) In situaţia în care, în urma declanşării
unei investigaţii din oficiu, se constată că aceasta nu a condus la
descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice
impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, acesta, prin
ordin al preşedintelui, va putea închide investigaţia şi va informa de îndată
părţile implicate.
(2) In situaţia în care investigaţia a fost declanşată
ca urmare a unei plângeri şi se constată că aceasta nu a condus la descoperirea
unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de
măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei
se va face prin decizia Plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii
părţilor implicate."
34. Articolul 43 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Cu excepţia situaţiei prevăzute la art.
42 alin. (1), orice procedură de investigaţie necesită audierea
întreprinderilor participante la înţelegerea, decizia luată de asociaţii de
întreprinderi, practica concertată, abuzul de poziţie dominantă sau la
concentrarea economică, care formează obiect al investigaţiei. Data audierii
este fixată de preşedintele Consiliului Concurenţei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate desemna
experţi şi poate admite audierea autorului plângerii, la solicitarea acestuia,
precum şi a oricărei persoane fizice sau juridice care declară că deţine date
şi informaţii relevante pentru stabilirea adevărului în cauza investigată.
(3) Neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi
refuzul oricărei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru
continuarea procedurii de investigaţie."
35. Articolul 44 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 44. - (1) Cu minimum 30 de zile înainte de data
fixată pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisă, spre luare la
cunoştinţă, persoanelor a căror audiere a fost dispusă potrivit prevederilor
art. 43 alin. (1). Persoanelor a căror audiere a fost admisă potrivit
prevederilor art. 43 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai la
cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în
interesul investigaţiei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei va permite
părţilor în cauză consultarea dosarului şi obţinerea, contra cost, de copii şi
extrase ale actelor procedurii de investigaţie.
(3) Dreptul de acces la dosar nu se extinde asupra
secretelor de afaceri, altor informaţii confidenţiale şi nici asupra
documentelor interne ale Consiliului Concurenţei, ale Comisiei Europene sau ale
autorităţilor de concurenţă ale statelor membre ale Uniunii Europene. Dreptul
de acces la dosar nu se extinde nici asupra corespondenţei dintre Consiliul
Concurenţei şi Comisia Europeană sau autorităţile de concurenţă ale statelor
membre sau dintre acestea din urmă atunci când corespondenţa este inclusă în
dosarul Consiliului Concurenţei.
(4) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul
cauzei care sunt confidenţiale nu sunt accesibile pentru consultare ori
obţinere de copii sau extrase decât prin decizie a preşedintelui Consiliului
Concurenţei. Decizia preşedintelui Consiliului Concurenţei poate fi atacată la
Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 15 zile
de la comunicarea către părţile interesate. Hotărârea Curţii de apel este
supusă recursului, care poate fi declarat în termen de 5 zile de la comunicare.
Instanţele vor proceda la judecarea cauzei de urgenţă şi cu precădere.
(5) Atacarea deciziei preşedintelui Consiliului
Concurenţei suspendă procedura în faţa autorităţii de concurenţă până la
soluţionarea definitivă şi irevocabilă a cauzei, potrivit prevederilor alin.
(4).
(6) Nicio dispoziţie din prezenta lege nu interzice
dreptul Consiliului Concurenţei de a dezvălui şi utiliza informaţiile necesare
pentru a dovedi o încălcare a art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi a art.
101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(7) In cazul unei proceduri de investigaţie, având ca
obiect o concentrare economică, dispoziţiile prezentului articol referitoare la
consultarea dosarului sunt aplicabile asociaţilor şi directorilor executivi ai
entităţilor participante la concentrare, în măsura în care aceştia justifică în
cauză un interes legitim."
36. Articolul 45 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 45. - (1) Consiliul Concurenţei, în cazul investigaţiilor
declanşate potrivit prevederilor art. 34, poate decide, după caz:
a) să ordone încetarea practicilor anticoncurenţiale
constatate;
b) să dispună măsuri interimare;
c) să accepte angajamente;
d) să aplice întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi
amenzi în condiţiile prevăzute la cap. VI;
e) să formuleze recomandări, să impună părţilor
condiţii sau alte obligaţii. In cazul în care Consiliul Concurenţei decide
potrivit prevederilor alin. (1) lit. a), poate impune orice măsuri corective comportamentale
sau structurale care sunt proporţionale cu încălcarea comisă şi necesare pentru
încetarea efectivă a încălcării. Măsurile corective structurale vor fi impuse
atunci când nu există o măsură corectivă comportamentală la fel de eficientă
sau atunci când o măsură corectivă comportamentală la fel de eficientă ar fi
mai oneroasă pentru întreprinderea în cauză decât o măsură corectivă
structurală.
(2) Consiliul Concurenţei poate decide, de asemenea, că
nu există motive pentru a interveni, atunci când, pe baza informaţiilor de care
dispune, condiţiile pentru ca o înţelegere, decizie sau practică concertată să
fie interzisă nu sunt îndeplinite.
(3) Consiliul Concurenţei, în îndeplinirea atribuţiei
prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. e), poate decide să retragă beneficiul
exceptării pentru înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi sau
practicile concertate cărora li se aplică prevederile unuia dintre
regulamentele europene de exceptare pe categorii, atunci când într-o anumită
cauză respectivele înţelegeri, decizii sau practici concertate produc efecte
incompatibile cu art. 101 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene pe teritoriul României sau pe o parte a acestuia care prezintă toate
caracteristicile unei pieţe geografice distincte."
37. Articolul 46 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 46. - (1) In termen de 30 de zile de la primirea
notificării complete a unei operaţiuni de concentrare economică, Consiliul
Concurenţei va răspunde în scris, printr-o adresă, în cazul în care va ajunge
la concluzia că operaţiunea de concentrare economică nu cade sub incidenţa
prezentei legi.
(2) In termen de 45 de zile de la primirea notificării
complete a unei operaţiuni de concentrare economică, Consiliul Concurenţei va
emite o decizie de neobiecţiune atunci când constată că, deşi operaţiunea de
concentrare economică notificată cade sub incidenţa prezentei legi:
a) nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea
cu un mediu concurenţial normal; sau
b) îndoielile serioase privind compatibilitatea cu un
mediu concurenţial normal au fost înlăturate prin angajamentele propuse de
părţile implicate şi acceptate de Consiliul Concurenţei. Autoritatea de
concurenţă poate stabili prin decizie condiţii şi obligaţii de natură să
asigure respectarea de către părţile implicate a angajamentelor pe care şi
le-au asumat în scopul realizării compatibilităţii concentrării cu un mediu
concurenţial normal.
(3) In termen de 45 de zile de la primirea notificării
complete a unei operaţiuni de concentrare economică, Consiliul Concurenţei va
decide deschiderea unei investigaţii, atunci când constată că operaţiunea de
concentrare economică notificată cade sub incidenţa prezentei legi, prezintă
îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal şi
acestea nu au putut fi înlăturate potrivit prevederilor alin. (2) lit. b). ^
(4) In termen de maximum 5 luni de la primirea
notificării complete a unei operaţiuni de concentrare economică pentru care
Consiliul Concurenţei a decis deschiderea unei investigaţii din cauza
îndoielilor serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial
normal, Consiliul Concurenţei:
a) va emite o decizie prin care va declara operaţiunea
de concentrare economică incompatibilă cu mediul concurenţial normal, întrucât
ridică obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa
românească sau pe o parte substanţială a acesteia, în special ca urmare a
creării sau consolidării unei poziţii dominante, potrivit prevederilor art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, dacă operaţiunea
de concentrare economică nu ridică obstacole semnificative în calea concurenţei
efective pe piaţa românească sau pe o parte substanţială a acesteia, în special
ca urmare a creării sau consolidării unei poziţii dominante, potrivit
prevederilor art. 12;
c) va emite o decizie de autorizare condiţionată, prin
care stabileşte obligaţiile şi/sau condiţiile destinate să asigure respectarea
de către părţile implicate a angajamentelor pe care şi le-au asumat în scopul
realizării compatibilităţii concentrării cu un mediu concurenţial normal.
(5) In cazul în care Consiliul Concurenţei nu ia o
decizie în termenele prevăzute la alin. (2)-(4), operaţiunea de concentrare
economică notificată poate avea loc.
(6) In situaţia în care notificarea unei operaţiuni de
concentrare economică necesită completări, termenele prevăzute la alin. (1)-(4)
încep să curgă de la data la care părţile au furnizat Consiliului Concurenţei
toate informaţiile solicitate în vederea completării notificării.
(7) Consiliul Concurenţei va stabili, prin regulament,
categoriile de concentrări economice care pot beneficia de procedura
simplificată de analiză.
(8) In cazul investigaţiilor şi deciziilor adoptate
potrivit prevederilor art. 26 alin. (1) lit. a) şi b), cu privire la o posibilă
încălcare a art. 15, atunci când operaţiunea de concentrare economică
investigată nu este notificată, Consiliul Concurenţei va analiza şi va decide,
în acest context, şi cu privire la compatibilitatea operaţiunii cu un mediu
concurenţial normal."
38. După articolul 46 se introduc două noi articole,
articolele 461 şi 462, cu următorul cuprins:
„Art. 461. - (1) In cazul în care Consiliul
Concurenţei constată că o concentrare economică a fost deja pusă în aplicare şi
că acea concentrare a fost declarată incompatibilă cu mediul concurenţial
normal, acesta, prin decizie, poate:
a) să solicite întreprinderilor implicate să dizolve
entitatea rezultată din concentrare, în special prin dizolvarea fuziunii sau
prin cesionarea tuturor acţiunilor sau activelor dobândite, astfel încât să se
restabilească situaţia existentă anterior punerii în aplicare a concentrării.
In cazurile în care, prin dizolvarea entităţii rezultate prin concentrare, nu
este posibilă restabilirea situaţiei existente anterior punerii în aplicare a
concentrării, Consiliul Concurenţei poate adopta orice altă măsură adecvată
pentru a restabili, în măsura posibilului, situaţia anterioară;
b) să dispună orice altă măsură adecvată pentru a se
asigura că întreprinderile implicate dizolvă concentrarea sau iau măsurile de
restabilire a situaţiei prevăzute în decizia sa.
(2) Consiliul Concurenţei poate acţiona potrivit alin.
(1) lit. a) şi b) şi atunci când constată că o concentrare economică a fost
pusă în aplicare cu încălcarea unei condiţii impuse printr-o decizie adoptată
potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. c).
Art. 462. - (1) Pe durata procedurii de
investigaţie referitoare la posibila săvârşire a unei practici
anticoncurenţiale, întreprinderile faţă de care a fost declanşată investigaţia
pot formula propuneri de angajamente, în scopul înlăturării situaţiei care a
condus la declanşarea investigaţiei.
(2) Atunci când Consiliul Concurenţei intenţionează să
accepte angajamentele propuse de părţi, va publica un rezumat al cazului şi
conţinutul esenţial al angajamentelor propuse, asupra cărora terţii interesaţi
îşi pot prezenta observaţiile în termenul stabilit de autoritatea de
concurenţă.
(3) Prin decizie, Consiliul Concurenţei conferă forţă
obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi, în măsura în care acestea
sunt suficiente pentru protecţia concurenţei şi dacă îndeplinirea lor conduce
la înlăturarea situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei. Decizia
Consiliului Concurenţei poate fi adoptată pe o durată determinată şi poate
concluziona că nu mai există motive pentru acţiunea autorităţii de concurenţă.
(4) In cazul în care Consiliul Concurenţei constată că
angajamentele nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (3), acesta va
informa, în scris, întreprinderile cu privire la motivele pentru care
angajamentele nu au fost acceptate şi va continua procedura de investigaţie.
(5) In cazul închiderii investigaţiei potrivit
prevederilor alin. (3), Consiliul Concurenţei poate, la cerere sau din oficiu,
să redeschidă procedura de investigaţie, atunci când:
a) intervine o schimbare esenţială privind oricare
dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;
b) întreprinderile acţionează contrar angajamentelor
asumate;
c) decizia a fost fundamentată pe informaţii
incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de părţi.
(6) Intreprinderile pot formula propuneri de
angajamente şi în cazul operaţiunilor de concentrare economică în scopul
compatibilizării acestora cu un mediu concurenţial normal, potrivit
prevederilor art. 46. Prevederile alin. (2) şi (4) se aplică în mod
corespunzător.
(7) Consiliul Concurenţei va stabili, prin
instrucţiuni, condiţiile, criteriile, termenele şi procedura pentru acceptarea
şi evaluarea angajamentelor propuse de părţi."
39. Articolul 47 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 47. - (1) Consiliul Concurenţei poate impune
orice măsură interimară pe care o consideră necesară, înainte de emiterea unei
decizii potrivit prevederilor art. 45, în caz de urgenţă determinată de riscul
unui prejudiciu grav şi ireparabil adus concurenţei, în cazul în care constată,
la o primă evaluare, existenţa unor fapte de natură anticoncurentiala prohibite
expres de lege şi care trebuie eliminate fără întârziere.
(2) Inainte de luarea unei măsuri interimare, părţile
implicate pot prezenta în scris punctul lor de vedere. La cererea expresă a
părţilor implicate, Consiliul Concurenţei va proceda la ascultarea argumentelor
acestora, în Plen.
(3) O decizie adoptată potrivit prevederilor alin. (1) se
aplică pe o durată determinată, ce poate fi reînnoită de Consiliul Concurenţei
în măsura în care este necesar şi adecvat.
(4) Consiliul Concurenţei poate impune măsuri
interimare adecvate pentru restabilirea sau menţinerea condiţiilor de
concurenţă efectivă şi în cazul în care:
a) concentrarea economică a fost pusă în aplicare cu
încălcarea prevederilor art. 15 alin. (6) şi (8) şi nu a fost încă adoptată o
decizie privind compatibilitatea concentrării cu un mediu concurenţial normal;
b) concentrarea economică a fost pusă în aplicare cu
încălcarea unei condiţii sau obligaţii impuse printr-o decizie adoptată
potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) lit. b) si alin. (4) lit. c);
c) concentrarea economică a fost deja pusă în aplicare
şi a fost emisă o decizie prin care operaţiunea de concentrare economică a fost
declarată incompatibilă cu mediul concurenţial normal, potrivit prevederilor
art. 46 alin. (4) lit. a).
(5) Consiliul Concurenţei va stabili, prin
instrucţiuni, condiţiile, termenele şi procedura pentru adoptarea de măsuri
interimare."
40. După articolul 47 se introduce un nou articol,
articolul 471, cu următorul cuprins:
„Art. 471. - (1) Deciziile adoptate de
Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor art. 9, 15, 45 şi 46 vor fi
comunicate de îndată părţilor; acestea pot fi atacate în contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucureşti în termen de 30 de zile de la
comunicare.
(2) Instanţa poate dispune, la cerere, suspendarea
executării deciziei atacate. Suspendarea se va dispune doar cu condiţia plăţii
unei cauţiuni, în cuantum de 30% din amenda stabilită prin decizia atacată.
(3) Ordinul privind declanşarea unei investigaţii,
prevăzută de lege, se poate ataca numai odată cu decizia prin care se
finalizează investigaţia."
41. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 49. - Sunt nule de drept orice înţelegeri sau
decizii interzise prin art. 5 şi 6 din prezenta lege, precum şi prin art. 101
şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, respectiv orice
angajamente, convenţii sau clauze contractuale raportându-se la o practică
anticoncurenţială."
42. Articolul 50 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 50. - Constituie contravenţii şi se sancţionează
cu amendă de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar
anterior sancţionării următoarele fapte, săvârşite cu vinovăţie de
întreprinderi sau asociaţii de întreprinderi:
a) furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau
care induc în eroare într-o cerere, o confirmare, o notificare sau o completare
la aceasta, potrivit prevederilor art. 15;
b) furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau
care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaţiilor
si documentelor solicitate potrivit prevederilor art. 35 alin. (V) lit. a);
c) furnizarea de informaţii inexacte sau care induc în
eroare, ca răspuns la o solicitare efectuată potrivit prevederilor art. 35
alin. (2);
d) furnizarea de informaţii, documente, înregistrări şi
evidenţe într-o formă incompletă în timpul inspecţiilor desfăşurate potrivit
prevederilor art. 36;
e) refuzul de a se supune unei inspecţii desfăşurate
potrivit prevederilor art. 36."
43. După articolul 50 se introduce un nou articol,
articolul 501, cu următorul cuprins:
„Art. 501. - (1) Constituie contravenţii şi
se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 40.000 lei faptele autorităţilor
şi instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale constând în:
a) furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau
care induc în eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaţiilor
şi documentelor solicitate, potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. b);
b) furnizarea de informaţii inexacte sau care induc în
eroare, ca răspuns la o solicitare efectuată potrivit prevederilor art. 35
alin. (2).
(2) Dacă nefurnizarea informaţiilor solicitate persistă
după termenul stabilit de către Consiliul Concurenţei, acesta va putea aplica
conducătorului instituţiei sau autorităţii administraţiei publice centrale sau
locale o amendă cominatorie de până la 5.000 lei pentru fiecare zi de
întârziere."
44. Articolul 51 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 51. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată
în anul financiar anterior sancţionării următoarele fapte, săvârşite cu
vinovăţie de întreprinderi sau asociaţii de întreprinderi:
a) încălcarea prevederilor art. 5 şi 6 din prezenta
lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene;
b) nenotificarea unei concentrări economice, potrivit
prevederilor art. 15 alin. (1)şi (2), înainte de punerea în aplicare a
acesteia, cu excepţia cazului în care sunt incidente prevederile art. 15 alin.
(7) sau s-a acordat o derogare conform art. 15 alin. (8);
c) realizarea unei operaţiuni de concentrare economică
cu încălcarea prevederilor art. 15 alin. (6)-(8);
d) începerea unei acţiuni de concentrare economică
declarată incompatibilă printr-o decizie a Consiliului Concurenţei, potrivit
prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a);
e) neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a
unei măsuri impuse printr-o decizie luată potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Dacă încălcarea săvârşită de o asociaţie de
întreprinderi priveşte activităţile membrilor săi, amenda nu poate depăşi 10%
din suma cifrelor de afaceri totale ale fiecărui membru activ pe piaţa afectată
de încălcarea săvârşită de asociaţie.
(3) In ceea ce priveşte contravenţia prevăzută la alin.
(1) lit. a), constând în încălcarea prevederilor art. 5 din prezenta lege,
precum şi a prevederilor art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene, Consiliul Concurenţei va stabili, prin instrucţiuni, condiţiile şi
criteriile de aplicare a unei politici de clemenţă, care poate merge până la absolvire
de răspundere pecuniară."
45. După articolul 51 se introduce un nou articol,
articolul 511, cu următorul cuprins:
„Art. 511. - (1) Prin excepţie de la
prevederile art. 50 şi 51 alin. (1), în cazul în care cifra de afaceri,
realizată în anul financiar anterior sancţionării, nu poate fi determinată, va
fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care întreprinderea
sau asociaţia de întreprinderi a înregistrat cifra de afaceri, an imediat
anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea
aplicării sancţiunii.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 50 şi art. 51
alin. (1) din prezenta lege şi ale art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul
întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi nou-înfiinţate, care nu a
înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancţionării, aceasta va fi
sancţionată cu:
a) amendă de la 20.000 lei la 2.000.000 lei, în cazul
contravenţiilor prevăzute la art. 50;
b) amendă de la 30.000 lei la 5.000.000 lei, în cazul
contravenţiilor prevăzute la art. 51 alin. (1)."
46. Articolul 52 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 52. - (1) Individualizarea sancţiunilor prevăzute
la art. 50, 501, 51 şi 511 se face ţinând seama de
gravitatea şi durata faptei. Prin instrucţiuni adoptate de către Consiliul
Concurenţei se stabilesc şi celelalte elemente în funcţie de care se face
individualizarea sancţiunilor, precum şi gradarea pe tranşe a acestora.
(2) In cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51 alin.
(1) lit. a), dacă, după primirea raportului de investigaţie şi exercitarea
dreptului de acces la dosar, în condiţiile art. 44 sau în cadrul audierilor,
întreprinderea recunoaşte, în mod expres, săvârşirea faptei anticoncurenţiale,
aceasta va fi reţinută ca circumstanţă atenuantă sub forma colaborării în
cadrul procedurii administrative şi va determina diminuarea cuantumului amenzii
cu un procent cuprins între 10% şi 25% din nivelul de bază determinat potrivit
instrucţiunilor, adoptate potrivit prevederilor alin. (1)."
47. Articolul 53 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 53. - Dacă în termen de 45 de zile de la
notificarea deciziei luate de Consiliul Concurenţei, potrivit prevederilor
prezentei legi, întreprinderea în cauză nu se conformează măsurilor dispuse,
Consiliul Concurenţei îi poate aplica amenda maximă prevăzută la art. 51 şi 511."
48. Articolul 54 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 54. - (1) Consiliul Concurenţei poate obliga,
prin decizie, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor
amenzi cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie
din anul financiar anterior sancţionării, pentru fiecare zi de întârziere,
calculată de la data stabilită prin decizie, pentru a le determina:
a) să înceteze o încălcare a prevederilor art. 5 şi 6
din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul
privind funcţionarea Uniunii Europene şi să respecte măsurile dispuse prin
decizia de constatare a încălcării;
b) să respecte o decizie prin care se impun măsuri
interimare, potrivit prevederilor art. 47;
c) să respecte un angajament devenit obligatoriu
printr-o decizie, luată potrivit prevederilor art. 462 alin. (3);
d) să respecte condiţiile şi/sau obligaţiile impuse
printr-o decizie, luată potrivit prevederilor art. 46 alin. (2) lit. b) şi
alin. (4) lit. c);
e) să furnizeze în mod complet şi corect informaţiile
şi documentele care le-au fost cerute potrivit prevederilor art. 35 alin.
(1)lit. a);
f) să se supună inspecţiei prevăzute la art. 36.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1):
a) în cazul în care cifra de afaceri realizată în anul
financiar anterior sancţionării nu poate fi determinată, va fi luată în
considerare cifra de afaceri zilnică medie aferentă anului financiar în care
întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi a înregistrat cifra de afaceri,
an imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în
vederea aplicării sancţiunii;
b) în cazul întreprinderii sau asociaţiei de
întreprinderi nou-înfiinţate, care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul
anterior sancţionării, aceasta va fi sancţionată cu amendă de la 500 lei la
10.000 lei, în cazul alin. (1) lit. a)-d), respectiv cu amendă de la 300 lei la
7.000 lei, în cazul alin. (1) lit. e) şi f)."
49. La articolul 55, alineatele (2), (3) şi (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la
art. 50 lit. d) şi e) se aplică de către inspectorii de concurenţă.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art.
50 lit. a)-c), art. 501 şi art. 51 alin. (1) lit. d) şi e), precum
şi amenzile cominatorii prevăzute la art. 54 se aplică de către comisiile
Consiliului Concurenţei, prin aceeaşi decizie prin care se constată săvârşirea
contravenţiei sau incidenţa art. 54 alin. (1).
(4) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art.
51 alin. (1) lit. a)-c) se aplică de către Plenul Consiliului Concurenţei prin
aceeaşi decizie prin care s-a constatat săvârşirea respectivei
contravenţii."
50. Articolul 56 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 56. - (1) Contravenţiilor prevăzute la art. 50
lit. d) şi e) li se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, cu excepţia art. 5, 8, 28, 29, 32 şi 34 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Procesele-verbale prin care se aplică sancţiuni,
potrivit prevederilor art. 55 alin. (2), se atacă la Judecătoria Sectorului 1
Bucureşti, în termen de 15 zile de la comunicare. Hotărârea judecătoriei se
poate ataca cu recurs la Tribunalul Bucureşti, secţia contencios administrativ,
în termen de 15 zile de la comunicare."
51. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 57. - (1) Deciziile emise de către Consiliul
Concurenţei în aplicarea prezentei legi vor fi comunicate părţilor în cauză de
către Consiliul Concurenţei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, după
caz, ori pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei.
(2) La publicarea deciziilor se va ţine seama de
interesele legitime ale întreprinderilor în cauză, astfel încât secretul de
afaceri să nu fie divulgat."
52. Articolul 58 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 58. - (1) Dreptul Consiliului Concurenţei de a
aplica sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor prezentei legi
se prescrie după cum urmează:
a) în termen de 3 ani, în cazul încălcării prevederilor
art. 50;
b) în termen de 5 ani, în cazul tuturor celorlalte
încălcări ale prevederilor prezentei legi.
(2) Prescripţia dreptului la acţiune al Consiliului
Concurenţei începe să curgă de la data săvârşirii încălcării. In cazul
încălcărilor ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescripţia
începe să curgă de la data încetării ultimului act sau fapt anticoncurenţial în
cauză."
53. La articolul 60, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Participarea cu intenţie frauduloasă şi
în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau
realizarea practicilor interzise potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) şi care
nu sunt exceptate potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) constituie infracţiune
şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendă şi interzicerea
dreptului de a ocupa o funcţie sau de a exercita o profesie ori de a desfăşura
o activitate, de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul pentru
săvârşirea infracţiunii, potrivit prevederilor art. 65 din Codul penal."
54. Articolul 61 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 61. - (1) Independent de sancţiunile aplicate
potrivit prevederilor prezentei legi, dreptul la acţiune al persoanelor fizice
şi/sau juridice pentru repararea integrală a prejudiciului cauzat lor printr-o
practică anticoncurenţială prohibită potrivit prevederilor prezentei legi sau
ale art. 101 şi/sau 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
rămâne rezervat.
(2) Dacă un bun sau serviciu este achiziţionat la un
preţ excesiv, nu se poate considera că nu s-a produs un prejudiciu datorită
faptului că bunul sau serviciul a fost revândut.
(3) Intreprinderea care beneficiază de imunitate la
amendă nu răspunde solidar pentru prejudiciile cauzate prin participarea sa la
o practică anticoncurenţială interzisă de art. 5 din prezenta lege, precum şi
de art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, practică
sancţionată de autoritatea de concurentă.
(4) Atunci când există o decizie a Consiliului
Concurenţei prin care este sancţionată o practică anticoncurenţială, în
soluţionarea cererilor privind acordarea de despăgubiri, instanţele vor putea
solicita Consiliului Concurenţei documentele din cadrul dosarului care a stat
la baza emiterii deciziei. In acest scop, primind aceste documente, instanţele
vor asigura respectarea confidenţialităţii informaţiilor reprezentând secrete
de afaceri, precum şi a altor informaţii calificate drept confidenţiale.
(5) Persoanele fizice sau juridice, care se consideră
prejudiciate printr-o practică anticoncurenţială interzisă de prezenta lege,
vor putea formula cerere privind acordarea de despăgubiri în termen de 2 ani de
la data la care decizia Consiliului Concurenţei, pe care se întemeiază acţiunea
în subsidiar, rămâne definitivă şi irevocabilă.
(6) Consiliul Concurenţei poate înainta observaţii
instanţelor naţionale cu privire la aspecte privind aplicarea prevederilor art.
5 şi 6 din prezenta lege, precum şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul
privind funcţionarea Uniunii Europene, în condiţiile prevăzute în Codul de procedură
civilă.
(7) In toate cazurile în care instanţele naţionale
aplică, în mod direct, prevederile art. 101 şi 102 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, după comunicarea către părţi a hotărârii
susceptibile de exercitare a unei căi de atac, acestea vor transmite, de
îndată, o copie a hotărârii către Comisia Europeană, prin intermediul
Consiliului Concurenţei."
55. Articolul 63 se abrogă.
56. Articolul 64 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 64. - (1) Cifra de afaceri prevăzută la art. 14
este suma veniturilor realizate din vânzările de produse şi/sau din prestările
de servicii realizate de întreprindere în cursul ultimului exerciţiu financiar,
din care se scad sumele datorate cu titlu de obligaţii fiscale şi valoarea
contabilizată a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar, inclusiv a
livrărilor intracomunitare.
(2) Când o operaţiune de concentrare economică are loc
în modalitatea prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. b), prin cumpărare de
elemente de activ, din cifra de afaceri stabilită potrivit prevederilor alin.
(1) va fi luată în considerare numai suma aferentă activelor constituind obiect
al tranzacţiei.
(3) Dacă, în cursul unei perioade de 2 ani, două sau
mai multe tranzacţii de felul celor prevăzute la alin. (2) au loc între
aceleaşi persoane fizice şi/sau juridice, ele sunt considerate ca o singură
operaţiune de concentrare economică, realizată la data ultimei
tranzacţii."
57. Articolul 65 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 65. - Cifra de afaceri este înlocuită:
a) pentru instituţiile de credit şi alte instituţii
financiare, cu suma veniturilor, definite prin instrucţiuni adoptate de
Consiliul Concurenţei, după deducerea impozitelor şi a taxelor legate direct de
acestea;
b) pentru societăţile de asigurări, cu valoarea
primelor brute încasate sau de încasat, conform contractelor de asigurări
încheiate de către sau în numele societăţilor de asigurare, inclusiv primele
plătite reasiguratorilor, după deducerea impozitelor şi a taxelor percepute
asupra cuantumului primelor individuale de asigurare sau a volumului total al
acestora, identificate de către Consiliul Concurenţei prin instrucţiuni."
58. Articolul 66 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 66. -In scopul aplicării prevederilor art. 14,
dar fără a contraveni dispoziţiilor art. 64 alin. (2) şi (3), dacă vreuna
dintre întreprinderile avute în vedere la aplicarea prevederilor art. 14 face
parte dintr-un grup de întreprinderi, pentru cifra sa de afaceri se va lua în
considerare cifra de afaceri cumulată a respectivului grup, conform situaţiilor
financiare anuale consolidate."
59. Articolul 67 se abrogă.
Art. II. - Consiliul
Concurenţei asigură secretariatul Consiliului pentru aplicarea politicii în
domeniul ajutorului de stat, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
98/2010 privind constituirea Consiliului interministerial „Consiliul pentru
aplicarea politicii în domeniul ajutorului de stat".
Art. III. - Orice
referire din lege la noţiunea de „agent economic" se consideră a fi făcută
la noţiunea de „întreprindere".
Art. IV. - (1) Prezenta
ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Procedura de examinare a cererilor de certificare a
neintervenţiei şi a cererilor de dispensă în cazurile de exceptări individuale
ale înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de întreprinderi sau
practicilor concertate aflate în analiza Consiliului Concurenţei, pentru care
nu s-au emis decizii până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, încetează de drept la această dată.
(3) In ceea ce priveşte investigaţiile deschise
anterior de către Consiliul Concurenţei, orice procedură nouă întreprinsă de
Consiliul Concurenţei va fi îndeplinită cu respectarea condiţiilor şi
cerinţelor impuse prin dispoziţiile nou-intrate în vigoare.
Art. V. - Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 742 din 16 august 2005, cu modificările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va
republica după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Bogdan M. Chiriţoiu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu