ORDONANTA
URGENTA Nr. 47 din 28 iunie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din
Administratia Nationala a Penitenciarelor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 29 iunie 2006
Având în vedere că reformarea sistemului penitenciar
reprezintă o prioritate atât pentru integrarea României în Uniunea Europeană,
cât şi pentru asigurarea respectării drepturilor deţinuţilor,
ţinând seama de recentele modificări legislative în
domeniul penal, al procedurii penale şi al executării pedepselor,
luând în considerare necesitatea ocupării cât mai
rapide a posturilor vacante din sistemul penitenciar, în special a celor de
conducere, pe baza unor criterii obiective şi instituirea unor condiţii
suplimentare pentru numirea în funcţii de conducere în sistemul penitenciar şi
ţinând cont că neadoptarea unor măsuri legislative urgente ar putea duce la
blocarea ocupării prin concurs a acestor posturi, în condiţiile în care există
un deficit de personal în acest sistem,
având în vedere atribuţiile specifice ale acestui
personal - de supraveghere şi escortare a persoanelor private de libertate,
este necesar a se clarifica cât mai urgent modul de exercitare a dreptului la
asociere sindicală sau în alte organizaţii profesionale, a dreptului la grevă,
precum şi la libertatea întrunirilor.
Ţinând seama de necesitatea adaptării gradelor de
ofiţeri şi agenţi de penitenciare la modificările legislative similare care
privesc celelalte categorii profesionale din sistemul de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 581
din 30 iunie 2004, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Alineatul (2) al
articolului 3 va avea următorul cuprins:
„(2) Statutul special al funcţionarului public din
sistemul administraţiei penitenciare este conferit de natura atribuţiilor de
serviciu care implică îndatoriri şi riscuri deosebite."
2. La articolul 3, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) In exercitarea
atribuţiilor sale de serviciu, funcţionarul public din sistemul administraţiei
penitenciare este învestit cu exerciţiul autorităţii publice, în limitele
competenţelor stabilite prin lege. In exercitarea atribuţiilor de pază,
escortare şi supraveghere a persoanelor private de libertate, precum şi în alte
situaţii temeinic justificate, funcţionarul public din sistemul administraţiei
penitenciare poate folosi, în condiţiile legii, tehnica, mijloacele şi
armamentul din dotare."
3. La articolul 4,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Funcţionarul public din sistemul administraţiei
penitenciare are dreptul să refuze, în scris şi motivat, îndeplinirea
dispoziţiilor primite de la superiorul ierarhic, dacă le consideră ilegale.
Dacă cel care a emis dispoziţia o formulează în scris, funcţionarul public este
obligat să o execute, cu excepţia cazului în care aceasta este vădit ilegală.
Funcţionarul public este obligat să aducă la cunoştinţă superiorului ierarhic
al persoanei care a emis dispoziţia aceste situaţii."
4. Alineatul (2) al
articolului 6 va avea următorul cuprins:
„(2) Personalul din sistemul administraţiei
penitenciare va promova şi va respecta principiile şi valorile etice ale
serviciului public în activitatea profesională şi în relaţiile cu cetăţenii,
precum şi măsurile legale referitoare la transparenţa decizionala, conflictul
de interese şi incompatibilităţi."
5. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Funcţionarii publici din sistemul
administraţiei penitenciare se împart în două categorii, în raport cu nivelul
minim al studiilor necesare, după cum urmează:
a) categoria A - corpul ofiţerilor de penitenciare -
cuprinde funcţionarii publici cu studii superioare;
b) categoria B - corpul agenţilor de penitenciare -
cuprinde funcţionarii publici cu studii medii.
(2) Categoriile de funcţionari publici din sistemul
administraţiei penitenciare se împart pe corpuri şi grade profesionale, după
cum urmează:
A. Corpul ofiţerilor de
penitenciare:
a) inspector general de penitenciare;
b) inspector şef principal de penitenciare;
c) inspector şef de penitenciare;
d) subinspector şef de penitenciare;
e) inspector principal de penitenciare;
f) inspector de penitenciare;
g) subinspector de penitenciare.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef principal de penitenciare;
b) agent şef de penitenciare;
c) agent şef adjunct de penitenciare;
d) agent principal de penitenciare;
e) agent de penitenciare.
(3) Gradele profesionale ale
ofiţerilor din sistemul administraţiei penitenciare se modifică potrivit
dispoziţiilor alin. (2), cu menţinerea drepturilor corespunzătoare, în
condiţiile stabilite de prezenta lege.
(4) Gradele profesionale de inspector general de penitenciare, inspector şef principal de penitenciare, inspector
şef de penitenciare şi subinspector şef de penitenciare pot fi obţinute numai
de funcţionarii publici cu studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă
sau echivalentă, emisă de instituţii acreditate de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării."
6. Alineatul (1) al articolului
10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) In sistemul administraţiei penitenciare
sunt utilizate următoarele funcţii: funcţii publice de conducere şi de execuţie
specifice sistemului administraţiei penitenciare şi funcţii de specialitate specifice altor sectoare de
activitate."
7. La articolul 11, partea
introductivă şi litera e) vor avea următorul cuprins:
„Art. 11. - Pot dobândi calitatea de funcţionar public
din sistemul administraţiei penitenciare persoanele care îndeplinesc
următoarele condiţii:
e) nu au fost condamnate definitiv pentru săvârşirea de
infracţiuni;".
8. La articolul 11, după
litera e) se introduc patru noi litere, literele f), g), h) şi i), cu următorul
cuprins:
,,f) îndeplinesc cerinţele specifice postului;
g) nu au fost eliberate din motive imputabile dintr-o
funcţie publică în ultimii 7 ani;
h) au un comportament corespunzător cerinţelor de
conduită admise şi practicate în societate;
i) nu au fost agenţi sau
colaboratori ai organelor de securitate ca poliţie politică."
9. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Admiterea în sistemul administraţiei
penitenciare se face pe bază de concurs organizat de Administraţia Naţională a
Penitenciarelor şi unităţile din subordinea acesteia, în limita posturilor
vacante, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (2) şi (3).
(2) Absolvenţilor Facultăţii de Drept din cadrul
Academiei de Poliţie «Alexandru loan Cuza», secţia penitenciare - curs de zi,
cu diplomă de licenţă, care solicită încadrarea în sistemul penitenciar li se
acordă gradul de subinspector de penitenciare şi sunt încadraţi ca debutanţi,
fără concurs, cu respectarea dispoziţiilor art. 11.
(3) Absolvenţilor Şcolii de Formare şi Perfecţionare
a Pregătirii Agenţilor din Administraţia Penitenciară, cu durata de un an, care
solicită încadrarea în sistemul penitenciar li se acordă gradul de agent de
penitenciare şi sunt încadraţi ca debutanţi, fără concurs, cu respectarea
dispoziţiilor art. 11."
10. Articolul 14 va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Condiţiile de participare la concurs,
organizarea şi desfăşurarea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin
ordin al ministrului justiţiei.
(2) La concurs poate participa, în calitate de observator, câte un reprezentant al organizaţiilor
sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei
penitenciare."
11. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15.- (1) Numirea în funcţii publice de execuţie a
candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici debutanţi, cu o
perioadă de stagiu, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (3).
(2) Perioada de stagiu este de un an şi constituie
vechime în muncă, în serviciu sau în specialitate, după caz.
(3) Persoanele admise la concurs care au cel puţin 3
ani vechime în specialitatea corespunzătoare studiilor absolvite ori care au
cel puţin 3 ani vechime în instituţii de apărare naţională, ordine publică şi
siguranţă naţională sunt încadrate ca funcţionari publici definitivi, în
condiţiile prezentei legi."
12. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - Funcţionarii publici debutanţi din sistemul
administraţiei penitenciare au obligaţia să urmeze, în perioada de stagiu,
cursuri de specializare organizate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor, cu excepţia celor
prevăzuţi la art. 13 alin. (2) şi (3)".
13. Alineatul (3) al
articolului 17 va avea următorul cuprins:
„(3) Funcţionarul public debutant din sistemul
administraţiei penitenciare nemulţumit de evaluarea prevăzută la alin. (1)
poate solicita reevaluarea de către o comisie formată din 3 funcţionari publici
cu statut special din cadrul unităţii, care au o vechime în serviciu de cel
puţin 10 ani. Comisia este numită de directorul general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor."
14. La articolul 17, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Funcţionarul public debutant din sistemul
administraţiei penitenciare care, în urma evaluării prevăzute la alin. (1) sau
(3), primeşte calificativul „nesatisfăcător" este declarat necorespunzător
din punct de vedere profesional, iar raportul de serviciu încetează potrivit
art. 57 lit. c)."
15. Alineatul (2) al
articolului 19 va avea următorul cuprins:
„(2) Jurământul de credinţă are următorul conţinut: «Jur
să respect Constituţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să
aplic în mod corect şi fără părtinire legile ţării, să îndeplinesc conştiincios
îndatoririle ce îmi revin în funcţia publică în care am fost numit, să păstrez
secretul profesional şi să respect normele de conduită profesională şi civică.»
Refuzul depunerii jurământului se consemnează în scris şi atrage revocarea
actului de numire în funcţie."
16. Articolul 20 va
avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Numirea în funcţie şi eliberarea din
funcţia de director general, director general adjunct şi director în sistemul
administraţiei penitenciare se dispun prin ordin al ministrului justiţiei.
Pentru celelalte funcţii de conducere, precum şi pentru funcţiile de execuţie
din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi unităţile subordonate, numirea
şi eliberarea din funcţie se dispun, după caz, prin decizie a directorului
general sau a directorilor unităţilor subordonate, potrivit competenţelor
legale."
17. După articolul 20 se
introduc două noi articole, articolele 201 şi 202, cu următorul cuprins:
„Art. 201. -
Ofiţerii se numesc în funcţiile prevăzute în statele de organizare cu grade
profesionale egale sau mai mari cu cel mult două grade faţă de cele pe care le
au. Numirea ofiţerilor în funcţii prevăzute în statele de organizare cu grade
profesionale mai mari cu mai mult de două grade faţă de cele pe care le au se
poate face numai cu aprobarea ministrului justiţiei.
Art. 202. - (1)
Pentru fiecare funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare se va
întocmi şi gestiona un dosar profesional confidenţial, în condiţiile
dispoziţiilor legale privind evidenţa funcţiilor şi a funcţionarilor publici.
(2) Modul de gestionare şi
evidenţă a datelor privind funcţionarii publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciare se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Se interzice introducerea în dosarul profesional
a oricăror documente referitoare la opiniile politice sau sindicale, la religie
ori credinţă, la orientarea sexuală, origine socială sau referitoare la orice
alte elemente discriminatorii.
(4) Funcţionarul public din sistemul administraţiei
penitenciare are acces la propriul dosar profesional, fără nicio îngrădire, iar
la cerere i se pot elibera copii de pe actele din dosar."
18. Alineatul (2) al
articolului 23 va avea următorul cuprins:
„(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei
penitenciare care a fost notat cu calificativul «nesatisfăcător» va fi trecut
într-o funcţie inferioară, prin decizie a directorului general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, a directorului
unităţii din care face parte. Funcţionarul public care nu acceptă trecerea în
funcţia inferioară va fi eliberat din funcţia pe care o deţine, în temeiul art.
57 lit. c)."
19. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) In cariera profesională, în urma
rezultatelor obţinute la evaluarea activităţii profesionale, funcţionarii
publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul de a avansa în
funcţie în condiţiile alin. (2) şi în grad profesional conform prezentei legi.
(2) Avansarea în funcţii publice a funcţionarilor
publici din sistemul administraţiei penitenciare, care îndeplinesc condiţiile
prevăzute de prezenta lege, se face pe bază de concurs, în limita posturilor
prevăzute în statele de organizare.
(3) Avansarea în gradele profesionale se face de
către:
a) Preşedintele României, pentru inspector general de
penitenciare, la propunerea ministrului justiţiei;
b) ministrul justiţiei, pentru ceilalţi ofiţeri, la
propunerea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c) directorul general al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor, pentru agenţi, la propunerea directorilor unităţilor
subordonate.
(4) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei
penitenciare se avansează în gradul profesional următor dacă au împlinit
stagiul minim în gradul profesional deţinut ori împlinesc acest stagiu minim în
cursul anului respectiv şi dacă au fost apreciaţi în ultimii doi ani ai
stagiului minim în grad cu cel puţin calificativul «bun».
(5) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei
penitenciare pot fi avansaţi în gradul profesional următor înaintea împlinirii
stagiului minim, dacă au fost apreciaţi în ultimul an cu calificativul
«excepţional» şi dacă au efectuat jumătate din stagiul minim în grad.
(6) Pentru obţinerea gradului profesional de
inspector general este necesară promovarea examenului
organizat în acest scop."
20. Articolul 25 va avea
următorul cuprins:
„Art. 25. - Stagiul minim în gradele profesionale este:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) inspector şef principal de penitenciare 3 ani;
b) inspector şef de penitenciare
3 ani;
c) subinspector şef de penitenciare 4
ani;
d) inspector principal de penitenciare 3
ani;
e) inspector de penitenciare
3 ani;
f) subinspector de penitenciare 4
ani.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef de penitenciare
5 ani;
b) agent şef adjunct de penitenciare 5
ani;
c) agent principal de penitenciare 5
ani;
d) agent de
penitenciare 5 ani."
21. Articolul 26 va avea
următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Acordarea gradelor profesionale
următoare, în cadrul aceleiaşi categorii, se face în ordinea ierarhică a
gradelor şi în limita gradului maxim prevăzut pentru funcţia pe care o deţine funcţionarul public cu statut
special.
(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei
penitenciare cu gradul de inspector şef principal de penitenciare, care a
dobândit titlul ştiinţific de doctor în specialitatea funcţiei pe care o deţine
sau într-o specialitate înrudită, este exceptat de la prevederile art. 24 alin.
(6).
(3) Acordarea gradelor profesionale, în cadrul
aceleiaşi categorii, se face începând cu data de întâi a lunii următoare celei
în care s-au îndeplinit condiţiile legale privind avansarea în gradul
profesional."
22. Alineatul (1) al
articolului 27 va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Avansarea în categorie a funcţionarilor
publici din sistemul administraţiei penitenciare se realizează prin concurs, în
limita posturilor prevăzute în statele de organizare cu profil corespunzător
specialităţilor necesare sistemului administraţiei penitenciare, dacă sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta lege."
23. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Funcţiile de conducere din sistemul
administraţiei penitenciare se ocupă prin concurs, în condiţiile stabilite prin
ordin al ministrului justiţiei.
(2) Candidaţii la funcţiile de conducere vor susţine
un test psihologic şi un test pentru verificarea
aptitudinilor manageriale, cu caracter eliminatoriu.
(3) Directorul general şi directorii generali
adjuncţi ai Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, precum şi directorii de
unităţi din sistemul administraţiei penitenciare se numesc pentru un mandat de
4 ani, cu posibilitatea prelungirii o singură dată pentru încă 4 ani.
(4) Persoanele din afara sistemului penitenciar care
ocupă funcţiile prevăzute la alin. (3) au, pe perioada mandatului, calitatea de
funcţionar public cu statut special, prevederile prezentei legi aplicându-se în
mod corespunzător. In cazul persoanelor din cadrul sistemului administraţiei
penitenciare numite în condiţiile legii în funcţiile prevăzute la alin. (3),
raporturile de serviciu se suspendă pe perioada exercitării mandatului, cu
păstrarea postului avut anterior."
24. Articolul 29 va avea
următorul cuprins:
„Art. 29. - Metodologia privind avansarea în funcţii a
funcţionarilor publici şi ocuparea posturilor de conducere din sistemul
administraţiei penitenciare se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei."
25. La articolul 31, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Pentru trimiterea la cursuri de pregătire şi
perfecţionare în străinătate, organizate sau finanţate de Administraţia
Naţională a Penitenciarelor, funcţionarii publici susţin un concurs, în
condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei."
26. La articolul 34,
literele c), h), n) şi p) vor avea următorul cuprins:
,,c) uniformă şi echipament specific, alocaţii pentru
hrană, asistenţă medicală şi psihologică, medicamente, proteze stomatologice şi
dispozitive medicale destinate recuperării unor deficienţe organice sau
funcţionale, în mod gratuit, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului
şi ale respectării dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei pentru
asigurările sociale de sănătate;
h) bilete de odihnă, tratament şi recuperare, în
condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului; odihna, tratamentul şi
recuperarea se pot face şi în centrele aparţinând Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor sau ale Ministerului Justiţiei;
................................................................................................................................................
n) asigurare de risc profesional pentru viaţă, sănătate
şi bunuri, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului;
p) consultanţă juridică asigurată de unitate, la
cerere, în cazul cercetării sale pentru fapte comise în timpul sau în legătură
cu exercitarea atribuţiilor de serviciu."
27. Articolul 35 va avea
următorul cuprins:
„Art. 35. - Pentru apărarea intereselor profesionale,
economice, sociale şi culturale, funcţionarii publici din sistemul
administraţiei penitenciare au dreptul la asociere sindicală sau în alte
organizaţii profesionale, dreptul la grevă, precum şi la libertatea
întrunirilor, cu condiţia asigurării a cel puţin o treime din activitate şi a
garantării drepturilor deţinuţilor şi a siguranţei locurilor de detenţie."
28. Alineatul (2) al
articolului 36 se abrogă.
29. Articolul 38 va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Funcţionarii publici cu statut special
au dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu dacă, în localitatea unde
îşi desfăşoară activitatea, ei sau soţul/soţia nu beneficiază de locuinţă în proprietate
ori nu li s-a atribuit locuinţă de către autorităţile administraţiei publice
locale.
(2) Funcţionarii publici cu statut special cărora nu
li s-a acordat locuinţă potrivit alin. (1) şi care nu au în proprietate o
locuinţă în localitatea unde îşi desfăşoară activitatea au dreptul la
compensarea lunară a chiriei în cuantum de până la 50% din venitul net
realizat, dar nu mai mult decât chiria prevăzută în contractul de închiriere
încheiat în condiţiile legii.
(3) Funcţionarii publici care au înstrăinat o
locuinţă proprietate personală după data numirii în funcţie nu beneficiază de
prevederile alin. (1) şi (2).
(4) Absolvenţii instituţiilor de învăţământ prevăzute
la art. 13 alin. (2) şi (3), care au fost numiţi în alte localităţi decât cea
de domiciliu, beneficiază de următoarele drepturi:
a) o primă de instalare egală cu un salariu de bază
brut pentru funcţia pe care urmează să fie încadraţi;
b) decontarea costului transportului pentru el,
membrii familiei şi pentru mobilier;
c) un concediu suplimentar plătit de 5 zile
lucrătoare, la cerere."
30. La articolul 41 se
introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:
„(2) La decesul unui funcţionar public din sistemul
administraţiei penitenciare, unitatea din care făcea parte acordă
soţului/soţiei sau, după caz, copiilor acestuia/acesteia ori, în lipsa
acestora, părinţilor şi moştenitorilor legali ori persoanei care a suportat
cheltuielile ocazionate de deces un ajutor suplimentar de deces egal cu de două
ori salariul de bază brut avut la data decesului.
(3) Funcţionarului public din sistemul administraţiei
penitenciare, care a decedat în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu,
i se acordă, post-mortem, gradul de subinspector de penitenciare pentru cei din
corpul agenţilor şi gradul următor pentru ofiţeri."
31. Articolul 42 va avea
următorul cuprins:
„Art. 42. - (1) Pentru îndeplinirea exemplară a
atribuţiilor de serviciu, funcţionarilor publici din sistemul administraţiei
penitenciare li se pot acorda recompense morale sau materiale, în condiţiile
stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Pentru activitatea desfăşurată, funcţionarilor
publici din sistemul administraţiei penitenciare li se conferă decoraţii
potrivit legii.
(3) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei
penitenciare, decoraţi cu Ordinul Meritul Militar sau cu Semnul onorific în Serviciul Armatei, îşi păstrează toate drepturile conferite de
aceste ordine, dobândite anterior."
32. Alineatul (1) al
articolului 43 va avea următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Durata normală a programului de lucru
este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe săptămână."
33. La articolul 43, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Programul de
lucru al personalului din compartimentele a căror activitate impune prezenţa în
serviciu mai mult de 8 ore se stabileşte de către directorii unităţilor, în
raport cu necesităţile operative, asigurându-se respectarea timpului de lucru
legal."
34. La articolul 46, litera
j) va avea următorul cuprins:
,,j) să se conformeze dispoziţiilor date de
conducătorii ierarhici cărora le este subordonat direct, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (3)."
35. La articolul 46, după
litera m) se introduc trei noi litere, literele n), o) şi p), cu următorul
cuprins:
,,n) în situaţii de catastrofe, calamităţi, revolte în
penitenciar sau alte tulburări de amploare ale activităţilor în unităţile de
penitenciare ori alte asemenea evenimente, personalul de penitenciare aflat în
activitate este obligat să se prezinte, de îndată, la unitatea din care face
parte;
o) la instituirea stării de urgenţă sau a stării de
asediu ori în caz de mobilizare şi război, personalul va acţiona conform legii;
p) în cazul producerii uneia dintre situaţiile prevăzute
la lit. n) şi o), personalul de penitenciare care se află într-o altă
localitate se va prezenta la cea mai apropiată unitate a Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor, informând superiorii săi despre aceasta."
36. La articolul 47,
litera a) va avea următorul cuprins:
„a) să deţină orice altă funcţie publică sau privată
pentru care sunt retribuiţi, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul
superior, din domeniul cercetării ştiinţifice şi al creaţiei
literar-artistice;".
37. La articolul 49, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici
din sistemul administraţiei penitenciare nu pot înceta prin demisie la
instituirea stării de urgenţă sau a stării de asediu ori în caz de mobilizare
şi de război."
38. După articolul 51 se
introduce un nou articol, articolul 511, cu următorul cuprins:
„Art. 511. -
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi
transferaţi, la cererea acestora sau cu acordul lor scris, în aceeaşi sau în
altă funcţie publică din alte unităţi ale sistemului administraţiei
penitenciare."
39. Titlul secţiunii
a 4-a a capitolului V „Incetarea raporturilor de serviciu" va avea următorul
cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Incetarea raporturilor de serviciu şi revocarea din
funcţia de conducere"
40. La articolul 54, literele b) şi d) se abrogă.
41. Articolul 56 se
abrogă.
42. La articolul 57, după
litera e) se introduc două noi litere, literele f) şi g), cu următorul cuprins:
,,f) a fost condamnat prin hotărâre judecătorească
definitivă pentru săvârşirea de infracţiuni;
g) i s-a aplicat sancţiunea disciplinară a eliberării
din funcţie."
43. După articolul 57 se
introduce un nou articol, articolul 571, cu următorul cuprins:
„Art. 571. - (1)
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare nu pot fi
menţinuţi în funcţie după împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute
de lege.
(2) In mod excepţional, funcţionarii publici din
sistemul administraţiei penitenciare pot fi menţinuţi în funcţie cel mult 2 ani
peste limita de vârstă prevăzută la alin. (1), la cerere, dacă starea sănătăţii
le permite şi cu aprobarea ministrului justiţiei, a directorului general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, a directorului
unităţii subordonate."
44. Articolul 58 se abrogă.
45. După articolul 58 se introduce un nou articol,
articolul 581, cu următorul cuprins:
„Art. 581. - (1)
Revocarea din funcţia de conducere se dispune potrivit competenţelor prevăzute
la art. 20, pentru următoarele motive:
a) în cazul în care nu mai îndeplineşte una dintre
condiţiile necesare pentru numirea în funcţia de conducere;
b) în cazul exercitării necorespunzătoare a
atribuţiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul şi
comunicarea, asumarea responsabilităţilor şi aptitudinile manageriale.
(2) La verificarea organizării eficiente a
activităţii vor fi avute în vedere, în principal, următoarele criterii:
folosirea adecvată şi eficientă a resurselor umane, materiale şi financiare,
evitarea pierderilor, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de
criză, raportul resurse investite - rezultate obţinute, gestionarea
informaţiilor, organizarea pregătirii şi perfecţionării profesionale şi
repartizarea sarcinilor.
(3) La verificarea comportamentului şi comunicării vor
fi avute în vedere, în principal, comportamentul şi comunicarea cu subalternii,
cu persoanele aflate în stare de detenţie, cu alte persoane sau instituţii cu
care intră în contact, precum şi cu mass-media, asigurarea accesului la
informaţiile de interes public şi transparenţa actului de conducere.
(4) La verificarea asumării responsabilităţii vor fi
avute în vedere, în principal, modul de îndeplinire a atribuţiilor prevăzute de
lege şi regulamente, implementarea strategiilor naţionale şi secvenţiale în
domeniu şi modul în care sunt respectate drepturile persoanelor private de
libertate, precum şi celelalte dispoziţii legale privind executarea pedepselor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi
avute în vedere, în principal, capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de
decizie, rezistenţa la stres, autoperfecţionarea, capacitatea de analiză,
sinteză, previziune, strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung,
iniţiativă şi capacitatea de adaptare rapidă."
46. Alineatul (1) al
articolului 59 va avea următorul cuprins:
„Art. 59. - (1) Incetarea raporturilor de serviciu în toate situaţiile prevăzute la art. 57 se dispune
prin ordin sau decizie, potrivit competenţelor prevăzute la art. 20."
47. La articolul 60, după
alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu
următorul cuprins:
„(3) Urmărirea penală a funcţionarilor publici din
sistemul administraţiei penitenciare se efectuează în mod obligatoriu de către
procuror, în condiţiile legii.
(4) Competenţa de a efectua urmărirea penală şi de a
judeca în primă instanţă infracţiunile săvârşite de către funcţionarii publici
din sistemul administraţiei penitenciare revine parchetelor de pe lângă
tribunale şi tribunalelor - pentru infracţiunile comise de către agenţi de
penitenciare, parchetelor de pe lângă curţile de apel şi curţilor de apel -
pentru infracţiunile comise de către ofiţeri până la gradul de inspector şef
principal de penitenciare
inclusiv, respectiv Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
şi Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - pentru infracţiunile comise de către
inspectorii generali de penitenciare."
48. La articolul 62,
literele b), c) şi f) vor avea următorul cuprins:
,,b) diminuarea drepturilor salariale corespunzătoare
funcţiei ocupate cu 5-20%, pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de
avansare în funcţie sau grad profesional pe o perioadă de la 1 la 3 ani;
f) eliberarea din funcţie."
49. Alineatul (4) al
articolului 63 va avea următorul cuprins:
„(4) Sancţiunea disciplinară se aplică în maximum 60 de
zile calendaristice de la sesizarea abaterii, dar nu
mai târziu de un an de la data comiterii faptei."
50. Titlul secţiunii a 5-a
a capitolului VI „Prescripţia şi radierea sancţiunilor disciplinare" va avea
următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 5-a
Radierea sancţiunilor disciplinare".
51. Articolul 68 se abrogă.
52. Alineatul (2) al articolului 70 va avea
următorul cuprins:
„(2) Repararea pagubelor aduse Administraţiei Naţionale
a Penitenciarelor în situaţiile prevăzute la alin. (1) se dispune prin emiterea
de către şeful unităţii a unei dispoziţii de imputare, în termen de 30 de zile
de la constatarea pagubei, sau, după caz, prin asumarea unui angajament de
plată. Impotriva dispoziţiei de imputare funcţionarul public în cauză se poate
adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. Dreptul
şefului unităţii de a emite dispoziţia de imputare se prescrie în termen de 3
ani de la data producerii pagubei."
53. După articolul 71 se
introduce un nou articol, articolul 711, cu următorul cuprins:
„Art. 711 - La elaborarea
actelor normative prevăzute de prezenta lege sau a altor acte normative în
domeniu este obligatorie consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative
ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei
penitenciare."
54. Alineatul (4) al
articolului 72 va avea următorul cuprins:
„(4) Personalul civil, preluat prin reorganizarea
Direcţiei Generale a Penitenciarelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,
care are atribuţii similare cu personalul prevăzut la alin. (3) şi îndeplineşte
condiţiile prezentei legi va dobândi calitatea de funcţionar public în sistemul
administraţiei penitenciare."
55. Alineatul (2) al
articolului 73 va avea următorul cuprins:
„(2) Personalul prevăzut la alin. (1) numit în funcţii
publice, care nu îndeplineşte condiţiile minime de studii prevăzute la art. 9
alin. (1), beneficiază de un termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi pentru definitivarea studiilor. Dacă după expirarea perioadei de
5 ani, funcţionarii publici nu şi-au definitivat studiile necesare echivalării
în gradele profesionale pe care le au, ofiţerii de penitenciare vor fi
încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii, iar
agenţilor de penitenciare le vor înceta raporturile de serviciu."
56. Articolul 76 va avea
următorul cuprins:
„Art. 76. - (1) Evidenţa funcţionarilor publici din
sistemul administraţiei penitenciare, pe timpul şi după încetarea raporturilor
de serviciu, precum şi modalităţile de păstrare a acesteia se stabilesc prin
ordin al ministrului justiţiei.
(2) Funcţionarul public este obligat ca, în termen de
15 zile de ia data încetării raportului de serviciu, să se prezinte la centrul
militar pe raza căruia domiciliază, pentru a fi luat în evidenţă ca rezervist
cu specialitatea «penitenciare», în raport de gradul militar echivalent
gradului profesional avut la data încetării raporturilor de serviciu.
(3) Funcţionarii publici luaţi în evidenţă ca
rezervişti pot fi concentraţi sau mobilizaţi pentru completarea efectivelor
unităţilor Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în condiţiile prevăzute
de lege."
57. Articolul 78 va avea
următorul cuprins:
„Art. 78. - Condiţiile privind salarizarea şi
pensionarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se
stabilesc prin legi speciale, în termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi."
58. Articolul 79 va avea
următorul cuprins:
„Art. 79. - (1) Până la intrarea în vigoare a legii
privind salarizarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei
penitenciare, rămân aplicabile, în continuare, dispoziţiile legale referitoare
la salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile
publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
(2) Până la intrarea în vigoare a legii privind
pensiile funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, rămân
aplicabile, în continuare, dispoziţiile legale referitoare la pensionarea
cadrelor militare."
59. După articolul 80 se
introduce un nou articol, articolul 801, cu următorul cuprins:
„Art. 801. - (1) Clerului
din sistemul administraţiei penitenciare îi sunt aplicabile, în mod
corespunzător, dispoziţiile Legii nr. 195/2000 privind constituirea şi
organizarea clerului militar.
(2) Clerul din sistemul administraţiei penitenciare
este asimilat gradelor profesionale ale funcţionarilor publici cu statut
special corespunzătoare gradelor militare prevăzute în Legea nr.
195/2000."
60. Articolul 81 va avea
următorul cuprins:
„Art. 81. - Dispoziţiile prezentei legi se completează,
după caz, cu prevederile cuprinse în legislaţia muncii."
61. La articolul 82, după
alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Referirile la «Direcţia Generală a
Penitenciarelor» cuprinse în alte acte normative se înlocuiesc cu «Administraţia
Naţională a Penitenciarelor».
(5) Referirile la grade profesionale pentru
funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare cuprinse în alte
acte normative se înlocuiesc cu cele prevăzute la art.
9 alin. (2) din prezenta lege."
Art. II. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, gradele profesionale ale
personalului din penitenciare vor fi echivalate cu menţinerea drepturilor şi a
vechimii în grade câştigate anterior, după cum urmează:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) inspector general de penitenciare - inspector
general şef, inspector general principal şi inspector general;
b) inspector şef principal de penitenciare -
inspector şef principal;
c) inspector şef de penitenciare - inspector şef;
d) subinspector şef de penitenciare - subinspector
şef;
e) inspector principal de penitenciare - inspector
principal;
f) inspector de penitenciare - inspector;
g) subinspector de penitenciare - subinspector.
B. Corpul agenţilor de
penitenciare:
a) agent şef principal de penitenciare - agent şef
principal;
b) agent şef de penitenciare - agent şef;
c) agent şef adjunct de penitenciare - agent şef
adjunct;
d) agent principal de penitenciare - agent principal;
e) agent de penitenciare - agent.
Art. III. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, orice dispoziţie contrară
se abrogă.
Art. IV. - Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 581
din 30 iunie 2004, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul administraţiei şi
internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu