ORDONANTA DE URGENTA Nr. 141 din 13 octombrie 2005
pentru ratificarea Protocolului aditional la Scrisoarea de intelegere privind
controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001,
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Bucuresti la 26 septembrie 2005
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 946 din 25 octombrie 2005
Avand in vedere faptul ca, in contextul bunelor relatii de colaborare
stabilite cu autoritatile americane, pe baza cadrului juridic bilateral,
incepand cu anul 2001 Statele Unite ale Americii au acordat Romaniei asistenta
financiara constand in fonduri nerambursabile, in conditiile stabilite prin Scrisoarea
de intelegere dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii
privind controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3
iulie 2001,
luand in considerare faptul ca la 26 septembrie 2005 a fost semnat la
Bucuresti Protocolul aditional la Scrisoarea de intelegere dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii privind controlul drogurilor
si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001,
tinand cont de faptul ca in termen de 20 de zile de la semnarea
documentului bilateral de cooperare Guvernul Romaniei trebuie sa notifice
Guvernului Statelor Unite ale Americii faptul ca au fost indeplinite
procedurile legale interne necesare pentru intrarea in vigoare a documentului,
pentru ca partea romana sa beneficieze de asistenta oferita de Guvernul
Statelor Unite ale Americii in valoare de 1.750.000 dolari S.U.A., element care
vizeaza interesul public si constituie situatie extraordinara a carei
reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, al
art. 19 alin. (1) lit. h) si alin. (3) din Legea nr. 590/2003 privind
tratatele,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Protocolul aditional la Scrisoarea de intelegere privind
controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001,
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Bucuresti la 26 septembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
PROTOCOL ADITIONAL
la Scrisoarea de intelegere privind controlul drogurilor si aplicarea legii,
semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001, intre Guvernul Romaniei si Guvernul
Statelor Unite ale Americii
I. Dispozitii generale
Guvernul Romaniei (GR) si Guvernul Statelor Unite ale Americii (GSU)
(fiecare guvern denumit parte sau, colectiv, parti) convin sa modifice
Scrisoarea de intelegere dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite
ale Americii privind controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la
Bucuresti la 3 iulie 2001 (denumita in continuare Intelegere) si sa sustina
doua proiecte in derulare si doua noi proiecte de aplicare a legii in
conditiile stipulate in Intelegere, asa cum va fi modificata aceasta prin
prezentul protocol aditional.
GSU va furniza un fond de 1.750.000 dolari S.U.A. constand in asistenta
suplimentara in beneficiul GR pentru proiectele descrise mai jos. Din aceasta
suma totala GSU va furniza aproximativ 1.185.000 dolari S.U.A., reprezentand
costul actiunilor de pregatire suplimentara si asistenta tehnica, aceasta asistenta
fiind contractata prin alte agentii ale GSU in beneficiul GR, in conformitate
cu termenii si conditiile Intelegerii, asa cum a fost modificata prin prezentul
protocol aditional. GSU va mentine disponibila suma ramasa, in valoare de
565.000 dolari S.U.A., aceasta urmand a fi angajata in beneficiul GR in
conformitate cu termenii si conditiile Intelegerii, asa cum a fost modificata
prin prezentul protocol aditional.
Fondurile furnizate prin prezentul protocol aditional la Intelegere vor
sustine 4 proiecte destinate:
1. sa asiste GR, prin punerea la dispozitie a unui consilier juridic
rezident, in procesul de reforma a sistemului sau de justitie penala si pentru
combaterea coruptiei functionarilor guvernamentali;
2. sa asiste Inspectoratul General al Politiei Romane sa isi dezvolte
structura de investigare a criminalitatii cibernetice si capacitatea de
executare a operatiunilor antidrog;
3. sa asiste GR sa isi dezvolte capacitatea de gestionare a institutiilor
de aplicare a legii;
4. sa asiste GR sa consolideze institutiile din sistemul de justitie
penala.
Descrierea completa a proiectelor si scopurile acestora sunt cuprinse in
sectiunea II de mai jos. Toate celelalte obligatii, termeni si conditii
nemodificate, specificate in Intelegere, vor ramane aplicabile, in vigoare si
cu efecte depline.
Asigurarea asistentei financiare nerambursabile de catre GSU dupa
incheierea anului fiscal in curs este conditionata de progresul satisfacator in
realizarea obiectivelor proiectului si de disponibilitatea fondurilor aprobate
si alocate anual de Congresul Statelor Unite ale Americii, precum si de
aprobarea Biroului afacerilor internationale in domeniul combaterii drogurilor
si aplicarii legii (INL) din cadrul Departamentului de Stat al Statelor Unite
ale Americii.
II. Descrierea proiectului
Durata planificata a acestor proiecte este de un an.
1. Proiectul privind consilierul juridic rezident
Descrierea proiectului
In 2005 - 2006 activitatea consilierului juridic rezident se va axa pe
urmatoarele:
1. asistenta acordata GR pentru cresterea eficientei Parchetului National
Anticoruptie (PNA) in urmarirea in justitie a actelor de coruptie la toate
nivelurile;
2. asistenta acordata GR in dezvoltarea capacitatii necesare pentru a
ancheta si a urmari in justitie noile tipuri de infractiuni, cum ar fi traficul
de fiinte umane si spalarea de bani;
3. asistenta acordata GR in procesul de reforma al curtilor de apel;
4. asistenta acordata GR in crearea unui program pentru victimele care au
si calitate de martor in cazurile de trafic de fiinte umane;
5. in legatura cu programul pentru victimele care au si calitate de martor,
asistenta acordata GR in dezvoltarea capacitatii de a primi si a transmite
marturia victimei in cazurile de trafic de fiinte umane prin intermediul unui
sistem de videoconferinta amplasat in curtile de apel din tara;
6. sprijinirea infiintarii unui nou Inspectorat pentru Crima Organizata si
Terorism.
Obiective/Evaluarea performantei
1. Asistenta acordata autoritatilor romane in combaterea eficienta a crimei
organizate. Sprijin acordat GR in dezvoltarea unei capacitati moderne de
gestionare si a unei strategii durabile de programe de instruire pentru
Inspectoratul pentru Crima Organizata si Terorism nou-infiintat.
- Reusita eforturilor GR de a combate crima organizata se reflecta in
numarul de arestari si dosare penale.
2. Asistenta pentru politie si procurori axata pe dezvoltarea capacitatii
necesare de a ancheta si a urmari in justitie noile tipuri de infractiuni, cum
ar fi traficul de fiinte umane, spalarea de bani si incalcarile legislatiei
privind drepturile de proprietate intelectuala.
- GR are o capacitate marita de a ancheta si a urmari in justitie noile
tipuri de infractiuni.
- Numarul de arestari si dosare penale creste.
3. Asistenta tehnica in perfectionarea procedurilor privind spalarea de
bani, confiscarea averilor si finantarea terorismului, in vederea implementarii
eficiente a cerintelor din conventiile si protocoalele internationale.
- Creste eficienta analitica si coordonarea institutiilor din domeniul de
aplicare a legii de catre GR.
- Creste numarul rapoartelor realizate de serviciile de informatii
financiare referitoare la tranzactiile suspecte.
- Creste numarul anchetelor si al urmaririlor in justitie de aceasta
natura.
4. Cresterea capacitatii operationale si manageriale a PNA de a investiga
si a urmari in justitie in mod eficient actele de coruptie la nivel inalt.
Cresterea capacitatii procurorilor PNA de a asimila legislatia recent adoptata
privind declaratiile de avere si analiza activelor nete in investigatiile
financiare.
- PNA investigheaza si solutioneaza eficient un numar sporit de cazuri de
coruptie la nivel inalt.
- Numarul de cazuri nesolutionate se micsoreaza.
5. Asistenta acordata magistratilor romani pentru implementarea reformelor
in sistemul juridic, inclusiv a noilor responsabilitati privind aprobarea
procedurilor penale si a noilor programe de crestere a eficientei si a
responsabilitatii in sistemul de justitie.
- Magistratii creeaza reguli standardizate pentru revizuirea cererilor de
autorizatii de perchezitie.
6. Asistenta acordata GR in crearea unui program pentru victimele care au
si calitate de martor, inclusiv finantarea unui fond adecvat de sprijin si a
unui sistem tip videoconferinta, menite sa usureze presiunile de ordin logistic
asupra victimelor vulnerabile.
- GR creeaza, implementeaza si participa la finantarea unui program pentru
victimele martori.
- Echipa pentru victimele martori se implica activ in cazuri, realizeaza o
evaluare a legislatiei in vigoare si recomanda reforme.
- Se adopta legislatia privind victimele infractiunilor.
- Se infiinteaza fondul pentru victimele infractiunilor.
2. Proiectul de continuare a asistentei in domeniul criminalitatii
cibernetice si al traficului de droguri
Descrierea proiectului
Proiectul de continuare a asistentei in domeniul criminalitatii cibernetice
si al traficului de droguri va asigura in continuare asistenta pentru cresterea
capacitatii GR de a identifica, investiga si urmari in justitie
infractionalitatea cibernetica si traficul de droguri. Proiectul va beneficia
de expertiza specialistilor americani din domeniul aplicarii legii care vor
instrui in continuare serviciile de combatere a criminalitatii cibernetice si
antidrog din Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR).
In cadrul acestui proiect se vor furniza, de asemenea, echipamente si
materiale suplimentare Politiei Romane, incluzand si serviciile judetene si
centrele zonale. Proiectul va pune accentul pe cresterea performantei
serviciilor de criminalitate cibernetica si antidrog si pe imbunatatirea
coordonarii, cooperarii, comunicarii interne, precum si a comunicarii cu
agentiile de aplicare a legii din SUA.
In mod concret, in cadrul proiectului se vor sustine sesiuni de instruire
pe tehnici de recuperare a probelor din sistemele informatice, fraude
informatice si penetrarea retelelor de calculatoare, operatiuni sub acoperire
pe droguri si analiza informatiilor, spalare de bani si investigarea
infractiunilor financiare. Sesiunile de instruire vor aborda metodele de lucru
in grupuri comune de ofiteri de politie si procurori si vor include si
reprezentanti imputerniciti sa propuna amendarea legislatiei in vigoare, astfel
incat sa se discute si posibile schimbari legislative. Ca o ultima mentiune,
prin acest proiect se vor oferi echipamentele necesare pentru completarea si
aducerea la standarde a echipamentelor oferite anterior in cadrul acestui
proiect si aflate deja in exploatare.
Obiective/Evaluarea performantei
1. Dezvoltarea cunostintelor de specialitate ale ofiterilor de politie,
procurorilor si reprezentantilor imputerniciti sa propuna amendarea legislatiei
in vigoare, in domeniul criminalitatii cibernetice si al traficului de droguri,
incluzand si tehnici de investigatie moderne, cum ar fi grupurile de lucru.
Cresterea capacitatii de a recupera informatii din retele de calculatoare si
calculatoare confiscate
- Politistii romani dovedesc stapanirea unor tehnici si cunostinte moderne
in anchetarea infractiunilor din domeniul criminalitatii cibernetice si al
traficului de droguri, recuperarea datelor din sistemele informatice si
utilizarea grupurilor de lucru comune.
- Cresterea numarului de anchete in cazuri privind criminalitatea
cibernetica si traficul de droguri, care conduc la un numar mai mare de dosare
penale
2. Promovarea schimbului eficient si rapid de informatii intre departamentele
cu atributii in aplicarea legii si incurajarea utilizarii calculatoarelor in
desfasurarea investigatiilor
- Informatiile sunt transmise intr-o maniera mai eficienta si intr-un timp
mai scurt, astfel incat se faciliteaza cresterea numarului de anchete si dosare
penale.
- Politistii romani devin mai eficienti in utilizarea calculatoarelor si
sunt mai pregatiti sa faca fata metodelor sofisticate ale infractorilor.
3. Strangerea relatiilor de cooperare dintre institutiile cu atributii in
aplicarea legii din Romania si din SUA in domeniul criminalitatii cibernetice
si al traficului de droguri
- Raportul de operatiuni al institutiilor de aplicare a legii din SUA
mentioneaza strangerea relatiilor de cooperare.
- Numarul de investigatii desfasurate impreuna creste.
4. Asistenta acordata GR in dezvoltarea si implementarea unei legislatii
eficiente (Proiectul privind consilierul juridic rezident va participa la
realizarea acestui deziderat)
- Includerea reprezentantilor imputerniciti sa propuna amendarea
legislatiei in vigoare in aceste sesiuni de instruire asigura punctul de
plecare pentru imbunatatirea prevederilor legale
3. Proiectul privind managementul institutiilor cu atributii in domeniul
aplicarii legii
Descrierea proiectului
Proiectul va incepe cu o evaluare facuta de experti si cu o analiza a
capacitatilor de management din institutiile cu atributii in domeniul aplicarii
legii in Romania si a programelor postuniversitare. Ulterior, proiectul va
oferi programe de pregatire specializate pentru managementul institutiilor din
domeniul aplicarii legii, inclusiv procedurile bugetare, administrarea bugetara
si imbunatatiri la programa de invatamant de management a academiilor de
politie.
Obiective/Evaluarea performantei
1. Imbunatatirea capacitatii conducerii institutiilor din domeniul
aplicarii legii din Romania de a realiza si de a administra bugete si resurse
ale unitatilor
- Furnizarea de programe de pregatire, de echipamente si materiale
- Managerii folosesc tehnici si demonstreaza capacitatea de a realiza si de
a administra bugete si resurse ale unitatilor.
- Adoptarea modificarilor aduse la programele de invatamant de management
ale academiilor de politie
2. Promovarea schimbului de informatii rapid si eficient intre manageri si
subordonati
- Managerii demonstreaza disponibilitatea si capacitatea de a imbunatati
fluxul de informatii catre subordonati.
3. Imbunatatirea capacitatii conducerii de a limita coruptia
- Asigurarea de programe de pregatire
- Cresterea numarului de cazuri de eliminare sau de limitare a coruptiei
din politie de catre manageri
4. Proiectul privind institutiile din sistemul de justitie penala
Descrierea proiectului
Proiectul va oferi asistenta specifica in vederea consolidarii
institutiilor din sistemul de justitie penala prin punerea accentului asupra
noilor prevederi ale Codului penal, dar si prin promovarea unor practici
judiciare mai bune si a transparentei in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
In cadrul proiectului se vor organiza seminarii de pregatire, se vor publica
cele mai bune practici si se va lucra in parteneriat cu Proiectul privind
consilierul juridic rezident si cu alte initiative internationale sau locale.
Obiective/Evaluarea performantei
1. Dezvoltarea capacitatii juridice de utilizare a noilor prevederi din
Codul penal
- Justificarea cu documente a practicilor juridice in vigoare, a deciziilor
privind mandatele de arestare si de perchezitie, precum si a modului de
folosire a dovezilor care presupun tehnici noi
- Realizarea unei evaluari a acestor practici si a practicilor optime,
precum si elaborarea unor situatii ipotetice si a unei metodologii complete
pentru judecatori
- Derularea unei serii de seminarii de pregatire dedicate implementarii
metodologiei
- Evaluarea rezultatelor seminariilor si popularizarea acestora in vederea
promovarii folosirii celor mai bune practici
2. Promovarea transparentei si a responsabilitatii in cadrul Consiliului
Superior al Magistraturii
- Redactarea modificarilor aduse codului etic din sistemul juridic si
prezentarea lor ca recomandari
- Aprobarea si implementarea codului de etica pentru personalul de la
curtile de apel
- Realizarea unui software pentru documentarea si obtinerea de referinte
pentru deciziile Consiliului Superior al Magistraturii
- Publicarea raportului final
III. Verificarea rezultatelor obtinute
Metodele de verificare a rezultatelor obtinute in cadrul acestui proiect includ
observarea de catre personalul partilor si studierea statisticilor oficiale.
Partile cad de acord sa evalueze impreuna statisticile oficiale ale GR
referitoare la numarul de arestari, incalcari ale legii privind regimul
drogurilor si numarul de persoane impotriva carora s-a inceput urmarirea
penala, pentru a stabili cifre comparative si a determina daca asistenta
acordata de GSU da sau nu rezultatele scontate de la an la an. Chestionarele
completate de beneficiarii sesiunilor de pregatire vor fi, de asemenea,
folosite la evaluarea rezultatelor proiectului.
IV. Intrarea in vigoare si incetarea valabilitatii
Prezentul protocol aditional va intra in vigoare la data primirii de catre
GSU a notificarii scrise prin care GR informeaza despre indeplinirea procedurii
legale interne necesare pentru intrarea sa in vigoare, daca aceasta notificare
este primita in termen de 20 de zile de la semnarea prezentului protocol
aditional. Oricare dintre parti poate denunta prezentul protocol aditional prin
notificarea prealabila a unei astfel de intentii, transmisa celeilalte parti cu
90 de zile inaintea datei avute in vedere pentru incetarea valabilitatii
acestuia. Incetarea valabilitatii prezentului protocol aditional va anula orice
obligatii asumate de parti privind contributiile in temeiul acestuia, cu
exceptia platilor pentru angajamente facute cu terti inaintea datei notificarii
intentiei de denuntare a prezentului protocol aditional.
Semnat la Bucuresti, Romania, in data de 26 septembrie 2005, in doua
exemplare originale, fiecare in limbile romana si engleza, ambele texte fiind
egal autentice.
Pentru Guvernul Romaniei,
Florin Sandu,
secretar de stat
Pentru Guvernul
Statelor Unite ale Americii,
Mark Taplin,
insarcinat cu afaceri