ORDONANTA DE URGENTA Nr. 117 din 24 noiembrie 2004
privind ratificarea Acordului dintre Romania si Uniunea Europeana stabilind
cadrul general de participare a Romaniei la operatiunile Uniunii Europene de
gestionare a crizelor, semnat la Bruxelles la 22 noiembrie 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1124 din 29 noiembrie 2004
Avand in vedere ca misiunea ALTHEA a Uniunii Europene in Bosnia si
Hertegovina, care va prelua responsabilitatile actualei misiuni SFOR a NATO, va
debuta pe 2 decembrie 2004, iar baza participarii Romaniei la aceasta
operatiune va fi acest acord negociat de autoritatile romane competente cu
reprezentantii Uniunii Europene si semnat la 22 noiembrie 2004, se impune
adoptarea unei masuri legislative imediate.
In temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Romania si Uniunea Europeana stabilind cadrul
general de participare a Romaniei la operatiunile Uniunii Europene de
gestionare a crizelor, semnat la Bruxelles la 22 noiembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu,
secretar de stat
p. Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ACORD
intre Romania si Uniunea Europeana stabilind cadrul general de participare a
Romaniei la operatiunile Uniunii Europene de gestionare a crizelor*)
*) Traducere.
Uniunea Europeana (U.E.), pe de o parte, si Romania, pe de alta parte,
denumite in continuare parti,
luand in considerare faptul ca:
1. U.E. poate decide sa actioneze in domeniul gestionarii crizelor;
2. U.E. va decide daca statele terte vor fi invitate sa participe la o
operatiune U.E. de gestionare a crizelor. Romania poate accepta invitatia U.E.
si isi poate oferi propria contributie. Intr-un asemenea caz, U.E. va decide
asupra acceptarii contributiei propuse de Romania;
3. daca U.E. decide sa desfasoare o operatiune militara de gestionare a
crizelor cu recurs la mijloacele si capacitatile NATO, Romania isi poate
exprima intentia de principiu de a lua parte la operatiune;
4. Consiliul European de la Bruxelles din 24 si 25 octombrie 2002 a
convenit modalitatile de implementare a prevederilor convenite de Consiliul
European de la Nisa din 7 - 9 decembrie 2000 privind implicarea membrilor
europeni ai NATO, nemembri U.E., in gestionarea, sub conducerea U.E. a
crizelor;
5. este preferabila stipularea conditiilor privind participarea Romaniei la
operatiunile U.E. de gestionare a crizelor intr-un acord-cadru referitor la o
posibila viitoare participare, in locul definirii acestora, de la caz la caz,
pentru fiecare operatiune;
6. un astfel de acord nu va afecta autonomia decizionala a U.E. si nici
posibilitatea Romaniei de a decide, de la caz la caz, asupra participarii sale
la o operatiune U.E. de gestionare a crizelor;
7. un astfel de acord trebuie sa se refere numai la viitoarele operatiuni
U.E. de gestionare a crizelor si nu va aduce atingere eventualelor acorduri in
vigoare care reglementeaza participarea Romaniei intr-o operatiune U.E. de
gestionare a crizelor in desfasurare,
au convenit urmatoarele:
SECTIUNEA I
Prevederi generale
Art. 1
Decizii referitoare la participare
1. In urma deciziei U.E. de a invita Romania sa participe la o operatiune
U.E. de gestionare a crizelor si o data ce Romania a decis sa participe,
Romania va oferi informatii asupra contributiei propuse U.E.
2. Acolo unde U.E. decide sa desfasoare o operatiune militara de gestionare
a crizelor cu recurgerea la mijloacele si capacitatile NATO, Romania va informa
U.E. asupra oricarei intentii de participare la operatiune si va furniza, in
consecinta, informatii asupra oricarei contributii propuse.
3. U.E. va evalua contributia Romaniei dupa consultarea cu Romania.
4. U.E. va furniza Romaniei date preliminare privind contributia probabila
la costurile comune ale operatiunii, in scopul sprijinirii Romaniei in
formularea ofertei sale.
5. U.E. va comunica Romaniei, intr-o scrisoare, rezultatul evaluarii, in
scopul asigurarii participarii Romaniei in concordanta cu prevederile
prezentului acord.
Art. 2
Cadrul general
1. Romania se va asocia actiunii comune prin care Consiliul Uniunii
Europene decide ca U.E. va conduce operatiunea de gestionare a crizelor si
oricarei actiuni comune sau decizii prin care Consiliul Uniunii Europene decide
prelungirea operatiunii U.E. de gestionare a crizelor, in concordanta cu
prevederile prezentului acord si cu orice aranjamente necesare implementarii.
2. Contributia Romaniei la o operatiune U.E. de gestionare a crizelor nu va
aduce atingere autonomiei decizionale a Uniunii Europene.
Art. 3
Statutul personalului si al fortelor
1. Statutul personalului desemnat de Romania sa participe la operatiunea
civila U.E. de gestionare a crizelor si/sau al fortelor romane participante la
operatiunea militara U.E. de gestionare a crizelor va fi reglementat prin
Acordul privind statutul fortelor/misiunii, daca acesta exista, incheiat intre
U.E. si statul/statele in care se desfasoara operatiunea.
2. Statutul personalului incadrat in cartierele generale sau elementele de
comanda localizate in afara statului/statelor in care se desfasoara operatiunea
U.E. de gestionare a crizelor va fi reglementat prin aranjamentele dintre
cartierele generale si elementele de comanda respective si Romania.
3. Fara a aduce atingere acordului privind statutul fortelor/misiunii
mentionat la paragraful 1 al acestui articol, Romania isi va exercita
jurisdictia asupra personalului sau care participa la operatiunea U.E. de
gestionare a crizelor.
4. Romania va raspunde la orice pretentie in legatura cu participarea sa la
o operatiune U.E. de gestionare a crizelor, formulata de sau legata de oricare
dintre membrii personalului sau. Romania va fi responsabila cu luarea de
masuri, in special legale sau disciplinare, impotriva membrilor personalului
sau in conformitate cu legile si cu regulamentele proprii.
5. Romania se angajeaza sa faca o declaratie privind renuntarea la
revendicari impotriva oricarui stat participant la o operatiune U.E. de
gestionare a crizelor la care participa si Romania si sa faca aceasta in
momentul semnarii prezentului acord. Un model al unei astfel de declaratii este
anexat la prezentul acord.
6. Statele membre ale U.E. se angajeaza sa faca o declaratie privind
renuntarea la revendicari, pentru orice viitoare participare a Romaniei intr-o
operatiune U.E. de gestionare a crizelor, si sa faca aceasta in momentul semnarii
prezentului acord. Un model al unei astfel de declaratii este anexat la
prezentul acord.
Art. 4
Informatii clasificate
1. Romania va lua toate masurile necesare pentru a asigura protejarea
informatiilor U.E. clasificate, in conformitate cu reglementarile de securitate
ale Consiliului Uniunii Europene, cuprinse in Decizia Consiliului nr.
264/2001/CE din 19 martie 2001*1), si in conformitate cu liniile directoare
elaborate de autoritatile competente, inclusiv de comandantul operatiunii U.E.,
in cazul unei operatiuni militare U.E. de gestionare a crizelor, sau de seful
misiunii U.E., in cazul unei operatiuni civile U.E. de gestionare a crizelor.
2. In cazul in care U.E. si Romania au incheiat un acord asupra
procedurilor de securitate privind schimbul de informatii clasificate,
prevederile unui astfel de acord se vor aplica in contextul unei operatiuni
U.E. de gestionare a crizelor.
------------
*1) JO L 101, 11 aprilie 2001, p. 1.
SECTIUNEA a II-a
Prevederi privind participarea la operatiuni civile de gestionare a
crizelor
Art. 5
Personalul participant la o operatiune civila U.E. de gestionare a crizelor
1. Romania se va asigura ca personalul sau participant la o misiune civila
U.E. de gestionare a crizelor isi executa misiunea in conformitate cu:
- actiunea comuna si cu amendamentele ulterioare, asa cum sunt mentionate
in art. 2 paragraful 1 din acord;
- planul de operatii;
- masurile de implementare.
2. Romania il va informa in timp util pe seful de misiune al operatiunii
civile U.E. de gestionare a crizelor si Secretariatul General al Consiliului
Uniunii Europene in legatura cu orice schimbare intervenita cu privire la
contributia sa la operatiunea civila U.E. de gestionare a crizelor.
3. Membrii personalului desemnat sa participe la misiunea civila U.E. de
gestionare a crizelor vor efectua un examen medical, vor fi vaccinati si vor fi
certificati medical, de catre o autoritate competenta din Romania, ca fiind
apti pentru misiune. Personalul desemnat pentru operatiunea civila U.E. de
gestionare a crizelor va trebui sa prezinte o copie a acestui certificat.
Art. 6
Lantul de comanda
1. Personalul desemnat de Romania va actiona si isi va indeplini
indatoririle numai in conformitate cu obiectivele operatiunii civile U.E. de
gestionare a crizelor.
2. Intregul personal va ramane sub comanda deplina a autoritatilor
nationale.
3. Autoritatile nationale vor transfera controlul operational catre seful
de misiune al operatiunii civile U.E. de gestionare a crizelor, care va
exercita aceasta comanda prin intermediul unei structuri ierarhice de comanda
si control.
4. Seful de misiune va conduce operatiunea civila U.E. de gestionare a
crizelor si va raspunde de administrarea cotidiana a acesteia.
5. Romania va avea aceleasi drepturi si obligatii, in ceea ce priveste
gestionarea cotidiana a operatiunii, ca si statele membre ale U.E. care
participa la operatiune, in conformitate cu instrumentele juridice mentionate
in art. 2 paragraful 1 din acord.
6. Seful de misiune al operatiunii civile U.E. de gestionare a crizelor va
fi responsabil cu controlul disciplinei in randul personalului operatiunii
civile U.E. de gestionare a crizelor. Atunci cand este necesar, autoritatile
nationale abilitate vor lua masurile disciplinare adecvate.
7. Romania va desemna un Punct de Contact al Contingentului National
(PCCN), care va reprezenta contingentul national in operatiune. PCCN va raporta
sefului de misiune al operatiunii civile U.E. de gestionare a crizelor asupra
problemelor legate de contingentul national si va fi responsabil cu disciplina
in cadrul detasamentului.
8. Decizia de incheiere a operatiunii va fi luata de catre Uniunea
Europeana dupa consultarea prealabila a Romaniei, in conditiile in care, la
data incheierii acesteia, Romania contribuie inca la operatiunea civila U.E. de
gestionare a crizelor.
Art. 7
Aspecte financiare
1. Romania isi va asuma costurile asociate participarii sale la operatiune,
cu exceptia costurilor care fac obiectul finantarii comune, in conformitate cu
bugetul operational al operatiunii. Aceasta se va face cu respectarea
prevederilor art. 8.
2. In caz de deces, ranire, pierdere sau pagube cauzate persoanelor fizice
ori juridice din statul/statele pe teritoriul caruia/carora se desfasoara
operatiunea, Romania va plati, in cazul in care a fost stabilita
responsabilitatea sa, compensatii conform conditiilor prevazute de acordul
privind statutul misiunii, daca acesta exista, asa cum se mentioneaza in art. 3
paragraful 1 din acord.
Art. 8
Contributia la bugetul operational
1. Romania va contribui la finantarea bugetului operational al operatiunii
civile U.E. de gestionare a crizelor.
2. Contributia financiara a Romaniei la bugetul operatiunii va fi suma cea
mai mica dintre urmatoarele doua variante:
a) acea parte din suma de referinta proportionala cu raportul dintre
venitul national brut (VNB) propriu si totalul VNB-urilor tuturor statelor care
contribuie la bugetul operational al operatiunii; sau
b) acea parte din suma de referinta pentru bugetul operational,
proportionala cu raportul dintre numarul membrilor personalului sau participant
la operatiune si numarul total al membrilor personalului tuturor statelor
participante la operatiune.
3. Prin derogare de la prevederile paragrafelor 1 si 2 de mai sus, Romania
nu va contribui la finantarea alocatiilor zilnice platite personalului din
statele membre ale U.E.
4. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1 de mai sus, U.E. va
excepta, in principiu, statele terte de la plata contributiilor financiare
pentru o anumita operatiune civila U.E. de gestionare a crizelor, atunci cand:
a) U.E. decide ca statul tert participant la operatiune are o contributie
semnificativa care este esentiala pentru operatiune; sau
b) statul tert participant la operatiune are un VNB pe cap de locuitor ce
nu il depaseste pe cel al nici unui stat membru al U.E.
5. Un aranjament privind modalitatile practice de plata va fi semnat intre
seful de misiune al operatiunii civile U.E. de gestionare a crizelor si
serviciile administrative abilitate din Romania, acesta urmand sa reglementeze
contributia Romaniei la bugetul operational al operatiunii civile U.E. de
gestionare a crizelor. Acest aranjament va include, inter alia, urmatoarele
prevederi:
a) suma respectiva;
b) aranjamentele de plata a contributiei financiare;
c) procedura de audit.
SECTIUNEA a III-a
Prevederi referitoare la participarea la operatiuni militare de gestionare
a crizelor
Art. 9
Participarea la operatiuni militare U.E. de gestionare a crizelor
1. Romania se va asigura ca personalul sau participant la o operatiune
militara U.E. de gestionare a crizelor isi executa misiunea in conformitate cu:
- actiunea comuna si cu amendamentele ulterioare, asa cum sunt mentionate
in art. 2 paragraful 1 din acord;
- planul de operatii;
- masurile de implementare.
2. Personalul desemnat de Romania isi va indeplini indatoririle si va
actiona numai in conformitate cu obiectivele operatiunii militare U.E. de
gestionare a crizelor.
3. Romania il va informa in timp util pe comandantul operatiunii U.E. in
legatura cu orice schimbare intervenita cu privire la participarea sa la
operatiune.
Art. 10
Lantul de comanda
1. Toate fortele si personalul participant la operatiunea militara U.E. de
gestionare a crizelor vor ramane sub deplina comanda a autoritatilor lor
nationale.
2. Autoritatile nationale vor transfera comanda si/sau controlul tactic si
operational asupra fortelor si personalului lor catre comandantul operatiunii
U.E. Comandantul operatiunii U.E. are drept de delegare a autoritatii.
3. Romania va avea aceleasi drepturi si obligatii, in termeni de gestiune
cotidiana a operatiunii, ca si statele membre ale U.E. participante.
4. Comandantul operatiunii U.E. poate solicita, dupa consultari cu Romania,
in orice moment, retragerea contributiei Romaniei.
5. Romania va numi un inalt reprezentant militar, care va reprezenta detasamentul
sau national in cadrul operatiunii militare U.E. de gestionare a crizelor.
Inaltul reprezentant militar se va consulta cu comandantul fortei U.E. in orice
chestiune legata de operatiune si va fi responsabil cu disciplina in cadrul
detasamentului.
Art. 11
Aspecte financiare
1. Fara a aduce atingere art. 12, Romania isi va asuma toate costurile
asociate participarii sale la operatiune, cu exceptia acelor costuri care fac
obiectul finantarii comune, in conformitate cu instrumentele juridice
mentionate in art. 2 paragraful 1, precum si in Decizia Consiliului nr.
197/2004/PESC din 23 februarie 2004 privind mecanismul de administrare
financiara a costurilor comune ale operatiunilor U.E. cu implicatii militare
sau de aparare.*2)
2. In caz de deces, ranire, pierderi sau pagube cauzate persoanelor fizice
ori juridice din statul/statele pe teritoriul caruia/carora se desfasoara
operatiunea, Romania va plati, in cazul in care a fost stabilita
responsabilitatea sa, compensatii in conformitate cu conditiile prevazute de
acordul privind statutul fortelor, daca acesta exista, potrivit art. 3
paragraful 1 din acord.
------------
*2) OJL 63, 28 februarie 2004, p. 68.
Art. 12
Contributia la costurile comune
1. Romania va contribui la finantarea costurilor comune ale operatiunii
militare U.E. de gestionare a crizelor.
2. Contributia financiara a Romaniei la costurile comune va fi suma cea mai
mica dintre urmatoarele doua variante:
a) acea parte din suma de referinta pentru costurile comune, care este
proportionala cu raportul dintre venitul national brut (VNB) propriu si totalul
VNB-urilor tuturor statelor care contribuie la costurile comune ale
operatiunii; sau
b) acea parte din suma de referinta pentru costurile comune, care este
proportionala cu raportul dintre numarul membrilor personalului sau participant
la operatiune si numarul total al personalului tuturor statelor participante la
operatiune.
In calculul prevazut la paragraful 2b), atunci cand Romania contribuie cu
personal numai la Cartierul General al Operatiunii sau al Fortei, raportul
utilizat va fi acela dintre numarul personalului sau si totalul personalului
Cartierului General respectiv. Altfel, raportul va fi acela dintre contributia
totala a Romaniei si totalul personalului pentru operatiune.
3. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1 de mai sus, U.E. va
excepta, in principiu, statele terte de la contributiile financiare la
costurile comune ale unei anumite operatiuni militare U.E. de gestionare a
crizelor, atunci cand:
a) Uniunea Europeana decide ca statul tert participant la operatiune
furnizeaza o contributie semnificativa in mijloace si/sau capacitati esentiale
pentru aceasta operatiune; sau
b) statul tert participant la operatiune are un VNB pe cap de locuitor ce
nu il depaseste pe cel al nici unui stat membru al U.E.
4. Un aranjament va fi incheiat intre administratorul stabilit prin Decizia
Consiliului nr. 197/2004/PESC din 23 februarie 2004 privind infiintarea unui
mecanism de administrare a finantarii costurilor comune ale operatiunilor U.E.
cu implicatii militare si de aparare si autoritatile administrative competente
din Romania. Acest aranjament va include, inter alia, prevederi referitoare la:
a) suma respectiva;
b) aranjamentele privind plata contributiei financiare;
c) procedura de audit.
SECTIUNEA a IV-a
Prevederi finale
Art. 13
Aranjamente privind aplicarea acordului
Fara a aduce atingere prevederilor art. 8 paragraful 5 si ale art. 12 paragraful
4, secretarul general al Consiliului Uniunii Europene/inaltul reprezentant
pentru politica externa si de securitate comuna si autoritatile romane
competente vor incheia orice aranjamente administrative si tehnice necesare in
vederea implementarii prezentului acord.
Art. 14
Neindeplinirea obligatiilor
Daca una dintre parti nu isi indeplineste obligatiile, asa cum sunt ele
prevazute in articolele precedente, cealalta parte are dreptul de a considera
ca prezentul acord si-a incetat valabilitatea, cu transmiterea unei notificari
in termen de o luna.
Art. 15
Solutionarea diferendelor
Diferendele privind interpretarea sau aplicarea prezentului acord vor fi
solutionate intre parti, prin mijloace diplomatice.
Art. 16
Intrarea in vigoare
1. Prezentul acord intra in vigoare incepand cu prima zi a primei luni dupa
notificarea reciproca de catre parti a finalizarii procedurilor interne
necesare pentru intrarea in vigoare.
2. Prezentul acord poate fi amendat in baza unui acord reciproc scris intre
parti.
3. Prezentul acord poate fi denuntat de oricare dintre parti prin
transmiterea catre cealalta parte a unei notificari de denuntare scrise. O
astfel de denuntare va avea efect dupa 6 luni de la primirea notificarii de catre
cealalta parte.
Semnat la Bruxelles, la 22 noiembrie 2004, in patru exemplare originale in
limba engleza.
Pentru Uniunea Europeana,
Lazar Comanescu
Pentru Romania,
Xavier Solana
ANEXA 1
TEXT PENTRU DECLARATII
Declaratia Romaniei
"Romania, in aplicarea unei actiuni comune a U.E. privind o operatiune
a U.E. de gestionare a crizelor, va incerca, in masura in care sistemul sau
legislativ intern permite, sa renunte, pe cat de mult posibil, la pretentii
ridicate impotriva oricarui alt stat participant la o operatiune U.E. de
gestionare a crizelor in legatura cu ranirea sau decesul personalului acestui
stat sau in legatura cu prejudicierea ori pierderea oricaror bunuri detinute de
acesta si utilizate de operatiunea U.E. de gestionare a crizelor, in cazul in
care aceasta ranire, deces, prejudiciere sau pierdere:
- a fost cauzata de personal aflat in exercitiul indatoririlor legate de
operatiunea U.E. de gestionare a crizelor, cu exceptia cazurilor de neglijenta
grava sau comportament defectuos intentionat; sau
- a fost provocata de utilizarea oricaror bunuri detinute de state
participante la operatiunea U.E. de gestionare a crizelor, fiind demonstrat
faptul ca bunurile au fost folosite in cadrul misiunii respective si exceptand
cazurile de neglijenta grava sau comportament defectuos intentionat al
personalului operatiunii U.E. de gestionare a crizelor, care foloseste
respectivele bunuri."
Declaratia statelor membre U.E.
"Statele membre U.E., in aplicarea unei actiuni comune a U.E. privind
o operatiune U.E. de gestionare a crizelor la care Romania participa, vor
incerca, in masura in care sistemele lor legislative le permit, sa renunte, pe
cat de mult posibil, la pretentii ridicate impotriva Romaniei in legatura cu
ranirea sau decesul personalului lor ori in legatura cu prejudicierea sau
pierderea oricaror bunuri detinute de acestea si utilizate de operatiunea U.E.
de gestionare a crizelor, in cazul in care aceasta ranire, deces, prejudiciere
ori pierdere:
a fost cauzata de personal din Romania aflat in exercitiul indatoririlor
legate de operatiunea U.E. de gestionare a crizelor, cu exceptia cazurilor de
neglijenta grava sau comportament defectuos intentionat; sau
a fost provocata de utilizarea unor bunuri detinute de Romania, fiind
demonstrat faptul ca bunurile au fost folosite in cadrul misiunii respective si
exceptand cazurile de neglijenta grava sau comportament defectuos intentionat
al personalului din Romania al operatiunii U.E. de gestionare a crizelor, care
foloseste respectivele bunuri."