Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Norma Nr.0 din 26.01.2011

de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul funcţionarului public denumit manager public
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 17 martie 2011



SmartCity1

Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1Prezentele norme metodologice detaliază regulile specifice stabilite spre aplicare în domeniul organizării şi dezvoltării carierei funcţionarului public denumit manager public. Articolul 2Cariera managerului public cuprinde ansamblul situaţiilor juridice şi efectele produse, care intervin de la data la care persoanele sunt înmatriculate la unul dintre programele de formare specializată în administraţia publică organizate, în condiţiile legii, pentru obţinerea statutului de manager public şi până în momentul încetării raporturilor de serviciu şi ieşirii din corpul funcţionarilor publici a acestuia. Articolul 3În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:

a)angajament - contract prin care semnatarii se obligă la respectarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor născute din obţinerea calităţii de participant la unul dintre programele de formare specializată în administraţia publică organizate, în condiţiile legii, pentru obţinerea statutului de manager public, denumite în continuare programe de formare; b)înmatriculare la programul de formare - procedură administrativă finalizată prin emiterea unui act administrativ ce atestă calitatea unei persoane de participant la unul dintre programele de formare; c)organizarea şi desfăşurarea concursului - totalitatea procedurilor corespunzătoare recrutării şi selecţiei participanţilor la programele de formare, de la momentul stabilirii numărului de locuri pentru programele de formare şi până la momentul înmatriculării la programul de formare a candidaţilor declaraţi admişi; d)observator la concursul naţional de admitere - persoană care poate participa la activităţile destinate parcurgerii probelor de concurs şi soluţionării contestaţiilor fără a avea drept de decizie sau drept de intervenţie directă; e)participant la programul de formare - persoană recrutată şi selectată în condiţiile legii pentru a ocupa, la absolvirea programului de formare, o funcţie publică specifică de manager public; f)profil profesional - totalitatea informaţiilor privind participantul la programul de formare; g)tematică - totalitatea subiectelor corespunzătoare unui domeniu distinct, determinat; h)testarea abilităţilor manageriale - testare specifică destinată evaluării corespondenţei dintre abilităţile candidaţilor şi cerinţele ocupării unei funcţii publice specifice de manager public, constând în teste de specialitate din categoria testelor psihologice. Capitolul IIRecrutarea şi selecţia funcţionarilor publici denumiţi manageri publici Secţiunea 1Dispoziţii generale privind organizarea programelor de formare Articolul 4Programele de formare au ca scop dezvoltarea competenţelor şi aptitudinilor necesare exercitării funcţiei publice specifice de manager public. Articolul 5
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Unitatea centrală pentru reforma administraţiei publice, stabileşte oportunitatea organizării programelor de formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul funcţionarului public denumit manager public, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 135/2009, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă, precum şi numărul de locuri aferente acestora, pe baza propunerii Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, denumită în continuare Agenţia, privind necesarul de manageri publici, elaborată în condiţiile art. 5 din Ordonanţa de urgenţă.
(2) În vederea stabilirii oportunităţii organizării programelor de formare şi a numărului de locuri prevăzute la alin. (1) se va ţine cont de:a)rezultatele analizei nevoilor instituţionale, prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă, la nivelul ultimilor 3 ani; b)programele de formare aflate în curs de desfăşurare şi momentul estimat al repartizării absolvenţilor acestora; c)perioada estimată pentru obţinerea finanţării externe pentru derularea programelor de formare, dacă este cazul; d)orice alte informaţii considerate utile.
Articolul 6
(1) Organizarea şi numărul de locuri aferente programului de formare prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă se stabilesc de către Agenţie, având în vedere:a)rezultatele analizei nevoilor instituţionale, prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă; b)numărul de locuri stabilit pentru programele de formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă; c)programele de formare aflate în curs de desfăşurare şi momentul estimat al plasării absolvenţilor acestora; d)numărul solicitărilor din partea absolvenţilor programului Bursa specială „Guvernul României“.
(2) Procedura organizării selecţiei pentru programul prevăzut la alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Articolul 7
(1) În vederea elaborării analizei nevoilor instituţionale, prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă, şi a formulării propunerii privind numărul de locuri aferente programelor de formare, Agenţia solicită anual autorităţilor şi instituţiilor publice informaţii referitoare la:a)numărul de funcţii publice specifice de manager public vacante; b)numărul de funcţii publice specifice de manager public pe care autoritatea sau instituţia publică intenţionează să le înfiinţeze în următorii 2 ani, respectiv pe care urmează să le prevadă în planul de ocupare pentru anul următor; c)funcţiile publice pe care autoritatea sau instituţia publică doreşte să le transforme în funcţii publice specifice de manager public şi perioada în care estimează că va solicita transformarea; d)profilul profesional al persoanelor care urmează să ocupe funcţiile publice specifice de manager public care urmează a fi înfiinţate în cadrul autorităţii sau instituţiei publice respective.
(2) Profilul profesional prevăzut la alin. (1) lit. d) vizează următoarele informaţii:a)domeniul studiilor universitare absolvite; b)limbi străine cunoscute; c)experienţa relevantă, perfecţionări sau specializări în anumite domenii, dacă este cazul; d)alte abilităţi personale individuale considerate necesare pentru buna desfăşurare a activităţii în exercitarea funcţiei publice.
(3) Pe baza informaţiilor transmise de autorităţile şi instituţiile publice, Agenţia elaborează analiza nevoilor autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală privind înfiinţarea posturilor de manageri publici, care va cuprinde, în principal:a)estimarea necesarului de manageri publici, atât pentru anul în curs, cât şi pentru următorii 2 ani; b)identificarea ariilor generale de specializare a managerilor publici; c)alte informaţii privind profilul profesional al managerilor publici.
(4) Pe baza analizei prevăzute la alin. (3), Agenţia înaintează Unităţii centrale pentru reforma administraţiei publice propunerile privind numărul de locuri pentru programele de formare, însoţite de rezultatele analizei nevoilor instituţionale.
Articolul 8
(1) Posturile corespunzătoare funcţiilor publice specifice de manager public se înfiinţează în administraţia publică centrală şi locală cu avizul Agenţiei, după cum urmează:a)prin transformarea funcţiilor publice de execuţie vacante în funcţii publice specifice de manager public; b)prin crearea de noi posturi, în condiţiile legii.
(2) Postul de manager public se consideră a avea gradul profesional acordat, conform legii, managerului public care îl ocupă. În cazul în care gradul profesional al managerului public nu corespunde cu cel al postului vacant, acesta din urmă se transformă potrivit prevederilor legale şi cu încadrarea în cheltuielile bugetare aprobate.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să colaboreze cu Agenţia în vederea numirii sau asigurării transferului managerilor publici.
Articolul 9
(1) Pentru organizarea concursului naţional de recrutare şi selecţie la programele de formare, denumit în continuare concursul, se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea Unităţii centrale pentru reforma administraţiei publice, cu avizul Agenţiei, următoarele:a)numărul de locuri aferente programelor de formare şi condiţiile de participare, calendarul de desfăşurare a concursului şi, dacă este cazul, tematica pentru acesta; b)cuantumul indemnizaţiilor membrilor comisiei de concurs, ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor, precum şi ale persoanelor care asigură secretariatul acestei comisii.
(2) Avizul prevăzut la alin. (1) se acordă potrivit dispoziţiilor art. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Finanţarea cheltuielilor necesare organizării şi derulării concursului se asigură de la bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin bugetul Agenţiei.
(4) Ordinul prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 60 de zile înaintea desfăşurării concursului.
Secţiunea a 2-aConcursul naţional de recrutare şi selecţie la programele de formare Articolul 10
(1) Prin concurs se urmăreşte identificarea şi selectarea persoanelor care demonstrează abilităţile şi competenţele, precum şi un nivel minim de cunoştinţe generale, relevante pentru administraţia publică, necesare obţinerii statutului de manager public.
(2) Parcurgerea probelor de concurs prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă are ca scop evaluarea următoarelor aspecte:a)îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă; b)capacitatea de utilizare a informaţiilor şi de interpretare a datelor în vederea formulării de concluzii şi fundamentării de decizii administrative; c)capacitatea de stabilire şi formulare a obiectivelor, respectiv de identificare a succesiunii logice a acţiunilor în vederea atingerii unui scop determinat; d)capacitatea de a lua decizii şi de a evalua impactul acestora; e)capacitatea de analiză şi sinteză; f)abilităţile de comunicare; g)gradul de motivare pentru ocuparea unei funcţii publice specifice de manager public; h)nivelul de deţinere a altor abilităţi decât cele prevăzute la lit. b)-f), considerate necesare ocupării unei funcţii publice specifice de manager public; i)nivelul de cunoaştere a principiilor, regulilor, organizării şi funcţionării administraţiei publice; j)nivelul de cunoaştere a principiilor, regulilor, organizării şi funcţionării instituţiilor Uniunii Europene, respectiv a politicilor comunitare; k)nivelul de cunoaştere a unei limbi străine de circulaţie europeană.
Articolul 11
(1) Notarea fiecăreia dintre probele de concurs se face prin acordarea unui punctaj de maximum 100 de puncte şi a unor calificative.
(2) Fiecare probă reprezintă o etapă eliminatorie în cadrul concursului, acordarea notelor şi a calificativelor asociate făcându-se după cum urmează:a)pentru un punctaj cuprins între 0 şi 50 de puncte se acordă calificativul „nesatisfăcător“, candidatul fiind declarat respins; b)pentru un punctaj cuprins între 51 şi 70 de puncte se acordă calificativul „bine“, candidatul fiind declarat admis pentru participarea la următoarea probă; c)pentru un punctaj cuprins între 71 şi 100 de puncte se acordă calificativul „foarte bine“, candidatul fiind declarat admis pentru participarea la următoarea probă.
(3) În calcularea punctajului final, pentru fiecare probă se stabileşte o pondere distinctă.
(4) Ponderile alocate evaluării aspectelor prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. i) şi j) nu pot depăşi 30% din ponderile alocate probelor de concurs.
(5) Rezultatul final se stabileşte prin calcularea mediei ponderate a rezultatelor obţinute în cadrul fiecăreia dintre probele de concurs.
Articolul 12
(1) Regulamentul de desfăşurare a concursului, precum şi criteriile de evaluare, împreună cu modalitatea de notare corespunzătoare fiecărui criteriu şi, respectiv, fiecărei probe a concursului, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(2) Regulamentul de desfăşurare a concursului se aduce la cunoştinţa publică, prin postarea pe pagina de internet a Agenţiei.
Articolul 13
(1) În vederea organizării şi desfăşurării concursului se constituie comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) În vederea gestionării procedurilor administrative de organizare şi desfăşurare a concursului se constituie, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, secretariatul comisiei de concurs, denumit în continuare secretariatul.
(3) Secretariatul şi resursele necesare organizării şi desfăşurării concursului se asigură de Agenţie.
Articolul 14Procedura de recrutare şi selecţie a candidaţilor la programele de formare se gestionează de către: a)comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor, numite în condiţiile prezentelor norme metodologice; b)experţi independenţi contractaţi de Agenţie în vederea asigurării parcurgerii corespunzătoare a etapelor prevăzute de prezentele norme metodologice; c)persoanele nominalizate pentru asigurarea secretariatului. Articolul 15
(1) Comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt formate din cel puţin câte un reprezentant al autorităţilor şi instituţiilor publice responsabile cu coordonarea la nivel naţional a domeniilor corespunzătoare definirii specificului funcţiei publice de manager public, în baza propunerilor formulate de:a)Ministerul Administraţiei şi Internelor; b)Ministerul Finanţelor Publice; c)Secretariatul General al Guvernului; d)Agenţie; e)Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale; f)Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) La selectarea membrilor comisiei de concurs vor fi avute în vedere următoarele criterii:a)cunoaşterea specificului funcţiei de manager public; b)experienţa ca evaluator în cadrul procesului de selecţie a candidaţilor la programele de formare organizate pentru obţinerea statutului de manager public; c)experienţa ca evaluator în cadrul comisiilor de concurs pentru ocuparea funcţiilor publice; d)experienţa în domeniul evaluării axate pe abilităţi şi competenţe; e)cunoaşterea a cel puţin unei limbi de circulaţie internaţională.
(3) Componenţa nominală a comisiei de concurs şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(4) Pentru fiecare membru titular al comisiilor de concurs şi al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează, în condiţiile alin. (1), câte un membru supleant.
(5) Membrii supleanţi îşi desfăşoară activitatea în situaţia în care membrii titulari corespunzători se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile corespunzătoare mandatului de membru în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(6) Aceeaşi persoană nu poate face parte din mai multe comisii de concurs şi comisii de soluţionare a contestaţiilor şi nu poate avea simultan calitatea de membru titular şi membru supleant.
(7) Preşedintele comisiei de concurs şi al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează dintre membrii acestora, prin ordinul prevăzut la alin. (3).
Articolul 16
(1) Persoanele prevăzute la art. 14 lit. b) sunt:a)persoane specializate în domeniul testării abilităţilor manageriale ale candidaţilor, atestate în condiţiile legii pentru realizarea unor astfel de activităţi; b)persoane specializate în domeniul testării cunoştinţelor şi abilităţilor lingvistice ale candidaţilor în limbile străine în care urmează a se desfăşura activităţile de formare din afara ţării; c)alte persoane specializate în metode şi proceduri de selecţie orientate către evaluarea abilităţilor şi competenţelor candidaţilor, cu rol de asistare a membrilor comisiilor de concurs în evaluarea probei scrise şi a interviului.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) sunt selectate şi contractate de către Agenţie, în limita fondurilor disponibile.
Articolul 17
(1) La solicitarea organizaţiilor sindicale ale funcţionarilor publici sau a asociaţiilor profesionale din administraţia publică, adresată Ministerului Administraţiei şi Internelor, va fi desemnată câte o persoană din fiecare organizaţie sindicală şi asociaţie profesională, cu înştiinţarea Agenţiei, cu rol de observator la lucrările comisiilor de concurs şi comisiilor de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Solicitarea organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici se poate depune până cel târziu în ultima zi prevăzută pentru depunerea dosarelor de înscriere la concurs şi este însoţită în mod obligatoriu de numele persoanei desemnate şi o copie a împuternicirii cu care persoana în cauză va face dovada calităţii sale.
(3) În situaţiile în care persoana desemnată potrivit alin. (1) constată nereguli în desfăşurarea procedurilor de recrutare şi selecţie a participanţilor la programele de formare, aceasta are obligaţia aducerii la cunoştinţa conducerii Agenţiei a faptelor sau actelor constatate. Atât sesizarea Agenţiei, cât şi analizarea neregulilor constatate se vor efectua cu celeritate.
(4) Participarea persoanelor desemnate ca observatori la lucrările comisiilor de concurs şi comisiilor de soluţionare a contestaţiilor se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind protecţia candidaţilor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
Articolul 18
(1) Se află în conflict de interese membrii comisiei de concurs şi membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor:a)care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv cu candidaţii pe care urmează să îi examineze, respectiv cu candidaţii care formulează contestaţii; b)care se află în raporturi ierarhice directe cu candidaţii pe care urmează să îi examineze, respectiv cu candidaţii care formulează contestaţii; c)care au relaţii cu caracter patrimonial cu candidaţii pe care urmează să îi evalueze; d)ale căror interese patrimoniale personale, ale soţului, soţiei sau ale rudelor de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit prezentelor norme metodologice; e)ori de câte ori consideră că integritatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de evaluare pot fi afectate.
(2) În situaţia în care se constată existenţa vreunuia dintre cazurile de conflict de interese prevăzute la alin. (1), evaluarea candidaţilor cu care se află în conflict de interese membrul comisiei de concurs sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se realizează de către membrul supleant.
Articolul 19
(1) Situaţiile de conflict de interese prevăzute la art. 18 se sesizează de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de preşedintele Agenţiei ori de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării concursului.
(2) Membrii comisiei de concurs şi membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să informeze, în scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat, precum şi conducerea Agenţiei despre orice conflict de interese care a intervenit sau ar putea interveni. În aceste cazuri, membrii comisiei de concurs şi membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să se abţină de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la evaluarea în cadrul căreia a intervenit conflictul de interese.
(3) Neîndeplinirea de către membrii comisiilor de concurs şi ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor a obligaţiei prevăzute la alin. (2) atrage răspunderea contravenţională, civilă, penală sau administrativă, după caz.
Articolul 20
(1) Comisia de concurs are următoarele atribuţii:a)selectează dosarele de concurs ale candidaţilor; b)evaluează şi notează formularele de aplicaţie; c)stabileşte subiectele pentru proba scrisă, împreună cu grila de notare corespunzătoare fiecărui subiect propus; d)stabileşte planul de interviu, împreună cu grila de notare corespunzătoare fiecărui criteriu de evaluare; e)evaluează şi notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi interviul; f)transmite secretariatului rezultatele obţinute de fiecare candidat la proba scrisă şi, respectiv, la interviu; g)aprobă rezultatele finale ale concursului.
(2) Persoanele prevăzute la art. 16 pot fi implicate în îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b)-e).
(3) Lucrările comisiei de concurs se consemnează într-un proces-verbal întocmit de secretariat, semnat de către membrii comisiei de concurs şi de către persoanele care asigură secretariatul.
Articolul 21
(1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor prevăzută la art. 13 soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la selectarea dosarelor, evaluarea formularelor de aplicaţie şi la notarea probei scrise, respectiv a celei de interviu.
(2) Termenul de depunere a contestaţiilor este de 24 de ore de la data aducerii la cunoştinţă a rezultatelor, pentru fiecare probă de concurs.
(3) Contestaţiile se soluţionează în termen de 3 zile de la data înregistrării acestora, dar nu mai târziu de data desfăşurării următoarei probe de concurs.
(4) Activitatea comisiei de soluţionare a contestaţiilor se consemnează într-un proces-verbal întocmit de secretariat, semnat de membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi de persoanele care asigură secretariatul.
Articolul 22Soluţionarea contestaţiilor privind procedurile administrative de organizare şi desfăşurare a concursului este de competenţa Agenţiei, în calitate de organizator al recrutării şi selecţiei pentru admiterea la programele de formare. Articolul 23
(1) Secretariatul are obligaţia să asigure publicitatea prin afişarea la sediul şi pe pagina de internet ale Agenţiei, cu cel puţin 20 de zile înainte de desfăşurarea concursului, a următoarelor informaţii:a)condiţiile de participare şi actele necesare înscrierii la concurs; b)condiţiile de desfăşurare a concursului, respectiv data până la care se pot depune dosarele de înscriere, data, ora şi locul desfăşurării probei scrise şi a interviului, perioadele de depunere a eventualelor contestaţii şi perioadele de soluţionare a contestaţiilor depuse; c)tematica pentru concurs, dacă este cazul; d)criteriile de evaluare, respectiv modalitatea de notare utilizate în cadrul probelor de concurs.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se publică şi pe paginile de internet ale Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Agenţiei.
Articolul 24Secretariatul are următoarele atribuţii principale: a)primeşte şi înregistrează dosarele de înscriere la concurs; b)verifică dacă dosarele depuse de candidaţi conţin toate documentele necesare înscrierii şi le comunică termenul-limită pentru completarea acestora, dacă este cazul; c)asigură afişarea rezultatelor probelor de concurs şi a rezultatelor finale ale concursului la sediul şi pe pagina de internet ale Agenţiei; d)primeşte şi înregistrează contestaţiile formulate de către candidaţi; e)redactează şi semnează alături de membrii comisiilor de concurs întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acestora; f)îndeplineşte orice atribuţii specifice necesare pentru buna desfăşurare a concursului. Articolul 25
(1) Pentru activitatea desfăşurată, membrii comisiei de concurs, membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi membrii secretariatului primesc o indemnizaţie în cuantumul stabilit prin ordinul ministrului administraţiei şi internelor prevăzut la art. 9 alin. (1) lit. b), la propunerea Agenţiei.
(2) Experţii prevăzuţi la art. 16 sunt remuneraţi potrivit contractelor semnate cu Agenţia.
Articolul 26Candidaţii declaraţi admişi la concurs sunt înmatriculaţi la programul de formare, prin ordin al preşedintelui Agenţiei. Articolul 27
(1) În termen de cel mult 35 de zile de la data comunicării rezultatelor finale ale concursului, persoanele admise care au raporturi de serviciu sau raporturi de muncă în derulare au obligaţia solicitării, în condiţiile legii, a încetării acestora.
(2) Documentul prin care se face dovada îndeplinirii obligaţiei prevăzute la alin. (1) se prezintă, în copie, Agenţiei.
(3) Persoanele care nu îşi încetează raporturile de serviciu sau raporturile de muncă până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1) nu sunt înmatriculate la programul de formare.
Articolul 28
(1) Persoanele înmatriculate la programele de formare conform art. 26 sunt obligate să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică pentru o perioadă de 5 ani de la absolvirea acestora, sub sancţiunea rambursării cheltuielilor efectuate cu formarea lor, în condiţiile prevăzute prin angajament, proporţional cu perioada rămasă de la ieşirea din structurile administraţiei publice şi până la împlinirea termenului.
(2) Perioadele de suspendare a raportului de serviciu, aflate sub incidenţa art. 94 alin. (1) lit. a), b) şi c) teza I din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se includ în calculul termenului de 5 ani.
(3) Modelul angajamentului menţionat la alin. (1) este prevăzut în anexa nr. 1.
Secţiunea a 3-aDesfăşurarea programelor de formare Articolul 29
(1) Programele de formare se desfăşoară pe module distincte, care tratează o tematică multiplă, stabilită pe baza priorităţilor guvernamentale în domeniul instruirii în administraţia publică.
(2) Programele de formare conţin o serie de activităţi cu caracter teoretic şi aplicat, desfăşurate la sediul Agenţiei, precum şi o serie de activităţi practice, cu titlu de stagii în administraţia publică.
(3) La elaborarea modulelor programelor de formare şi a tematicii acestora se va ţine cont şi de rezultatele analizei nevoilor autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală privind înfiinţarea posturilor de manageri publici, prevăzute la art. 7 alin. (3).
Articolul 30
(1) Pe durata desfăşurării programelor de formare, până la ocuparea unei funcţii de manager public, participanţii la programele de formare au dreptul la o bursă lunară, în cuantum de 1.200 lei.
(2) Pentru activităţile din cadrul programului de formare desfăşurate în străinătate, cuantumul bursei pentru aceste perioade este de 4.200 lei pe lună.
(3) Indemnizaţiile acordate conform alin. (1) şi (2) se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, şi se virează în sumă brută beneficiarilor.
Articolul 31
(1) Durata normală a timpului alocat participării la activităţile specifice desfăşurării programelor de formare nu poate depăşi, de regulă, 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână.
(2) Stabilirea unui timp alocat participării la activităţile specifice desfăşurării programelor de formare specializată destinate obţinerii statutului de manager public, care depăşeşte durata prevăzută la alin. (1), se face prin acordul părţilor şi nu este remunerată suplimentar.
Articolul 32
(1) Participanţii la programele de formare au dreptul la întreruperea participării la activităţile specifice desfăşurării programelor de formare, fără ca aceasta să reprezinte motiv de încetare a calităţii de participant la programele de formare în condiţiile art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă, după cum urmează:a)în mod organizat, pe perioadele prevăzute în cadrul programului de formare specializată cu titlu de vacanţă sau eveniment, precum şi pe perioadele declarate, conform legii, sărbători legale; b)în mod organizat, pe perioadele în care instituţia în care persoana trebuie să îşi desfăşoare activitatea îşi suspendă activitatea, ca urmare a intervenirii unei situaţii excepţionale şi neprevăzute; c)în baza cererii individuale, pentru o perioadă de cel mult 30 de zile cumulate, pe toată durata desfăşurării programului de formare.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a) şi b), indemnizaţiile menţionate la art. 30 se acordă inclusiv pentru perioadele de întrerupere a participării la activităţile specifice desfăşurării programelor de formare.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c), cererea se face în scris, motivat, cu indicarea perioadei pentru care se solicită întreruperea şi cu prezentarea documentelor justificative. Pe perioada de întrerupere, dreptul la plata indemnizaţiei acordate conform art. 30 se suspendă.
Articolul 33
(1) În cazul apariţiei unor situaţii care pun participantul în imposibilitatea continuării programului de formare, din motive care nu implică o culpă a acestuia, Agenţia poate dispune posibilitatea reluării pregătirii în cadrul următorului program de formare.
(2) Reluarea programului de formare se face la cererea scrisă a persoanei în cauză, depusă la Agenţie cu cel puţin 30 de zile înainte de data anunţată a concursului de selecţie pentru respectivul ciclu de formare.
(3) Cu ocazia reînmatriculării la programul de formare, în condiţiile alin. (2), participantul va fi informat în ce măsură etapele parcurse până la încetarea programului de formare anterior sunt luate în considerare în noul program.
Articolul 34Stagiile se organizează şi se desfăşoară în cadrul instituţiilor sau autorităţilor publice din administraţia publică centrală şi locală, sub coordonarea unor persoane anume desemnate, denumite mentori. Articolul 35Identificarea autorităţilor sau instituţiilor publice în care urmează a avea loc stagiile, precum şi stabilirea criteriilor avute în vedere la selecţia mentorilor se fac de către Agenţie. Articolul 36
(1) Autorităţile şi instituţiile identificate de către Agenţie conform scopului şi obiectivelor instruirii participanţilor la programele de formare şi care doresc să se implice în desfăşurarea de stagii sunt obligate să încheie un acord scris în acest sens cu Agenţia.
(2) Modelul acordului menţionat la alin. (1) este prevăzut în anexa nr. 2.
Articolul 37
(1) În baza acordului prevăzut la art. 36, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice propune Agenţiei, la solicitarea acesteia, un număr de persoane care îndeplinesc condiţiile legale pentru a avea calitatea de mentor.
(2) Agenţia analizează şi evaluează propunerile din partea autorităţilor şi instituţiilor publice, urmărind ca persoanele care urmează a desfăşura activităţi în calitatea de mentor să dovedească:a)deţinerea unui nivel minim de cunoştinţe privind scopul şi obiectivele programului de formare, precum şi specificul funcţiei de manager public; b)cunoaşterea obiectivelor instituţiei în care sunt încadrate şi a modalităţii de corelare a acestora cu activitatea departamentului şi capacitatea de stabilire a obiectivelor individuale pentru personalul din subordine sau, după caz, de coordonare; c)disponibilitatea de desfăşurare a activităţilor de coordonare a participanţilor la stagiu, astfel încât să faciliteze o cât mai bună integrare a acestora în colectivul de lucru coordonat, precum şi implicarea acestora, în măsura posibilităţilor, în atingerea obiectivelor departamentului.
(3) Pot avea calitatea de mentor numai persoanele care primesc aprobarea Agenţiei, de la data primirii acestei aprobări.
Articolul 38
(1) Persoanele selectate conform art. 37 alin. (3) sunt desemnate ca având calitatea de mentor prin actul administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice unde acestea îşi desfăşoară activitatea.
(2) Persoanele desemnate potrivit alin. (1) îşi păstrează calitatea de mentor şi pe durata în care nu sunt organizate stagii în instituţia respectivă.
(3) Pe durata prevăzută la alin. (2), mentorii au rolul de a promova în cadrul autorităţilor sau al instituţiilor publice în care sunt încadraţi programele de formare, atribuţiile managerilor publici şi specificul funcţiei publice de manager public. În îndeplinirea rolului menţionat, mentorii pot colabora cu Agenţia, cu Unitatea centrală pentru reforma administraţiei publice sau, după caz, cu compartimentele responsabile cu gestiunea resurselor umane, la solicitarea acestora şi în limitele prevăzute de lege.
Articolul 39
(1) Calitatea de mentor se poate pierde în următoarele cazuri:a)la iniţiativa autorităţii sau a instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea persoanele desemnate ca mentori; b)la iniţiativa Agenţiei; c)la iniţiativa mentorului, la data indicată de acesta în solicitarea sa; d)prin acordul dintre persoana care are calitatea de mentor şi autoritatea sau instituţia publică în interesul căreia îşi desfăşoară activitatea; e)în situaţia în care persoana nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru deţinerea calităţii de mentor.
(2) Pierderea calităţii de mentor se constată prin act administrativ al autorităţii sau instituţiei în care acesta îşi desfăşoară activitatea.
Articolul 40
(1) Pentru activităţile desfăşurate, pe perioada de derulare a stagiilor mentorii au dreptul la o indemnizaţie lunară egală cu 20% din salariul de bază corespunzător funcţiei publice de director gradul 1, treapta 1 de salarizare, funcţie publică de stat, conform prevederilor legale în vigoare la data desfăşurării stagiilor.
(2) Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se acordă proporţional cu perioada efectiv lucrată din luna respectivă şi este plătită pentru activităţile prestate pentru fiecare stagiu practic, indiferent de numărul de participanţi la activităţile de stagiu.
(3) Plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) se asigură de către Agenţie.
Articolul 41
(1) Evaluarea participanţilor la programele de formare se realizează pe întreaga durată de desfăşurare a acestora, conform metodologiei şi criteriilor aprobate prin regulamentul de studii corespunzător fiecărui program de formare.
(2) Regulamentele de studii prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Secţiunea a 4-aFinalizarea programelor de formare şi repartizarea managerilor publici Articolul 42
(1) Rezultatele finale ale participanţilor la programele de formare se calculează şi se comunică acestora în termen de 10 zile de la data rămânerii definitive, în condiţiile regulamentelor de studii, a rezultatelor ultimei evaluări din cadrul programului de formare respectiv.
(2) Clasamentul final, întocmit pe baza rezultatelor prevăzute la alin. (1), se face public prin afişare la sediul şi pe pagina de internet ale Agenţiei, în termen de cel mult 3 zile de la data rămânerii definitive a rezultatelor finale, potrivit prevederilor art. 14 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă.
Articolul 43Cu cel puţin 30 de zile anterior datei anunţate pentru finalizarea programelor de formare, Agenţia pune la dispoziţia participanţilor la programele de formare informaţiile aflate la dispoziţia sa privind aplicarea art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă. Articolul 44
(1) Pe baza informaţiilor prevăzute la art. 43, Agenţia solicită participanţilor la programele de formare exprimarea opţiunilor individuale privind repartizarea în condiţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă şi le centralizează până cel târziu la data publicării rezultatelor finale.
(2) Opţiunile prevăzute la alin. (1), exprimate în ordinea preferinţei participanţilor la program, au în vedere toate posturile vacante cuprinse în planul de repartizare a managerilor publici.
Articolul 45
(1) În termen de cel mult 10 zile de la primirea informaţiilor cu privire la clasamentul absolvenţilor şi opţiunile individuale privind repartizarea, Agenţia organizează şi finalizează procesul de repartizare a absolvenţilor programelor de formare pe funcţii specifice de manager public, cu luarea în considerare:a)a solicitărilor privind profilul profesional al participanţilor la program, exprimate de către instituţiile angajatoare; b)a poziţiei ocupate de participanţii la programele de formare în clasamentul final; c)a ordinii priorităţilor, stabilită de participanţii la programele de formare la exprimarea opţiunilor privind încadrarea; d)a informaţiilor relevante provenite din parcurgerea stagiilor organizate pe parcursul programelor de formare sau a oricărei alte informaţii care asigură compatibilizarea nevoilor exprimate de către instituţii cu opţiunile exprimate de către participanţii la programele de formare.
(2) Metodologia prin care se asigură plasarea absolvenţilor programelor de formare conform alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei. Metodologia în vigoare se publică pe pagina de internet a Agenţiei cu cel puţin 30 de zile înainte de data demarării procesului de repartizare.
(3) În urma parcurgerii etapelor prevăzute la alin. (1), Agenţia întocmeşte şi transmite autorităţilor şi instituţiilor publice propunerile de numire a absolvenţilor programelor de formare în funcţiile publice specifice de manager public, gradul profesional asistent.
(4) Propunerile de numire se comunică în copie absolvenţilor programelor de formare, personal, pe bază de semnătură, prin scrisoare recomandată sau scrisoare cu confirmare de primire ori prin poşta electronică. Dovezile de comunicare se arhivează în mod corespunzător.
Articolul 46
(1) Absolvenţii programelor de formare care nu au fost selectaţi potrivit art. 45 şi, în consecinţă, nu au fost plasaţi pe o funcţie de manager public în termen de 6 luni de la data absolvirii programelor de formare au posibilitatea de a denunţa angajamentul semnat şi de a fi eliberaţi de obligaţia de a lucra 5 ani în administraţia publică, prin cerere scrisă adresată ministrului administraţiei şi internelor.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul în care plasarea nu a fost posibilă din culpa candidatului.
Capitolul IIICariera managerilor publici Secţiunea 1Dispoziţii specifice privind funcţiile publice specifice de manager public şi ocuparea acestora Articolul 47
(1) Emiterea actului administrativ de numire în funcţia publică specifică de manager public, gradul profesional asistent, se face de către conducătorii autorităţilor sau instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală, în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării propunerii de numire în condiţiile art. 45.
(2) Actul administrativ de numire se comunică în copie Agenţiei în termen de cel mult 5 zile de la data emiterii.
(3) Răspunderea privind respectarea termenului prevăzut la alin. (1) aparţine conducătorilor autorităţilor sau instituţiilor publice respective.
Articolul 48Persoanele care anterior participării la programele de formare nu au avut raporturi de serviciu depun jurământul de credinţă conform legii. Obligaţia de organizare a depunerii jurământului aparţine conducătorului autorităţii sau instituţiei publice unde managerul public a fost repartizat la absolvirea programelor de formare. Articolul 49Autorităţile şi instituţiile publice actualizează sau, dacă este cazul, întocmesc dosarul profesional pentru fiecare manager public pe baza datelor şi documentelor privind înscrierea şi absolvirea programelor de formare. Articolul 50Pentru posturile de manageri publici, fişa postului se întocmeşte de către superiorul ierarhic, cu luarea în considerare a următoarelor aspecte: a)scopul funcţiei publice specifice de manager public, aşa cum este acesta definit prin lege; b)atribuţiile generale stabilite în concordanţă cu scopul funcţiei; c)responsabilităţile minimale stabilite în concordanţă cu specificul funcţiei; d)obiectivele stabilite pentru autoritatea sau instituţia publică respectivă. Articolul 51Atribuţiile generale în concordanţă cu scopul funcţiei se stabilesc în cel puţin unul dintre domeniile: a)planificare strategică şi analiză de impact; b)afaceri europene; c)bugetarea şi managementul financiar în sectorul public; d)management operaţional, supervizare şi control al calităţii la nivel de instituţii, departamente şi proiecte; e)managementul performanţei, managementul resurselor umane şi managementul proiectelor; f)managementul informaţiei, comunicare şi relaţii publice. Articolul 52Obiectivele individuale şi responsabilităţile minimale în concordanţă cu specificul funcţiei se stabilesc astfel încât activitatea managerilor publici să aibă ca rezultate evaluarea şi revizuirea practicilor curente, respectiv identificarea şi propunerea de măsuri pentru simplificarea, modernizarea şi îmbunătăţirea modalităţilor de prestare a serviciilor publice în relaţie cu beneficiarii.
Secţiunea a 2-aEvaluarea managerilor publici Articolul 53Anual, începând cu data de 1 ianuarie, managerii publici sunt evaluaţi profesional pentru activitatea desfăşurată şi performanţele obţinute în anul anterior, după cum urmează: a)componenta internă a evaluării se desfăşoară potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 611/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi se comunică Agenţiei până în data de 15 februarie; b)componenta externă a evaluării se desfăşoară în perioada 15 februarie-31 martie. Articolul 54
(1) În cadrul componentei prevăzute la art. 53 lit. a), evaluarea se face conform criteriilor de performanţă stabilite pentru funcţionarii publici de execuţie din clasa I şi procedurilor prevăzute de legislaţia privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici.
(2) Pentru managerii publici care pe parcursul perioadei evaluate au desfăşurat, cu titlu preponderent şi permanent, şi activităţi de coordonare sau de conducere a unor compartimente din cadrul autorităţii sau instituţiei publice, evaluarea se face conform criteriilor de performanţă stabilite pentru funcţionarii publici care ocupă funcţii publice de conducere.
Articolul 55
(1) În cadrul componentei menţionate la art. 53 lit. b), evaluarea se face conform criteriilor prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Evaluarea externă are ca obiect stabilirea modalităţii în care activitatea managerului public şi performanţele obţinute de acesta pe perioada evaluată corespund scopului funcţiei publice specifice, respectiv rolului, atribuţiilor şi responsabilităţilor ce revin managerilor publici, în aplicarea legii, ca agenţi ai schimbării în domeniul reformei administraţiei publice.
Articolul 56Evaluarea externă a managerilor publici se realizează de către persoanele selectate în acest scop, denumite în continuare evaluatori. Articolul 57
(1) Evaluarea externă se poate realiza în două etape distincte, după cum urmează:a)examinarea documentelor relevante pentru evaluarea externă; b)interviul cu managerul public evaluat, precum şi, dacă este cazul, cu alte persoane care pot oferi informaţii relevante privind activitatea acestuia.
(2) Etapa prevăzută la alin. (1) lit. a) constituie etapă obligatorie în cadrul procesului de evaluare externă.
(3) În situaţia în care, după parcurgerea etapei prevăzute la alin. (1) lit. a), evaluatorii apreciază că sunt suficiente elemente şi informaţii în vederea derulării procesului de evaluare externă, interviul cu managerul public prevăzut la alin. (1) lit. b) nu este obligatoriu. Desfăşurarea etapei prevăzute la alin. (1) lit. b) se decide de evaluatori numai după parcurgerea etapei prevăzute la alin. (1) lit. a).
(4) Se consideră documente relevante pentru evaluarea externă:a)raportul de evaluare întocmit de persoana care are calitatea prevăzută la art. 107 din Hotărârea Guvernului nr. 611/2008, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, de coordonatorul activităţii managerului public, precum şi, dacă este cazul, orice alte documente prin care au fost stabilite sau revizuite obiectivele individuale ale managerului public evaluat; b)fişa postului sau, după caz, în situaţia în care pe parcursul perioadei evaluate au intervenit modificări, fişele de post ale managerului public evaluat; c)raportul de activitate întocmit de managerul public pentru perioada evaluată; d)orice alte documente privind activitatea managerului public evaluat, pe care acesta sau evaluatorul le consideră necesare.
(5) În situaţia în care există diferenţe între informaţiile cuprinse în raportul de activitate al managerului public şi raportul de evaluare, interviul cu managerul public este obligatoriu şi are rolul de a furniza informaţiile necesare finalizării evaluării.
Articolul 58Recrutarea persoanelor care pot avea calitatea de evaluator se realizează de către Agenţie conform criteriilor şi procedurilor stabilite prin prezentele norme metodologice, la iniţiativa acesteia şi pe bază de anunţ de intenţie. Articolul 59
(1) Evidenţa persoanelor recrutate ca evaluatori se organizează de către Agenţie în mod distinct, separat de evidenţa funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici.
(2) Lista persoanelor recrutate ca evaluatori constituie informaţie publică şi se afişează pe pagina de internet a Agenţiei.
Articolul 60
(1) Poate avea calitatea de evaluator, în sensul prezentelor norme metodologice, persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:a)este cetăţean român sau cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene; b)are capacitate deplină de exerciţiu; c)nu a săvârşit infracţiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea care l-ar face incompatibil cu calitatea de evaluator al unui funcţionar public şi, după caz, nu a săvârşit abateri disciplinare pentru care s-au aplicat sancţiuni disciplinare, pentru care nu a intervenit radierea în condiţiile legii; d)are o bună reputaţie şi o înaltă competenţă profesională, apreciate pe baza unui curriculum vitae şi a cel puţin două recomandări; e)are cunoştinţele necesare evaluării managerilor publici, specifice procesului de evaluare; f)a parcurs toate procedurile de recrutare şi selecţie şi a fost declarat corespunzător pentru desfăşurarea de activităţi de evaluare a managerilor publici.
(2) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se face cu documente justificative. Experienţa profesională se apreciază pe baza unor documente doveditoare minimale, precum fişa postului, acte care să dovedească deţinerea unor funcţii sau calităţi, diplome, atestate sau lucrări de specialitate elaborate.
(3) Dovada îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. e) se poate face şi prin susţinerea unei testări organizate în acest scop.
(4) Dovada îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. f) se face cu documentul care atestă absolvirea unui program de instruire destinat acestei categorii.
Articolul 61
(1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor pentru deţinerea calităţii de evaluator se face de către persoane desemnate în acest scop de către conducerea Agenţiei.
(2) Lista persoanelor recrutate ca evaluator se aprobă de către preşedintele Agenţiei, se publică pe pagina de internet a instituţiei, în termen de cel mult 15 zile de la finalizarea procedurilor de recrutare, dar nu mai puţin de 5 zile înainte de începerea procesului de evaluare externă, şi se actualizează în mod corespunzător cel puţin o dată pe an.
(3) În vederea reconfirmării calităţii de evaluator, Agenţia poate organiza şi desfăşura anual o procedură de testare a persoanelor recrutate ca evaluatori.
Articolul 62
(1) Dintre persoanele recrutate conform art. 58 pe baza informaţiilor cuprinse în dosarele depuse la sediul Agenţiei de către persoanele interesate, Agenţia selectează evaluatorii pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în prezentele norme metodologice.
(2) La selectarea evaluatorilor pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în prezentele norme metodologice se au în vedere:a)corespondenţa dintre domeniul sau specializarea studiilor universitare ale evaluatorului şi domeniul sau specializarea studiilor universitare ale persoanei evaluate; b)corespondenţa dintre domeniul de desfăşurare a activităţilor curente ale evaluatorului şi domeniul de desfăşurare a activităţilor curente ale persoanei evaluate; c)competenţa evaluatorului în domeniile corespunzătoare scopului principal al postului persoanei evaluate; d)competenţa evaluatorului în cel puţin unul dintre domeniile administraţiei publice, managementul resurselor umane, evaluarea performanţelor profesionale, comunicare; e)orice alte informaţii considerate relevante la momentul selectării şi care ar putea avea implicaţii asupra bunei desfăşurări a procedurilor de evaluare.
Articolul 63Planificarea desfăşurării activităţilor de evaluare a managerilor publici, cu nominalizarea evaluatorilor, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 64Evaluarea externă a fiecărui manager public se face de către 2 evaluatori. Articolul 65
(1) În realizarea evaluării externe, evaluatorii au următoarele atribuţii:a)verifică documentele prevăzute la art. 57 alin. (4) din punctul de vedere al conformităţii întocmirii acestora cu prevederile legale în domeniul evaluării; b)analizează conţinutul documentelor prevăzute la art. 57 alin. (4) şi, după caz, stabileşte necesitatea organizării şi desfăşurării interviului; c)realizează interviul cu persoana evaluată, dacă este cazul; d)consemnează rezultatul îndeplinirii atribuţiilor într-un raport înaintat spre aprobare conducerii Agenţiei.
(2) Constatarea oricărei nereguli ca urmare a îndeplinirii atribuţiei prevăzute la alin. (1) lit. a), respectiv necesitatea de organizare şi desfăşurare a interviului prevăzut la alin. (1) lit. b) se aduc la cunoştinţa Agenţiei în termen de cel mult 24 de ore de la constatare.
(3) Îndeplinirea atribuţiei prevăzute la alin. (1) lit. c) se face conform normelor aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(4) În îndeplinirea atribuţiilor de evaluatori, persoanele nominalizate sunt independente, imparţiale şi obiective.
Articolul 66În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezentele norme metodologice, evaluatorilor li se aplică următoarele cazuri de incompatibilitate: a)nu pot fi desemnate ca evaluatori ai aceluiaşi manager public persoane care au între ele calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin de până la gradul al IV-lea inclusiv; b)nu pot fi desemnate ca evaluatori persoanele numite sau alese într-o funcţie de demnitate publică ori candidaţii pentru o astfel de funcţie. Articolul 67
(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezentele norme metodologice, evaluatorii se află în conflict de interese dacă sunt în una dintre următoarele situaţii:a)au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre managerii publici pe care urmează să îi evalueze; b)au relaţii cu caracter patrimonial cu oricare dintre managerii publici pe care urmează să îi evalueze; c)interesele patrimoniale personale, ale soţului, soţiei sau rudelor de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea atribuţiilor care le revin potrivit prezentelor norme metodologice; d)au fost mentori sau au fost ori sunt superiori ierarhici managerului public pe care urmează să îl evalueze; e)sunt numite sau încadrate cu contract individual de muncă în cadrul aceleiaşi autorităţi sau instituţii publice în care este numit managerul public pe care urmează să îl evalueze; f)ori de câte ori consideră că integritatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de evaluare pot fi afectate.
(2) În cazul existenţei unui conflict de interese, evaluatorul are obligaţia de a declina această calitate faţă de managerul public care urmează a fi evaluat şi să informeze de îndată Agenţia.
(3) Anterior derulării activităţilor corespunzătoare evaluării managerilor publici, pe baza analizei listei persoanelor ce urmează a fi evaluate, evaluatorii au obligaţia de a depune o declaraţie pe propria răspundere că nu se află în niciunul dintre cazurile prevăzute la alin. (1). Declaraţiile se arhivează împreună cu celelalte documente corespunzătoare organizării şi desfăşurării evaluării în anul respectiv.
(4) Conflictul de interese poate fi sesizat de orice persoană interesată, din momentul iniţierii procedurilor de organizare a evaluării.
(5) În situaţia în care evaluatorul aflat în conflict de interese nu şi-a îndeplinit obligaţia prevăzută la alin. (2), preşedintele Agenţiei va dispune încetarea calităţii de evaluator.
(6) Încălcarea dispoziţiilor alin. (2) atrage răspunderea civilă, administrativă sau penală, potrivit legii.
Articolul 68
(1) Modelul raportului menţionat la art. 65 alin. (1) lit. d) este prevăzut în anexa nr. 4.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se încheie în 3 exemplare originale, din care unul se arhivează la Agenţie, unul se anexează raportului de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale managerului public şi unul se transmite managerului public evaluat.
Articolul 69
(1) Agenţia poate solicita autorităţii sau instituţiei publice în care a fost încadrat managerul public pe perioada evaluată refacerea evaluării în următoarele situaţii:a)dacă se constată nereguli în ceea ce priveşte conformitatea întocmirii documentelor prevăzute la art. 57 alin. (4) cu prevederile legale în domeniul evaluării; b)cu privire numai la aspectele care ţin de activitatea pe anul următor perioadei evaluate, dacă evaluatorul constată în cadrul interviului faptul că între informaţiile cuprinse în raportul de evaluare şi activitatea efectiv desfăşurată sau rezultatele obţinute de managerul public există diferenţe semnificative.
(2) Autorităţile sau instituţiile publice au obligaţia refacerii evaluării conform solicitării Agenţiei şi transmiterea noii evaluări în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
Articolul 70Raportul prevăzut la art. 65 alin. (1) lit. d) se comunică managerului public în termen de 15 zile lucrătoare de la aprobare, prin poştă, cu confirmare de primire. Articolul 71
(1) Persoanele nemulţumite de rezultatul evaluării externe pot contesta la Agenţie raportul prevăzut la art. 65 alin. (1) lit. d), în termen de 5 zile lucrătoare de la data confirmării primirii, şi pot solicita reluarea evaluării, cu motivarea corespunzătoare a solicitării.
(2) În urma analizării contestaţiilor, Agenţia dispune reluarea procesului de evaluare externă sau motivează întemeiat, în scris, respingerea contestaţiei către autorul acesteia, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut la alin. (1).
(3) În situaţia reluării procesului de evaluare externă, dispoziţiile art. 64-70 se aplică în mod corespunzător.
Articolul 72Rezultatele evaluării externe efectuate conform art. 71 sunt definitive. Articolul 73
(1) Pentru activităţile desfăşurate, cuantumul drepturilor de care pot beneficia evaluatorii externi se stabileşte anual, în sumă brută, prin raportare la dispoziţiile ordinului prevăzut la art. 63, după cum urmează:a)în situaţia plăţii de sume cu titlu de indemnizaţie, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, pe baza sumelor rezultate din calculele financiar-contabile corespunzătoare încadrării în sumele alocate în bugetul Agenţiei în acest scop, precum şi în funcţie de numărul de persoane evaluate; b)în situaţia plăţii de sume cu titlu de remuneraţie, conform contractelor încheiate conform legii pentru realizarea activităţilor de evaluare şi, dacă este cazul, a activităţilor conexe.
(2) La stabilirea cuantumului drepturilor prevăzute la alin. (1) se vor avea în vedere costurile efectiv implicate de realizarea activităţilor de evaluare şi a activităţilor conexe, modalitatea de finanţare a costurilor eventualelor deplasări, precum şi modalitatea de finanţare a altor aspecte specifice în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de către evaluatorul extern. Plata evaluatorului extern pentru munca efectiv prestată se include în cuantumul indemnizaţiei sau, după caz, al remuneraţiei acordate.
Secţiunea a 3-aPromovarea managerilor publici Articolul 74
(1) În baza rezultatelor obţinute la evaluare, ca urmare a recomandării evaluatorilor şi, dacă este cazul, a evaluării performanţelor profesionale individuale refăcute conform solicitării prevăzute la art. 69, managerii publici:a)promovează în gradul profesional următor, dacă la evaluarea performanţelor profesionale individuale, realizată conform anexei nr. 4, au obţinut o notă finală a evaluării anuale de cel puţin 4,50; b)îşi menţin gradul profesional deţinut la momentul evaluării, dacă la evaluarea performanţelor profesionale individuale, realizată conform anexei nr. 4, au obţinut o notă finală a evaluării anuale între 3,00 şi 4,49; c)sunt retrogradaţi în gradul profesional inferior, dacă la evaluarea performanţelor profesionale individuale, realizată conform anexei nr. 4, au obţinut o notă finală a evaluării anuale între 2,50 şi 2,99; d)pot fi redistribuiţi pe o funcţie publică generală de execuţie din clasa I, corespunzător vechimii în specialitatea studiilor absolvite şi condiţiilor specifice de ocupare a funcţiei, dacă la evaluarea performanţelor profesionale individuale, realizată conform anexei nr. 4, au obţinut o notă finală a evaluării anuale între 2,00 şi 2,49 sau dacă deţin gradul profesional „asistent“ şi, în urma parcurgerii procesului de evaluare, se încadrează la prevederile lit. c).
(2) În situaţia în care managerul public obţine la evaluarea performanţelor profesionale individuale un punctaj final mai mic sau egal cu 1,99 puncte se aplică în mod corespunzător dispoziţiile art. 69 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 75
(1) În situaţiile prevăzute la art. 74 alin. (1) lit. a), c) şi d), în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la transmiterea de către Agenţie a rezultatelor definitive ale evaluării, autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia este numit managerul public va solicita avizul Agenţiei în vederea transformării postului. Solicitarea avizului va conţine în mod obligatoriu fişa postului completată potrivit nivelului funcţiei publice pentru care se solicită transformarea.
(2) În termen de 15 zile de la data primirii avizului solicitat în condiţiile alin. (1), autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia este numit managerul public emite actul administrativ de numire a managerului public în noua funcţie publică.
(3) La actul administrativ de numire va fi ataşată în mod obligatoriu fişa postului completată potrivit nivelului funcţiei publice.
(4) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (2) şi (3) de către autoritatea sau instituţia publică poate fi atacată în contencios administrativ de către managerului public, de către orice persoană interesată sau de către Agenţie, conform legii.
Secţiunea a 4-aDispoziţii specifice privind instruirea managerilor publici Articolul 76În cadrul procesului de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici se stabilesc cerinţele de formare profesională a managerilor publici. Articolul 77Cerinţele de formare profesională a managerilor publici se stabilesc diferenţiat, după cum urmează: a)în urma desfăşurării componentei interne a evaluării se stabilesc cerinţele de formare profesională corespunzătoare desfăşurării activităţii în cadrul autorităţii sau instituţiei publice, conform obiectivelor individuale stabilite de superiorul ierarhic; b)în urma desfăşurării componentei externe a evaluării se stabilesc cerinţele de formare profesională corespunzătoare desfăşurării activităţii în funcţia publică specifică de manager public. Articolul 78Formarea profesională a managerilor publici conform cerinţelor identificate în condiţiile prevăzute la art. 77 lit. a) se asigură de către autorităţile sau instituţiile publice, prin planul anual de perfecţionare întocmit conform legii. Articolul 79
(1) În vederea asigurării formării profesionale a managerilor publici conform cerinţelor identificate în aplicarea art. 77 lit. b), Agenţia poate organiza anual programe de perfecţionare în domeniile identificate ca prioritare, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat în acest scop.
(2) Participarea managerilor publici la programe de perfecţionare organizate în aplicarea alin. (1) se consideră participare la forme de perfecţionare profesională organizate în interesul autorităţii sau instituţiei publice.
Capitolul IVDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 80
(1) Echipele de asistenţă tehnică a proiectelor prevăzute la art. 32 din Ordonanţa de urgenţă vor putea dezvolta şi aplica proceduri specifice în realizarea activităţii acestora, prin excepţie de la prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), dezvoltarea de proceduri specifice se face în condiţiile prevăzute de contractele de finanţare, iar aplicarea procedurilor nou-dezvoltate se face cu avizul instituţiilor şi autorităţilor publice în drept, emis în exercitarea atribuţiilor stabilite prin lege pentru respectivele autorităţi sau instituţii publice.
Articolul 81Sumele recuperate ca urmare a încălcării angajamentului prevăzut la art. 28 alin. (1) se varsă la bugetul de stat. Articolul 82Cheltuielile de natură administrativă necesare organizării şi desfăşurării componentei externe a evaluării se suportă de către Agenţie, cu excepţia situaţiilor în care finanţarea activităţilor face obiectul unui contract de finanţare pentru proiectele cu finanţare din alte surse decât bugetul de stat. Articolul 83Începând cu anul 2010, Agenţia poate asigura prin bugetul său, în limita fondurilor bugetare alocate în acest scop, finanţarea cheltuielilor ocazionate de instruirea evaluatorilor externi. Articolul 84Agenţia poate externaliza, în condiţiile legii, serviciile de evaluare pentru componenta evaluării prevăzută la art. 53 lit. b). Articolul 85Se autorizează Agenţia să stabilească anual, în condiţiile legii, din numărul total de funcţii publice vacante din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice, numărul de funcţii publice pe care vor fi încadraţi manageri publici. Articolul 86În termen de cel mult 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, autorităţile sau instituţiile publice au obligaţia adoptării tuturor măsurilor organizatorice şi administrative corespunzătoare aplicării acestora. Articolul 87
(1) Termenele prevăzute în prezentele norme metodologice se calculează avându-se în vedere inclusiv ziua când au început şi ziua când s-au sfârşit.
(2) Termenul care începe într-o zi nelucrătoare sau de sărbătoare legală se consideră că începe în prima zi de lucru următoare.
(3) Termenul care se sfârşeşte într-o zi nelucrătoare sau de sărbătoare legală se va prelungi până la sfârşitul primei zile de lucru următoare.
Articolul 88Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologiceANGAJAMENT încheiat în aplicarea art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul funcţionarului public denumit manager public model -I. Părţile semnatare 1. Numele ........................ ..................................................... Prenumele ........................ .................................................... Domiciliul ........................ ...................................................... Născut la data de ........................ .......................................... Legitimat cu BI/CI seria ................... nr. ............................... CNP ........................ .............................................................. Fiul/Fiica lui ............................... şi al .................................., în calitate de participant declarat admis la programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de................., organizat pentru obţinerea statutului de manager public (programul de formare), denumit în continuare participant la program, şi 2. Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sediul în ........................ ................................................., reprezentat prin domnul/doamna .............................................., având funcţia de ........................ ....................................., în calitate de autoritate responsabilă de aplicarea corespunzătoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul funcţionarului public denumit manager public, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 135/2009, cu modificările ulterioare, denumit în continuare minister. II. Obiectul angajamentului Obiectul prezentului angajament îl constituie asumarea obligaţiei de către participantul la program de a lucra în cadrul administraţiei publice pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, cu respectarea prevederilor legale, precum şi cu exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor stabilite în continuare. Obligaţia poate fi îndeplinită prin desfăşurarea de activităţi în regim de funcţie publică, prin ocuparea unei funcţii de demnitate publică sau, după caz, în baza unui contract individual de muncă. Ministerul îşi asumă obligaţia corelativă de a asigura desfăşurarea programului de formare şi plasarea participantului la program pe o funcţie specifică de manager public, după absolvire, în condiţiile legii. III. Drepturile şi obligaţiile părţilor 1. Participantul la program are următoarele drepturi: a)să primească integral şi la termen sumele prevăzute cu titlu de bursă sau, după caz, sumele cu titlu de cheltuieli de deplasare; b)să îi fie virate, în contul pe care îl indică, sumele prevăzute cu titlu de bursă; c)să fie informat cu privire la deciziile care se iau şi care îl vizează în mod direct; d)să fie consultat cu privire la modificări de fond, de natură a-i afecta un interes personal legitim, ale deciziilor cu caracter individual luate prin excepţie de la procedurile generale aprobate; e)ca urmare a absolvirii programului de formare, să fie numit într-o funcţie publică specifică de manager public.2. Participantul la program are următoarele obligaţii: a)să se conformeze solicitărilor furnizorului de formare cu privire la derularea activităţilor specifice desfăşurării programelor de formare şi să participe diligent la toate aceste activităţi; b)să respecte normele de conduită profesională şi civică şi să se abţină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori imaginii furnizorului de formare; c)să respecte, în îndeplinirea sarcinilor corespunzătoare activităţilor specifice desfăşurării programelor de formare, prevederile actelor normative de organizare şi funcţionare, precum şi regulamentele de studii şi cele de ordine interioară ale instituţiilor în care desfăşoară respectivele activităţi; d)pe perioada derulării programului de formare, să informeze în scris Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, iar ulterior absolvirii programului de formare, să informeze în scris ministerul - Direcţia generală juridică, în termen de cel mult 10 zile de la producerea evenimentului, despre orice modificare a datelor înregistrate privind domiciliul, reşedinţa, starea civilă ori starea de sănătate; notificarea va fi însoţită de copii ale documentelor prin care se constată/se dispun modificările de către organele în drept; e)să ramburseze, în situaţia încetării calităţii de participant la program, toate cheltuielile efectuate cu formarea până la data înregistrării solicitării sale scrise sau, după caz, până la data exmatriculării din program ca urmare a aplicării unei sancţiuni disciplinare; f)să se prezinte în termenul legal la autoritatea sau instituţia publică unde a fost repartizat, în vederea ocupării funcţiei publice specifice de manager public; g)să ramburseze, în situaţia nerespectării obligaţiei care face obiectul prezentului angajament, contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru formarea sa, redusă proporţional cu perioada luată în calcul ca fiind lucrată din termenul de 5 ani; h)în situaţia îndeplinirii obligaţiei care face obiectul prezentului angajament prin ocuparea unui post în baza unui contract individual de muncă, să informeze ministerul - Direcţia generală juridică, în termen de cel mult 10 zile de la producerea evenimentului, despre orice naştere, modificare sau încetare a raporturilor de muncă.3. Ministerul are următoarele drepturi: a)să dispună cu privire la modalitatea de organizare şi desfăşurare a programelor de formare, precum şi cu privire la regulile aplicabile pe parcursul activităţilor de formare; b)să solicite date referitoare la domiciliul, reşedinţa, starea civilă, starea de sănătate, activităţile participantului la program şi rezultatele înregistrate de acesta, precum şi copii de pe documentele considerate relevante în vederea înregistrării şi actualizării evidenţelor; c)să dispună asupra modalităţilor şi termenelor de plată pentru valoarea calculată a creanţelor în situaţia recuperării debitelor provenite din nerespectarea prevederilor prezentului angajament.4. Ministerul are următoarele obligaţii: a)să stabilească din timp o modalitate unică de îndeplinire a obligaţiilor de plată şi să aducă la cunoştinţa persoanelor interesate informaţiile relevante, astfel încât orice plată să fie făcută în termen, în mod corespunzător; b)să vireze integral şi la termen sumele prevăzute cu titlu de bursă sau, după caz, sumele cu titlu de cheltuieli de deplasare; c)să acţioneze pentru recuperarea debitelor provenite din nerespectarea prevederilor prezentului angajament, cu oferirea posibilităţii eşalonării plăţilor astfel încât valoarea eşalonată calculată la recuperarea creanţelor să nu depăşească 20% din totalul veniturilor debitorului; eşalonarea plăţilor se face la solicitarea motivată a debitorului, cu prezentarea de către acesta a documentelor doveditoare ale totalului veniturilor acestuia.5. Drepturile şi obligaţiile ministerului se exercită/se îndeplinesc prin structurile sale de specialitate, precum şi prin instituţiile publice şi organele de specialitate din subordinea acestuia, conform atribuţiilor care le revin acestora în aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 135/2009, cu modificările ulterioare, şi a actelor normative proprii de organizare şi funcţionare. 6. În caz de suspendare a raportului de serviciu, perioadele aflate sub incidenţa art. 94 alin. (1) lit. a), b) şi lit. c) teza I din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se calculează în termenul de 5 ani, iar celelalte perioade nu se includ în calculul termenului. 7. Obligaţia de rambursare prevăzută la pct. 2 lit. e) şi g) devine exigibilă după trecerea unei perioade de graţie de 30 de zile de la data naşterii acestei obligaţii. 8. În lipsa unor prevederi legale exprese contrare, prezentul angajament îşi menţine pe deplin valabilitatea şi produce efecte şi în situaţia modificării cadrului normativ în vigoare privind statutul managerului public sau al funcţiei publice. IV. Valoarea creanţelor 1. La calculul contravalorii cheltuielilor efectuate cu formarea participantului la program vor fi incluse: a)sumele plătite participantului la program cu titlu de bursă; b)sumele plătite participantului la program cu titlu de cheltuieli de deplasare; c)sumele aferente organizării şi derulării activităţilor de formare desfăşurate în ţară; d)sumele aferente organizării şi derulării activităţilor de formare desfăşurate în străinătate.2. Calcularea contravalorii cheltuielilor efectuate cu formarea participantului la program se face prin însumarea sumelor prevăzute la pct. 1 lit. a), b) şi d), la care se adaugă valoarea calculată prin împărţirea sumelor prevăzute la pct. 1 lit. c) la numărul efectiv de participanţi la fiecare dintre tipurile de activităţi de formare desfăşurate în ţară, precum şi orice alte sume suplimentare stabilite cu titlu de penalităţi. 3. Sumele stabilite cu titlu de creanţe rezultate din derularea prezentului angajament se calculează pe baza documentelor justificative prezentate de persoanele în drept. V. Încetarea efectelor angajamentului Prezentul angajament încetează să producă efecte de stingere a obligaţiilor de plată dintre părţi în oricare dintre următoarele situaţii: a)la expirarea perioadei de 5 ani de lucru în administraţia publică, de la data calculată începând cu data primei numiri în funcţia publică specifică de manager public; b)când starea sănătăţii fizice sau/şi psihice a participantului la program, constatată prin decizie a organelor competente de expertiză medicală, nu îi mai permite acestuia să îşi îndeplinească obligaţiile asumate prin prezentul angajament; c)prin efectul legii, dacă condiţiile pentru ocuparea funcţiilor publice specifice de manager public se modifică astfel încât participantul la program nu mai este eligibil pentru ocuparea funcţiei; d)prin denunţare unilaterală de către participantul la program, în cazul nerespectării drepturilor prevăzute la pct. 1 lit. a) din secţiunea a III-a, pentru o perioadă mai mare de 3 luni, respectiv a celor prevăzute la pct. 1 lit. e) din secţiunea a III-a, pentru o perioadă mai mare de 6 luni; e)în oricare dintre situaţiile pentru care legea prevede că părţile semnatare nu se află în culpă, de la data producerii sau, după caz, anunţării producerii evenimentului datorită căruia prezentul angajament nu-şi mai poate produce efectele.Prezentul angajament a fost încheiat astăzi, ......................, la Bucureşti, în 3 (trei) exemplare, egal valabile, câte un exemplar pentru: participantul la program; minister; Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.Prezentul angajament a fost înregistrat cu nr. .................. din data de .............................. la Ministerul Administraţiei şi Internelor. ANEXA Nr. 2 la normele metodologiceACORD INSTITUŢIONAL I. Părţile semnatare Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, cu sediul în ........................ ....................................................., cont bancar nr. ................................ deschis la .................., reprezentată prin ........................ .................................., în calitate de .............................., denumită în continuare Agenţia, pe de o parte, şi ........................ ......................................., cu sediul în ........................................, str. ........................ .......................... nr. ......, judeţul/sectorul ......, cod fiscal ........................., nr. cont ........................ ......................., deschis la ........, reprezentată prin .........................., în calitate de .........................................., denumită în continuare instituţia parteneră, pe de altă parte. II. Obiectul acordului instituţional Articolul 1Obiectul prezentului acord îl constituie acordul de implicare a instituţiei partenere în activităţi specifice corespunzătoare organizării şi desfăşurării programelor de formare specializată în administraţia publică organizate pentru obţinerea statutului de manager public, prevăzute la art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul funcţionarului public denumit manager public, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 135/2009, cu modificările ulterioare, denumite în continuare programe de formare. Obiectul acordului se realizează prin: a)îndeplinirea procedurilor de selectare şi desemnare a mentorilor; b)asigurarea condiţiilor de desfăşurare a activităţilor de stagiu de către participanţii la programele de formare; c)facilitarea îndeplinirii de către persoanele desemnate în calitate de mentor a rolului prevăzut la art. 38 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul funcţionarului public denumit manager public, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 78/2011, denumite în continuare Norme.Prezentul acord se încheie în aplicarea şi în conformitate cu următoarele prevederi legale: art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 135/2009, cu modificările ulterioare; art. 34-40 din Norme.III. Durata acordului instituţional Articolul 2Prezentul acord intră în vigoare de la data semnării sale de către părţi şi este valabil până la stingerea tuturor obligaţiilor pe care le generează. Articolul 3Durata de desfăşurare a activităţilor de stagiu de către participanţii la programele de formare în cadrul instituţiei partenere se stabileşte prin întocmirea fişei de stagiu prevăzute la art. 6. IV. Obligaţiile părţilor Articolul 4Instituţia parteneră are următoarele obligaţii: a)să asigure desfăşurarea activităţilor de stagiu sub directa coordonare şi responsabilitate a mentorilor, în principal la sediul instituţiei partenere şi cu monitorizarea periodică a reprezentanţilor Agenţiei; b)să sprijine integrarea participanţilor în echipe, cointeresarea şi implicarea lor în domeniile şi tipurile de activităţi specifice ale instituţiei partenere; c)să stabilească, cu avizul Agenţiei, domeniile şi tipurile de activităţi specifice pe care mentorul este obligat să le includă în programul de stagiu; d)să asigure participanţilor un post de lucru dotat cu birotica necesară: calculator, acces la imprimantă, copiator, telefon/fax, rechizite şi altele asemenea; e)să permită accesul reprezentatului Agenţiei şi/sau al persoanelor desemnate de către aceasta pentru evaluarea stagiului, aflaţi în vizita de stagiu, la toate informaţiile necesare, utile realizării evaluării participanţilor; f)să permită participanţilor să participe la reuniunea de stagiu şi la orice alte evenimente pentru care Agenţia îi solicită în mod expres pe perioada stagiului; g)să comunice Agenţiei toate informaţiile legate de activitatea participanţilor pe parcursul perioadei de stagiu, precum şi situaţiile neprevăzute intervenite; h)să pună la dispoziţia participanţilor materialele de prezentare a instituţiei, precum şi toate celelalte materiale necesare realizării obiectivelor de stagiu, convenite de participanţi şi mentori la începerea perioadei de stagiu şi formalizate în planul de lucru al participantului; i)să permită participanţilor accesul la toate informaţiile necesare pentru tratarea problematicilor curente, aceştia putând avea iniţiative, participa la reuniuni, lua cuvântul, întocmi note şi propuneri; j)să permită mentorilor să participe la sesiunile de formare şi informare pe care Agenţia le organizează în vederea pregătirii activităţii de stagiu; k)să permită mentorilor să comunice direct cu Agenţia în orice problemă legată de desfăşurarea activităţii de stagiu; l)să asigure, prin intermediul mentorilor: îndrumarea participanţilor pe perioada stagiului, accesul lor la toate sectoarele de activitate cu relevanţă pentru programele de formare urmate, precum şi la bazele de date fără caracter confidenţial, la documentaţia specifică activităţii acestor sectoare; urmărirea realizării în totalitate a obiectivelor stagiului; coordonarea şi monitorizarea activităţii participanţilor; supravegherea acestora în timpul orelor de lucru; îndrumarea şefilor compartimentelor în care participanţii şi-au desfăşurat activitatea de stagiu, în vederea completării corespunzătoare a fişei individuale de notare a performanţelor profesionale ale acestora (formular standard), în vederea evaluării activităţii participanţilor pe durata şi la sfârşitul stagiului. Articolul 5Agenţia se obligă: a)să remunereze mentorii pentru activitatea depusă; b)să informeze instituţia parteneră cu privire la toate situaţiile care pot influenţa modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor prevăzute pentru perioada de stagiu al participanţilor; c)să pună la dispoziţia mentorilor, la cerere, materiale legate de activitatea de stagiu; d)să sprijine instituţia parteneră în cazul în care se confruntă cu probleme legate de desfăşurarea activităţii de stagiu (mai puţin probleme legate de logistică); e)să informeze participanţii că, pe perioada desfăşurării activităţilor de stagiu, sunt asimilaţi funcţionarilor publici şi, în această calitate, sunt obligaţi să respecte prevederile legale aplicabile acestora, inclusiv în ceea ce priveşte confidenţialitatea şi obligaţia de rezervă (neutralitate şi imparţialitate), precum şi prevederile regulamentelor specifice ale instituţiei partenere.V. Modalităţile de derulare Articolul 6În urma parcurgerii procedurilor legale pentru identificarea şi selectarea mentorilor, pentru fiecare stagiu practic se întocmeşte o fişă de stagiu, care se constituie în anexă la prezentul acord şi care va cuprinde: a)durata stagiului; b)lista nominală a mentorilor; c)cuantumul remuneraţiei mentorilor, în sumă brută; d)lista nominală a participanţilor la stagiu.Data întocmirii fişei de stagiu reprezintă data aprobării mentorilor, potrivit art. 37 alin. (3) din Norme. Articolul 7Prin conţinut şi modalităţile de desfăşurare, activităţile convenite a se desfăşura pe perioada stagiului trebuie să asigure atingerea obiectivelor stagiului. Articolul 8Agenţia va monitoriza desfăşurarea acestor activităţi, putând solicita modificarea lor în vederea atingerii obiectivelor stagiului. În acest sens, Agenţia este îndreptăţită să solicite, iar instituţia parteneră are obligaţia să furnizeze informaţii legate de derularea activităţilor şi comportamentul participantului. Agenţia poate solicita oricând participanţilor să furnizeze informaţii despre modul în care se desfăşoară activităţile de stagiu la instituţia parteneră. Articolul 9Orice modificare a condiţiilor iniţiale de desfăşurare a activităţilor de stagiu va fi adusă la cunoştinţa Agenţiei în maximum 48 de ore de la momentul în care aceasta a fost cunoscută sau putea şi trebuia să fie cunoscută de instituţia parteneră. Articolul 10Pe parcursul perioadei de stagiu, Agenţia va desemna persoane care vor desfăşura vizite de stagiu la nivelul instituţiei partenere în vederea evaluării acestuia. În cadrul acestor vizite se organizează întâlniri cu mentorii şi participanţii, cu alte persoane cu care aceştia lucrează în timpul stagiului, precum şi cu o persoană din conducerea instituţiei partenere şi se analizează activitatea depusă de participanţi şi problemele cu care se confruntă instituţia parteneră în susţinerea acestei activităţi. Articolul 11La mijlocul perioadei de stagiu, Agenţia organizează reuniunea de stagiu, care va regrupa toţi participanţii în vederea unor schimburi reciproce de impresii şi informaţii. Discuţiile vor fi orientate pe condiţiile de primire de către instituţia parteneră, obstacolele întâmpinate, caracteristicile generale ale activităţii etc. VI. Situaţii speciale Articolul 12Pierderea calităţii de mentor, ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor stabilite de lege în sarcina acestuia, se constată prin emiterea actului administrativ corespunzător de către instituţia parteneră, la iniţiativa acesteia sau la solicitarea motivată a Agenţiei. Articolul 13În toate cazurile prevăzute de lege pentru pierderea calităţii de mentor, instituţia parteneră este obligată să asigure înlocuirea acestuia, urmând procedura prevăzută la art. 37 din Norme şi în conformitate cu prevederile prezentului acord, prin act adiţional. Articolul 14Imposibilitatea temporară de îndeplinire a atribuţiilor de mentor nu atrage pierderea acestei calităţi, ci doar înlocuirea mentorului potrivit art. 13. VII. Încetarea acordului instituţional Articolul 15Prezentul acord poate înceta prin acordul comun al părţilor, convenit în scris, prin act adiţional. VIII. Răspundere Articolul 16Nerespectarea sau executarea necorespunzătoare de către una dintre părţi a obligaţiilor prevăzute în prezentul acord atrage răspunderea juridică în condiţiile legii. Articolul 17Orice neînţelegere decurgând din prezentul acord urmează a fi soluţionată pe cale amiabilă de către cele două părţi. În caz contrar, eventualele litigii sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti. Articolul 18Forţa majoră exonerează de răspundere partea care o invocă, potrivit legii, cu condiţia comunicării acesteia în termen de 10 zile de la apariţie, urmând ca în următoarele 30 de zile partea care o invocă să transmită celeilalte părţi acte doveditoare. IX. Dispoziţii finale Articolul 19Orice modificare sau completare a prezentului acord se va face în scris, cu acordul comun al părţilor, şi va îmbrăca forma unui act adiţional. Articolul 20Orice comunicare între părţi se va face în scris şi va fi înregistrată atât la transmitere, cât şi la primire. Articolul 21Prevederile prezentului acord vor fi interpretate în conformitate cu legislaţia română în vigoare. Articolul 22Prezentul acord s-a încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte, ambele exemplare având aceeaşi forţă juridică, şi a fost semnat astăzi, …, la … . Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici ………………………. Instituţia parteneră ………………………… ANEXA Nr. 3 la normele metodologiceCRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru evaluarea performanţelor profesionale ale managerilor publici - componenta externă
Nr. crt. Criterii Definiţie
1. Atitudine proactivă în rezolvarea problemelor Atitudinea proactivă în rezolvarea problemelor se referă la urmărirea, evaluarea şi anticiparea cursului unei acţiuni, preluarea controlului situaţiei şi întreprinderea de acţiuni concrete care să ducă la obţinerea rezultatelor aşteptate înainte de apariţia unor probleme sau de intervenţia unor factori aleatorii care să influenţeze negativ rezultatele finale. Atitudinea proactivă se mai referă la întreprinderea de acţiuni concrete, şi nu la adaptarea sau reacţia pasivă la o situaţie nouă.
2. Capacitatea de adaptare Capacitatea de adaptare se referă la abilitatea de a face faţă şi a-şi ajusta comportamentul şi procesele de lucru la o varietate de situaţii ce ţin de activităţi individuale sau de echipă. Capacitatea de adaptare se mai referă şi la capacitatea de a analiza şi de a gândi independent, fără a fi afectat sau întrerupt de schimbări neaşteptate sau de factori aleatorii, în afara controlului propriu.
Nr. crt. Criterii Definiţie
3. Capacitatea de implicare strategică Capacitatea de implicare strategică se referă la capacitatea de a alinia priorităţile, planurile şi acţiunile întreprinse la proiectarea, formularea şi/sau implementarea oricărui tip de strategie la nivel departamental, instituţional sau la nivelul administraţiei publice în general, pentru atingerea obiectivelor departamentului, instituţiei sau sistemului administraţiei publice. Acest criteriu se referă şi la identificarea de modele sau conexiuni între situaţii complexe sau ambigue, care nu sunt relaţionate în mod evident, şi folosirea acestor modele sau conexiuni în formularea unor concluzii şi soluţii referitoare la rezolvarea unor probleme fundamentale din cadrul departamentului, instituţiei sau sistemului administraţiei publice în general.
4. Capacitatea de a coopera eficient interinstituţional şi intrainstituţional Capacitatea de a coopera eficient interinstituţional şi intrainstituţional se referă la construirea, menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor de lucru cu persoane din instituţie (subordonaţi, colegi, şefi, persoane din alte departamente), în special din alte servicii sau compartimente cu care intră în contact, sau cu persoane din alte instituţii, în scopul obţinerii de rezultate pozitive sau al atingerii obiectivelor prin obţinerea susţinerii sau implicarea acelor persoane în activităţile comune impuse de contextul formal, instituţional.
5. Capacitatea de promovare şi implementare a schimbării Capacitatea de promovare şi implementare a schimbării se referă la analiza permanentă a proceselor de muncă, procedurilor, regulamentelor şi/sau politicilor publice şi strategiilor, la punerea la îndoială cu consecvenţă a stării de fapt, la identificarea cauzelor care generează probleme în departament, instituţie sau în sistemul administraţiei publice în general şi oferirea de recomandări sau soluţii care să facă aceste procese mai eficiente şi/sau mai eficace. Acest criteriu se mai referă şi la participarea la implementarea schimbărilor necesare pentru creşterea eficienţei şi eficacităţii departamentului, instituţiei sau a sistemului administraţiei publice, precum şi la orice activităţi de informare şi convingere a factorilor decizionali asupra beneficiilor obţinute prin schimbările propuse.
6. Capacitatea de a produce valoare adăugată conform scopului funcţiei Capacitatea de a produce valoare adăugată conform scopului funcţiei se referă la modul în care activitatea managerului public, desfăşurată conform atribuţiilor prevăzute în fişa postului şi obiectivelor individuale stabilite la evaluare, a contribuit direct şi nemijlocit la îmbunătăţirea procedurilor de lucru, a calităţii actului administrativ şi serviciilor publice furnizate cetăţeanului, a relaţiilor.
7. Orientarea către client Orientarea către client se referă la dorinţa şi abilitatea de a acorda prioritate furnizării de informaţii şi/sau rezolvării problemelor clienţilor (fie aceştia cetăţeni, colegi, şefi sau persoane din alte servicii, compartimente sau instituţii cu care intră în contact datorită naturii postului pe care îl ocupă), prin furnizarea către aceştia de servicii de înaltă calitate care să le satisfacă nevoile şi să îi îndrume spre rezolvarea cât mai rapidă a problemelor şi a cerinţelor pe care le au.
8. Orientarea către rezultate Orientarea către rezultate se referă la energia şi determinarea manifestate în înfruntarea şi depăşirea obstacolelor care stau în calea stabilirii şi atingerii obiectivelor, prin îndeplinirea la termen a obiectivelor şi cu respectarea standardelor de calitate, astfel încât să se obţină rezultatele aşteptate.
9. Sustenabilitatea iniţiativelor Sustenabilitatea iniţiativelor se referă la gradul în care propunerile şi iniţiativele managerului public pot fi implementate şi, respectiv, se pot constitui în bune practici general recunoscute ca atare.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologiceRAPORT DE EVALUARE a performanţelor profesionale ale managerului public - componenta externă model -
Numele şi prenumele managerului public evaluat:
Gradul profesional curent:
Numele şi prenumele evaluatorului:
Perioada evaluată: De la: La:
Obiective SMART în perioada evaluată (atât cele stabilite la început de an, cât şi cele primite pe parcursul anului) - se vor prelua din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare Timpul alocat % Indicatori Realizat % Nota/ Calificativul
Nota finală de la evaluarea internă (conform anexei nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 611/2008, cu modificările şi completările ulterioare) - respectiv nota obţinută la componenta internă a evaluării:
1.
2.
3.
4.
5.
etc.
Criterii de performanţă Nota* Justificarea notei (aspecte pozitive remarcate şi aspecte de îmbunătăţit)
1. Atitudine proactivă în rezolvarea problemelor
2. Capacitatea de adaptare
3. Capacitatea de implicare strategică
4. Capacitatea de a coopera eficient interinstituţional şi intrainstituţional
5. Capacitatea de promovare şi implementare a schimbării
6. Capacitatea de a produce valoare adăugată conform scopului funcţiei
7. Orientarea către client
8. Orientarea către rezultate
9. Sustenabilitatea iniţiativelor
Nota pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă
Nota finală a evaluării anuale: (nota finală de la evaluarea internă + nota finală de la evaluarea externă)/2
Gradul profesional propus în urma evaluării:
Propuneri de dezvoltare personală în perioada următoare de evaluare (altele decât cele de la evaluarea internă): Motivaţie:
1.
2.
3.
etc.

Alte observaţii
Comentariile managerului public evaluat
Semnătura managerului public evaluat Data:
Semnătura evaluatorului Data:
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
Numele şi prenumele: Funcţia:
Semnătura: Data:
_____* Nota pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă se determină calculând media aritmetică a notelor acordate criteriilor de performanţă, criterii care se notează de la 1 (reprezentând minimul) la 5 (reprezentând maximul).

SmartCity5

COMENTARII la Norma 0/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Norma 0 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Norma 0/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu