Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Metodologie Nr.0 din 29.09.2011

privind constituirea corpului profesorilor mentori pentru coordonarea efectuării stagiului practic în vederea ocupării unei funcţii didactice
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului și Sportului
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 739 din 20 octombrie 2011



SmartCity1

Capitolul I Dispoziţii generale Articolul 1(1) Corpul profesorilor mentori se constituie la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi cuprinde cadrele didactice care deţin funcţia didactică de profesor mentor şi coordonează efectuarea stagiului practic în vederea ocupării unei funcţii didactice, conform prevederilor art. 248 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.(2) Pentru a deveni membri ai corpului profesorilor mentori, cadrele didactice trebuie să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute de prezenta metodologie.(3) Înscrierea unui cadru didactic în corpul profesorilor mentori se face în baza deciziei de numire în funcţia didactică de profesor mentor emise de inspectorul şcolar general ca urmare a promovării concursului organizat pentru constituirea corpului profesorilor mentori. Articolul 2(1) Corpul profesorilor mentori este înscris într-un registru electronic creat special pe site-ul inspectoratelor şcolare, având următoarea configuraţie: numele, prenumele, unitatea de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea, disciplina de predare, numărul şi data deciziei de numire în funcţia de profesor mentor.(2) Responsabilitatea administrării aplicaţiei privind corpul profesorilor mentori revine inspectorului şcolar pentru mentorat.(3) Activitatea profesorului mentor este coordonată de inspectorul şcolar pentru mentorat. Capitolul IIDobândirea funcţiei didactice de profesor mentor Articolul 3Dobândirea funcţiei didactice de profesor mentor pentru inserţia profesională a profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare se realizează prin promovarea unui concurs specific, reglementat de prezenta metodologie, organizat de către inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, respectiv prin excepţiile prevăzute de prezenta metodologie. Articolul 4(1) La nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat.(2) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat se compune dintr-un număr impar de membri, cu următoarea componenţă:

a) preşedinte - directorul casei corpului didactic;
b) vicepreşedinte - inspectorul şcolar pentru mentorat;
c) secretar - inspector şcolar;
d) membri (2-6 persoane) - inspectori şcolari/profesori mentori pentru inserţia profesională a profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare /directori de unităţi de învăţământ.

(3) Componenţa acestei comisii este aprobată în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar şi este numită prin decizie a inspectorului şcolar general. Articolul 5Atribuţiile comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti pentru mentorat sunt: a)organizarea şi desfăşurarea selecţiei profesorilor mentori; b)analizarea şi soluţionarea solicitărilor şcolilor/consorţiilor care au profesori/cadre didactice stagiari/stagiare pentru repartizarea acestora la câte un profesor mentor; c)aprobarea suspendării, la cerere, a profesorilor mentori din această funcţie; d)retragerea calităţii de profesor mentor. Articolul 6Selecţia profesorilor mentori pentru inserţia profesională a profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare se realizează în perioada februarie-iunie, după un calendar detaliat la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/ Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti astfel: a)în perioada 1-10 februarie: anunţarea calendarului concursului; b)în perioada 11-20 februarie: depunerea dosarelor (portofoliilor personale) la secretariatul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti de către directorii unităţilor şcolare, însoţite de adresă de înaintare; c)în perioada 15-20 martie: anunţarea candidaturilor admise în urma evaluării portofoliilor; d)în perioada 21-25 martie: depunerea şi rezolvarea contestaţiilor cu privire la evaluarea portofoliului personal, în prezenţa candidatului; e)în perioada 1 aprilie-31 mai: desfăşurarea probei practice de către candidaţii admişi în urma evaluării portofoliilor; această probă constă în susţinerea unei lecţii/activităţi didactice pentru disciplina/disciplinele pe care o/le poate preda, în concordanţă cu specializarea/specializările înscrisă/înscrise pe diplomă, de către candidat şi asistenţă la o lecţie/activitate pe care o va evalua; f)în perioada 1-15 iunie: anunţarea rezultatelor selecţiei şi a cadrelor didactice care vor fi cuprinse în corpul profesorilor mentori în calitate de profesori mentori pentru stagiatură. Articolul 7(1) Fiecare inspectorat şcolar judeţean/ Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti va realiza o procedură privind selecţia profesorilor mentori pentru inserţia profesională a profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare, care va fi avizată în consiliul de administraţie şi va fi făcută publică până la data de 1 februarie.(2) Procedura reglementează responsabilităţile comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti pentru mentorat, grila de evaluare a portofoliului candidatului şi grila de evaluare a probei practice, cu respectarea criteriilor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta metodologie. Articolul 8Are dreptul să îşi depună dosarul pentru funcţia de profesor mentor pentru inserţia profesională a profesorilor/ cadrelor didactice stagiari/stagiare orice cadru didactic care îndeplineşte, cumulat, următoarele condiţii: a)este titular în învăţământul preuniversitar; b)deţine gradul didactic I; c)a urmat cel puţin un program de formare continuă în ultimii 5 ani, acreditat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului; d)are calificativul „Foarte Bine“ în ultimii 5 ani; e)nu a fost condamnat pentru săvârşirea unei infracţiuni sau nu a fost lipsit de dreptul de a ocupa un post didactic prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală ori a fost reabilitat; f)este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei funcţii. Articolul 9Probele de concurs constau în evaluarea administrativă şi calitativă a portofoliului şi în susţinerea a două probe practice. Articolul 10(1) Evaluarea administrativă a portofoliului candidatului constă în verificarea îndeplinirii criteriilor formale privind:a)existenţa CV-ului în format Europass; b)existenţa copiilor pentru documentele justificative, certificate de conducerea unităţii de învăţământ (decizia de numire ca titular în sistemul de învăţământ/pe post, certificatul de obţinere a gradului didactic I, certificatul de formare continuă, adeverinţele din ultimii 5 ani pentru acordarea calificativului); c)respectarea ordinii documentelor în conformitate cu grila de evaluare, reflectată într-un opis prezentat în dublu exemplar. (2) Nerespectarea criteriilor formale atrage respingerea portofoliului, fără drept de contestaţie.(3) Evaluarea calitativă a conţinutului portofoliului constă în acordarea punctajului corespunzător, conform grilei de evaluare elaborate de inspectoratul şcolar, pe baza criteriilor de evaluare prevăzute în anexa nr. 1, pentru:a)scrisoarea de intenţie; b)documentele doveditoare pentru îndeplinirea criteriilor de evaluare prevăzute în grila de punctaj elaborată de către inspectoratul şcolar. Articolul 11(1) Proba practică constă în susţinerea unei lecţii/activităţi didactice de către candidat şi asistenţa la o lecţie/activitate didactică pe care candidatul o va analiza.(2) Proba practică se anunţă cu 48 de ore înainte de susţinerea acesteia şi se va derula în unitatea în care funcţionează cadrul didactic respectiv.(3) Proba practică este evaluată de o comisie numită de inspectorul şcolar general, cu următoarea componenţă:a)coordonator al comisiei: unul dintre membrii comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti pentru mentorat; b)inspectorul şcolar, conform specializării/specializărilor candidatului; c)un profesor mentor, după caz, un profesor emerit al şcolii/directorul unităţii de învăţământ. (4) Evaluarea probei practice se face conform criteriilor prevăzute în anexa nr. 2. Fiecare membru al comisiei acordă un punctaj pentru cele două activităţi, iar coordonatorul comisiei calculează media celor 6 punctaje, cu două zecimale fără rotunjire, care devine punctajul la proba practică. Articolul 12(1) Un candidat la obţinerea funcţiei didactice de profesor mentor pentru stagiatură este declarat selectat dacă a obţinut la ambele etape ale selecţiei calificativul „Admis“.(2) Calificativul „Admis“ la fiecare dintre probele de concurs se obţine pentru minimum 85 de puncte din totalul de 100.(3) Susţinerea probei practice este condiţionată de obţinerea calificativului „Admis“ la proba de portofoliu. Articolul 13(1) În urma selecţiei, profesorul mentor primeşte o decizie din partea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(2) Pe baza deciziei se încheie un act adiţional la contractul de muncă, care va reflecta termenii şi condiţiile în care se desfăşoară activitatea profesorului mentor.(3) Noile atribuţii/competenţe vor fi cuprinse în fişa postului, care va fi actualizată la începutul anului şcolar următor promovării concursului. Capitolul IIICompetenţe şi responsabilităţi specifice ale profesorilor mentori Articolul 14(1) Cadrul didactic care deţine funcţia didactică de profesor mentor pentru inserţia profesională a cadrelor didactice stagiare are competenţe sociale şi relaţionale, operează cu concepte şi modele de comunicare interpersonală şi interactivă.(2) Profesorul mentor instruieşte şi formează prin exemplul personal:a)este un model profesional prin cunoştinţele ştiinţifice şi de specialitate; b)este un model comportamental prin ţinuta, atitudinea generală, conduita, modalitatea de a se exprima, punctualitatea şi respectul pentru valori; c)are exigenţele realiste şi bine fondate. (3) Profesorul mentor foloseşte metode diverse şi eficiente de comunicare, dovedeşte competenţe şi aptitudini de relaţionare şi comunicare:a)foloseşte mijloace de comunicare adecvate situaţiilor concrete în vederea realizării scopurilor educaţionale şi în raport cu conţinutul comunicării; b)comunică permanent cu profesorul/cadrul didactic stagiar şi cu toţi factorii implicaţi; c)are o atitudine deschisă, stimulativă şi pozitivă faţă de activitatea ce urmează să se desfăşoare şi susţine conştientizarea de către profesorul/cadrul didactic stagiar a importanţei activităţii de stagiatură pentru viitoarea profesie; d)dovedeşte empatie în a înţelege punctul de vedere al profesorului/cadrului didactic stagiar; e)limbajul utilizat este specific locului de muncă, pentru primirea şi transmiterea informaţiilor cu corectitudine, iar modul de adresare este concis şi politicos; f)dovedeşte imaginaţie substitutivă, disponibilitate de autoreglare a comportamentului în funcţie de context; g)respectă particularităţile de învăţare ale profesorului/ cadrului didactic stagiar şi aplică principiul confidenţialităţii. Articolul 15Profesorul mentor pentru stagiatură identifică sursele potenţiale de disfuncţionalitate şi asigură coeziunea grupului: a)stabileşte împreună cu profesorul/cadrul didactic stagiar, la începutul perioadei de stagiatură, un set de reguli care să prevină disfuncţionalităţile ce pot apărea la un moment dat; b)anticipează posibilele dificultăţi şi/sau disfuncţionalităţi şi găseşte soluţii pentru remedierea acestora; c)creează situaţii în care profesorul/cadrul didactic stagiar să reflecteze asupra cauzei/cauzelor problemei/problemelor şi să găsească singur soluţiile pentru remedierea acestora; d)are capacitatea de a sprijini identificarea de soluţii pentru atingerea unui consens între el şi profesorul stagiar; e)demonstrează flexibilitate în relaţia cu profesorul/cadrul didactic stagiar; f)adaptează modalităţile de comunicare la situaţii concrete şi la individualitatea fiecărui profesor/cadru didactic stagiar; g)comunică în mod deschis cu profesorul/cadrul didactic stagiar şi creează o relaţie în care onestitatea şi încrederea reciprocă sunt esenţiale. Articolul 16Profesorul mentor pentru stagiatură utilizează feedbackul în comunicare: a)verifică receptarea corectă a mesajului, descoperă eventuale deficienţe în receptarea mesajului, dirijează persoanele implicate în observare pentru oferirea feedbackului; b)discută şi rezolvă problemele în cadrul unui proces agreat şi acceptat de către toţi membrii grupului; c)are o atitudine obiectivă, lipsită de prejudecăţi, nu face comentarii subiective şi se focalizează pe activităţile didactice care vizează dezvoltarea în profesie a profesorului/cadrului didactic stagiar. Articolul 17Profesorul mentor are competenţe de planificare, organizare şi analiză a activităţii din cadrul stagiului de practică, iar în acest sens: a)identifică elementele necesare planificării activităţii de stagiatură, astfel:

(i) îl primeşte, îl însoţeşte şi îl integrează pe profesorul/cadrul didactic stagiar în şcoală, asigurând familiarizarea acestuia cu particularităţile şcolii;
(ii) identifică şi răspunde nevoilor de formare ale profesorului/cadrului didactic stagiar şi proiectează strategiile de învăţare pornind de la experienţa şi disponibilităţile acestuia;
(iii) stabileşte împreună cu directorul unităţii de învăţământ unde funcţionează profesorul/cadrul didactic stagiar clasele/grupele, tipurile de lecţii/activităţile, astfel încât să asigure o diversitate pe niveluri educaţionale şi activităţi didactice, pentru a-i permite acestuia să se familiarizeze cu măsurile potrivite diferitelor situaţii;
(iv) alcătuieşte şi îi comunică profesorului/cadrului didactic stagiar şi tuturor persoanelor implicate programul de stagiatură, fără să afecteze orarul şcolii, urmărind calitatea, continuitatea şi eficienţa perioadei de stagiatură;

b)îl familiarizează pe profesorul/cadrul didactic stagiar în legătură cu folosirea mijloacelor de învăţământ şi îl îndrumă în vederea parcurgerii curriculumului, astfel:

(i) îl informează şi îl instruieşte pe profesorul/cadrul didactic stagiar în legătură cu utilizarea mijloacelor de învăţământ în perioada de stagiatură;
(ii) îl încurajează pe profesorul/cadrul didactic stagiar să realizeze mijloace de învăţământ proprii, adecvate activităţilor didactice pe care le susţine;
(iii) îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar în efectuarea comparaţiilor periodice între curriculumul proiectat şi curriculumul realizat;
(iv) îl ajută pe profesorul/cadrul didactic stagiar să îşi formeze deprinderea respectării termenelor de întocmire a documentelor şcolare;
(v) îl sprijină pe profesorul/cadrul didactic stagiar în dezvoltarea capacităţii de predare;
(vi) îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar în utilizarea strategiilor de învăţare la clasele ce aparţin învăţământului special şi special integrat - elevi cu cerinţe educative speciale, grupuri dezavantajate;

c)sprijină desfăşurarea activităţilor extraşcolare de către profesorul/cadrul didactic stagiar după cum urmează:

(i) îl implică pe profesorul/cadrul didactic stagiar în activităţi extraşcolare şi îi explică specificul realizării acestora;
(ii) îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar în promovarea imaginii unităţii de învăţământ;

d)îl încurajează pe profesorul/cadrul didactic stagiar în formarea capacităţii de autoevaluare ca formă de autoreflecţie asupra activităţii didactice, astfel:

(i) îndrumă şi analizează activitatea didactică a profesorului/cadrului didactic stagiar pe baza unor standarde minime de competenţe profesionale pe care acesta le cunoaşte de la începutul stagiaturii, având un rol de sprijin, şi nu unul de control birocratic;
(ii) încurajează o autoanaliză constructivă care să evidenţieze aspectele pozitive din activitatea profesorului/cadrului didactic stagiar şi îl îndrumă în vederea îmbunătăţirii activităţii;
(iii) îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar în mod obiectiv, individualizat, respectând confidenţialitatea.

Articolul 18Profesorul mentor are următoarele competenţe de specialitate, didactice şi metodice: 1. proiectează şi structurează logic conţinuturile disciplinei, conform documentelor curriculare: a)asigură o varietate de activităţi didactice pentru profesorul/cadrul didactic stagiar (ore de predare-învăţare, de exersare a deprinderilor formate, de analiză, de recapitulare, de elaborare şi prezentare de proiecte, activităţi extraşcolare diverse); b)urmăreşte ca proiectul de lecţie/activitate să includă toate componentele specifice; asistenţa în elaborarea proiectului scade treptat, pe măsură ce profesorul/cadrul didactic stagiar câştigă experienţă; c)îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar în îmbunătăţirea tehnicilor de predare; d)încurajează iniţiativa şi creativitatea profesorului/cadrului didactic stagiar în proiectarea activităţii instructiv-educative;2. utilizează feedbackul ca modalitate de reglare a activităţii didactice, astfel: a)formulează observaţii obiective, fără prejudecăţi, focalizate pe activităţile didactice ale profesorului/cadrului didactic stagiar; b)negociază cu profesorul/cadrul didactic stagiar conceptele utilizate şi îl îndrumă în vederea clarificării acestora. Articolul 19Profesorul mentor are cunoştinţe de utilizare a computerului, de operare cu mijloacele informatice aplicabile în activitatea de mentorat: a)are cunoştinţe de utilizare a computerului, a sistemului de operare Windows şi a programelor Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, poşta electronică); b)realizează operaţiuni practice în utilizarea poştei electronice; c)cunoaşte şi utilizează posibilităţile de căutare a informaţiilor pe internet; d)cunoaşte conceptele de bază ale tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC). Articolul 20Profesorul mentor oferă 4 tipuri de sprijin: a)sprijin informaţional - profesorul mentor constituie resursă informaţională pentru profesorul/cadrul didactic stagiar îndrumat, oferindu-i cele mai noi cunoştinţe într-o formă accesibilă, accentuând latura practic-aplicativă a acestuia; b)sprijin instrumental - profesorul mentor îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar în formarea deprinderii de a selecta materialele şi informaţiile; c)sprijinul evaluativ - profesorul mentor oferă un feedback de substanţă prin care să îi formeze profesorului/cadrului didactic stagiar competenţa de autoapreciere; d)sprijin emoţional - profesorul mentor îi oferă profesorului/cadrului didactic stagiar suport şi înţelegere atunci când acesta are nevoie, în scopul creşterii gradului de încredere în forţele proprii. Capitolul IVDrepturi şi îndatoriri ale profesorilor mentori Articolul 21Prin dobândirea funcţiei didactice de profesor mentor cadrul didactic îşi păstrează titulatura, contractul de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată şi funcţia didactică pe care o deţine, care se va numi funcţie didactică de bază. Articolul 22(1) Cadrele didactice care au calitatea de profesori mentori şi fac parte din corpul profesorilor mentori beneficiază de reducerea cu două ore pe săptămână a normei didactice dacă desfăşoară activitate de mentorat în anul şcolar respectiv, conform prevederilor art. 262 alin. (4) din Legea nr. 1/2011.(2) Cadrele didactice profesori pentru învăţământul preşcolar şi profesori pentru învăţământul primar care au calitatea de profesori mentori şi fac parte din corpul profesorilor mentori sunt remunerate suplimentar prin plata cu ora. Articolul 23(1) Profesorul mentor coordonează activitatea a 1-2 profesori stagiari, în funcţie de repartizarea primită din partea comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti pentru mentorat.(2) În sensul prezentei metodologii, se consideră profesor/cadru didactic stagiar cadrul didactic absolvent al unei instituţii de învăţământ superior (cu studii de licenţă) şi al unui master didactic, aflat în perioada de stagiu practic cu durata de un an şcolar anterior susţinerii examenului de definitivare în învăţământ.(3) Profesorul/Cadrul didactic stagiarul beneficiază de asistenţă din partea profesorului mentor până la obţinerea definitivării şi dobândirea titlului de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar, conform prevederilor art. 241 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 1/2011. Articolul 24(1) Profesorul mentor poate îndruma profesori/ cadre didactice stagiari/stagiare de la diverse unităţi şcolare, aflate pe raza mai multor localităţi, conform repartizării primite din partea comisiei judeţene/a Municipiului Bucureşti pentru mentorat, cu asigurarea decontării cheltuielilor de transport.(2) Profesorul mentor poate solicita să desfăşoare activitate de mentorat pentru disciplina/disciplinele pe care o/le poate preda în concordanţă cu specializarea/specializările înscrisă/înscrise pe diploma/diplomele de studii, dar, în cazuri justificate, i se pot atribui spre îndrumare şi profesori/cadre didactice stagiari/stagiare din aceeaşi arie curriculară. Articolul 25(1) Fiecare profesor mentor alcătuieşte anual un portofoliu care va conţine următoarele componente:a)planul de acţiune anual ce cuprinde şi graficul activităţilor planificate în cadrul programului de mentorat, vizate de inspectorul pentru mentorat; b)calendarul anual al activităţilor profesorului mentor şi programul de stagiatură; c)fişa de evidenţă a lecţiilor/activităţilor observate; d)fişa de monitorizare a lecţiilor/activităţilor asistate; e)fişa de dialog profesional; f)raportul final asupra activităţii profesorului/cadrului didactic stagiar, pe baza căruia se va realiza recomandarea pentru înscrierea profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare la examenul de definitivare în învăţământ; g)fişa de (auto)evaluare a activităţii anuale a profesorului mentor; h)copiile după recomandările pentru înscrierea profesorilor/ cadrelor didactice stagiari/stagiare la examenul de definitivare în învăţământ; i)fişa de feedback asupra activităţii profesorului mentor, completată de profesorul/cadrul didactic stagiar, după ce acesta obţine recomandarea de înscriere la examenul de definitivare în învăţământ. (2) Modelele documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-h) se regăsesc în anexele nr. 3a-3h, care fac parte integrantă din prezenta metodologie. Articolul 26(1) Profesorul mentor trebuie să respecte codul de conduită al cadrelor didactice, precum şi codul de conduită al profesorilor mentori, prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezenta metodologie.(2) Nerespectarea codurilor de conduită constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform legilor în vigoare. Articolul 27(1) Stagiul de practică începe la 1 septembrie şi se încheie în ultima zi de curs a anului şcolar. Profesorul mentor este obligat ca, la încheierea stagiului de practică, să înmâneze profesorului/cadrului didactic stagiar o recomandare, fără de care acesta nu se poate prezenta la examenul de definitivare în învăţământ.(2) Formularul pentru recomandare este un act oficial, tipizat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 h. Articolul 28Relaţia profesorului mentor cu instituţiile din sistemul educaţiei: a)pentru activitatea didactică conform funcţiei didactice de bază, se conformează prevederilor din contractul de muncă pe care îl are încheiat cu directorul unităţii de învăţământ şi se subordonează acestuia; b)pentru activitatea de mentorat, se conformează actului adiţional la contractul de muncă şi este în subordinea inspectorului şcolar pentru mentorat; c)menţine legătura cu şcoala la care îşi desfăşoară activitatea profesorul/cadrul didactic stagiar; d)colaborează cu instituţiile care desfăşoară activităţi în domeniul educaţiei. Articolul 29Responsabilităţile profesorului mentor sunt: a)stabileşte planul de acţiune pentru perioada de stagiatură; b)discută cu profesorul/cadrul didactic stagiar atribuţiile ce îi revin acestuia, conform fişei postului; c)oferă modele practice şi eficiente pentru activitatea şcolară şi extraşcolară; d)observă activitatea curriculară şi extracurriculară a profesorului/cadrului didactic stagiar şi realizează activităţi din ambele categorii cu acesta; e)asigură un feedback constructiv pentru toate aspectele activităţii profesionale a profesorului/cadrului didactic stagiar; f)facilitează accesul profesorului/cadrului didactic stagiar la resursele de care dispune şcoala în vederea susţinerii activităţii profesionale şi pentru integrarea acestuia în cultura organizaţională a unităţii de învăţământ respective; g)asigură sprijinul necesar pentru realizarea portofoliului profesional personal al profesorului/cadrului didactic stagiar; h)asigură consilierea profesorului/cadrului didactic stagiar în vederea întocmirii documentelor şcolare; i)urmăreşte permanent rezultatele acţiunilor şi progresul profesorului/cadrului didactic stagiar în raport cu obiectivele propuse. Articolul 30Pentru profesorul mentor formarea continuă este un drept şi o obligaţie. Capitolul VOrganizarea activităţii profesorilor mentori Articolul 31(1) În perioada 15-31 august comisia judeţeană/ a municipiului Bucureşti pentru mentorat repartizează profesorilor mentori 1-2 profesori/cadre didactice stagiari/ stagiare, pe baza următoarelor criterii:a)apropierea unităţilor de învăţământ în care profesorul mentor, respectiv profesorul/cadrul didactic stagiar îşi desfăşoară activitatea; b)punctajul obţinut la concursul pentru funcţia de profesor mentor; c)calificativul obţinut în anul şcolar anterior pentru activitatea de mentorat, dacă este cazul. (2) Profesorii mentori sunt repartizaţi să îndrume inserţia profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare pentru disciplina/ disciplinele pentru care au promovat concursul de mentor. În caz justificat, în mediul rural, se pot atribui spre îndrumare profesori/cadre didactice stagiari/stagiare la alte discipline, dar din aceeaşi arie curriculară cu cea a profesorului mentor.(3) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat comunică, în scris, decizia luată profesorilor mentori, profesorilor/ cadrelor didactice stagiari/stagiare, precum şi conducerii unităţilor de învăţământ în care aceştia îşi desfăşoară activitatea. Articolul 32(1) Profesorul mentor are dreptul să refuze, în cazuri bine justificate, îndrumarea unui profesor/cadru didactic stagiar repartizat de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat.(2) Fiecare caz în parte este analizat şi soluţionat de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat. Articolul 33(1) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat poate schimba, pe parcursul anului şcolar, atribuirea îndrumării unui profesor/cadru didactic stagiar de către un profesor mentor, în situaţii justificate, cum ar fi:a)plecarea profesorului mentor din sistem pe o perioadă determinată (îmbolnăviri, concediu fără plată pentru o perioadă mai mare de 30 de zile) sau nedeterminată; b)pensionarea profesorului mentor; c)alte cauze fortuite. (2) În cazurile prevăzute la alin. (1), directorul unităţii de învăţământ unde îşi desfăşoară activitatea profesorul/cadrul didactic stagiar adresează o solicitare comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti pentru mentorat de redistribuire a acestuia la un alt profesor mentor. Articolul 34(1) Modificarea prevăzută la art. 33 se face doar dacă aceste schimbări se petrec până la data de 15 mai. În acest caz, profesorul mentor care părăseşte echipa va înainta recomandarea sa pentru perioada de mentorat realizată profesorului mentor care întregeşte echipa, iar acesta va ţine cont de cele menţionate pentru recomandarea finală pe care o dă profesorului/cadrului didactic stagiar, în vederea prezentării la examenul de definitivare în învăţământ.(2) Dacă modificarea apare după data de 15 mai, nu se mai întregeşte echipa profesor mentor-profesor/cadru didactic stagiar, profesorul mentor fiind obligat să încheie recomandarea şi să o înmâneze profesorului/cadrului didactic stagiar, acestuia fiindu-i recunoscută efectuarea stagiaturii.(3) Dacă, în situaţia prevăzută la alin. (2), profesorul mentor este în imposibilitate de a realiza recomandarea din motive medicale, aceasta va fi făcută de către directorul unităţii de învăţământ la care profesorul/cadrul didactic stagiar este angajat, pe baza portofoliului de activitate al acestuia, în care sunt înregistrate dovezile cu privire la perioada de stagiatură. Articolul 35Menţinerea ca membru în corpul profesorilor mentori şi păstrarea funcţiei didactice de profesor mentor sunt condiţionate de obţinerea calificativului „Foarte bine“ la evaluarea anuală a activităţii de profesor mentor, conform fişei de (auto)evaluare prevăzute în anexa nr. 3g. Capitolul VIDispoziţii finale Articolul 36În învăţământul particular şi în cadrul alternativelor educaţionale sunt valabile prevederile prezentei metodologii pentru desfăşurarea activităţii de mentorat şi pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor mentor. Articolul 37Atunci când un profesor mentor părăseşte sistemul de învăţământ, îşi pierde calitatea de membru al corpului profesorilor mentori. Articolul 38(1) Un cadru didactic membru al corpului profesorilor mentori poate să îşi suspende activitatea de mentorat pentru un an şcolar, depunând o cerere în acest sens la comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru mentorat până la data de 15 august. Un profesor mentor poate să îşi suspende activitatea de mentorat de două ori în 5 ani consecutivi.(2) În această perioadă, cadrul didactic respectiv rămâne membru în corpul profesorilor mentori. Articolul 39(1) Un cadru didactic care ocupă funcţia didactică de profesor mentor poate renunţa definitiv la această calitate printr-o cerere adresată comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti pentru mentorat, care face propunerea de emitere a unei decizii de încetare a funcţiei didactice de profesor mentor către inspectorul şcolar general.(2) Prin aplicarea alin. (1), cadrul didactic revine la funcţia didactică de bază.(3) Dacă un cadru didactic solicită renunţarea la funcţia didactică de profesor mentor, acesta nu va mai putea ocupa o asemenea funcţie didactică decât reluând procesul de selecţie a profesorilor mentori. Articolul 40(1) În perioada de ocupare a unei funcţii de conducere/îndrumare şi control se suspendă din oficiu calitatea de profesor mentor a unui cadru didactic, acesta rămânând în corpul profesorilor mentori.(2) La încetarea ocupării funcţiei de conducere/îndrumare şi control, cadrul didactic îşi redobândeşte din oficiu calitatea de profesor mentor. ANEXA Nr. 1 la metodologie CRITERII de evaluare a portofoliului cadrului didactic în vederea obţinerii funcţiei didactice de profesor mentor

Nr. crt. Criterii Punctajul maxim
1. Scrisoarea de intenţie 2
2. Studii 10
Cursuri postuniversitare/Masterat/Altă licenţă 5
Doctorat 5
3. Participare la stagii de formare/perfecţionare 20
- locale, regionale, naţionale 15
- internaţionale 5
4. Experienţă în activitate dovedită în: 23
- funcţii de conducere, îndrumare şi control în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, unităţi de învăţământ 5
- profesor emerit 5
- experienţă în activităţi de mentorat 8
- profesor metodist, responsabil cerc pedagogic, membru în consiliul consultativ al inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, responsabil de comisie metodică, şef de catedră 5
5. Lucrări/Articole de management educaţional sau de specialitate/mentorat publicate cu ISBN/ISSN 10
6. Autor/Coautor de manuale/programe şcolare avizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, membru al comisiilor de lucru ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului 10
7. Coordonarea, participarea la proiecte internaţionale, naţionale, regionale 15
8. Cunoştinţe de operare pe calculator evaluabile pe baza documentelor prezentate 10
TOTAL: 100

ANEXA Nr. 2la metodologie CRITERII de evaluare a probei practice I. Fişa de evaluare a lecţiei/activităţii didactice Numele şi prenumele candidatului ........ ................ ................ ................ ............ Data ........ ........ .........

Analiza Aspectele evaluate: criterii Punctajul
Maxim Realizat
Lecţie Aspecte formale (documente, documentaţie, materiale didactice disponibile) 10
Proiectare - motivare (relaţionarea intra- şi interdisciplinară, intra- şi crosscurriculară, perspectiva în raport cu unitatea de învăţare, relevanţa pentru viaţă a conţinuturilor) 10
Conţinut ştiinţifico-aplicativ (obiectivizare, structurare, sistematizare, coerenţă, consistenţă) 10
Metode şi mijloace didactice (varietate, oportunitate, originalitate, eficienţă) 10
Climat psihopedagogic (ambient specific disciplinei, motivaţie pentru lecţie) 10
Analiza Aspectele evaluate: criterii Punctajul
Maxim Realizat
Elevii - dominante vizate Achiziţii cognitive, verbalizate/nonverbalizate (calitate, cantitate, relaţionare, operaţionalizare) 10
Deprinderi de activitate intelectuală individuală şi în echipă (operaţii logice, mecanisme de analiză şi sinteză, consecvenţă, seriozitate, dorinţa de autodepăşire, colegialitate, responsabilitate şi răspundere, flexibilitate în asumarea rolurilor) 10
Atitudine faţă de şcoală - statutul şi rolul la oră (pozitivă - colaborator, indiferentă - spectator) 10
Profesorul - dominante vizate Competenţe profesionale şi metodice (de cunoaştere - gradul de stăpânire, organizare şi prelucrare a informaţiei, de execuţie - rapiditatea, precizia acţiunilor şi distributivitatea atenţiei, de comunicare - fluiditatea, concizia şi acurateţea discursului, captarea şi păstrarea interesului elevilor, abilitatea pentru activitate diferenţiată) 10
Competenţe sociale şi de personalitate (sociabilitate, degajare, registre diverse de limbaj, echilibru emoţional, rezistenţă la stres, ingeniozitate, flexibilitate, fermitate, toleranţă, rigurozitate, obiectivitate, disponibilitate) 10
TOTAL: 100

Examinator ........ ................ ................ ................ Semnătura ........ ................ ........ II. Fişa de evaluare a asistenţei la lecţie/activitate didactică Numele şi prenumele candidatului: ........ ................ ................ ............ Data ........ ................ ........ ...........

Evaluarea Indicatorii de evaluare Punctajul
Maxim Acordat
Analiza proiectării şi desfăşurării lecţiei Aspecte formale Proiectare - motivare Conţinut ştiinţifico-aplicativ Metode şi mijloace didactice Climat psihopedagogic 50
Analiza activităţilor elevilor Achiziţii cognitive, verbalizate/nonverbalizate Deprinderi de activitate intelectuală individuală şi în echipă Atitudine faţă de şcoală - statutul şi rolul la oră 30
Analiza activităţilor profesorului Competenţe profesionale şi metodice Competenţe sociale şi de personalitate 20
TOTAL: 100

Examinator ........ ................ ................ ................ Semnătura ........ ................ ........ ANEXA Nr. 3a la metodologie Avizat Inspectorul şcolar pentru mentorat, ........ ................ ................ ............. PLANUL DE ACŢIUNE ANUAL Profesor mentor ........ ................ ................ ................ ............ Unitatea şcolară ........ ................ ................ ................ ............. Specialitatea ........ ................ ................ ................ ............ Anul şcolar ........ ................ ................ ................ ............

Nr. crt. Obiective Acţiuni Indicatori de rezultat Resurse Termene Data revizuirii
materiale procedurale umane

GRAFICUL activităţilor planificate în cadrul programului de mentorat

Nr. crt. Data Interval orar Nr. de ore alocate Locul desfăşurării Tipul activităţii1 Tematica abordată1
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.

Profesor mentor ........ ................ ................ .............. (semnătură) 1 În conformitate cu calendarul şi programul activităţilor. ANEXA Nr. 3b la metodologie CALENDARUL ANUAL al activităţilor profesorului mentor

Activitatea desfăşurată ANUL ŞCOLAR:
SEMESTRUL I SEMESTRUL II
Septembrie Octombrie Noiembrie Decembrie Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai Iunie
A1. Consultarea legislaţiei
A2. Planificarea şi proiectarea activităţilor/consiliere individuală
A3. Asistenţă la orele profesorului mentor
A4. Asistenţă la orele profesorului/cadrului didactic stagiar

PROGRAMUL DE STAGIATURĂ

Nr. crt. Luna Nr. de ore alocate Tipul activităţii Tematica abordată
1. Septembrie 6 Ateliere de lucru pentru consultarea legislaţiei specifice învăţământului preuniversitar/pentru proiectarea şi planificarea activităţilor didactice Curriculumul naţional pentru disciplina predată de profesorul/cadrul didactic stagiar: studiul documentelor oficiale: planul-cadru, programa şcolară, proiectarea activităţii didactice - documente specifice: planificarea calendaristică, proiectarea unităţilor de învăţare, proiectul de lecţie, documentele şcolare
2. 2 Susţinerea unor lecţii cu model de către profesorul mentor/Workshop de reflecţie a lecţiilor observate Eficienţa strategiilor didactice utilizate: caracterul real-activ al metodelor, susţinerea învăţării cu mijloace de învăţământ, utilizarea eficientă a timpului
Nr. crt. Luna Nr. de ore alocate Tipul activităţii Tematica abordată
3. Octombrie 4 Ateliere de lucru pentru consultarea legislaţiei specifice învăţământului preuniversitar/pentru proiectarea şi planificarea activităţilor didactice în echipă cu profesorul/cadrul didactic stagiar Evaluarea rezultatelor învăţării: standardele naţionale de evaluare pentru disciplina predată, portofoliul educaţional al elevului, proiectarea probelor de evaluare
4. 2 Susţinerea unor lecţii-model de către profesorul mentor în echipă cu profesorul/cadrul didactic stagiar/Workshop de reflecţie a lecţiilor observate Eficienţa strategiilor didactice utilizate: caracterul real-activ al metodelor, susţinerea învăţării cu mijloace de învăţământ, utilizarea eficientă a timpului
5. 2 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic-aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea
6. Noiembrie 2 Ateliere de lucru pentru consultarea legislaţiei specifice învăţământului preuniversitar Structura şi caracteristicile evaluărilor: instrumente de evaluare unică, evaluările naţionale
7. 2 Susţinerea unor lecţii-model de către profesorul mentor în echipă cu profesorul/cadrul didactic stagiar/Workshop de reflecţie a lecţiilor observate Eficienţa strategiilor didactice utilizate: caracterul real-activ al metodelor, susţinerea învăţării cu mijloace de învăţământ, utilizarea eficientă a timpului
8. 4 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic- aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea
9. Decembrie 2 Ateliere de lucru pentru consultarea legislaţiei specifice învăţământului preuniversitar Statutul personalului didactic din învăţământul preuniversitar: formarea continuă, funcţiile didactice - condiţii de ocupare, forme de angajare a personalului didactic Evaluarea activităţii personalului didactic (criterii şi descriptori de performanţă)
10. 4 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic-aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea
11. Ianuarie 4 Ateliere de lucru pentru proiectarea şi planificarea activităţilor didactice în echipă cu profesorul/cadrul didactic stagiar Curriculum la decizia şcolii. Elaborarea programei pentru disciplinele opţionale
12. 4 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic-aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea
13. Februarie 2 Ateliere de lucru pentru proiectarea şi planificarea activităţilor didactice Activitatea de consiliere şi orientare şcolară specifice funcţiei de diriginte: documente legislative în vigoare, proiectarea activităţii
14. 6 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic- aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea Eficienţa strategiilor didactice utilizate: caracterul real-activ al metodelor, susţinerea învăţării cu mijloace de învăţământ, utilizarea eficientă a timpului
15. Martie 4 Ateliere de lucru pentru proiectarea şi planificarea activităţilor Învăţarea în contexte nonformale: planificarea şi proiectarea activităţilor extraşcolare
16. 4 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic-aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea Eficienţa strategiilor didactice utilizate: caracterul real-activ al metodelor, susţinerea învăţării cu mijloace de învăţământ, utilizarea eficientă a timpului
Nr. crt. Luna Nr. de ore alocate Tipul activităţii Tematica abordată
17. Aprilie 8 Observarea lecţiilor predate de profesorii debutanţi/Workshop de reflecţie a lecţiilor asistate/consiliere individuală Calitatea proiectării didactice, concordanţa dintre activitatea proiectiv-conceptuală şi cea practic-aplicativă, caracterul formativ al evaluării, modul în care elevii percep învăţarea Eficienţa strategiilor didactice utilizate: caracterul real-activ al metodelor, susţinerea învăţării de către mijloace de învăţământ, utilizarea eficientă a timpului
18. Mai 4 Ateliere de lucru pentru consultarea programei pentru examenul scris de definitivat Activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică - examenul naţional de definitivare în învăţământ: examinarea scrisă
19. 4 Ateliere de lucru pentru proiectarea şi planificarea activităţilor didactice/consiliere individuală Pregătirea portofoliului personal şi a cel puţin două inspecţii la clasă
20. Iunie 4 Ateliere de lucru pentru consultarea programei pentru examenul scris de definitivat Activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică - examenul naţional de definitivare în învăţământ: examinarea scrisă
21. 4 Ateliere de lucru pentru proiectarea şi planificarea activităţilor didactice/consiliere individuală Pregătirea portofoliului personal şi a cel puţin două inspecţii la clasă

ANEXA Nr. 3cla metodologie FIŞĂ de evidenţă a lecţiilor/activităţilor observate Numele şi prenumele profesorului mentor ........ ................ ........... Unitatea şcolară ........ ................ ................ ......... Specialitatea ........ ................ .......... Anul şcolar ........ ................ ..............

Nr. crt. Numele şi prenumele profesorului/ cadrului didactic stagiar Unitatea şcolară Data Clasa Tipul lecţiei Conţinutul învăţării Semnătura profesorului/ cadrului didactic stagiar
1.
2.
3.
4.
5.

ANEXA Nr. 3dla metodologie FIŞĂ de monitorizare a lecţiilor/activităţilor asistate

Profesor/cadru didactic stagiar: Lecţia 1: Clasa/Grupa ............ Data ......... Disciplina de studiu .......... Tema/Subiectul lecţiei .......... Tipul lecţiei .......... Lecţia 2: Clasa/Grupa .......... Data .......... Disciplina de studiu .......... Tema/Subiectul lecţiei .......... Tipul lecţiei .......... Lecţia 3: Clasa/Grupa .......... Data .......... Disciplina de studiu .......... Tema/Subiectul lecţiei .......... Tipul lecţiei .......... Lecţia 4: Clasa/Grupa .......... Data .......... Disciplina de studiu .......... Tema/Subiectul lecţiei .......... Tipul lecţiei .......... Lecţia 5: Clasa/Grupa .......... Data .......... Disciplina de studiu .......... Tema/Subiectul lecţiei .......... Tipul lecţiei ..........
Unitatea şcolară:
Specialitatea:
Profesor mentor:

OBSERVAREA LECŢIILOR/ACTIVITĂŢILOR

Elemente observate Lecţia/Activitatea
1 2 3 4 5
I. Calităţi personale şi profesionale
Atitudine profesională
Flexibilitate
Limbaj (discurs didactic accesibil, coerenţă, tonalitate)
Stil de predare
1. Abilităţi de
Relaţionare
Comunicare
Management al grupului
2. Cunoştinţe de specialitate
Ştiinţifice
Metodice
II. Planificarea lecţiei
1. Obiective/Competenţe
Conform curriculumului
Operaţionalizare/Derivare (clar, concis)
Adecvare la particularităţile grupului de elevi
2. Conţinuturi
Adecvare la obiective/competenţe
Eşalonare
Utilizarea achiziţiilor anterioare
Adecvare la particularităţile grupului
3. Strategii
a) Metode şi procedee
Diversitate
Compatibilitate cu obiective/competenţe - conţinuturi - resurse umane şi materiale
b) Resurse materiale
Locaţie
Diversitate
Surse informaţionale
Provenienţă (existente/confecţionate special)
Fişe anexe
c) Resurse umane
Adaptare la particularităţile individuale
Tratare diferenţiată
d) Organizarea clasei
Forme de organizare
e) Dozarea timpului
f) Evaluarea
Forme de evaluare a elevilor
Elemente observate Lecţia/Activitatea
1 2 3 4 5
III. Desfăşurarea lecţiei
Respectă scenariul didactic propus.
Explică în mod clar scopul (motivează învăţarea), metodele şi obiectivele lecţiei.
Adaptează mersul activităţilor la situaţia concretă din oră pentru a-şi atinge obiectivele.
Oferă informaţii pentru a evita lipsa de imparţialitate şi pentru a promova egalitatea şanselor pentru elevi.
Identifică şi utilizează cunoştinţele şi experienţa anterioară a elevilor.
Respectă alcătuirea/nevoile/capacităţile grupului/elevilor.
Adaptează lecţia pentru a răspunde nevoilor elevilor.
Împarte sarcina de învăţare în paşi mici de realizare, urmărind succesiunea logică a secvenţelor.
Promovează angajamentul, concentrarea şi eforturile elevilor.
Promovează învăţarea autonomă, centrată pe elev, învăţarea în grup şi învăţarea în diferite contexte.
Foloseşte strategii diverse pentru a răspunde stilurilor individuale de învăţare şi nevoilor elevilor.
Management eficient al timpului şi al clasei de elevi
Prezintă informaţii, fapte şi idei clare, exacte şi semnificative.
Verifică înţelegerea şi formulează în mod clar întrebările.
Oferă la timp feedback constructiv privind învăţarea şi progresul elevilor.
Asigură o evaluare formativă regulată, adecvată, riguroasă, corectă şi exactă.
Furnizează elevilor diferite tipuri de activităţi de evaluare care să răspundă nevoilor lor.
Obţine feedback pentru propria dezvoltare şi în scopul evaluării.
Exploatează eficient situaţiile neanticipate.
IV. Autoevaluarea profesorului/cadrului didactic stagiar

NOTĂ: Îndeplinirea fiecărui aspect urmărit se bifează. COMENTARII ASUPRA LECŢIILOR OBSERVATE

Lecţia 1
Aprecieri generale, recomandări:
Puncte forte:
Aspecte care pot fi îmbunătăţite:
Lecţia 2
Aprecieri generale, recomandări:
Puncte forte:
Aspecte care pot fi îmbunătăţite:
Lecţia 3
Aprecieri generale, recomandări:
Puncte forte:
Aspecte care pot fi îmbunătăţite:
Lecţia 4
Aprecieri generale, recomandări:
Puncte forte:
Aspecte care pot fi îmbunătăţite:
Lecţia 5
Aprecieri generale, recomandări:
Puncte forte:
Aspecte care pot fi îmbunătăţite:

Semnătura profesorului mentor ........ ................ .......... ANEXA Nr. 3e la metodologieFIŞĂ DE DIALOG PROFESIONAL Profesor/Cadru didactic stagiar ........ ................ .......... Unitatea şcolară ........ ................ ........... Profesor mentor ........ ................ ........... Data ........ ........ ........

Domeniul/Domenii abordat/abordate Observaţii Măsuri de remediere

Data următorului dialog profesional ........ ............... Profesor mentor, ........ ........ ......... Profesor/Cadru didactic stagiar, ........ ........ ......... NOTĂ: FIŞA DE DIALOG PROFESIONAL SE COMPLETEAZĂ LA FIECARE ÎNTÂLNIRE PROFESOR MENTOR - PROFESOR/CADRU DIDACTIC STAGIAR. ÎN FUNCŢIE DE NEVOILE DE CONSILIERE IDENTIFICATE DE PROFESORUL MENTOR SAU DE PROFESORUL/CADRUL DIDACTIC STAGIAR, SE POT ABORDA ORICARE DIN DOMENIILE DE MAI JOS: • INTEGRAREA PROFESORULUI/CADRULUI DIDACTIC STAGIAR ÎN ŞCOALĂ; • ACTIVITATEA METODICĂ A PROFESORULUI/CADRULUI DIDACTIC STAGIAR; • ACTIVITATEA EDUCATIVĂ A PROFESORULUI/CADRULUI DIDACTIC STAGIAR; • CONSILIEREA ŞI ORIENTAREA ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR; • MANAGEMENTUL CONFLICTULUI; • COMUNICAREA - REPERE FUNDAMENTALE; • MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI; • PROIECTAREA DIDACTICĂ; • MODALITĂŢI DE EVALUARE; • TIC; • PROIECTE EUROPENE; • METODE ACTIVE DE PREDARE-ÎNVĂŢARE. ANEXA Nr. 3fla metodologie RAPORT FINAL asupra activităţii profesorului/cadrului didactic stagiar Profesor/Cadru didactic stagiar ........ ................ .......... Unitatea de învăţământ ........ ................ ........... Profesor mentor ........ ................ ........... Perioada de stagiatură ........ ........ ......... DOMENIUL A: COMUNICARE a)Comunicarea cadru didactic-elev

Competenţa 1: Alege modalităţile de comunicare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Modalităţile de comunicare identificate sunt adecvate situaţiilor concrete în vederea realizării scopului educaţional.
Modalităţile de comunicare sunt alese în raport cu conţinutul comunicării.
Modalităţile de comunicare alese ţin seama de particularităţile de vârstă ale elevului.
Competenţa 2: Transmite informaţii cu caracter instructiv-educativ
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Discuţiile sunt iniţiate într-un limbaj adecvat, astfel încât să se atingă obiectivele propuse.
Informaţiile esenţiale sunt selectate în funcţie de obiectivele stabilite de programă.
Transmiterea cu caracter instructiv-educativ se face gradat, urmărindu-se interacţiunea cu elevii.
Competenţa 3: Utilizează feedbackul în comunicare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Însuşirea corectă a mesajului transmis este verificată prin reacţia elevilor în diferite situaţii special create.
Acurateţea şi integritatea mesajului receptat de către elev sunt verificate prin comparare cu mesajul transmis în scopul depistării eventualelor deficienţe de receptare.
Mesajul transmis se compară cu cel receptat de elev în scopul verificării acurateţei şi integrităţii conţinutului informativ.
Deficienţele constatate în lanţul comunicării sunt remediate cu promptitudine.
Competenţa 4: Facilitează comunicarea elev-elev
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Situaţiile de comunicare construite permit facilitarea schimbului de informaţii elev-elev şi profesor-elev.
Însuşirea unui protocol de comunicare necesar dezvoltării elevilor este asigurată prin diferite situaţii de comunicare.
Medierea comunicării între elevi se realizează prin construirea de situaţii de lucru.

b)Comunicarea dintre cadrele didactice

Competenţa 1: Identifică posibilele domenii conexe de colaborare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Identificarea domeniilor conexe se face prin discuţii cu alte cadre didactice.
Posibilităţile de lucru în echipă sunt stabilite prin discuţii profesionale în vederea realizării legăturii interdisciplinare, după caz, şi transcurriculare.
Competenţa 2: Se informează despre elevi
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Observaţiile făcute asupra elevilor şi desprinse în diferite momente ale activităţii lor şcolare sunt cumulate în vederea analizei şi interpretării lor de către persoanele abilitate.
Posibilele cauze de perturbare a procesului instructiv-educativ sunt identificate în timp util.
Informaţiile privind elevii mai puţin cunoscuţi sunt obţinute pentru a determina o apreciere obiectivă şi o activitate instructiv-educativă corespunzătoare.
Competenţa 3: Discută aspecte metodice şi pedagogice ale activităţii didactice
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Remedierea perturbărilor survenite se face prin stabilirea de strategii şi tactici comune.
Creşterea eficienţei demersului didactic se face prin identificarea celor mai potrivite metode.

DOMENIUL B: CURRICULUM a)Dezvoltarea curriculumului opţional

Competenţa 1: Stabileşte curriculumul opţional
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Curriculumul opţional este propus în conformitate cu resursele existente în şcoală.
Gradul de acceptare a curriculumului opţional este determinat de corespondenţa dintre curriculumul opţional şi necesităţile elevilor
Competenţa 2: Stabileşte conţinutul pentru curriculumul opţional
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Conţinutul curriculumului opţional este stabilit în concordanţă cu obiectivele propuse.
Conţinutul stabilit răspunde nevoilor şi timpului disponibil al elevilor.
Competenţa 3: Dezvoltă curriculumul opţional
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Resursele informaţionale identificate sunt adecvate conţinutului stabilit.
Activităţile din cadrul temelor stabilite au caracter antrenant.
Motivele, situaţiile de lucru şi activităţile respectă obiectivele.

b)Elaborarea proiectului didactic

Competenţa 1: Stabileşte obiectivele operaţionale ale lecţiei
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Obiectivele operaţionale sunt formulate în termeni de performanţă şi adecvat scopului urmărit.
Obiectivele propuse sunt stabilite conform timpului de instruire afectat.
Ierarhizarea obiectivelor este în concordanţă cu tipul de obiective vizat.
Obiectivele sunt stabilite astfel încât să poată fi realizate la niveluri diferite.
Obiectivele sunt stabilite astfel încât să existe un raport adecvat între ele şi conţinut.
Competenţa 2: Stabileşte conţinutul activităţii de învăţare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Elementele de conţinut sunt identificate conform programei şcolare şi manualelor.
Competenţa 3: Alege strategii didactice
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Strategiile didactice alese sunt de tip activ, participativ, formativ.
Situaţiile de învăţare sunt construite astfel încât să solicite participarea cât mai multor elevi.
Competenţa 4: Realizează proiectul didactic
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Structura proiectului didactic este concepută adecvat nevoilor de predare.
Proiectul didactic este redactat clar şi explicit pentru a putea fi utilizat în echipă de cadrele didactice.
Competenţa 5: Adaptează informaţia la posibilităţile de învăţare şi nivelul de pregătire a elevilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Informaţia este selectată pe criterii de esenţialitate.
Detaliile informaţionale sunt selectate în funcţie de interesul manifestat de elevi pentru acestea.

c)Elaborarea temelor transdisciplinare

Competenţa 1: Stabileşte teme transdisciplinare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Zonele de vecinătate sunt identificate cu atenţie în vederea unei alegeri adecvate a temelor transdisciplinare.
Sunt selectate zonele de interes în funcţie de obiectivele operaţionale curriculare.
Responsabilităţile individuale în cadrul echipei de profesori care urmează să trateze o temă sunt stabilite astfel încât tema să fie tratată corespunzător.
Competenţa 2: Dezvoltă teme transdisciplinare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Contribuţia de conţinut a fiecărei discipline vizează asigurarea armonizării disciplinelor.
Lecţiile care permit dezvoltarea temei propuse prin programă sunt stabilite astfel încât să fie atinse toate obiectivele.
Activităţile şi situaţiile de învăţare propuse în cadrul temelor transdisciplinare sunt redactate într-o formă accesibilă sau ţinând cont de nivelul elevilor, pentru ca experienţa dobândită să poată fi folosită în zone de vecinătate.

d)Programarea activităţii de învăţare

Competenţa 1: Analizează planul de învăţământ şi programa şcolară
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Aspectele interdisciplinare sunt identificate în cadrul ariei curriculare specifice.
Timpul de învăţare este estimat în funcţie de programul obligatoriu şi opţional.
Conţinutul disciplinei de învăţământ este corelat cu obiectivele urmărite.
Activităţile de învăţare selectate sunt conforme prevederilor programei.
Competenţa 2: Alege manualul şi materialele auxiliare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Oferta de manuale (materiale auxiliare) este identificată în timp util.
Manualele şi materialele auxiliare sunt selectate pentru a corespunde cerinţelor legislative în vigoare.
Manualele şi materialele auxiliare sunt alese astfel încât să fie adecvate conţinutului.
Competenţa 3: Întocmeşte planificările
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Activităţile de învăţare sunt defalcate pe semestre în funcţie de durata semestrelor.
Tipurile de lecţii sunt stabilite în conformitate cu sarcinile de învăţare şi curba de efort al elevilor.
Strategiile didactice sunt stabilite urmărindu-se asigurarea unei instruiri eficiente.
Competenţa 4: Revizuieşte planificarea
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Gradul de realizare a planificării este apreciat periodic prin compararea situaţiei reale cu cea proiectată.
Activităţile şi obiectivele de învăţare sunt replanificate conform situaţiei reale şi sarcinilor de învăţare existente.

e)Utilizarea de materiale didactice

Competenţa 1: Identifică situaţiile care necesită folosirea materialelor didactice
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Situaţiile de învăţare sunt analizate pentru a se identifica necesarul de folosire a materialelor didactice.
Materialele didactice se verifică periodic.
Materialele didactice se actualizează ţinând cont de noutăţile ce apar în domeniul respectiv.
Competenţa 2: Selectează materialele didactice complementare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Sursele de materiale complementare sunt identificate pentru alegerea celor mai adecvate conţinuturi de învăţare.
Materialele didactice complementare selectate constituie suport în procesul instructiv.
Competenţa 3: Utilizează materiale didactice
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Materialele didactice alese în mod adecvat facilitează învăţarea.
Materialele didactice sunt adaptate situaţiilor concrete din clasă.

DOMENIUL C: DEZVOLTARE PROFESIONALĂ Dezvoltare profesională

Competenţa 1: Identifică nevoile proprii de dezvoltare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Necesarul de autoinstruire se stabileşte pe baza autoevaluării şi a recomandărilor obţinute în urma inspecţiilor.
Necesarul de autoinstruire este identificat ţinând cont de noutăţile ce apar în domeniu.
Competenţa 2: Dezvoltă cunoştinţe proprii
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Selectarea publicaţiilor de specialitate se face cu discernământ.
Planul de studiu individual este stabilit astfel încât să acopere nevoile personale de dezvoltare profesională.
Cunoştinţele achiziţionate prin studiu individual sunt integrate în sistemul de cunoştinţe existent.
Competenţa 3: Dezvoltă deprinderi proprii
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Deprinderile sunt exersate pentru atingerea unor parametri de funcţionalitate adecvaţi.
Deprinderile dobândite se regăsesc într-un stil de muncă îmbunătăţit.

DOMENIUL D: EVALUARE a)Elaborarea instrumentelor de evaluare

Competenţa 1: Stabileşte obiectivele evaluării
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Tehnicile de evaluare selectate sunt relevante pentru obiectivele fixate.
Conţinuturile ce urmează a fi evaluate sunt stabilite în concordanţă cu obiectivele evaluării.
Tipurile de itemuri stabilite sunt adecvate atât obiectivelor, cât şi conţinutului.
Competenţa 2: Elaborează instrumentele de evaluare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Formatul ales este adecvat vârstei elevului.
Formatul ales este adecvat obiectivelor şi conţinuturilor evaluării.
Baremul şi condiţiile de evaluare sunt stabilite astfel încât să asigure realizarea unei evaluări cât mai obiective.

b)Evaluarea cunoştinţelor elevului

Competenţa 1: Administrează instrumentele de evaluare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Condiţiile materiale necesare aplicării instrumentelor de evaluare sunt asigurate înainte de începerea evaluării.
Obiectivitatea evaluării este asigurată prin aplicarea aceloraşi criterii de apreciere pentru toţi elevii evaluaţi.
Competenţa 2: Apreciază cantitativ şi calitativ rezultatele elevilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Rezultatele evaluării elevilor sunt analizate ierarhic pe colectivul de elevi şi procentual pe itemuri în vederea valorizării lor.
Aprecierea rezultatelor evaluării elevilor are, după caz, rol de diagnoză, prognoză sau selecţie.
Competenţa 3: Valorifică rezultatele evaluării
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Activitatea de remediere a procesului instrucţional este organizată în funcţie de rezultatele înregistrate la evaluare.
Rezultatele evaluării elevilor constituie punct de plecare în stabilirea strategiilor didactice adecvate colectivului de elevi.

c)Evaluarea parametrilor psihopedagogici

Competenţa 1: Estimează posibilităţile de învăţare ale elevilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Observarea atentă a elevilor în diverse situaţii se face pentru a identifica stilul de învăţare al fiecăruia.
Stilul de învăţare al fiecărui elev este identificat pentru proiectarea corespunzătoare a unor lecţii cât mai eficiente.
Competenţa 2: Valorifică evaluarea posibilităţilor de învăţare ale elevilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Lecţiile sunt construite astfel încât să valorifice toate stilurile de învăţare existente într-un grup de elevi.
Cele mai eficiente tehnici sunt selectate pentru a facilita învăţarea.
Reglarea procesului instructiv-educativ se bazează pe posibilităţile elevilor şi pe ritmul de asimilare.

DOMENIUL E: FORMAREA ELEVILOR a)Coordonarea activităţilor extracurriculare

Competenţa 1: Stabileşte potenţialul de excelenţă al elevilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Potenţialul de excelenţă al elevilor este stabilit pe baza evaluărilor.
Potenţialul de excelenţă al elevilor este relevat de comportamentul elevilor în cazuri excepţionale.
Competenţa 2: Organizează activităţile extracurriculare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Formele de pregătire alese sunt adecvate zonei aptitudinale.
Sursele informaţionale indicate elevilor în vederea pregătirii individuale sunt pertinente şi răspund nevoilor de dezvoltare a acestora.
Planul de pregătire suplimentară este stabilit astfel încât să ţină seama de economia de timp al elevilor şi al profesorului.
Temele de studiu sunt propuse pentru a acoperi nevoile de dezvoltare.

b)Dezvoltarea comportamentului social

Competenţa 1: Mediază procesul de interiorizare a sistemului de valori al societăţii
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Modelele sociale oferite sunt relevante pentru sistemul de valori al societăţii.
Situaţiile de familie şi societate în care apar astfel de modele sunt valorizate pentru crearea unui sistem propriu de valori.
Competenţa 2: Asigură cunoaşterea, înţelegerea şi însuşirea regulilor sociale
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Regulile sociale sunt prezentate şi explicate potrivit particularităţilor de vârstă ale elevilor.
Sancţiunile posibile sunt aduse la cunoştinţa elevilor în vederea evitării încălcării regulilor sociale.
Formele prin care se manifestă autoritatea în şcoală, familie şi societate sunt analizate continuu cu elevii, pentru ca aceştia să le cunoască şi să le respecte.
Competenţa 3: Promovează un comportament social dezirabil
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Comportamentele sunt evaluate din perspectiva regulilor existente în familie, şcoală şi societate.
Elevii sunt motivaţi pentru comportamente corecte prin aplicarea obiectivă a recompenselor şi sancţiunilor.
Se încearcă corectarea comportamentelor reprobabile prin măsuri aplicate consecvent.

c)Organizarea activităţii de dezvoltare fizică a elevilor

Competenţa 11: Dezvoltă potenţialul fizic al elevilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Spaţiul destinat activităţii de educaţie fizică este astfel organizat încât să asigure desfăşurarea controlată a acesteia.
Aparatura sportivă este menţinută în stare de funcţionare pentru a putea fi utilizată corespunzător nevoilor de pregătire fizică a elevilor.
Gradul de dificultate şi complexitatea exerciţiilor fizice sunt adaptate vârstei şi condiţiei fizice ale elevilor.
Toate activităţile din cadrul orei de educaţie fizică sunt organizate în vederea dezvoltării armonioase şi recreerii elevilor.
Competenţa 2: Educă şi dezvoltă un stil de viaţă igienic şi sănătos
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Respectarea regulilor de igienă este consecvent urmărită în vederea întăririi deprinderilor de igienă ale elevilor.
Eventualele situaţii de nerespectare a normelor de igienă sunt rezolvate cu tact, prin metode adecvate.

1 Se aplică pentru disciplina Educaţie fizică. d)Organizarea activităţilor de învăţare

Competenţa 1: Organizează procesul de transmitere de cunoştinţe
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Cunoştinţele de transmis sunt organizate astfel încât să fie accesibile elevilor.
Forma de transmitere cea mai adecvată este aleasă cu scopul de a facilita receptarea.
Competenţa 2: Transmite cunoştinţe
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Receptarea optimă a cunoştinţelor este asigurată prin crearea unor condiţii propice acestui scop.
Cunoştinţele sunt transmise gradat, într-o succesiune logică, evitându-se excesul de detalii, în vederea facilitării înţelegerii.
Competenţa 3: Formează şi dezvoltă deprinderi
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Situaţiile de învăţare sunt construite adecvat tipului de deprinderi care trebuie formate/dezvoltate.
Situaţiile de învăţare sunt construite astfel încât să stimuleze gândirea elevului.
Activitatea didactică este astfel concepută şi organizată încât să conducă la formarea deprinderilor de muncă şi studiu.

e)Organizarea activităţilor practice complementare procesului de transmitere de cunoştinţe2

Competenţa 1: Stabileşte obiectivele activităţii de laborator
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Activitatea experimentală desfăşurată ilustrează faptul că teoria prezentată este în corelaţie cu aceasta.
Tipul de experiment este stabilit în mod adecvat obiectivului lecţiei.
Competenţa 2: Pregăteşte activitatea experimentală
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Planul de desfăşurare a activităţii este stabilit în funcţie de tipul experimentului.
Echipamentele şi materialele necesare sunt pregătite astfel încât să asigure desfăşurarea activităţii de laborator în condiţii corespunzătoare.
Competenţa 3: Îndrumă şi supraveghează elevii în activitatea de laborator
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Echipamentele şi modul lor de utilizare sunt prezentate pentru a facilita folosirea lor în condiţii de siguranţă.
Instrucţiunile de lucru sunt date pas cu pas pentru a asigura desfăşurarea controlată a experimentului.

2 Se aplică pentru disciplinele ce au şi activitate de laborator. DOMENIUL F: RELAŢIA FAMILIE-ŞCOALĂ-SOCIETATE a)Coordonarea activităţilor extraşcolare

Competenţa 1: Organizează activităţi extraşcolare
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Obiectivele activităţilor extraşcolare urmăresc realizarea cerinţelor educaţionale.
Formele cele mai adecvate pentru atingerea obiectivelor sunt selectate în funcţie de tipul activităţii.
Responsabilităţile factorilor implicaţi sunt stabilite astfel încât activitatea să se desfăşoare în condiţii bune.
Activitatea este supravegheată pe tot parcursul desfăşurării ei pentru atingerea obiectivelor propuse.
Competenţa 2: Valorifică rezultatele activităţilor
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Feedbackul solicitat despre activitatea organizatorică urmăreşte validarea activităţii.
Evaluarea gradului de atingere a obiectivelor pune în evidenţă stabilirea rolului formativ-educativ al activităţii.
Rezultatele activităţilor extraşcolare conduc la identificarea altor activităţi didactice.

b)Implicarea familiei în activităţile formativ-educative

Competenţa 1: Realizarea unităţii de cerinţe şcoală-familie
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Obiectivele educaţionale sunt comunicate cu regularitate familiei în scopul implicării ei ca partener în educaţia copilului.
Strategia educativă stabilită este corelată cu opiniile formulate de familie.
Obiectivele formativ-educative se stabilesc ţinându-se cont de cerinţele educaţionale.
Competenţa 2: Determină implicarea familiei
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Domeniile de responsabilitate a familiei în educaţia realizată de şcoală urmăresc armonizarea strategiilor informative.
Modalităţile de conlucrare stabilite cu familia sprijină dezvoltarea elevului.

c)Menţinerea relaţiei familie-unitatea şcolară

Competenţa 1: Informează familia
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Contactele familiale stabilite sunt adecvate astfel încât să aducă informaţii relevante.
Ritmul comunicării cu familia este stabilit în funcţie de obiectivul educativ urmărit şi de problemele apărute.
Informaţiile oferite familiei sunt relevante pentru situaţia elevului.
Competenţa 2: Solicită informaţii
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Tipurile de informaţii solicitate permit o cât mai completă cunoaştere a elevului.
Informaţiile solicitate sunt relevante pentru demersul didactic.
Ritmul de solicitare a informaţiilor este determinat de necesitate.
Informaţiile obţinute sunt verificate.
Competenţa 3: Consiliază familia elevului
Descriptori Îndeplinirea condiţiilor din descriptori Observaţii
DA NU
Aspectele din activitatea elevului care solicită consilierea sunt identificate corespunzător situaţiei acestuia.
Aspectele care ţin de competenţa profesorului sunt selectate cu responsabilitate pentru ca sfaturile şi recomandările date familiei să fie pertinente.
Situaţiile care necesită consilierea specializată sunt identificate cu discernământ pentru a îndruma familia către surse specializate.

Profesor mentor, ........ ........ ........... Profesor/Cadru didactic stagiar, ........ ........ ........... Avizat Directorul unităţii de învăţământ, ........ ........ ........... ANEXA Nr. 3g la metodologie FIŞĂ de (auto)evaluare a activităţii anuale a profesorului mentor Profesor mentor ........ ................ ........ ........... Specialitatea ........ ................ ................ ........ Unitatea şcolară ........ ................ ........ .......... Anul şcolar ........ ........ .........

Competenţe Activităţi specifice/Îndatoriri Punctaj maxim Autoevaluare Evaluare
1. Capacitatea de comunicare interactivă (maximum 8 p) Comunică şi cooperează eficient cu profesorul/cadrul didactic stagiar. 1 p
Creează şi menţine o atmosferă favorabilă colaborării dintre cadrele didactice prin identificarea barierelor de comunicare şi relaţionare cu profesorul/cadrul didactic stagiar. 1 p
Cunoaşte particularităţile individuale şi de grup şi foloseşte mijloacele de comunicare adecvate realizării scopurilor educaţionale. 2 p
Receptează, asimilează şi comunică permanent informaţii. 1 p
Demonstrează flexibilitate şi are un comportament empatic şi corespunzător „orientării helping“ în relaţia cu profesorul/cadrul didactic stagiar. 2 p
Utilizează în comunicare un registru lingvistic expresiv, specific profesiei, şi îşi asumă rolul de a comunica în mod deschis şi obiectiv. 1 p
Competenţe Activităţi specifice/Îndatoriri Punctaj maxim Autoevaluare Evaluare
2. Comunicarea profesor mentor-profesor/cadru didactic stagiar (maximum 6 p) Selectează şi comunică informaţii esenţiale la solicitare, în funcţie de obiectivele activităţii de stagiatură. 2 p
Respectă opiniile şi drepturile celorlalţi colegi. 1 p
Foloseşte comunicarea asertivă, fiind model pentru profesorul/cadrul didactic stagiar. 1 p
Verifică receptarea corectă a mesajului, folosind feedbackul de verificare. 1 p
Descoperă eventualele deficienţe în receptarea mesajului. 1 p
3. Menţinerea echilibrului în cadrul grupului de lucru (maximum 7 p) Reacţionează cu profesionalism ori de câte ori identifică o eroare sau atunci când constată o inadvertenţă ori o abatere de la principiile morale. 1 p
Promovează valorile pozitive autentice; calităţi personale: atenţia distributivă, capacitatea de analiză, sinteză, generalizare şi abstractizare, precum şi capacitatea de a le prezenta obiectiv. 1 p
Adaptează modul de comunicare la situaţiile concrete întâlnite. 1 p
Dovedeşte abilitate pentru a lucra în echipă. 1 p
Repartizează sarcini şi îl susţine pe profesorul/cadrul didactic stagiar în rezolvarea lor. 2 p
Încurajează utilizarea muncii pe grupe ca formă de activitate la clasă. 1 p
4. Dezvoltarea capacităţilor de predare a cunoştinţelor şi de formare a deprinderilor (maximum 7 p) Selectează şi comunică informaţii esenţiale, în funcţie de obiectivele activităţii de stagiatură. 2 p
Utilizează adecvat cunoştinţele din domeniul pedagogic, cu accente pe metodologia predării-învăţării-evaluării. 2 p
Selectează aspectele relevante ale lecţiei observate, în funcţie de scopul propus, şi le valorifică în momentul feedbackului. 3 p
5. Îndrumarea profesorului/cadrului didactic stagiar în vederea observării procesului de predare-învăţare (maximum 8 p) Îl informează şi îl instruieşte pe profesorul/cadrul didactic stagiar în legătură cu folosirea mijloacelor de învăţământ pe parcursul perioadei de stagiatură. 2 p
Îl încurajează pe profesorul/cadrul didactic stagiar în elaborarea mijloacelor de învăţământ proprii, adecvate activităţilor didactice pe care le susţine. 2 p
Îl pregăteşte pe profesorul/cadrul didactic stagiar pentru găsirea de soluţii rapide şi adecvate în cazul ivirii unor disfuncţionalităţi legate de utilizarea mijloacelor de învăţământ. 2 p
Îl implică pe profesorul/cadrul didactic stagiar în activităţi extracurriculare (serbări şcolare, vizite, excursii, activităţi cu grupuri de performanţă, proiecte educaţionale, parteneriate). 2 p
6. Îndrumarea profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare/practicanţilor în alcătuirea proiectului didactic (maximum 22 p) Îl sprijină pe profesorul/cadrul didactic stagiar în elaborarea proiectului didactic. 2 p
Deţine cunoştinţe de specialitate, de metodică a predării disciplinei şi de psihopedagogie generală, precum şi capacitatea de a le explica şi de a le pune în practică. 3 p
Urmăreşte rigurozitatea ştiinţifică şi didactică a proiectelor didactice. 2 p
Verifică concordanţa dintre obiectivele propuse, conţinutul ce trebuie predat, strategiile didactice, structura lecţiei şi instrumentele de evaluare. 2 p
Competenţe Activităţi specifice/Îndatoriri Punctaj maxim Autoevaluare Evaluare
Urmăreşte dozarea corectă a timpului necesar fiecărei activităţi din proiectul didactic, în funcţie de vârsta şi de cunoştinţele elevilor. 1 p
Asigură asistenţă în elaborarea proiectului (aceasta scade treptat, pe măsură ce profesorul/cadrul didactic stagiar câştigă experienţă). 2 p
Propune variante care îl ajută pe profesorul/cadrul didactic stagiar să îşi îmbunătăţească tehnicile de predare. 1 p
Îi oferă profesorului/cadrului didactic stagiar posibilitatea de a-şi exercita libertatea de a proiecta conţinuturile instructiv-educative, în funcţie de obiectivele didactice pe care le urmăreşte. 2 p
Regândeşte un proiect din perspectiva altor resurse umane. 1 p
Îl îndrumă pe profesorul/cadrul didactic stagiar să observe lecţia ca un ansamblu de componente interdependente. 2 p
Dezvoltă la profesorul/cadrul didactic stagiar capacitatea de a face analiza critică a lecţiei. 2 p
Urmăreşte dezvoltarea gândirii critice a profesorului/cadrului didactic stagiar prin găsirea de metode alternative în vederea realizării obiectivelor lecţiei. 2 p
7. Analiza performanţelor profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare (maximum 20 p) Analizează şi evaluează activitatea didactică a profesorului/cadrului didactic stagiar pe baza unor standarde minime de competenţe profesionale pe care acesta le cunoaşte de la începutul perioadei de stagiatură. 2 p
Prezintă observaţiile sale obiectiv, fără prejudecăţi şi comentarii subiective, focalizate pe activităţile didactice care vizează dezvoltarea în profesie a profesorului/cadrului didactic stagiar. 3 p
Îi oferă posibilitatea profesorului/cadrului didactic stagiar de a ajunge la propriile concluzii şi soluţii prin intermediul reflectării. 1 p
Sprijină identificarea de către profesorul/cadrul didactic stagiar a următorilor paşi pe care îi are de parcurs pentru dezvoltarea sa. 2 p
Realizează colectarea corectă a datelor/informaţiilor care îl ajută să facă o evaluare adecvată a performanţelor celui evaluat. 2 p
Sprijină identificarea de către profesorul/cadrul didactic stagiar a căilor de îmbunătăţire pe viitor a procesului de evaluare şi/sau a instrumentelor de evaluare folosite. 2 p
Utilizează evaluarea cu rol constructiv şi formator, dezvoltă metacogniţii pentru dezvoltarea autoevaluării. 2 p
Raportează performanţele fiecărui profesor/cadru didactic stagiar la standardul corespunzător. 2 p
Încurajează autoevaluarea ca formă de autoreflecţie asupra activităţii didactice. 1 p
Încurajează dezvoltarea unui stil personal de lucru. 1 p
Întocmeşte rapoarte de analiză a activităţii profesorului/cadrului didactic stagiar. 2 p
Competenţe Activităţi specifice/Îndatoriri Punctaj maxim Autoevaluare Evaluare
8. Organizarea activităţii de practică (maximum 8 p) Stabileşte, la începutul perioadei de stagiatură, un set de reguli care să prevină disfuncţionalităţile ce pot apărea la un moment dat 3 p
Elaborează strategii proprii de culegere a datelor relevante pentru calitatea activităţii de îndrumare şi sprijin. 2 p
Efectuează cu uşurinţă activităţi demonstrative care sunt analizate de profesorul/cadrul didactic stagiar. 3 p
9. Planificarea activităţii de practică pedagogică a profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare (maximum 5 p) Capacitatea de a întocmi un orar al activităţilor de practică pedagogică în funcţie de orarul şcolii, ţinând cont de nevoile profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare. 2 p
Asigurarea unei varietăţi de activităţi didactice pentru fiecare profesor/cadru didactic stagiar (diversitatea de niveluri de studiu, ore de predare-învăţare, de exersare a deprinderilor formate, de verificare, de recapitulare, de elaborare şi prezentare proiecte). 3 p
10. Dezvoltarea profesională a profesorului mentor (maximum 9 p) Capacitatea de a reflecta asupra activităţii proprii. 1 p
Capacitatea de a-şi formula planurile de remediere şi autoperfecţionare. 3 p
Activităţi în vederea dezvoltării profesionale (participarea la conferinţe, elaborarea de lucrări ştiinţifice, implicarea în proiecte). 3 p
Cunoaşte conceptele de bază ale tehnologiei informaţiei (IT) şi utilizează accesorii ale sistemului de operare Windows. 2 p
TOTAL: 100 p

Calificativ: „Foarte bine“ (91 p-100 p) „Bine“ (81 p-90 p) „Satisfăcător“ (75 p-80 p) „Nesatisfăcător“ (sub 75 p) NOTĂ: Rămân membri în corpul profesorilor mentori cei care obţin calificativul „Foarte bine“. ANEXA Nr. 3h la metodologie Unitatea de învăţământ a profesorului/cadrului didactic stagiar ........ ................ ................ Nr. de înregistrare ........ ........ ............. Avizat Director, ........ ........ .............. RECOMANDARE pentru înscrierea la examenul de definitivare în învăţământ Prin prezenta, subsemnatul, ........ ................ ........ ........., membru al Corpului profesorilor mentori din judeţul ........ ............., titular la ........ ........ ..........., certific parcurgerea stagiului practic în anul şcolar ........ ........ de către domnul/doamna ........ ........ ........, realizat în unitatea de învăţământ ........ ................ .......... . Activitatea profesorului/cadrului didactic stagiar se reflectă în raportul final în care au fost analizate competenţele necesare exercitării profesiei de cadru didactic pe următoarele domenii: comunicare, curriculum, dezvoltare profesională, evaluare, formarea elevilor, relaţia familie - şcoală - comunitate. * ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............... ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ Prezenta recomandare a fost eliberată pentru a-i servi domnului/doamnei ........ ........ ............. la înscrierea pentru examenul de obţinere a definitivării în învăţământ. Data ........ ........ ........... Profesor mentor, ........ ................ ........ *Se va realiza o scurtă caracterizare a profesorului/cadrului didactic stagiar, având în vedere competenţele identificate, dezvoltate, formate în perioada de stagiatură: competenţe profesionale, competenţe şi abilităţi sociale, competenţe şi aptitudini organizatorice etc., evidenţiind potenţialul său ca profesor cu drept de practică. ANEXA Nr. 4 la metodologie COD DE CONDUITĂ al profesorilor mentori Articolul 1(1) Prezentul cod reglementează principiile fundamentale şi normele de conduită profesională ale profesorilor mentori.(2) Normele de conduită profesională prevăzute de prezentul cod sunt obligatorii pentru profesorii mentori şi au ca scop asigurarea calităţii serviciilor de mentorat prin crearea cadrului etic necesar desfăşurării acestor activităţi, astfel încât profesorii mentori să îşi îndeplinească toate obligaţiile cu profesionalism şi corectitudine pentru a nu aduce prejudicii profesorilor/cadrelor didactice stagiari/stagiare sau instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea.(3) Normele de conduită profesională şi morală prevăzute de prezentul cod se adaugă normelor de conduită obligatorii stabilite prin alte acte normative valabile la nivel naţional sau în cadrul sistemului de învăţământ, privind:a)drepturile copilului şi drepturile tinerilor; b)drepturile minorităţilor; c)evitarea discriminării de orice fel; d)accesul cetăţenilor la informaţiile de interes public; e)statutul personalului didactic. Articolul 2Prezentul cod asigură creşterea calităţii serviciilor de mentorat prin: a)reglementarea normelor de conduită profesională necesare realizării unor raporturi sociale şi profesionale corespunzătoare creării şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei în care profesorul mentor îşi desfăşoară activitatea şi a funcţiei pe care o ocupă; b)crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între profesorul mentor şi profesorul/cadrul didactic stagiar. Articolul 3Principiile care guvernează conduita profesională a profesorilor mentori sunt: 1. supremaţia Constituţiei şi a legii, principiu conform căruia profesorii mentori au îndatorirea de a respecta Constituţia şi legile ţării în exercitarea activităţii lor; 2. prioritatea interesului public, principiu conform căruia profesorii mentori au îndatorirea de a considera interesul comunitar general mai presus decât interesul personal; 3. imparţialitatea, principiu conform căruia profesorii mentori au îndatorirea de a aplica aceleaşi reguli în situaţii similare, de a avea o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic sau de altă natură. În acest sens, aceştia au următoarele obligaţii: a)să nu se implice în activităţi sau în relaţii care ar putea afecta activitatea de mentorat pe care o desfăşoară; b)să facă o evaluare obiectivă a tuturor aspectelor relevante pentru profesorul/cadrul didactic stagiar care l-ar putea ajuta în dezvoltarea profesională; c)să nu se lase influenţaţi de interese personale sau ale unor terţi în formularea propriei opinii, ci să îşi fundamenteze opiniile exclusiv pe documente verificate, pe date provenite din surse neechivoce; d)să nu trateze cu superficialitate nevoile profesorului/ cadrului didactic stagiar; e)să nu omită, cu bună ştiinţă, informaţii, date şi documente utile dezvoltării profesionale a profesorului/cadrului didactic stagiar;4. profesionalismul, principiu conform căruia toate activităţile desfăşurate de profesorii mentori sunt realizate cu responsabilitate, competenţă şi eficienţă, pe baza cunoştinţelor şi aptitudinilor proprii. În acest sens, cadrele didactice care desfăşoară activităţi de mentorat au următoarele obligaţii: a)să cunoască legislaţia specifică activităţii desfăşurate, să se preocupe în mod constant şi continuu de creşterea nivelului de pregătire, conform standardelor recunoscute în domeniu; b)să îşi dezvolte permanent competenţele profesionale cerute de procedurile de evaluare, prin participarea la programe de formare, seminare, conferinţe şi la alte activităţi specifice de dezvoltare profesională;5. integritatea morală, principiu conform căruia activitatea profesorilor mentori este exercitată cu onestitate şi corectitudine, în deplină concordanţă cu principiile etice asumate. În acest sens, profesorii mentori trebuie să respecte următoarele reguli de conduită: a)să îşi exercite atribuţiile de serviciu cu onestitate, corectitudine şi responsabilitate; b)să respecte reglementările legale în vigoare şi să acţioneze în conformitate cu cerinţele activităţii pe care o desfăşoară, în interesul profesorului/cadrului didactic stagiar; c)să evite orice activitate care le-ar putea afecta credibilitatea şi obiectivitatea; d)să nu se folosească de calitatea de mentor în alte circumstanţe sau situaţii decât cele pentru care au fost desemnaţi; e)să evite furnizarea de informaţii sau date false în timpul şi/sau după efectuarea activităţilor de mentorat; f)să evite exercitarea activităţilor de mentorat sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe care le-ar putea afecta comportamentul; g)să evite agresarea fizică, verbală, psihică sau emoţională a persoanelor implicate în procesul de mentorat;6. libertatea gândirii şi a exprimării, principiu conform căruia profesorii mentori pot să îşi exprime şi să îşi fundamenteze opiniile cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri, cu respectarea unor opinii diferite de a lor formulate de către profesorii/cadrele didactice stagiari/stagiare; 7. confidenţialitatea, principiu conform căruia profesorii mentori trebuie să păstreze confidenţialitatea în legătură cu datele, informaţiile şi documentele la care au acces, să nu utilizeze sau să facă publice aceste informaţii fără autorizare clară şi expresă din partea profesorului/cadrului didactic stagiar sau fără avizul şcolii: a)să evite utilizarea în interes personal sau în beneficiul unui terţ a informaţiilor dobândite în cursul desfăşurării activităţii de mentorat; b)să trateze în mod adecvat toate informaţiile şi documentele obţinute cu ocazia exercitării atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu; c)să nu facă publice informaţii sau documente care ar putea aduce atingere prestigiului şi imaginii publice a profesorului/cadrului didactic stagiar şi/sau a unităţii de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea.


SmartCity5

COMENTARII la Metodologie -/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Metodologie - din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu