Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LISTA Nr

LISTA   Nr. 0 din 8 noiembrie 2010

privind accesul liber la justitie si dreptul de proprietate privata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 743 din 8 noiembrie 2010



Argumentele prezentate în opinia separată care a însoţit Decizia Curţii Constituţionale nr. 948 din 6 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din 4 august 2010, îşi păstrează în continuare valabilitatea, astfel încât, în prezenta opinie separată vom încerca să aducem şi alte argumente în sprijinul opiniei susţinute anterior, în sensul că dispoziţiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 sunt neconstituţionale.

In opinia noastră, dispoziţiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 încalcă prevederile constituţionale ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată şi ale art. 56 alin. (1) şi (2) privind aşezarea justă a sarcinilor fiscale, pentru considerentele pe care le vom arăta în continuare, astfel:

1. Curtea s-a pronunţat în repetate rânduri asupra compatibilităţii art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 cu prevederile art. 21 din Constituţie în raport cu critici similare, statuând că accesul liber la justiţie prevăzut de art. 21 din Legea fundamentală nu presupune gratuitatea acestuia (a se vedea Decizia nr. 82 din 25 mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, Decizia nr. 47 din 4 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 28 februarie 2003, Decizia nr. 343 din 18 septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 5 noiembrie 2003, Decizia nr. 423 din 21 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 14 ianuarie 2005, Decizia nr. 453 din 20 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 21 octombrie 2005, Decizia nr. 494 din 6 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 19 mai 2008 şi altele).

Numai că, pentru a ajunge la o astfel de soluţie, Curtea a avut în vedere caracterul modic al taxelor de timbru prevăzute de lege la acea dată, în speţă chiar de art. 3 lit. c) din lege, dovadă fiind chiar motivarea unora dintre decizii.

Astfel, prin Decizia nr. 183 din 16 noiembrie 1999, Decizia nr. 82 din 25 mai 1999, Decizia nr. 30 din 23 februarie 1999, Curtea a arătat că, „având în vedere caracterul modic al sumei stabilite ca taxă de timbru pentru exercitarea căii de atac, nu s-ar putea susţine că prin cuantumul fixat s-a determinat îngrădirea accesului liber la justiţie prevăzut de art. 21 din Constituţie".

Iată, aşadar, că elementul determinant în luarea acestor decizii a fost tocmai nivelul scăzut al taxelor judiciare de timbru prevăzut de Legea nr. 146/1997, aşa încât, la momentul actual, un astfel de argument nu mai subzistă.

2. Privită tot prin prisma limitării accesului la justiţie, ţinem să precizăm că şi în condiţiile în care cheltuielile de judecată se stabilesc în sarcina celui căzut în pretenţii, dat fiind caracterul anticipativ al taxei, cel ce o plăteşte este reclamantul care se vede obligat să achite şi taxele datorate de ceilalţi moştenitori, instanţa neputându-i sancţiona pentru refuzul de a-şi plăti cota-parte din taxele ce le incumbă.

Prin urmare, moştenitorul care doreşte să intre în posesia cotei sale de moştenire se vede blocat şi de poziţia subiectivă a celorlalţi moştenitori care nu pot fi obligaţi să plătească anticipat taxa pe care o datorează.

3. Art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 încalcă şi art. 44 din Constituţie.

Este incontestabil faptul că justiţia este un serviciu public, iar de esenţa serviciului public este tocmai gratuitatea.

Fireşte că nu vom avea pretenţia să considerăm că accesul liber la justiţie presupune gratuitate, însă trebuie să acceptăm, sub aspectul proporţionalităţii, că între mărimea taxei de timbru şi costul real al serviciului public trebuie să existe un anumit echilibru, chiar dacă legea nu dispune în mod expres acest lucru.

Astfel, în acord şi cu doctrina juridică, taxele reprezintă acele sume de bani datorate bugetului public de persoanele fizice sau juridice care solicită şi beneficiază de un serviciu public din partea anumitor instituţii publice. Acest serviciu nu reprezintă însă, de plano, o contraprestaţie a sumei de bani plătite.

In doctrină chiar s-a cristalizat ideea potrivit căreia nu trebuie să existe un raport de proporţionalitate între cuantumul taxei datorate şi întinderea serviciului prestat de autoritatea publică, justificarea instituirii taxelor fiind tocmai aceea de a acoperi o parte din cheltuielile efectuate de autorităţile care prestează servicii publice.

Dacă însă cuantumul taxei datorate este disproporţionat de mare faţă de cheltuielile ocazionate de prestarea respectivului serviciu, cum este în cazul de faţă, când minimul de taxă datorată este de 6% din moştenire (3% pentru stabilirea masei succesorale şi 3% pentru partajul bunurilor), atunci această taxă îşi pierde caracterul său de contribuţie financiară în înţelesul art. 56 alin. (1) şi (2) din Constituţie, cu consecinţa imposibilităţii moştenitorilor de a o achita, devenind astfel o piedică în calea accesului liber la justiţie, şi chiar cu consecinţa diminuării drastice a patrimoniilor moştenitorilor şi încălcarea implicită a art. 44 din Constituţie.

4. Art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 încalcă şi art. 56 din Constituţie.

Prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, invocată şi în Decizia nr. 1.202 din 5 octombrie 2010, la care se ataşează prezenta opinie separată, Curtea a statuat că, „în conformitate cu principiile generale ale fiscalităţii, orice taxă instituită pentru persoane fizice sau juridice trebuie să fie urmată de un serviciu sau o lucrare efectuată în mod direct şi imediat de către organe sau instituţii publice", ceea ce a condus la concluzia din prezenta decizie că, „în condiţiile în care ar exista o vădită disproporţie între taxa datorată şi serviciul public efectiv prestat, taxa nu a fost instituită în considerarea contraprestatiei datorate de stat, ceea ce ar fi contrar art. 56 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia «Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale»".

Numai că această concluzie a Curţii a operat doar în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 81 din Legea nr. 146/1997, apreciindu-se că eliberarea unor copii de pe hotărârile judecătoreşti, cu menţiunea că sunt definitive şi irevocabile, nu reprezintă în fapt decât simple operaţiuni tehnico-materiale care nu implică în sine costuri foarte ridicate.

Raţionamentul Curţii, corect de această dată, trebuia dus mai departe, pentru că, în realitate, dezbaterea succesorală în faţa instanţei impune aceleaşi costuri, indiferent de întinderea masei succesorale, şi, prin urmare, dacă la un anumit cuantum al masei succesorale s-ar putea justifica o taxă minimă de 6%, la un cuantum al masei succesorale de zeci sau sute de ori mai mare, o asemenea taxă nu se mai justifică.

5. Motivarea din expunerea de motive a legii, în sensul că taxele astfel instituite trebuie să descurajeze dezbaterea succesiunilor în faţa instanţelor de judecată, nu se susţine din mai multe motive, astfel:

a)  un prim motiv şi poate cel mai important este acela că moştenitorii, nu de puţine ori, nu se pot înţelege în faţa notarului, mai ales că acesta nu are la îndemână instrumente juridice cu care să îi convingă pe moştenitori să se înţeleagă (procedura fiind esenţialmente graţioasă, necontencioasă şi facultativă);

b)   dacă legiuitorul a ajuns la concluzia că datorită cuantumului scăzut al taxei pentru cererile introduse la instanţele judecătoreşti (mai mic decât al taxelor notariale) s-a ajuns la o migraţiune a solicitanţilor de la notariate către instanţe, ar fi fost suficient să urce nivelul taxelor pentru cererile introduse în faţa instanţelor la nivelul taxelor notariale;

c)  tot pentru a descuraja migraţia de la notariate către instanţe, legiuitorul avea şi posibilitatea egalizării acestor taxe cu taxele datorate pentru acţiuni şi cereri evaluabile în bani, cele două tipuri de cereri fiind de altfel apropiate în ceea ce priveşte procedura de urmat, cu administrare de probe, dezbateri contradictorii etc.

Numai că legiuitorul a optat pentru instituirea unor taxe în cote procentuale care depăşesc cu mult cotele stabilite prin aceeaşi lege pentru acţiunile şi cererile evaluabile în bani.

Astfel, pentru o acţiune în justiţie al cărei obiect nu depăşeşte 250.000 lei, taxa este de 6.611 lei, ceea ce echivalează cu o cotă de 2,64%, pentru ca orice depăşire a sumei de 250.000 lei să fie taxată cu 1%, diferenţa de taxă fiind evidentă.

In atare situaţie se pune întrebarea, retorică, fireşte, dacă nu există o disproporţie vădită între taxa datorată şi serviciul efectiv prestat de către autoritate pentru a fi aplicabil raţionamentul Curţii exprimat prin Decizia nr. 1.202 din 5 octombrie 2010.

Răspunsul nu poate fi decât afirmativ; astfel, pentru judecarea unei cereri evaluabile în bani cuantumul taxei este de cel puţin 6 ori mai mic decât pentru o cerere privind dezbaterea succesorală, aşa încât putem raţiona că există o vădită disproporţie între cuantumul taxei datorate şi întinderea serviciului astfel prestat.

Pentru aceste motive ne menţinem punctul de vedere potrivit căruia art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 încalcă prevederile art. 21, 44 şi 56 din Constituţie, astfel încât ar fi trebuit declarat neconstitutional.

Judecători,

Petre Lăzăroiu

Acsinte Gaspar


SmartCity5

COMENTARII la Lista 0/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Lista 0 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Lista 0/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu