Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 98 din 16 septembrie 1992

pentru ratificarea Conventiei privind protectia Marii Negre impotriva poluarii, semnata la Bucuresti la 21 aprilie 1992

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 242 din 29 septembrie 1992


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia privind protectia Marii Negre impotriva poluarii, semnata la Bucuresti la 21 aprilie 1992.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 iulie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  PRESEDINTELE SENATUI
            academician ALEXANDRU BIRLADEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8 septembrie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

            PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                     MARTIAN DAN


                  CONVENTIE
privind protectia Marii Negre impotriva poluarii*)
-----------------
    *) Traducere

    Partile contractante,
    hotarite sa actioneze in scopul realizarii unui progres in protectia mediului marin al Marii Negre si la conservarea resurselor sale vii,
    constiente de importanta valorilor economice, sociale si de sanatate ale mediului marin al Marii Negre,
    convinse ca resursele naturale si de agrement ale Marii Negre pot fi pastrate, in primul rind, prin eforturile comune ale tarilor riverane la Marea Neagra,
    avind in vedere regulile si reglementarile general acceptate ale dreptului international,
    luind in considerare principiile, obiceiurile si regulile dreptului international general, care reglementeaza protectia si pastrarea mediului marin si conservarea resurselor vii ale acestuia,
    tinind seama de dispozitiile corespunzatoare ale Conventiei din 1972 privind prevenirea poluarii mediului marin prin descarcarea deseurilor si altor materiale, asa cum a fost amendata, ale Conventiei internationale din 1973 privind prevenirea poluarii de pe nave, cu modificarile aduse prin Protocolul din 1978, referitor la aceasta, asa cum a fost amendat, ale Conventiei din 1989 privind controlul miscarii transfrontiere a deseurilor periculoase si depozitarea acestora si cele ale Conventiei internationale din 1990 privind pregatirea, actiunea si cooperarea impotriva poluarii cu petrol,
    recunoscind semnificatia principiilor adoptate in cadrul Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa,
    luind in considerare interesele statelor riverane Marii Negre in conservarea, exploatarea si dezvoltarea potentialului bioproductiv al Marii Negre,
    tinind seama ca tarmul Marii Negre reprezinta o importanta zona internationala de statiuni climaterice in care tarile riverane Marii Negre au facut investitii insemnate in domeniul sanatatii publice si turismului,
    luind in considerare caracteristicile hidrologice si ecologice speciale ale Marii Negre si sensibilitatea deosebita a faunei si florei acesteia la schimbarile de temperatura si de compozitie ale apei marii,
    avind in vedere ca poluarea mediului marin al Marii Negre rezulta si din surse de pe uscat din alte tari ale Europei, indeosebi prin riuri,
    reafirmind disponibilitatea lor de a coopera pentru conservarea mediului marin al Marii Negre si protejarea resurselor vii ale acestuia impotriva poluarii,
    recunoscind necesitatea cooperarii stiintifice, tehnice si tehnologice, pentru indeplinirea obiectivelor conventiei,
    avind in vedere ca acordurile internationale existente nu acopera toate aspectele poluarii mediului marin al Marii Negre, provenind din tari terte,
    convinse de necesitatea unei strinse colaborari cu organizatii internationale interesate, bazate pe abordarea regionala concertata pentru protejarea si imbunatatirea mediului marin al Marii Negre,
    au convenit asupra celor ce urmeaza:

    Art. 1
    Zona de aplicare
    1. Prezenta conventie se va aplica la Marea Neagra propriu-zisa, avind ca limita de sud, pentru scopurile prezentei conventii, linia care uneste capul Kelagra si capul Dalyan.
    2. Pentru scopurile acestei conventii, referirea la Marea Neagra va include marea teritoriala si zona economica exclusiva ale fiecarei parti contractante in Marea Neagra.
    Cu toate acestea, oricare protocol la aceasta conventie poate sa prevada altfel, in functie de obiectivele sale.
    Art. 2
    Definitii
    Pentru scopurile prezentei conventii:
    1. Poluarea mediului marin inseamna introducerea de catre om, direct sau indirect, de substante sau energie in mediul marin, inclusiv estuare, care are sau poate avea ca rezultate asemenea efecte daunatoare cum sint vatamarea resurselor vii si vietii marine, pericole pentru sanatatea omului, obstacole pentru activitatile pe mare, inclusiv pescuitul si alte folosinte legitime ale marii, degradarea calitatii de folosinta a apei marii si deteriorarea conditiilor de agrement.
    2. a) Nave inseamna mijloace de deplasare pe mare de orice tip. Acest termen include navele cu elice, vehiculele pe perna de aer, submarine, mijloace plutitoare, indiferent daca sint sau nu autopropulsate, platformele si orice alte constructii amplasate pe apa.
    b) Aeronave inseamna mijloace de deplasare in aer de orice tip.
    3. a) Descarcarea inseamna:
    (i) orice deversare deliberata de deseuri sau alte materiale de pe nave sau aeronave;
    (ii) orice sabordaj deliberat de catre nave sau aeronave.
    b) Descarcarea nu include:
    (i) deversarea de deseuri sau alte materiale care rezulta in mod direct sau indirect din exploatarea normala a navelor sau aeronavelor si a echipamentului lor, altele decit deseurile sau alte materiale transportate de sau de la nave sau aeronave, care sint exploatate in scopul deversarii unor asemenea materiale sau derivate din tratarea unor asemenea deseuri sau altor materiale pe nave sau aeronave;
    (ii) orice depunere de materiale pentru un alt scop decit simpla deversare a acestora, cu conditia ca o asemenea depunere sa nu fie contrara scopurilor acestei conventii.
    4. Substanta nociva inseamna orice substanta periculoasa, otravitoare sau un alt tip de substanta, care introdusa in mediul marin, datorita toxicitatii ei si/sau persistentei si/sau caracteristicilor bioacumulatoare, ar cauza poluare sau ar afecta negativ procesele biologice.
    Art. 3
    Prevederi generale
    Partile contractante iau parte la prezenta conventie pe baza deplinei egalitati in drepturi si indatoriri, a respectarii suveranitatii nationale, independentei, neamestecului in treburile lor interne, avantajului reciproc si a altor principii si norme corespunzatoare ale dreptului international.
    Art. 4
    Imunitate suverana
    Aceasta conventie nu se aplica nici unei nave de razboi, nave auxiliare, altor vase sau aeronave aflate in proprietatea sau care sint exploatate de un stat si folosite, la acea data, numai in serviciul necomercial al guvernului.
    Cu toate acestea, fiecare parte contractanta va asigura, prin adoptarea unor masuri adecvate care sa nu stinjeneasca operatiunile unor asemenea nave sau aeronave aflate in proprietatea sa ori exploatate de ea, ca aceste nave sau aeronave sa actioneze intr-o maniera conforma cu prezenta conventie, in masura in care acest lucru este posibil.
    Art. 5
    Angajamente de ordin general
    1. Fiecare parte contractanta va asigura aplicarea conventiei in acele zone ale Marii Negre unde ea isi exercita suveranitatea, precum si drepturile suverane si jurisdictia, fara a aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor contractante care rezulta din normele dreptului international.
    In vederea realizarii scopurilor acestei conventii, fiecare parte contractanta va tine seama de efectul negativ al poluarii inlauntrul apelor sale interioare asupra mediului marin al Marii Negre.
    2. Partile contractante vor lua, individual sau in comun, dupa caz, toate masurile necesare in concordanta cu dreptul international si in conformitate cu prevederile acestei conventii, pentru a preveni, reduce si controla poluarea, pentru a proteja si conserva mediul marin al Marii Negre.
    3. Partile contractante vor coopera in elaborarea de protocoale aditionale si anexe, in afara de cele alaturate la prezenta conventie, care vor fi necesare pentru aplicarea prezentei conventii.
    4. Partile contractante, atunci cind vor incheia acorduri bilaterale si multilaterale pentru protectia si pastrarea mediului marin al Marii Negre, se vor stradui sa asigure ca asemenea acorduri sa fie conforme cu aceasta conventie. Copii de pe asemenea acorduri vor fi transmise celorlalte parti contractante prin intermediul comisiei, definita conform articolului 17 al acestei conventii.
    5. Partile contractante vor coopera, in cadrul organizatiilor internationale, care sint considerate de catre ele a fi competente in promovarea elaborarii de masuri care sa contribuie la protectia si pastrarea mediului marin al Marii Negre.
    Art. 6
    Poluarea cu substante periculoase si materiale
    Fiecare parte contractanta va preveni poluarea mediului marin al Marii Negre din orice sursa cu substantele sau materialele specificate in anexa la aceasta conventie.
    Art. 7
    Poluarea din surse de pe uscat
    Partile contractante vor preveni, reduce si controla poluarea mediului marin al Marii Negre din surse de pe uscat, in conformitate cu Protocolul privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii din surse de pe uscat, care face parte integranta din conventie.
    Art. 8
    Poluarea de pe nave
    Partile contractante vor lua, individual sau, daca este necesar, in comun, toate masurile adecvate pentru a preveni, reduce si controla poluarea mediului marin al Marii Negre de pe nave, in conformitate cu regulile si standardele internationale general acceptate.
    Art. 9
    Cooperarea in combaterea poluarii in situatii de urgenta
    Partile contractante vor coopera in vederea prevenirii, reducerii si combaterii poluarii mediului marin al Marii Negre in situatii de urgenta, in conformitate cu Protocolul privind cooperarea in combaterea poluarii cu petrol si alte substante nocive a mediului marin al Marii Negre, in situatii de urgenta, care face parte integranta din aceasta conventie.
    Art. 10
    Poluarea prin descarcare
    1. Partile contractante vor lua toate masurile adecvate si vor coopera in prevenirea, reducerea si controlul poluarii cauzate prin descarcare, in conformitate cu Protocolul privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii prin descarcare, care va face parte integranta din aceasta conventie.
    2. Partile contractante nu vor permite, in zonele aflate sub jurisdictia lor respectiva, descarcarea de materiale de catre persoane fizice sau juridice ale statelor care nu sint riverane Marii Negre.
    Art. 11
    Poluarea din activitati care au loc pe platoul continental
    1. Fiecare parte contractanta va adopta, cit mai curind posibil, legi si regulamente si va lua masuri pentru a preveni, reduce si controla poluarea mediului marin al Marii Negre, cauzata sau legata de activitati care au loc pe platoul sau continental, inclusiv explorarea si exploatarea resurselor naturale ale platoului continental.
    Partile contractante se vor informa reciproc prin intermediul comisiei despre legile, regulamentele si masurile adoptate de ele in aceasta privinta.
    2. Partile contractante vor coopera in acest domeniu, daca va fi cazul, si se vor stradui sa armonizeze masurile la care se refera paragraful 1 al acestui articol.
    Art. 12
    Poluarea din sau prin atmosfera
    Partile contractante vor adopta legi si regulamente si vor lua masuri individuale sau convenite pentru a preveni, reduce sau controla poluarea mediului marin al Marii Negre din sau prin atmosfera, aplicabile spatiului aerian de deasupra teritoriului lor si navelor sub pavilionul lor si navelor si aeronavelor inregistrate pe teritoriul lor.
    Art. 13
    Protectia resurselor vii marine
    Partile contractante, atunci cind iau masuri in conformitate cu prezenta conventie pentru prevenirea, reducerea si controlul poluarii mediului marin al Marii Negre, vor acorda o atentie deosebita evitarii producerii de daune vietii marine si resurselor vii, in special prin schimbarea locului lor de vietuire si crearea de piedici in calea pescuitului si altor folosinte legitime ale Marii Negre, si in legatura cu aceasta vor acorda atentia cuvenita recomandarilor organizatiilor internationale competente.
    Art. 14
    Poluarea prin deseuri periculoase aflate in traficul transfrontiera
    Partile contractante vor lua toate masurile in conformitate cu dreptul international si vor coopera pentru a preveni poluarea mediului marin al Marii Negre, provocata de deseuri periculoase aflate in traficul peste frontiera, ca si pentru combaterea traficului ilegal al acestora, in conformitate cu protocolul pe care il vor adopta.
    Art. 15
    Cooperarea stiintifica si tehnica si supravegherea
    1. Partile contractante vor coopera in desfasurarea cercetarii stiintifice indreptate in directia protectiei si pastrarii mediului marin al Marii Negre si vor intreprinde, atunci cind este cazul, programe comune de cercetari stiintifice si schimburi de date si informatii stiintifice corespunzatoare.
    2. Partile contractante vor coopera in efectuarea de studii in scopul elaborarii de cai si mijloace pentru evaluarea naturii si intinderii poluarii si a efectelor sale asupra sistemului ecologic in coloana de apa si in sedimente, in vederea detectarii zonelor poluate, al examinarii si evaluarii riscurilor si al gasirii remediilor si, in special, vor dezvolta metode alternative de tratament, distrugere, eliminare sau folosire a substantelor toxice.
    3. Partile contractante vor coopera, prin intermediul comisiei, in stabilirea de criterii stiintifice adecvate pentru formularea si elaborarea de reguli, standarde, practici si proceduri adecvate pentru prevenirea, reducerea si controlul poluarii mediului marin al Marii Negre.
    4. Partile contractante vor stabili, inter alia, prin intermediul comisiei si, cind este necesar, in cooperare cu organizatii internationale pe care le considera competente, programe complementare sau comune de supraveghere, acoperind toate sursele de poluare, si un sistem de supraveghere a poluarii pentru Marea Neagra, incluzind, cind este necesar, programe la nivel bilateral sau multilateral pentru observare, masurare, evaluare si analiza a riscurilor sau efectelor de poluare a mediului marin al Marii Negre.
    5. In cazul in care partile contractante vor avea motive temeinice pentru a considera ca activitatile aflate sub jurisdictia sau controlul lor, pot cauza o poluare substantiala sau modificari semnificative si daunatoare ale mediului marin al Marii Negre, ele vor trebui sa evalueze, inainte de inceperea unor asemenea activitati, efectele potentiale ale acestor activitati, pe baza tuturor informatiilor corespunzatoare si a datelor supravegherii, si vor transmite comisiei rezultatele evaluarilor respective.
    6. Partile contractante vor coopera, cind este necesar, pentru dezvoltarea, achizitionarea si introducerea de tehnologii nepoluante, inter alia, prin adoptarea masurilor destinate sa faciliteze schimburile de astfel de tehnologii.
    7. Fiecare parte contractanta va desemna autoritatea nationala competenta responsabila pentru activitatile stiintifice si de supraveghere.
    Art. 16
    Responsabilitatea si raspunderea materiala
    1. Partile contractante sint responsabile pentru indeplinirea obligatiilor lor internationale privind protectia si pastrarea mediului marin al Marii Negre.
    2. Fiecare parte contractanta va adopta reguli si reglementari privind raspunderea materiala pentru daune provocate de persoane fizice sau juridice mediului marin al Marii Negre in zonele in care ea isi exercita, in conformitate cu dreptul international, suveranitatea, drepturile suverane sau jurisdictia.
    3. Partile contractante vor asigura existenta unui recurs in conformitate cu sistemele lor legale pentru a obtine o compensatie prompta si adecvata sau alta reparatie, pentru pagube cauzate prin poluarea mediului marin al Marii Negre de catre persoane fizice sau juridice aflate sub jurisdictia lor.
    4. Partile contractante vor coopera in vederea dezvoltarii si armonizarii legilor, reglementarilor si procedurilor referitoare la raspunderea materiala, la evaluarea daunelor si la compensatia pentru pagube cauzate prin poluarea mediului marin al Marii Negre, in scopul de a asigura cel mai ridicat grad de descurajare si de protectie a Marii Negre impotriva poluarii.
    Art. 17
    Comisia
    1. Pentru realizarea scopurilor prezentei conventii, partile contractante vor stabili o comisie pentru protectia mediului marin al Marii Negre, denumita in cele ce urmeaza comisia.
    2. Fiecare parte contractanta va fi reprezentata in comisie printr-un reprezentant care va putea fi insotit de reprezentanti supleanti, consilieri si experti.
    3. Presedintia comisiei va fi asumata de fiecare parte contractanta, pe rind, in ordinea alfabetica a limbii engleze. Primul presedinte al comisiei va fi reprezentantul Bulgariei.
    4. Presedintele va indeplini aceasta functie pe timp de un an, in cursul caruia nu va putea actiona ca reprezentant al tarii sale. In cazul in care presedintia ar ramine vacanta, partea contractanta care prezideaza comisia va numi un succesor, care va ramine in functie pina cind va expira termenul presedintiei acelei parti contractante.
    4. Comisia se va intruni cel putin o data pe an.
    Presedintele va convoca reuniuni extraordinare, la cererea oricarei parti contractante.
    5. Hotaririle si recomandarile comisiei vor fi adoptate, in unanimitate, de catre statele riverane la Marea Neagra.
    6. Comisia va fi asistata in activitatea ei de un secretariat permanent. Comisia va desemna un director executiv si alti functionari ai secretariatului. Directorul executiv va numi personalul tehnic, in conformitate cu regulile care vor fi stabilite de comisie. Secretariatul va fi format din cetateni ai tuturor statelor riverane Marii Negre.
    Comisia si secretariatul isi vor avea sediul la Istanbul. Sediul va putea fi schimbat prin consensul partilor contractante.
    7. Comisia va adopta regulile sale de procedura pentru exercitarea functiilor sale, va decide asupra organizarii activitatilor ei si va stabili organe subsidiare, in conformitate cu prevederile acestei conventii.
    8. Reprezentantii, reprezentantii supleanti, consilierii si expertii partilor contractante se vor bucura, pe teritoriul partii contractante respective, de privilegii si imunitati diplomatice, in conformitate cu dreptul international.
    9. Privilegiile si imunitatile functionarilor secretariatului vor fi stabilite prin acord intre partile contractante.
    10. Comisia va avea capacitatea juridica necesara pentru exercitarea functiilor sale.
    11. Comisia va incheia un acord de sediu cu partea contractanta gazda.
    Art. 18
    Functiile comisiei
    Pentru scopurile prezentei conventii, comisia:
    1. Va promova aplicarea prezentei conventii si va informa partile contractante despre activitatea ei.
    2. Va face recomandari cu privire la masurile necesare pentru realizarea scopurilor acestei conventii.
    3. Va examina problemele legate de aplicarea prezentei conventii si va recomanda acele amendamente la conventie si la protocoale, care ar putea fi necesare, inclusiv amendamente la anexele la prezenta conventie si la protocoale.
    4. Va elabora criterii referitoare la prevenirea, reducerea si controlul poluarii mediului marin al Marii Negre si la eliminarea efectelor poluarii, precum si recomandari privind masurile necesare acestui scop.
    5. Va promova adoptarea de catre partile contractante de masuri suplimentare pentru protectia mediului marin al Marii Negre si in acest scop, va primi, prelucra si transmite partilor contractante informatii stiintifice, tehnice si statistice corespunzatoare si va promova cercetarea stiintifica si tehnica.
    6. Va coopera cu organizatiile internationale competente, in special in vederea dezvoltarii unor programe adecvate sau obtinerii de asistenta in realizarea obiectivelor acestei conventii.
    7. Va examina orice problema ridicata de o parte contractanta.
    8. Va indeplini orice functii rezultind din alte prevederi ale prezentei conventii sau care sint unanim incredintate comisiei de catre partile contractante.
    Art. 19
    Reuniunile partilor contractante
    1. Partile contractante se vor reuni in conferinta pe baza recomandarii comisiei. De asemenea, ele se vor reuni in conferinta, in termen de 10 zile, la cererea unei parti contractante, in imprejurari extraordinare.
    2. Principala functie a reuniunilor partilor contractante va fi sa examineze aplicarea prezentei conventii si a protocoalelor, pe baza raportului comisiei.
    3. Un stat neriveran Marii Negre, care adera la prezenta conventie, poate lua parte la reuniunile partilor contractante cu statut consultativ.
    Art. 20
    Adoptarea de amendamente la conventie si/sau la protocoale
    1. Orice parte contractanta poate propune amendamente la articolele prezentei conventii.
    2. Orice parte contractanta la prezenta conventie poate propune amendamente la orice protocol.
    3. Orice asemenea amendamente propuse vor fi transmise la depozitar si vor fi comunicate de acesta, pe canale diplomatice, tuturor partilor contractante si comisiei.
    4. Amendamentele la prezenta conventie si la orice protocol vor fi adoptate, prin consens, la o conferinta diplomatica a partilor contractante, ce va fi convocata in termen de 90 de zile dupa transmiterea de catre depozitar a amendamentelor propuse.
    5. Amendamentele vor intra in vigoare in termen de 30 de zile dupa ce depozitarul a primit notificarile despre acceptarea acestor amendamente de catre toate partile contractante.
    Art. 21
    Anexele si amendamentele la anexe
    1. Anexele la prezenta conventie sau la orice protocol vor constitui o parte integranta din conventie sau din protocol, dupa caz.
    2. Orice parte contractanta poate propune amendamente la anexele la prezenta conventie sau la anexele la orice protocol, prin reprezentantul sau in comisie. Asemenea amendamente vor fi adoptate de comisie, pe baza de consens. Depozitarul, informat in mod corespunzator de catre presedintele comisiei de decizia acesteia, va comunica fara intirziere amendamentele astfel adoptate tuturor partilor contractante. Asemenea amendamente vor intra in vigoare in termen de 30 de zile dupa ce depozitarul va fi primit notificarile de acceptare a fiecarui amendament de catre toate partile contractante.
    3. Prevederile paragrafului 2 din prezentul articol se vor aplica si cu privire la adoptarea si intrarea in vigoare a unei noi anexe la aceasta conventie sau la orice protocol.
    Art. 22
    Notificarea asupra intrarii in vigoare a amendamentelor
    Depozitarul va informa, prin canalele diplomatice, partile contractante despre data la care amendamentele adoptate, conform art. XX si XXI, vor intra in vigoare.
    Art. 23
    Regulile financiare
    Partile contractante vor hotari asupra tuturor aspectelor financiare, pe baza de unanimitate, luind in considerare recomandarile comisiei.
    Art. 24
    Legatura cu alte instrumente internationale
    Nici o prevedere a prezentei conventii nu va afecta in vreun fel suveranitatea statelor asupra marii lor teritoriale, stabilita conform dreptului international, si drepturile suverane si jurisdictia pe care statele le au in zonele lor economice exclusive si asupra platoului continental, potrivit dreptului international, precum si exercitarea, prin intermediul navelor si aeronavelor, a drepturilor de navigatie si a libertatilor prevazute in dreptul international si reflectate in documentele internationale corespunzatoare.
    Art. 25
    Solutionarea diferendelor
    In cazul unui diferend intre partile contractante in ce priveste interpretarea si aplicarea prezentei conventii, ele vor cauta o solutionare a diferendului pe calea negocierilor sau a oricarui alt mijloc pasnic, la alegerea lor.
    Art. 26
    Adoptarea de protocoale aditionale
    1. La cererea unei parti contractante sau la recomandarea comisiei, o conferinta diplomatica poate fi convocata cu consimtamintul celorlalte parti contractante, pentru adoptarea de protocoale aditionale.
    2. Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea, aderarea, intrarea in vigoare si denuntarea protocoalelor aditionale vor avea loc in conformitate cu procedurile prevazute, dupa caz, in art. 28, 29 si 30 ale prezentei conventii.
    Art. 27
    Rezervele
    Nici o rezerva nu poate fi facuta la aceasta conventie.
    Art. 28
    Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea
    1. Prezenta conventie va fi deschisa pentru semnare de catre statele riverane la Marea Neagra.
    2. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii de catre statele care au semnat-o.
    3. Prezenta conventie va fi deschisa aderarii oricarui stat neriveran la Marea Neagra, interesat in realizarea scopurilor prezentei conventii si care sa contribuie in mod substantial la protectia si conservarea mediului marin al Marii Negre, cu conditia ca statul respectiv sa fi fost invitat de toate partile contractante. Procedurile privind invitarea, in vederea aderarii, vor fi indeplinite de catre depozitar.
    4. Instrumentele de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare vor fi depuse la depozitar. Depozitarul prezentei conventii va fi Guvernul Romaniei.
    Art. 29
    Intrarea in vigoare
    Prezenta conventie va intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data depunerii la depozitar a celui de-al patrulea instrument de ratificare, acceptare sau aprobare.
    Pentru statul care adera la prezenta conventie in conformitate cu prevederile art. 28, conventia va intra in vigoare in termen de 60 de zile de la depunerea instrumentului sau de aderare.
    Art. 30
    Denuntarea
    Dupa expirarea termenului de 5 ani de la data intrarii in vigoare  a prezentei conventii, orice parte contractanta poate, prin notificare scrisa adresata depozitarului, sa denunte aceasta conventie. Denuntarea va produce efect la 31 decembrie al anului care urmeaza celui in care depozitarului i-a fost notificata denuntarea.
    Facuta in limba engleza, la Bucuresti, la 21 aprilie 1992.

                Pentru Republica Bulgaria,
                Valentin Vasilev

                Pentru Republica Georgia,
                David Nakani

                Pentru Romania,
                Marcian Bleahu

                Pentru Federatia Rusa,
                F.V. Shelov-Kovediaev

                Pentru Republica Turcia,
                Dogancan Akyurek

                Pentru Ucraina,
                Yuri Scherbak


    ANEXA

    1. Compusi organostanici
    2. Compusi organohalogenici ex. DDT, DDE, DDD, PCB`S
    3. Compusi organofosforici persistenti
    4. Mercur si compusi ai mercurului
    5. Cadmiu si compusi ai cadmiului
    6. Substante persistente care s-au dovedit a avea proprietati toxice, cancerigene, teratogene sau mutagene
    7. Uleiuri de lubrifiere uzate
    8. Materiale sintetice persistente care pot flota, se pot scufunda sau pot ramine in suspensie
    9. Substante radioactive si deseurile acestora, inclusiv combustibilul radioactiv consumat
    10. Plumb si compusii plumbului.


                       PROTOCOL
privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii din surse de pe uscat

    Art. 1
    In conformitate cu art. VII al conventiei, partile contractante vor lua toate masurile necesare pentru prevenirea, reducerea si controlul poluarii mediului marin al Marii Negre, cauzate de descarcarile din surse de pe uscat, de pe teritoriul lor, cum sint riuri, canale, asezari costiere, alte structuri artificiale, guri de descarcare sau scurgere sau emanind de la orice alta sursa cu baza pe uscat, inclusiv prin atmosfera.
    Art. 2
    Pentru scopurile acestui protocol, limita apelor dulci se defineste ca partea in directia uscatului a liniei trase intre punctele finale de pe malul drept si sting al cursului de apa in locul in care acesta se varsa in Marea Neagra.
    Art. 3
    Acest protocol se va aplica la Marea Neagra, definita conform art. I al conventiei, si la apele interioare fata de liniile de baza de la care se masoara latimea marii teritoriale si in cazul cursurilor de apa dulce, pina la limita apei dulci.
    Art. 4
    Partile contractante vor actiona pentru prevenirea si eliminarea poluarii mediului marin al Marii Negre cu substante si materiale mentionate in anexa nr. 1 a acestui protocol, provenite din surse de pe uscat.
    Partile contractante vor actiona in vederea reducerii si, oricind va fi posibil, a eliminarii poluarii mediului marin al Marii Negre cu substante si materiale prevazute in anexa nr. II a acestui protocol, provenite din surse de pe uscat.
    In ceea ce priveste cursurile de apa care se varsa in Marea Neagra, partile contractante se vor stradui sa coopereze, in mod corespunzator, cu celelalte state in vederea realizarii scopurilor prevazute in acest articol.
    Art. 5
    In conformitate cu prevederile art. XV al conventiei, fiecare parte contractanta va realiza, pina la o data cit mai apropiata posibil, activitatile de supraveghere pentru a evalua nivelurile de poluare, sursele acesteia si efectele ecologice de-a lungul coastelor sale, in mod deosebit in ceea ce priveste substantele si materialele prevazute in anexele nr. I si II ale acestui protocol. Vor fi realizate cercetari suplimentare in sectiunile riurilor din amonte, in scopul investigarii interactiunii apa dulce - apa sarata.
    Art. 6
    In conformitate cu art. XV al conventiei, partile contractante vor coopera la elaborarea de instructiuni comune, standarde sau criterii care au legatura cu caracteristicile speciale ale descarcarilor in mare, vor intreprinde cercetari asupra efluentilor care necesita tratament separat, cantitatilor de substante si materiale descarcate, mentionate in anexele nr. I si II, concentratiilor acestora in efluenti si metodelor de descarcare ale acestora.
    Vor fi fixate, de catre partile contractante, standarde de emisie comune si un program pentru aplicarea masurilor de prevenire, reducere sau eliminare, in mod corespunzator, a poluarii din surse de pe uscat, care vor fi revazute periodic avindu-se in vedere substantele si materialele prevazute in anexele nr. I si II ale acestui protocol.
    Comisia va defini criteriile pentru prevenirea poluarii si, de asemenea, masurile corespunzatoare pentru reducerea, controlul si eliminarea poluarii mediului marin al Marii Negre din surse de pe uscat.
    Partile contractante vor lua in considerare urmatoarele:
    a) Descarcarea apei din sistemele de canalizare municipale trebuie sa fie facuta in asa fel incit sa se reduca poluarea mediului marin al Marii Negre.
    b) Incarcatura poluanta a apelor uzate industrial ar trebui sa fie redusa pentru a se putea atinge concentratiile acceptate ale substantelor si materialelor mentionate in anexele nr. I si II ale acestui protocol.
    c) Descarcarea apei de racire de la centralele nucleare sau de la alte intreprinderi industriale care folosesc mari cantitati de apa ar trebui sa se faca in asa fel incit sa se previna poluarea mediului marin al Marii Negre.
    d) Incarcatura poluanta din agricultura si din ariile forestiere, care afecteaza calitatea apei mediului marin al Marii Negre, ar trebui sa fie redusa pentru a se putea atinge concentratiile acceptate ale substantelor si materialelor prezentate in anexele nr. I si II ale prezentului protocol.
    Art. 7
    Partile contractante se vor informa reciproc, prin intermediul comisiei, despre masurile luate, rezultatele realizate sau dificultatile intimpinate in aplicarea acestui protocol. Procedurile pentru colectarea si transmiterea unor astfel de informatii vor fi determinate de comisie.

    ANEXA 1

                 Substante si materiale periculoase
    Urmatoarele substante sau grupuri de substante sau materiale nu sint trecute in ordinea prioritatii. Ele au fost selectate, in principal, pe baza toxicitatii lor si a caracteristicilor de persistenta si bioacumulare.
    Aceasta anexa nu se aplica descarcarilor care contin substante si materiale ca cele mentionate mai jos si care sint sub limitele de concentratie definite in comun de catre partile contractante, nedepasind concentratiile de baza din mediu.
    1. Compusi organostanici
    2. Compusi organohalogenici ex. DDT, DDE, DDD, PCB'S
    3. Compusi organofosforici persistenti
    4. Mercur si compusi ai mercurului
    5. Cadmiu si compusi ai cadmiului
    6. Substante persistente care s-au dovedit a avea proprietati toxice, cancerigene, teratogene sau mutagene
    7. Uleiuri de lubrifiere uzate
    8. Materiale sintetice persistente care pot flota, se pot scufunda sau pot ramine in suspensie
    9. Substante radioactive si deseurile acestora, inclusiv combustibilul radioactiv consumat
    10. Plumb si compusii plumbului

    ANEXA 2

                   Substante si materiale nocive
    Urmatoarele substante si materiale au fost selectate, in principal, pe baza criteriilor folosite in anexa nr. I, luindu-se in considerare faptul ca ele sint mai putin nocive sau isi pierd mult mai repede caracterul nociv in procesele naturale.
    Controlul si limitarea stricta a descarcarilor substantelor si materialelor mentionate in aceasta anexa trebuie sa fie aplicate in concordanta cu anexa nr. III a acestui protocol.
    1. Biocide si derivati ai acestora care nu sint trecuti in anexa nr. I
    2. Cianuri, fluoruri si fosfor elementar
    3. Microorganisme patogene
    4. Detergenti nebiodegradabili si substantele lor active
    5. Compusi acizi si alcalini
    6. Descarcari termice
    7. Substante, care cu toate ca nu sint toxice, pot deveni daunatoare pentru organismele marine din cauza cantitatilor in care acestea sint descarcate. De exemplu, fosfor anorganic, azot, substante organice si alti compusi nutritivi. De asemenea, substantele care au un efect negativ asupra continutului de oxigen din mediul marin.
    8. Urmatoarele elemente si compusii acestora:
     Zinc             Arseniu              Bariu            Cobalt
     Cupru            Antimoniu            Beriliu          Taliu
     Nichel           Molibden             Bor              Telur
     Crom             Titan                Uraniu           Argint
     Seleniu          Staniu               Vanadiu
    9. Titei si hidrocarburi de orice origine.

    ANEXA 3

    Descarcarile substantelor si materialelor mentionate in anexa nr. II a acestui protocol vor fi supuse unor restrictii, avindu-se la baza urmatoarele principii:
    1. Concentratiile maxime permise substantelor si materialelor imediat inaintea gurii de descarcare.
    2. Cantitatile maxime permise (incarcare, debit) substantelor si materialelor pe ciclu anual sau pe unitati de timp mai scurt.
    3. In cazul in care exista contradictii intre principiile mentionate mai sus vor fi aplicate restrictiile cele mai severe.
    Cind se elibereaza un permis pentru descarcarea deseurilor care contin substante si materiale ca cele la care se refera anexele nr. I si II ale acestui protocol, autoritatile nationale vor avea in vedere, pentru fiecare caz in parte, urmatorii factori:
    A. Caracteristicile si compozitia deseurilor
    1. Tipul si marimea sursei de deseuri (de ex. proces industrial).
    2. Tipul deseului (origine, compozitie medie).
    3. Forma deseului (solid, lichid, namol, noroi).
    4. Cantitatea totala (volum descarcat ex. pe an).
    5. Modul de descarcare (continuu, intermitent, sezonier, variabil).
    6. Concentratiile, avindu-se in vedere majoritatea constituentilor, substantele din anexa nr. I, cele din anexa nr. II si alte substante periculoase.
    7. Proprietatile fizice, chimice si biochimice ale deseurilor.
    B. Caracteristicile constituentilor deseului referitoare la caracterul periculos al acestora
    1. Persistenta (fizica, chimica, biochimica) in mediul marin.
    2. Toxicitatea si alte efecte periculoase.
    3. Acumularea in materiale biologice si in sedimente.
    4. Transformari biochimice producatoare de compusi periculosi.
    5. Efecte negative asupra continutului si bilantului oxigenului.
    6. Susceptibilitatea la schimbari fizice, chimice si biochimice si interactiunea in mediul marin cu alti constituenti ai apei de mare, care pot produce efecte biologice periculoase sau alte efecte, asupra oricaror folosinte prezentate la punctul E de mai jos.
    C. Caracteristicile locului de descarcare si ale mediului marin receptor
    1. Caracteristicile hidrografice, meteorologice, geologice si topografice ale ariei de coasta.
    2. Locul si tipul descarcarii (gura de scurgere, canal, evacuare etc.) si relatia acestuia cu celelalte zone (zone de agrement, locuri de depunere a icrelor, pepiniere, zone de pescuit, crescatorii de scoici) si alte descarcari.
    3. Diluatia initiala realizata la punctul de descarcare in mediul marin receptor.
    4. Caracteristicile dispersiei, cum sint efectul curentilor, maree si vint, transport orizontal si amestecare verticala.
    5. Caracteristicile apelor receptoare referitoare la conditiile fizice, chimice, biologice si ecologice in zona de descarcare.
    6. Capacitatea mediului marin receptor de a primi deseurile descarcate fara efecte nedorite.
    D. Posibilitatea de obtinere a tehnologiilor deseului
    Metodele de reducere a deseului si a descarcarii atit a efluentilor industriali cit si a celor orasenesti ar trebui selectate, avind in vedere posibilitatea de obtinere si fezabilitate a unor:
    a) procese de epurare alternative;
    b) metode de reciclare, reutilizare sau eliminare;
    c) metode alternative de dispunere pe cimp;
    d) tehnologii curate si putin poluante.
    E. Potentialul de deteriorare a ecosistemului marin si a utilizarilor apei de mare
    1. Efectele activitatii umane prin impactul poluarii asupra:
    a) organismelor marine comestibile;
    b) apelor pentru baie;
    c) estetic.
    Descarcarile deseului continind substante trecute in anexele nr. I si II vor fi in atentia sistemului de supraveghere si control al autoritatilor nationale competente.
    2. Efectele asupra ecosistemelor marine, in mod deosebit asupra resurselor vii, specii in primejdie si habitaturi critice.
    3. Efectele asupra altor utilizari legitime ale marii.

                            PROTOCOL
privind cooperarea in combaterea poluarii cu petrol si alte substante nocive a mediului marin al Marii Negre, in situatii de urgenta

    Art. 1
    In conformitate cu art. IX al conventiei, partile contractante vor lua masurile necesare si vor coopera in situatii de pericol grav si iminent pentru mediul marin al Marii Negre sau pentru litoralul uneia sau mai multor parti contractante, datorita prezentei unor cantitati masive de petrol sau alte substante nocive, rezultate din cauze accidentale sau din acumularea unor cantitati reduse de material descarcat, care polueaza sau constituie un factor poluant potential.
    Art. 2
    Partile contractante vor depune eforturi pentru elaborarea si promovarea, fie individual, fie prin cooperare bilaterala sau multilaterala, a unor planuri de actiune in situatii accidentale, in vederea combaterii poluarii marii cu petrol sau alte substante nocive. Aceste planuri vor include, in special, echipament, nave, aeronave si personal pregatit pentru interventii in situatii de urgenta.
    Art. 3
    Fiecare parte contractanta va lua masurile necesare pentru depistarea contraventiilor si, in zonele aflate sub jurisdictia sa, pentru aplicarea prevederilor prezentului protocol. In plus, partile contractante vor asigura respectarea prevederilor prezentului protocol de catre toate navele de sub pavilionul lor.
    Partile contractante vor promova schimbul de informatii asupra problemelor legate de aplicarea prezentului protocol, inclusiv transmiterea unor rapoarte si informatii urgente, aflate sub incidenta art. 1 al protocolului.
    Art. 4
    Orice parte contractanta care ia cunostinta de existenta unor situatii de pericol iminent pentru mediul marin al Marii Negre, datorita poluarii, sau de faptul ca acesta a fost grav afectat de poluare, va trebui sa informeze imediat celelalte parti contractante pe care le considera potential amenintate de consecintele poluarii, precum si comisia.
    Art. 5
    Fiecare parte contractanta va indica celorlalte parti contractante, precum si comisiei, care sint autoritatile nationale competente, cu responsabilitati de control si combatere a poluarii cu petrol si alte substante nocive. De asemenea, fiecare parte contractanta va desemna un centru de transmitere si primire a rapoartelor privind incidentele ce au avut sau ar putea avea ca rezultat o deversare de petrol sau alte substante nocive, in conformitate cu prevederile instrumentelor internationale corespunzatoare.
    Art. 6
    1. Fiecare parte contractanta va emite instructiuni catre comandantii navelor de sub pavilionul sau si pilotii aeronavelor inregistrate in teritoriul sau, cerindu-le ca, in conformitate cu anexa prezentului protocol, sa raporteze, prin cele mai sigure si mai rapide mijloace de comunicatie, partii sau partilor contractante care ar putea fi potential afectate, precum si comisiei:
    a) Prezenta, caracteristicile si dimensiunea scurgerilor accidentale de petrol sau alte substante nocive observate pe mare, ce ar putea prezenta un pericol pentru mediul marin al Marii Negre sau pentru litoralul uneia sau mai multor parti contractante.
    b) Toate situatiile de urgenta ce conduc sau ar putea conduce la poluare cu petrol sau alte substante nocive.
    2. Informatiile obtinute in conformitate cu paragraful 1 vor fi comunicate celorlalte parti contractante care ar putea fi afectate de poluare:
    a) prin intermediul partii contractante care a primit informatiile;
    b) prin intermediul comisiei.

    ANEXA

                              CONTINUTUL
       raportului ce trebuie redactat in conformitate cu articolul 6

    1. Fiecare raport va contine, in general:
    a) identificarea sursei de poluare;
    b) pozitia geografica, data si ora la care a avut loc incidentul sau observarea;
    c) aspectul uscatului si starea marii, predominante in zona;
    d) detaliile semnificative referitoare la starea navei care polueaza marea.
    2. Fiecare raport va contine, ori de cite ori este posibil, in special:
    a) o indicare clara sau o descriere a substantelor nocive implicate, inclusiv denumirile tehnice corecte ale acestor substante;
    b) o declarare estimativa a cantitatilor, concentratiilor si altor aspecte similare ale substantelor nocive descarcate sau susceptibile de a fi descarcate in mare;
    c) o descriere a ambalajului si marcajelor de identificare;
    d) numele expeditorului, destinatarului sau manufacturierului.
    3. Fiecare raport va indica in mod clar, ori de cite ori acest lucru este posibil, daca substantele nocive descarcate sau susceptibile de a fi descarcate sint hidrocarburi sau substante nocive lichide, solide sau gazoase si daca aceste substante au fost sau sint transportate in vrac sau colete, in containere de marfa, tancuri portabile, cisterne sau autocisterne.
    4. Fiecare raport va fi completat, dupa caz, cu orice informatii pertinente, solicitate de persoana care primeste raportul, sau care sint considerate necesare de persoana care il trimite.
    5. Oricare dintre persoanele la care se face referire in paragraful 1 din art. 6 al prezentului protocol:
    a) va completa raportul initial, in masura in care acest lucru este posibil si necesar, cu informatii referitoare la evolutia situatiei;
    b) va raspunde, cit mai complet posibil, solicitarilor de informatii suplimentare, lansate de partile contractante afectate.

                         PROTOCOL
privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii prin descarcare

    Art. 1
    In conformitate cu art. X al conventiei, partile contractante vor lua, individual sau in cooperare, toate masurile corespunzatoare pentru aplicarea acestui protocol.
    Art. 2
    Descarcarea in Marea Neagra a deseurilor sau altor materiale care contin substantele enumerate in anexa nr. I la acest protocol este interzisa.
    Aceasta prevedere nu se aplica paminturilor dragate cu conditia ca acestea sa contina urme ale contaminantilor enumerati in anexa nr. I, sub limitele de concentratie ce vor fi stabilite de comisie intr-un interval de 3 ani de la intrarea in vigoare a conventiei.
    Art. 3
    Descarcarea in Marea Neagra a deseurilor sau altor materiale care contin substantele vatamatoare enumerate in anexa nr. II a acestui protocol reclama in prealabil, pentru fiecare caz, un permis special eliberat de autoritatile nationale competente.
    Art. 4
    Descarcarea in Marea Neagra a tuturor celorlalte deseuri sau materiale reclama, in prealabil, un permis general eliberat de autoritatile nationale competente.
    Art. 5
    Permisele mentionate in art. 3 si 4 vor fi emise in urma unei examinari atente, de catre autoritatile nationale competente ale statului in cauza, a tuturor factorilor prezentati in anexa nr. III a acestui protocol. Comisia va primi rapoarte cu privire la aceste permise.
    Art. 6
    Prevederile art. 2, 3 si 4 nu se vor aplica atunci cind securitatea vietii umane sau a navei ori aeronavei, pe mare, sint amenintate prin distrugere completa sau pierdere totala sau in orice alta situatie cind exista pericol pentru viata umana si cind descarcarea apare a fi singura cale de indepartare a unui astfel de pericol si cind exista toate probabilitatile ca daunele rezultate dintr-o astfel de descarcare sa fie mai mici decit daca s-ar proceda altfel. O asemenea descarcare va fi realizata astfel incit sa micsoreze pericolul daunelor pentru viata umana si a organismelor marine. Se va informa cu promptitudine comisia.
    Art. 7
    1. Fiecare parte contractanta va desemna una sau mai multe autoritati competente pentru:
    a) emiterea permiselor mentionate in art. 3 si 4;
    b) pastrarea evidentelor privind natura si cantitatile deseurilor sau altor materiale permise a fi descarcate, precum si locul, data si metoda de descarcare.
    2. Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante vor elibera permisele mentionate in art. 3 si 4, referitor la deseurile si alte materiale ce se intentioneaza a fi deversate:
    a) incarcate in propriul teritoriu;
    b) incarcate de pe o nava arborind pavilionul sau sau de o aeronava inregistrata pe teritoriul sau, cind incarcarea are loc pe teritoriul altui stat.
    Art. 8
    1. Fiecare parte contractanta va lua masurile impuse de aplicarea acestui protocol fata de:
    a) navele arborind pavilionul sau sau aeronavele inregistrate pe teritoriul sau;
    b) navele si aeronavele incarcind pe teritoriul sau deseurile sau alte materiale ce urmeaza a fi aruncate pe mare;
    c) platforme si alte structuri realizate de om pe mare, situate in marea sa teritoriala si zona sa economica exclusiva;
    d) descarcarea in apele sale teritoriale, precum si in zona economica exclusiva.
    Art. 9
    Partile contractante vor coopera in schimbul de informatii referitoare la art. 5, 6, 7 si 8. In situatia existentei suspiciunii ca s-a efectuat sau este pe cale sa se produca o actiune de descarcare ce contravine prevederilor acestui protocol, fiecare parte contractanta va informa celelalte parti contractante care pot fi potential afectate.

    ANEXA 1

                    Substante si materiale periculoase
    1. Compusi organohalogenici ex. DDT, DDE, DDD, PCE
    2. Mercur si compusi de mercur
    3. Cadmiu si compusi de cadmiu
    4. Compusi organostanici
    5. Materiale sintetice persistente care pot pluti, se scufunda sau ramin in suspensie
    6. Uleiuri de motor uzate
    7. Plumb si compusi de plumb
    8. Substante si deseuri radioactive, inclusiv combustibil radioactiv uzat
    9. Titei brut si hidrocarburi de orice origine.

    ANEXA 2

                    Substante daunatoare
    Urmatoarele substante, compusi sau materiale au fost selectate, in special, pe baza criteriilor utilizate in anexa nr. I, luindu-se in considerare faptul ca sint mai putin daunatoare sau mai usor facute inofensive de catre procesele naturale.
    Controlul si limitarea stricta a descarcarii substantelor enumerate in aceasta anexa se vor realiza conform anexei nr. III a acestui protocol.
    1. Biocide si derivatii lor care nu sint cuprinsi in anexa nr. I
    2. Cianuri, fluoruri si fosfor elementar
    3. Microorganisme patogene
    4. Detergenti nebiodegradabili si substantele lor active
    5. Compusi alcalini sau acizi
    6. Substante care, desi nu sint toxice, pot deveni daunatoare pentru organismele marine datorita cantitatilor in care sint descarcate, ex. fosfor anorganic, azot, substante organice si alti nutrienti. De asemenea, substante care au un efect negativ asupra continutului de oxigen al mediului marin.
    7. Urmatoarele elemente si compusii lor:
    Zinc          Seleniu          Staniu             Vanadiu
    Cupru         Arseniu          Bariu              Cobalt
    Nichel        Antimoniu        Beriliu            Taliu
    Crom          Molibden         Bor                Telur
                   Titan            Uraniu             Argint
    8. Namoluri de la statii de epurare.

    ANEXA 3

    La eliberarea permiselor pentru descarcarea in mare vor fi luati in considerare urmatorii factori:
    A. Caracteristicile si compozitia materialelor
    1. Cantitatea de material ce va fi deversata (ex. anual).
    2. Compozitia medie a materialului ce va fi deversat.
    3. Proprietati: fizice (ex. solubilitate, densitate) chimice si biochimice (consum de oxigen, nutrienti), biologice (ex. prezenta bacteriilor etc.).
    Datele vor trebui sa contina informatii suficiente privind nivelurile medii anuale si variatia sezoniera a proprietatilor mentionate.
    4. Toxicitate pe termen lung.
    5. Persistenta - fizica, chimica, biologica.
    6. Acumularea si transformarea in mediul marin.
    7. Posibilitatea de a suferi modificari fizice, chimice si biochimice, precum si interactiunea cu alte materiale dizolvate.
    8. Posibilitatea producerii de efecte care pot sa reduca valoarea comerciala a resurselor (ex. pesti, moluste).
    B. Caracteristicile locului de descarcare si metodele de realizare a depozitarii
    1. Localizarea (ex. coordonate, adincime, distanta de tarm) si relatiile cu zone de interes special (ex. zone de agrement, de depunere de icre, de ecluzare, de dezvoltare, zone de pescuit).
    2. Metode si tehnologii de ambalare si depozitare ale materialelor.
    3. Caracteristici privind dispersia.
    4. Caracteristicile hidrologice si variatiile sezoniere ale acestora (ex. temperatura, PH, salinitate, stratificare, turbiditate, oxigen dizolvat, CBO5, CCO, nutrienti, productivitate).
    5. Caracteristicile fundului (ex. topografie, geochimie, caracteristici geologice si biologice).
    6. Situatii anterioare de descarcare si efecte.
    C. Consideratii generale
    1. Efecte posibile asupra conditiilor de agrement (ex. materiale in suspensie sau esuate, turbiditatea apei, miros neplacut, decolorare sau spumare).
    2. Efecte posibile asupra vietii marine, stocurilor de pesti, culturilor marine, zonelor traditionale de pescuit, de recoltari sau culturi de alge.
    3. Efecte posibile asupra altor folosinte ale marii (ex. deteriorarea calitatii apei pentru uz industrial, coordonarea submarina a structurilor, deranjarea operarii navelor sau pescuitului datorita materialelor flotante sau prin depunerea pe fundul marii a unor deseuri sau obiecte, dificultati in protejarea zonelor de importanta speciala pentru cercetarea stiintifica sau protejarea naturii).
    4. Posibilitatea practica a unor metode alternative de depunere pe uscat.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 98/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 98 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu