LEGE
Nr. 93 din 23 septembrie 1996
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Organizatia pentru
Cooperare si Dezvoltare Economica cu privire la privilegiile si imunitatile
acordate Organizatiei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 231 din 25 septembrie 1996

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Organizatia pentru
Cooperare si Dezvoltare Economica cu privire la privilegiile si imunitatile
acordate Organizatiei, semnat la Paris la 12 octombrie 1995.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 mai
1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 septembrie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica
cu privire la privilegiile si imunitatile acordate Organizatiei
Guvernul Romaniei si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica,
denumite, in continuare, parti,
avand in vedere prevederile Conventiei privind Organizatia pentru Cooperare
si Dezvoltare Economica din 14 decembrie 1960,
tinand seama de cooperarea existenta intre Organizatie si Romania si de
interesul de a dezvolta o cooperare mai stransa, dovedit de stabilirea unui
program specific pentru Romania, si
dat fiind ca acesta va creste nivelul activitatilor desfasurate de
Organizatie in Romania,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Definitii
In scopul acestui acord:
a) Guvern inseamna Guvernul Romaniei;
b) Organizatie inseamna Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare
Economica;
c) functionari inseamna categoriile de functionari carora li se aplica
prevederile acestui acord, asa cum sunt stabilite de secretarul general si
aprobate de Consiliul Organizatiei; numele functionarilor inclusi in aceste
categorii vor fi comunicate Guvernului, in mod periodic;
d) localul Organizatiei inseamna cladirile sau parti ale acestora, folosite
de Organizatie pentru scopuri oficiale, in mod permanent sau temporar;
e) bunurile Organizatiei inseamna toate bunurile acesteia, inclusiv
fondurile si mijloacele fixe, care apartin sau sunt detinute sau sunt
administrate de Organizatie sau in numele acesteia;
f) arhivele Organizatiei inseamna toate dosarele si corespondenta,
documentele sau alte materiale, inclusiv benzi magnetice si filme, inregistrari
sonore, software pentru computere si materiale scrise, benzi video sau discuri,
ca si dischete si benzi, continand date care apartin Organizatiei sau sunt
detinute de aceasta sau in numele acesteia;
g) membri inseamna tarile sau alte entitati care sunt membre ale
Organizatiei;
h) participanti nemembri inseamna tarile care nu sunt membre ale
Organizatiei sau organizatiile internationale care au primit o invitatie de la
Organizatie sa participe, ca observatori sau pe orice alta baza, la o reuniune
tinuta de Organizatie;
i) reprezentanti inseamna delegatii, delegatii supleanti, consilierii,
expertii tehnici si secretarii delegatiilor;
j) reuniuni convocate de Organizatie inseamna orice reuniune a unui organ
al Organizatiei si orice alta reuniune, conferinta internationala sau intalnire
convocata de Organizatie;
k) experti inseamna persoanele, altele decat cele mentionate la paragraful
c) al acestui articol, care sunt numiti, in mod expres, de catre Organizatie,
in vederea indeplinirii de misiuni pentru Organizatie.
Art. 2
Statutul international al Organizatiei
Organizatia este recunoscuta de Guvern ca fiind o organizatie
interguvernamentala.
Art. 3
Personalitate juridica
Organizatia are personalitate juridica. Ea are capacitatea de a incheia
contracte, de a dobandi si dispune de bunuri mobile si imobile si de a sta in
justitie.
Art. 4
Obiectul acordului
Guvernul va acorda Organizatiei privilegiile, scutirile si imunitatile
prevazute de acest acord. In cazul in care Guvernul acorda privilegii, scutiri
sau imunitati mai favorabile unei organizatii internationale similare, acesta
se va stradui sa acorde Organizatiei acelasi tratament.
Art. 5
Imunitatea de jurisdictie
1. Organizatia si bunurile sale, indiferent de locul unde se afla acestea
si de cine le detine, se bucura de imunitate de jurisdictie, cu exceptia
cazului in care Organizatia a renuntat, in mod expres, la imunitate. In orice
caz, se intelege ca renuntarea la imunitate nu se extinde si asupra masurilor
de executare.
2. Nu va exista imunitate in cazul actiunii introduse de un tert in vederea
obtinerii platii despagubirilor rezultate dintr-un accident cauzat de un
vehicul apartinand Organizatiei sau folosit in numele Organizatiei, daca
prejudiciul nu este acoperit de o asigurare corespunzatoare.
Art. 6
Imunitatea bunurilor
Bunurile Organizatiei, indiferent de locul unde se afla acestea si de cine
le detine, nu vor putea face obiectul perchezitiei, rechizitiei, confiscarii,
exproprierii sau al altei forme de imixtiune administrativa, judiciara sau
legislativa.
Art. 7
Inviolabilitatea localului
1. Localul Organizatiei, inclusiv localul utilizat de Organizatie pe
perioada unei reuniuni convocate de Organizatie, va fi inviolabil.
Art. 8
Inviolabilitatea arhivelor
Arhivele Organizatiei vor fi inviolabile, indiferent de locul unde se afla.
Art. 9
Operatiuni financiare
Nefiind supusa controlului, reglementarilor sau instructiunilor financiare:
a) Organizatia poate sa detina valuta de orice fel si poate sa aiba si sa
efectueze operatiuni in conturi in orice valuta;
b) Organizatia poate sa-si transfere, in mod liber, fondurile pe teritoriul
Romaniei, din si in afara teritoriului acesteia, si poate sa schimbe orice
valuta pe care o detine in alta valuta, in aceleasi conditii ca cele prevazute
pentru orice alta organizatie internationala sau guvern strain.
Art. 10
Scutiri de impozite si taxe
Organizatia si patrimoniul sau sunt scutite de:
a) orice forma de impozitare directa. Se intelege, insa, ca Organizatia nu
va solicita scutiri de tarife si taxe care nu constituie altceva decat plata
serviciilor de utilitate publica;
b) taxe vamale, interdictii sau restrictii cu privire la importul sau exportul
de bunuri destinate folosintei oficiale, cu conditia ca bunurile astfel
importate sa nu fie vandute in Romania, decat in conditiile convenite cu
Guvernul;
c) taxe vamale, restrictii sau interdictii in ceea ce priveste importul si
exportul de publicatii;
d) orice forma de impozitare indirecta privind bunurile cumparate si
serviciile procurate pentru scopuri oficiale, in aceleasi conditii ca cele
aplicate misiunilor diplomatice si altor organizatii interguvernamentale in
Romania.
Art. 11
Privilegii cu privire la comunicatii
Organizatia va beneficia, pentru comunicatii oficiale, de un tratament nu
mai putin favorabil decat acel acordat de Romania oricarui alt guvern, inclusiv
misiunilor diplomatice, in privinta prioritatilor, tarifelor si taxelor
postale, pentru telegrame, radiograme, telefotografii, fax, telefon sau alte
comunicatii si tarife de presa, pentru informatii de presa si radio. Nici un
fel de cenzura nu va fi aplicata corespondentei oficiale sau oricarei alte
forme de comunicare oficiala a Organizatiei.
Art. 12
Furnizarea de servicii publice
Pentru a permite Organizatiei sa-si indeplineasca, in mod deplin si
eficient, responsabilitatile si sarcinile sale, serviciile publice esentiale
vor fi puse la dispozitia Organizatiei pe aceeasi baza si in aceleasi conditii
ca cele care se aplica misiunilor diplomatice in Romania.
Art. 13
Privilegiile si imunitatile membrilor si participantilor nemembri
1. Reprezentantii membrilor si participantilor nemembri acreditati la
Organizatie sau la o reuniune convocata de Organizatie se vor bucura de
privilegiile, imunitatile si facilitatile acordate, in mod normal, agentilor
diplomatici de rang similar, in timpul exercitarii functiei lor pe teritoriul
Romaniei si in timpul calatoriei spre si de la locul reuniunii.
2. Pentru a asigura reprezentantilor membrilor si participantilor nemembri
deplina libertate a cuvantului si independenta in indeplinirea sarcinilor lor,
va continua sa se acorde imunitate de jurisdictie in privinta cuvintelor
rostite sau scrise sau faptelor comise in indeplinirea indatoririlor lor,
indiferent daca persoanele respective nu mai sunt reprezentanti sau
participanti nemembri.
3. Privilegiile, imunitatile si facilitatile sunt acordate reprezentantilor
membrilor si participantilor nemembri pentru a le permite exercitarea
functiilor lor in cadrul Organizatiei si nu in beneficiul lor personal. In
consecinta, un membru sau un participant nemembru are nu numai dreptul, dar si
obligatia de a renunta la imunitatea reprezentantului sau in cazurile in care,
in opinia membrului sau a participantului nemembru, imunitatea ar impiedica
actul de justitie si aceasta renuntare se poate face fara a prejudicia scopul
pentru care imunitatea este acordata.
Art. 14
Privilegiile si imunitatile functionarilor
Functionarii Organizatiei:
a) se bucura de imunitate de jurisdictie, inclusiv de imunitate in privinta
arestarii sau detentiei pentru fapte comise in calitatea lor oficiala; ei vor
continua sa se bucure de imunitate dupa indeplinirea atributiilor lor ca
functionari ai Organizatiei;
b) sunt scutiti de orice forma de impozitare directa pe salarii, venituri
si indemnizatii platite de Organizatie;
c) sunt scutiti, impreuna cu sotiile lor si membrii de familie, de
restrictiile privind imigrarea si inregistrarea strainilor;
d) se bucura, impreuna cu sotiile lor si membrii de familie, de aceleasi
avantaje, in privinta repatrierii, in cazuri de crize internationale, ca si
membrii misiunilor diplomatice;
e) au dreptul sa importe, fara taxe vamale, mobila si alte bunuri de uz
personal, la data in care isi preiau postul in Romania;
f) li se acorda aceleasi privilegii in privinta valutei si facilitatilor de
schimb valutar ca cele acordate agentilor diplomatici de rang similar;
g) sunt scutiti de orice obligatie de a depune garantie in privinta
bunurilor importate temporar in Romania;
h) au dreptul, in scopul comunicarii cu Organizatia, sa foloseasca coduri
si sa trimita si sa primeasca corespondenta si orice act si document prin
curier.
Prevederile paragrafului 1c), d), f) si g) al acestui articol nu se aplica
persoanelor care au avut resedinta permanenta in Romania imediat inainte de
angajarea lor de catre Organizatie.
Art. 15
Privilegiile si imunitatile secretarului general, ale adjunctului si ale
asistentilor secretarului general
Pe langa privilegiile, imunitatile si avantajele mentionate la art. 14,
secretarul general al Organizatiei, sotia sa sau sotul sau si copiii sai sub 18
ani se bucura de privilegiile, imunitatile si avantajele acordate sefilor
misiunilor diplomatice.
Adjunctul si asistentul secretarului general, sotiile lor si copiii lor sub
18 ani se vor bucura de privilegiile, imunitatile si avantajele acordate
agentilor diplomatici de rang similar.
Art. 16
Privilegiile si imunitatile expertilor
Expertii care indeplinesc misiuni pentru Organizatie se bucura, pe
teritoriul Romaniei, de acele privilegii, imunitati si facilitati necesare
pentru exercitarea, in mod independent, a atributiilor lor pe perioada
misiunii, inclusiv pe timpul calatoriei legate de misiunile respective. In
special, ei se bucura de:
a) imunitate in privinta arestarii sau detentiei sau confiscarii bagajului
personal;
b) imunitate de jurisdictie in privinta cuvintelor rostite sau scrise si a
oricaror fapte comise in indeplinirea misiunii lor. O asemenea imunitate va
continua si dupa incheierea misiunii lor;
c) inviolabilitatea tuturor actelor si documentelor;
d) dreptul de a folosi coduri, de a trimite si de a primi corespondenta si
alte acte si documente prin curier, in scopul comunicarii cu Organizatia;
e) aceleasi facilitati in privinta valutei si a schimbului valutar si a
obligatiei de a depune garantie pentru bunurile importate temporar in Romania
ca cele acordate reprezentantilor unui guvern strain, aflati in misiune
oficiala temporara.
Prevederile paragrafului 1a) si e) ale acestui articol nu se aplica
persoanelor care au avut resedinta permanenta in Romania imediat inainte de
numirea lor de catre Organizatie.
Art. 17
Scopul privilegiilor si imunitatilor functionarilor si expertilor
Privilegiile, imunitatile si avantajele sunt acordate functionarilor si
expertilor in interesul Organizatiei si nu in beneficiul lor personal.
Secretarul general al Organizatiei are dreptul si datoria sa retraga imunitatea
oricarui functionar sau expert, in situatia in care, in opinia sa, imunitatea
acestui functionar sau expert ar impiedica actul de justitie si poate fi
retrasa fara a prejudicia interesele Organizatiei.
In cazul secretarului general si al adjunctului si asistentilor
secretarului general al Organizatiei, dreptul de a renunta la imunitate il are
Consiliul Organizatiei.
Art. 18
Libertatea de deplasare
Guvernul va lua toate masurile necesare, cu respectarea legislatiei sale
nationale, pentru facilitarea intrarii, sederii si a iesirii de pe teritoriul
Romaniei, cat si pentru asigurarea libertatii de deplasare pe teritoriul
Romaniei a reprezentantilor membrilor si participantilor nemembri,
functionarilor si expertilor Organizatiei sau a oricarei alte persoane invitate
de Organizatie in scopuri oficiale.
Art. 19
Cooperare
Organizatia va coopera permanent cu Guvernul pentru a facilita activitatea
organelor de justitie si pentru a preveni orice abuz in legatura cu
privilegiile, imunitatile, scutirile si facilitatile mentionate de acest acord.
Art. 20
Interpretarea si aplicarea acordului
Acest acord va fi interpretat si aplicat tinand seama de scopul sau
principal, acela de a permite Organizatiei sa-si indeplineasca, pe deplin si
eficient, responsabilitatile si sarcinile.
Art. 21
Solutionarea diferendelor
1. Partile se vor stradui sa solutioneze orice disputa privind
interpretarea sau aplicarea acestui acord prin negocieri.
2. In cazul in care disputa nu va fi solutionata in conformitate cu
paragraful 1, intr-o perioada de 60 de zile de la cererea oricarei parti de a
incepe negocierile, aceasta va fi supusa arbitrajului, la cererea uneia dintre
parti.
3. Tribunalul arbitral va fi format din trei arbitri: unul ales de guvern,
celalalt ales de Organizatie si al treilea, care va fi presedintele
tribunalului si care va fi ales, de comun acord, de parti. In cazul in care
tribunalul nu se constituie in termen de 3 luni de la cererea de arbitraj,
numirea arbitrilor nedesemnati pana la acel moment va fi facuta de secretarul
general al Curtii Permanente de Arbitraj, la cererea oricarei parti. Tribunalul
va aplica principiile si regulile dreptului international si decizia sa va fi
definitiva si executorie pentru ambele parti.
Art. 22
Intrarea in vigoare si incetarea valabilitatii acordului
1. Acest acord va intra in vigoare la data la care Guvernul va notifica
Organizatiei indeplinirea cerintelor constitutionale pentru intrarea acestuia
in vigoare.
2. Acest acord isi va inceta valabilitatea prin consimtamant reciproc sau
in termen de 6 luni de la notificarea scrisa a oricarei parti cu privire la
intentia sa de a-l denunta.
Semnat la Paris, la 12 octombrie 1995, in doua exemplare originale, in
limbile romana, engleza si franceza, toate textele fiind egal autentice. In caz
de divergente, textul in limba engleza va prevala.
Pentru
Guvernul Romaniei
Caius Traian Dragomir,
Ambasadorul Romaniei in Franta
Pentru
Organizatia de Cooperare
si Dezvoltare Economica,
Jean Claude Paye,
secretar general