LEGE Nr. 120
din 4 mai 2006
monumentelor de for public
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 403 din 10 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Prezenta lege reglementează cadrul juridic
general al realizării, amplasării şi administrării monumentelor de for public.
Art. 2. - (1) I sensul prezentei legi, monumentele de
for public sunt bunuri imobile, lucrări de artă
plastică, artă monumentală, construcţii sau amenajări neutilitare, având caracter decorativ, comemorativ şi de
semnal, amplasate în spaţii publice, într-o zonă de protecţie, pe terenuri
aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor
administrativ-teritoriale.
(2) Monumentele de for public pot fi clasate ca
monumente istorice, urmând regimul juridic general stabilit pentru acestea.
Art. 3. - In condiţiile
prezentei legi, sunt sau dobândesc statutul de monumente de for public, după
caz, bunurile imobile enumerate la art. 2 alin. (1), aflate, la data intrării
în vigoare a prezentei legi, în spaţii publice, pe terenuri aparţinând
domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor
administrativ-teritoriale, dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a) amplasarea acestora s-a realizat în baza unei
autorizaţii de construire emise cu respectarea reglementărilor legale în
vigoare la data amplasării;
b) existenţa acestora este consemnată sau atestată ca
notorie, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin publicaţii
ştiinţifice, ghiduri turistice sau alte tipărituri având caracter de informare
publică ori prin evidenţele autorităţilor, instituţiilor şi serviciilor
publice.
Art. 4. - Monumentele de for public se pot realiza după
cum urmează:
a) ca obiectiv de investiţie prevăzut în bugetele
autorităţilor, instituţiilor şi serviciilor publice;
b) în cadrul unor programe şi
proiecte culturale finanţate din fonduri alocate de la bugetul de stat şi/sau
de la bugetele locale, potrivit prevederilor legale în vigoare;
c) în cadrul unor parteneriate constituite între
autorităţi şi/sau instituţii publice subordonate acestora şi persoane fizice
sau juridice de drept privat, având drept scop susţinerea unor programe sau
proiecte de artă plastică ori artă monumentală;
d) în cadrul unor programe sau proiecte culturale
promovate şi susţinute exclusiv din fonduri private, de persoane fizice sau
juridice de drept privat, cu acordul autorităţilor administraţiei publice
locale competente teritorial.
Art. 5. - Amplasarea monumentelor de for public se va
realiza cu respectarea tuturor prevederilor legale în vigoare privind
urbanismul şi autorizarea executării lucrărilor de construcţii, precum şi cu
avizul privind concepţia artistică a monumentului de for public, emis de
Ministerul Culturii şi Cultelor sau, după caz, de serviciile deconcentrate ale
acestuia, în baza analizei realizate de Comisia Naţională pentru Monumentele de
For Public, respectiv de comisiile zonale pentru monumentele de for public.
Art. 6. - (1) Se constituie şi funcţionează Comisia
Naţională pentru Monumentele de For Public, ca organism de specialitate al
Ministerului Culturii şi Cultelor, în domeniul monumentelor de for public.
(2) Comisia Naţională pentru Monumentele de For
Public este formată din 11 membri, artişti, arhitecţi, urbanişti ori
specialişti din domeniul artelor vizuale şi/sau critici de artă recunoscuţi
pentru competenţa profesională şi probitatea morală.
(3) In vederea evitării conflictului de interese,
fiecare membru al Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public va semna
o declaraţie de imparţialitate, conform anexei la prezenta lege.
(4) Numirea membrilor
Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public se face la propunerea
Academiei Române, a asociaţiilor profesionale de specialitate, a instituţiilor
de învăţământ superior de specialitate şi a instituţiilor publice de
specialitate, prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, pentru un mandat de 3 ani, care poate fi
reînnoit, consecutiv, o singură dată.
(5) Comisia Naţională pentru Monumentele de For
Public este condusă de un preşedinte, ales dintre membrii acesteia cu votul
majorităţii lor.
(6) Principalele atribuţii ale Comisiei Naţionale
pentru Monumentele de For Public sunt următoarele:
a) propune Ministerului Culturii şi Cultelor
aprobarea strategiei privind monumentele de for public;
b) analizează proiectele de monumente de for public
supuse avizării şi propune, după caz:
1. avizarea proiectelor;
2. revizuirea proiectelor, cu recomandări, în vederea
unei analize ulterioare;
3. respingerea proiectelor;
c) stabileşte zona de protecţie pentru monumentele de
for public avizate.
(7) Alte atribuţii ale Comisiei Naţionale pentru
Monumentele de For Public se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a acestui organism, aprobat prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor.
(8) Secretariatul Comisiei Naţionale pentru
Monumentele de For Public este asigurat de către un funcţionar public din
cadrul compartimentului de specialitate din Ministerul Culturii şi Cultelor,
numit prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(9) Membrii Comisiei Naţionale pentru Monumentele de
For Public primesc o indemnizaţie lunară, pentru lunile în care comisia se
întruneşte, reprezentând 20% din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat,
la care se adaugă decontarea cheltuielilor de participare la lucrările
comisiei.
Art. 7. - (1) La propunerea
Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public, ministrul culturii şi
cultelor înfiinţează, prin ordin, până la 15 comisii zonale pentru monumentele
de for public, care vor exercita, pentru localităţile rurale din teritoriul de
competenţă, atribuţiile delegate de Comisia Naţională pentru Monumentele de For
Public.
(2) Teritoriul de competenţă al unei comisii zonale
poate fi de cel puţin două judeţe şi de cel mult 4 judeţe, în funcţie de
numărul şi de suprafaţa ocupată de localităţile rurale din judeţele respective,
precum şi de specificul cultural al fiecărei zone, astfel încât să se asigure un
echilibru al teritoriilor de competenţă pentru fiecare comisie zonală, în
raport cu celelalte comisii zonale.
(3) Fiecare comisie zonală este formată din 11 membri,
artişti, arhitecţi, urbanişti ori specialişti din domeniul artelor vizuale
şi/sau critici de artă, recunoscuţi pentru competenţă profesională şi probitate
morală, care sunt reprezentativi pentru zona respectivă.
(4) In vederea evitării conflictului de interese,
fiecare membru al comisiei zonale pentru monumentele de for public va semna o declaraţie
de imparţialitate, conform anexei.
(5) Membrii comisiilor zonale sunt numiţi de
ministrul culturii şi cultelor, prin ordin, pentru un mandat de 3 ani, ce poate
fi reînnoit, consecutiv, o singură dată.
(6) Secretariatul fiecărei comisii zonale este
asigurat de către un funcţionar public din cadrul serviciului deconcentrat al
Ministerului Culturii şi Cultelor, numit prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor.
(7) Pentru teritoriul de competenţă al comisiilor
zonale, avizul privind concepţia artistică a monumentului de for public se
eliberează, în numele Ministerului Culturii şi Cultelor, de serviciul
deconcentrat al acestuia, care asigură funcţionarea comisiei zonale.
(8) Membrii comisiilor zonale pentru monumentele de for
public primesc o indemnizaţie lunară, pentru lunile în care comisia se
întruneşte, reprezentând 20% din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat,
la care se adaugă decontarea cheltuielilor de participare la lucrările
comisiei.
Art. 8. - (1) In termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile publice şi instituţiile sau
serviciile publice subordonate acestora, după caz, vor transmite serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor situaţia
monumentelor de for public aflate în administrare şi care întrunesc condiţiile
prevăzute la art. 3.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1), autorităţile
administraţiei publice locale ori instituţiile sau serviciile publice
subordonate acestora vor identifica construcţiile sau amenajările având
caracteristicile monumentelor de for public, dar care nu întrunesc condiţiile
prevăzute la art. 3.
(3) Constatările, potrivit alin. (2), se vor comunica
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, urmând
ca acestea să analizeze situaţiile existente şi să propună măsuri de intrare în
legalitate, după caz.
Art. 9. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor art. 5
constituie contravenţie, dacă fapta nu a fost săvârşită astfel încât să
constituie infracţiune, conform legii penale, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
se aplică în mod corespunzător.
(3) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin.
(1) şi aplicarea sancţiunilor se efectuează de către împuterniciţi ai
Ministerului Culturii şi Cultelor şi/sau ai serviciilor publice deconcentrate
ale acestuia, după caz.
Art. 10. - (1) Autorităţile administraţiei publice au
obligaţia să asigure protejarea şi punerea în valoare a monumentelor de for
public aflate în administrarea lor.
(2) Distrugerea sau degradarea monumentelor de for
public se sancţionează potrivit prevederilor Codului penal.
Art. 11. - Anexa cuprinzând
textul declaraţiei de imparţialitate face parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
MIRON TUDOR
MITREA
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
ANEXĂ
DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE
Subsemnatul/Subsemnata
....................................................................., în
calitate de membru al Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public/Comisiei Zonale .................,
declar pe propria răspundere că nici eu, nici rudele ori
afinii mei până la gradul al II-lea inclusiv nu avem
nici un interes patrimonial sau nepatrimonial în legătură cu acordarea unei
subvenţii pentru realizarea unui monument de for public avizat de comisie.
Confirm că în situaţia în care descopăr, în cursul
acţiunii de avizare, că mă aflu în această situaţie, voi declara imediat acest
lucru şi mă voi retrage.
Sub sancţiunea aplicabilă infracţiunii de fals în
declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta declaraţie şi, în
conformitate cu informaţiile furnizate, o declar completă şi corectă.
Semnătura
...............................................
Data .................................