LEGE
Nr. 86 din 10 mai 2000
pentru ratificarea Conventiei privind accesul la informatie, participarea
publicului la luarea deciziei si accesul la justitie in probleme de mediu,
semnata la Aarhus la 25 iunie 1998
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 22 mai 2000

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia privind accesul la informatie, participarea
publicului la luarea deciziei si accesul la justitie in probleme de mediu,
semnata la Aarhus la 25 iunie 1998.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 martie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10
aprilie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU
CONVENTIE
privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si
accesul la justitie in probleme de mediu*)
*) Traducere.
Partile la prezenta conventie,
reamintind principiul 1 al Declaratiei de la Stockholm asupra mediului
uman,
reamintind, de asemenea, principiul 10 al Declaratiei de la Rio privind
mediul si dezvoltarea,
reamintind, in continuare, rezolutiile Adunarii Generale nr. 37/7 din 28
octombrie 1982 privind Carta Mondiala pentru Natura si nr. 45/94 din 14
decembrie 1990 privind necesitatea de a asigura un mediu sanatos pentru
bunastare indivizilor,
reamintind, de asemenea, Carta Europeana privind Mediul si Sanatatea,
adoptata de prima Conferinta privind mediul si sanatatea a Organizatiei
Mondiale a Sanatatii la Frankfurt pe Main la 8 decembrie 1989,
afirmand necesitatea de a proteja, de a conserva si de a imbunatati starea
mediului si de a asigura dezvoltarea durabila si protectia mediului,
recunoscand ca protectia adecvata a mediului este esentiala pentru
bunastarea umana si exercitarea drepturilor fundamentale ale omului, incluzand
insusi dreptul la viata,
recunoscand, de asemenea, ca orice persoana are dreptul sa traiasca intr-un
mediu adecvat sanatatii si bunastarii sale si ca are sarcina, atat la nivel
individual, cat si in asociere cu altii, sa protejeze si sa imbunatateasca
mediul in beneficiul generatiilor prezente si viitoare si sa respecte prezenta
indatorire,
considerand ca pentru a fi capabili sa mentina acest drept si sa respecte
prezenta sarcina cetatenii trebuie sa aiba acces la informatie, sa fie
indreptatiti de a participa la luarea deciziei si sa poata avea acces la
justitie in probleme de mediu si recunoscand in aceasta privinta ca cetatenii
pot avea nevoie de asistenta pentru a-si exercita dreptul,
recunoscand ca in domeniul mediului un acces mai bun la informatie si
participarea publicului la luarea deciziei imbunatatesc calitatea si
implementarea deciziilor, contribuie la constientizarea publicului asupra
problemelor de mediu, ofera acestuia posibilitatea de a-si arata preocuparile
si dau prilejul autoritatilor publice sa tina seama de asemenea preocupari,
tintind spre o mai buna constientizare a luarii deciziilor si spre
transparenta in acest domeniu, precum si spre intarirea sprijinului publicului
pentru deciziile care privesc mediul inconjurator,
recunoscand importanta transparentei in toate ramurile executivului si
invitand autoritatile legislative sa implementeze principiile acestei conventii
in procedurile lor,
recunoscand ca publicul trebuie sa fie constient de procedurile privind
participarea la procesul luarii deciziilor cu implicatii asupra mediului, sa
aiba acces liber la aceste proceduri si sa stie cum sa le foloseasca,
recunoscand, de asemenea, importanta rolului pe care il pot juca in
domeniul protectiei mediului cetatenii, organizatiile neguvernamentale si
sectorul privat,
dorind sa promoveze educatia ecologica pentru o mai profunda intelegere a
mediului si dezvoltarii durabile si sa incurajeze constientizarea publicului si
participarea acestuia la luarea deciziilor care afecteaza mediul si dezvoltarea
durabila,
notand in acest context importanta utilizarii mass-media, a sistemelor
electronice sau a altor forme viitoare de comunicare,
recunoscand importanta deplinei integrari a consideratiilor de mediu in
luarea deciziilor la nivel guvernamental si necesitatea ca autoritatile publice
sa detina informatii exacte, corecte si actuale privind mediul inconjurator,
recunoscand ca autoritatile publice detin informatii privind mediul, care
sunt de interes public,
preocupate de faptul ca mecanismele juridice eficiente trebuie sa fie accesibile
publicului, inclusiv organizatiilor, astfel incat interesele legitime sa fie
protejate si legea sa fie aplicata,
observand importanta furnizarii unei informatii adecvate catre utilizatori
pentru ca acestia sa fie capabili sa aleaga solutii cat mai bune,
recunoscand preocuparea publicului privind evacuarea deliberata in mediu a
organismelor modificate genetic si necesitatea cresterii transparentei si
angajarii participarii publice la luarea deciziei in acest domeniu,
convinse ca implementarea acestei conventii va contribui la intarirea
democratiei in regiunea Comisiei Economice pentru Europa (CEE),
constiente de rolul jucat in aceasta privinta de catre CEE si reamintind,
intre altele, liniile directoare ale CEE privind accesul la informatia de mediu
si participarea publicului la luarea deciziilor referitoare la mediul
inconjurator, aprobate in Declaratia ministeriala adoptata la cea de-a treia
Conferinta ministeriala "Mediu pentru Europa" (25 octombrie 1995,
Sofia, Bulgaria),
tinand seama de prevederile pertinente ale Conventiei privind evaluarea
impactului asupra mediului in context transfrontier, incheiata la Espoo,
Finlanda, la 25 februarie 1991, ale Conventiei asupra efectelor
transfrontaliere ale accidentelor industriale si ale Conventiei privind
protectia si utilizarea cursurilor de apa transfrontiera si a lacurilor
internationale, ambele incheiate la Helsinki la 17 martie 1992, si ale altor
conventii regionale,
constiente de faptul ca adoptarea acestei conventii va contribui la
intarirea pe viitor a procesului "Mediul pentru Europa" si a
rezultatelor celei de-a patra Conferinte ministeriale de la Aarhus, Danemarca,
din iunie 1998,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Obiective
Pentru a contribui la protejarea drepturilor oricarei persoane din
generatiile actuale si viitoare de a trai intr-un mediu adecvat sanatatii si
bunastarii sale, fiecare parte va garanta drepturile privind accesul la
informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie
in probleme de mediu, conform prevederilor prezentei conventii.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentei conventii:
1. parte inseamna, in cazul in care textul nu prevede altfel, o parte
contractanta la prezenta conventie;
2. autoritate publica inseamna:
a) guvern la nivel national, regional sau la alt nivel;
b) persoane fizice sau juridice care indeplinesc functii administrative
publice conform legislatiei nationale, inclusiv sarcini specifice, activitati
sau servicii in legatura cu mediul;
c) orice alta persoana fizica sau juridica avand responsabilitati ori
functii publice sau care asigura servicii publice in legatura cu mediul sub
controlul unui organism sau al unei persoane care se inscrie in prevederile
subpunctelor a) sau b) ale prezentului articol;
d) institutiile oricarei organizatii de integrare economica regionala la
care se face referire in art. 17 si care este parte la prezenta conventie.
Prezenta definitie nu include organisme sau institutii care actioneaza ca
autoritate judecatoreasca sau legislativa;
3. informatie de mediu inseamna orice informatie scrisa, vizuala, audio,
electronica sau sub orice forma materiala, privind:
a) starea elementelor de mediu, cum ar fi aerul si atmosfera, apa, solul,
pamantul, peisajul si zonele naturale, diversitatea biologica si componentele
sale, inclusiv organismele modificate genetic si interactiunea dintre aceste
elemente;
b) factori, cum ar fi: substantele, energia, zgomotul si radiatia si
activitatile ori masurile, inclusiv masurile administrative, acordurile de
mediu, politicile, legislatia, planurile si programele care afecteaza sau pot
afecta elementele de mediu amintite la subpunctul a), analizele cost -
beneficiu sau alte analize si prognoze economice folosite in luarea deciziei de
mediu;
c) starea sanatatii si sigurantei umane, conditiile de viata umana, zonele
culturale si constructiile si modul in care acestea sunt sau pot fi afectate de
starea elementelor de mediu ori de factorii, activitatile sau masurile cuprinse
in subpunctul b);
4. public inseamna una sau mai multe persoane fizice sau juridice si, in
concordanta cu legislatia sau cu practica nationala, asociatiile, organizatiile
sau grupurile acestora;
5. public interesat inseamna publicul afectat sau care poate fi afectat ori
care are un interes in deciziile de mediu; in scopul acestei definitii
organizatiile neguvernamentale care promoveaza protectia mediului si
indeplinesc cerintele legii nationale vor fi considerate ca avand un interes.
Art. 3
Prevederi generale
1. Fiecare parte va lua masurile legislative necesare si va adopta
reglementari si alte masuri, inclusiv pentru realizarea compatibilitatii dintre
prevederile care pun in aplicare accesul la informatie, participarea publicului
si accesul la justitie din cadrul acestei conventii, precum si masuri pentru
intrarea sa in vigoare, pentru a stabili si a mentine un cadru transparent si
consistent de aplicare a prevederilor conventiei.
2. Fiecare parte se va stradui sa asigure ca oficialitatile si autoritatile
sa asiste si sa indrume publicul in scopul asigurarii accesului la informatie,
in vederea facilitarii participarii sale la luarea deciziei si a accesului la
justitie in probleme de mediu.
3. Fiecare parte va promova educatia ecologica si constientizarea
publicului in problemele de mediu, in special modalitatile de acces la
informatie, participarea la luarea deciziei si accesul la justitie in probleme
de mediu.
4. Fiecare parte va asigura recunoasterea si sustinerea asociatiilor,
organizatiilor sau a grupurilor care promoveaza protectia mediului si va
asigura conformarea sistemului de drept national cu aceasta obligatie.
5. Prevederile prezentei conventii nu vor afecta dreptul unei parti de a
mentine sau de a introduce masuri care sa asigure un acces mai larg la
informatie, o participare publica mai intensa la luarea deciziei si un acces
mai larg la justitie in probleme de mediu, altele decat cele cerute de prezenta
conventie.
6. Prezenta conventie nu va cere nici o derogare de la drepturile existente
privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si
accesul la justitie in probleme de mediu.
7. Fiecare parte va promova aplicarea principiilor acestei conventii in
cadrul proceselor decizionale privind mediul la nivel international si in
cadrul activitatii organizatiilor internationale in probleme legate de mediu.
8. Fiecare parte va asigura ca persoanele care isi exercita drepturile
conform prevederilor prezentei conventii sa nu fie penalizate, persecutate sau
hartuite in vreun fel pentru implicarea lor. Prezenta prevedere nu va afecta
posibilitatile instantelor nationale de a percepe taxe rezonabile pentru
actiunile judiciare.
9. In sfera de aplicare a prevederilor relevante ale prezentei conventii
publicul va avea acces la informatii, va avea posibilitatea sa participe la
luarea deciziilor si va avea acces la justitie in problemele de mediu, fara
nici o discriminare bazata pe cetatenie, nationalitate sau domiciliu, iar in
cazul persoanelor juridice, fara discriminare bazata pe locul in care sunt
inregistrate sau in care se afla centrul efectiv al activitatilor lor.
Art. 4
Accesul la informatia de mediu
1. Fiecare parte va asigura ca autoritatile publice, in conditiile
urmatoarelor puncte ale acestui articol, ca raspuns la o cerere de informatie
pe probleme de mediu, sa puna aceasta informatie la dispozitie publicului,
respectand prevederile legislatiei nationale, inclusiv in cazul in care sunt
cerute copii de pe documentatia continand sau cuprinzand informatia respectiva,
avand in vedere subpunctul b) al prezentului articol:
a) fara a fi necesara declararea interesului;
b) sub forma ceruta, in afara situatiilor in care:
(i) este mai rezonabil pentru autoritatea publica sa ofere informatia
ceruta sub alta forma, caz in care trebuie aratate motivele pentru care poate
fi facuta disponibila in acea forma; sau
(ii) informatia este deja disponibila publicului sub alta forma.
2. Informatia de mediu asupra careia se face referire la pct. 1 al acestui
articol va fi facuta disponibila in cel mai scurt timp si cel mai tarziu la o
luna dupa ce cererea a fost inaintata, in afara cazului in care volumul si
complexitatea informatiei justifica prelungirea acestei perioade pana la doua
luni de la data solicitarii. Solicitantul trebuie sa fie informat despre orice
prelungire si despre motivele acesteia.
3. O solicitare de informatie de mediu poate fi refuzata daca:
a) autoritatea publica careia ii este adresata solicitarea nu detine
informatia respectiva;
b) cererea este vizibil nerezonabila sau este formulata intr-o maniera prea
generala; ori
c) cererea se refera la documente in curs de elaborare sau priveste
sistemul de comunicatii interne al autoritatilor publice, in cazul in care o
astfel de exceptie este prevazuta de legea nationala sau de practica obisnuita,
luandu-se in considerare interesul public in cazul unei asemenea dezvaluiri.
4. O solicitare de informatie de mediu poate fi refuzata daca dezvaluirea
acesteia ar afecta in mod negativ:
a) confidentialitatea procedurilor autoritatilor publice, in cazul in care
o astfel de confidentialitate este prevazuta de legislatia nationala;
b) relatiile internationale, siguranta nationala sau securitatea publica;
c) cursul justitiei, dreptul unei persoane de a beneficia de o judecata
dreapta sau dreptul unei autoritati publice de a conduce o ancheta de natura
penala sau disciplinara;
d) confidentialitatea informatiilor comerciale si industriale, in cazul in
care aceasta este prevazuta de lege pentru a proteja un interes economic
legitim. In acest context informatia privind emisiile care sunt semnificative
pentru protectia mediului va fi facuta publica;
e) drepturile de proprietate intelectuala;
f) confidentialitatea unor date personale si/sau a unor dosare apartinand
unei persoane fizice, atunci cand aceasta persoana nu a consimtit la publicarea
informatiilor, in cazul in care o astfel de confidentialitate este prevazuta de
legislatia nationala;
g) interesele unei terte parti care a oferit informatia ceruta fara ca acea
parte sa fie pusa sub/sau sa existe posibilitatea punerii sale sub o obligatie
legala de a face astfel, in situatia in care aceasta parte nu a consimtit la publicarea
materialului; sau
h) mediul la care se refera informatia, cum ar fi locurile de cuibarit al
speciilor rare.
Motivele de refuz mentionate anterior trebuie interpretate in mod
restrictiv, luandu-se in considerare satisfacerea interesului publicului prin
divulgarea informatiilor si posibilitatea ca informatia solicitata sa fie
legata de emisiile in mediu.
5. In cazul in care o autoritate publica nu detine informatia ceruta, acea
autoritate publica trebuie, cat mai rapid posibil, sa informeze solicitantul cu
privire la autoritatea publica la care crede ca este posibil sa se gaseasca
informatia respectiva sau sa transfere cererea acelei autoritati, informand in
acelasi timp solicitantul.
6. Fiecare parte va asigura ca, in cazul in care informatia exceptata de la
regula de a fi facuta publica in conformitate cu pct. 3 c) si 4 ale acestui
articol poate fi separata fara a se aduce un prejudiciu confidentialitatii
informatiei exceptate, autoritatile publice sa puna la dispozitie acea parte din
informatia de mediu solicitata care poate fi divulgata.
7. Refuzul unei solicitari va fi facut in scris, daca solicitarea a fost
facuta in scris sau daca solicitantul cere acest lucru. Un refuz va cuprinde
motivele acestuia si va oferi informatii asupra accesului la procedura de
recurs care este asigurata in concordanta cu prevederile art. 9. Refuzul
trebuie sa fie facut cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de o luna, in
afara cazului in care complexitatea informatiei justifica o prelungire a acestei
perioade pana la doua luni de la data inaintarii cererii. Solicitantul trebuie
sa fie informat despre orice prelungire si despre motivele acesteia.
8. Fiecare parte are dreptul de a permite autoritatilor sale publice sa
instituie un tarif pentru furnizarea informatiei, dar un asemenea tarif nu
trebuie sa depaseasca o suma rezonabila. Autoritatile publice care
intentioneaza sa instituie un asemenea sistem de tarifare pentru furnizarea
informatiei trebuie sa puna la dispozitie solicitantilor o lista cuprinzand
preturile care pot fi percepute, indicand circumstantele in care acestea pot fi
percepute sau exceptate si cazurile in care furnizarea unor informatii este
conditionata de o plata in avans.
Art. 5
Colectarea si diseminarea informatiei de mediu
1. Fiecare parte va asigura ca:
a) autoritatile publice detin informatii de mediu la zi, relevante pentru
functiile lor;
b) sunt stabilite sisteme obligatorii pentru asigurarea unui flux adecvat
al informatiei catre autoritatile publice despre activitatile propuse si
existente, care pot afecta in mod semnificativ mediul;
c) in cazul oricarei amenintari iminente a sanatatii umane sau a mediului,
cauzata de activitatile umane sau datorata unor cauze naturale, toate
informatiile care ar da posibilitatea publicului sa ia masuri de prevenire sau
sa amelioreze efectele negative provocate de acea amenintare si care sunt
detinute de o autoritate publica sunt diseminate imediat si fara nici o
intarziere membrilor publicului, care pot fi afectati.
2. Fiecare parte va asigura, in cadrul legislatiei nationale, ca
modalitatea in care autoritatile publice fac disponibila informatia de mediu sa
fie transparenta, iar informatia de mediu sa fie efectiv accesibila, printre
altele, prin:
a) furnizarea unei informatii suficiente publicului despre tipul si scopul
informatiei de mediu detinute de autoritatile publice, termenii de baza si
conditiile in care o asemenea informatie este disponibila si accesibila si
procesul prin care ea poate fi obtinuta;
b) stabilirea si mentinerea unor aranjamente practice, cum ar fi:
(i) liste accesibile publicului, registre sau dosare;
(ii) solicitarea oficialitatilor sa sustina publicul in asigurarea
accesului la informatie in conformitate cu prezenta conventie;
(iii) identificarea punctelor de contact; si
c) accesul gratuit la informatiile de mediu continute in liste, registre
sau dosare, in conformitate cu subpunctul b) (i).
3. Fiecare parte va asigura ca informatia de mediu sa devina disponibila in
mod progresiv prin intermediul unor baze electronice de date care sunt usor
accesibile publicului prin retele de telecomunicatii publice. Informatia
accesibila in aceasta forma trebuie sa includa:
a) rapoarte asupra starii mediului, in conformitate cu pct. 4;
b) texte ale legilor privind/sau in legatura cu mediul;
c) politici, planuri si programe privind/sau in legatura cu mediul,
acordurile de mediu;
d) alte informatii, cu precizarea ca disponibilizarea unor asemenea
informatii sub aceasta forma ar facilita aplicarea legilor nationale prin care
se implementeaza prezenta conventie, cu conditia ca aceasta informatie sa fie
deja disponibila sub forma electronica.
4. Fiecare parte va publica si va disemina, la intervale care nu vor depasi
3 sau 4 ani, un raport national privind starea mediului, inclusiv informatii
privind calitatea mediului si presiunea asupra mediului.
5. Fiecare parte va lua masuri, in cadrul legal national, in scopul
diseminarii, printre altele, a:
a) legislatiei si documentelor despre politici, cum ar fi documente legate
de strategii, politici, programe si planuri de actiune legate de mediu si
rapoarte intermediare asupra implementarii lor, pregatite la diferite niveluri
ale guvernului;
b) tratatelor internationale, conventiilor si intelegerilor privind
problemele de mediu;
c) altor documente internationale semnificative privind problemele de
mediu, daca sunt adecvate.
6. Fiecare parte va incuraja agentii economici ale caror activitati au un
impact semnificativ asupra mediului sa informeze in mod regulat publicul despre
impactul activitatilor si produselor lor asupra mediului, acolo unde este
posibil in cadrul unor actiuni voluntare de ecoetichetare, prin realizarea de
scheme de audit de mediu, bilanturi de mediu sau prin alte mijloace.
7. Fiecare parte:
a) va publica faptele si analizele faptelor care sunt considerate relevante
si importante pentru schitarea unor propuneri majore de politici de mediu;
b) va publica ori, in caz contrar, va face accesibile materiale explicative
despre felul in care partea respectiva raspunde cererilor publicului in
probleme care intra sub incidenta prevederilor prezentei conventii;
c) va asigura intr-o forma adecvata informatii privind performantele functiilor
publice sau serviciile publice ale guvernului, la toate nivelurile, legate de
mediu.
8. Fiecare parte va dezvolta mecanisme prin care sa se asigure ca o
cantitate suficienta de informatii despre produse este facuta disponibila,
astfel incat sa dea posibilitatea consumatorilor sa faca alegeri care au la
baza informatii de mediu.
9. Fiecare parte va stabili in mod progresiv, tinand seama de procedurile
internationale atunci cand este cazul, un sistem national coerent pentru
inventare sau registre de poluare, sub forma unei baze de date structurate,
computerizate si accesibile publicului, realizata prin intermediul unor
formulare standardizate. Un asemenea sistem poate sa includa intrari, emisii si
transferuri in mediul inconjurator ale unor serii specifice de substante si
produse, incluzand apa, energia si utilizarea resurselor, care provin dintr-o
serie de activitati specifice, din/spre locurile de tratare sau de depozitare.
10. Nici o prevedere a acestui articol nu poate prejudicia dreptul partilor
de a refuza divulgarea unor anumite informatii de mediu in concordanta cu
prevederile art. 4 pct. 3 si 4.
Art. 6
Participarea publicului la deciziile privind activitatile specifice
1. Fiecare parte:
a) va aplica prevederile acestui articol cu privire la deciziile legate de
orice activitati propuse pentru procedura de autorizare, enumerate in anexa nr.
I;
b) in concordanta cu legislatia nationala, va aplica prevederile acestui
articol si la deciziile referitoare la activitatile care nu sunt prevazute in
anexa nr. I, dar care pot avea un efect semnificativ asupra mediului. Partile
vor stabili daca asemenea activitati propuse fac obiectul acestor prevederi;
c) poate decide, de la caz la caz si conform legislatiei nationale, sa nu
aplice prevederile acestui articol la activitatile care au ca scop apararea
nationala, daca acea parte considera ca solicitarea unei astfel de informatii
ar prejudicia acest scop.
2. Publicul interesat va fi informat, prin anunt public ori in mod individual,
cand este cazul, despre demararea unei proceduri de luare a deciziei de mediu
si intr-o maniera adecvata, in timp util si efectiv, printre altele, despre:
a) activitatea propusa si despre o solicitare asupra careia se va lua o
decizie;
b) natura deciziei posibile sau despre proiectul de decizie;
c) autoritatea publica responsabila de luarea deciziei;
d) procedura initiata, incluzand modul si momentul in care o asemenea
informatie poate fi furnizata:
(i) inceputul procedurii;
(ii) oportunitatile de participare a publicului;
(iii) data si beneficiul oricarei audieri publice initiate;
(iv) o indicatie privind autoritatea publica de la care pot fi obtinute
informatii relevante si la care a fost depozitata informatia relevanta pentru
examinare de catre public;
(v) o indicatie asupra autoritatii publice relevante sau asupra oricarui
organism oficial caruia ii pot fi adresate comentarii sau intrebari si asupra
perioadei in care sunt primite aceste comentarii ori intrebari; si
(vi) o indicatie asupra tipului de informatie de mediu relevanta,
disponibila pentru actiunea propusa;
e) faptul ca activitatea face obiectul unei proceduri nationale sau
transfrontiera de evaluare a impactului asupra mediului.
3. Procedurile de participare publica vor include limite de timp rezonabile
pentru diferitele faze, care sa permita timp suficient pentru informarea
publicului, in concordanta cu prevederile pct. 2, si timp suficient pentru ca
acesta sa se pregateasca si sa participe efectiv in timpul procesului de luare
a deciziei de mediu.
4. Fiecare parte va asigura participarea publicului la inceputul
procedurii, atunci cand toate optiunile sunt deschise si poate avea loc o
participare efectiva a publicului.
5. Fiecare parte, cand este cazul, trebuie sa incurajeze posibilii
solicitatori sa identifice publicul interesat, sa angajeze discutii si sa
furnizeze informatii referitoare la obiectivele initiativei lor inaintea
depunerii cererii pentru autorizarea unei activitati.
6. Fiecare parte va cere autoritatilor publice competente sa asigure
accesul publicului interesat, in vederea examinarii, la cerere, daca legislatia
nationala prevede astfel, gratuit si intr-un timp foarte scurt, la totalitatea
informatiilor relevante pentru procesul decizional, care sunt disponibile in
timpul procedurilor de participare publica, in conformitate cu prevederile
acestui capitol, fara a prejudicia drepturile partilor de a refuza divulgarea
anumitor informatii in concordanta cu prevederile art. 4 pct. 3 si 4.
Informatiile semnificative vor include, cel putin, fara a prejudicia
prevederile art. 4:
a) o descriere a locului si a caracteristicilor fizice si tehnice ale
activitatii propuse, inclusiv o estimare a reziduurilor si emisiilor probabile;
b) o descriere a efectelor semnificative ale activitatii de mediu propuse;
c) o descriere a masurilor initiate, pentru a preveni si/sau pentru a
reduce efectele, inclusiv emisiile;
d) o prezentare sumara, dar nu tehnica, a celor mentionate mai sus;
e) o schita a principalelor alternative studiate de solicitant; si
f) in conformitate cu legislatia nationala, principalele rapoarte si
recomandari publicate, destinate autoritatii publice, in momentul in care
publicul interesat trebuie sa fie informat, avand in vedere prevederile pct. 2.
7. Procedurile pentru participarea publica vor permite publicului sa
inainteze, in scris sau, cand este cazul, la o audiere publica ori un sondaj cu
solicitantul, orice comentarii, informatii, analize sau opinii considerate
relevante pentru activitatea propusa.
8. Fiecare parte va asigura ca in decizia luata sa se tina seama de
rezultatul participarii publicului.
9. Fiecare parte va asigura ca, in momentul in care decizia a fost luata de
autoritatea publica, publicul sa fie informat prompt despre aceasta, in
concordanta cu procedurile normale. Fiecare parte va asigura accesul publicului
la textul deciziei, la motivele si consideratiile care au stat la baza
acesteia.
10. Fiecare parte va asigura ca, in momentul in care o autoritate publica
reconsidera sau actualizeaza conditiile de functionare pentru o activitate care
face obiectul pct. 1, prevederile pct. 2 - 9 sunt aplicate fara rezerve, unde
este cazul.
11. Fiecare parte, in cadrul legislatiei sale nationale, va aplica, cat mai
mult posibil si unde este adecvat, prevederile acestui articol la deciziile
privind autorizarea evacuarii deliberate in mediu a organismelor modificate
genetic.
Art. 7
Participarea publicului in timpul pregatirii planurilor, programelor si
politicilor legate de mediu
Fiecare parte va lua masuri practice adecvate si/sau va promova prevederi
pentru ca publicul sa participe in timpul pregatirii planurilor si programelor
legate de mediu, intr-un cadru transparent si cinstit, dupa ce i-a fost
furnizata informatia necesara. In acest cadru se vor aplica prevederile pct. 3,
4 si 8 ale art. 6. Publicul care poate participa va fi identificat de
autoritatea publica relevanta, tinandu-se seama de obiectivele acestei
conventii. In aceeasi masura fiecare parte se va stradui sa asigure
oportunitatile necesare in vederea participarii publicului in timpul pregatirii
politicilor legate de mediu.
Art. 8
Participarea publicului in timpul pregatirii regulamentelor de aplicare, a
normativelor si instrumentelor legale obligatorii, general aplicabile
Fiecare parte se va stradui sa promoveze o participare efectiva a
publicului intr-o etapa adecvata, atata timp cat optiunile sunt inca deschise,
in perioada pregatirii regulamentelor de aplicare si a altor reglementari
legale obligatorii, general aplicabile, care pot avea un efect semnificativ
asupra mediului. La acest nivel trebuie facuti urmatorii pasi:
a) trebuie fixata o perioada suficienta pentru realizarea unei participari
publice efective;
b) proiectele reglementarilor legale trebuie sa fie publicate sau facute
disponibile prin alte metode;
c) trebuie sa ii fie oferita publicului posibilitatea de a face comentarii,
direct sau prin intermediul unor organisme consultative reprezentative.
Rezultatul participarii publicului trebuie sa fie luat in considerare cat
mai mult posibil.
Art. 9
Accesul la justitie
1. Fiecare parte, in cadrul legislatiei nationale, va asigura posibilitatea
pentru orice persoana care considera ca solicitarea informatiei, conform
prevederilor art. 4, a fost ignorata, in mod gresit refuzata, partial sau in
totalitate, ori care considera ca a primit un raspuns inadecvat sau ca cererea
sa nu a fost considerata conform prevederilor art. 4, de a avea acces la o
procedura de recurs in fata instantei de judecata sau a altui organism
independent si impartial prevazut de lege.
In cazul in care o parte asigura un astfel de recurs in fata unei instante
de judecata, ea va face astfel incat o asemenea persoana sa aiba acces si la o
procedura de fond stabilita de lege, care sa fie gratuita sau nu prea scumpa,
in cazul reconsiderarii solicitarii de catre o autoritate publica sau al
revizuirii de catre un organism independent si impartial, altul decat o
instanta de judecata.
Decizia finala luata in concordanta cu prevederile pct. 1 trebuie sa fie
obligatorie pentru autoritatea publica care detine informatia. Motivele trebuie
sa fie declarate in scris, cel putin in cazul in care informatia este refuzata
conform prevederilor acestui punct.
2. Fiecare parte trebuie, in cadrul legislatiei nationale, sa asigure
membrilor publicului interesat:
a) care au un interes suficient; sau
b) carora li se afecteaza un drept, in cazul in care procedurile
administrative legale ale unei parti solicita aceasta ca o preconditie,
accesul la o procedura de recurs in fata instantei si/sau a altui organism
independent si impartial stabilit prin lege, pentru a contesta, ca fond si ca
procedura, legalitatea oricarei decizii, act sau omisiuni care face obiectul
prevederilor art. 6, in cazul in care legislatia nationala prevede astfel si
fara a prejudicia prevederile pct. 3 sau alte prevederi relevante ale acestei
conventii.
Interesul suficient sau afectarea unui drept va fi determinata in
concordanta cu prevederile legilor nationale si cu obiectivele de a asigura
publicului interesat un acces larg la justitie conform prevederilor prezentei
conventii. La acest nivel interesul oricarei organizatii neguvernamentale care
indeplineste cerintele specificate la art. 2 pct. 5 trebuie sa fie considerat
suficient pentru scopul subpunctului a) de mai sus. Astfel de organizatii vor
fi considerate ca avand dreptul sau capacitatea de a fi afectate in concordanta
cu prevederile subpunctului b) de mai sus.
Prevederile pct. 2 nu vor exclude posibilitatea unei proceduri prealabile
de recurs in fata unei autoritati administrative si nu pot afecta cerinta
epuizarii procedurilor de recurs administrative inainte de recurgerea la
procedurile judiciare, in cazul in care o astfel de cerinta exista in dreptul
intern.
3. In plus si fara a prejudicia procedurile la care se refera pct. 1 si 2,
fiecare parte trebuie sa asigure ca, in momentul in care toate criteriile sunt
indeplinite, daca acestea sunt prevazute de legislatia nationala, membrii
publicului sa aiba acces la procedurile administrative sau juridice pentru a
contesta actele sau omisiunile persoanelor private si autoritatilor publice,
care contravin prevederilor legislatiei nationale cu referire la mediu.
4. In plus si fara a prejudicia prevederile pct. 1, procedurile la care se
refera pct. 1, 2 si 3 trebuie sa asigure remedierea adecvata si efectiva,
inclusiv adoptarea unei hotarari judecatoresti, cand este cazul, care sa fie
obiectiva, echitabila, la timp si sa nu coste foarte mult. Deciziile luate in
conformitate cu prevederile acestui articol trebuie sa fie date sau
inregistrate in scris. Deciziile instantelor si, oricand este posibil, ale
altor organisme trebuie sa fie accesibile publicului.
5. Pentru ca prevederile acestui articol sa fie efective fiecare parte va
asigura ca publicul sa fie informat cu privire la accesul la procedurile de
recurs administrativ sau judiciar si trebuie sa ia in considerare stabilirea
unui mecanism de asistenta pentru a elimina sau a reduce obstacolele financiare
ori de alta natura privind accesul la justitie.
Art. 10
Reuniunea partilor
1. Prima intalnire a partilor va fi convenita nu mai tarziu de un an de la data
intrarii in vigoare a prezentei conventii. In plus o intalnire ordinara a
partilor va fi tinuta cel putin o data la fiecare 2 ani, numai daca partile nu
decid altfel, sau la solicitarea scrisa a uneia dintre parti, cu conditia ca,
intr-un interval de 6 luni de la comunicarea solicitarii tuturor partilor de
catre secretarul executiv al Comisiei Economice pentru Europa, solicitarea
respectiva sa fie suportata de cel putin o treime din numarul partilor.
2. La intalnirile lor partile vor examina in mod continuu punerea in
aplicare a prezentei conventii prin rapoarte elaborate de parti in mod regulat
si in acest scop:
a) vor analiza politicile, abordarile legale si metodologice privind
accesul la informatie, participarea publica la luarea deciziei si accesul la
justitie in probleme de mediu, in scopul imbunatatirii acestora;
b) vor schimba informatii cu privire la experienta castigata in incheierea
si punerea in aplicare a acordurilor bilaterale si multilaterale sau a altor
intelegeri legate de scopul prezentei conventii si la care una sau mai multe
parti sunt parte;
c) vor solicita, unde este cazul, serviciile organismelor relevante ale
Comisiei Economice pentru Europa si ale altor organisme internationale si
comitete specifice, in legatura cu toate aspectele pertinente pentru
indeplinirea scopurilor prezentei conventii;
d) vor stabili orice organisme subsidiare care se considera necesare;
e) vor pregati, unde este cazul, protocoale la prezenta conventie;
f) vor considera si vor adopta propuneri pentru amendamente la prezenta
conventie in concordanta cu prevederile art. 14;
g) vor considera si vor intreprinde orice actiune auxiliara care poate fi
solicitata pentru atingerea scopurilor prezentei conventii;
h) la prima lor intalnire vor considera si vor adopta prin consens reguli
de procedura pentru intalnirile lor si ale organismelor subsidiare;
i) la prima lor intalnire vor analiza experienta lor in aplicarea
prevederilor art. 5 pct. 9 si vor studia masurile care sunt necesare pentru a
dezvolta viitorul sistem la care se refera acel punct, luand in considerare
procesele si schimbarile internationale, inclusiv elaborarea unui instrument
adecvat privind registrele emisiilor si transferul poluantilor, sau inventarele
care pot fi anexate la prezenta conventie.
3. Reuniunea partilor va lua in considerare, daca este necesar, stabilirea
regulilor financiare pe baza de consens.
4. Organizatia Natiunilor Unite, agentiile sale specializate si Agentia
Internationala pentru Energie Atomica, precum si orice alt stat sau organizatie
de integrare economica regionala, imputernicita in baza prevederilor art. 17 sa
semneze prezenta conventie, dar care nu este parte la aceasta, si orice
organizatie interguvernamentala calificata in domeniile care privesc conventia
vor fi imputernicite sa participe ca observatori la reuniunile partilor.
5. Orice organizatie neguvernamentala, calificata in domeniile la care se
refera conventia, care l-a informat pe secretarul executiv al Comisiei Economice
pentru Europa despre dorinta sa de a fi reprezentata la o reuniune a partilor,
va fi imputernicita sa participe ca observator numai daca cel putin o treime
din numarul partilor prezente la intalnire nu ridica obiectiuni.
6. In sensul prevederilor pct. 4 si 5, regulile de procedura la care se
refera prevederile pct. 2 h) vor prevedea aranjamente practice pentru procedura
de admitere si pentru alti termeni relevanti.
Art. 11
Dreptul la vot
1. Exceptand prevederile pct. 2, fiecare parte la prezenta conventie va
avea dreptul la un vot.
2. Organizatiile de integrare economica europeana, in cadrul competentei
lor, vor exercita dreptul la vot cu un numar de voturi egal cu numarul statelor
care sunt parti la prezenta conventie. Astfel de organizatii nu isi vor
exercita dreptul de vot, daca statele lor membre si-l exercita pe al lor si
viceversa.
Art. 12
Secretariatul
Secretarul executiv al Comisiei Economice pentru Europa va indeplini
urmatoarele functii de secretariat:
a) convocarea si pregatirea reuniunilor partilor;
b) transmiterea catre parti a rapoartelor si a altor informatii primite in
conformitate cu prevederile prezentei conventii;
c) alte functii care pot fi atribuite de parti.
Art. 13
Anexele
Anexele la prezenta conventie constituie parte integranta a acesteia.
Art. 14
Amendamente la conventie
1. Orice parte are dreptul sa propuna amendamente la prezenta conventie.
2. Textul oricarui amendament propus la prezenta conventie va fi inaintat
in scris secretarului executiv al Comisiei Economice pentru Europa, care il va
comunica tuturor partilor cu cel putin 90 de zile inainte de intalnirea
partilor la care este propus pentru adoptare.
3. Partile vor face orice efort pentru a ajunge la un acord, prin consens,
privind orice amendament propus la prezenta conventie. Daca toate eforturile
pentru obtinerea consensului au fost epuizate si nu s-a ajuns la nici un acord,
amendamentul va fi adoptat cu votul unei majoritati de trei patrimi din numarul
partilor prezente si votante la reuniune.
4. Amendamentele la prezenta conventie, adoptate in concordanta cu
prevederile pct. 3, vor fi inaintate de depozitar tuturor partilor, pentru
ratificare, aprobare sau acceptare. Amendamentele la prezenta conventie, altele
decat cele la o anexa, vor intra in vigoare pentru partile care le-au
ratificat, le-au aprobat sau le-au acceptat in cea de-a 90-a zi dupa primirea
de catre depozitar a notificarii ratificarii, aprobarii sau acceptarii de catre
cel putin trei patrimi din numarul acestor parti. Dupa aceasta data ele vor
intra in vigoare pentru orice alta parte in cea de-a 90-a zi dupa ce partea
respectiva depune instrumentul sau de ratificare, de aprobare sau de acceptare
a amendamentelor.
5. Orice parte care nu este capabila sa aprobe un amendament la o anexa la
prezenta conventie va notifica acest lucru in scris depozitarului in decurs de
12 luni de la data comunicarii adoptarii. Depozitarul va comunica tuturor
partilor, fara intarziere, orice astfel de notificare primita. O parte are
dreptul sa inlocuiasca in orice moment o acceptare a unei notificari anterioare
si, dupa depunerea unui instrument de acceptare la depozitar, amendamentele la
o astfel de anexa vor deveni efective pentru acea parte.
6. La expirarea celor 12 luni de la data comunicarii de catre depozitar, in
concordanta cu prevederile pct. 4, un amendament la o anexa va deveni efectiv
pentru acele parti care nu au transmis o notificare la depozitar conform
prevederilor pct. 5, daca cel putin o treime din numarul partilor a inaintat o
astfel de notificare.
7. In sensul acestui articol, partile prezente si votante inseamna partile
prezente si care exprima un vot afirmativ sau negativ.
Art. 15
Examinarea conformarii cu prevederile conventiei
Intalnirea partilor va stabili, pe baza de consens, aranjamente
neconflictuale, nejudiciare si de natura consultativa pentru examinarea
conformarii cu prevederile prezentei conventii. Aceste aranjamente vor permite
implicarea adecvata a publicului si pot include optiunea de a considera
comunicari din partea publicului in probleme legate de prezenta conventie.
Art. 16
Solutionarea diferendelor
1. Orice diferend aparut intre doua sau mai multe parti in legatura cu
interpretarea sau cu aplicarea prezentei conventii va fi solutionat prin
negocieri sau prin orice alt mijloc de solutionare a diferendelor, acceptabil
partilor implicate in diferend.
2. In timpul semnarii, ratificarii, acceptarii, aprobarii sau aderarii la
prezenta conventie ori in orice moment dupa aceea o parte are dreptul sa
declare in scris depozitarului ca pentru un diferend nerezolvat conform
prevederilor pct. 1 accepta ca obligatorii, in relatia cu orice parte care
accepta aceleasi conditii, unul sau ambele mijloace de solutionare:
a) inaintarea diferendului catre Curtea Internationala de Justitie;
b) arbitrajul, in concordanta cu procedura prezentata in anexa nr. II.
3. Daca partile implicate in diferend au acceptat ambele mijloace de
solutionare a diferendelor, la care se refera pct. 2, diferendul poate fi
inaintat numai Curtii Internationale de Justitie, cu exceptia cazului in care
partile au convenit altfel.
Art. 17
Semnarea
Prezenta conventie va fi deschisa pentru semnare la Aarhus (Danemarca) de
la data de 25 iunie 1998 si dupa aceea la sediul central al Organizatiei
Natiunilor Unite din New York pana la data de 21 decembrie 1998 de catre
statele membre ale Comisiei Economice pentru Europa, precum si de catre statele
cu statut de membru consultativ al Comisiei Economice pentru Europa, conform
pct. 8 si 11 ale Rezolutiei 36(IV) din 28 martie 1947 a Consiliului Economic si
Social, precum si de catre organizatiile de integrare economica regionala
constituite din statele suverane membre ale Comisiei Economice pentru Europa,
carora statele membre le-au transferat competenta in probleme aflate sub
incidenta acestei conventii, inclusiv competenta de a incheia tratate privind
aceste probleme.
Art. 18
Depozitarul
Secretariatul General al Organizatiei Natiunilor Unite va actiona ca
depozitar al prezentei conventii.
Art. 19
Ratificarea, acceptarea, aprobarea si aderarea
1. Prezenta conventie va face obiectul ratificarii, acceptarii sau
aprobarii de catre statele semnatare si de organizatiile de integrare economica
regionala.
2. Prezenta conventie va fi deschisa spre aderare statelor si
organizatiilor de integrare economica regionala, la care se refera art. 17,
incepand cu data de 22 decembrie 1998.
3. Orice alt stat la care nu se refera pct. 2, care este membru al
Organizatiei Natiunilor Unite, poate adera la prezenta conventie dupa aprobarea
de catre intalnirea partilor.
4. Orice organizatie la care se refera art. 17, care devine parte la
prezenta conventie, fara ca nici unul dintre statele sale membre sa fie parte,
va respecta toate obligatiile care decurg din conventie. Daca unul sau mai
multe state membre ale unei astfel de organizatii sunt parti la prezenta
conventie, organizatia si statele sale membre vor decide asupra
responsabilitatilor lor pentru indeplinirea obligatiilor ce decurg din prezenta
conventie. In astfel de cazuri organizatia si statele sale membre nu sunt
abilitate sa isi exercite simultan drepturile care le revin din prezenta
conventie.
5. In instrumentele lor de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de
aderare organizatiile de integrare economica regionala la care se refera art.
17 vor declara extinderea competentei lor cu privire la problemele la care se
refera conventia. De asemenea, aceste organizatii vor informa depozitarul
despre orice modificare a ariei lor de competenta.
Art. 20
Intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va intra in vigoare in cea de-a 90-a zi de la data
depunerii celui de-al saisprezecelea instrument de ratificare, de acceptare, de
aprobare sau de aderare.
2. In sensul prevederilor pct. 1, nici un instrument depus de o organizatie
de integrare economica regionala nu va fi considerat ca suplimentar pe langa
cele depuse de statele membre ale unei astfel de organizatii.
3. Pentru fiecare stat sau organizatie la care se refera art. 17, care
ratifica, accepta sau aproba prezenta conventie ori care adera dupa depunerea
celui de-al saisprezecelea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare
sau de aderare, conventia va intra in vigoare in cea de-a 90-a zi de la data
depunerii de catre statul sau organizatia respectiva a instrumentului sau de
ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.
Art. 21
Retragerea
In orice moment, dupa implinirea a 3 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei conventii pentru o parte, acea parte se poate retrage din conventie
printr-o notificare scrisa catre depozitar. Orice astfel de retragere isi va
face efectul in cea de-a 90-a zi de la data primirii notificarii de catre
depozitar.
Art. 22
Texte autentice
Originalul prezentei conventii, ale carei texte in limbile engleza,
franceza si rusa sunt autentice in aceeasi masura, va fi depozitat la
secretarul general al Natiunilor Unite.
Drept care subsemnatii, avand depline puteri, am semnat prezenta conventie.
Intocmita la Aarhus (Danemarca) la 25 iunie 1998.
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand activitatile mentionate la art. 6 pct. 1a)
1. Sectorul energetic:
- rafinarii de uleiuri minerale si benzina;
- instalatii de gazeificare si lichefiere;
- centrale termice si alte instalatii cu combustie, cu un aport de caldura
de 50 MW sau mai mult;
- cuptoare de cocs;
- centrale nucleare si alte reactoare nucleare, inclusiv demontarea sau
dezafectarea acestor centrale sau reactoare 1/ (cu exceptia statiilor de
cercetare pentru producerea si conversia materialelor fisionabile si fertile, a
caror putere maxima nu depaseste 1 MW de incercare termica permanenta);
- instalatii pentru reprelucrarea combustibilului nuclear, radioactiv;
- instalatii proiectate pentru:
- producerea sau imbogatirea combustibilului nuclear;
- prelucrarea combustibilului nuclear radioactiv sau a deseurilor cu
radioactivitate ridicata;
- depozitarea finala a deseurilor radioactive;
- instalatii exclusiv pentru depozitarea finala a deseurilor radioactive;
- instalatii exclusiv pentru depozitarea (planificata pentru mai mult de 10
ani) combustibililor nucleari radioactivi sau a deseurilor radioactive intr-un
alt loc decat cel de productie.
2. Obtinerea si prelucrarea metalelor:
- instalatii de prajire sau de prajire prin aglomerare a minereurilor de
metale (inclusiv minereuri sulfidice);
- instalatii pentru producerea fontei brute sau a otelului (fuziune primara
sau secundara), inclusiv turnare continua cu o capacitate de peste 2,5 t/ora;
- instalatii pentru prelucrarea metalelor feroase:
(i) instalatii de laminare la cald, cu o capacitate de peste 20 t otel
brut/ora;
(ii) forjerii cu ciocane a caror energie depaseste 50 kJ pe ciocan, iar
puterea calorica folosita depaseste 20 MW;
(iii) aplicarea de acoperiri metalice topite de protectie, cu un aport mai
mare de 2 t otel brut/ora;
- topitorii de metale feroase, cu o capacitate de productie de peste 20
t/zi;
- instalatii pentru:
(i) obtinerea de metale brute neferoase din minereuri, concentrate sau
materii prime secundare, prin procese metalurgice, chimice sau electrolitice;
(ii) topire, inclusiv pentru realizarea de aliaje ale metalelor neferoase,
de produse recuperate (rafinare, turnare etc.), cu o capacitate de topire de
peste 4 t/zi la plumb si cadmiu sau 20 t/zi la alte metale;
- instalatii pentru tratarea suprafetei metalelor si a materialelor
plastice prin procese electrolitice sau chimice, volumul bailor de tratare
depasind 30 mc.
3. Industria de minerale:
- instalatii pentru producerea clincherului de ciment in cuptoare rotative
cu o capacitate de productie de peste 500 t/zi sau a varului in cuptoare
rotative cu o capacitate de productie de peste 50 t/zi ori in alte cuptoare cu
o capacitate de productie de peste 50 t/zi;
- instalatii de producere a azbestului si de fabricare a produselor pe baza
de azbest;
- instalatii de fabricare a sticlei, inclusiv a fibrei de sticla, cu o
capacitate de topire de peste 20 t/zi;
- instalatii pentru topirea substantelor minerale si producerea fibrelor
minerale, cu o capacitate de topire de peste 20 t/zi;
- instalatii pentru fabricarea produselor ceramice prin aprindere, in
special a tiglei pentru acoperis, caramizilor refractare, tiglei, gresiei
ceramice sau a portelanului, cu o capacitate de productie de peste 75 t/zi
si/sau cu o capacitate a cuptorului de peste 4 mc si cu o densitate de
depunere/cuptor de peste 300 kg/mc.
4. Industria chimica: productia, intelegand prin aceasta acele categorii de
activitati cuprinse in acest paragraf, la scara industriala, prin prelucrarea
chimica a urmatoarelor substante sau grupe de substante:
a) instalatii chimice pentru producerea substantelor chimice organice de
baza, cum ar fi:
(i) hidrocarburi simple (liniare sau ciclice, saturate sau nesaturate,
alifatice sau aromatice);
(ii) hidrocarburi cu continut de oxigen, ca de exemplu: alcooli, aldehide,
cetone, acizi carboxilici, esteri, acetati, eteri, peroxizi, rasini epoxidice;
(iii) hidrocarburi sulfuroase;
(iv) hidrocarburi azotoase, precum: amine, amide, compusi nitrici, nitroderivati
sau nitrati, nitrili, cianati, izocianati;
(v) hidrocarburi cu continut de fosfor;
(vi) hidrocarburi halogenate;
(vii) compusi organometalici;
(viii) materiale plastice de baza (polimeri, fibre sintetice si fibre pe
baza de celuloza);
(ix) cauciucuri sintetice;
(x) vopsele si pigmenti;
(xi) agenti activi de suprafata si surfactanti;
b) instalatii chimice pentru obtinerea substantelor chimice anorganice de
baza, cum ar fi:
(i) gaze: amoniac, clor sau acid clorhidric gazos, fluor sau acid
fluorhidric, oxizi de carbon, compusi cu sulf, oxizi de azot, hidrogen, dioxid
de sulf, fosgen;
(ii) acizi: acid cromic, acid fluorhidric, acid fosforic, acid azotic, acid
clorhidric, acid sulfuric oleum, acizi sulfurosi;
(iii) baze: hidroxid de amoniu, hidroxid de potasiu, hidroxid de sodiu;
(iv) saruri: clorura de amoniu, clorat de potasiu, carbonat de potasiu,
carbonat de sodiu, perborat si nitrat de argint;
(v) metaloizi, oxizi metalici sau alti compusi anorganici, cum ar fi
carbura de calciu, carbura de siliciu;
c) instalatii chimice pentru producerea de ingrasaminte pe baza de fosfor,
azot sau potasiu (ingrasaminte simple sau compuse);
d) instalatii chimice pentru obtinerea produselor curative pe baza de
plante si a biocidelor;
e) instalatii care utilizeaza un proces chimic sau biologic pentru
obtinerea produselor farmaceutice de baza;
f) instalatii chimice pentru producerea explozivilor;
g) instalatii chimice in care se foloseste tratarea chimica sau biologica
pentru obtinerea aditivilor alimentari cu proteine, a fermentilor sau a altor
substante proteice.
5. Gospodarirea deseurilor:
- instalatii pentru incinerarea, recuperarea, tratarea chimica sau
depozitarea controlata a deseurilor;
- instalatii pentru incinerarea deseurilor orasenesti, cu o capacitate de
peste 3 t/ora;
- instalatii pentru depozitarea deseurilor nepericuloase, cu o capacitate
de peste 50 t/zi;
- depozite controlate, care primesc mai mult de 10 t/zi, sau cu o
capacitate totala de peste 25.000 t, cu exceptia haldelor pentru deseuri
inerte.
6. Statii de epurare a apelor uzate, pentru o populatie de peste 150.000 de
locuitori
7. Instalatii industriale pentru:
a) obtinerea de celuloza din lemn sau din alte materiale fibroase similare;
b) obtinerea de hartie si carton, cu o capacitate de productie de peste 20
t/zi.
8. a) construirea de linii de cale ferata pe distante mari si de
aeroporturi cu o lungime medie de rulare de 2.100 m sau chiar mai mult;
b) construirea de autostrazi si drumuri pentru circulatie rapida;
c) construirea unui drum nou cu 4 sau mai multe benzi ori reamenajarea
si/sau largirea unui drum existent cu doua benzi ori cu o banda pentru a
asigura 4 sau mai multe benzi acolo unde un astfel de drum nou sau sectiunea
reamenajata si/sau largita de drum ar putea avea o lungime continua de 10 sau
mai multi kilometri;
9. a) apele interioare si porturile pentru transportul pe apele interioare
care permit trecerea unor vase de peste 1.350 t;
b) porturile comerciale, danele pentru incarcari si descarcari ce sunt
legate de uscat si porturi exterioare (exclusiv danele pentru feribot), care
pot primi vase de peste 1.350 t.
10. Scheme de extractie a apei subterane sau reincarcare artificiala a apei
subterane, unde volumul anual de apa extrasa sau reincarcata este echivalent cu
sau depaseste 10 milioane mc
11. a) lucrari pentru transferul resurselor de apa intre bazinele riverane,
in cazul in care acest transfer are ca scop prevenirea deficitului de apa si in
care cantitatea de apa transferata depaseste 100 milioane mc/an;
b) in toate celelalte cazuri, lucrari pentru transferul resurselor de apa
intre bazine riverane in care debitul mediu multianual al bazinului de extractie
depaseste 2.000 milioane mc/an si unde cantitatea de apa transferata depaseste
5% din acest debit.
In ambele cazuri sunt excluse transferurile de apa potabila prin conducte.
12. Extractia petrolului si a gazelor naturale in scopuri comerciale, acolo
unde cantitatea extrasa depaseste 500 t/zi in cazul petrolului si 500.000 mc/zi
in cazul gazelor
13. Baraje sau alte instalatii proiectate pentru retinerea sau acumularea
permanenta a apei, acolo unde cantitatea noua sau suplimentarea de apa retinuta
ori acumulata depaseste 10 milioane mc
14. Conducte pentru transportul gazelor, titeiului sau al substantelor
chimice, cu un diametru mai mare de 800 mm si cu o lungime mai mare de 40 km
15. Instalatii pentru cresterea intensiva a pasarilor si porcilor, cu mai
mult de:
a) 40.000 locuri pentru pasari;
b) 2.000 locuri pentru cresterea porcilor (peste 30 kg); sau
c) 750 locuri pentru scroafe.
16. Cariere si exploatari miniere in cariera, acolo unde suprafata
amplasamentului depaseste 25 ha, sau extractia turbei, acolo unde suprafata
amplasamentului depaseste 150 ha
17. Construirea liniilor electrice suspendate avand o tensiune de 220 kV
sau mai mult si o lungime mai mare de 15 km
18. Instalatii pentru depozitarea produselor petroliere, petrochimice sau
chimice, cu o capacitate de 200.000 t sau mai mult
19. Alte activitati:
- instalatii pentru pretratarea (operatiuni cum ar fi: spalare, albire,
mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori a textilelor, acolo unde capacitatea de
tratare depaseste 10 t/zi;
- instalatii pentru tabacirea pieilor brute si crude, acolo unde
capacitatea de tratare depaseste 12 t de produse finisate/zi:
a) abatoare cu o capacitate de producere a carcaselor mai mare de 50 t/zi;
b) tratarea si prelucrarea axata pe obtinerea produselor alimentare din:
(i) materii prime animaliere (altele decat laptele), cu o capacitate de
productie a produselor finite mai mare de 75 t/zi;
(ii) materii prime vegetale, cu o capacitate de productie a produselor
finite mai mare de 300 t/zi (valoarea medie trimestriala);
c) tratarea si prelucrarea laptelui, cantitatea de lapte primita fiind mai
mare de 200 t/zi (valoarea medie trimestriala);
- instalatii pentru depozitarea si reciclarea carcaselor de animale si a
deseurilor animaliere, cu o capacitate mai mare de 10 t/zi;
- instalatii pentru tratarea suprafetelor substantelor, obiectelor sau
produselor cu solventi organici, in special pentru prelucrare, tiparire,
captusire, degresare, impermeabilizare, calibrare, vopsire, curatare sau
impregnare, cu o capacitate de consum mai mare de 150 kg/ora sau mai mult de
200 t/an;
- instalatii pentru producerea de carbon (carbune care arde greu) sau de
electrografit prin incinerare sau grafitizare
20. Orice activitate care nu este specificata in paragrafele 1 - 19, la
care participarea publicului este asigurata printr-o procedura de evaluare a
impactului asupra mediului, in conformitate cu legislatia nationala
21. Prevederile art. 6 pct. 1a) nu se aplica nici unui proiect de mai sus,
initiat in mod exclusiv sau in principal pentru cercetarea, dezvoltarea sau
testarea unor metode ori produse noi pentru o perioada mai mica de 2 ani, daca
ele ar putea determina unele efecte negative semnificative asupra mediului si
sanatatii.
22. Orice modificare sau extindere a activitatilor, acolo unde o astfel de
modificare sau extindere satisface criteriile/limitele stabilite prin prezenta
anexa, se va supune prevederilor art. 6 pct. 1a). Orice alta modificare sau
extindere a activitatilor se va supune prevederilor art. 6 pct. 1b).
NOTE:
1. Centralele atomoelectrice si alti reactori nucleari inceteaza sa mai fie
considerate astfel de instalatii atunci cand toti combustibilii nucleari si
alte elemente contaminate radioactiv au fost inlaturate definitiv de pe locul
de montaj al instalatiei.
2. In scopul acestei conventii, aeroport inseamna un aeroport care respecta
definitia prevazuta in Conventia de la Chicago din 1994, care a infiintat
Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (anexa nr. 14).
3. In sensul acestei conventii, drum cu circulatie rapida inseamna un drum
care respecta definitia prevazuta in Acordul european asupra principalelor
artere de trafic international din 15 noiembrie 1975.
ANEXA 2
ARBITRAJUL
1. In cazul unui diferend care a fost inaintat spre arbitraj conform
prevederilor art. 16 pct. 2 din prezenta conventie, o parte sau partile vor
notifica secretariatului obiectul problemei de arbitraj si vor indica in mod
special articolele conventiei a caror interpretare sau aplicare este in
discutie. Secretariatul va inainta informarea primita tuturor partilor la
prezenta conventie.
2. Tribunalul de arbitraj va fi alcatuit din 3 membri. Atat partea sau
partile reclamante, cat si cealalta parte sau parti la diferend vor desemna
cate un arbitru, iar cei 2 arbitri numiti vor desemna, printr-un acord comun,
un al treilea arbitru care va fi presedintele tribunalului de arbitraj. Acesta
din urma nu va avea aceeasi nationalitate ca una dintre partile in disputa, nu
va locui sau nu va folosi ca loc de resedinta teritoriul uneia dintre parti, nu
va fi angajat de nici una dintre ele si nu va avea de-a face cu cazul in nici o
alta calitate.
3. Daca presedintele tribunalului de arbitraj nu a fost desemnat in decurs
de doua luni de la numirea celui de-al doilea arbitru, Secretariatul executiv
al Comisiei Economice pentru Europa, la solicitarea oricarei parti, va proceda
la desemnarea presedintelui intr-un nou termen de doua luni.
4. Daca una dintre partile in diferend nu numeste un arbitru in timp de
doua luni de la primirea cererii, cealalta parte are dreptul sa il informeze pe
secretarul executiv al Comisiei Economice pentru Europa, care il va desemna pe
presedintele tribunalului de arbitraj in decursul urmatoarelor doua luni. Dupa
desemnarea sa presedintele tribunalului de arbitraj va solicita partii care nu
si-a numit un arbitru sa faca acest lucru in interval de doua luni. Daca nu se
reuseste acest lucru timp de doua luni, presedintele il va informa pe
secretarul executiv al Comisiei Economice pentru Europa, care va face aceasta
numire in timpul urmatoarelor doua luni.
5. Tribunalul de arbitraj va lua decizia in concordanta cu dreptul international
si cu prevederile prezentei conventii.
6. Orice tribunal de arbitraj, constituit conform prevederilor acestei
anexe, isi va intocmi propriile reguli de procedura.
7. Deciziile tribunalului de arbitraj, privind atat procedura, cat si
fondul, vor fi luate cu majoritatea voturilor membrilor sai.
8. Tribunalul are dreptul sa ia masurile adecvate pentru a stabili faptele.
9. Partile in diferend vor facilita activitatea tribunalului de arbitraj
si, in mod special, utilizand toate mijloacele avute la dispozitie:
a) ii vor furniza toate documentele, instrumentele si informatiile
relevante;
b) ii vor permite, daca este necesar, sa solicite martori sau experti si
vor lua in seama marturia lor.
10. Partile si arbitrii vor proteja confidentialitatea oricaror informatii
pe care acestia le primesc in mod confidential in cursul lucrarilor
tribunalului de arbitraj.
11. Tribunalul de arbitraj, la cererea uneia dintre parti, are dreptul sa
recomande masuri interimare de protectie.
12. Daca una dintre partile in diferend nu se prezinta in fata tribunalului
de arbitraj sau nu reuseste sa isi apere cauza, cealalta parte poate cere
tribunalului sa continue procedurile si sa dea decizia finala. Absenta uneia
dintre parti sau imposibilitatea de a-si apara cauza nu va constitui un
obstacol in calea lucrarilor.
13. Tribunalul de arbitraj are dreptul sa audieze si sa decida asupra unor
cereri reconventionale direct legate de subiectul diferendului.
14. Cheltuielile de judecata, inclusiv retributia arbitrilor, vor fi
suportate in mod egal de partile in diferend, cu exceptia situatiilor in care
tribunalul de arbitraj stabileste astfel, datorita unor imprejurari specifice
cauzei. Tribunalul de arbitraj va pastra o evidenta a tuturor cheltuielilor
sale si va furniza partilor o situatie finala a acestora.
15. Orice parte la prezenta conventie, care are un interes de natura
juridica referitor la subiectul diferendului care poate fi afectat de o decizie
in cauza, poate interveni in timpul procedurilor cu acordul tribunalului de
arbitraj.
16. Tribunalul de arbitraj va emite hotararea in termen de 5 luni de la
data la care a fost constituit, atunci cand nu considera necesar sa extinda
limita de timp pentru o perioada care sa nu depaseasca 5 luni.
17. Hotararea tribunalului de arbitraj va fi insotita de o expunere de
motive. Aceasta va fi definitiva si obligatorie pentru toate partile in
diferend. Hotararea va fi transmisa de catre tribunalul de arbitraj partilor in
diferend si Secretariatului. Secretariatul va remite comunicarea primita
tuturor partilor la conventie.
18. Orice diferend care ar putea aparea intre parti cu privire la
interpretarea sau executarea hotararii va fi inaintat de oricare dintre parti
tribunalului de arbitraj care a emis hotararea sau, daca acesta nu poate fi
sesizat, unui alt tribunal constituit in acest scop si in acelasi mod ca
primul.