ORDIN
Nr. 1182 din 18 decembrie 2002
pentru aprobarea Metodologiei de gestionare si furnizare a informatiei privind
mediul, detinuta de autoritatile publice pentru protectia mediului
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 331 din 15 mai 2003

In temeiul prevederilor Legii protectiei mediului nr. 137/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere Legea nr. 86/2000 pentru ratificarea Conventiei privind
accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la
justitie in probleme de mediu, semnata la Aarhus la 25 iunie 1998,
in baza prevederilor art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 1.115/2002 privind
accesul liber la informatia privind mediul si pentru punerea in aplicare a
prevederilor art. 9 si 11 din aceeasi hotarare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificarile
ulterioare,
ministrul apelor si protectiei mediului emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de gestionare si furnizare a informatiei privind
mediul, detinuta de autoritatile publice pentru protectia mediului, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si autoritatile
publice teritoriale pentru protectia mediului, prin intermediul
compartimentelor specializate, duc la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin Directia
relatii publice si cu sprijinul tuturor celorlalte directii de specialitate,
asigura instruirea personalului din cadrul autoritatilor publice teritoriale
pentru protectia mediului, in scopul asigurarii implementarii dispozitiilor
legislatiei din domeniul accesului liber la informatia privind mediul.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de gestionare si furnizare a informatiei privind mediul, detinuta de
autoritatile publice pentru protectia mediului
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
(1) Prezenta metodologie stabileste conditiile in care autoritatile publice
pentru protectia mediului gestioneaza si pun la dispozitia publicului
informatiile privind mediul, in conformitate cu prevederile Conventiei privind
accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la
justitie in probleme de mediu, semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata
prin Legea nr. 86/2000, ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public, ale Hotararii Guvernului nr. 1.115/2002 privind
accesul liber la informatia privind mediul si in baza Hotararii Guvernului nr.
123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informatiile de interes public.
(2) Prin prezenta metodologie se stabilesc conditiile necesare pentru ca
informatia privind mediul sa fie disponibila si furnizata publicului prin
mijloace si tehnologii de telecomunicare computerizata si/sau prin tehnologii
electronice de informare si comunicare, pe masura dezvoltarii acestora.
Art. 2
(1) Definitiile unor termeni utilizati in prezenta metodologie sunt cele
din actele normative mentionate la art. 1, la care se adauga definitiile si
interpretarile specificate in alineatele urmatoare.
(2) Factorii la care se refera informatia privind mediul sunt:
a) emisiile de poluanti chimici, inclusiv emisiile de gaze cu efect de sera
si cele de substante care afecteaza stratul de ozon, emisiile de poluanti
fizici, cum sunt cele de energie, zgomot, radiatii etc., si emisiile de
poluanti biologici si bacteriologici care rezulta din activitatile
social-economice;
b) substantele si preparatele chimice periculoase care sunt fabricate,
introduse pe piata, utilizate, depozitate temporar sau definitiv, transportate
intern, eliminate, manipulate, introduse sau scoase din tara;
c) substantele si preparatele cu caracter special, ca de exemplu:
ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar, bifenilipolicloruratii
si compusii acestora sau substantele inscrise in anexele la Protocolul de la
Montreal privind substantele care epuizeaza stratul de ozon, care se supun
prevederilor legislatiei specifice;
d) deseurile de orice fel.
(3) Informatia privind mediul, detinuta de o autoritate publica pentru
protectia mediului, se refera atat la informatia privind mediul, generata de o
autoritate publica, cat si la informatia privind mediul, primita de respectiva
autoritate.
(4) Compartimente specializate reprezinta unitati de specialitate
organizate ca: servicii, birouri sau compartimente de informare si relatii
publice, conform prevederilor Legii nr. 544/2001.
CAP. 2
Mecanisme de acces la informatia privind mediul
Art. 3
Mecanismele de acces la informatia privind mediul corespund urmatoarelor
sisteme:
a) un sistem prin care autoritatile publice pentru protectia mediului
colecteaza informatia privind mediul si o difuzeaza publicului din oficiu,
asigurand fluxul activ al informatiei privind mediul;
b) un sistem care permite publicului solicitarea si obtinerea informatiei
privind mediul de la autoritatile publice pentru protectia mediului, asigurand
fluxul pasiv al acesteia; mecanismul de acces pasiv la informatia privind
mediul cuprinde accesul general la informatia privind mediul si accesul la
datele folosite in procesul de luare a deciziei care poate afecta mediul.
Art. 4
Sistemele mentionate la art. 3 vor fi organizate in cadrul compartimentelor
specializate constituite in acest scop in termen de 60 de zile de la publicarea
prezentei metodologii. Aceste compartimente specializate asigura, la nivelul
fiecarei autoritati publice pentru protectia mediului, continuitatea furnizarii
informatiei privind mediul atat prin flux activ, cat si prin flux pasiv, cu
implicarea tuturor compartimentelor tehnice din cadrul respectivei autoritati
publice.
Art. 5
(1) Principalele responsabilitati ale autoritatilor publice pentru
protectia mediului, legate de gestionarea si furnizarea informatiei privind
mediul, includ:
a) colectarea, stocarea si actualizarea informatiei privind mediul, prin
compartimentele responsabile pentru reglementarea, monitorizarea si controlul
conformarii activitatilor cu impact semnificativ asupra mediului;
b) stabilirea si coordonarea, cu implicarea compartimentului specializat, a
fluxului corespunzator si cantitatii informatiei, dupa caz, inclusiv in cazul
situatiilor de risc ce pot ameninta sanatatea populatiei sau mediul, ca urmare
a producerii unor accidente;
c) initierea mecanismelor de incurajare a titularilor de activitati pentru
informarea directa a publicului.
(2) Responsabilitatile specifice, pe directii/compartimente de specialitate
ale autoritatilor publice pentru protectia mediului sunt descrise in sectiunea
a 3-a a cap. III.
CAP. 3
Fluxul activ al informatiei privind mediul
SECTIUNEA 1
Clasificarea informatiei privind mediul, detinuta de autoritatile publice
pentru protectia mediului
Art. 6
In functie de subiect, informatiile privind mediul, furnizate prin flux
activ de catre autoritatile publice pentru protectia mediului, sunt de doua
categorii:
a) informatii propriu-zise privind mediul;
b) tipuri de informatii privind mediul detinute de autoritatile publice
pentru protectia mediului.
Art. 7
(1) Informatia privind mediul detinuta de autoritatile publice pentru
protectia mediului cuprinde toate categoriile mentionate la art. 2 din
Hotararea Guvernului nr. 1.115/2002. Clasificarea si codificarea acestor
informatii pe domenii, subdomenii si tipuri se fac conform anexei A si sunt
detaliate in continuare:
a) informatie privind starea mediului (A):
(i) raportul (pe 3 ani) privind calitatea mediului, realizat in conformitate
cu cerintele specifice de raportare ale Agentiei Europene de Mediu;
(ii) rapoarte periodice privind starea mediului la nivel local (semestriale
si anuale) sau national (anuale), rezultate din prelucrarea datelor din
sistemul integrat de monitoring de mediu (Sistemul national de evaluare si
gestionare integrata a calitatii aerului, Sistemul national de supraveghere a
calitatii apelor, Reteaua nationala de supraveghere a radioactivitatii mediului
etc.);
(iii) informari zilnice privind calitatea aerului ambiental cu informatii
generale privind efectele asupra sanatatii umane si a mediului in cazul
depasirii concentratiilor maxim admise ale unor poluanti;
(iv) informari in regim de urgenta privind poluarile accidentale sau
producerea unor evenimente deosebite si amenintarile potentiale sau iminente
ale acestora asupra sanatatii umane sau a mediului (ca, de exemplu, in cadrul:
Sistemului de alarmare in cazul poluarii accidentale a apelor, Sistemului de
alarmare in caz de accident nuclear etc.);
b) informatia despre factori, masuri sau activitati care afecteaza sau pot
afecta mediul, analize si prognoze folosite la luarea deciziei de mediu (B):
(i) legislatie privind mediul, acorduri, conventii si alte documente
internationale privind mediul;
(ii) documente privind strategia si politicile de mediu, programe, planuri
de actiune (inclusiv rapoarte privind stadiul realizarii acestora);
(iii) rapoarte privind factorii specificati la art. 2 alin. (2) lit. a),
rezultate din prelucrarea datelor din sistemele proprii de monitorizare a
emisiilor detinute de titularii de activitati;
(iv) rapoarte privind generarea si gestionarea deseurilor;
(v) registrele autoritatilor publice pentru protectia mediului privind:
inventarul surselor de poluare si a principalelor emisii ale acestora;
poluantii emisi si transferati; autorizarea activitatilor cu impact redus si
semnificativ asupra mediului, inclusiv a celor care privesc obtinerea,
testarea, utilizarea si comercializarea organismelor modificate genetic;
avizarea planurilor si programelor; avizarea schimbarii proprietarului unei
activitati; avizarea producerii, utilizarii si comercializarii produselor de uz
fitosanitar; procesele-verbale de inspectie si de constatare a contraventiilor
sau infractiunilor;
(vi) lista persoanelor fizice si juridice atestate pentru realizarea
studiilor de evaluare a impactului asupra mediului si a bilanturilor de mediu,
domeniu de atestare, perioada de valabilitate a atestarii si mentiunile
speciale, dupa caz;
(vii) anunturi privind analizele cost-beneficiu sau alte analize si
prognoze economice folosite in luarea deciziei de mediu;
(viii) buletine informative si rapoarte de activitate, care includ analiza
performantelor functiilor publice, intocmite anual de autoritatile publice
pentru protectia mediului;
c) informatia privind starea sanatatii si a sigurantei populatiei,
conditiile de viata, zonele culturale si constructiile, in masura in care
acestea sunt sau pot fi afectate de starea elementelor de mediu si/sau de
factorii, activitatile ori masurile cuprinse la lit. a) si b) (C):
(i) informatii privind constructii hidrotehnice de tip baraje, referitoare
la procedura de declarare publica a caracteristicilor generale, a categoriei de
importanta si a gradului de risc asociat barajelor;
(ii) informatii privind mediul, generate conform cerintelor legislatiei in
vigoare.
(2) Tipurile de informatii privind mediul detinute de alte autoritati
publice si referitoare la oricare dintre categoriile de informatii enumerate la
art. 7 alin. (1) lit. a), b) sau c) vor fi centralizate la nivel local si
national sub forma de liste si gestionate conform fluxului descris in prezenta
metodologie.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea fluxului activ al informatiei privind mediul
Art. 8
In vederea indeplinirii obligatiilor legate de gestionarea informatiei
privind mediul, prevazute la art. 10 - 12, in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei metodologii, la nivelul autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului se vor realiza urmatoarele:
a) fiecare directie de specialitate va identifica si va defini informatiile
privind mediul pe care le detine/trebuie sa le detina conform cerintelor legale
privind evidenta si raportarea rezultatelor propriei activitati sau a
unitatilor teritoriale subordonate si va comunica lista acestor informatii,
frecventa de actualizare, formatul centralizat de raportare si, dupa caz,
restrictiile de difuzare (legate de: interese strategice, nationale, secrete de
stat/serviciu si/sau de eventuale clauze de confidentialitate) compartimentului
specializat;
b) la primirea listelor de informatii transmise de directiile de
specialitate conform prevederilor mentionate la lit. a), compartimentul
specializat va identifica dintre acestea informatia privind mediul care poate
fi efectiv furnizata publicului;
c) cerinta transmiterii informatiei privind mediul de interes public,
totalitatea formatelor centralizate de raportare, termenul limita de
transmitere si/sau de actualizare a acesteia se vor aduce la cunostinta tuturor
directiilor de specialitate si unitatilor subordonate autoritatii centrale
pentru protectia mediului de catre compartimentul specializat;
d) toate informatiile de interes public, generate sau centralizate prin
directiile de specialitate ori transmise in format electronic catre
compartimentul specializat, care le introduce in baza de date conectata in
retea. Aceste informatii reprezinta, impreuna cu listele de informatii privind
mediul detinute de alte autoritati publice (solicitate si centralizate de catre
compartimentul specializat conform prevederilor art. 13), informatia privind
mediul detinuta de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului;
e) listele centralizate ale tuturor informatiilor privind mediul, detinute
atat de autoritatile publice pentru protectia mediului, cat si de alte
autoritati publice, cu mecanisme de cautare si/sau indicarea posibilitatilor de
accesare, dupa caz, precum si textul informatiilor detinute de autoritatea
publica centrala pentru protectia mediului vor fi aduse la cunostinta
publicului prin pagina de Internet;
f) la propunerea compartimentului specializat, autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului emite si elaboreaza, dupa caz, dispozitii si
indrumari metodologice privind organizarea fluxului activ de gestionare si
furnizare a informatiei privind mediul, corelate cu cerintele legale privind
evidenta si raportarea fiecarei directii de specialitate sau unitate
subordonata.
Art. 9
Responsabilitatile autoritatilor publice teritoriale pentru protectia
mediului privind organizarea fluxului activ de gestionare si furnizare a
informatiei decurg din:
a) completarea corecta si la termen a informatiei privind mediul, constand
din rapoartele, registrele, informarile etc., prevazute in prezentul articol,
precum si la art. 7, 10 si 11, impreuna cu lista acestor informatii si
transmiterea informatiilor si a listei completate, in forma electronica, catre
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, concomitent cu
publicarea lor pe pagina proprie de Internet;
b) transmiterea formularelor catre alte autoritati publice si prelucrarea
raspunsurilor primite in vederea realizarii listei informatiilor detinute de
alte autoritati publice (conform prevederilor art. 13) si inaintarea acestor
liste catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, concomitent
cu publicarea lor pe pagina proprie de Internet;
c) transmiterea de catre conducatorul autoritatii publice teritoriale
pentru protectia mediului catre compartimentele de specialitate si unitati
controlate, dupa caz, a dispozitiilor si indrumarelor metodologice privind
organizarea fluxului activ de gestionare si furnizare a informatiei privind
mediul, corelate cu cerintele legale privind evidenta si raportarea datelor
privind monitorizarea starii mediului, a activitatilor si performantelor.
SECTIUNEA a 3-a
Gestionarea informatiei privind starea mediului (A)
Art. 10
Gestionarea informatiei privind starea mediului, mentionata la art. 7 alin.
(1) lit. a), se asigura de catre autoritatile publice pentru protectia mediului
prin compartimentele direct responsabile de generarea si/sau colectarea acestor
informatii, dupa cum urmeaza:
a) rapoartele privind starea mediului se pun la dispozitia publicului pe
pagina proprie de Internet a autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului si, de asemenea, pot fi consultate gratuit la compartimentul
specializat din cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
b) gestionarea informatiilor privind mediul referitoare la starea de
calitate a aerului si atmosferei se realizeaza conform prevederilor cuprinse in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei, aprobata
si modificata prin Legea nr. 655/2001, si in legislatia subsecventa;
c) gestionarea informatiilor privind mediul referitoare la starea de
calitate a apelor se realizeaza conform prevederilor legale stabilite in cadrul
Sistemului national de supraveghere a calitatii apelor, iar informarea
publicului in caz de poluari accidentale ale apelor se realizeaza conform
prevederilor privind Sistemul de alarmare in caz de poluari accidentale ale
apelor din Romania;
d) informatiile cu privire la starea de calitate a solurilor cu destinatie
agricola si a celor forestiere precum si la starea de calitate a vegetatiei
forestiere, pe care le detin autoritatile publice pentru protectia mediului, se
pun la dispozitia publicului prin raportul anual privind starea mediului;
e) gestionarea informatiilor privind mediul, referitoare la biodiversitate
si componentele sale, se realizeaza conform prevederilor legale privind
Sistemul informational national al diversitatii biologice, in baza Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale
protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice,
aprobata prin Legea nr. 462/2001;
f) gestionarea informatiilor privind mediul referitoare la radioactivitate
se face conform metodologiei privind organizarea si functionarea Retelei
Nationale de Supraveghere a Radioactivitatii Mediului.
SECTIUNEA a 4-a
Gestionarea informatiei despre factori, masuri sau activitati care
afecteaza sau pot afecta mediul, analize si prognoze folosite la luarea
deciziei de mediu (B)
Art. 11
(1) Gestionarea informatiei privind mediul, mentionata la art. 7 alin. (1)
lit. b), se asigura de catre autoritatile publice pentru protectia mediului
prin compartimentele direct responsabile de generarea si/sau colectarea acestor
informatii, dupa cum urmeaza:
a) lista actelor normative in vigoare in domeniul protectiei mediului,
precum si lista tratatelor internationale, conventiilor si intelegerilor
privind mediul, actualizate la zi, sunt disponibile publicului pe website-ul
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, cu indicarea
website-ului pe care pot fi consultate textele integrale ale respectivelor
reglementari. Propunerile de acte normative privind mediul vor fi incluse intr-o
lista electronica de discutie care sa permita tuturor factorilor interesati,
inclusiv publicului, transmiterea comentariilor catre emitent pana la o data
limita mentionata de acesta;
b) strategiile, politicile, programele si planurile de actiune in domeniul
mediului, precum si rapoartele privind realizarea acestora vor fi aduse la
cunostinta publicului inainte de adoptare sau aprobare;
c) gestionarea informatiilor privind mediul referitoare la emisiile de
poluanti in aer se realizeaza de catre autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului, conform prevederilor legale stabilite in cadrul Sistemului
national de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici;
d) gestionarea informatiilor privind mediul referitoare la emisiile de
poluanti in apa se realizeaza de catre filialele teritoriale ale Administratiei
Nationale "Apele Romane" pe baza prevederilor legale stabilite in
cadrul Sistemului national de supraveghere a calitatii apelor;
e) gestionarea informatiilor privind mediul referitoare la deseuri se
realizeaza de catre autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului,
conform prevederilor legale in vigoare;
f) registrele autoritatii publice centrale si regionale pentru protectia
mediului privind: inventarul national al principalelor surse de poluare si al
emisiilor acestora; poluantii emisi si transferati; autorizarea activitatilor
care privesc obtinerea, testarea, utilizarea si comercializarea organismelor
modificate genetic; avizarea planurilor si programelor; avizarea producerii,
utilizarii si comercializarii produselor de uz fitosanitar vor fi realizate de
compartimentele de specialitate in conformitate cu cerintele legale in vigoare
privind evidentele activitatilor mentionate;
g) registrele autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului
privind: inventarul surselor de poluare si al principalelor emisii ale
acestora; registrul substantelor si preparatelor chimice periculoase; poluantii
emisi si transferati; autorizarea activitatilor cu impact redus si semnificativ
asupra mediului; avizarea/contributii la avizarea planurilor si programelor;
avizarea schimbarii proprietarului unei activitati; avizarea producerii,
utilizarii si comercializarii produselor de uz fitosanitar; procesele-verbale
de inspectie vor fi realizate de compartimentele de specialitate in
conformitate cu raspunderile ce le revin pentru realizarea cerintelor legale in
vigoare privind evidenta si raportarea activitatilor mentionate;
h) lista cuprinzand persoanele fizice si juridice atestate pentru
realizarea studiilor de evaluare a impactului asupra mediului si a bilanturilor
de mediu, domeniul de atestare si perioada de valabilitate a atestarii va fi
realizata si actualizata trimestrial de catre directia de specialitate din cadrul
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
i) specificarea efectuarii si disponibilitatii analizelor cost-beneficiu
sau a altor analize si prognoze economice folosite in luarea deciziei de mediu
se va face in cadrul gestionarii diverselor tipuri de informatii privind
mediul, prezentate la lit. a) - h);
j) masurile administrative care afecteaza sau pot afecta mediul vor fi
aduse la cunostinta publicului inainte de adoptarea acestora. Informatiile
privind masurile administrative, care includ si performantele functiilor sau
serviciilor publice pentru protectia mediului, fac parte integranta din
buletinul informativ si raportul de activitate pe care autoritatile publice
pentru protectia mediului le intocmesc anual conform art. 5 alin. (1), (2) si
(3) din Legea nr. 544/2001.
(2) Informatiile privind mediul referitoare la emisiile de poluanti se vor
corela cu cerintele elaborarii si implementarii Registrului de poluanti emisi
si transferati.
SECTIUNEA a 5-a
Gestionarea informatiei privind starea sanatatii si sigurantei populatiei,
conditiile de viata, zonele culturale si constructiile in masura in care
acestea sunt sau pot fi afectate (C)
Art. 12
Gestionarea informatiei privind mediul, mentionata la art. 7 alin. (1) lit.
c), se asigura de catre autoritatile publice pentru protectia mediului prin
compartimentele direct responsabile de generarea si/sau colectarea acestor
informatii, dupa cum urmeaza:
a) informatiile privind constructii hidrotehnice de tip baraje se realizeaza
si se actualizeaza conform NTLH-036/Ordin nr. 147/2002 cu privire la procedura
de declarare publica a caracteristicilor generale, a categoriei de importanta
si a gradului de risc asociat barajelor;
b) informatiile privind mediul, raportate conform cerintelor legislatiei in
vigoare, vor fi generate de compartimentele responsabile pentru raportarea
acestora, conform prevederilor legale.
SECTIUNEA a 6-a
Gestionarea tipurilor de informatii privind mediul detinute de autoritatile
publice
Art. 13
(1) Listele intocmite si transmise de alte autoritati publice, care contin
date privind tipurile, domeniile, modalitatile de acces al publicului si de
furnizare a informatiei privind mediul, precum si datele de identificare a
autoritatii publice respective, conform prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea
nr. 544/2001, vor fi inscrise de catre compartimentele specializate din cadrul
autoritatilor publice pentru protectia mediului in baza de date, conform
formularului model din anexa B, respectandu-se codificarea pe domenii si tipuri
a informatiei conform prevederilor anexei A. Realizarea acestor liste cuprinde
urmatoarele etape:
a) transmiterea de catre autoritatile publice teritoriale pentru protectia
mediului a formularului prevazut in anexa B catre toate autoritatile publice
locale cu cel putin doua saptamani inainte de termenul stabilit pentru
transmiterea datelor de catre acestea;
b) verificarea de catre autoritatile publice teritoriale pentru protectia
mediului a incadrarii pe domenii si tipuri a datelor primite de la autoritatile
publice locale si inscrierea acestora intr-un formular de raportare catre
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, conform modelului
prezentat in anexa C. Informatiile privind mediul detinute de autoritatile
publice teritoriale pentru protectia mediului vor fi inscrise de catre acestea
in acelasi formular de raportare;
c) raportarea catre autoritatea publica centrala atat a listelor de
informatii colectate, cat si a celor privind informatiile proprii, in forma
electronica;
d) colectarea de catre autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului a tipurilor de informatii detinute de alte autoritati publice centrale
se face urmandu-se aceleasi etape prevazute la lit. a) - c), utilizandu-se
formularele prevazute in anexele B si C;
e) centralizarea in baza de date a autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului a listelor primite de la autoritatile publice teritoriale si
centrale pentru protectia mediului, la care se adauga lista cu informatiile de
mediu detinute de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului;
f) punerea la dispozitia publicului, pe pagina proprie de Internet, a
listei centralizate de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
(2) Listele prevazute la alin. (1) vor fi actualizate la sfarsitul fiecarui
an.
SECTIUNEA a 7-a
Furnizarea activa a informatiei privind mediul detinuta de autoritatile
publice pentru protectia mediului
Art. 14
(1) Informatiile privind mediul din categoriile mentionate la art. 7,
detinute de catre autoritatile publice centrale si teritoriale pentru protectia
mediului, se pun la dispozitia publicului prin Internet, impreuna cu indicarea
modalitatilor de cautare pe website si/sau a posibilitatilor de obtinere a
celorlalte categorii de informatii mentionate in art. 7, detinute de catre alte
autoritati.
(2) Publicarea pe Internet a acestor informatii nu exclude, acolo unde este
posibil, utilizarea altor mijloace de difuzare a informatiei privind mediul, ca
de exemplu: brosuri, articole in presa, materiale tiparite, utilizarea
radioului sau a televiziunii.
CAP. 4
Fluxul pasiv al informatiei privind mediul
SECTIUNEA 1
Gestionarea si furnizarea la cerere a informatiei privind mediul
Art. 15
(1) Informatiile privind mediul, furnizate publicului la cerere, se pot
regasi atat in informatiile privind mediul detinute de autoritatile publice
pentru protectia mediului, cat si in categoria informatiilor detinute de alte
autoritati publice.
(2) In cazul in care informatiile solicitate fac parte din categoria
informatiilor privind mediul detinute de autoritatile publice pentru protectia
mediului, accesul publicului la informatia privind mediul se realizeaza in conditiile
prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.115/2002 si in conformitate cu
dispozitiile cap. IV din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informatiile de interes public, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 123/2002.
(3) In cazul in care informatiile solicitate fac parte din categoria
informatiilor privind mediul detinute de alte autoritati publice,
compartimentul specializat din cadrul autoritatii publice pentru protectia
mediului, pe baza informatiilor cuprinse in lista centralizata prevazuta la
art. 13 alin. (1) lit. e), redirectioneaza cererea catre autoritatea publica
care detine informatia solicitata si il informeaza pe solicitant despre
aceasta.
Art. 16
(1) Informatiile privind mediul, furnizate publicului la cerere, se
gestioneaza in functie de natura solicitarii si se furnizeaza contra platii
tarifului pentru procesare/copiere, conform prevederilor anexei G.
(2) Informatiile privind mediul referitoare la avize, acorduri si
autorizatii de mediu, emise de autoritatile publice pentru protectia mediului,
se pun la dispozitia publicului de catre autoritatea emitenta, dupa cum
urmeaza:
a) in cadrul procedurii de emitere a avizului, acordului sau autorizatiei,
conform prevederilor specifice referitoare la consultarea si participarea
publicului, stabilite prin procedura de emitere a avizului, acordului sau
autorizatiei de mediu;
b) dupa emiterea actului de reglementare, la cerere, scop in care se va
pune la dispozitia solicitantului o copie a avizului, acordului sau
autorizatiei din care s-au exclus datele confidentiale, convenite astfel
impreuna cu titularul de activitate.
(3) Pentru orice fel de poluant autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului vor pune la dispozitia publicului, la cerere, rezultatele
monitorizarii emisiilor de poluanti primite de la agentii economici, comparativ
cu conditiile prevazute in autorizatie.
(4) In cazul in care exista decizii de mediu pentru care au fost necesare
analize cost-beneficiu si/sau alte analize si prognoze economice prin care se
cuantifica si se internalizeaza beneficiile si cheltuielile de mediu, aceste
analize vor fi puse la dispozitia publicului, la cerere.
SECTIUNEA a 2-a
Evidenta solicitarilor si raportare
Art. 17
(1) Autoritatea publica centrala si autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului tin evidenta solicitarilor de furnizare a informatiilor
privind mediul intr-un registru alcatuit pe baza formularului-model din anexa
D.
(2) Evidenta solicitarilor de furnizare a informatiilor privind mediul si
modul de rezolvare a acestora se solicita lunar si celorlalte autoritati
publice locale si se inregistreaza in evidenta autoritatilor publice
teritoriale pentru protectia mediului, in conditiile prevazute la art. 9 alin.
(2) din Hotararea Guvernului nr. 1.115/2002, intr-un registru alcatuit pe baza
formularului-model din anexa E.
(3) Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului prelucreaza
datele din registrele prevazute la alin. (1) si (2) si intocmesc o situatie
centralizata a acestora pe baza formularului-model din anexa F, pe care o
transmit autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, in format
electronic, la termenele prevazute la art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 1.115/2002.
(4) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului prelucreaza
datele din registrul prevazut la alin. (1) si intocmeste o situatie
centralizata pe baza formularului-model din anexa F, pe care o adauga la
centralizarea prevazuta la alin. (3).
(5) Situatia centralizata finala prevazuta la alin. (4) se publica lunar pe
pagina proprie de Internet de catre autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului. Evidenta anuala a acestei situatii se transmite la Ministerul
Informatiilor Publice, conform art. 27 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
123/2002.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 18
Autoritatile publice pentru protectia mediului au obligatia de a actualiza
permanent baza de date referitoare la informatia privind mediul existenta la
sediul acestora si de a comunica datele actualizate conform fluxului
informatiei, la termenele stabilite.
Art. 19
In afara publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, metodologia
si procedurile de solicitare a informatiei de la autoritatile publice pentru
protectia mediului vor fi facute publice si, unde este posibil, comentate
suplimentar prin intermediul paginilor de Internet ale Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului (MAPM) si autoritatilor publice pentru protectia mediului
(APM), diverselor publicatii, organizatiilor neguvernamentale etc.
Art. 20
Anexele A - G*) fac parte integranta din prezenta metodologie.
-----------
*) Anexele A - G sunt reproduse in facsimil.
ANEXA A
la metodologie
Domenii, subdomenii si tipuri de informatii privind mediul
______________________________________________________________________________
| Domeniul informatiei | Subdomeniul | Tipul informatiei
|
|_________________________________| informatiei
|______________________________|
| Denumire |Cod| | Denumire
|Cod|
|_____________________________|___|_____________|__________________________|___|
| Starea elementelor de mediu | A | | aerul si atmosfera |
A1|
| | |
|__________________________|___|
| | | | apa |
A2|
| | |
|__________________________|___|
| | | | solul |
A3|
| | |
|__________________________|___|
| | | | suprafata terestra, |
|
| | | | peisajul si ariile |
|
| | | | naturale, diversitatea |
|
| | | | biologica si |
|
| | | | componentele sale |
A4|
| | |
|__________________________|___|
| | | | radioactivitatea mediului|
A5|
| | |
|__________________________|___|
| | | | interactiunea dintre |
|
| | | | aceste elemente |
A6|
|_____________________________|___|_____________|__________________________|___|
| - Factori; activitati ori | B | factori | substante |
B1|
| masuri | |
|__________________________|___|
| | | | energie |
B2|
| care afecteaza sau pot | |
|__________________________|___|
| afecta mediul | | | zgomot |
B3|
| | |
|__________________________|___|
| - analize economice si | | | radiatii |
B4|
| ipoteze | |
|__________________________|___|
| | | | deseuri |
B5|
| folosite la luarea deciziei |
|_____________|__________________________|___|
| de mediu | | activitati | avize, acorduri si |
|
| | | ori masuri | autorizatii de mediu |
B6|
| | |
|__________________________|___|
| | | | activitati legate de |
|
| | | | organisme modificate |
|
| | | | genetic |
B7|
| | |
|__________________________|___|
| | | | masuri administrative |
B8|
| | |
|__________________________|___|
| | | | strategii si politici |
B9|
| | |
|__________________________|___|
| | | | legislatie
|B10|
| | |
|__________________________|___|
| | | | planuri si programe |
|
| | | | de actiune
|B11|
| |
|_____________|__________________________|___|
| | | analize | analize cost-beneficiu
|B12|
| | | economice
si|__________________________|___|
| | | ipoteze | alte analize si prognoze |
|
| | | | economice folosite in |
|
| | | | luarea deciziei de mediu
|B13|
|_____________________________|___|_____________|__________________________|___|
| Starea sanatatii si | C | | sanatatea populatiei |
C1|
| sigurantei populatiei, | | |__________________________|___|
| conditiile de viata, zonele | | | siguranta populatiei |
C2|
| culturale si constructiile, | |
|__________________________|___|
| | | | conditiile de viata |
C3|
| in masura in care acestea | |
|__________________________|___|
| sunt sau pot fi afectate de | | | zonele culturale |
C4|
| starea elementelor de mediu | |
|__________________________|___|
| si/sau de factorii, | | | |
|
| activitatile ori masurile | | | constructiile |
C5|
| cuprinse la A si B | | | |
|
|_____________________________|___|_____________|__________________________|___|
ANEXA B
la metodologie
Formular de colectare a datelor de catre IPM/MAPM*)
_________________________________________________________________________
| Anul de raportare ...................... |
|_________________________________________________________________________|
| Denumirea autoritatii publice care completeaza formularul .......... |
| Sediul ................................. |
| Nr. telefon/fax ........................ |
| Adresa e-mail .......................... |
| Adresa pagina Internet ................. |
|_________________________________________________________________________|
| Denumirea compartimentului specializat de informatii si relatii publice |
| caruia i se poate solicita informatia ..................... |
| Nr. telefon/fax ........................ |
| Adresa e-mail .......................... |
| Persoane de contact .................... |
|_________________________________________________________________________|
|Nr. | Tipul informatiei privind mediul detinuta | Conditiile de |
|crt.|___________________________________________| disponibilizare |
| | Descriere | Denumire | Cod | a informatiei*1) |
| | succinta*2) | | | |
|____|_________________|______________|__________|________________________|
*) Prezentul formular se utilizeaza de catre IPM pentru colectarea datelor
de la alte autoritati publice locale si de catre MAPM pentru colectarea datelor
de la alte autoritati publice centrale
Nota:
*1) - se completeaza intervalul orar in care se poate obtine informatia
solicitata, daca informatia este disponibila la cerere sau din oficiu, orice
alte informatii care sa indice publicului suficiente detalii privind
modalitatea de acces.
*2) - elemente definitorii pentru indicarea continutului informatiei
respective.
ANEXA C
la metodologie
Formulare de centralizare a datelor de catre MAPM
a) informatii privind mediul detinute de autoritatile publice pentru
protectia mediului*
_________________________________________________________________________
|Nr. | Anul de raportare ...................... |
|crt.|____________________________________________________________________|
| | Judetul/Municipiul Bucuresti |
| |____________________________________________________________________|
| | Denumirea IPM care completeaza formularul ............... |
| | Sediul ................................. |
| | Nr. telefon/fax ........................ |
| | Adresa e-mail .......................... |
| | Adresa pagina Internet ................. |
| |____________________________________________________________________|
| | Compartimentul specializat de informatii si relatii publice caruia |
| | i se poate solicita informatia .............. |
| | Nr. telefon/fax ........................ |
| | Adresa e-mail .......................... |
| | Persoane de contact .................... |
| |____________________________________________________________________|
| |Nr. | Tipul informatiei privind mediul detinuta | Conditiile de |
| |crt.|___________________________________________| disponibilizare a |
| | | Descriere | Denumire | Cod | informatiei |
| | | succinta | | | |
|____|____|_________________|______________|__________|___________________|
* Formularul trebuie sa cuprinda lista informatiilor privind mediul
detinute de:
- IPM-uri pe fiecare judet/regiune in parte
- MAPM
b) informatii privind mediul detinute de alte autoritati publice*
_________________________________________________________________________
|Nr. | Anul de raportare ...................... |
|crt.|____________________________________________________________________|
| | Judetul/Municipiul Bucuresti |
| |____________________________________________________________________|
| | Denumirea autoritatii publice care completeaza formularul ........ |
| | Sediul ................................. |
| | Nr. telefon/fax ........................ |
| | Adresa e-mail .......................... |
| | Adresa pagina Internet ................. |
| |____________________________________________________________________|
| | Compartimentul specializat de informatii si relatii publice caruia |
| | i se poate solicita informatia .............. |
| | Nr. telefon/fax ........................ |
| | Adresa e-mail .......................... |
| | Persoane de contact .................... |
| |____________________________________________________________________|
| |Nr. | Tipul informatiei privind mediul detinuta | Conditiile de |
| |crt.|___________________________________________| disponibilizare a |
| | | Descriere | Denumire | Cod | informatiei |
| | | succinta | | | |
|____|____|_________________|______________|__________|___________________|
* Formularul trebuie sa cuprinda lista informatiilor privind mediul
detinute de:
- alte autoritati publice locale, pe fiecare judet/regiune in parte
- alte autoritati publice centrale (alte ministere)
ANEXA D
la metodologie
Formular de registru pentru evidenta solicitarilor de furnizare
a informatiilor privind mediul detinute de IPM si MAPM
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
NI - nr. de inregistrare a raspunsului -
M - Motivul respingerii*
U - Urmarea respingerii (reclamatii administrative, plangeri in instanta)
______________________________________________________________________________
|Nr. |Date de identificare| Tipul | Modalitatea de rezolvare |Termenul
|
|crt.|a solicitantului | informatiei| |de
|
| | | solicitate |
|rezolvare|
| |____________________|____________|_____________________________|_________|
| |F/J* |Adresa|Telefon|Denumire|Cod|Favorabil (prin |Nefavorabil | - data
-|
| |& | | | | |disponibilizarea|(prin
| |
| |Nume | | | | |informatiei sau |respingerea |
|
| | | | | | |directionarea |solicitarii)|
|
| | | | | | |catre alte | |
|
| | | | | | |autoritati | |
|
| | | | | | |publice care | |
|
| | | | | | |detin informatia| |
|
| | | | | | |solicitata) | |
|
| | | | | | |________________|____________|
|
| | | | | | |- nr. de | NI| M | U |
|
| | | | | | |inregistrare a | | | |
|
| | | | | | |raspunsului - | | | |
|
|____|_____|______|_______|________|___|________________|___|___|____|_________|
|____|_____|______|_______|________|___|________________|___|___|____|_________|
* "F" reprezinta codul pentru persoana fizica; "J"
reprezinta codul pentru persoana juridica.
Continuare tabel anexa D
______________________________________________________________________________
| Forma solicitarii | Urmarea respingerii solicitarii
|
|_____________________|________________________________________________________|
| Suport | Suport | Reclamatii | Plangeri in instanta
|
| hartie | electronic | administrative | |
|________|____________|______________________|_________________________________|
| nr. | nr. | Rezolvate | Respinse |Rezolvate |Respinse | In curs de
|
| | | favorabil | |favorabil | | solutionare|
| |
|___________|__________|__________|_________|____________|
| | | nr. | nr. | nr. | nr. | nr.
|
|________|____________|___________|__________|__________|_________|____________|
|________|____________|___________|__________|__________|_________|____________|
Nota: solicitarea formulata necorespunzator (N), lipsa informatiilor
solicitate (L), caracterul clasificat al informatiilor solicitate (C)
ANEXA E
la metodologie
Formular de registru pentru evidenta solicitarilor de furnizare a
informatiilor privind mediul detinute de alte autoritati publice locale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
NI - nr. de inregistrare a raspunsului -
M - Motivul respingerii
U - Urmarea respingerii (reclamatii administrative, plangeri in instanta)
______________________________________________________________________________
| Luna si anul de raportare | |
|______________________________________|_______________________________________|
| Date proprii de identificare: |
|
| Judet ............... |
|
| Denumire autoritatea publica ....... |
|
| Compartimentul specializat de |
|
| informatii si relatii publice ...... |
|
| Nr. telefon/fax ....... |
|
| Adresa e-mail ......... |
|
| Persoane de contact ........... |
|
|______________________________________|_______________________________________|
|Nr. |Date de identificare| Tipul | Modalitatea de rezolvare |Termenul
|
|crt.|a solicitantului | informatiei| |de
|
| | | solicitate |
|rezolvare|
|
|____________________|____________|_____________________________|_________|
| |F/J |Adresa|Telefon|Denumire|Cod|Favorabila (prin|Nefavorabila| - data
-|
| |& | | | | |disponibilizarea|(prin
| |
| |Nume | | | | |informatiei |respingerea |
|
| | | | | | | |solicitarii)|
|
| | | | | | |________________|____________|
|
| | | | | | |- nr. de | NI| M | U |
|
| | | | | | |inregistrare a | | | |
|
| | | | | | |raspunsului - | | | | |
|____|_____|______|_______|________|___|________________|___|___|____|_________|
|____|_____|______|_______|________|___|________________|___|___|____|_________|
Continuare tabel anexa E
______________________________________________________________________________
| Forma solicitarii | Urmarea respingerii solicitarii
|
|_____________________|________________________________________________________|
| Suport | Suport | Reclamatii | Plangeri in instanta |
| hartie | electronic | administrative |
|
|________|____________|______________________|_________________________________|
| nr. | nr. | Rezolvate | Respinse |Rezolvate |Respinse | In curs de
|
| | | favorabil | |favorabil | |
solutionare|
| |
|___________|__________|__________|_________|____________|
| | | nr. | nr. | nr. | nr. | nr.
|
|________|____________|___________|__________|__________|_________|____________|
|________|____________|___________|__________|__________|_________|____________|
Nota: solicitarea formulata necorespunzator (N), lipsa informatiilor
solicitate (L), caracterul clasificat al informatiilor solicitate (C)
ANEXA F
la metodologie
Formular de centralizare a anexelor D si E
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
RJ - resedinta de judet
AL - alte localitati
F - Favorabila
NF - Nefavorabila
___________________________________________________________________________
| Luna si anul de raportare |
|___________________________________________________________________________|
| Datele proprii de identificare ale MAPM/IPM/alte autoritati publice |
|___________________________________________________________________________|
|Tipul | Categoria | Domenii (si | Modalitate| Motivatia |
|localitatii de| solicitantului | tipuri de | de | respingerii|
|unde provine | | informatii) | rezolvare | |
|solicitantul | | | | |
|______________|_________________|_________________|___________|____________|
| | |persoana|persoana| A | B | C | F | NF | (N) | (L) |
| RJ | AL |fizica |juridica| | | | | | | |
|______|_______|________|________|_____|_____|_____|_____|_____|_____|______|
|nr.| %| nr.| %|nr. | % |nr. | % |nr.|%|nr.|%|nr.|%|nr.|%|nr.|%|nr.|%|nr.| %|
|___|__|____|__|____|___|____|___|___|_|___|_|___|_|___|_|___|_|___|_|___|__|
|___|__|____|__|____|___|____|___|___|_|___|_|___|_|___|_|___|_|___|_|___|__|
Continuare tabel anexa F
________________________________________________________________________
| Forma solicitarii | Urmarea respingerii solicitarii |
|____________________|___________________________________________________|
| Suport | Suport | Reclamatii | Plangeri in instanta |
| hartie | electronic| administrative | |
|________|___________|___________________|_______________________________|
| | | | |Rezolvate|Respinse |Rezolvate|Respinse |In curs de |
|nr. | % | nr. | % |favorabil| |favorabil| |solutionare|
| | | | |_________|_________|_________|_________|___________|
| | | | |nr. | % | nr. | % | nr. | % | nr. | % | nr. | % |
|____|___|______|____|____|____|_____|___|_____|___|_____|___|______|____|
|____|___|______|____|____|____|_____|___|_____|___|_____|___|______|____|
Nota: solicitarea formulata necorespunzator (N), lipsa informatiilor
solicitate (L), caracterul clasificat al informatiilor solicitate (C).
ANEXA G
la metodologie
Tarife pentru procesarea/copierea informatiei privind mediul
furnizate la cerere de catre autoritatile publice pentru protectia mediului
______________________________________________________________________________
| Taxe si tarife
|
|______________________________________________________________________________|
| Cautarea informatiei | Informatii constand in pana la 5 | 50.000 lei
|
| | documente |
|
|
|__________________________________|_____________|
| | Informatii constand in 6 pana la | 100.000 lei
|
| | 20 documente |
|
|
|__________________________________|_____________|
| | Informatii constand in mai mult | 150.000 lei |
| | de 20 documente |
|
|_____________________________|__________________________________|_____________|
| Servicii de copiere a documentelor
|
|______________________________________________________________________________|
| Format A4 | Copiere documente pana la 30 pagini | 50.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copiere documente de 31 - 50 pagini | 100.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copierea fiecaror 10 pagini care depasesc primele | 20.000 lei
|
| | 50 pagini ale unui document |
|
|___________|____________________________________________________|_____________|
| Format A3 | Copiere documente pana la 30 pagini | 75.000 lei
|
| |____________________________________________________|_____________|
| | Copiere documente de 31 - 50 pagini | 150.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copierea fiecaror 10 pagini care depasesc primele | 35.000 lei
|
| | 50 pagini ale unui document |
|
|___________|____________________________________________________|_____________|
| Format A2 | Copiere documente pana la 30 pagini | 100.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copiere documente de 31 - 50 pagini | 150.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copierea fiecaror 10 pagini care depasesc primele | 60.000 lei
|
| | 50 pagini ale unui document |
|
|___________|____________________________________________________|_____________|
| Format A1 | Copiere documente pana la 30 pagini | 125.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copiere documente de 31 - 50 pagini | 175.000 lei
|
| |____________________________________________________|_____________|
| | Copierea fiecaror 10 pagini care depasesc primele | 75.000 lei
|
| | 50 pagini ale unui document |
|
|___________|____________________________________________________|_____________|
| Format A0 | Copiere documente pana la 30 pagini | 150.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copiere documente de 31 - 50 pagini | 200.000 lei
|
|
|____________________________________________________|_____________|
| | Copierea fiecaror 10 pagini care depasesc primele | 90.000 lei
|
| | 50 pagini ale unui document | |
|___________|____________________________________________________|_____________|
| Trimiterea informatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Copii dupa documente si date | Conform legislatiei in vigoare
|
|_____________________________________________|________________________________|
| Informatii inregistrate in format electronic| Un tarif fix de 50.000 lei
|
| furnizat de solicitant (de exemplu: |
|
| discheta, CD etc.) |
|
|_____________________________________________|________________________________|