LEGE
Nr. 777 din 29 decembrie 2001
pentru ratificarea Acordului privind constituirea Grupului de cooperare navala
in Marea Neagra, semnat la Istanbul la 2 aprilie 2001
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 17 ianuarie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul privind constituirea Grupului de cooperare navala in
Marea Neagra, semnat la Istanbul la 2 aprilie 2001.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
ACORD
privind constituirea grupului de cooperare navala in Marea Neagra
Romania, Republica Bulgaria, Georgia, Federatia Rusa, Republica Turcia,
Ucraina, denumite in continuare parti,
reafirmand atasamentul lor fata de scopurile si principiile prevazute de
Carta Natiunilor Unite,
incredintate ca dialogul si cooperarea dintre statele riverane Marii Negre
trebuie dezvoltate in continuare,
dorind sa contribuie la securitatea si stabilitatea regionala si sa
intareasca relatiile de buna vecinatate,
dorind sa asigure un cadru pentru cooperarea dintre statele riverane Marii
Negre,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Constituire
Partile constituie Grupul de cooperare navala in Marea Neagra (BLACKSEAFOR).
Art. 2
Principii
(1) Partile garanteaza ca activitatile BLACKSEAFOR sunt in conformitate cu
obiectivele si principiile Cartei Natiunilor Unite.
(2) Activitatea BLACKSEAFOR nu este indreptata impotriva vreunui stat si
nici nu se intentioneaza sa se formeze o alianta militara impotriva unui stat
sau unui grup de state.
(3) Activitatea BLACKSEAFOR contribuie la eforturile destinate intaririi
cooperarii si relatiilor de buna vecinatate intre natiuni.
(4) BLACKSEAFOR este o intelegere regionala, de sine statatoare si in
acelasi timp transparenta.
(5) Prevederile acestui acord nu aduc atingere in nici un fel drepturilor
si obligatiilor partilor derivand din alte acorduri internationale.
(6) Toate deciziile privind BLACKSEAFOR vor fi luate prin consens de catre
parti.
(7) BLACKSEAFOR, ca o forta la chemare, va fi activata de regula cel putin
o data pe an.
(8) Partile vor respecta cerintele de protectie a mediului si vor lua toate
masurile posibile pentru a proteja mediul pe timpul activitatii BLACKSEAFOR.
Art. 3
Definitii
In acest acord sunt folositi anumiti termeni, anumite definitii si
abrevieri. Lista acestor termeni, definitii si abrevieri este prezentata in
anexa F.
Art. 4
Scopuri si misiuni
(1) BLACKSEAFOR este constituita in scopul de a contribui la intarirea in
continuare a prieteniei, bunelor relatii si a increderii reciproce intre
statele riverane Marii Negre, precum si pentru a intari pacea si stabilitatea
in regiune prin dezvoltarea cooperarii si interoperabilitatii intre fortele
navale.
(2) Misiunile BLACKSEAFOR sunt:
a) operatiuni de cautare si salvare (SAR);
b) operatiuni de asistenta umanitara (HA);
c) masuri de lupta contra minelor (MCM);
d) operatiuni de protectie a mediului;
e) vizite de bune oficii;
f) orice alte misiuni convenite de toate partile.
(3) BLACKSEAFOR va executa exercitii cu scopul de a isi spori eficienta si
interoperabilitatea in executarea misiunilor mentionate mai sus.
Art. 5
Compunere
(1) BLACKSEAFOR este compusa numai din elemente navale, fara participarea
directa a fortelor aeriene sau a altor categorii de forte ale armatei. Poate fi
sprijinita, atunci cand si daca este necesar, de elemente din cadrul altor
categorii de forte armate.
(2) Unitatile destinate fortei raman in bazele lor permanente si se vor
intruni pentru a forma o forta adecvata pentru exercitii si activitati de
pregatire, in concordanta cu programele stabilite in comun, si pentru situatii
neprevazute, atunci cand partile vor decide astfel.
(3) BLACKSEAFOR este compusa din minimum 4 - 6 nave ale partilor, incluzand
o nava de comanda si control.
(4) Principalele clase de nave care vor fi destinate BLACKSEAFOR sunt:
a) fregata/distrugator;
b) corveta/vedeta de patrulare;
c) dragor;
d) nave-amfibii;
e) nave si vase auxiliare.
(5) In scopul prezentului acord, se stabilesc drapelul si emblema
BLACKSEAFOR. Descrierea si imaginea drapelului si emblemei BLACKSEAFOR sunt
prezentate in anexa E.
Art. 6
Consultarile politico-militare si luarea deciziilor
(1) Luarea deciziilor politice se efectueaza prin intalniri ale ministrilor
de externe/apararii sau ale reprezentantilor lor autorizati.
(2) Intalnirile ministrilor afacerilor externe sau ale ministrilor apararii
ori ale reprezentantilor lor autorizati se vor concentra, de regula, asupra
subiectelor si aspectelor politice ale activitatilor BLACKSEAFOR, precum si
asupra intregii indrumari politice a Comitetului comandantilor marinelor
militare din Marea Neagra. Intalnirile ministrilor de externe/apararii pot
considera, prin consens, cererile altor state care sunt doritoare si capabile
de a deveni parti la BLACKSEAFOR. Ministrii pot insarcina, atunci cand este
necesar, grupuri ad-hoc subordonate, formate din experti la nivel inalt ai
ministerelor afacerilor externe si ai ministerelor apararii, pentru a lucra
asupra unor probleme specifice.
(3) Consultarile politice se efectueaza de catre reprezentanti
guvernamentali deplin autorizati ai partilor. Consultarile militare la nivel
inalt se efectueaza de catre sefii statelor majore generale sau de catre
reprezentanti ai acestora.
(4) Intalnirile ministrilor, sefilor statelor majore generale sau ale
reprezentantilor acestora au loc, in principiu, anual si/sau ca raspuns la
invitatia adresata de catre una dintre parti.
(5) Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC) este
infiintat ca organ executiv pentru controlul si indrumarea generala a
desfasurarii, utilizarii si a altor activitati ale BLACKSEAFOR. Termenii de
referinta (TOR) pentru BSNC sunt prezentati in anexa A.
Art. 7
Desfasurarea si utilizarea
(1) Se intentioneaza ca BLACKSEAFOR sa fie utilizata in Marea Neagra si,
daca este necesar, poate fi desfasurata si in alt loc daca partile hotarasc
astfel printr-o decizie prin consens.
(2) Programul de activare pentru anul urmator este aprobat de ministrii de
externe/apararii sau de reprezentantii lor autorizati, la intalnirile acestora
sau, in cazul lipsei unei intalniri, prin procedura tacerii.
(3) Cererea pentru o activare neplanificata poate fi facuta de catre
oricare dintre parti. In asemenea cazuri este necesara o decizie de activare
bazata pe consensul partilor, in scopul activarii BLACKSEAFOR. Dupa luarea
deciziei de desfasurare de catre parti, acestea trebuie sa isi puna
contributiile la dispozitia fortei in termenul avansat de catre Comandantul
grupului de cooperare navala in Marea Neagra (COMBLACKSEAFOR)/Autoritatea de
control operational a Grupului de cooperare navala in Marea Neagra
(OPBLACKSEAFOR). Participarea cu o anumita unitate la o anumita operatiune
neplanificata este o decizie a fiecarei parti.
(4) BLACKSEAFOR poate fi, de asemenea, disponibila pentru angajarea in
operatiuni mandatate de ONU sau OSCE. Poate, de asemenea, participa la alte
tipuri de activitati internationale conforme cu scopurile si misiunile sale.
Partile aproba participarea la astfel de activitati in cadrul BLACKSEAFOR,
conform legislatiei lor nationale.
(5) Partile care decid sa participe in cadrul BLACKSEAFOR la operatiuni
mandatate de ONU sau OSCE vor indeplini toate procedurile oficiale cerute de
reglementarile ONU sau OSCE.
(6) Fiecare parte are dreptul de a-si retrage fortele si/sau personalul
oricand in timpul activarii. Intr-un asemenea caz partea care intentioneaza sa
isi retraga fortele si/sau personalul trebuie sa informeze in prealabil
celelalte parti.
Art. 8
Comanda si controlul
(1) Partile pastreaza comanda completa asupra navelor atribuite
BLACKSEAFOR. In consecinta, navele pot fi retrase in orice moment pentru
interese nationale, cu conditia informarii celorlalte parti.
(2) BLACKSEAFOR se afla sub comanda operationala (OPCOM) a Comitetului
comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC), care este responsabil
de intreaga planificare a activitatilor BLACKSEAFOR.
(3) BSNC deleaga controlul operational (OPCON) unui ofiter de stat major
care poarta titulatura de OPBLACKSEAFOR si care este numit de catre partea din
care provine comandantul BLACKSEAFOR (COMBLACKSEAFOR).
(4) In cazul in care COMBLACKSEAFOR este retras de catre statul sau pentru
orice motiv si de la orice operatiune, incluzand operatiunile mandatate de ONU
sau OSCE, controlul operational va reveni reprezentantului urmatoarei parti,
potrivit principiului rotatiei.
(5) Comanda tactica (TACOM) a BLACKSEAFOR este asigurata de comandantul
acesteia.
(6) Structura de comanda si programul anual de lucru ilustrativ ale
BLACKSEAFOR sunt specificate in anexa D.
Art. 9
COMBLACKSEAFOR si statul major
(1) COMBLACKSEAFOR este un ofiter de marina cu gradul de contraamiral sau
comandor, aprobat de BSNC, care apartine partii nominalizate. Pentru a asigura
continuitatea conducerii pentru planificare si operatiuni COMBLACKSEAFOR va fi
numit, in mod normal, pentru o perioada de un an. Postul va fi ocupat de catre
partile care asigura nave fortei, prin rotatie, in ordine alfabetica, incepand
cu depozitarul. COMBLACKSEAFOR va fi direct raspunzator fata de OPBLACKSEAFOR.
(2) COMBLACKSEAFOR are un stat major international. COMBLACKSEAFOR este
asistat de un ofiter de marina ca sef de stat major al BLACKSEAFOR (COS).
COSBLACKSEAFOR este, in mod normal, desemnat de catre partea care ii succede la
conducerea partii careia ii apartine COMBLACKSEAFOR, daca nu se decide altfel
de catre parti. Termenul pentru care este numit este de un an. Cealalta parte a
statului major este compusa, in mod normal, din cate un ofiter al celorlalte
parti.
Art. 10
Limba si documentele
(1) Limba de lucru pentru BLACKSEAFOR va fi limba engleza.
(2) Toti termenii de referinta (TOR), cu exceptia celor pentru BSNC si
Grupul de planificare, sunt elaborati de Grupul de planificare, la cererea BSNC
care ii si aproba.
(3) Manualele tactice pregatite de Grupul de planificare si aprobate de
catre BSNC sunt folosite pentru planificarea si executarea exercitiilor,
activitatilor de pregatire si operatiunilor. TOR pentru Grupul de planificare
sunt prezentati in anexa B.
Art. 11
Securitatea informatiilor
(1) Informatiile secrete se transmit numai prin canale diplomatice sau prin
canalele aprobate de catre autoritatile desemnate ale partilor. Acest gen de
informatii va purta nivelul de clasificare atribuit de partea emitenta.
(2) Toate informatiile secrete schimbate sau emise in legatura cu acest
acord vor fi folosite, transmise, stocate, manuite si protejate in conformitate
cu regulile si reglementarile nationale aplicabile ale partii primitoare, in
functie de clasificarea data de partea emitenta.
(3) Partile nu vor comunica informatii secrete schimbate si/sau emise in
temeiul acestui acord nici unei terte parti, fara consimtamantul scris al
tuturor partilor.
(4) In caz de retragere a oricarei parti sau dupa incetarea acestui acord
toate informatiile secrete schimbate si/sau emise in temeiul acestui acord vor
continua sa fie protejate, pentru o perioada declarata de catre emitent, in
modul si prin mijloacele stipulate in legislatia nationala a fiecarei parti.
Art. 12
Logistica
Logistica este, in principiu, o responsabilitate nationala. Fiecare parte
este responsabila pentru sprijinul logistic al propriilor forte si mijloace.
Partile organizeaza si echipeaza propriile forte si mijloace in scopul
atingerii interoperabilitatii.
Art. 13
Aspecte legale
(1) Statutul fortelor este definit in anexa C.
(2) Atunci cand BLACKSEAFOR este desfasurata in afara Marii Negre, statutul
fortelor va fi stabilit, de la caz la caz, prin acorduri speciale.
Art. 14
Aspecte financiare
(1) Toate cheltuielile legate de activitatea BLACKSEAFOR vor fi o
responsabilitate nationala, cu exceptia celor care sunt indicate in paragrafele
(3) - (6) ale acestui articol.
(2) Cheltuielile pentru carburanti, apa, ulei, hrana si telefon vor fi
platite de fiecare parte, in conformitate cu acordurile bilaterale existente,
daca exista vreunul, sau conform intelegerii dintre parti.
(3) Cazarea si cheltuielile pentru hrana si pentru ofiterii de legatura,
care in mod normal sunt reprezentanti ai fiecarui stat, care vor lucra la
Comandamentul OPBLACKSEAFOR pe durata activarii, vor fi acoperite de catre
statul din care provine OPBLACKSEAFOR.
(4) Cazarea si hrana vor fi asigurate gratuit pentru Statul Major al
COMBLACKSEAFOR pe timpul desfasurarii activitatii la bordul navei-comandant.
(5) Cheltuielile pentru toate activitatile sociale ale COMBLACKSEAFOR si
echipamentul de birou vor fi suportate de catre statul care detine comanda
BLACKSEAFOR.
(6) Pe timpul vizitelor in porturi partea gazda va acoperi cheltuielile
specificate mai jos:
a) acostare la chei, la geamandura sau ponton;
b) pilotaj, remorcaj si serviciile conexe;
c) colectarea deseurilor;
d) cheiaj, folosirea macaralelor de chei.
(7) Termenii platilor legate de activitatea BLACKSEAFOR vor fi specificati
de Grupul de planificare.
Art. 15
Solutionarea disputelor
(1) Disputele rezultand din interpretarea sau aplicarea acestui acord vor
fi solutionate prin consultari intre parti, fara recurs la o jurisdictie
exterioara.
(2) In cazul in care una dintre parti constata ca o alta parte nu se
conformeaza prevederilor acestui acord, acea parte are dreptul sa puna problema
in discutia BSNC sau, prin BSNC, sa supuna problema autoritatilor competente
mentionate la art. VI. Consultarile dintre parti vor incepe la 30 de zile dupa
primirea unei notificari oficiale in scris.
Art. 16
Ratificarea, depozitarul, intrarea in vigoare si aplicarea provizorie
(1) Acest acord este supus ratificarii de catre fiecare stat semnatar in
conformitate cu procedurile sale legale nationale.
(2) La 30 de zile dupa ce 4 state semnatare au depus instrumentele lor de
ratificare acest acord va intra in vigoare intre acestea.
(3) Pentru statele semnatare ramase acest acord va intra in vigoare la 30
de zile dupa depunerea instrumentelor lor de ratificare.
(4) Pentru a facilita aplicarea acestui acord prevederile sale vor fi
aplicate provizoriu, in scopul pregatirii pentru indeplinirea misiunilor
specificate la art. IV paragraful (2) lit. a) - e). Fara a afecta paragraful
(1) al acestui articol, fiecare parte va aplica provizoriu prezentul acord pana
la limita la care este in conformitate cu legislatia interna.
(5) Instrumentele de ratificare vor fi depozitate la Guvernul Republicii
Turcia, denumit in continuare depozitar.
(6) Depozitarul va notifica fiecarui stat semnatar despre depunerea
fiecarui instrument de ratificare si intrarea in vigoare a acestui acord.
(7) Depozitarul il va informa pe secretarul general al Organizatiei
Natiunilor Unite asupra semnarii acestui acord si va solicita ca acesta sa fie
inregistrat conform art. 102 din Carta Natiunilor Unite.
Art. 17
Amendamente
(1) Fiecare parte poate propune, in scris, amendamente la acest acord, in
orice moment. Textul fiecarui amendament propus va fi remis depozitarului, care
il va difuza tuturor partilor pentru analiza.
(2) Fiecare amendament la acest acord va fi supus aprobarii tuturor partilor
fie prin trimiterea catre depozitar a unei notificari, in scris, privind
aprobarea, intr-o perioada de 90 de zile de la primirea amendamentului propus,
fie prin exprimarea aprobarii la intalnirile mentionate in paragraful (1) al
art. VI.
(3) Orice amendament aprobat in conformitate cu paragraful (2) al acestui
articol va fi supus ratificarii de catre parti si va intra in vigoare la 30 de
zile dupa depunerea instrumentelor de ratificare de catre parti.
Art. 18
Durata, prelungirea si retragerea
(1) Acest acord este valabil pentru o perioada de 10 ani, cu conditia ca un
numar minim de (4) patru state riverane Marii Negre sa fie parti la acord.
Acordul va fi prelungit automat pe noi perioade succesive de cate 10 ani, cu
exceptia cazului in care partile decid altfel.
(2) Fiecare parte se poate retrage in orice moment din prezentul acord.
(3) Decizia de a se retrage din acest acord va fi comunicata, in scris,
depozitarului de catre partea respectiva, cu cel putin 6 luni inainte de data la
care se intentioneaza retragerea. Depozitarul va informa imediat celelalte
parti despre o astfel de comunicare.
(4) Retragerea isi va produce efectele de la data notificarii de catre
partea respectiva. Dupa expirarea acestei perioade acordul va inceta sa mai fie
in vigoare pentru partea care s-a retras din el, dar va continua sa isi produca
efectele pentru celelalte parti, in conformitate cu paragraful (1) al acestui
articol.
(5) Daca la data retragerii exista inca probleme financiare sau plangeri
decurgand din acest acord, care nu au fost inca solutionate si care afecteaza
partea care s-a retras, vor fi considerate a fi in vigoare pentru partea care
s-a retras doar prevederile respective ale prezentului acord, pana cand aceste
probleme si plangeri vor fi definitiv solutionate.
(6) In cazul incetarii acestui acord prevederile anexei C raman in vigoare
intre partile implicate pana cand toate problemele sau plangerile care decurg
din aceste prevederi vor fi solutionate definitiv.
Art. 19
Participarea statelor terte la activitatile BLACKSEAFOR
(1) BLACKSEAFOR este deschis participarii statelor terte capabile si
doritoare sa contribuie in mod constructiv la misiunile sale.
(2) Dupa exprimarea dorintei unui anumit stat de a participa la orice
activitate a BLACKSEAFOR problema va fi discutata de catre autoritatile
competente ale partilor.
(3) Decizia privind participarea statelor terte este luata in conformitate
cu art. II paragraful (6) al acestui acord.
(4) BSNC poate lua in considerare prin consens cererile altor state de a
coopera cu BLACKSEAFOR si poate, de asemenea, solicita participarea unui/unor
stat/state tert/terte la orice activitate a BLACKSEAFOR.
(5) Modalitatile unei astfel de participari vor fi definite si convenite
intre parti si statele participante.
Art. 20
Anexe
Urmatoarele anexe constituie parte integranta a prezentului acord:
Anexa A: Termeni de referinta (TOR) pentru Comitetul comandantilor
marinelor militare din Marea Neagra;
Anexa B: Termeni de referinta (TOR) pentru Grupul de planificare;
Anexa C: Statutul fortelor;
Anexa D: Schema structurii de comanda a BLACKSEAFOR si programul anual de
lucru (ilustrativ);
Anexa E: Descrierea si imaginea drapelului si emblemei BLACKSEAFOR;
Anexa F: Definitii si abrevieri.
Art. 21
Text
Acest acord, incheiat intr-un exemplar original in limbile romana, bulgara,
gruzina, rusa, turca, ucraineana si engleza, toate textele fiind egal
autentice, si semnat la Istanbul la 2 aprilie 2001, va fi pastrat in arhivele
depozitarului. Copii certificate de pe acest acord vor fi transmise de catre
depozitar tuturor partilor. In caz de divergente textul in limba engleza va
prevala.
ANEXA A
TERMENI DE REFERINTA (TOR)
pentru Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra
Art. 1
Introducere
(1) Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra (BSNC) este
format din comandantii fortelor navale/comandantii flotelor Marii Negre ale partilor.
Statelor lor majore le este permis sa participe la reuniuni.
(2) Secretariatul BSNC este infiintat pentru a indeplini indatoririle
administrative legate de reuniunile BSNC.
Art. 2
Obiective
Rolul BSNC este de a asigura indrumarea si supervizarea Grupului de
planificare si COMBLACKSEAFOR, pentru planificarea si efectuarea activitatilor
BLACKSEAFOR in cadrul acestui acord, pentru a discuta si a lua decizii privind
planificarea generala, coordonarea si executarea activitatilor BLACKSEAFOR.
Art. 3
Responsabilitati
(1) BSNC va asigura indrumarea generala in concordanta cu acordul, pentru a
permite functionarea efectiva a BLACKSEAFOR.
(2) BSNC:
a) va aproba COMBLACKSEAFOR, seful de stat major (COS) si membrii statului
major desemnati de catre parti;
b) va aproba programul operational al BLACKSEAFOR pentru anul curent;
c) va asigura intreaga indrumare necesara procesului de planificare pentru
executare si coordonarea activitatilor BLACKSEAFOR pentru anul urmator;
d) va coordona si va organiza activitatile de pregatire necesare pentru
echipajele BLACKSEAFOR, in scopul de a atinge nivelul dorit de
interoperabilitate;
e) va monitoriza progresul cooperarii intre parti si va recomanda
posibilele domenii pentru intarirea BLACKSEAFOR, precum si schimbari ale
programului, mecanismului si structurii;
f) va facilita dialogul cu autoritatile civile si institutiile partilor,
cand este necesar, in scopul de a creste interesul si sprijinul public pentru
BLACKSEAFOR.
(3) Mai mult, BSNC are autoritatea:
a) sa aprobe toate planurile si documentele operationale legate de
activitatile BLACKSEAFOR, pregatite de Grupul de planificare;
b) sa stabileasca standarde pentru pregatirea BLACKSEAFOR;
c) sa aprobe si, daca este necesar, sa revizuiasca Termenii de referinta
pentru COMBLACKSEAFOR si COSBLACKSEAFOR;
d) sa supervizeze performantele, pregatirea personalului si sprijinul
pentru BLACKSEAFOR.
(4) BSNC va inainta rapoarte catre ministrii de externe/ai apararii si
sefii statelor majore generale ale partilor anual si cand este necesar. BSNC va
trimite rapoarte suplimentare, daca este necesar, catre autoritatile competente
ale partilor.
(5) Costurile pentru conferinte si alte costuri administrative legate de
reuniunile BSNC, cu exceptia costurilor de cazare si transport, vor fi, in
principiu, acoperite de partea gazda.
Art. 4
Proceduri
(1) Partea gazda va asigura presedintia BSNC pentru un an.
(2) BSNC se intruneste cel putin o data pe an, pe baza principiului
rotatiei intre parti, in ordine alfabetica. In consultarile cu partile partea
gazda va coordona agenda, precum si datele si locul reuniunii. Prima reuniune a
BSNC va avea loc in statul depozitar.
(3) Secretariatul pentru reuniunile BSNC va fi asigurat de catre partea
gazda si reprezentantii altor parti, daca este necesar.
(4) Secretariatul BSNC se va intruni pentru a analiza rezultatele si a
coordona, daca este necesar, agenda pentru urmatoarea reuniune, in timp util.
(5) Serviciile conexe pentru secretariat si reuniunile BSNC vor fi
asigurate de catre partea gazda.
(6) BSNC are autoritatea de a infiinta grupuri de lucru ad-hoc, daca este
necesar.
(7) Indrumarea generala desfasurata de catre BSNC pentru functionarea efectiva
si folosirea BLACKSEAFOR este supusa aprobarii conform art. VI paragraful (2)
din acord.
(8) Observatori la activitatile BLACKSEAFOR pot fi invitati, de la caz la
caz, de catre BSNC.
ANEXA B
TERMENI DE REFERINTA (TOR)
pentru Grupul de planificare
Art. 1
Introducere
(1) Grupul de planificare este subordonat BSNC si este responsabil pentru
elaborarea documentelor necesare functionarii BLACKSEAFOR.
(2) Presedintia Grupului de planificare este asumata de partea gazda.
Art. 2
Compunere
(1) Fiecare parte numeste pentru fiecare reuniune a Grupului de planificare
un reprezentant, insotit si consiliat de experti, dupa cum este necesar, in
functie de subiectul si/sau de agenda reuniunilor Grupului de planificare.
(2) Presedintele Grupului de planificare, daca este necesar, dupa
consultari cu partile, poate solicita alta parte sau alte parti sa conduca
intalniri ale subgrupurilor.
(3) Grupul de planificare poate forma subgrupuri la care partile numesc
unul sau mai multi reprezentanti.
(4) COMBLACKSEAFOR va fi reprezentat la intalnirile Grupului de
planificare. Statele participante pot, de asemenea, sa fie reprezentate pe
timpul reuniunii, daca se solicita.
Art. 3
Misiuni si responsabilitati
Grupul de planificare este responsabil pentru:
(1) pregatirea Planului operational anual al BLACKSEAFOR si supunerea
acestuia spre aprobare Comitetului comandantilor marinelor militare din Marea
Neagra (BSNC), prin secretariat;
(2) elaborarea documentelor necesare referitoare la functionarea
BLACKSEAFOR, intelegerile administrative, aspectele financiare si toate
celelalte detalii necesare;
(3) analizarea contributiei partilor la formarea unei structuri corespunzatoare
a fortei BLACKSEAFOR, in vederea aprobarii de catre BSNC;
(4) finalizarea alocarii posturilor statului major catre parti, pentru
aprobarea de catre BSNC;
(5) analizarea rezultatelor activitatilor BLACKSEAFOR si raportul catre
BSNC;
(6) pregatirea oricaror documente suplimentare considerate necesare de
catre BSNC.
Art. 4
Reuniunile
(1) Grupul de planificare se intruneste la astfel de intervale de timp care
sa ii permita finalizarea lucrarilor atribuite de catre BSNC. Ca regula, Grupul
de planificare se intruneste cu 3 zile inaintea fiecarei reuniuni a BSNC in
partea gazda.
(2) Grupul de planificare se va intruni, de asemenea, si pentru a raspunde
unei cereri specifice a unei parti, asa cum a fost convenit de catre parti. Partea
solicitanta isi va asuma responsabilitatea pentru gazduirea reuniunii.
(3) Costurile administrative legate de reuniunile Grupului de planificare,
cu exceptia costurilor de transport si de cazare, vor fi, in principiu,
acoperite de catre partea gazda.
ANEXA C
STATUTUL FORTELOR
Art. 1
In aceasta anexa expresiile:
a) forta inseamna componentele, unitatile militare ale unei parti destinate
BLACKSEAFOR, aflate pe teritoriul unei alte parti in legatura cu indatoririle
lor oficiale legate de misiunile BLACKSEAFOR;
b) membrii fortei inseamna personalul care apartine fortei;
c) componenta civila inseamna personalul civil care insoteste forta uneia
dintre parti, care este angajata in serviciul acelei parti, si care nu sunt
apatrizi, nici cetateni ai vreunui stat care nu este parte la acord, nici
cetateni si nici rezidenti obisnuiti in statul in care forta este desfasurata;
d) dependent inseamna sotul sau copilul unui membru al fortei sau al unei
componente civile si care depinde de acesta pentru intretinere;
e) stat trimitator inseamna partea careia ii apartine forta;
f) stat primitor inseamna partea pe teritoriul careia forta sau componenta
civila este desfasurata, in legatura cu operatiunile BLACKSEAFOR;
g) autoritatile militare ale statului trimitator inseamna acele autoritati
ale unui stat trimitator care sunt imputernicite de legislatia sa nationala sa
aplice reglementarile militare ale respectivului stat cu privire la membrii
fortei sale sau la componenta civila.
Art. 2
Este de datoria fortei si a componentei sale civile si, prin urmare, si a
membrilor, precum si a dependentilor lor de a se conforma legii statului
primitor si de a se abtine de la orice activitate neconforma cu spiritul
prezentului acord. Este, de asemenea, datoria statului trimitator sa ia
masurile necesare in acest scop.
Art. 3
(1) In conditiile specificate in acest articol si in concordanta cu
reglementarile stabilite de statul primitor, referitoare la intrarea si iesirea
membrilor fortei, acestia vor fi exceptati de la reglementarile privind
pasaportul si viza, imigrarea, verificarea, inregistrarea si controlul
strainilor la intrarea sau parasirea teritoriului statului primitor.
(2) Numai urmatoarele documente vor fi cerute cu privire la membrii fortei:
a) carte personala de identitate, emisa de statul care trimite, cuprinzand
numele, data nasterii, gradul si numarul (daca exista), categoria de forta si
fotografia;
b) ordine individuale sau colective de deplasare, in limba statului
trimitator si in limba engleza, emise de o agentie competenta a statului care
trimite si care certifica statutul individual sau al grupului, de membru sau
membri ai fortei si deplasarea ordonata. Statul primitor poate solicita ca
ordinul de deplasare sa fie certificat de autoritatile sale competente.
(3) Membrii componentei civile si dependentii lor vor trebui sa aiba
pasaportul si, daca este necesar, viza statului care primeste.
(4) Autoritatea competenta a statului trimitator va prezenta din timp
autoritatilor competente ale statului primitor o lista oficiala cuprinzand
datele din cartile personale de identitate si pasapoarte.
(5) Statul care primeste isi rezerva dreptul de a refuza intrarea in sau de
a cere expulzarea de pe teritoriul sau a persoanelor indezirabile din statul
trimitator. In acest caz statul primitor va informa anticipat autoritatea
competenta a statului trimitator.
Art. 4
In timpul activitatilor BLACKSEAFOR membrii fortei aflati pe teritoriul
statului care primeste vor purta uniforma conform reglementarilor lor
nationale.
Art. 5
Membrii fortei pot purta arme, cu conditia sa fie autorizati de catre
statul primitor.
Art. 6
(1) Ca principiu general, autoritatile statului care primeste vor avea
dreptul sa isi exercite jurisdictia asupra membrilor fortei sau componentei
civile si asupra dependentilor lor, in ceea ce priveste infractiunile comise pe
teritoriul statului primitor si sanctionabile conform legii respectivului stat.
(2) Autoritatile statului trimitator vor avea dreptul exclusiv de a
exercita jurisdictia asupra membrilor fortei sale sau asupra componentei civile
in legatura cu:
a) infractiuni numai impotriva proprietatii sau securitatii statului
trimitator sau infractiuni numai impotriva persoanei ori proprietatii unui alt
membru al fortei sau al componentei civile ori a unui dependent din respectivul
stat;
b) infractiuni rezultand din orice act sau omisiune, comise in efectuarea
indatoririlor oficiale.
(3) Autoritatile partilor se vor informa prompt, reciproc, asupra intentiei
de a isi exercita jurisdictia asupra unui membru al fortei, componente civile
sau dependent din statul trimitator.
(4) Ori de cate ori un membru al fortei sau o componenta civila ori un
dependent este pus sub acuzatie conform jurisdictiei statului primitor, el/ea
este indreptatit/indreptatita:
a) la un proces prompt si rapid;
b) sa fie informat/informata, inaintea procesului, asupra acuzatiei sau
acuzatiilor ce i se aduc;
c) sa fie confruntat/confruntata cu martorii acuzarii;
d) sa obtina prezenta martorilor care vor depune marturie in favoarea sa,
daca acestia se afla sub jurisdictia statului primitor;
e) sa aiba reprezentare legala la alegere pentru apararea sa ori sa aiba
reprezentare legala gratuita sau din oficiu, potrivit conditiilor existente la
acel moment in statul primitor;
f) daca el/ea considera necesar, sa beneficieze de serviciile unui
interpret competent;
g) sa comunice cu un reprezentant al Guvernului statului trimitator si,
cand reglementarile instantei o permit, sa aiba un reprezentant prezent la
proces.
(5) Pentru scopurile acestui acord si fara a incalca legislatia statului
trimitator si a celui primitor, o sentinta de condamnare la moarte nu va fi
executata in statul primitor daca o astfel de pedeapsa nu este aplicabila in
statul trimitator.
Art. 7
(1) Fiecare parte renunta la toate pretentiile impotriva oricarei alte
parti pentru pagubele cauzate oricarei proprietati care apartine si care este
utilizata de catre fortele armate ale acesteia, daca o astfel de paguba:
a) a fost cauzata de un membru al fortei sau de o componenta civila a
celeilalte parti in executarea indatoririlor sale in legatura cu operarea
BLACKSEAFOR; sau
b) rezultata din folosirea oricarui vehicul, nava sau aeronava care
apartine celeilalte parti si care este folosita de fortele sale armate, cu
conditia ca vehiculul, nava sau aeronava cauzatoare a prejudiciului sa fi fost
folosita in legatura cu operarea BLACKSEAFOR sau ca prejudiciul sa fi fost
cauzat proprietatii folosite astfel.
(2) Se va renunta la pretentiile pentru salvarea maritima ale unei parti,
cu conditia ca nava sau incarcatura salvata sa fie proprietatea uneia dintre
parti si sa fie folosita de catre fortele sale armate in legatura cu operarea
BLACKSEAFOR.
(3) a) In cazul pagubelor cauzate sau rezultate, dupa cum a fost prevazut
in paragraful (1), unei alte proprietati apartinand unei parti, problema
raspunderii oricarei alte parti va fi determinata si valoarea pagubei va fi
evaluata, daca partile interesate nu convin altfel, de catre un singur arbitru
ales in concordanta cu alin. b) al acestui paragraf. Arbitrul va decide, de
asemenea, asupra oricaror contrapretentii rezultand din acelasi incident.
b) Arbitrul la care se refera subparagraful de mai sus va fi ales, prin
acordul partilor interesate, dintre cetatenii statului primitor care detin sau
au detinut inalte functii juridice.
c) Orice decizie luata de arbitru va fi obligatorie si definitiva pentru
parti.
d) In orice caz fiecare parte renunta la pretentiile sale in fiecare
situatie in care prejudiciul este mai mic de 1.000 dolari S.U.A.
(4) Pentru pagubele produse in alte conditii decat cele prevazute in
paragrafele precedente pretentiile vor fi ridicate in fata autoritatilor
competente ale statului pe al carui teritoriu s-au produs pagubele.
(5) Fiecare parte renunta la toate pretentiile impotriva oricarei alte
parti pentru vatamari sau deces suferit de oricare membru al fortei in timp ce
se afla in indeplinirea indatoririlor lor oficiale.
(6) Autoritatile statului trimitator si ale celui primitor vor coopera in
asigurarea probelor pentru o audiere echitabila si renuntarea la pretentiile in
privinta carora partile sunt interesate.
Art. 8
Daca este necesar, cand se afla pe teritoriul statului primitor, membrii
fortei, componenta civila si dependentii lor pot primi ingrijire medicala si
stomatologica, inclusiv spitalizare, in aceleasi conditii cu personalul similar
al statului care primeste.
Art. 9
(1) Cu exceptia unei prevederi contrare exprese in acest acord, membrii
unei forte sau ai unei componente civile, precum si dependentii lor se vor
supune legilor si reglementarilor stabilite de autoritatile vamale ale statului
care primeste.
(2) Importul temporar si reexportarea de echipament, vehicule, materiale,
arme, piese de schimb, combustibil si o cantitate rezonabila de alimente in si
din teritoriul statului care primeste, in legatura cu activitatile BLACKSEAFOR,
vor fi exceptate de taxe si tarife vamale.
ANEXA D
____________________________________
| STRUCTURA DE COMANDA A BLACKSEAFOR |
|____________________________________|
_______________________ _____________________
| BSNC |______| Secretariatul BSNC |
|_______________________| |_____________________|
___________|___________ _____________________
| AUTORITATEA OPCON |______| OFITERI DE LEGATURA |
| OFITER DE STAT MAJOR | |_____________________|
|_______________________|
________________________________|__________________________________________
| ___________|___________ Imbarcati la bordul |
| | COMBLACKSEAFOR | navei comandant |
| |_______________________| |
| ___________|___________ |
| | COSBLACKSEAFOR | |
| |_______________________| |
| ______________________|____________________________ |
| _____|____ ______|______ _________|________ ____|_____ |
| | OFITER | | OFITER | | OFITER INFORMARE | | OFITER | |
| | OPERATII | | COMUNICATII | | PUBLICA | | LOGISTIC | |
| |__________| |_____________| |__________________| |__________| |
|___________________________________________________________________________|
PROGRAM ANUAL DE LUCRU
(ILUSTRATIV)
1 IAN 15 FEB 1 APR 15 MAI 1 IUL 15 AUG 1 OCT 15 NOV
_______________________________________________________________
|_______|_______|_______|_______|_______|_______|_______|_______|
Intalnirea
Grupului de __
planificare |__|
(Coordonarea
finala)
_
COCC |_|
______
ACTIVARE |______|
Intalnirea __
Grupului de |__|
planificare
(Evaluare)
__ ___
A II-a intalnire |__| |___|
a BSNC
Intalnirea __
Grupului de |__|
planificare
(Program
operational)
__
Intalnirea BSNC |__|
ANEXA E
DRAPELUL SI EMBLEMA BLACKSEAFOR
Figura 1 - Drapelul si emblema BLACKSEAFOR - se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 29 din 17 ianuarie 2002, la pagina 9.
DESCRIEREA SI IMAGINEA
drapelului si emblemei BLACKSEAFOR
Art. 1
Descrierea generala
(1) Conturul Marii Negre de culoare violet in interiorul unui oval colorat
in galben, pozitionat orizontal:
a) forma ovala reprezinta simbolul vietii;
b) violetul reflecta culoarea caracteristica a apei Marii Negre;
c) culoarea galbena a uscatului simbolizeaza soarele stralucitor.
(2) Cele 6 drapele nationale aflate pe uscat reprezinta cele 6 state care
formeaza BLACKSEAFOR si sunt situate in jurul ancorelor, in dreptul litoralului
la Marea Neagra al tarilor respective.
(3) Doua ancore aurite incrucisate se afla pe suprafata marii. Cele doua
ancore incrucisate reprezinta cooperarea maritima, iar culoarea lor aurie
reprezinta intentiile oneste si caracterul pasnic al cooperarii statelor care
nu sunt indreptate unul impotriva altuia.
Art. 2
Emblema
Emblema BLACKSEAFOR poate fi folosita pe documentele referitoare la
activitatile BLACKSEAFOR.
Art. 3
Drapelul
(1) Culoarea drapelului BLACKSEAFOR care inconjoara emblema va fi alba.
(2) Marimea drapelului va varia in functie de locul unde este folosit.
Marimea drapelului BLACKSEAFOR nu va depasi marimea drapelelor nationale, daca
este folosit in acelasi timp si loc cu drapelul national.
(3) Latimea drapelului va fi intotdeauna de 66% din lungimea sa.
(4) Drapelul BLACKSEAFOR impreuna cu drapelele nationale pot fi folosite de
parti pe timpul activitatilor BLACKSEAFOR.
ANEXA F
DEFINITII SI ABREVIERI
Activare - constituirea grupului de nave BLACKSEAFOR intr-un port sau pe
mare in scopul desfasurarii activitatilor acestuia
Perioada activarii - intervalul de timp planificat de la inceperea si pana
la incheierea activarii
Programul activarii - evenimentele programate care au fost anterior
prevazute si desemnate, astfel incat forta sa poata fi organizata pentru a
functiona la capacitatea desemnata
COMBLACKSEAFOR - comandantul BLACKSEAFOR
Secret - un termen generic utilizat pentru a indica nivelul de clasificare
care trebuie folosit intre parti numai pentru activitatile BLACKSEAFOR
Consens - consensul va fi inteles ca semnificand absenta oricarei obiectii
a oricarei parti la luarea unei decizii
COSBLACKSEAFOR - seful Statului Major al BLACKSEAFOR
Exercitii - o manevra militara sau o operatiune maritima simulata in cadrul
misiunilor BLACKSEAFOR, care implica planificare, pregatire si executie si care
este indeplinita in scopurile pregatirii si evaluarii
Forta - inseamna componentele, unitatile militare ale unei parti destinate
BLACKSEAFOR, aflate pe teritoriul unei alte parti in legatura cu indatoririle
lor oficiale legate de misiunile BLACKSEAFOR
Comanda deplina - autoritatea militara si responsabilitatea unui ofiter
superior de a da ordine subordonatilor. Acopera orice aspect al operatiunilor
si administrarii si exista numai in cadrul categoriilor nationale de forte
armate. Prin urmare, comandantul BLACKSEAFOR nu are comanda deplina asupra
fortelor care ii sunt repartizate.
Statul Major al OPBLACKSEAFOR - statul major al ofiterului superior care
este responsabil de indeplinirea sarcinilor Autoritatii de control operational
(OPCON) a BLACKSEAFOR
Partea gazda - partea pe al carei teritoriu se desfasoara activitatile
BLACKSEAFOR
Nivelul de clasificare - nivelul determinat pentru protectia informatiilor
oficiale sau a problemelor de orice forma, in interesul securitatii
Sprijinul logistic - sprijinirea activitatilor cu necesitatile logistice,
conform planului logistic
Interoperabilitatea - capacitatea sistemelor, unitatilor sau fortelor de a
oferi servicii si de a accepta servicii de la alte sisteme, unitati sau forte
si de a folosi serviciile astfel schimbate pentru a le face capabile sa opereze
impreuna in mod eficient
Observator - reprezentantii statelor terte sau ai organizatiilor
internationale, care observa, la invitatie, activitatile BLACKSEAFOR
OPBLACKSEAFOR - OPBLACKSEAFOR (Autoritatea de control operational a
BLACKSEAFOR) este ofiterul de stat major in lantul structurii de comanda a
BLACKSEAFOR cu un stat major permanent, care este responsabil pentru aducerea
la indeplinire a indatoririlor unei autoritati de control operational (OPCON)
Operatiune - o actiune pentru indeplinirea misiunilor BLACKSEAFOR
Comanda operationala - autoritatea acordata unui comandant de a repartiza
misiuni sau sarcini, de a desfasura unitati, de a reordona fortele, de a detine
si de a delega controlul operational si/sau tactic in functie de necesitati.
Aceasta nu include responsabilitatea administrativa sau logistica. Poate fi, de
asemenea, folosita pentru a identifica fortele repartizate unui comandant.
Control operational - autoritatea delegata unui comandant de a directiona
fortele repartizate, in asa fel incat comandantul sa isi poata indeplini
misiunile specifice sau sarcinile care de obicei sunt limitate de functie, timp
sau localizare; de a desfasura unitatile implicate si de a retine sau de a
repartiza controlul tactic (TACON) al acestor unitati. Aceasta nu include autoritatea
de a desemna indatoriri separate componentelor unitatilor implicate si nici nu
implica controlul administrativ sau logistic.
Documente operationale - documente standard convenite si manualele folosite
ca referinta pe timpul operatiunilor
Program operational - serii de operatiuni conexate ce urmeaza sa fie
desfasurate simultan sau succesiv
Principiul rotatiei - principiul care reglementeaza desemnarea Statului
Major al BLACKSEAFOR sau intalnirile legate de BLACKSEAFOR
Secretariat - un organism care este alcatuit din reprezentanti ai partilor
in scopul de a facilita intalnirile BSNC
Nave alocate - nave destinate de catre parti pentru a se aduna sa formeze
BLACKSEAFOR in scopuri operationale pana la incheierea operatiunii
Procedura tacerii - indica aprobarea unui proiect propus asupra unui
subiect, daca nu exista nici un amendament sau obiectie asupra acestuia intr-o
perioada determinata.
Comanda tactica - autoritatea delegata unui comandant de a repartiza
sarcini fortelor aflate sub comanda sa pentru indeplinirea misiunilor
repartizate de autoritatea superioara
Control tactic - controlul si indrumarea locala uzuala si amanuntita a
miscarilor si a manevrelor necesare pentru indeplinirea misiunilor in legatura
cu sarcinile repartizate
Manual tactic - un indrumar aparut ca rezultat al experientei si
exercitiilor pentru desfasurarea operatiunilor, bazat pe conceptul sprijinirii
diverselor forme de operatiuni maritime. Manualele tactice furnizeaza doctrina,
tactici, instructiuni si proceduri care guverneaza comanda, controlul si
manevra tuturor unitatilor maritime.
Termeni de referinta (TOR) - un document care defineste in detaliu
compunerea, procedurile de numire, indatoririle, responsabilitatile si
drepturile unei persoane sau ale unui organism
Activitati de pregatire - procesul aducerii personalului naval la un
standard stabilit de profesionalism prin practica, instructie si exercitii
Activare neprogramata - orice fel de activare suplimentara care nu se
regaseste in programul de activare si este propusa a fi discutata si hotarata
prin consens
Limba de lucru - limba folosita pe timpul activitatilor planificate, al
desfasurarii exercitiilor, activitatilor de pregatire si operatiunilor atat pe
mare, cat si in port.
ABREVIERI
AWP Programul anual de lucru
BLACKSEAFOR Grupul de cooperare navala in Marea Neagra
BSNC Comitetul comandantilor marinelor militare din Marea Neagra
COCC Ceremonia de schimbare a comenzii
COMBLACKSEAFOR Comandantul Grupului de cooperare navala in Marea Neagra
COSBLACKSEAFOR Seful de stat major al Grupului de cooperare navala in
Marea Neagra
MFA Ministerul Afacerilor Externe
MOD Ministerul Apararii
OPBLACKSEAFOR Autoritatea de control operational a Grupului de cooperare
navala in Marea Neagra
OSCE Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa
PG Grupul de planificare
UN Natiunile Unite
Pentru Republica Bulgaria,
Pentru Federatia Rusa,
Pentru Georgia,
Pentru Republica Turcia,
Pentru Romania,
Pentru Ucraina,