LEGE
Nr. 73 din 3 noiembrie 1993 * Republicata
pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1122 din 29 noiembrie 2004
*) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 509/2004 privind
modificarea si completarea Legii nr. 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si
functionarea Consiliului Legislativ, publicata in acest numar al Monitorului
Oficial al Romaniei, Partea I, la pag. 1 - 3, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea nr. 73/1993 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 260 din 5 noiembrie 1993.
CAP. 1
Infiintarea si atributiile Consiliului Legislativ
Art. 1
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se infiinteaza Consiliul
Legislativ, organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizeaza
proiectele de acte normative in vederea sistematizarii, unificarii si
coordonarii intregii legislatii si tine evidenta oficiala a legislatiei
Romaniei.
(2) Consiliul Legislativ are sediul la Camera Deputatilor.
Art. 2
(1) Consiliul Legislativ are urmatoarele atributii:
a) analizeaza si avizeaza proiectele de legi, propunerile legislative si
proiectele de ordonante si de hotarari cu caracter normativ ale Guvernului, in
vederea supunerii lor spre legiferare sau adoptare, dupa caz;
b) analizeaza si avizeaza, la cererea presedintelui comisiei parlamentare
sesizate in fond, amendamentele supuse dezbaterii comisiei si proiectele de
legi sau propunerile legislative primite de comisie dupa adoptarea lor de catre
una dintre Camerele Parlamentului;
c) realizeaza nemijlocit sau coordoneaza, din dispozitia Camerei
Deputatilor sau a Senatului, elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte
legi de complexitate deosebita;
d) elaboreaza, din dispozitia Camerei Deputatilor sau a Senatului ori din
proprie initiativa, studii pentru sistematizarea, unificarea si coordonarea
legislatiei si face, pe aceasta baza, propuneri Parlamentului si, dupa caz,
Guvernului;
e) examineaza conformitatea legislatiei cu prevederile si principiile
Constitutiei si sesizeaza birourile permanente ale Camerelor Parlamentului si,
dupa caz, Guvernul asupra cazurilor de neconstitutionalitate constatate;
prezinta, in cel mult 12 luni de la infiintare, propuneri pentru punerea de
acord a legislatiei anterioare Constitutiei cu prevederile si principiile
acesteia;
f) tine evidenta oficiala a legislatiei Romaniei si furnizeaza informatia
necesara pentru desfasurarea procesului legislativ; organizeaza informatizarea
sistemului de evidenta a acesteia si realizeaza produse informatice pentru
evidenta legislatiei asistata de calculator;
g) urmareste, in vederea functionarii sistemului legislativ in mod unitar
si coordonat, emiterea de catre autoritatile publice competente a actelor
normative in executare, dispuse prin legi, ordonante si hotarari ale
Guvernului, si semnaleaza organelor in drept intarzierile in emiterea acestora;
h) elaboreaza Repertoriul legislatiei Romaniei - evidenta oficiala - si
furnizeaza varianta on-line a acestuia; intocmeste versiunile oficiale ale unor
culegeri de acte normative;
i) pastreaza originalele legilor si ale decretelor de promulgare a acestora.
In acest scop, institutiile publice care le detin in prezent le vor preda
Consiliului Legislativ;
j) creeaza si actualizeaza, in sistem informatizat, baza de date necesara
activitatii de studii si documentare legislativa.
(2) Consiliul Legislativ prezinta anual Parlamentului raportul asupra
activitatii sale.
Art. 3
(1) Proiectele de legi si propunerile legislative se supun dezbaterii
Parlamentului cu avizul Consiliului Legislativ.
(2) Avizul va fi dat inauntrul termenului stabilit de Biroul permanent sau
de comisia permanenta a Camerei Parlamentului care l-a solicitat. Daca avizul
nu este dat in termenul stabilit, aceasta nu impiedica desfasurarea procedurii
legislative.
(3) Avizul este consultativ si are ca obiect:
a) concordanta reglementarii propuse cu Constitutia, cu legile-cadru in
domeniu, cu reglementarile Uniunii Europene si cu actele internationale la care
Romania este parte, iar in cazul proiectelor de lege si a propunerilor
legislative, natura legii si care este prima Camera ce urmeaza a fi sesizata;
b) asigurarea corectitudinii si claritatii exprimarii juridice, inlaturarea
contradictiilor sau necorelarilor din cuprinsul proiectului de act normativ,
asigurarea caracterului complet al prevederilor sale, respectarea normelor de
tehnica legislativa, precum si a limbajului normativ;
c) prezentarea implicatiilor noii reglementari asupra legislatiei in
vigoare, prin identificarea dispozitiilor legale care, avand acelasi obiect de
reglementare, urmeaza sa fie abrogate, modificate sau unificate, precum si prin
evitarea reglementarii unor aspecte identice in acte normative diferite.
Art. 4
(1) Proiectele de ordonante si de hotarari cu caracter normativ se supun
spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la
legalitatea masurilor preconizate si la modul in care sunt realizate cerintele
prevazute la art. 3 alin. (3), care se aplica in mod corespunzator.
(2) Avizul este consultativ.
(3) Avizul va fi dat inauntrul termenului solicitat de Guvern, care nu
poate fi mai mic de 10 zile in cazul proiectelor cu procedura obisnuita si de 2
zile in cazul celor cu procedura de urgenta. Pentru ordonantele prevazute de
art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata, termenul este de 24 de ore.
Art. 5
(1) Consiliul Legislativ stabileste forma republicabila a Constitutiei,
modificata si completata, dupa aprobarea prin referendum a legii de revizuire a
acesteia.
(2) Consiliul Legislativ examineaza si avizeaza, in conditiile legii, forma
republicabila a legilor, ordonantelor si hotararilor Guvernului, care au
suferit interventii legislative si pentru care s-a dispus republicarea.
(3) Consiliul Legislativ avizeaza, in conditiile legii, rectificarile ce se
propun a fi aduse unor acte normative dupa publicarea acestora, in cazul
descoperirii de erori materiale. Publicarea rectificarilor de acte normative in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se face numai cu avizul Consiliului
Legislativ.
(4) Avizul Consiliului Legislativ prevazut la alin. (2) si (3) se transmite
la cererea secretarului general al Camerei Deputatilor.
(5) Consiliul Legislativ urmareste si semnaleaza Parlamentului sau, dupa
caz, Guvernului, intarzierile in republicarea actelor normative pentru care s-a
dispus o asemenea masura.
Art. 6
(1) In indeplinirea atributiilor sale, Consiliul Legislativ colaboreaza cu
autoritatile administratiei publice si cu institutiile publice de specialitate,
in functie de natura lucrarilor.
(2) Autoritatile administratiei publice si institutiile publice de
specialitate sunt obligate sa asigure, in termenele si in conditiile stabilite
de Consiliul Legislativ, informatiile si documentatiile solicitate de acesta si
sa-i acorde sprijinul necesar indeplinirii atributiilor sale.
Art. 7
Consiliul Legislativ stabileste relatii cu institutiile similare din alte
tari, precum si cu alte institutii cu profil juridic, din tara si din
strainatate.
CAP. 2
Organizarea Consiliului Legislativ
Art. 8
(1) Consiliul Legislativ este alcatuit din Sectia de drept public, Sectia
de drept privat si Sectia de evidenta oficiala a legislatiei si documentare.
(2) Fiecare sectie are in componenta sa un numar de sectoare.
(3) In structura organizatorica a Consiliului Legislativ se cuprind, de
asemenea, Departamentul pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile
Uniunii Europene, Departamentul de informatica legislativa si Secretariatul
Consiliului Legislativ.
(4) Structura organizatorica a Consiliului Legislativ, nomenclatorul de
functii si numarul de posturi de conducere si de executie, precum si domeniile
de activitate si atributiile sectiilor, sectoarelor, departamentelor,
secretariatului, precum si ale celorlalte compartimente din cadrul aparatului
Consiliului Legislativ se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a Consiliului Legislativ, aprobat in sedinta comuna a birourilor
permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, cu avizul comisiilor
juridice reunite.
Art. 9
(1) Consiliul Legislativ este condus de presedintele Consiliului, iar
fiecare sectie, de un presedinte de sectie.
(2) Presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectii se numesc
prin votul majoritatii deputatilor si senatorilor, reuniti in sedinta comuna a
celor doua Camere ale Parlamentului, pe baza a cate trei propuneri ale
birourilor permanente pentru fiecare functie, cu avizul comisiilor juridice
reunite. Acestia isi exercita atributiile de la data depunerii, in mod
individual, a juramantului prevazut la alin. (3) in fata presedintilor celor
doua Camere.
(3) Juramantul va avea urmatorul continut:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar interesele
Romaniei, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor si sa-mi
indeplinesc cu onoare si constiinta profesionala atributiile ce-mi revin. Asa
sa-mi ajute Dumnezeu!"
(4) Functia de presedinte al Consiliului Legislativ este asimilata celei de
ministru, iar functia de presedinte de sectie, celei de secretar de stat.
Art. 10
(1) Presedintele Consiliului Legislativ indeplineste urmatoarele atributii:
a) reprezinta Consiliul in fata Camerei Deputatilor, a Senatului si a
celorlalte autoritati publice, precum si in relatiile cu persoanele fizice sau
juridice;
b) semneaza actele Consiliului, care se pot emite numai cu acordul sau;
c) angajeaza si, dupa caz, numeste, potrivit legii, personalul din aparatul
Consiliului Legislativ;
d) exercita orice alte atributii care ii revin potrivit legii.
(2) Presedintele Consiliului Legislativ este ordonator principal de
credite.
(3) Atributiile presedintilor de sectii se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a Consiliului Legislativ.
(4) Unul dintre presedintii de sectii, desemnat de presedintele
Consiliului, este loctiitorul de drept al acestuia.
Art. 11
(1) Fiecare sector din cadrul unei sectii este condus de unul dintre
consilieri.
(2) Presedintele de sectie este ajutat de unul dintre consilierii prevazuti
la alin. (1), care este loctiitorul de drept al acestuia.
(3) Secretariatul Consiliului Legislativ este condus de un secretar
general, numit de presedintele Consiliului. Secretarul general isi desfasoara
activitatea in subordinea directa a presedintelui Consiliului Legislativ si
asigura pregatirea, organizarea si coordonarea activitatilor din cadrul
secretariatului.
(4) Secretarul general, sefii de departamente, consilierii si celelalte
persoane care detin calitatea de functionar public isi exercita atributiile de
la data depunerii juramantului prevazut de lege. Secretarul general si sefii de
departamente depun juramantul in fata presedintelui Consiliului Legislativ, cu
participarea presedintilor de sectii. Consilierii si ceilalti functionari
publici depun juramantul in fata presedintelui Consiliului Legislativ, cu
participarea presedintilor de sectii sau, dupa caz, a secretarului general ori
a sefului de departament.
Art. 12
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Legislativ si
nomenclatorul de functii se aproba in sedinta comuna a birourilor permanente
ale celor doua Camere ale Parlamentului, cu avizul comisiilor juridice reunite.
CAP. 3
Functionarea Consiliului Legislativ
Art. 13
(1) Propunerile legislative facute de deputati sau de senatori se
inainteaza Consiliului Legislativ, spre avizare, de catre secretarul general al
Camerei in care au fost depuse, in ziua inregistrarii, iar proiectele de lege
initiate de Guvern sau proiectele de ordonante ori de hotarari cu caracter
normativ ale Guvernului, de secretarul general al acestuia.
(2) Proiectele de acte normative supuse avizarii vor fi insotite de
instrumentele de prezentare si motivare, precum si de alte documente care au
stat la baza elaborarii lor.
(3) Senatorii si deputatii, autori de propuneri legislative, ministrii,
secretarii de stat si subsecretarii de stat pot lua parte, din proprie
initiativa sau la invitatia presedintelui Consiliului Legislativ, la
examinarea, in sectiile acestuia, a proiectelor de acte normative supuse
avizarii. Acestia pot fi invitati de presedintele Consiliului Legislativ la
examinarea, pentru avizare, a proiectelor de acte din domeniul lor de
activitate, indiferent de initiator.
Art. 14
Proiectele ce fac obiectul initiativei legislative a cetatenilor se
inainteaza spre avizare Consiliului Legislativ in conditiile prevazute de lege
pentru exercitarea acestei initiative.
Art. 15
(1) Avizul Consiliului Legislativ se transmite in scris, sub semnatura
presedintelui.
(2) Avizele favorabile neinsotite de obiectii sau propuneri nu vor fi
motivate. In celelalte cazuri, avizul va cuprinde motivarea completa a fiecarei
obiectii sau propuneri si va fi insotit, dupa caz, de studiile, documentele si
informatiile pe care se sprijina, inclusiv de cele cu caracter istoric sau de
drept comparat.
(3) Avizul nu poate cuprinde consideratii cu caracter politic.
(4) Initiatorii sau autoritatea care a solicitat avizul pot cere
Consiliului Legislativ lamuriri suplimentare sau il pot invita pe presedintele
acestuia ori pe reprezentantul sau la dezbaterea propunerilor legislative sau a
proiectelor avizate.
Art. 16
(1) Proiectele de coduri si de alte legi complexe, elaborate nemijlocit de
Consiliul Legislativ sau sub indrumarea acestuia, vor fi insotite de un raport
detaliat, cuprinzand principalele solutii adoptate, rezultatele studiilor de
fundamentare intreprinse, referiri la jurisprudenta si la dreptul comparat in
materie, eventualele solutii alternative posibile, masurile de sistematizare a
legislatiei, impuse de adoptarea reglementarilor propuse, si orice alte
asemenea aspecte interesand dezbaterea proiectelor.
(2) Raportul impreuna cu proiectul de reglementare se prezinta
Parlamentului dupa aprobarea lor de catre Guvern.
Art. 17
(1) Avizele si celelalte lucrari ale Consiliului Legislativ se dezbat in
sectiile si sectoarele acestuia.
(2) Presedintele Consiliului Legislativ poate supune spre dezbatere,
sectiilor reunite, unele proiecte de acte normative complexe ori care ridica
probleme deosebite, precum si aspecte de importanta majora pentru activitatea
Consiliului Legislativ.
(3) Modul de lucru in cadrul sectiilor si sectoarelor Consiliului
Legislativ, precum si raporturile dintre acestea se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare a Consiliului.
CAP. 4
Personalul Consiliului Legislativ
Art. 18
(1) Pot fi numite in functiile de presedinte al Consiliului Legislativ,
presedinte de sectie, sef de departament si consilier persoane care au cetatenia
romana si domiciliul in tara, pregatire juridica superioara, precum si o buna
reputatie profesionala si morala. Pentru functiile de presedinte al Consiliului
Legislativ si presedinte de sectie este necesara o vechime in activitatea
juridica de cel putin 15 ani, iar pentru functiile de sef sector si sef
departament, de cel putin 8 ani. Pentru functiile de secretar general, de sef
al Departamentului de informatica legislativa, de director al Directiei de
studii si documentare si de sef al Sectorului financiar-contabil este necesara
o vechime de cel putin 8 ani in specialitatea functiei. Pentru functia de
consilier este necesara o vechime in specialitate juridica de 7 ani. Functiile
de sef sector si sef de departament sunt functii publice specifice.
(2) Pentru celelalte functii din structura aparatului Consiliului
Legislativ, conditiile de numire se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a acestuia.
(3) Functiile de specialitate de executie se ocupa prin concurs, in
conditiile legii. Concursul se organizeaza de catre Comisia de numiri si
disciplina a Consiliului Legislativ, formata din 3 consilieri, desemnati de
presedintele Consiliului Legislativ, care va functiona potrivit normelor
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
Art. 19
Au calitatea de membri ai Consiliului Legislativ presedintele Consiliului
Legislativ, presedintii de sectii, sefii de departamente si consilierii.
Art. 20
(1) Functiile de presedinte al Consiliului Legislativ, de presedinte de
sectie, de consilier si de expert sunt incompatibile cu oricare alta functie
publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul juridic
superior.
(2) Personalul Consiliului Legislativ nu poate face parte din partide
politice.
Art. 21
(1) Functia de presedinte al Consiliului Legislativ, de presedinte de
sectie, de consilier sau de expert inceteaza prin demisie, in caz de incalcare
a prevederilor art. 20, de pierdere a drepturilor electorale, in situatia
condamnarii definitive pentru savarsirea unei infractiuni sau, dupa caz, in
alte situatii prevazute de lege.
(2) Incetarea exercitarii functiilor prevazute la alin. (1) se constata de
autoritatile in fata carora cei care ocupa aceste functii au prestat
juramantul.
Art. 22
Prevederile art. 20 alin. (1) referitoare la incompatibilitati se aplica si
functiilor de secretar general al Consiliului Legislativ si de sef de
departament.
Art. 23
(1) Incalcarea prevederilor prezentei legi si a dispozitiilor regulamentului
de organizare si functionare a Consiliului Legislativ atrage raspunderea celor
vinovati si aplicarea sanctiunilor disciplinare prevazute de lege pentru
functionarii publici.
(2) Presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectii sunt
cercetati pentru abaterile disciplinare de comisiile juridice reunite ale celor
doua Camere, iar sanctiunile disciplinare se aplica de birourile permanente ale
Camerei Deputatilor si Senatului.
(3) Personalul de specialitate de executie al Consiliului este cercetat,
pentru abaterile disciplinare comise, de Comisia de numiri si disciplina a
Consiliului Legislativ, iar sanctiunile se aplica de presedintele Consiliului
Legislativ, in conditiile legii si ale regulamentului de organizare si
functionare.
Art. 24
Salarizarea si celelalte drepturi de natura salariala ale personalului
Consiliului Legislativ sunt corespunzatoare celor stabilite pentru personalul
cu functii similare din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului, cu
exceptia functiei de secretar general, care este asimilata, din punct de vedere
al salarizarii, functiei de sef de departament.
Art. 25
Statutul functionarilor publici din structurile de specialitate ale
Consiliului Legislativ se aproba prin lege speciala.
Art. 26
Pentru elaborarea unor studii si lucrari de complexitate deosebita, care
implica o inalta specializare, presedintele Consiliului Legislativ poate aproba
consultarea unor colaboratori externi, specialisti de prestigiu, cadre
didactice universitare, cercetatori stiintifici sau practicieni ai dreptului,
cu experienta, care vor beneficia de drepturile cuvenite potrivit legii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 27
(1) Bugetul Consiliului Legislativ face parte integranta din bugetul de
stat.
(2) Proiectul de buget se intocmeste de Consiliul Legislativ, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice.
NOTA:
Reproducem, mai jos, art. II si art. III din Legea nr. 509/2004 privind
modificarea si completarea Legii nr. 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si
functionarea Consiliului Legislativ, care nu au fost incluse in prezenta forma
republicabila.
"Art. 2
(1) Consiliul Legislativ va prelua de la Camera Deputatilor, in termen de
15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, personalul cu posturile
aferente activitatii financiar-contabile proprii, cu mentinerea drepturilor
salariale actuale.
(2) Se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa introduca
modificarile ce decurg din aplicarea prevederilor alin. (1) in numarul maxim de
posturi, in structura acestora, precum si in structura cheltuielilor de
personal, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 3
Consiliul Legislativ face, in termen de 30 de zile, propuneri
corespunzatoare de modificare si completare a Regulamentului de organizare si
functionare a Consiliului Legislativ, pe care le va supune spre aprobare
birourilor permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului. Pana la aprobarea
modificarii regulamentului, se mentine actuala structura organizatorica a
Consiliului Legislativ, aprobata prin Hotararea birourilor permanente ale
Camerei Deputatilor si Senatului nr. 1/1996."