LEGE Nr. 68
din 16 aprilie 2010
pentru aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a
prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii în Romania
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 20 aprilie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se
aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49 din 20 mai
2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi
libertatea de a furniza servicii în România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 1 iunie 2009, cu următoarele
modificări şi completări:
1. La articolul 1, după alineatul (1) se
introduc trei noi alineate, alineatele (2), (3) şi (4), cu următorul
cuprins:
„(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă
nu are ca obiect liberalizarea serviciilor de interes economic general,
rezervate organismelor publice sau private, privatizarea organismelor publice
prestatoare de servicii şi eliminarea monopolurilor care prestează
servicii.
(3) Prezenta ordonanţă de urgenţă
nu afectează dispoziţiile penale în vigoare.
(4) Prezenta ordonanţă de urgenţă
nu afectează dispoziţiile naţionale privind definirea,
organizarea şi funcţionarea serviciilor economice de interes general,
relaţiile de muncă, sănătatea şi securitatea la locul
de muncă, securitatea socială, protecţia şi promovarea
libertăţii culturale sau lingvistice, pluralismul mijloacelor de
comunicare în masă, precum şi exercitarea drepturilor fundamentale,
astfel cum sunt acestea recunoscute potrivit legii."
2. La articolul 2, litera o) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,o) Sistemul de informare al pieţei interne
(IMI) - platforma electronică prin intermediul căreia se
realizează schimbul de informaţii şi comunicarea între
autorităţile competente, care decurg din obligaţiile de
cooperare administrativă prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă;".
3. La articolul 3, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Autorităţile competente asigură
aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă în
conformitate cu dispoziţiile tratatelor privitoare la dreptul de stabilire
şi la libera circulaţie a serviciilor."
4. La articolul 4 alineatul (2), după litera
a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu
următorul cuprins:
,,a1) serviciile neeconomice de interes
general;".
5. La articolul 4 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) serviciile şi reţelele de
comunicaţii electronice, precum şi resursele şi serviciile
asociate, în ceea ce priveşte domeniile reglementate de Ordonanţa
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de
comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată, precum
şi interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare al comunicaţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
591/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.
304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu
privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice,
republicată, Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter
personal şi protecţia vieţii private în sectorul
comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările
ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.208/2007 privind condiţiile
generale referitoare la interoperabilitatea serviciilor de televiziune
digitală interactivă, precum şi a echipamentelor de televiziune
digitală ale consumatorilor;".
6. După articolul 4 se introduce un nou
articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Autorităţile
competente au obligaţia de a examina procedurile şi
formalităţile aplicabile accesului la o activitate de servicii
şi exercitării acesteia, iar, în cazul în care acestea nu sunt suficient
de simple, de a realiza simplificarea lor.
(2) Formularele armonizate la nivel comunitar în acest
domeniu, elaborate de Comisia Europeană, sunt echivalente cu
certificatele, atestările şi orice alte documente solicitate unui
prestator, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă."
7. La articolul 5, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) In cazul în care o autoritate
competentă română solicită ca prestatorul ori beneficiarul
să prezinte un certificat, o atestare sau un alt document pentru a dovedi
că o anumită cerinţă a fost îndeplinită, aceasta
acceptă orice document dintr-un stat membru întocmit într-un scop
echivalent sau din care reiese clar că cerinţa respectivă este
îndeplinită."
8. La articolul 6, alineatele (3), (6) şi (9)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Autorităţile competente trebuie să
se înregistreze în sistemul PCU electronic în termen de maximum 60 de zile de
la data la care acesta devine funcţional sau de la data la care acestea
devin funcţionale.
(6) Se desemnează Centrul Naţional «România
Digitală», denumit în continuare CNRD, în subordinea Ministerului
Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, ca
autoritate responsabilă pentru realizarea, operaţionalizarea şi
administrarea PCU electronic.
(9) PCU electronic va deveni funcţional până
la data de 1 decembrie 2010."
9. La articolul 7, alineatele (3) şi (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Autorităţile competente au
obligaţia de a răspunde, în mod clar şi precis, prin intermediul
PCU electronic, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrarea
cererii, oricărei cereri de informaţii sau asistenţă
menţionate la alin. (1) şi (2) şi, în cazurile în care cererea
este eronată ori nefondată, au obligaţia de a informa
solicitantul în consecinţă, în cel mai scurt timp, dar nu mai mult de
3 zile lucrătoare.
(4) CNRD este responsabil pentru buna funcţionare,
din punct de vedere tehnic, a PCU electronic. Autorităţile competente
răspund pentru conţinutul informaţiilor şi documentelor
colectate, transmise şi procesate prin intermediul PCU electronic."
10. La articolul 7, după alineatul (5) se
introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Autorităţile competente pot lua
măsuri pentru ca informaţiile prevăzute în prezentul articol
să fie disponibile şi în alte limbi comunitare."
11. La articolul 9, după alineatul (8) se
introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
„(9) Prezentul articol nu aduce atingere modului de
repartizare a competenţelor în acordarea autorizaţiilor între
autorităţile administrative."
12. La articolul 15, litera c) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c) raportează prin intermediul platformei
electronice Interactive Policy Making (IPM) toate regimurile de autorizare
şi cerinţele menţinute, precum şi cerinţele care au
fost simplificate."
13. La articolul 16, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(4) Autorităţile administraţiei publice
pot aplica, în conformitate cu legislaţia naţională
armonizată, propriile reguli în ceea ce priveşte condiţiile de
angajare, inclusiv cele stabilite în contractele colective.
Autorităţile publice competente române pot impune cerinţe în
ceea ce priveşte o activitate de servicii în cazul în care acestea sunt
justificate din motive de ordine publică, sănătate publică
sau protecţia mediului, în conformitate cu alin. (2)."
14. La articolul 18, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Alin. (1) şi (2) nu aduc atingere
dispoziţiilor stabilite prin instrumente comunitare ce garantează
libertatea de a presta servicii sau care permit derogări de la
aceasta."
15. La articolul 20, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Prestatorii pot stabili condiţii de acces
diferite în cazul în care acestea sunt justificate în mod direct prin criterii
obiective.
(3) Clauzele ori declaraţiile ce cuprind
condiţii generale de acces discriminatorii sunt nule de drept."
16. După articolul 23 se introduce un nou
articol, articolul 231, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - (1) Autorităţile
competente elimină interdicţiile totale cu privire la
comunicările comerciale ale profesiilor reglementate.
(2) Comunicările comerciale ale profesiilor
reglementate respectă normele profesionale ale acestora, în conformitate
cu legislaţia Uniunii Europene referitoare la independenţa,
demnitatea şi integritatea profesiei, precum şi la păstrarea
secretului profesional, conform specificului fiecărei profesii. Normele
profesionale cu privire la comunicările comerciale trebuie să fie
nediscriminatorii, justificate printr-un motiv imperativ de interes general
şi proporţionale."
17. La articolul 25, alineatul (5) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(5) Autorităţile publice competente române
iau măsuri pentru:
a) încurajarea cooperării ordinelor profesionale,
camerelor de comerţ, asociaţiilor meşteşugăreşti
şi a asociaţiilor de consumatori, la nivel comunitar, pentru a
promova calitatea prestării serviciilor, în special prin
facilitarea evaluării competenţei unui prestator;
b) încurajarea dezvoltării evaluărilor
independente, în special de către asociaţiile de consumatori, în ceea
ce priveşte calitatea şi deficienţele prestării
serviciilor, inclusiv dezvoltarea, la nivel comunitar, a unor încercări
şi testări comparative şi comunicarea rezultatelor;
c) dezvoltarea de standarde europene voluntare, în
scopul facilitării compatibilităţii între serviciile oferite de
către prestatori din state membre diferite, informarea beneficiarului
şi calitatea serviciilor;
d) asigurarea formării personalului implicat în
activităţile de asistenţă reciprocă, inclusiv din
punct de vedere lingvistic şi al tehnologiei informaţiei, şi
sprijinirea schimbului reciproc de experienţă cu celelalte state
membre;
e) încurajarea elaborării, la nivel comunitar, în
special de către ordinele, organismele şi asociaţiile
profesionale, a unor coduri de conduită care să faciliteze prestarea
de servicii sau stabilirea unui prestator într-un alt stat membru, în
conformitate cu legislaţia comunitară; aceste coduri de conduită
sunt accesibile la distanţă, prin mijloace electronice."
18. La articolul 28 alineatul (1), după litera
c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
,,d) în cazul nerespectării de către
autorităţile competente a obligaţiei prevăzute la art. 6
alin. (3), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei."
19. La articolul 28, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se fac de către
reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor, în cazul în care, prin încălcarea
prevederilor legale, sunt sau pot fi afectate interesele consumatorilor."
20. La articolul 28, după alineatul (4) se
introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Constatarea contravenţiei şi
aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (1) lit. d) se fac de
către reprezentanţii împuterniciţi ai CNDR."
21. După articolul 40 se introduce un nou
articol, articolul 401, cu următorul cuprins:
„Art. 401. - Autorităţile publice
competente române au obligaţia de a analiza rapoartele celorlalte state
membre, realizate în vederea evaluării reciproce şi transmise de
către Comisia Europeană. Observaţiile rezultate în urma analizei
vor fi transmise Departamentului pentru Afaceri Europene, în termenul stabilit
de acesta."
22. In anexă, după litera e) se introduce
o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) art. 11 alin. (2) din Legea nr. 184/2001 privind
organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect, republicată."
Art. II. - In tot
cuprinsul ordonanţei de urgenţă, denumirea „Sistemul de
informare în cadrul pieţei interne (SIPI)" se înlocuieşte cu
denumirea „Sistemul de informare al pieţei interne (IMI)".
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76
alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ