Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 59 din 16 aprilie 1997

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Uzbekistan privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Bucuresti la 6 iunie 1996

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 69 din 18 aprilie 1997


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Uzbekistan privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Bucuresti la 6 iunie 1996.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3 martie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

              p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                      ANDREI IOAN CHILIMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 martie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  PRESEDINTELE SENATUI
                       PETRE ROMAN

                          ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Uzbekistan privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Uzbekistan, denumite in cele ce urmeaza parti contractante,
    dorind sa contribuie la cooperarea economica in avantajul reciproc al ambelor state,
    intentionand sa creeze si sa mentina conditii favorabile pentru investitiile investitorilor statului unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante,
    recunoscand necesitatea promovarii si protejarii investitiilor straine in scopul cresterii prosperitatii economice a ambelor state,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Prevederi generale
    In sensul prezentului acord:
    1. Termenul investitor se refera, in legatura cu ambele state ale partilor contractante, la:
    (i) persoane juridice, incluzand societati comerciale, corporatii, asociatii de afaceri, alte organizatii si uniuni, constituite in conformitate cu legislatia statului unei parti contractante si care isi au sediul impreuna cu activitatea economica efectiva pe teritoriul statului acestei parti contractante;
    (ii) persoane fizice:
    - in ceea ce priveste Romania - persoane fizice, care, in conformitate cu legislatia sa, sunt cetatenii sai;
    - in ceea ce priveste Republica Uzbekistan - persoane fizice, care, in conformitate cu legislatia sa, sunt cetatenii sai sau care au obtinut statutul de apatrid.
    2. Termenul investitie include orice fel de drepturi, in conformitate cu legislatia statului partii contractante unde se efectueaza investitia, in special, dar nu exclusiv:
    (i) drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si alte drepturi reale, cum ar fi: ipoteci, garantii, gajuri;
    (ii) actiuni, parti sociale sau orice alt fel de forme de participare la societati;
    (iii) drepturi de creanta sau orice alte drepturi privind prestatii, care au o valoare economica;
    (iv) drepturi de proprietate intelectuala si industriala, ca de exemplu: drepturi de autor, licente, desene sau modele industriale, marci de comert sau de serviciu, nume comerciale, secrete de productie si comerciale, tehnologie, know-how si goodwill, precum si orice alte drepturi similare, recunoscute de legislatiile statelor partilor contractante;
    (v) drepturi de concesionare, inclusiv concesionari pentru prospectarea, extractia si exploatarea resurselor naturale, precum si alte drepturi in conformitate cu legislatia in vigoare.
    Orice modificare a formei in care au fost investite sau reinvestite activele nu va afecta caracterul lor de investitie.
    3. Termenul venituri desemneaza sumele obtinute ca rezultat al investitiei si care includ in special, dar nu exclusiv, profit, dividende, dobanzi, majorare de capital, redevente, onorarii din licente, management, asistenta tehnica sau alte onorarii, indiferent de forma in care este platit venitul.
    4. Termenul teritoriu desemneaza, in mod corespunzator, teritoriul statului fiecarei parti contractante, inclusiv marea teritoriala, precum si zona economica exclusiva, asupra carora statul, in concordanta cu legislatia sa si cu dreptul international, isi exercita suveranitatea, drepturi suverane si jurisdictia.
    Art. 2
    Promovarea si admiterea investitiilor
    1. Fiecare parte contractanta, in conformitate cu legislatia statului sau, va admite si va promova pe teritoriul statului sau investitiile investitorilor statului celeilalte parti contractante.
    2. Daca o parte contractanta, in limita prezentului acord, a admis o investitie pe teritoriul statului sau, aceasta parte contractanta, in conformitate cu legislatia statului sau, va acorda investitorilor statului celeilalte parti contractante autorizatiile necesare in legatura cu aceste investitii.
    3. Partile contractante vor porni de la necesitatea acordarii de sprijin intreprinderilor care detin investitii ale investitorilor statelor partilor contractante, cu ocazia efectuarii si functionarii acestor investitii.
    Art. 3
    Protejarea investitiilor, tratamentul national si tratamentul natiunii celei mai favorizate
    1. Fiecare parte contractanta va proteja pe teritoriul statului sau investitiile efectuate, in conformitate cu legislatia sa, de catre investitorii statului celeilalte parti contractante si nu va afecta prin masuri nerezonabile sau discriminatorii managementul, intretinerea, folosirea, dispunerea asupra veniturilor, extinderea, vanzarea sau lichidarea acestor investitii.
    2. Fiecare parte contractanta va acorda, pe teritoriul statului sau, investitiilor si veniturilor investitorilor statului celeilalte parti contractante un tratament just si echitabil nu mai putin favorabil decat tratamentul pe care aceasta il acorda investitiilor si veniturilor propriilor investitori si/sau investitiilor si veniturilor investitorilor oricarui stat tert, daca acesta din urma este mai favorabil.
    3. Prevederile prezentului acord, referitoare la tratamentul natiunii celei mai favorizate, nu trebuie interpretate ca obligatie a uneia dintre partile contractante de a extinde asupra investitiilor investitorilor statului celeilalte parti contractante preferintele decurgand din:
    (i) uniuni vamale, monetare si de plati existente sau viitoare, zone de comert liber sau oricare alte acorduri privind integrarea economica regionala, la care una dintre partile contractante este sau poate deveni membru;
    (ii) conventii privind evitarea dublei impuneri sau alte acorduri internationale in probleme de impozitare.
    Art. 4
    Transferuri
    1. Fiecare parte contractanta pe teritoriul statului caruia s-au efectuat investitii de catre investitorii statului celeilalte parti contractante, in conformitate cu legislatia proprie, va garanta acelor investitori, dupa plata impozitelor si taxelor corespunzatoare, transferul liber al platilor legate de aceste investitii, in special, dar nu exclusiv, al:
    (i) veniturilor stabilite conform art. 1 paragraful 3 din prezentul acord;
    (ii) sumelor pentru rambursarea imprumuturilor sau altor obligatii contractuale financiare asumate pentru investitii;
    (iii) sumelor din vanzarea totala sau partiala, instrainarea sau lichidarea investitiilor.
    2. Daca nu s-a convenit altfel cu investitorul, transferurile se vor efectua fara intarzieri nejustificate, in valuta liber convertibila, la cursul de schimb din ziua transferului, in conformitate cu reglementarile valutare in vigoare ale statului partii contractante pe teritoriul caruia s-a efectuat investitia.
    3. Veniturile si alte sume in orice fel de valute, mentionate in prezentul articol si obtinute de investitorii statului unei parti contractante, ca rezultat al efectuarii de investitii pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, din surse de la locul investitiei, pot fi transferate, reinvestite si/sau folosite in alte scopuri pe teritoriul statului celei din urma parti contractante, in conformitate cu legislatia sa.
    Art. 5
    Exproprierea investitiilor si despagubirea
    1. Partile contractante nu vor intreprinde, direct sau indirect, actiuni de expropriere, de nationalizare ori alte actiuni cu caracter sau efecte similare (denumite in continuare expropriere) in legatura cu investitiile care apartin investitorilor statului celeilalte parti contractante, daca nu sunt legate de:
    (i) masuri luate in interes public, efectuate conform procedurii legale;
    (ii) masuri cu caracter nediscriminatoriu.
    2. Partea contractanta care a efectuat exproprierea investitiilor ca urmare a situatiilor prevazute in prezentul articol la paragraful 1 (i) si (ii) va asigura investitorilor statului celeilalte parti contractante o despagubire prompta, adecvata si efectiva. Aceasta despagubire va corespunde valorii de piata a investitiilor expropriate, stabilita conform situatiei existente inainte de expropriere sau inainte de momentul in care hotararea privind exproprierea a devenit publica (in functie de ceea ce s-a produs mai devreme), va include dobanda la valoarea investitiilor expropriate, calculata pe baza dobanzii LIBOR de la data exproprierii, si va fi supusa transferului liber. Suma despagubirii se va stabili in aceeasi valuta in care s-a efectuat investitia sau in alta valuta liber convertibila si se va plati investitorului fara intarziere nejustificata. Transferul fara intarziere nejustificata se considera transferul efectuat in termenul normal, necesar pentru indeplinirea formalitatilor legate de transfer. Perioada de timp luata in calcul incepe de la data prezentarii cererii si nu poate depasi 3 luni.
    3. Investitorilor statului uneia dintre partile contractante, ale caror investitii au suferit daune datorita razboiului sau altui conflict armat, revolutiei, starii de necesitate, loviturii de stat, rebeliunii sau altor evenimente similare, care au avut loc pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, li se vor acorda compensatii, restituiri, despagubiri sau altfel de indemnizatii valorice, pentru pagube, in conditiile si in conformitate cu art. 3, 4 si 5 paragraful 2 din prezentul acord.
    Art. 6
    Aplicarea acordului
    Prezentul acord se aplica investitiilor de pe teritoriul statului unei parti contractante, efectuate in conformitate cu legislatia sa de catre investitorii statului celeilalte parti contractante, independent de faptul ca acestea s-au efectuat inainte sau dupa intrarea in vigoare a prezentului acord. Totusi acordul nu se va aplica in cazul diferendelor dintre investitorul statului unei parti contractante si cealalta parte contractanta, care au aparut inainte de intrarea sa in vigoare.
    Art. 7
    Aplicarea altor reguli si obligatii speciale
    1. Daca prevederile legislatiei statului uneia dintre partile contractante sau obligatii de drept international, existente sau viitoare, in completarea prezentului acord, vor contine prevederi cu caracter general sau specific referitoare la acordarea pentru investitiile investitorilor statului celeilalte parti contractante a unui tratament mai favorabil decat cel acordat prin prezentul acord, aceste prevederi, in masura in care vor fi mai favorabile, vor prevala prezentului acord.
    2. Fiecare parte contractanta va respecta orice alte obligatii pe care si le-a asumat privind investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de investitorii statului celeilalte parti contractante.
    Art. 8
    Subrogarea
    1. In cazul in care una dintre partile contractante sau institutia sa imputernicita a acordat vreo garantie financiara impotriva riscurilor necomerciale, in legatura cu investitiile investitorilor sai, efectuate pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, si a efectuat o plata in baza acestei garantii, cealalta parte contractanta, pe baza principiului subrogarii, va recunoaste transferul in totalitate al drepturilor, inclusiv al drepturilor de creanta ale acestor investitori, catre prima parte contractanta sau institutia sa imputernicita. Cealalta parte contractanta va fi indreptatita sa deduca din suma de transferat, pe baza principiului subrogarii, impozitele si alte obligatii care trebuie platite de catre investitor.
    2. In cazul subrogarii, definita la paragraful 1 din prezentul articol, investitorul nu va emite pretentii, daca nu va fi imputernicit pentru aceasta de catre partea contractanta sau institutia desemnata de catre aceasta.
    Art. 9
    Consultari
    Fiecare parte contractanta poate propune celeilalte parti contractante sa efectueze consultari in oricare problema legata de interpretarea sau de aplicarea prezentului acord. Cealalta parte contractanta va examina cu bunavointa propunerea si va oferi posibilitati corespunzatoare pentru aceste consultari.
    Art. 10
    Reglementarea diferendelor dintre investitorul statului unei parti contractante si cealalta parte contractanta
    1. In scopul reglementarii diferendelor in legatura cu investitiile dintre investitorul statului unei parti contractante si cealalta parte contractanta, se vor efectua consultari intre partile interesate la diferend in vederea solutionarii cazului, pe cat posibil, pe cale amiabila.
    2. Daca aceste consultari nu conduc la reglementarea diferendului in termen de 6 luni de la data depunerii cererii de reglementare a diferendului, investitorul poate sa-l supuna, la alegerea sa, spre solutionare la:
    (i) instanta judecatoreasca competenta a statului partii contractante pe teritoriul caruia s-a efectuat investitia; sau
    (ii) Centrul International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii (I.C.S.I.D.) in conformitate cu Conventia pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, incheiata la Washington la 18 martie 1965; sau
    (iii) un tribunal arbitral ad-hoc, care, daca nu s-a convenit altfel intre partile la diferend, va fi convocat pe baza regulilor de arbitraj ale Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL).
    3. Partea contractanta care se constituie parte la diferendul cu investitorul statului celeilalte parti contractante, pe toata durata procedurii de solutionare a acestuia sau de executare a hotararii in legatura cu acesta, nu trebuie sa invoce, ca mijloc de aparare, imunitatea sa sau obtinerea de catre investitor a despagubirii cuvenite in baza contractelor de asigurare si care acopera, in totalitate sau partial, pierderile sau prejudiciile suferite.
    Art. 11
    Solutionarea diferendelor dintre partile contractante
    1. Diferendele dintre partile contractante referitoare la interpretarea si aplicarea prevederilor prezentului acord vor fi solutionate, pe cat posibil, pe canale diplomatice.
    2. Daca partile contractante nu ajung la un acord in timp de 6 luni de la data aparitiei diferendului, la cererea oricareia dintre partile contractante diferendul se va supune unui tribunal arbitral compus din trei membri. Fiecare parte contractanta va numi cate un arbitru, iar arbitrii numiti vor alege un presedinte, cetatean al unui stat tert care intretine relatii diplomatice cu statele ambelor parti contractante.
    3. Daca una dintre partile contractante nu-si numeste arbitrul si nu este de acord sa propuna celei de-a doua parti contractante sa faca o astfel de numire in termen de doua luni, ultima parte contractanta se poate adresa presedintelui Curtii Internationale de Justitie sa faca numirea necesara.
    4. Daca ambii arbitri nu pot ajunge la un acord in timp de doua luni de la numirea lor, in legatura cu alegerea presedintelui, oricare dintre partile contractante se poate adresa presedintelui Curtii Internationale de Justitie cu privire la efectuarea numirii necesare.
    5. Daca in cazurile mentionate la paragrafele 3 si 4 din prezentul articol presedintele Curtii Internationale de Justitie nu poate indeplini functia mentionata sau este cetatean al statului uneia dintre partile contractante, aceasta numire se va face de catre vicepresedinte, iar daca acesta nu poate indeplini functia respectiva sau este cetatean al statului uneia dintre partile contractante, numirea se va face de catre urmatorul membru al Curtii Internationale de Justitie cu functia cea mai mare, care nu este cetatean al statului nici uneia dintre partile contractante.
    6. In lipsa altor intelegeri intre partile contractante, tribunalul isi stabileste regulile sale de procedura. Tribunalul adopta hotarari cu majoritate de voturi.
    7. Fiecare dintre partile contractante suporta cheltuielile pentru plata membrului sau in tribunal, precum si pentru reprezentarea sa in procedura arbitrala. Cheltuielile pentru plata presedintelui tribunalului arbitral si celelalte cheltuieli se suporta, de catre partile contractante, in parti egale.
    8. Hotararile tribunalului sunt definitive si obligatorii pentru fiecare dintre partile contractante.
    Art. 12
    Introducerea de modificari si completari
    La prezentul acord pot fi facute modificari si completari cu acordul scris al partilor contractante, care vor intra in vigoare in conformitate cu procedura prevazuta la art. 13 paragraful 1 din prezentul acord.
    Art. 13
    Intrarea in vigoare, durata si incetarea valabilitatii acordului
    1. Partile contractante vor face schimb de note privind indeplinirea procedurilor juridice prevazute de legislatia in vigoare a fiecareia dintre partile contractante in legatura cu intrarea in vigoare a prezentului acord. Data intrarii in vigoare a prezentului acord este data primirii ultimei note.
    2. Prezentul acord va fi in vigoare timp de 10 ani. Valabilitatea prezentului acord se prelungeste automat pe urmatoarele perioade de 5 ani, daca nici una dintre partile contractante nu va face cunoscut, in scris, celeilalte parti contractante, cu douasprezece luni inainte de expirarea termenului respectiv, despre intentia sa de incetare a valabilitatii prezentului acord.
    3. In cazul denuntarii prezentului acord, prevederile acestuia, cuprinse la art. 1-11, raman in vigoare pentru o perioada ulterioara de 10 ani in legatura cu investitiile efectuate pana la data incetarii valabilitatii prezentului acord.
    Drept pentru care, subsemnatii, in conformitate cu imputernicirile ambelor guverne, au semnat prezentul acord.
    Incheiat la Bucuresti la 6 iunie 1996, in doua exemplare, fiecare in limbile romana, uzbeca si rusa, toate textele fiind egal autentice.
    In scopul interpretarii prezentului acord se va folosi textul in limba rusa.

                   Pentru Guvernul Romaniei,
                       Florin Georgescu,
              ministru de stat, ministrul finantelor

              Pentru Guvernul Republicii Uzbekistan,
                        B. S. Hamidov,
              viceprim ministru, ministrul finantelor



SmartCity5

COMENTARII la Legea 59/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 59 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu