Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Legea Nr.480 din 27.06.2017

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice
ACT EMIS DE: Parlamentul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 787 din 04 octombrie 2017



SmartCity1

Valer Dorneanu - preşedinte
Marian Enache - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Mona-Maria Pivniceru - judecător
Livia Doina Stanciu - judecător
Simona-Maya Teodoroiu - judecător
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Chiriazi Ioan Sorin Daniel.1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Nicolae Alin Covaşă în Dosarul nr. 911/2/2015 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.281D/2016.2. La apelul nominal se prezintă, personal, Nicolae Alin Covaşă, autor al excepţiei de neconstituţionalitate. Lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită.3. Magistratul-asistent referă asupra cauzei şi arată că atât partea Ministerul Afacerilor Externe, cât şi partea Ministerul Afacerilor Interne au depus la dosar puncte de vedere prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, în principal, ca inadmisibilă, şi în subsidiar, pe fond, ca neîntemeiată.4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care, în prealabil, solicită acordarea unui nou termen de judecată în vederea obţinerii şi depunerii la dosar a Adresei nr. 1.977.654/S1/SA/2016 emise de către Direcţia Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, adresă la care se face referire în punctul de vedere al Ministerului Afacerilor Interne, comunicat Curţii Constituţionale.5. Deliberând asupra cererii formulate, Curtea consideră nu se justifică acordarea unui nou termen de judecată, înscrisul solicitat neavând relevanţă în soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.6. Reprezentantul Ministerului Public apreciază că nu este necesară depunerea înscrisului solicitat, având în vedere faptul că instanţa de contencios constituţional judecă în drept, prin raportarea reglementării legale criticate la norme din Constituţie, astfel încât se impune respingerea cererii de acordare a unui nou termen de judecată.7. Având cuvântul pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia, Nicolae Alin Covaşă, reiterează, în esenţă, cele expuse în notele scrise prin care a fost invocată excepţia de neconstituţionalitate şi solicită admiterea acesteia. Depune, în acest sens, note scrise la dosar.8. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens apreciază ca fiind nefondate criticile formulate şi arată că, din perspectiva pretinsei neconstituţionalităţi a textului criticat raportat la art. 154 privind conflictul temporal de legi, trebuie avut în vedere faptul că reglementarea primară este Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, care face parte din legislaţia internă/naţională, act normativ ce a fost adoptat după intrarea în vigoare a prezentei Constituţii. De asemenea, în ceea ce priveşte susţinerile referitoare la nepublicarea Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, reprezentantul Ministerului Public învederează faptul că aceasta a fost ratificată de România prin Decretul nr. 318 din 14 octombrie 1980, publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:9. Prin Sentinţa nr. 2.025 din 10 iunie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 911/2/2015, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia a fost invocată de Nicolae Alin Covaşă într-o cauză având ca obiect „pretenţii".10. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că tratatul internaţional la care face referire textul legal criticat, respectiv Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, fiind greu de identificat chiar de către Ministerul Afacerilor Externe (şi doar într-o variantă în limba engleză), ceea ce a impus efectuarea unei adrese către Arhiva Naţională a României. Apreciază că atât timp cât Convenţia asupra circulaţiei rutiere nu este publicată în Monitorul Oficial, nu este accesibilă într-o variantă oficială şi nu este ratificată de către Parlamentul României conform Constituţiei în vigoare, această împrejurare contravine dispoziţiilor art. 20 alin. (2) şi celor ale art. 154 din Constituţia României.11. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este admisibilă, dar neîntemeiată, deoarece Convenţia din 1968 asupra circulaţiei rutiere este publicată în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980, aşa încât criticile cu privire la caracterul nepublic al acestui act sunt nefondate. Totodată, arată că „accesarea textului în limba română al Convenţiei este facilă, chiar şi numai prin folosirea unui motor de căutare gen Google".12. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.13. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 este neîntemeiată. În acest sens arată că tratatul internaţional la care face referire autorul excepţiei, şi anume Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, a fost ratificat de România prin Decretul nr. 318/1980, fiind publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980.14. Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002sunt constituţionale, neputând fi reţinute susţinerile privind caracterul nepublic al acestui document internaţional. Arată, astfel, că Decretul nr. 318/1980 de ratificare a Convenţiei asupra circulaţiei rutiere a fost publicat în Buletinul Oficial al României, iar accesarea acestuia este facilă printr-o simplă căutare pe internet.15. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând actul de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:16. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, art. 3, art. 10 şi art. 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.17. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, potrivit cărora „Autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere şi remorcile înmatriculate în alte state pot trece frontiera de stat şi pot circula pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condiţiile tehnice prevăzute în Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 şi ratificată de România prin Decretul nr. 318/1980, dar numai pe perioada cât sunt asigurate pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de autovehicule."18. În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste prevederi contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 20 alin. (2) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului şi celor ale art. 154 privind conflictul temporal de legi.19. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că susţinerile autorului acesteia sunt neîntemeiate. Astfel, cu privire la criticile referitoare la caracterul nepublic al Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, la care fac trimitere prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, Curtea constată că acest document internaţional a fost ratificat de România prin Decretul nr. 318 din 14 octombrie 1980 pentru ratificarea unor înţelegeri internaţionale în domeniul circulaţiei rutiere [art. 1], decret publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980. În acest context, Curtea reţine faptul că, potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (2) din Constituţia României, republicată, „Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern."20. Referitor la criticile autorului excepţiei de neconstituţionalitate cu privire la imposibilitatea cunoaşterii conţinutului normativ al Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, Curtea subliniază că, având în vedere faptul că decretul prin care a fost ratificat documentul internaţional menţionat a fost publicat în Buletinul Oficial al României, iar Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, în cuprinsul căreia se face referire la această convenţie a fost, la rândul său, publicată în Monitorul Oficial al României, sunt pe deplin respectate cerinţele de previzibilitate şi accesibilitate a legii. Astfel, opozabilitatea normei legale este asigurată, în mod concret, prin publicarea în Buletinul/Monitorul Oficial al României, prin aceasta respectându-se criteriul accesibilităţii normei legale.21. În acest context, în jurisprudenţa sa, exemplu fiind Decizia nr. 80 din 16 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 7 aprilie 2014, Curtea a reţinut că, prin asigurarea accesului la publicaţia oficială, se creează premisele valorizării dreptului persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public, prevăzut de art. 31 din Constituţie, şi, totodată, pe această cale, se îndeplineşte şi cerinţa accesibilităţii actelor normative, calitate impusă şi de reglementările internaţionale în materia drepturilor şi libertăţilor fundamentale.22. Curtea apreciază, astfel, că nu poate fi reţinută contrarietatea reglementării legale criticate faţă de dispoziţiile constituţionale ale art. 154, deoarece Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 este sediul materiei în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice, deci un act normativ intrat în vigoare ulterior Constituţiei din 1991, modificată şi completată prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, şi republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 156 din Constituţie.23. Cât priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 20 din Constituţie, Curtea consideră că acestea nu sunt incidente în cauză, întrucât Convenţia asupra circulaţiei rutiere nu face parte din categoria pactelor şi tratatelor privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, indicate de norma constituţională de referinţă.24. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Nicolae Alin Covaşă în Dosarul nr. 911/2/2015 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi constată că prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.Definitivă şi general obligatorie.Decizia se comunică Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată în şedinţa din data de 27 iunie 2017.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALEprof. univ. dr. VALER DORNEANUMagistrat-asistent,Ingrid Alina Tudora



SmartCity5

COMENTARII la Legea 480/2017

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 480 din 2017
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 480/2017
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu