LEGE
Nr. 45 din 26 martie 1999
privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Georgiei
pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la
impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 12 decembrie 1997
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 31 martie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Georgiei pentru
evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la
impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 12 decembrie 1997.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 7 decembrie
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 februarie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
CONVENTIE
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Georgiei pentru evitarea dublei impuneri si
prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital
Guvernul Romaniei si Guvernul Georgiei, in dorinta de a promova si de a
intari relatiile economice prin incheierea unei conventii pentru evitarea
dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe
venit si pe capital, au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau
ale ambelor state contractante.
Art. 2
Impozite vizate
1. Prezenta conventie se aplica impozitelor pe venit si pe capital
stabilite in numele unui stat contractant sau al autoritatilor locale ori al
unitatilor sale administrativ-teritoriale, indiferent de modul in care sunt
percepute.
2. Sunt considerate impozite pe venit si pe capital toate impozitele
stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe elementele de venit sau
de capital, inclusiv impozitele pe castigurile provenite din instrainarea
proprietatii mobiliare sau imobiliare, precum si impozitele asupra cresterii
capitalului.
3. Impozitele existente asupra carora se aplica prezenta conventie sunt:
a) in cazul Romaniei:
(i) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(ii) impozitul pe profit;
(iii) impozitul pe salarii si pe alte remuneratii similare;
(iv) impozitul pe venitul agricol;
(v) impozitul pe dividende
(denumite in continuare impozit roman);
b) in cazul Georgiei:
(i) impozitul pe profitul (venitul) intreprinderilor;
(ii) impozitul pe proprietatea intreprinderilor;
(iii) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(iv) impozitul pe proprietatea persoanelor fizice
(denumite in continuare impozit georgian).
4. Conventia se va aplica, de asemenea, oricaror impozite identice sau, in
esenta, similare, care sunt stabilite dupa data semnarii acesteia, in plus sau
in locul impozitelor existente. Autoritatile competente ale statelor
contractante se vor informa reciproc despre orice modificari importante aduse
in legislatiile lor fiscale respective.
Art. 3
Definitii generale
1. In sensul acestei conventii, in masura in care contextul nu cere o
interpretare diferita:
a) expresiile un stat contractant si celalalt stat contractant inseamna
Romania sau Georgia, dupa cum cere contextul;
b) termenul Romania inseamna teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa
teritoriala si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale,
asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua,
platoul continental si zonele economice exclusive asupra carora Romania isi
exercita jurisdictia, respectiv drepturile suverane, in concordanta cu propria
sa legislatie si cu dreptul international;
c) termenul Georgia inseamna intregul teritoriu din cadrul granitelor
Georgiei, inclusiv marea interna si teritoriala, zona economica exclusiva si
platoul continental, asupra carora Georgia, in concordanta cu propria sa
legislatie si cu dreptul international, isi exercita jurisdictia, drepturile
suverane si legislatia fiscala;
d) termenul persoana include o persoana fizica, o societate si orice alta
asociere de persoane, legal constituita in fiecare dintre statele contractante;
e) termenul societate inseamna orice persoana juridica sau orice entitate
care este considerata persoana juridica in scopul impozitarii;
f) expresiile intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a
celuilalt stat contractant inseamna, dupa caz, o intreprindere exploatata de un
rezident al unui stat contractant si o intreprindere exploatata de un rezident
al celuilalt stat contractant;
g) termenul national inseamna:
(i) in cazul Romaniei, orice persoana fizica avand cetatenia romana si
orice persoana juridica, asociere de persoane si orice alta entitate avand
statutul in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania;
(ii) in cazul Georgiei, orice persoana fizica avand nationalitatea
georgiana si orice persoana juridica, parteneriate si asociatii avand statutul
in conformitate cu legislatia in vigoare in Georgia;
h) expresia transport international inseamna orice transport efectuat cu o
nava, o aeronava, un vehicul feroviar sau rutier, exploatate de o intreprindere
care are locul conducerii efective intr-un stat contractant, cu exceptia
cazului in care un asemenea transport este efectuat numai intre locuri situate
in celalalt stat contractant;
i) expresia autoritate competenta inseamna:
(i) in cazul Romaniei, ministrul finantelor sau reprezentantul sau
autorizat;
(ii) in cazul Georgiei, ministrul finantelor sau reprezentantul sau
autorizat.
2. In ceea ce priveste aplicarea acestei conventii de catre un stat
contractant, orice termen care nu este definit in prezenta conventie va avea,
daca contextul nu cere o interpretare diferita, intelesul pe care il are in
cadrul legislatiei acelui stat contractant cu privire la impozitele carora li
se aplica prezenta conventie.
Art. 4
Rezident
1. In sensul acestei conventii, expresia rezident al unui stat contractant
inseamna orice persoana care, potrivit legislatiei acelui stat, este supusa
impunerii in acel stat datorita domiciliului ori rezidentei sale, locului
conducerii sau oricarui alt criteriu de natura similara si include, de
asemenea, acel stat si orice autoritate locala sau unitate
administrativ-teritoriala a acestuia. Aceasta expresie nu include insa o
persoana care este supusa impozitarii in acel stat contractant numai pentru
faptul ca realizeaza venituri din surse sau capital, situate in acel stat.
2. Cand, in conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoana fizica
este rezidenta a ambelor state contractante, atunci statutul sau se determina
dupa cum urmeaza:
a) aceasta va fi considerata rezidenta numai a statului in care are o
locuinta permanenta la dispozitia sa; daca dispune de o locuinta permanenta in
ambele state, va fi considerata rezidenta a statului cu care legaturile sale
personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);
b) daca statul in care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale
nu poate fi determinat sau daca ea nu dispune de o locuinta permanenta la
dispozitia sa in nici unul dintre state, ea va fi considerata rezidenta numai a
statului in care locuieste in mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau nu
locuieste in nici unul dintre ele, ea va fi considerata rezidenta numai a
statului al carui national este;
d) daca aceasta persoana este national al ambelor state sau nu este al nici
unuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva
problema de comun acord.
3. Cand, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana, alta decat o
persoana fizica, este rezidenta a ambelor state contractante, ea va fi
considerata rezidenta numai a statului in care este situat locul conducerii
sale efective.
Art. 5
Sediu permanent
1. In sensul acestei conventii, expresia sediu permanent inseamna un loc
fix de afaceri prin care intreprinderea isi desfasoara in intregime sau in
parte activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent include indeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o fabrica;
e) un magazin;
f) un atelier;
g) o ferma sau orice plantatie; si
h) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de
extractie a resurselor naturale.
3. Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea:
a) un santier de constructii, un proiect de constructii, de montaj sau de
instalare ori activitatile de supraveghere in legatura cu acestea, dar numai
cand un asemenea santier, proiect sau asemenea activitati continua pentru o
perioada mai mare de 9 luni, in orice perioada de 12 luni;
b) furnizarea de servicii, inclusiv servicii de consultanta, de catre o intreprindere
a unui stat contractant prin angajatii sai sau prin alt personal angajat de
intreprindere in acest scop in celalalt stat contractant, cu conditia ca
aceasta activitate sa continue pentru acelasi proiect sau pentru un proiect
conex, pentru o perioada sau perioade care insumeaza mai mult de 9 luni in
orice perioada de 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol, expresia
sediu permanent se considera ca nu include:
a) folosirea de instalatii exclusiv in scopul depozitarii, expunerii sau
livrarii de produse ori de marfuri apartinand intreprinderii;
b) mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri apartinand
intreprinderii, exclusiv in scopul depozitarii, expunerii ori al livrarii;
c) mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri apartinand
intreprinderii, exclusiv in scopul prelucrarii de catre o alta intreprindere;
d) mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri apartinand
intreprinderii, care sunt expuse in cadrul unui targ comercial sau al unei expozitii
si care sunt vandute de intreprindere la inchiderea unui asemenea targ sau a
unei asemenea expozitii;
e) mentinerea unui loc fix de afaceri, exclusiv in scopul cumpararii de
produse sau de marfuri ori al colectarii de informatii pentru intreprindere;
f) mentinerea unui loc fix de afaceri, exclusiv in scopul desfasurarii de
catre intreprindere a oricarei alte activitati cu caracter pregatitor sau
auxiliar;
g) mentinerea unui loc fix de afaceri exclusiv pentru orice combinare de
activitati mentionate in subparagrafele a) - f), cu conditia ca intreaga
activitate a locului fix de afaceri ce rezulta din aceasta combinare sa aiba un
caracter pregatitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile paragrafelor 1 si 2, atunci cand o persoana -
alta decat un agent cu statut independent caruia i se aplica prevederile
paragrafului 7 - actioneaza in numele unei intreprinderi si are si exercita in
mod obisnuit intr-un stat contractant imputernicirea de a incheia contracte in
numele intreprinderii, se considera ca acea intreprindere are un sediu
permanent in acel stat contractant in privinta oricaror activitati pe care
persoana le exercita pentru intreprindere, in afara cazului in care
activitatile acestei persoane sunt limitate la cele mentionate in paragraful 4,
care, daca sunt exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu fac din acest loc
fix de afaceri un sediu permanent potrivit prevederilor acelui paragraf.
6. Independent de prevederile precedente ale acestui articol se considera
ca o intreprindere de asigurari a unui stat contractant are un sediu permanent
in celalalt stat contractant, cu exceptia reasigurarilor, daca incaseaza prime
pe teritoriul celuilalt stat sau asigura riscuri existente acolo prin
intermediul unei persoane, alta decat un agent cu statut independent caruia i
se aplica prevederile paragrafului 7.
7. Nu se considera ca o intreprindere are un sediu permanent intr-un stat
contractant numai prin faptul ca aceasta isi exercita activitatea de afaceri in
acel stat printr-un broker, agent comisionar general sau prin orice alt agent
cu statut independent, cu conditia ca aceasta persoana sa actioneze in cadrul
activitatii sale obisnuite.
8. Faptul ca o societate care este rezidenta a unui stat contractant
controleaza sau este controlata de o societate care este rezidenta a celuilalt
stat contractant sau care isi exercita activitatea de afaceri in acel celalalt
stat, printr-un sediu permanent sau in alt mod, nu este suficient pentru a face
din una dintre aceste societati un sediu permanent al celeilalte.
Art. 6
Venituri din proprietatea imobiliara
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din
proprietati imobiliare (inclusiv veniturile din agricultura sau din exploatari
forestiere), situate in celalalt stat contractant, pot fi impuse in acel
celalalt stat.
2. Expresia proprietate imobiliara are intelesul atribuit de legislatia
statului contractant in care proprietatea in cauza este situata. Expresia
include, in orice caz, accesoriile proprietatii imobiliare, inventarul viu si
echipamentul utilizat in agricultura si in exploatari forestiere, drepturile
asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea
funciara, uzufructul proprietatii imobiliare si drepturile la rente variabile
sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatarii zacamintelor
minerale, a izvoarelor si a altor resurse naturale; navele, aeronavele,
vehiculele feroviare si rutiere nu sunt considerate proprietati imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplica veniturilor obtinute din
exploatarea directa, din inchirierea sau din folosirea in orice alta forma a
proprietatii imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 3 se aplica, de asemenea, veniturilor
provenind din proprietatile imobiliare ale unei intreprinderi si veniturilor
din proprietatile imobiliare utilizate pentru exercitarea unei profesii
independente.
Art. 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile
numai in acel stat, in afara cazului in care intreprinderea exercita activitate
de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo.
Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile
intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai acea parte a lor care
este atribuibila acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cand o intreprindere a unui
stat contractant exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant
printr-un sediu permanent situat acolo, atunci in fiecare stat contractant se
atribuie acelui sediu permanent profiturile pe care le-ar fi putut realiza,
daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitand
activitati identice sau similare, in conditii identice sau similare, si tratand
cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise la scadere
cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmarite de
acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile
generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in
statul in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte. Aceste
prevederi sunt aplicabile sub rezerva restrictiilor prevazute de legislatia
interna.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul
care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea
profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nici o
prevedere a paragrafului 2 nu impiedica acel stat contractant sa determine
profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare
adoptata trebuie totusi sa fie cea al carei rezultat obtinut corespunde
principiilor enuntate in acest articol.
5. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul
ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
6. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente, profitul care
se atribuie unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi
metoda, in afara cazului in care exista motive temeinice si suficiente de a
proceda altfel.
7. Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in
alte articole ale acestei conventii, prevederile acelor articole nu sunt
afectate de prevederile acestui articol.
Art. 8
Transporturi internationale
1. Profiturile obtinute din exploatarea in trafic international a navelor,
aeronavelor, vehiculelor feroviare sau rutiere sunt impozabile numai in statul
contractant in care este situat locul conducerii efective a intreprinderii.
2. Profiturile la care se refera paragraful 1 al acestui articol nu cuprind
profiturile care se obtin din exploatarea hoteliera sau dintr-o activitate de
transport distincta de exploatarea navelor, aeronavelor, vehiculelor feroviare
sau rutiere in trafic international.
3. Daca locul conducerii efective a unei intreprinderi de transport naval
este situat la bordul unei nave, atunci acesta se considera a fi situat in
statul contractant in care se afla portul de inregistrare a navei sau, daca nu
exista un astfel de port, in statul contractant in care este rezident cel care
exploateaza nava.
4. Profiturile obtinute de o intreprindere a unui stat contractant din
exploatarea, intretinerea sau inchirierea containerelor, inclusiv trailere,
barje si echipamentul legat de transportul containelor, folosite pentru
transportul produselor sau al marfurilor, sunt impozabile numai in acel stat,
cu exceptia cazului in care containerele sunt folosite pentru transportul
produselor sau al marfurilor numai intre locuri situate in celalalt stat
contractant.
5. Prevederile paragrafului 1 se aplica, de asemenea, profiturilor obtinute
din participarea la un pool, la o exploatare in comun sau la o agentie
internationala de transport.
Art. 9
Intreprinderi asociate
1. Cand:
a) o intreprindere a unui stat contractant participa, direct sau indirect,
la conducerea, la controlul sau la capitalul unei intreprinderi a celuilalt
stat contractant; sau
b) aceleasi persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, la
controlul sau la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si al
unei intreprinderi a celuilalt stat contractant si, fie intr-un caz, fie in
celalalt, cele doua intreprinderi sunt legate in relatiile lor financiare sau
comerciale prin conditii acceptate sau impuse, care difera de cele care ar fi
fost stabilite intre intreprinderi independente, atunci profiturile care, in
lipsa acestor conditii, ar fi fost obtinute de una dintre intreprinderi, dar nu
au putut fi obtinute in fapt din cauza acestor conditii, pot fi incluse in
profiturile acelei intreprinderi si impuse in consecinta.
2. Cand un stat contractant include in profiturile unei intreprinderi
apartinand acelui stat si impune, in consecinta, profiturile asupra carora o
intreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusa impozitarii in acel
celalalt stat si profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit
intreprinderii primului stat mentionat, daca conditiile stabilite intre cele
doua intreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost convenite intre
intreprinderi independente, atunci acel celalalt stat va proceda la modificarea
corespunzatoare a sumei impozitului stabilit asupra acelor profituri. La
efectuarea acestei modificari se tine seama de celelalte prevederi ale acestei
conventii si, daca este necesar, autoritatile competente ale statelor
contractante se vor consulta reciproc.
Art. 10
Dividende
1. Dividendele platite de o societate care este rezidenta a unui stat
contractant unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel
celalalt stat.
2. Totusi aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende si
potrivit legislatiei acelui stat, dar daca beneficiarul efectiv al dividendelor
este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va
depasi 8% din suma bruta a dividendelor. Acest paragraf nu va afecta impunerea
societatii in ceea ce priveste profiturile din care se platesc dividendele.
3. Termenul dividende, astfel cum este folosit in acest articol, inseamna
venituri provenite din actiuni, din actiuni si din drepturi de folosinta, din
parti miniere, din parti de fondator sau din alte drepturi, care nu sunt
titluri de creanta, din participarea la profituri, precum si venituri provenite
din alte parti sociale care sunt supuse aceluiasi regim de impunere ca si
veniturile din actiuni de catre legislatia fiscala a statului in care este
rezidenta societatea distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate
de afaceri in celalalt stat contractant in care societatea platitoare de
dividende este rezidenta, printr-un sediu permanent situat acolo, sau
desfasoara in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa
situata acolo, iar detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura
cu care dividendele sunt platite este efectiv legata de un asemenea sediu
permanent sau de o asemenea baza fixa. In aceasta situatie se aplica
prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Cand o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza profituri
sau venituri din celalalt stat contractant, acel celalalt stat nu poate percepe
nici un impozit asupra dividendelor platite de societate, cu exceptia cazului
in care asemenea dividende sunt platite unui rezident al acelui celalalt stat
sau cand detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura cu care
dividendele sunt platite este efectiv legata de un sediu permanent sau de o
baza fixa situata in acel celalalt stat, si nici nu poate sa supuna profiturile
nedistribuite ale societatii unui impozit asupra profiturilor nedistribuite,
chiar daca dividendele platite sau profiturile nedistribuite reprezinta, in
intregime sau in parte, profituri sau venituri provenind din acel celalalt
stat.
Art. 11
Dobanzi
1. Dobanzile provenite dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Totusi aceste dobanzi pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant
din care provin, potrivit legislatiei acelui stat, dar daca beneficiarul
efectiv al dobanzilor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul
astfel stabilit nu va depasi 10% din suma bruta a dobanzilor.
3. Independent de prevederile paragrafului 2 al acestui articol, dobanzile
provenite dintr-un stat contractant sunt scutite de impozit in acel stat, daca
s-au platit pentru creante ale Guvernului celuilalt stat contractant, ale
bancii sale nationale (centrale) sau ale oricarei alte banci sau institutii ale
acelui guvern, autorizate sa acorde, sa garanteze sau sa asigure credite in
numele Guvernului celuilalt stat.
4. Termenul dobanzi, astfel cum este folosit in acest articol, inseamna
venituri din titluri de creanta de orice natura, insotite sau neinsotite de
garantii ipotecare sau de o clauza de participare la profiturile debitorului
si, in special, veniturile din efecte publice, titluri de creanta sau
obligatiuni, inclusiv primele si premiile legate de asemenea efecte, titluri de
creanta sau obligatiuni. Penalitatile pentru plata cu intarziere nu sunt
considerate dobanzi in sensul acestui articol.
5. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al dobanzilor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara
activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin dobanzile,
printr-un sediu permanent situat acolo, sau presteaza in acel celalalt stat
profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta in legatura
cu care sunt platite dobanzile este efectiv legata de un asemenea sediu
permanent sau de o asemenea baza fixa. In aceasta situatie se aplica
prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
6. Se considera ca dobanzile provin dintr-un stat contractant atunci cand
platitorul este un rezident al acelui stat. Totusi, cand platitorul dobanzilor,
fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are intr-un stat
contractant un sediu permanent sau o baza fixa in legatura cu care a fost
contractata creanta generatoare de dobanzi, iar aceste dobanzi se suporta de
acest sediu permanent sau de aceasta baza fixa, atunci se considera ca aceste
dobanzi provin din statul contractant in care este situat sediul permanent sau
baza fixa.
7. Cand, ca urmare a relatiilor speciale existente intre platitor si
beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma dobanzilor,
tinand seama de creanta pentru care sunt platite, depaseste suma care s-ar fi
convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de
relatii, prevederile acestui articol se aplica numai la aceasta ultima suma
mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit
legislatiei fiecarui stat contractant, tinand seama de celelalte prevederi ale
acestei conventii.
Art. 12
Redevente
1. Redeventele provenite dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Totusi aceste redevente pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin, potrivit legislatiei acelui stat, dar daca
beneficiarul efectiv al redeventelor este rezident al celuilalt stat
contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 5% din suma bruta a
redeventelor.
3. Termenul redevente, astfel cum este folosit in acest articol, inseamna
plati de orice fel primite pentru folosirea sau concesionarea oricarui drept de
autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra
softului de computer, filmelor de cinematograf si filmelor sau benzilor
folosite pentru emisiunile de radio sau de televiziune, transmisiilor prin
satelit, cablu, fibre optice sau prin tehnologii similare folosite pentru
emisiunile destinate publicului, pentru orice patent sau marca de comert, desen
sau model, plan, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori pentru
utilizarea sau dreptul de a utiliza orice echipament industrial, comercial sau
stiintific ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul
industrial, comercial sau stiintific.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al redeventelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara
activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin redeventele,
printr-un sediu permanent situat acolo, sau presteaza in acel celalalt stat
profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau
proprietatea pentru care se platesc redeventele este efectiv legata de un
asemenea sediu permanent sau de o asemenea baza fixa. In aceasta situatie se aplica
prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Se considera ca redeventele provin dintr-un stat contractant atunci cand
platitorul este un rezident al acestui stat. Totusi, cand platitorul
redeventelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care este legata
obligatia de a plati redeventele, iar aceste redevente sunt suportate de un
asemenea sediu permanent sau de o asemenea baza fixa, atunci se considera ca
aceste redevente provin din statul contractant in care este situat sediul
permanent sau baza fixa.
6. Cand, ca urmare a relatiilor speciale existente intre platitor si
beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma redeventelor,
tinand seama de utilizarea, dreptul sau informatia pentru care sunt platite,
depaseste suma care s-ar fi convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in
lipsa unor astfel de relatii, prevederile acestui articol se aplica numai la
aceasta ultima suma mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este
impozabila potrivit legislatiei fiecarui stat contractant, tinand seama de
celelalte prevederi ale acestei conventii.
Art. 13
Comisioane
1. Comisioanele provenite dintr-un stat contractant si platite unui
rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Totusi aceste comisioane pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin, potrivit legislatiei acelui stat, dar daca
beneficiarul efectiv al comisioanelor este rezident al celuilalt stat
contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 5% din suma bruta a
comisioanelor.
3. Termenul comisioane, astfel cum este folosit in acest articol, inseamna
plati facute catre un broker, un agent comisionar general sau o alta persoana
asimilata unui broker sau comisionar general de catre legislatia fiscala a
statului contractant din care provin asemenea plati.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al comisioanelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara
activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin
comisioanele, printr-un sediu permanent situat acolo, sau presteaza in acel
celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar
activitatile pentru care se platesc comisioanele sunt efectiv legate de un
asemenea sediu permanent sau de o asemenea baza fixa. In aceasta situatie se
aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Comisioanele se considera ca provin dintr-un stat contractant atunci
cand platitorul este un rezident al acelui stat. Totusi, cand platitorul
comisioanelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care sunt legate
activitatile care genereaza obligatia de a plati comisioane, iar aceste
comisioane se suporta de sediul permanent sau de baza fixa, atunci se considera
ca aceste comisioane provin din statul contractant in care este situat sediul
permanent sau baza fixa.
6. Cand, ca urmare a relatiilor speciale existente intre platitor si
beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma comisioanelor,
tinand seama de activitatile pentru care sunt platite, depaseste suma care s-ar
fi convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de
relatii, prevederile acestui articol se aplica numai la aceasta ultima suma
mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit
legislatiei fiecarui stat contractant, tinand seama de celelalte prevederi ale
acestei conventii.
Art. 14
Castiguri de capital
1. Castigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din
instrainarea proprietatii imobiliare, astfel cum este definita la art. 6,
situata in celalalt stat contractant, pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Castigurile provenite din instrainarea proprietatii mobiliare care face
parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant sau a proprietatii mobiliare
tinand de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant in
celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente,
inclusiv castigurile provenite din instrainarea unui asemenea sediu permanent,
singur sau cu intreaga intreprindere, sau a acelei baze fixe, pot fi impuse in
acel celalalt stat.
3. Castigurile provenite din instrainarea navelor, aeronavelor, vehiculelor
feroviare sau rutiere, exploatate in trafic international, sau a proprietatii
mobiliare necesare pentru exploatarea acestor nave, aeronave, vehicule
feroviare sau rutiere sunt impozabile numai in statul contractant in care este
situat locul conducerii efective a intreprinderii.
4. Castigurile obtinute de un rezident al unui stat contractant din
instrainarea actiunilor sau a altor participari la capitalul unei societati ale
carei active sunt formate, in totalitate sau in principal, din proprietate
imobiliara, situata in celalalt stat contractant, pot fi impuse in acel
celalalt stat.
5. Castigurile provenite din instrainarea oricarei proprietati, alta decat
cea la care se face referire in paragrafele 1 - 4, sunt impozabile numai in
statul contractant in care este rezident cel care instraineaza.
Art. 15
Profesii independente
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din
exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter
independent sunt impozabile numai in acel stat, cu exceptia urmatoarelor
situatii in care aceste venituri pot fi, de asemenea, impuse in celalalt stat
contractant:
a) daca rezidentul dispune in mod obisnuit de o baza fixa in celalalt stat
contractant, in scopul desfasurarii activitatilor sale; sau
b) daca rezidentul este prezent in celalalt stat contractant pentru o
perioada sau perioade care insumeaza 183 de zile sau care depasesc in total 183
de zile in orice perioada de 12 luni care incepe sau se termina in anul
calendaristic vizat.
In situatiile prevazute la subparagraful a) sau b) poate fi impozitata in
acel celalalt stat contractant numai acea parte din venit care este atribuibila
bazei fixe sau venitului obtinut din activitatile desfasurate in perioada in
care acel rezident a fost prezent in acel celalalt stat.
2. Expresia profesii independente cuprinde, in special, activitatile
independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic,
precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer,
arhitect, dentist si contabil.
Art. 16
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 17, 19, 20, 21 si 22, salariile si alte
remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o
activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, cu exceptia cazului in
care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca
activitatea salariata este astfel exercitata, remuneratiile primite pot fi
impuse in acel celalalt stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un
rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in
celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
a) beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau
perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni
care incepe sau se termina in anul calendaristic vizat;
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane
care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa
pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remuneratiile
pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate
salariata exercitata la bordul unei nave, aeronave, al unui vehicul feroviar
sau rutier, exploatate in trafic international, sunt impozabile numai in statul
contractant in care este situat locul conducerii efective a intreprinderii.
Art. 17
Remuneratiile membrilor consiliului de administratie
Remuneratiile si alte plati similare, primite de un rezident al unui stat
contractant in calitate de membru al consiliului de administratie al unei
societati care este rezidenta a celuilalt stat contractant, pot fi impuse in
acel celalalt stat.
Art. 18
Artisti si sportivi
1. Independent de prevederile art. 15 si 16, veniturile obtinute de un
rezident al unui stat contractant in calitate de artist de spectacol, cum sunt:
artistii de teatru, de film, de radio sau de televiziune ori ca interpreti
muzicali, sau ca sportivi, din activitatile personale desfasurate in aceasta
calitate in celalalt stat contractant, pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Cand veniturile in legatura cu activitatile personale desfasurate de un
artist de spectacol sau de un sportiv in aceasta calitate nu revin artistului
de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri,
independent de prevederile art. 7, 15 si 16, pot fi impuse in statul contractant
in care sunt exercitate activitatile artistului de spectacol sau ale
sportivului.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica veniturilor obtinute din
activitatile desfasurate intr-un stat contractant de catre artisti sau
sportivi, daca vizita in acel stat este suportata, in intregime sau in
principal, din fondurile publice ale unuia sau ale ambelor state contractante
sau de catre autoritatile lor locale ori de unitatile lor
administrativ-teritoriale. In acest caz venitul este impus numai in statul
contractant in care este rezident artistul sau sportivul.
Art. 19
Pensii si anuitati
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 20, pensiile, anuitatile
si alte remuneratii similare, platite unui rezident al unui stat contractant pentru
munca salariata desfasurata in trecut, vor fi impozitate numai in acel stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1 al acestui articol, pensiile
si alte plati similare facute potrivit legislatiei referitoare la asigurarile
sociale a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat.
3. Termenul anuitate inseamna o suma determinata, platibila in mod periodic
la scadente fixe in timpul vietii sau in timpul unei perioade specificate sau
determinabile, in virtutea unui angajament, cu obligatia de a face in schimb
platile pentru deplina si corespunzatoarea recompensare in bani sau in
echivalent banesc.
Art. 20
Functii publice
1. a) Remuneratiile, altele decat pensiile, platite de un stat contractant,
o autoritate locala sau o unitate administrativ-teritoriala a acestuia unei
persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, autoritatii ori
unitatii sunt impozabile numai in acel stat.
b) Totusi aceste remuneratii sunt impozabile numai in celalalt stat
contractant, daca serviciile sunt prestate in acel stat, iar persoana fizica
este rezidenta a acelui stat si:
(i) este un national al acelui stat; sau
(ii) nu a devenit rezidenta a acelui stat numai in scopul prestarii
serviciilor.
2. a) Pensiile platite de/din fonduri create de un stat contractant, de o
autoritate locala sau de o unitate administrativ-teritoriala a acestuia unei
persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, acelei autoritati sau
unitati sunt impozabile numai in acel stat.
b) Totusi aceste pensii sunt impozabile numai in celalalt stat contractant,
daca persoana fizica este rezidenta si national al acelui stat.
3. Prevederile art. 16, 17 si 19 se aplica remuneratiilor si pensiilor
platite pentru serviciile prestate in legatura cu o activitate de afaceri
desfasurata de un stat contractant, de o autoritate locala sau de o unitate
administrativ-teritoriala a acestuia.
Art. 21
Studenti si practicanti
Sumele pe care le primeste pentru intretinere, educare sau pregatire un
student sau un stagiar ori un practicant in domeniul afacerilor, tehnic,
agricol sau forestier, care este sau a fost, imediat inaintea venirii sale
intr-un stat contractant, rezident al celuilalt stat contractant si care este
prezent in primul stat mentionat numai in scopul educarii sau al pregatirii
sale, nu sunt impozabile in acel stat, daca astfel de sume provin din surse
situate in afara acelui stat. Facilitatile stabilite in acest paragraf nu vor
fi acordate pe o perioada mai mare de 7 ani consecutivi.
Art. 22
Profesori si cercetatori
1. O persoana fizica care este sau a fost rezidenta a unui stat contractant
imediat inainte de sosirea sa in celalalt stat contractant si care, la
invitatia unei universitati, unui colegiu, unei scoli sau a altei institutii
educationale similare nonprofit, care este recunoscuta de Guvernul acelui
celalalt stat contractant, este prezenta in acel celalalt stat contractant
pentru o perioada care nu depaseste 2 ani de la data primei sale sosiri in acel
celalalt stat contractant, numai in scopul de a preda sau de a cerceta ori
pentru ambele scopuri, la astfel de institutii educationale, este scutita de
impozit in acel celalalt stat contractant pentru remuneratia primita in
legatura cu predarea sau cu cercetarea.
2. Prevederile paragrafului 1 ale acestui articol nu se aplica venitului
din cercetare, daca asemenea cercetare nu este intreprinsa in interes public,
ci in interesul obtinerii unui castig in folosul unei anumite persoane sau al
unui grup de persoane.
Art. 23
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, care nu
sunt tratate la articolele precedente ale acestei conventii, sunt impozabile
numai in acel stat.
2. Totusi orice astfel de venituri obtinute de un rezident al unui stat
contractant din surse situate in celalalt stat contractant pot fi, de asemenea,
impuse in acel celalalt stat.
3. Prevederile paragrafului 1 nu se aplica veniturilor, altele decat
veniturile provenite din proprietatea imobiliara astfel cum este definita la
paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident
al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat
contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau daca exercita in acel
celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar
dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv
legata de un asemenea sediu permanent sau de o asemenea baza fixa. In aceasta
situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
Art. 24
Capital
1. Capitalul reprezentat de proprietatea imobiliara la care se face
referire la art. 6, detinuta de un rezident al unui stat contractant, care este
situata in celalalt stat contractant, poate fi impus in acest celalalt stat.
2. Capitalul reprezentand proprietatea mobiliara, care face parte din
activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il
are in celalalt stat contractant, sau proprietatea mobiliara apartinand unei
baze fixe pe care un rezident al unui stat contractant o are in celalalt stat
contractant pentru exercitarea unei profesii independente poate fi impus in
acel celalalt stat.
3. Capitalul reprezentand nave, aeronave, vehicule feroviare si rutiere,
exploatate de o intreprindere a unui stat contractant in trafic international,
si proprietatea mobiliara tinand de exploatarea unor asemenea mijloace de
transport este impozabil numai in statul contractant in care este situat locul
conducerii efective a intreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui stat
contractant sunt impozabile numai in acel stat.
Art. 25
Eliminarea dublei impuneri
Cand un rezident al unui stat contractant realizeaza venituri sau detine
capital care, in conformitate cu prevederile acestei conventii, pot fi impuse
in celalalt stat contractant, primul stat mentionat va recunoaste:
a) ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident, o suma egala cu
impozitul pe venit platit in acel celalalt stat;
b) ca o deducere din impozitul pe capitalul acelui rezident, o suma egala
cu impozitul pe capital platit in acel celalalt stat.
Aceasta deducere, in ambele cazuri, nu va depasi totusi acea parte din
impozitul pe venit sau pe capital, astfel cum a fost calculat inainte ca
deducerea sa fie acordata, care este atribuibila, dupa caz, venitului sau
capitalului care poate fi impus in acel celalalt stat.
Art. 26
Nediscriminarea
1. Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat
contractant nici unei impozitari sau obligatii legate de aceasta, diferita sau
mai impovaratoare decat impozitarea sau obligatia la care sunt sau pot fi
supusi nationalii acelui celalalt stat aflati in aceeasi situatie, mai ales in
ceea ce priveste rezidenta.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in acel
celalalt stat contractant in conditii mai putin favorabile decat impunerea
stabilita intreprinderilor acelui celalalt stat, care desfasoara aceleasi
activitati. Aceasta prevedere nu va fi interpretata ca obligand un stat
contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant nici o deducere
personala, inlesnire sau reducere, in ceea ce priveste impozitarea, pe
considerente privind statutul civil ori responsabilitatile familiale pe care le
acorda rezidentilor sai.
3. Cu exceptia cazului in care se aplica prevederile paragrafului 1 al art.
9, ale paragrafului 7 al art. 11 sau ale paragrafului 6 al art. 12 si 13,
dobanzile, redeventele, comisioanele si alte plati facute de o intreprindere a
unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant se vor
deduce, in scopul determinarii profiturilor impozabile ale unei asemenea
intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cum ar fi fost platite unui rezident
al primului stat mentionat. In mod similar, orice datorii ale unei
intreprinderi a unui stat contractant fata de un rezident al celuilalt stat
contractant vor fi deductibile, in vederea determinarii capitalului impozabil
al acestei intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cand ar fi fost
contractate fata de un rezident al primului stat mentionat.
4. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este integral sau
partial detinut sau controlat, in mod direct sau indirect, de unul sau de mai
multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in primul stat
contractant mentionat nici unei impuneri sau obligatii legate de aceasta, care
sa fie diferita sau mai impovaratoare decat impunerea si obligatiile legate de
aceasta la care sunt sau pot fi supuse alte intreprinderi similare ale primului
stat mentionat.
5. Prevederile acestui articol se aplica numai impozitelor care fac
obiectul acestei conventii.
Art. 27
Procedura amiabila
1. Cand o persoana considera ca din cauza masurilor luate de unul sau de
ambele state contractante rezulta sau va rezulta pentru ea o impozitare care nu
este conforma cu prevederile acestei conventii, ea poate, indiferent de caile
de atac prevazute de legislatia interna a acelor state, sa supuna cazul sau
autoritatii competente a statului contractant al carui rezident este sau, daca
situatia sa se incadreaza in prevederile paragrafului 1 al art. 26, acelui stat
contractant al carui national este. Cazul trebuie prezentat la 3 ani de la
prima notificare a actiunii din care rezulta o impozitare contrara prevederilor
prezentei conventii.
2. Autoritatea competenta se va stradui, daca reclamatia i se pare
intemeiata si daca ea insasi nu este in masura sa ajunga la o solutionare
corespunzatoare, sa rezolve cazul pe calea unei intelegeri amiabile cu
autoritatea competenta a celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei
impozitari care nu este in conformitate cu prevederile acestei conventii. Orice
intelegere realizata va fi aplicata indiferent de perioada de prescriptie
prevazuta in legislatia interna a statelor contractante.
3. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa
rezolve pe calea intelegerii amiabile orice dificultati sau dubii rezultate ca
urmare a interpretarii sau aplicarii acestei conventii. De asemenea, se pot
consulta reciproc pentru eliminarea dublei impuneri in cazurile neprevazute de
conventie.
4. Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct
intre ele in scopul realizarii unei intelegeri, in sensul prevederilor
paragrafelor precedente. Atunci cand, pentru a se ajunge la o intelegere, apare
necesar un schimb oral de opinii, un atare schimb poate avea loc prin
intermediul unei comisii formate din reprezentanti ai autoritatilor competente
ale statelor contractante.
Art. 28
Schimb de informatii
1. Autoritatile competente ale statelor contractante vor face schimb de
informatii necesare pentru aplicarea prevederilor acestei conventii sau ale
legislatiei interne a statelor contractante cu privire la impozitele vizate de
conventie, in masura in care impozitarea la care se refera nu este contrara
prevederilor acesteia. Schimbul de informatii nu este limitat de prevederile
art. 1. Orice informatie obtinuta de un stat contractant va fi tratata ca
secret in acelasi mod ca si informatia obtinuta conform prevederilor
legislatiei interne a acelui stat si va fi dezvaluita numai persoanelor sau
autoritatilor (inclusiv la instante judecatoresti si organe administrative)
insarcinate cu stabilirea, incasarea, aplicarea sau urmarirea impozitelor ori
cu solutionarea contestatiilor cu privire la impozitele care fac obiectul
conventiei. Asemenea persoane sau autoritati vor folosi informatia numai in
aceste scopuri. Acestea pot dezvalui informatia in procedurile judecatoresti
sau in deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor fi interpretate ca impunand unui stat
contractant obligatia:
a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii si practicii
administrative a acelui stat contractant sau a celuilalt;
b) de a furniza informatii care nu pot fi obtinute pe baza legislatiei
proprii sau in cadrul practicii administrative normale a acelui stat
contractant sau a celuilalt;
c) de a furniza informatii care ar dezvalui un secret comercial,
industrial, profesional sau un procedeu de fabricatie ori comercial sau
informatii a caror divulgare ar fi contrara ordinii publice.
Art. 29
Membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare
Prevederile acestei conventii nu vor afecta privilegiile fiscale de care
beneficiaza membrii misiunilor diplomatice sau ai posturilor consulare in
virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor
acorduri speciale.
Art. 30
Intrarea in vigoare
Statele contractante se vor informa reciproc, pe cai diplomatice, in
legatura cu incheierea procedurilor interne necesare pentru intrarea in vigoare
a acestei conventii. Conventia va intra in vigoare in a 30-a zi dupa data
primirii ultimei notificari si va avea efect:
a) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul
realizat, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
urmator anului in care conventia a intrat in vigoare; si
b) in ceea ce priveste celelalte impozite pe profit, pe venit sau pe
capital realizate, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat urmator anului in care conventia a intrat in vigoare.
Art. 31
Denuntarea
Aceasta conventie va ramane in vigoare pana in momentul in care va fi
denuntata de un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta
conventia dupa o perioada de 5 ani de la data la care aceasta a intrat in
vigoare, cu conditia sa fie remisa, pe cai diplomatice, cu cel putin 6 luni
inainte, o nota de denuntare. In aceasta situatie conventia va inceta sa aiba
efect:
a) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul
realizat, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare; si
b) in ceea ce priveste celelalte impozite pe profit, pe venit sau pe
capital realizate, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare.
Drept care, subsemnatii, autorizati in buna si cuvenita forma, au semnat
aceasta conventie.
Intocmita la Bucuresti la 12 decembrie 1997, in doua exemplare, fiecare in
limbile romana, georgiana si engleza, toate textele fiind egal autentice. In
caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.
Pentru Guvernul Romaniei,
Daniel Daianu,
ministrul finantelor
Pentru Guvernul Georgiei,
Chkuaseli Meha Michle,
ministrul finantelor