E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 4 din  1 iulie 1981

Legea gospodariei comunale

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 48 din  9 iulie 1981


SmartCity3


    In temeiul articolului 57 din Constitutia Republicii Socialiste Romania semnam si dispunem sa fie publicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania Legea gospodariei comunale nr. 4 din 1 iulie 1981.

                     NICOLAE CEAUSESCU
                      PRESEDINTELE
             REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA

    Programul Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism situeaza, in centrul intregii opere de edificare a noii orinduiri, bunastarea si fericirea omului, progresul material si spiritual al intregului popor.
    Repartizarea judicioasa a mijloacelor de productie pe intreg teritoriul tarii, cresterea in ritm inalt a fortelor de productie, dezvoltarea economico-sociala impetuoasa a tuturor localitatilor urbane si rurale, asigura cetatenilor conditii tot mai bune de munca, de locuit si de viata.
    Statul aloca o parte importanta din venitul national pentru infaptuirea unui complex de masuri economice si sociale  care sa asigure buna gospodarire a localitatilor, satisfacerea in tot mai mare masura a cerintelor generale de munca si viata ale locuitorilor oraselor si comunelor patriei.
    In concordanta cu ritmul de dezvoltare a localitatilor si in cadrul obiectivelor inscrise in planul national unic de dezvoltare economico-sociala este necesar ca gospodaria comunala sa se perfectioneze permanent pe baza principiilor autoconducerii muncitoresti, autogestiunii economico-financiare si al autofinantarii. In acelasi timp este necesar sa se asigure folosirea cu maxima eficienta a mijloacelor materiale si financiare, imbunatatirea calitativa si diversificarea serviciilor publice si cresterea nivelului de dotare tehnico-edilitara a localitatilor.
    Intreaga activitate de gospodarie comunala trebuie sa se realizeze sub conducerea directa a consiliilor populare care raspund de buna organizare si desfasurare a acesteia, de antrenarea tuturor cetatenilor la solutionarea problemelor de interes obstesc din viata fiecarei localitati.
    Toti cetatenii, in calitate de proprietari, producatori si beneficiari ai avutiei nationale, au indatorirea patriotica de a participa activ la autogospodarirea localitatilor in care traiesc si muncesc, la realizarea prin munca a unor lucrari tehnico-edilitare, de a contribui material, potrivit legii, la dezvoltarea edilitara si infrumusetarea tuturor municipiilor, oraselor si comunelor.
    In vederea stabilirii cadrului juridic unitar de desfasurare si perfectionare a gospodariei comunale, intaririi raspunderii ce revine consiliilor populare, unitatilor de gospodarie comunala, celorlalte unitati socialiste si cetatenilor,

    Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Principii de baza

    Art. 1
    Gospodaria comunala se infaptuieste potrivit politicii partidului si statului de dezvoltare economico-sociala a localitatilor patriei, intr-o conceptie unitara, in vederea organizarii rationale, modernizarii, infrumusetarii si dezvoltarii armonioase a tuturor localitatilor, asigurarii autogospodaririi, folosirii cu maxima eficienta a mijloacelor materiale si financiare, punerii in valoare a resurselor locale pentru crearea unor conditii tot mai bune de munca, de locuit si de viata cetatenilor, corespunzator programului de ridicare a nivelului de trai al populatiei.
    Art. 2
    Intreaga activitate de gospodarie comunala se desfasoara in conformitate cu prevederile planului de dezvoltare economico-sociala in profil teritorial, parte integranta a planului national unic de dezvoltare economico-sociala, cu respectarea stricta a studiilor, schitelor si detaliilor de sistematizare a teritoriului si a localitatilor, aprobate potrivit legii.
    Art. 3
    In functie de caracterul urban sau rural al localitatii, de marimea, importanta si perspectivele de dezvoltare ale acesteia, de conditiile specifice economico-sociale, activitatea de gospodarie comunala se organizeaza si se desfasoara in mod diferentiat, dupa cum urmeaza:
    a) in municipiul Bucuresti;
    b) in municipiile resedinta de judete si in celelalte municipii;
    c) in orase;
    d) in comune.
    Art. 4
    Executarea lucrarilor de gospodarie comunala precum si a celorlalte lucrari tehnico-edilitare se face in mod etapizat, in raport cu posibilitatile economiei nationale, prin utilizarea in cat mai mare masura a resurselor locale, asigurandu-se folosirea economicoasa a terenurilor, cu respectarea stricta a perimetrelor construibile, potrivit programelor de dezvoltare economico-sociala a localitatilor, in perspectiva disparitiei treptate a deosebirilor esentiale dintre sat si oras.
    Art. 5
    Consiliile populare asigura coordonarea proiectarii si realizarii corelate a tuturor lucrarilor edilitare indiferent de beneficiarii sau executantii acestora in conditiile prevazute de lege, in scopul realizarii intr-o conceptie unitara a lucrarilor tehnico-edilitare, conservarii si mentinerii in stare de functionare a dotarilor existente, evitarii desfacerii si refacerii repetate a partii carosabile si a trotuarelor strazilor, a celorlalte cai de comunicatie, precum si al prevenirii degradarii acestora.
    Art. 6
    Consiliile populare raspund de conducerea, indrumarea si coordonarea intregii activitati de gospodarie comunala din municipii, orase si comune si asigura organizarea acestei activitati pe baza principiilor autoconducerii muncitoresti, autogestiunii economico-financiare si autofinantarii.
    Pentru aplicarea ferma a noului mecanism economico-financiar in activitatea unitatilor de gospodarie comunala, consiliile populare sunt obligate sa ia masuri pentru buna gospodarire si folosire a mijloacelor materiale si financiare ce le sunt incredintate, respectarea stricta a normelor de consum stabilite potrivit legii, reducerea consumurilor materiale si eliminarea pierderilor, indeosebi de energie, combustibili si apa, precum si pentru sporirea continua a veniturilor la bugetele locale provenite din activitatea de gospodarire comunala, in scopul acoperirii in intregime a cheltuielilor necesare bunei desfasurari a acestei activitati.
    Mijloacele materiale si financiare ale unitatilor de gospodarie comunala se asigura prin prestarea, catre populatie si unitati socialiste, de activitati economice si servicii rentabile, precum si prin participarea cetatenilor la executarea unor lucrari si plata taxelor comunale stabilite potrivit legii.
    Art. 7
    Activitatea de gospodarie comunala trebuie sa urmareasca realizarea, in conditiile legii, a alimentarii cu apa potabila, transportului local, incalzirii locuintelor si obiectivelor social-culturale, administrarii si intretinerii fondului locativ proprietate de stat, iluminatului public, precum si salubrizarea, intretinerea strazilor, celorlalte cai de comunicatie si a zonelor verzi si de agrement, protectia mediului inconjurator, reciclarea materialelor refolosibile, organizarea si dezvoltarea altor activitati care contribuie la buna deservire a cetatenilor de pe teritoriul localitatii respective.
    Art. 8
    In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul gospodariei comunale, consiliile populare isi intemeiaza intreaga activitate pe intarirea continua a legaturii cu cetatenii, stimulind initiativa si participarea acestora la realizarea lucrarilor de regularizari de albii, consolidari de maluri, alimentari  cu apa, canalizari, amenajari de zone verzi si locuri de agrement, la punerea in valoare a tuturor resurselor locale, precum si la alte lucrari care sa contribuie la buna gospodarire si infrumusetare a localitatilor.
    Art. 9
    Locuitorii municipiilor, oraselor si comunelor au indatorirea de a-si aduce contributia materiala si in munca, in conditiile prevazute de lege, la efectuarea unor lucrari de constructii, reparatii si intretinere a dotarilor tehnico-edilitare si la executarea altor lucrari de interes obstesc si exercita, potrivit legii, controlul oamenilor muncii asupra modului in care se realizeaza activitatile de gospodarie comunala.
    Consiliile populare sunt obligate sa organizeze, potrivit legii, adunarile cetatenilor in care primarii comunelor, oraselor si municipiilor, precum si presedintii comitetelor executive ale consiliilor populare judetene, vor prezenta, spre dezbatere, programele de dezvoltare a localitatilor, raportate cu privire la indeplinirea hotararilor adoptate, precum si masurile pentru participarea cetatenilor la executarea la timp si in bune conditii a lucrarilor edilitar-gospodaresti.
    Consiliile populare organizeaza colective alcatuite din oameni ai muncii, specialisti din diferite domenii de activitate, deputati din cei mai buni gospodari care, impreuna cu reprezentanti ai organizatiilor democratiei si unitati socialiste si ai comitetelor de cetateni, controleaza aplicarea dispozitiilor legale in domeniul gospodariei comunale.

    CAP. 2
    Organizarea si desfasurarea activitatilor de gospodarie comunala in municipiul Bucuresti

    Art. 10
    In municipiul Bucuresti, capitala Republicii Socialiste Romania, se organizeaza, corespunzator importantei politice, sociale si economice a acestuia, urmatoarele activitati principale de gospodarie comunala:
    a) alimentarea cu apa potabila si industriala, prin retele comunale in sistem centralizat, a populatiei si a unitatilor socialiste; canalizarea si epurarea apelor uzate menajere si pluviale; dezvoltarea in perspectiva a unei retele moderne de apa si canalizare;
    b) transportul in comun cu tramvaie, troleibuze, autobuze si metroul, precum si transportul de marfuri si alte bunuri pentru populatie din unitatile socialiste;
    c) construirea, modernizarea si intretinerea strazilor si a celorlalte artere de circulatie; realizarea in perspectiva a unei retele stradale si pietonale moderne, a unor legaturi directe intre principalele cartiere de locuit, zona centrala, precum si cu platformele industriale;
    d) organizarea si optimizarea circulatiei rutiere si a celei pietonale, introducerea unor sisteme moderne de dirijare circulatiei;
    e) incalzirea locuintelor si a unitatilor social-economice prin termoficare si alte sisteme de incalzire, valorificarea cu randamente superioare a resurselor de combustibil si energie, utilizarea unor noi surse de energie;
    f) iluminatul public;
    g) administrarea si intretinerea fondului locativ proprietatea de stat;
    h) dezvoltarea unei retele complexe de prestari de servicii catre populatie si unitati socialiste cuprinzand spalatorii si curatatorii chimice, reparatii auto, coserit, servicii casnice si altele; modernizarea continua a unitatilor prestatoare de servicii;
    i) realizarea actiunilor de salubrizare, de colectare si valorificare a reziduurilor menajere si stradale, desecarea locurilor cu ape stagnante, efectuarea deratizarii si dezinsectiei;
    j) protectia mediului inconjurator, diminuarea noxelor si combaterea celorlalti factori poluanti;
    k) intretinerea zonelor verzi, parcurilor, gradinilor publice, terenurilor de sport, locurilor de agrement, de joaca pentru copii, buna folosire a lacurilor proprii, dezvoltarea bazelor de odihna si agrement din jurul Capitalei, potrivit schitelor de sistematizare aprobate:
    l) administrarea cimitirelor si crematoriului, potrivit reglementarilor legale.
    Art. 11
    Consiliul popular al municipiului Bucuresti raspunde de buna organizare si realizare a gospodariei comunale, de folosirea eficienta a tuturor mijloacelor si instalatiilor utilizate in aceasta activitate, de asigurarea unor servicii si lucrari de gospodarie comunala de calitate superioara, in care scop exercita urmatoarele atributii principale:
    a) asigura, in sistem centralizat, alimentarea cu apa potabila si industriala, realizarea corespunzatoare a conexiunilor dintre diferite surse de alimentare, supravegherea calitatii surselor de apa la preluarea din rauri, fronturile de captari subterane si din lacuri, organizarea sistemelor de pompare si a statiilor de hidrofor pentru furnizarea apei la nivelurile superioare ale imobilelor si a obiectivelor amplasate la cote ridicate; ia masuri de folosire rationala a surselor de apa si pentru evitarea risipei si a pierderilor in retelele de aductiune, de distributie si la consumatori;
    b) controleaza respectarea de catre unitatile industriale si celelalte unitati socialiste a obligatiilor ce le revin, potrivit legii, pentru asigurarea apei industriale din surse proprii, recircularea acesteia si epurarea apelor uzate;
    c) organizeaza circulatia rutiera prin realizarea de trasee optimizate, a fluiditatii transportului, asigurand prioritate zonelor industriale si imbunatatirii circulatiei in perioadele de varf; ia masuri pentru exploatarea rationala a parcului auto si a celorlalte mijloace de transport de folosinta locala, cresterea coeficientului de utilizare a acestuia, respectarea stricta a normelor de consum si perfectionarea pregatirii profesionale a personalului; urmareste corelarea transportului in comun cu transportul interurban, feroviar si aerian;
    d) ia masuri pentru repararea si intretinerea strazilor, remedierea operativa a degradarilor pentru desfasurarea in bune conditii a circulatiei rutiere si pietonale; asigura, in conformitate cu prevederile schitelor de sistematizare, modernizarea si construirea arterelor de circulatie, acordand prioritate celor pe care se desfasoara transportul in comun; stabileste locurile de parcare si de afisaj public;
    e) asigura incalzirea locuintelor si a unitatilor social-economice prin dezvoltarea retelei de termoficare, folosirea cat mai eficienta a celorlalte sisteme de incalzire, cresterea randamentelor in utilizarea resurselor energetice, folosirea de noi surse de energie; ia masuri pentru automatizarea centralelor si punctelor termice, functionarea economicoasa a acestora, precum si pentru valorificarea surselor de caldura refolosibile de pe platformele industriale, incadrarea in consumurile normate de energie si combustibili, efectuarea reparatiilor si reviziilor in perioadele de vara, realizarea de economii de combustibil care sa fie folosite in perioadele friguroase ale anului, atragerea asociatiilor de locatari si a cetatenilor la actiunile de economisire a combustibililor si energiei;
    f) ia masuri pentru asigurarea iluminatului public, in conditiile prevazute de lege;
    g) ia masuri pentru buna administrare si intretinere a fondului locativ, controleaza modul in care cetatenii respecta dispozitiile legale cu privire la folosirea locuintelor, igienizarea si curatenia acestora, a curtilor interioare, a aleilor si spatiilor verzi aferente imobilelor, raspunde de administrarea si efectuarea lucrarilor de intretinere si reparare a fondului locativ de stat, in conditiile prevazute de lege;
    h) asigura curatenia strazilor, pietelor si a celorlalte locuri publice, indepartarea zapezii, organizarea sistemului de preluare, colectare in recipienti tipizati, transport si depozitare a reziduurilor menajere si stradale, de sortare si valorificare a resurselor materiale refolosibile prin centre si unitati specializate; ia masuri de mecanizare a activitatilor de salubrizare;
    i) dezvolta si diversifica industria mica si prestarile de servicii catre populatie si unitati socialiste in domeniul gospodariei comunale;
    j) ia masurile prevazute de lege pentru protectia mediului inconjurator, organizeaza cu sprijinul larg al cetatenilor actiuni de intretinere si gospodarire a zonelor verzi, a parcurilor, gradinilor publice, terenurilor de sport, a locurilor de agrement, de joaca pentru copii, a bazelor de productie dendrofloricola, a lacurilor si a bazelor de odihna si agrement din jurul Capitalei si ia masuri de dezvoltare a acestora, in stricta concordanta cu schitele si detaliile de sistematizare aprobate, potrivit legii;
    k) stabileste, potrivit legii, preturi si tarife pentru activitatile de gospodarie comunala;
    l) asigura, potrivit legii, fundamentarea si realizarea investitiilor in domeniul gospodariei comunale, urmarind folosirea in comun a dotarilor necesare zonelor sau platformelor industriale si ansamblurilor de locuinte din vecinatatea acestora;
    m) stabileste activitatile de gospodarie comunala ce se realizeaza de consiliile populare ale sectoarelor municipiului, stimulind initiativa acestora in realizarea unor actiuni eficiente de gospodarie comunala;
    n) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege in domeniul gospodariei comunale.
    Consiliul popular al municipiului Bucuresti poarta intreaga raspundere in fata locuitorilor municipiului pentru buna organizare si desfasurare a activitatilor de gospodarie comunala.

    CAP. 3
    Organizarea si desfasurarea activitatilor de gospodarie comunala in judete, municipii, orase si comune

    SECTIUNEA 1
    Rolul consiliilor populare judetene in organizarea si desfasurarea activitatii de gospodarie comunala
    Art. 12
    Consiliile populare judetene raspund pentru intreaga activitate de gospodarie comunala ce se desfasoara in municipiile, orasele si comunele din cadrul judetului si au obligatia de a stabili masurile necesare pentru realizarea lucrarilor tehnico-edilitare si a celorlalte activitati de gospodarie comunala cu respectarea planurilor si schitelor de sistematizare, tinand seama de conditiile specifice, caracterul urban sau rural, marimea, importanta si perspectivele de dezvoltare ale localitatilor.
    Art. 13
    Consiliile populare judetene initiaza studii si programe privind dezvoltarea gospodariei comunale corelat cu directiile de dezvoltare economico-sociala a unitatilor administrativ-teritoriale si includerea intregii activitati de gospodarie comunala in planurile de dezvoltare economico-sociala in profil teritorial.
    Art. 14
    Consiliile populare judetene sunt obligate sa repartizeze pentru activitatea de gospodarie comunala din fiecare municipiu, oras si comuna mijloacele materiale si celelalte resurse asigurate prin plan, cu respectarea normelor si normativelor de consum aprobate si sa ia masurile necesare pentru introducerea unui regim sever de economii, reducerea consumurilor normate de materiale, combustibili si energie, folosirea cu spirit gospodaresc a bazei materiale, atragerea in circuitul economic a noi resurse materiale si energetice.
    Art. 15
    In realizarea activitatilor de gospodarie comunala, consiliile populare judetene au obligatia sa asigure cresterea gradului de utilizare a tuturor surselor de materii prime, materiale si energie existente pe plan local, urmarind indeosebi:
    a) alimentarea cu apa prin folosirea de sisteme simple, din rauri, panze freatice si alte surse apropiate;
    b) intrebuintarea materialelor locale pentru intretinerea locuintelor, drumurilor, podurilor, podetelor, asanarea terenurilor insalubre, regularizarea cursurilor de apa, construirea si intretinerea digurilor de aparare impotriva inundatiilor;
    c) incalzirea locuintelor prin utilizarea unor materiale combustibile rezultate din igienizarea padurilor sau din reziduuri ce nu pot fi valorificate eficient in alt mod, precum si prin valorificarea unor noi surse de energie;
    d) dezvoltarea activitatilor de colectare si valorificare a resurselor materiale refolosibile.
    Art. 16
    Consiliile populare judetene raspund, potrivit legii, de indrumarea si coordonarea intregii activitati de prestari de servicii din fiecare municipiu, oras si comuna, de buna organizare a unitatilor prestatoare, indiferent de subordonare, in vederea valorificarii eficiente a resurselor materiale si a fortei de munca locale si satisfacerii in bune conditii a cerintelor populatiei.
    In cadrul programelor de dezvoltare a serviciilor pentru populatie, consiliile populare judetene sunt obligate sa ia masuri de crestere a volumului prestarilor de servicii de gospodarie comunala si de extindere a gamei acestora, in conditii care sa asigure executarea lucrarilor cu costuri cat mai reduse si obtinerea unor rentabilitati sporite.
    Art. 17
    Consiliile populare judetene sunt obligate sa asigure constituirea mijloacelor financiare necesare pentru acoperirea integrala a cheltuielilor de gospodarie comunala la nivelul fiecarei localitati, prin dezvoltarea unor activitati rentabile, asigurarea incasarii tarifelor si a taxelor comunale, precum si prin folosirea altor resurse, stabilite potrivit legii.
    De asemenea, consiliile populare judetene sunt obligate sa controleze si sa urmareasca executarea, in conformitate cu prevederile de plan, a bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitatilor de gospodarie comunala, incadrarea si reducerea costurilor de productie si exploatare planificate, utilizarea eficienta a tuturor mijloacelor de care dispun, desfasurarea unor activitati rentabile care sa asigure cresterea participarii activitatii de gospodarie comunala la constituirea veniturilor cuvenite bugetului local.
    Consiliile populare judetene stabilesc, potrivit legii, preturi si tarife pentru activitatile de gospodarie comunala ce se desfasoara in cadrul judetelor.
    Art. 18
    Consiliile populare judetene raspund de buna organizare a activitatii de administrare si intretinere a fondului locativ, controleaza modul in care consiliile populare din municipii, orase si comune isi indeplinesc obligatiile ce le revin in acest domeniu si urmaresc respectarea de catre cetateni a prevederilor legale privind igiena si curatenia locuintelor, anexelor gospodaresti,  curtilor, imprejmuirilor, a partii carosabile si trotuarelor din fata imobilelor.
    Art. 19
    Consiliile populare judetene sunt obligate sa urmareasca si sa controleze modul in care consiliile  populare din municipii, orase si comune asigura participarea cetatenilor la lucrarile interesand buna gospodarire a localitatilor, precum si respectarea stricta a dispozitiilor legale privind exercitarea controlului oamenilor muncii asupra realizarii actiunilor de gospodarie comunala.

    SECTIUNEA a 2-a
    Organizarea activitatilor de gospodarie comunala in municipii, orase si comune
    A. In municipii
    Art. 20
    In municipii se organizeaza, in functie de importanta economico-sociala, de marimea si gradul de dezvoltare al acestora, urmatoarele activitati principale de gospodarie comunala:
    a) alimentarea prin reteaua publica cu apa potabila si industriala, dezvoltarea retelei de alimentare din surse apropiate, canalizarea si epurarea apelor uzate, menajere, industriale si pluviale;
    b) transportul in comun de persoane, precum si transportul de marfuri si alte bunuri pentru populatie in cuprinsul localitatii, in conditiile prevazute de lege;
    c) construirea si intretinerea strazilor si a celorlalte cai de comunicatie, modernizarea acestora, indeosebi a arterelor magistrale;
    d) incalzirea locuintelor si a unitatilor social-economice diferentiat, prin termoficare cat si prin alte sisteme, cu valorificare posibilitatilor locale si a resurselor energetice refolosibile, precum si prin utilizarea de noi surse de energie;
    e) iluminatul public;
    f) administrarea si intretinerea fondului locativ proprietate de stat;
    g) prestari de servicii cuprinzand spalatorii si curatatorii chimice, reparatii auto, bai publice, coserit, servicii casnice si alte prestari de servicii pentru populatie si unitati socialiste;
    h) salubrizarea localitatii, indepartarea zapezii inclusiv prin antrenarea cetatenilor colectarea, transportul si depozitarea, sortarea si valorificarea ca resurse refolosibile a reziduurilor menajere si stradale:
    i) protectia mediului inconjurator, diminuarea noxelor si combaterea oricaror factori de poluare;
    j) intretinerea parcurilor, gradinilor publice, a celorlalte zone verzi, de agrement si de joaca pentru copii;
    k) administrarea cimitirelor si crematoriilor, potrivit reglementarilor legale.
    B. In orase
    Art. 21
    In orase, activitatile de gospodarie comunala se realizeaza in raport cu dotarile tehnico-edilitare existente, cu numarul locuitorilor, cu posibilitatile materiale pe plan local si cu perspectivele de dezvoltare ale localitatii.
    Art. 22
    Principalele activitati de gospodarie comunala ce se organizeaza in orase sunt urmatoarele:
    a) alimentarea cu apa potabila, indeosebi prin folosirea unor sisteme simple de captare a surselor apropiate, prin construirea de fintini si puturi, prin executarea unor instalatii de aductiune de la surse locale si de tratare a apei cu costuri minime;
    b) evacuarea apelor menajere si pluviale prin sisteme locale simple, epurarea acestora;
    c) transportul de persoane, de marfuri si alte bunuri pentru populatie si unitati socialiste, de regula, in orasele si in statiunile balneoclimaterice cu o populatie de peste 15.000 locuitori; in celelalte orase si statiuni balneoclimaterice transportul se poate organiza, in conditiile legii, de consiliile populare judetene tinand seama de distantele de deplasare, de configuratia geografica a localitatii si de amplasarea obiectivelor economice si a zonelor de locuinte;
    d) iluminatul public;
    e) administrarea si intretinerea fondului locativ proprietate de stat;
    f) intretinerea, modernizarea si construirea strazilor, podurilor si podetelor, indeosebi prin impietruire, prin utilizarea de imbracaminti usoare si a unor materiale locale;
    g) prestari de servicii si de industrie mica pentru populatie si unitatile socialiste, diferentiate in functie de dezvoltarea si specificul orasului;
    h) folosirea, cu prioritate, a resurselor locale pentru incalzitul locuintelor si al altor obiective social-economice;
    i) curatenia strazilor, indepartarea zapezii si efectuarea altor actiuni de salubrizare;
    j) colectarea, sortarea, depozitarea, valorificarea resurselor materiale refolosibile, a reziduurilor menajere si stradale;
    k) protectia mediului inconjurator, asanarea terenurilor insalubre si consolidarea malurilor apelor.
    Activitatile de gospodarie comunala in orase se efectueaza, de regula, cu contributia materiala si in munca a locuitorilor.
    C. In comune
    Art. 23
    In comune, activitatile de gospodarie comunala se realizeaza indeosebi cu participarea directa, prin munca, a locuitorilor. Principalele activitati de gospodarie comunala ce se organizeaza si se desfasoara in comune sunt urmatoarele:
    a) asigurarea apei potabile, de regula prin fintini, puturi, captari de izvoare din surse apropiate, in conditii de respectare a normativelor igienico-sanitare si de protectie impotriva agentilor poluanti; evacuarea apelor pluviale prin canale deschise si santuri, colectarea apelor uzate in fose septice si alte asemenea lucrari, cu asigurarea protectiei calitatii pinzei de apa freatica;
    b) intretinerea si repararea drumurilor, podurilor, podetelor indeosebi prin impietruire, amenajari din pamant si alte lucrari, cu folosirea materialelor locale; mentinerea curateniei drumurilor, amenajarea si adancirea santurilor, indepartarea zapezii, efectuarea altor actiuni de salubrizare;
    c) colectarea, sortarea si depozitarea resurselor materiale refolosibile in conditii care sa nu afecteze terenurile agricole;
    d) valorificarea pentru incalzire a unor resurse locale, crengi, vreascuri si alte resturi lemnoase rezultate din igienizarea padurilor, precum si a resurselor materiale si energetice refolosibile de la unitatile de mecanizare a agriculturii sau alte dotari din zona;
    e) asigurarea iluminatului public;
    f) evacuarea reziduurilor menajere prin grija fiecarei gospodarii, cu folosirea lor, dupa caz, ca ingrasaminte;
    g) consolidarea digurilor, malurilor de ape si a altor lucrari de protectie contra inundatiilor, asanarea terenurilor insalubre, curatirea santurilor, realizarea unor actiuni de infrumusetare a satelor;
    h) amenajarea de bai publice comunale si efectuarea altor prestari de servicii pentru populatie.

    SECTIUNEA a 3-a
    Atributiile consiliilor populare ale municipiilor, oraselor si comunelor in domeniul gospodariei comunale
    A. Atributiile consiliilor populare ale municipiilor si oraselor
    Art. 24
    Consiliile populare ale municipiilor si oraselor raspund de intreaga activitate de gospodarie comunala in care scop exercita, in principal, urmatoarele atributii:
    a) asigura alimentarea cu apa potabila si industriala, intretinerea si exploatarea corespunzatoare a instalatiilor, evitarea risipei si a pierderilor din retelele de apa, valorificarea de noi surse de apa din zone cat mai apropiate, fiind interzise aductiunile de la distante mari, acolo unde exista panze de apa freatica;
    b) iau masuri pentru intretinerea instalatiilor de canalizare si de epurare a apelor uzate;
    c) controleaza indeplinirea de catre unitatile socialiste a obligatiilor ce le revin, potrivit legii, pentru asigurarea cu apa industriala din surse proprii, recircularea acesteia si epurarea apelor uzate;
    d) asigura cresterea coeficientului de utilizare a mijloacelor de transport de folosinta locala, precum si exploatarea acestor mijloace in conditiile prevazute de lege;
    e) iau masuri pentru intretinerea, modernizarea si construirea strazilor si a celorlalte cai de comunicatie din administrare; organizeaza circulatia rutiera asigurand trasee de circulatie optimizate si fluiditate circulatiei; stabilesc locurile de parcare si de afisaj public;
    f) iau masuri pentru asigurarea incalzirii locuintelor si a unitatilor economico-sociale, precum si pentru prepararea si furnizarea apei calde menajere, respectarea normelor de consum; urmaresc valorificarea rezervelor de capacitate din sistemele de incalzire existente, economisirea combustibililor si a energiei si utilizarea unor noi surse de energie;
    g) iau masuri pentru asigurarea iluminatului public in conditiile prevazute de lege;
    h) iau masuri, potrivit legii, pentru administrarea si intretinerea fondului locativ, controleaza modul in care cetatenii respecta normele privind igiena si curatenia locuintelor, a anexelor gospodaresti, a curtilor, a imprejmuirilor, precum si modul in care acestia isi respecta obligatiile legale ce le revin, in calitate de locatari;
    i) iau masuri pentru realizarea actiunilor de salubrizare, precum si pentru colectarea si valorificarea reziduurilor menajere si stradale, recuperarea unor materiale si a resurselor energetice refolosibile, asanarea terenurilor mlastinoase, desecarea apelor stagnante, deratizare si dezinsectie;
    j) dezvolta si diversifica industria mica si prestarile de servicii catre populatie si unitati socialiste in domeniul gospodariei comunale;
    k) iau masurile prevazute de lege pentru protectia mediului inconjurator, organizeaza cu sprijinul larg al cetatenilor actiuni de intretinere a zonelor verzi, de odihna si agrement din administrarea municipiilor si oraselor, precum si pentru amenajarea acestora, in stricta concordanta cu schitele si detaliile de sistematizare aprobate, potrivit legii;
    l) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege in domeniul gospodariei comunale.
    B. Atributiile consiliilor populare ale comunelor
    Art. 25
    Consiliile populare ale comunelor organizeaza, conduc si coordoneaza toate activitatile de gospodarie comunala din localitatile competente ale acestora, in care scop:
    a) supun dezbaterii si aprobarii in adunarile cetatenesti programele si masurile necesare pentru buna gospodarire a comunelor;
    b) iau masuri pentru mobilizarea locuitorilor comunelor la efectuarea transportului, cu atelajele acestora, al pietrei sparte, balastului si al altor materiale si la efectuarea unor lucrari proprii, pentru intretinerea si repararea drumurilor, podurilor, podetelor, curatirea si amenajarea santurilor, consolidarea malurilor de ape, intretinerea digurilor de protectie impotriva inundatiilor si pentru alte asemenea lucrari;
    c) controleaza respectarea de catre toti cetatenii a obligatiilor ce le revin, potrivit legii, pentru buna intretinere a locuintelor, anexelor gospodaresti, curtilor si imprejmuirilor, pentru ingrijirea, curatenia si igienizarea acestora, precum si pentru intretinerea si curatenia strazilor, drumurilor si santurilor;
    d) controleaza si asigura, impreuna cu organele sanitare, respectarea normelor de igiena la intretinerea fintinilor, puturilor si celorlalte surse de apa potabila, depozitarea reziduurilor menajere, deversarea apelor reziduale, deratizarea, dezinsectia, precum si asanarea focarelor de infectie;
    e) mobilizeaza locuitorii la actiuni de curatire si igienizare a padurilor, stringerea crengilor, inlaturarea cioturilor si altor resturi lemnoase; asigura repartizarea intre locuitori a materialului lemnos rezultat in raport de contributia in munca a fiecaruia, spre a fi folosit drept combustibil;
    f) sprijina cetatenii pentru executarea de instalatii simple in vederea utilizarii unor noi surse de energie - solara, a vantului, biogazului si altele asemenea -, precum si folosirea tuturor caderilor de apa in scopul construirii de microhidrocentrale;
    g) iau masuri in vederea antrenarii locuitorilor, in cadrul intrecerilor organizate intre comune, la efectuarea unor lucrari de infrumusetare si buna gospodarire a localitatilor;
    h) asigura identificarea si punerea in valoare a resurselor locale in scopul realizarii activitatilor de gospodarire comunala;
    i) conlucreaza cu unitatile de transport interurban ale Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor in organizarea transportului cetatenilor spre celelalte localitati;
    j) urmaresc executarea la termenele stabilite a lucrarilor de gospodarie comunala aprobate; prezinta rapoarte in adunarile cetatenesti asupra modului de realizare a activitatilor de gospodarie comunala.

    CAP. 4
    Modul de realizare a principalelor activitati de gospodarie comunala

    SECTIUNEA 1
    In domeniul alimentarii cu apa si canalizarii
    Art. 26
    In localitatile in care se organizeaza retele de alimentare cu apa si canalizare, unitatile de gospodarie comunala asigura:
    a) exploatarea instalatiilor de alimentare cu apa potabila si industriala - captare, tratare, pompare, transport, inmagazinare si distributie a apei - in scopul satisfacerii cantitative si calitative a cerintelor populatiei si unitatilor socialiste, prin valorificarea cu prioritate a surselor locale si folosirea unor sisteme simple - fintini, puturi, captari de izvoare;
    b) preluarea apei din subteran, din rauri sau lacuri, precum si evacuarea apelor uzate si meteorice dupa epurare, prin adoptarea unor solutii tehnico-economice optime de folosire a surselor de alimentare, a receptorilor cei mai apropiati si a traseelor cele mai scurte;
    c) evitarea realizarii de aductiuni de apa de la surse indepartate sau in conditii neeconomice;
    d) supravegherea zonelor de protectie a captarilor, instalatiilor de tratare, rezervoarelor, statiilor de pompare, apeductelor si celorlalte constructii speciale de alimentare cu apa si raspund, in conditiile prevazute de lege, de potabilitatea acesteia;
    e) corelarea lucrarilor noi de alimentare cu apa si de dezvoltare a capacitatilor existente cu lucrarile de canalizare si de epurare a apelor uzate, precum si realizarea concomitenta a acestora; dezvoltarea retelelor de distributie a apei potabile si de canalizare indeosebi pentru satisfacerea cerintelor impuse de realizarea noilor ansambluri de locuinte;
    f) realizarea si exploatarea instalatiilor si a retelelor de colectare, transport, epurare si evacuare a apelor uzate si pluviale, a sistemelor locale de canalizare - rigole, santuri de garda, fose septice si altele -, precum si a bailor, strandurilor si a altor instalatii publice.
    Art. 27
    Alimentarea cu apa potabila a populatiei se asigura cu prioritate fata de orice alte folosinte ale apei.
    Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti pot aproba folosirea apei potabile si in alte scopuri, in masura in care exista disponibilitati fata de necesarul de apa potabila pentru populatie.
    Art. 28
    Unitatile de gospodarie comunala, in vederea folosirii judicioase a apei, raspund pentru:
    a) exploatarea rationala a instalatiilor, corespunzator parametrilor tehnologici cantitativi si calitativi proiectati;
    b) intretinerea si mentinerea instalatiilor si a intregului sistem de alimentare cu apa in stare de permanenta functionare, precum si a sistemului de canalizare si epurare a apelor uzate pentru evitarea inundarii strazilor si a celorlalte cai de comunicatie;
    c) inlaturarea pierderilor din retelele de distributie si eliminarea risipei de apa la consumatori.
    Art. 29
    Unitatile de gospodarie comunala, in vederea asigurarii indeplinirii obligatiilor ce revin, potrivit legii, unitatilor socialiste in gospodarirea apei, au masuri pentru:
    a) urmarirea indeplinirii integrale a sarcinilor ce revin, potrivit legii, unitatilor industriale privind asigurarea cu apa industriala din surse proprii si epurarea apelor uzate ce urmeaza a fi evacuate in reteaua publica de canalizare;
    b) controlul permanent asupra modului in care unitatile socialiste racordate la retelele publice de alimentare cu apa potabila si industriala indeplinesc sarcinile ce le revin cu privire la folosirea rationala a apei preluate, diminuarea consumurilor de apa prin folosirea repetata a acesteia, incadrarea in debitele aprobate, inlocuirea in procesul de productie a apei potabile cu apa industriala, folosirea la intreaga capacitate a surselor proprii de apa, intretinerea in stare perfecta de functionare a instalatiilor interioare;
    c) urmarirea permanenta a modului in care unitatile care au surse proprii de apa, ce indeplinesc conditiile de potabilitate, le mentin in stare de functionare;
    d) interzicerea evacuarii in reteaua publica de canalizare a apelor uzate cu debite sau concentratii de substante poluante care depasesc pe cele admise de normele tehnice sau care sunt prevazute in contractele incheiate pentru efectuarea acestei prestari de servicii;
    e) conlucrarea, cu unitatile ce evacueaza ape uzate in reteaua publica de canalizare, in efectuarea de catre acestea de studii, cercetari, experimentari si elaborarea de proiecte, in vederea stabilirii si realizarii celor mai eficiente tehnologii, instalatii, utilaje si aparatura pentru epurarea apelor uzate si tratarea namolurilor.

    SECTIUNEA a 2-a
    In domeniul transportului local de persoane si marfuri

    Art. 30
    In localitatile in care se organizeaza transportul local de persoane, de materiale si de marfuri, unitatile de transport local asigura:
    a) studierea si determinarea cerintelor de transport ale populatiei si unitatilor socialiste, urmarirea permanenta a modificarilor acestor cerinte pentru dimensionarea parcului de vehicule necesar, a bazelor de intretinere si reparatii, a necesarului pieselor de schimb si a fortei de munca;
    b) stabilirea traseelor pentru circulatia tramvaielor, troleibuzelor si autobuzelor, elaborarea graficelor de circulatie corelate cu necesitatile de deplasare in bune conditii ale populatiei;
    c) optimizarea utilizarii mijloacelor de transport in comun prin reducerea la minimum necesar a numarului de opriri, sporirea vitezei de circulatie, asigurare ritmicitatii si sigurantei circulatiei, reducerea consumului de carburanti si energie electrica, intarirea disciplinei personalului;
    d) supravegherea si controlul circulatiei vehiculelor pe trasee, intervenind operativ pentru depanarea vehiculelor si instalatiilor defecte si pentru deblocare traseelor.
    Art. 31
    In vederea exploatarii rationale si eficiente a mijloacelor de transport, unitatile de transport local raspund pentru:
    a) mentinerea starii tehnice corespunzatoare a vehiculelor si instalatiilor auxiliare, cresterea coeficientilor de utilizare a parcului de vehicule;
    b) curatenia si aspectul corespunzator al vehiculelor;
    c) perfectionarea sistemului de autotaxare la mijloacele de transport in comun al persoanelor si efectuarea controlului aplicarii acestui sistem;
    d) incadrarea consumurilor de carburanti, lubrifianti si energie electrica in normele aprobate, economisirea acestora si inlaturarea oricarei risipe;
    e) dotarea corespunzatoare a bazelor de intretinere si reparatii a vehiculelor in vederea efectuarii operative si de calitate corespunzatoare a lucrarilor de intretinere si reparatii;
    f) cresterea eficientei transportului local prin folosirea cu randament sporit a bazei materiale, asigurarea unor conditii optime de calatorie si reducerea cheltuielilor de exploatare.
    Art. 32
    In scopul intaririi disciplinei in activitatea de transporturi locale, unitatile sunt obligate sa asigure conditii de lucru si de pregatire a personalului muncitor, perfectionarea pregatirii profesionale a acestuia, respectarea ordinii si sigurantei in circulatia rutiera.
    Personalul muncitor din transportul local este obligat sa contribuie activ la realizarea tuturor sarcinilor unitatii, sa manifeste solicitudine si sa aiba o comportare demna in relatiile cu cetatenii, sa asigure buna exploatare si intretinere a mijloacelor de transport, a instalatiilor si a celorlalte utilaje de care raspunde, sa respecte cu strictete programul de lucru, graficul de parcurs, regulile de circulatie si sa contribuie la economisirea combustibililor, lubrifiantilor si energiei electrice.

    SECTIUNEA a 3-a
    In domeniul producerii si distributiei energiei termice
    Art. 33
    In localitatile in care se organizeaza producerea si distribuirea energiei termice, unitatile de gospodarie comunala asigura;
    a) distributia energiei termice produse in centralele electrice de termoficare subordonate Ministerului Energiei Electrice, in unitatile subordonate altor ministere sau consiliilor populare, in scopul incalzirii locuintelor, a unitatilor social-culturale si altor unitati consumatoare, precum si in scopul prepararii si furnizarii apei calde menajere.
    Unitatile socialiste si celelalte persoane juridice pot sa realizeze, in conditiile legii, surse de energie termica pentru consumul propriu, in cazul cand unitatea de gospodarie comunala nu le pot asigura integral alimentarea cu energie termica;
    b) limitarea centralelor care functioneaza cu combustibil lichid, cresterea randamentului instalatiilor din centralele termice, inlaturarea deficientelor in intretinerea si exploatarea cazanelor, retelelor si punctelor termice, inlocuirea instalatiilor cu consumuri mari si concentrarea centralelor mici in centrale mari; luarea de masuri pentru trecerea treptata pe carbune a centralelor care functioneaza cu hidrocarburi;
    c) functionarea optima, in conditii de siguranta si cu eficienta economica sporita, a instalatiilor de producere si distribuire a energiei termice, in vederea reducerii consumului de combustibili si energie electrica, precum si pentru incadrarea in normele de consum aprobate potrivit legii;
    d) exploatarea rationala a instalatiilor de producere si distribuire a energiei termice corespunzator parametrilor de functionare si reglarea calitativa a acestor parametri in functie de temperatura exterioara, astfel incat sa se asigure temperaturile pentru incalzit prevazute de lege;
    e) imbunatatirea randamentului si modernizarea utilajelor si instalatiilor de producere a energiei termice, inlaturarea pierderilor de energie, economisirea combustibilului, extinderea folosirii combustibililor solizi si a altor surse de energie;
    f) respectarea stricta a normelor de consum de combustibil stabilite pentru incalzitul locuintelor si prepararea ape calde menajere, cu introducerea unei discipline riguroase in acest domeniu, si eliminarea oricarei forme de risipa;
    g) constituirea din economiile realizate in perioadele calde ale anului, fata de normele de consum, a unei rezerve de combustibil pentru a fi utilizata in lunile de iarna, antrenind, in acest scop, asociatiile de locatari si cetatenii.
    Art. 34
    Unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa efectueze in perioadele de vara lucrarile de intretinere si reparatii ale centralelor, punctelor termice si retelelor de distributie a energiei termice, in vederea obtinerii unor randamente optime, reducerii consumurilor de combustibili, eliminarii risipei de orice fel si incadrarii riguroase in normele de consum aprobate, precum si pentru buna servire si aprovizionare cu energie termica a populatiei.
    Art. 35
    Unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa ia masuri de extindere a sistemului de incalzire individuala cu sobe, combustibili solizi locali inferiori si orice alte sisteme locale care valorifica asemenea combustibili.

    SECTIUNEA a 4-a
    In domeniul administrarii si intretinerii fondului locativ proprietate de stat
    Art. 36
    Administrarea fondului locativ proprietate de stat se asigura, in conformitate cu prevederile Legii nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ si reglementarea raporturilor dintre proprietari si chiriasi, de catre consiliile populare prin unitatile specializate aflate in subordinea acestora.
    Art. 37
    Cetatenii, in calitate de beneficiari ai locuintelor din fondul locativ de stat, au obligatia de a respecta cu strictete prevederile legale in vigoare cu privire la administrarea fondului locativ si reglementarea raporturilor dintre proprietari si chiriasi.
    Pentru buna intretinere si gospodarire a locuintelor, cetatenii au indatorirea:
    a) sa foloseasca, in mod corespunzator, elementele de constructii si instalatii precum si partile de folosinta comuna ale cladirii si anexele acesteia;
    b) sa efectueze la timp lucrarile de intretinere, reparare si inlocuire a elementelor de constructii si instalatii, potrivit normelor legale in vigoare;
    c) sa pastreze si sa intretina curatenia si igiena locuintelor, a curtilor interioare si a spatiilor verzi aferente cladirii;
    d) sa plateasca cu regularitate chiria stabilita, cotele ce le revin din cheltuielile de intretinere si reparare a partilor si instalatiilor de folosinta comuna ale cladirii, precum si celelalte cheltuieli ce decurg din folosirea locuintei, in conditiile prevazute de lege;
    e) sa respecte normele de convietuire socialista si sa contribuie la prevenirea si aplanarea unor neintelegeri de ordin locativ.
    Neindeplinirea obligatiilor legale ce revin locatarilor cu privire la folosirea locuintelor inchiriate din fondul locativ de stat atrage evacuarea acestora in cazurile si in conditiile prevazute de Legea nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ si reglementarea raporturilor dintre proprietari si chiriasi.
    Art. 38
    In vederea bunei gospodariri a fondului locativ proprietate de stat din administrarea consiliilor populare, unitatile specializate subordonate acestora asigura:
    a) efectuarea la timp si in conditii corespunzatoare de calitate a lucrarilor de intretinere si reparare a fatadelor cladirilor, anexelor si a elementelor de constructii si instalatii aferente ce revin in sarcina acestor unitati, in conditiile prevazute de lege;
    b) folosirea suprafetelor locative potrivit destinatiei acestora cu respectarea normelor legale in vigoare;
    c) indrumarea si sprijinirea asociatiilor locatarilor in desfasurarea activitatilor cu participarea acestora, la buna gospodarire si intretinere a locuintelor, a partilor si instalatiilor de folosinta comuna, potrivit legii.
    Art. 39
    Consiliile populare raspund de buna gospodarire a fondului locativ aflat in administrarea lor si au obligatia de a exercita controlul permanent asupra modului in care unitatile specializate isi indeplinesc sarcinile ce le revin, potrivit legii, in acest domeniu, si de a lua masurile ce se impun.
    Totodata, consiliile populare sunt obligate sa ia masuri pentru respectarea stricta a normelor de igiena publica si sa controleze modul in care cetatenii asigura igiena si curatenia locuintelor, curtilor, anexelor gospodaresti, imprejmuirilor, trotuarelor si partilor carosabile din fata imobilelor.

    SECTIUNEA a 5-a
    In domeniul iluminatului public
    Art. 40
    Iluminatul public al localitatilor se asigura, pe baza contractelor incheiate, potrivit legii, intre consiliile populare si unitatile Ministerului Energiei Electrice, diferentiat, in functie de categoria si importanta localitatilor.
    Art. 41
    Consiliile populare sunt obligate sa controleze respectarea stricta a normelor tehnice de iluminat public referitoare la amplasarea instalatiilor de iluminat si realizarea intensitatii normate a acesteia si sa ia masuri pentru asigurarea iluminatului public in conditii de economicitate, diferentiat pentru perioadele de vara si de iarna, cu respectarea stricta a normelor de consum de energie electrica aprobate potrivit legii, cu evitarea oricarei forme de risipa.
    Art. 42
    Consiliile populare au obligatia de a controla folosirea rationala a retelelor electrice de iluminat public, executarea lucrarilor de intretinere, reparare si modernizare a acestora, precum si a celor pentru mentinerea aspectului estetic si functional al instalatiilor.

    SECTIUNEA a 6-a
    In domeniul intretinerii, modernizarii si construirii strazilor, drumurilor si celorlalte cai de comunicatie si al organizarii circulatiei rutiere
    Art. 43
    In activitatea de intretinere, construire si modernizare a strazilor si a celorlalte cai de comunicatie, unitatile de gospodarie comunala asigura executarea lucrarilor in stricta concordanta cu schitele de sistematizare si realizarea de noi obiective, pe baza studiilor de circulatie.
    De asemenea, unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa asigure identificarea degradarilor la reteaua stradala si remedierea acestora in cel mai scurt timp de la data producerii lor, precum si utilizarea judicioasa a fondurilor banesti, a utilajelor, mijloacelor de transport, instalatiilor si materialelor, prin adoptarea de solutii si tehnologii economice, cu durata redusa de executie, urmarindu-se valorificarea si utilizarea in cat mai mare masura a materialelor locale.
    La organizarea fronturilor de lucru in vederea executarii lucrarilor de construire, modernizare si intretinere a retelei rutiere stradale, unitatile de gospodarie comunala raspund de stabilirea masurilor necesare pentru evitarea stinjenirii traficului rutier.
    Art. 44
    In organizarea circulatiei rutiere din interiorul localitatilor, unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa stabileasca masuri pentru:
    a) elaborarea, impreuna cu organele de specialitate a studiilor generale de trafic in concordanta cu schitele de sistematizare a localitatilor, corespunzator etapelor de dezvoltare economico-sociala a acestora;
    b) organizarea circulatiei rutiere in localitati pe baza studiilor generale de trafic, in scopul asigurarii unor trasee de circulatie optimizate, a fluiditatii si sigurantei vehiculelor si pietonilor prin lucrari si amenajari rutiere, instalatii de dirijare a circulatiei, indicatoare rutiere, marcaje si alte instalatii si amenajari;
    c) asigurarea bazei tehnico-materiale si a personalului de specialitate necesar pentru realizarea lucrarilor de modernizare, intretinere si instalare a mijloacelor de semnalizare si dirijare a circulatiei, precum si a celorlalte lucrari necesare desfasurarii fluente si in siguranta a traficului rutier din localitati;
    d) executarea si intretinerea in perfecta stare de functionare a instalatiilor de dirijare a circulatiei, a indicatoarelor rutiere si a marcajelor, perfectionarea si modernizarea mijloacelor de semnalizare rutiera, precum si amenajarea, intretinerea si exploatarea locurilor de parcare;
    e) organizarea parcarii vehiculelor in localitati pe locuri amenajate in acest scop, pe strazi si alte spatii publice, in conditiile stabilite de comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti;
    f) popularizarea regulilor de circulatie in randul cetatenilor.

    SECTIUNEA a 7-a
    In domeniul salubrizarii localitatilor
    Art. 45
    In vederea organizarii salubrizarii localitatilor, unitatile de gospodarie comunala asigura:
    a) curatirea cailor publice, colectarea si transportul la intervalele de timp si in locurile stabilite de comitetele si birourile executive ale consiliilor populare a reziduurilor menajere si stradale si a celor de aceeasi categorie, a molozului si a resturilor rezultate din demolari, precum si neutralizarea si valorificarea acestora cu respectarea normelor igienico-sanitare;
    b) colectarea, la locurile stabilite sau, dupa caz, de la domiciliul cetatenilor, a obiectelor de uz casnic ce nu mai sunt necesare gospodariilor populatiei, a celorlalte resurse materiale refolosibile, precum si sortarea, depozitarea si valorificarea acestora;
    c) folosirea eficienta a utilajelor, materialelor si personalului muncitor in scopul asigurarii permanente a salubritatii localitatilor;
    d) interventia imediata cu unelte, utilaje, forta de munca si cu participarea populatiei in scopul evacuarii zapezii, pentru functionarea normala a retelei stradale si de drumuri;
    e) organizarea actiunilor de ecarisaj in localitatile unde nu sunt organizate unitati specializate;
    f) combaterea insectelor daunatoare din zonele de agrement, parcuri si alte spatii verzi, deratizarea locurilor publice, desecarea locurilor cu ape stagnante, asanarea terenurilor mlastinoase si luarea masurilor necesare pentru evitarea formarii acestora in localitati;
    g) realizarea lucrarilor de salubrizare a localitatilor, astfel incat sa se evite poluarea factorilor de mediu.
    Art. 46
    In realizarea actiunilor de salubrizare a localitatilor, deputatii si comisiile permanente ale consiliilor populare,  comitetele de cetateni, unitatile socialiste, organizatiile obstesti, de tineret, precum si asociatiile de locatari, sunt obligate sa antreneze populatia la participarea, prin munca, cu atelaje si alte mijloace necesare desfasurarii in bune conditii a acestor actiuni.

    SECTIUNEA a 8-a
    In domeniul amenajarii zonelor verzi
    Art. 47
    Intretinerea si amenajarea zonelor verzi si a locurilor de agrement se fac de unitatile de gospodarie comunala cu respectarea stricta a schitelor si detaliilor de sistematizare, aprobate potrivit legii.
    Art. 48
    Unitatile de gospodarie comunala, cu participarea larga a cetatenilor, iau masuri pentru:
    a) conservarea si protejarea fondului vegetal existent, infrumusetarea zonelor verzi si a locurilor de agrement;
    b) producerea materialului dendrofloricol necesar zonelor verzi, dezvoltarea cu precadere a plantelor perene si arbustilor;
    c) intretinerea suprafetelor si a malurilor lacurilor de agrement, precum si a celorlalte lacuri si balti din administrarea localitatilor;
    d) intretinerea si exploatarea ambarcatiunilor de agrement si a altor dotari destinate manifestarilor cultural-educative.

    CAP. 5
    Participarea cetatenilor la realizarea activitatilor de gospodarie comunala

    Art. 49
    Locuitorii municipiilor, oraselor si comunelor participa la stabilirea si infaptuirea tuturor masurilor privind realizarea autogospodaririi localitatilor, modernizarea, infrumusetarea si dezvoltarea edilitara a acestora.
    Cetatenii participa la adunarile organizate, potrivit legii, pentru dezbaterea programelor de dezvoltare tehnico-edilitara a localitatilor si a rapoartelor prezentate de consiliile populare in domeniul gospodariei comunale, precum si la adoptarea hotararilor cu privire la lucrarile edilitare ce se realizeaza cu contributia materiala si in munca a populatiei, la dezbaterea tuturor problemelor referitoare la buna gospodarire a localitatii.
    Art. 50
    In scopul infaptuirii unor lucrari edilitar-gospodaresti, oamenii muncii au indatorirea sa participe prin munca, cu unelte, atelaje si alte mijloace proprii, in functie de specificul lucrarilor, la actiunile organizate de consiliile populare, cu sprijinul deputatilor, comisiilor permanente, comitetelor de cetateni si asociatiilor locatarilor.
    Pentru satisfacerea unor nevoi generale ale localitatilor, locuitorii platesc taxele comunale stabilite potrivit legii si isi aduc contributia baneasca hotarata in adunarile cetatenesti, pentru realizarea unor lucrari de interes obstesc.
    Art. 51
    Asociatiile de locatari, forme organizate de participare a cetatenilor la buna gospodarire si intretinere a locuintelor si la realizarea diferitelor actiuni edilitare, sunt obligate sa ia masuri in vederea mobilizarii membrilor asociatiilor si persoanelor care locuiesc cu acestia la actiuni de amenajare, intretinere si infrumusetare a spatiilor verzi, a locurilor de joaca pentru copii, la curatirea trotuarelor si aleilor, la indepartarea zapezii si ghetii, la plantari de arbori si alte asemenea actiuni.
    Adunarile generale si comitetele asociatiilor de locatari urmaresc permanent modul in care membrii acestora, proprietari sau chiriasi, respecta reglementarile referitoare la economisirea consumului de apa potabila, energie electrica si termica si de gaze naturale, luand masurile ce se impun pentru inlaturarea oricaror pierderi sau forme de risipa.
    Art. 52
    Echipele de control ale oamenilor muncii isi exercita, in conditiile legii, atributiile de control in unitatile de gospodarie comunala asupra activitatilor de alimentare cu apa si energie termica, transport in comun, salubrizare, amenajare si intretinere a parcurilor, gradinilor publice si spatiilor verzi, de colectare, depozitare, sortare si valorificare a resurselor materiale refolosibile si asupra altor activitati de gospodarie comunala.
    Cetatenii au dreptul de a sesiza, potrivit legii, organelor competente orice deficiente produse in activitatea de gospodarie comunala si de a face propuneri pentru inlaturarea acestora si imbunatatirea activitatii.
    Art. 53
    Principalele activitati de gospodarie comunala care se realizeaza cu participarea cetatenilor sunt:
    a) lucrari de alimentare cu apa, amenajarea de noi surse de apa, intretinerea acestora, construirea de fintini, puturi, captari de izvoare, aductiuni si alte asemenea lucrari;
    b) amenajarea si regularizarea cursurilor de apa, construirea si intretinerea digurilor, executarea altor lucrari de aparare impotriva inundatiilor;
    c) intretinerea si repararea strazilor, drumurilor, santurilor, podurilor si podetelor;
    d) curatenia strazilor, indepartarea zapezii, asanarea terenurilor mlastinoase, consolidarea terenurilor alunecatoare;
    e) intretinerea zonelor verzi, locurilor de agrement, terenurilor de sport si de joaca pentru copii, plantarea de pomi fructiferi, specii melifere, arbori, arbusti si flori;
    f) colectarea materialelor refolosibile, depozitarea si sortarea acestora la locurile stabilite.
    Art. 54
    Locuitorii municipiilor, oraselor si comunelor raspund de intretinerea starii de curatenie in gospodariile proprii, in incintele cladirilor de locuit, precum si pe trotuare si partea carosabila din dreptul acestora, de asigurarea aspectului estetic corespunzator al locuintelor si imprejmuirilor, de ingrijirea plantatiilor din curti si de la fatade si au obligatia de a participa la actiunile de deratizare si dezinsectie.
    De asemenea, cetatenii sunt obligati sa predea unitatilor de colectare materialele si obiectele uzate din gospodariile proprii, care nu le mai sunt necesare, sa depoziteze reziduurile menajere in locurile stabilite si sa intretina curatenia in aceste locuri.
    Obligatiile prevazute la alin. 1 referitoare la asigurarea curateniei, a aspectului estetic si a conditiilor igienico-sanitare revin, in mod corespunzator, si unitatilor socialiste.
    Art. 55
    Cetatenii care folosesc bransamentele de apa si de energie termica, precum si racordurile de canalizare, au urmatoarele obligatii:
    a) sa respecte normele tehnice privind buna functionare a acestor instalatii, a aparatelor de masura si control si sa evite degradarea lor;
    b) sa contribuie la gospodarirea judicioasa a apei si energiei termice furnizate, eliminind orice forma de risipa a acestora;
    c) sa mentina curatenia in caminele de vizitare a instalatiilor si sa asigure posibilitatea de acces la acestea;
    d) sa permita personalului imputernicit de conducerea unitatilor de gospodarie comunala accesul la caminul de vizitare si la instalatii, in vederea efectuarii controlului, inregistrarii consumurilor si executarii lucrarilor de intretinere si reparatii.

    CAP. 6
    Raporturile unitatilor de gospodarie comunala cu cetatenii, unitatile socialiste si cu celelalte persoane juridice

    Art. 56
    Consiliile populare si unitatile de gospodarie comunala din municipii, orase si comune, in scopul satisfacerii cerintelor cetatenilor, au, in principal, urmatoarele obligatii:
    a) sa raspunda cu promptitudine la solicitarile cetatenilor si sa asigure solutionarea cererilor, propunerilor si sesizarilor intemeiate ale acestora;
    b) sa ia masuri pentru realizarea operativa a lucrarilor si remedierilor solicitate de cetateni si pentru restabilirea neintarziata a serviciilor intrerupte temporar;
    c) sa asigure apa potabila, caldura si celelalte utilitati, cu respectarea normelor stabilite potrivit legii, precum si canalizarea, ridicarea reziduurilor menajere si prestarea celorlalte servicii de gospodarie comunala cu caracter permanent sau periodic;
    d) sa ia masuri pentru imbunatatirea continua a calitatii prestatiilor de gospodarie comunala, corespunzator cerintelor locuitorilor.
    Art. 57
    In indeplinirea atributiilor ce le revin unitatile de gospodarie comunala:
    a) emit, potrivit legii, autorizatii sau acorduri pentru efectuarea unor servicii si lucrari de gospodarie comunala, precum si pentru executarea instalatiilor interioare de alimentare cu apa, energie termica si canalizare;
    b) stabilesc conditii de folosire a terenurilor sub care se afla sau care sunt invecinate cu constructiile sau instalatiile de alimentare cu apa, energie termica, canalizare si transport, sau interzic detinatorilor acestor terenuri efectuarea oricaror lucrari sau depozitarea de materiale care ar putea stanjeni buna functionare a acestor constructii sau instalatii;
    c) introduc restrictii de consum al apei sau energiei termice sau intrerup furnizarea acestora in cazuri de forta majora ori de folosire nerationala sau abuziva, instiintand, in timp util, pe beneficiari;
    d) instaleaza pe cladiri si pe alte constructii, indiferent de titlul pe baza caruia sunt detinute, suporti, ancoraje si tablite indicatoare pentru retele de gospodarie comunala;
    e) indeparteaza, cu respectarea normelor legale, crengile, radacinile si arbustii, daca apropierea acestora de retelele si instalatiile edilitare ar putea produce stricaciuni sau ar stanjeni buna lor functionare.
    In scopul exercitarii controlului asupra modului de functionare si a starii tehnice a instalatiilor de gospodarie comunala si pentru executarea lucrarilor de intretinere si reparare a lor, personalul imputernicit de unitatile de gospodarie comunala are acces la constructiile si in incintele detinatorilor acestora, in conditiile prevazute in contract.
    Daca, prin modul de exercitare a atributiilor ce le revin, unitatile de gospodarie comunala produc vreo paguba, cel prejudiciat va fi despagubit potrivit legii.
    Art. 58
    Construirea de noi retele pentru alimentarea cu apa, canalizare, distributia de energie termica si electrica, transport si alte lucrari de gospodarie comunala, precum si dezvoltarea retelelor existente, se fac, in conditiile si cu aprobarile prevazute de lege, intr-o conceptie unitara, cu gruparea traseelor, evitarea incrucisarilor si respectarea riguroasa a normelor legale privind folosirea terenului si sistematizarea retelelor edilitare, astfel incat sa se elimine interventiile repetate in structura cailor de circulatie publica sau degradarea acestora.
    Persoanele fizice sau juridice sunt obligate sa permita folosirea temporara, in conditiile stabilite de lege, a terenurilor pe care le detin, in scopul efectuarii lucrarilor de intretinere sau reparare a constructiilor si instalatiilor de alimentare cu apa, energie termica, canalizare, salubrizare, transport si altor lucrari de gospodarie comunala.
    Art. 59
    Ocuparea de terenuri agricole sau din fondul forestier, in vederea folosirii acestora de catre unitatile de gospodarie comunala in indeplinirea atributiilor ce le revin, se face numai cu aprobarea si in conditiile prevazute de lege pentru scoaterea din productia agricola vegetala sau din fondul forestier, urmarindu-se ca lucrarile sa se efectueze, de regula, in perioadele in care pe terenurile agricole nu sunt recolte.
    Lucrarile de interventii urgente pentru remedierea avariilor sau deranjamentelor la constructiile sau instalatiile de gospodarie comunala situate pe terenuri agricole sau care fac parte din fondul forestier se pot efectua de indata, cu instiintarea detinatorilor acestor terenuri.
    In cazurile prevazute la alin. 2, unitatile de gospodarie comunala vor cere comitetelor executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, in termen de 24 de ore din momentul producerii avariilor sau deranjamentelor, aprobarea continuarii lucrarilor de interventii. Aprobarea se da in termen de 48 de ore de la solicitare.
    Art. 60
    Pentru folosirea temporara, pe o durata mai mare de 30 de zile, a terenurilor, indiferent de detinatorii acestora, unitatile de gospodarie comunala vor plati chirie.
    Pentru terenurile proprietate de stat chiria este egala cu taxa pentru folosirea terenurilor prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 59/1974 cu privire la fondul funciar. In cazul terenurilor detinute de unitatile economice obligate sa plateasca taxa pentru folosirea acestora, chiria se va plati in contul acestei taxe.
    Pentru terenurile proprietatea unor organizatii cooperatiste sau altor persoane fizice sau juridice, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor stabili tarife pentru chiria anuala, fara sa depaseasca tariful maxim prevazut de normele legale pentru suprafetele curtilor si gradinilor care nu se inchiriaza odata cu locuintele.
    Art. 61
    Unitatile de gospodarie comunala sunt obligate ca, dupa terminarea lucrarilor, sa aduca terenurile si obiectivele care au fost afectate in starea in care erau inainte de inceperea acestor lucrari.
    Art. 62
    Furnizarea apei potabile si industriale, a energiei termice, preluarea in reteaua publica de canalizare a apelor uzate menajere si pluviale, ridicarea reziduurilor menajere, stradale si a celor de aceeasi categorie, precum si prestarea altor servicii de gospodarie comunala, cu caracter permanent sau periodic, se efectueaza pe baza de contract incheiat intre unitatile de gospodarie comunala si beneficiari.
    Contractele incheiate cu persoanele juridice sau fizice, beneficiare ale prestarilor de servicii de alimentare cu apa sau de canalizare, vor cuprinde conditiile privind cantitatea si calitatea apelor furnizate sau evacuate, precum si masurile ce se aplica, potrivit legii, in cazul nerespectarii acestor conditii.
    In cazul in care beneficiarii sunt persoane fizice sau persoane juridice, altele decat unitatile socialiste, contractul se incheie cu plata anticipata a unei sume, care nu poate depasi valoarea consumului mediu sau a serviciului pe timp de 45 de zile.
    Suma platita potrivit alin. 3 se restituie la incetarea contractului, dupa scaderea debitelor datorate.
    Art. 63
    Unitatile de gospodarie comunala au dreptul, in exclusivitate, de a executa lucrari de bransamente sau racorduri de alimentare cu apa, energie termica si canalizare, precum si de a monta aparate de masura si control. In cazul extinderii retelelor edilitare, aceste lucrari pot fi realizate si de unitatile de constructii-montaj, cu acordul prealabil al unitatilor de gospodarie comunala.
    Costul integral al bransamentelor, racordurilor si al aparatelor de masura si control, calculat la preturile aplicabile unitatilor socialiste de stat, se suporta de titularii dreptului de proprietate sau de administrare a imobilelor la care se executa astfel de lucrari.
    Bransamentele si racordurile executate in conditiile prezentului articol, precum si aparatele de masura si control montate, se inregistreaza ca fonduri fixe in inventarul unitatilor de gospodarie comunala, iar cheltuielile efectuate pentru repararea sau inlocuirea lor se suporta din fondurile acestor unitati.
    Art. 64
    Consumurile de apa si energie termica se stabilesc, de regula, pe baza inregistrarilor aparatelor de masura si control. Pana la instalarea acestor aparate, stabilirea consumurilor se face in sistem pausal, prin comparatie cu consumurile abonatilor similari dotati cu astfel de aparate, potrivit criteriilor stabilite de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare.
    In cazul in care exista un singur aparat de masura si control pentru mai multi beneficiari, acestia pot sa instaleze, pe cont propriu, astfel de aparate, pentru decontarea intre beneficiari a consumului fiecaruia.
    Unitatile socialiste au obligatia de a procura din fondurile proprii si de a cere unitatilor de gospodarie comunala montarea aparatelor de masura si control pentru serviciile prevazute la alin. 1.
    Art. 65
    Unitatile socialiste sunt obligate sa-si creeze, in conditiile legii, captari de apa potabila, in cazul cand specificul productiei o impune, sau de apa industriala si sa mentina in stare de functionare sursele de apa potabila, cu indeplinirea conditiilor de potabilitate.
    Unitatile socialiste racordate la retelele publice de alimentare cu apa potabila si industriala sunt obligate, in vederea folosirii cat mai rationale a apei preluate, sa ia masuri pentru diminuarea consumurilor de apa prin folosirea repetata a acesteia, incadrarea in debitele aprobate, inlocuirea in procesul de productie a apei potabile cu apa industriala, folosirea la intreaga capacitate a surselor proprii de apa, intretinerea in stare de functionare a instalatiilor interioare cu respectarea normelor tehnice in vigoare.
    De asemenea, unitatile socialiste participa, in conditiile prevazute de lege, la realizarea unor lucrari edilitar-gospodaresti.
    Art. 66
    Plata serviciilor de gospodarie comunala se face pe baza tarifelor stabilite potrivit legii.
    Pentru serviciile de gospodarie comunala prestate pe baza de contract scris, stabilirea sumelor de plata se face lunar sau trimestrial. Plata sumelor datorate de unitatile socialiste se poate face si decadal sau chenzinal, regularizarea sumelor de plata urmand sa se faca la finele lunii sau trimestrului expirat.
    Art. 67
    Persoanele fizice si persoanele juridice, altele decat unitatile socialiste, beneficiare ale serviciilor de gospodarie comunala, sunt obligate sa achite valoarea facturilor in termen de 5 zile de la inmanarea avizului de plata. Plata se poate face si din conturile curente la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la unitatile bancare.
    Intarzierea in achitarea sumelor datorate dupa expirarea termenului de plata atrage majorari de 1% pentru fiecare zi de intarziere.
    Daca sumele datorate, inclusiv majorarile, nu au fost achitate in 40 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. 1, unitatea de gospodarie comunala prestatoare poate suspenda executarea contractului.
    Art. 68
    Titularii dreptului de folosinta a imobilelor care nu au instalatii de alimentare cu apa si canalizare, dar care sunt situate in zona strazilor dotate cu cismele publice si retele de canalizare, sunt considerati abonati de drept pentru aceste servicii si obligati la plata lor, potrivit criteriilor stabilite de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare.
    Titularii dreptului de folosinta asupra imobilelor pentru care se efectueaza serviciul de ridicare a reziduurilor menajere, stradale si a celor de aceeasi categorie sunt considerati abonati de drept pentru acest serviciu si obligati la plata.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Art. 69
    Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare asigura infaptuirea unitara a politicii partidului si statului in domeniul gospodariei comunale si indeplineste functia de organ central coordonator pe economia nationala, in acest domeniu.
    In indeplinirea atributiilor ce ii revin, Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale interesate si emite norme tehnice privind exploatarea si intretinerea constructiilor, instalatiilor si utilajelor de gospodarie comunala, controlul functionarii acestora, precum si norme privind executarea, modificarea, revizuirea si repararea instalatiilor interioare de apa, canalizare si energie termica ce se executa de catre unitatile socialiste profilate pentru astfel de lucrari si de catre instalatori autorizati.
    Administrarea cimitirelor si crematoriilor localitatilor se face pe baza regulamentului tip elaborat de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare impreuna cu Ministerul Sanatatii.
    Art. 70
    Unitatile de gospodarie comunala organizate pe principiul autoconducerii muncitoresti si autogestiunii eonomico-financiare isi intocmesc, potrivit legii, bugetele proprii de venituri si cheltuieli, care fac parte integranta din bugetele locale.
    Art. 71
    Unitatile de gospodarie comunala se organizeaza in functie de volumul si complexitatea activitatilor, in subordinea consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, cu respectarea normelor unitare de structura stabilite potrivit legii.
    Subunitatile de gospodarie comunala raspund pentru activitatea pe care o desfasoara si fata de consiliile populare ale localitatilor in care functioneaza.
    Art. 72
    Stabilirea si sanctionarea contraventiilor in domeniul gospodariei comunale se fac prin decret al Consiliului de Stat.
    Art. 73
    Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a celor vinovati.
    Art. 74
    Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 129/1938 de organizarea exploatarilor comunale, republicata in Monitorul Oficial nr. 48 din 26 februarie 1944, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii legale anterioare din domeniul reglementat prin prezenta lege.

    Aceasta lege a fost adoptata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 1 iulie 1981.

                     Presedintele
                 Marii Adunari Nationale,
                    NICOLAE GIOSAN





SmartCity5

COMENTARII la Legea 4/1981

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 4 din 1981
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu