LEGE
Nr. 393 din 28 septembrie 2004
privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 912 din 7 octombrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege are ca obiect stabilirea conditiilor de exercitare a
mandatului de catre alesii locali, a drepturilor si obligatiilor ce le revin in
baza mandatului incredintat.
Art. 2
(1) Prin alesi locali, in sensul prezentei legi, se intelege consilierii
locali si consilierii judeteni, primarii, primarul general al municipiului
Bucuresti, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene.
Este asimilat alesilor locali si delegatul satesc.
(2) Consilierii locali si consilierii judeteni, precum si primarii se aleg
prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat de catre cetatenii
cu drept de vot din unitatea administrativ-teritoriala in care urmeaza sa-si
exercite mandatul, potrivit Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale.
(3) Viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene sunt
alesi prin vot secret indirect, potrivit prevederilor Legii administratiei
publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Delegatul satesc se alege potrivit Legii nr. 215/2001, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Participarea alesilor locali la activitatea autoritatilor administratiei
publice locale are caracter public si legitim, fiind in acord cu interesele
generale ale colectivitatii in care isi exercita mandatul.
(2) In exercitarea mandatului, alesii locali sunt in serviciul
colectivitatii locale.
Art. 4
In asigurarea liberului exercitiu al mandatului lor, alesii locali
indeplinesc o functie de autoritate publica si sunt ocrotiti de lege.
CAP. 2
Exercitarea mandatului de catre alesii locali
SECTIUNEA 1
Exercitarea mandatului de catre consilierii locali si consilierii judeteni
Art. 5
Consilierii locali si consilierii judeteni isi exercita drepturile si isi
indeplinesc indatoririle pe intreaga durata a mandatului pentru care au fost
alesi.
Art. 6
(1) Consilierii validati intra in dreptul deplinei exercitari a mandatului
de la data declararii ca legal constituit a consiliului din care fac parte,
potrivit Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Validarea mandatului de consilier se face prin votul deschis al
majoritatii consilierilor prezenti. Persoana al carei mandat este supus
validarii nu participa la vot.
(3) Consilierii validati dupa sedinta de constituire a consiliului intra in
exercitiul mandatului de consilier dupa depunerea juramantului.
Art. 7
(1) Consilierii locali si consilierii judeteni, ale caror mandate au fost
validate, depun in fata consiliului local, respectiv a consiliului judetean,
urmatorul juramant in limba romana: "Jur sa respect Constitutia si legile
tarii si sa fac, cu buna-credinta, tot ceea ce sta in puterile si priceperea
mea pentru binele locuitorilor comunei (orasului, judetului). Asa sa-mi ajute
Dumnezeu." Juramantul poate fi depus si fara formula religioasa.
(2) Consilierii locali si consilierii judeteni care refuza sa depuna
juramantul sunt considerati demisionati de drept.
Art. 8
(1) Dupa declararea ca legal constituit a consiliului, consilierilor in
functie li se elibereaza o legitimatie care atesta calitatea de membru al
consiliului, semnata de primar, respectiv de presedintele consiliului judetean.
(2) Consilierii locali si consilierii judeteni primesc un semn distinctiv
al calitatii lor de reprezentanti alesi ai colectivitatii locale, pe care au
dreptul sa il poarte pe intreaga durata a mandatului.
(3) Modelul legitimatiei de consilier si cel al semnului distinctiv se
stabilesc prin hotarare a Guvernului. Cheltuielile pentru confectionarea
acestora se suporta din bugetul local. Legitimatia si insemnul se pot pastra de
catre consilierii locali, dupa incetarea mandatului, cu titlu evocativ.
Art. 9
(1) Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza la
data declararii ca legal constituit a noului consiliu ales.
(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza de
drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului, in urmatoarele
cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala,
inclusiv ca urmare a reorganizarii acesteia;
d) lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte ordinare consecutive ale
consiliului;
e) imposibilitatea exercitarii mandatului pe o perioada mai mare de 6 luni
consecutive, cu exceptia cazurilor prevazute de lege;
f) condamnarea, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, la o
pedeapsa privativa de libertate;
g) punerea sub interdictie judecatoreasca;
h) pierderea drepturilor electorale;
i) deces.
(3) Incetarea de drept a mandatului de consilier se constata de catre consiliul
local, respectiv de consiliul judetean, prin hotarare, la propunerea primarului
ori, dupa caz, a presedintelui consiliului judetean sau a oricarui consilier.
(4) In cazurile prevazute la alin. (2) lit. c) - e) hotararea consiliului
poate fi atacata de consilier, la instanta de contencios administrativ, in
termen de 10 zile de la comunicare. Instanta se va pronunta in termen de cel
mult 30 de zile. In acest caz procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar
hotararea primei instante este definitiva si irevocabila.
Art. 10
Consilierii locali si consilierii judeteni pot demisiona, anuntand in scris
presedintele de sedinta, respectiv presedintele consiliului judetean, care ia
act de aceasta. Presedintele propune consiliului adoptarea unei hotarari prin
care se ia act de demisie si se declara locul vacant.
Art. 11
(1) Incetarea mandatului de consilier in cazul schimbarii domiciliului in
alta unitate administrativ-teritoriala poate interveni numai dupa efectuarea in
actul de identitate al celui in cauza a mentiunii corespunzatoare, de catre
organul abilitat potrivit legii.
(2) Prevederile art. 9 alin. (2) lit. e) nu se aplica in cazul in care
consilierul a fost insarcinat de catre consiliul din care face parte, de catre
Guvern sau de catre Parlament cu exercitarea unei misiuni in tara sau in
strainatate. Pe durata exercitarii misiunii incredintate exercitarea mandatului
se suspenda.
(3) Prevederile art. 9 alin. (2) lit. f) - h) devin aplicabile numai dupa
ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii judecatoresti.
Art. 12
(1) In toate situatiile de incetare a mandatului inainte de expirarea
duratei normale a acestuia consiliul local sau consiliul judetean, dupa caz,
adopta in prima sedinta ordinara, la propunerea primarului, respectiv a
presedintelui consiliului judetean, o hotarare prin care se ia act de situatia
aparuta si se declara vacant locul consilierului in cauza.
(2) Hotararea va avea la baza, in toate cazurile, un referat constatator
semnat de primar si de secretarul comunei sau orasului, respectiv de
presedintele consiliului judetean si de secretarul general al judetului.
Referatul va fi insotit de actele justificative.
SECTIUNEA a 2-a
Exercitarea mandatului de catre primar
Art. 13
Primarul isi exercita drepturile si isi indeplineste indatoririle ce ii
revin pe intreaga durata a mandatului pentru care a fost ales.
Art. 14
(1) Primarul intra in dreptul deplinei exercitari a mandatului dupa
depunerea juramantului, al carui continut este prevazut la art. 7 alin. (1).
(2) Dupa depunerea juramantului in cadrul unei ceremonii publice,
primarului i se inmaneaza legitimatia, care va fi semnata de presedintele de
sedinta, un semn distinctiv al calitatii de primar, pe care acesta are dreptul
sa il poarte, potrivit legii, pe intreaga durata a mandatului, precum si esarfa
in culorile drapelului national al Romaniei.
(3) Modelul legitimatiei de primar, al semnului distinctiv si al esarfei se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(4) Esarfa va fi purtata in mod obligatoriu la Ziua Nationala a Romaniei,
la solemnitati, receptii, ceremonii publice si la celebrarea casatoriilor,
indiferent de locul de desfasurare a acestora.
(5) Legitimatia si insemnul de primar se pot pastra dupa incetarea mandatului,
cu titlu evocativ.
Art. 15
(1) Calitatea de primar inceteaza la data depunerii juramantului de catre
noul primar.
(2) Calitatea de primar inceteaza, de drept, inainte de expirarea duratei
normale a mandatului, in urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala;
d) imposibilitatea de a o fi exercitat pe o perioada mai mare de 6 luni
consecutive, cu exceptia cazurilor prevazute de lege;
e) condamnarea, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, la o
pedeapsa privativa de libertate;
f) punerea sub interdictie judecatoreasca;
g) pierderea drepturilor electorale;
h) deces.
Art. 16
(1) In toate cazurile de incetare inainte de termen a mandatului de primar,
prefectul emite un ordin prin care constata incetarea mandatului primarului.
(2) Ordinul va avea la baza un referat semnat de secretarul comunei sau al
orasului, precum si actele din care rezulta motivul legal de incetare a
mandatului.
Art. 17
(1) Primarul poate demisiona, anuntand in scris consiliul local si
prefectul. La prima sedinta a consiliului, presedintele de sedinta ia act de
aceasta situatie, care se consemneaza in procesul-verbal si devin aplicabile
dispozitiile art. 16.
(2) Prefectul ia act prin ordin de demisia primarului. Ordinul prefectului,
impreuna cu un extras din procesul-verbal al sedintei, se inainteaza
Ministerului Administratiei si Internelor, care va propune Guvernului
stabilirea datei desfasurarii alegerilor pentru un nou primar.
(3) Prevederile art. 11 alin. (1) se aplica si in cazul primarului.
(4) Primarul se afla in imposibilitatea exercitarii mandatului in
situatiile in care nu se poate prezenta efectiv la primarie din motive de
sanatate sau din alte cauze, chiar daca acestea nu ii sunt imputabile.
Prevederile art. 11 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(5) In cazurile prevazute la art. 15 alin. (2) lit. e) - g), incetarea
mandatului poate avea loc numai dupa ramanerea definitiva si, dupa caz,
irevocabila a hotararii judecatoresti.
SECTIUNEA a 3-a
Exercitarea mandatului de catre presedintele si vicepresedintii consiliului
judetean, de catre viceprimari si de catre delegatul satesc
Art. 18
(1) Presedintele si vicepresedintii consiliului judetean, precum si
viceprimarii intra in exercitarea mandatului dupa declararea lor ca legal
alesi, potrivit Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Exercitarea mandatului de catre persoanele prevazute la alin. (1), cu
exceptia viceprimarilor, inceteaza o data cu expirarea mandatului consiliului
din care fac parte. Viceprimarii nu pot fi in acelasi timp si consilieri.
(3) Incetarea mandatului de consilier, in conditiile art. 9 alin. (2), are
ca efect incetarea de drept, pe aceeasi data, si a mandatului de presedinte sau
vicepresedinte al consiliului judetean.
(4) Mandatul de presedinte sau de vicepresedinte al consiliului judetean,
respectiv de viceprimar, poate inceta inainte de termen in urma eliberarii sau
revocarii acestuia din functie, in conditiile Legii nr. 215/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 19
Delegatul satesc isi exercita mandatul de la data alegerii sale, in
conditiile Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Expirarea mandatului delegatului satesc are loc o data cu alegerea unui alt
delegat satesc, precum si in cazurile prevazute la art. 9 alin. (2) lit. a), b)
si e) - i). Adunarea sateasca poate hotari oricand eliberarea din functie a
delegatului satesc si alegerea unei alte persoane in aceasta functie.
CAP. 3
Protectia legala a alesilor locali
Art. 20
(1) In exercitarea mandatului, alesii locali sunt in serviciul
colectivitatii, fiind ocrotiti de lege.
(2) Libertatea de opinie si de actiune in exercitarea mandatului alesului
local este garantata.
Art. 21
Alesii locali nu pot fi trasi la raspundere juridica pentru opiniile
politice exprimate in exercitarea mandatului.
Art. 22
Retinerea, arestarea sau trimiterea in judecata penala ori contraventionala
a alesilor locali, precum si faptele savarsite care au determinat luarea
masurilor se aduc la cunostinta atat autoritatii administratiei publice din
care fac parte, cat si prefectului, in termen de cel mult 24 de ore, de catre
organele care au dispus masurile respective.
Art. 23
(1) Pe intreaga durata a mandatului, alesii locali se considera in
exercitiul autoritatii publice si se bucura de protectia prevazuta de legea penala.
(2) De aceeasi protectie juridica beneficiaza si membrii familiei - sot,
sotie si copii - in cazul in care agresiunea impotriva acestora urmareste
nemijlocit exercitarea de presiuni asupra alesului local in legatura cu
exercitarea mandatului sau.
CAP. 4
Grupurile de consilieri
Art. 24
(1) Consilierii se pot constitui in grupuri, in functie de partidele sau
aliantele politice pe ale caror liste au fost alesi, daca sunt in numar de cel
putin 3.
(2) Consilierii care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) pot
constitui un grup prin asociere.
(3) Grupul de consilieri este condus de un lider, ales prin votul deschis
al majoritatii membrilor grupului.
Art. 25
Prevederile art. 24 alin. (1) se aplica si consilierilor independenti.
Art. 26
Consilierii nu pot forma grupuri in numele unor partide care nu au
participat la alegeri sau care nu au intrunit numarul de voturi necesar pentru
a intra in consiliu cu cel putin un consilier.
Art. 27
In cazul fuzionarii, doua sau mai multe partide, care sunt reprezentate in
consiliu sau care au deja constituite grupuri, pot forma un grup distinct.
CAP. 5
Drepturile alesilor locali
Art. 28
(1) Pe timpul exercitarii mandatului de primar, viceprimar, presedinte sau
vicepresedinte al consiliului judetean se suspenda contractul de munca sau
actul de numire a acestora in cadrul unei institutii ori autoritati publice,
respectiv la regii autonome sau la societati comerciale cu capital integral ori
majoritar de stat sau ale unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) Sunt exceptate de la suspendarea contractului de munca sau a actului de
numire cadrele didactice, mai putin educatorii si invatatorii, precum si
cercetatorii stiintifici, ziaristii cu atestat profesional, oamenii de cultura
si arta.
Art. 29
(1) In functiile detinute de persoanele ale caror contracte de munca sau
acte de numire au fost suspendate potrivit art. 28 alin. (1) pot fi numite sau
angajate alte persoane, numai pe durata determinata.
(2) Functiile de conducere pot fi ocupate numai prin delegare, pe durata
exercitarii mandatului de catre titular.
(3) In cazul in care, pe durata exercitarii mandatului de catre persoanele
care ocupa functiile de alesi locali prevazute la art. 28 alin. (1), au loc
reorganizari ale persoanei juridice, acestea sunt obligate sa comunice
persoanelor ale caror contracte de munca sau acte de numire au fost suspendate
noile locuri de munca stabilite, corespunzator celor detinute de acestea, cu
respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 30
(1) La incetarea mandatului de primar, de viceprimar, de presedinte sau
vicepresedinte al consiliului judetean persoanele in cauza isi reiau
activitatea in executarea acelorasi contracte de munca sau acte de numire. La
stabilirea clasei si gradului de incadrare se vor lua in calcul si perioadele
lucrate in functiile de demnitate publica alese.
(2) In cazul in care conducerea persoanei juridice refuza reluarea
activitatii in functia detinuta anterior alegerii, persoana in cauza se va
putea adresa instantei de judecata competente, cererea fiind scutita de taxa de
timbru judiciar.
Art. 31
Timp de 2 ani de la data incetarii mandatului, persoanelor prevazute la
art. 28 alin. (1) nu li se poate modifica sau desface contractul de munca ori
acestea nu pot fi eliberate din functie pe motive ce nu le sunt imputabile.
Art. 32
La incetarea mandatului, primarii si viceprimarii, presedintii si
vicepresedintii consiliilor judetene, care indeplinesc conditiile prevazute de
lege pentru pensionare sau sunt pensionari, beneficiaza, la cerere, de
calcularea sau, dupa caz, de recalcularea pensiei, luandu-se in calcul si
indemnizatiile lunare primite, in conditiile legii.
Art. 33
Alesii locali au dreptul de initiativa in promovarea actelor
administrative, individual sau in grup.
Art. 34
(1) Pentru participarea la lucrarile consiliului si ale comisiilor de
specialitate, consilierii au dreptul la o indemnizatie de sedinta.
Presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene nu li se acorda
indemnizatie de sedinta.
(2) Indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului care participa la
sedintele ordinare ale consiliului si ale comisiilor de specialitate va fi in
cuantum de pana la 5% din indemnizatia lunara a primarului, presedintelui
consiliului judetean sau primarului general al municipiului Bucuresti, dupa
caz.
(3) Numarul maxim de sedinte pentru care se poate acorda indemnizatia,
potrivit alin. (2), este de o sedinta ordinara de consiliu si 1 - 2 sedinte de
comisii de specialitate pe luna.
(4) In cazul consiliilor judetene, indemnizatia se acorda pentru o sedinta
ordinara si pentru 1 - 2 sedinte ale comisiilor de specialitate, organizate la
interval de doua luni, potrivit legii.
(5) Plata indemnizatiilor stabilite potrivit prevederilor alin. (2) - (4)
se efectueaza exclusiv din veniturile proprii ale bugetelor locale, respectiv
judetene.
(6) Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au facut
in exercitarea mandatului, in conditiile legii.
(7) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
delegatului satesc.
Art. 35
Primarii si viceprimarii, precum si presedintii si vicepresedintii
consiliilor judetene au dreptul la o indemnizatie lunara, stabilita potrivit
legii. De asemenea, ei au dreptul la decontarea, in conditiile legii, a
cheltuielilor legate de exercitarea mandatului.
Art. 36
Drepturile banesti cuvenite alesilor locali, potrivit legii, pot fi
cumulate cu pensia sau cu alte venituri, in conditiile legii.
Art. 37
Consilierii si delegatul satesc, care participa la sedintele de consiliu
organizate in mod exceptional in timpul programului de lucru, se considera
invoiti de drept, fara a le fi afectat salariul si celelalte drepturi ce le
revin, potrivit legii, de la locul de munca.
Art. 38
(1) Primarii si viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor
judetene beneficiaza de concedii de odihna, concedii medicale, concedii fara
plata, precum si de concedii platite in cazul unor evenimente familiale
deosebite, potrivit legii.
(2) Pentru a beneficia de concediu fara plata sau de concedii platite in
cazul unor evenimente familiale deosebite, primarii si presedintii consiliilor
judetene au obligatia de a informa, in prealabil, consiliul local sau judetean,
dupa caz, indicand durata acestora si perioada in care vor avea loc. In cazuri
de urgenta, informarea se va face in prima sedinta de consiliu, organizata dupa
terminarea concediului.
(3) Concediile fara plata sau pentru evenimente familiale deosebite, precum
si durata acestora, in cazul viceprimarilor si vicepresedintilor consiliilor
judetene, se aproba de catre primar, respectiv de catre presedinte.
Art. 39
Durata exercitarii mandatului de primar si de viceprimar, de presedinte si
de vicepresedinte al consiliului judetean constituie vechime in munca si in
specialitate si se ia in calcul la promovare si la acordarea tuturor
drepturilor banesti rezultate din aceasta, inclusiv la calcularea si la
recalcularea pensiei.
Art. 40
Alesii locali care folosesc autoturismul proprietate personala sau
mijloacele de transport in comun pentru a se deplasa din localitatea in care
domiciliaza in localitatea in care se desfasoara sedinta consiliului local, a
consiliului judetean sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea
transportului.
Art. 41
Alesii locali beneficiaza de plata cursurilor de pregatire, formare si
perfectionare profesionala organizate de institutii specializate, in decursul
mandatului, conform hotararii consiliului local sau judetean.
Art. 42
(1) Dreptul alesilor locali de a avea acces la orice informatie de interes
public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile,
serviciile publice, precum si persoanele juridice de drept privat sunt obligate
sa asigure informarea corecta a alesilor locali, potrivit competentelor ce le
revin, asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes local.
Art. 43
(1) Dreptul de asociere este garantat alesilor locali.
(2) In virtutea mandatului reprezentativ acordat de colectivitatile locale,
structurile asociative legal constituite ale alesilor locali vor fi consultate
de catre autoritatile administratiei publice centrale in toate problemele de
interes local.
Art. 44
(1) In urma indeplinirii unor misiuni oficiale, alesii locali sunt obligati
sa prezinte, la prima sedinta ordinara de consiliu, un raport privind
deplasarile efectuate. In cazul primarului, viceprimarului si consilierilor
locali, termenul maxim de depunere a raportului este de 30 de zile, iar in
cazul consilierilor judeteni este de 45 de zile de la data incheierii misiunii.
(2) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (1), alesii locali vor
suporta cheltuielile deplasarii.
CAP. 6
Obligatiile alesilor locali
Art. 45
Alesii locali, in calitate de reprezentanti ai colectivitatii locale, au
indatorirea de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea functiilor
autoritatilor administratiei publice locale din care fac parte sau pe care le
reprezinta, cu buna-credinta si fidelitate fata de tara si de colectivitatea
care i-a ales.
Art. 46
Consilierii locali si consilierii judeteni sunt obligati sa respecte Constitutia
si legile tarii, precum si regulamentul de functionare a consiliului, sa se
supuna regulilor de curtoazie si disciplina si sa nu foloseasca in cuvantul lor
sau in relatiile cu cetatenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase.
Art. 47
Alesii locali sunt obligati sa mentioneze expres situatiile in care
interesele lor personale contravin intereselor generale. In cazurile in care
interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliile locale pot permite
participarea la vot a consilierului.
Art. 48
Alesii locali sunt obligati la probitate si discretie profesionala.
Art. 49
Alesii locali sunt obligati sa dea dovada de cinste si corectitudine; este
interzis alesului local sa ceara, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase
materiale sau alte avantaje.
Art. 50
(1) Alesii locali au obligatia de a aduce la cunostinta cetatenilor toate
faptele si actele administrative ce intereseaza colectivitatea locala.
(2) Alesii locali sunt obligati ca, in exercitarea mandatului, sa
organizeze periodic, cel putin o data pe trimestru, intalniri cu cetatenii, sa
acorde audiente si sa prezinte in consiliul local o informare privind
problemele ridicate la intalnirea cu cetatenii.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate sa prezinte consiliului un
raport anual de activitate, care va fi facut public prin grija secretarului
comunei sau orasului, respectiv a secretarului general al judetului sau al
municipiului Bucuresti.
Art. 51
Alesii locali au indatorirea de a-si perfectiona pregatirea in domeniul
administratiei publice locale, urmand cursurile de pregatire, formare si
perfectionare organizate in acest scop de institutiile abilitate.
Art. 52
(1) Consilierii locali si consilierii judeteni, presedintii si vicepresedintii
consiliilor judetene nu pot lipsi de la lucrarile consiliului sau ale
comisiilor de specialitate din care fac parte decat in situatiile prevazute in
regulamentul de functionare.
(2) Nu se considera absent consilierul care nu participa la lucrari
intrucat se afla in indeplinirea unei insarcinari oficiale, precum si in alte
cazuri stabilite prin regulamentul de functionare a consiliului.
Art. 53
Alesii locali nu pot face uz si nu se pot prevala de aceasta calitate in
exercitarea unei activitati private.
Art. 54
(1) Primarii si viceprimarii sunt obligati sa depuna declaratia de avere la
prefect, in termen de 3 zile de la validare, in cazul primarului, respectiv de
la alegere, in cazul viceprimarului. Presedintii si vicepresedintii consiliilor
judetene depun declaratia de avere in termen de 10 zile de la alegere, la
Ministerul Administratiei si Internelor.
(2) Prevederile legale in vigoare privitoare la declaratia de avere se
aplica in mod corespunzator.
CAP. 7
Raspunderea alesilor locali
Art. 55
Alesii locali raspund, in conditiile legii, administrativ, civil sau penal,
dupa caz, pentru faptele savarsite in exercitarea atributiilor ce le revin.
Art. 56
(1) Consilierii raspund in nume propriu, pentru activitatea desfasurata in
exercitarea mandatului, precum si solidar, pentru activitatea consiliului din
care fac parte si pentru hotararile pe care le-au votat.
(2) In procesul-verbal al sedintei consiliului va fi consemnat rezultatul
votului, iar, la cererea consilierului, se va mentiona in mod expres votul
acestuia.
Art. 57
(1) Incalcarea de catre consilieri a prevederilor Legii nr. 215/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor prezentei legi si ale
regulamentului de organizare si functionare a consiliului atrage aplicarea
urmatoarelor sanctiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) eliminarea din sala de sedinta;
e) excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiei de
specialitate;
f) retragerea indemnizatiei de sedinta, pentru 1 - 2 sedinte.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a) - d) se aplica de catre
presedintele de sedinta, iar cele de la alin. (1) lit. e) si f) de catre
consiliu, prin hotarare.
(3) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. e), cazul se
va transmite comisiei de specialitate care are in obiectul de activitate si
aspectele juridice, aceasta prezentand un raport intocmit pe baza cercetarilor
efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in cauza.
Art. 58
La prima abatere, presedintele de sedinta atrage atentia consilierului in
culpa si il invita sa respecte regulamentul.
Art. 59
(1) Consilierii care nesocotesc avertismentul si invitatia presedintelui si
continua sa se abata de la regulament, precum si cei care incalca in mod grav,
chiar pentru prima data, dispozitiile regulamentului vor fi chemati la ordine.
(2) Chemarea la ordine se inscrie in procesul-verbal de sedinta.
Art. 60
(1) Inainte de a fi chemat la ordine, consilierul este invitat de catre
presedinte sa isi retraga sau sa explice cuvantul ori expresiile care au
generat incidentul si care ar atrage aplicarea sanctiunii.
(2) Daca expresia intrebuintata a fost retrasa ori daca explicatiile date
sunt apreciate de presedinte ca satisfacatoare, sanctiunea nu se mai aplica.
Art. 61
In cazul in care dupa chemarea la ordine un consilier continua sa se abata
de la regulament, presedintele ii va retrage cuvantul, iar daca persista, il va
elimina din sala. Eliminarea din sala echivaleaza cu absenta nemotivata de la
sedinta.
Art. 62
(1) In cazul unor abateri grave, savarsite in mod repetat, sau al unor
abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sanctiunea excluderii
temporare a consilierului de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de
specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilita de comisia de specialitate care are
in obiectul de activitate aspecte juridice, in cel mult 10 zile de la sesizare.
Art. 63
Excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de
specialitate nu poate depasi doua sedinte consecutive.
Art. 64
Excluderea de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate
are drept consecinta neacordarea indemnizatiei de sedinta pe perioada
respectiva.
Art. 65
In caz de opunere, interzicerea participarii la sedinte se executa cu
ajutorul fortei publice puse la dispozitie presedintelui.
Art. 66
(1) Sanctiunile prevazute la art. 57 alin. (1) lit. e) si f) se aplica prin
hotarare adoptata de consiliu cu votul a cel putin doua treimi din numarul
consilierilor in functie.
(2) Pe perioada aplicarii sanctiunii, consilierii in cauza sunt scosi din
cvorumul de lucru.
Art. 67
Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de specialitate,
presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele de sedinta.
Acestia pot aplica sanctiunile prevazute la art. 57 alin. (1) lit. a) - d).
Art. 68
Sanctiunile prevazute la art. 57 alin. (1) se pot aplica in mod
corespunzator presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene, pentru
abaterile savarsite in calitatea lor de consilier.
Art. 69
(1) Pentru abateri grave si repetate, savarsite in exercitarea mandatului
de viceprimar, de presedinte sau de vicepresedinte al consiliului judetean,
persoanelor in cauza li se pot aplica urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) diminuarea indemnizatiei cu 5 - 10% pe timp de 1 - 3 luni;
d) eliberarea din functie.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se aplica, prin
hotarare a consiliului, la propunerea motivata a primarului, respectiv a
presedintelui consiliului judetean. In cazul presedintelui consiliului
judetean, propunerea trebuie facuta de cel putin o treime din numarul
consilierilor in functie si va fi temeinic motivata. Motivele care justifica
propunerea de sanctionare vor fi aduse la cunostinta consilierilor cu cel putin
5 zile inaintea sedintei.
(3) In cazul sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), hotararea
se adopta cu votul deschis al majoritatii consilierilor in functie, iar in
cazul sanctiunilor prevazute la lit. c) si d), cu votul secret a cel putin doua
treimi din numarul consilierilor in functie.
(4) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. c) si d) poate fi
facuta numai daca se face dovada ca viceprimarul, presedintele sau
vicepresedintele consiliului judetean a incalcat Constitutia, celelalte legi
ale tarii sau a prejudiciat interesele tarii, ale unitatii
administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva.
(5) La eliberarea din functie se aplica in mod corespunzator prevederile
Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 70
Impotriva sanctiunii prevazute la art. 69 alin. (1) lit. c) si d) persoana
in cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ competente.
Procedura prealabila nu este obligatorie.
Art. 71
Aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 57 alin. (1), in cazul
presedintilor si vicepresedintilor consiliului judetean, in calitatea acestora
de consilier, nu are nici un efect asupra exercitarii de catre cei in cauza a
mandatului incredintat de consiliu.
Art. 72
Aplicarea sanctiunii prevazute la art. 69 alin. (1) lit. d) nu are nici un
efect asupra mandatului de consilier al presedintelui sau al vicepresedintelui
consiliului judetean.
Art. 73
Primarii pot fi revocati din functie in urma unui referendum, in conditiile
si in cazurile stabilite prin Legea nr. 215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
CAP. 8
Registrul de interese
Art. 74
(1) Alesii locali sunt obligati sa isi faca publice interesele personale
printr-o declaratie pe propria raspundere, depusa in dublu exemplar la
secretarul comunei, orasului, municipiului, sectorului municipiului Bucuresti,
respectiv la secretarul general al judetului sau al municipiului Bucuresti,
dupa caz.
(2) Un exemplar al declaratiei privind interesele personale se pastreaza de
catre secretar intr-un dosar special, denumit registru de interese.
(3) Al doilea exemplar al declaratiei de interese se transmite la
secretarul general al prefecturii, care le va pastra intr-un dosar special,
denumit registru general de interese.
(4) Modelul declaratiei se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 75
Alesii locali au un interes personal intr-o anumita problema, daca au
posibilitatea sa anticipeze ca o decizie a autoritatii publice din care fac
parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:
a) sot, sotie, rude sau afini pana la gradul al doilea inclusiv;
b) orice persoana fizica sau juridica cu care au o relatie de angajament,
indiferent de natura acestuia;
c) o societate comerciala la care detin calitatea de asociat unic, functia
de administrator sau de la care obtin venituri;
d) o alta autoritate din care fac parte;
e) orice persoana fizica sau juridica, alta decat autoritatea din care fac
parte, care a facut o plata catre acestia sau a efectuat orice fel de
cheltuieli ale acestora;
f) o asociatie sau fundatie din care fac parte.
Art. 76
In declaratia privind interesele personale, alesii locali vor specifica:
a) functiile detinute in cadrul societatilor comerciale, autoritatilor si
institutiilor publice, asociatiilor si fundatiilor;
b) veniturile obtinute din colaborarea cu orice persoana fizica sau
juridica si natura colaborarii respective;
c) participarea la capitalul societatilor comerciale, daca aceasta
depaseste 5% din capitalul societatii;
d) participarea la capitalul societatilor comerciale, daca aceasta nu
depaseste 5% din capitalul societatii, dar depaseste valoarea de 100.000.000
lei;
e) asociatiile si fundatiile ai caror membri sunt;
f) bunurile imobile detinute in proprietate sau in concesiune;
g) functiile detinute in cadrul societatilor comerciale, autoritatilor sau
institutiilor publice de catre sot/sotie;
h) bunurile imobile detinute in proprietate sau in concesiune de catre
sot/sotie si copii minori;
i) lista proprietatilor detinute pe raza unitatii administrativ-teritoriale
din ale caror autoritati ale administratiei publice locale fac parte;
j) cadourile si orice beneficii materiale sau avantaje facute de orice
persoana fizica ori juridica, legate sau decurgand din functia detinuta in
cadrul autoritatii administratiei publice locale; orice cadou sau donatie
primita de alesii locali intr-o ocazie publica sau festiva devin proprietatea
acelei institutii ori autoritati;
k) orice alte interese, stabilite prin hotarare a consiliului local, in
cazul primarilor, viceprimarilor si consilierilor locali, sau prin hotarare a
consiliului judetean, in cazul presedintelui si vicepresedintelui acestuia si
al consilierilor judeteni.
Art. 77
(1) Consilierii judeteni si consilierii locali nu pot lua parte la
deliberarea si adoptarea de hotarari daca au un interes personal in problema
supusa dezbaterii.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), consilierii locali si consilierii
judeteni sunt obligati sa anunte, la inceputul dezbaterilor, interesul personal
pe care il au in problema respectiva.
(3) Anuntarea interesului personal si abtinerea de la vot se consemneaza in
mod obligatoriu in procesul-verbal al sedintei.
Art. 78
Registrul de interese are caracter public, putand fi consultat de catre
orice persoana, in conditiile prevazute de Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public.
Art. 79
(1) Declaratia privind interesele personale se depune dupa cum urmeaza:
a) in termen de 15 zile de la data declararii consiliului ca legal
constituit, in cazul consilierilor judeteni si al consilierilor locali;
b) in termen de 15 zile de la depunerea juramantului, in cazul primarilor;
c) in termen de 15 zile de la alegere, in cazul presedintilor si
vicepresedintilor consiliilor judetene si al viceprimarilor.
(2) Alesii locali in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi
vor depune declaratia in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Guvernului prevazute la art. 74
alin. (4).
Art. 80
(1) Alesii locali au obligatia sa reactualizeze declaratia privind
interesele personale la inceputul fiecarui an, dar nu mai tarziu de 1
februarie, daca au intervenit modificari semnificative fata de declaratia
anterioara.
(2) Secretarul unitatii administrativ-teritoriale va transmite secretarului
general al prefecturii, pana la data de 1 martie a fiecarui an, un exemplar al
declaratiilor reactualizate.
Art. 81
Hotararile adoptate cu nerespectarea dispozitiilor art. 77 sunt nule de
drept, potrivit dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 82
(1) Nerespectarea declaratiei privind interesele personale in termenul
prevazut la art. 79 atrage suspendarea de drept a mandatului, pana la depunerea
declaratiei.
(2) Refuzul depunerii declaratiei privind interesele personale atrage
incetarea de drept a mandatului.
(3) Suspendarea sau incetarea mandatului se constata prin hotarare a
consiliului local, respectiv judetean.
Art. 83
Cadourile si orice beneficii materiale nedeclarate potrivit prevederilor
art. 76 lit. j) sunt supuse confiscarii.
Art. 84
Fapta alesilor locali de a face declaratii privind interesele personale,
care nu corespund adevarului, constituie infractiunea de fals in declaratii si
se pedepseste potrivit Codului penal.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 85
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La aceeasi data se abroga:
a) art. 53, art. 60, alin. (2) al art. 72, art. 80 si alin. (2) al art. 103
din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) capitolul II din anexa nr. II/1 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul
de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor
pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, cu modificarile
ulterioare;
c) orice alte dispozitii contrare.
(3) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
regulamentele de organizare si functionare a consiliilor locale si judetene vor
fi modificate si completate potrivit prevederilor acesteia.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU